hexta schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:29:
[...]
Wat jij wil zeggen is; dit is een van de redenen van de migratie problematiek, en als die reden weg zou vallen zou het probleem een stuk kleiner zijn. Nu klink je een beetje alsof je zegt; "als je niet voor Bush bent, dan ben je voor terrorisme" of dat soort apenkool.
Nee dit wil ik niet zeggen. Ik ben juist geen groot fan van ontwikkelingshulp (en merk overigens op dat wat Rutte I/II onder de kolom ontwikkelingshulp zetten dat volgens de meeste woordenboekdefinities dat niet is), maar van verantwoordelijk en slim investeren. In brede zin des woords.
Wat voor sommige mensen misschien lastiger te begrijpen is, is dat ik geen schuldgevoelens heb tegenover die mensen, tegenover die landen, omdat ik het beter heb.
Ik ook niet.
En ik zeg niet "Muur om europa en laat de arme afrikanen maar betalen ervoor" of dat soort domme dingen, maar herverdeling van geld, (al is het om er scholen en zorg mee te betalen) daar ben ik tegen.
Stel je voor dat Amerikaanse staten zo dachten.
Net zoals ik tegen uitkeringen ben aan mensen die nooit iets hebben bij willen dragen aan Nederland. Dat is een volledig logisch en verklaarbaar standpunt.
Daar heb ik het ook niet over.
Los van dat zij daar natuurlijk niet zoveel mee opschieten.

Ik zou in het buitenland uitkeren ook niet investeren noemen.
Hoe zou je eigenlijk uitkomen als er nu een volledige herverdeling van rijkdom was? Volgens mij zouden we dan gemiddeld onder bijstandsniveau zitten, maar ik kan niet niet hardmaken met bronnen.
Je probeert het onder 'herverdeling' te persen, maar dat is niet het startpunt. Het is een consequentie van slim met geld omgaan en ons bewust zijn van de verhoudingen met het buitenland die er links of rechtsom zijn. Dus: Griekenland: zolang die in de euro zitten, betalen we ervoor, via Draghi's geldpers, schuldafschrijving, of investering, etc. Nu kunnen we het erover hebben of ze dan beter wel of niet in de euro moeten, maar zulke discussies hebben we inmiddels al 8 jaar. We hadden ook dingen kunnen verbeteren.
Overigens, in de literatuur kun je ruimschoots vinden dat ongelijkheid met ellende gepaard gaat, en die ellende blijft lang niet altijd lokaal. Nederland en Scandinavië zijn juist het toonvoorbeeld van hoe een egalitair land het leven aangenaam maakt, juist omdat dat voor iedereen zo is.
Ik woon nu in Frankrijk, en daar zijn de randjes wat scherper, en ik kan me hier om die reden denk ik nooit thuis voelen. Nu zie ik dat niet als mijn probleem, maar wel iets als waar ik en 'we' iets aan kunnen doen. Zo groet ik de zwerver bij mij om de hoek beleeft, ook al doet niemand anders dat, en zou ik willen dat de Fransen eens wat beter naar hun armen omkeken. Ik ben er van overtuigd dat het laten verpauperen van sommige buurten, met name immigranten natuurlijk weer, een van de factoren is die maakt dat islam-terrorisme hier plaatsvind. Dan bedoel ik niet, ik hoor het je al zeggen, dat ze maar met geld moeten strooien in die buurten, maar ik zeg wel dat ze er iets mee moeten. Zelfs grenzen dicht zou ik als een goed idee willen bestempelen, want onderdeel van deze segregatie is dat nogal wat Fransen liefst geen Achmed in dienst of als buur hebben. Ja, dat is lastig als je veel van zulke mensen hier toch hebt uitgenodigd en blijft toelaten. Van de andere kant zie ik ook dat deze mensen elkaar dus ook opzoeken en soms helemaal niet integreren, je waant je gewoon in Marokko. Dat is ook heel vervelend voor de rest, zo'n buurt wordt dan vanzelf gemeden omdat het onprettig is daar te verblijven omdat je vrouw of homo bent of gewoon niet tegen (voor hen normaal) kabaal kunt of iets dergelijks. Het is dus een spiraal waarvan ik hoop, voor iedereen, dat we eruit komen.
Kortom: de ongelijkheid lijdt links of rechtsom op een verminderde kwaliteit van leven, ook voor de rijken. Of je krijgt zoveel eelt op je ziel dat het je geen zier uitmaakt natuurlijk. Jij woont gok ik ook ver van de armen

En zoals je zelf zegt. Het is natuurlijk niet mogelijk. Niet op dat niveau. En ook niet hard te maken aan de mensen die hier hun leven hebben gewerkt om hogerop te komen en boven anderen uit te stijgen.
Nou valt dat wel mee in het Nederlands maaiveld volgens mij

Maarja, wat je hier zegt komt in feite toch neer op korte termijn eigenbelang eerst. Kijk eens naar defensieuitgaven: het is heel makkelijk het daar niet over te hebben, want Nederland zit (nu) riant ver van linies en kan zo meeliften op anderen, met name de Amerikanen. Dat wordt in Frankrijk al heel anders gezien, en Polen en de Baltische staten zeker, en daar is het budget daar ook naar. Hier zie je weer zo'n puntje waar het kleine Nederland zichzelf wijsmaakt dat het klein kan en mag denken. Zo werkt de grote boze buitenwereld toch niet.
Het is een mooi hippie idee. Communisme, een grenzeloze wereld. Gelijkheid over de hele aarde. En dat zal best mogelijk worden, maar naar mijn idee pas als de mensheid zichzelf heeft uitgeroeid.

Je gaat helaas niet in op de (aardig kapitalistische mag ik erbij zeggen) voorbeelden die ik noemde, Marshall en Oost-Europa. Mooie bewijzen dat zo'n idee kan werken, en mits je het vermogen hebt akkoord te gaan met uitgestelde winst, je er zelf ook aantoonbaar beter van wordt. Met toenemende gelijkheid en welvaart en vrijheid voor anderen als gevolg, wat een mooie humanitaire bonus is.