Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:32:
[...]

Ik haal dit er even uit maar insinueer je nu dat het een groot complot is? Dat er verder dan een verkiezing gekeken wordt?
Er wordt altijd verder dan verkiezingen gekeken. Dat is toch ook volstrekt logisch? Hoe groter je belang, des ter meer van belang je aandacht voor mogelijke ontwikkelingen. Daar ontwikkel je scenario's voor, brengt condities en triggers in kaart, zet daar middelen op in - dat is niets anders als ontwikkeling en uitwerking van visie en beleid.

Om dat nu een complot te noemen, nee. Dit is gewoon de menselijke realiteit. Daar gaan we mee om, of niet. Zaken zijn zaken.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Rannasha schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:49:
Wat was er gebeurd als de banken deze "onverantwoorde risico's" niet hadden genomen? Dan was Griekenland net zo hard onderuit gegaan, maar dan op een eerder moment. Was dat beter geweest? Slechter? Als Griekenland, bijvoorbeeld, 2 jaar na invoering van de Euro al aan de geldkraan had gemoeten omdat er geen banken om van te lenen, wat waren dan de gevolgen geweest?
Ik denk dat waarschijnlijk wel beter was geweest ja. Dan was men gedwongen geweest het niet duurzame (unsustainable) financiële beleid veel eerder te onderkennen en had het niet nog vele jaren door kunnen woekeren. De reality-check zou veel eerder hebben plaatsgevonden. De schuld en daarmee schade zou veel minder groot zijn geweest en men zou veel eerder aan allerlei hervormingen hebben moeten beginnen. Dan zouden ze er nu wel eens héél anders (beter) voor hebben kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:36:

[...]
Maar oprecht, schuld is niet toekomstige consumptie naar het heden gehaald. Dat wordt aan veel kanten van de perspectieven op economie wel zo voorgesteld, maar kijk eens naar het verbonden menselijk gedrag.

Schuld is geen consumptie, schuld is controle. Dit staat haaks op elk economisch model wat er tegenwoordig in omloop is, maar ja, denk er eens over na. Vrijwel elk economisch model wat we hebben heeft zijn oorsprong in observaties en berekeningen gemaakt op basis van overtuigingen. Het is per definitie niet zonder kleur, en dus niet zonder aannames.
Ik neem aan dat je bedoelt; schuld kan ook controle zijn (en het speelt vaak mee), maar dan wat ongenuanceerd uitdrukt? Want met je verhaal ben ik het eens verder, maar in de kern is ons syteem op aarde een grote fysieke omzetter van energie en grondstoffen; met de economie als allocatietool. En daar komt natuurlijk, door hoe wij zijn, heel veel touchy feely :) bij kijken, en veel grote verstorende en verhullende processen met veel inertia.
Imho is er op energie en grondstoffengebied iets aan het veranderen waardoor de laatste jaren Business As Usual (waar jij o.a. hier zo interressant over uitwijdt) niet meer werkt. (Business As Usual = onze bizarre afspraken, aannames en fraude die we de economie noemen :) )
Je haalde eerder limits to growth aan dus het lijkt me geen onderwerp waar je niet mee bezig bent.

En heel lomp gezegd: de Grieken kunnen er beter voor kiezen weer gewoon allemaal boer te worden, want anders dwingt het systeem ze toch die kant op. Ondenkbaar en onbespreekbaar nog natuurlijk.. Al wil ik niet te veel offtopic gaan, de realiteit is zoals hij is en daar moeten de Grieken mee dealen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Eurolanden behouden recht om Griekse schulden direct op te eisen

Stompzinnige bangmakerij ook. :(

Kan iemand Dijsselbloem even vragen wat hij denkt dat dit concreet voor gevolgen zal hebben? En vraag gelijk even of hij het volgende zinnetje kan afmaken.

Van een kale kikker...

Stuurt hij dan een legertje deurwaarders die even beslag komen leggen op....?

Rollen de tanks de Griekse grens over en...?

Wat wil hij nou PRECIES zeggen? Kan een journalist hem even een microfoon onder zijn neus douwen en hem die vraag eens stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 22:42
CaptJackSparrow schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:51:

Wat wil hij nou PRECIES zeggen? Kan een journalist hem even een microfoon onder zijn neus douwen en hem die vraag eens stellen?
Voor zover de bewoording die wij lezen nog recht doet aan wat er ooit gezegd is (selectief quoten) kan het betekenen dat hij wil zeggen 'als jullie NEE zeggen, verklaren we jullie ter plekke failliet'.

En wellicht zijn er grieken die daar bang van worden en dan denken, liever dan maar mee met de EU/IMF/EC.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Virtuozzo schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:35:
[...]

Er wordt altijd verder dan verkiezingen gekeken. Dat is toch ook volstrekt logisch? Hoe groter je belang, des ter meer van belang je aandacht voor mogelijke ontwikkelingen. Daar ontwikkel je scenario's voor, brengt condities en triggers in kaart, zet daar middelen op in - dat is niets anders als ontwikkeling en uitwerking van visie en beleid.

Om dat nu een complot te noemen, nee. Dit is gewoon de menselijke realiteit. Daar gaan we mee om, of niet. Zaken zijn zaken.
Dat is nu niet bepaald het beeld wat ik van de (hedendaagse) politici krijg. Sterker nog er is veel te vaak een focus op korte termijn winst. Dat zie ik ook bij landelijk beleid mbt gezondheidszorg. Een besparing op zorgkosten extra uitgaven voor toezicht om verwarde mensen in de gaten te houden.

Overigens kwam ik ergens anders een interessante post tegen mbt tot dit:
Wikipedia: Strategie van Lissabon

Dit is nooit uitgevoerd vanwege de hoogconjuctuur in (zuid) europa. Vervolgens is er (precies) gebeurd wat er voorspeld werd in dat rapport. Een van de weinige die het toen doorgevoerd heeft is Duitsland geweest.
Wikipedia: Agenda 2010 – Wikipedia

Dat was ook de reden dat het met Duitsland helemaal niet zo goed ging tussen 2001 en 2008.

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 02-07-2015 15:02 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

CaptJackSparrow schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat waarschijnlijk wel beter was geweest ja. Dan was men gedwongen geweest het niet duurzame (unsustainable) financiële beleid veel eerder te onderkennen en had het niet nog vele jaren door kunnen woekeren. De reality-check zou veel eerder hebben plaatsgevonden. De schuld en daarmee schade zou veel minder groot zijn geweest en men zou veel eerder aan allerlei hervormingen hebben moeten beginnen. Dan zouden ze er nu wel eens héél anders (beter) voor hebben kunnen staan.
De grote vraag is hadden ze dat dan wel gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

icecreamfarmer schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:24:
[...]

En dat is dus niet waar. Kijk maar eens naar de overkant van de middellandse zee. De Grieken hebben heel veel te verliezen.

[...]
En jij gaat nu beweren dat Griekenland net zo wordt als aan Afrika? Juist...

De Grieken hebben tenminste nog onderwijs, ziekenhuizen, infrastructuur, een democratie die op het moment beter functioneert dan de meeste andere westerse landen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Griekenland wordt nu geofferd tot ze tot as vergaan zijn. Zoek de oud Grieks vertalen hiervan maar eens op, niet erg moeilijk aangezien het een zeer beroemd woord is...
Daar moet een einde aan komen omdat ze dan juist als een mislukte staat alla Afrika kunnen eindigen.

Welvaart komt niet van hoeveel geld je op de bank hebt staan. Dat zijn vaak uiteindelijk toch schulden. Welvaart komt van de ontwikkeling van je land en je bevolking. Alle succesvolle Europese staten hebben hun succes en welvaart opgebouwd met schulden die vervolgens niet zijn terugbetaald. Sommige landen hebben meer schuld weggestreept dan andere maar allen hebben het gedaan. Je schulden niet terugbetalen is staatkundig/bestuurlijk gezien een van de slimste zetten die je als politicus/bestuurder/koning etc kan maken op lange termijn. Bankiers zijn eigenlijk al eeuwenlang idioten omdat ze zich maar blijven branden aan staatsleningen. Het "moderne" (niks moderns aan) kunstmatige systeem waar banken worden gered door staten is giftig puur omdat ze hierdoor nog grotere risico's nemen en deze afwentelen als het misgaat. Staatsschuld zou iets tussen de staat en de bank moeten zijn en niet af te wentelen zijn op de bevolking door ze verantwoordelijk te maken voor politiek, bestuurlijke incompetentie. Dat zou zeker moeten gelden in het geval van leningen van buitenlandse banken. Maak je staatsschuld niet meer afwentelbaar dan is het afgelopen met de staatschulden van de westerse wereld. Welke financiële instantie gaat nou nog enorme bergen geld creëren als ze geen onderpand hebben voor terugbetaling?

Dan voor de bankier waarvan een groot deel overbodig worden. Die labbekakken laat je dan toch lekker aspergers steken. :Y)

Het einde van staatsschulden betekent ook dat je staten dwingt om sluitende begrotingen te maken. Dat ga je niet redden zonder de lasten eerlijk te verdelen over de verschillende bevolkingsgroepen en bedrijven. Twee vliegen in een klap heb je dan. Geen afhankelijkheid meer van financiële instellingen als staat voor je financiering en geen welvaart gebaseerd op schuld meer. Dan ga je naar een model van welvaart gebaseerd op de kunnen van je bevolking, een veel gezonder model.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

FunkyTrip

Funky vidi vici!

fast-server schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:58:
Is dit artikel met bij behorend video materiaal al voorbij gekomen?

http://www.news.com.au/wo...ry-fnh81p7g-1227416365630

Maakt een hoop duidelijk.
Uit het stuk:
Where Greece offered to cut defence spending in 2016 by 200 million euros, it was revealed EU creditors had asked for a 400 million euro cut.
Dit kan ik niet rijmen met het binnen dit topic gestelde punt dat de Grieken juist graag op defensie wilden bezuinigen, maar dit niet mochten. Kan iemand daar meer over zeggen?

Verder lees ik vooral weer een verhaal over de luie griek, verhaald door een aussi (n=1). Dat rijmt weer niet met andere verhalen over Grieken die keihard werken om te kunnen overleven.

[ Voor 11% gewijzigd door FunkyTrip op 02-07-2015 15:03 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DaniëlWW2 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:02:
[...]

En jij gaat nu beweren dat Griekenland net zo wordt als aan Afrika? Juist...

De Grieken hebben tenminste nog onderwijs, ziekenhuizen, infrastructuur, een democratie die op het moment beter functioneert dan de meeste andere westerse landen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zolang die mensen betaald worden wel ja. Maar die gaan geen half jaar voor piet snot werken.
Griekenland wordt nu geofferd tot ze tot as vergaan zijn. Zoek de oud Grieks vertalen hiervan maar eens op, niet erg moeilijk aangezien het een zeer beroemd woord is...
Daar moet een einde aan komen omdat ze dan juist als een mislukte staat alla Afrika kunnen eindigen.

Welvaart komt niet van hoeveel geld je op de bank hebt staan. Dat zijn vaak uiteindelijk toch schulden. Welvaart komt van de ontwikkeling van je land en je bevolking. Alle succesvolle Europese staten hebben hun succes en welvaart opgebouwd met schulden die vervolgens niet zijn terugbetaald. Sommige landen hebben meer schuld weggestreept dan andere maar allen hebben het gedaan. Je schulden niet terugbetalen is staatkundig/bestuurlijk gezien een van de slimste zetten die je als politicus/bestuurder/koning etc kan maken op lange termijn. Bankiers zijn eigenlijk al eeuwenlang idioten omdat ze zich maar blijven branden aan staatsleningen. Het "moderne" (niks moderns aan) kunstmatige systeem waar banken worden gered door staten is giftig puur omdat ze hierdoor nog grotere risico's nemen en deze afwentelen als het misgaat. Staatsschuld zou iets tussen de staat en de bank moeten zijn en niet af te wentelen zijn op de bevolking door ze verantwoordelijk te maken voor politiek, bestuurlijke incompetentie. Dat zou zeker moeten gelden in het geval van leningen van buitenlandse banken. Maak je staatsschuld niet meer afwentelbaar dan is het afgelopen met de staatschulden van de westerse wereld. Welke financiële instantie gaat nou nog enorme bergen geld creëren als ze geen onderpand hebben voor terugbetaling?

Dan voor de bankier waarvan een groot deel overbodig worden. Die labbekakken laat je dan toch lekker aspergers steken. :Y)

Het einde van staatsschulden betekent ook dat je staten dwingt om sluitende begrotingen te maken. Dat ga je niet redden zonder de lasten eerlijk te verdelen over de verschillende bevolkingsgroepen en bedrijven. Twee vliegen in een klap heb je dan. Geen afhankelijkheid meer van financiële instellingen als staat voor je financiering en geen welvaart gebaseerd op schuld meer. Dan ga je naar een model van welvaart gebaseerd op de kunnen van je bevolking, een veel gezonder model.
Geld is een middel daarvoor. Heb je dat niet meer dan gaat dat andere stokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Seumas Milne, The Guardian: Syriza can’t just cave in. Europe’s elites want regime change in Greece
It’s now clear that Germany and Europe’s powers that be don’t just want the Greek government to bend the knee. They want regime change. Not by military force, of course – this operation is being directed from Berlin and Brussels, rather than Washington.
...
Niet integraal nieuws kopiëren svp - daar zit auteursrecht op :) Het linkje staat er bij.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2015 15:28 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

FunkyTrip schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:02:
[...]

Uit het stuk:

[...]

Dit kan ik niet rijmen met het binnen dit topic gestelde punt dat de Grieken juist graag op defensie wilden bezuinigen, maar dit niet mochten. Kan iemand daar meer over zeggen??

