Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 16:08
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
De laptop zal voornamelijk gebruikt worden voor het produceren/editen van verschillende media. Programma's die ik ga gebruiken weet ik nog niet precies, aangezien school dat gaat bepalen. Maar ik denk dat het om standaard design programma's gaat zoals: Photoshop, Illustrator, Premiere, Flash, enz. Dus kortgezegd, Master Collection moet er gewoon soepel op kunnen draaien de komende 4 jaar.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik had zelf gedacht aan een laptop zo rond de € 1700,-. Mijn budget kan oplopen tot € 2000,-. Minder is natuurlijk altijd goed.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik ga de laptop vooral thuis en op school gebruiken. Ik moet 'm dus wel elke dag naar school sjouwen en van lokaal naar lokaal. Maar ik vind het niet erg om met een zware laptop opgescheept te zitten, alsie maar gewoon goed werkt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik had 2 laptops in gedachten; namelijk een instapmodel 15'' MacBook Pro met retina display (€ 1860,- incl. studentenkorting) en een XNB Titan IV17 (ongeveer € 1750,-) . Nu hoor/lees ik vaak dat een MacBook (osX) veel beter is voor het grafische werk, maar de mogelijkheden van Apple producten zijn altijd zo beperkt. Zou later ook graag naast Windows Linux draaien.

Hierbij even de specs van beide systemen:

Macbook Pro -O-
- 15'' Retina Display (hoge resolutiescherm)
- 2,3 ghz quad-core Intel Core i7 2.3 (turbo boost tot 3,3 ghz)
- NVIDIA GeForce GT 650M met 512 MB GDDR5-geheugen
- 4 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2 x 2 GB
- 500-GB seriële ATA, 5400 rpm
- SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
- Ingebouwde batterij (als we Apple mogen geloven gaatie 7 uur mee)
- Prijs: € 1860,- inclusief studentenkorting.

XNB TITAN IV17 *O*
- 17.3'' full hd (1920 x 1080) gamut glans high contrast scherm
- Intel Core i7 - 3610QM Quad Core (2.3 - 3.3ghz)
- Ati hd7970 / 2.0gb gddr5
- Freeze (hoogste koelprestaties)
- 8GB DDR3-1600 * corsair vengeance * ( 2 x 4GB ) extreme performance
- 120 GB SSD A-DATA S510 Sata-600 READ: 550Mb/s - WRITE: 510Mb/s
- 750 GB 7200rpm WD Scorpio Black S-ATA 16Mb cache.
- DVD±ReWriter (Leest CD / DVD en schrijft CD / DVD ).
- Intel WiFi 300Mbps (N 6235) + Bluetooth 2.1, 2,1+EDR, 3.0, 3.0+HS,4.0 (BLE) (dual-band 2.4Ghz & 5.0Ghz) Wireless display
- Prijs: € 1736,95

Alleen heb ik nog wel een paar vragen betreft de TITAN. Mijn eerste vraag is of de beste koelpasta (Freeze) een meerwaarde biedt. Natuurlijk gaat het hier om een klein bedrag € 25.-), maar het zou fijn zijn als ik hier meer duidelijke info over zou kunnen vinden.
Wat betreft RAM geheugen, twijfel ik tussen de normale 8gb ddr3 1600, de 8gb ddr3 1600 van Corsair (vengeance) en de 8gb ddr3 van Crucial (extreme performance 1e klas). Leuk en aardig al die merken en namen, maar zijn deze ook echt beter kwa performance?
Ik wil graag een SSD harde schijf in mn lappie, alleen twijfel ik tussen de 120GB A-Data s510 (read:550mb/s, write:510mb/s) en de 128GB Crucial m4 (read:550, write:200mb). Welk adviseren jullie?

Men loopt vaak te roepen dat een MacBook beter is voor het grafische werk en sneller werkt, maar de bovenstaande Pro kan toch nooit tippen aan de Titan? Of heb ik het mis? Ik bedoel, beide schermen zijn supergoed, processoren zijn ook hetzelfde. Videokaart van de MacBook kan niet tippen aan die van de Titan. En dan hebben we het niet eens over de 120GB SSD welke daarnaast nog een 750gb 7200rpm HDD heeft. Alsof dat niet genoeg is heeftie ook nog het dubbele aan RAM geheugen. En hij is zelfs nog goedkoper ook. 8)

Dus mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Titan. Waarom zou ik voor een MacBook moeten gaan? Wie-o-wie kan mij overtuigen?

Ik ben een beetje in de war :? , dus waardeer ik elk reactie waarvan ik ook maar een beetje wijzer van word. Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor advies. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga ook CMD doen, ben zelf voor de Asus N56 gegaan. Mac's zijn overpriced, het is beter om gewoon een Windows laptop te kopen vind ik.

De Titan lijkt mij meer een gaming laptop dan een multimedia laptop en daarom overkill. Een normale 8GB aan RAM voldoet gewoon al, die anderen zijn alleen maar duur betaald. Ik heb zelf geen ervaring met XNB dus daar kan ik niets over zeggen. Kijk ook eens naar de N56 of VZ laptops van Asus. Dat zijn op dit moment de top of the line laptops met veel mogelijkheden.

En je gaat je echt wel irriteren om telkens een 17.3 inch laptop mee te sjouwen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
17.3 inch meenemen naar school elke dag is ook best zwaar en onhandig, En Freeze betekend dat de fan gewoon harder kan draaien, dus meer lawaai. Voor photoshop het je ook echt niet zo'n laptop nodig.

[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 04-08-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 09:08

Spockz

Live and Let Live

Een 17.3" laptop is veel te lomp en zwaar, zeker als je er elke dag mee gaat zeulen. De Retina MBP daarentegen is behoorlijk plat en licht. De Retina MBP heeft trouwens geen HDD maar een SSD van 256GB. Nu weet ik niet hoeveel data je nodig hebt, maar ik denk dat als je een beetje zuinig omspringt met je ruimte je wel genoeg hebt aan die 256GB als je maar met 1 project tegelijkertijd bezig bent.

Edit: Sommige tools werken alleen met CUDA en niet met OpenCL helaas, waardoor je soms met AMD kaarten geen of weinig hardwarematige versnelling hebt. Dit is voor het geval bij Adobe producten. Bovendien moet je dan ook nog opletten dat je specifieke NV kaart wel wordt ondersteund door Adobe.

[ Voor 27% gewijzigd door Spockz op 04-08-2012 09:59 ]

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een nieuwe n56vz waar ik de hard drive in een caddy gezet heb en een ssd op de plaats van de harddrive. Ik moet zeggen dat het mij heel goed bevalt. Ik heb gekozen voor de s4035 versie van campusshop, met dan een 256gb samsung 830ssd en een caddy van hddcaddy. Totaal iets meer dan 1100 euro. Daarmee wel krachtiger dan de macbook voor 700 met betere specs, met uitzondering van het scherm. Vergeleken met de titan is ie ongeveer 1,5 kg lichter, wat veel scheelt, en de titan schijn ook nog een een slechte bouwkwaliteit te hebben. De specs zijn vooral qua videokaart wel veel minder van de n56.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De titan is sowieso een gigantische faal:

Hij is duurder dan de M17x
Hij is op alle punten (behalve het scherm dan) slechter dan de M17x. Accuduur, fangeluid, toetsenbord, touchpad, bouwkwaliteit. De titan kost dan wel vanaf €1600, de N56 die de helt kost scoort op eigenlijk al deze punten al een stuk beter.
Je moet nooit een clevo met HD 7970m kopen vanwege de bager switchable graphics drivers bij AMD. De briljante engineers :+ bij dell hebben dit zien aankomen en een optionele hardwarematige switch ingebouwd. Scheelt ook 10% performance.

Je kon hem voorheen ook krijgen met GTX 680m voor een zeer kleine meerprijs, maar sinds een paar dagen niet meer. Misschien als je een weekje wacht komt die weer terug.

