Je kunt hier al het aanbod vinden van de Consumentenbond:
https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/wizard
Oh, thanks. Blijkbaar over de Focus heengekeken.TheUninvited schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:15:
[...]
https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/wizard
[ Voor 8% gewijzigd door stervis op 04-06-2018 15:21 ]
Moo, I say.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 04-06-2018 16:14 ]
Verder:Wat ik sowieso vreemd vind is dat je bij de zakelijke lease gewoon helemaal een auto kunt afconfigureren net als je kunt dat als je hem gewoon koopt. Maar dat bij private lease je beperkt wordt tot een specifiek model met een specifieke motor en je alleen nog maar een kleur, wat pakketten en winterbanden ofzo kunt kiezen. Wat is hier de gedachtengang achter? Is dat puur om de levertijd te versnellen / de prijs te drukken?
Je mobiliteitsbudget heeft niks met een eventuele eigen bijdrage te maken.HarmoniousVibe schreef op maandag 4 juni 2018 @ 05:15:
[...]
..
https://www.multilease.nl...wat-is-een-eigen-bijdrage
Is het niet zo dat als de wg mijn vaste mobiliteitsbudget gebruikt om de lease te betalen ik in feite zelf de lease betaal en het dus geldt als eigen bijdrage? Immers, normaliter krijg ik dat bedrag gewoon op mijn bankrekening gestort en is het dus eigenlijk ingehouden loon?
[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 04-06-2018 16:27 ]
@Nila @HarmoniousVibe welke versie en kleur hebben jullie besteld?Nila schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:25:
[...]
Auto zal ergens in week 8 besteld zijn, en word in week 24 geleverd (11 juni).
Ik zou een andere conclusie trekken. Als vuistregel: Als je veel rijdt, is zakelijke lease voordeliger. Als je weinig rijdt niet.FreakNL schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:24:
Ik wordt overigens altijd heel moe van mensen die zeggen dat een lease-auto niet perse goedkoper is.. Dat is het in de meeste gevallen echt wel, uitzonderingen daargelaten. Zowel goedkoper als private lease en goedkoper als privé..
Prive kiezen mensen goedkopere auto's dan zakelijk.Ik ga dan overigens wel uit van nieuwe auto's bij prive.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Misschien verschilt het per merk. Ik kreeg in een van de eerste mailtjes van Leaseplan dat als ik een specifieke dealer wilde ik dat moest laten weten. Anders zouden zij er een voor je uitzoeken. Leek me een vrij algemeen mailtje. Uiteindelijk ben ik een auto gaan leasen die ik had gevonden via de VW stocklocator, dat was verder geen probleem en die zijn ze ook vanuit de andere kant van het land komen thuisbrengen.Nila schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:54:
[...]
Hebben hier ook via ANWB besteld, maar nooit een dealer keuze gehad. Maar ze komen de auto kosteloos thuis of op het werk afleveren.
Bij de ANWB krijg je het kilometerverschil terug, als je voor 3x25k betaald en je rijdt uiteindelijk bijvoorbeeld 45k totaal dan kom je in de prijsklasse van 15k per jaar dus dan krijg je het verschil over alle 36 maanden terug die er zat tussen 15k en 25k per jaar.HarmoniousVibe schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:02:
Ik woon en leef alleen en heb maar één auto, die ik meteen in ga ruilen/verkopen als ik een andere auto koop of lease. Ik ga hem dus zeker privé rijden.
Verder heb ik volledige vrije keuze. Ik mag gewoon naar een willekeurige deal stappen en daar een auto bij elkaar klikken. Dit betekent natuurlijk ook geen kwantumkortingen maar daar is mijn wg toch veel te klein voor.
Verder ben ik er niet van overtuigd dat zakelijk voor mij goedkoper is. Wellicht niet omdat private lease inherent goedkoper is maar omdat er veel leukerdere aanbiedingen lijken te zien. Zo'n Ford Fiesta ST-Line voor €360 per maand met 25k en 36 maanden (ANWB) lijkt me echt wel een leuke deal. Dan €250 aan benzine erbij en ik houd geld over.
Zakelijk doet zo'n zelfde Fiesta ST-Line volgens mij dik €550 voor 3 jaar en 25k km. Dat is inderdaad bruto, maar daar is de bijtelling dan ook voor, welke neerkomt op ca €200. Dus netto moet ik nog 200*60%-200 = €80 toeleggen, netto.
Echter snijden een aantal argumenten van @FreakNL op het gebied van toekomstvastheid ook wel hout. Ik kan inderdaad niet zeggen wat ik qua km in de toekomst ga doen en wat de benzineprijs nog gaat doen. Met dichterbij mijn werk verhuizen snij ik me dan inderdaad wel in de vingers. Stof tot nadenken.
Aan de andere kant kun je bij bijv. de Consumentenbord na een jaar maandelijks opzeggen, dus als mijn omstandigheden veranderen kan ik gewoon het contract ontbinden.
@Rebel-Rebel ik ben nog door het proces aan het gaan bij EDR, maar blauw. Leaseplan zei dat ze verwachten de Fiesta's eind augustus begin september uit te gaan leveren.
Dan ga je er vanuit dat de werkgever, ongeacht wat, de brandstof betaald. Bij mijn werkgever zitten die kosten in het leasebedrag en wordt je afgerekend op zuinigheid en meer/minder kilometers en brandstofprijs, zo een Polo doet dus ongeveer 750€ pm zakelijk lease, nu veranderd het rekensommetje weer.FreakNL schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:00:
Dat valt ook wel mee:
Even een hele snelle rekensom, uitgaande van 36k per jaar, 30k zakelijk en 6k prive
Private Lease:
Ik pak even de Polo van de consumentbond (collectieve korting) op 36k op jaarbasis, die doet dan 419 per maand. En dan moet je nog tanken, zeg 1 op 15, da's 200 liter per maand (36000/12/15) a 1.55 is 310. Deze auto kost je dus op maandbasis 729. Netto. Verder krijg je dan van je baas 30.000/12*0.19= 475 netto. Blijft er nog 750-457=275 bruto over, da's grofgezegd 275*0.58= 160 netto.
Resumerend:
Nettokosten privatelease + brandstof = 729
Vergoeding vd baas (netto) = 475+160 = 635
Je moet zelf dus nog +-100 bijleggen (netto!).
