Ben het hier volledig mee eens. Ben anti-euro geweest vanaf het moment dat de plannen voor het onding bekend werden. De belangrijkste motivatie daarvoor (de landen zijn op allerlei gebieden te verschillend om één munt en monetair beleid te voeren) is altijd bekend geweest, ook bij economen. Het waren de politici die het erdoor hebben gedrukt, omdat zij dachten dat de boel wel zou 'convergeren'.cbr600f4i schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 22:56:
Ik val van de ene in de andere verbazing. Persoonlijk heb ik nooit in de Euro gelooft voor Duitsland en Nederland, voornaamste reden: if it ain't broke, don't fix it. Maar goed, als er dan toch zonodig doorgezet moet worden verwacht je ook dat het wat oplevert. Hoe verder we komen, hoe meer de leugens zich openbaren en hoe meer verhalen we horen - van voorstanders en experts - in de trant van, ja, als we dat vantevoren hadden geweten...
Het verbaast mij dat we er allemaal nog zo koel onder blijven.
Probleem zoals zo vaak is dat politici niet representatief zijn voor hun eigen burgers. Politici zijn een apart slag volk, met een eigen werkelijkheid. De reden dat ze dachten dat de boel wel zou convergeren was (en is) dat politici ongeacht het land waar ze uit komen allemaal hetzelfde denken. De werkelijkheid van de Nederlandse politicus is niet zo anders als die van een Griekse of Spaanse politicus. Daarom dachten (en denken) deze lieden altijd met gelijkgestemden te maken te hebben, en denken dat alles wel goed komt.
Maar waar 'onze' politici hun eigen, gemeenschappelijke werkelijkheid hebben, hebben wij die natuurlijk niet. De Nederlandse burger heeft helemaal niks met een Spaanse of Griekse burger. Wij zijn niet bereid om de gaten daar op te vullen, zeker niet als de arbeidsomstandigheden ook nog eens volledig anders zijn.
Dit aspect kan en wil er bij onze politici maar niet in. Toen niet, nu niet, nooit niet. En er is inderdaad ook verrekte weinig aan te doen, we zijn de gevangenen van een disfunctionerend politiek systeem, waarbij 'onze' politici ook nog eens ongevraagd veel macht aan Brussel hebben overgedragen. Ja, één keer hebben ze het gevraagd, maar dat antwoord paste niet bij hun eigen werkelijkheid, dus daar hebben ze maar niks mee gedaan.
Dit eindigt helaas pas als eurosceptische partijen absolute meerderheden gaan behalen. En aangezien onze politici te ijdel en te zwak zijn om de juiste beslissingen te nemen, zal dit gaan gebeuren. In Griekenland is het al gebeurt, in de rest van Europa sluimert het en wordt het vuurtje steeds verder opgevoerd door slap beleid zonder toekomstperspectief.
Ik begin serieus angst te krijgen dat ik bij mijn leven nog een oorlog hier mee ga maken. En de schuldigen daarvoor bevinden zich in Den Haag, Berlijn, Frankfurt, Brussel, en alle andere Europese hoofdsteden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel