Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:
  • 601.235 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

barrymossel schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:39:
Directie was echter dusdanig onder de indruk dat ze best zouden willen dat ik voor kantoor zoiets bouw. Budget is geen issue, maar er zijn wel wat wensen:
Wat een baas die baas van jou B-)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jxc4SQJ0Zp9CZCb3KwVvisae/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QXZOkdGArgenCwPTtKBSVFsz/full.jpg

Euro stekkertje er aan gesoldeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlqI7MeaoIVGiexwMWig4jTV/full.jpg

En toch ook maar een plaatje hout erachter, dat plaatstaal is wel erg dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Fraggert schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:00:
[...]

Wat een baas die baas van jou B-)
Vooral een stel kleuters :)

Stond gisteren ineens ook een opblaas zeepbaan, zodat ze de "vrouwtjes lekker nat konden krijgen"...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BaniKlEYYnxwvrkpTSJ0nkMe/full.jpg

"Geluid moet hard genoeg zijn van de ene kant tot de andere kant van de parkeerplaats."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:39:
Gisteren mijn sub + kist meegenomen naar een bedrijfs-BBQ. Directeur zag het spul en dacht direct: "dat gaat niks worden" en heeft de kantoor versterker en speakers naar buiten gehaald. Uiteindelijk heeft mijn kist de hele avond gespeeld en waren ze nogal onder de indruk van het volume.
Ik merkte wel dat spelen op vol volume toch wat vervorming oplevert. Prima, maakt in mijn setup niet zoveel uit.

Directie was echter dusdanig onder de indruk dat ze best zouden willen dat ik voor kantoor zoiets bouw. Budget is geen issue, maar er zijn wel wat wensen:
  • Hard
  • Geen vervorming
  • Kneiterhard
  • Moet achterin een auto kunnen
  • Loeihard
  • Lekkere bass
  • Retehard
  • Gewoon lekker geluid
Wat zouden jullie doen? Ik zat te denken aan een Boominator i.c.m. een Cubo12/15/18. Enerzijds leuk dat je dan de Boominator los kunt gebruiken, anderzijds weet ik uit ervaring dat eens je de sub erbij hebt gehoord het geheel niet zonder meer zult gebruiken.
Dus een sub-ontwerp (zoals een Cubo) aanvullen met full-rangers? En wat zou dan aan te raden zijn qua drivers en versterker?
Misschien een vervelende reactie, maar een PA-setje met 1x sub en 2x top zoals de DAP Clubmate 15 is precies wat hier geschikt voor is. Voor 400 euro vind je die op Marktplaats. Daar kan je niet tegenop bouwen en de restwaarde blijft ook hoger. Pas als het op een accu moet werken wordt de Boominator interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-05 22:38
Ik neem mijn Boominator ook elk jaar mee naar de bedrijfs BBQ. Ideaal, hoef je enkel ergens midden op het veld neer te knallen en klaar. Dit jaar gaat er een Soundboks mee :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
TBTL schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:31:
[...]
Misschien een vervelende reactie, maar een PA-setje met 1x sub en 2x top zoals de DAP Clubmate 15 is precies wat hier geschikt voor is. Voor 400 euro vind je die op Marktplaats. Daar kan je niet tegenop bouwen en de restwaarde blijft ook hoger. Pas als het op een accu moet werken wordt de Boominator interessant.
Supervervelend ;)

Gaat er natuurlijk om dat het "custom" is en ik de credits krijg. Daarnaast wat spelen met accu's, leds en houtbewerking en je hebt een portable herriemaker in bedrijfskleuren. Is toch net iets anders dan een PA setje. Gaat niet enkel om geluid, maar vooral om het stukje beleving er omheen.
wesleytjuh schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:34:
Ik neem mijn Boominator ook elk jaar mee naar de bedrijfs BBQ. Ideaal, hoef je enkel ergens midden op het veld neer te knallen en klaar. Dit jaar gaat er een Soundboks mee :).
Had jij er nu ooit al eens een Cubo aan gehangen?

Voor mijn gevoel moet ik een Cubo als uitgangspunt nemen en dan net als bij die Lowlands-kar ergens in dit topic aanvullen met wat full rangers. Dan een draaitafel erin bouwen met een tablet voor Spotify en we zijn klaar.

[ Voor 32% gewijzigd door barrymossel op 25-06-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314192

Ik heb van m'n oma een oude Utah AS-90 speaker meegekregen, althans gegeven de afmetingen denk ik dat dit 'm moet zijn. Het label is vervaagd dus geen serie te ontdekken.
http://www.rocketroberts....ages/utah_as_speakers.jpg

Nou wil ik hier een versterkertje inbouwen zodat ik 'm standalone in de tuin kan gebruiken met een iPhone of Chromecast. Ik had deze opties gevonden:
https://www.conrad.nl/nl/...16-vdc-12-w-4-191512.html
https://www.conrad.nl/nl/...sterkermodule-312481.html

Daarmee zou ik van de passieve speaker een actieve moeten kunnen maken. Mijn vraag is, welke is geschikt? Of zijn ze beiden niet geschikt?
Er zit dus een woofer, midrange en tweeter in de speaker.

Kemo: Luidspreker impedantie: 4 - 16 Ohm | Muziek vermogen: max. 12 W bij 16 V met een 4 ohm luidspreker
McCrypt: Ingangsimpedantie 10 kOhm | Uitgangsvermogen 1 x 50 W op 4 Ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Anoniem: 314192 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 20:49:
Ik heb van m'n oma een oude Utah AS-90 speaker meegekregen, althans gegeven de afmetingen denk ik dat dit 'm moet zijn. Het label is vervaagd dus geen serie te ontdekken.
http://www.rocketroberts....ages/utah_as_speakers.jpg

Nou wil ik hier een versterkertje inbouwen zodat ik 'm standalone in de tuin kan gebruiken met een iPhone of Chromecast. Ik had deze opties gevonden:
https://www.conrad.nl/nl/...16-vdc-12-w-4-191512.html
https://www.conrad.nl/nl/...sterkermodule-312481.html

Daarmee zou ik van de passieve speaker een actieve moeten kunnen maken. Mijn vraag is, welke is geschikt? Of zijn ze beiden niet geschikt?
Er zit dus een woofer, midrange en tweeter in de speaker.

Kemo: Luidspreker impedantie: 4 - 16 Ohm | Muziek vermogen: max. 12 W bij 16 V met een 4 ohm luidspreker
McCrypt: Ingangsimpedantie 10 kOhm | Uitgangsvermogen 1 x 50 W op 4 Ohm
Wat zijn je wensen/eisen?

Veel mensen in dit topic maken gebruikt van d-klasse versterkers omdat deze erg efficiënt werken. Iets dat bij het spelen op accu erg handig is. Deze zijn vaak ook erg goedkoop. Je kunt dan denken aan een TA2024, TPA3116 of een MaxAmp. Zeer prima geluid ook.

Maar die jij linkt zullen ook werken. Persoonlijk zou ik voor de TA2024 gaan.

Je hebt zo te lezen maar één speaker, toch? Dan is het ook verstandig om het audio-signaal mono te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Trouwens.....welke shop raden jullie aan?

Die 2024modded varieert van een tientje bij TinyElectronics (incl JST-PH kabeltje) tot 19 euro zónder kabel bij accusafe.

Dat is nogal een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmen1
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-01-2023
Fraggert schreef op zondag 26 juni 2016 @ 10:02:

Die 2024modded varieert van een tientje bij TinyElectronics (incl JST-PH kabeltje) tot 19 euro zónder kabel bij accusafe.

Ik zelf bestel de 2024 altijd bij aliexpress. Kost minder dan vijf euro, en de kwaliteit is prima. Heb er tot nu toe drie besteld, allemaal goed verpakt en onbeschadigd aangekomen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05 15:45
@drqk, als je één speaker hebt (mono) zou ik voor een PBTL TPA3118 gaan: http://www.ebay.com/itm/T...a05c30:g:CDoAAOSwuR5XPtce

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alvast maar eens een oud stukkie signat LS-kabel opgesnort en gesoldeert.

De speakers zijn de JBL GTO 425e.

35 watt rms en 100 watt piek, met 92 dB rendement 8)

specs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kt1HdSGmPoo2ZZuSmPNTZP9l/thumb.jpg
tijmen1 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 10:07:
Ik zelf bestel de 2024 altijd bij aliexpress. Kost minder dan vijf euro, en de kwaliteit is prima. Heb er tot nu toe drie besteld, allemaal goed verpakt en onbeschadigd aangekomen. :)
Ik ben niet zo'n ebay/alibaba/paypal fan zelf helaas, koop liever zoiets ff in NL.

Maar ik keek wel ff op van het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Fraggert schreef op zondag 26 juni 2016 @ 10:02:

Voor een TA2024 dus TinyElectronics :) Fijne van bestellen in NL is dat ze gewoon een goed werkend product moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

👍

Vond ook nog een rolletje 3M duallock, soort klitteband maar dan van plastic, om de voeding mee op zijn plek te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5lG8aJOlDTlJ6L7u4VWSxtAr/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314192

barrymossel schreef op zondag 26 juni 2016 @ 09:01:
[...]

Wat zijn je wensen/eisen?

Veel mensen in dit topic maken gebruikt van d-klasse versterkers omdat deze erg efficiënt werken. Iets dat bij het spelen op accu erg handig is. Deze zijn vaak ook erg goedkoop. Je kunt dan denken aan een TA2024, TPA3116 of een MaxAmp. Zeer prima geluid ook.

Maar die jij linkt zullen ook werken. Persoonlijk zou ik voor de TA2024 gaan.
Ik hang 'm in principe aan netstroom en ik heb 0 verstand van speakerbouw. Het liefst dus zo plug and play mogelijk :-). Dat klinkt wat raar in een kratradio-topic, maar begreep dat hier de experts zitten.
Je hebt zo te lezen maar één speaker, toch? Dan is het ook verstandig om het audio-signaal mono te maken.
Check!
lutkeveld schreef op zondag 26 juni 2016 @ 10:22:
@drqk, als je één speaker hebt (mono) zou ik voor een PBTL TPA3118 gaan: http://www.ebay.com/itm/T...a05c30:g:CDoAAOSwuR5XPtce
Hier moet ik solderen denk ik toch? Dat gaat 'm namelijk zeker niet worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judokus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-04 14:35
wesleytjuh schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:34:
... Dit jaar gaat er een Soundboks mee :).
Hoe klinkt ie nu in vergelijking met de Boominator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik heb nu een productiemodel staan, dus met laatste software.

Soundboks geeft een wat voller geluid, zeker meer bass aanwezig, maar in sommige situaties dus ook teveel bass.
Boominator gaat net wat harder en mijn Boominator met de PHT407N tweeters en DSP lijken een iets beter hoog te hebben. Verder is de Soundboks véél praktischer door het gewicht en BT.

Laatst nog een aantal gasten over de vloer gehad voor een luistersessie en ik geloof dat die nu 5 stuks besteld hebben bij Soundboks, was precies wat ze zochten voor hun toepassing (Outdoor activiteiten in een grote stad, uit opdracht van de stad overigens). Waren ook overtuigd door het geluid, in tegenstelling tot andere outdoor speakers die ze al beluisterd hadden

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 26-06-2016 19:46 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637704

Dit topic is nog actief _/-\o_
Ik heb hulp nodig. Ik heb het topicstart gelezen maar volgensmij wil ik wat dingen doen die nog niet zijn gedaan (durf ik het te zeggen) en daarbij ben ik compleet nieuw in electrische circuits. Ik heb ooit een paar maakcontacten aangesloten op het werk en mijn laptop voedingspoort vervangen. Dat is al mijn ervaring zo ongeveer.

Je hoeft met niet alles uit te leggen, als je ergens een linkje hebt waar ik er over kan lezen (en niet 500 pagina's lang is) dan zoek ik het gerust zelf uit met een bakje koffie. Maar op het moment heb ik twee dagen lopen zoeken en zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik wil naar de "perfecte" waterbestendige kistradio toe met als eisen.
- Op maat gemaakte kist (dit lukt me wel, ik haal veel inspiratie uit de Soundboks. Ik ga voor Nokia 3310 kwaliteit hier haha)
- Bluetooth 4.0 (eitje)
- Waterbestendige 3,5mm jack (simpel)
- Waterbestendige knop om te wisselen tussen de 2 hierboven
- Gelaccu met schuim er omheen tegen klappen (12Ah denk ik.)
- TA2020 met step up converter voor 14V (misschien gemod, ben ik nog niet over uit)
- Voeding voor afspelen op netstroom
- Waterbestendige potmeter met alu knop
- Waterbestendige aan- uitknop

(nu komen de lastige dingen)

- Een volledig automatisch accu beveiliging. De Accusafe 3,5 is bijna perfect, maar ik wil geen knopjes. Ik hoop dat iemand dit al wel eens gedaan heeft die ik na kan apen. Gewoon stekker in stopcontact -> opladen en spelen op netstroom. Stekker eruit -> Spelen op batterij mits spanning boven de 11,5V is.
- 4 waterdichte usb-c poorten, want dit gaat ook misbruikt worden als mobiel oplaad station.
- Indicatie leds voor aux <-> bluetooth, batterij bijna leeg, batterij vol, batterij opladen/netstroom.

En nu de klapper, maar iets wat waarschijnlijk boven mijn kunnen gaat. Opladen via 1 van deze usb-c poorten. Anders gewoon een waterbestendige voedingspoort.

Waterbestendigheids dislaimer: Ik wil gewoon dat mijn speaker vergeten kan worden buiten, en dan niet meteen kapot gaat na een paar druppels. Misschien een dag in de regen vergeten. Dat is de max dat hij aan moet kunnen, als iemand hem met zijn zatte kop vergeet binnen te zetten haha. Hij hoeft niet zwembad waterdicht te zijn zeg maar. Een halfuur regen bestendig is mijn minimum.

Mijn vragen:
- Heeft iemand een oplossing voor het volledig automatische accu/voedings systeem?
- Is een voorversterker beter dan het modden van een versterker?
Zo ja,
- Is het mogelijk dat de voorversterker mijn verschillende inputs gelijk maakt qua sterkte of versterkt hij alleen het bestaande signaal met dezelfde waarde?
(Als ik switch van bluetooth module naar aux dat het nog steeds even hard gaat)
- Wat kan ik doen voor een perfect gebalanceerde kratradio? (Vol volume zonder clipping of overbelasting?)
- Waar vind ik inbouw USB-C poorten?

Nogmaals. Ik heb met de website van Soundboks gevonden en die dingen zijn bijna perfect in mijn ogen.
Het moet hard gaan zonder te vervormen.
Zo simpel dat iedereen het kan gebruiken zonder dat ik gebeld wordt met vragen.
Flink misbruikt kunnen worden. Het word hopelijk een kistje dat ik overal mee naartoe sleep, dus het moet tegen een stootje kunnen.

Enig hulp word natuurlijk heeel erg gewaardeerd. Ondertussen zoek ik zelf nog wat verder, ik leer steeds meer dingen namelijk en misschien vind ik zelf nog wat ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-05 21:41

Fordox

00101010

Heb je al gedacht aan waterbestendige luidsprekers?
Volgens mij is dat juist hetgene dat het meest irritante is om te vinden.

Ik probeer wel een paar punten te beantwoorden vanuit een leektrotechnische standpunt. Ik weet niet veel van huidige producten op de markt, maar ik weet wel wat wel en niet realistisch is:
Mijn vragen:
- Heeft iemand een oplossing voor het volledig automatische accu/voedings systeem?
Het is mogelijk om een simpele schakeling te ontwikkelen die de voltage in de gaten houdt en daarna een relais uitgooit die je accu uitschakelt.
Misschien kan ik wel wat tekenen, ik heb een soortgelijke schakeling gebouwd voor een accu indicator (een schakeling van meerdere zenerdiodes waarover de voltage altijd gelijk is)
- Is een voorversterker beter dan het modden van een versterker?
Zo ja,
- Is het mogelijk dat de voorversterker mijn verschillende inputs gelijk maakt qua sterkte of versterkt hij alleen het bestaande signaal met dezelfde waarde?
(Als ik switch van bluetooth module naar aux dat het nog steeds even hard gaat)
Je telefoon is praktisch al je voorversterker. Je TA zal wel voldoende zijn voor je eisen. En als je dezelfde volume wilt hebben uit een bluetooth module als je aux, moet je waarschijnlijk je bluetooth output verzwakken. Volgens mij is dit namelijk altijd iets meer versterkt. Dit kan wel door middel van een (logaritmische) potmeter.
- Wat kan ik doen voor een perfect gebalanceerde kratradio? (Vol volume zonder clipping of overbelasting?)
Een goede versterker hebben en de input niet oversturen icm luidsprekers die eht vermogen kunnen houden. Simple as that I guess
- Waar vind ik inbouw USB-C poorten?
USB C is redelijk nieuw. Ik kan hier zogauww nog niks van vinden.
Maar wat je wel kan doen is een gewone USB charger vinden die werkt op je accuspanning en de uitgang daarvan omgooien met een USB-A naar USB-C kabel.
Of misschien dat iets meer googlen je wel de goede resultaten geeft :) Ik kom namelijk alleen USB-C als input tegen waarmee je een lithium ion accu laadt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 05:12
barrymossel schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:44:
[...]

Had jij er nu ooit al eens een Cubo aan gehangen?

Voor mijn gevoel moet ik een Cubo als uitgangspunt nemen en dan net als bij die Lowlands-kar ergens in dit topic aanvullen met wat full rangers. Dan een draaitafel erin bouwen met een tablet voor Spotify en we zijn klaar.
Bedoel je niet toevallig mijn Pinkpop kar? Ik ben dit jaar een samenwerking aangegaan met een groep mensen die ook wel zin hadden in een feestje. Dit keer zat er dus een laptop op, 230Ah tractieaccu er bij en we hebben flink staan knallen! Hoogtepunt was zondagnacht, toen stonden er echt een hoop mensen bij mijn kar :)

Ik heb een poging gedaan het te filmen, al kan mijn telefoon niet echt goed filmen in het donker, laat staan dat het geluid goed klinkt :')

Op de lange termijn wil ik eigenlijk wel betere tops bij de cubo's maken. Ik merk dat mijn full range speakers op hard volume toch behoorlijk tegen hun limiet zitten. Ze gaan niet clippen maar erg lekker klinkt het dan niet meer. Daarnaast is een flinke condensator misschien ook een goede investering. Ondanks zeer zware kabels etc krijg ik toch flinke voltage drops tijdens zware bas partijen.

Afgelopen weekend kwam ik overigens de zogenaamde Bankra Bike Soundsystem tegen op festival Mundial in Tilburg. Ook een gaaf apparaat! Volgens mij is het alleen niet zo'n efficient systeem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Aapenootjes schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:47:
[...]

Bedoel je niet toevallig mijn Pinkpop kar? Ik ben dit jaar een samenwerking aangegaan met een groep mensen die ook wel zin hadden in een feestje. Dit keer zat er dus een laptop op, 230Ah tractieaccu er bij en we hebben flink staan knallen! Hoogtepunt was zondagnacht, toen stonden er echt een hoop mensen bij mijn kar :)

Ik heb een poging gedaan het te filmen, al kan mijn telefoon niet echt goed filmen in het donker, laat staan dat het geluid goed klinkt :')
[video]

Op de lange termijn wil ik eigenlijk wel betere tops bij de cubo's maken. Ik merk dat mijn full range speakers op hard volume toch behoorlijk tegen hun limiet zitten. Ze gaan niet clippen maar erg lekker klinkt het dan niet meer. Daarnaast is een flinke condensator misschien ook een goede investering. Ondanks zeer zware kabels etc krijg ik toch flinke voltage drops tijdens zware bas partijen.