Verder zou ik inderdaad eens kijken naar de verschillende smaken van de N56. Een 17.3" is niet echt aan te raden, en dan kom je met het huidige aanbod min of meer direct bij de N56 uit. En eventueel de inspiron 15R SE als je goedkoop wilt, of de sony SE als je iets lichters wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goemies
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 10:10
Ik doe ook CMD en je ziet eigenlijk alleen maar 15,6" laptops bij ons op school. Waarvan 1/3 ongeveer macbook.
ik ben van mening dat als ik een macbook koop ik daar ook 3 'normale' windows laptops van kan kopen.
Mijn laptop was 1000 euro (n56vz). Beetje macbook betaal je ongeveer 2600 euro voor. Met accesoires erbij al snel nog duurder (aangezien je een HDMI converter nodig hebt, omdat een normale HDMI niet in je macbook past). Programma's zoals bijvoorbeeld Acces (voor databases) werken niet op je macbook en zou je dus een andere manier moeten vinden om een database te runnen. (niet dat dat moeilijk is maar even voor het idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Ik waardeer echt elke reactie/advies die jullie hebben gegeven, ik meen het. Ben er een stuk wijzer van geworden. De Titan valt dus af, evenals de MacBook, dus ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik lees veel positieve verhalen over de Asus N56 series, dus daar gaat momenteel m'n voorkeur naar uit. Wat raden jullie nog meer aan?

Zou trouwens ook fijn zijn als de nieuwere games op medium/high fatsoenlijk draaien, dit is niet noodzakelijk aangezien ik mijn x360 gebruik voor het gamen. Hierbij even de minimumeisen:
- 15'' full hd laptop met een goede beeldscherm
- intel i7 quad core 2.3ghz processor
- fatsoenlijke videokaart van Nvidia
- 8gb ram
- ongeveer 120gb SSD en 500gb 7200rpm HDD
- firewire, hdmi, esata, usb 3.0, microfoon, webcam, goede toetsenbord met ledverlichting met numeriek gedeelte, kaartlezer en een dvd drive

Edit: Heeft iemand ervaringen met laptops van BTO?

[ Voor 3% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 04-08-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bto gebruikt dezelfde barebones als xnb, dus daarvoor geldt hetzelfde verhaal. M.u.v. De eis voor firewire en/of esata voldoet de n56 aan bijna alles, alleen zul je er zelf een ssd in moeten draaien (heb ik gedaan) en zul je voor een harde schijf erbij je dvd drive moeten opofferen. Voor 170 euro heb je al een 256gb ssd, dat past zeker in je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
De meesten in de desingwereld (of zoals bij mij architectuur) gebruiken macs. Waarom? Omdat deze gewoon goed werken, stil zijn en zeer degelijk gebouwd. Je moet niet naar de ruwe prestaties kijken, die doen er niet zo veel toe.

Met een mbp retina ga je sowieso tevreden zijn, met een windows laptop die na een paar jaar eens stofzuiger kan zijn zal je minder blij zijn. Als je dan toch een windows laptop wilt, dan zou ik je aanraden om een zakelijk model te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTO is inderdaad hetzelfde als xnb. Behalve dat je daar geen scherm kan kiezen. In de praktijk betekent dat dat je vrijwel zeker een brak 17.3" chi-mei scherm krijgt waardoor je dat ene positieve puntje wat de titan heeft ten opzichte van de M17x weg kunt strepen.

In het 15.6" segment is de N56 gewoon erg sterk. Ik zou graag een notebook zien die beter is dan de N56 in een hoger prijssegment. Maar de 'premium' notebooks van de meeste fabrikanten -apple uitgezonderd- falen vrij hard. Vooral die van dell. Wellicht kan de GT60 van MSI wat potten breken, maar dan wil ik eerst een betere review dan die van notebookcheck. Zie ook comment #2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Dus de BTO valt dan ook af. Ik twijfel over de N56 aangezien ik geen SSD en HDD kan combineren zonder m'n dvd drive te missen. Ik vind het trouwens zonde om voor een windows licentie te betalen, heb hier namelijk nog een installatie cd liggen. Toshiba schijnt ook goede producten te leveren. Of is deze net zoals HP overpriced?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb zelf ook een flinke laptop, het kan wel maar is wel behoorlijk vervelend aan het worden. Begin steeds meer te neigen naar een macbook :/

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Wat voor laptop heb je? Wat begint precies vervelend te worden? En hoelang gebruik je'm al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb Dell Inspiron 1720. Weegt wel aardig wat kilo, gesleep op school en openbaar vervoer is niet fijn. Heb het "ding" nu al een jaar of 4.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die weegt 3.86kg ja. De grap is dat een 17" bakbeest over een jaar of 2 niets meer voorstelt qua performance. Terwijl je met een wat mobielere 15.6" nog steeds fijn naar school kunt. Ik ben iig blij dat ik een jaar of 3 geleden een laptop heb gekocht die uitblinkt in schermkwaliteit en accuduur in plaats van performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Kan je niet kijken naar een 13" laptop met een hogere resolutie? Ik heb nu zelf een Macbook met die schermgrote en vind hem echt ideaal voor gebruik op school. Niet zwaar, niet te groot (ook handig in het OV, de trein ofzo) maar bied voldoende power om ook die adobe programma's vlot te draaien.

Ik zou daarnaast OSX persoonlijk afraden als je windows gewend bent in combinatie met de Adobe collectie. WIndow management @ de mac is echt onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:49
Je gaat geen retina Macbook Pro krijgen voor <€2000,-, dus je zal waarschijnlijk de normale 15'' met hoge resolutie optie (1680x1050 ipv 2880x1800 retina) bedoelen.

Daarnaast een tip: In het begin zal een zware/grote laptop niet zo vervelend zijn, maar geloof me.. Na een maand ben je het zat om een log beest steeds mee te nemen.
Ik neem mijn Macbook overal mee naartoe (van kamer naar school, naar ouderlijk huis etc) en ik ben blij dat ie niet meer dan grofweg 2 kilogram weegt. Dat is in sommige gevallen al iets teveel van het goede (naast al het spul wat je al in je tas heb zitten).

Dus ik zou daarvoor niet zo snel voor een zware 15'' en al helemaal niet voor een logge 17'' laptop gaan. De Adobe Master Collection loopt al super op een goed uitgeruste 13'' (ervaring met Macbook Pro 13'').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lasharor schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 19:11:
Kan je niet kijken naar een 13" laptop met een hogere resolutie?
Zeker. Maar goede 13"-ers met een hoge resolutie zijn dun gezaaid. Sowieso wil je voor zijn opleiding minimaal 8GB RAM, en dan blijft er haast niets over: de sony S13, en de asus UX32VD en misschien een thinkpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat je op een ander forum ook al gevraagd hebt wat je mogelijkheden zijn. Alleen vond ik dit geschreven door jou: Ik herhaal in het kort: ik ben stiekem anti-Apple, puur omdat ze altijd zo beperkt zijn in zowat alles en je betaalt meer voor het merk dan voor hun producten. Dat het hip is en een mooi design heeft, interesseert ook vrij weinig. Ook geef ik geen fck om een Apple logo en de status ervan.

Ik vraag mij af, want wat je schreef klopt helemaal, waarom je dan ooit nog naar een retina macbook zou neigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Ik heb op de open dag met een student gesproken die in het bezit was van een 13'' Macbook. Hij vertelde me dat het allemaal net wat te klein is.

@xRiipJawz Ik hoor vaak dat het beter is voor het grafische werk en ben ik bang dat het 'moet' volgens school. Ik ga maandag naar school bellen om te vragen of het semi-verplicht is. Indien dat niet zo is, ga ik dus voor een 'normale' laptop. Ik heb ook al meerdere keren gelezen dat een Macbook niet noodzakelijk is voor de opleiding, dus ga ik alvast op zoek naar een laptop die voldoet aan mijn eisen.

