Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.170 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:27
Je zal wellicht ook groen en zwart met elkaar moeten verbinden om de voeding op te starten.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
Heren, dank voor de antwoorden. Misschien is een PC voeding nog wat overkill. Is er nog een goedkope andere voeding om hier eventueel aan te hangen?

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
YdieresiS schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:39:
Heren, dank voor de antwoorden. Misschien is een PC voeding nog wat overkill. Is er nog een goedkope andere voeding om hier eventueel aan te hangen?
Heb je niet nog ergens 12V adapter liggen? https://goo.gl/8Jyp8X
Kan zijn dat je wat ruis krijgt, maar als je het toch hebt liggen, kun je het sowieso proberen. En wat is je budget, want er is genoeg te krijgen (in China of NL). http://goo.gl/yaA1Gw of http://goo.gl/bM4c1M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
Ik heb niet echt een budget. Ik wilde het zo goedkoop mogelijk doen, maar wel goed. Ik zal eens kijken of ik ergens nog zo'n adapter kan vinden. Ruis vind ik zelf wel vervelend. Ik hoor niet alles even goed, maar kan me wel erg storen aan ruis omdat dat vaak net op de frequentie zit die ik wel goed hoor.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-06-2022
rupsmans schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 00:05:
Vraagje tussendoor;
Ik ben nu dus een kleine speaker met zonnepanelen erop aan het ontwerpen waarbij ik zowel aan de voorkant als de achterkant 2 speakers wil aandrijven met twee PAM8430's (tevens voeg ik 2 passieve radiatoren toe) . Deze speakers zijn echter heel klein en omdat de behuizing groot is met 5 zonnepanelen erop, zat ik eraan te denken om nog 2 paar speakers (en dus nog 2 PAM8403's toe te voegen. Is deze configuratie met 8 speakers totaal (en dus 4 versterker-bordjes) een verbetering ten opzichte van 4 speakers (2 versterkers)? Het lijkt mij dat een hoger totaal speaker-oppervlakte bevorderend is voor het geluid. Is het aan te raden om naast de potmeter voor het volume nog extra standaard weerstanden toe te voegen, zodat niet alle 4 versterkers op vol volume kunnen spelen in een klein kistje?
Bump :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gisteren mijn nieuwe kistje deels in elkaar gezet. Maar helaas geeft de TPA3116 toch weer een groundloop (de TA2024 in de huidige configuratie niet). Dan gaan we dus maar terug naar de TA2024... Wel redelijk vervelend (en dom) dat ik alles al had ingebouwd.
Ik vind het geluid overigens erg schel met de Dayton tweeters. Wellicht dat dit minder is wanneer er meer laag bij komt op het moment dat de kist luchtdicht is. Voor nu een beetje een tegenvaller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Het is een beetje een domme vraag maar ik heb nu 2x de visaton fr 16 wp 4ohm.

Hoe sluit ik deze aan op een aux?

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/3000_3999/3000/3030/3034/303405_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

Aan 1 kant van de kabel heb ik natuurlijk gewoon een aux aansluiting, maar wat voor aansluiting zit er op de speakers?(naam??) Of moet dit gewoon gesoldeerd worden..

Dan zit ik ook nog met het volgende, het liefst heb ik gewoon stereo geluid en dus links voor geluiden links, en vice versa. Maar hoe sluit ik dat aan, of moet ik ze gewoon doorlussen aan elkaar en is het simpelweg dus niet mogelijk met 1 aux kabel en moet ik dus echt een versterker gebruiken erbij als ik dit wil?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 23:35
freestyler2 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 22:15:

[afbeelding]

Aan 1 kant van de kabel heb ik natuurlijk gewoon een aux aansluiting, maar wat voor aansluiting zit er op de speakers?(naam??) Of moet dit gewoon gesoldeerd worden..

Dan zit ik ook nog met het volgende, het liefst heb ik gewoon stereo geluid en dus links voor geluiden links, en vice versa. Maar hoe sluit ik dat aan, of moet ik ze gewoon doorlussen aan elkaar en is het simpelweg dus niet mogelijk met 1 aux kabel en moet ik dus echt een versterker gebruiken erbij als ik dit wil?
Een speaker zonder versterker is een beetje als bier zonder alcohol. Het kan, maar niemand wil het.

Een aux kabel direct aan je speakers knopen is niet echt een ding, er zal een versterker tussen moeten.

Je aux signaal gaat dan via de versterker naar de speakers, en die kabel (versterker naar speakers) mag je gewoon op de speaker terminals solderen.

kijk anders ook eens naar deze webpagina: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
freestyler2 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 22:15:

[afbeelding]

Dit is wel erg basic. Lees anders ook eerst de OP: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig om een "boomcase"te bouwen.
Met subwoofer bijbehorende bassamp en bluetooth module. (onderdelen van Accusafe)

http://imgchili.net/show/85127/85127662_schema.jpg

Alle ingrediënten zijn in huis.
Ik heb een aansluitschema gemaakt, kan iemand hem even checken of alles op de juiste manier getekend zit?
Ik zit ook nog met de potmeter die ik tussen moet voegen, waarvoor ik geen goed schema kan vinden.
Kan iemand mij uitleggen waar die geplaatst moet worden zodat ik hiermee de jack aansluiting en het bluetooth volume kan regelen.
Er zit op de bassamp plaat een opgebouwde potmeter aansluiting, alleen ik kom er niet uit hoe dit te combineren met de overige onderdelen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 15:38:
Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig om een "boomcase"te bouwen.
Met subwoofer bijbehorende bassamp en bluetooth module. (onderdelen van Accusafe)

http://imgchili.net/show/85127/85127662_schema.jpg

Alle ingrediënten zijn in huis.
Ik heb een aansluitschema gemaakt, kan iemand hem even checken of alles op de juiste manier getekend zit?
Ik zit ook nog met de potmeter die ik tussen moet voegen, waarvoor ik geen goed schema kan vinden.
Kan iemand mij uitleggen waar die geplaatst moet worden zodat ik hiermee de jack aansluiting en het bluetooth volume kan regelen.
Er zit op de bassamp plaat een opgebouwde potmeter aansluiting, alleen ik kom er niet uit hoe dit te combineren met de overige onderdelen.

Alvast bedankt!
Man man man, zet je schema even op een andere image host. Dit is wel heel erg... Imgur.com ofzo voldoet prima...

En kijk sowieso eerst eens de OP na, waaronder: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]

Waarom zie ik twee keer "jack"? Neem aan dat die linker een schakelaar is? Dan moet ie zo wel kloppen. Wat zit er overigens tussen de audio +/- van versterker en bassamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Work in progress! Ground loop ben ik weer kwijt door trial&error. Geen idee waarom, maar wanneer ik een bepaalde voedingskabel te kort maakte (5-10 cm) kreeg ik last van processing noise. Kabel een stuk langer gehouden en opgerold en het werkt prima. Vreemd, maar ik kan weer verder.

Nu alles netjes inbouwen en paneeltje maken met volume, accu/uit/voeding, line-in en DC-in. Dan dichtbouwen en klepje maken voor de accu. En aflakken. Nog sterk aan het twijfelen welke kleur ik paneel/rooster/hoekjes wil doen. Dacht in eerste instantie beige/grijs, maar neig momenteel naar gewoon mat-zwart. Iemand nog andere tips (is voor binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen Barry,

Bedankt voor je reactie

O ja, ik zie het nu ook,dat zijn geen nette plaatjes :F
Ik zal een een andere image host zoeken.

Die 2e jack moet inderdaad de schakelaar zijn, om te switchen tussen jack en bluetooth.
Ik heb in de schema's van Accusafe begrepen dat er daartussen een weerstand moet tussen 2 versterkers.

Kun je mij alleen helpen met de potmeter aansluiting?
barrymossel schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 18:04:
[...]

Man man man, zet je schema even op een andere image host. Dit is wel heel erg... Imgur.com ofzo voldoet prima...