Afgelopen weekend kwam ik overigens de zogenaamde Bankra Bike Soundsystem tegen op festival Mundial in Tilburg. Ook een gaaf apparaat! Volgens mij is het alleen niet zo'n efficient systeem :P
Haha, die bedoelde ik inderdaad. Voor mij zou 1 Cubo15 incl. tops wel genoeg zijn, om het ook nog wat portable te kunnen houden.

Welke full rangers wil je gaan gebruiken? En wat gebruik je als versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik weet niet of ik nieuwe tops met andere full range drivers zou maken of met een hoorn/tweeter + mid. Hangt er ook een beetje vanaf of ik iets leuks kan maken voor een niet al te groot bedrag.

Als versterker gebruik ik de pioneer GM-D8604, die bevalt me goed, zeker in combinatie met een miniDSP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:21
@wesleytjuh

Kan jij wat meer info geven omtrent de specs van de Soundboks en de componenten die worden gebruikt? Misschien wel interessant voor de bouwers onder ons die een soortgelijke box willen maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Ik ga een subwoofer bouwen met een Dayton SD215A in een gepoorte behuizing van ~27 liter met een ta2024. Het wordt redelijk standaard allemaal, maar wat ik nog niet zeker weet is hoe ik het ga filteren. WinISD geeft de volgende grafiekjes:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r8ASv9x.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NSSGCFp.jpg

Ik wil volgens het volgende schema een filter gaan maken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bnYC9ia.png

Maar dan met C1 en C2 = 1uF
R1=4700 Ohm
R2=180 Ohm

Dit zou volgens de informatie op dezelfde site als waar dat schema vandaan komt (http://www.electronics-tutorials.ws/filter/filter_4.html) moeten zorgen voor een high pass bij 34 Hz en een low pass bij 884Hz.
Als ik dit zo in elkaar zet, gaat het dan goed of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb de high pass erbij om overexcursie onder de 30Hz te voorkomen, maar is dit wel nodig? Of kan ik net zo goed alleen een low pass maken? Want volgens mij zit in de meeste muziek toch niet zoveel geluid onder de 30Hz...
Ook is de eerste resonantie van de poort pas bij bijna 2000Hz, kan ik de low pass dan beter bij een hogere frequentie doen? Of misschien is lager juist beter?
De luchtsnelheid met 1 poort van 67mm in doorsnee is 15 m/s, is dit te hoog? Ik heb geprobeert dit op google te vinden maar kreeg niet echt een sluitend antwoord.

Edit: Wat voor condensatoren zijn geschikt om te gebruiken in een filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
@BrcBas
Een geeducateerde gok van mij zou zijn:
Input komt binnen via een bluetooth module (lijkt op een WT32I), wordt digitaal met I2S doorgegeven aan een ADAU dsp chip die hem weer bewerkt digitaal doorgeeft aan twee chips van de TAS serie van TI. Speakers worden dus gebi-ampt. Ergens op de PCB zit ook nog een microcontroller om alle chips in low power shutdown te trekken als de accu leeg raakt en dingen als de DC DC converter / status LED aan te sturen.

Dat ga je echt niet na kunnen doen als je niet flink wat weet van electronica. Zelfs dan is het nog verre van makkelijk. Het dichtst bij kom je met een MiniDSP die vier hoog efficiënte drivers aanstuurt via twee TPA3118's of iets in die richting. Leuk als project, maar (bijna) exact de Soundboks nabouwen zonder dat er 100en uren ingaan en het twee keer zo duur is, is bijna onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Klopt aardig inderdaad. Zit aardig wat ontwikkeling in de elektronica + 3 revisies aan prototypes. Verder is het stukje DC/DC vrij complex nog, gezien je het hebt over 21V 8A met pieken die nog hoger liggen op hoge volumes. Daar komt door best wat power bij kijken, en dan wordt je componentkeuze/plaatsing in één keer heel belangrijk. Is dus ook geheel custom, iets wat je niet zomaar kant en klaar kunt kopen. Toch wel een heel erg belangrijk onderdeel van de Soundboks uiteindelijk, de amp ;).

Wel cool overigens dat Johnny(Saturnus) een weekend bij AccuSafe HQ op bezoek geweest is, om de amps in bedrijf te stellen.

[ Voor 46% gewijzigd door wesleytjuh op 28-06-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
lutkeveld schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:12:
@BrcBas
Een geeducateerde gok van mij zou zijn:
Input komt binnen via een bluetooth module (lijkt op een WT32I), wordt digitaal met I2S doorgegeven aan een ADAU dsp chip die hem weer bewerkt digitaal doorgeeft aan twee chips van de TAS serie van TI. Speakers worden dus gebi-ampt. Ergens op de PCB zit ook nog een microcontroller om alle chips in low power shutdown te trekken als de accu leeg raakt en dingen als de DC DC converter / status LED aan te sturen.

Dat ga je echt niet na kunnen doen als je niet flink wat weet van electronica. Zelfs dan is het nog verre van makkelijk. Het dichtst bij kom je met een MiniDSP die vier hoog efficiënte drivers aanstuurt via twee TPA3118's of iets in die richting. Leuk als project, maar (bijna) exact de Soundboks nabouwen zonder dat er 100en uren ingaan en het twee keer zo duur is, is bijna onmogelijk.
wesleytjuh schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:30:
Klopt aardig inderdaad. Zit aardig wat ontwikkeling in de elektronica + 3 revisies aan prototypes. Verder is het stukje DC/DC vrij complex nog, gezien je het hebt over 21V 8A met pieken die nog hoger liggen op hoge volumes. Daar komt door best wat power bij kijken, en dan wordt je componentkeuze/plaatsing in één keer heel belangrijk. Is dus ook geheel custom, iets wat je niet zomaar kant en klaar kunt kopen. Toch wel een heel erg belangrijk onderdeel van de Soundboks uiteindelijk, de amp ;).

Wel cool overigens dat Johnny(Saturnus) een weekend bij AccuSafe HQ op bezoek geweest is, om de amps in bedrijf te stellen.
Bedankt voor de uitleg! Ik wil graag een soortgelijke speaker bouwen qua constructie. Ik hoef de prestaties van de Soundboks niet te halen, maar ik wil wel proberen dicht in de buurt te komen. Weet je toevallig welke drivers gebruikt worden? Deze drivers in combinatie met een MiniDSP en bijbehorende versterkers moet te doen zijn lijkt me? En is het niet mogelijk om met een TK2050 op 32v (d.m.v. een converter) dit geheel aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Drivers zijn custom, ik gok via Eminence.

De SoundBoks is iets van 80 liter extern. Zoiets probeer jij ook te halen, of juist iets groter/kleiner? En heb je liever iets met diepe bas of iets dat enorm hard gaat? Met die eisen kan je Parts Express gaan afstruinen voor een geschikte driver (8-10 inch). Als het volgens WinISD allemaal lekker werkt in het volume dat je wil kan je adhv je geselecteerde woofer je tweeter gaan selecteren. Daarna kan je beide in een stevige kast monteren en aansturen via een TK2050/STA508 oid icm een MiniDSP. Twee 12V accu's in serie en je hebt een monster van een speaker. Wel een flinke stap moeilijker dan je gemiddelde kistradio, maar zeker een goede uitdaging met (hopelijk :)) een goed resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Zep11 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:06:
Ik ga een subwoofer bouwen met een Dayton SD215A in een gepoorte behuizing van ~27 liter met een ta2024. Het wordt redelijk standaard allemaal, maar wat ik nog niet zeker weet is hoe ik het ga filteren. WinISD geeft de volgende grafiekjes:
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik wil volgens het volgende schema een filter gaan maken:
[afbeelding]

Maar dan met C1 en C2 = 1uF
R1=4700 Ohm
R2=180 Ohm

Dit zou volgens de informatie op dezelfde site als waar dat schema vandaan komt (http://www.electronics-tutorials.ws/filter/filter_4.html) moeten zorgen voor een high pass bij 34 Hz en een low pass bij 884Hz.
Als ik dit zo in elkaar zet, gaat het dan goed of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb de high pass erbij om overexcursie onder de 30Hz te voorkomen, maar is dit wel nodig? Of kan ik net zo goed alleen een low pass maken? Want volgens mij zit in de meeste muziek toch niet zoveel geluid onder de 30Hz...
Ook is de eerste resonantie van de poort pas bij bijna 2000Hz, kan ik de low pass dan beter bij een hogere frequentie doen? Of misschien is lager juist beter?
De luchtsnelheid met 1 poort van 67mm in doorsnee is 15 m/s, is dit te hoog? Ik heb geprobeert dit op google te vinden maar kreeg niet echt een sluitend antwoord.

Edit: Wat voor condensatoren zijn geschikt om te gebruiken in een filter?
Ik heb er weinig verstand van, maar waarom tune je hem op 55Hz? Je krijgt zo een bult van +6dB op 65Hz en dat lijkt me niet wenselijk, maar correct me if I'm wrong.
My design goals usually are to keep port velocity to less than 5% the speed of sound (17 m/s) in the audible range (>20Hz) and to less than 8% the speed of sound (26 m/s) below 20Hz - although I don't really care what happens to the air speed below 20Hz.
Dus onder de 17 m/s zeggen ze daar (http://www.hometheatersha...s-high-port-velocity.html).

Wanneer je hem lager tuned op bijv. 35Hz dan blijft je port velocity met 15W input ruim onder de 17 m/s (11,5 m/s) en ligt je -3dB punt op 35Hz ("The -3db point is important since that is where the subwoofer starts to sound like it is becoming quieter. Above that point, the subwoofer sounds like it is playing bass at the same volume over all the bass frequencies."). Ook zit er geen extreme bult van 6dB in je grafiek.

Nogmaals, ik heb er weinig verstand van, maar dit is hoe IK het interpreteer.

Leesvoer: https://www.vertexaudio.com/Reading-A-WinISD-Graph-a/269.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
barrymossel schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:40:
[...]

Ik heb er weinig verstand van, maar waarom tune je hem op 55Hz? Je krijgt zo een bult van +6dB op 65Hz en dat lijkt me niet wenselijk, maar correct me if I'm wrong.

[...]

Dus onder de 17 m/s zeggen ze daar (http://www.hometheatersha...s-high-port-velocity.html).

Wanneer je hem lager tuned op bijv. 35Hz dan blijft je port velocity met 15W input ruim onder de 17 m/s (11,5 m/s) en ligt je -3dB punt op 35Hz ("The -3db point is important since that is where the subwoofer starts to sound like it is becoming quieter. Above that point, the subwoofer sounds like it is playing bass at the same volume over all the bass frequencies."). Ook zit er geen extreme bult van 6dB in je grafiek.

Nogmaals, ik heb er weinig verstand van, maar dit is hoe IK het interpreteer.

Leesvoer: https://www.vertexaudio.com/Reading-A-WinISD-Graph-a/269.htm
Ik had die thread inderdaad ook al doorgelezen, maar omdat er zoveel verschillende dingen worden gezegd werd ik er niet echt wijzer van. Echter zeggen ze wel als maximum allemaal iets boven de 15m/s, dus ik zou goed moeten zitten :)

Ik heb hier dacht ik een keer gelezen dat buiten bijna al het geluid onder de 60Hz verloren gaat. Omdat ik de sub praktisch alleen maar buiten ga gebruiken wil ik hem niet te laag tunen. Ook zet ik er een potmeter op, dus als de bas te dik of overheersend wordt zet ik gewoon het volume van de sub wat lager tov mn full rangers in een aparte kist. Daarbij komt nog dat ik niet zo audiofiel ben, een bas die er een beetje dik bovenop ligt mag van mij best :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Zep11 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 17:53:
[...]

Ik had die thread inderdaad ook al doorgelezen, maar omdat er zoveel verschillende dingen worden gezegd werd ik er niet echt wijzer van. Echter zeggen ze wel als maximum allemaal iets boven de 15m/s, dus ik zou goed moeten zitten :)

Ik heb hier dacht ik een keer gelezen dat buiten bijna al het geluid onder de 60Hz verloren gaat. Omdat ik de sub praktisch alleen maar buiten ga gebruiken wil ik hem niet te laag tunen. Ook zet ik er een potmeter op, dus als de bas te dik of overheersend wordt zet ik gewoon het volume van de sub wat lager tov mn full rangers in een aparte kist. Daarbij komt nog dat ik niet zo audiofiel ben, een bas die er een beetje dik bovenop ligt mag van mij best :9~
Ok, ik snap je. Zelf heb ik mijn subwoofer als volgt getuned:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zXLPk7k.png

(witte lijn)

En voor buiten is het al zwaar, binnen is het te veel te zwaar. Bass moet vrijwel helemaal weggedraaid worden. Ik zou hem zeker niet lomper willen (en ik ben ook verre van audiofiel haha).

---edit---
En een kleine update: het lijmen van de baspoort en het compartiment voor accu's van mijn nieuwe huiskamerkist. Dit weekend of eerder eens beginnen met (leren) frezen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UkXplf3GDp3SvFVCcX7pStmV/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zut1RltX9EXXOPpMMVRYStQp/full.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door barrymossel op 28-06-2016 19:24 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
barrymossel schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:51:
[...]

En voor buiten is het al zwaar, binnen is het te veel te zwaar. Bass moet vrijwel helemaal weggedraaid worden. Ik zou hem zeker niet lomper willen (en ik ben ook verre van audiofiel haha).
Hmm, ik ga nog is even spelen in WinISD met dit in mijn achterhoofd. Ik kan sowieso natuurlijk nog spelen met de lengte van de pijp als ik alles gebouwd heb(hoewel ik geen ruimte heb voor een al te lange pijp, de kist is maar 14cm diep...

Wat voor filtering heb jij op die sub? Want daar heb ik nog geen antwoord op ;) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Zep11 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:05:
[...]

Hmm, ik ga nog is even spelen in WinISD met dit in mijn achterhoofd. Ik kan sowieso natuurlijk nog spelen met de lengte van de pijp als ik alles gebouwd heb(hoewel ik geen ruimte heb voor een al te lange pijp, de kist is maar 14cm diep...

Wat voor filtering heb jij op die sub? Want daar heb ik nog geen antwoord op ;) _/-\o_
2.1 versterkerbordje gebruikt. Die heeft ergens rond 200Hz geloof ik een X.O. Verder geen high-pass. Full rangers worden niet gefilterd. Werkt allemaal prima. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
De high pass zou ik dan dus ook prima kunnen laten zitten, dat dacht ik eigenlijk al een beetje. Ik ga denk ik gewoon de componenten bestellen voor de low pass en dan zie ik wel hoe het werkt/klinkt. Even testen met en zonder dat filter ertussen en kijken hoe het beide klinkt.
Dan blijft alleen nog de vraag over wat voor type condensatoren ik voor dit filter kan gebruiken. In het filter voor de boominator micro worden MKT folie condensatoren gebruikt, is dat type altijd geschikt voor een audiofilter? Of is een normale foliecondensator ook goed? Of een elco?

[ Voor 5% gewijzigd door Zep11 op 28-06-2016 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Zep11 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:22:
De high pass zou ik dan dus ook prima kunnen laten zitten, dat dacht ik eigenlijk al een beetje. Ik ga denk ik gewoon de componenten bestellen voor de low pass en dan zie ik wel hoe het werkt/klinkt. Even testen met en zonder dat filter ertussen en kijken hoe het beide klinkt.
Dan blijft alleen nog de vraag over wat voor type condensatoren ik voor dit filter kan gebruiken. In het filter voor de boominator micro worden MKT folie condensatoren gebruikt, is dat type altijd geschikt voor een audiofilter? Of is een normale foliecondensator ook goed? Of een elco?
Of je de high pass kan laten zitten weet ik niet. Ik speel vrijwel nooit op vol volume (afgelopen vrijdag voor het eerst langere tijd achter elkaar). Zover ik weet geen schade of ernstige vervorming, maar toch kan het verstandig zijn. Ik weet eigenlijk ook niet wat de Xlim van de Dayton is. Heel irritant ook dat je weinig (vrijwel niks) kunt vinden over te hoge cone excursion onder de (let's say) 30Hz. Maar wellicht better safe than sorry?

Zelf ook weinig ervaring met filter, maar:
Metal film, preferably polypropylene. Aluminized film second best. Some electrolytics sound soft, many do not. Unfortunately there are a lot of concerns beyond type; lead attachment being one.

It takes caps a while to break in (shouldn't but it does) so early comparisons can be misleading.

Tantalums are not a good idea at all; one of the few cap types that show easily measured distortion.
Bron: http://www.diyaudio.com/f...citor-type-crossover.html

Ik las laatst ergens dat merk etc. niet heeeeel veel uitmaakt. Dus kan gewoon van eBay. Maar als je zeker goede componenten wilt kun je misschien weer beter bij iets als Loudspeaker Freaks kijken...

---- edit ----
Toch echt maar eens kijken naar LiPo beveiliging (laatste poging met Arduino/ATtiny liep vooralsnog op weinig uit - totaal niet accuraat). Zelf ontkoppel ik de accu nog wel (op tijd), maar na het feestje op kantoor afgelopen vrijdag is het dus niet uitgezet. Resultaat: 4S LiPo van 75 euro meet momenteel 5V.

[ Voor 7% gewijzigd door barrymossel op 29-06-2016 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 04:23
barrymossel schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:14:
[...]

2.1 versterkerbordje gebruikt. Die heeft ergens rond 200Hz geloof ik een X.O. Verder geen high-pass. Full rangers worden niet gefilterd. Werkt allemaal prima. ;)
welk bordje heb je gebruikt ?

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
boombes schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:19:
[...]

welk bordje heb je gebruikt ?
http://www.ebay.com/itm/T...-50Wx2-100W-/181694657565

Vast niet audiofiel-proof, maar werkt voor mij erg prima. Volume totaal, volume full-range en volume subwoofer. XO dus ergens bij 200Hz meen ik ergens ooit gelezen te hebben (niet zelf gecheckt of gemeten). Kwaliteit is voor mij prima. Geen ruis, niks. Maar wel n=1 en garantie tot aan de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zep11
@barrymossel
Bedankt voor de hulp! Ik bestel deze: http://www.elektronicawer..._condensator_68nf/details
en voor de zekerheid ook nog componenten voor een high pass, en dan zie ik het wel :D
Ik ga gewoon even testen zonder filter, met beide en met alleen een low pass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Whahahaha....wat een totale waanzin 8)7

Munitiekistje klaar :) man, man, man, wat een teringherrie kan die maken :+

Voeding erin en kabels leggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CUcZrYEVaxib9hlP6bmEC2Vh/full.jpg

Ik had nog wat Damping30 van Intertechnik, hiermee half gevuld en zo de voedingkabels wat vrij kunnen houden van de signaalkabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m7rpTgUUfZf6G3ucShzHQC4P/full.jpg

Bam! Klaar! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mVXsl3ELSFiQjBUYdQwGqU3o/full.jpg

Geinig projectje om eens te maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Fraggert schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:05:
Whahahaha....wat een totale waanzin 8)7

Munitiekistje klaar :) man, man, man, wat een teringherrie kan die maken :+

Voeding erin en kabels leggen

[afbeelding]

Ik had nog wat Damping30 van Intertechnik, hiermee half gevuld en zo de voedingkabels wat vrij kunnen houden van de signaalkabels.