Verder lees ik vooral weer een verhaal over de luie griek, verhaald door een aussi (n=1). Dat rijmt weer niet met andere verhalen over Grieken die keihard werken om te kunnen overleven.
Daar zijn ook geen bronnen voor. De Grieken voelen zich (terecht) nog steeds bedreigd door Turkije.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

icecreamfarmer schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:04:
[...]

Zolang die mensen betaald worden wel ja. Maar die gaan geen half jaar voor piet snot werken.
Dan betaal je ze in Drachme's...
Griekenland is toch grotendeels een gesloten economie waardoor dat helemaal niks uitmaakt...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DaniëlWW2 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:10:
[...]

Dan betaal je ze in Drachme's...
Griekenland is toch grotendeels een gesloten economie waardoor dat helemaal niks uitmaakt...
Was dat maar waar. Wat denk je dat importeren van bv olie gaat kosten?
Daar zijn die Griekse eilanden nogal afhankelijk van.

[ Voor 9% gewijzigd door icecreamfarmer op 02-07-2015 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

icecreamfarmer schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:13:
[...]

Was dat maar waar. Wat denk je dat importeren gaat kosten?
-Toeristen Euro's
-Russische petrodollars
-Chinese handelsdollars

De wereld is niet alleen Brussel. Gelukkig maar. Goedkope vakantie in Griekenland, waarom niet? Er zijn genoeg mensen die begrijpen dat de gewone burger daar er niks aan kan doen. Dan kan Rusland maar China is waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Mijn god wat een onzin op veel punten.

Kan ik mij grotendeels in vinden dat ze niet blij zijn met deze regering.

Looked like is belangrijk hier, na nadere bestudering bleek dat niet het geval te zijn.
Verder meer dan logisch dat je wacht tot na het referendum en dat tussendoor onderhandelen weinig zinvol is. Verder vergeet men er bij te vermelden dat hij een referendum uitroept over een ouder voorstel.

Deels waar echter kregen de Grieken er gunstigere (economische) voorwaarden voor terug.

Nope dat was al boven alle proporties gestegen en dat hadden ze al veel eerder stop moeten zetten. Dat hebben ze niet gedaan omdat ze de onderhandelaars een kans wilden geven. Na zondag bleek dat dat zinloos was.

Mee eens.

Worden vervolgens geen argumenten voor gegeven.

Yet is hier het codewoord al is geld renteloos voor ca. 5 jaar verschaffen ook niet voor niets.

De andere 18 democratieën doen er niet toe :? Als het aan de Duitse bevolking had gelegen was Griekenland al in 2008 ten onder gegaan.

Mee eens

Kan ook goed zijn. We blijven veel meer uitgeven dan er binnen komt en eens keert de wal het schip en mogen we net zo drastisch gaan snijden als Griekenland.

Ik heb het eerdere bericht al geëdit omdat integraal nieuws kopiëren niet mag wegens auteursrecht. In stukken geknipt verandert dat niet. Je kan van je eigen reactiedelen eventueel een beter lopend verhaal maken

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:58:
[...]

Dat is nu niet bepaald het beeld wat ik van de (hedendaagse) politici krijg. Sterker nog er is veel te vaak een focus op korte termijn winst. Dat zie ik ook bij landelijk beleid mbt gezondheidszorg. Een besparing op zorgkosten extra uitgaven voor toezicht om verwarde mensen in de gaten te houden.

Overigens kwam ik ergens anders een interessante post tegen mbt tot dit:
Wikipedia: Strategie van Lissabon

Dit is nooit uitgevoerd vanwege de hoogconjuctuur in (zuid) europa. Vervolgens is er (precies) gebeurd wat er voorspeld werd in dat rapport. Een van de weinige die het toen doorgevoerd heeft is Duitsland geweest.
Wikipedia: Agenda 2010 – Wikipedia

Dat was ook de reden dat het met Duitsland helemaal niet zo goed ging tussen 2001 en 2008.
Sinds wanneer is het politiek wat zelfstandig beleid vormt of stuurt? Politiek is vertegenwoordiging, en instrument. Als mensen participeren in systemen en toetsing daarvan, is politiek ook vertegenwoordiging van belangen met draagvlak van en voor die samenleving. Doen ze dat niet, dan is politiek enkel instrument van die belangen die wel georganiseerd worden voor draagvlak.

Politici worden niet geselecteerd voor hun lange termijn geheugen of visie. Ze zijn een uitvoerend instrument. Je voorbeeld van de gezondheidszorg is een mooi voorbeeld. Men voert uit wat strookt met belangen die in veel opzichten niet constructief zijn voor de samenleving of economie, echter aangezien die samenleving geen tegenwicht biedt is het mogelijk geweest om verder te kijken dan een paar verkiezingen en een mechanisme op te zetten wat wel strookt met private belangen.

Misschien is het wat hard, maar ik heb vaak de indruk dat mensen heel instinctief de aanname maken dat politiek met gedelegeerd mandaat voor een samenleving werkt. Enkel al in het stelsel van partijen en partij-politieke overtuigingen is dat per definitie al niet zo.
Zeker in Nederland niet. Men zeg dat Nederland een consensus democratie is, de realiteit is echter dat hoewel er aspecten van democratie ingebouwd zijn binnen instellingen en mechanismen, sturing van economie (en bij gebrek aan participatie in schepping draagvlak / consolidatie voor balans belangen daaruit voortvloeiend ook de samenleving) is een consensusmodel van belangen.

Het verschil is subtiel, erg gevoelig voor beeldvorming en perceptie, maar het onderscheid is toch significant.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
CaptJackSparrow schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 14:51:
Dat Spanje niet moet denken dat ze met Podemos wezenlijke verandering in de voorwaarden aan kunnen brengen. Dit gaat uiteraard allang niet meer om Griekenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
DaniëlWW2 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:02:
[...]

Bankiers zijn eigenlijk al eeuwenlang idioten omdat ze zich maar blijven branden aan staatsleningen.
Ze worden anders maar mooi gered, zonder kosten voor banken. Basel III houdt momenteel ook in dat ze nul risico kennen, hetgeen betekent dat ze geen kapitaal kosten en dus een positieve uitwerking hebben op de rentabiliteit van het eigen vermogen. Waar dat goed voor is?

Hierom: http://www.ft.com/ig/sites/2015/bank-ceo-compensation-2015/

Gejat van: https://twitter.com/ewaldeng/status/616625790449524736

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 07:21
Er is zeker het nodige op aan te merken, maar het viel met op dat dit blog qua tendens een beetje tussen de uitersten zit die hier veel voorbijkomen, qua schuldvraag. (De titel dekt overigens de lading van het artikel niet, mijns inziens)

https://fd.nl/blogs/11097...in-de-spiegel-beste-griek

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13
ijdod schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 18:29:
Er is zeker het nodige op aan te merken, maar het viel met op dat dit blog qua tendens een beetje tussen de uitersten zit die hier veel voorbijkomen, qua schuldvraag. (De titel dekt overigens de lading van het artikel niet, mijns inziens)

https://fd.nl/blogs/11097...in-de-spiegel-beste-griek
fd is helaas niet te lezen zonder abbo...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 07:21
Huh? Heb zelf ook geen abbo, kan die link wel openen. Edit: de link werkt nu ook voor mij niet, als ik terug ga naar de werkende link doet deze het weer wel. Vermoed dat er wat wazige linking logica achter zit :(

[ Voor 60% gewijzigd door ijdod op 02-07-2015 18:39 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
Brent schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 18:30:
[...]

fd is helaas niet te lezen zonder abbo...
Volgens mij mogen nieuwssites niet naar een paywall linken via google. Zoeken op de titel van een artikel in google en daar op klikken is daardoor vaak een manier om langs de paywall te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

rr7r schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 18:25:
[...]

Ze worden anders maar mooi gered, zonder kosten voor banken. Basel III houdt momenteel ook in dat ze nul risico kennen, hetgeen betekent dat ze geen kapitaal kosten en dus een positieve uitwerking hebben op de rentabiliteit van het eigen vermogen. Waar dat goed voor is?

Hierom: http://www.ft.com/ig/sites/2015/bank-ceo-compensation-2015/

Gejat van: https://twitter.com/ewaldeng/status/616625790449524736
Ze worden pas sinds de 20ste eeuw gered. Een erfenis van de jaren 1930. Daarvoor was het standaard failliet en als je nog wat verder graaft was het kop eraf. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 108% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nee, banken worden tegenwoordig gered. Staten niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
DaniëlWW2 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:01:
Dat is ook hetgeen ik zei, zo ver ik kan teruglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

rr7r schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:04:
[...]

Dat is ook hetgeen ik zei, zo ver ik kan teruglezen.
Dat zei ik meteen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 100% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

rr7r schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:24:
[...]

Excuus dan. Ik hoor overigens nooit iets over Europese verzekeraars. Dit verbaast mij altijd enorm gezien de enorme exposure staatsobligaties en bankobligaties (in geval van bail-in optie).

[afbeelding]

Bron: https://eiopa.europa.eu/P...ility_Report_May_2015.pdf
Geen probleem, iedereen leest wel eens over iets heen. ;)
Over verzekeraars en pensioenfondsen. Een vriendin van mij haar vader werkt bij een pensioenfonds en die hebben toch enige financiële problemen op het moment door Draghi zijn QE programma. Verzekeraars en pensioenfondsen kunnen gewoon geen obligaties meer slijten. Qua betalen bij een bail-in, daar moet ik niet aan denken als dat gebeurd. :X

Oh en het bedrijf in kwestie blijft een geheimpje voor overduidelijke redenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
De pensioenfondsen hebben ook erg veel belegd, als ze meer betaalbare woningen zouden financieren dan zouden ze een leuk rendement hebben voor 30 jaar.

De meeste fondsen sprongen lekker makkelijk in de obligatie markt omdat hier grote winsten te behalen waren, ze vergaten echter dat dit ook wel eens een grote verliespost of veel minder winstgevend kon worden.

En de QE kon je op een mega afstand al ruiken, denk dat ze daar gewoon inschattingsfouten hebben gemaakt.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
fast-server schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:26:
De pensioenfondsen hebben ook erg veel belegd, als ze meer betaalbare woningen zouden financieren dan zouden ze een leuk rendement hebben voor 30 jaar.

De meeste fondsen sprongen lekker makkelijk in de obligatie markt omdat hier grote winsten te behalen waren, ze vergaten echter dat dit ook wel eens een grote verliespost of veel minder winstgevend kon worden.

En de QE kon je op een mega afstand al ruiken, denk dat ze daar gewoon inschattingsfouten hebben gemaakt.
Of de conclusie is: staatsobligaties van grote EMU landen kunnen en mogen daarom niet falen, en zullen daarom niet falen. Het lijkt mij dan ook juist dat ze daarom uiterst veilig zijn, omdat het verlies simpelweg niet geleden kan worden. Niet bij de banken, niet bij de verzekeraars en bij pensioenfondsen is ook niet zo leuk als je politicus bent. Direct bij afschrijven staatsobligaties en indirect via bankobligaties bij bail-in.

Daarom gaat deze hele kwestie om Griekenland, imo allang niet meer om Griekenland.

[ Voor 4% gewijzigd door rr7r op 02-07-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 13:56

Garyu

WW

Op de Oostenrijkse 'uitzending gemist' een interessante uitzending, vergelijkbaar met 'Tegenlicht' in Nederland. Weet niet of de link ook in Nederland werkt, voor wie het Duits machtig is (nog een paar dagen te bekijken):

http://tvthek.orf.at/prog...-Abwaertsspirale/10113364

Afbeeldingslocatie: http://tv.orf.at/storyimg/201506/Storypart_t76679.jpg
Das Finanzdrama in Griechenland spitzt sich weiter zu, die möglichen Folgen sind völlig unkalkulierbar. Aus Sorge vor einem Ansturm und einem Zusammenbruch des Bankensystems bleiben die griechischen Banken bis Ende nächster Woche geschlossen und sollen erst am Tag nach dem umstrittenen Referendum über die Vorschläge der internationalen Geldgeber wieder öffnen. Das WELTjournal geht in einer verlängerten Spezial-Sendung der Frage nach, wie genau die griechische Krise entstanden ist und wie sie das Land verändert hat.
De reportage laat precies het tegenovergestelde zien wat er in de Nederlandse media te lezen is. Dus het -kan- wel, de vraag is waarom zo'n uitzending niet in Nederland wordt geproduceerd en/of uitgezonden?

[ Voor 54% gewijzigd door Garyu op 02-07-2015 22:18 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Het begint nu wel erg interessant te worden, begin deze week heeft het IMF een lijfig rapport over Griekenland geschreven waarin de volgende conclusie getrokken wordt:
Even with concessional financing through 2018, debt would remain very high for decades and highly vulnerable to shocks. Assuming official (concessional) financing through end–2018, the debt-to-GDP ratio is projected at about 150 percent in 2020, and close to 140 percent in 2022 (see Figure 4ii). Using the thresholds agreed in November 2012, a haircut that yields a reduction in debt of over 30 percent of GDP would be required to meet the November 2012 debt targets. With debt remaining very high, any further deterioration in growth rates or in the mediumterm primary surplus relative to the revised baseline scenario discussed here would result in significant increases in debt and gross financing needs (see robustness tests in the next section below). This points to the high vulnerability of the debt dynamics.
En als klap op de vuurpijl:
these new financing needs render the debt dynamics unsustainable.
Wat hier zo interessant aan is? Nou, Spanje, Portugal en Italie kunnen nu, indien gewenst, met dit document onder de arm naar het IMF wandelen en een hele simpele vraag stellen: "En wij dan?"

