Het ging niet om nieuwe leningen. Het ging erom dat ze bestaande leningen niet konden terugbetalen.Stoffa schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:42:
Onzin: er is altijd een keus. Als een partij je een leningsregeling voorstelt waarvan je weet dat je die nooit kunt terugbetalen dan is de enige optie zeggen "deze regeling kunnen we niet accepteren, want hij is onrealistisch.
Daarnaast is de geaccepteerde regeling dus verkeerd voorgesteld door Europa. Griekenland heeft onder druk "ja" gezegd tegen iets anders dan wat er uiteindelijk gebeurd is.
Ik heb het niet alleen over de gemiddelde Griek. Het geld dat er onder de austerity measures ingepompt is was voor het grootste deel bedoeld om bestaande leningen af te betalen - daar heeft niemand in Griekenland ooit wat van gezien, dat geld is naar de eerdere geldschieters gegaan (banken die al hoge rentes vingen vanwege het "risico" dat ze namen; maar dat risico is afgekocht door de trojka).Ah ja, het argument dat de gemiddelde griek niets aan het geld heeft gehad. En tegelijkertijd kom ik in veel discussies tegen dat de grieken lonen e.d. wel moesten blijven kunnen betalen, anders kwam het hele land tot stilstand. Me dunkt dat deze lonen toch echt betaald werden middels het geld van de EU.
Wat betreft de loonbetalingen: de werkeloosheid is tot 28% gestegen, onder jongeren tot 60%(!), terwijl het minimumloon van 800 naar 400 euro is gegaan.
"Anders" kwam het hele land tot stilstand? Dat is sowieso gebeurd, ondanks de mooie beloftes en voorspellingen van de EU.
En dan is het een middelvinger. Ik kan prima begrijpen dat Griekenland ondertussen een middelvinger aan Europa geeft.Hier laat je imo pas echt zien wat een "Greece-fanboy" je bent. Het is zonneklaar dat het niet toevallig is dat hij zo slordig gekleed is: het is bedoeld als middelvinger naar de EU. Het is een opstandig gebaar, niets meer, niets minder. Dat er in het verleden ook mannen in pak zijn geweest die zich niet netjes hebben gedragen doet hier niets aan af.
Dat zeg ik nergens. Ze hebben wel degelijk iets "misdaan" en daar moesten ze voor worden gestraft.Je zegt het, en vervolgens wijs je alleen naar de EU. Volgens mij vind jij helemaal niet dat Griekenland iets heeft misdaan.
De straf is ondertussen vele malen zwaarder uitgevallen dan wat overeengekomen was, en nog steeds blijven "we" roepen dat we door moeten gaan met straffen.
Als iemand tot 5 jaar cel veroordeeld wordt dan is het niet gek dat hij na 10 jaar probeert uit te breken.
Maar "we" roepen nu dat die smiecht van tevoren wist dat ie fout zat en dat hij dus maar in de bak moet blijven zitten.
Ik noch Griekenland zelf onkennen dat Griekenland fout zat, dat Griekenland moet betalen en dat straf op zijn plaats is (of liever, was).
Vanuit Grieks perspectief is het vrijwillig afschrijven door de geldschieters zeker geen slechte optie. Het is alleen politiek niet te verkopen (de auw komt bij ons dan veel harder aan dan bij Griekenland, trouwens. Die hebben niet zo heel veel te verliezen op dit moment).Ik ook, en ik vind dus ook niet dat we moeten blijven doormeppen. De EU is net zo fout geweest als de Grieken door ze te steunen met een pakket waarvan ze dondersgoed wisten dat het nooit zou worden terugbetaald.
Daarom zeg ik: afschrijven die schulden (auw!) en grexittime. Waarom? Omdat het nooit wat wordt met die lui.
Griekenland snapt dat ook en heeft daarom ook aangegeven dat ze naar een andere oplossing willen zoeken. Dat ze daarbij aangeven dat het in het belang van Europa is om een alternatief voor afschrijven te vinden is niet meer dan rationele onderhandelingstechniek.
Klopt, een van de grote problemen is dat Griekenland zich nooit heeft geprobeerd te ontwikkelen als geindustrialiseerd land. Althans, niet op een handige manier.Ze exporteren wat feta, verhuren wat parasolletjes en dat is het wel.
Thessaloniki was ooit de "port to the Balkans" (potentieel vergelijkbaar met Rotterdam qua positie!) maar daar is sinds het uiteenvallen van Joegoslavie weinig meer van over. Daarnaast was Griekenland een flinke tabaksproducent, maar dat is ook niet meer de groieimarkt die het ooit was...
Waar ze enorme steken hebben laten vallen is ondermeer het succesvol plaatsen van hun exportproducten op de Europese markt.
Griekenland produceert uitstekende wijn, bijvoorbeeld, maar die wordt nauwelijks geexporteerd. Op dat punt hadden ze een voorbeeld kunnen nemen aan landen als Hongarije, of natuurlijk Italie.
De feta-markt hebben ze volledig uit handen gegeven aan Duitsland en Denemarken voordat ze op het idee kwamen om minstens de naam te beschermen.
Dan is er nog olijfolie - een uitstekend product, groeiende markt, maar Italie en Spanje zijn ze voorgegaan. Er wordt Griekse olie in Italie omgelabeld om het maar als Italiaans te verkopen.
En dan heeft Griekenland olie. Maar dat is letterlijk verkwanseld aan internationale bedrijven, en daar hebben slechts een paar oligarchen van geprofiteerd.
Grieken die er wel in slaagden succesvol zaken te doen hebben altijd de neiging gehad het land te verlaten. Denk aan de enorme scheepvaartindustrie. Onassis wist niet hoe snel hij weg moest uit het land. Easyjet had ook Grieks kunnen zijn (de oprichter is een Griek) maar die heeft ook eieren voro zijn geld gekozen.
Er zal een flinke mentaliteitsverandering moeten komen (ik denk dat die loangzaam maar zeker al wel ingezet is) om er wat van te maken. Ik deel je meing niet dat die omslag onmogelijk is, maar ik ben het er wel mee eens dat dat verdomd moeilijk is.
Op dit moment, nu de economie (op een niveau onder de verwachte rock bottom) eindelijk iets klijkt te stabiliseren, is het echter geen goed idee om uit te zoeken of we het nog moeilijker kunnen maken. De sfeer is optimistisch in Griekenland op dit moment. Dat blijkt ook zeker uit de verkiezingsuitslag. Het zou doodzonde zijn als die positieve sfeer (die kan leiden tot innovatie, investeringen en productiviteit) weer omslaat naar de typische lethargie en pessismisme van de afgelopen decennia.
Dat is oud nieuws. Er wordt tegenwoordig veel meer binnengehaald van wat er binnen zou moeten komen, en er is geen reden om aan te nemen dat die ontwikkeling niet doorzet. Zeker nu er eindelijk een nieuwe partij aan de macht is, zonder banden met de oude politiek en het oude geld (en zelf geen binding met de kerk!) zijn er mogelijkheden om door te pakken. En Tsipras heeft die intentie ook al duidelijk laten blijken.Final "nail in the coffin" is wel dat ze nauwelijks belasting betalen, en dat de bovenlaag (waar veel geld zit) vrijwel geheel wordt ontzien. Zelfs in deze tijden waarin het harder nodig is dan ooit dat deze bovenlaag afdraagt. Het schiet gewoon niet op.
Klein probleempje is dat de meerderheid van de Grieken welliswaar minder belasting ontduikt dan vroeger, maar dat ze ook minder belasting verschuldigd zijn omdat ze zonder werk zitten. De stilstand van de economie en de belachelijk hoge werkeloosheid vertekent helaas de resultaten van de belastinghervormingen.