Had dit topic nooit gezien, maar wil mijn eigen (positieve) ervaring met private
lease ook wel even delen. Ik heb nu bijna mijn eerste
lease contract van 36 maanden er op zitten en ben er heel tevreden over. We gaan dan nu ook voor een tweede contract.
Ik zie duidelijk dat er t.o.v. 3 jaar geleden aanzienlijke sprongen gemaakt zijn in private
lease. Waar het destijds echt nog uitzonderlijk was, vind je nu meerdere pagina's op Google met aanbieders. Ik zie wel dat het net als destijds erg belangrijk is om de aanbieders te vergelijken en ook alleen te vergelijken met het daadwerkelijke kilometrage en de looptijd die je wenst. Hier kunnen enorme verschillen in zitten (van meer dan 20% per maand verschil tussen verschillende
leasemaatschappijen). Ik heb ook al regelmatig meegemaakt dat iemand zegt dat aanbieder X heel duur is, terwijl die in mijn situatie juist de goedkoopste is. Het loont dus echt wel om even verder te kijken dan je neus lang is. Verder is mijn ervaring dat de
lease constructies via de dealer eigenlijk altijd veel duurder zijn dan die van
leasemaatschappijen.
Mijn
leasecontract heb ik destijds afgesloten bij Alphabet (toen was het nog Top
lease). Ik heb er toen voor gekozen om zelf naar mijn lokale dealer te gaan en te vragen of ze mee wilden werken aan een
lease constructie. Ik heb toen zelf onderhandeld met de dealer en een offerte op laten maken en deze heeft Top
lease overgenomen. Dit was een hele fijne constructie aangezien ik dus ook gewoon op een "normale" manier kon onderhandelen en daarnaast de voordelen van het
leasen kon ondervinden. Bovendien kon ik de auto dus altijd bij deze dealer in onderhoud doen en werden alle rekeningen netjes door de
leasemaatschappij betaald. Gedurende de looptijd hadden we nog even een sterke piek in het aantal kilometers dat we reden en hier kregen we dan ook een correctie over (we hadden een contract voor 10000km, maar kwamen toen rond 16000km gemiddeld uit). Echter, ik wist dat we nooit gemiddeld 16000 zouden blijven rijden en toen ik voorstelde om het bij te stellen naar 13000 werd dat ook zonder problemen over genomen. (TIP: Indien je een zo laag mogelijke BKR registratie wil is het hoe dan ook aan te bevelen om een 10000km contract te nemen en deze later bij te stellen...

).
Wat afhandeling van schades en boetes betreft heb ik (gelukkig) nog geen ervaring. Het onderhoud verliep in ieder geval heel erg fijn, maar dat komt deels ook wel doordat we zelf de dealer hebben kunnen uitkiezen. Dat kan tegenwoordig niet meer (tenzij je via de dealer zelf gaat
leasen, maar daar betaal je dan ook flink voor). We kregen eigenlijk altijd ook een leenauto mee (uit dezelfde klasse), zonder dat we daar een rekening voor kregen. Het inleverprotocol moet ik nog gaan ervaren (dat is in december). Van wat ik heb begrepen is gebruiksschade gewoon toegestaan en hebben ze bepaalde richtlijnen om te bepalen wat wel en wat niet onder gebruiksschade valt. Bij een deuk kijken ze bijvoorbeeld of deze kleiner is dan 2cm (zo ja, dan is het normale gebruiksschade). We hebben helaas wel twee deukjes (opgelopen op de parkeerplaats...) en velgschade, dus ik ben benieuwd of, en zo ja, hoeveel we daar voor zullen moeten betalen. Volgens de tarievenlijst kosten de gebruiksschades maximaal 225 euro, dus dit lijkt me vrij schappelijk. Ik heb tevens een voorstel aangevraagd voor het verlengen van het
leasecontract. Dit is vrij eenvoudig aan te vragen. Qua kosten vonden we het echter niet zo interessant en gaan we liever voor een nieuwe auto.
Ze hebben nu bij Alphabet jammer genoeg niet meer zo veel keuze als voorheen. Zowel in de beschikbare merken/modellen als de uitvoeringen en opties. Dit vind ik wel echt een gemis. Wel is het soms nog mogelijk om opties bij te bestellen die niet op hun site staan (mits het niet om een voorraadauto gaat). Aangezien wij al een eerder contract hebben gehad krijgen we nu ook een "vaste klanten" korting op een eventuele volgende auto. Die korting komt neer op gratis schadeverzekering inzittenden, verlaagd eigen risico en zo'n 5% korting op het termijn bedrag. Ze kunnen een eventuele nieuwe auto aansluitend leveren op mijn huidige contract. Hierdoor zit je dus niet met het probleem dat je even dubbele lasten of geen auto hebt (wel moet je natuurlijk letten op de levertijden die tegenwoordig toch snel 3 a 4 maanden zijn).
Al met al zijn wij erg blij en willen ook niet meer anders. Als je bereid bent voor een auto te kiezen die wellicht niet helemaal aan je eisen voldoet is het m.i. veel goedkoper dan het kopen van een vergelijkbare auto. Voor ons nieuwe contract rijden we bijvoorbeeld een auto van net iets meer dan 30k voor 375 euro per maand (10000km, 24 maanden). Dit zou nog wat goedkoper kunnen door voor 36 of 48 maanden te kiezen, maar we vinden het kortere contract wel fijn. Het lijkt me lastig om veel goedkoper dan dat in een auto van deze klasse te rijden en dan is de auto nog nieuw ook.