En kijk sowieso eerst eens de OP na, waaronder: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]

Waarom zie ik twee keer "jack"? Neem aan dat die linker een schakelaar is? Dan moet ie zo wel kloppen. Wat zit er overigens tussen de audio +/- van versterker en bassamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 07:51:
Goedemorgen Barry,

Bedankt voor je reactie

O ja, ik zie het nu ook,dat zijn geen nette plaatjes :F
Ik zal een een andere image host zoeken.

Die 2e jack moet inderdaad de schakelaar zijn, om te switchen tussen jack en bluetooth.
Ik heb in de schema's van Accusafe begrepen dat er daartussen een weerstand moet tussen 2 versterkers.

Kun je mij alleen helpen met de potmeter aansluiting?

[...]
Ik kan wel tegen een paar niet zo nette plaatjes, maar dit was een beetje erg expliciet en overkill ;)

Die weerstanden komen me niet bekend voor. Heb je een linkje naar die schema's bij accusafe? De potmeter plaats je in het signaal (voor de vertakking naar de twee versterkers) zoals ik linkte (startpost). Je wilt namelijk het audiosignaal beperken met de potmeter (een variabele weerstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Barry,

Bedankt voor je reactie, ik ga ermee aan de slag!

Hieronder de link naar het schema van accusafe.
http://www.accusafe.nl/al...oofer-toe-mijn-kistradio/
barrymossel schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 08:05:
[...]

Ik kan wel tegen een paar niet zo nette plaatjes, maar dit was een beetje erg expliciet en overkill ;)

Die weerstanden komen me niet bekend voor. Heb je een linkje naar die schema's bij accusafe? De potmeter plaats je in het signaal (voor de vertakking naar de twee versterkers) zoals ik linkte (startpost). Je wilt namelijk het audiosignaal beperken met de potmeter (een variabele weerstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Hoe kan het dat mij. Loodaccu van 12v en 7ah gloeiendheet wordt? Ik had hem aan de lader ik voelde en dacht dat kan niet goed zijn gelijk er af gehaald maar als je je hand er op houdt zit het net onder de pijn grens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Die klinkt dood. Toevallig wat ouder of misschien een veel te zware lader erop?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
wesleytjuh schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 17:41:
Die klinkt dood. Toevallig wat ouder of misschien een veel te zware lader erop?
Mm Made in West Duitsland..

Denk dat die wat oud was :-p

Accu is prullenbak voer geeft nog wel 13.8v en zit geen bollingen aan de zijkant.

[ Voor 14% gewijzigd door patrickkok op 27-05-2016 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:26:
Hoi Barry,

Bedankt voor je reactie, ik ga ermee aan de slag!

Hieronder de link naar het schema van accusafe.
http://www.accusafe.nl/al...oofer-toe-mijn-kistradio/
[...]
Die weerstanden worden volgens mij gebruikt als filter en dat is zover ik weet niet nodig wanneer je een BassAmp gebruikt. Maar de meneer die twee posts boven mij reageert weet daar net iets meer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kistje is af.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/h7x6xKOthaOPuLt3lIppj0qe/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MgQgNOYjChsaVpEIxZFM8oEY/full.jpg

Klinkt alleen voor geen meter. Lijkt te galmen. En totaal geen laag. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
De piek die ik heb gemeten bij de SP60 is redelijk gecontroleerd. Als je wilt kan je gaan experimenteren met een actief notch filter voor de versterker.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/212seux.png

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 11:16
Zit er uberhaubt iets van demping in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op zondag 29 mei 2016 @ 19:09:
De piek die ik heb gemeten bij de SP60 is redelijk gecontroleerd. Als je wilt kan je gaan experimenteren met een actief notch filter voor de versterker.
[afbeelding]
Dat is wel een behoorlijke piek daar inderdaad, verklaart wel het een en ander met de Mini MKII..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Daarnaast weken de Thiele Small Parameters ook nog eens enorm af, waardoor de bass ook vrijwel ontbrak. Gebruiker Aterren had dezelfde piek in zijn meting:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/66519371/DIYAudio%20Pics/Stock%20Side%20b.jpg
Hij heeft zelfs contact opgenomen met Monacor, maar die toonde vrij weinig interesse om het probleem te fixen. Jammer, het schijnen ooit prima drivers geweest te zijn.
Euh, zover ik weet heb je alleen WinISD gebruikt toch? Er gaat veel meer in een speakerontwerp dan alleen WinISD. Boven de 300Hz kom je niet ver met Thiel/Small en zul je moeten gaan meten. Dan kom je er ook achter de drivers inderdaad kut zijn. Het valt grotendeels wel te corrigeren met een actief notchfilter voor de versterker gelukkig.

[ Voor 36% gewijzigd door lutkeveld op 29-05-2016 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
lutkeveld schreef op zondag 29 mei 2016 @ 19:09:
[afbeelding]
Een wat?!
Het komt er toch gewoon op neer dat deze speakers kut zijn? Heb alles berekend en het zou op zich prima moeten klinken en dat doet het niet.
douwe.nl schreef op zondag 29 mei 2016 @ 19:11:
Zit er uberhaubt iets van demping in ?
Nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
lutkeveld schreef op zondag 29 mei 2016 @ 19:28:
[...]

Euh, zover ik weet heb je alleen WinISD gebruikt toch? Er gaat veel meer in een speakerontwerp dan alleen WinISD. Boven de 300Hz kom je niet ver met Thiel/Small en zul je moeten gaan meten. Dan kom je er ook achter de drivers inderdaad kut zijn. Het valt grotendeels wel te corrigeren met een actief notchfilter voor de versterker gelukkig.
Als dit ding wat meer bass had gehad dan had het in mijn oren al prima geklonken. En die bass kun je toch bereiken door te berekenen in WinISD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutkeveld
Ja, maar dan ga je er van uit dat
A ) de Thiele Small Parameters die je invoert juist zijn
B ) de rest van de response vlak is

Beide aannames zijn hier verkeerd. De Fs is veel hoger en Qts lager, waardoor de bas veel slechter uitvalt dan jij berekent hebt. Ten tweede zit er dus een enorme piek in de midrange, waardoor de bas relatief terughoudend is.

Hier valt meer te lezen over de ellende:
http://forum.speakerplans...ad_topic74610_page68.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tsja, dat topic zag ik pas nadat ik de woofers binnen had. Wel jammer dat A niet aangenomen mag worden. Ze geven die parameters toch niet voor niks op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 11:16
Dat kan al voor een enorme verbetering zorgen.

Verder zou ik uitgaan van wat lutkeveld zegt, hij zit 100x meer in de stof dan ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
douwe.nl schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:06:
[...]

Dat kan al voor een enorme verbetering zorgen.

Verder zou ik uitgaan van wat lutkeveld zegt, hij zit 100x meer in de stof dan ik :P
En 100x meer in de stof dan ik. Maar dat gaat me allemaal een beetje te ver. Ik wilde een klein kistje met acceptabel geluid. Daarom e.e.a. berekend op basis van parameter die schijnbaar niet kloppen. Miskoop dus, waardoor het gehele project is mislukt. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Aterren heeft mij een excel bestand doorgestuurd met daarin de TSP's van 10 drivers en het gemiddelde daar van. Als je wilt kan ik even zoeken, dan kan je op basis daar van opnieuw gaan simmen. Daarnaast kan je een notchfilter (op-ampje plus een paar weerstanden/condensatoren) van -6dB rond 1kHz voor de versterker zetten. Je kan best wel een prima setup maken van die drivers, maar met een kleine omweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
lutkeveld schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:21:
Aterren heeft mij een excel bestand doorgestuurd met daarin de TSP's van 10 drivers en het gemiddelde daar van. Als je wilt kan ik even zoeken, dan kan je op basis daar van opnieuw gaan simmen. Daarnaast kan je een notchfilter (op-ampje plus een paar weerstanden/condensatoren) van -6dB rond 1kHz voor de versterker zetten. Je kan best wel een prima setup maken van die drivers, maar met een kleine omweg.
Als je die zou willen opzoeken graag! Ga ik me eens verdiepen in dat notch-filter.