Mijn eisen zijn intussen wel wat verandert:
- 14/15'' full hd met een goede beeldscherm
- intel i7 quad core 2.3ghz (turboboost tot 3.3ghz) processor (3610QM)
- fatsoenlijke videokaart van Nvidia (GT 650M)
- 8gb ram
- ongeveer 120gb SSD en 500gb HDD
- firewire, hdmi, esata, usb 3.0, microfoon, webcam, goede toetsenbord met ledverlichting met numeriek gedeelte, kaartlezer en een dvd drive

Edit:
Heb al wat gezocht, maar heb nog geen laptop gevonden die aan al m'n eisen voldoet. Meestal missen ze een full hd beeldscherm of een HDD naast een SSD. Nu heb ik de mogelijkhijd om de laptop zelf te voorzien van een extra HDD, maar dan moet ik de dvd drive missen.

Edit 2:
Heb net een beetje gegooglet wat nou precies het verschil tussen 5400rpm en 7200rpm is en ben tot de conclusie gekomen dat het in mijn geval bijna niets uitmaakt aangezien de HDD als 2e schijf gaat dienen. Ben ik tot een juiste conclusie gekomen?

Edit 3: ik heb net heel Breda afgezocht, maar de Asus N56VZ-S4022V is nergens meer te krijgen. Ook Saturn (Tilburg) heeft 'm niet (meer). Vind het trouwens raar datie ineens € 150,- duurder is geworden. Ik heb ondertussen wel een alternatief gevonden van het merk Lenovo. Ik heb hier nooit eerder van gehoord, dus vraag me af of die dingen een beetje degelijk zijn. Ik heb vandaag weer goed nieuws mogen ontvangen van een CMD student; een Macbook is niet noodzakelijk, het wordt zelfs afgeraden aangezien bepaalde software daar niet voor te krijgen is. Zo, dat lucht op zeg. Klopt het dat de Asus n56 series uitgerust zijn met de GDDR3 versie van de GT650M? Deze schijnt minder krachtig dan de GDDR5 versie te zijn. Omdat een 2e HDD in een 15'' laptop schaars is, ben ik toch van plan om de dvd drive te vervangen voor een SSD.

Edit nummertje 4 :F : Heb net gekeken naar de Alienware M14x en de specs ervan. Voldoet ongeveer aan m'n eisen, alleen twijfel ik over de resolutie. Of is 1600x900 wel acceptabel voor een 14.1''?

[ Voor 43% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 05-08-2012 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over lenovo: lenovo en "degelijk" zijn vaak synoniem aan elkaar. Naar mijn mening zijn het nog ergere bakbeesten dan m18x'en, maar hun function-over-form filosofie werkt wel en resulteert in stevige laptops. Aangezien je een student wordt kun je de n56vz bij campusshop.nl bestellen voor €930. Ddr3 scheelt volgens mij (had ik ergens op GoT gelezen)maar zo'n 10% in performance met de gddr5, dit klok je makkelijk zelf over (970MHz core haalt ie bij mij zonder enig probleem op een 835 stock) wat mij ook daadwerkelijk een 10% performance verbetering geeft. 1600x900 is op zich nogal outdated voor zo'n high end laptop, maar ik vind dat alles op 1920x1080 op 15'' nog net te doen is qua leesbaarheid van de standaardresolutie. Bedenk wel dat 1080 je 20% meer bureaubladruimte geeft, wat toch een stuk prettiger werkt.
En nog een paar tips voor je ssd: zet de ssd waar oorspronkelijk de hdd zat, daar heb je zeker een sata-III aansluiting. De dvd is volgens mij sata II, wat lagere doorvoersnelheid heeft en je ssd minder dan optimaal kan laten werken. En wacht totdat je alles geinstalleerd hebt van software en recovery dvd's gemaakt hebt voordat je je dvd eruitdraait, kan een hoop gezeur schelen. Of koop direct een externe dvd drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OnderDeMotorkap schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:15:
Edit nummertje 4 :F : Heb net gekeken naar de Alienware M14x en de specs ervan. Voldoet ongeveer aan m'n eisen, alleen twijfel ik over de resolutie. Of is 1600x900 wel acceptabel voor een 14.1''?
Nee. De M14x is zeker een stevig apparaat. Maar de M14x heeft wat minpunten die echt opgelost moeten worden voordat het voor het gewone volk een goede keuze wordt:

Hij is zwaar. Zwaarder dan de N56 en inspiron.
Voor de gewichtsklasse is de resolutie te laag.

Koop dan -imo- de N56. Puur vanwege de resolutie. Als je iets mobielers wilt kun de N56 je beter de sony S15 overwegen.

Enne. Lenovo verkoopt ook consumentenlaptops. De T en W zakelijke lijn zijn niet kapot te krijgen, maar als de lenovo niet tot die series behoort kun je er van uitgaan dat het gewone consumentenkwaliteit is. Ik neem aan dat je het over de Y580 hebt. Die is sneller dan de N56, maar de N56 lijkt wat beter in elkaar te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Na uren 'search en research' ben ik uitgekomen op de volgende 3 laptops (alle 3 uitgerust met 3610qm en 8gb 1600 ram):
1. Alienware M14x (14.1'' 1600x900, GT650M gddr5) € 1250,-
2. N56 (15.6'' full hd, GT650M ddr3) € 930,-
3. Lenovo Y580 (15.6 full hd, GTX 660M, 64gb ssd) € 1100,-

De Alienware vind ik een mooi design hebben en als ik via de Internationale site bestel, kan ik veel aan het uiterlijk aanpassen. Nadeel is de lage resolutie en datie een beetje overpriced is.
De N56 heeft een iets slechtere videokaart maar de prijs is aantrekkelijk.
De Lenovo kost weliswaar bijna € 200,- duurder, maar heeft een betere videokaart dan de overige 2 en heeft naast 1TB HDD een 64GB SSD aan boord. Natuurlijk stelt 64GB niet zoveel voor, maar ik kan hier een 256GB SSD in kwijt zonder de dvd drive te missen (welke trouwens blueray leest). Mobiliteit vind ik niet zo belangrijk, aangezien ik waarschijnlijk met de auto naar school zal gaan.

Voor de rest zijn ze op kleine (onbelangrijke) dingen na gelijk. Een goede weergave van de kleuren vind ik trouwens ook belangrijk. Ik krijg een beetje het gevoel dat ik aan het spammen ben, vergeef me, ben een beetje de kluts kwijt geraakt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Serieus laat jij nu ompraten naar een kleiner beeldformaat?

Hou het toch lekker met die 17 inch, het gesjouw valt reuze mee en het kijk prima. Ik heb ook elke dag mijn 17 inch apparaat mee en dit kost weinig energie extra. Ik vraag mij alleen af of jij een keuze wil maken tussen een macbook en een windows/linux pc.

In dat geval ja, Mac is overpriced maar heeft zo ook weer voordelen. Het is maar net wat je wil.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Twarp schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 02:33:
Serieus laat jij nu ompraten naar een kleiner beeldformaat?

Hou het toch lekker met die 17 inch, het gesjouw valt reuze mee en het kijk prima. Ik heb ook elke dag mijn 17 inch apparaat mee en dit kost weinig energie extra. Ik vraag mij alleen af of jij een keuze wil maken tussen een macbook en een windows/linux pc.

In dat geval ja, Mac is overpriced maar heeft zo ook weer voordelen. Het is maar net wat je wil.
Probeer jij maar eens een tijdje een Sony s15 met soortgelijke specs als de boven aanstaande 17" inch uit, en dan piep je denk ik wel anders over het gewicht argument. Dat Mac overpriced is voor de specs ben ik met je eens. :)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Ik heb al eerder aangegeven dat de Macbook is te komen vervallen. Ik twijfelde zelf ook een beetje aan die 17'', dus er is niet echt sprake van ompraten. Gebruik momenteel ook 15'', qua formaat is dit eigenlijk al goed, aangezien ik nauwelijks game en geen films kijk op m'n laptop, daarvoor heb ik een tv en een gameconsole. Het gaat uiteindelijk om enkele centimeters.

