Ik was misschien niet helemaal duidelijk;alexbl69 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:57:
[...]
Een imagoprobleem? Wat zijn de negatieve consequenties precies?
Een voorzitter van de Europese Commissie die ten tijde van het vervullen van zijn functie al warme contacten onderhield met een op zijn minst dubieuze bank wellicht? Een bank die er middels fraude voor heeft gezorgd dat er een land de Unie in gerommeld is welke er niet in had mogen komen, waardoor een bodemloze put is ontstaan waar Nederland inmiddels ruim 5 miljard in heeft mogen storten.
Een feit dat ten tijde van die fijne contacten tussen Barrosso en GS reeds volledig bekend was, maar wat voor deze 'onkreukbare' maar bovenal ongekozen euro-technocraat geen enkel beletsel vormde. Het feit dat de man nu zelfs openlijk in dienst komt van deze oplichtersbende is een dikke fuck-you naar elke Europese burger.
Er zullen ongetwijfeld een flink aantal oprechte lieden werken in Brussel, maar hoe hoger op de ladder, hoe groter de (persoonlijke) belangen. En de oorzaak daarvan is wat Wouter terecht heeft gezegd: de indirecte democratie. De voorwaarden voor een Europees politicus zijn dusdanig riant, en de mogelijkheden voor bijverdiensten dusdanig groot, dat men zich niks van de bevolking hoeft aan te trekken. En dat gebeurt dus ook niet.
Dat is iets anders al dan niet conflict van belangen.
Ik doelde letterlijk puur en alleen het imago probleem zelf, dat zorgt alleen voor minder stemmen voor de EU het heeft geen directe invloed op de EU burgers/bedrijfen, dat bedoel ik.
Of indirecte democratie de oorzaak daarvan is of niet lijkt mij niet zo'n klare zaak. In Nederland hebben we ook genoeg indirecte democratie. Wat misschien zou werken dat men zich wel iets van de bevolking zou moeten aantrekken...
Of bepaalde regels instellen met daadwerkelijke gevolgen (en die dan ook meteen uitvoeren).
Het gaat weleens fout in de EU. Wil je dan de EU opdoeken omdat het weleens fout gaat?
Het gaat net zo goed fout bij gemeentes moeten die dan ook weg?
(Maar we hebben het in ieder geval niet over fantoom problemen van de EU