Dido schreef op maandag 09 februari 2015 @ 09:15:
Je realiseert je dat de Grieken op het moment van het accepteren van de austerity measures 1) niet heel veel keus hadden, 2) dat ze op dat moment helemaal niet zoveel geld hebben aangetrokken en dat 3) het juist de trojka was die toen geen grexit wilde?
Onzin: er is altijd een keus. Als een partij je een leningsregeling voorstelt waarvan je weet dat je die nooit kunt terugbetalen dan is de enige optie zeggen "deze regeling kunnen we niet accepteren, want hij is onrealistisch. Kom met iets beters, anders gaat het ook ten koste van jullie". Hoe zeer bij de grieken ook het mes op de keel stond: zij hebben die regeling toch echt zelf geaccepteerd.
Overigens verwijt ik dit ook zeker niet alleen de grieken: als ik het me goed herinner stond Mark Rutte bij hoog en laag te beweren dat de grieken iedere cent aan de belastingbetaler terug zouden betalen toen iedereen dat al zwaar betwijfelde. Ik acht het dan ook zeer aannemelijk dat de politiek er altijd al van uitging dat de grieken nooit terug zouden betalen, en zij dus willens en wetens belastinggeld aan het verspillen waren. Kwalijk, en hiervoor zouden koppen moeten rollen.
Het geld dat door de trojka zogenaamd in Grieknland werd gepompt moest Griekenland linea recta terugbrengen naar de banken. Het was niet meer dan een verkapte steun aan een paar grote banken. In ruil voro het redden van die banken moest Griekenland bloeden. Weigeren kon wel, maar hoe denk je dat Europa het had gevonden als er een paar systeembanken waren omgevallen? Dat had ons pijn gedaan,. en Griekenland ook.
Ah ja, het argument dat de gemiddelde griek niets aan het geld heeft gehad. En tegelijkertijd kom ik in veel discussies tegen dat de grieken lonen e.d. wel moesten blijven kunnen betalen, anders kwam het hele land tot stilstand. Me dunkt dat deze lonen toch echt betaald werden middels het geld van de EU.
Dat blijkt.
Probeer je niet te zeer te laten kennen.
Ik heb nog steeds vage hoop dat dit soort beslissingen niet door de onderbuik genomen worden (hoewel het ruecksichtloss vasthouden aan de niet-werkende austerity measures helaas meer politiek dan economisch lijkt te zijn).
Ik ben dan ook geen beslissingsnemer in deze.
Ja, want of iemand iets van economie snapt is af te lezen aan zijn shirt
Ik heb liever iemand in een Tshirt die weet waar hij het over heeft dan een traditionele bankier in maatpak die alles en iedereen naait. Is je onderbuik vergeten wat de strakgeklede bankiers ons in het afgelopen decennium hebben aangedaan?
Hier laat je imo pas echt zien wat een "Greece-fanboy" je bent. Het is zonneklaar dat het niet toevallig is dat hij zo slordig gekleed is: het is bedoeld als middelvinger naar de EU. Het is een opstandig gebaar, niets meer, niets minder. Dat er in het verleden ook mannen in pak zijn geweest die zich niet netjes hebben gedragen doet hier niets aan af.
Griekenland is stout geweest.
Je zegt het, en vervolgens wijs je alleen naar de EU. Volgens mij vind jij helemaal niet dat Griekenland iets heeft misdaan.
Europa vond dat Grieknland straf verdiende, en Griekenland vond dat ook.
Bij het bepalen van de straf heeft Europa aan Griekenland verteld dat de straf pijn ging doen, maar dat de pijn na een jaar of twee minder zou worden en dat Griekenland zich daarna beter zou voelen.
Dus is Griekenland met de billen bloot gegaan, en is de EU stokslagen gaan geven.
Na twee jaar werd de pijn helemaal niet minder, maar Griekenland beet door: ze waren stout geweest, ze verdienden de straf.
Ondertussen zijn we vijf jaar verder, en heeft Griekenland niet alleen een zeer kont, elk bot in hun lijf is gebroken.
Dus ondertussen begint Griekenland zich af te vragen of 1) de oorspronkelijke straf wel zo rechtvaardig was en 2) of ze ondertussen niet genoeg gestraft zijn.
En Europa blijft gewoon doormeppen. Want ze hebben vijf jaar geleden "ja" gezegd. En Europa wil geen winst mislopen.
Het is natuurlijk allemaal subjectief - maar ik kan me redelijk voorstellen dat iemand "fuck you" zegt als ik hem blijf slaan en niet wil praten.
Ik ook, en ik vind dus ook niet dat we moeten blijven doormeppen. De EU is net zo fout geweest als de Grieken door ze te steunen met een pakket waarvan ze dondersgoed wisten dat het nooit zou worden terugbetaald.
Daarom zeg ik: afschrijven die schulden (auw!) en grexittime. Waarom? Omdat het nooit wat wordt met die lui.
Ze exporteren wat feta, verhuren wat parasolletjes en dat is het wel. In Italie gaat het ook niet goed momenteel, maar ze hebben wel klinkende namen als Fiat, Alfa Romeo, en ze zijn een toonaangevende speler op modegebied (en ongetwijfeld nog veel meer). Wie kan me dergelijke voorbeelden van Griekenland geven? Ik chargeer, maar het komt er wel op neer dat een land dat geen noemenswaardige productie heeft vroeg of laat altijd weer komt bedelen voor meer geld. Final "nail in the coffin" is wel dat ze nauwelijks belasting betalen, en dat de bovenlaag (waar veel geld zit) vrijwel geheel wordt ontzien. Zelfs in deze tijden waarin het harder nodig is dan ooit dat deze bovenlaag afdraagt. Het schiet gewoon niet op.