[afbeelding]

Bam! Klaar! :+

[afbeelding]

Geinig projectje om eens te maken 8)
Ziet er leuk uit. Lekker portable ook inderdaad. Is het geluid ook wel een beetje ok? Je hebt volgens mij wel wat eisen lijkt me, of heb je die andere speakers gewoon voor "de lol" gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ojee, ik dacht dat ik dit beantwoord had maar blijkbaar niet. Alles maar weer opnieuw typen dan.
Heb je al gedacht aan waterbestendige luidsprekers?
Volgens mij is dat juist hetgene dat het meest irritante is om te vinden.
Ja maar ik dacht dat dit niet lastig zou zijn. Eigenlijk één van de laatste dingen waar ik naar wilde kijken. Nu blijkt het dat je gelijk hebt, waterdichte speakers zijn rot om te vinden. Maar dit is gewoon een kwestie van goed zoeken denk ik.
Het is mogelijk om een simpele schakeling te ontwikkelen die de voltage in de gaten houdt en daarna een relais uitgooit die je accu uitschakelt.
Misschien kan ik wel wat tekenen, ik heb een soortgelijke schakeling gebouwd voor een accu indicator (een schakeling van meerdere zenerdiodes waarover de voltage altijd gelijk is)
Dit is, als ik het goed begrijp, precies hetzelfde wat de accusafe doet zonder extra functies? De accusafe houdt ook het voltage in de gaten en als het onder de 10.75v(?) komt schakelt hij uit met behulp van een relais zover ik weet.
Het probleem wat ik met de accusafe heb is dat je de zwarte knop moet indrukken om de batterij weer aan te sluiten. Ik wil dat dit ook automatisch gebeurt en het aan het uitschakelen met een aparte aan/uit knop.
Je telefoon is praktisch al je voorversterker. Je TA zal wel voldoende zijn voor je eisen. En als je dezelfde volume wilt hebben uit een bluetooth module als je aux, moet je waarschijnlijk je bluetooth output verzwakken. Volgens mij is dit namelijk altijd iets meer versterkt. Dit kan wel door middel van een (logaritmische) potmeter.
Dit klinkt niet hetzelfde als wat ik gelezen heb in het start topic.
Wel is de TA2024 vele malen zuiniger met energie (om in combinatie met een mp3-speler, iPod of telefoon het maximale uit een TA2024 te halen moet je wel een gemodde versie kopen, zelf de weerstandsmod toepassen of een voorversterkertje gebruiken).
Het signaal van je telefoon is dus te zwak en moet of versterkt worden, of je TA modden zodat hij gevoeliger word.
Ik vraag me af of een aparte voorversterker beter is. Ook snap ik dat mijn bluetooth receiver een andere sterkte zal hebben dan mijn mobiel, maar ik vraag me af als ik verschillende sterktes input signalen door de voorversterker stuur of dezelfde sterkte output eruit komt. Ik denk het niet namelijk en dan zal ik jouw truukje moeten toepassen met een logaritmische potmeter ergens er tussen om de ingangssignalen gelijk te maken.
USB C is redelijk nieuw. Ik kan hier zogauww nog niks van vinden.
Maar wat je wel kan doen is een gewone USB charger vinden die werkt op je accuspanning en de uitgang daarvan omgooien met een USB-A naar USB-C kabel.
Of misschien dat iets meer googlen je wel de goede resultaten geeft :) Ik kom namelijk alleen USB-C als input tegen waarmee je een lithium ion accu laadt.
USB is een rot standaard om even in je box te stoppen merk ik. Als je zoekt op "USB-C receptacles" krijg je de goede producten. Soms ook bij "USB-C connectors". Waterbestendig is alleen nog steeds een ramp om te verkrijgen en vaak als je ze kan bestellen is het met een minimum van 1000 :c

Mijn zoektocht gaat verder en ik vind steeds een beetje meer. Dit word nog een hele taak. Waarschijnlijk gaat het ook veel meer kosten dan ik nu in mijn hoofd heb haha. Soundboks is een goed om van af te kijken, maar volgens dit artikel hebben ze zelf hun pcb's en versterkers gemaakt :/ Ik ga nu uitzoeken hoe hun waterdicht techniek werkt want dat staat ook in het artikel maar niet uitgelegd hoe precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nouja, zelf. Geoutsourced aan accusafe dan. Het is wel een custom PCB voor hun speaker dus. Het is ook meer weatherproof dan waterproof. Kopje onder in het zwembad overleeft hij waarschijnlijk niet. Hem buiten laten staan bij noodweer overleeft hij waarschijnlijk wel. De rigide constructie en de coating op de speakers en printplaat dragen hier het meest aan bij.

Leuk stukje uit het artikel:
We also removed the frequencies where distortion is inevitable, and that gives you a better listening experience, not to mention being better for your hearing.”
Wait, what? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yup, na het mogen leveren aan de eerste Soundboks mochten wij ook mee doen aan het huidige model :).
Waterdicht maken is in dit geval niks meer dan conformal coating. Dat wordt veel toegepast bij elektronica die buiten gebruikt wordt, of bijvoorbeeld in een varkensstal waar veel ammoniak vrij komt.
Verder is de behuizing aardig dicht, op de baspoorten na, en kan zowel het hout als de speakers goed tegen regen.

[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 29-06-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

barrymossel schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:26:
[...]

Ziet er leuk uit. Lekker portable ook inderdaad. Is het geluid ook wel een beetje ok? Je hebt volgens mij wel wat eisen lijkt me, of heb je die andere speakers gewoon voor "de lol" gemaakt?
Ding is best nog zwaar, maar handvat is wel handig ja :)

Komt een prima geluid uit hoor, stukken beter dan ik had verwacht. Helemaal niks mis met zo'n TA2024. :)

Hartstikke leuk zo'n topic _/-\o_

En tsja.....mijn Galactica's zijn wel ff van een andere orde op alle vlakken maar dat project was dan ook wel ff iets anders. :X

[ Voor 31% gewijzigd door Fraggert op 29-06-2016 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340627

Ik heb weer een vraag voor jullie!

Vandaag bezig geweest met mijn nieuwe setup, een soort boominator icm een cubo 12. Dayton Audio PA310-8 subwoofer Gevoed door een pioneer gm-d8604 versterker.

Ik vind tot op heden het laag wat tegenvallen (ook met gain vol open) En begon me af te vragen of ik de sub wel juist had aangesloten.

Alles zit nu volgens het boekje op deze manier aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/5eh2kk.jpg

Kanaal A moet goed zitten voor de boominator.
Kanaal B: sub is nu aangesloten in Mono opstelling, op 1 speaker uitgang.

Iemand hier ervaring mee? Zouden de beide speaker uitgangen van B ook samengevoegd worden naar de enkele 8 ohms sub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-05 16:26
Aapenootjes schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:47:
[...]

[video]

Wat een bazending blijft die kar ook! Mijn setup (105ah semi tractie accu) met mijn boombox geeft ook voltagedrops op standje festivalcampingrave helaas. Met het volume wat zachter blijft ie wel keurig boven de 12V. Is een condensator tussen de accu en de kist een oplossing? En wat voor condensator zou ik moeten hebben dan? Mijn kist bestaat uit 2x klasse D versterker (50W), step-up naar 24V, 2x13cm JBL fullrange + de dayton SD215.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
@Doerack Als de bas tegen valt met een cubo is er waarschijnlijk wel wat aan de hand. Hoe ziet de instellingen kant er uit?

@Terzz, dan is waarschijnlijk je accu niet meer helemaal in topconditie. Normaal kunnen die dingen 100'en amperes ophoesten bij pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lutkeveld schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:38:
@Doerack Als de bas tegen valt met een cubo is er waarschijnlijk wel wat aan de hand. Hoe ziet de instellingen kant er uit?

@Terzz, dan is waarschijnlijk je accu niet meer helemaal in topconditie. Normaal kunnen die dingen 100'en amperes ophoesten bij pieken.
Ik zal de signaalkabel eens goed bekijken!
Vertsreker ingesteld op 4 kanalen.

Kanaal A HPF rond de 100 hz, gain op normaal
Kanaal B LPF rond de 60 hz. gain vol open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
60Hz is veel te laag. Zet je lowpass voor de sub op 110Hz, de highpass voor dw woofer/tweeters op 120Hz.Pas daarna de gain aan tot het balans tussen laag/hoog goed klinkt.

[ Voor 26% gewijzigd door lutkeveld op 29-06-2016 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Terrz schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:51:
[...]

Wat een bazending blijft die kar ook! Mijn setup (105ah semi tractie accu) met mijn boombox geeft ook voltagedrops op standje festivalcampingrave helaas. Met het volume wat zachter blijft ie wel keurig boven de 12V. Is een condensator tussen de accu en de kist een oplossing? En wat voor condensator zou ik moeten hebben dan? Mijn kist bestaat uit 2x klasse D versterker (50W), step-up naar 24V, 2x13cm JBL fullrange + de dayton SD215.
zover ik het weer van car audio -> condensator werkt niet! Er wordt dan een extra accu aangeraden (agm accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Voor de mensen die zin hebben om veel te lezen over voltage drop en condensatoren:

Voor: http://www.caraudiohelp.com/car_audio_capacitors.html
Tegen: https://axleaddict.com/ca...CITORS-Why-They-DONT-Work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 04:23
De tegenpost hamert op dat een condensator geen stroom opwerkt, natuurlijk niet maar hij slaat even over dat als je een buffer hebt voor je versterker en je subwoofer klapt even naar max vermogen op een basslag, je dynamo kan niet zo snel schakelen om het gevraagde vermogen te leveren en haalt het hele systeem even onderuit. Dus een condensator heeft zeker zin in een krat radio systeem aangezien er geen dynamo in het systeem zit en de "voltage wall" waar over gesproken wordt in de tegen post niet aanwezig is.

