Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gaming/studeer/entertainment laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een laptop die geschikt is voor verschillende doeleinden: studeren, gaming en natuurlijk entertainment. Voor mijn studie moet ik best zware programma's zoals solidworks etc. kunnen draaien. Voor het gamen wil ik graag de nieuwste games op goede settings kunnen spelen zonder problemen. Voor het entertainment gedeelte wil ik het gebruiken voor films,series etc.

Van de laptop verwacht ik dan ook de volgende dingen:
-Degelijke videokaart
-I7 processor
-Degelijk geheugengrootte
-Grootte harde schijf is niet echt belangrijk, de meeste zijn groot genoeg
-Redelijk groot scherm, zodat films kijken etc. goed gaat
-Accu hoeft niet de beste te zijn, ik gebruik de laptop meestal thuis, maar toch moet de accu goed zijn.

Verder heb ik een budget van rond de 1000 euro.

Ook wou ik de volgende dingen graag van jullie weten:
-Het merk "Lenovo" kom ik hier en daar tegen maar kende het zelf niet. Best goede prijzen heeft dit merk. Maar hoe is de kwaliteit, iemand ervaring? Hetzelfde voor het merk "Medion".
-Hoe snel moet mijn processor zijn, als je mijn eisen ziet? Met de nieuwe i5, i7 etc. kom ik er niet meer uit.

Mijn vondsten (toch hoor ik graag nog anderen van jullie):
Asus N76
Bij deze twijfel is of de videokaart wel voldoet aan mijn eisen. Iemand een idee?

Asus n53sv
Bij deze twijfel ik of de processor en de videokaart goed genoeg zijn om aan mijn eisen te voldoen.

HP Elitebook 8570 (met 8GB ram)
Deze omdat ik deze kan krijgen binnen mijn budget van 1000 euro. Ziet er ook goed uit.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2012 17:38 ]

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Dell Inspiron 17R SE.

Wat linkjes om een idee op te doen.

Kijk eens hier: [NBBG] multimedia / betaalbare gamingnotebook Oktober 2012

En hier: Laptop voor videobewerking - ong. €1200

Hier ook: Laptop en fotobewerken

Vergeet dit niet: Aankoopadvies laptop, €1100-€1200

Nog een kijkje waard: Zoek laptop voor studie + gamen (1000-1500 euro)

We waren er nog niet: Laptop ~1000.- programming + gaming

Bekijk deze ook eens: Studie laptop voor opleiding CMD

Oh ja, en ook nog deze!: Gamingnotebook, budget max. €1300

[ Voor 94% gewijzigd door Omni op 18-09-2012 15:50 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

Verwijderd

Topicstarter
Kan de videokaart van de Dell Inspiron 17R SE, de GT 650M, goed omgaan met programma's die bij mijn studie nodig heb, zoals CAD, Matlab, Solidworks etc..?

Voor welke kan ik beter gaan, de Dell inspiron 17R SE, of de elitebook 8570?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2012 17:23 ]

• Omni
  • Niet online

Omni

Dat zou niet per sé een probleem moeten zijn voor de GT650M. Op de K1000M in de HP kun je maar magertjes gamen. Niet bepaald wat je zegt "de nieuwste games op de hoogste settings". Dan zou je toch minimaal naar een K2000M moeten kijken, maar liever nog beter. Dan zit je echter in een compleet andere (lees: afschuwelijk veel hogere) prijsklasse en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De 17R SE is de goedkoopste 17" met een goede videokaart, dus daar zou ik voor gaan.

Hierbij wil ik overigens wel aanstippen dat je voor jezelf echt duidelijk moet hebben of je een 17" of 15" laptop wilt hebben. De 15" is wat mij betreft precies de sweetspot: de beste verhouding tussen performance en mobiliteit. Kleinere laptops moeten meestal inboeten aan rauwe kracht en grotere laptops worden snel te zwaar en te log. Aldus, wil je een 17" en maakt mobiliteit en gewicht je niet uit, dan ga je voor de 17R SE.

Wil je een 15" en maakt mobiliteit en gewicht je dus wel uit, dan zou ik je de Lenovo Y580-M772LMH aanraden. Tevens uitstekende gameperformane, maar in een compacter jasje. Zijn "grotere" broer met i7, SSD, Bluray en meer opslag is nog beter, maar valt buiten je budget van 1000 EUR.

[ Voor 47% gewijzigd door Omni op 18-09-2012 17:39 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

Verwijderd

Voor solidworks wil je, volgens mij, wel en quadro GPU. De consumer kaarten worden meestal niet ondersteund.

In principe wil je voor school ook geen 17". Veel te zwaar. Niet dat de elitebook een licht beessie is, maar dan nog.

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je precies met : De consumer kaarten worden meestal niet ondersteund?
Kan ik solidworks er helemaal niet opdraaien? En wat bedoel je met "consumer" kaarten?

• Omni
  • Niet online

Omni

Daar heeft Darkstone een punt. Op de website van Solidworks zie ik niet de consumentenkaarten tussen de ondersteunde modellen staan.

Site: http://www.solidworks.com/sw/support/videocardtesting.html

Of dat ook daadwerkelijk betekent dat het niet werkt is een tweede. Ik zou er google op naslaan en kijken of anderen Solidworks e.d. kunnen gebruiken op gamerslaptops.

Verwijderd

Je hebt consumer kaarten, AMD, geforce, en workstation kaarten. FireGL en quadro, NVS.

Het verschil? De drivers. Een consumer kaart heeft drivers geoptimaliseerd voor games. Een workstation kaart heeft drivers geoptimaliseerd voor applicaties. Bij AMD is het verschil niet zo groot, maar bij nvidia zit er een groot gat tussen de 'compute' performance van consumer en workstation kaarten. Het verschilt sterk per applicatie of dat uitmaakt. Blender kijkt niet naar het type kaart wat er in zit, en andere programma's werken alleen fatsoenlijk met een quadro grafische kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk. Ik heb even gezocht op Google of een GT 650M(gaming kaart) ook goed Solidworks zou kunnen draaien, maar het is mij nog steeds niet geheel duidelijk. Er is geen eenduidig antwoord.
Het is niet zo dat ik alleen maar solidworks ga runnen op mijn laptop, maar gewoon af en toe aan een opdracht werken of iets dergelijks. Ook ga ik niet hardcore gamen.

Weet iemand of een GT 650M solidworks goed zou runnen?
Voor welke zouden jullie gaan, de HP 8570w OF de Dell 17R?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die mij uit de brand kan helpen?

Weet iemand of een GT 650M solidworks goed zou runnen?

Verder ben ik in de winkel gaan kijken en kwam een laptop tegen met de volgende specs:
-AMD quad-core A10-4600M
-6GB RAM
-GPU:AMD Radeon HD7660G (1GB) + 7670M(1GB) -->2 videokaarten

Voor welke zouden jullie gaan, de HP 8570w OF de Dell 17R SE OF de laatstgenoemde in deze post?

• Omni
  • Niet online

Omni

Gesteld dat je die 8570w via een laptopproject met goede garantievoorwaarden kunt krijgen lijkt mij die HP de verstandigste keuze. Je moet dan accepteren dat je niet altijd even soepel kunt gamen.

Verwijderd

Topicstarter
De garantievoorwaarden zijn inderdaad goed, maar het is eigenlijk wel een must dat ik ook goed erop kan gamen.

Zouden jullie ook nog de vragen uit mijn vorige post kunnen beantwoorden?

• Omni
  • Niet online

Omni

Wij kunnen niet voor jou een keus maken. Je moet zelf de afweging maken. De verstandige keuze is de HP8570W. Nogal vervelend als je een GPU hebt waarmee je niet kunt doen wat je moet doen in Solidworks. Wat is nu belangrijker, je studie of je spelletjes?

De K1000M presteert overigens ongeveer even goed als een GT630M. Die laatste is voldoende om mee te komen in de laatste games, maar je zult de settings meer terug moeten schroeven dan met een GT650M/GTX660M.

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet zo dat ik echt de hele tijd Solidworks ofzo moet gaan gebruiken, maar gewoon af en toe aan een opdracht of dergelijks werken.

Verder ben ik in de winkel gaan kijken en kwam een laptop tegen met de volgende specs:
-AMD quad-core A10-4600M
-6GB RAM

Voor welke zouden jullie gaan, de HP 8570w OF de Dell 17R SE OF de laatstgenoemde in deze post?
Kan iemand een 'vervangingskaart' aangeven die vergelijkbaar is met de hierboven genoemde videokaarten samen?

Verwijderd

Vermeld er dan ten minste bij over welke laptop het gaat, hoe duur hij is, e.d. Op basis van alleen de specs kan je alleen slechte keuzes maken.

Verwijderd

Topicstarter
Excuus

Het gaat om de volgende laptop: HP G6-2051SD
-AMD quad-core A10-4600M
-6GB RAM
-HDD van 1TB

Voor welke kan ik het beste kiezen, de HP 8570w OF de Dell 17R SE OF de laatstgenoemde in deze post?
Kan iemand een 'vervangingskaart' aangeven die vergelijkbaar is met de hierboven genoemde videokaarten samen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2012 23:33 ]

Verwijderd

Niet die iig. Want:
De HP G serie heeft een erg slechte reputatie
een schermresolutie van 768 hoog is een no-no voor enig productief werk
voor 12 euro meer heb je de insprion 15R SE, die wel met 1080p scherm komt.
De i5 in de inspiron is ruim 2x zo snel singlethreaded.

Verwijderd

Topicstarter
Oke duidelijk.

Verder kwam ik in de winkel ook nog deze laptop tegen: Acer v3 771G 53218g75ma ->
-17.3'' full hd
-8GB RAM
-GPU: GT650M
-750GB HDD
-i5-3210M

Wat denken jullie van deze? Het heeft een prijs van 850 euro. Is een i5 goed genoeg in mijn situatie,gezien de apps en games die ik wil draaien?

Ook keek ik nog even naar benchmarks van de GT650M, die bijvoorbeeld in een van de opties Dell 17R SE voorkomt. De benchmarks vallen wel mee, is het echt een goede kaart om de nieuwste games met goede kwaliteit te kunnen spelen?

• Omni
  • Niet online

Omni

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:02:
Oke duidelijk.

Verder kwam ik in de winkel ook nog deze laptop tegen: Acer v3 771G 53218g75ma ->
-17.3'' full hd
-8GB RAM
-GPU: GT650M
-750GB HDD
-i5-3210M

Wat denken jullie van deze? Het heeft een prijs van 850 euro. Is een i5 goed genoeg in mijn situatie,gezien de apps en games die ik wil draaien?

Ook keek ik nog even naar benchmarks van de GT650M, die bijvoorbeeld in een van de opties Dell 17R SE voorkomt. De benchmarks vallen wel mee, is het echt een goede kaart om de nieuwste games met goede kwaliteit te kunnen spelen?
Nee, geen Acer.

Koop dan voor 899 de Lenovo Y580-M772-LMH. Beter scherm, betere accuduur, betere bouwkwaliteit, betere GPU, handzamer formaat.

Verwijderd

Topicstarter
Is in mijn situatie, dus voor het gebruiken van CAD programma's netals Solidworks en voor het spelen van nieuwe games in goede kwaliteit een i7 of een i5 al voldoende?
Op internet vind ik erg verschillende antwoorden.

• Omni
  • Niet online

Omni

Een i5 volstaat, ja. Als je verschillende antwoorden vindt dan hebben de mensen die zeggen van niet ongelijk :+

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11 22:49
Sja, als je 'af en toe' een opdracht moet doen, en meer gaat gamen denk ik dat een gamerskaart handiger is. Het is niet zo dat Solidworks het gewoon niet doet met bijv. een GT650m, maar hij is gewoon trager met renderen en sommige functies zullen uitgeschakeld zijn. Deze zijn met een aantal software hacks aan te zetten, en het schijnt dat je dan redelijk normaal kan werken met Solidworks. Daarnaast is een snelle (single threaded) CPU belangrijk.. waar Solidworks nog geen (of nog niet volledig) mulithreading ondersteunt.

Mijn laptop heeft een GT650m (Inspiron 17R SE). Als ik nog aan Solidworks licentie kan komen van mn werk vanmiddag zal ik eventjes koekeloeren of er echt zware performance problemen zijn met deze kaart.

Edit: geen licentie over jammer genoeg.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Verwijderd

Topicstarter
@Nixy,

Heb jij Solidworks wel eerder gebruikt dan op jouw 17R SE? En werkte het gewoon naar behoren(behalve die paar functies)? Kan je het anders misschien even testen met de trial versie?

Bij voorbaat dank

• Omni
  • Niet online

Omni

Het is wel even wat gedoe om een trial versie te downloaden. Ik zat even te kijken maar ik kom op een pagina waar je van allerlei meuk in moet vullen.

Als jij een site vindt waar je met gemak een trial versie kunt vinden wil ik wel een performance test voor je doen met een GTX660M.

Verwijderd

Of je pakt gewoon notebookcheck en slaat de specviewperf benchmarks na ;)

Als je je afvraagt waarom een low-ish end AMD kaart hoger scoort, nvidia geeft zijn kaarten expres lage performance in die applicaties. Dan moet je maar de quadro variant kopen..

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2012 23:31 ]

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11 22:49
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:08:
@Nixy,

Heb jij Solidworks wel eerder gebruikt dan op jouw 17R SE? En werkte het gewoon naar behoren(behalve die paar functies)? Kan je het anders misschien even testen met de trial versie?

Bij voorbaat dank
Neen, ik gebruik meer AutoCAD en Civil3d, maar er zijn ook mensen hier die Solidworks gebruiken. Ik had gehoopt dat er een licentie server aanwezig was, maar schijnbaar zijn er te weinig mensen die het programma gebruiken om dat te rechtvaardigen. Dus 'losse' licenties, dus geen een voor mij om te lenen voor het weekend ;(

Ik ga er vanmiddag nog wel even achterheen, en anders even die trial downloaden. Is altijd wel leuk om met dat soort programma's te rotzooien O-)

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• Flox0r
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11-2022
gewoon verstandig zijn en dat apparaat van de TU kopen.
Een goede garantie is stiekem veel belangrijker dan het verschil tussen een GT630 en GT650.

Als je het kan accepteren dat je niet op de hoogste settings kan gamen dan is er niets aan de hand.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-11 00:24

Flappiewappie

Hier nog meer

Die laptop van de TU kopen, en dan los een game pc kopen als de games die jij wil spelen het echt niet doen op je laptop (wss alleen battlefield 3 multiplayer waar je tegen aan gaat lopen). Met een beetje puzzel werk (desnoods V&A erbij) heb je voor 250 al een systeem welke rondjes loopt om die 650m.

Je wil een all round laptop, die in alles goed is en niet de hoofdprijs betalen. Dan wil je gewoon teveel. Mooie vergelijking: Je wil een voertuig waarmee je het land kan ploegen maar die op het circuit ook gaat als een dolle. Een ferrari gaat dan niet werken, maar een tractor ook niet. Dan koop je maar een stationwagon omdat die dan binnen budget valt maar kun je uiteindelijk niets er mee doen wat je wilde.

Hier staat wat

Verwijderd

Topicstarter
@Flox0r ,
Als ik de kaart die vergelijkbaar is met die van de HP, de 630M vergelijk met de benchmarks van de 650M, zit er toch wel een verschil in de kaarten, niet een klein verschil.

Volgens mij hebben Dell laptops een best goede reputatie, en gaan toch wel een tijd lang mee. Aangezien ik de laptop voorzichtig zal gebruiken is de garantie van 3 jaar misschien toch niet nodig, maar is zeker wel handig als ik die zou hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2012 16:52 ]

Pagina: 1