Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

DaniëlWW2 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:39:
[...]

Dan snapt die hypotheekverstrekker er ook niks van...
Simpeler kan ik het niet maken. Het systeem is gewoon complex en daarom maken mensen er ook persoonlijke termen zoals "ons", "hun" of "zijn" van. Dat spreekt makkelijker en is makkelijker te begrijpen hoewel het niet klopt.

[...]

Spaargeld wordt alleen nooit uitgeleend. De bank creëert geld bij een lening puur omdat ze daar meer op verdienen. Een bank kan gewoon bestaan zonder spaarbankgedeelte. Kijk die docu die Brent linkte, dat zou verhelderend moeten zijn. ;)
Ik heb nu geen tijd voor die docu.

Maar dikgedrukte is niet waar. Dan zou een bankrun ook nooit problemen opleveren en kunnen banken niet failliet. Verder worden de spaargelden gebruikt als waarborg om dat geld (in een bepaalde mate) te mogen creëren.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Grieks voorstel aan Eurogroep:
Afbeeldingslocatie: http://pbs.twimg.com/media/CJY3gFOVEAI2UsX.jpg:large
Of is dit al oud nieuws...?

[ Voor 6% gewijzigd door Soldaatje op 08-07-2015 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
icecreamfarmer schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:33:
[...]

Ja en je huis wordt geveild. Ik denk niet dat de Grieken daar op zitten te wachten.
Ergo er is onderpand.

[...]

Is dat zo? En zo ja is dat substantieel?

[...]

Het is natuurlijk niet zo dat NL en Duitsland stonden te springen om Griekenland geld uit te lenen. Dat was meer uit noodzaak. (En ik zal niet ontkennen een stuk zelfbescherming en politiek.)
We verdienen er 2x aan zelfs.
1) we krijgen hoge rentebetalingen binnen op uitstaand geld.
2) we worden door het gepruts van andere landen gezien als veilige haven, waardoor we zelfs geld toe krijgen bij lenen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:47:
[...]

Maar dikgedrukte is niet waar. Dan zou een bankrun ook nooit problemen opleveren en kunnen banken niet failliet. Verder worden de spaargelden gebruikt als waarborg om dat geld (in een bepaalde mate) te mogen creëren.
Er zijn anders genoeg banken die niet opereren met of op basis van spaargelden. En die kunnen prima failliet.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Señor Sjon schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:51:
[...]

We verdienen er 2x aan zelfs.
1) we krijgen hoge rentebetalingen binnen op uitstaand geld.
2) we worden door het gepruts van andere landen gezien als veilige haven, waardoor we zelfs geld toe krijgen bij lenen.
1. Ik vroeg mij dus af hoe hoog die spread is en om welke bedragen het gaat.
2. Dat is pas het laatste jaar aan de hand en zijn ook geen noemenswaardige bedragen. Verder is het meer een onvoorziene meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Virtuozzo schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:52:
[...]

Er zijn anders genoeg banken die niet opereren met of op basis van spaargelden. En die kunnen prima failliet.
En hoe opereren die dan? Uiteindelijk hebben die ook kapitaal nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37

Dido

heforshe

De details komen later, terwijl die natuurlijk net interessant zijn.

Wat alvast wel opvalt is dat er niet gerept wordt over schuldreductie, en dat herhaald wordt dat ze alles volledig willen terugbetalen.

Voor sommige "liberalen" in dit topic: let ook even op dat ze, wederom en voor de zoveelste keer, aangeven dat ze (verder!) willen hervormen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Dido schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:55:
[...]

De details komen later, terwijl die natuurlijk net interessant zijn.

Wat alvast wel opvalt is dat er niet gerept wordt over schuldreductie, en dat herhaald wordt dat ze alles volledig willen terugbetalen.

Voor sommige "liberalen" in dit topic: let ook even op dat ze, wederom en voor de zoveelste keer, aangeven dat ze (verder!) willen hervormen.
Wat is dan het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Dat de Grieken willen hervormen is geen onderwerp van discussie. Iedereen beseft dat je niet jaarlijks 10% meer kunt uitgeven dan je aan belastingen binnenharkt. Waar het aan schort is de realisatie dat de Grieken jarenlang 5% meer zullen moeten binnenhalen dan ze uitgeven, om de afgelopen 25 jaar goed te maken. Dat vereist meer dan oppervlakkige hervormingen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wie heeft het over een probleem?
MSalters schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:58:
Dat de Grieken willen hervormen is geen onderwerp van discussie. Iedereen beseft dat je niet jaarlijks 10% meer kunt uitgeven dan je aan belastingen binnenharkt. Waar het aan schort is de realisatie dat de Grieken jarenlang 5% meer zullen moeten binnenhalen dan ze uitgeven, om de afgelopen 25 jaar goed te maken. Dat vereist meer dan oppervlakkige hervormingen.
Ik ben t elui om de quotes erbij te halen die stellen of insinueren dat er geen enkele wil tot hervormen is en/of dat er nog helemaal niet hervormd is. Uitspraken in de trant van "Ze moeten niet verwachten geld te krijgen zonder hervormingen. En dat moeten ze eerst willen".

Ook jij insinueert nu dat er tot op heden alleen maar sprake is geweest van oppervlakkige hervormingen, en die insinuatie is een klap in het gezich van de realiteit. Nu is die realiteit ondertussen wel gewend dat ze genegeerd wordt, dus veel pijn doet het niet meer.

[ Voor 74% gewijzigd door Dido op 08-07-2015 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
JA-stem-journalisten worden nu onderzocht door de Griekse overheid en worden mogelijk vervolgd..., lekker bezig, dat helpt echt nu, Tsipras.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
icecreamfarmer schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:52:
[...]

1. Ik vroeg mij dus af hoe hoog die spread is en om welke bedragen het gaat.
2. Dat is pas het laatste jaar aan de hand en zijn ook geen noemenswaardige bedragen. Verder is het meer een onvoorziene meevaller.
Dat vereist wel wat graafwerk, zal ergens bij Financiën wel wat over staan. Je kan de staatsschuld afzetten tegen de rentelasten uit de miljoenennota. Ik begreep dat we minder betalen dan jaren geleden, maar wel met een veel hogere schuld.

Hier staan wat getallen:
http://www.ftm.nl/column/...ten-nederlandse-overheid/
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2014/2014-4071-wm.htm

1995: 17,2 miljard (7,4% rente)
2008: 13,5 miljard
2012: 12,4 miljard
2013: 10,4 miljard (2,4% rente)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Soldaatje schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:00:
JA-stem-journalisten worden nu onderzocht door de Griekse overheid en worden mogelijk vervolgd..., lekker bezig, dat helpt echt nu, Tsipras.. |:(
Voor een Nederlander voor wie corruptie een moeilijk woord is, diep verstopt in een woordenboek, en zeker geen deel van het dagelijksk leven, lijkt het inderdaad een rare zet.

Er lijkt echter wel wat meer aan de hand te zijn dan een paar journalisten die hun mening ventileerden.

De overweldigende pro-NAI-attitude van een aantal media is mogelijk een uitwas van precies de (politieke) corruptie waarvan geroepen wordt dat ze aangepakt moet worden.

Het is geen toeval dat oppositieleider Samaras na het falen van de JA-campagne is afgetreden en zijn partij er als de kippen bij was om de regering te steunen.

Het is volledig normaal, in ieder geval is het dat jaren geweest, dat media werden betaald door politieke organisaties om nieuws te kleuren.

Interessant genoeg zijn er veel effectievere methodes om dat te doen (bijvoorbeeld doro informatiestromen af te sluiten als er moeileijke vragen gesteld worden), maar als je het met geld doet is het in veler ogen verwerpelijk. Net als wanneer je stemmen koopt bij verkiezingen. En dat is nou net die politieke corrupte en nepotisme waaronder het land al decennia gebogen gaat en waaraan eindelijk iemand probeert een einde te maken,

Maar Tsipras moet wel oppassen dat hij geen martelaren van "het vrije woord" creert, en ook dat deze anti-corruptie-actie niet door zijn tegenstanders (in, maar zeker ook buiten Griekenland) wordt afgeschildert als Stalinistische purge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
MSalters schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:58:
Zeker, ik heb toch de indruk dat ze dit heel goed doorhebben. Het is dan ook jammer dat we daar niet met hen verder op ingaan. Vooralsnog blijft dit onderwerp buiten de door de werkgroep gestelde kaders, dat was met de Troika ook reeds het geval - maar ja, ik had gehoopt dat we daar iets mee doen zouden willen onderhand.

Maar goed, zie de berichtgeving omtrent sectorale belasting en beperking. Waarom richten we ons in onze voorwaarden telkens weer op sectoren waar nauwelijks iets te halen valt, en niet op sectoren waar we met algemene spreiding heel goed behoorlijk wat konden halen.

Dat we ons richten op strategische domeinen als pensioenen, daar valt ondanks de groter wordende humanitaire kwestie nog best wat voor te zeggen. Het is drukmiddel, niet louter compensatiemechanisme. Dat is wel verklaarbaar, ongeacht wat mensen daar van vinden. Maar dat is het dan ook wel weer.

Als een gerechtsdeurwaarder zo te werk ging, kwam er nooit wat binnen.
Dido schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:09:
[...]

Voor een Nederlander voor wie corruptie een moeilijk woord is, diep verstopt in een woordenboek, en zeker geen deel van het dagelijksk leven, lijkt het inderdaad een rare zet.

Er lijkt echter wel wat meer aan de hand te zijn dan een paar journalisten die hun mening ventileerden.

De overweldigende pro-NAI-attitude van een aantal media is mogelijk een uitwas van precies de (politieke) corruptie waarvan geroepen wordt dat ze aangepakt moet worden.

Het is geen toeval dat oppositieleider Samaras na het falen van de JA-campagne is afgetreden en zijn partij er als de kippen bij was om de regering te steunen.

Het is volledig normaal, in ieder geval is het dat jaren geweest, dat media werden betaald door politieke organisaties om nieuws te kleuren.

Interessant genoeg zijn er veel effectievere methodes om dat te doen (bijvoorbeeld doro informatiestromen af te sluiten als er moeileijke vragen gesteld worden), maar als je het met geld doet is het in veler ogen verwerpelijk. Net als wanneer je stemmen koopt bij verkiezingen. En dat is nou net die politieke corrupte en nepotisme waaronder het land al decennia gebogen gaat en waaraan eindelijk iemand probeert een einde te maken,

Maar Tsipras moet wel oppassen dat hij geen martelaren van "het vrije woord" creert, en ook dat deze anti-corruptie-actie niet door zijn tegenstanders (in, maar zeker ook buiten Griekenland) wordt afgeschildert als Stalinistische purge.
Ach, verklaarbaar inderdaad. En wie zijn wij om überhaupt met onze moraal en ethiek er wat van te zeggen?

Eigen overheid is alweer eens op de vingers getikt aangaande eigen richtlijnen verstrengelingen journalistiek, recent weer. Dit is integraal onderdeel van sociale dynamiek in elk land. Het verschil zit hem in de buffers waar je in doet investeren om excessen tegen te houden, maar ja, zelfs / juist een land als Nederland negeert dat net zo goed als het zo uitkomt.

Enfin, weer zoiets moeilijks. Mijn excuses, ik was het even vergeten. Nederland heeft schone handen, houdt zich altijd aan alle afspraken, is voorzien van ingebouwde arbeidsmoraal, heeft instinctieve zakelijke ethiek op elk niveau, kent strikte regels en ferme straffen voor overtreders, toch?

8)

[ Voor 44% gewijzigd door Virtuozzo op 08-07-2015 17:20 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De pensioenen gaat om veel mensen die weinig hebben. Als je gaat harken bij weinig mensen die veel hebben, dan kom je weer in het politieke speelveld van allerlei machten terecht. Daar zijn vele politici niet machtig genoeg voor. Dijsselbloem wordt met zijn 40 jaar als broekie in de hoek gezet in zo'n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:23:
De pensioenen gaat om veel mensen die weinig hebben. Als je gaat harken bij weinig mensen die veel hebben, dan kom je weer in het politieke speelveld van allerlei machten terecht. Daar zijn vele politici niet machtig genoeg voor. Dijsselbloem wordt met zijn 40 jaar als broekie in de hoek gezet in zo'n geval.
Dat is wel weer zo'n punt van productiviteit van onze eigen insteek hier. Waarom toch ons daar op richten, het argument van drukmiddel mag gekend zijn, daar zitten echter ook grenzen aan - die hebben we al overschreden (niet het humanitaire argument dit, maar basale politiek: zet nooit iemand helemaal met de rug tegen de muur, martelaars wil je niet hebben).
Het blijft neerkomen op dat vraagstuk van doelbepaling. Waarom richten we ons op aspecten die ons pur sang niet veel opleveren. Ja, ik ken het argument van de rentetransacties. Prima, 6 miljard is mooi meegenomen, maar na een paar miljard meer breekt die curve en gaat het je kosten als je niet uitkijkt.

Het enig mogelijk antwoord van onze contraproductiviteit in deze lijkt vooralsnog te liggen in excessief hechten aan regels zonder erkenning van eigen aandeel aan de ene kant, en excessieve drang van visie en geloof aan de andere kant. Dat is toch niet nuttig?
Dat gaat nooit meer weg nee .. tegelijkertijd is het een leuk punt van studie. Hoe kan iemand volledig oprecht zich vinden in adoptie zonder adaptatie van concepten die zelfs met context pijnlijk zijn - of pijnlijke consequenties opleveren op termijn - en vanuit geloof dus zo struikelen.

Dat is iets menselijks. Gaswinning geeft geen schade. De hypotheekrenteaftrek staat als een huis. ZZP is de redding en toekomst van de Nederlandse economie.

Ach, welkom bij de mensheid. Vreemde diersoort.

[ Voor 21% gewijzigd door Virtuozzo op 08-07-2015 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Fimpje van "Erik Engerd" staat ook Online op youtube voor de gene die het nog niet gezien hebben.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Ik vind deze speech op veel punten toch wel hout snijden.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
EXX schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:50:
Het is alleen wel te hopen dat de boosheid theater is, anders is mijn beeld over politici nog verder gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Ik vraag me echter wel af wat er gaat gebeuren als er een principe akkoord is voor een 3e steunprogramma, een groot deel van het Duitse parlement heeft schriftelijk al aangegeven dat ze dit niet zullen steunen en niet zullen goedkeuren.

Dit zou Duitsland en Frankrijk op een echte ramkoers zetten en Merkels positie in gevaar brengen.
Het zou dan maar zo kunnen dat de Duitsers zich terugtrekken en we weten dan ook wel wie er mee gaan.

@rr7r

Zo is die man gewoon en het is gemeend...

[ Voor 6% gewijzigd door fast-server op 08-07-2015 18:02 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Hij kon rustig zijn ingestudeerde speech doen, hij komt dan ook (voor zijn doen) rustig en kalm over. In discussies heeft hij al meerdere keren zijn zelfcontrole verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

icecreamfarmer schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:47:
[...]

Ik zou toch maar tijd gaan vrijmaken als ik jou was. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Dido schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:58:
[...]

Wie heeft het over een probleem?

[...]
Nu zover ik begreep struikelde men over een schulden reductie ergo ze wilden niet meer alles terug betalen. Waar zouden ze dat dan nu wel willen?
Ik ben t elui om de quotes erbij te halen die stellen of insinueren dat er geen enkele wil tot hervormen is en/of dat er nog helemaal niet hervormd is. Uitspraken in de trant van "Ze moeten niet verwachten geld te krijgen zonder hervormingen. En dat moeten ze eerst willen".

Ook jij insinueert nu dat er tot op heden alleen maar sprake is geweest van oppervlakkige hervormingen, en die insinuatie is een klap in het gezich van de realiteit. Nu is die realiteit ondertussen wel gewend dat ze genegeerd wordt, dus veel pijn doet het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Señor Sjon schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:06:
[...]

Dat vereist wel wat graafwerk, zal ergens bij Financiën wel wat over staan. Je kan de staatsschuld afzetten tegen de rentelasten uit de miljoenennota. Ik begreep dat we minder betalen dan jaren geleden, maar wel met een veel hogere schuld.

Hier staan wat getallen:
http://www.ftm.nl/column/...ten-nederlandse-overheid/
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2014/2014-4071-wm.htm

1995: 17,2 miljard (7,4% rente)
2008: 13,5 miljard
2012: 12,4 miljard
2013: 10,4 miljard (2,4% rente)
Dankje voor de getallen maar minder maakt nog steeds niet dat we er op verdienen.

Ik doelde trouwens meer op tegen welke rente zijn we leningen aangegaan en tegen welke rente hebben we ze weer door gezet naar de Grieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DaniëlWW2 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 18:57:
[...]

Ik zou toch maar tijd gaan vrijmaken als ik jou was. ;)
Ik zou graag willen maar zit met dit probleem in mijn maag:
icecreamfarmer in "PC start niet op"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

icecreamfarmer schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:22:
[...]