Ik mocht de 17'' van een neef 'uitproberen', hij is inderdaad groot, te groot als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Vinand schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 02:39:
[...]

Probeer jij maar eens een tijdje een Sony s15 met soortgelijke specs als de boven aanstaande 17" inch uit, en dan piep je denk ik wel anders over het gewicht argument. Dat Mac overpriced is voor de specs ben ik met je eens. :)
Hmmm been there done that, vandaar ook mijn reactie. Bovendien dat beetje gewicht wat jij noemt kom op zeg waar hebben we het over. Als je een leuke machine mee wil nemen en je heb de moeite ervoor over dat je met iets meer gewicht rondloopt, wat maakt het dan uit. Ik loop dagelijks met een 25+ kilo aan apparatuur en ik ben blij dat ik naar een groter scherm kan kijken, vinden mijn klanten ook fijner.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
OnderDeMotorkap schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 02:24:
Na uren 'search en research' ben ik uitgekomen op de volgende 3 laptops (alle 3 uitgerust met 3610qm en 8gb 1600 ram):
1. Alienware M14x (14.1'' 1600x900, GT650M gddr5) € 1250,-
2. N56 (15.6'' full hd, GT650M ddr3) € 930,-
3. Lenovo Y580 (15.6 full hd, GTX 660M, 64gb ssd) € 1100,-

De Alienware vind ik een mooi design hebben en als ik via de Internationale site bestel, kan ik veel aan het uiterlijk aanpassen. Nadeel is de lage resolutie en datie een beetje overpriced is.
De N56 heeft een iets slechtere videokaart maar de prijs is aantrekkelijk.
De Lenovo kost weliswaar bijna € 200,- duurder, maar heeft een betere videokaart dan de overige 2 en heeft naast 1TB HDD een 64GB SSD aan boord. Natuurlijk stelt 64GB niet zoveel voor, maar ik kan hier een 256GB SSD in kwijt zonder de dvd drive te missen (welke trouwens blueray leest). Mobiliteit vind ik niet zo belangrijk, aangezien ik waarschijnlijk met de auto naar school zal gaan.

Voor de rest zijn ze op kleine (onbelangrijke) dingen na gelijk. Een goede weergave van de kleuren vind ik trouwens ook belangrijk. Ik krijg een beetje het gevoel dat ik aan het spammen ben, vergeef me, ben een beetje de kluts kwijt geraakt. 8)7
Maar wie helpt me de juiste keuze maken? Weet echt niet welke van de 3 laptops ik moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:44

itarix

404 soul not found

Lenovo maakt hele stevige laptops dus als stevigheid een criterium is zou je daar op kunnen letten. Persoonlijk heb ik een hekel aan spiegelende schermen dus als een van de laptops een mat scherm heeft zou ik daar zwaar aan wegen. De alienware zou ik ziezo niet kiezen vanwege de lagere resolutie en hogere prijs tenzij je het design van de laptop behuizing zwaar laat meewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lenovo maakt stevige laptops en gewone consumentenlaptops. Die Y580 behoort tot de laatste categorie. Volgens mij is de N56 steviger.

Los daarvan is de M14x niet overpriced. Je kan hem ietsje goedkoper krijgen dan je daar noemt (€1117 met i7), en qua bouwkwaliteit krijg je zeker wel waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
De N56 is aantrekkelijk door z'n lage prijs en omdatie erg goed schijnt te zijn op verschillende gebieden. De Lenovo voldoet qua hardware het meest aan m 'n eisen. En ja, de Alienware geeft me het gevoel iets exclusiefs in handen te hebben. Ik kan 'm trouwens nergens vinden voor € 1117,-, kan je maar daarbij helpen? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met alle truuks uit Dell Waardebonnen Topic - Deel 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Pff, ik kan niet kiezen tussen de Lenovo en de Asus. Ik vind het formaat en de resolutie van de Alienware net niet genoeg.

Hoe zit het me de kwaliteit van de beeldschermen van beide laptops? Welke van de 2 heeft een beter scherm? Heeft de Asus trouwens toetsenbordverlichting?

[ Voor 39% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 07-08-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide vrij gemiddeld. Alleen de S15 heeft een beter scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Heb vandaag bij Paradigit in Eindhoven de Lenovo Y580 gekocht. Ik lees overal dat er naast 1tb hdd een 64gb ssd in hoort te zitten, alleen klopt dit niet echt. Windows 7 staat geinstalleerd op de 1tb hdd, de 2e schijf (capaciteit 24,4gb) staat gewoon leeg. Vind het raar dat ze windows installeren op de hdd en de ssd leeg laten. Morgen even Paradigit bellen. 64gb beloven, 30gb leveren, vind ik dus echt niet kunnen.

Nu begin ik me zelfs af te vragen of het wel een SSD is. Hoe controleer ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Disk management. Rechtsklik op een "Disk 0" of "Disk 1" linksonder. Properties, google op typenummer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annoyingmouse
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-03 11:37
[edit] je hebt al een laptop gekocht zie ik :) [edit]

[ Voor 95% gewijzigd door Annoyingmouse op 08-08-2012 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Ik dank iedereen die heeft gereageerd. Heb zelf het een en het ander onderzocht en ben er achtergekomen dat de SSD als cache geheugen wordt gebruikt dus die wordt niet weergegeven. De 2e schijf van 30gb is dus een partitie van de HDD. Heb net met Paradigit gebeld en dit alles valt te wijzigen tijdens het formatteren/herinstalleren van Windows. Probleem 1 is dus opgelost.

'Probleem' 2: het vinden van de juiste 256GB SSD. Ik dacht zelf aan de A-data premiere pro sp900 (read:550mb/s, write:510mb/s). Is dit een redeleijke SSD of moet ik toch voor een Samsung gaan? En is dit gewoon plug & play? Daarmee bedoel ik de oude SSD eruit, nieuwe erin en OS installeren. Of liggen er nog addertjes onder het gras?

Edit: heb net snel ff de Adata besteld, aangezien de Samsung nergens te verkrijgen is. Ik wil 'm morgen in huis hebben zodat ik meteen aan de slag kan op de nieuwe laptop. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 08-08-2012 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Specs:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/p3GgCEaSuhxEy2tk0DOLUXN5/full.png

praktijk:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qmIO4DaEGVSAMNLQzjhqVnnq/full.jpg

Niet altijd hetzelfde. Echt, neem de samsung, dat is zowel qua snelheid als qua betrouwbaarheid een veel betere drive. Los daarvan is het misleiden van consumenten met gelogen specs een grote nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Die van Samsung is nergens te verkrijgen, daarom heb de Adata besteld. Qua prijs schelen ze bijna niets. Wilde de SSD zo snel mogelijk hebben aangezien ik zo niet verder kan met m'n nieuwe laptop. Is het verstandiger om de bestelling te annuleren en voor een ander merk te gaan, of maakt het niet zo heel veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Samsung 830 series 256GB nergens te krijgen?

De ADATA is gewoon een pricewatch: OCZ Agility 3 240GB zonder overprovising. Die doet 250MB/s write en 220MB/s read. Bovendien reikt het track record van OCZ ver: ze hebben zelf min of meer toegegeven dat 10% van de drives terugkeert elk jaar. Samsung zit waarschijnlijk onder de 2%. (en crucial en de meeste intel drives ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Dank voor de snelle reacties en duidelijke info. Heb Komplett.nl een mail gestuurd, ik hoop dat ze de bestelling kunnen annuleren voordatie verzonden wordt. Ik had de pricewatch van de Samsung 830 gecheckt, had op verschillende sites geklikt, overal was die uitverkocht/niet op voorraad. Ik zie nu dat een aantal winkels 'm wel op voorraad hebben, ga ik dus morgen even bestellen. Bedankt voor de input!!

Edit: na uuureen geklooi is het me eindelijk gelukt om windows op de SSD te krijgen en deze als primary te laten dienen.

