Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De beantwoording daarvan wordt gewoon geweigerd; er is inmiddels flink wat ervaring opgedaan op welke wijze je pijnlijke vraagstukken naast je neer kan leggen en op welke wijze partijpolitiek je daar in kan faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
mindcrash schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:19:
Hmm. Als de feiten gesteld door de Belgische SPA kloppen:

[...]

dan voorzie ik interessante kamervragen voor Dijsselbloem, binnenkort.
Nee hoor, hij negeert dat gewoon en komt ermee weg. Zie het hele debacle rondom de extra EU-stortingen en het gebrek aan openbaarheid daaromheen.

Wel bijzonder dat er zo gekeken wordt naar de pensioenen, terwijl het gros van dat geld weer terugvloeit naar de staat via IB en BTW.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:31:
[...]

Nee hoor, hij negeert dat gewoon en komt ermee weg. Zie het hele debacle rondom de extra EU-stortingen en het gebrek aan openbaarheid daaromheen.

Wel bijzonder dat er zo gekeken wordt naar de pensioenen, terwijl het gros van dat geld weer terugvloeit naar de staat via IB en BTW.
Nou ja, zegt veel over wat men niet wil ... en over de eigenlijke richting van het geld in deze ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel dat de beeldvorming van degenen die zich op het nivo waar wij mee bezig zijn een heel ander beeld hebben van de mensen die oppervlakkig het nieuws gevolgd hebben.

Die denken (nog steeds) dat Griekenland lastig aan het doen is omdat ze onder hun eigen verantwoordelijk uit proberen te komen en dat het compromis een 'kadootje' is waar ze maar wat blij mee moeten zijn.

Het compromis is uiteindelijk toch maar een doekje tegen het bloeden en zoals het al eerder is gezegd het is wachten tot de volgende aflevering van deze soap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:42:
Gewoon geen geld hebben, scheelt stress. :+
Zeg dat maar tegen de Grieken. >:)
Die pensioenleeftijd van 57 naar 67 is deels een sigaar uit eigen doos omdat Grieken nu gemiddeld doorwerken tot 62. Langer dan Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:31
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:31:
Niet te vergeten dat een jeugdwerkloosheid van bijna 60% natuurlijk ook niet erg geholpen is met deze maatregel.

Dat betekent een exodus van alle ondernemende en talentvolle Grieken naar de rest van Europa en dat de jonge Grieken die achterblijven en onoverkomelijke achterstand zullen blijven houden. Zelfs als de Griekse staat op een of andere wijze weer solvabel weet te worden betekenen deze ontwikkelingen een achterstand die waarschijnlijk nooit meer wordt ingelopen en nog jarenlang de Griekse samenleving zal schaden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ik hoor het de mensen nu al zeggen .. "zetten ze maar een tandje bij" ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Wauw, alleen die BTW-verhogingen al... hun koopkracht, wat blijft daar nog van over? En zonder uitgaven geen BTW... hoe gaat zoiets nou echt helpen?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 19:02

Standeman

Prutser 1e klasse

Cyphax schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:13:
Wauw, alleen die BTW-verhogingen al... hun koopkracht, wat blijft daar nog van over? En zonder uitgaven geen BTW... hoe gaat zoiets nou echt helpen?
Ik denk dat het een flinke deflatie in de hand kan werken. Grieken die nog een stuiver hebben houden die veel langer vast. Ook de zwarte markt zal weer floreren, zodat de BTW ontdoken wordt.

Persoonlijk denk ik dat het alleen maar contra-productief is en de algemene Griekse economie meer schaad dan oplevert.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

Cyphax schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:13:
Jep, Hun economie is nu al om zeep geholpen, en met die BTW verhogingen die straks helemaal naar de klote... De schuld stijgt en hun economie krimpt hard...

[ Voor 6% gewijzigd door Deem op 10-07-2015 13:20 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Standeman schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat het een flinke deflatie in de hand kan werken. Grieken die nog een stuiver hebben houden die veel langer vast. Ook de zwarte markt zal weer floreren, zodat de BTW ontdoken wordt.

Persoonlijk denk ik dat het alleen maar contra-productief is en de algemene Griekse economie meer schaad dan oplevert.
Tja, laat dat nu net het punt zijn. Je ligt dwars? Dan moet je bloeden. Maar geen enkel medium met draagvlak in Nederland die dergelijke vragen stelt. Stel je voor.

Begrijpelijk ook, immers als je die deur op een kier zet, dan kom je al snel bij heel lelijke vragen uit.

Het wordt even afwachten hoe men de beeldvorming opstelt voor wie op welke wijze op het toneel de show mag stelen met grote woorden over hoe we de Grieken toch ondersteunen. Dat verandert niets aan de realiteit. Maar ja.

Klassiek "pour encourager les autres".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Virtuozzo schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:23:
[...]

Tja, laat dat nu net het punt zijn. Je ligt dwars? Dan moet je bloeden. Maar geen enkel medium met draagvlak in Nederland die dergelijke vragen stelt. Stel je voor.

Begrijpelijk ook, immers als je die deur op een kier zet, dan kom je al snel bij heel lelijke vragen uit.

Het wordt even afwachten hoe men de beeldvorming opstelt voor wie op welke wijze op het toneel de show mag stelen met grote woorden over hoe we de Grieken toch ondersteunen. Dat verandert niets aan de realiteit. Maar ja.

Klassiek "pour encourager les autres".
Ik ben wel benieuwd welke nieuwsbronnen jij dan volgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:58
mindcrash schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:19:
Hmm. Als de feiten gesteld door de Belgische SPA kloppen:
dan voorzie ik interessante kamervragen voor Dijsselbloem, binnenkort.
Dijsselbloem zal heel vaak gaan zeggen dat hij op een vraag geen antwoord mag geven omdat het onder zijn geheimhoudingsplicht als (voormalig) eurogroep voorzitter valt. Pracht-positie. Je kunt zeggen wat je wilt, en als het moeilijk wordt zeg je dat het geheim is.

Beetje net als....de naheffing zeg maar ;) .

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

ph4ge schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:17:
[...]

Die Grieken hebben altijd voorgesteld om het grootste deel van het programma over te nemen, MITS het gekoppeld werd aan het perspectief van herstructurering. In essentie is die deur nu op een kier gezet en dus vraagt Griekenland het nog een keer.

Het verschil tussen Griekenland en de Troika was altijd maar een miljard of 2 en zat vooral in het feit dat Griekenland een aantal maatregelen wilde nemen die niet populair zijn bij neoliberaal Europa. Dwz belastingontwijking aanpakken, bezuinigen op defensie en hogere belasting op winsten en belasting op kapitaal. Dat wil echter niet zeggen dat Griekenland zich ook niet altijd bereid heeft getoond om nog een keer in de pensioenen en de BTW in te grijpen, mits het wat zou opleveren en niet weer een maatregel zou zijn die de economie harder raakt dan wat het onder de streep oplevert.

Het referendum en het bijbehorende feit dat de Grieken niet zullen opgeven omdat mensen die niks hebben niks te verliezen hebben, plus dat het steeds lastiger wordt om onder de pet te houden dat een afschrijving noodzakelijk is en niks anders dan Noord Europese bankensteun is maakt dat Europa juist bereid is om richting Griekenland te schuiven.
Waarom blijft dit fabeltje toch steeds de kop op steken :?
Veruit het merendeel van de staatsschuld was in handen van Griekse banken en beleggers.
Niet WE banken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:49
IJzerlijm schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 09:30:
Even dit Verhofstadt Zuigt topic onderbreken met nieuws over Griekenland,
Kom ik er toch nog even op terug, kennelijk vind men buiten de Neder-sfeer deze gast best nen goei: http://www.politico.eu/ar...adt-speech-grexit-greece/

:/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Deem schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:18:
[...]

Jep, Hun economie is nu al om zeep geholpen, en met die BTW verhogingen die straks helemaal naar de klote... De schuld stijgt en hun economie krimpt hard...
Hier hebben we ook het CPB met modellen die het concept 'vraaguitval bij stijgende prijzen' niet kennen. Alsof je de BTW tot in den treure kan verhogen zonder gevolgen.
icecreamfarmer schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:33:
[...]

Veruit het merendeel van de staatsschuld was in handen van Griekse banken en beleggers.
Niet WE banken.
Maar WE banken hadden wel een significant aandeel, genoeg om over de kop te gaan en lastige vragen te krijgen in eigen land. De politiek van dat land wil ook geen banken rechtstreeks redden, dus via een U-bochtje is dat zonder lastige vragen en zonder politieke schade gebeurd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:58
Virtuozzo schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:23:
[...]

Die sabbatical van jou hé... heb je dat gedaan omdat je (even) een jaartje geen leugens meer kon verdragen ;) ?

Ontopic: Blijf het vreemd vinden. Dat de Griekse regering naar verluid in één keer met voorstellen komt die naadloos lijken aan te sluiten op de wensen van de Troika. Vreemd omdat het Griekenland alleen maar verder in de put drukt, en vreemd omdat de regering zich tot nu toe (terecht) met hand en tand verzette tegen deze maatregelen.

Naar verluid (heerlijk woord) hebben de Fransen zich ermee bemoeit. Die waren er dan ook als de kippen bij om de nieuwe voorstellen te bejubelen, terwijl de Duitsers een stuk gereserveerder zijn.