Dan de zakelijke lease:
Zo'n Polo op basis van een 40k contract zal denk ik 550 doen (nattevinger werk)? Dan hou je nog 200 bruto over wat je sowieso in je zakt steekt, dus da's al zo'n 116 euro netto (grofweg). Echter betaal je natuurlijk wel bijtelling, da's voor een Polo (wat doet zo'n ding, 25k tegen 22%?) zo'n 225 euro netto.. Dan kost deze auto je dus ook rond de 100 euro netto..
Dit is heel erg grof berekend, en het scheelt niet veel,als je uitgaat van 30k zakelijke kilometers en 6k prive. Maar als je uitgaat van 25k zakelijk en 10k prive wordt het al een ander verhaal. Des te meer prive-kms je maakt des te aantrekkelijker wordt zakelijk, omdat je een fixed bedrag (bijtelling) betaald over je prive-kms, of je er nou 500 of 12000 per jaar rijdt...
Dus:
Ik zou kiezen voor zakelijke lease;
- Stijging brandstofprijzen boeit niet
- Je kan meer rijden dan 6k prive
- Als je straks een klus hebt die 60k per jaar vereist (zakelijk) heb je een probleem met Private Lease, want je gaat over je afgesproken kilomters heen
- Geen BKR
- Als je straks een klus hebt op 10km van je huis kakt je netto vergoeding in, maar je Private Lease bedrag blijft hetzelfde
Bovenstaande zijn deels dingen die bij zakelijke lease natuurlijk ook een issue zijn (stijgende brandstofprijzen, meer kilometers dan contract), maar in het geval van zakelijke lease is dat het probleem van je werkgever. Terwijl het bij private lease toch echt jouw probleem is...
Als je uitgaat van puur zakelijk (dus geen bijtelling) is het helemaal een no-brainer;
De private-lease variant wordt iets goedkoper, die polo doet 389,- op 30k/jaar. Brandstof is dan (30.000/12/15)*1.55 = 258.
Private lease totaal: 389 + 258 = 647.
Van je baas krijg je wederom 635.
Dus de auto kost je dan dus12 euro.
Zakelijk valt de bijtelling weg dus;
Enige wat nu nog van belang is, is het restant van je mobiliteitsbudget, 200 euro bruto, waarvan je dus 160 netto in je zak steekt.
TL/DR
Zakelijk lease is volgens mij gewoon verstandiger
- Als je ook privé rijdt is het verschil klein, maar bij zakelijke lease heb je veel meer voordelen dan bij private lease
- Als je NIET privé rijdt is er zelfs een verschil van 170 euro netto in het voordeel van zakelijke lease...
VW Polo Highline Executive, DSG, Park Assist in Urano Grey met Velgen 'LasMinas', 16 inch lichtmetaal.Rebel-Rebel schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:37:
[...]
@Nila @HarmoniousVibe welke versie en kleur hebben jullie besteld?
Nee die keuze hebben we hier niet gehad, maar de Dealer zit vrij dichtbij. Maar het maakt niet zoveel uit want ze komen hem kosteloos thuis of op het werk afleveren. En onderhoud mag ook bij de dealer naar keuze.hatsa schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:52:
[...]
Misschien verschilt het per merk. Ik kreeg in een van de eerste mailtjes van Leaseplan dat als ik een specifieke dealer wilde ik dat moest laten weten. Anders zouden zij er een voor je uitzoeken. Leek me een vrij algemeen mailtje. Uiteindelijk ben ik een auto gaan leasen die ik had gevonden via de VW stocklocator, dat was verder geen probleem en die zijn ze ook vanuit de andere kant van het land komen thuisbrengen.
You're not completely useless, you can always serve as a bad example!
Die lijkt qua specs aardig op die van mij! Al heb ik alleen parkeersensoren ipv park assist, getinte raampjes achter (had niet gehoeven, maargoed) en is ie energetic orange.Nila schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:01:
[...]
VW Polo Highline Executive, DSG, Park Assist in Urano Grey met Velgen 'LasMinas', 16 inch lichtmetaal.
[...]
Nee die keuze hebben we hier niet gehad, maar de Dealer zit vrij dichtbij. Maar het maakt niet zoveel uit want ze komen hem kosteloos thuis of op het werk afleveren. En onderhoud mag ook bij de dealer naar keuze.
En dan ook een DSG automaat?hatsa schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:25:
[...]
Die lijkt qua specs aardig op die van mij! Al heb ik alleen parkeersensoren ipv park assist, getinte raampjes achter (had niet gehoeven, maargoed) en is ie energetic orange.
De dealer maakte mij ook niet zoveel uit hoor, als ie besteld moest worden duurde het overal even lang. Maar omdat ik een prognose van 16 weken levertijd kreeg en daar niet op wilde wachten, heb ik gevraagd of ze er 1 met net iets andere specs bij een dealer die er 1 op voorraad had staan wilden bestellen. Dat heeft uiteindelijk ca. 5 weken geduurd.
De levertijd was voor mij de enige reden om ‘m bij een andere dealer te laten bestellen. Dat was ook waar ik oorspronkelijk op reageerdeAls je “snel” een auto wilt was het voor mij iig gunstig om te zoeken naar een dealer met een voorraadauto.
[ Voor 18% gewijzigd door GAIAjohan op 04-06-2018 22:21 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Privatelease lijkt me voor jou niet geschikt en vraag me, gezien je salaris, ook af of je er voor in aanmerking komt.rgjleclaire schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:05:
Ik zit in een tweestrijd over wat nu wijsheid is. Ik geef direct toe... zo een nieuw auto'tje is ook gewoon een leuk idee. Maar is het verstandig? Ik ben benieuwd naar perspectieven, vooral als het gaat om tweedehands v.s. lease gericht op afweging tussen kosten en betrouwbaarheid.
[ Voor 32% gewijzigd door GAIAjohan op 04-06-2018 22:37 ]
Met flexcontract verwees ik naar het leasecontract. Dat kan na 1 jaar opgezegd worden, maar daar betaal je extra voor. Aan de i10 die jij noemt zit je 4 jaar vast.GAIAjohan schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:17:
Je hebt een flexcontract.
Bij het contract van de consumentenbond kun je ieder kwartaal het aantal km aanpassen. Omhoog of omlaag. Je krijgt ook alle kilometers die je minder rijdt a 0,03 euro terug.Tevens zit je met die PL wel vast aan een bepaald aantal kms, terwijl je spontaan zonder werk kan komen te zitten, of juist veel meer moet rijden.
