[Serie] Game of Thrones Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 129 Laatste
Acties:
  • 779.697 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Was dat net iets te blije toneelstukje ook niet bedoeld om Ayra een beetje bij te praten? Die was direct na de onthoofding van Ned weg uit Kingslanding en hoeveel ze onderweg over king Joffrey en het huwelijk van Sansa en Tyrion meegekregen heeft is niet echt duidelijk. Dat ze de actrice die Cersei speelde moest vermoorden is misschien ook wel voorspellend.

Vond Petyr er ook wel erg gemakkelijk af kwam bij Sansa, zeker nadat ze vertelde wat Ramsay allemaal uitgevreten had bij haar. Die ontmoeting niet aan Jon vertellen was ook niet heel handig.

Ben benieuwd of het nog tot een confrontatie tussen de beide priesteressen van de god of light komt, die nieuw was niet echt positief over de kundigheid van Melisandre.

Hierboven ging het ook over het einde van de Baratheons (ja Tommen, niet dus). Maar ik zie de naam Gendry ook voorbijkomen: dat was ook een bastard van Robert. Daar hebben we sinds Davos 'm in een bootje naar Kingslanding zette, en hij kon niet zwemmen, sinds seizoen 3 ook niets meer van vernomen. Als er dan toch weer Valerian gesmeden moet worden ...

De rol van de Nightswatch is nu wel klaar, dat was een vrij zielig groepje wat er overbleef en dat zag Edd ook wel in. Ik denk niet dat we daar nog wat van horen totdat ze overlopen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door sambalbaj op 24-05-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Volgens mij was het doel ervan vooral om Arya's "resolve" om een Faceless Man te worden te testen; of ze echt "a girl" is, of stiekem toch nog Arya Stark. Je zag wel dat ze het er moeilijk mee had maar ze heeft zich goed herpakt, lijkt wel. Ik denk ook niet dat je alleen met uiterlijk vertoon door de selectie komt, ze moet er echt van overtuigd zijn dat "a girl has no name"...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:18

Goner

What can I do you for ?

sambalbaj schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:14:
Ben benieuwd of het nog tot een confrontatie tussen de beide priesteressen van de god of light komt, die nieuw was niet echt positief over de kundigheid van Melisandre.
Nee toch ?
Als Varys verteld hoe het Stannis is afgelopen ondanks de hulp van Mel, zegt ze alleen :
Everything is the Lord's will.
But men and women make mistakes.
Even honest servants of the Lord.
alaintje schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:32:
Welk eigen gewin zou Littlefinger trouwens hebben in zijn verzoening voor Sansa?
Is hij niet stiekem nogal verliefd op haar ? Vanwege de gelijkenis met Catelyn ...

[ Voor 22% gewijzigd door Goner op 24-05-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mx. Alba schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:19:
Volgens mij was het doel ervan vooral om Arya's "resolve" om een Faceless Man te worden te testen; of ze echt "a girl" is, of stiekem toch nog Arya Stark. Je zag wel dat ze het er moeilijk mee had maar ze heeft zich goed herpakt, lijkt wel. Ik denk ook niet dat je alleen met uiterlijk vertoon door de selectie komt, ze moet er echt van overtuigd zijn dat "a girl has no name"...
En dan juist het zeggen dat de actrice een goed mens is (en dus niet dood zou moeten?) spreekt voor haar - immers deed de actrive mee aan het belachelijk maken van de vader van een meisje.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:08
Mx. Alba schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:19:
Ze moet de toneelspeelster doden die Cersei speelt in het toneelstuk. Misschien een teken dat Arya de real Cersei gaat omleggen?
Ik las hier ook een theorie over. De toneelspeelster die Sansa speelt wil de rol van Cersei krijgen. Misschien een teken dat dit ook in 'rl' gaat gebeuren.
Ik vind het een beetje vergezocht, denk inderdaad dat dit een test voor Arya was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 14:01
Die Faceless Men blijft ook een vage organisatie. Wanneer je iemand uit eigen initiatief omlegt wordt je zwaar gestraft, maar als iemand met een zak geld aan komt dan moet je iemand maar omleggen zonder vragen te stellen.
Ik heb zo'n vermoeden dat Arya toch afhaakt. Ze stelde wel erg veel vragen over waarom zij die persoon moest doden (met als antwoord 'A price was paid' :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
Snippo schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:20:
Die Faceless Men blijft ook een vage organisatie. Wanneer je iemand uit eigen initiatief omlegt wordt je zwaar gestraft, maar als iemand met een zak geld aan komt dan moet je iemand maar omleggen zonder vragen te stellen.
Ik heb zo'n vermoeden dat Arya toch afhaakt. Ze stelde wel erg veel vragen over waarom zij die persoon moest doden (met als antwoord 'A price was paid' :+).
Precies wat ik dacht. Als zij werkelijk een Faceless wordt, is haar verhaal zinloos. Ik neem aan dat zij zich toch ook nog gaat mengen in de eindstrijd. De training komt mooi van pas. Maar ze is veel te eigenzinnig om echt faceless te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie1
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-08 11:35
Snippo schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:20:
Wie zegt dat het altijd geld is wat ze betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 14:01
Bij nader inzien is het waarschijnlijk geen geld inderdaad, maar een gezicht om toe te voegen. Maar mijn punt blijft hetzelfde, als iemand anders bepaald en betaald is het goed, maar als je zelf wat doet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanre4l
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-08 10:05
Lauryn schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:30:
[...]

Precies wat ik dacht. Als zij werkelijk een Faceless wordt, is haar verhaal zinloos. Ik neem aan dat zij zich toch ook nog gaat mengen in de eindstrijd. De training komt mooi van pas. Maar ze is veel te eigenzinnig om echt faceless te worden.
Ik denk ook dat zij uiteindelijk afhaakt. Ze kan bijv. een hoofd stelen en iets ermee gaan doen, maar als ze dat doet missen ze gewoon haar als acteur. Dat zou raar zijn.

Ik kreeg ook het gevoel dat Jaq'n haar bedreigde met zijn uitspraak van a face will be added to the wall either way. Of hoe hij dat dan ook precies zei.
Zo van, het is die van hun of die van jou.
Hoe zou dat gaan, als ze on the run moet van de faceless men :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Lauryn schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:30:
[...]

Zinloos is niet waar, ze kan nog altijd de opdracht krijgen om een belangrijk iemand te doden, dit kan net zo hard cersie, dany of zelfs jon snow worden. Arya zal sowieso wel belangrijk worden, aangezien al die screen time van haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
Nieuwevolger schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:46:
[...]

Zinloos is niet waar, ze kan nog altijd de opdracht krijgen om een belangrijk iemand te doden, dit kan net zo hard cersie, dany of zelfs jon snow worden. Arya zal sowieso wel belangrijk worden, aangezien al die screen time van haar.
Daar heb ik ook over nagedacht maar je merkt aan alles dat ze nooit echt faceless zal worden en het misschien niet echt wil. Ze heeft een te grote mond en is (gelukkig) eigenzinnig en kritisch. Het idee leek haar geweldig maar als ze nu geconfronteerd wordt met wat het echt betekent om faceless te zijn, denk ik dat ze niet doorzet. Ik zie haar gewoon niet haar eigen identiteit opzij zetten. Haar reactie tijdens het toneelstukje liet ook zien dat ze nog lang geen faceless is.
sanre4l schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:41:
[...]