Als leek lijkt het me dan het meest logisch dat Frankrijk heeft gezegd: accepteer het nu maar, men kan toch niet op voorhand afdwingen of je het daadwerkelijk doet of niet, pak die zak met geld en maak derhalve je eigen machtspositie nog maar een stukje groter. Wij steunen je wel en als dit over een paar maand al lang uit het nieuws verdwenen is kraait er geen haan meer naar. We zien dan eind dit jaar wel wat we verder gaan doen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Brent schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:36:
Kom ik er toch nog even op terug, kennelijk vind men buiten de Neder-sfeer deze gast best nen goei: http://www.politico.eu/ar...adt-speech-grexit-greece/
Politico is ook beslist niet gekleurd ofzo hoor. Absoluut niet.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Dit wordt en is de duurste soap ever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Señor Sjon schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:36:
[...]

Hier hebben we ook het CPB met modellen die het concept 'vraaguitval bij stijgende prijzen' niet kennen. Alsof je de BTW tot in den treure kan verhogen zonder gevolgen.

[...]

Maar WE banken hadden wel een significant aandeel, genoeg om over de kop te gaan en lastige vragen te krijgen in eigen land. De politiek van dat land wil ook geen banken rechtstreeks redden, dus via een U-bochtje is dat zonder lastige vragen en zonder politieke schade gebeurd.
Oh ik ontken niet dat er eigenbelang bij was, maar veruit het meeste geld (ca. 75%) is gebruikt om de grieken (banken en staat) te redden.

Hadden we Griekenland toen laten klappen dan waren we geld kwijt geweest aan onze banken maar dat zou het geweest zijn. De Grieken echter zouden al hun spaargeld kwijt zijn want noway dat de Griekse staat zijn eigen banken kon redden na een default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsa, als Verhofstad een échte politieke rockster was geweest was hij lid van de club van 27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

icecreamfarmer schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:42:
Hadden we Griekenland toen laten klappen dan waren we geld kwijt geweest aan onze banken maar dat zou het geweest zijn. De Grieken echter zouden al hun spaargeld kwijt zijn want noway dat de Griekse staat zijn eigen banken kon redden na een default.
Wellicht van de doorsnee Griek ja. De echt vetgemeste bankrekeningen bevinden zich echter in Zwitserland. Degenen die de boel naar de klote hebben geholpen hebben er dus dan alsnog absoluut geen last van.

[ Voor 10% gewijzigd door mindcrash op 10-07-2015 14:02 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

mindcrash schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:49:
[...]

Wellicht van de doorsnee Griek ja. De echt vetgemeste bankrekeningen bevinden zich echter in Zwitserland. De mensen die de boel naar de klote hebben geholpen hebben er dus dan alsnog absoluut geen last van.
In zekere zin heeft de gehele bevolking dat gedaan maar ik snap je punt. Overigens bewijst je punt dat we dan ook vooral Youri modaal gered hebben. Ondanks de beeldvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

icecreamfarmer schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:02:
In zekere zin heeft de gehele bevolking dat gedaan maar ik snap je punt. Overigens bewijst je punt dat we dan ook vooral Youri modaal gered hebben. Ondanks de beeldvorming.
Nou, eerlijk gezegd begint het er steeds meer op te lijken dat men koste wat het kost probeert te voorkomen dat er vrij kritische vragen gesteld (gaan) worden door burgers en pers in verschillende EU landen. Vanwege redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Niet WE banken.
Dat is nu zo, maar dat was niet het geval. Nederlandse financiele instellingen hadden voor 15 miljard aan Griekse staatsobligaties, toevallig ongeveer gelijk aan het bedrag dat we nu aan Griekenland hebben geleend.

Afbeeldingslocatie: http://www.forexinfo.nl/images/stories/artikelen/imf-greek-exposure.jpg
mindcrash schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:49:
Wellicht van de doorsnee Griek ja. De echt vetgemeste bankrekeningen bevinden zich echter in Zwitserland. Degenen die de boel naar de klote hebben geholpen hebben er dus dan alsnog absoluut geen last van.
En laten we niet vergeten dat het via Nederland daar gekomen is en hier ook nog is blijven hangen.

Afbeeldingslocatie: https://defeiten.s-p-a.be/media/cache/4a/0d/4a0d555ef2d589db59936c362d3b4797.png

[ Voor 30% gewijzigd door ph4ge op 10-07-2015 14:15 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Niet WE banken.
Omdat het geen fabeltje is :P

Iets van 11 à 12% komt op Griekenland neer, die cijfers hebben we in de IMF rapportages gezien. De rest, dat is dat mooie U-bochtje.

Inmiddels heb je echter wel gelijk, vanwege die U-bocht is het schuldpapier inderdaad in zijn volledigheid in de Griekse staatsschuld geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ph4ge schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:10:
[...]

Dat is nu zo, maar dat was niet het geval. Nederlandse financiele instellingen hadden voor 15 miljard aan Griekse staatsobligaties, toevallig ongeveer gelijk aan het bedrag dat we nu aan Griekenland hebben geleend.

[afbeelding]

[...]

En laten we niet vergeten dat het via Nederland daar gekomen is en hier ook nog is blijven hangen.

[afbeelding]
bedankt voor het plaatje. Het rare is dat het niet overeenkomt met die van het BIS:
Afbeeldingslocatie: http://www.bruegel.org/uploads/RTEmagicC_silvia_blog.PNG.PNG

Beiden kunnen niet tegelijkertijd waar zijn :?

Wanneer is dat eerste bailout pakket uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elke overeenkomst waarbij niet een deel van de schuldenlast wordt afgeschreven / kwijtgescholden is per definitie een kansloze exercitie met een voorspelbare uitkomst.

Zachte heelmeesters maken heel stinkende wonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zo onderhand zit ik echt te hopen dat het volledig misgaat. Misschien leert de gewone burger er wat van als een deel van hun spaargeld weg is. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Wat zou ik ervan moeten leren als ik een substantieel deel van mijn spaargeld zie verdwijnen? Dat ik mijn spaarcenten in goud/obligaties/whatever had moeten investeren?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou bijna je vermogen gaan converteren naar goud. Heb je tenminste iets wat niet heel sterk in waarde kan afnemen. Niet voor niets worden de goudvoorraden in bepaalde landen weer op een aanzienlijk niveau teruggebracht.

In Zimbabwe kunnen ze over deflatie meepraten.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
icecreamfarmer schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:21:
bedankt voor het plaatje. Het rare is dat het niet overeenkomt met die van het BIS:
[afbeelding]

Ik weet niet hoe ik jouw plaatje moet lezen, maar de 15 miljard Nederlandse exposure blijkt uit heel veel bronnen. Je kan het per instelling vrij simpel vinden op Google. Tel ABN AMRO, ING en RABO bij elkaar op en je bent al een end op weg.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:25:
Je zou bijna je vermogen gaan converteren naar goud. Heb je tenminste iets wat niet heel sterk in waarde kan afnemen.
Als er nou 1 ding is wat alleen maar waard is wat we denken dat het waard is dan is het wel goud en vergelijkbare stoffen. Het levert op zichzelf helemaal niks op. :P

[ Voor 24% gewijzigd door ph4ge op 10-07-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:38:
[...]

Die sabbatical van jou hé... heb je dat gedaan omdat je (even) een jaartje geen leugens meer kon verdragen ;) ?
Simpel gesteld, ja. De beslissing kwam ook voort uit het doorschieten in die activiteiten. Na de missie in Moskou had ik ook even genoeg van het fulltime bezig zijn met deze zaken. Ik had een goede balans met EEAS en in eigen tijd het vrijwilligerswerk, en dat laatste is er in die tijd dus structureel bij in geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ph4ge schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:25:
[...]

Ik weet niet hoe ik jouw plaatje moet lezen, maar de 15 miljard Nederlandse exposure blijkt uit heel veel bronnen. Je kan het per instelling vrij simpel vinden op Google. Tel ABN AMRO, ING en RABO bij elkaar op en je bent al een end op weg.

[...]

Als er nou 1 ding is wat alleen maar waard is wat we denken dat het waard is dan is het wel goud en vergelijkbare stoffen. Het levert op zichzelf helemaal niks op. :P
Meer cijders hier:
http://www.bruegel.org/nc...-still-exposed-to-greece/

Ik zal eens kijken of ik de broncijfers van het BIS kan vinden.

Overigens enigsinds verouderd maar dit laat goed zien waarom men wil dat het bij Griekenland stopt:
Afbeeldingslocatie: http://si.wsj.net/public/resources/images/NA-BE328A_GEFRb_NS_20100216182418.gif

Kijk die lijntjes naar Spanje eens.

[ Voor 14% gewijzigd door icecreamfarmer op 10-07-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:29
M'n vrouw werkt bij een bedrijf met een vestiging in Griekenland. Nu financieren ze vanuit het buitenland de verliezen in Griekenland, maar de afnemers van de producten van dat bedrijf hebben de producten die verkocht worden nodig maar hebben geen geld meer, kunnen niet meer naar distributiepunten komen en draaien voor de voorheen (deels) verzekerde kosten op. Ze sprak vanochtend een Griekse collega en hoewel er geen totale chaos of anarchie is ligt het hele land op z'n gat en raakt alles op. Ze zitten echt heel diep in de problemen.

Vervolgens stuurt een reisbureau ons een e-mailtje met de opbeurende opmerking dat niets een zonvakantie in Griekenland in de weg staat. De Griek in kwestie ontraad het ons ten zeerste, als je ziek wordt of je komt anderzijds in de (financiële) problemen ben je verloren. Erg triest.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:21:
[...]

[afbeelding]

Maar zeker kunnen ze beide waar zijn, waarheid bestaat immers niet, je moet informatie altijd in kaders zetten van bron en belang. Met name dat laatste is voor de informatiestroom een zeer punt. Ik heb hier een doorrekening van het ECB liggen waar nog een variant gesteld wordt. Het waarom is simpel, omdat er conclusies onderbouwd moeten worden.

Soms is dat volledig correct, soms een kwestie van politiek, soms van andere zaken. Herinner je je misschien nog de debatten rond de Griekse toetreding tot de Euro? Daar ging menig stuk statistiek over de tafels heen, totdat het vereiste plaatje er was zoals benodigd voor de politieke beslissing. Ik weet niet of dat interview met Bolkestein van een tiental pagina's geleden nog terug te vinden is, daar stond juist hierover nog een leuke sneer bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Virtuozzo schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:30:
[...]

Maar zeker kunnen ze beide waar zijn, waarheid bestaat immers niet, je moet informatie altijd in kaders zetten van bron en belang. Met name dat laatste is voor de informatiestroom een zeer punt. Ik heb hier een doorrekening van het ECB liggen waar nog een variant gesteld wordt. Het waarom is simpel, omdat er conclusies onderbouwd moeten worden.

Soms is dat volledig correct, soms een kwestie van politiek, soms van andere zaken. Herinner je je misschien nog de debatten rond de Griekse toetreding tot de Euro? Daar ging menig stuk statistiek over de tafels heen, totdat het vereiste plaatje er was zoals benodigd voor de politieke beslissing. Ik weet niet of dat interview met Bolkestein van een tiental pagina's geleden nog terug te vinden is, daar stond juist hierover nog een leuke sneer bij).
Hoe kom jij aan die documenten als je op een sabbatical bent?
Wel de bronnen van beiden zijn het IMF en het BIS. Beide hebben vanzelfsprekend agenda's maar dit zijn normaliter vrij droge cijfers. Ik ben mij er van bewust dat vaak cijfers zo gekozen worden om je conclusie te staven. Dat is ongeveer het eerste wat je leert op de TU. Zodoende moet je naar de bron van de cijfers gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door icecreamfarmer op 10-07-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

icecreamfarmer schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:34:
Hoe kom jij aan die documenten als je op een sabbatical bent?
Als je op sabbatical bent, betekend dat niet automatisch dat je geen toegang meer hebt tot iets als een Intranet, Extranet of andersoortige interne of externe informatiebronnen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mindcrash op 10-07-2015 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Cijfers zijn niet droog. Cijfers zijn informatie, informatie is nooit neutraal. Droge cijfers zijn een instrument van beeldvorming. Welkom bij informatietheorie, corporate management, business process management, politiek, ga zo door.

Het druist absoluut in tegen onze instinctieve aannames, het gaat zelfs gewoon in tegen het typische gedrag wat mensen vanzelfsprekend vinden. Pak het huishoudboekje erbij, en bekijk jezelf als je zelf zo'n benadering aan de dag zou leggen.

Dat is echter mensen op zich, het staat dicht bij je, je hebt het in de hand, je ziet het op je rekening.

Dit soort niveau's is heel iets anders. Dat begint al boven de sociaal-economische kring van familie, pak de gemiddelde onderneming er eens bij. Beter nog, ga eens een gesprek aan met een controller en vraag die persoon ernaar of hij of zij misschien vragen of suggesties tot massage van cijfers en boekingen tegenkomt, of interessante gesprekken heeft met de directeur met zoonlief in de onderneming.

Het gaat in tegen onze perceptie, de realiteit is dat het onderdeel is van ons gedrag. Op gegeven moment kom je louter niveau's tegen waar dit standaard of zelfs vereist is. Soms zelf voor heel goede redenen. Het frappante is dat juist wanneer organisaties of instellingen onder druk van verschuivingen in operationele voorwaarden komen te staan het makkelijker wordt om de informatie die daar uit voorkomt te toetsen. Het IMF is in deze uitermate interessant, waar men daar een decennium geleden een creatief beleid had, zit het op dit moment dusdanig krap in het fundament dat men op de centjes moet letten.

En aangezien het juist dan makkelijk is om zaken na te trekken, kom je vrij snel veel minder "statistiek" tegen.

Niet dat het er makkelijk op maakt voor het geheel. Elke informatiestroom staat altijd in dienst van een uitwisseling van belangen. Door de bank genomen (no pun intended) is het algemeen geaccepteerd dat je vanuit je vereisten werkt. Top down dus. In ons financiële stelsel vind je eigenlijk maar een instelling waar dit een doodzonde is, en dat zijn de centrale banken. Niet vanuit principes of modellen e.d., maar vanwege de breuk tussen die banken en het gat van aansprakelijkheid te nemen door politieke vertegenwoordiging.

Die voordracht van King hier eerder vermeld gaat daar op toch wel een beetje pijnlijke wijze op in trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

De website Money-for-Nothing heeft de nieuwste Griekse voorstellen naast het laatste voorstel van de geldschieters gelegd en de verschillen en overeenkomsten in kaart gebracht.

http://www.money-for-noth...ditor-proposal-25-06-2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Deem schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:41:
Dit wordt en is de duurste soap ever...
Ja, 'goede Grieken slechte Grieken' heb ik al eens gelezen. Een Grexit zou hier wel een einde aan kunnen maken.
Ik wens de Grieken het allerbeste toe met veel welvaart en hoop dat ze dan op eigen benen kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Soldaatje schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:08:
[...]

Ja, 'goede Grieken slechte Grieken' heb ik al eens gelezen. Een Grexit zou hier wel een einde aan kunnen maken.
Ik wens de Grieken het allerbeste toe met veel welvaart en hoop dat ze dan op eigen benen kunnen staan.
Ik zat net te lezen over Griekse energieconsumptie. Mochten ze het met een eigen munt moeten rooien die dan flink devalueerd t.o.v. de dollar/euro dan zijn ze goed de sjaak qua olie, waarvan ze alles importeren en een bovengemiddeld deel uitmaakt van hun energiemix. Wat natuurlijk weer een gdp drukkend effect heeft.

Afbeeldingslocatie: http://www.euanmearns.com/wp-content/uploads/2015/07/greecepie.png

Afbeeldingslocatie: http://www.euanmearns.com/wp-content/uploads/2015/06/greeceGDPenergy.png

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 10-07-2015 17:13 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
@maratropa

Daar komt de Rusland deal om de hoek kijken ^^

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
maratropa schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:12:
[...]

Ik zat net te lezen over Griekse energieconsumptie. Mochten ze het met een eigen munt moeten rooien die dan flink devalueerd t.o.v. de dollar/euro dan zijn ze goed de sjaak qua olie, waarvan ze alles importeren en een bovengemiddeld deel uitmaakt van hun energiemix. Wat natuurlijk weer een gdp drukkend effect heeft.

[afbeelding]

[afbeelding]
Misschien kan Shell een dealtje sluiten met Griekenland: 'Wij olie boren, allebei geld, iedereen blij.'
Volgens Wikipedia zit er namelijk nog voor 302 miljard euro aan olie in de grond.
Tulane University en olie-expert David Hynes maakten een conservatieve schatting dat de exploitatie van de ontdekte reserves Griekenland in 25 jaar tijd meer dan €302 miljard op zou kunnen leveren.[7]
Hoewel de olieprijs nu wel fors aan het dalen is, maar tegen de tijd dat ze boren is hij misschien alweer gestegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Soldaatje op 10-07-2015 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nja ik moet het nog zien. Er is de laatste jaren zeer veel geblaat over "gigantische reserves" hier en daar die niks blijken te zijn. Vaak om investeringen aan te trekken enzo. Voorzover ik lees is exploratie nu aan de gang en is het maar afwachten of en waar het zin heeft. En iets ontwikkelen duurt ook jaren dus het gaat ze dit jaar niet redden iig ;) Maar ze hopen zelf natuurlijk ook op wat mooie velden $$$

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Olie is niet bepaald schaars, maar de voorraden die er nog zijn zijn wel de meest lastig winbare. Niet voor niets zitten de oliemaatschappijen in Noord Alaska en willen ze naar de Noordpool toe - de Griekse olievoorraden zullen nog lastiger winbaar zijn.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Ik denk dat ze liever het gas hebben van die Grieken... "4.7 trillion cubic meters" dit zal ook 1 van de redenen zijn waarom ze de Grieken liever in de Eurozone/Europa houden.

Stel je voor dat ze er helemaal uitstappen en een gaspact met Rusland maken.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

The Guardian heeft vandaag een op-ed van Varoufakis geplaatst waaruit blijkt dat Griekenland inzet is in een wat uit de hand gelopen conflict tussen de Fransen en de Duitsers...
What do I mean by that? Based on months of negotiation, my conviction is that the German finance minister wants Greece to be pushed out of the single currency to put the fear of God into the French and have them accept his model of a disciplinarian eurozone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
mindcrash schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 23:37:
The Guardian heeft vandaag een op-ed van Varoufakis geplaatst waaruit blijkt dat Griekenland inzet is in een wat uit de hand gelopen conflict tussen de Fransen en de Duitsers...

[...]
Deze uiteenzetting is zeker interessant, de vraag is of de conclusie nog klopt als Duitsland toegeeft aan het nieuwe voorstel van Griekenland waardoor de Grieken in de Eurozone mogen blijven.
Er wordt ook al gezegd door Bloomberg dat een Grexit grote gevolgen zal hebben voor Europa en wellicht de wereld. Is dat wat Duitsland wil?
Maar als de rest van de uiteenzetting wel klopt wat betreft Schäuble dan is hij ook al niet echt fris, wat hij een ander land aan heeft gedaan voor zijn eigen agenda..

[ Voor 8% gewijzigd door Soldaatje op 11-07-2015 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anderzijds is Griekenland dan een kleine opoffering, gericht op lange termijn aanpassingen in Frankrijk wat op haar beurt veel meer impact kan veroorzaken als de boel klapt.