Ik zou graag willen maar zit met dit probleem in mijn maag:
icecreamfarmer in "PC start niet op"
Tja, dat is niet zo handig nee. :P

Net even Verhofstadt zijn speech gezien...

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/53/cb/f1/53cbf1e5646b92890eabbdd1f46157e0.jpg

Ik heb hier gewoon echt geen woorden voor. :|

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Hij zegt dat de grieken wel genoeg moeite hebben gedaan, maar dat de politieke klasse niet voldoende moeite heeft gedaan. Hij zal gerust een punt hebben en niet zomaar wat uit zijn nek staan te lullen, ook omdat ie anders niet zoveel applaus krijgt. (Maar als ie serieus wil worden genomen moet ie wat aan z'n engelse uitspraak gaan doen want op deze manier werkt het op de lachspieren uhuh :P ). Maar verder lijkt het wel hout te snijden ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Salvatron op 08-07-2015 19:47 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:29

Garyu

WW

Lekkere stemmingmakerij in de Volkskrant weer: http://www.volkskrant.nl/...oor-griekenland~a4097165/
Eindelijk harde deadline voor Griekenland
Nog vier dagen en dan valt de bijl voor Griekenland. Dan gaan de reddingsschermen van het Europees noodfonds en de ECB eraf en resteert een vrije val voor de Griekse economie en samenleving. Tenzij premier Tsipras zondag zijn EU-collega's en geldschieters alsnog overtuigt met een omvangrijk saneringsplan. Waarom stellen de Europese regeringsleiders hun collega Tsipras eindelijk een harde deadline?
Beetje eenzijdig, anyone?

[ Voor 58% gewijzigd door Garyu op 08-07-2015 20:09 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:29
Salvatron schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:46:
[...]
Maar verder lijkt het wel hout te snijden ja.
De dingen die wel hout lijken te snijden weet Tsipras ook wel, maar dit praatje was dan ook duidelijk voor de buhne, en dat is even wat open deuren meenemen wel zo makkelijk ;) Beetje makkelijk dus.

Het enige waar ik in mee ga is dat Tsipras nu concretere dingen op tafel moet leggen. Z'n brieven die af en toe hier langskomen, ja, dat puilt inderdaad niet uit van de details. Al weet Tsipras dat ook wel, hij hoort niet anders ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32

franssie

Save the albatross

Garyu schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:08:
Lekkere stemmingmakerij in de Volkskrant weer: http://www.volkskrant.nl/...oor-griekenland~a4097165/

[...]

Beetje eenzijdig, anyone?
Ik vind het niet eenzijdig, hooguit 16 tegen één-zijdig (en twee onthoudingen dacht ik) ;)
Maar zo heeft GR het wel gespeeld en gaat dat nu verliezen. Had niet zo moeten gaan maar met die man is geen land te bezeilen, laat staan een continent. Het wordt een klote tijd voor de Grieken en ik hoop dat er eerlijke handel op gang komt om in de EU toch Griekse producten te kopen om zo hun te kunnen steunen maar het zal meer van de individuele solidariteit moeten komen dan de politieke, dat station zijn we helaas al een weekje voorbij.
* franssie ziet giro 888 nog wel in de lucht komen deze zomer.

http://www.ekathimerini.c...investigate-greek-esm-bid
[...] the officials elected to allow the request to proceed,

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 08-07-2015 20:47 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hout voor een staak bedoel je?

Ondertussen in Griekenland bereiden ze zich voor om de Drachmes van stal te halen.
http://www.zerohedge.com/...ow-listing-prices-drachma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

franssie schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:17:
Had niet zo moeten gaan maar met die man is geen land te bezeilen,
Je bedoelt die man die het niet zag zitten een plan te accepteren dat volgens het IMF niet ging werken?

Lastig inderdaad, van die mensen die de feiten gebruiken voor hun keuzes.
Het wordt een klote tijd voor de Grieken
Je klinkt net als mijn tandarts die na twee uur peuteren in een onstoken tand, terwijl ik door de grond ging van de pijn, droogjes opmerkte "het kan nu even pijn gaan doen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dido schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:57:
[...]

Je bedoelt die man die het niet zag zitten een plan te accepteren dat volgens het IMF niet ging werken?

Lastig inderdaad, van die mensen die de feiten gebruiken voor hun keuzes.
<>
1) Er zijn in de politiek geen feiten, daar baal ik ook van maar je kan niet iedereen in je eigen team in de eerste helft onderuit schoppen en daarna in de tweede helft klagen dat je geen bal krijgt toegespeeld, dan snap je het spelletje niet.
2) Europa hangt van de onderhandelingen aanelkaar en iedereen weet dat, zelfs FR is verrast door GR want die weten ook dat als je nu beloftes doet en het geld binnenhaalt, je later over de aflossing weer kan her-onderhandelen. Aleen deze nieuwe Griek denkt dat ie in zijn eentje het hele spel kan veranderen en ik wens hem dan ook een grote toekomst in de Formule 1 of het voetbal toe, maar dit gaat 'm niet lukken want 16 tegen één wint ie niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Ik vond de volgende stelling nog wel het mooist:
Ik weet het: jullie houden van privileges Maar ik niet!
Gaan dan nu ook de haute cuisine en peperdure wijnen (tegen spotprijzen, uiteraard) uit de Brusselse kantine verdwijnen? En de gigantische salarissen met dito toeslagen? En wordt er dan ook iets gedaan aan de meer dan uitstekende pensioenregeling? Mooi! Wordt dat hele EU circus naast een stuk socialer eindelijk ook een heel stuk goedkoper en hoeven we hier in Nederland minder naheffingen te betalen!

Toch?

Samengevat: Wat een droeftoeter.

[ Voor 9% gewijzigd door mindcrash op 08-07-2015 21:14 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

mindcrash schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:03:
<>
Samengevat: Wat een droeftoeter.
Die man verdient eigenlijk zijn eigen topic. Ik heb er wel woorden voor maar die zal ik nooit online neerzetten, maar het gaat het Peter Principle heel erg ver voorbij op een morbide manier. Het verbaast mij zeer dat zo iemand zo'n functie kan krijgen (nu is dat bij 80% van de politici zo maar in dit geval ben ik echt flabbergasted).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 29-07 11:23
Die speech is tenenkrommend. Een beetje als een vader die zijn zoontje die keihard traint en zijn best doet ten overstaan van iedereen schreeuwend voor lul zet en wellicht steekhoudende verwijten maakt omdat hij echt niet kan voetballen.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Verhofstadt lijkt soms wel het voorbeeld dat als je maar vaak genoeg wordt weggepromoveerd je erg ver kan komen.

In het licht daarvan, een speech van Farage, met de tegenovergestelde mening van Verhofstadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Jort Kelder legt het nog even uit:

En hier VVD vs PVV:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=p_7PdO9xgDM]
Zie ook de lachende Jager om 1.29, "We krijgen al ons geld terug, met rente!"
Waarom is er niks veranderd?
Waar zijn Rutte (en Dijselbloem) eigenlijk al die jaren mee bezig geweest, en waarom zijn we straks 20% armer door die Euro? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Soldaatje op 08-07-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mant
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Soldaatje schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:35:
Jort Kelder legt het nog even uit:
[video]
En hier VVD vs PVV:
[video]

Waarom is er niks veranderd?
Waar zijn Rutte (en Dijselbloem) eigenlijk al die jaren mee bezig geweest, en waarom zijn we straks 20% armer door die Euro? 8)7
Mis ik iets? waarom 20% armer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Brent schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:08:
[...]

De dingen die wel hout lijken te snijden weet Tsipras ook wel, maar dit praatje was dan ook duidelijk voor de buhne, en dat is even wat open deuren meenemen wel zo makkelijk ;) Beetje makkelijk dus.

Het enige waar ik in mee ga is dat Tsipras nu concretere dingen op tafel moet leggen. Z'n brieven die af en toe hier langskomen, ja, dat puilt inderdaad niet uit van de details. Al weet Tsipras dat ook wel, hij hoort niet anders ;)
Hij heeft het over afschaffen van privileges en over de havens die geen belasting hoeven te betalen o.i.d. Lijkt me toch redelijke punten.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Mant schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:44:
[...]

Mis ik iets? waarom 20% armer?
Dat zegt Kelder dus in dat filmpje, OK hij zei 10% tot 20% armer, doordat al het geld naar Zuid-Europa stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Soldaatje schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:36:
[...]