Dan zou ik eerder voor een 107 gaan of zoiets. Stuk zuiniger. Maar je hebt gelijk, als je puur en alleen naar de euro's kijkt, dan is een occasion kopen de betere keuze.€366 per maand voor 15.000km/jaar....
Stel je gaat eerst 2 jaar in zoiets rijden: https://link.marktplaats.nl/m1287946663
Dan kom je zoiets uit:
Belasting €28
Verzekering: €35
Onderhoud: €60
Afschrijving: €40
Benzine: €140 (verbruik van 1:15 gerekend)
Totaal: €303
Het gaat me niet om rendement, en ik ga geen huis kopen, ik ga eerst hurenVerder tja, dat spaargeld dat je 'verliest' is jammer, maar als je op jezelf wil, en mss een huis wil kopen, is de lening van de Private lease een veel groter probleem.. Bovendien is het rendement op spaargeld vrijwel 0.
[ Voor 3% gewijzigd door rgjleclaire op 04-06-2018 22:45 ]
Ik weet niet aan welk salaris je dan denkt want ik heb geen cijfers genoemd. Ik kan het bedrag van deze auto zo'n 3x leasen, geen probleem (gebaseerd op proefberekening van leasemaatschappij).Ojjorz schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:21:
[...]
Privatelease lijkt me voor jou niet geschikt en vraag me, gezien je salaris, ook af of je er voor in aanmerking komt.
Nu ja, laten we wel wezen, specifiek dit (en geen ander) private lease contract is best voordelig, en echt niet zo enorm veel duurder dan een occasion. Maar inderdaad, occasion rijden is wél goedkoper.De abonnementsvorm met hoge maandlasten vind ik niet bij je levensfase passen. Als je je baan verliest lijk je (op basis van je verhaal) niet de middelen te hebben om de private lease te blijven betalen.
Ik heb gerekend met de 24 maanden optiergjleclaire schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:44:
[...]
Met flexcontract verwees ik naar het leasecontract. Dat kan na 1 jaar opgezegd worden, maar daar betaal je extra voor. Aan de i10 die jij noemt zit je 4 jaar vast.
Maar dan kom je ook in een heel ander leasebedrag terecht. Met een eigen auto heb je dat niet.[...]
Bij het contract van de consumentenbond kun je ieder kwartaal het aantal km aanpassen. Omhoog of omlaag. Je krijgt ook alle kilometers die je minder rijdt a 0,03 euro terug.
Desnoods rij je eerst een Toyota Starlet uit het jaar kruik. Boeit ook niet of daar een butsje in komt.[...]
Dan zou ik eerder voor een 107 gaan of zoiets. Stuk zuiniger. Maar je hebt gelijk, als je puur en alleen naar de euro's kijkt, dan is een occasion kopen de betere keuze.
Natuurlijk, maar daar heb je tbh geen duizenden euro's voor nodig. Zoiets kun je ook spreiden.. Mijn huidige inboedel is ook een werk van meerdere jaren, en niet in 1x gekocht[...]
Het gaat me niet om rendement, en ik ga geen huis kopen, ik ga eerst hurenIk heb spaargeld nodig omdat een huis ook ingericht moet worden
[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 04-06-2018 22:58 ]
Heb je haast met je auto? Wellicht kun je ergens wachten op een aanbieding. Dit heb ik zelf ook gedaan, heb nu een citigo met 15k en winterbandjes voor 163 pm. Wel zo kaal als het maar kan, maar dat boeit mij niet zo veel. Leuk autotje trouwens, rijdt prima.rgjleclaire schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:05:
Ik ben ook aan het kijken naar het leasecollectief van de Consumentenbond, voor de Skoda Citigo of de Kia Picanto (vind laatstgenoemde eigenlijk een leukere auto, maar is wel minder zuinig).
Ik zit na niet zo lang geleden afgestudeerd te zijn nu in de situatie dat ik voor een eigen auto moet gaan zorgen voor mijn werk. Ik rij voor deze baan 3-4 dagen per week naar klanten en de auto moet dus echt betrouwbaar zijn (plus, als er iets gebeurt zal ik vervanging moeten hebben; dat is ook fijn aan lease). Ik heb het afgelopen half jaar in een project op mijn werk gezeten met een proef met zakelijke lease, maar die proef loopt dus af en ik moet nu een eigen auto gaan rijden.
Ik ben hard aan het sparen om op mijzelf te kunnen gaan wonen (sinds de start van mijn baan bij min of meer 0 begonnen), dus een auto kopen van dat beetje spaargeld dat ik nu heb staat me dubbel tegen. Enerzijds omdat het aan mijn spaargeld vreet, anderzijds omdat de occasion die ik kan betalen minder betrouwbaar is dan een nieuwe auto en natuurlijk niet dat voordeel van vervanging geniet als er iets is.
Toch vind ik het prijzig. Ik kom met bijv. de Kia Picanto met 15.000km per jaar (dat is voldoende voor mijn situatie) met een flex. contract en de benzine erbij uit rond de €366. Goed, daar zit alles in, maar het is toch nogal een bedrag op mijn starterssalaris.
Ik zit in een tweestrijd over wat nu wijsheid is. Ik geef direct toe... zo een nieuw auto'tje is ook gewoon een leuk idee. Maar is het verstandig? Ik ben benieuwd naar perspectieven, vooral als het gaat om tweedehands v.s. lease gericht op afweging tussen kosten en betrouwbaarheid.
Als ik hem invul zodat de auto vergelijkbaar is (upgrade smart navigation pack, 10.000-15.000km), dan is hij duurder (249). Ik zou zo een pakket natuurlijk (ook bij de Kia) weg kunnen laten, maar dan is de consumentenbond lease nog altijd goedkoper, voordeliger, en korter.GAIAjohan schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:51:
[...]
Ik heb gerekend met de 24 maanden optie. En ook dan is de i10 toch echt goedkoper, alleen net íets minder flex.
Een eigen auto is bijna altijd goedkoper. Dat is nu eenmaal een feit. De vraag is hoe groot het verschil is, en of de voordelen van lease er niet tegenop wegen.Maar dan kom je ook in een heel ander leasebedrag terecht. Met een eigen auto heb je dat niet.