En heb je (voor een nieuw project) (of wie dan ook) een tip voor goed(kop)e full range drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wedden dat je je kist nog goed klinkend kan krijgen? Als je toch bezig bent met actieve filters: je kan de bas iets sterker krijgen met een 2e orde hoogdoorlaatfilter met een wat hogere Q (1,0 à 1,5), op dezelfde frequentie als waarop je poort is afgestemd. Werkt tevens als subsonic filter.

Als ik het goed zie zitten er beschermhoeken over de tweeters heen. Je zou een stukje van de hoeken af kunnen halen om te zorgen dat de tweeters vrij zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door TBTL op 30-05-2016 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
Kan iemand mij duidelijk maken wat de gevolgen zijn als:

Je een te zware acculader gebruik

Want ik gebruik vaak 5-7 ah accu's (soms een 44ah van de brommobiel.)

En nu heb ik een acculader gekregen maar die is 10ah.... 12v

Wat gebeurt er als ik hier mee de accu's oplaadt?

[ Voor 11% gewijzigd door patrickkok op 30-05-2016 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
TBTL schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:25:
Wedden dat je je kist nog goed klinkend kan krijgen? Als je toch bezig bent met actieve filters: je kan de bas iets sterker krijgen met een 2e orde hoogdoorlaatfilter met een wat hogere Q (1,0 à 1,5), op dezelfde frequentie als waarop je poort is afgestemd. Werkt tevens als subsonic filter.

Als ik het goed zie zitten er beschermhoeken over de tweeters heen. Je zou een stukje van de hoeken af kunnen halen om te zorgen dat de tweeters vrij zijn.
Vooralsnog is dat met die (actieve) filters nog abracadabra voor me. Ik had gehoopt dat dit projectje redelijk plug&play zou zijn, zeker omdat ik het kistje mee wilde nemen op vakantie vrijdag. Dat gaat het dus niet worden. Sowieso weet ik door de incorrecte T/S parameters niet op welke frequentie de kist is afgestemd. Meten ga ik niet doen.

Die hoekjes gaan inderdaad over de tweeters heen (besefte ik me pas toen ik ze besteld had :) ), maar ze verwijderen maakt het er niet beter op... Sowieso het totaal ontbreken van bass ga je daar ook niet mee oplossen. Het is nu gewoonweg 3 keer niks. Ik dacht eerst ook dat er een woofer niet was aangesloten ofzo, want voor mijn gevoel was het bij de test allemaal beter (door de kist zo luchtdicht mogelijk te houden). Maar na hem open gemaakt te hebben lijkt alles nog steeds goed aangesloten te zitten.

Als er geen relatief eenvoudige oplossing is voor dit kistje beschouw ik hem gewoon als mislukt testproject. Dan ga ik kijken of ik de Monacors uit de kist kan slopen (gelijmd) en gebruik ik ze al dan niet met tweeters in mijn komende project (arcade kast - lange termijn).

Voor binnen ga ik dan toch een kist maken met subwoofer. Zit voor nu te denken aan de Mivoc AW2000, een 8 inch sub die in een zeer kleine behuizing kan. Deze komt in een compartiment van 12,5 liter met een slotpoort van 10x2x48. Dan zou ie getuned moeten zijn op 30,4 Hz.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7IDVxMhXubvKvGWn2qvM0ZXv/full.png

In een compartiment ernaast wil ik dan twee Visaton FRS8-4 full rangers plaatsen. Deze hebben geen tweeters nodig toch? Of heeft iemand nog andere ideeën voor het mid-hoog?

Totale kist wordt dan qua buitenmaten (bxhxd): 35x25x31 cm. Wel groter dan de initiële planning was (andere kistje was toch net wat compacter met 32x20x22 cm), maar dat overleeft moeders-de-vrouw wel... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
Zou er een mogelijkheid zijn om de amp. Te verlagen met een weerstand ofzoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ben bang van niet, dan zal je er echt elektronica tussen moeten zetten die de stroom begrenst, maar dan is een andere lader makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
Ik heb weer een vraagje :-p

Mag je een loodaccu gebruiken en laden tegelijk?

Ik noem een voorbeeld je laad de accu van je auto op en je heb ondertussen je autoradio aan..

Of je gebruik de accu in je en de acculader zit ook aangesloten..

Ik vermoed van wel want telefoons enz. Kunnen dat ook maar zeker ben ik het niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Bron: http://www.circuitsonline...w/message/1236031#1236031
Als je een loodaccu (gelaccu) gebruikt, kan je die permanent op een lader aansluiten. De lader moet dan wel een gestabiliseerde uitgangsspanning leveren: 13.8V voor een 12V-accu.
Voorzie wel een circuit dat de belasting afschakelt als de batterijspanning te laag wordt. Te diep ontladen is schadelijk voor elke batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
Oké en nu heb ik even me acculader op gemeten die geeft 14v.
Moet goed gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
patrickkok schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:25:
[...]

Oké en nu heb ik even me acculader op gemeten die geeft 14v.
Moet goed gaan?
Ik denk het. Je merkt het vanzelf. Sowieso denk ik niet dat e.e.a. direct kapot gaat. Wellicht gaat je accu wat minder lang mee. Maar de experts hier weten vast meer.
Enne, even Googlen lever redelijk wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richiester
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-01-2021
Na een paar weken klussen en wachten is mijn kistradio eindelijk af.

https://imgur.com/a/P3Htl

Het idee is begonnen met een oude geluidsinstallatie uit mijn auto die ik wilde hergebruiken. Toen erachter gekomen dat mijn 1800w versterker teveel stroom zou gebruiken en deze dus vervangen voor een BassAmp20 van Accusafe.nl.

De rede dat de kist zo groot is is omdat ik de maten van mijn oude subwoofer behuizing heb willen behouden voor een zo best mogelijke klankkast.

Verder staat de kist op 2 wielen en 2 poten met een trolley handvat.

De 4 speakers worden versterkt via de autoradio en de sub via de Bassamp. Verder heb ik gebruik gemaakt van een Accusafe, 12v 8,5A voeding, 55Ah autoaccu en een. druppellader.
Hierbij ff een special thanks naar Ruud van Accusafe voor alle hulp bij het opstarten van dit project en het vervangen van mijn 1e Accusafe die niet zo blij was met een autoaccu.

Let niet op de spiegel met sticker 8)7 deze komt uit de oude subwoofer en vond het wel grappig om opnieuw te gebruiken.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Mijn kar is er weer bijna klaar voor, dit jaar heb ik ook een dj geregeld :D

Ik heb alleen 1 groot probleem. Zijn dj mixer werkt op 12v AC, en met een omvormer krijg ik een enorme vak ruis.
Weet iemand een DJ mixer die op 12v DC werkt? En betaalbaar en donderdag leverbaar is :P

Ik heb geprobeerd om de mixer op 12v DC te laten werken, dat was geen succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldegrieze
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-04-2018
Mooie bouwwerken allemaal.
Volg forum al een tijdje, maar nog niet aan bouwen toegekomen.
Vraag: wat vinden jullie van: http://www.instructables....Speaker-Improved-Version/
??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Richiester schreef op maandag 06 juni 2016 @ 18:34:
Na een paar weken klussen en wachten is mijn kistradio eindelijk af.

https://imgur.com/a/P3Htl

Het idee is begonnen met een oude geluidsinstallatie uit mijn auto die ik wilde hergebruiken. Toen erachter gekomen dat mijn 1800w versterker teveel stroom zou gebruiken en deze dus vervangen voor een BassAmp20 van Accusafe.nl.

De rede dat de kist zo groot is is omdat ik de maten van mijn oude subwoofer behuizing heb willen behouden voor een zo best mogelijke klankkast.

Verder staat de kist op 2 wielen en 2 poten met een trolley handvat.

De 4 speakers worden versterkt via de autoradio en de sub via de Bassamp. Verder heb ik gebruik gemaakt van een Accusafe, 12v 8,5A voeding, 55Ah autoaccu en een. druppellader.
Hierbij ff een special thanks naar Ruud van Accusafe voor alle hulp bij het opstarten van dit project en het vervangen van mijn 1e Accusafe die niet zo blij was met een autoaccu.

Let niet op de spiegel met sticker 8)7 deze komt uit de oude subwoofer en vond het wel grappig om opnieuw te gebruiken.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ziet er goed uit. Komt er een beetje een hoop herrie uit? Zal ook wel wat wegen, maar met wielen eronder geen probleem. Alleen voor vervoer met de auto (of in het vliegtuig) wat onhandiger. Zelf ben ik afgelopen week op vakantie geweest met mijn subwoofer van zo'n 26 liter en een munitiekist en dan zit de auto al aardig vol. Maar als dat niet je doel is, maakt dat ook niks uit.

Misschien nog een keer een filmpje maken van de kist in action? :)
oldegrieze schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:24:
Mooie bouwwerken allemaal.
Volg forum al een tijdje, maar nog niet aan bouwen toegekomen.
Vraag: wat vinden jullie van: http://www.instructables....Speaker-Improved-Version/
??
Gaaf dingetje.
  • Freesgaten bij de woofers (of de lasercut) lijken te iets te groot.
  • Dat plankje in het midden om bij de elektronica te komen vind ik niet mooi en zou ik sowieso aan de achterzijde plaatsen (je zou ook met een inbouwpaneel kunnen werken, imo mooier)
  • Batterijduur van 4 uur (op hoog volume) is wel aan de korte kant voor buiten gebruik. Maar dat is afhankelijk van je wensen/eisen.
  • Niet helemaal duidelijk of je ook direct vanaf de "charger" kunt spelen (dus laden en spelen tegelijk). Lijkt wel dat dat zou moeten kunnen, alleen geen idee of dat kwaad kan voor de batterijen. Anders lijkt me dat een groot gemis voor binnen spelen.
  • Mooi apparaatje voor binnen, maar buiten laten spelen met de woofers zo open en bloot lijkt me niet echt een verstandig plan (ook weer afhankelijk van je persoonlijke gebruik). Sowieso vind ik het design, buiten het kleine formaat, niet echt portable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Afgelopen week trouwens mijn sub + kist dus mee op vakantie. Vrijwel dagelijks gespeeld (2.1 TPA3116) 4-8+ uur per dag (volume variërend van laag tot hoog) en de 16Ah 4S LiPo heeft nu alle cellen iets boven de 3.8V staan. Gaat dus lang genoeg mee. Had de lader en tweede LiPo dus niet mee hoeven te nemen :)

Iemand trouwens een mening over mono v.s. stereo geluid in een kistradio? Ik zit eraan te denken om misschien voor mono te gaan (om ruimte te besparen). Is dat écht hoorbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Met de luidsprekers zo dicht op elkaar t.o.v. de luisterafstand heb je niet echt stereo. Het geluid kan wat voller klinken omdat je twee geluidsbronnen hebt in plaats van één, maar daar wordt het ook rommeliger door.

In discotheken is het geluid trouwens ook vaak mono en niemand die erover klaagt. http://www.dancemusicprod.../1782-why-clubs-are-mono/

Ruimte zul je niet besparen met mono, Hoffmann's Iron Law blijft gelden. Mono is wel goedkoper dan stereo.

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 11-06-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
TBTL schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 12:14:
Met de luidsprekers zo dicht op elkaar t.o.v. de luisterafstand heb je niet echt stereo. Het geluid kan wat voller klinken omdat je twee geluidsbronnen hebt in plaats van één, maar daar wordt het ook rommeliger door.

In discotheken is het geluid trouwens ook vaak mono en niemand die erover klaagt. http://www.dancemusicprod.../1782-why-clubs-are-mono/

Ruimte zul je niet besparen met mono, Hoffmann's Iron Law blijft gelden. Mono is wel goedkoper dan stereo.
Thanks.

Maar voor twee (full range) speakers heb ik wel twee keer de oppervlakte van de speaker nodig aan de voorkant (of waar ik de speakers ook plaats). En laat ik daar nu net geen ruimte hebben. Ook heb ik binnenin ruimte nodig voor de speakers en ook daar kom ik chronisch ruimte tekort.
De sub krijgt meer dan genoeg ruimte en deze wil ik ook wat hoger mee laten spelen. Dus volgens mij kan ik uiteindelijk wel ruimte besparen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Iemand opmerkingen/tips m.b.t. onderstaande?
  • Staande kist van 40 x 25 x 29 cm. (h x b x l)
  • Mono met één Visaton FRS 8-4 en één Dayton ND140-4
  • Visaton FRS 8-4 in 1 liter (10 x 10 x 10)
  • Dayton ND140-4 in behuizing van 16,8 liter netto met slotpoort van 10 x 3 x 30
  • Getuned op 40 Hz
  • -3dB op 36Hz
  • Rechtsonder een ruim compartiment voor een LiPo
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UiZhx2M2JeCHtMoNeVb8gYzx/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/O4lusZYtKJEE2CJnFRu5kp8m/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hAHs5a7ntxqAnMWpLee03MV0/full.png

[ Voor 6% gewijzigd door barrymossel op 11-06-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
-Waarom een fullranger ipv een tweeter?

-Hoe ben je van plan dit te filteren?

-Die poort kan ook handiger/mooier geplaatst worden.

edit voor de duidelijkheid:
-ik zou voor een tweeter gaan. De ND140 komt wel hoog genoeg en een fullranger is onnodig groot, zwaar en duur. Bovendien is de off-axis response een stuk slechter.

-ik zou dit actief filteren. De ND140 heeft minimaal een tweede orde filter nodig en de tweeter het liefst ook, wat al redelijk uit de hand zou lopen met een passief filter. Plus dat dat moeilijker te ontwerpen is.

-Ik zou de poort onder de driver plaatsen. Slotpoort kan wel handig zijn aangezien je toch redelijk wat poortoppervlakte nodig hebt. Op deze manier komt hij er niet zo raar aan de zijkant uitsteken en kan eventueel alles achter 1 grill.

[ Voor 71% gewijzigd door lutkeveld op 11-06-2016 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
lutkeveld schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:11:
Waarom een fullranger ipv een tweeter?

Hoe ben je van plan dit te filteren?

Die poort kan ook handiger/mooier geplaatst worden.
Waarom niet?

Dat zie ik nog wel.

Hoe dan?

edit voor de duidelijkheid: ;)

De Dayton ND20FA 6 zou dan afdoende kunnen zijn? En waar ligt dan het cross-over punt?

Heb je toevallig ergens jip-en-janneke info over passief en actief filteren?

Slotpoort dus eronder door laten lopen en dan weer omhoog? Liefst wil ik hem niet via de achterwand, aangezien ik die wil kunnen losschroeven. Dus dan in het midden weer omhoog? (Nogal wat gekloot met hout dan lijkt me...)

Andere optie is 1 cm hoog en over de gehele breedte (25 cm). Dan kom ik een paar cm van de achterkant, maar is de port velocity wel bijna 17 m/s. Is dat niet een beetje veel?

[ Voor 50% gewijzigd door barrymossel op 11-06-2016 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Hoe je een filter ontwerpt is helaas niet in jip-en-janneke-taal uit te leggen. Daar moet je je gewoon even in verdiepen en het de eerste keren fout doen. :) Uitzondering is een actief filter tussen subwoofer / breedbander, dat is wel makkelijk omdat je daarbij geen rekening hoeft te houden met wat de luidsprekers doen.

Voor de woofer zou ik nog even verder kijken. Die Dayton ND140 heeft een fs van 59 Hz. Je kan er inderdaad lager mee komen, maar dan zit je aan een enorme kist vast en zit je met 10 W al op de Xmax. Verder raakt een alu conus snel beschadigd.

Een Dayton ND20FA-6 is bruikbaar vanaf 3,5 kHz. De amplituderespons van de ND140 wordt bij de frequentie rommelig. Het kán, maar je maakt het er niet makkelijker op.

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 12-06-2016 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
Om toch maar weer het eeuwige accu probleem weer naar boven te halen.. Heeft iemand ervaring emt de volgend accus?
http://www.banggood.com/ZOP-Power-14_8V-3300MAH-35C-Lipo-Battery-T-Plug-p-999254.html

Prijs ie cheap, hopelijk betere kwaliteit dan de bekende blauwe accupacks van ebay, licht van gewicht etc..

Het grootste probleem lijkt me het opladen, iemand daar ervaring mee?

gr niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
nelsch schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:55:
Om toch maar weer het eeuwige accu probleem weer naar boven te halen.. Heeft iemand ervaring emt de volgend accus?
http://www.banggood.com/ZOP-Power-14_8V-3300MAH-35C-Lipo-Battery-T-Plug-p-999254.html

Prijs ie cheap, hopelijk betere kwaliteit dan de bekende blauwe accupacks van ebay, licht van gewicht etc..

Het grootste probleem lijkt me het opladen, iemand daar ervaring mee?

gr niels
Kun je dan niet beter even bij HobbyKing ofzo kijken? Banggood staat niet altijd bekend om de kwaliteit. HK is gespecialiseerd in RC materiaal en dit is gewoon een RC LiPo. En LiPo's zijn geen speelgoed.

Zoiets bijvoorbeeld: http://www.hobbyking.com/...ulti_Rotor_Lipo_Pack.html

Zelf maak ik gebruik van de 4S 16000mAh variant daarvan. Was toentertijd in de aanbieding voor 45 euro ofzoiets.

Let wel even op met het aantal cellen. Voor een TPA3116 kun je een 4S gebruiken, maar een TA2024 gaat dat niet leuk vinden ben ik bang. Een TPA3116 kan trouwens ook wel een 5S aan.

Laden doe ik buiten m'n kist met een goedkope balancer, maar genoeg mensen in het RC wereldje zweren bij de duurdere balance laders.
De lader kun je natuurlijk ook inbouwen in je kist, maar veel RC mensen zijn bang dat die krengen in de fik vliegen tijdens het laden (wanneer een LiPo beschadigd is, kunnen ze bijvoorbeeld bij het laden vlam vatten - zoals gezegd geen speelgoed). Zelf denk ik dat dat meer van toepassing is bij RC, aangezien de accu's dan wel wat te verduren hebben; bij een kistradio is dat wel wat minder.

Momenteel zweer ik bij deze accu's, omdat ze licht en goedkoop zijn. Waar je wel op moet letten is:
  • Nogmaals, geen speelgoed, dus lees je wel even in
  • Geen ontlaadcircuit, dus een buzzer gebruiken, of zelf wat fabriceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
barrymossel schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:11:
[...]

Kun je dan niet beter even bij HobbyKing ofzo kijken? Banggood staat niet altijd bekend om de kwaliteit. HK is gespecialiseerd in RC materiaal en dit is gewoon een RC LiPo. En LiPo's zijn geen speelgoed.
Niet op stock, deze bijvoorbeeld wel, maar je snapt het idee :) : http://www.hobbyking.com/...wItem.asp?idProduct=15521
barrymossel schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:11:
  • Nogmaals, geen speelgoed, dus lees je wel even in
  • Geen ontlaadcircuit, dus een buzzer gebruiken, of zelf wat fabriceren
Je kan ook een aangepaste accusafe laten maken natuurlijk :) en als je je balancer/lader inbouwt, denk er aan een relais hier tussen te zetten omdat de balancer ook stroom trekt uit je accu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
djrednas schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:34:

[...]

Je kan ook een aangepaste accusafe laten maken natuurlijk :) en als je je balancer/lader inbouwt, denk er aan een relais hier tussen te zetten omdat de balancer ook stroom trekt uit je accu!
Voorkeur is dan wel dat alle cellen afzonderlijk gemeten worden. Er zijn hier in het topic al voorbeelden voorbij gekomen met een ATtiny. Zelf heb ik er wel al een binnen, maar ben nog niet toegekomen aan het bouwen/ontwerpen hiervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
barrymossel schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:40:
[...]

Voorkeur is dan wel dat alle cellen afzonderlijk gemeten worden. Er zijn hier in het topic al voorbeelden voorbij gekomen met een ATtiny. Zelf heb ik er wel al een binnen, maar ben nog niet toegekomen aan het bouwen/ontwerpen hiervan :)
Had ik gelezen ja, ziet er interessant uit. daarentegen denk ik wel dat dat pas nodig is als je grote belastingen uit je accu trekt. Als je kleine belastingen trekt en je laad hem altijd gebalanceerd weer op, hoe groot is het risico dan dat je de cellen scheef ontlaad? Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
djrednas schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:59:
[...]

Had ik gelezen ja, ziet er interessant uit. daarentegen denk ik wel dat dat pas nodig is als je grote belastingen uit je accu trekt. Als je kleine belastingen trekt en je laad hem altijd gebalanceerd weer op, hoe groot is het risico dan dat je de cellen scheef ontlaad? Of zie ik dit verkeerd?
Ik denk ook dat dat meevalt inderdaad, maar het is wel netter. Scheef ontladen is volgens mij altijd mogelijk, de vraag is hoe extreem. Maar dat weten de anderen hier beter :)

Ben zelf (nog een dagje vakantie) toch maar eens begonnen met wat proberen met een arduino en wat spanningsdelers. Eens kijken of het me gaat lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste iedereen,
(dit is mijn eerste post, dus bij voorbaat sorry als ik iets fout doe)

INLEIDING:
Ik wil graag met een zeer beperkt budget geluid met een 'niet helemaal kut' kwaliteit en een redelijk volume uit mijn rugzak laten komen, nou heb ik een gemodde TA20-24 gekocht en ben ik aan de slag gegaan met de speakers uit een oude radio die ik nog thuis had staan. Na deze speakers in een kleine behuizing met wat akoestisch noppenschuim gedaan te hebben bleek er boven fluistervolume vooral ruis en gekraak uit komen. Om te kijken waar het probleem zat, had ik de versterker aangesloten op een kistradio die ik eerder gemaakt had en daar kwam zelfs met een open kist nog heel goed geluid uit. Ik trok hieruit zelf de conclusie dat het aan de oude speakers lag.

VRAAG:
Ik denk dus nu dat mijn beste alternatief is om nieuwe speakers te kopen, nu is mijn echte vraag: Wat adviseren jullie degenen met waarschijnlijk meer ervaring dan ik? Ik zou de speakers graag onder de €50,- houden. Ook mag het geheel niet al te zwaar worden omdat ik het graag in een rugzak zou kunnen doen om er bijv. een stuk mee te gaan lopen of hem mee te kunnen nemen op de fiets. Als schets had ik vlug even een tekeningetje gemaakt met de maximale lengte en breedte van de bekisting zijn: 260 mm bij 130 mm, de hoogte heeft geen echt maximum, maar graag zo handzaam mogelijk.

Zelf was ik vooral aan het twijfelen tussen een 2-weg coaxiale speakersetje zoals deze twee

Pioneer TS-G1031 (gunstige prijs (denk ik))
http://www.pimtensen.nl/c...one-30-watt-rms-speakers/

JBL Club 3020/4020,
http://www.jbl.nl/autolui...prefv1=false&prefv2=false

of een klein speaker setje zoals deze op accusafe.nl wordt aanbevolen:
http://store.accusafe.nl/...idsprekers/monacor-sp60-4

in combinatie met:
http://store.accusafe.nl/...n-audio-nd16fa-6?___SID=U

bij de tweede mogelijkheid, zoals op Accusafe beschreven staat, komt er uiteraard een condensator in serie bij de tweeter.

Wat zouden jullie mij adviseren voor het beste resultaat?
Of zit ik zelf volledig op de verkeerde weg met mijn gevonden speakers en kan ik beter naar iets heel anders kijken? Ik sta voor vrijwel alles open. (Ik kan redelijk iets knutselen met weerstanden en ohm's maar je hoeft bij mij niet aan te komen met ingewikkelde grafieken over de exacte optimum inhoud van de bekisting, ongeveer goed is ook voldoende).

Ik hoop jullie hiermee voldoende geïnformeerd te hebben over mijn vraag en mogelijkheden.

Groeten, Mathieu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Momenteel heb ik een kistje staan met die Monacors in combinatie met de tweeters, zonder enkele vorm van filtering, behalve de condensator die je noemt. De kist is gepoort wat voor betere bass moet zorgen. Maar de kist is eerlijk gezegd niet om aan te horen: vrijwel geen bass en vrij schel geluid. Mij is verteld dat dit komt omdat de kwaliteit momenteel nogal bagger is van die Monacors en op basis van gemeten T/S parameters zie ik een piek rond 150 Hz van +6dB. Dit zorgt er mede voor dat die bass vrijwel onhoorbaar is. Door te spelen met een equalizer wordt het wel beter, maar idealiter moet je een filter bouwen. Of je daar zin in hebt weet ik niet, maar ik denk dat je je onnodig veel werk op de hals haalt.

Veel mensen met jouw wensen kiezen inderdaad gewoon voor autospeakers. Klinkt prima. Doorgaans geldt: hoe groter, hoe meer bass. Kijk ook vooral naar gevoeligheid (uitgedrukt in dB) als je lekker hard wilt spelen.

Uit jouw twee opties zou ik de JBL kiezen. Hogere gevoeligheid 90dB. Zelf heb ik in mijn andere kist ook JBL 10 cm speakers en dat werkt zeer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
barrymossel schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:28:
Momenteel heb ik een kistje staan met die Monacors in combinatie met de tweeters, zonder enkele vorm van filtering, behalve de condensator die je noemt. De kist is gepoort wat voor betere bass moet zorgen. Maar de kist is eerlijk gezegd niet om aan te horen: vrijwel geen bass en vrij schel geluid. Mij is verteld dat dit komt omdat de kwaliteit momenteel nogal bagger is van die Monacors en op basis van gemeten T/S parameters zie ik een piek rond 150 Hz van +6dB. Dit zorgt er mede voor dat die bass vrijwel onhoorbaar is.
Dan ben ik denk ik doof, want in mijn Mini werken ze prima voor mij. Zou het echt niets te maken kunnen hebben met de plaatsing van de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
djrednas schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 16:13:
[...]

Dan ben ik denk ik doof, want in mijn Mini werken ze prima voor mij. Zou het echt niets te maken kunnen hebben met de plaatsing van de speakers?
Schijnt van de laatste tijd te zijn.

Sowieso verwachtte ik teveel van de speakers. Ik ben erachter dat ik gewoon een subwoofer erin wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen1
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-01-2023
Hallo iedereen,

Ik ben net begonnen met het bouwen van mijn tweede bluetooth speaker. Ik moet aan de kist nog beginnen maar de elektronica heb ik al binnen en aangesloten. Probleem is dat ik een hoog ,niet constant, gepiep heb in mijn rechter speakerkanaal. Dit was bij mijn vorige BT speaker ook al het geval. Dit gepiep is er alleen als de potentiometer helemaal naar links staat, en het houdt op wanneer ik even geen muziek afspeel.

Ik gebruik de volgende onderdelen: Ta2014, potentiometer, en een bluetooth receiver van Ali http://www.aliexpress.com...Phone-PC/32325848721.html
Is als volgt aangesloten: BT receiver ----> potentiometer ----> versterker ----> luidsprekers

Heeft iemand enig idee waarom ik dit gepiep heb? Vind het ook vreemd dat het alleen in het rechter kanaal is.

Hoor graag van jullie! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
tijmen1 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:44:
Hallo iedereen,

Ik ben net begonnen met het bouwen van mijn tweede bluetooth speaker. Ik moet aan de kist nog beginnen maar de elektronica heb ik al binnen en aangesloten. Probleem is dat ik een hoog ,niet constant, gepiep heb in mijn rechter speakerkanaal. Dit was bij mijn vorige BT speaker ook al het geval. Dit gepiep is er alleen als de potentiometer helemaal naar links staat, en het houdt op wanneer ik even geen muziek afspeel.

Ik gebruik de volgende onderdelen: Ta2014, potentiometer, en een bluetooth receiver van Ali http://www.aliexpress.com...Phone-PC/32325848721.html
Is als volgt aangesloten: BT receiver ----> potentiometer ----> versterker ----> luidsprekers

Heeft iemand enig idee waarom ik dit gepiep heb? Vind het ook vreemd dat het alleen in het rechter kanaal is.

Hoor graag van jullie! _/-\o_
Is het niet gewoon een ground loop? Ik heb bij vrijwel ieder (Chinese) BT bordje last gehad van een ground loop / processing noise. Waarom dan maar uit één speaker? Geen idee...

Kun je eens proberen een andere audiobron aan te sluiten? Kijken of de piep dan weg is (en om te zien of beide speakers goed werken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-06 15:41
barrymossel schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:55:
[...]

Is het niet gewoon een ground loop? Ik heb bij vrijwel ieder (Chinese) BT bordje last gehad van een ground loop / processing noise. Waarom dan maar uit één speaker? Geen idee...
Ik heb een soort gelijk probleem met mijn bluetooth module van AccuSafe. Op de accu heb ik geen problemen en werkt alles goed, maar zodra ik de voeding aansluit komt er een vrij goed hoorbare niet constant geluid door mijn speakers. Zodra ik de bluetooth module afsluit van de kistradio is het geluid ook weg. Enig idee hoe ik dit probleem oplos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen1
barrymossel schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:55:
[...]

Kun je eens proberen een andere audiobron aan te sluiten? Kijken of de piep dan weg is (en om te zien of beide speakers goed werken)?
Hey, dank voor je snelle reactie!

Heb het net even geprobeerd, met telefoon bedraad aan de versterker heb ik er geen last van. Dit doet vermoeden dat het een inderdaad ground loop is. Bij mijn vorige speaker heb ik een "ground loop isolator" gekocht. Is dit nu ook weer noodzakelijk?

Verder gebruik ik de speakers trouwens vrijwel alleen maar thuis, terwijl hij dus aan de voeding ligt. Is er niet een manier op DC 12v te aarden?

@rips10: ik heb het probleem juist aan de accu... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door tijmen1 op 15-06-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Een ground loop is een vrij complex probleem. Er zijn meerdere manieren om het op te lossen, maar vrijwel niks heeft voor mij geholpen.

Bij mijn laatste kistje heb ik een isolated buck converter gebruikt (voor een Chromecast Audio). Toen leek het weg te zijn, echter kwam het ineens vanzelf weer terug. De enige oplossing die voor mij écht werkte was het gebruiken van twee verschillende voedingen. In mijn geval een powerbank voor de Chromecast en een LiPo voor de versterker.
Een ground loop isolator is ook een optie, al werkte dat voor mij ook niet.

Volgens mij zijn er ook bluetooth bordjes met isolated voeding die een ground loop moeten voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen1
barrymossel schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:36:
Een ground loop is een vrij complex probleem. Er zijn meerdere manieren om het op te lossen, maar vrijwel niks heeft voor mij geholpen.

Bij mijn laatste kistje heb ik een isolated buck converter gebruikt (voor een Chromecast Audio). Toen leek het weg te zijn, echter kwam het ineens vanzelf weer terug. De enige oplossing die voor mij écht werkte was het gebruiken van twee verschillende voedingen. In mijn geval een powerbank voor de Chromecast en een LiPo voor de versterker.
Een ground loop isolator is ook een optie, al werkte dat voor mij ook niet.

Volgens mij zijn er ook bluetooth bordjes met isolated voeding die een ground loop moeten voorkomen.
Ja, ik denk dat ik eerst een isolator ga proberen. Mocht dat niet werken ga ik ook gewoon twee accu's inbouwen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik geen ground loop meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Hallo,
Ik ga binnenkort een subwoofer bouwen. Dit wil ik gaan doen met de bekende dayton SD215 sub in een gepoorte behuizing van ~28 liter.
Waar ik nog niet over uit ben is hoe ik dit wil gaan filteren. Volgens mij is een actief filter het makkelijkst, maar eigenlijk heb ik van filters 0 verstand. Is er misschien iemand met een linkje waar de beginselen van filters enigszins eenvoudig worden uitgelegd?
Ik had ook nog bedacht om de ta die ik nog heb liggen en wilde gebruiken te vervangen door een bassamp, maar hier kon ik eigenlijk weinig informatie over vinden. Is deze geschikt in combinatie met de dayton sub? Dit lijkt mij makkelijker, energiezuiniger en goedkoper dan een actief filter kopen.
Ik hoop dat iemand me een beetje de goeie richting in kan sturen, bij voorbaat dank!