[ Voor 13% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 09-08-2012 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is de buowkwaliteit van de Y580? Lees daar heel verschillende meningen over op diverse sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:50:
Hoe is de buowkwaliteit van de Y580? Lees daar heel verschillende meningen over op diverse sites.
Getypt vanaf een Y580 met i7 zal ik je daar wat over vertellen.

- Behuizing algemeen
Redelijk goed, 7.5. Ik ben een Asus N53 gewend dat net een bar-telefoon leek zo solide voelde hij aan. De Y580 is zeker niet slecht in vergelijking daarmee, bovendien kan het veel erger zijn (sommige Sony's, veel Acer's en HP's)
Vingerafdrukgevoelig vanwege brushed metaal, makkelijk opgelost met een doekje eroverheen op zijn tijd. Ik ben het er absoluut niet mee eens dat het erg plastic of matig aandoet en dat dit af zou doen aan het totaalplaatje, zoals sommige reviewers beweren. Iedereen die dat beweert is gewoon een Apple-fanboy.

- Beeldscherm en bezels
Zeer vingerafdrukgevoelig, maar nog steeds makkelijk op te lossen met eerdergenoemd doekje. Dit is niet bijzonder overigens, heel veel laptops hebben dit. Scharnieren redelijk goed, wiebelt lichtjes als je het bijstelt of gaat verzitten oid. Niet storend.

- Toetsenbord
Erg prettig chiclet toetsenbord! Ik heb hier mensen op zien afgeven en kan mij hier totaal niet in vinden. Echt niet. Mooie verlichting ook. Je kunt het toetsenbord op sommige plekken een beetje indrukken, maar zeker als je redelijk hard typt (ik ben zelf een harde toetsenrammer) zul je hier absoluut geen hinder van ondervinden.

- Touchpad
Matig. Lijkt minder responsief, maar ik mis voornamelijk twee afzonderlijke knoppen: linker/rechtermuisknop. Nu zijn de knoppen in principe ook aanraakgevoelig. Als je zonder een muis wilt werken kan je je hier wel aan storen omdat de cursor door deze designkeuze vaak ongewenst een stukje opschuift met het indrukken van de knop waardoor je een button mist of een verkeerde optie aan kan klikken. Ook als je het touchpad tapt voelt het een beetje matig aan: het veert een beetje door. Multitouchfuncties werken overigens wel gewoon goed. Het touchpad vind ik eigenlijk het enige gerechtvaardigde punt van kritiek in verschillende reviews.

- Knoppen
Verdere knoppen op de behuizing zijn zeer solide (aan/uit, verschillende andere knoppen waarvan ik nog niet eens precies weet wat ze allemaal doen)

- Toegankelijkheid onderdelen/upgradebaarheid
De achterkant is eenvoudig open te schroeven. De HDD vervangen zal wat lastiger zijn dan in bijv. een Asus, gok ik, maar de SSD in het mSATA slotje is heel eenvoudig te vervangen dan wel te plaatsen als je het model met i5 zonder SSD koopt. Het RAM is ook zeer gemakkelijk te benaderen en/of te vervangen.

- Design
De lichtmetalen afwerking vind ik persoonlijk wel mooi, maar dit is zeker niet waar ik de laptop op heb uitgekozen. Design vind ik niet bijzonder belangrijk. Sterker nog, ik heb een afkeer van allerlei fratsen of laptops kopen voor fashion statements. Function over form. Dat gezegd hebbende doet de laptop aan als een solide business/performance/entertainment laptop.

Overigens ga ik dit weekend een uitgebreidere productreview schrijven over deze Y580, waar ik op meer zaken dan het bovenste in ga, dus houd het in de gaten.

[ Voor 0% gewijzigd door Omni op 10-08-2012 00:48 . Reden: foutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

@OnderDeMotorkap

Waarom vervang je niet de 64GB SSD in het mSATA slot door een mSATA Crucial M4 256GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Tot nu toe bevaltie goed en wat Omni heeft gezegd kan ik alleen maar bevestigen. Vind het trouwens wel raar dat ze de SSD als cachegeheugen hebben ingesteld. Heb dit inmiddels gefixt, windows start duidelijk sneller op.

@Omni
Lees en schrijfsnelheid zou bij de Adata hoger moeten zijn. Had geen merkvoorkeur dus heb ik die maar genomen. Heb wel spijt, is het waard om het terug te sturen en een SSD van samsung of crucial te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

OnderDeMotorkap schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:25:
Tot nu toe bevaltie goed en wat Omni heeft gezegd kan ik alleen maar bevestigen. Vind het trouwens wel raar dat ze de SSD als cachegeheugen hebben ingesteld. Heb dit inmiddels gefixt, windows start duidelijk sneller op.

@Omni
Lees en schrijfsnelheid zou bij de Adata hoger moeten zijn. Had geen merkvoorkeur dus heb ik die maar genomen. Heb wel spijt, is het waard om het terug te sturen en een SSD van samsung of crucial te bestellen?
Absoluut zeker dat het dat waard is. Sowieso zou ik gewoon van Sandforce-SSD's vandaan blijven, op Intel na. Ik heb zelf een OCZ SSD gehad en dat was een onbetrouwbaar rotding. Wat ik mij ook afvraag is: wat heb je nu eigenlijk met de 1TB schijf gedaan?

Vooralsnog wil ik de komende weken even kijken of ik de caching SSD (let op: mSATA!) snel genoeg vind werken. Vind ik dat niet, dan gaat hij eruit en vervang ik hem door deze m4. Dit is ook wat ik bedoelde met de SSD. Waarom de 1TB opslag niet erin laten zitten als je ook een supersnelle mini-SSD van gelijke grootte kunt plaatsen zonder de optical te moeten verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:43
Hmm, heb het topic even doorgelezen. Zoals ik zie wil je toch wel graag de DVD drive houden. Wat vind je van de XNotebooks Sense IV15?

http://www.xnotebooks.nl/...4000-optimus-w150erq.html

Deze geconfigureerd met een I7 3610 en een Gamut scherm. Zelf heb ik ook een Gamut scherm en dat is echt heerlijk. Het scherm is super helder en het contrast is ook erg goed. Vooral als je foto en video gaat editten, wordt het een stuk fijner, omdat je veel meer kleur ''echtheid'' hebt.

Ook kan je 2 hardeschijven in de laptop kwijt, zonder dat je de dvd drive eruit hoeft te halen. Je kan dus prima een Samsung 830 of een Crucial M4 los bij bestellen, zodat je die zelf erin kan zetten!

edit: Ah shit -O- zie al dat je een laptop hebt aangeschaft, veel plezier ermee. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bas. op 09-08-2012 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Kan ik de SSD die ik momenteel erin heb zitten niet vervangen voor een Sata SSD? :?
Zoniet, gaat het hier dan om een mini-SSD (mSata)?

[ Voor 27% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 09-08-2012 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Natuurlijk kan dat.

Het punt waar ik mee kwam is dat ik niet begreep waarom je uberhaupt de 1TB HDD hebt vervangen door een SATA SSD als je ook de mSATA kon vervangen door iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Volgens mij heb je me veerkeerd begrepen. Ik ga de huidige SSD vervangen voor een grotere. De (1TB) HDD gaat dienen als 2e schijf.

Ik weet niet precies welke daar geschikt voor is. Kan ik de Samsung 830 van 256GB aansluiten zonder al te veel geklooi? Dus gewoon plug & play.

Edit: ik zie nu dat ik niet zoveel keus heb. Als ik een mSata SSD wil van 256GB kan ik niet kiezen, dit is namelijk de enige die ik heb kunnen vinden: pricewatch: Crucial m4 mSATA CT256M4SSD3 256GB

[ Voor 34% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 09-08-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

OnderDeMotorkap schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:05:
Volgens mij heb je me veerkeerd begrepen. Ik ga de huidige SSD vervangen voor een grotere. De (1TB) HDD gaat dienen als 2e schijf.

Ik weet niet precies welke daar geschikt voor is. Kan ik de Samsung 830 van 256GB aansluiten zonder al te veel geklooi? Dus gewoon plug & play.

