Ik heb op 26-1-2013 een Cubot A6589 besteld bij Pandawill. Die zou het einde van de maand leverbaar worden. Tegen het einde van de maand een mail van Pandawill dat ie nog niet ging komen en het verzoek wat anders uit te zoeken of een refund te accepteren. Toen gegaan voor een Newman N2, het verschil bijgelapt via PayPal op 4-2-2013 en op 5-2-2013 een verzendbevestiging gekregen met tracking number.
De Newman N2 is dus op 5-2-2013 verstuurd en op 21-2-2013 afgeleverd zonder bijkomende kosten (20,= vermelding op de doos). De tracking geeft overigens nog steeds Departure from outward office of exchange, Location: Beijing aan, weinig behulpzaam dus ;-) Maar goed, definitief besteld op de 5e en de 21e binnen is volgens mij een prima score als ik het zo van anderen lees.
Eerste indruk: mooi ding voor het geld. Ben geen Android gewend. Heb altijd iPhones en de laatste anderhalf jaar een iPhone 4 maar wilde eens wat nieuws, iets groters. De manier waarop Apple zaken doet en de prijsstelling van de producten heeft me over de streep getrokken.
Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de werking van Android, het toestel en de snelheid.
De Google playstore staat er standaard niet op en de telefoon werd in het chinees opgestart. Ze hadden er wel een goede laadstekker bijgeleverd, dat is dan wel weer netjes. Het kiezen van nederlands is met enige voorbeelden van setup schermen online nog wel te doen natuurlijk. Het gemis van de playstore is echter wel lastig.
Ik heb daarom de telefoon direct geupgraded naar N2_00.25 (full update) omdat de meningen over .26 nog niet erg positief waren. Daarna de phone geroot en de Google spulletjes erop gezet. Ondanks het gebrek aan ervaring was dat al met al een anderhalf uur zoeken, lezen en pielen.
Ik heb de info m.b.t. de upgrade en de bestanden zelf
hier vandaan.
Hier staat ook een hoop info m.b.t. de upgrade mogelijkheden.
Je moet wel enige kennis hebben van het jailbreaken / rooten / updaten. Ik zou er niet aan beginnen als je een nono bent op dit gebied. Dan kun je beter iets kopen waar de playstore al wel op staat.
Het updaten is niet moeilijk, kwestie van de update op de SD card kopieren, de telefoon herstarten in recovery de update starten, daarna rebooten en klaar. Het Google spul moet je echter zelf via de SD card kopiëren naar de root/system map en dan vervolgens handmatig de rechten van de gekopieerde bestanden wijzigen, een saai klusje. Niet heel moeilijk maar een beetje basis kennis van telefoons en linux (permissions) is wel handig. Het zou handiger zijn als de playstore gewoon in de upgrade van Newman zou zitten, nu moet je het na elke upgrade opnieuw doen (ca 20 minuten klooien).
Het kopiëren en permissies wijzigen heb ik conform de omschrijving gedaan met ROOT EXPLORER die je installeert na het rooten met ExynosAbuse-v1.40 (Al met al een simpel klusje, is keurig beschreven in de bovengenoemde links).
Afijn, nu doet de Newman N2 wat hij moet doen. Nogmaals, dit is geen klusje voor een leek op dit gebied. Een leek kan maar beter een phone in de nederlandse handel halen of een Android kenner bij de hand hebben in het geval hij wel chinees besteld
Oh je, er zijn ook nog wat custom roms. Niks mee gedaan, kijk ik later nog wel eens naar. Je vind ze
hier.
[
Voor 2% gewijzigd door
klaaz op 22-02-2013 01:20
. Reden: schreiffaut / custom roms ]