Zep

Edit:
Ik heb deze site gevonden: http://www.electronics-tutorials.ws/filter/filter_4.html
Als ik volgens de informatie die daarop staat een filter maak, zou deze dan voldoen? Wat ze daar precies met die phase shift bedoelen begrijp ik niet echt, maar is dit erg?
Ik zou voor een band pass kiezen om over excursie bij lage frequenties te voorkomen. Ik heb met WinISD het volgende berekend (Staat nog niet precies vast, ga met de tuning frequentie nog is wat spelen):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r8ASv9x.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NSSGCFp.jpg

Edit2:
Wat voor type condensatoren zijn geschikt om te gebruiken in een filter?

[ Voor 29% gewijzigd door Zep11 op 20-06-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:12
Ik ben bezig met het maken van een kist kist radio en het werkt allemaal alleen had ik een vraagje over een component wat ik bij een speaker van mij had gevonden, als ik het component er niet tussen zet werken de speakers maar trillen ze heel erg. Nu wil ik het component er weer terug tussen solderen omdat deze was afgebroken alleen de soldeer punten zijn erg kort. Iemand enig idee wat voor component het is en wat het precies doet zodat ik die eentje kan bestellen: (het component zat tussen de versterker en de speaker en dan op de +)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p3ErHWW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eoDnKrW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lp3lozB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/krMxIr2.jpg

Alvast bedankt,

[ Voor 4% gewijzigd door tumtum100 op 19-06-2016 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skiephole
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 13:19
Ik ben weer eens begonnen met een kistradio te maken voor de zomer.

Onderdelen:

TPA3116 2x50W : http://www.tinytronics.nl...16-2x50W-Audio-Versterker

Pioneer TS-1057 speakers

7.2 A 12V Gel Accu

LCD voltmeter

3 Inbouw schakelaars On/Off

Munitie kistje

Hier zijn een paar foto's van de kist:

Alle onderdelen:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2d1vbja.jpg

Kistje binnenkant:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/14il8w6.jpg

Kistje rechter zijkant:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/4h9xc4.jpg

Kistje linker zijkant:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/24g0t91.jpg

Hopelijk vinden jullie het wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
tumtum100 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 16:38:
Ik ben bezig met het maken van een kist kist radio en het werkt allemaal alleen had ik een vraagje over een component wat ik bij een speaker van mij had gevonden, als ik het component er niet tussen zet werken de speakers maar trillen ze heel erg. Nu wil ik het component er weer terug tussen solderen omdat deze was afgebroken alleen de soldeer punten zijn erg kort. Iemand enig idee wat voor component het is en wat het precies doet zodat ik die eentje kan bestellen: (het component zat tussen de versterker en de speaker en dan op de +)Alvast bedankt,
Gokje: foliecondensator 1,3µF 50V. Waarschijnlijk zat hij alleen in serie met de tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:12
TBTL schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:24:
[...]

Gokje: foliecondensator 1,3µF 50V. Waarschijnlijk zat hij alleen in serie met de tweeter.
klopt als een bus hij zat in serie met een tweeter, nu maakt de speaker een vreemd geluid als er wat harder geluid komt. Heb je zo enig idee waar deze aan te komen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Zonder zo'n condensator gaat de tweeter stuk als je wat harder draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg vrienden.....

Ik twijfel wat over het volgende: Ben bezig met een aangepaste boominator, maar wil wel de juiste poort hanteren, in het topic heb ik deze maatvoering gevonden:

Port area is 34cm2 (=6.58cmØ) and 36mm length

Nu wil ik in plaats van één 6,58cmØ -3,6cm pijp twee pijpjes plaatsen. De pijpjes hebben een binnendiameter van 4,34cmØ, hoe bereken ik nu de lengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Skiephole schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:35:
Ik ben weer eens begonnen met een kistradio te maken voor de zomer.

Munitie kistje

Hier zijn een paar foto's van de kist:

Alle onderdelen:

[afbeelding]
Cool :)

ff vraagje over de munitiekist, hoe maak jij de openingen in dat plaatstaal?

Met een dremel? Slijptol?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skiephole
Beste Fraggert

Ik heb de speaker gaten met een normale decoupeerzaag voor hout gemaakt. Dit ging goed omdat het metaal erg dun is.

De gaten voor de voltmeter en inbouwpaneel heb ik gemaakt met een slijptol. Maar ik denk dat je met een drempel er ook wel doorheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thanks!

ik heb metaalzaagjes bij mijn decoupeerzaag dus dat gaat goed komen.

Zal eerdaags eens beginnen en de plaatjes posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skiephole
Das mooi Fraggert kijk er naar uit om je plaatjes te zien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Komt goed, wordt een simpel ding hoor.

2024modded van onze hofleverancier (heb al een 12V voeding liggen) met kleine 5 inch JBL's met 91 dB rendement.

Komt geen accu in, gewoon aan het lichtnet voor tijdens het klussen rondom huis. Telefoon eraan met Tune In via de HEOS App of mijn losse MP3spelertje.

Stuk minder ingewikkeld dan mijn laatste zelfbouwavontuur :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q23IOy5J8DKObVMA2mtrTst1/full.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Fraggert op 22-06-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richiester
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-01-2021
Afgelopen weekend mijn kistradio ff lekker kunnen uitproberen (zie vorige post). Geluid wat eruit komt is geweldig.
Ik zit alleen met het volgende probleem:
Aangesloten op netspanning werkt het uitstekend, alleen op het moment dat ik op de accu wil draaien en ik zet het volume van de radio rond de 23 schiet de Accusafe in de beveiliging.
Ik ging er dus vanuit dat dit kwam door een spanningsdip.
Ik heb er toen een voltmeter bij gezet maar het voltage blijft gewoon rond de 12,7V.

Het lukt mij niet om te beredeneren hoe dit komt aangezien de Accusafe alleen hoort uit t schakelen bij een spanning onder de 11,5V.

Heeft iemand hier enig idee hoe dit veroorzaakt wordt? Is het misschien verstandig een condensator in de schakeling op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Richiester schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 12:38:
Afgelopen weekend mijn kistradio ff lekker kunnen uitproberen (zie vorige post). Geluid wat eruit komt is geweldig.
Ik zit alleen met het volgende probleem:
Aangesloten op netspanning werkt het uitstekend, alleen op het moment dat ik op de accu wil draaien en ik zet het volume van de radio rond de 23 schiet de Accusafe in de beveiliging.
Ik ging er dus vanuit dat dit kwam door een spanningsdip.
Ik heb er toen een voltmeter bij gezet maar het voltage blijft gewoon rond de 12,7V.

Het lukt mij niet om te beredeneren hoe dit komt aangezien de Accusafe alleen hoort uit t schakelen bij een spanning onder de 11,5V.

Heeft iemand hier enig idee hoe dit veroorzaakt wordt? Is het misschien verstandig een condensator in de schakeling op te nemen?
Stroom ook gemeten? Lijkt me niet dat ie over 8A heen gaat, maar dat is het maximum van de AccuSafe. En anders de mannen van AccuSafe gewoon even mailen. Die hebben er verstand van schijnbaar en kunnen je ook direct helpen bij een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
'Stuk' minder ingewikkeld... Nogal een understatement!

offtopic:
Avalon <3

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Yup.....Avalon Isis.....maar dan de zelfbouw variant, de Galactica, ontworpen door het nederlandse HumbleHomeMadeHifi van Tony Gee (tevens TG Acoustics) en gebouwd door mijzelf als "zou-ik-dat-kunnen"-projectje :+

Leuk en leerzaam maar een behoorlijk karwei ;)

Hier nog wat pics van mijn munitiekistprojectje :)

JBL-etjes die precies op het front passen met de grilles erop. De voeding heb ikmooit eens via zelfbouwaudio op de kop kunnen tikken, 12volt DC, 5 ampere.