Edit: ik zie nu dat ik niet zoveel keus heb. Als ik een mSata SSD wil van 256GB kan ik niet kiezen, dit is namelijk de enige die ik heb kunnen vinden: pricewatch: Crucial m4 mSATA CT256M4SSD3 256GB
Maar waarom? Waarom wil je de 1TB schijf eruit halen? Je hebt door het mSATA slot al plek voor een 256GB mSATA SSD.

Ja, de 830 kun je Plug & Play aansluiten. Ik ken geen SSD's die niet Plug & Play werken. De mSATA M4 is trouwens een prima stukje hardware. Hij doet ook in het geheel niet onder voor zijn grotere 2.5" broers.

Zie ook nieuws: Crucial maakt M4-msata-ssd's voor ultrabooks beschikbaar

Lees de comments eens door en google eens naar reviews, dan zul je zien dat het niet uitmaakt dat je (nog) weinig keus hebt op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
De 1TB HDD gaat er niet uit, heb ik er ook nooit uit willen halen, die gaat namelijk dienen als opslag. De 64GB SSD die er standaard in zit, wil ik vervangen voor een 256GB SSD. Ik wist niet dat de huidige SSD een mSata aansluiting had, dus dacht ik dat een Sata SSD voldoende zou zijn.

Dank voor de input en informatie!! Ik ga nu even de 256GB mSata SSD van Crucial bestellen. Morgen zal niet meer lukken, dus hoop ik maar dat ik hem zaterdag binnen heb. Kan ik de hele dag (+nacht) 'knutselen' aan mn lappie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

OnderDeMotorkap schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:29:
De 1TB HDD gaat er niet uit, heb ik er ook nooit uit willen halen, die gaat namelijk dienen als opslag. De 64GB SSD die er standaard in zit, wil ik vervangen voor een 256GB SSD. Ik wist niet dat de huidige SSD een mSata aansluiting had, dus dacht ik dat een Sata SSD voldoende zou zijn.

Dank voor de input en informatie!! Ik ga nu even de 256GB mSata SSD van Crucial bestellen. Morgen zal niet meer lukken, dus hoop ik maar dat ik hem zaterdag binnen heb. Kan ik de hele dag (+nacht) 'knutselen' aan mn lappie.
Kijk, daar komt de aap uit de mouw. Nu weet je dus dat de SSD een mSATA is. Ik moet ook toegeven dat dit niet heel nadrukkelijk naar voren komt als je niet tot in detail allerlei reviews gaat lezen. Wat dat betreft lijkt het mij handig als je in de pricewatch zou kunnen selecteren op laptops met een mSATA aansluiting, al dan niet mét SSD erbij inbegrepen. Iets om op te pikken met de admins wellicht.

Het "knutselen" is overigens doodeenvoudig. De SSD heb je zo vervangen, want hij is makkelijk te bereiken. Hier een plaatje: http://forums.lenovo.com/...e/original?v=mpbl-1&px=-1

[ Voor 9% gewijzigd door Omni op 09-08-2012 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Ik heb hier geen kaas van gegeten, dat SSD gedoe is allemaal nieuw voor me. Met knutselen bedoelde ik eigenlijk SSD verwisselen, Windows installeren, data van m'n huidige laptop overzetten, alle software installeren, enz. Neemt wat tijd in beslag.

De mSata SSD van Crucial is bijna nergens te leveren. :( Weet jij misschien een winkel of webshop waar ik m kan kopen/bestellen. Zou fijn zijn als ik 'm zaterdag middag/avond in huis zou hebben. :'(

Paradigt in Eindhoven had 'm op voorraad, maar om helemaal daar heen te rijden voor een SSD vind ik een beetje te veel van het goede. PixMania.nl heeft 'm nog op voorraad, ik denk dat ik 'm daar ga bestellen en dan hopen dat ik 'm zaterdag binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Als de hoeveelheid van 256GB een harde eis is moet je je bedenken of het de meerprijs waard is om de zaken nu in huis te halen. Ik heb ooit een Dell U2312HM voor 50 EUR duurder dan de goedkoopste aanbieder gekocht, puur omdat ik hem heel hard nodig had. Heb jij nu heel hard die SSD nodig? Kan je echt niet verder met je bezigheden zonder dit apparaat? Moet het per se nu? Kan het niet wachten? Is de veel beter leverbare 128GB versie ook een optie?

Pixmania zou ik overigens te allen tijde ontwijken. De veelvuldig slechte shopreviews liegen er niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Ik heb eigenlijk geen haast, maar wil zo snel mogelijk m'n laptop klaar hebben. Daarmee bedoel ik SSD erin, Windows installeren, data van oude naar nieuwe laptop overzetten, master collection installeren, alle games installeren, alles naar wens aanpassen, enz.

Zo kan ik dus niet verder, omdat het nutteloos is om alles te installeren op de huidige SSD die over een paar dagen/weken vervangen zal worden. Alternate is de goedkoopste aanbieder, maar als ik kijk op hun website, staat er binnenkort op voorraad. Wat is nou binnenkort? Paar dagen? 2 weken? 10 weken? Waar moet ik ongeveer van uit gaan?

Wil wel 2 weken wachten, max. 3 weken. Is het verstandig om te wachten, of moet ik het toch bestellen via een ander webshop, waar ik € 30,- duurder uit ben?

Edit: bedenk nu dat ik trouwens wel verder kan, omdat ik data van de oude laptop op de HDD van de nieuwe laptop kan overzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 10-08-2012 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tricky_il
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik zie vooralsnog geen HP's voorbij komen ;-) Die zijn over het algemeen ook vrij solide en komen vaak met goede specs voor een goede prijs.

Een vriendin van me, die architect is, heeft de HP Envy 17. Draait met gemak software als AutoCAD en Artlantis 3D Renderer. Erg mooi afgewerkt (grotendeels aluminium), echter zit hij qua prijs wel bovenaan je budget: E1999,- (pricewatch 10-08-2012, model incl. 160GB SSD / HD Radeon 7800 series).

Ik heb zelf digitale communicatie gestudeerd (de voorloper van CMD) en ik denk dat je met bijvoorbeeld een HP Envy 14 al makkelijk uit de voeten zou moeten kunnen. Die heeft een prijs die een stuk lager ligt dan zijn grotere broer: E691,50 (pricewatch 10-08-2012, model 2050ED incl 750GB HDD / HD Radeon 6600 series)

Zelf gebruiken we ook HP notebooks op de zaak (vooral ProBooks) en moet zeggen dat ik nog altijd blij ben met de keuze voor deze notebooks.

Tot zover mijn bijdrage, succes met het vinden van een nieuwe laptop!

Credendo Vides

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

OnderDeMotorkap schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:07:
Ik heb eigenlijk geen haast, maar wil zo snel mogelijk m'n laptop klaar hebben. Daarmee bedoel ik SSD erin, Windows installeren, data van oude naar nieuwe laptop overzetten, master collection installeren, alle games installeren, alles naar wens aanpassen, enz.

Zo kan ik dus niet verder, omdat het nutteloos is om alles te installeren op de huidige SSD die over een paar dagen/weken vervangen zal worden. Alternate is de goedkoopste aanbieder, maar als ik kijk op hun website, staat er binnenkort op voorraad. Wat is nou binnenkort? Paar dagen? 2 weken? 10 weken? Waar moet ik ongeveer van uit gaan?

Wil wel 2 weken wachten, max. 3 weken. Is het verstandig om te wachten, of moet ik het toch bestellen via een ander webshop, waar ik € 30,- duurder uit ben?