Ik denk ook dat zij uiteindelijk afhaakt. Ze kan bijv. een hoofd stelen en iets ermee gaan doen, maar als ze dat doet missen ze gewoon haar als acteur. Dat zou raar zijn.

Ik kreeg ook het gevoel dat Jaq'n haar bedreigde met zijn uitspraak van a face will be added to the wall either way. Of hoe hij dat dan ook precies zei.
Zo van, het is die van hun of die van jou.
Hoe zou dat gaan, als ze on the run moet van de faceless men :D
Die dreiging vond ik heel direct. Er wordt een hoofd bij gezet. Die van jou, of van haar. Succes Arya

[ Voor 22% gewijzigd door Lauryn op 24-05-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10 18:01
Het lijkt me nog steeds echt geweldig als een ander bekend personage ook een faceless gastje is die al die tijd een ander gezicht heeft opgezet :p

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie1
Misschien is het handig om iets toe te voegen over de Faceless men. Het is licht behandeld in de serie maar een stuk uitgebreider in de boeken. Het is denk ik geen spoiler maar zet het toch tussen de spoiler tags. Ik heb de meest relevante stukken van de song of fire and ice Wiki gekopieerd.

spoiler:
The society originated in the volcanic slave mines of Valyria, prior to the founding of Braavos and the Doom of Valyria. The tale of its beginnings centers around a figure of unknown origins who was the first Faceless Man. This man heard the prayers of the slaves to their various gods and came to conclude that they all prayed to the same god "with a hundred different faces", the Many-Faced God, and that he was "that god's instrument". This led to him giving "the first gift" to the most desperate slave. The first Faceless Man later brought the gift to the masters as well.

Followers of Him of Many Faces consider death to be part of the natural order of things and a merciful end to suffering.

For a price, the guild will agree to kill anyone in the world, considering this contract to be a sacrament of their god. The price is always high or dear, but within the means of the person if they are willing to make the sacrifice. The cost of their services depends on the prominence and security of the target.

In A Dance with Dragons, it is revealed the price could be someone's income or a child.

Mijn mening hierover:
spoiler:
Hoewel de Faceless men ingehuurd kunnen worden kunnen hoeft dit niet te betekenen dat ze niks voor zichzelf kunnen doen. Dit zie je bijvoorbeeld als Jaqen Arya de mogelijkheid geeft om 3 mensen te vermoorden. Daarnaast zit er in het boek ook een hoofdstuk die hetzelfde suggereert.

Tot nu toe heeft Arya geen reden om naar Westeros te gaan. Ze weet dat Jon en Sansa leven wat voor haar nog geen reden was. Ik zou voor haar geen enkele andere reden kunnen bedenken om naar Westeros te gaan. De Faceless men kunnen voor haar wel die reden zijn die ze nodig heeft om naar Westeros te gaan.

Maar wat gaat ze daar doen? Ze wordt nu opgeleid tot assassin, dus het is aannemelijk dat zie iemand belangrijk op die manier omlegt. Wie zou dit zijn?

Misschien zijn de spoilertags een beetje overbodig, maar aangezien niet alles in de serie is behandeld en mogelijk nog behandeld moet worden zet ik ze er toch maar in.

[ Voor 3% gewijzigd door kokkie1 op 24-05-2016 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
mobstaa schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:10:
In de tekst voor de volgende aflevering staat het volgende "An old foe comes back into the picture.". Wie denken jullie dat ze hiermee bedoelen? Ik kan er niet zo snel opkomen.

Daarnaast stond op Reddit dat een ander persoon weer meespeelt komende aflevering, niemand minder dan:
spoiler:
Benjen Stark: IMDB: "Game of Thrones" Blood of My Blood (TV Episode 2016) Al weet ik niet of IMDB te vertrouwen is met deze lijst. Hij kan worden aangepast door iedereen blijkbaar.
Ik denk:
spoiler:
The Hound (Cleganebowl!), tenminste dat hoop ik, alhoewel ik denk dat als dat gebeurt het pas later gaat gebeuren :P

Weet je wat me trouwens gaaf lijkt? Als zou blijken dat Bran de reden is dat The Mad King "mad" geworden is. Stel: Bran zou zich bevinden in een visioen op het moment dat de White Walkers aanvallen, en er gebeurt een soort zelfde incident als met Hodor die roept "Hold the door", wat roept The Mad King? "Burn them all!"

Bedacht ik me gister tijdens het kijken met een huisgenoot, zou wel gaaf zijn :P

Op die manier zou Bran dus verantwoordelijk zijn voor enorm veel gebeurtenissen, Robert's Rebellion, wat er voor gezorgd heeft dat Robert Baratheon aan de macht kwam met alle consequenties natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door miicker op 24-05-2016 20:14 ]

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
miicker schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:43:

(...)

Weet je wat me trouwens gaaf lijkt? Als zou blijken dat Bran de reden is dat The Mad King "mad" geworden is. Stel: Bran zou zich bevinden in een visioen op het moment dat de White Walkers aanvallen, en er gebeurt een soort zelfde incident als met Hodor die roept "Hold the door", wat roept The Mad King? "Burn them all!"

Bedacht ik me gister tijdens het kijken met een huisgenoot, zou wel gaaf zijn :P

Op die manier zou Bran dus verantwoordelijk zijn voor enorm veel gebeurtenissen, Robert's Rebellion, wat er voor gezorgd heeft dat Robert Baratheon aan de macht kwam met alle consequenties natuurlijk.

(...)
Daar bestaan inderdaad ook theorieën over. Het klinkt wel gaaf, maar het wordt zo wel erg ingewikkeld en paradoxaal. Nu kwam hij er 'per toeval' achter dat hij die invloed had, maar nu Bran het besef heeft dat hij de geschiedenis en dus het heden kan veranderen kan hij echt heel veel dingen ongedaan maken en wijzigen. Ik weet niet of zoiets het verhaal ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Sjurm schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:53:
[...]

Daar bestaan inderdaad ook theorieën over. Het klinkt wel gaaf, maar het wordt zo wel erg ingewikkeld en paradoxaal. Nu kwam hij er 'per toeval' achter dat hij die invloed had, maar nu Bran het besef heeft dat hij de geschiedenis en dus het heden kan veranderen kan hij echt heel veel dingen ongedaan maken en wijzigen. Ik weet niet of zoiets het verhaal ten goede komt.
Daarnaast is het de vraag of Bran dit zonder die ouwe kan?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Sjurm schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:53:
[...]

Bran kan niks ongedaan, de geschiedenis is al geschreven. Dat hodor gek werd was gewoon toeval door de situatie waar bran in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
Nieuwevolger schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:58:
[...]

