Zo, na lang wikken en wegen heb ik afgelopen week toch maar een L820 besteld bij Belsimpel.nl (icm Vodafone abbo: gratisj). Heb hem nu dus ruim een weekendje in gebruik. En na al het ronddwalen op dit forum maar even wat terugdoen en een kort review'tje schrijven:
Wat valt als eerste op: stevigheid! Zoals anderen ookal hebben aangegeven: hij voelt echt oerdegelijk aan: nergens een kraak te horen of speling te zien. Komen we meteen bij het 'nadeel' hieraan: het is dan ook nogal een pain-in-the-spreekwoordelijke-ass om het klepje los te krijgen. Maargoed, in principe hoeft dit zelden of nooit tenzij je er een 2e batterij/simkaart op nahoudt. Ik had een geheugenkaartje over van 2gb (ben nog zoekende naar een grotere) en heb wel mijn huidige Hi-simkaart moeten verknippen zodat hij erin past (vodafone gaat pas in januari in). Dat gedaan en erin gestopt en het werkte direct. Het enige leer momentje is de vergrendelknop: die zit niet bovenop maar is de middelste van de 3 knoppen op de zijkant, zonder dat er iets bijstaat. Voor mensen die je telefoon ff oppakken zorgt dit altijd voor de vraag "hoe ontgrendel je em". Maar weet je het dan zit het wel op een makkelijke plek en is het ontbreken van tekst/pictogrammetjes wel zo mooi.
Aangezien BelSimpel een Duitse L820 levert, gaat de eerste keer opstarten in het Duits, maar gelukkig kan je snel een taal selecteren => Nederlands. Vervolgens heb je gewoon een compleet Nederlandse L820. Instellen ging zoals verwacht als een trein en binnen een kwartiertje zat ik met 2 mailboxen, agenda (Google) en facebook werkend al naar de eerste belangrijke apps te zoeken. Als je alles goed bijhoudt heb je ook direct een volledig adresboek (Personen) waarin een persoon direct met alle gegevens uit zijn FB én LinkedIn getoond wordt.
Dan het meest subjectieve gedeelte: audio en visueel. De eerste keer met iemand bellen viel mij op dat het heel goed klinkt, maar niet al te scherp dus kan ik het me voorstellen dat in drukke omgevingen je de telefoon tegen je oor moet drukken. Maar voor thuis en op het werk bellen is het eigenlijk veel fijner dan mijn schellere Optimus 7. Dan muziek: ik heb hier wel aardig hoge eisen aan aangezien het vergelijkingsmateriaal een Cowon S9 is en ik een AudioTechnica koptelefoon heb. Ter zake, zo goed als de S9 is de Lumia niet. Maar ver eronder zit hij ook niet, en zeker tov. mijn Optimus is het een hele verbetering. Het geluid is gedetailleerd en vrij helder. Wat me opviel als je met de EQ gaat klooien dat de bassen soms de hoge tonen weg kunnen drukken. Heb overigens ook nog geen snelkoppeling vanuit Nokia Music naar de EQ gevonden en vraag me af of die er wel is? Hij zit namelijk wel erg ver weggestopt in de Instellingen. Dolby voegt wat ruimtelijkheid toe maar daardoor verschuift ook een deel van je middentonen en vooral zang naar de achtergrond: ik heb hem standaard uit staan. Verder heb ik een aantal mappen met >200 nummers erin, en daar heeft ie het gek genoeg soms wel moeilijk mee (het laden van die playlist duurt een seconde of 2-3, en dat voor een dualcore 1,5GHz met 1gb ram). Wat wel fijn is, is dat je lockscreen gewoon zijn achtergrond behoudt bij het afspelen, dus niet zoals bij WP7.5 verandert in iets kunstzinnigs. De stopknop ontbreekt wel weer maar daar is een simpele app voor, en anders kan je de muziekspeler nu wel gewoon afsluiten. De Nokia Music Livetile had wel wat meer info kunnen krijgen als je hem op zijn grootste formaat instelt trouwens (of ik mis iets).
Het visuele: hierover kan ik niet klagen al is het wel aan te raden om de helderheid minimaal op 'normaal' te hebben staan omdat het scherm anders wel wat flets oogt (en daarvoor heb je geen AMOLED gekozen). Over het algemeen is het een fantastisch scherm, vooral omdat WP8 zoveel zwart gebruikt, en dat is hier dan ook echt zwart. Ook het wit viel me mee, waar dat soms wat gelig oogt is het hier redelijk ongekleurd wit (al zal een LCD het hierop dan wel weer winnen). En over de resolutie hoor je me niet klagen, HDfilms op zo'n scherm is natuurlijk sowieso onzinnig. Al hebben een kleine hoeveelheid witte letters op een zwarte achtergrond wat licht/vaagheid eromheen. Wat wel wat tijd vergt is het instellen van je homescreen. Met de 3 formaten tiles en dat je toch veel op je bovenste helft wil hebben, wordt het vrij snel wat vol, maar ach kwestie van tijd en al doende zal het zijn vorm wel krijgen. Qua camera sluit ik mij aan bij het feit dat je echte foto's met een cámera maakt en FB kiekjes met een telefoon. Dat in acht nemende maakt hij aardige foto's maar niet meer dan dat, al zijn ze wel beduidend beter dan de foto's die uit mijn Optimus kwamen.
Ik heb nog niet veel met de kaarten en Drive gedaan, maar wat ik zo snel zag zit dat wel goed. Kon pas gisteravond de kaart van NL downloaden aangezien dat over WiFi moet. Verder moet ik gewoon kwijt dat alles ontzettend snel laad. Je zit zelden of nooit langer dan 1 seconde naar die laad-blokjes te kijken bij zowel Facebook als Nu.nl en bijvoorbeeld een Weer-app.
En dan het heikele punt: de batterij. Daarover kan ik nu nog niet al teveel zeggen aangezien hij pas een paar keer is opgeladen en dus nog niet op zijn top is en ik nog niet genoeg ervaringen heb zodat ik kan zeggen "hij gaat gemiddeld makkelijk anderhalve dag mee". Ik denk dat ie een dag makkelijk red, maar dan wel weer aan de stroom moet omdat je anders niet zonder batterijbesparing aan het avondeten de volgende dag redt.
Gekke dingen die ik tegenkwam tot zover is dat voor grote downloads hij dus via Wifi móet downloaden. Heb je dit niet dan heb ik nog geen omweg gevonden aangezien hij het ook niet via het kabeltje wil doen. Bijvoorbeeld met de kaart van Nederland of de laatste WP8 update. Verder ben ik nog lang aan het klooien geweest met mijn Personen deel, aangezien ik het niet op orde had (Jan Jansen had ik opgeslagen als JanJ met verder alleen een telefoonnummer, en dan kan WP8 geen Facebook/LinkedIn profiel koppelen). Overigens werken de Groepen die je nu kan aanmaken wel briljant. En verder zit de EQ wel erg ver weggestopt in de Instellingen ipv als knop in Nokia Music.
Kortom: ik ben zeer tevreden met mijn Lumia. Ik ga hier makkelijk de 2 jaar mee uithouden die Vodafone nodig heeft om hem af te betalen

Ik hoop binnenkort op een fel dónkerblauwe achterkant met Qi erin, want gewoon zwart is wat saai, maar verder kan ik alleen maar zeggen dat het een telefoon is van hoge kwaliteit, zowel op het scherm als in het geluid en de algehele stevigheid. Bovendien werkt WP8 als een trein. Er zitten wat kleinigheden in die gek zijn (zal er vast nog wel wat meer vinden de komende tijd), maar niet meer dan dat en het grote vraagteken is wat mij betreft nog de batterij en mogelijk de glasplaat, al ben ik ook daarover nog wel optimistisch.
Ten slotte nog een klein dom kort vraagje: iemand enig idee of de zwarte L820 die ik bij Belsimpel heb gehaald Qi in het klepje heeft zitten? Staat er nergens bij dus ik neem aan van niet.