Gisteren heb ik de ISA A19Q ontvangen. Omdat ik zelf geen echte reviews over de telefoon vond, probeer ik hier zelf een paar dingen te noteren in de hoop dat ze iemand anders kunnen helpen.
Voor specs verwijs ik even naar
http://www.geekbuying.com...-3G-GPS-Black-314353.html
Ik kwam van een HTC wildfire die ondertussen toch er beperkt werd met alle recente apps. Dus ik was aan het uitkijken naar een nieuwe telefoon die weer even meekon. Omdat ik een dualsim nodig heb, was de keuze voor een chinese telefoon snel gemaakt
Zoals velen keek ik eerst naar de G3-G4 maar daar moest ik nog steeds te lang op wachten.
Vrij impulsief heb ik dan ingetekend op een promotie voor de redelijk onbekende ISA A19Q dat goede specs aan een een goede prijs koppelde. Het was een van de eerste telefoons met een mtk6589 chipset, android 4.1.2 en was vooral snel leverbaar.
Dus zoals aangegeven, heb ik het toestel sinds gisteren in bezit. Eerste ervaringen zijn ok. Hoewel ik nog wel vervelend vind hoe groot die telefoons tegenwoordig aan het worden zijn. Liefst had ik gewoon iets rond de 4" maar dat is lastig te vinden met recente chipsets.
Scherm valt goed mee. Ik had opzettelijk ook voor geen HD scherm gekozen om de processor wat te sparen omdat QHD voor mij prima zat is. Ik ga geen zware uitspraken doen over kleurechtheid en kijkhoeken. Het scherm is gewoon ok. Zelfs iets beter dan ik verwachtte.
Ook de batterij doet het op het eerste zicht prima. Maar kan ik natuurlijk niet niet veel zinnig over zeggen tot ik het wat langer gebruik. Er werd trouwens een 2e batterij meegeleverd.
Maar mijn voorlopig oordeel is helaas niet echt positief. Wetende wat ik nu weet zou ik de telefoon zelfs niet meer opnieuw kopen:
Google talk is om een of andere reden niet meegeleverd en het is ook niet beschikbaar op de playstore.. Er zijn wel alternatieven die ervoor zorgen dat ik nog steeds kan chatten met mijn vrienden maar de videocall optie is daar niet mee mogelijk. Ik heb geen flauw idee waarom Google talk verwijderd is, maar het is knap irritant.
De knoppen vooraan het scherm geven wel veel te veel licht en het lijkt niet mogelijk om daar de lichtsterkte van in te stellen. Als je 's avonds nog iets wil lezen op de telefoon ga je onbewust de knoppen afschermen omdat ze zo hard storen..
Voornaamste nadeel is echter dat ik de GPS niet werkend krijg. Dus geen kwestie van trage fix of onnauwkeurigheid maar het wil gewoon niet werken. Geen enkele satteliet wordt gevonden zelfs niet als hij een uur onder blote hemel aan het zoeken is. Tooltjes als GPSfix etc helpen ook allemaal niet. Er zijn nog wel een paar andere oplossingen die ik niet geprobeerd heb omdat je daarvoor je ISA moet rooten. Ik heb tot nu toe nog geen manier gevonden om dit te doen.
Dus dat is wel zeer zuur aangezien zowat elke applicatie vandaag toch een locatie kan gebruiken en zeker als je zoals ik vaak op de baan of op reis bent. Dit is dan ook een dealbreaker voor me. Ik heb Pandawill alvast een mail gestuurd dat ik mijn garantie wil uitoefenen. Geen idee of het zal lukken of dat ik niet gewoon mijn telefoon 16 weken kwijt ben om hem dan niet hersteld terug te krijgen, maar zonder GPS kan ik er weinig mee doen.. Aangezien het ook geen phone is waar een user community achter zit, vrees ik dat ik nooit een update ga te zien krijgen.
*edit* Wat ik ook wel erg vreemd vind, is dat apps als google maps ook niet in staat zijn om mijn locatie op basis van masten of Wifi points te schatten. Ik zou het al niet zo erg vinden als de GPS niet werkte maar dat ie toch op zijn minst een schatting deed?
Als je op zoek was naar een review van de ISA A19Q ben je hier hopelijk wat mee geholpen. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.
Mocht je een A19Q hebben met een werkende gps of, nog beter, moest je het werkend hebben gekregen, dan hoor ik het ook heel graag.
[
Voor 3% gewijzigd door
maartenvaneynde op 29-03-2013 12:16
. Reden: stukje rond gps toegevoegd ]