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 00:17:
Tsja, je wordt niet voor niets al post na post om bronnen gevraagd, en je komt keer op keer met niets. Dan heeft het verder geen zin om op je in te gaan en is het gewoon het beste je verder volledig te negeren. Je draagt namelijk niets inhoudelijk bij aan het topic.
Ik stel vooral vragen bij wat er hier beweerd word , waarom dat er daar bronnen bij moeten?

Je geeft trouwens zelf geen enkele bron en antwoord n zo op vragen?
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:09:
[...]

De bronnen voor wat ik zeg zijn hier lang lang geleden in het topic al aangehaald en daar verwijs ik naar terug.
Ik stel vooral vragen zou me straf zijn als daar al bronnen hierover zouden staan.
Voor de vele oneliners die hij hier geplaatst zijn veelal geen, of geen onderbouwde bronnen gegeven. Simpel. Maar top dat je de spiegel ziet en het vooral even op het modschap moet gooien d:)b
2 in die post Risico voor EU is kleiner geworden door de ECB acties
Griekenland heeft te lang teveel geleend en uitgegeven.

Mag jij me gerust zeggen welke daarvan verkeerd is en waarom.
Of moeten nogmaals alle bronnen aangehaald worden die duidelijk maken dat de maatregelen tot dusverre helemaal niet het gewenste effect gebracht hebben, en dat doorzetten niemand helpt?
Dat is het probleem. Waar de fout zit is op zich helemaal niet relevant, waar het nu klem zit en hoe het opgelost kan worden is dat wel. Het is alleen jammer dat de discussie steeds weer weggetrokken wordt naar vingerwijzen en makkelijke oneliners.
Onzin, er worden vragen gesteld over de argumenten die je inneemt en daar kan je blijkbaar niet op antwoorden maar wel deze lange posts neerpennen. Tja zegt genoeg. Blijf gerust denken dat dit een soort van coup was van enkele geheimzinnige elitairen die miljarden op zak steken. Alsof dat zo'n denkwijze dit probleem zal oplossen.

[ Voor 54% gewijzigd door k995 op 02-07-2015 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Virtuozzo schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 00:46:
[...]

Misschien een leuk punt van aandacht, om de vinger eens een andere kant uit te wijzen dichter bij huis. Misschien kennen mensen het onderwerp van de woekerpolissen.

Je verkoopt financiële producten die fout zijn, bewust, wentelt de kosten af, staat verbaasd dat mensen er op gegeven moment achter komen en dan boos zijn. Dat mes snijdt ook hier aan twee kanten :-)

En ja, hoe reageren mensen er nu hier op? Maar ondertussen als dit of iets vergelijkbaars op basis van hetzelfde gedrag ergens anders gebeurt, dan zijn die anderen luie foute mensen ... :P
Hoeveel waren die intrestvoeten dan die griekenland aangerekend kreeg?
Señor Sjon schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 09:37:
Dat heeft niks met coulance te maken, maar meer met het pesten van de bevolking. Die bevolking moet natuurlijk voor stemmen, dus krijg je dit soort pesterijtjes omwille van het internationale betalingsverkeer. Kan natuurlijk ook averechts werken dit. Voor hetzelfde geld drijf je ze zo in de armen van de Russen. Die vinden een extra Middellandse Zee-enclave wel makkelijk.
Las je dan ook het artikel ?duidelijk niet dus . Alsof dat echt apple bij deze samenzwering tegen het griekse volk zou betrokken worden. Paranoia ten top.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:01:
Alle staten to dusver zijn gered, waar haal je dit dus?
DaniëlWW2 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:17:
[...]

-Toeristen Euro's
-Russische petrodollars
-Chinese handelsdollars

De wereld is niet alleen Brussel. Gelukkig maar. Goedkope vakantie in Griekenland, waarom niet? Er zijn genoeg mensen die begrijpen dat de gewone burger daar er niks aan kan doen. Dan kan Rusland maar China is waarschijnlijker.
1/3e van de griekse import is olieproducten( 1/3e van e export ook trouwens) Je moet al veel miljarden toeristen euro's hebben om dat aan te kunnen voldoen, en dat is maar 1 grondstof.

En als je denkt dat rusland of chine goed zal zijn voor de gewone griek... Die stoppen wat miljoenen aan de machthebbers toe en zuigen het land leeg. Net zoals ze overal elders doen.

[ Voor 56% gewijzigd door k995 op 02-07-2015 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
k995 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 22:51:

[...]
Alle staten to dusver zijn gered, waar haal je dit dus?

[...]
Denk dat hij het vooral als opinie bedoelde, omdat de Griekenland bail out als een banken bailout wordt gezien, maar dat is dus opinie. Hoewel, gezien de gemiste betaling aan het IMF kán je, afhankelijk van hoe je deze wanbetaling interpreteert, concluderen dat Griekenland niet volledig gered is afgelopen dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 15:05
mindcrash schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:27:
[...]

Ik weet daar voor Nederland zowiezo eentje uit het hoofd op te noemen: Algemeen Nederlands Persbureau -> NPM Capital -> SHV Holding -> Familie Fentener van Vlissingen, een van de rijkste families van Nederland, waarde in totaal 9.2 miljard euro.
ANP is inmiddels eigendom van Veronica en is in 2010 overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Garyu schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 22:14:

[...]

De reportage laat precies het tegenovergestelde zien wat er in de Nederlandse media te lezen is. Dus het -kan- wel, de vraag is waarom zo'n uitzending niet in Nederland wordt geproduceerd en/of uitgezonden?
Zoals je zelf al aangeeft, betreft het de Oostenrijkse tegenhanger van Tegenlicht, die de zaken bewust even van een andere kant bekijken, doorgaans met fors meer expertise (die raadplegen ze).

In Nederland hebben we die programma's en geluiden ook, zélfs op de NPO, namelijk Tegenlicht zelf, maar gek genoeg ook Tros Radar.

http://www.radartv.nl/uit...il/aflevering/25-05-2015/
http://www.radartv.nl/uit...il/aflevering/01-06-2015/
http://www.radartv.nl/sites/deprijsvandeeuro/interviews/

http://tegenlicht.vpro.nl/ (momenteel staan de relevante Griekse uitzendingen gehighlight op de homepage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:28:
Qua betalen bij een bail-in, daar moet ik niet aan denken als dat gebeurd. :X
Alle Nederlandse pensioenen lopen slecht. Maar bij een volgende bankencrisis is er een zeer grote kans dat het echt een slachting gaat worden waarbij tientallen procenten ingeleverd moeten gaan worden. Onder de streep is het eigenlijk afroming door de banken die giftige financiële producten voor een te hoge prijs verkocht hebben tegen beter weten in. Als je over 20 a 30 jaar nog meer dan de helft van je originele inleg terug krijgt dan zal het erg veel zijn. Waarschijnlijk zal het voordeliger zijn om dat geld te sparen en die fiscale premies voor lief te nemen.

Ondertussen op de hoofd pagina van de NOS
http://nos.nl/artikel/204...-stem-alsjeblieft-ja.html
Inspelen om de (primitieve) angstgevoelens van de mensen om ze daarmee over te halen om toch maar te doen 'wat het beste is'. Een erg effectieve strategie die zich al vaak bewezen heeft ondanks dat ze erg doorzichtig is.

Waarschijnlijk zijn alle oude Griekse politieke contacten van de oppositie gevraagd om mee te helpen om een massale media campagne voor het 'Ja' kamp. Daar zal vast wel wat politieke 'goodwill' vanuit de rest van de EU tegenover staan. Redelijk voorspelbaar weer ware het niet zo pervers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Verwijderd.

[ Voor 96% gewijzigd door rr7r op 03-07-2015 02:11 . Reden: Verkeerd gelezen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 17:08

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 00:50:
Waarschijnlijk zijn alle oude Griekse politieke contacten van de oppositie gevraagd om mee te helpen om een massale media campagne voor het 'Ja' kamp. Daar zal vast wel wat politieke 'goodwill' vanuit de rest van de EU tegenover staan. Redelijk voorspelbaar weer ware het niet zo pervers.
En vergeet niet dat de kerk zich ook aan de JA-kant heeft geschaard. Dat zou uiteindelijk de doorslag kunnen geven.

De Grieks Orthodoxe Kerk heeft, net als de meeste grote christelijke kerken, eeuwenlang ervaring met FUD. Het is voor hun ook eenvoudig om voor meer austerity te zijn, want de kerk blijft tot op heden volledig buiten schot. En dat de bevolking moet lijden, ach dat past precies in het plaatje dat ze al eeuwenlang verkondigen.

Daarnaast is diezelfde kerk niet gelukkig met een atheistische regering - als er ooit iemand belasting op gaat leggen aan de kerk lijkt het waarschijnljk dat dat deze regering zou zijn, dus als die valt kan de kerk ook weer rustiger ademhalen.

Uiteraard heeft ook Noam Chomsky van zich laten horen:
http://www.alternet.org/e...ook&utm_medium=socialflow
What’s going on with the austerity is really class war. As an economic program, austerity, under recession, makes no sense. It just makes the situation worse.

[ Voor 13% gewijzigd door Dido op 03-07-2015 08:02 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:00
mindcrash schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 22:33:
Het begint nu wel erg interessant te worden, begin deze week heeft het IMF een lijfig rapport over Griekenland geschreven waarin de volgende conclusie getrokken wordt:
Wanneer is dat rapport precies gepubliceerd?

Dat is van belang aangezien afgelopen dinsdag bleek dat de Duitsers en Fransen niet op één lijn zitten. De Duitsers spelen het hard (niet tot elke prijs een akkoord), terwijl de Fransen absoluut prioriteit geven aan een akkoord.

Is het dan puur toeval dat het IMF op het moment suprême met een oproep aan de schuldeisers komt om wat toegeeflijker te zijn?

Andere consequentie: met deze steun in de rug zullen de Grieken nog minder snel bereid zijn een akkoord te tekenen zonder concrete toezeggingen over kwijtschelding.

Ik zie het nog steeds vrij duister in. Telkens als de contouren van een oplossing in beeld komen wordt deze weer vanuit verwachte of onverwachte hoek aan diggelen geslagen. Het IMF had beter kunnen wachten tot de Grieken een deal getekend hadden voordat ze dit naar buiten hadden gebracht. Nu is het enkel olie op het vuur.

Voor onze situatie denk ik dat het kabinet blij is dat het zomerreces begonnen is. Kunnen ze lastige vragen of de aan ons beloofde lastenverlichting nu naar Griekenland moet mooi ontwijken ;) . Benieuwd hoe dit verhaaltje in Spanje valt :X .

[ Voor 32% gewijzigd door alexbl69 op 03-07-2015 09:36 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Lastenverlichting? zie het nog niet gebeuren...
Denk dat ze het geld liever uitlenen of aan de bedrijven geven want de Nederlandse burgers moeten natuurlijk wel de "armoedzaaiers" van Noordwest Europa blijven ondanks dat wij op papier één van de hoogste BBP's hebben in Europa.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
fast-server schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:26:
Of het stort in en we zijn ons pensioen kwijt. Als pensioenfondsen het doen om hun portfeuille te diversiveren: Prima. Als ze het doen omdat het politiek verplicht wordt: Nee, nee en nog eens nee. Pensioenfondsen zijn er niet om je politieke problemen op te lossen, maar om pensioenen
Dido schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 08:00:
[...]

En vergeet niet dat de kerk zich ook aan de JA-kant heeft geschaard. Dat zou uiteindelijk de doorslag kunnen geven.

De Grieks Orthodoxe Kerk heeft, net als de meeste grote christelijke kerken, eeuwenlang ervaring met FUD. Het is voor hun ook eenvoudig om voor meer austerity te zijn, want de kerk blijft tot op heden volledig buiten schot. En dat de bevolking moet lijden, ach dat past precies in het plaatje dat ze al eeuwenlang verkondigen.

Daarnaast is diezelfde kerk niet gelukkig met een atheistische regering - als er ooit iemand belasting op gaat leggen aan de kerk lijkt het waarschijnljk dat dat deze regering zou zijn, dus als die valt kan de kerk ook weer rustiger ademhalen.
Zulke verhalen kunnen we natuurlijk ook ophangen over iedereen in het NEE kamp. Maar of we er veel mee opschieten.

Uiteraard heeft ook Noam Chomsky van zich laten horen:
http://www.alternet.org/e...ook&utm_medium=socialflow

[...]
Tja, denk dat iedereen het ermee eens is op één klein detail na: Griekenland heeft geen geld. Waar moet het extra geld om te investeren dan vandaan komen? Meer lenen gaat de situatie niet beter erop maken, en de bevolking in de rest van de EU loopt er ook niet warm voor om meer geld over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54

Rannasha

Does not compute.

''Ik kan je verzekeren dat we deze week heel behoorlijke voorstellen van Europa hebben ontvangen en dat een deal zo goed als rond is'', stelde hij [Varoufakis].
Huh?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 14:37

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

China die wellicht Griekenland een helpende financiële hand wenst te geven om daarmee hun internationale markt te stabiliseren.
http://www.zerohedge.com/...eijing-may-bailout-greece

Volgens NSA lekken op wikileaks bleek dat Duitsland en Frankrijk wisten dat de stabilisatie acties in 2012 niet voldoende waren en dat Griekenland bleef sukkelen en daarmee de Euro zwakker bleef.
http://www.zerohedge.com/...sustainable-even-after-ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Sissors schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:27:
Zulke verhalen kunnen we natuurlijk ook ophangen over iedereen in het NEE kamp. Maar of we er veel mee opschieten.
Oh? Ik denk dat de kerk in Griekenland een vrij bijzondere positie inneemt, waardoor het helemaal niet zo simpel is om wat voor hun geldt op anderen toe te passen.