Dat zegt Kelder dus in dat filmpje, OK hij zei 10% tot 20% armer, doordat al het geld naar Zuid-Europa de banken stroomt.
Fixed it for you. (en Jort.)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Belastinggeld wat wij, de burger, niet meer kan besteden.
Banken moeten om kunnen vallen, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Soldaatje schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:43:
[...]

Belastinggeld wat wij, de burger, niet meer kan besteden.
Dat is dus niet waar, ook jij kan wat leren van: http://www.npo.nl/radar-e...l-2/01-06-2015/AT_2028610

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ga ik niet kijken, heb ik geen zin in, als jij een samenvatting wil schrijven, graag.
Oh, wacht die staat er naast:
Radar Extra - De Prijs van de Euro (deel 2)

In deel 2 van De prijs van de Euro buigt Antoinette Hertsenberg zich over de vraag wat er met de 240 miljard aan noodhulp is gebeurd die naar Griekenland is gegaan. Uit onderzoek blijkt dat maar 11 procent in de Griekse publiek sector terecht is gekomen. De rest van het geld is hoofdzakelijk terug gevloeid naar buitenlandse banken die geld hadden uitstaan in Griekenland. Kees Vendrik, lid van De Algemene Rekenkamer, geeft commentaar op de Griekse situatie. Op de vraag of het geld dat belastingbetalers in Nederland voor Griekenland betaald hebben nog terug komt, antwoordt hij: 'Zoals de vooruitzichten nu zijn, is het fair om te zeggen dat we daar een hard hoofd in moeten hebben.' Dit staat haaks op de garantie die in 2010 door oud-minister van Financiën, Jan Kees de Jager, werd gedaan. Hij beloofde destijds dat alles met rente zou worden terugbetaald. De Algemene Rekenkamer controleert of het Rijk geld uitgeeft en beleid uitvoert zoals het de bedoeling was. Zij onderzoeken ook hoe De Nederlandsche Bank toezicht hield op de grote Nederlandse banken. Dit toezicht is echter recent de taak geworden van de Europese Centrale Bank (ECB). Zij houden nu het toezicht op de grootste Nederlandse banken zoals bijvoorbeeld ING, ABNAMRO, RABOBANK en SNS REAAL. Het baart de Algemene Rekenkamer zorgen dat de Europese Rekenkamer niet de bevoegdheden heeft om te controleren of de ECB deze taak wel naar behoren uitvoert. Kees Vendrik: 'Je zou kunnen denk dat de kredietcrisis ons allen toch heeft geleerd dat je graag wil weten of dat toezicht aan de maat is, of dat toezicht op banken effectief is. Dat is in 2008, en in de aanloop daartoe, niet goed gegaan. De Nederlandse Algemene Rekenkamer heeft in Nederland nooit toegang gekregen tot De Nederlandsche Bank. Gelukkig heeft de huidige minister, Jeroen Dijselbloem, ons toegang gegeven. Maar in Europa bij de ECB dreigt eigenlijk hetzelfde probleem, dat bij onze vrienden in Brussel: dat is de Europese Rekenkamer, dat die geen toegang krijgen bij de Europese Centrale Bank, en dat daar eigenlijk die geschiedenis zich herhaalt.' De Algemene Rekenkamer heeft de Tweede Kamer op de hoogte gebracht van de zorgen die zij hebben over dit controle-gat.
Waaruit blijkt dat ik geen gelijk heb?

Mijn stelling: wie Griekenland wil helpen doet dat van zijn eigen geld, niet dat van mij.
Ik zou graag de 708 euro met rente terug willen zien die namens mij betaald is aan Griekenland, kan ik mooi de airco van mijn auto mee repareren, x2.

Tijd om de hooivork uit het vet te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Soldaatje op 08-07-2015 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Soldaatje schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:18:
[...]
<>
Elk artikel waar "Antoinette Hertsenber" genoemd wordt is sowieso ongeloofwaardig.

maar, deze quote vind ik wel scherp:
Het baart de Algemene Rekenkamer zorgen dat de Europese Rekenkamer niet de bevoegdheden heeft om te controleren of de ECB deze taak wel naar behoren uitvoert.

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 08-07-2015 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Ga ik niet kijken, heb ik geen zin in, als jij een samenvatting wil schrijven, graag.
Oh, wacht die staat er naast:

[...]

Mijn stelling: wie Griekenland wil helpen doet dat van zijn eigen geld, niet dat van mij.
Ik zou graag de 708 euro met rente terug willen zien die namens mij betaald is aan Griekenland, kan ik mooi de airco van mijn auto mee repareren, x2.

Even alle gekheid op een stokje saté, als er geld van de burger naar Griekenland komt te gaan, dan zal ook dat net als de huidige kapitaalstromen weer naar onze banken gaan.

Als je dus "je" geld wil hebben, dan zou ik met die hooivork maar eens naar de bank gaan.
franssie schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:26:
[...]

Elk artikel waar "Antoinette Hertsenber" genoemd wordt is sowieso ongeloofwaardig.

maar, deze quote vind ik wel scherp:

[...]
Tja, "onafhankelijke instellingen" gaat toch altijd goed samen met "financiële systemen"? Toch?

En ach, Antoinette Hertsenberger. Het kan erger. Ze is noch geen Sophie in 't Veld die met een stalen gezicht een interview geeft waar ze verkondigt dat er toch zorgen omtrent een paar clausules zijn van dat ene speciale vrijhandelsverdrag, terwijl ze in de volgende zitting op uiterst geniale wijze presenteert hoe de informatiestroom gepland dient te worden om de burgers "niet wakker te maken" (quote, ja).
mindcrash schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:41:
[...]

Fixed it for you. (en Jort.)
Spitsvondige correctie inderdaad. En ach, als je Jort serieus moet nemen, dan is het misschien een idee om in het achterhoofd te houden dat we allemaal belangen hebben, belangen die vormen wat we waar zeggen om die belangen te behartigen. Daarnaast, als je op een miljonairsbeurs al iemand naar de keel vliegt, dan val je hoe dan ook niet meer serieus te nemen (leuk verhaal, maar da's voor een andere keer :P)

[ Voor 44% gewijzigd door Virtuozzo op 08-07-2015 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Virtuozzo schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:40:
[...]

Even alle gekheid op een stokje saté, als er geld van de burger naar Griekenland komt te gaan, dan zal ook dat net als de huidige kapitaalstromen weer naar onze banken gaan.

Als je dus "je" geld wil hebben, dan zou ik met die hooivork maar eens naar de bank gaan.
Nee, ik ga naar Rutte en Dijselbloem, zij pakken het geld van de burger af.
Als het geld uiteindelijk bij onze eigen banken terecht komt dan is dat ook niet ok.
Onze banken moeten ook hun eigen broek op kunnen houden en om kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Soldaatje schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:47:
[...]

Nee, ik ga naar Rutte en Dijselbloem, zij pakken het geld van de burger af.
Als het geld uiteindelijk bij onze eigen banken terecht komt dan is dat ook niet ok.
Onze banken moeten ook hun eigen broek op kunnen houden en om kunnen vallen.
Dat zou ook kunnen. Al zit je dan nog eigenlijk aan het verkeerde adres. Of zoals Krugman het uitdrukte: "politics is as expendable as its politicians".

Dat gezegd, het geld komt nu al bij de eigen banken. Daar zit ook de oorzaak van die rentevoeten. Maar even als oprechte vraag, verwacht je nu echt van een financieel stelsel dat het op magische wijze eerlijk is? Er is niets magisch of zelf-corrigerend aan welke economische interactie dan ook. Dat is geloof, geen realiteit. De realiteit is heel simpel: het is een afgeleide van menselijk gedrag dus zie je per definitie elk spectrum van dat gedrag er in terug.

Begrijp me niet verkeerd hier, er worden goede zaken gedaan. Er worden ook prima zaken gedaan (zoals dit dan heet). Hebben mensen dan niets geleerd van de kredietcrisis? Zaken zijn zaken. Kosten zijn niet voor de zaak. Klaar. Dat was zo toen ik in die sector actief was, dat is nu net zo, dat was al zo toen de familie nog winst maakte door geld te belenen aan alle kanten van een gewapend conflict. Het is nou niet zo alsof moraal of ethiek ook maar iets te zoeken hebben in die sector. De perceptie heerst immers dan er zonder die sector niets gebeurt. Net zoals het altijd de perceptie is dat als die sector valt, iedereen alles verliest.

Misschien heb ik in deze een inschattingsfout gemaakt, maar staan mensen hier nu er dusdanig van te kijken dat onze banken deze geldstroom controleren binnen de normale kaders van bedrijfsvoering en dus er bij winnen ongeacht uiteindelijk verloop? Het zijn niet eens "onze" banken. Ze werken buiten en boven traditionele grenzen. Waarom die verbazing telkens weer?

Oprecht, wat mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je fysiek geld naar de bank brengt dan heb je dat geld in bruikleen van de staat, vertegenwoordigd het een algemene waarde wat wel je eigen bezit is, en wordt de bank eigenaar van de waarde van dat geld tegen een tegoed bij de bank. Oftewel er is eigenlijk nooit sprake van eigen geld in absolute zin.

Banken mogen 10 of 20 keer (of meer) zoveel geld uitlenen als ze zelf hebben en daar rente voor vragen. Ze hebben dus nooit genoeg geld om iedereen die geld op de bank heeft staan tegelijkertijd terug te betalen (bankrun). Daarom worden er ook mensen onrustig als banken teveel met geld rommelen en zoveel (klanten) verliezen dat ze hun geld kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Ondertussen had de New York Stock Exchange vandaag er even helemaal geen zin meer in.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/tbiTAZA7Xi4I8DA2XEtF8bIx/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uInriKJit85QC9uBR3AlbmqI/full.jpg

Men wijt het aan "technische problemen". Jaja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

mindcrash schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 00:23:
Ondertussen had de New York Stock Exchange vandaag er even helemaal geen zin meer in.

[afbeelding]

[afbeelding]

Men wijt het aan "technische problemen". Jaja.
En wat heeft dat met de euro crisis te maken? De Euro en bijna alle eu beurzen zijn vandaag in de plus geeindigd.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 00:29:
En wat heeft dat met de euro crisis te maken? De Euro en bijna alle eu beurzen zijn vandaag in de plus geeindigd.
Gaat ook over lange termijn. Als er in een korte tijd 3,7 biljard is 'verdampt' op de Aziatische beurzen is dat een behoorlijke financiële 'tsunami' die de hele wereld over zal rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Tsipras reageert op de rant van Guy Verhofstadt.

bit of a Freudian slip by the translator when they said..."keep the German ermmm Greek economy alive"
Inderdaad >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:59:
Banken mogen 10 of 20 keer (of meer) zoveel geld uitlenen als ze zelf hebben en daar rente voor vragen. Ze hebben dus nooit genoeg geld om iedereen die geld op de bank heeft staan tegelijkertijd terug te betalen (bankrun). Daarom worden er ook mensen onrustig als banken teveel met geld rommelen en zoveel (klanten) verliezen dat ze hun geld kwijt zijn.
Waar komt dat geleende geld vandaan? Dat moeten ze ergens "cash" hebben liggen.
Dat niet al het geld wat ooit naar de bank is gegaan uitbetaalt kan worden klopt, want dat zit in aandelen, leningen en goudstaven.
Voor elke euro dat ze uitlenen hoop ik toch echt dat dat daar een echte euro tegenover staat, en niet een tijdelijk extra euro wat door cijfermanipulatie is verkregen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik weet niet zeker of dit een retorische vraag is, want volgens mij loop je hier al geruime tijd op GoT rond met 8k+ posts. Dan heb je vast wel eens gelezen over
Wikipedia: Fractional-reserve banking
Op de Engelstalige versie hiervan staat nog wat uitgebreidere toelichting met cijfers en formules.
Banken hebben inderdaad het recht tot geldcreatie bij het verlenen van kredieten. Het geld ontstaat pas op het moment dat de lening wordt aangegaan, daarvoor was het er nog niet.
It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning
Henry Ford

[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 09-07-2015 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18
Virtuozzo schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:39:
[...]

Nee, dat is niet "raar". Dit is wat we op deze niveau's met elkaar afgesproken hebben. Ik begrijp best dat mensen dit niet leuk vinden, had dan voor tegenwicht gezorgd. Politiek vereist controle, maar als je niet eens je directe mandaat controleert als samenleving, in hoeverre is het dan een verrassing dat functies en posities die vanuit dat niveau beheerd worden niet balans in belangen voorstaan.
Beetje late reactie, maar haal deze er toch even tussenuit...

Heel populistisch lees ik hier een 'eigen schuld, dikke bult' argument in. Net als die Grieken hadden wij 'anders' moeten stemmen als we ander beleid hadden gewild.

Wil hier toch een paar argumenten tegen in brengen:

Ten eerste hadden wij moeilijk anders kunnen stemmen, net als de Grieken of wie dan ook in Europa overigens. Er zijn nu een aantal (redelijk extremistische) eurosceptische partijen (mosterd na de maaltijd?), maar ten tijde van het verdrag van Maastricht en in de verdere aanloop naar de komst van de euro was er (in mijn herinnering) geen enkele partij met een noemenswaardig tegengeluid.

Ten tweede zijn de kritische geluiden en signalen die er waren (Fortuyn, het referendum) stelselmatig gedemoniseerd (bij Fortuyn uiteraard ook op andere gronden) of genegeerd.

Ben zelf al euro-criticaster (op economische gronden, niet nationalistische - kan me wel vinden in een Neuro) van het eerste uur, maar stuitte tot een paar jaar geleden op een muur van euro-optimisme en met name desinteresse. De enige optie die er zou zijn geweest was het oprichten van een one-issue anti-euro partij, maar ik hoef niemand hier te vertellen hoe kansloos dat project zou zijn geweest.

De Radar uitzending over 'de prijs van de euro' is hier al meermalen aangehaald. Met name de afzonderlijke interviews (waaruit de fragmenten voor de uitzending zijn gehaald) zijn heel interessant. Daaruit blijkt heel duidelijk dat een kritisch geluid amper mogelijk was en absoluut killing zou zijn voor je carrière.

Het hele establishment (politiek, media, koningshuis, bedrijfsleven) ging met zijn volle gewicht achter de euro staan. Daartegen is geen kruit gewassen. Enkel het daadwerkelijk mislukken van de munt (de niet meer te ontkennen realiteit), gecombineerd met een (electorale) revolutie zoals nu in Griekenland is gebeurd, lijkt de macht van dit establishment te kunnen breken.
Virtuozzo schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:40:
[...]Ze is noch geen Sophie in 't Veld die met een stalen gezicht een interview geeft waar ze verkondigt dat er toch zorgen omtrent een paar clausules zijn van dat ene speciale vrijhandelsverdrag, terwijl ze in de volgende zitting op uiterst geniale wijze presenteert hoe de informatiestroom gepland dient te worden om de burgers "niet wakker te maken" (quote, ja).
Zolang politici van gerespecteerde partijen op deze manier acteren is stemmen überhaupt vrij zinloos :| .

[ Voor 10% gewijzigd door alexbl69 op 09-07-2015 08:57 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Onbekend schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 08:03:
[...]
Voor elke euro dat ze uitlenen hoop ik toch echt dat dat daar een echte euro tegenover staat, en niet een tijdelijk extra euro wat door cijfermanipulatie is verkregen.
Geen manipulatie hoor, het mag gewoon. Sterker nog, het is de manier waarop ze werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:37
alexbl69 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 08:31:
[...]

Wil hier toch een paar argumenten tegen in brengen:
Is niet eens nodig want zo'n beetje iedere econoom/wetenschapper/geleerde die er toen achter stond zegt - off camera - dat het nooit op deze manier ingevoerd had mogen/moeten worden. Oftewel, oeps sorry, het is mislukt. De grap is dat niemand verantwoordelijk is en dat we met zotten opgescheept blijven als Verhofstadt die koste wat kost dit 4e rijk project blijven verdedigen.

We hadden kunnen stemmen wat we wilden, zoals we ook gedaan hebben met een duidelijk nee. De democratische uitkomst is op dictatoriale wijze genegeerd.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 07:01:
Gaat ook over lange termijn. Als er in een korte tijd 3,7 biljard is 'verdampt' op de Aziatische beurzen is dat een behoorlijke financiële 'tsunami' die de hele wereld over zal rollen.
Tsunami :?. De indices daar staan op +40% tot +90% YoY: http://www.bloomberg.com/...orld-indexes/asia-pacific.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ford zag de banken als een instrument van de joden die hij haatte. Hem quoten is niet echt een goeie ondersteuning.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
[...]

Ga ik niet kijken, heb ik geen zin in, als jij een samenvatting wil schrijven, graag.[..]
Je had het soort burger waar we inderdaad wat bescherming tegen nodig hebben niet beter kunnen vertegenwoordigen.
franssie schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:26:
[...]

Insinuaties helpen het topic niet verder, uitleg/links wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

IJzerlijm schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:29:
[...]

Ford zag de banken als een instrument van de joden die hij haatte. Hem quoten is niet echt een goeie ondersteuning.
Zelfs antisemieten die een onderscheiding kregen van een zekere Adolf kunnen het wel eens bij het rechte eind hebben. Zouden mensen massaal begrijpen hoe het financiële stelsel werkt dan was er vandaag nog een revolutie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:19:
[...]

Je had het soort burger waar we inderdaad wat bescherming tegen nodig hebben niet beter kunnen vertegenwoordigen.

[...]

Insinuaties helpen het topic niet verder, uitleg/links wel.
Dat is wel erg selectief gequote.
En wat bedoel je met bescherming tegen de burger?

[ Voor 6% gewijzigd door Soldaatje op 09-07-2015 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

DaniëlWW2 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:21:
[...]

Zelfs antisemieten die een onderscheiding kregen van een zekere Adolf kunnen het wel eens bij het rechte eind hebben. Zouden mensen massaal begrijpen hoe het financiële stelsel werkt dan was er vandaag nog een revolutie. ;)
En gaat de samenleving na die revolutie een betere zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

IJzerlijm schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:32:
[...]

Geen idee, ik kan moeilijk de toekomst voorspellen. :P
Ik zit in het verleden verklaren wat eens iets andere discipline is. ;)

Neemt niet weg dat een wereld zonder financiële instellingen die ongeoorloofde risico's nemen waarbij de schade niet voor de instelling is beter zou zijn dan wat we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 07:01:
[...]

Dat is al weken aan de gang en is alleen de Chinezen beurs die bubbel is niet de rest, China heeft die bubbel zelf gemaakt jaar eerder. Dus is een lokaal probleem in China niet in Azië.

Tokyo-nikkei bijvoorbeeld gaat gewoon gestaagd omhoog zoals gewoonlijk ondanks de gigantisch val die al 3 weken aan de gang is in haar buurland. Dit gaat geen enkele effect hebben op andere beurzen.

http://www.iex.nl/Index-K...518/TOKYO-Nikkei-225.aspx

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

mad_max234 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:02:
[...]

Dat is al weken aan de gang en is alleen de Chinezen beurs die bubbel is niet de rest, China heeft die bubbel zelf gemaakt jaar eerder. Dus is een lokaal probleem in China niet in Azië.

Tokyo-nikkei bijvoorbeeld gaat gewoon gestaagd omhoog zoals gewoonlijk ondanks de gigantisch val die al 3 weken aan de gang is in haar buurland. Dit gaat geen enkele effect hebben op andere beurzen.

http://www.iex.nl/Index-K...518/TOKYO-Nikkei-225.aspx
Niet direct, maar indirect wel. Een groot gedeelte van de groei die in Amerika en Europa komt voort uit de toenemende vraag naar producten in China. We mogen verwachten dat een deel van die vraag zal wegvallen: er zijn nogal wat Chinese consumenten die dachten dat ze vermogen opbouwden, maar nu met een schuld blijven zitten. :X

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

DaniëlWW2 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:44:
[...]

Geen idee, ik kan moeilijk de toekomst voorspellen. :P
Ik zit in het verleden verklaren wat eens iets andere discipline is. ;)

Neemt niet weg dat een wereld zonder financiële instellingen die ongeoorloofde risico's nemen waarbij de schade niet voor de instelling is beter zou zijn dan wat we nu hebben.
Wat is een ongeoorloofd risico ? De eerste opties waren van een Griek (haha) die 600 BC al de druivenpersen van tevoren inhuurde in de hoop bij een goede oogst die met winst te kunnen verhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:37
[...]

Wie om een revolutie vraagt of die wil starten, gelieve mij eerst te bellen. Dan koop ik direct een ticket Canada en dan zoeken die mensen het maar uit met hun revolutie. Ik volg het dan wel vanaf de zijlijn. Revolutie's anno 2015 zijn dom en werpen een land eerst naar de Middeleeuwen, zie de Arabische Lente en de Oekraine, en dat voor een beetje vrijheid of een paar rotcenten.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:56
IJzerlijm schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:12:
[...]
Wat is een ongeoorloofd risico ? De eerste opties waren van een Griek (haha) die 600 BC al de druivenpersen van tevoren inhuurde in de hoop bij een goede oogst die met winst te kunnen verhandelen.
De Nederlanders (haha...dat zijn wij) maakten het nog bonter: Wikipedia: Tulpenmanie
Speculeren is niets nieuws..dat het wel eens misgaat natuurlijk ook niet.

Of het ongeoorloofd is ligt dan wellicht aan de vraag met wiens geld je speculeert. En wie de rekening betaalt als het misgaat. En wie er toestemming gegeven heeft om te speculeren.
Impliciet geef je die toestemming op het moment dat je je geld uit die oude sok haalt en in het systeem stort (je bankrekening)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Krisp schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:07:
[...]

Niet direct, maar indirect wel. Een groot gedeelte van de groei die in Amerika en Europa komt voort uit de toenemende vraag naar producten in China. We mogen verwachten dat een deel van die vraag zal wegvallen: er zijn nogal wat Chinese consumenten die dachten dat ze vermogen opbouwden, maar nu met een schuld blijven zitten. :X
Maar effect op de beurzen zal minimaal zijn voor de VS en EU, export naar China is niet heel groot en die bedrijven maken veel al producten voor export naar de VS en EU, dus zolang die schakel niet stuk gaat zal het alleen voor beleggers ene probleem zijn. Ik verwacht dat amper effect gaat hebben op andere beurzen.

Komt niet gigantisch veel groei uit China, bepaalde lidstaten wat meer dan andere, maar is eerder andersom dat groei in China voor deel van de EU en de VS komt. Export is veel kleiner dan de import, 2.5x meer import van China dan export. Rusland is bijna net zo belangrijk als China, alleen is Rusland 10 keer kleiner qua bevolking.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:42
sanderb schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:29:
[...]

De Nederlanders (haha...dat zijn wij) maakten het nog bonter: Wikipedia: Tulpenmanie
Speculeren is niets nieuws..dat het wel eens misgaat natuurlijk ook niet.

Of het ongeoorloofd is ligt dan wellicht aan de vraag met wiens geld je speculeert. En wie de rekening betaalt als het misgaat. En wie er toestemming gegeven heeft om te speculeren.
Impliciet geef je die toestemming op het moment dat je je geld uit die oude sok haalt en in het systeem stort (je bankrekening)
Klopt, het probleem is alleen dat bepaalde bedrijven vanwege de impact niet om mogen vallen.
Wat mij betreft worden er 3 wijzigingen in het huidige beleid gedaan:
- Verantwoordelijken makkelijker aansprakelijk stellen, prima als je speculeert met andermans geld, want dat is het bijna altijd, maar draag dan ook de consequenties als het mis gaat
- Wetgeving ontwikkelen waardoor bedrijven niet meer to big to fail zijn
- Bedrijven niet meer redden door de overheid/ als het gebeurd dan automatisch een nationalisatie en zijn bijv. alle aandeelhouders hun geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:39

Auredium

Informaticus Chaoticus

Krisp schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:07:
[...]

Momenteel is het een geisollerd incident. De meeste aandeelhouders zullen het hoofd koel houden zolang de beurs nog een waarde heeft die hoger ligt dan de start van de bubbel. Men zal pas aan de rem willen trekken bij andere beurzen als de daling in de buurt komt van de gemiddelde waarde van voor de ,bel.

Als er in China een risico is (en dan is er altijd) dan is het dat de daling voor steeds grotere paniek zorgt en de waarden van voor de bel ook te optimistisch zijn. Dan kan de daling doorschieten naar veel algere waarden dan voor de bel en dan krijg je globaal wel een crisis.

China wilde overigens ook niet dat Griekenland uit de EU werd gezet in een bericht van ongeveer een week geleden. Want wereldvrede komt voort uit onderling zulke hoge handelsbelangen hebben dat oorlog de ruinatie van elkaars landen betekend. :P
Of liever gezegd; als de Eurozone zwakker wordt zal dit niet het einde betekenen van China en de VS hun economie maar zullen die economisch wel een stukje moeten inleveren wat ze liever niet hebben. Alhoewel de val van China of de VS natuurlijk meteen game over betekend.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel als ze de hoofden van alle financiële instituties op een hek gespietst hebben direct voor alle beurzen ter subtiele herinnering dat ze zich moeten gedragen want anders.....
En met de techniek van tegenwoordig kunnen die hoofden vast wel lang in goede staat gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

rik86 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:45:
[...]

Klopt, het probleem is alleen dat bepaalde bedrijven vanwege de impact niet om mogen vallen.
Wat mij betreft worden er 3 wijzigingen in het huidige beleid gedaan:
- Verantwoordelijken makkelijker aansprakelijk stellen, prima als je speculeert met andermans geld, want dat is het bijna altijd, maar draag dan ook de consequenties als het mis gaat
- Wetgeving ontwikkelen waardoor bedrijven niet meer to big to fail zijn
- Bedrijven niet meer redden door de overheid/ als het gebeurd dan automatisch een nationalisatie en zijn bijv. alle aandeelhouders hun geld kwijt.
Er is inderdaad een schandalig gebrek aan consequenties voor de verantwoordelijken. Ik heb recent dit boek gelezen dat wel verklaart hoe die lui steeds weer aan de bak komen, ze hebben veel tijd en moeite gestoken in het maken van vriendjes in de kringen die hen aanneemt:
http://www.amazon.com/The...or-Politics/dp/1610391845

Door veel meer macht in het aannemen en eventueel ontslaan van topmensen van de kleine kliekjes van RvC's en groot aandeelhouders te verplaatsen naar de grote massa van klanten en aandeelhouders wordt het onmogelijk om iedereen te paaien met bonussen maar moet je door het bedrijf goed te laten lopen je functie houden. Een ander voorbeeld dat in het boek voorkomt waren het IOC en FIFA waar ook een hele kleine kliek over miljarden beslist en dat je kan ondermijnen door bijvoorbeeld alle winnaars van een gouden medaille of spelers op een WK/EK ook een stem te geven wat de groep zo groot maakt dat omkoping of directe beinvloeding onmogelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:18:
[...]

Wel als ze de hoofden van alle financiële instituties op een hek gespietst hebben direct voor alle beurzen ter subtiele herinnering dat ze zich moeten gedragen want anders.....
En met de techniek van tegenwoordig kunnen die hoofden vast wel lang in goede staat gehouden worden.
Jij stelt je als vrijwilliger beschikbaar voor de onthoofding van de 34,000 Goldman Sachs medewerkers en vele tienduizenden van andere financiele instituties ? En wat doe je met alle nabestaanden die misschien wel heel boos zijn op je voor de dood van hun geliefden, gaan die ook maar tegen de muur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Die revolutie hoeft niet zo heel dramatisch te zijn. Naar mijn mening is het belangrijkste element dat het soevereine volk (de soevereine staat) het monopolie op geldcreatie ontneemt van private (centrale) banken, die het op dit moment in handen hebben. Of beter nog de definitie van een valuta in termen van de vertegenwoordigde waarde in plaats van slecht arbitraire fiat. Een op natuurwetten gebaseerde valuta kan per definitie niet worden gemanipuleerd, zowel niet door private partijen als door overheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ik denk dat we vandaag niet veel verder dan Griekenland hoeven kijken om te zien hoe een moderne economie zonder banken eruit zou zien - bedenk wel dat de Grieken nog 60 euro per dag kunnen pinnen. Alhoewel Cambodja onder de Rode Khmer misschien een betere benadering van wouter's Utopia is.

PS. de ECB is geen private bank.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De Middeleeuwen zijn ook een mooi voorbeeld, alle bezit was gebaseerd op fysieke objecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Uitspraak Tusk in het NRC:
“Ik kom in Brussel veel mensen tegen die geloven dat de EU nooit kan falen en altijd succesvol moet zijn. Maar dat is wat naïef.”
Naïef lijkt me nogal een understatement.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
defiant schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:27:

[...]

Incompetent figuur dus, van mij mag de hele EU top wel weg. Eurogroep ook, ze hebben allemaal gefaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
MSalters schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:13:
.... zien hoe een moderne economie zonder banken eruit zou zien ....
Ik pleit nergens voor het afschaffen of verbieden van banken. Ook in een intrinsiek stabiel monetair stelsel is er behoefte aan een efficiënte en effectieve afhandeling van het betalingsverkeer. De klant zal uiteindelijk bepalen wie dat het beste doet, banken of andere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online

[...]

Tusk zit primair op zijn plek als statement naar Rusland en de nieuwe EU lidstaten. Dat is (altijd) een politieke beslissing, vergeet niet dat de functie in hoge mate symbolisch is, pas daarna verbindend.

Dat hele artikel is trouwens erg interessant om eens goed door te nemen. Ik vraag me oprecht af hoe het NRC zich zo heeft laten gebruiken. Pure beeldvorming van de rechterhand der redelijkheid, waarmee heel nauwkeurig meerdere vingers op plekken worden gelegd zonder ook maar in te gaan op correctheid, belangen of dienstbaarheid. Heel slim, de perfect tegenhanger voor alle emotie van de laatste tijd, maar wel nog steeds exact dezelfde insteek.

Niet dat hij ongelijk heeft op de punten die je in de kopjes ziet, dat is dan ook slim gedaan. Maar het is nog steeds dezelfde hardline visie - waarbij opnieuw tegenwicht verantwoordelijk wordt gesteld. Ach, onze enige fout is dat we zo vriendelijke en beleefd zijn geweest, we hebben die Grieken veel te veel ruimte gelaten, maar ja, wij zijn toch de mensen hier?

Werkelijk.
Henk007 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:40:
[...]

Ik pleit nergens voor het afschaffen of verbieden van banken. Ook in een intrinsiek stabiel monetair stelsel is er behoefte aan een efficiënte en effectieve afhandeling van het betalingsverkeer. De klant zal uiteindelijk bepalen wie dat het beste doet, banken of andere bedrijven.
Marktwerking is daar niet vanzelfsprekend bij. Ook wij hebben tijden gekend waarbij werknemers enkel klant mochten zijn bij hun eigen baas, voor zo'n beetje alles van huisvesting via voedsel tot krediet. Er is een stroming binnen ons algemeen (neo)liberalisme wat dit voorstaat als fundament vereist voor het kunnen stimuleren van een zogeheten dynamiek van nichemarkten. We hebben ook tijden gehad waarin de voorganger van ideologie (religie) dit soort zaken bepaalde, van de tijden van gulzige instellingen tot de latere afgezwakte aftreksels uit - bijvoorbeeld - de tijden van Verzuiling. Er zijn ook tijden geweest waar het allemaal singulier bij een overheid lag.

Enfin, ik begrijp wat je zegt, het valt me wel op dat we steeds meer beslissingen nemen op basis van constructies en begrippen die op zijn best aannames vanuit geloof zijn - afgeleiden van sociale dynamiek, en niet vaststaande elementen berekenbaar en vanzelfsprekend. Goed voorbeeld blijft het begrip "marktwerking", iets wat in essentie niet bestaat, waar we echter wel vanuit gaan. Aannames, overtuigingen, et alii.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Goed marktwerking bestaat niet en is gebaseerd op eventueel onjuiste en onvolledige aannames.
Maar hoe zou je het dynamisch, zelforganiserend proces van productontwikkeling en prijsontdekking in een verzameling van aanbieders en afnemers van diensten of goederen dan alternatief willen noemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
De meer welvarende grieken hebben voor gestemd en de armere grieken tegen:

http://www.theguardian.co...map?CMP=twt_gu&CMP=twt_gu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Henk007 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:11:
Goed marktwerking bestaat niet en is gebaseerd op eventueel onjuiste en onvolledige aannames.
Maar hoe zou je het dynamisch, zelforganiserend proces van productontwikkeling en prijsontdekking in een verzameling van aanbieders en afnemers van diensten of goederen dan alternatief willen noemen ?
Afgeleiden van sociale dynamiek. A propos, mensen streven door de bank genomen naar organisatie, dat neemt vele vormen aan en is per definitie kunstmatig, relatief en subjectief, maar er is niet zoiets als zelforganiserend proces. Er bestaat wel wisselwerking, echter ook dat is een afgeleide niet vanzelfsprekend of op zichzelf staand.

Maar ja, het is nogal wat, we hebben de verschillende humane wetenschappen ooit opgesplitst omdat we ons daar instinctief prettig bij voelden, het nadeel is echter dat we elk domein (en alles wat daaruit voort vloeit) als zelfstandig zien, als op zichzelf staand. Samen met wat basale elementen van menselijke psychologie is dit waarom we vrij snel abstracten scheppen boven de niveau's van individu en groep, waarbij we vergeten dat de cyclus er altijd een is van hoe we waar mee omgaan. Dat is ook het pijnlijke van elke variante van economisch gedachtegoed wat we door de eeuwen heen uitgeprobeerd hebben: je blijft altijd bij vertrouwen en participatie uitkomen. Wat daarachter zit, daar kijken we liever niet naar :-)

Enfin, dat wordt al snel theoretisch, voor de huidige kwestie is het enkel relevant voor het bepalen van de verschillende perspectieven op de kern van het conflict. Direct gekoppeld aan de - helaas - nog steeds toenemende emotionele lading in de besluitvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent

[...]

Toch is hij nu ook voor schuldverlichting: http://www.politico.eu/ar...-proposals-crisis-grexit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
fast-server schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:27:

Dat kan toch geen verrassing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

fast-server schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:27:

Dat was eigenlijk voor het referendum al duidelijk. Degenen die het de afgelopen jaren nog redelijk hebben weten te doen geloven dat ze, als ze op de huidige manier verder gaan, niet veel meer verliezen. Onder Samaras werden ze beschermd voor de gevolgen van austerity.
Dus zelfs als het IMF zegt dat het niet gaat werken stemmen ze, heel menselijk, met hun portemonnee. Die enge Marxist die nu aan de macht is wil namelijk geld gaan halen bij de mensen die het ook daadwerkelijk hebben, en dat vindt de elite natuurlijk niet zo'n heel erg fijn idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ik vond het interessanter dat Christine een lans brak voor herstructurering. Tusk dekt zijn uitspraak goed in, maar legt wel nog steeds de vinger op de noodzakelijkheid van overwicht van crediteuren. Hij negeert daarbij de financiële realiteit dat er sinds lange tijd geen sprake is van crediteuren - debiteuren relatie. De uitspraak in deze van het IMF is significant omdat het dat primair stelde, en dat is een uitermate opvallende breuk in het patroon.

Al moet gezegd worden, het IMF staat onder druk ook uit andere hoeken. De bedevaarten richting China en het concurrerende initiatief daar zijn in deze van belang om te wegen in discussies daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wat betreft de beweegredenen om ja of nee te stemmen, een vriendin van mijn vrouw bleek er enorm over in te zitten dat ze ja gestemd had. Haar motivatie daarvoor was dat ze bang was haar medicatie kwijt te raken. De afgelopen jaren is het moeilijker en moeilijker geworden om daaraan te komen, en ze was (en is) bang dat in een grotere chaos het straks helemaal niet meer te krijgen is. Het gaat om medicatie om botkanker te onderdrukken...

Echter voelt ze zich een verrader omdat ze wel verandering wil, voor Syriza gestemd heeft, en vanuit solidariteit eigenlijk voro het nee-kamp was.

Hoe een mega-probleem op zeer kleine schaal kan lijden tot persoonlijk drama...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MSalters schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:13:
PS. de ECB is geen private bank.
Op papier wel ja. De modus operandi is om onafhankelijk te zijn van politiek. (Vergelijkbaar met bijv rechters die wel door de overheid betaald worden maar geen politieke verantwoording hebben tegen de volksvertegenwoordiging behalve de rechtspraak zelf.)
Voor de vorming van de ECB waren alle centrale banken van alle EU lidstaten privaat en zijn (op papier) genationaliseerd om zo samen de ECB te kunnen vormen. Bij een Grexit zal de Griekse centrale bank dan ook uit de ECB gaan.

Taak is om banken te reguleren en te zorgen dat het financieel verkeer gezond blijft. Maar dat is nogal lastig als je ex-bank medewerkers op de bestuurdersstoel zet die hun ex-collega's moet controleren.
Of een kwantitatieve verruiming uitroepen terwijl dit bij andere centrale banken geen oplossing is gebleken.
Of dat ze op de beurzen gaan handelen om prijzen te manipuleren deze te stabiliseren. (Nogal lastig concurreren tegen een partij die oneindig veel geld bij kan drukken. FED, BOE en DB hebben dit een aantal keren gedaan nl.)

Er zijn dan ook diverse initiatieven om de centrale banken wat meer te controleren en onder politieke invloed te brengen en ook indirect meer controle op de banken zelf kan uitoefenen. Gezien de aparte uitkomsten van Europees financieel beleid van de laatste tijd is dan nog helemaal niet zo'n gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ach, centrale banken. Ook zo'n aspect van het onderliggende conflict. Zo kwam deze week Jens (Weidmann) weer met een draak van een uitspraak, echter volledig overtuigd en oprecht: "financiële stabiliteit is niet interessant voor een centrale bank".

Beste jongen, maar kijk eens naar de aannames onder een dergelijke uitspraak. Kijk dan naar de consequenties, sta dan niet verbaasd te kijken als mensen struikelen over de breuklijn tussen austerity measures en vervelende dingetjes als toezicht, balans, openheid belangen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Virtuozzo schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:07:
Ach, centrale banken. Ook zo'n aspect van het onderliggende conflict. Zo kwam deze week Jens (Weidmann) weer met een draak van een uitspraak, echter volledig overtuigd en oprecht: "financiële stabiliteit is niet interessant voor een centrale bank".
Wat is dan wel interessant voor een centrale bank 8)7 .

Er gebeurt nu waar menigeen bang voor is geweest. Zolang er geld in overvloed was werkte dat ene Europa, maar nu het spannend begint te worden schieten we razendsnel weer in de nationalistische reflex. Hierbij komt zelfs de relatie tussen Duitsland en Frankrijk, waar alles eigenlijk om begonnen is, weer langzaam onder druk te staan.

Zo blijken de Fransen de Grieken nu zelfs te helpen bij het opstellen van een voorstel. Als de Grieken een voorstel indienen met instemming en medewerking van Frankrijk, wordt het voor Duitsland natuurlijk een stuk lastiger om dat rücksichtslos af te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Verhofstadt wilde toch ook nog wel helpen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:37:
[...]

Wat is dan wel interessant voor een centrale bank 8)7 .

Er gebeurt nu waar menigeen bang voor is geweest. Zolang er geld in overvloed was werkte dat ene Europa, maar nu het spannend begint te worden schieten we razendsnel weer in de nationalistische reflex. Hierbij komt zelfs de relatie tussen Duitsland en Frankrijk, waar alles eigenlijk om begonnen is, weer langzaam onder druk te staan.

Zo blijken de Fransen de Grieken nu zelfs te helpen bij het opstellen van een voorstel. Als de Grieken een voorstel indienen met instemming en medewerking van Frankrijk, wordt het voor Duitsland natuurlijk een stuk lastiger om dat rücksichtslos af te schieten.
Ja, dat klopt. Al moet gezegd worden, dat is dan ook de absolute grens van "Europees Compromis" wat op dit moment toegestaan worden. Simpel gezegd: het enige gaatje wat te vinden was in het licht van het massieve hardline offensief.

Voor de mensen met enige interesse in technisch perspectief is het misschien interessant om dit artikel van Mark Blyth erbij te pakken.

Let wel: het navolgen en toetsen zal al je aannames van moraal, afspraken, beeldvorming politiek en media verbrijzelen. Maar of dan nu zo slecht is? Gezien de glijdende schaal van verdere scenario's lijkt me dan misschien zelfs geen slecht idee. Zeker als je wat te verliezen hebt.

Het is jammer dat veel van de bronnen achter een paywall zitten die waarschijnlijk voor de meeste mensen hier in de weg zit. Mais enfin, dit is Tweakers.net, ik ga er maar even vanuit dat met enig puzzelen mensen in de cache kunnen duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Virtuozzo schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:44:
Voor de mensen met enige interesse in technisch perspectief is het misschien interessant om dit artikel van Mark Blyth erbij te pakken.
Duidelijke taal. De laatste paragraaf is een aardige conclusie:
We’ve never understood Greece because we have refused to see the crisis for what it was—a continuation of a series of bailouts for the financial sector that started in 2008 and that rumbles on today. It’s so much easier to blame the Greeks and then be surprised when they refuse to play along with the script.
Het verklaart ook waarom er nog steeds tegen het Griekse OXI geageerd wordt terwijl het IMF in feite al tot de conclusie was gekomen dat het voorgestelde pakket nevernooitniet ging werken. Als het IMF het zegt proberen we het te verdoezelen (en als dat niet lukt, glashard negeren) en als Griekenland het zegt zijn ze de gebeten hond.

Weten dat je fout zit, maar dat niet toe kunnen geven omdat de kosten van het toegeven van een fout te hoog zijn. We kunnen wel klagen over de mensen die de beslissingen nemen, maar ik ben toch blij dat ik niet in hun schoenen sta.

Pagina: 1 ... 37 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de Eurocrisis. Voor de EU in het algemeen is er het volgende topic: :)
Het grote Europese Unie topic