Ik zie steeds vaker dat het collectief falen van de arbitrage, resulteert in een coach die weggestuurd word, of waar spelers direct geel krijgen bij een verkeerde oogopslag.Verbeek en Maaskant: 'Waar gaat de arbitrage heen?'
De trainers Robert Maaskant (FC Groningen) en Gertjan Verbeek (AZ) keken zaterdagavond met enige verbazing naar het optreden van het arbitrale kwartet. FC Groningen won met 1-0 van AZ, dat eigenlijk de hele wedstrijd domineerde.
'Hè, hè, hè, riep ik en ik hoorde later ook dat Rasmus Lindgren daar een gele kaart voor had gekregen', aldus de trainer van FC Groningen tegenover Eredivisie Live. Maaskant kreeg van scheidsrechter Dennis Higler de rode kaart vanwege aanmerkingen op de leidsman.
'We zijn aan het doorslaan. Ik heb gewoon heel veel respect voor de scheidsrechters, dat is duidelijk. Het was een heel rustige wedstrijd, er was niet zoveel aan de hand en volgens mij zijn er acht kaarten gevallen. Dat is jammer, absoluut niet nodig', vervolgde Maaskant.
'Ik vind dit absoluut doorslaan naar de verkeerde kant', aldus Gertjan Verbeek over de nieuwe richtlijnen van de KNVB. 'Er is onlangs iets vreselijks gebeurd met een grensrechter, maar zoals wij daar nu mee omgaan denk ik wel, waar gaat dit heen?'
Bij PSV-Feyenoord en Feyenoord-Twente, stonden de coaches voortdurend langs de lijn commentaar te leveren. In de bekerwedstrijd was het voornamelijk Advocaat, tijdens Feyenoord-Twente stond Koeman continu te schreeuwen. Echter, beide keren had de scheidsrechter alles onder controle, floot goed, en de coaches stelden zich aan. Gevolg? Niks. Vink riep even naar de kant dat het rustiger moest, en dat was het.
Gisteren had het kwartet het niet onder controle. Slechte dag, verkeerde inschattingen, falen dus. En zie daar, 1x roepen, en hup naar de tribune. Misschien toch eens tijd om een scheidsrechter te kunnen wisselen en hij zaken verkeerd aanvoelt. Iedereen kan een slechte dag hebben, maar de scheids moet 90+ minuten door.
Was trouwens erg mooi doelpunt.
EDIT: Momenten: http://eredivisielive.nl/...-aan-het-doodfluiten.html