In beide kampen heb je verrschillende motieven.

Voor de kerk in het ja-kamp gelden vrij unieke motieven voor zelfbehoud. Griekenland is sinds hun onafhankelijkheid welhaast een theocratie geweest - de Griekse identiteit rust op kerk en taal.
Het is volkomen logisch dat de kerk het ja-kamp steunt, omdat het ze niets kost, en omdat de huidige regering een mogelijke bedreiging vormt voor hun uitzonderingspositie.

Ik geef slechts aan dat het een invloed is om rekening mee te houden. Of je er iets mee opschiet om je te realiseren dat er ook andere partijen en motieven zijn dan puur pro/anti-Duits/Europa/Syriza/Communisten/Euro-sentimenten mag je uiteraard zelf evalueren, uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Opmerkelijk...

Interessante passage:
De Duitse voorzitter van Europese Parlement, Martin Schulz, noemt in een interview met Handelsblatt de Griekse premier Alexis Tsipras manipulatief. Hij zou onberekenbaar zijn en demagogische trekjes vertonen.
Dus kennelijk heeft hij goed opgelet en speelt hij nu hetzelfde spelletje als zijn "onderhandelingspartners" :+

Vanaf nu dus geen gezeur over zijn politieke onervarenheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 13:56

Garyu

WW

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CI7Jz7qW8AAIDFK.jpg

Titelblad van het Handelsblatt. Hoezo beeldvorming? O-)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Dido schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:56:
[...]

Opmerkelijk...

Interessante passage:

[...]

Dus kennelijk heeft hij goed opgelet en speelt hij nu hetzelfde spelletje als zijn "onderhandelingspartners" :+

Vanaf nu dus geen gezeur over zijn politieke onervarenheid :P
Dacht inderdaad ook even dat hij het over zichzelf had 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Varouvakis kan gewoon verwijzen naar het gegeven dat de verschillen tussen wat de Grieken willen en de Trojka biedt erg klein zijn (geworden).

Dat zal verder weinig afdoen aan het gegeven dat de eurogroep nog steeds zal willen dat de Grieken zondag eerst nog even door het JA-hoepeltje moeten springen voordat de bisschoppen van de eurogroep ze weer absolutie willen schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:21
[...]

[...]

Las je dan ook het artikel ?duidelijk niet dus . Alsof dat echt apple bij deze samenzwering tegen het griekse volk zou betrokken worden. Paranoia ten top.
Misschien moet je mijn post dan eens lezen. Nergens heb ik het over samenzwering of wat dan ook door Apple. Vanaf hun gezien is de actie wel logisch, maar dit strookt wel met berichten dat ook Griekse hotels niet betaald zijn door touroperators vanwege de bancaire boycot. Het stoppen van internationaal betalingsverkeer is een ergere 'straf' dan enig sanctie die de Russen en de EU aan het uitwisselen zijn

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Uit het nu.nl stuk:
Een akkoord tussen Griekenland en de andere eurolanden ligt in het verschiet en kan ongeacht de uitslag van het referendum van zondag worden bereikt.
Uit het interview met Varoufakis:
"Whether there is a Yes or a No, an agreement is in the offing. If they say yes, the Greek Government is simply going to sign on the dotted line on the proposal by the institutions on the 25th of June.

"If it is a no, I can assure you that on this week of impasse, we've had some very interesting proposals coming from official Europe confidentially, and a deal is more or less done."

Mr Varoufakis said a No vote would lead to a better agreement, but he insisted that either option would lead to an agreement.
Flink andere nuance dus dan in het stuk van nu.nl wordt gesteld en in feite stelt hij niet veel meer dan dat een deal (in welke vorm dan ook) er toch wel komt. Verder ook een stukje stellingname natuurlijk in het voordeel van een 'Nee' stem. Interessant detail is wel dat er blijkbaar dus nog steeds onderhandelingen gaande zijn in tegenspraak met de uitspraken van sommige politici zoals Merkel en Dijsselbloem. Ook lijkt Varoufakis zich te beroepen op het feit dat IMF stelt dat de schulden 'unsustainable' zijn in hun recente rapportage en geeft hij aan dat zijn onderhandelingspartners het al niet met elkaar eens zijn wat onderhandelen zeer moeilijk maakt (en wat eigenlijk al wel duidelijk was).

In hoeverre deze privé onderhandelingen gaande zijn en ook echt in het vergevorderde stadium zijn als dat hij beweert is natuurlijk nog wel de vraag aangezien die insinuatie een flink argument voor een 'Nee' stem zou zijn: bij 'Ja' de slechte voorwaarden, bij 'Nee' een bijna uitonderhandeld pakket met betere voorwaarden.

Het artikel bij het interview (het interview zelf is een stuk uitgebreider).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Een Grieks 'nee' leidt niet per definitie tot een 'Grexit', zei Dijsselbloem, maar het zal wel ,,buitengewoon moeilijk'' worden om het land dan in de eurozone te houden.

http://www.rtlnieuws.nl/e...houdt-zich-van-stemadvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

djengizz schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:21:
Flink andere nuance dus dan in het stuk van nu.nl wordt gesteld en in feite stelt hij niet veel meer dan dat een deal (in welke vorm dan ook) er toch wel komt. Verder ook een stukje stellingname natuurlijk in het voordeel van een 'Nee' stem. Interessant detail is wel dat er blijkbaar dus nog steeds onderhandelingen gaande zijn in tegenspraak met de uitspraken van sommige politici zoals Merkel en Dijsselbloem. Ook lijkt Varoufakis zich te beroepen op het feit dat IMF stelt dat de schulden 'unsustainable' zijn in hun recente rapportage en geeft hij aan dat zijn onderhandelingspartners het al niet met elkaar eens zijn wat onderhandelen zeer moeilijk maakt (en wat eigenlijk al wel duidelijk was).

In hoeverre deze privé onderhandelingen gaande zijn en ook echt in het vergevorderde stadium zijn als dat hij beweert is natuurlijk nog wel de vraag aangezien die insinuatie een flink argument voor een 'Nee' stem zou zijn: bij 'Ja' de slechte voorwaarden, bij 'Nee' een bijna uitonderhandeld pakket met betere voorwaarden.

Het artikel bij het interview (het interview zelf is een stuk uitgebreider).
Hoe bedoel je alles is beeldvorming? O-)

Het zou mij eigenlijk ook niet veel verbazen als de druk vanuit het IMF en de VS zo groot is dat er een plan B klaarlicht als Griekenland Oxi zegt. Het IMF heeft absoluut geen zin om de AIIB toegang te bieden tot een Europees land en de VS moet er niet aan denken dat China voet aan de grond krijgt langs de Middellandse zee. Plan B zou dan een plan worden waarbij de Eurogroep moet slikken. Dat zou op zijn zachts gezegd zeer amusant zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

rr7r schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:24:
Een Grieks 'nee' leidt niet per definitie tot een 'Grexit', zei Dijsselbloem, maar het zal wel ,,buitengewoon moeilijk'' worden om het land dan in de eurozone te houden.

http://www.rtlnieuws.nl/e...houdt-zich-van-stemadvies
Voorspelbaar dat hij zich van stemadvies onthoudt. Als hij "nee" zegt wordt ie hier afgefakkeld (uiteraard) maar als hij "ja" adviseert werkt dat waarschijnlijk averechts in Griekenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54

Rannasha

Does not compute.

djengizz schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:21:
[...]

Ook in dat stuk staat "A deal is more or less done" wat lijkt te impliceren dat er iets wezenlijks op tafel ligt waar beide partijen het bijna over eens zijn.

Maar ik vraag me af in hoeverre dit niet gewoon een vorm van campagnevoeren is om de Griekse stemmers te overtuigen om nee te stemmen, met als reden dat er dan een veel betere deal is die al "zo goed als rond is", waardoor Varoufakis het doet lijken alsof de keuze is tussen "de oude, slechte deal" (ja-stem) en de "mysterieuze nieuwe deal waar V veel tevredener mee is" (nee-stem).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:09
Ik verwacht dat er zaterdag een nieuwe deal is, waar Tsipras in principe ja tegen wil zeggen maar dat niet kan vanwege verkiezingsbeloften en dat op het laatste moment een ja advies komt voor het referendum. Als er dan ja gestemd wordt is er in 1 keer draagvlak en kan niemand meer zeggen dat het allemaal ondemocratisch is gebeurd.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

ph4ge schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:46:
Ik verwacht dat er zaterdag een nieuwe deal is, waar Tsipras in principe ja tegen wil zeggen maar dat niet kan vanwege verkiezingsbeloften en dat op het laatste moment een ja advies komt voor het referendum. Als er dan ja gestemd wordt is er in 1 keer draagvlak en kan niemand meer zeggen dat het allemaal ondemocratisch is gebeurd.
Het referendum gaat over het voorstel van vorige week vrijdag.
Als er zaterdag overeenkomst is over een nieuwe deal kan Tsipras slechts tekenen als er "nee" gestemd wordt.

Uiteraard is het idee dat er een nieuwe, betere, deal ligt een prima stukje verkiezingspropaganda, maar ik betwijfel ten zeerste dat er iets concreets naar buiten komt voor zondag. Daarmee zou de trojka haar eigen glazen ingooien.

Wat wel kan is dat na een "nee" op zondag, er maandag "opeens" een nieuwe deal ligt. Ik geloof voor geen meter dat Merkel, Dijsselbloem et al deze hele week nergens over gepraat hebben, al dan niet met Griekenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grexit :D :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 09:00
Ik geloof echt niks van Varoufakis, zet gewoon de stelling van Tsipras kracht bij dat een nee stem eindigt binnen de eurozone. Dit is gewoon de situatie weer wat rooskleuriger voorstellen dan ze is.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:37:
[...]

Plan B zou dan een plan worden waarbij de Eurogroep moet slikken. Dat zou op zijn zachts gezegd zeer amusant zijn. :+
Eerlijk? nee.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd geraak dat dit drama niet afloopt zonder dat op zijn minst 1 land uit de eurozone stapt. Als effectief de eurogroep zou moeten slikken en Griekenland een heel deel van zijn schulden ziet verdwijnen lijkt het me toch vrij aannemelijk dat er op zijn minst een ander land opstapt, al was het maar omdat er ergens rechts populisten de macht grijpen (zeker met in het achterhoofd een gelijkaardig scenario in andere zuid-europese landen wordt anti-euro campagne voeren dan wel ineens heel eenvoudig). Men heeft verzaakt om in de periodes van relatieve rust rond Griekenland de bevolking te informeren over hoe de vork nu echt in de steel zit en nu aanvaard de publieke opinie in noord-europa echt geen kwijtschelding. Het enige probleem is dan wel dat het niet een failliet land betreft dat opstapt, waar alle belangen al zijn afgebouwd. Bijgevolg zou de schok en de schade wel eens veel zwaarder kunnen uitvallen, met een verdere breuk als gevolg.

Ok dat is allemaal ver vooruit lopen en het valt te bezien hoe hard het allemaal gaat, maar als de eurogroep gewoon zal moeten "slikken" is daarmee de storm niet gaan liggen. Niet voor Europa, niet voor Griekenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Xeon_vl schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:11:
Ik geloof echt niks van Varoufakis, zet gewoon de stelling van Tsipras kracht bij dat een nee stem eindigt binnen de eurozone. Dit is gewoon de situatie weer wat rooskleuriger voorstellen dan ze is.

[...]...al was het maar omdat er ergens rechts populisten de macht grijpen (zeker met in het achterhoofd een gelijkaardig scenario in andere zuid-europese landen wordt anti-euro campagne voeren dan wel ineens heel eenvoudig).
Heb toch een beetje moeite met dit denigrerende 'rechts populisten'. Ten eerste kan het net zo goed extreem-links zijn (zie Griekenland) dat zegt 'tot hier en niet verder'. Ten tweede is de opkomst en het succes van deze partijen te danken aan het feit dat de bestaande partijen deze situatie gecreëerd hebben, terwijl er bij diezelfde bestaande partijen zelfs geen begin is van het besef dat het zo niet verder kan.

Tja, als deze partijen ziende blind zijn en de nood maar hoog genoeg wordt, dan gaan de mensen automatisch stemmen op partijen die wel een alternatief bieden, hoe onrealistisch dat ook mag zijn.

De term populistisch is eerder van invloed op de bestaande vastgeroeste partijen omdat die vast blijven houden aan oude, niet werkende mantra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Xeon_vl schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:11:
Eerlijk? nee.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd geraak dat dit drama niet afloopt zonder dat op zijn minst 1 land uit de eurozone stapt. Als effectief de eurogroep zou moeten slikken en Griekenland een heel deel van zijn schulden ziet verdwijnen lijkt het me toch vrij aannemelijk dat er op zijn minst een ander land opstapt, al was het maar omdat er ergens rechts populisten de macht grijpen (zeker met in het achterhoofd een gelijkaardig scenario in andere zuid-europese landen wordt anti-euro campagne voeren dan wel ineens heel eenvoudig). Men heeft verzaakt om in de periodes van relatieve rust rond Griekenland de bevolking te informeren over hoe de vork nu echt in de steel zit en nu aanvaard de publieke opinie in noord-europa echt geen kwijtschelding. Het enige probleem is dan wel dat het niet een failliet land betreft dat opstapt, waar alle belangen al zijn afgebouwd. Bijgevolg zou de schok en de schade wel eens veel zwaarder kunnen uitvallen, met een verdere breuk als gevolg.

Ok dat is allemaal ver vooruit lopen en het valt te bezien hoe hard het allemaal gaat, maar als de eurogroep gewoon zal moeten "slikken" is daarmee de storm niet gaan liggen. Niet voor Europa, niet voor Griekenland.
Waarom niet? Een Grexit waarbij alle leningen tot na der orde niet afbetaald gaan worden samen met een nieuwe financiële crisis en de focus die nu op Spanje, Italië en Frankrijk komt is ook moeilijk uit te leggen. Mensen weten meer over hoe het systeem werkt dan in 2008 en de connectie tussen Grexit en problemen is wel heel makkelijk te maken ook al begrijp je er werkelijk niks van. Waarom zou de Eurogroep niet eieren voor hun geld kiezen, die €50 miljard waar het IMF het over had kwijtschelden en Griekenland erin houden onder minder strikte voorwaarden? Het gaat om het totale plaatje en daar past en nieuwe crisis niet in.

Als laatste wordt Dijsselbloem geofferd omdat de Eurogroep moet slikken, so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:41:
[...]

Waarom niet? Een Grexit waarbij alle leningen tot na der orde niet afbetaald gaan worden samen met een nieuwe financiële crisis en de focus die nu op Spanje, Italië en Frankrijk komt is ook moeilijk uit te leggen.
Dan kun je het op zijn minst nog op de luie Grieken steken. Bovendien zal men nog elke cent uit Griekenland proberen persen: onze financien minister gaf al aan dat bij een Grexit nog steeds Griekenland een deel van zijn betalingen zou uitvoeren (waar hij dat vandaan haalt geen idee). Bovendien denkt de bevolking in de rest van zuid-europa dan nog wel een tweede keer na voor ze extreem links kiezen en kun je bijkomende schuldkwijtscheldingen vermijden (ik denk dat men vooral daar schrik voor heeft). En wat doe trouwens met dit soort dingen: http://nos.nl/artikel/163...t-blij-meer-met-euro.html . Aan zo'n landen krijg je het helemaal niet verkocht.
Als laatste wordt Dijsselbloem geofferd omdat de Eurogroep moet slikken, so be it.
Ik denk dat als dat alle problemen zou oplossen, dat al lang gebeurd was ;)

ps: dit is niet mijn persoonlijke mening, ik zou liever hebben dat men ten opzichte van Griekenland wat inschikkelijker was en ik begrijp ook dat zonder kwijtschelding de positie binnen de euro op termijn eigenlijk onhoudbaar is. Wel heb ik geen goed oog op de periode achter de kwijtschelding, niet zozeer de 50 miljard an sich lijken me daar een probleem (dat is eigenlijk een klein bedrag voor de hele eurozone), eerder dat de rest moet buigen als je als land maar lang genoeg dwars ligt. Je voelt toch meteen dat in andere landen er direct geschreeuwd zal worden dat als de Grieken en referendum krijgen zij ook hun zeg moeten kunnen doen. Je zou kunnen proberen om de schuldeisers tegemoet tekomen door erg zware afspraken omtrent leengedrag door landen maar hoe dwing je zoiets af? Er zijn al afspraken omtrent begrotingstekorten maar die worden door een hele reeks landen op dit moment niet gehaald. Buiten "foei" komt daar ook nooit iets van. Zware maatregelen zou ook de soevereniteit van landen verlagen en dat gaat ook niet snel meer gebeuren vrees ik, ik zie eerder het omgekeerde gebeuren :-( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Het is onmogelijk om een goede monetaire unie te hebben zonder een politieke, fiscale unie.

Er zijn eigenlijk maar 2 echte oplossingen voor het hele probleem:
1). Verenigde staten van Europa.
2). De stekker er uit en weer een eigen munten invoeren.

De vraag is maar of de Europese burgers (en de politiek!) optie 1 zien zitten, bepaalde kleine landen zullen niet veel te vertellen krijgen en zullen hiermee haar identiteit verliezen.
Optie 2 lijkt het makkelijkst al zullen beide opties pijn doen, de Euro(zone) is met de huidige opzet gewoon een duur en mislukt project...

Hoe sneller ze dit inzien des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

[...]

Ik stel vooral vragen bij wat er hier beweerd word , waarom dat er daar bronnen bij moeten?

Je geeft trouwens zelf geen enkele bron en antwoord n zo op vragen?

[...]

Ik stel vooral vragen zou me straf zijn als daar al bronnen hierover zouden staan.

[...]

2 in die post Risico voor EU is kleiner geworden door de ECB acties
Griekenland heeft te lang teveel geleend en uitgegeven.

Mag jij me gerust zeggen welke daarvan verkeerd is en waarom.

[...]

Onzin, er worden vragen gesteld over de argumenten die je inneemt en daar kan je blijkbaar niet op antwoorden maar wel deze lange posts neerpennen. Tja zegt genoeg. Blijf gerust denken dat dit een soort van coup was van enkele geheimzinnige elitairen die miljarden op zak steken. Alsof dat zo'n denkwijze dit probleem zal oplossen.
Ik ben bang dat je daar geen antwoorden op zult krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
fast-server schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:12:
Het is onmogelijk om een goede monetaire unie te hebben zonder een politieke, fiscale unie.

Er zijn eigenlijk maar 2 echte oplossingen voor het hele probleem:
1). Verenigde staten van Europa.
2). De stekker er uit en weer een eigen munten invoeren.
Helaas is 2 dit niet echt een oplossing, omdat die transitie tijd en coördinatie vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Xeon_vl schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:11:
[...]

Dan kun je het op zijn minst nog op de luie Grieken steken. Bovendien zal men nog elke cent uit Griekenland proberen persen: onze financien minister gaf al aan dat bij een Grexit nog steeds Griekenland een deel van zijn betalingen zou uitvoeren (waar hij dat vandaan haalt geen idee). Bovendien denkt de bevolking in de rest van zuid-europa dan nog wel een tweede keer na voor ze extreem links kiezen en kun je bijkomende schuldkwijtscheldingen vermijden (ik denk dat men vooral daar schrik voor heeft). En wat doe trouwens met dit soort dingen: http://nos.nl/artikel/163...t-blij-meer-met-euro.html . Aan zo'n landen krijg je het helemaal niet verkocht.
Het probleem is dat ik steeds meer het vermoeden krijg dat er nog steeds "chicken" gespeeld wordt maar, met een drastisch hogere inzet. Merkel, Schäuble, Junker etc zijn politici die zich uiteindelijk druk maken om hun herverkiezing. Geloofwaardigheid is daarbij de sleutel. Kiezers stemmen simpelweg niet op ideeën maar op mensen. Types zoals Merkel hebben zichzelf in die zin ook in een onmogelijke positie gemanoeuvreerd omdat juist de naderende "apocalyps" steeds meer media-aandacht trekt waarbij het alternatieve geluid er ook steeds meer doorkomt.

Tsipras en Varoufakis daarentegen zijn geen politici in de traditionele uitleg. Ze zitten er niet om herkozen te worden maar om radicale veranderingen af te dwingen. Ze doen niet mee met het herverkiezingscircus en zijn daarmee veel gevaarlijker opponenten dan bijvoorbeeld een Samaras die uiteindelijk gewoon tekende om maar voor continuïteit te zorgen. Daar heeft de Europese elite ook een valkuil voor zichzelf gegraven door de deur open te zetten voor Syriza.
Ik denk dat als dat alle problemen zou oplossen, dat al lang gebeurd was ;)

ps: dit is niet mijn persoonlijke mening, ik zou liever hebben dat men ten opzichte van Griekenland wat inschikkelijker was en ik begrijp ook dat zonder kwijtschelding de positie binnen de euro op termijn eigenlijk onhoudbaar is. Wel heb ik geen goed oog op de periode achter de kwijtschelding, niet zozeer de 50 miljard an sich lijken me daar een probleem (dat is eigenlijk een klein bedrag voor de hele eurozone), eerder dat de rest moet buigen als je als land maar lang genoeg dwars ligt. Je voelt toch meteen dat in andere landen er direct geschreeuwd zal worden dat als de Grieken en referendum krijgen zij ook hun zeg moeten kunnen doen. Je zou kunnen proberen om de schuldeisers tegemoet tekomen door erg zware afspraken omtrent leengedrag door landen maar hoe dwing je zoiets af? Er zijn al afspraken omtrent begrotingstekorten maar die worden door een hele reeks landen op dit moment niet gehaald. Buiten "foei" komt daar ook nooit iets van. Zware maatregelen zou ook de soevereniteit van landen verlagen en dat gaat ook niet snel meer gebeuren vrees ik, ik zie eerder het omgekeerde gebeuren :-( .
Het is ook een moeilijk dilemma maar wel een gecreëerd door de onkunde van de Europese politieke elite. Hun probleem om het te verkopen aan de kiezer. Begrotingen moeten gewoon sluitend worden gemaakt. Zoals ik al eerder betoogde is dat ook het einde van de afhankelijkheid van staten van een financieel stelsel zoals we dat nu kennen. Sluitende begrotingen bereik je alleen door een radicale verschuiving in de belastingdruk van de burger en MKB naar multinationals die de boel gewoon ontwijken. Daar zit het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:36:

Het is ook een moeilijk dilemma maar wel een gecreëerd door de onkunde van de Europese politieke elite. Hun probleem om het te verkopen aan de kiezer. Begrotingen moeten gewoon sluitend worden gemaakt. Zoals ik al eerder betoogde is dat ook het einde van de afhankelijkheid van staten van een financieel stelsel zoals we dat nu kennen. Sluitende begrotingen bereik je alleen door een radicale verschuiving in de belastingdruk van de burger en MKB naar multinationals die de boel gewoon ontwijken. Daar zit het geld.
Wij begrijpen elkaar ;) . Als zal je naast fiscale bevoegdheden ook sociale bevoegdheden moeten meeversluizen, gezien daar ook een sterke breuklijn loopt door Europa en je niet wil dat er dan eenzijdig wordt gedwongen om daar te gaan besparen.

Dat verhaal ligt echter nu al vreselijk moeilijk, en als de Grieken hun slag thuis halen vrees ik alleen dat dat het voor minstens een generatie in de kast zal moeten. Ik verwacht dan eerder dat dingen uit elkaar vallen dan verder naar elkaar toegroeien, de gemiddelde politicus krijgt dat nooit uitgelegd: 'luie grieken' schreeuwt zoveel makkelijker.

Tenzij er natuurlijk ergens een Europese Obama opstaat waar iedereen meteen gaat achter staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

fast-server schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:12:
Oh ja, daar zijn ze inmiddels ook achter hoor. Zie het "vijf presidenten rapport" (van voorzitter Juncker van de Europese Commissie, EU-president Tusk, ECB-baas Draghi, Eurogroepvoorzitter Dijsselbloem en Europees Parlementsvoorzitter Schulz).
Verdergaande integratie van de eurolanden wordt als het aan de 'presidenten' ligt echter uitgesmeerd over de nodige jaren. Voor de korte termijn (tot medio 2017) stellen ze bescheiden stappen voor als de oprichting van een Europese Budgettaire Raad die gevraagd en ongevraagd adviezen uitbrengt over het nationale begrotingsbeleid. Daarnaast moet er striktere afspraken komen die de concurrentiekracht van de nationale economieën (loonontwikkelingen koppelen aan productiviteitsstijging) versterken.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Ze kunnen wel dingen gaan bedenken maar uiteindelijk zullen de landen er ook akkoord mee moeten gaan.
Denk niet dat de meeste Noord Europese landen de regie uit handen willen geven, daarnaast zullen deze dan meer moeten gaan betalen (hogere rente staatsobligaties) ten gunste van de Zuid Europese landen.

De verschillen zijn in Europa nou eenmaal te groot om tot 1 unie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dijsselbloem: uitspraken Varoufakis uit duim gezogen
Minister Dijsselbloem ontkent met kracht dat een akkoord met Griekenland in het verschiet ligt. De Griekse minister van Financiën Varoufakis zei vanochtend dat er nieuwe voorstellen zijn gedaan en dat ongeacht de uitslag van het referendum een deal zo goed als rond is.

Dijsselbloem, ook voorzitter van de Eurogroep, noemde die uitspraken volstrekt onjuist. "Het is van het begin tot het einde uit zijn duim gezogen; ik weet niet of dat een uitdrukking is die ze ook in Griekenland kennen."
Greek debt deal 'more or less done' - Varoufakis
"If it is a no, I can assure you that on this week of impasse, we've had some very interesting proposals coming from official Europe confidentially, and a deal is more or less done."

Mr Varoufakis said a No vote would lead to a better agreement, but he insisted that either option would lead to an agreement.

Asked if despite the very public announcements from eurozone leaders there would be no negotiations until after the referendum, was he saying that there had been private talks, Mr Varoufakis said "Well, I did say that, didn't I?"
Zouden er misschien gesprekken zijn geweest waar deze keer jongetje Dijsselbloem buiten werd gehouden? :+ Zou wel een koekje van eigen deeg zijn maar gezien de plannen om hem binnen afzienbare tijd te wippen zou een geleidelijk op een zijspoor rangeren van Dijsselbloem me niet als een heel grote verrassing voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Mooi verhaal van Slavoj Žižek in VN (op basis van een door hem geschreven op-ed in Die Zeitung): Dit gaat niet over de Grieken, dit gaat over ons allemaal.

Een aantal zeer interessante inzichten, waaronder deze:
De strijd die zich afspeelt is de strijd om de Europese economische en politieke Leitkultur. De EU-machten staan voor de technocratische status quo die Europa al decennialang verlamt. In zijn Notes Towards a Definition of Culture merkte de grote conservatief T.S. Eliot op dat er momenten zijn waarop er alleen te kiezen valt tussen ketterij en ongeloof. De enige mogelijkheid om een religie in leven te houden is dan een sektarische afsplitsing van het afstervende lichaam. Dat is momenteel de situatie in Europa. Alleen een nieuwe ketterij, alleen een nieuwe afsplitsing (die Syriza belichaamt) kan redden wat van de Europese erfenis het redden waard is: de democratie, het vertrouwen in mensen, de egalitaire solidariteit… Het Europa dat wint wanneer Syriza aan de kant wordt geschoven is een Europa met Aziatische waarden – wat natuurlijk niets met Azië te maken heeft, maar alles met de overduidelijke tendens van het hedendaags kapitalisme de democratie ten val te brengen.
En deze:
Heeft het linkse Europa gefaald? Nee. Europa heeft gefaald. In West-Europa hebben we de neiging om naar Griekenland te kijken alsof we buitenstaanders zijn, buitenstaanders die vol medeleven de misère van een verarmde natie gade slaan. Maar een dergelijk comfortabele houding berust op een noodlottige illusie. Want wat zich deze weken in Griekenland afspeelt gaat ons allemaal aan. Het is de toekomst van Europa die op het spel staat. Terwijl we het nieuws rondom Griekenland zo belangstellend volgen deze week, zouden we in gedachte moeten houden: de te fabula narrator. De geschiedenis gaat over jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:33:
Zouden er misschien gesprekken zijn geweest waar deze keer jongetje Dijsselbloem buiten werd gehouden?
Dat is natuurlijk het grappige met 'Europa'. Er is niet één gesprekspartner. Ook al ligt alles officieel stil, iedereen en zijn moeder blijft natuurlijk maar één-op-één kletsen met die Grieken. Want al die narcisten (pun intended) dromen er natuurlijk van dat hij of zij degene is die de doorbraak weet te forceren. Ondertussen leren de Grieken precies wat ieders standpunt is, en hoe ze de schuldeisers op een later moment tegen elkaar uit kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
rr7r schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 23:35:
[...]

Denk dat hij het vooral als opinie bedoelde, omdat de Griekenland bail out als een banken bailout wordt gezien, maar dat is dus opinie. Hoewel, gezien de gemiste betaling aan het IMF kán je, afhankelijk van hoe je deze wanbetaling interpreteert, concluderen dat Griekenland niet volledig gered is afgelopen dinsdag.
Opinie is niet hetzelfde als verzinnen. Je moet je opinie nog steeds baseren op feiten, maar idd hier gata het eerder om ideologie waar feite niks meer mee te zien hebben.
Garyu schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:05:

Titelblad van het Handelsblatt. Hoezo beeldvorming? O-)
Dat is wel grotendeels wat griekenland doet. Iedereen weet dat failliet gaan het slechtste is toch sturen ze daarop aan omdat EU/ECB/IMF niet toegeeflijk genoeg zijn naar hun eisen.
Señor Sjon schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:19:
[...]

Misschien moet je mijn post dan eens lezen. Nergens heb ik het over samenzwering of wat dan ook door Apple. Vanaf hun gezien is de actie wel logisch, maar dit strookt wel met berichten dat ook Griekse hotels niet betaald zijn door touroperators vanwege de bancaire boycot. Het stoppen van internationaal betalingsverkeer is een ergere 'straf' dan enig sanctie die de Russen en de EU aan het uitwisselen zijn
Neen lees het artikel. Griekenland stelt restricties in voor buitenlandse betalingen gevolg elkeen die zijn abonnement moet verlengen van gelijk wat via internet in het buitenland botst op deze griekse beperking.

Niks druk zetten op de bevolking buiten dan van de griekse regering zelf.

[ Voor 52% gewijzigd door k995 op 03-07-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
http://deredactie.be/cm/v...iek/interactief/1.2382045

Onderaan kun je vinden waar ze de getalletjes vandaan halen.

Even schetsen hoe duur het leven in Griekenland is in verhouding tot het nettoloon. Wel belangrijk om in gedachten te houden dat heel veel mensen werkloos zijn en dus die 820 euro niet halen. Een aantal levensmiddelen zijn relatief gezien veel goedkoper, sommige volgen die trend echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:41:
[...]

Waarom niet? Een Grexit waarbij alle leningen tot na der orde niet afbetaald gaan worden samen met een nieuwe financiële crisis en de focus die nu op Spanje, Italië en Frankrijk komt is ook moeilijk uit te leggen. Mensen weten meer over hoe het systeem werkt dan in 2008 en de connectie tussen Grexit en problemen is wel heel makkelijk te maken ook al begrijp je er werkelijk niks van. Waarom zou de Eurogroep niet eieren voor hun geld kiezen, die €50 miljard waar het IMF het over had kwijtschelden en Griekenland erin houden onder minder strikte voorwaarden? Het gaat om het totale plaatje en daar past en nieuwe crisis niet in.

Omdat iedereen dan weet dat de EU onder druk van een regering toegegeven heeft. Welk land zal dan niet hetzelfde doen de volgende keer. Zo'n toegift op zich is zeker het einde van de huidige euro.

Enkel als men griekenland kan dwingen een compromis waarin dat het meeste van de schuld terugbetaald word heeft de huidige euro een kans.

ECB zie ik dan ook niet veel verder gaan dan wat er nu al grotendeels op tafel lag en overeengekomen was. Indien dat aanvaard word en ze trekken Tsipras mee in het bad is dat het beste signaal dat de euro daar is om te blijven en dan gelijk welke regering daar weinig aan zal kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Xeon_vl schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 17:28:
http://deredactie.be/cm/v...iek/interactief/1.2382045

Onderaan kun je vinden waar ze de getalletjes vandaan halen.

Even schetsen hoe duur het leven in Griekenland is in verhouding tot het nettoloon. Wel belangrijk om in gedachten te houden dat heel veel mensen werkloos zijn en dus die 820 euro niet halen. Een aantal levensmiddelen zijn relatief gezien veel goedkoper, sommige volgen die trend echter niet.
Je hebt hier ook een mooie kaart van (GFK aangepast aan de lokale prijs omstandigheden)

Afbeeldingslocatie: http://www.stone-ideas.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/02/enKaufkraft13-1.jpg

Als je naar die kaart kijkt dan is het nog niet zo slecht in verhouding tot de rest van de regio, de grote uitschieter is toch wel Nederland.

Hoog BBP "amper" geld in de knip... beetje vreemd aangezien de burgers in de meeste omringende landen gewoon een stuk meer te besteden hebben (na lasten) en hun BBP lager is.

Rutte waar zijn mijn centen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
k995 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 17:30:
[...]

Omdat iedereen dan weet dat de EU onder druk van een regering toegegeven heeft. Welk land zal dan niet hetzelfde doen de volgende keer. Zo'n toegift op zich is zeker het einde van de huidige euro.
Aan de andere kant, nou en? Is er iets mis mee wanneer een regering moet toegeven aan signalen van haar bevolking? Is er iets mis mee als je een provincie hebt die meent een stunt uit te kunnen halen omdat een ander met de rug tegen de muur staat? Allemaal ruimte die je moet hebben wil je ook de flexibiliteit aan de andere kant van de muur kunnen hebben. Het mes snijdt altijd aan twee kanten. Het perfecte systeem bestaat niet.

Dat sluit prima aan bij de onderliggende vragen en conflicten.

Stel je voor, je werkt samen met anderen. Je neemt beslissingen om samen bepaalde zaken te doen. Vervolgens zijn er een paar mensen die in de problemen komen. Op gegeven moment kom je erachter dat om de situatie op te lossen je eigenlijk niet echt in het belang van die mensen, en in toenemende mate ook niet in het belang van jullie allemaal samen bezig bent. Toch ga je door, immers, je had toch afspraken gemaakt?

Als je een systeem ontwikkelt dan moet je rekening houden met het simpele gegeven dat elk systeem voorwaarden van opereren en bestaan heeft. Dat elk systeem omstandigheden vereist welke die voorwaarden continueren. Soms neem je foute beslissingen, en treden er verschuivingen daarbij of daarin op. Soms gebeurt het ook gewoon - je bent en blijft immers ook gewoon onderdeel van andere, grotere, systemen - of je hebt er raakvlak of wrijving mee.

En help, je bent onder protest de een aan het helpen, en komt erachter dat de ander zich verwaarloosd voelt, of meent dan maar zelf iets uit te kunnen halen.

Maakt an sich niets uit. Dan kun je twee dingen doen: doorduwen, of aanpassingen maken. En als je samen afspraken hebt gemaakt voor dat systeem, dan moet je ook samen aanpassingen maken voor nieuwe systemen.

Als ik dan even kijk naar de onderliggende basis van de oorspronkelijke afspraken, dan is het helemaal zo erg niet als een land zegt "ho maar, dat is niet goed voor ons". Ongeacht de omstandigheden moet je dan er samen uit zien te komen. Ook dat heb je afgesproken. Vanuit de oorspronkelijke basis van democratisch bestel en inrichting samenleving is daar helemaal niets mis mee.

Zeker als je daar gewoon in meewerkt, bereid bent om extra tandjes bij te zetten, niet te zeuren en door te gaan met die spreekwoordelijke banaan. We zijn het inmiddels vergeten, maar het heeft nog behoorlijk wat voeten in de aarde gehad om de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal in leven te houden, omdat een aantal Noordelijke landen er te lang een behoorlijk loopje mee had genomen. Mais enfin.
  • We zien dat we als interne nationale economieën behoorlijke risico's lopen inzake consequenties van op zijn minst niet flexibele aanpassingen aan verschuivingen in omstandigheden - en afhankelijkheden. Dat is normaal, helaas, maar het helpt natuurlijk niet als er elders ook nog zaken mislopen. De vraag hier is hoe je daar mee omgaat: individueel, of samen.

Allebei prima, maar kom niet zagen als het in eigen keuken misgaat met de komende vastgoedbubbel en als de huidige dertigers erachter komen dat zij een behoorlijke korting op hun pensioenen gekregen hebben vanwege interne herinrichting :P
  • We zien ook dat de genomen maatregelen eigenlijk niet in het collectieve belang zijn van al die economieën samen, aangezien we steeds meer te maken krijgen met variabelen waar we op de oude manieren van landen gewoon steeds minder greep op hebben. Dat is ook logisch, ook niet leuk, maar òf je doet er wat aan, òf niet. De vraag is hier hoe je daar mee omgaat: autocratisch of democratisch.

Allebei prima, de geschiedenis gaat toch gewoon door. Het is allebei chaos, bepalend is louter hoeveel waarde je aan je eigen waarde toekent. In autocratische ontwikkelingspaden is die namelijk consistent aflopend :P
  • We zien ook dat het maar al te makkelijk is voor ons allemaal, samen en individueel, om fouten te maken op basis van aannames en overtuigingen, en een loopje te nemen met omstandigheden op basis van exact hetzelfde. Vraag hier is dus - opnieuw - hoe je daar mee omgaat, en wat je er aan doet om aanpassingen te maken.

Dat is dan vervelend, want aanpassing kom je aan het maken. Autocratische ontwikkelingen lopen daar altijd op stuk, je kan immers niet beheersen wat over je grenzen en afspraken heengaat. Als er dan iets is wat daar steeds meer buiten staat, dan is het nou juist de ontwikkeling van onze financiële stelsels - waarvan we eigenlijk nu al niet meer mogen spreken van "onze stelsels". Logisch, verklaarbaar, maar je zal aanpassingen moeten maken. Niet dat democratische ontwikkelingen daar zo goed in zijn, maar ja, je moet kijken naar het uiteindelijke kostenplaatje. Dat komt dan in onze geschiedenis in het eerste scenario neer op bloed, in het tweede op geld. Geen keuze, toch?
Het is volslagen irrelevant of we dan kijken naar een Nederland met haar beleid inzake het van beide walletjes eten met IMF en nieuwe vergelijkbare instrumenten, een België vanuit gezapigheid en corruptie niet in staat om in haar eigen energie te voorzien, een Italië met een Caligula aan het hoofd jarenlang of een Griekenland waar voorgaande regeringen net zo gezapig lomp en fantasievol waren als de jaren van Lubbers en van Agt. Tekenen des tijds. Het is makkelijk achteraf te praten.

Je weet dus van elkaar dat je altijd met periodes van foute beslissingen, luiheid, corruptie, domheid en zo meer te maken zal hebben. Iedereen. Als je dan afspraken maakt om samen te werken, dan moet je ook accepteren dat je op elkaar moet letten - en dat je daar hard voor moet werken. De realiteit is dat we dit geen van allen op onze eigen wijzen hebben gedaan.

Et voila, we hebben dus problemen. Wat een verrassing. En zo grappig triest als het is, wat mij opvalt is dat we nog steeds met een blik van "hier en nu" naar de ontwikkelingen, keuzes en vragen kijken. Verschuivingen in condities voor menselijke systemen ontwikkelingen zich gradueel, bereiken breekpunten voor curves van ontwikkeling, verschuiven of verspringen, maar het is eigenlijk altijd een kwestie van "wat wil je voor je kinderen". Niet voor jezelf. Frappant.

Als ik even heel bot mag zijn, de Euro, Europa en haar samenleving hebben meer kans op realistische cohesie en groei vanuit een integratiemodel van vallen en opstaan wat fundament ontwikkeld, dan bij een integratiemodel waarbij het opgelegd wordt middels instrumentatie singulier gebaseerd op sancties en restricties. Op zijn minst omdat het eerste je tenminste vallen en opstaan toestaat, waarbij je dus ruimte hebt om te leren. Terwijl het tweede je louter straf, en op gegeven moment neemt niemand meer risico's, geeft geen ruimte meer aan nieuwe ideeën, ga zo door. Niets nieuws onder de zon.

Bottom up, or top down. De essentie van het conflict in visie, en meteen ook een hint naar hoe het ene kant er over denkt (je hoeft aan het eerste woord enkel een "s" toe te voegen - niet mijn grapje, maar iets uit de wandelgangen).

Als je dat niet wil geloven, dat is prima. Maar pak er dan het geschiedenisboek erbij. Er is nooit lang iemand rijk gebleven in organisatiemodellen van autocratie en sanctie/restrictie balansen. Behalve dan natuurlijk de 0.1%, al die verliezen door de bank genomen uiteindelijk het hoofd. Letterlijk trouwens, zeker in Europa is wat dit aangaat de mensheid wel heel erg excessief - waarbij opgemerkt moet worden dat het juist die lagen van bevolkingen zijn van wat we nu bovenmodaal noemen die het meest hard getroffen worden (prachtige en continu consistente voorbeelden daarvan door heel onze geschiedenis).

De enige patronen waar het überhaupt enige continuïteit gekend heeft zijn die waarbij extreme externe druk uitgeoefend wordt (polarisatie, oorlog, cultureel conflict e.d.), waar extreme interne druk aanwezig is (interessant voorbeeld is Weimar Duitsland, zie hoe dat afliep) of scenario's van extraterritoriale expansie (militair, economisch, etc). Niet dat een dergelijk verenigd Europa ook maar expansief zou kunnen zijn, ook iets om over na te denken.

Het is een illusie te denken dat je een makkelijke markt kunt scheppen door eenheid zonder integratie af te dwingen (de woordkeuze daar is bewust, om de valstrik in het denken van veel politici eens te verduidelijken), ongeacht welke oprechte overtuigingen daar ook aan ten grondslag liggen. De realiteit is nu eemaal dat we telkens louter entropie scheppen. Zelfs Keynes en Smith wapperden al met die rode vlag. Entropie is hoe dan ook een ingebouwd verschijnsel in ons bestaan, waarom zouden we dat nog vergroten of versnellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

fast-server schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 18:29:
Hoog BBP "amper" geld in de knip... beetje vreemd aangezien de burgers in de meeste omringende landen gewoon een stuk meer te besteden hebben (na lasten) en hun BBP lager is.

Dat komt omdat ons hoge BBP vooral aan de export te danken is. Daar profiteren vooral bedrijven van, niet de burgers. Daarnaast zit een hoop van onze centen bevroren in een slecht functionerende onroerend goed markt en in pensioenvoorzieningen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

fast-server schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 18:29:
[...]

Je hebt hier ook een mooie kaart van (GFK aangepast aan de lokale prijs omstandigheden)

[afbeelding]

Als je naar die kaart kijkt dan is het nog niet zo slecht in verhouding tot de rest van de regio, de grote uitschieter is toch wel Nederland.

Maar, maar, onze concurrentiepositie is zo goed en dat levert banen op...

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

Ondertussen zijn in Athene de restaurants leeg, is het rustig in de supermarkt, afspraken bij de tandarts worden allemaal gecanceld. Dit vertelde een vriend van me die met een athenese is en op dit moment daar is.

Ook familie met hotels vertellen over cancels per uur. Hotels zijn gewoon halfvol terwijl ze normaal uitpuilen.

Ze voelen het zo wel heel snel.

[ Voor 26% gewijzigd door mindcre8r op 03-07-2015 19:56 ]

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
@Virtuozzo

Kan me grotendeels vinden in je verhaal. Enkel, het probleem is dat men niet toestaat dat het (falende) model wijzigingen ondergaat. Immers; er leeft de perceptie dat als men ook maar laat doorschemeren dat het model niet perfect is, het vertrouwen in het gehele model per direct verdwijnt.

Ergo; men moet de boodschap uit blijven zenden dat de euro(zone) een zegen is voor alle aangesloten landen, als men zich maar aan de regeltjes houdt / had gehouden. Aangezien dit in de praktijk echter niet gebeurd ziet eenieder die er geen belang bij heeft / er verantwoordelijk voor is dat het systeem allesbehalve perfect is. En hoe harder er geroepen wordt dat het allemaal fantastisch is, hoe groter de kloof tussen politiek en burger wordt.

-------------

Vind dit trouwens ook wel een lekkere :/ : http://www.iex.nl/nieuws/...467.1030019663.1423355367

Als je dit soort zaken onder de pet wil houden, moet je toch op een gegeven moment ook zelf het besef ontwikkelen dat je niet goed bezig bent?

[ Voor 18% gewijzigd door alexbl69 op 03-07-2015 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als de uitslag zondag nee is en dat er uiteindelijk toe zou leiden dat Griekenland uit de euro stapt en weer naar een Drachme met variabele koers teruggaat dan denk ik dat het wel eens in ieders belang zou kunnen zijn als dat een gecontroleerde Grexit zal zijn en niet in de vorm van één grote ongecontroleerde en onzekere schok.

Valutahandel in de Drachme moet ten eerste verboden worden voor partijen die alleen maar rijker willen worden door valutaspeculatie. Die parasieten heeft niemand nodig. Alleen voor het internationale betalingsverkeer moet die handel ('wisselen') toegelaten worden.

Ook zou een geleidelijke loskoppeling van de koers t.o.v. de euro grote oncontroleerbare en schadelijke effecten kunnen helpen voorkomen. Griekenland en de eurogroep zouden in overleg de Euro-Drachme koers kunnen VASTSTELLEN en die regelmatig bijstellen al naar gelang de 'ontwikkelingen'. Er zou afgesproken kunnen worden dat de koers met niet meer dan een bepaald percentage per tijdseenheid mag gaan afwijken van de initiële koers om alle belanghebbenden meer duidelijkheid te geven over de financiële toekomst. Die initiële koers zal naar ik aanneem de oude koers zijn ten tijde van de overgang naar de euro met wellicht een aanpassing naar een 'Nieuwe' Drachme waarbij een paar nullen verwijderd worden omdat de oude Drachme al met erg grote getallen werkte. Een vaker gehanteerde aanpassing. Door die (voorlopige?) koppeling met de euro wordt dan ook de koers t.o.v. alle andere wereldvaluta bepaald.

Natuurlijk heeft zo'n koppeling gevolgen voor de geldhoeveelheid die Griekenland evt. kan bijmaken. Die twee zijn nu eenmaal niet los te zien. Zeker als de Euro-Drachme koers op termijn geheel vrij zal worden. Ik vraag me nl. af hoe haalbaar een blijvend gecontroleerde koers tussen die twee zou kunnen zijn. Interessante vraag ook vooruitlopend op een eventuele verdere teruggang naar nationale munten binnen de eurolanden. Dat bijdrukken zal dus ook in dat overleg meegenomen moeten worden. Er zijn ongetwijfeld nog vele andere zaken waar met regelmaat overleg en afspraken over gemaakt zullen moeten worden maar ook dat lijkt me een zeer nuttige proeftuin voor een evt. toekomstige situatie waarbij meer landen weer terug gaan naar een samenwerkingssituatie die meer weg heeft van de situatie vóór de E(M)U revolutie. Iets wat velen met mij zouden verwelkomen. De dwangbuis van de E(M)U moet m.i. geleidelijk aan weer ontwonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Nou ja, dat soort scenario's zijn in theorie mogelijk. Vraag is echter of het zo nuttig is - zowel voor de Grieken, als voor ons.

Laat ik het zo stellen, er zitten hier ook geopolitieke muntjes die over tafel rollen. Ik weet zonet nog niet of je aan de voordeur de zaken zou willen openstellen voor concurrerende mogendheden of macro-economische blokken. Zeker niet als je al zoveel moeite hebt om je achterdeur te beveiligen.

Aan de andere kant, en dat waarschijnlijk koud overkomen, koppel je Griekenland los, dan koppel je het ook los van heel veel andere afspraken en verplichtingen. Er is dan heel veel meer mogelijk om zich te ontworstelen aan de invloed van de bruine club, als ik het zo mag zeggen. Dat zal echter een zeer heftige strijd zijn, niet zonder consequenties. Harder nog dan nu. Maar wat komt daarna? Even vanuit oogpunt realpolitik: een Griekenland buiten deze stelsels van afspraken in herstel en groei is nou juist het teken aan de wand benodigd voor heel veel onderliggende bewegingen van verzet tegen het huidige cordon.

Het is moeilijk in te schatten op het moment, aangezien er zo ontzettend veel punten van splitsing zijn voor paden van ontwikkelingen en verschuivingen in en tussen variabelen. Toch, een Europa onder druk is niet gebaat met een Griekenland daarbuiten in herstel. Dat ontgaat nou juist de club die koste wat kost wil doorduwen: herstel is vereist voor interne druk, maar herstel buiten de deur schept extra interne druk.

Niet dat dit een makkelijke weg zou zijn voor Griekenland, of zelfs maar iets van korte termijn. Daar zit echter ook weer een andere set factoren: pijn en trots van een heel andere aard dan wat we nu zien. Een herstellend Griekenland na hoe men het behandeld heeft zal dat niet vergeten. Dat is voor Nederlanders moeilijk voor te stellen, maar vraag eens de gemiddelde Griek naar de oorlog met Turkije. Institutioneel geheugen.

Nogmaals, we kunnen proberen dit telkens in termen en modellen van economie te brengen, dat is en blijft echter slechts een - derivaat - aspect van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

Virtuozzo schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 23:28:
Nogmaals, we kunnen proberen dit telkens in termen en modellen van economie te brengen, dat is en blijft echter slechts een - derivaat - aspect van het geheel.
Klopt, zie ook het stuk van dhr. Zizek in VN (wat ook al eerder -in een iets andere vorm- door anderen is beschreven). Het gaat niet zozeer om het financiele aspect, maar meer over hoe Europa in de (nabije) toekomst politiek en economisch hervormd en geleid zal worden. Hierover staan nu een David en Goliath tegenover elkaar: de grote EU die meer denkt en handeld uit het oogpunt van absolute macht en financieel gewin, en het kleine Syriza welke meer handeld uit het oogpunt van menswaardigheid en democratie.

En als je het zo bekijkt is het eigenlijk voor ons, de Europese middenklasse, enorm belangrijk dat Syriza zondag niet ten onder gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door mindcrash op 03-07-2015 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Virtuozzo schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 18:34:
[...]

Aan de andere kant, nou en? Is er iets mis mee wanneer een regering moet toegeven aan signalen van haar bevolking? Is er iets mis mee als je een provincie hebt die meent een stunt uit te kunnen halen omdat een ander met de rug tegen de muur staat? Allemaal ruimte die je moet hebben wil je ook de flexibiliteit aan de andere kant van de muur kunnen hebben. Het mes snijdt altijd aan twee kanten. Het perfecte systeem bestaat niet.

Dat sluit prima aan bij de onderliggende vragen en conflicten.
Binnen de mate van het mogelijke is daar niks mis mee. "Wij betalen geen belastingen meer kan echte niet"
Stel je voor, je werkt samen met anderen. Je neemt beslissingen om samen bepaalde zaken te doen. Vervolgens zijn er een paar mensen die in de problemen komen. Op gegeven moment kom je erachter dat om de situatie op te lossen je eigenlijk niet echt in het belang van die mensen, en in toenemende mate ook niet in het belang van jullie allemaal samen bezig bent. Toch ga je door, immers, je had toch afspraken gemaakt?
Wat niet het geval is men veranderd immers de afspraken om beter die persoon te helpen.

Echter blijft men wel naar een langdurige oplossing zoeken en niet korte termijn bricolage.
Als ik dan even kijk naar de onderliggende basis van de oorspronkelijke afspraken, dan is het helemaal zo erg niet als een land zegt "ho maar, dat is niet goed voor ons". Ongeacht de omstandigheden moet je dan er samen uit zien te komen. Ook dat heb je afgesproken. Vanuit de oorspronkelijke basis van democratisch bestel en inrichting samenleving is daar helemaal niets mis mee.
Vandaar de onderhandelingen,het geheel is immers het belangrijkste. De EU kijkt naar de enkele honderdenmiljoenen van de EU, niet alleen naar enkele miljoenen grieken.

Je voorbeelden slaan verder nergens op, eerder marktwerking dan enige falen. Iets wat je blijkbaar moeilijk uit elkaar kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
mindcrash schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 23:44:
[...]

Klopt, zie ook het stuk van dhr. Zizek in VN (wat ook al eerder -in een iets andere vorm- door anderen is beschreven). Het gaat niet zozeer om het financiele aspect, maar meer over hoe Europa in de (nabije) toekomst politiek en economisch hervormd en geleid zal worden. Hierbij staan nu een David en Goliath tegenover elkaar: de EU die meer denkt en handeld uit het oogpunt van absolute macht en financieel gewin, en Syriza die meer handeld uit het oogpunt van menswaardigheid en democratie.
Dat is echt niet juist, beide willen hetzelfde echter hebben beide verschillende manieren om dat te bereiken.
En als je het zo bekijkt is het eigenlijk voor ons, de Europese middenklasse, enorm belangrijk dat Syriza zondag niet ten onder gaat.
Als Syriza haal wat ze willen zal er snel geen europese middenklasse meer zijn. Zal het weer ieder voor zich worden. Griekenland is dan nog steeds de pineut hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

De ECB is bezig met het treffen van voorbereidingen voor besmetting van de bankensector van omliggende landen (Bulgarije wordt bij naam genoemd).

Volgens Bloomberg:
The European Central Bank is set to extend a backstop facility to Bulgaria and is ready to assist other nations in the region to ward off contagion from Greece, according to people familiar with the situation.

The ECB would provide access to its refinancing operations, offering euros to the banking system against eligible collateral, the people said, asking to remain anonymous because the matter is confidential. The ECB and the Bulgarian central bank declined to comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
k995 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 23:47:
[...]

Binnen de mate van het mogelijke is daar niks mis mee. "Wij betalen geen belastingen meer kan echte niet"

[...]
Wat niet het geval is men veranderd immers de afspraken om beter die persoon te helpen.

Echter blijft men wel naar een langdurige oplossing zoeken en niet korte termijn bricolage.

[...]

Vandaar de onderhandelingen,het geheel is immers het belangrijkste. De EU kijkt naar de enkele honderdenmiljoenen van de EU, niet alleen naar enkele miljoenen grieken.

Je voorbeelden slaan verder nergens op, eerder marktwerking dan enige falen. Iets wat je blijkbaar moeilijk uit elkaar kan houden.
Als men het goed van het grote geheel of zelfs maar de meerderheid voor ogen had, denk je dan niet dat er een andere visie dominant was? Tenslotte zijn de verdelingen enkel scherper geworden, en zijn de verhoudingen tussen Noord en Zuid (als je daar zo kort door de bocht van mag spreken) ook scherper geworden. Daarnaast moeten we ons toch eigenlijk echt afvragen of de basis van het beleid überhaupt het goede - of zelfs maar betere - voor een meerderheid op termijn zal opleveren.

De tot nu toe genomen beslissingen hebben dat in ieder geval niet gedaan. Het blijft in deze pijnlijk om te zien dat landen met problemen die de austerity measures louter als een buffer behandelen of er zelfs van wegsturen het in proportie beter doen dan Griekenland. Misschien nog pijnlijker is de observatie dat zelfs de landen die er op bouwen - vaak juist de landen die driftig gebruik maken van de Griekse kwestie en haar voorlopers - nog steeds groeiende bubbles hebben.

Zeker, de problemen blijven. Daar, echter hier ook. Zeker in een dynamiek die onder meervoudige druk staat moet je je dan toch echt afvragen of je op de goede manier bezig bent. Maar ja, point of no return. Op gegeven moment kun je je eigen kiezers niet meer uitleggen wat je daarvoor zou moeten doen. De hoofdreden daarvoor blijft gevestigde beeldvorming.

Om nu te zeggen dat men naar een langdurige oplossing zoekt, ik betwijfel het - of had daar een vraagteken bij moeten staan? Het blijft immers nog steeds stapjes van korte termijn, met vage ideeën van strategie en doelstellingen.

Wat die voorbeelden aangaat, ik denk dat we de kwestie van twee heel verschillende kanten benaderen. Mijn perspectief is in deze voor de gevestigde beeldvorming atypisch, echter an sich heel simpel. Alles wat wij kennen als systemen, modellen, gescheiden concepten als demografie en economie zijn derivaten. Het fundament is heel simpel: sociale dynamiek. Dat is complex, maar het maakt wezenlijk verschil uit of je een kwestie als de huidige doet benaderen vanuit - bijvoorbeeld - macro-economisch oogpunt als primaire insteek, en sociografische ontwikkelingen als secondair (of andersom) dan wanneer je dit als afgeleide neemt van wat eigenlijk aan de basis ligt: de sociale dynamiek van interactie tussen het individu en de groep onderling en in samenspel.

Wat je eerste reactie aangaat, goed voorbeeld. Geen belasting betalen, dat kan niet.
Toch kan het voorkomen dat je het niet kan. Frappant, in veel gevallen is het ook prima mogelijk om het gewoon nauwelijks of niet te doen. Of dat nu een kwestie is van lokale wetgeving, of het simpele gegeven dat onze kapitaalstromen bar weinig voeten in die aarde en oude concepten hebben.
Dus is en blijft (of zou het moeten zijn) altijd een vraag te communiceren, en niet een dogma of protocol. Dat is moeilijk genoeg binnen en op het niveau van landen (kijk maar eens hoe anders bedrijf in deze is als persoon in de Europese landen, of kijk elders zoals de VS waar een bedrijf als persoon kan ageren in niet enkel economische maar ook sociale en politieke processen). Wanneer landen samenwerken, afhankelijkheden delen, en afspraken maken is hetl al helemaal moeilijk. Toch blijft dit ook op die niveau's altijd een gegeven: starre systemen breken. Groei bereik je vanuit je vermogen tot aanpassingen.

Ja maar! Iedereen moet belasting betalen! Anders breekt het systeem! Nou ja, prima. Leuk concept, goed werkzaam beeld. Niet de realiteit. Je mag daar trouwens gerust substitutie toepassen. Belasting, schuld, ga zo door.

Zeker, regels zijn regels. Gemaakt echter in het aanzicht van veranderende omstandigheden. Daarom passen we wetten aan, investeren in ruimte voor communicatie en innovatie. Althans, dat zouden we moeten blijven doen. Juist in een complexe dynamiek van meervoudige partners. Er zitten veel keerzijden aan die munt trouwens, kijk maar eens naar de wat meer duistere perioden van onze geschiedenis. En soms zijn regels ook gewoon geen regels, maar verwachtingen. Erger nog, soms gelden regels helemaal niet, afhankelijk van de aard of gewicht van je belangen.

Hoe het ook zij, hier en nu is het resultaat van onze eerdere beslissingen. Daar zijn we allemaal samen bij geweest, we dragen er allemaal samen en individueel verantwoordelijkheid voor.

Maar serieus, ik stel oprecht de vraag of men bij het aangaan van de problematiek die geleid heeft tot de huidige uitdagingen in en voor de Europese lidstaten echt het goede voor de meerderheid voor ogen heeft gehad. Ik stel deze vraag omdat het een aanname is, die te vaak basis heeft in overtuigingen of perceptie, terwijl het een vraag is die eigenlijk bij elke stap gesteld zou moeten worden.

Dat is het punt waar ik vanuit achtergrond en ervaring belangrijke signalen opmerk in het Griekse kamp, in de wedstrijd gespeeld op dat veld. Misschien liggen in de afwezigheid van die vraag de redenen waarom ik er anders naar kijk, dat wil echter niet zeggen dat ik me in dat kamp - of welk dan ook - plaats. Tevens ook waarom het voor mij bar weinig nut heeft om nog te kijken naar schuld, vinger of verwijt. We zijn voorbij het punt waarop dat constructief was. Daar zijn we allemaal deelnemer aan geweest.

Als opmerking terzijde daarbij, willen we eigenlijk echt wel alle oorzakelijkheden in kaart brengen? Staan we daar open voor? Willen we überhaupt kijken naar de mogelijke consequenties daarvan?

In ieder geval denk ik dat we best mogen zeggen dat er heel veel signalen zijn dat men op een aantal vrij cruciale plaatsen niet genegen is om überhaupt ruimte te laten voor dergelijke processen van toetsing. Of je dan naar de hetze van de gekozen (!) methodiek voor invoering van de Euro kijkt, of de recente beslissing van de Tweede Kamer in Nederland om geen steun te geven aan het referendum als instrument voor stemgerechtigden - noch als instrument van toetsing, noch als signaal van correctie of afstand vertegenwoordiging / samenleving / economie.

Daar zit de crux, zogezegd. Griekenland, dat is het speelveld. Ik zie niet echt het nut in van onszelf kwijtraken in de analyse van de match daar, aangezien het spel ook de box en de tribune omvat. Belangrijker nog, het gaat door na de match. Enfin, in ieder geval is dat wat voor ogen zou moeten staan - en dat is geen economisch plaatje. Dat is slechts een enkel onderdeel van het geheel.

En dan komen we meteen terug bij de vraag òf we dat soort vragen echt wel willen stellen - en of we dat überhaupt wel toe willen laten. Het mag gekend zijn hoe ontzettend reflexief en voorspelbaar mensen in hun handelen zijn, vraag het een politicus, onder blootstelling aan druk of in perceptie van ondermijning van aannames. We zijn nog steeds prima bereid heksen op de brandstapel te gooien.

Ik wil grif toegeven dat we nou niet echt goed zijn in omgang met dat soort vragen. Als we dat wel waren, dan gingen we heel anders om met veel uitdagingen. Er zou dan op zijn minst bereidheid te bespeuren zijn in debatten als de vluchtelingenkwestie om het over oorzaken te hebben van de trends verantwoordelijke voor het ontstaan van de omstandigheden die tot die problematiek geleid hebben. Toch ontkomen we daar op gegeven moment niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Greek banks prepare plan to raid deposits to avert collapse
http://webcache.googleuse...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=be

Wordt uiteraard wel ontkent door de Grieken.
http://www.rtlnieuws.nl/e...spaargeld-niet-te-offeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over belastingen gesproken. Hoorde vandaag dat in Griekenland de maritieme sector geen belasting hoeft te betalen en dat deze daardoor relatief zeer groot is geworden en in Griekenland de enige industrie is die goed loopt.
In hoeverre speelt mee dat deze sector ook aangepast gaat worden aan een nieuwe Griekse realiteit die eraan zit te komen. Blijft die tak belastingvrij of zullen ook zij bij moeten gaan dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik kwam daar enkele jaren geleden al achter. Het schijnt dat die reders even 'geregeld' hebben dat er een speciale wet doorheen is gejast die er voor zorgde dat zij geen belasting hoefden te betalen. Hoeveel miljarden dat de samenleving heeft onthouden? Volstrekt onacceptabel natuurlijk. Ik vind dan ook wel dat dergelijke misstanden met terugwerkende kracht aangepakt moeten worden en de effecten ervan moeten worden gecorrigeerd. Desnoods maak je ook even een nieuwe wet die dat mogelijk maakt. Het mes snijdt aan twee kanten.

Die Griechenland-Lüge

Met Duitse en Engelse ondertiteling.

[ Voor 20% gewijzigd door CaptJackSparrow op 04-07-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Met de dag komt er meer en meer kritiek op de Eurozone en het huidige beleid. Velen invalshoeken en meningen maar allemaal doelgericht op een punt namelijk dat de Eurozone onhoudbaar is in de huidige vorm. Er komt gewoon een moment dat zelfs mainstream TV media er niet meer omheen kunnen dat het huidige systeem niet langer meer werkt. Zelfs als de Grieken ja stemmen wordt het denk ik een pyrrusoverwinning op de lange termijn voor Neo-Liberaal beleid. Dan rest de vraag welke kant we opgaan. Naar meer integratie met alle gevolgen van dien (ik ben zeer huiverig voor Europese integratie puur omdat het elke keer spectaculair misgaat) of desintegratie waarbij de EU een stap terug zal moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Dit kan niet anders als een stap terug zijn, zelfs de 2e wereled oorlog was niet voldoende om iedereen op 1 lijn te krijgen.
Er is heel veel landelijke trots aanwezig in veel landen, daarnaast zal maar een klein gedeelte afstand willen doen van haar soevereiniteit.
Daarnaast heb je gevoelige zaken zoals de officiële taal etc. dit ligt in de zuidelijke landen, Frankrijk en Duitsland erg gevoelig.

Je kunt het met de Griekse regering eens zijn of niet maar ze durven wel, ergens ben ik wel blij dat er eindelijk eens een duidelijke keuze gemaakt moet worden zodat we niet in een grijs schimmig gebied blijven zitten.

Je kunt nou eenmaal geen munt hebben zonder land/staat.

[ Voor 8% gewijzigd door fast-server op 04-07-2015 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Griekse banken komen met een bail-in plan (oftewel het Cyprus model van Dijsselbloem) op de proppen.
Alles boven 8k zou 30% moeten inleveren.
http://www.zerohedge.com/...-%E2%82%AC8000-ft-reports

Is ook even een leer momentje voor de mensen die wat geld op de bank hebben staan om hier over na te denken mocht het hele EMU onder zware druk komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

fast-server schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:47:
Je kunt het met de Griekse regering eens zijn of niet maar ze durven wel, ergens ben ik wel blij dat er eindelijk eens een duidelijke keuze gemaakt moet worden zodat we niet in een grijs schimmig gebied blijven zitten.
Duidelijke keuzes waren allang gemaakt. Compromissen ontbraken echter.
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:33:
Dan rest de vraag welke kant we opgaan. Naar meer integratie met alle gevolgen van dien (ik ben zeer huiverig voor Europese integratie puur omdat het elke keer spectaculair misgaat) of desintegratie waarbij de EU een stap terug zal moeten doen.
Die keus is allang gemaakt, zonder dat iemand daar wat over te zeggen had. Vanaf 2017 worden kleine stapjes naar verregaande integratie gezet, en daarna steeds grotere stappen. Kortom: Als er in de richting die de EU op wil niets veranderd en we een soeverein Nederland willen behouden dan moeten we voor 2017 eruit stappen. Daarna is het te laat.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 11:03:
Over belastingen gesproken. Hoorde vandaag dat in Griekenland de maritieme sector geen belasting hoeft te betalen en dat deze daardoor relatief zeer groot is geworden en in Griekenland de enige industrie is die goed loopt.
In hoeverre speelt mee dat deze sector ook aangepast gaat worden aan een nieuwe Griekse realiteit die eraan zit te komen. Blijft die tak belastingvrij of zullen ook zij bij moeten gaan dragen?
Varoufakis is met dat soort dingen bezig, maar dat gaat nog wel even duren. Zie bijvoorbeeld de lijst die het IMF heeft aangeleverd van notoire belastingontwijkers waar maar amper vooruitgang op wordt geboekt omdat hij momenteel beschikt over maar liefst 100 belastinginspecteurs (voor heel Griekenland). Dus eerst de belastingdienst op orde brengen, en dan is er ruimte om de teugels wat meer aan te trekken.

Pagina: 1 ... 27 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de Eurocrisis. Voor de EU in het algemeen is er het volgende topic: :)
Het grote Europese Unie topic