Versterking middels een gemodde 2024, moet ik nog even bestellen.
Bron mijn smartphone met radio appjes of mijn losse mp3 spelertje.
Komt geen accu in want gebruik hem als klusradio, en daar heb ik altijd stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NjiCqtpvtS0sFGnFgLThb2mI/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/McfHGBKQ3JMY6HNWaLPLryeE/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CPPFXs3ADm6qi7EhITZVpWe9/full.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 24-06-2016 06:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Fraggert schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:00:
Yup.....Avalon Isis.....maar dan de zelfbouw variant, de Galactica, ontworpen door het nederlandse HumbleHomeMadeHifi van Tony Gee (tevens TG Acoustics) en gebouwd door mijzelf als "zou-ik-dat-kunnen"-projectje :+

Leuk en leerzaam maar een behoorlijk karwei ;)

Hier nog wat pics van mijn munitiekistprojectje :)

JBL-etjes die precies op het front passen met de grilles erop. De voeding heb ikmooit eens via zelfbouwaudio op de kop kunnen tikken, 12volt DC, 5 ampere.

Versterking middels een gemodde 2024, moet ik nog even bestellen.
Bron mijn smartphone met radio appjes of mijn losse mp3 spelertje.
Komt geen accu in want gebruik hem als klusradio, en daar heb ik altijd stroom.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Is een Chromecast Audio dan misschien geen goed plan? Kost het je geen telefoon-batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Oewh....goeie tip......mag ik je dan iets voorleggen?

Ik ben best handig met hout maarruh.....digitaal is een ander verhaal

Ik heb een Denon Heos Link met een USB harde schijf met FLAC's die aangesloten zit op mijn versterker in de woonkamer.

Kan ik met mijn smartphone en die Chromecast Audio (met de C.A.-app) die HD benaderen?

Of kan ik met mijn Heos de Chromecast vinden?

Ik weet niet precies hoe dat signaal dan precies moet lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 24-06-2016 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Dat gaat niet lukken denk ik. De Chromecast kan wel spelen vanaf bepaalde shares (volgens mij vanaf een Samba share, misschien ook NFS), maar ik denk niet dat de HDD die je aan je Denon hangt beschikbaar is als share.

De Chromecast kan streams (Spotify, TuneIn, etc.) en vanaf een netwerk (van telefoon of netwerkschijf) afspelen. Maar dan moet dus de muziek wel via het netwerk te benaderen zijn. De Chromecast haalt het "signaal" dan digitaal via netwerk/internet binnen en stuurt het via een audio-jack of optisch het signaal door naar een versterker (kistradio, receiver, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

En als ik de HD aan mijn router hang? Dan kan mijn Heos hem nog benaderen maar ook de Chromecast, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Dat zou moeten lukken. Je router maakt er dan een netwerk share van (NFS en/of Samba). Misschien zelfs te benaderen via DLNA. Kan in principe allemaal afgespeeld worden met de Chromecast met bijv: Google Play: LocalCast for Chromecast/DLNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Okay thanks, ik houd hem in mijn achterhoofd.

Zo'n CA kost wel weer 4 tientjes en laat ik nou net (muv de TA2024) alles gewoon gratis hier hebben rondslingeren.

Wordt het met de smartphone wat omslachtig dan kan ik hem altijd modden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Fraggert schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:40:
Okay thanks, ik houd hem in mijn achterhoofd.

Zo'n CA kost wel weer 4 tientjes en laat ik nou net, muv de TA2924 alles gewoon gratis hier hebben slingeren.

Wordt het met de smartphone wat omslachtig dan kan ik hem altijd modden.
Je kunt ook bluetooth overwegen. Zijn genoeg (goedkope) bordjes te krijgen die je aansluit op de TA2024. Let overigens wel op het feit dat er een gerede kans is op ground loop bij zowel gebruik van een Chromecast als een bluetooth bordje. (Even zoeken hier in dit topic voor meer info...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ok, dan zet ik die ook bij de CA oplossing, maar eerst even zo quick&dirty gewoon de smartphone op de jack van de 2024 proberen :)

goeie tips allemaal _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 24-06-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Best warm voor allerllei klusfratsen........maar toch ff een beginnetje gemaakt. :)

Met de dremel voorzicht een eerste pass gemaakt over de afgetekende uitsparing.
Dit kost behoorlijk wat schijfjes dus je wisselt je suf.
2de pass maar even met de slijptol maar dat is wat lastig omdat de slijpschijf groot is en de radius klein.
Het doorslijpen daarna dus weer met de dremel.

Onder de kolomboor de gaten geboort en het zwikje vastgebout.

De speakers zitten op kop de erin zodat ik met de soldeerbout erbij kan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RdRyaUZve7H5HVmIIkMCvDKk/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IV4dWZa88cTnFi7p3gvzmpND/full.jpg

Morgen verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skiephole
quote:
Fraggert schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:54:
Best warm voor allerllei klusfratsen........maar toch ff een beginnetje gemaakt. :)

Met de dremel voorzicht een eerste pass gemaakt over de afgetekende uitsparing.
Dit kost behoorlijk wat schijfjes dus je wisselt je suf.
2de pass maar even met de slijptol maar dat is wat lastig omdat de slijpschijf groot is en de radius klein.
Het doorslijpen daarna dus weer met de dremel.

Onder de kolomboor de gaten geboort en het zwikje vastgebout.

De speakers zitten op kop de erin zodat ik met de soldeerbout erbij kan :+

[afbeelding]

[afbeelding]

Morgen verder :)
Ziet er al gaaf uit Fraggert! Ben je van plan het kistje ook nog te isoleren en zo ja met wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb nog wat Intertechnik Damping30 liggen en ook nog wel wat loodbitumen, maar het is en blijft een munitiekist. Vraag me af wat ik daar voor winst ga halen.

Eerst maar eens luisteren straks.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 24-06-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:58:
Zeg vrienden.....

Ik twijfel wat over het volgende: Ben bezig met een aangepaste boominator, maar wil wel de juiste poort hanteren, in het topic heb ik deze maatvoering gevonden:

Port area is 34cm2 (=6.58cmØ) and 36mm length

Nu wil ik in plaats van één 6,58cmØ -3,6cm pijp twee pijpjes plaatsen. De pijpjes hebben een binnendiameter van 4,34cmØ, hoe bereken ik nu de lengte?
Heeeeelp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Gisteren mijn sub + kist meegenomen naar een bedrijfs-BBQ. Directeur zag het spul en dacht direct: "dat gaat niks worden" en heeft de kantoor versterker en speakers naar buiten gehaald. Uiteindelijk heeft mijn kist de hele avond gespeeld en waren ze nogal onder de indruk van het volume.
Ik merkte wel dat spelen op vol volume toch wat vervorming oplevert. Prima, maakt in mijn setup niet zoveel uit.

Directie was echter dusdanig onder de indruk dat ze best zouden willen dat ik voor kantoor zoiets bouw. Budget is geen issue, maar er zijn wel wat wensen:
  • Hard
  • Geen vervorming
  • Kneiterhard
  • Moet achterin een auto kunnen
  • Loeihard
  • Lekkere bass
  • Retehard
  • Gewoon lekker geluid
Wat zouden jullie doen? Ik zat te denken aan een Boominator i.c.m. een Cubo12/15/18. Enerzijds leuk dat je dan de Boominator los kunt gebruiken, anderzijds weet ik uit ervaring dat eens je de sub erbij hebt gehoord het geheel niet zonder meer zult gebruiken.
Dus een sub-ontwerp (zoals een Cubo) aanvullen met full-rangers? En wat zou dan aan te raden zijn qua drivers en versterker?
Pagina: 1 ... 99 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink