Señor Sjon schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:48:
[...]
Klopt. Ik wil geen zwartkijker zijn, maar meestal eindigt dit in een reset na zoveel jaar. Vroeger waren het eeuwen (Romeinen), maar tegenwoordig gaat dat wat sneller. Langzaam maar zeker worden steeds meer waarborgen afgebouwd die moesten voorkomen wat nu gebeurd.
Nee, er is in toenemende mate sprake van meervoudige cycli. Daarnaast zit er die kwestie van onafhankelijkheid van voedingssystemen. Wat jij een reset noemt is een factor van entropie, dat komt voor, is ook iets waar we mee bekend zouden moeten zijn. Helaas is het zo dat verwevenheid en schaal hun eigen factoren inbrengen. Waar een mechanisme dus kan breken hoeft dit geen consequenties te hebben voor het systeem, zeker niet bij gelaagd vermogen tot afleiding van kosten dan wel consequenties.
Het is trouwens misschien niet zo snel duidelijk, maar hoewel er inderdaad waarborgen worden afgebroken is het tevens zo dat er nieuwe variabelen geïntroduceerd worden. Het gaat hier om een verschuiving, wat voelt als breuk, het is echter geleiding naar een volgende versie - zogezegd.
Klopt, dat is visie en doel. Dat kan breken. Maar daar wordt niet over nagedacht.
dfrenner schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:43:
Om het on topic te houden, we hebben nu staatjes gezien van hoeveel van ons geld er in Griekenland zit, maar dat gaat neem ik aan om de noodsteunpakketten, toch?
Hoeveel van ons spaargeld en pensioengeld zit er daarnaast in Griekenland? Zijn daar ccijfers van bekend?
Ja, al kun je nog steeds niet spreken van "ons" geld

Uiteindelijk wordt het wel "onze" rekening, maar ja, er zit vooralsnog verschil tussen.
Probleem is dat het op deze niveau's niet om cijfers gaat. Ze worden niet als relevant of zelfs nuttig gezien. De berekeningen zijn van heel andere aard. Dat zie je ook als voorbeeld in het verschil tussen een Schäuble en een Dijsselbloem, de laatste heeft het nog steeds niet door. Enfin, resultaat daarvan is dat cijfers zowel instrument als wapen zijn. Subjectief, relatief, conditioneel.
Er vallen zeker nuttige berekeningen uit te voeren. Je zal echter niemand vinden die dat in de openbaarheid zal doen of laten zien. Ook ik zal mij hier nooit aan branden. De kosten zijn gewoon te hoog. Wat er dus te vinden is, valt in de categorieën van ingekochte statistiek, ideologische statistiek, onvolledige statistiek e.d.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.