Overigens een steengoed artikel wat maar weer aantoont dat Farouvakis echt wel van de hoed en de rand weet.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2015 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Voorstel van Tsipras is inmiddels goedgekeurd door de Griekse volksvertegenwoordiging. Datzelfde voorstel waar 61% van de Griekse bevolking min of meer "OXI" tegen heeft gezegd.

Iets zegt me, dat zelfs al dat dit voorstel zou worden goedgekeurd door de Instituten, dit niet goed zal aflopen...

Of, anders gezegd: het kruitvat ligt inmiddels klaar, de lont is er zojuist ingestoken, en nu hoeft deze alleen nog maar aangestoken te worden :|

[ Voor 19% gewijzigd door mindcrash op 11-07-2015 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Mja ik geloof ook niet dat deze plannen betekenen dat de Grieken er weer snel bovenop zullen komen. Ze krijgen op de korte termijn wellicht meer hulp, wat misschien even een pleister is op de wonde, maar ik vraag me dan weer af voor hoelang.

En als het Duitsland te doen is om een soort statement te maken naar Frankrijk... mijn god waar zitten we toch middenin met z'n allen? :+
Anyway, wat is het volgende plannetje van Duitsland dan? Lekker stel bij elkaar zijn we ook. :+

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is gewoon wachten op de volgende crisis. Griekenland moet echt een haircut krijgen in combinatie met structurele hervormingen van het belastingstelsel, voorkomen van corruptie en daarbij verantwoorde bezuinigingen toepassen die de koopkracht niet in een neerwaartse spiraal brengen.

Duitsland gaat dwars liggen voor een miljarden injectie en wil geen haircut. Die gaan echt geen flinke bedragen meer 'schenken'. Frankrijk wil wel een haircut want een Grexit komt daar hard aan. Italie en Spanje vinden het prachtig en kijken vanaf een afstandje toe, wellicht kunnen ze straks hetzelfde doen, Het IMF heeft het ook niet zo breed meer en erkent dat een haircut nodig is. De VS denkt aan haar geopolitieke belangen en wil geen Grexit.

Het is een waar feest van nationale belangen verpakt in cadeaupapier met een gemeenschappelijk lint. :9

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2015 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mindcrash schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 23:37:
Je presenteert de mening van een direct betrokkene, iemand wiens reputatie op het spel staat, maar direct als een feit?

Ik geloof persoonlijk niet dat Schauble een Grexit wil. Daarvoor is een Grexit te riskant. Ik geloof wel dat Schauble een Grexit als het minste van twee kwaden ziet. Het grotere kwaad is een publieke opinie in landen als Spanje die denkt dat fiscale discipline en hervormingen niet noodzakelijk zijn omdat Duits geld de hele zuidelijke eurozone toch wel overeind zal houden. De Grieken hebben, tegen wil en dank, een voorbeeldfunctie gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

downtime schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:46:
Je presenteert de mening van een direct betrokkene, iemand wiens reputatie op het spel staat, maar direct als een feit?
Een feit wat ondersteund wordt door een eerder artikel in de Financial Times:
To the astonishment of almost everyone in the room, Angela Merkel began to cry.

“Das ist nicht fair.” That is not fair, the German chancellor said angrily, tears welling in her eyes. “Ich bringe mich nicht selbst um.” I am not going to commit suicide.

For those who witnessed the breakdown in a small conference room in the French seaside resort of Cannes, it was shocking enough to watch Europe’s most powerful and emotionally controlled leader brought to tears.

But the scene was even more remarkable, those present said, for the two objects of her ire: the man sitting next to her, French President Nicolas Sarkozy, and the other across the table, US President Barack Obama.

Greece was imploding politically; Italy, a country too big to bail out, appeared just days away from being cut off from global financial markets; and Ms Merkel, try as Mr Sarkozy and Mr Obama might, could not be convinced to increase German contributions to the eurozone’s “firewall” – the “big bazooka” or “wall of money” they believed had to grow dramatically to fend off attacks by panicking bond traders.

Instead, a cornered Ms Merkel threw the French and American criticism back in their faces. If Mr Sarkozy or Mr Obama did not like the way her government ran, they had only themselves to blame. After all, it was their allied militaries that had “imposed” the German constitution on a defeated wartime foe six decades earlier.

“It was the point where clearly the eurozone as we know it could have exploded,” said a member of the French delegation at Cannes. “It was the feeling [that with] the contagion, at this point, you were on the brink of explosion.”
Er speelt dus wel degelijk iets tussen de Fransen en Duitsers, en al behoorlijk lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook voor een slim persoon als Schauble mag het duidelijk zijn dat er geen toekomst zit in vervolgstappen zonder te kijken naar enerzijds actie vanuit Griekenland om structureel te zorgen voor meer inkomsten en anderzijds te zorgen voor een gezond vertrekpunt om dit mogelijk te maken. Dat betekent concessies doen; de Griekse bevolking gaat geen inkomsten (om schulden af te lossen) genereren als het land tot de grond toe wordt kapot bezuinigd.

Dus je mag je terecht afvragen welk spel Duitsland speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 11:00:
Ook voor een slim persoon als Schauble mag het duidelijk zijn dat er geen toekomst zit in vervolgstappen zonder te kijken naar enerzijds actie vanuit Griekenland om structureel te zorgen voor meer inkomsten en anderzijds te zorgen voor een gezond vertrekpunt om dit mogelijk te maken. Dat betekent concessies doen; de Griekse bevolking gaat geen inkomsten (om schulden af te lossen) genereren als het land tot de grond toe wordt kapot bezuinigd.

Dus je mag je terecht afvragen welk spel Duitsland speelt.
Nou ja slim persoon...
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Lwdl8MRh8EY]
Duitsers maken geen grappen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mindcrash schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:57:
[...]

Een feit wat ondersteund wordt door een eerder artikel in de Financial Times:

[...]

Er speelt dus wel degelijk iets tussen de Fransen en Duitsers, en al behoorlijk lang.
Heb je het hele artikel wel gelezen in plaats van alleen het sappige stukje over Merkels emotionele toestand?

En ja, natuurlijk speelt er iets tussen Fransen en Duiters, namelijk twee wereldoorlogen en wat andere akkefietjes. De EU zou niet eens bestaan als er niets tussen die twee speelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 11:00:
[...] de Griekse bevolking gaat geen inkomsten (om schulden af te lossen) genereren als het land tot de grond toe wordt kapot bezuinigd.
Als je economie en inkomsten zo afhankelijk zijn van overheidsuitgaven, is je economie dan niet fundamenteel verkeerd ingericht?
BTW, inkomstenbelasting, etc is niet (veel) hoger dan Nederland (sterker nog, de hoogste schijf in Nederland is 10 procent hoger dan Griekenland), maar in Nederland is het niet zo slecht als Griekenland. Sterker nog, als de BTW-verhoging door was gegaan dan hadden we een 2 procent hogere BTW dan Griekenland. Worden we kapotbezuinigd?
Nu kunnen we die landen niet vergelijken, appels en peren, maar ik wil even aangeven hoe verschillende economieën het onder vergelijkbare maatregelen doen.

Ik hoor de hele tijd zeggen dat "de bezuinigingen de economie kapot hebben gemaakt".
Maar dan vraag ik me ten eerste bovenstaande af, en ten tweede trek ik het ook in twijfel en denk ik dat een nog grotere oorzaak onzekerheid en onwelwillendheid van (buitenlandse) investeerders is.

Als de overheid zo'n invloed heeft op de economie dan is de economie te afhankelijk van de overheid (zoals in de oude soviet-unie) of je overschat de invloed die een overheid heeft.

Kijkend naar booms en busts wereldwijd en in de geschiedenis, dan zie je dat het over het algemeen een eigen leven leidt. Overheidsinvloed kan het een beetje bijschaven, maar de echte bewegingen gebeuren door de markt zelf.

Een groter probleem is onzekerheid op de markt en het vertrouwen in Griekenland. Daar moet aan gewerkt worden. Corruptie en vriendjespolitiek aanpakken, overheidsinkomsten en -uitgaven fatsoeneren, etc.
Maar vooral ook duidelijkheid, rust en zekerheid, al vraag ik me af of dat onder Tsipras zal gebeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 11-07-2015 12:14 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
mindcrash schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:10:
Voorstel van Tsipras is inmiddels goedgekeurd door de Griekse volksvertegenwoordiging. Datzelfde voorstel waar 61% van de Griekse bevolking min of meer "OXI" tegen heeft gezegd.

Iets zegt me, dat zelfs al dat dit voorstel zou worden goedgekeurd door de Instituten, dit niet goed zal aflopen...

Of, anders gezegd: het kruitvat ligt inmiddels klaar, de lont is er zojuist ingestoken, en nu hoeft deze alleen nog maar aangestoken te worden :|
Toch is er een belangrijk punt veranderd tov het voorstel dat is weggestemd, namelijk dat het er op lijkt dat er wel een haircut komt. Precies wat de Grieken altijd al vroegen, ze waren bereid te doen wat er werd gevraagd mits er een blijvende oplossing kwam. Het wordt in de Nederlandse media nu uiteraard gepind als een 180 graden draai en een knieval van de Grieken, maar volgens mij gaan ze gewoon hun zin krijgen, omdat het onvermijdelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor de hele tijd zeggen dat "de bezuinigingen de economie kapot hebben gemaakt".
Maar dan vraag ik me ten eerste bovenstaande af, en ten tweede trek ik het ook in twijfel en denk ik dat een nog grotere oorzaak onzekerheid en onwelwillendheid van (buitenlandse) investeerders is.
Bezuinigingen maken de economie niet kapot. Als je land in financieel zwaar weer zit en de economie redelijk ingestort is (Griekenland aan het begin van de crisis) kan de overheid simpel gezegd op drie manieren de economie beïnvloeden: meer uitgeven, minder uitgeven of hetzelfde uitgeven. De consequenties hiervan lijken me wel logisch. Als het al niet goed gaat met de economie, en dan beslist de overheid om nog maar eens minder te gaan uitgeven, dan kunnen bezuinigingen de inmiddels al fragiele economie nog verder om zeep helpen, met mogelijk als gevolg nog minder overheidsinkomsten waardoor je een spiraal terecht komt. Maar het is natuurlijk niet de oorzaak zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
@anandus

Je overschat de invloed die een overheid nog heeft. Dat is overal zo gegroeid. Al moet gezegd worden dat als je de opgelegde rentevoeten eens zou normaliseren, Griekenland een - voor Europese begrippen - redelijk gezonde begroting heeft, netjes in staat om haar deel van schuld af te lossen. Al moet daarbij gezegd worden dat de berg inmiddels zo groot geworden is - en dit is iets waar het IMF op doet wijzen - dat er geen enkele realistische termijn haalbaar is om dat uiteindelijk ook te doen. En ja, we overschatten ook structureel de invloed die een overheid wenst te hebben. Aan de ene kant zit daarbij het politieke probleem van verantwoordelijkheid dragen, aan de andere kant vind je het probleem van handelen op basis van aannames, statistiek met kleur en overtuigingen.

Ik denk niet dat je in deze mag spreken van bezuiniging, maar van opgelegde last. Waar Griekenland zich vanuit de maatregelen van de oorspronkelijke Troika mee geconfronteerd ziet is geen beleid van bezuiniging maar van schadelastbeperking. Het zit dicht bij elkaar, toch is het verschil van belang. De bezuinigingen doorgevoerd vanuit deze Griekse regering waren prima in orde, hard, maar nuttig. De schadelast hen opgelegd is simpelweg te groot. Dat red je niet met bezuinigingen. Ook niet met uitverkoop. Zelfs niet met het uit handen geven van interne kapitaalstromen (pensioenen, uitkeringen, heffingen e.d.).

Wat corruptie en selectieve belangen aangaat, er is geen regering te vinden die daartoe in staat is. Daar niet, hier niet. Al moet gezegd worden dat deze Griekse regering heel hard gewerkt heeft, en nog werkt, aan niet enkel schoon schip maken, maar ook het bewerkstelligen van mentaliteitsverschuivingen.
Maar ja, als je zelf met voorstellen komt om dat uit te bouwen, en je mag ze niet doorvoeren. Als je zelf die segmenten wil belasten als onderdeel van schuldafbouw die het Griekse deel van de schuld hebben geschapen of er van hebben geprofiteerd, en de Werkgroep tikt je op de vingers en wijst je andere segmenten aan, tja.

Dat is ook het pijnlijke in deze: schoon schip maken is niet enkel niet relevant, maar ook niet gewenst. Toen Tsipras probeerde die nieuwe schaal vermogensbelasting in te voeren was het niet zijn Parlement, bevolking of bedrijfsleven wat dit tegenhield. Maar wij. Toen hij probeerde iets te doen aan de belastingontduiking van rederijen via Nederland en Luxemburg waren wij het opnieuw in de werkgroep die daar een einde aan maakten middels gestelde voorwaarden. Het hielp dan ook nog eens niet dat waar de mogelijkheden van de regering ingeperkt werden om schoon schip te maken, de instrumenten voor begroting ingeperkt werden, en de interne economie vanuit focus bezuinigingen nog verder ondermijnd werd.

Ach, en wat de markt aangaat. Eigenlijk moeten we gewoon eerlijk zijn, het gaat in deze niet om vertrouwen, maar om de zekerheid dat de schadelastbeperking voor iemands rekening is anders dan het financiële stelsel. Of dat nu Griekenland is, of zoals bij de kredietcrisis de samenlevingen van Europese lidstaten, dat is niet relevant. Opnieuw een subtiel punt, wel van wezenlijk belang.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 11-07-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
ph4ge schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:24:
[...]

Toch is er een belangrijk punt veranderd tov het voorstel dat is weggestemd, namelijk dat het er op lijkt dat er wel een haircut komt. Precies wat de Grieken altijd al vroegen, ze waren bereid te doen wat er werd gevraagd mits er een blijvende oplossing kwam. Het wordt in de Nederlandse media nu uiteraard gepind als een 180 graden draai en een knieval van de Grieken, maar volgens mij gaan ze gewoon hun zin krijgen, omdat het onvermijdelijk is.
Wacht even, staat dat in de plannen, dat heb ik nog niet gelezen, alleen dat ze nieuw geld krijgen, geen haircut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 09:00
Soldaatje schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:31:
[...]

Wacht even, staat dat in de plannen, dat heb ik nog niet gelezen, alleen dat ze nieuw geld krijgen, geen haircut?
Het lijkt mij de enige verklaarbare reden voor deze ommezwaai, + het wordt eigenlijk enkel door Duitsland nog in alle toonaarden tegengesproken. De andere reacties de voorbije dagen leken daarvoor toch een opening te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

mindcrash schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:57:
Sinds 1870 speelt er al wat. ;)
We hebben twee grote landen in het westen van Europa die aan elkaar grenzen en in beidde landen willen politici dat hun land de dominante macht in Europa is. De relatie is wat problematisch geweest gezien de Duitsers hun neiging om Parijs onder de voet te lopen of dit te proberen...

Het hele EU project is gestart om de twee constant ruziemakende tegenpolen te dwingen samen te werken zodat de rest van Europa eens niet in vlammen stond. Dat werkte in het begin geweldig omdat geen van beide partijen in staat was om de ander militair aan te vallen en omdat de samenwerking kolen en staal was of eigenlijk kolen en ijzer. De reden is simpel. Vanaf het Duitse Saarland tot en met de Ruhr lag/ligt een van de grootste kolenvelden van Europa. Dit veld loopt door tot in Limburg. Aan de andere kant van de grens lag/ligt Europa's grootste ijzerveld in de Elsas was ooit doorliep tot in België. Dat deel was alleen voor de Tweede Wereldoorlog al uitgeput. Toen in 1871 de grens opnieuw werd getrokken waren het geologen die dat deden om elke laatste mijn erop te krijgen. Er bleek alleen nog veel meer ijzer in de grond te zitten aan de Franse kant wat met nieuwe processen beschikbaar kwam. Het geniale van de unie was dat de Duitsers kolen ruilden voor Frans ijzer waar beiden alleen maar voordelen van hadden. Geen complexe instituten, geen achterkamertjes en geen financiële problemen.

Tegenwoordig is de EU bijna een farce. Het is een onmogelijke samenstelling van instituten die langs elkaar heenwerken waarbij nationale regeringen alsnog de grote besluiten moeten nemen. Nationale regeringen zijn er alleen niet voor om deze te nemen binnen dit systeem. Onthou dat realpolitik "afgeschaft" is. Nou, eigenlijk niet. Het bestaat niet meer in politieke relaties tussen EU landen en niet EU landen. Het is springlevend tussen EU landen onderling. Daar zit ook de pijn. Frankrijk kan over bijna elk land heenwalsen als ze willen behalve Duitsland. Frankrijk en Duitsland samen kunnen over elk machtsblok in de EU lopen, of dit nou de andere landen, de commissie en het parlement samen is. Draghi moet daar zelfs rekening mee houden.

Het probleem dat we nu zien is dat Duitsland en Frankrijk het niet eens kunnen worden en dat komt vanuit de Duitse hoek. De vraag die we waarschijnlijk vandaag al beantwoord gaan zien worden is wie nou de baas is binnen het CDU-CSU, Merkel of Schäuble? Is het Schäuble dan Grexit, is het Merkel dan gaan ze door op de huidige weg. De stemmingen in de parlementen zijn een formaliteit als het daar toe komt. Is het geen Grexit dan durven ze in Duitsland niet tegen te stemmen en de andere parlementen halen dat al helemaal niet in hun hoofd.

De vraag Grexit is er geen van de Grieken of de Eurogroepleden maar puur een interne Duitse aangelegenheid geworden tussen Merkel en Schäuble. Voor geopolitieke redenen hoop ik dat Merkel de baas is. Gezien het probleem Rusland is het beter dat ze blijft. Verder hou ik in mijn achterhoofd dat bij een deal er op termijn alsnog geherstructureerd zal worden zodra Schäuble de Bundestag uit is gerold.

Tsipras is hoe dan ook uitgespeeld. Hij heeft Syriza moeten verraden omdat hij min of meer een plan van de Eurogroep heeft ingeleverd. Of het nou geaccepteerd wordt of niet, hij is onhoudbaar geworden. Twee mandaten gekregen en toch buigen voor chantage van de ECB. :N

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:12:
[...]
Als je economie en inkomsten zo afhankelijk zijn van overheidsuitgaven, is je economie dan niet fundamenteel verkeerd ingericht?
BTW, inkomstenbelasting, etc is niet (veel) hoger dan Nederland (sterker nog, de hoogste schijf in Nederland is 10 procent hoger dan Griekenland), maar in Nederland is het niet zo slecht als Griekenland. Sterker nog, als de BTW-verhoging door was gegaan dan hadden we een 2 procent hogere BTW dan Griekenland. Worden we kapotbezuinigd?
Nederland heeft meer spek op de botten om een verhoging op te vangen, maar ook in onze situatie denk ik dat een substabtiele verhoging de koopkracht ernstig zou schaden met eenzelfde negatieve spiraal als gevolg.

Als mensen minder geld hebben gaan ze minder kopen. Als goederen duurder worden houden ze minder geld over. We kunnen niet bij het IMF aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Xeon_vl schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:37:
[...]

Het lijkt mij de enige verklaarbare reden voor deze ommezwaai, + het wordt eigenlijk enkel door Duitsland nog in alle toonaarden tegengesproken. De andere reacties de voorbije dagen leken daarvoor toch een opening te maken.
Volgens bronnen dicht bij de onderhandelingen is het allemaal verre van zeker.
http://www.nu.nl/griekenl...er-steun-griekenland.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:39:
Twee mandaten gekregen en toch buigen voor chantage van de ECB. :N
Hoe had hij het dan moeten doen? Iemand die z'n hand ophoudt heeft nu eenmaal geen onderhandelingspositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Soldaatje schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:55:
Volgens bronnen dicht bij de onderhandelingen is het allemaal verre van zeker.
http://www.nu.nl/griekenl...er-steun-griekenland.html
Nogmaals, het is de enige verklaring. Anders snap ik ook niet waarom de Eurogroep nu zo moeilijk zou doen over het voorstel wat ze zelf 2 weken geleden hebben neergelegd.

Dat wil nog niet zeggen dat we die "overwinning" voor de Grieken voorlopig officieel ergens in de media gaan zien, dat blijft voorlopig in de achterkamertjes omdat het beeld dat de Grieken hun zin hebben gekregen politiek zelfmoord is en de Grieken hebben ook geen belang bij het claimen van die overwinning omdat met de opvolgers van de politieke elite in Europa waarschijnlijk helemaal geen zaken meer valt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ph4ge schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:06:
de Grieken hebben ook geen belang bij het claimen van die overwinning omdat met de opvolgers van de politieke elite in Europa waarschijnlijk helemaal geen zaken meer valt te doen
Ik moet de eerste politicus nog meemaken die nalaat om successen te claimen. Voor een politicus is het altijd verkiezingstijd en als er een succes geclaimd kan worden dan zullen ze dat zeker doen. Hooguit wachten ze even tot iedereen z'n handtekening onder de deal heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Heh, "realpolitk afgeschaft" ..

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
downtime schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:18:
Ik moet de eerste politicus nog meemaken die nalaat om successen te claimen. Voor een politicus is het altijd verkiezingstijd en als er een succes geclaimd kan worden dan zullen ze dat zeker doen. Hooguit wachten ze even tot iedereen z'n handtekening onder de deal heeft gezet.
Vergeet niet dat types als Varoufakis geen politici zijn, plus dat ze net 2 overwinningen (verkiezingen en referendum) hebben geclaimd en de redding van Griekenland hoe dan ook als een overwinning kan worden uitgelegd, zelfs als ze de voor de Troika gevoelige punten niet uitlichten. Bovendien kunnen ze de overwinning over 3 jaar als er weer verkiezingen zijn altijd nog claimen. Het is nou eenmaal enorm moeilijk voor Noord Europa om onder ogen te zien dat schulden die niet terugbetaald kunnen worden niet terugbetaald zullen worden, ik zie niet waarom de Grieken zout in de wonden zullen strooien, laat dat nog maar lekker even binnenkamers blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

downtime schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:18:
Ik denk dat je er al een paar hebt meegemaakt. Varoufakis, en misschien in iets mindere mate Tsipras, voldoen daar namelijk precies aan. Ze zijn helemaal niet aan de macht gekomen vanwege de macht. Ze hebben zich bereid verklaard de shit op te ruimen, en zitten, in tegenstelling tot inderdaad de meeste politici, niet aan het pluche geplakt.
Het helpt dat het pluche in hun geval ook niet echt comfortabel is...

Succes claimen laten ze aan de geschiedenis over. Varoufakis trad af als held - hoeveel politici heb je dat ooit zien doen?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Nou, het zou niet moeilijk moeten zijn. @ph4ge. Als je geldschieter bent dan weet je dat het mogelijk is dat er niet terugbetaald kan worden. Je investeert dan ook niet enkel in middelen, maar ook in gezond verstand, om dat te voorkomen. Daarnaast kun je je op veel niveau's ook nog eens er tegen verzekeren op verschillende manieren.

Enkel dit simpele gegeven wijst naar een heel ander spel. Op zijn minst kun je met enig onderzoek goed zien dat het niet een kwestie is tussen landen. Dat heeft al enige consequenties.

Vooralsnog zijn het niet de Grieken geweest die zout in de wond deden strooien.

Enfin, naar ik begrijp is er een interne overeenstemming bereikt. Het verhaal van "doorrekenen" is niets meer dan dat, een verhaal. Wat nu volgt is de stap van overeenstemming naar overeenkomst, de Grieken hebben daar geen deel aan, dus dat zou makkelijk moeten zijn - ware het niet dat de lidstaten hierin a) weinig echte verantwoordelijkheid willen nemen op politieke niveau's en b) voor een groot deel zelf gevangen zitten in de geschapen beeldvorming en c) toch op een aantal cruciale punten in conflict zitten met de eigenlijke partijen van belang in deze verstrengelingen.

Eigenlijk is het pure ironie. Wat ooit begon met een politieke beslissing, is verworden tot een spel waarin politiek grotendeels buiten staat - zelfs buiten wil staan. Terwijl het juist nu een politieke beslissing zou moeten zijn.

Maar ook hierin ligt dan weer een grote reden waarom de "markten" geen problemen zien.
Dido schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:30:
[...]

Ik denk dat je er al een paar hebt meegemaakt. Varoufakis, en misschien in iets mindere mate Tsipras, voldoen daar namelijk precies aan. Ze zijn helemaal niet aan de macht gekomen vanwege de macht. Ze hebben zich bereid verklaard de shit op te ruimen, en zitten, in tegenstelling tot inderdaad de meeste politici, niet aan het pluche geplakt.
Het helpt dat het pluche in hun geval ook niet echt comfortabel is...

Succes claimen laten ze aan de geschiedenis over. Varoufakis trad af als held - hoeveel politici heb je dat ooit zien doen?
Varoufakis, tja. Niet enkel als een held, maar met behoud van integriteit en - op psychologisch niveau misschien nog belangrijker - zonder in de loopgraven van sponsors en belangen terecht te komen waar politici uiteindelijk zowel hun dromen als overtuigingen en integriteit in verliezen.

Dat steekt.

Het helpt natuurlijk niet als je de vloer aan doet vegen in zowel kennis als kunde met hun die menen de facto experts en wijze leiders te zijn :P

Excuses, maar enkel die confrontaties in dit geheel zijn over tien jaar onderdeel van menig stuk studie van menig vakgebied.

Misschien is het nog belangrijker dat Varoufakis heeft weten te voorkomen dat hij blootgesteld zou worden aan dat mooie fenomeen van "de winnaar schrijft de geschiedenis". Men is niet van hem af, reputaties kunnen niet herschreven worden, de status van zijn tegenstanders in deze is resoluut beschadigd en besmet - en zal dat blijven.

Dat is iets wat niet vergeven kan worden.

[ Voor 34% gewijzigd door Virtuozzo op 11-07-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Op de guardian staat een mooi stuk wat de laatste 5 maanden gedoe heeft aangericht: http://www.theguardian.co...eek-economy-sabre-purpose

Conclusie:
Debt relief, though, is unlikely to be generous enough to make much of a difference. Greece will stay in the euro but the tax increases and the wage cuts will not deliver the promised economic recovery. A third bailout package will be no more successful than the past two.
Over een poosje hebben we dus weer het zelfde gedoe met nog meer schuld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dido schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:30:
Ik denk dat je er al een paar hebt meegemaakt. Varoufakis, en misschien in iets mindere mate Tsipras, voldoen daar namelijk precies aan. Ze zijn helemaal niet aan de macht gekomen vanwege de macht.
Het zijn nog steeds partijmensen. Misschien hechten ze als persoon niet aan het pluche maar ze zullen nog steeds willen dat hun partij, mensen met dezelfde ideeën over de toekomst van het land, de volgende verkiezingen wint. En daarvoor moet je, als persoon of als partij, successen claimen.
Vandaag een held, morgen opeens de idioot die in 5 maanden niet voor elkaar kreeg wat zijn opvolger schijnbaar in een week heeft gepresteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
fast-server schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:36:
Op de guardian staat een mooi stuk wat de laatste 5 maanden gedoe heeft aangericht: http://www.theguardian.co...eek-economy-sabre-purpose

Conclusie:

[...]

Over een poosje hebben we dus weer het zelfde gedoe met nog meer schuld...
We mogen er eigenlijk wel op rekenen dat zelfs in de nu meest productieve scenario's de stok behouden en gebruikt zal blijven worden. Vrij verklaarbaar.

Daarnaast, ja, de insteek hier is er geen van "oplossen", eigenlijk komt het gewoon neer op "vooruitschuiven" en "blijven melken". Ook vrij verklaarbaar.

Ja, ik weet het. Niet productief. Maar kijk nou eens naar het onderliggende conflict, en niet naar wat in beeld gebracht is geworden. Kijk vervolgens naar de betrokkenheid van partijen in dit alles, en stel bij elk spoor de vraag "cui bono". Het antwoord daarop is redelijk hetzelfde als tijdens de kredietcrisis. Best pijnlijk, maar - business as usual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

downtime schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:39:
Het zijn nog steeds partijmensen. Misschien hechten ze als persoon niet aan het pluche maar ze zullen nog steeds willen dat hun partij, mensen met dezelfde ideeën over de toekomst van het land, de volgende verkiezingen wint. En daarvoor moet je, als persoon of als partij, successen claimen.
Ten eerste is Syriza geen partij in de klassieke zin van het woord. Het is een samenwerkingsverband.

Ten tweede is zeker Varoufakis geen partijmens. Hij is wat Pim Fortuyn indertijd voorstelde: een vakminister. Iemand die wordt aangesteld vanwege zijn kennis en expertise, niet vanwege zijn partij-ideologie.
Vandaag een held, morgen opeens de idioot die in 5 maanden niet voor elkaar kreeg wat zijn opvolger schijnbaar in een week heeft gepresteerd.
Afhankelijk van de beeldvorming. Maar ik vermoed dat het de voormalig CEO van Valve een zorg zal zijn als ze hem politiek niet zien zitten. Waar veel politici hun politieke carriere gebruiken om in het bedrijfsleven een leuke baan te vinden heeft hij eerst een carriere in academia en het bedrijfsleven opgebouwd waarop hij terug kan vallen. Hij heeft de politiek net echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:23:
Heh, "realpolitk afgeschaft" ..

:-)
Deze gaat toch wel de boeken in als je kortste post op GoT ooit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dido schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:50:
[...]

Ten eerste is Syriza geen partij in de klassieke zin van het woord. Het is een samenwerkingsverband.

Ten tweede is zeker Varoufakis geen partijmens. Hij is wat Pim Fortuyn indertijd voorstelde: een vakminister. Iemand die wordt aangesteld vanwege zijn kennis en expertise, niet vanwege zijn partij-ideologie.
Er is wel een zekere overeenkomst tussen het LPF kabinet en hoe Varoufakis nu als de Bomhoff van Griekenland met iedereen ruzie kreeg.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dido schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:50:
Onzin natuurlijk. Een minister wordt per definitie aangesteld omdat zijn opvattingen overeenkomen met wat de politiek wil horen. Hij was niet aangesteld als hij een radicaal programma van privatiseringen had voorgesteld.
Afhankelijk van de beeldvorming. Maar ik vermoed dat het de voormalig CEO van Valve een zorg zal zijn als ze hem politiek niet zien zitten. Waar veel politici hun politieke carriere gebruiken om in het bedrijfsleven een leuke baan te vinden heeft hij eerst een carriere in academia en het bedrijfsleven opgebouwd waarop hij terug kan vallen. Hij heeft de politiek net echt nodig.
Over zijn carriere in academia en bedrijfsleven zal niemand het over 10 jaar nog hebben. Dan telt alleen nog maar die 5 maanden als minister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:56:
[...]

Er is wel een zekere overeenkomst tussen het LPF kabinet en hoe Varoufakis nu als de Bomhoff van Griekenland met iedereen ruzie kreeg.
Ik weet zonet nog niet of we echt wel kunnen zeggen dat hij met iedereen ruzie kreeg. Ja, met de voormannen van de harde lijn - zonder twijfel. Toch moet ik zeggen, ik heb nog niemand aan de lijn gehad die niet met hem door een deur kon, buiten die selecte groep.

Er is zeker frustratie, er is zelfs sprake van echte haat. Toch zit dat weer in de hoek van politiek, wat eigenlijk ook wel verklaarbaar is. Maar het beeld van overal ruzie? Ik vraag me in deze af of Varoufakis niet slim gebruik gemaakt heeft van de bewuste beeldvorming tegen hem gericht.

Het staat hoe dan ook vast, men heeft hem zwaar onderschat. En waar velen denken dat hij weg is, bekijk het eens van een andere kant. Hij is nu vrij om binnen Griekenland opnieuw deel te nemen aan reguliere discussies, kan opnieuw zijn invloed vanuit argumentatie uitoefenen, en daarbuiten kan hij zich ook weer heel vrij bewegen en spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Varoufakis bij College Tour, het zo'n beetje enige nuttige programma in Nederlandse media met een insteek van vorming jonge hersentjes, dat zou wat zijn. Samen met Dijsselbloem bij Twan op de bank.

Zou dat geen mooie TV zijn?

Edit. Of vanuit een heel andere hoek. Varoufakis met een speciaal college bij DWDD: De Economie Draait Door. Ik zie het al voor me, de consternatie en angst. En de kijkcijfers.

Maar ja, dan ken ik twee mediamensen die nooit meer ergens uitgenodigd worden ...

[ Voor 37% gewijzigd door Virtuozzo op 11-07-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Virtuozzo schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:01:
[...]

Ik weet zonet nog niet of we echt wel kunnen zeggen dat hij met iedereen ruzie kreeg. Ja, met de voormannen van de harde lijn - zonder twijfel. Toch moet ik zeggen, ik heb nog niemand aan de lijn gehad die niet met hem door een deur kon, buiten die selecte groep.
Welke Europese functionarissen die met Varoufakis te maken hebben gehad heb je aan de lijn gehad ? Ik ben wel heel benieuwd om het uit de eerste hand van iemand die zo dicht op de materie zit te horen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Nederland fungeert weer als het schoothondje (de keffer) van Duitsland zo te zien.
Greek plan is weaker than it should be - Dutch finance minister

Dutch finance minister Eric Wiebes is taking a fairly tough line:
The Greeks have clearly made a step forward.
At the same time the institutions have been critical.. the plan is weaker in some areas than it should be.
Their suggestion is we can only start negotiations when these conditions are filled in.
Many governments including my own [are worried about] implementation.
What if there is no agreement tonight?
That is up to the Greek government.
Bron:Guardian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

New record. :D
Oh en Varoufakis bij Collegetour, dat zou pas vermakelijk zijn. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:07:
[...]

Welke Europese functionarissen die met Varoufakis te maken hebben gehad heb je aan de lijn gehad ? Ik ben wel heel benieuwd om het uit de eerste hand van iemand die zo dicht op de materie zit te horen.
Voornamelijk de eerste lijn van contacten bij de Bundesbank, DNB, EEAS en TFGR. Met her en der wat bancaire contacten voor ING, ECB en IMF (het wordt zelden in beeld gebracht, maar er zijn redenen waarom er functies van advies en aanbeveling zijn ingebouwd bij de commissies en de onderzoeksgroepen). En ik moet bekennen, Delors en Lamy zijn fijnproevers.

Parijs kent Brussel, Brussel kent Strasbourg, Strasbourg kent Frankfurt, meer is hier eigenlijk niet over te zeggen zonder ramen open te zetten.

Misschien dat de Belgen hier het kennen, vaak wordt het bovenstaand in wandelgangen afgedaan met de verwijzing van Brüsel, obscuur en duister, chaotisch en gespleten, verborgen onder menig paleis van justitie :P Eigenlijk is dat niet correct, maar in sociologisch opzicht is het interessant dat er wel tekenen zijn van een stukje opkomende mythos van Europees niveau. Hoe vreemdsoortig ook, wel positief, het is een teken van potentieel voor patronen van integratie juist op die niveau's welke noodzakelijk zijn voordat je eigenlijk van politiek-economische integratie zou mogen spreken op manieren zoals nu spelen in deze kwestie.

Enfin. Het valt eigenlijk gewoon best wel mee, de animositeit is vrij beperkt. Dat is mijn punt hier. Het zit diep, heeft verregaande consequenties, het wordt echter niet breed gedeeld. Het is op zich normaal, toch moet ik erkennen dat het mij meermaals gestoord heeft dat heel veel inhoudelijke uitdagingen beslecht zijn geworden in de arena van beeldvorming pur sang.

De mensen die - als voorbeeld - in de eerste taakgroep van Barosso zaten verbazen zich daar vrij oprecht over. Dat zie ik eigenlijk ook terug bij de ECB, maar ook andere instellingen. Misschien onderschatten we hoezeer al deze ontwikkelingen van harde lijn ook de Europese Instellingen gespleten hebben. Veel van wat in beeld gebracht wordt van de kwestie Varoufakis is - mijns inziens - veel meer een symptomatisch beeld van het interne conflict tussen Gelovigen, Afhankelijken en de verwarde chaos van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

fast-server schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:24:
Nederland fungeert weer als het schoothondje (de keffer) van Duitsland zo te zien.

[...]

Bron:Guardian
Eerder Wiebes die zich voor het karretje laat spannen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:25:
[...]

New record. :D
Oh en Varoufakis bij Collegetour, dat zou pas vermakelijk zijn. :*)
Vermakelijk, misschien. Leerzaam, absoluut. Nu zou een format van College Tour misschien minder impact hebben dan het format van DWDD voor dat "leert door" concept, maar goed.

Mijn gedachte was niet eens er een van leedvermaak in deze, veeleer gericht op praktisch nut. Toch vraag ik zelfs bij het mentaal voorstellen van een College van Varoufakis op Nationale TV wel af in hoeverre er bereidheid zou zijn ook onder studenten om buiten hun aangeleerde aannames te stappen.

Enkel daarom al zou het interessant zijn. Even los van het element draagvlak via dat medium.

Maar het is een interessante verkenning, hoe zouden studenten - of het algemeen publiek - reageren op niet enkel de man, minder nog de boodschap, maar veeleer op toetsing in beeld van de eigen aangeleerde aannames. Zouden mensen willen luisteren? Zouden mensen uit hun kader willen stappen?

Misschien gebeurt het nog eens, persoonlijk zou ik graag zoiets zien, al was het enkel maar omdat het medium TV als draagvlak bepalend blijft voor beeldvorming.

En ja, Dijsselbloem en Varoufakis samen een college laten geven? Ik zou bijna instinctief zelf een opdracht voor sponsoring willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Virtuozzo schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:33:
En ja, Dijsselbloem en Varoufakis samen een college laten geven? Ik zou bijna instinctief zelf een opdracht voor sponsoring willen geven.
Lijkt me heel interessant, maar kun je dan ook sponsoring regelen voor wat training voor Jeroen? Hij bedoelt het wel goed, maar ik ben bang dat hij 1-op-1 naast Yannis niet echt lekker uit de verf gaat komen.

Of was dat de bonus van leedvermaak? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
College Tour gaat voor de Holleders van deze wereld, maar Varoufakis zal waarschijnlijk not done zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

ph4ge schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:38:
College Tour gaat voor de Holleders van deze wereld, maar Varoufakis zal waarschijnlijk not done zijn.
Ach, Nelson Mandela is ook geweest, misschien dat Varoufakis kan helpen om Holleeder een beetje te doen vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Varoufakis zal daar staan als iemand met heel veel kennis, scherp, en redenerend vanuit zijn vakgebied; authentiek. Dijsselbloem zal daar staan als iemand die op de juiste politieke wijze moet overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ach, het zal er nooit van komen. Hooguit ergens eens een keer iets met de insteek voor "wie is deze man" met strikt script, maar dat is het dan ook.

Maar ik geef grif toe, enkel al de storm die over een Publieke Omroep zou uitbreken zou interessant zijn om te zien.

Aan de andere kant, hier zit eigenlijk ook wel een puntje waar Griekenland een fout in de berekening mee heeft gemaakt. Begrijpelijk, aangezien men nauwelijks de middelen bezat (en bezit) om een dusdanige diversificatie voor eigen beeldvorming te bereiken, maar toch. Het viel mij op dat behalve op die plaatsen waar er òf vanuit historische / grondwettelijke instigatie òf vanuit aanwezigheid van personen als Varoufakis eigenlijk geen (ruimte voor) publiek debat was.

Nederland is een goed voorbeeld. Disproportioneel grote voet in IMF, diepe voetafdruk in andere Instellingen, dat is een ingang. Zeker voor de relatie Nederland - Duitsland in kwesties als deze. Er wordt snel gezegd, en op veel manieren is dit ook zo, dat Nederland gewoon een Bondsstaat is. Toch vergeet men daarbij dat er altijd sprake is van wisselwerking.

Een injectie van informatiestroom vanuit Griekenland binnen algemene perceptie (media, publiek, etc) middels bijvoorbeeld het introduceren van een Varoufakis direct in het lokale draagvlak van TV, nou ja, kijk eens naar de optredens van Varoufakis in Frankrijk. Dat is niet zonder consequenties gebleven, tenslotte is bewustwording juist in Frankrijk dermate gegroeid tot er op gegeven moment ook een beweging van tegenwicht aan de ontwikkelingen kwam, welke later zelfs zich om deed vormen tot pogingen van steun voor deze Griekse regering.

Het toont maar weer eens aan hoe ondanks alle technologische ontwikkelingen en versnellingen de TV toch het primaire instrument voor draagvlak blijft, en ja, hoe bepalend beeldvorming is. Eigenlijk misschien ook wel hoe noodzakelijk het is om te investeren in structurele balans daarbij.

Dat werd al duidelijk in de eerste dagen van de Ukraïne crisis, nog meer bij de secondaire crisis rond de inzet van Schröder door Putin in Duitsland, maar dat is een externe crisis. Nu blijkt dat voor interne crises het eigenlijk gewoon net zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:05

defiant

Moderator General Chat
Voor mensen die wat meer kritisch staan tegenover de informatie uit de mainstream media valt de TV al heel snel af als medium, aangezien als je zelf informatie zoekt het internet veel effectiever en waardevoller is (mits je in staat bent zelf de kwaliteit en aard van de bronnen te checken). Die beweging draagt op zich zelf natuurlijk bij dat zulke berichtgeving minder op TV te zien zal zijn.

Onderschat ook de confirmation bias niet, veel mensen staan niet wachten op het op de kop zetten van hun wereldbeeld. Als je op tweakers discussies bekijkt tijdens verkiezingstijd dan zie dat het niet veel beter is dan elders.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Met Oekraïne vraag ik me wel af in hoeverre de EU (in)direct verantwoordelijk was voor het afzetten van Yanukovych. Publiek zichtbaar is natuurlijk het opruien in wat van Verhofstadt en van Baalen hebben gedaan, maar misschien gebeurde er meer achter de schermen. Van de man die ISIS wapens wou geven, verwacht ik wel wat vuile was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Vuile was genoeg. Competentie nul. De kwestie Ukraïne was en is het resultaat van een wisselwerking tussen geopolitieke stromen, waar publieke perceptie begon te kiezen voor de een, verviel de ander tot oude reflexen uit het verleden van autocratie en institutionele corruptie.

Misschien is het frappant, dat juist in het tegenwicht bieden door die een, men dusdanig veel aandacht en middelen in het verweer heeft moeten brengen met als gevolg het laten vallen van gaten achter dat verenigde front - een vacuüm resulterend in het zelf doorschieten in oude reflexen.

Ironie, misschien. En opnieuw zijn het juist die belangen die nog maar weinig te maken hebben met de traditionele kaders van afspraken en grenzen die er gebruik van maken. Niets nieuws onder de zon, zeker, dat verandert echter niets aan de treurigheid van de consequenties.

[ Voor 22% gewijzigd door Virtuozzo op 11-07-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Virtuozzo schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:33:
[...]

Vermakelijk, misschien. Leerzaam, absoluut. Nu zou een format van College Tour misschien minder impact hebben dan het format van DWDD voor dat "leert door" concept, maar goed.

Mijn gedachte was niet eens er een van leedvermaak in deze, veeleer gericht op praktisch nut. Toch vraag ik zelfs bij het mentaal voorstellen van een College van Varoufakis op Nationale TV wel af in hoeverre er bereidheid zou zijn ook onder studenten om buiten hun aangeleerde aannames te stappen.
Ligt eraan wat voor studenten er zitten. Ze je de standaard dertien in een dozijn rechten en economiestudenten daar dan ga je weinig krijgen. Zou ik er zitten met een paar vrienden dan word het leuk. ;)

Overgens wil ik wel even een puntje aankaarten.
Het is nu ongeveer een jaar geleden dat ik echt actief werd in het Ruslandtopic vanwege MH-17, hoe kan het ook anders. Ik heb er behoorlijk wat van geleerd waarvoor dank. Een ding blijf ik alleen in mijn achterhoofd houden namelijk hoe absurd de realiteit van "Brussel" werkelijk is.

Even heel plat en simpel maar, wat leven politici daar in hun eigen wereld. Er lijkt totaal geen besef te zijn van een maatschappij buiten de politiek. Een maatschappij die ze zouden moeten vertegenwoordigen. Er lopen er daar rond die uit ideologische overtuiging in feite maar wat lopen aan te modderen en zonder enige fundering met "beleid" komen. Vervolgens versterkt het zich door de concentratie van gelijkdenkende. Een "dissident" zoals Varoufakis wordt meteen uitgekotst. In plaats van het debat aan te gaan om je eigen ideeën te verdedigen word er gekozen voor negatieve beeldvorming om elke tegenstand maar de demoniseren.

De nationale politiek speelt uiteindelijk een doorslaggevende rol en heeft als insteek een realistische aanpak van de problemen waar presidenten, premiers, kanseliers etc moeten schipperen tussen hun nationale organen, instituties en politieke machtsbrokken, de ideale oplossing en ideologie vanuit "Brussel". Daar komen "ongelukjes" zoals wat er in Griekenland aan de hand is vandaan. Vanaf het begin is het mis met het beleid geweest puur omdat tegenstrijdige belangen verenigd moesten worden. Je kan het allemaal op de financiële sector gooien als schuldige en dat zal voor een groot deel kloppen. Ik denk alleen dat puur nationale belangen hierbij worden vergeten. Er zijn meer belangen dan alleen het financiële. De wapenleveranties aan Griekenland vanuit Frankrijk en Duitsland die in feite op krediet gebeuren zijn daar een mooi voorbeeld van.

Ondertussen denkt de gewone maatschappij alleen maar aan hun werk of een gebrek daaraan, hun loon of het gebrek en de dagelijkse zorgen. Thema's die niet lijken te spelen binnen de muren van "Brussel". Daar gaat het om ideologische theorieën die bijna niemand wat kan schelen. Het lijkt mij niet vreemd dat de gewone burger er klaar mee en apathisch is geworden of simpelweg tegen. Dan wordt dit gevoel van tegen ook nog eens versterkt door de roep om meer integratie zonder enige poging om dit toe te lichten. Ik ben al niet gecharmeerd van het idee van meer integratie puur omdat het een consolidatie van Neoliberale tendensen zal worden. Dat staat haaks op de noodzaak binnen het complexe systeem genaamd de EU waar juist meer administratie en macht nodig is omdat de interne markt kunstmatig is over een economisch zeer divers gebied welke een enorme regulering nodig heeft om te functioneren.

Waar ik mij concreet zorgen om maak is de realiteit van verdragen in de westerse wereld die eenmaal gesloten verdrag nooit meer worden aangepast. Nieuwe verdragen op het principe van meer marktwerking binnen een kunstmatige entiteit gaan alleen maar averechts werken. Het is verder de manier om Groot Brittannië te verjagen en om Frankrijk naar Le Pen te jagen. Een Brits vertrek zou al een enorme verzwakking zijn, een Frans vertrek is het einde van het project. Wat doen ze toch? Zien ze nou echt niet dat ze aan het spelen zijn met hun eigen systeem en als het misgaat dat het weg is? :|

We hebben Luyendijk en de financiële sector gehad maar ik denk dat men er ook een kan schrijven over "Brussel". :/

Mijn antwoord erop is om er soms gewoon de spot mee te drijven en erom te lachen omdat het echt te absurd is om te geloven. De laatste dagen is dat zeker zo...

Pagina: 1 ... 39 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de Eurocrisis. Voor de EU in het algemeen is er het volgende topic: :)
Het grote Europese Unie topic