Wist Petyr wel dat Lysa de vergiftiging van Jon Arryn had opgebiecht aan Sansa? Of vreesde hij alleen dat Lysa zich niet stil zou houden? Zij had zich inmiddels al jaren stilgehouden en zou vooral zichzelf beschuldigen als ze er tegen meer mensen over zou gaan praten. Ik kan online het fijne ervan niet helemaal vinden; wat nu echt Petyr's volledige motivatie was voor de moord op Lysa.Cocytus schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 20:48:
[...]
Nee, eerst heeft hij Lysa zover gekregen dat ze haar man Jon Arryn vermoordden, en aan haar zus Catelyn te schrijven dat het de Lannisters waren - om te verzekeren dat Ned naar King's Landing zou komen en zo de machtigste facties van het rijk tegen elkaar op te zetten. Dat ze dat eruit begon te flappen is de reden dat hij haar door de Moon Door heeft gegooid. Die reveal heeft de tv-serie nogal verprutst; ik ken mensen die het niet eens doorhadden.
De rest van je opsomming klopt aardig
Petyr had sowieso niet met Lysa hoeven trouwen voordat hij haar het zwijgen oplegde, maar deed dat wel, dus hij wilde volgens mij wel degelijk zijn macht vergroten met die actie. Misschien dat beide factoren deel waren van zijn motivatie om Lysa die duw te geven.
Hoe dan zijn Littlefinger's plannen prachtig uitgedacht en buitengewoon doortrapt. Al ver vóór de eerste aflevering was hij bezig het hele rijk naar zijn hand te zetten en zijn positie te verbeteren (hij wond Lysa om zijn vinger, die vervolgens haar man Jon beïnvloedde om Petyr z'n eerste politieke positie te geven), hoewel hij nu een flinke tegenslag heeft gekregen doordat twee van zijn pionnen (Stannis en Sansa) niet precies hebben gedaan wat hij verwachtte. Littlefinger heeft ietsje grootheidswaanzin in zijn overtuiging dat hij alles in de hand heeft en de slimste in het rijk is; dat zou uiteindelijk nog wel eens zijn ondergang kunnen worden.