Edit: bedenk nu dat ik trouwens wel verder kan, omdat ik data van de oude laptop op de HDD van de nieuwe laptop kan overzetten.
Bel die shops op of mail ze met die vraag, die kan ik niet voor je beantwoorden :+

Wat is nu eigenlijk de voornaamste reden dat je de SSD wilt vervangen? Mis je snelheid? Ik heb deze laptop natuurlijk ook en ik kom van een laptop af waar ik een zeer rappe Crucial M4 256GB in had geplaatst. Om eerlijk te zijn vind ik het verschil tot nog toe niet bijzonder merkbaar. Booten gaat zoals verwacht wel wat minder snel, maar wat is nu 15 seconden vs 9 seconden? Ik probeer je een beetje te behoeden van een impulsaankoop waar je mogelijk spijt van krijgt. Het is wel 200 EUR. Is het niet gewoon goed zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Ik waardeer echt dat je aan m'n portomonnee denkt! Maar 64GB is mij een beetje te krap. Ik heb vandaag Windows 7 Ultimate en GTA IV geinstalleerd, heb nu nog ongeveer de helft over. Hierbij moeten nog wat programma's bij komen en een aantal games. Master Collection alleen al is ergens tegen de 10GB aan. Ik heb in ieder genoeg tijd om te denken, aangezien ik toch zou moeten wachten.

Snelheid mis ik zeker niet, mijn oude laptop (waar ik momenteel nog gebruik van maak) stamt nog uit de 5400rpm HDD tijdperk.

[ Voor 14% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 10-08-2012 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

In welke staat is de laptop nu eigenlijk? Is de SSD nu niet meer als caching SSD ingesteld maar als je primary disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Ik heb inderdaad de SSD als primary ingesteld, dus windows staat volledig op de SSD. De HDD wordt gebruikt als 2e schijf (voor opslag).

[ Voor 3% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 10-08-2012 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Ik gok dat je geen zin hebt om hem weer terug te zetten naar cachingmodus. Wat was hier volgens jou nu mis mee, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Ik wilde Windows op de SSD krijgen, aangezien dat sneller werkt. Maar als het verschil klein is, wil ik 'm best wel terug zetten. Wat is nou precies het verschil tussen SSD als primary en SSD al cache? Heb wat gegoogeld maar geen duidelijke informatie kunnen vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 10-08-2012 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Heb vandaag een drukke dag gehad, ben echt op en doodmoe dus ga ik het morgen aandachtig lezen. Als het verschil dan toch niet zo groot is, wil ik best wel de SSD weer instellen als Cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Zie inderdaad pagina 2 van dat artikel.

Ik denk voorlopig niet dat de extra 200 EUR voor een grotere mSATA SSD in verhouding staat tot de prestatie/opslagwinst die je ermee boekt. Dit zeg ik als veeleisende gebruiker die snel een paar honderd euro neerlegt voor dergelijke zaken.

[ Voor 41% gewijzigd door Omni op 10-08-2012 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Ik begin nu een beetje te begrijpen hoe het zit/werkt. Hoe gaat het dan werken als ik de HDD in 2 of meer partities ga delen? Heeft dit invloed op snelheden?

Als ik in Phostoshop of Premiere grote bestanden wil opslaan en openen, gaat dat dan ook via de cache? Zie het SSD cache gebeuren eigenlijk niet echt zitten, aangezien ik echt zelf wil bepalen wat snel geopend moet worden en wat niet.

Of heb ik het helemaal verkeerd? :+

Of als ik een spel wil openen die ik niet vaak speel, deze wordt dus niet opgenomen in de cache, am I right?

Edit: ik zie nu dat Alternate het weer op voorraad heeft. :D Ben van plan om 'm vanavond te bestellen.

[ Voor 19% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 10-08-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Had m vrijdag besteld, zaterdag binnen en meteen geinstalleerd. Werkt echt als een trein. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Mooi! Ik ga hem van de week ook bestellen, na een weekendje testen is het mij toch niet snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarvesh50
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 15:25
OnderDeMotorkap schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 22:02:
Had m vrijdag besteld, zaterdag binnen en meteen geinstalleerd. Werkt echt als een trein. d:)b
Als cache of primair schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Sarvesh50 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:01:
[...]

Als cache of primair schijf?
Primair, Lenovo heeft het namelijk onmogelijk gemaakt om after-market schijven in te stellen als een caching-SSD. Dat zou je ook niet moeten willen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Inderdaad als primaire schijf. Werkt echt super. En even over die touchpad waar Omni het laatst over had in zn korte review; na het formatteren/herinstalleren van Windows heb ik de nieuwste drivers gedownload voor het touchpad. Hij werkt nu wel fatsoenlijk. Hiervoor kon ik vaak niet op het juiste icoontje klikken aangezien de wijzer steeds verschoof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarvesh50
Ik denk dat ik dan ook maar voor die Y580 ga.
Ik ga dit jaar ook CMD studeren eerst was ik van plan om zelf een high end game syteem samen te stellen.
Maar nu ik voor mn studie een laptop nodig heb neem ik de Y580 die zeker niet de minste specs heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flox0r
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11-2022
Volgens mij kan je beter een n56vz kopen en daar een ssd in zetten. De y580 schijnt toch af en toe zeer warm te kunnen worden, en de bouwkwaliteit is minder dan de n56.
Het enige wat je dan er op achteruit gaat is de videokaart maar zoveel scheelt dat niet. (en geen dvd drive)

Echter zijn de pluspunten in mijn ogen groter:

+ Mat scherm
+ 128 GB ssd in caddy naast 1 TB hdd
+ Betere bouw kwaliteit
+ Met zelf inbouwen ssd, nog steeds goedkoper dan y580. (EUR 1075 vs EUR 1095)

- Videokaart iets minder
- geen dvd drive meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
Ik studeer al CMD. Vorig jaar een Macbook Air 13" Ultimate gekocht en het is nog altijd een perfect huwelijk. Geen problemen met sjouwen en wel de snelle prestaties van veel grotere Windows notebooks. Naar mijn mening heeft een Windows laptop met NASA specificaties alleen nut bij hele zware programma's zoals 3D Studio Max en video renderen. Dit terwijl je bij een CMD-opleiding voornamelijk lichte programma's zoals Photoshop, Illustrator en Flash Builder gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
OnderDeMotorkap schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 02:20:
Dank voor de snelle reacties en duidelijke info. Heb Komplett.nl een mail gestuurd, ik hoop dat ze de bestelling kunnen annuleren voordatie verzonden wordt. Ik had de pricewatch van de Samsung 830 gecheckt, had op verschillende sites geklikt, overal was die uitverkocht/niet op voorraad. Ik zie nu dat een aantal winkels 'm wel op voorraad hebben, ga ik dus morgen even bestellen. Bedankt voor de input!!

Edit: na uuureen geklooi is het me eindelijk gelukt om windows op de SSD te krijgen en deze als primary te laten dienen.
Hoe is het je nu uiteindelijk gelukt? Bij mij laat de SSD zich niet initialiseren dus kan ik er ook geen basic disc van maken. Ik heb met Gparted alles van de SSD verwijderd maar na de herinstallatie van Windows was deze toch gewoon weer als caching SSD ingezet en was wederom niet te initialiseren.
Ik ben benieuwd of ik iets over het hoofd gezien heb, ik ga nog wel proberen om zonder HDD de installatie van Windows opnieuw te doen maar wat kost dat een tijd zeg dit gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarvesh50
Flox0r schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:33:
Volgens mij kan je beter een n56vz kopen en daar een ssd in zetten. De y580 schijnt toch af en toe zeer warm te kunnen worden, en de bouwkwaliteit is minder dan de n56.
Het enige wat je dan er op achteruit gaat is de videokaart maar zoveel scheelt dat niet. (en geen dvd drive)

Echter zijn de pluspunten in mijn ogen groter:

+ Mat scherm
+ 128 GB ssd in caddy naast 1 TB hdd
+ Betere bouw kwaliteit
+ Met zelf inbouwen ssd, nog steeds goedkoper dan y580. (EUR 1075 vs EUR 1095)

- Videokaart iets minder
- geen dvd drive meer
Ik heb wat reviews door gelezen en de videokaart is niet iets minder maar. Maar best wel wat minder had wat te maken met de GDDR3 gddr5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritske23
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-07 11:16

fritske23

Echte naam Rob

Ik wil graag een laptop aanschaffen. Wil er graag op kunnen photoshoppen, en daarnaast alle gebruikelijke dingen. Mijn budget is ongeveer 500 euro. Is dit dan iets:
pricewatch: HP Pavilion g6-2052sd
of deze:
pricewatch: Acer Aspire 5750G-2436G64MN

[ Voor 19% gewijzigd door fritske23 op 15-08-2012 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

fritske23 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:50:
Ik wil graag een laptop aanschaffen. Wil er graag op kunnen photoshoppen, en daarnaast alle gebruikelijke dingen. Mijn budget is ongeveer 500 euro. Is dit dan iets:
pricewatch: HP Pavilion g6-2052sd
of deze:
pricewatch: Acer Aspire 5750G-2436G64MN
Open een eigen topic hiervoor en geef in de beginpost antwoord op de volgende vragen:
  • Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
  • Wat mag je laptop gaan kosten?
  • Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
  • Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritske23
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-07 11:16

fritske23

Echte naam Rob

OK, wilde niet teveel topics krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
regmaster schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:14:
[...]

Hoe is het je nu uiteindelijk gelukt? Bij mij laat de SSD zich niet initialiseren dus kan ik er ook geen basic disc van maken. Ik heb met Gparted alles van de SSD verwijderd maar na de herinstallatie van Windows was deze toch gewoon weer als caching SSD ingezet en was wederom niet te initialiseren.
Ik ben benieuwd of ik iets over het hoofd gezien heb, ik ga nog wel proberen om zonder HDD de installatie van Windows opnieuw te doen maar wat kost dat een tijd zeg dit gedoe.
Ik heb er ook uren mee lopen klooien, uiteindelijk is het me gelukt. Volgens mj had ik het zo gedaan:
Start -> klik met rechtermuisknop op Computer -> Beheren -> (links in het rijtje) Schijfbeheer.

Als het goed is zie je daar Schijf 0 en Schijf 1 staan. Rechtermuisklik op de SSD -> stationsletter en paden wijzigen -> wijzigen -> daar kun je de schijf een letter geven, ik had E gedaan.

Hierna kreeg ik de schijf wel te zien op Computer, alleen als ik er Windows er op wilde installeren, ging het niet. Heb toen weer via schijfbeheer op de rechtermuisknop geklikt, daarna geklikt opt; schijf converteren naar dynamische schijf. Daarna wilde het nog steeds niet lukken (windows 'vertelde' me dat ik schijf naar MBR moest onverten tijdens installatie), heb toen schijf geconverteerd naar MBR schijf (kan je vinden onder 'converteren naar dynamische schijf).

Hierna wilde het nog steeds niet lukken, kon namelijk de harde schijven niet formatteren. heb toen full format gedaan via cmd. Hierna kon ik wel Windows 7 installeren op de SSD.

Heel vaag uitgelegd, komt vast omdat ik de hele dag nog niet heb gegeten :D Als je googelt kan je vast wel een betere tutorial vinden, nu heb je wel een idee hoe het ongveer moet.

ps: hier wordt uitgelegd hoe een full format moet via command venster (in het installatiescherm): http://forum.highflow.nl/...s-installatie-vista-1191/
Of maak ik nu 'reclame' voor een andere forum? :+

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
OnderDeMotorkap schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:09:
[...]

Ik heb er ook uren mee lopen klooien, uiteindelijk is het me gelukt. Volgens mj had ik het zo gedaan:
Start -> klik met rechtermuisknop op Computer -> Beheren -> (links in het rijtje) Schijfbeheer.

Als het goed is zie je daar Schijf 0 en Schijf 1 staan. Rechtermuisklik op de SSD -> stationsletter en paden wijzigen -> wijzigen -> daar kun je de schijf een letter geven, ik had E gedaan.

Hierna kreeg ik de schijf wel te zien op Computer, alleen als ik er Windows er op wilde installeren, ging het niet. Heb toen weer via schijfbeheer op de rechtermuisknop geklikt, daarna geklikt opt; schijf converteren naar dynamische schijf. Daarna wilde het nog steeds niet lukken (windows 'vertelde' me dat ik schijf naar MBR moest onverten tijdens installatie), heb toen schijf geconverteerd naar MBR schijf (kan je vinden onder 'converteren naar dynamische schijf).

Hierna wilde het nog steeds niet lukken, kon namelijk de harde schijven niet formatteren. heb toen full format gedaan via cmd. Hierna kon ik wel Windows 7 installeren op de SSD.

Heel vaag uitgelegd, komt vast omdat ik de hele dag nog niet heb gegeten :D Als je googelt kan je vast wel een betere tutorial vinden, nu heb je wel een idee hoe het ongveer moet.

ps: hier wordt uitgelegd hoe een full format moet via command venster (in het installatiescherm): http://forum.highflow.nl/...s-installatie-vista-1191/
Of maak ik nu 'reclame' voor een andere forum? :+
Yup, dat is precies de weg die ik ook al gelopen had maar waar jij de ssd nog een driveletter kon meegeven kreeg ik gewoon een initialisatie error. Maar uiteindelijk is het mij nu ook gelukt door de hdd eruit te halen en via een Ubuntu live usb stick de ssd geheel te wissen met de secure erase optie van hdparm. De ssd gaf in eerste instantie wel frozen aan maar ik herinnerde me de 'slaap truuk' om de frozen state op te heffen (llaptop dichtklappen, uit laten gaan en daarna weer opstarten). Het werkt vaak niet maar in dit geval kon de ssd gewist worden. Nu heb ik dus ook een werkende SSD met Windows 7 erop. Nu nog uitvogelen hoe ik de HDD nog zover kan krijgen om de ruim 900 gb vrij te geven zonder de gehele schijf te moeten wissen. Maar dat gaat ook vast lukken.

• OnderDeMotorkap
Ik heb mn laptop toen nauwelijks gebruikt/getest. Zijn er grote verschillen tussen ssd als caching en ssd al primary? Of is het sneldheidsverschil te verwaarlozen voor de 'normale' gebruiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarvesh50
Voor geïnteresseerde van de y580.
Bij mediamarkt tot a.s. zondag verkrijgbaar voor 969 euro ipv 1100 euro.
In de webshop is die uit voorraad maar bij de mediamarkt winkels staan ze er ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

959* ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Omni op 24-08-2012 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarvesh50
nog beter omni waar blijft die review dan?
Geld dat ik bespaar kan ik meteen investeren in een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Terechte vraag. Het is nogal een werk, wat ik in etappes kan/moet doen. Kijk morgen om 12:00 's middags nog eens en je gebeden zullen verhoord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarvesh50
OnderDeMotorkap schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:16:
Inderdaad als primaire schijf. Werkt echt super. En even over die touchpad waar Omni het laatst over had in zn korte review; na het formatteren/herinstalleren van Windows heb ik de nieuwste drivers gedownload voor het touchpad. Hij werkt nu wel fatsoenlijk. Hiervoor kon ik vaak niet op het juiste icoontje klikken aangezien de wijzer steeds verschoof.
Waar heb je die nieuwe drivers vandaan gehaald?

• OnderDeMotorkap
Sarvesh50 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 15:02:
[...]

Waar heb je die nieuwe drivers vandaan gehaald?
Na het formatteren heb ik Driver Genius gebruikt om de drivers te installeren. Van de videokaart heb ik wel handmatig gedownload aangezien Driver Genius die niet kon vinden. Hierna werkte de touchpad wel fatsoenlijk. Of ja, misschien ben ik er gewoon aan gewend. :+ Ik gebruik trouwens een muis, aangezien een touchpad (over het algemeen) niet echt soepel werkt.

Ik heb de laptop nog steeds niet uitgebreid getest, maar wat in je review staat kan ik alleen maar bevestigen. Maandag begonnen met de opleiding, arrogante studentjes die in het bezit zijn van een instapmodel macbook air, denken echt van; kijk hem nou met zn cheapass windows lappie ;(

Ik weet wat er in zit :D

[ Voor 32% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 30-08-2012 00:22 ]

Pagina: 1