Eigenlijk moet je het gewoon zien als een stuwmeer dat je voor je versterker hebt zitten zodat pieken in stroomverbruik opgevangen kunnen worden zonder dat je de accu op zijn gat trekt.

Dit gezegd hebbende zou een start accu makkelijk 200 a 450 ampere moeten kunnen leveren op piek momenten aangezien deze een auto moet kunnen starten. Een semi-tractie / Lipo / Nimh accu heeft dit niet en daarbij is het verstandig om een condensator ter grote van 1 a 2 seconden van je maximaal amperage te pakken.

Maar een plaatje zegt meer dan 1000 woorden dus uit de voor post:
Afbeeldingslocatie: http://www.caraudiohelp.com/images/power_capacitor_charging.png

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
boombes schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:04:
[...]

De tegenpost hamert op dat een condensator geen stroom opwerkt, natuurlijk niet maar hij slaat even over dat als je een buffer hebt voor je versterker en je subwoofer klapt even naar max vermogen op een basslag, je dynamo kan niet zo snel schakelen om het gevraagde vermogen te leveren en haalt het hele systeem even onderuit. Dus een condensator heeft zeker zin in een krat radio systeem aangezien er geen dynamo in het systeem zit en de "voltage wall" waar over gesproken wordt in de tegen post niet aanwezig is.

Eigenlijk moet je het gewoon zien als een stuwmeer dat je voor je versterker hebt zitten zodat pieken in stroomverbruik opgevangen kunnen worden zonder dat je de accu op zijn gat trekt.

Dit gezegd hebbende zou een start accu makkelijk 200 a 450 ampere moeten kunnen leveren op piek momenten aangezien deze een auto moet kunnen starten. Een semi-tractie / Lipo / Nimh accu heeft dit niet en daarbij is het verstandig om een condensator ter grote van 1 a 2 seconden van je maximaal amperage te pakken.

Maar een plaatje zegt meer dan 1000 woorden dus uit de voor post:
[afbeelding]
Zo had ik het ook "begrepen", zonder die artikelen te lezen overigens - er moet ook gewerkt worden en daarnaast is het niet echt van toepassing bij mijn LiPo's...
Sowieso kunnen de meeste RC LiPo's toch hoger (piek)stromen aan? Ik gebruik iig een 16Ah LiPo welke 10C is en piek 20C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Boombes legt het inderdaad al goed uit. Het viel mij ook al op dat ik vanaf het begin grotere voltage drops had met de splinternieuwe 230Ah tractie accu's dan met mijn oudere kleine 100Ah start accu. Daardoor kon ik eigenlijk harder draaien op mijn 100Ah accu voordat de versterker in de beveiliging schoot.

Ik ga de 2 links van barrymossel straks ook even bestuderen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Aapenootjes op 30-06-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lutkeveld schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 22:21:
60Hz is veel te laag. Zet je lowpass voor de sub op 110Hz, de highpass voor dw woofer/tweeters op 120Hz.Pas daarna de gain aan tot het balans tussen laag/hoog goed klinkt.
Thanks man, dat lost veel op!
Kleine sneak preview:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13558793_1058509214202725_3583521006415789533_o.jpg

Als er interesse voor is, er is een complete buildlog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Leuke wagen. Hoe klinkt het nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 21:43
Anoniem: 340627 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:48:
[...]

Als er interesse voor is, er is een complete buildlog!
Kom maar door met die buildlog dan! Altijd leuk en interessant!

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
JeroenF schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:01:
[...]

Kom maar door met die buildlog dan! Altijd leuk en interessant!
Ik vermoed hier: https://www.facebook.com/...&album_id=923114931075488

(Kwam hem echt toevallig tegen net haha.)

[ Voor 7% gewijzigd door barrymossel op 01-07-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Ik zit voor mijn nieuwe project te kijken naar een goede accu.
Nu heb ik deze op het oog: http://www.hobbyking.com/...o_Pack_EU_Warehouse_.html

Mogelijk wil ik er dan 2 gaan gebruiken die ik kan omwisselen. Wat voor lader kan ik het beste gebruiken? Ik wil redelijks snel kunnen laden, maar ik heb weinig trek om hier de hoofdprijs voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
BrcBas schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:49:
Ik zit voor mijn nieuwe project te kijken naar een goede accu.
Nu heb ik deze op het oog: http://www.hobbyking.com/...o_Pack_EU_Warehouse_.html

Mogelijk wil ik er dan 2 gaan gebruiken die ik kan omwisselen. Wat voor lader kan ik het beste gebruiken? Ik wil redelijks snel kunnen laden, maar ik heb weinig trek om hier de hoofdprijs voor te betalen.
Aangeraden wordt met maximaal 1C te laden. Voor de door jouw gekozen LiPo zou dat dan zijn met 10A. Ik zou dus even kijken welke balancer lader dat haalt voor een voor jou geschikte prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
barrymossel schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 10:09:
[...]

Aangeraden wordt met maximaal 1C te laden. Voor de door jouw gekozen LiPo zou dat dan zijn met 10A. Ik zou dus even kijken welke balancer lader dat haalt voor een voor jou geschikte prijs.
Bedankt! Ik las ergens dat het niet verstandig is om op maximaal vermogen te laden, klopt dit?
Ik zat te denken aan de volgende laders:
http://www.hobbyking.com/...apable_EU_Warehouse_.html

En anders mogelijk deze http://www.hobbyking.com/...sories_EU_Warehouse_.html, aangezien deze met minder vermogen laad, mocht dit wenselijk zijn.

Edit: zie nu dat deze ook in de aanbieding is: http://www.hobbyking.com/...ulti_Rotor_Lipo_Pack.html. Kan ik deze nog laden met 1 van deze chargers? Ik dacht zelf van wel, aangezien dit een 6 cel accu is?

Ik wil namelijk op 24 - 32v gaan draaien met een TK2050. Dus ik denk dat dit een stuk efficiënter is dan van 14.8 naar 32v met een step-up converter.

[ Voor 28% gewijzigd door BrcBas op 05-07-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
BrcBas schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:14:
[...]

Bedankt! Ik las ergens dat het niet verstandig is om op maximaal vermogen te laden, klopt dit?
Ik zat te denken aan de volgende laders:
http://www.hobbyking.com/...apable_EU_Warehouse_.html

En anders mogelijk deze http://www.hobbyking.com/...sories_EU_Warehouse_.html, aangezien deze met minder vermogen laad, mocht dit wenselijk zijn.

Edit: zie nu dat deze ook in de aanbieding is: http://www.hobbyking.com/...ulti_Rotor_Lipo_Pack.html. Kan ik deze nog laden met 1 van deze chargers? Ik dacht zelf van wel, aangezien dit een 6 cel accu is?

Ik wil namelijk op 24 - 32v gaan draaien met een TK2050. Dus ik denk dat dit een stuk efficiënter is dan van 14.8 naar 32v met een step-up converter.
Wat bedoel je met "maximaal vermogen"? En waar heb je dat gelezen? En heb je het linkje dat ik erbij zette gelezen?

Bij beide laders is de laadstroom in te stellen. Dus geschikt voor meerdere soorten LiPo's. Wel met maximaal 6 cellen en de LiPo die je als laatste linkt is 8S, dus 8 cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
barrymossel schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:12:
[...]

Wat bedoel je met "maximaal vermogen"? En waar heb je dat gelezen? En heb je het linkje dat ik erbij zette gelezen?

Bij beide laders is de laadstroom in te stellen. Dus geschikt voor meerdere soorten LiPo's. Wel met maximaal 6 cellen en de LiPo die je als laatste linkt is 8S, dus 8 cellen.
Ik heb je linkje inderdaad gelezen, super bedankt! Ben nu op mijn werk dus lees hem thuis uitgebreid door. Ik had in m'n hoofd zitten dat, dat niet wenselijk was. Maar dat zal een foutje vanaf mijn kant zijn.

Dan pak ik deze accu: http://www.hobbyking.com/...o_Pack_UK_Warehouse_.html

en deze lader
http://www.hobbyking.com/...apable_UK_Warehouse_.html

Dan gebruik ik wel een step-up converter naar van 22.2 naar 24 - 32v.
Zal dit verschil in efficiency merkbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dan lijkt het mij handiger om zo'n type lader te pakken:
http://www.hobbyking.com/..._Charger_2_6S_Lipoly.html

Dan is het slechts een kwestie van een voeding inpluggen en je kan laden. Goedkoper, compacter en gebruiksvriendelijker.

Van 22.2V naar 24V is niet merkbaar, van 22 naar 36V (~4dB) wel. Als is beide al een hele berg vermogen. De versterker direct vanaf de accu laten draaien zal je verbruik wel drastisch naar beneden halen omdat je de inefficientie van de DC-DC converter mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
lutkeveld schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:01:
Dan lijkt het mij handiger om zo'n type lader te pakken:
http://www.hobbyking.com/..._Charger_2_6S_Lipoly.html

Dan is het slechts een kwestie van een voeding inpluggen en je kan laden. Goedkoper, compacter en gebruiksvriendelijker.

Van 22.2V naar 24V is niet merkbaar, van 22 naar 36V (~4dB) wel. Als is beide al een hele berg vermogen. De versterker direct vanaf de accu laten draaien zal je verbruik wel drastisch naar beneden halen omdat je de inefficientie van de DC-DC converter mist.
Wat ik natuurlijk ook kan doen is hem op de accu op 24v laten spelen, en via de voeding op 32v (10A voeding). Wat zou het verbruik schelen met en zonder converter in uren speeltijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Hangt van de specifieke versterker en converter af maar ik denk dat je speelduur al snel zal halveren, zeker op lagere volumes. Het is een afweging die je zelf moet maken, maar een 24V versterker in de juiste speakers is al belachelijk hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:07
@lutkeveld hoe staat het met je project? ik wordt heel erg nieuwsgierig :9. ziet het er naar uit dat ik in de zomervakantie al een start kan gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 14:13

BLN

@lutkeveld: zou je die lader ook in je kist kunnen bouwen (aangesloten laten zitten) samen met een tweede voeding voor de amp zodat je wanneer je je kist aan netstroom hangt, de accu laad en de kist via de tweede voeding speelt?

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ottermannetje, ik krijg het filter niet werkende en heb de afgelopen tijd weinig tijd gehad om er aan te werken. Overmorgen heb ik vakantie en ga ik er aan werken :)

BLN, je kan hem beter niet aangesloten laten aangezien de lader de accu langzaam leeg trekt. Er vallen zeker constucties te bedenken om de voeding en lader goed te combineren in een kist (a la Accusafe), maar dat zal met een balanslader iets anders zitten dan hoe bijvoorbeeld de Accusafe het doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickk
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-04 12:14
Ik heb het probleem dat ik geen radio ontvangst heb met mijn radiokist.
Eerst had ik een koperdraad door de deksel van de kist maar dat gaaf te vaak ruis.
Vorige week heb ik een verborgen antenne geprobeerd maar tevergeefs die dingen werken niet :|
Hebben jullie nog ideeën hoe ik wel fatsoenlijk ontvangst kan krijgen zonder dat ik iets heb wat uitsteekt buiten de kist, dit aangezien het met vervoer wel heel moet blijven.
Binnenin de kist heb ik genoeg ruimte voor het een of ander dus dat mag het probleem niet zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/xeo8s7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/30rl0k4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 763257

@mickk als je de antenne nou vebind met een van de ventilatie gaasjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Datore
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-03-2021
Hallo lui,

Voor een nieuw zelfbouw project ben ik op dit moment met winisd(gebruik het voor het eerst) aan het kijken naar een juiste kistinhoud/formaat voor mijn sublaag. Ik ben van plan een Beyma 12BR70 te kopen en in een GESLOTEN kist te stoppen.

winisd geeft na het invullen van alle parameters een optimaal volume van 142,1 Liter.
Op de spec sheet van de Beyma sub staat echter Recom. enclosure vol : 50 / 120 L.

Een kast van 142 liter wordt aardig groot en is het uiterlijk in verhouding tot de 12" sub een beetje uit proporties naar mijn mening. Aangezien de fabriekant wel heel ruime grenzen zet qua inhoud van de kast vroeg ik mij af hoe nadelig het zou zijn als ik inderdaad voor bv slechts 60 liter ging? Volgens winisd komt de -3db grens slechts 3 HZ hoger te liggen; van 43,84 (140L) naar 46,42 (60L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
WinISD is een simulatieprogramma, het berekent niet de 'optimale' kast maar laat zien hoe de woofer presteert in een gegeven kast. Als de grafieken er nog steeds mooi uit zien met een kleinere kast kan je prima de kast kleiner maken. Waar wil je de woofer voor gebruiken? Waarom in een gesloten kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Datore
Waarom een gesloten kast? Omdat dit mijn eerste goede zelfbouw projectje is en ik de meerwaarde zo 1-2-3 nog niet zag van een vented of bassreflex ontwerp. Een gesloten kast is lekker makkelijk dacht ik zo ;)

Waarvoor gebruik ik hem? om in combinatie met 2 4 wegs speakers een leuk portable 2.1 setje te maken... Portable is relatief want het geheel zal uiteindelijk best wat gaan wegen maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Liquid-Datore schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:22:
Hallo lui,

Voor een nieuw zelfbouw project ben ik op dit moment met winisd(gebruik het voor het eerst) aan het kijken naar een juiste kistinhoud/formaat voor mijn sublaag. Ik ben van plan een Beyma 12BR70 te kopen en in een GESLOTEN kist te stoppen.

winisd geeft na het invullen van alle parameters een optimaal volume van 142,1 Liter.
Op de spec sheet van de Beyma sub staat echter Recom. enclosure vol : 50 / 120 L.

Een kast van 142 liter wordt aardig groot en is het uiterlijk in verhouding tot de 12" sub een beetje uit proporties naar mijn mening. Aangezien de fabriekant wel heel ruime grenzen zet qua inhoud van de kast vroeg ik mij af hoe nadelig het zou zijn als ik inderdaad voor bv slechts 60 liter ging? Volgens winisd komt de -3db grens slechts 3 HZ hoger te liggen; van 43,84 (140L) naar 46,42 (60L)
Ik heb de WinISD file hier gedownload en kom daarmee toch echt op hele andere waarden uit.

Bij 100 liter kom ik uit op:
(Paars met poort, oranje gesloten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PhI9yACpuKpi2AGFosiKzyBO/full.png

En dat is met een 10,2 cm doorsnede poort van 7,8 cm lengte. Lijkt me niet heel moeilijk te maken?

(En waarom die woofer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Datore
waarom die woofer, wel, uit ontwetendheid. Ik wil gewoon een redelijk goede sublaag hebben en deze kwam beter uit de recensies van baxshop dan zo'n JB system budget woofer. maar voel je vrij om een andere(goedkoper/beter) aan te bevelen hoor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Zelf gebruik ik naar alle tevredenheid een Dayton Audio SD215A-88 in ongeveer 25 liter (gepoort). Wordt in dit topic wel meer gebruikt en aanbevolen.
Mivoc AW2000 schijnt ook wel e.e.a. te kunnen. En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden. Ik zou zelf anders een zoeken bij Loudspreakerfreaks.com en eens met de T/S parameters van die subwoofers spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Datore
Hmm... Bedankt, ik merk dat ik nog veel te leren heb hahaha.
Ik ben even met Winisd gaan spelen, waarbij ik ben uitgegaan van die genoemde Dayton Audio SD215A-88. (laat ik die dan maar gewoon gaan gebruiken, scheelt toch bijna 60 euro!) Tegelijkertijd ben ik aan de slag gegaan met sketchup om voor mijzelf visueel duidelijk te krijgen mijn idee uit zou gaan pakken...

Bij een kast met 45.12 liter, getuned op 38 hz met een 102mm diameter vent wordt hij 295mm lang.
Mijn huidge idee is om de vent onder de woofer, aan de voorkant te plaatsen; iIn mijn huidige ontwerp eindigt deze vent 61mm vanaf de achterwand. Dit kan gewoon?

Waarom 38 hertz? Fabrikant geeft dit aan onder optimum cabinet size specs.

Waarom precies 45.12 liter? Ik ben zo slim geweest (not) om met de buitenmaat aan de slag te gaan tijdens het ontwerpen... 400x400x400mm leek mij een mooie afmeting waarbij ik vergat 22mm dik MDF mee te rekenen! (noob) hahaha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Liquid-Datore schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 23:27:
Hmm... Bedankt, ik merk dat ik nog veel te leren heb hahaha.
Ik ben even met Winisd gaan spelen, waarbij ik ben uitgegaan van die genoemde Dayton Audio SD215A-88. (laat ik die dan maar gewoon gaan gebruiken, scheelt toch bijna 60 euro!) Tegelijkertijd ben ik aan de slag gegaan met sketchup om voor mijzelf visueel duidelijk te krijgen mijn idee uit zou gaan pakken...

Bij een kast met 45.12 liter, getuned op 38 hz met een 102mm diameter vent wordt hij 295mm lang.
Mijn huidge idee is om de vent onder de woofer, aan de voorkant te plaatsen; iIn mijn huidige ontwerp eindigt deze vent 61mm vanaf de achterwand. Dit kan gewoon?

Waarom 38 hertz? Fabrikant geeft dit aan onder optimum cabinet size specs.

Waarom precies 45.12 liter? Ik ben zo slim geweest (not) om met de buitenmaat aan de slag te gaan tijdens het ontwerpen... 400x400x400mm leek mij een mooie afmeting waarbij ik vergat 22mm dik MDF mee te rekenen! (noob) hahaha :)
Ik denk dat de vraag meer moet zijn waarom überhaupt 45 liter (waarom zo groot?). De fabrikant geeft ook als vented volume 0.95 ft³ aan, wat gelijk staat aan ongeveer 27 liter. Dat is toch een stuk draagbaarder. En eerlijk gezegd kan iets kleiner ook wel.
Dan zou ik persoonlijk gaan voor een standaard baspoort (kijk bijvoorbeeld eens hier: http://shop.speakerenco.nl/baspoorten) omdat die makkelijk in te bouwen zijn. Lengte kun je naar wens aanpassen door te zagen :)

Afhankelijk van de versterker die je gaat gebruiken kun je dan kijken welke grootte voor de poort je wilt gaan gebruiken. Uitgaande van het wattage dat een TA2024 kan leveren zou je dan bijvoorbeeld het volgende kunnen doen:

Een kist van 29 liter met deze poort: http://shop.speakerenco.nl/br-70-1
Getuned op ongeveer 41Hz met een bultje op 50-55Hz van 3dB (voor buitengebruik prima). -3dB ligt dan op ongeveer 36Hz (wat in mijn ervaring zeer prima is voor een kistradio - en de meeste muziek schijnt daar niet eens aan te komen).

