Inderdaad. Had er een stuk slechter uit kunnen zien.Arrne schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:37:
Ja, dat ziet er inderdaad uit als een lijstje waar je een crisis mee oplost..
Even in aanmerking genomen dat dit de verkiezingspropaganda van Syriza was, en dat als ze 10% waarmaken ze elke politieke partij in Europa in de afgelopen decennia het nakijken geven zie ik een paar thema's:
1) Zorg dat de schuldenlast beheersbaar wordt.
2) Investeer waar nodig om het land leefbaar te houden.
3) Voorkom dat je je land in de uitverkoop gooit.
4) Bezuinig op de legeruitgaven.
Ik vind het geen slecht lijstje. De schuldenlast is op de huidige manier onbeheersbaar, het land is grotendeels onleefbaar geworden en dat helpt ook je econoie naar de verdoemenis. Als je je resources weggeeft heb je niets om je economie mee op te bouwen (vraag maar aan een paar derdewereldlanden die hun oliereserves geprivatiseerd hebben). En Griekenland is erg zwaar gemilitariseerd voor zo'n klein landje, dus daar is wel wat te bezuinigen.
Is dat alles? Neuh. Maar het is geen slechte basis om vanuit te gaan. Sommige punten (uit NATO) lijken raar, maar als je omringd bent door NATO-landen, ach. En als NATO-lidmaatschap betekent dat je geld moet uitgeven om troepen naar Afghanistan te sturen, he... we moesten bezuinigen, toch? Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen maar dat punt is wel leverage om die troepen terug te halen. En om bijvoorbeeld minder mensen naar Europa te sturen voor dure deskjobs (waar ze niets voor terugkrijgen - ik werk momenteel met Griekse militairen die op kosten van Griekenland in Belgie wonen. Kost de NATO niets, drie keer raden wie er wel voor betaalt...)
Maar goed, zo gek is dat lijstje niet - als je maar in gedachten houdt dat het verkiezingsbeloften zijn en dus niet meer dan een leidraad en een indicatie van de richting die ze op willen.