Nou ja, dat vind ik te simpel gedacht. Ik moet een auto hebben waarop ik kan vertrouwen.Desnoods rij je eerst een Toyota Starlet uit het jaar kruik. Boeit ook niet of daar een butsje in komt.Bovendien lagere afschrijving.. Ik heb 1,5 jaar in een 206 gereden uit 2006. Afschrijving was 250 euro
. De kosten van een auto is alles bij elkaar. En een 107 vind ik nog best duur tov wat je krijgt, en als ie dan toch verrot blijkt (die dingen kunnen roesten), dan ben je een groter bedrag aan afschrijving kwijt.
Wat heet haast?Robsel_NL schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:00:
[...]
Heb je haast met je auto? Wellicht kun je ergens wachten op een aanbieding. Dit heb ik zelf ook gedaan, heb nu een citigo met 15k en winterbandjes voor 163 pm. Wel zo kaal als het maar kan, maar dat boeit mij niet zo veel. Leuk autotje trouwens, rijdt prima.
Ik deed een aanname op basis van je spaargeld en feit dat je een starterssalaris noemde. Als je het wel kan betalen; prima.rgjleclaire schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:50:
[...]
Ik weet niet aan welk salaris je dan denkt want ik heb geen cijfers genoemd. Ik kan het bedrag van deze auto zo'n 3x leasen, geen probleem (gebaseerd op proefberekening van leasemaatschappij).
[...]
Nu ja, laten we wel wezen, specifiek dit (en geen ander) private lease contract is best voordelig, en echt niet zo enorm veel duurder dan een occasion. Maar inderdaad, occasion rijden is wél goedkoper.
Het voordeel van dit leasecontract is dat ik het na een jaar op kan zeggen. Vandaar dat ik het flex.-stuk specifiek noemde. Dus als ik na een jaar zonder baan zit - die kans is overigens erg klein - dan zou ik op kunnen zeggen.
Maar, feit blijft dat een tweedehands waarschijnlijk de (financieel) veiligere keuze is.
Die van mij is binnen, ook oorspronkelijk week 21. Leverdag zou vandaag zijn.Switek schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:36:
De leverdatum van de Micra via ANWB/Leaseplan blijft maar vooruitgeschoven worden. eerst week 21, toen week 23 en nu verschoven naar week 26. Hier al iemand die hem al wel heeft ontvangen?
Dat ligt er nogal aan wat je vergelijkt. Wanneer je een PL vergelijkt met het kopen van een nieuwe auto, en dan verkopen na bv 4 jaar (of wat dan ook de leaseperiode is), dan is PL vaak goedkoper.rgjleclaire schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:02:
[...]
[...]
Een eigen auto is bijna altijd goedkoper. Dat is nu eenmaal een feit. De vraag is hoe groot het verschil is, en of de voordelen van lease er niet tegenop wegen.
[ Voor 4% gewijzigd door Rebel-Rebel op 05-06-2018 13:48 ]
ik dus ;-)Rebel-Rebel schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:47:
Heeft er iemand hier die Nissan Micra via ANWB (actie Leaseplan) besteld?
Dat klopt, maar het voldoet beide aan de wens 'ik zoek betaalbaar vervoer'. De rekensommen van private lease worden vaak gedaan met de koop van een nieuwe auto. Dat is prima, als je per se een nieuwe auto wilt. Wil je gewoon 'vervoer'; dan is de vergelijking met een tweedehands een goede.Señor Sjon schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:30:
@GAIAjohan Waarom vergelijk je met 12 jaar oude auto's? Daarvan is de afschrijving praktisch voltooid. Nogal wiedes dat ze goedkoper zijn.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Die persoon wilde weten of private lease slim was. Als je dan logisch gaat rekenen is tweedehands gewoon goedkoper. Daarom dat voorbeeld. Lijkt me ook nogal wiedes om bij zo'n vraag met zo'n antwoord te komen. Zeker bij weinig spaargeld. Bovendien wordt er gezegd dat PL prijzig is. Dus dan geef je een logisch alternatief.Señor Sjon schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:30:
@GAIAjohan Waarom vergelijk je met 12 jaar oude auto's? Daarvan is de afschrijving praktisch voltooid. Nogal wiedes dat ze goedkoper zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 05-06-2018 15:15 ]
GAIAjohan schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:14:
[...]
Die persoon wilde weten of private lease slim was.
Die twee gaan natuurlijk niet noodzakelijkerwijs over hetzelfde.Als je dan logisch gaat rekenen is tweedehands gewoon goedkoper.
Ik begin me nu wel een beetje af te vragen waarom je de vraag hebt gesteld. Het idee ontstaat bij mij dat je alleen het antwoord 'ja dat is slim' wilde horen. En zoals @Señor Sjon al aangeeft; de discussie is al 24x gevoerd.rgjleclaire schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:17:
[...]
[...]
Die twee gaan natuurlijk niet noodzakelijkerwijs over hetzelfde.
Bij weinig spaargeld zou je ook kunnen zeggen dat private lease - wanneer je die na een jaar op kunt zeggen - een mooi alternatief is om in die periode nog wat geld opzij te leggen en na dat jaar dan een enigszins degelijke auto te kopen, i.p.v. nu direct iets te kopen waarvan de betrouwbaarheid toch questionable is - en die betrouwbaarheid maakt nu juist een deel uit van die overweging 'is leasen slim of niet' in dit specifieke geval.
Nee hoor. Ik wil een goede afweging zien, en geen focus op één enkel facet van de vraag.Ojjorz schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:21:
[...]
Ik begin me nu wel een beetje af te vragen waarom je de vraag hebt gesteld. Het idee ontstaat bij mij dat je alleen het antwoord 'ja dat is slim' wilde horen. En zoals @Señor Sjon al aangeeft; de discussie is al 24x gevoerd.
En heb je hem al? Bevalt hij goed? Of wat is je leverdatum?
Ik heb o.a. voor PL gekozen omdat ik op -3 schadevrije jaren sta. Met onze all-inn verzekerde gezinsauto de afgelopen jaren meerdere keren behoorlijke schades gehad. van bekraste motorkap tot meerdere parkeerschades door anderen (nee, ze hebben zich niet gemeld). Nu blijkt dat bij beëindiging van een autoverzekering de schades worden doorgegeven aan Roy-data. Sta je zonder zelf ook maar één keer schade te hebben veroorzaakt op -3!. Voor mijn 9 jaar oude Fiat Punto diesel betaal je dan maar zo 95 euro in de maand. Belasting 90,-, onderhoud 4o,, pechhulp 7,50. dat is al 233 zonder afschrijving. Ga nu voor een 229,- een veel luxere en nieuwe Micra N-connecta rijden.GAIAjohan schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:14:
[...]
Die persoon wilde weten of private lease slim was. Als je dan logisch gaat rekenen is tweedehands gewoon goedkoper. Daarom dat voorbeeld. Lijkt me ook nogal wiedes om bij zo'n vraag met zo'n antwoord te komen. Zeker bij weinig spaargeld. Bovendien wordt er gezegd dat PL prijzig is. Dus dan geef je een logisch alternatief.
Tja, dat jouw verzekering op -3 staat is hartstikke logisch. Je moet gewoon bij elke schade nadenken of het verstandig is deze door de verzekeraar te laten fixen of zelf te betalen, of lekker zo te laten.Switek schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:35:
[...]
Ik heb o.a. voor PL gekozen omdat ik op -3 schadevrije jaren sta. Met onze all-inn verzekerde gezinsauto de afgelopen jaren meerdere keren behoorlijke schades gehad. van bekraste motorkap tot meerdere parkeerschades door anderen (nee, ze hebben zich niet gemeld). Nu blijkt dat bij beëindiging van een autoverzekering de schades worden doorgegeven aan Roy-data. Sta je zonder zelf ook maar één keer schade te hebben veroorzaakt op -3!. Voor mijn 9 jaar oude Fiat Punto diesel betaal je dan maar zo 95 euro in de maand. Belasting 90,-, onderhoud 4o,, pechhulp 7,50. dat is al 233 zonder afschrijving. Ga nu voor een 229,- een veel luxere en nieuwe Micra N-connecta rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 06-06-2018 07:49 ]
Daarom zijn schadevrije jaren dus verkapte chantage, als je schade meldt dan ben je je jaren kwijt. Veel mensen melden daarom hun schade niet en daarom verdiend de verzekeringsmaatschappij nog meer.GAIAjohan schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:45:
[...]
Tja, dat jouw verzekering op -3 staat is hartstikke logisch. Je moet gewoon bij elke schade nadenken of het verstandig is deze door de verzekeraar te laten fixen of zelf te betalen, of lekker zo te laten.
Doordat jij schijnbaar alles naar de verzekeraar hebt doorgestuurd is er bij jou bewijsbaar grotere kans op schade (al dan niet door jou veroorzaakt).
Bedenk echter wel dat elke schade die nu met PL bij jou ontstaat door anderen wellicht tot €500 of €300 eigen risico per geval gaan kosten. En daar is niet omheen te werken, waar je met een eigen auto je verlies zou kunnen nemen, en met een golfbal rondrijdt.
Helaas nog niet. Originele leverweek was week 21, vertraagd naar week 23.Rebel-Rebel schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:03:
[...]
En heb je hem al? Bevalt hij goed? Of wat is je leverdatum?
Nee dat is niet logisch.GAIAjohan schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:45:
[...]
Tja, dat jouw verzekering op -3 staat is hartstikke logisch. Je moet gewoon bij elke schade nadenken of het verstandig is deze door de verzekeraar te laten fixen of zelf te betalen, of lekker zo te laten.
Doordat jij schijnbaar alles naar de verzekeraar hebt doorgestuurd is er bij jou bewijsbaar grotere kans op schade (al dan niet door jou veroorzaakt).
Bedenk echter wel dat elke schade die nu met PL bij jou ontstaat door anderen wellicht tot €500 of €300 eigen risico per geval gaan kosten. En daar is niet omheen te werken, waar je met een eigen auto je verlies zou kunnen nemen, en met een golfbal rondrijdt.
Het is een berekening die je moet maken.Jackson6 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:06:
[...]
Daarom zijn schadevrije jaren dus verkapte chantage, als je schade meldt dan ben je je jaren kwijt. Veel mensen melden daarom hun schade niet en daarom verdiend de verzekeringsmaatschappij nog meer.
[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 06-06-2018 10:12 ]
Wel logisch misschien maar ik wist het niet. Wat ik wilde aangeven is dat het bij PL vaak geen extra kosten met zich meebrengt indien je niet veel schadevrije jaren hebt. Kan een groot voordeel zijn in de berekening tussen wel/geen PL.GAIAjohan schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:45:
[...]
Ik heb via groepsveiling ( Leaseplan ) mijn eigen risico afgekocht om deze reden. Het kost wat meer, maar ik ga leasen omdat ik geen gezeik wil. Dus als er nu parkeerschade is zonder briefje, dan heb ik dat gezeik niet.GAIAjohan schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:25:
[...]
Het is een berekening die je moet maken.
Als ik deze schade van 30 euro indien verlies ik 5 jaren. -dat komt niet uit
Als ik deze schade van 10.000 euro indien verlies ik ook 5 jaren.
Verder wordt bv natuurgeweld gewoon gedekt zonder daling op de ladder indien all Risk. Schade door een aanrijding met een vogel wordt ook gewoon gedekt zonder daling. Parkeerschade kun je überhaupt niet bewijzen, tenzij iemand een briefje achterlaat..
Bovendien als je niks claimt gaat je verzekering alleen maar omlaag..
Zou je bij all risk alles kunnen claimen, dan wordt all Risk onbetaalbaar
En die discussie kunnen we nog 50x herhalen omdat bepaalde personen met nieuw willen vergelijken.Señor Sjon schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:18:
Die discussie hebben we natuurlijk al een keer of 24 gehouden in dit topic.
Ik zit te kijken en de site komt op wat logo's na 1-op-1 overeen met het autolease collectief van de consumentenbond.dehardstyler schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:01:
[...]
Ik heb via groepsveiling ( Leaseplan ) mijn eigen risico afgekocht om deze reden. Het kost wat meer, maar ik ga leasen omdat ik geen gezeik wil. Dus als er nu parkeerschade is zonder briefje, dan heb ik dat gezeik niet.
Memento mori
Allrisk is juist voor schades die jij veroorzaakt of waar geen tegenpartij is en wilt claimen. Dan is het logisch dat andere verzekeraars weten dat jij vaker schade rijdt dus meer geld kost aangezien ze het niet op een ander kunnen verhalen. Anders zou je schade rijden claimen en dan weer overstappen naar een ander om goedkoper uit te zijn. Verder is private lease wel verstandig om je schadevrije jaren op te poetsen, maar wees niet te gek met claimen in de toekomst maak in ieder geval de berekening vaak krijg je een overzicht van wat claimen extra kost per maand.dfrenner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:46:
[...]
Nee dat is niet logisch.
Er zit een verschil tussen WA of All-Risk.
Alleen WA schades zouden in schadevrije jaren moeten worden opgenomen. WA is verwijtbare schade, ik zie All risk als een verzekering voor jezelf. Prima dat een verzekeraar daar regels voor hanteert, dat je verzekering duurder wordt als je meer indient, maar niet naar Roy-data. Dat -vind ik- bedoelt voor verwijtbare schades.
Ik vergelijk het met de zorgverzekering.
Basisverzekering kent een eigen risico, aanvullend, betaal je extra voor en is daarom vrijgesteld van het eigen risico...
Maar wat wil je nu?CodeIT schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:16:
Ik ben hard aan het nadenken om voor PL te gaan.
Rij nu een oude auto die steeds meer per jaar kost en we willen iets ruimers. We rijden nu rond 7000 km per jaar (beiden op de fiets naar het werk).
Als ik ga voor een gebruikte station van rond de 6000 euro ben ik volgens de ANWB rond de 250 per maand kwijt. Ik heb echter ook een aanbieding voor PL voor een Skoda Fabia Combi uit 2017 met 12000 km op de teller (en veel opties) voor 270 per maand obv 48 maanden en 10000 km per jaar.
Het idee van 'lenen' voor een auto staat me echter een beetje tegen.
Als lenen je tegenstaat én je het geld hebt, is het dan niet efficiënter om een Skoda Fabia Combi te kopen en na 48 maanden weer te verkopen?CodeIT schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:16:
Ik ben hard aan het nadenken om voor PL te gaan.
Rij nu een oude auto die steeds meer per jaar kost en we willen iets ruimers. We rijden nu rond 7000 km per jaar (beiden op de fiets naar het werk).
Als ik ga voor een gebruikte station van rond de 6000 euro ben ik volgens de ANWB rond de 250 per maand kwijt. Ik heb echter ook een aanbieding voor PL voor een Skoda Fabia Combi uit 2017 met 12000 km op de teller (en veel opties) voor 270 per maand obv 48 maanden en 10000 km per jaar.
Het idee van 'lenen' voor een auto staat me echter een beetje tegen.
BlaBlaBla
Mogelijk, maar niemand binnen het keurmerk private leaseStrider schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 17:56:
Zijn er private lease maatschappijen die niet werken met een BKR registratie?
Je hebt gelijk. De som van de plussen en minnen is ongeveer gelijk (voor mij). Dat maakt het beslissen wat lastig. Ik ben wel ernstig gecharmeerd van het idee dat bij PL alle kosten bekend zijn. Morgen eerst maar eens een proefrit maken.smurfinmark schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 15:10:
[...]
Maar wat wil je nu?
De discussie pro's en cons van PL zijn hier al tot in den treure gevoerd, je hebt denk ik alle argumenten om een weloverwogen beslissing te nemen.
Ter verduidelijking; het is geen lening, eerder een abonnement. Het op je nemen van deze betalingsverplichting wordt wel geregistreerd bij het BKR, en heeft invloed op bv je max hypotheek.
Ik heb genoeg geld om een Fabia combi te kopen van 6000. Deze is dan al een jaar of 10 oud en heeft ongeveer een ton op de teller. Als ik dat kenteken invul op de site van de ANWB kom ik op een bedrag van rond de 250 in de maand (ex benzine).Valorian schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 16:22:
[...]
Als lenen je tegenstaat én je het geld hebt, is het dan niet efficiënter om een Skoda Fabia Combi te kopen en na 48 maanden weer te verkopen?
De ANWB rekent heel erg ruim. Als ik mijn auto invul, kom ik in 4 jaar met 10.000 km per maand op 319 euro per maand aan kosten (incl. benzine).CodeIT schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 21:52:
Ik heb genoeg geld om een Fabia combi te kopen van 6000. Deze is dan al een jaar of 10 oud en heeft ongeveer een ton op de teller. Als ik dat kenteken invul op de site van de ANWB kom ik op een bedrag van rond de 250 in de maand (ex benzine).
Eens met wat @RemcoDelft zegt. Maar uiteindelijk komt het gewoon neer op wat bij jou past. Met PL koop je een stukje ontzorging. Als die kosten neerkomen op een verschil van 20 euro per maand en je daarbij ook nog eens nieuw rijdt ipv 10 jaar oud, tjsa, dan lijkt dat geen gekke keuze. Is de ANWB inderdaad wat pessimistisch in de kosten, en is het werkelijke verschil misschien wel 50 euro per maand dan komt dat in 4 jaar neer op een kleine 2500 euro. Dat is dan wel weer aanzienlijk. Maar een échte kostenvergelijking maken blijft lastig omdat de onderhoudscomponent een lastig in te schatten variabele is en de kosten van ontzorging moeilijk uit te drukken zijn in euro's.CodeIT schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 21:52:
[...]
Je hebt gelijk. De som van de plussen en minnen is ongeveer gelijk (voor mij). Dat maakt het beslissen wat lastig. Ik ben wel ernstig gecharmeerd van het idee dat bij PL alle kosten bekend zijn. Morgen eerst maar eens een proefrit maken.
[...]
Ik heb genoeg geld om een Fabia combi te kopen van 6000. Deze is dan al een jaar of 10 oud en heeft ongeveer een ton op de teller. Als ik dat kenteken invul op de site van de ANWB kom ik op een bedrag van rond de 250 in de maand (ex benzine).
Mijn Hyundai Pony uit 1990 ging in 2,5 jaar van 5500 gulden bij de dealer in 1998 naar 250 gulden bij een handelaar toen ik hem kwijt wou. Het was m'n eerste auto, en wat wist ik nou van auto'sIk heb zelf 4 jaar geleden een 206SW 1.6 benzine gekocht van 10 jaar oud en 115.000 op de teller. Die auto heeft in 4 jaar x 15.000 km afgeschreven van 4000 naar ongeveer 500 euro (versnellingsbak is aan het overlijden)
Zou dat misschien komen doordat de ANWB ook private lease aanbiedt, en er daarmee belang bij heeft autobezit duurder te laten lijken dan het is?GAIAjohan schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:34:
De ANWB rekent schandalig ruim
ANWB zegt dat mijn auto €790 per maand kost.
Werkelijkheid is €540..
Maar gemiddeld heb je eens on de xx jaar ook enorm pech en schrijf je opeens een auto compleet af of heb je ineens €5k kosten aan onderhoud.GAIAjohan schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:34:
De ANWB rekent schandalig ruim
ANWB zegt dat mijn auto €790 per maand kost.
Werkelijkheid is €540..
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik heb pech gehad met een kaduuke solenoid. Ik heb 2x een lekke band gehad, waarvan 1 vernieuwd moest worden (door de anwb)assje schreef op zondag 10 juni 2018 @ 00:56:
[...]
Maar gemiddeld heb je eens on de xx jaar ook enorm pech en schrijf je opeens een auto compleet af of heb je ineens €5k kosten aan onderhoud.
Alsnog denk ik dat de ANWB ruim zit maar als je auto's koopt bij een handelaar en onderhoud doet bij een dealer kan het allemaal best.
Als goed geïnformeerde handige Harry kan het sowieso goedkoper maar dat is simpelweg niet de gemiddelde autobezitter.
Verwijderd
[ Voor 49% gewijzigd door assje op 10-06-2018 08:44 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Verwijderd
assje in "Private Lease - Deel 1"Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:09:
Ik ga nogal 95 pagina's lezenDe startpost stamt zelfs uit 11 oktober 2012. Mijn conclusie is simpelweg dat het verstandiger is om een paar jaar oude occasion te kopen, in plaats van te leasen en daar hoef ik niet een heel topic voor door te lezen
![]()
Ook daarom vind ik private lease geen goed idee en kan mij bijna niet voorstellen dat een leaseconstructie goedkoper uitpakt: of je moet iemand zijn die iedere 2 a 3 jaar een nieuwe auto wilt. Hoe dat ook: private lease is gewoon duur en aan einde van looptijd, mag je wellicht nog aftikken voor eventuele beschadigingen aan de auto.
Verwijderd
Geloof je dat laatste nu echt?Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:09:
De valkuil van private lease is trouwens ook nog, dat je vaak voor een x aantal km per jaar betaald. Als je daarover gaat mag je per km nog gaan bijbetalen: terwijl dat bij het in eigendom hebben van je auto niet het geval is.
Verwijderd
Ja: maar dan hebben wij het over vaste kosten, variabele kosten zijn gewoon lastig uit te rekenen. Maar het is wel zo dat de dealer voorschrijft dat je 1x per jaar een onderhoudsbeurt moet laten doen ( ook i.v.m. behouden van mobiliteitsgarantie ).
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2018 11:29 ]
Een paar jaar oude auto met een nieuwe leaser vergelijken is natuurlijk ook appels met peren vergelijken..Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:09:
Ik ga nogal 95 pagina's lezenDe startpost stamt zelfs uit 11 oktober 2012. Mijn conclusie is simpelweg dat het verstandiger is om een paar jaar oude occasion te kopen, in plaats van te leasen en daar hoef ik niet een heel topic voor door te lezen
![]()
Overigens gaat die rekentool van ANWB wel erg mank: die gaan ervan uit dat je de auto op afbetaling koopt, dus rekenen een maandelijkse rente. Terwijl ik juist mijn auto in een keer betaald heb![]()
De valkuil van private lease is trouwens ook nog, dat je vaak voor een x aantal km per jaar betaald. Als je daarover gaat mag je per km nog gaan bijbetalen: terwijl dat bij het in eigendom hebben van je auto niet het geval is.
Ook daarom vind ik private lease geen goed idee en kan mij bijna niet voorstellen dat een leaseconstructie goedkoper uitpakt: of je moet iemand zijn die iedere 2 a 3 jaar een nieuwe auto wilt. Hoe dat ook: private lease is gewoon duur en aan einde van looptijd, mag je wellicht nog aftikken voor eventuele beschadigingen aan de auto.
Verwijderd
Is echter precies hetzelfde model... alleen dan wel een comfort uitvoering i.p.v. een kale uitvoering die je bij een leaseprijs van zo'n € 200 per maand krijgt. Dus dat is prima het elkaar te vergelijken: uiteindelijk gaat het over je eigen portemonnee.VidaR-9 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:36:
[...]
Een paar jaar oude auto met een nieuwe leaser vergelijken is natuurlijk ook appels met peren vergelijken..
Eigenlijk helemaal niet. Voor velen die leasen is het geld voor kopen van een nieuwe niet aanwezig.VidaR-9 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:36:
[...]
Een paar jaar oude auto met een nieuwe leaser vergelijken is natuurlijk ook appels met peren vergelijken..
Als je zo redeneert is kopen altijd goedkoper. En als je zo redeneert is er altijd een goedkopere optie.GAIAjohan schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:48:
[...]
Eigenlijk helemaal niet. Voor velen die leasen is het geld voor kopen van een nieuwe niet aanwezig.
Dus feitelijk kun je in veel situaties niet eens vergelijken met een nieuwe, omdat dat in het geheel geen optie is..
En dat klopt dus niet.VidaR-9 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:52:
[...]
Als je zo redeneert is kopen altijd goedkoper. En als je zo redeneert is er altijd een goedkopere optie.
Jawel hoor. Koop een auto voor 500 euro met jaar apk en je bent goedkoper uit.GAIAjohan schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:05:
[...]
En dat klopt dus niet.
In sommige situaties is PL wel degelijk goedkoper. Bij weinig of negatieve schadevrije jaren bv. En sommige PL aanbiedingen valt niet tegenop te kopen, zelfs niet met meerdere schadevrije jaren.
Je bent gewoon aan het trollen.VidaR-9 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:08:
[...]
Jawel hoor. Koop een auto voor 500 euro met jaar apk en je bent goedkoper uit.
Verwijderd
Dat lijkt mij inderdaad ook niet verstandig: je hebt grote kans op onverwachte en dure reparaties, en je betaald flink meer aan brandstof. Ik denk ook niet dat hele volksstammen met een half wrak rond rijden omdat ze het willen, maar omdat ze een betere auto simpelweg niet kunnen veroorloven.assje schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:18:
[...]
Je bent gewoon aan het trollen.
Met die auto van €500 Kan je ook eens pech hebben, net na aanschaf een reparatie van €300 waar je net niet omheen kan en maand later een ander probleem waardoor hij ineens afgeschreven is.
Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Zomaar roepen dat een privé auto goedkoper is dan PL, of vice versa, slaat gewoon nergens op. Er is maar een daadwerkelijk goede vergelijking en dat is exact dezelfde auto nieuw vergelijken om t zeggen om private lease of koop goedkoper is. En dan verschilt het per casus wat goedkoper is.assje schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:18:
[...]
Je bent gewoon aan het trollen.
Met die auto van €500 Kan je ook eens pech hebben, net na aanschaf een reparatie van €300 waar je net niet omheen kan en maand later een ander probleem waardoor hij ineens afgeschreven is.
Prima om een afweging te maken tussen alle opties en bijbehorende kosten maar alleen maar getallen naast elkaar zetten is dan zinloos.
Maar mijn overweging gaat tussen een jong occasion kopen of nieuw PL, dus dat is ook de vergelijking die ik maak.VidaR-9 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:23:
[...]
Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Zomaar roepen dat een privé auto goedkoper is dan PL, of vice versa, slaat gewoon nergens op. Er is maar een daadwerkelijk goede vergelijking en dat is exact dezelfde auto nieuw vergelijken om t zeggen om private lease of koop goedkoper is. En dan verschilt het per casus wat goedkoper is.
Als je een paar jaar oude auto gaat vergelijken met private lease ben je dus appels met peren aan het vergelijken. Dan neem je andere variabelen en overwegingen mee. Wat helemaal logisch en prima is, maar ga dan niet roepen dat het een of het ander goedkoper is..
Je kijkt naar een logische set variabelen:VidaR-9 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:23:
[...]
Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Zomaar roepen dat een privé auto goedkoper is dan PL, of vice versa, slaat gewoon nergens op. Er is maar een daadwerkelijk goede vergelijking en dat is exact dezelfde auto nieuw vergelijken om t zeggen om private lease of koop goedkoper is. En dan verschilt het per casus wat goedkoper is.
Als je een paar jaar oude auto gaat vergelijken met private lease ben je dus appels met peren aan het vergelijken. Dan neem je andere variabelen en overwegingen mee. Wat helemaal logisch en prima is, maar ga dan niet roepen dat het een of het ander goedkoper is..
Snap je helemaal. En ben het helemaal met je eens.GAIAjohan schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:33:
[...]
Je kijkt naar een logische set variabelen:
-Ik wil een stadsauto. Met 10.000km/jaar
PL: €200 per maand
-ik heb maar €10.000 tot mijn beschikking, dus ik ga voor tweedehands.. 3 jaar oud, €8000
Ik heb 5 schadevrije jaren, dus een verzekering casco kost een euro of €35.
Afschrijving is een euro of €100 per maand. belasting euro of €20. En geld opzij leggen voor onderhoud €30..
€185 per maand om te kopen - dus is goedkoper
Was ik echter 18 met 0 schadevrije jaren, dan was de verzekering misschien wel €60 geweest.
In dat geval is PL dus goedkoper.
Maar goed, ik krijg bij jou vooral het gevoel dat je iets niet 'wil snappen' om na maar een discussie te hebben.
Verwijderd
Nou ik mijn geval is PL veel duurder. Of hap ik nu op een trol bericht?Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:36:
Misschien dat de openingspost aangevuld kan worden met het volgende:
Is Private Lease duur?
Ja, Private Lease is duur maar niet duurder dan andere vormen van autorijden. Met andere woorden autorijden is duur en Private Lease drukt je met de neus op de feiten omdat er geen verborgen kosten zijn die in de rekensommetjes vaak over het hoofd worden gezien.
Zo'n auto heb je ook voor 189/maand. Dus is PL 4 euro per maand duurder. Dat is een lage premie voor risicoloos rijden. En dan is ie nog nieuw ook iov 3 jaar oud.GAIAjohan schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:33:
[...]
Je kijkt naar een logische set variabelen:
-Ik wil een stadsauto. Met 10.000km/jaar
PL: €200 per maand
-ik heb maar €10.000 tot mijn beschikking, dus ik ga voor tweedehands.. 3 jaar oud, €8000
Ik heb 5 schadevrije jaren, dus een verzekering casco kost een euro of €35.
Afschrijving is een euro of €100 per maand. belasting euro of €20. En geld opzij leggen voor onderhoud €30..
€185 per maand om te kopen - dus is goedkoper
Was ik echter 18 met 0 schadevrije jaren, dan was de verzekering misschien wel €60 geweest.
In dat geval is PL dus goedkoper.
Maar goed, ik krijg bij jou vooral het gevoel dat je iets niet 'wil snappen' om na maar een discussie te hebben.
[ Voor 43% gewijzigd door wd200 op 10-06-2018 18:43 ]
Bij mij komt het ook niet uit. Maar ik heb dan nogal een dure smaak hahahaDacuuu schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:46:
[...]
Nou ik mijn geval is PL veel duurder. Of hap ik nu op een trol bericht?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Inmiddels is de auto gisteren afgeleverdNila schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:25:
[...]
Auto zal ergens in week 8 besteld zijn, en word in week 24 geleverd (11 juni).
Dat valt me eigenlijk nog het meeste tegen.Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:21:
[...]
...en je betaald flink meer aan brandstof.
[...]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Heb dit nog even nagekeken en ik krijg een vaste onbelaste vergoeding op basis van de 214-dagenregeling. Dus ook al ik thuiswerk of verlof/vakantie heb of met het OV reis krijg ik deze vergoeding. Vandaar dus een vergoeding voor omgerekend 35k km terwijl ik er slechts 20-25k maak. Dit werkt dus in het voordeel van private lease, financieel gezien.Z___Z schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:25:
[...]
Dat ligt er helemaal aan hoeveel je moet rijden voor de baas. Een zakelijke auto heeft een hoge prijs, omdat ze voor 30-40k/jaar worden betekend. De vanaf prijzen van private lease zijn 10k/jaar.
Aangezien je zegt dat je 500/maand netto uitgekeerd krijgt, betekent dit dat je 500/0.19*12 ongeveer 35k/jaar zakelijk rijden. Als je daarnaast geen enkele privé km rijdt, is het nog steeds nooit goedkoper om private lease te gaan rijden. Als je minder dan 35k zakelijk rijdt, mag je werkgever niet zoveel netto uitkeren.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Met die analogie is een 5L V8 nog zuiniger..Tylen schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:15:
waarom zou een 1.0 zuinig zijn dan een 1.6? Die 1.0 moet er veel harder aan trekken.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq