cbr600f4i schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:40:
Zitten er al daken op alle Griekse woningen? Zolang dat nog niet het geval is kunnen we wel ophouden met discussieren. De EU had dat natuurlijk ook kunnen bedenken. Eerst hervormen en dan kom je vrolijk bij ons. Als ik om een lening kom ergens dan lacht de bank mij keihard uit als ik mijn financien niet op orde heb. De EU in al haar hebberigheid en geen hoofdelijke aansprakelijkheid had dit natuurlijk mijlenver aan kunnen zien komen. Als Jan met de pet dat kan..
Ratio en logica is in veel gevallen helaas niet de basis voor besluitvorming. Wensdenken, gebrek aan kennis van de realiteit en doodsimpele arrogantie des te meer. En het lijkt erop dat dit effect versterkt wordt naarmate het niveau waarop besluiten vallen hoger wordt.
De hele euro/eurozone in de huidige opzet is een voorbeeld van zo'n fail. Dat is hier al vele malen met argumenten aangetoond. Dat wisten de beslissers destijds ook wel (het is ze in ieder geval wel verteld), maar ze hoopten waarschijnlijk middels de euro de door hun zo vurig gewenste (maar politiek onhaalbare) Verenigde Staten van Europa te forceren. Dat ze daarbij pokerden met de welvaart en veiligheid van honderden miljoenen Europeanen toont enkel aan dat je boven een bepaald (politiek) niveau elke verbinding met de werkelijkheid verliest.
Krijg nog steeds kippenvel als ik de arrogante en schreeuwerige reacties van een Martin Schulz of met name Guy Verhofstadt zie zodra ze geconfronteerd worden met welke kritiek op Europa dan ook. Deze lieden hebben jarenlang kunnen functioneren zonder enige vorm van oppositie. Daardoor is de Europese gedachte voor ze een soort religie geworden, waarop geen kritiek mogelijk is. Eenieder die er ook maar iets negatiefs over durft te zeggen is een ongelovige, een idioot. Kippenvel krijg ik omdat ik (persoonlijk) vindt dat deze lieden veel te weinig tegengas krijgen en daardoor geen afgewogen besluiten nemen. Maar het zijn zeer machtige mannen en de besluiten die ze nemen raken ons allemaal.
Tot voor een paar jaar was Brussel een bastion van enkel eurofielen, die elkaar napraten en elkaar overtuigden dat ze met iets fantastisch bezig waren. Het 'gewone' volk snapte in hun ogen toch niet waar ze mee bezig waren dus dat moest zoveel mogelijk buiten de deur gehouden en genegeerd worden. Daardoor voelt het volk zich logischerwijs niet verantwoordelijk voor de gevolgen nu het hele kaartenhuis in elkaar lijkt te donderen.
Ik lees veel Engelstalige en Duitstalige (spreek geen andere vreemde talen) nieuws- en opinie sites. En de tendens is overal hetzelfde...minimaal 80% heeft helemaal niets met Europa en de euro, en het merendeel daarvan wil nog steeds het liefst terug naar de oude situatie. De Europeanen hebben de euro nooit in hun hart gesloten, en dat gaat nu natuurlijk ook niet meer gebeuren.
[
Voor 13% gewijzigd door
alexbl69 op 18-06-2015 10:39
]