Bran kan niks ongedaan, de geschiedenis is al geschreven. Dat hodor gek werd was gewoon toeval door de situatie waar bran in zat.
Maar dus wel geschreven op basis van de toekomst in het geval van Hodor. En geheel toevallig was het ook niet. Doordat Bran wargde in Hodor naar het heden terwijl hij in een flashback zat ( 7(8)7 ) ging het verkeerd.

Edit: zinsconstructie

[ Voor 7% gewijzigd door Sjurm op 24-05-2016 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:06
Sjurm schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:09:
[...]

Maar dus wel geschreven op basis van de toekomst in het geval van Hodor. En geheel toevallig was het ook niet, doordat Bran wargde in Hodor in een flashback naar het heden ( 7(8)7 ) ging het verkeerd.
Leuke gedachte, maar tegelijkertijd was het waarschijnlijk enkel mogelijk om te wargen in Hodor omdat hij "simpel" was, wat dus een beetje tegenstrijdig is. Beetje het kip of het ei verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Sjurm schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:09:
[...]

Maar dus wel geschreven op basis van de toekomst in het geval van Hodor. En geheel toevallig was het ook niet. Doordat Bran wargde in Hodor naar het heden terwijl hij in een flashback zat ( 7(8)7 ) ging het verkeerd.

Edit: zinsconstructie
Ja maar het 'lot' was altijd zo geweest. Zo had ned straks die roep van bran altijd al gehoord. Het is niet zo dat bran opeens de geschiedenis kan aanpassen en characters nooit hebben bestaan bijvoorbeeld. Hier ga ik tenminste van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Idd, als je aanneemt dat alles al bepaald is is het geen kip of ei verhaal, want alles is. Toevallig zit er een "loop" in hier en daar. Er is niks veranderd.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 10:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Het is niet zozeer de vraag wat Brann nog kan doen in het verleden, maar meer wat heeft Brann allemaal gedaan?

Alles wat is gebeurd is al gebeurd. Brann kan dingen nooit aanpassen omdat het al is gebeurd, hij kan de reden zijn dat iets is gebeurd, maar meer niet.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
MrVegeta schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:25:
Het is niet zozeer de vraag wat Brann nog kan doen in het verleden, maar meer wat heeft Brann allemaal gedaan?

Alles wat is gebeurd is al gebeurd. Brann kan dingen nooit aanpassen omdat het al is gebeurd, hij kan de reden zijn dat iets is gebeurd, maar meer niet.
Ja, maar vanaf nu heeft hij dat besef dan toch. Van alles wat hij nu gaat doen of wil gaan doen weet hij dat het mogelijk een impact heeft. Daarom vraag ik me af of the mad king gek kan zijn geworden door een gebeurtenis met Bran, want dat zou moeten gebeuren in een flashback na deze situatie met Hodor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:25

ulTimaS

Mayhaps

Sjurm schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:52:
[...]

Ja, maar vanaf nu heeft hij dat besef dan toch. Van alles wat hij nu gaat doen of wil gaan doen weet hij dat het mogelijk een impact heeft. Daarom vraag ik me af of the mad king gek kan zijn geworden door een gebeurtenis met Bran, want dat zou moeten gebeuren in een flashback na deze situatie met Hodor.
Maar the mad king was geen eenmalig iets binnen de Targaryen bloodline. Door inbreeding zijn er veel meer Targaryens gek geworden. Ik denk niet dat Bran er iets mee te maken gaat hebben.

En Bran kan het verleden niet aanpassen "The ink is dry". Maar daar komt de timetravel paradox ook vandaan. Het is een beetje het kip/ei verhaal.

[ Voor 13% gewijzigd door ulTimaS op 24-05-2016 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
ulTimaS schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:56:
[...]

Maar the mad king was geen eenmalig iets binnen de Targaryen bloodline. Door inbreeding zijn er veel meer Targaryens gek geworden. Ik denk niet dat Bran er iets mee te maken gaat hebben.
Nee precies, waar ik eigenlijk uiteindelijk heen wilde met mijn gedachtengang is dat ik denk dat die theorie van Bran en de Mad King niet waar is. überhaupt denk ik niet meer dat Bran iets anders dan Hodor in het verleden zal beïnvloeden.

Edit:
Junia schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:12:
[...]

Leuke gedachte, maar tegelijkertijd was het waarschijnlijk enkel mogelijk om te wargen in Hodor omdat hij "simpel" was, wat dus een beetje tegenstrijdig is. Beetje het kip of het ei verhaal :)
Zo wordt het inderdaad best een kip en ei verhaal. Hij was in het verleden simpel geworden ja, door de gebeurtenis in de toekomst :+

[ Voor 29% gewijzigd door Sjurm op 24-05-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Plus het flippen van Whyllis/Hodor gebeurde doordat Bran en bij Hodor was in het nu en bij Whyllis in het verleden, allebij op warg afstand om zo maar te zeggen. Die situatie kan uberhaupt niet meer voorkomen met bijv. de Mad King.. En of hij nou iedereen gaat toefluisteren, lijkt me wat lame.

Ik denk ook juist dat Bran snap dat hij niks kan beinvloeden en alleen observeert..? Of hij wordt er wat nihilistisch van. Weten dat alles al vast ligt..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

maratropa schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 22:07:
Plus het flippen van Whyllis/Hodor gebeurde doordat Bran en bij Hodor was in het nu en bij Whyllis in het verleden, allebij op warg afstand om zo maar te zeggen. Die situatie kan uberhaupt niet meer voorkomen met bijv. de Mad King.. En of hij nou iedereen gaat toefluisteren, lijkt me wat lame.

Ik denk ook juist dat Bran snap dat hij niks kan beinvloeden en alleen observeert..? Of hij wordt er wat nihilistisch van. Weten dat alles al vast ligt..
Hij wordt zelf The Mad Greenseer!!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:51

Valkyre

Kitesurf FTW!

Volgens mij moet er wel zo'n special boom staan (weirwood in de boeken) voor Bran om naar toe terug te reizen in de tijd.
de invloed van de children of the forest werd steeds minder, omdat alle bomen in westeros werden gekapt.
In kings landing was volgens mij al een hele tijd geen weirwood boom meer, dus kan hij nooit de mad king gek gemaakt hebben.

man man wat een treurig einde:
hodor rip
summer rip
children of the forrest rip

vlakvoor hodor dood gaat, worden zijn ogen weer normaal, zou hij dan weer gewoon wylis zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door Valkyre op 25-05-2016 00:23 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:00
Gohan-san schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 00:22:
Volgens mij moet er wel zo'n special boom staan (weirwood in de boeken) voor Bran om naar toe terug te reizen in de tijd.
de invloed van de children of the forest werd steeds minder, omdat alle bomen in westeros werden gekapt.
In kings landing was volgens mij al een hele tijd geen weirwood boom meer, dus kan hij nooit de mad king gek gemaakt hebben.

man man wat een treurig einde:
hodor rip
summer rip
children of the forrest rip

vlakvoor hodor dood gaat, worden zijn ogen weer normaal, zou hij dan weer gewoon wylis zijn?
Wargs kunnen gewoon naar plaatsen waar geen weirwood Trees zijn, maar die bomen maken het alleen maar wat makkelijker. :)
Zo zijn er ook geen weirwood Trees in Dorne, maar toch konden ze de ToJ flashback doen.

steam: failsnail, Letterbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:41
Dat van de mad king zou wel gaaf zijn, maar dan wordt het misschien te ''back to the future'' achtig. Ik hoop dat Bran nu beseft wat er fout kan gaan. Natuurlijk kan het zo zijn dat hij terug gaat naar de Mad King en het iemand anders ze schuld is, maar zo kunnen we wel een hele sloot aan historische gebeurtenissen aan Bran gaan linken. En dat zou ik persoonlijk niet leuk vinden.

Ik hoop dat Arya wel Faceless wordt en ze dan de echte opdracht krijgt om Cersei of iets dergelijks af te maken. Persoonlijk denk ik dat ze ook dan de opdracht krijgt om Jon af te maken. Jon en Arya hadden altijd een hele goede band. Misschien omdat ze allebei veel om Lyanna lijken ;).

Wat me nog een hele gave twist lijkt is dat J'qan zegt: a man can be anyone. Even a water dances like Syrio Forel !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 21:09
Vind het ook dom van die ouwe greenseeer dat hij niet gewaarschuwd had dat de White Walkers hem wel konden zien. Hij vertelt hem ook dat men Bran niet kan horen, maar dat is klaarblijkelijk niet zo. Slechte mentor wmb.

Ook het gek worden van Hodor vind ik dubieus. Bran wargt Hodor in het nu, want Hodor stopt hodor-en. Dat betekend dus dat Wylis niet gewarged wordt. Bran krijgt in zijn visioen (of hoe ik het moet noemen) ook geen melkwitte ogen. Waarom/waarvan wordt Wylis dan gek?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rule
  • Laatst online: 10-10 09:46
maratropa schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 22:07:

Dat is het juist, hij heeft alles beinvloed. Doordat hij daar aanwezig was en HODOR wargde in het nu, zag whyllis hem in het verleden. Whyllis kreeg een soort psychische band met hodor en hodor maakte zijn dood zo'n beetje live mee.

Ook bij de tower of joy hoorde ned stark Bran. Misschien niet als stem maar wel als een soort geluid.

Grote kans dat Bran ook de Mad King veroorzaakt. Het enige wat hij nu nodig heeft is die boom bij WInterfell :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad door de warg in oude Hodor en doordat Bran zelf nog in het verleden zat ontstond er een link tussen jonge Hodor en stervende Hodor, geen warg dus. Die link maakte hem gek, want je zag jezelf sterven....

Mad king lijkt me onwaarschijnlijk. De Targaryens hebben altijd 2 soorten gehad door het inbreeding. De dragons, sterk en met bepaalde krachten. En de gekken. Dit komt in de serie minder naar voren dan in de boeken, maar de broer van Dany was duidelijk een van de gekken, terwijl haar andere broer en zijzelf juist de sterken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimBravo64
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-03 15:29
Snailerfreak schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:33:
[...]

Dat is het juist, hij heeft alles beinvloed. Doordat hij daar aanwezig was en HODOR wargde in het nu, zag whyllis hem in het verleden. Whyllis kreeg een soort psychische band met hodor en hodor maakte zijn dood zo'n beetje live mee.

Ook bij de tower of joy hoorde ned stark Bran. Misschien niet als stem maar wel als een soort geluid.

Grote kans dat Bran ook de Mad King veroorzaakt. Het enige wat hij nu nodig heeft is die boom bij WInterfell :9~
Wat als de stem die Varys hoorde toen z'n zaakje in de fik vloog, ook de stem van Bran is? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:37:
Inderdaad door de warg in oude Hodor en doordat Bran zelf nog in het verleden zat ontstond er een link tussen jonge Hodor en stervende Hodor, geen warg dus. Die link maakte hem gek, want je zag jezelf sterven....

Mad king lijkt me onwaarschijnlijk. De Targaryens hebben altijd 2 soorten gehad door het inbreeding. De dragons, sterk en met bepaalde krachten. En de gekken. Dit komt in de serie minder naar voren dan in de boeken, maar de broer van Dany was duidelijk een van de gekken, terwijl haar andere broer en zijzelf juist de sterken zijn.
Danny is zeker ook een beetje gek :p

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een goede manier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rule
  • Laatst online: 10-10 09:46
WimBravo64 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:50:
[...]

Wat als de stem die Varys hoorde toen z'n zaakje in de fik vloog, ook de stem van Bran is? :o
Dan is Bran de Lord of Light :X ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 13:34

Pablo

Rito pls

FunkyTrip schreef op maandag 23 mei 2016 @ 22:49:
Is er ooit een serie geweest die een piemel groter in beeld bracht dan GoT ?
Jahoor genoeg.

Rome bijvoorbeeld.
Sparatucus volgens mij ook... maar GoT is echt niet uniek hier in

For certain ye have to be lost to find somethin that can't be found.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
Weet iemand hoe Hodor heet in de duitse Game of Thrones??

Aangezien die alles nasyncen 8)7

"Halten Sie die Tür auf"

Hasdietauf??

Haltrauf??

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Snailerfreak schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:56:
[...]

Is dat niet wat vreemd? Bran weet nu wat hij kan en heeft er niet bepaald een positieve herinnering aan. Lijkt me dus niet dat hij van alles gaat veranderen (of reeds heeft veranderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ligt een beetje aan welke kant je staat :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
wicked1980 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:32:
Weet iemand hoe Hodor heet in de duitse Game of Thrones??

Aangezien die alles nasyncen 8)7

"Halten Sie die Tür auf"

Hasdietauf??

Haltrauf??

:+
"Halt das Tor"

"Haldator"

"Holdotor"

"Hodor"
https://www.reddit.com/r/...r_everyone_watching_that/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanre4l
Jogai schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:32:
Vind het ook dom van die ouwe greenseeer dat hij niet gewaarschuwd had dat de White Walkers hem wel konden zien. Hij vertelt hem ook dat men Bran niet kan horen, maar dat is klaarblijkelijk niet zo. Slechte mentor wmb.

Ook het gek worden van Hodor vind ik dubieus. Bran wargt Hodor in het nu, want Hodor stopt hodor-en. Dat betekend dus dat Wylis niet gewarged wordt. Bran krijgt in zijn visioen (of hoe ik het moet noemen) ook geen melkwitte ogen. Waarom/waarvan wordt Wylis dan gek?
Mss bespeelde die Greenseer hem wel? Hij stelde toch ook die vraag van had Ned je gehoord, of denk je alleen dat hij je gehoord heeft.

En verder pushde de Greenseer Brann ook om te wargen in Hodor. Iets waardoor eigenlijk verder alles in gang werd gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrVegeta schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:50:
[...]

Danny is zeker ook een beetje gek :p
Zeker wel. Wie gaat er anders in een afgesloten tent staan om hem vervolgens aan te steken? :+

Gisteravond de aflevering pas gezien, maar er zijn een aantal zaken die mij opvielen. Sansa wijst Baelish (LF) af om wat zij hem heeft aangedaan. Ik kreeg echter de indruk dat hij echt niet wist wat voor griezel die Ramsey is. Volgens mij maakte het voor Sansa ook niet echt uit, wat hij ook zou gaan zeggen of verzinnen, want ze zal hem toch nooit vergeven. Het is mij echter niet duidelijk wat zijn rol in het verhaal verder zal gaan worden. Hij kan zich natuurlijk terugtrekken en zich niet meer met het machtsspel bemoeien, maar we weten allemaal wel dat Baelish zo niet in elkaar steekt.

Theorie: hij gaat proberen zijn fout (jegens Sansa) goed te maken en trekt ten strijde richting Winterfell, maar faalt ergens onderweg (Moat Cailin?).

Daarnaast is het natuurlijk de vraag wat Theon / Yara en hun deel van de Ironborn zullen gaan doen. Hun oom zal wel een poging ondernemen om achter ze aan te gaan, maar die moet eerst nog wat boten bouwen, dus dat kan wel even duren. Het lijkt me logisch dat Theon (trouw aan Sansa) wellicht toch weer aan zal sluiten bij de Starks, maar de Ironborn zijn op hun sterkst op het water. Kunnen ze in de strijd om Winterfell dan wel enige rol van betekenis spelen?

Arya heeft duidelijk haar laatste kans gehad om een assassin te worden. Anders heeft de Many Faced God er weer een leuk maskertje bij.

Hodor! :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
"Sostén la puerta"
"Sost la uerta"
"Sos la rta"
"Solata"
"Hodor"
..."¿Qué?"

_O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanre4l
Snailerfreak schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:56:
[...]

Ja en hij probeert dat altijd duidelijk te maken aan mensen als hij aan het Greenseeen is.
Onthoud dat Bran niet zou lopen, maar zou vliegen.
Hij fluistert ze altijd toe en zegt the Lord of Flight.
Echter verstaan ze het als Lord of Light 8)7
Bran @ facepalm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:37:

Maar in het visioen wargt Bran niet, dus is er geen link tussen Wylis & Hodor. In het visioen ziet niemand Bran staan, dus ook Wylis niet. Zowieso ook vaag dat hij een visioen heeft en toch kan wargen in het nu en dan nog iets nuttigs doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 10:57
Jogai schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:55:
[...]

Maar in het visioen wargt Bran niet, dus is er geen link tussen Wylis & Hodor. In het visioen ziet niemand Bran staan, dus ook Wylis niet. Zowieso ook vaag dat hij een visioen heeft en toch kan wargen in het nu en dan nog iets nuttigs doen.
Wylis wordt wel gewarged want zijn ogen worden wit in het visioen, waarschijnlijk omdat Brann op 2 plaatsen tegelijk in de buurt was van Wylis/Hodor, wat er voor mij op duidt dat hij wel degelijk aanwezig is in het verleden, maar waarschijnlijk door de invloed van de Greenseer niet zichtbaar is voor anderen. Dat zou kunnen verklaren waarom de Night's king hem wel kon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Laatst online: 03-10 13:08
Dat Bran de reden is dat The Mad King gek werd vind ik te onlogisch. Zoals hierboven gemeld zijn veel Targaryans sowieso al geneigd tot krankzinnigheid door de vele incest, en Aerys II had ook al jaren veel macht als koning (macht corrumpeert). Zijn verval in krankzinnigheid gebeurde ook niet in één gebeurtenis maar over een langere periode, waarbij de andere huizen het steeds meer met hem oneens werden totdat de laatste druppel kwam en hij werd afgezet in Robert's Rebellion. Bran zou dat hele proces niet zomaar kunnen beïnvloeden, zou ook weinig reden hebben om hem gek te maken, en ik zie ook geen scenario waarin dit per ongeluk zou gebeuren. Het zou kunnen, maar het lijkt mij niet.

Nee, dan vind ik de theorie dat Bran The Builder een tijdreizende Bran is meer waarschijnlijk. Ook daarvan hoop ik dat het niet het geval is, want volgens mij moeten we niet te veel wijzigingen in het verleden krijgen. Dat geeft altijd de vraag waarom Bran dan niet ook gebeurtenis X of Y zou beïnvloeden, enz. Hoewel Bran's magie sowieso al flinke limieten heeft trouwens (hij kan alleen subtiel geluid overbrengen maar is zelf niet fysiek aanwezig om bijvoorbeeld iemand te vermoorden in het verleden). Dat scheelt al qua plot-problemen die vaak voortkomen uit tijdreizen.

Het idee hierboven dat Bran in Winterfell belandt en daar gebruik maakt van de Weirwood-boom / Heart Tree klinkt wel vrij aannemelijk. Z'n volgende WiFi access point :) Maar dan moet Winterfell eerst in andere handen belanden, en dat gaan we dit seizoen nog meemaken denk ik. Enorm benieuwd wie er wat gaat doen om Winterfell uit de handen van de Boltons te krijgen, en wat er met de Boltons gaat gebeuren >:)

[ Voor 8% gewijzigd door geert1 op 25-05-2016 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanre4l
Jogai schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:55:
[...]

Hoezo zag Wylis Bran niet volgens jou?
Volgens mij voordat hij zijn seizure kreeg keek hij recht naar Bran.
Dat vond ik juist zo heftig aan de scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Eigenlijk wel slecht dat de Hodor naamgeving eigenlijk een vrij slechte taalgrap in het Engels is. Nu komen er veel talen voor in de wereld daar. En voor zowel boek als serie is de voertaal Engels vanwege de auteur en het maken van de serie, maar niet omdat het specifiek Engels moest zijn in die wereld. De symboliek is mooi en tragisch maar je ziet nu al wat voor onzin dit geeft in andere talen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:18

Goner

What can I do you for ?

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:45:
[...]
maar de Ironborn zijn op hun sterkst op het water. Kunnen ze in de strijd om Winterfell dan wel enige rol van betekenis spelen?
Maar de Dreadfort ligt wel aan het water ... en is al eens aangevallen door Yara.

(is wel een takke-eind varen)

[ Voor 4% gewijzigd door Goner op 25-05-2016 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:22

sjaool

Every life should have 9 cats

En dat laatste is erg? Het is toch onmogelijk voor George R.R. Martin om maar even rekening te houden met de honderden talen in de wereld? En zo'n slecht iets is het toch niet? Die jongen raakt daar helemaal van van de kaart en kan alleen nog maar Hodor uitbrengen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pablo

Pablo

Rito pls

sambalbaj schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:43:
. De symboliek is mooi en tragisch maar je ziet nu al wat voor onzin dit geeft in andere talen.
Tjah... pech voor de rest.
GRRM is een engels talige schrijver.... dat er woord grappen verloren gaan door vertaling kan men niks aan doen. zo gaat het al jaren in boeken en vertalingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Laatst online: 14:33
Eigenlijk wel slecht dat de Hodor naamgeving eigenlijk een vrij slechte taalgrap in het Engels is. Nu komen er veel talen voor in de wereld daar. En voor zowel boek als serie is de voertaal Engels vanwege de auteur en het maken van de serie, maar niet omdat het specifiek Engels moest zijn in die wereld. De symboliek is mooi en tragisch maar je ziet nu al wat voor onzin dit geeft in andere talen.
Mwah dat is meer een slechte vertaling van de naam Hodor. Je hebt wel een Theon Grauwvreugd en een Rammert Sneeuw, maar Hodor is Hodor.

Maarja de twist was natuurlijk niet bekend in boek 1. Dus daar ligt meer de fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

R.plas schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:52:
[...]

Tjah... pech voor de rest.
GRRM is een engels talige schrijver.... dat er woord grappen verloren gaan door vertaling kan men niks aan doen. zo gaat het al jaren in boeken en vertalingen
Daarom lees ik, als het mogelijk is, ook altijd het origineel ipv de vertaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo

Pablo

Rito pls

ulTimaS schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:53:
[...]

Daarom lees ik, als het mogelijk is, ook altijd het origineel ipv de vertaling
inderdaad.
toen ik in het Boek Theon Grauwvreugd las, klapte ik het boek dicht en ging meteen opzoek naar de engels talige variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

R.plas schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:54:
[...]

inderdaad.
toen ik in het Boek Theon Grauwvreugd las, klapte ik het boek dicht en ging meteen opzoek naar de engels talige variant.
mwuahahaha :D

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
geert1 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:06:
Nee, dan vind ik de theorie dat Bran The Builder een tijdreizende Bran is meer waarschijnlijk. Ook daarvan hoop ik dat het niet het geval is, want volgens mij moeten we niet te veel wijzigingen in het verleden krijgen. Dat geeft altijd de vraag waarom Bran dan niet ook gebeurtenis X of Y zou beïnvloeden, enz.
Het zijn dus geen wijzigingen in het verleden, er is niks veranderd. Hodor was heel de serie Hodor, etc. Het zijn eigenlijk alleen maar verklaringen voor hoe dingen gebeurd zijn. Een stukje ervaring voor Bran, zeg maar. :)

Blijkbaar ligt de toekomst al vast, zoals in een boek

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:08
[...]

inderdaad.
Doet met altijd denken aan de eerste LOTR film, waar ze afscheid nemen van de Pony die de spullen van de hobbits gedragen heeft. Je hoort Sam iets zeggen alla: "Goodbye Bill, be safe" en in de ondertiteling: "Tot ziens Willem!"

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
[...]

inderdaad.
Toen ik heel lang geleden een nederlandse versie van Dungeon Keeper speelde was ik ook direct klaar met vertalingen. Overigens zijn subtitles vaak ook slecht vertaald.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo

Pablo

Rito pls

Bossie schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:03:
[...]

Toen ik heel lang geleden een nederlandse versie van Dungeon Keeper speelde was ik ook direct klaar met vertalingen. Overigens zijn subtitles vaak ook slecht vertaald.
OFFTopic: ik zou bijna een moord plegen om aan de NLse versie van Dungeon Keeper te komen ( zeker deel2)
die Nederlandse versie heeft wat jeugd sentiment.

Keeper... er is een wezen in je kerkers gearriveerd O-)

ONTopic

Daarom probeer ik boeken en series eigenlijk altijd in het Engels te lezen.
Die slappe Nederlandse vertalingen tussen door ... om te huilen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Ja dat gaat over vertalingen, ik was Jan Sneeuw ook al snel zat.

Ik bedoelde hier dat de verklaring van Hodor wel specifiek in het Engels als taal zit terwijl je eigenlijk niet het idee hebt dat Engels (als in taal die wij kennen) nou de voertaal is in Westeros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo

Pablo

Rito pls

sambalbaj schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:10:

Ik bedoelde hier dat de verklaring van Hodor wel specifiek in het Engels als taal zit terwijl je eigenlijk niet het idee hebt dat Engels (als in taal die wij kennen) nou de voertaal is in Westeros.
Jan Sneeuw ?

Ik heb ik mijn boek (1) toch echt Jon Sneeuw staan........ ( toch ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

R.plas schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:10:
[...]

Jan Sneeuw ?

Ik heb ik mijn boek (1) toch echt Jon Sneeuw staan........ ( toch ? )
idd Jon Sneeuw, maar dan alsnog.
Riverrun -> Stroomvliet :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-10 19:36

Tijntje

Hello?!

sambalbaj schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:10:

Dat is gewoon de common tongue.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Laatst online: 03-10 13:08
maratropa schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:01:
[...]

Het zijn dus geen wijzigingen in het verleden, er is niks veranderd. Hodor was heel de serie Hodor, etc. Het zijn eigenlijk alleen maar verklaringen voor hoe dingen gebeurd zijn. Een stukje ervaring voor Bran, zeg maar. :)

Blijkbaar ligt de toekomst al vast, zoals in een boek
Het klopt dat we niet te maken hebben met meerdere tijdlijnen of het herschijven van tijdlijnen (gelukkig), maar ik bedoelde: ik hoop dat Bran's acties niet vaker teruggrijpen naar het verleden. Het is allemaal al gebeurt zoals je zegt, maar het kan alsnog wel zijn dat er meer zaken in het verleden zijn waar Bran invloed op heeft gehad (door acties die in de serie nog gedaan gaan worden door Bran).

Ik hoop in elk geval dat GRRM terughoudend is met deze ontwikkelingen, of dat hij het echt tof uitvoert. Het geval van Hodor vond ik slim geschreven, fascinerend, geloofwaardig binnen het universum en hartverscheurend. Maar ik vrees dat de kracht van het verhaal achteruit kan gaan als blijkt dat Bran nog van alles meer heeft beïnvloedt in het verleden. We gaan het meemaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

"Houd de deur"
"Houd deur"
"Houdeur"

Afbeeldingslocatie: http://i.giphy.com/1ahoEBsttb0zK.gif

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
ulTimaS schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:12:
[...]

Ik vind Nederlandse vertalingen ook om te ergeren...
Dus gewoon de boeken in het Engels kopen, (ik heb ze altijd liever in de orginele taal waarin het geschreven is.)

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Namen als Grauwvreugd kan ik me nu niet echt aan ergeren, als je dan specifiek in het Engels gaat laten voegt dat weinig toe. Engels klinkt misschien stoer omdat je het niet elke dag spreekt, maar de betekenis van de naam blijft in beide talen net zo sneu. :P
Puc van S. schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:02:
Doet met altijd denken aan de eerste LOTR film, waar ze afscheid nemen van de Pony die de spullen van de hobbits gedragen heeft. Je hoort Sam iets zeggen alla: "Goodbye Bill, be safe" en in de ondertiteling: "Tot ziens Willem!"
Dat is een uitermate goede vertaling. In de boeken werd hij ook zo genoemd, dat waren zeer goede vertalingen. Het zou een flinke rel worden als de ondertiteling van de boeken zou afwijken. ;)
Bossie schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:03:
Dat was juist wel gaaf. "Je slaven hebben honger.". :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ulTimaS schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:12:
[...]

De grap met die vertalingen is wel dat het eigenlijk wel klopt. Het klinkt misschien raar, maar echt slechte vertalingen zijn het ook weer niet. Het is net als mensen in Nederland Visser of Schilder als achternaam hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 21:08
Gonadan schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:23:

Dat is een uitermate goede vertaling. In de boeken werd hij ook zo genoemd, dat waren zeer goede vertalingen. Het zou een flinke rel worden als de ondertiteling van de boeken zou afwijken. ;)
Voor de gene die de boeken hadden gelezen was het idd leuk en goed, iedereen die in de bioscoop zat en de boeken niet kende had zoiets van "Willem? Wie is Willem? Sam zegt toch Bill?"

(Wat dan well weer leuk is is dat Bill een "geldige afkorting" is voor William in het Engels net zoals Bob een geldige afkorting is voor Robert)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrne
  • Laatst online: 11-10 11:50
Gonadan schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:23:
Namen als Grauwvreugd kan ik me nu niet echt aan ergeren, als je dan specifiek in het Engels gaat laten voegt dat weinig toe. Engels klinkt misschien stoer omdat je het niet elke dag spreekt, maar de betekenis van de naam blijft in beide talen net zo sneu. :P
Inderdaad, de enige reden waarom mensen denken dat het origineel beter klinkt is dat het niet hun eerste taal is en het daardoor minder alledaags klinkt.
Voor iemand met Engels als moedertaal klinkt Greyjoy/Snow echt niet anders dan voor ons Grauwvreugd/Sneeuw hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie1
Als ik lees dat de Mormonts van bereneiland vandaan komen, haalt dat mij erg uit het verhaal. Het is een goede vertaling maar het klinkt wat gek in mijn oren. Zou Berend Botje hier ook vandaan komen? Opzich is dit geen dooddoener, slecht vertaalde woordgrappen zijn dat voor mij wel.
Daarbij verlies je met het vertalen altijd iets van de schrijfstijl van de schrijver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Arrne schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:31:
[...]

Inderdaad, de enige reden waarom mensen denken dat het origineel beter klinkt is dat het niet hun eerste taal is en het daardoor minder alledaags klinkt.
Voor iemand met Engels als moedertaal klinkt Greyjoy/Snow echt niet anders dan voor ons Grauwvreugd/Sneeuw hoor. ;)
Ik vind dat je namen sowieso niet moet vertalen. Dat doen we IRL namelijk ook niet. Dat zou wat geweest zijn met aantal minister presidenten die wij in voorgaande jaren hebben gehad. Om over de namen in het voetbal maar te zwijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Labbers
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 12:51
Op het wapen van de Mormonts staat ook een beer, Dus ook Bereneiland. Hoe had je het anders willen zien dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat is altijd het dilemma met het vertalen van dit soort verhalen. Veel van de namen hebben een verborgen betekenis. Enerzijds wil je als vertaler juist de namen zo dicht mogelijk bij het origineel houden; anderzijds wil je lezers van de vertaling een zelfde ervaring schenken als lezers van het origineel.

Neem het lied uit Game of Thrones: The Rains of Castamere. Dat slaat op House Reynes uit Castamere. Dus de naam van House Reynes moet je in het Nederlands wel vertalen naar iets als Reeghen zodat de vertaling van dat lied ook betekenis heeft.

Daarbij komt dat er in Westeros helemaal geen Engels gesproken wordt, maar de "common tongue" van die wereld. Die taal wordt alleen in de werken van JRRM als Engels "gerenderd". Jon Snow heet dus eigenlijk ook geen Jon Snow, maar iets wat "Jon Sneeuw" betekent: een voornaam die net iets anders is dan een voornaam die net zo veelvoorkomend is als "John" (of "Jan" in het Nederlands) en een achternaam die "sneeuw" betekent.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie1
Labbers schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:47:
Op het wapen van de Mormonts staat ook een beer, Dus ook Bereneiland. Hoe had je het anders willen zien dan?
Nee klopt en het is ook een goede vertaling, maar het klinkt voor mij zo sprookjesachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

kokkie1 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:49:
Nee klopt en het is ook een goede vertaling, maar het klinkt voor mij zo sprookjesachtig.
Maar zo klinkt de Engelse naam dus ook voor een "native English speaker". :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

sjaool schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:47:
[...]

Ik vind dat je namen sowieso niet moet vertalen. Dat doen IRL namelijk ook niet. Dat zou wat geweest zijn met aantal minister presidenten die wij in voorgaande jaren hebben gehad. Om over de namen in het voetbal maar te zwijgen.
Juist in verhalen waarin namen een betekenis hebben is het m.i. wel belangrijk om deze goed te vertalen. En in ASoIaF is dat natuurlijk zeker het geval. Vooral de generieke regio-gebonden bastaard-namen zijn daarin heel duidelijk, maar ook andere namen hebben referenties naar de omgeving of een ander kenmerk. Ook bijvoorbeeld in boeken van Robin Hobb, waarin veel personages een naam hebben die verwijst naar een karaktereigenschap, ontkom je niet aan het vertalen daarvan.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Is al genoeg over gezegd.

[ Voor 14% gewijzigd door MrVegeta op 25-05-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Laatst online: 11-10 11:50
[...]

Ik vind dat je namen sowieso niet moet vertalen. Dat doen we IRL namelijk ook niet. Dat zou wat geweest zijn met aantal minister presidenten die wij in voorgaande jaren hebben gehad. Om over de namen in het voetbal maar te zwijgen.
Het is dan ook geen verslag van iets dat IRL gebeurd is met bestaande personen, maar een vertaling van een stuk fictie. Die vergelijking gaat dus helemaal mank.

Bijv. Snow klinkt voor iemand met Engels als moedertaal hetzelfde als Sneeuw voor ons, en dat was doelbewust van de schrijver. Het heeft een betekenis en een functie in het verhaal. Het zou dus juist slecht zijn om dat niet te vertalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Arrne op 25-05-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Arrne schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:01:
[...]

Het is dan ook geen verslag van iets dat IRL gebeurd is met bestaande personen, maar een vertaling van een stuk fictie. Die vergelijking gaat dus helemaal mank.

Bijv. Snow klinkt voor iemand met Engels als moedertaal hetzelfde als Sneeuw voor ons, en dat was doelbewust van de schrijver. Het zou dus juist slecht zijn om dat niet te vertalen.
Daar heb je misschien wel gelijk in maar ik vind het vreemd dat de namen maar vertaalt moeten worden. Zo vond ik de vertaling van de namen in The Hobbit en Lord of the Rings ook maar vervelend en verwarrend. Het zal misschien komen omdat ik teveel Engels lees in het dagelijkse leven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]
inderdaad.
Dat had ik met Lews Therin Verwantslachter in een zeker andere geniale boekenserie... Na de proloog direct overgegaan naar het Engels :D

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Deze discussie hebben we al gehad, inclusief referenties naar Hol Bewaker:
Bossie schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:02:
Sinds ik tig jaar geleden de nederlandse versie van Dungeon Keeper heb gespeeld, koop ik geen vertaalde versies meer. In de vertaling gaat vaak ook stukje atmosfeer verloren.

Om bovenstaand voorbeeld te gebruiken:

UK -> "You need to build a lair for your minions"
NL -> "Je moet een hol bouwen voor je dondersteentjes" :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10 17:59

Goverman

not loaded

Jogai schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:28:
Deze discussie hebben we al gehad, inclusief referenties naar Hol Bewaker:

[...]
Al denk ik na Despicable Me bij minions toch vooral aan gele wezentjes met een blauwe broek en een grote bril op...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
FotW schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:02:
[...]

Wylis wordt wel gewarged want zijn ogen worden wit in het visioen, waarschijnlijk omdat Brann op 2 plaatsen tegelijk in de buurt was van Wylis/Hodor, wat er voor mij op duidt dat hij wel degelijk aanwezig is in het verleden, maar waarschijnlijk door de invloed van de Greenseer niet zichtbaar is voor anderen. Dat zou kunnen verklaren waarom de Night's king hem wel kon zien.
Hmm klopt ja, maar als hij op de grond ligt zie je zijn ogen gewoon weer.

Greenseer was al omgehakt op dat moment, dus zou Bran ook in Winterfell zichtbaar moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Puc van S. schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:30:
Voor de gene die de boeken hadden gelezen was het idd leuk en goed, iedereen die in de bioscoop zat en de boeken niet kende had zoiets van "Willem? Wie is Willem? Sam zegt toch Bill?"

(Wat dan well weer leuk is is dat Bill een "geldige afkorting" is voor William in het Engels net zoals Bob een geldige afkorting is voor Robert)
Waarbij ze met de LotR serie dan ook altijd hebben aangegeven de boeklezers erg tevreden te willen houden. In het geval van GoT hebben ze vanaf het begin gezegd dat die toch wel zouden gaan huilen. ;)
kokkie1 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:37:
Als ik lees dat de Mormonts van bereneiland vandaan komen, haalt dat mij erg uit het verhaal. Het is een goede vertaling maar het klinkt wat gek in mijn oren. Zou Berend Botje hier ook vandaan komen? Opzich is dit geen dooddoener, slecht vertaalde woordgrappen zijn dat voor mij wel.
Daarbij verlies je met het vertalen altijd iets van de schrijfstijl van de schrijver.
Ook Bear Island vind ik nu niet echt een enerverende naam, de klank doet wat mij betreft echt niet zoveel als voor velen. Dan had GRRM gewoon een toffe naam moeten bedenken en niet zoiets simpels.

Ik geef wel toe dat 'necromancer' toch wel iets spannender klinkt dan 'dodenbezweerder'. :P
JRRT of GRRM? :+
Persoonsnamen meestal niet nee, maar land- en plaatsnamen worden ook gewoon vertaald.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-10 20:22

Ypho

Allround Nerd

Gelukkig was het "hold the door":

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/y11r3vN.jpg

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 10:57
Jogai schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:36:
[...]

Hmm klopt ja, maar als hij op de grond ligt zie je zijn ogen gewoon weer.

Greenseer was al omgehakt op dat moment, dus zou Bran ook in Winterfell zichtbaar moeten zijn...
Iedereen is gefocust op Hodor waardoor we niet weten of hij nu wel zichtbaar is of niet. Volgens mij zit hij nog wel vast in het verleden dus wellicht dat we daar later nog duidelijkheid in krijgen.

Edit: Het lijkt er wel degelijk op dat Wylis Bran kan zien net voor hij een seizure krijgt en dat is nadat de Greenseer dood is. ( zie https://youtu.be/6BNDJd7S0Pc?t=2m24s)

[ Voor 7% gewijzigd door FotW op 25-05-2016 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Avalaxy schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:09:
Wat een lekkerding die nieuwe red priestess (of wie ze ook is) :9~ Daar wil ik best 'meer' van zien:

[afbeelding]
Zolang ze haar ketting maar om houdt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Cn-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 15:58
Ypho schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:35:
Gelukkig was het "hold the door":

[afbeelding]
Offtopic: Haha grappig om hier onze webcomic voorbij te zien komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 20:00
FunkyTrip schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:17:
[...]

Dat had ik met Lews Therin Verwantslachter in een zeker andere geniale boekenserie... Na de proloog direct overgegaan naar het Engels :D
Die boeken reeks moeten ze een serie van maken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/C5RxlkI.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 20:00

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Alleen jammer dat je bij IKEA geen enkel product zult vinden met een Ø in de naam. In Zweden gebruikt men namelijk Ä en Ö ipv de Æ en Ø die je bijvoorbeeld wel in Noors en Deens hebt. Het zou dus HODÖR moeten zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 26-05-2016 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

FotW schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:35:
[...]
Edit: Het lijkt er wel degelijk op dat Wylis Bran kan zien net voor hij een seizure krijgt en dat is nadat de Greenseer dood is. ( zie https://youtu.be/6BNDJd7S0Pc?t=2m24s)
Waar ik me altijd over verbaas is hoe slecht mensen opletten. 'Het lijkt er op...". Nee het lijkt er niet op. Je ziet 'm gewoon naar Bran kijken. Dat daar uberhaupt over gediscussieerd wordt...

Het is toch 100% extreem uber duidelijk dat het wargen van Bran in Hodor zijn effect had in het verleden. Je ziet ze nog een paar keer scenes wisselen om dat effect te versterken.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
FunkyTrip schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 15:15:
[...]

Waar ik me altijd over verbaas is hoe slecht mensen opletten. 'Het lijkt er op...". Nee het lijkt er niet op. Je ziet 'm gewoon naar Bran kijken. Dat daar uberhaupt over gediscussieerd wordt...

Het is toch 100% extreem uber duidelijk dat het wargen van Bran in Hodor zijn effect had in het verleden. Je ziet ze nog een paar keer scenes wisselen om dat effect te versterken.
Je weet niet of hij echt daar naar kijkt of naar iets achter hem. Ned bij de ToJ keek ook om maar zag m niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:05
Mx. Alba schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:32:
Alleen jammer dat je bij IKEA geen enkel product zult vinden met een Ø in de naam. In Zweden gebruikt men namelijk Ä en Ö ipv de Æ en Ø die je bijvoorbeeld wel in Noors en Deens hebt. Het zou dus HODÖR moeten zijn...
Tweakers, you gotta love them 8)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Pagina: 1 ... 110 ... 129 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De spelregels:

Wel welkom:
- Volledig open discussie over de serie op basis van reeds uitgezonden afleveringen, direct na de nacht waarin de aflevering in de verenigde Staten is uitgezonden. Hier hoeven geen spoilertags voor gebruikt te worden.

Niet welkom:
- Discussie over de boeken. Daarvoor is ~~~[Boek] A Song of Ice and Fire en voor vergelijkingen tussen de boeken en serie is er ~~~[SPOILERS] Game of Thrones / A Song of Ice and Fire. Let op, in dat laatste topic zijn alle spoilers toegestaan dus lees het op eigen risico.
- Discussie / vragen / antwoorden mbt illegale uitgaven, zoals waar ze te downloaden / streamen zijn of wat de kwaliteit ervan is, etc. Via HBO kan je legaal naar deze serie kijken, andere bronnen zijn off topic.

Gebruik spoilertags alleen voor zaken als:
- informatie over nog niet uitgezonden afleveringen op basis van casting info, info op basis van trailers / previews

Discussie over spoilertags etc: Film, TV & Muziek - Terugkoppelingtopic