Ik kom dan uit op het volgende (bij een input van 30 W - ruim genomen dus):

Transfer function magnitude:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oXNwAAbEicUxjmkKBn4bW2nZ/full.png

Cone excursion (wellicht High Pass Filter (HPF) gebruiken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/964iax5zHjgbD9iDckrxT2T5/full.png

Air velocity (onder de 17 m/s wordt meestal aangeraden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zz2SIgcmDNBe5P4J2wlacCzT/full.png

Grote disclaimer: ik ben maar een beginner op dit gebied, dus alles op eigen risico, alles zelf narekenen en eventueel e.e.a. navragen bij de guru's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Datore
Er komt uiteindelijk een TPA3116D2 Amp aan te hangen, zie hieronder, maar volgens mij levert deze amp max 100 watt voor de sub op 24voltt en niet al op 12 watt...
http://www.ebay.com/itm/181768923286

Die afmetingen, zijn zo groot, omdat ik toch al voor verrijdbaar ging i.p.v. draagbaar en dit qua proporties mooi uitkomt i.c.m. de 4wegs speakers die er naast komen te hangen 8)7
Even sporten... later op de dag nog maar eens naar kijken.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn allereerste kistradio! Zijn dit de goede onderdelen? Moet ik nog ergens in het speciaal op letten?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fCKCv7J.png :)

PS: Kleine vraag. Weet iemand of het mogelijk is een accusafe v3,5 te modden zodat hij gelijk overschakeld op batterij zodra hij van de stroom afgehaald word? Er komt een aparte aan en uit knop op dus leeglopen zal hij niet doen. Kan dit nergens vinden namelijk. :c

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 637704 op 08-07-2016 01:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister(ious)
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Zo afgelopen week mijn Boominator eindelijk afgerond!

Afbeeldingslocatie: https://i927.photobucket.com/albums/ad115/Misterious_Pics/Boominator/2016-06-28%2021.57.52_zpsyso6h1xu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i927.photobucket.com/albums/ad115/Misterious_Pics/Boominator/2016-06-28%2021.58.02_zpsvwebm40j.jpg

Er zijn nog wel wat kleine details die ik nog wat netter moet maken maar hij functioneert goed dus ik ben tevreden...

Afbeeldingslocatie: https://i927.photobucket.com/albums/ad115/Misterious_Pics/Boominator/2016-07-05%2016.46.31_zps71rf3wzl.jpg

Angezien ik geen amorfe CIS zonnepanelen kon krijgen voor een aantrekkelijke prijs heb ik mono-cristallijn panelen gebruikt deze moeten echter beter op de zon gericht worden vandaar dat ik ze in een afzonderlijke plank heb gestopt dit geeft mij gelijk ook de mogelijkheid ze thuis te laten indien ik ze niet nodig heb, dit scheelt weer gewicht

Mochten jullie nog meer willen weten dan hoor ik het graag!

ik heb nog meer foto's in mijn ALBUM!!

Dank voor jullie ondersteuning en wie weet kom ik nog wel eens een keer langs met een ander project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Anoniem: 637704 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:46:
Mijn allereerste kistradio! Zijn dit de goede onderdelen? Moet ik nog ergens in het speciaal op letten?
[afbeelding] :)

PS: Kleine vraag. Weet iemand of het mogelijk is een accusafe v3,5 te modden zodat hij gelijk overschakeld op batterij zodra hij van de stroom afgehaald word? Er komt een aparte aan en uit knop op dus leeglopen zal hij niet doen. Kan dit nergens vinden namelijk. :c
Mag ik vragen hoe je aan die speaker combinatie komt, en wat voor filter je hierbij wil gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

djrednas schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:50:
[...]

Mag ik vragen hoe je aan die speaker combinatie komt, en wat voor filter je hierbij wil gaan gebruiken?
Speaker combinatie is gestolen van de Boominator. En ik heb eerlijk gezegd geen idee wat een filter is. Is dat het apparaat dat de hoge tonen filter voor de tweeters en de lage voor de woofers?
Ik heb in ieder geval nog geen filter.

Het idee is om een soort van kleine Soundboks te maken met Boominator speakers ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Anoniem: 637704 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:26:
[...]

Speaker combinatie is gestolen van de Boominator. En ik heb eerlijk gezegd geen idee wat een filter is. Is dat het apparaat dat de hoge tonen filter voor de tweeters en de lage voor de woofers?
Ik heb in ieder geval nog geen filter.

Het idee is om een soort van kleine Soundboks te maken met Boominator speakers ^^
Dan zou ik mezelf toch eerst gaan verdiepen in de berekeningen van je kist, de filters etc voordat je alles besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Hebury, dan zou ik gewoon een Halfinator bouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

djrednas schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:29:
[...]

Dan zou ik mezelf toch eerst gaan verdiepen in de berekeningen van je kist, de filters etc voordat je alles besteld :)
Zal ik doen! Met de berekeningen was ik al bezig, filters is dus iets wat ik over het hoofd heb gezien. Weer iets om me in te verdiepen :) (al zal mijn eerste kist gewoon een doos zijn met alles erin waarschijnlijk haha)
lutkeveld schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:31:
Hebury, dan zou ik gewoon een Halfinator bouwen ;)
Nee haha, dat wil ik niet. Ik wil wel iets bouwen dat een beetje uniek is. En niet iets wat honderden andere al stap voor stap precies hebben nagebouwd.
Mijn eerste kistje word heel simpel en lomp, want ik moet hem af hebben in 2-3 weken. Onderweg zal ik wel een hoop fouten maken, maar dat maakt me niet echt uit.
Daarbij is de Halfinator een box met speakers aan 2 zijdes, iets wat ik echt niet wil. Ik wil mijn muziek een beetje kunnen richten.

Ik leer onderweg wel, dat is het leuke ervan lijkt me. Maar ik mis dus alleen een filter en dan ben ik compleet! Ik post het resultaat nog wel :) Bedankt dat jullie er even naar gekeken hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutkeveld
Een Halfinator is alsnog vrij uniek vergeleken met alle ION BlockRockers e.d. :)

Woofers aan dezelfde kant heeft eigenlijk geen akoestisch voordeel. Sterker nog, als je geen extra bafflestep correctie filter toevoegt zal je bas alleen maar slechter worden. Ook al plaats je beide woofers aan de voorkant, al het geluid <300Hz zal alsnog alle kanten op spreiden (ook naar achteren). De muziek zal (vooral op hogere frequenties) wel beter te 'richten' zijn met de drivers aan 1 kant.

Je zou hem kunnen opbouwen zoals de oude SoundBoks:
Afbeeldingslocatie: https://www.hispotion.com/wp-content/uploads/2016/03/3-7-600x400.jpg

In principe kan je het dan met een mono versterker aansturen. Als filter heb je dan een condensator plus weerstand (zobel netwerk), een spoel plus weerstand (bafflestepcorrectie) en een weerstand (voor de piezo) nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lutkeveld schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:05:
Een Halfinator is alsnog vrij uniek vergeleken met alle ION BlockRockers e.d. :)

Woofers aan dezelfde kant heeft eigenlijk geen akoestisch voordeel. Sterker nog, als je geen extra bafflestep correctie filter toevoegt zal je bas alleen maar slechter worden. Ook al plaats je beide woofers aan de voorkant, al het geluid <300Hz zal alsnog alle kanten op spreiden (ook naar achteren). De muziek zal (vooral op hogere frequenties) wel beter te 'richten' zijn met de drivers aan 1 kant.

Je zou hem kunnen opbouwen zoals de oude SoundBoks:
[afbeelding]

In principe kan je het dan met een mono versterker aansturen. Als filter heb je dan een condensator plus weerstand (zobel netwerk), een spoel plus weerstand (bafflestepcorrectie) en een weerstand (voor de piezo) nodig.
Dankjewel voor alle informatie! Al die dingen zal ik nog even goed moeten nalezen.
In principe kan je het dan met een mono versterker aansturen.
Heb je een mono versterker die je aanbeveelt? Zover ik weet zijn de alle versterkers op accusafe stereo versterkers. Maar ik kan me voorstellen dan een mono versterker me wel een paar euro kan schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutkeveld
Dit is prima, duurt alleen wel even voordat het aankomt.

http://www.ebay.com/itm/T...4028c4:g:BcsAAOSwCM5XPtPo

Anders kan je ook gewoon 1 kanaal gebruiken van een stereo versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Datore
Kan iemand bevestigen of dit klopt en waarschijnlijk een goed resultaat geeft voordat ik er aan begin? hoe lang moet deze genoemde poort precies worden? Ik merk dat het configureren van Winisd toch iets te ingewikkeld voor mij is... ik kom op andere variabelen uit dus ik laat dat graag even over aan de pro's ;)

"Een kist van 29 liter met deze poort: http://shop.speakerenco.nl/br-70-1
Getuned op ongeveer 41Hz met een bultje op 50-55Hz van 3dB (voor buitengebruik prima). -3dB ligt dan op ongeveer 36Hz (wat in mijn ervaring zeer prima is voor een kistradio - en de meeste muziek schijnt daar niet eens aan te komen)." Barrymossel

Deze versterker komt er aan gehangen, waarvoor het 100w mono kanaal voor de bovengenoemde setup is. http://www.ebay.com/itm/181768923286 Subje is een Dayton Audio SD215A-88.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ja dat werkt, je krijgt dan een subwoofer die voor een kratradio erg diep gaat. Waarschijnlijk zal je de poort een paar centimeter moeten inkorten om op 41 Hz af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-05 21:02
Hoi,

Ergens deze zomer ga ik eindelijk beginnen aan mijn kistradio alleen ik kom bij één ding nog niet echt uit bij het bedenken van wat ik wil. Ik wil namelijk niet een te grote kist omdat die vervoerbaar moet blijven, maar ik wil ook niet dat die Bass terughoudt omdat de kist te klein is. Ik zit te denken om de JBL C762 of de C752 te nemen en ik vraag me dus af wat ongeveer een goede volume is voor een kist.

Ik zit zelf nu op SketchUp en ik zit nu bij de 17 cm speakers op 16 Liter inhoud. Is dit te weinig?
En is rond de 10 Liter goed als ik uiteindelijk toch de 13 cm speakers zou nemen?

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-07-2016
Beste forumleden,

Om weer wat bezig te zijn met m'n hobby om met speakers te knutselen heb ik besloten een super budget bluetooth speakertje te bouwen. Ik heb een 3 inch neodynium woofertje en een 0.5 inch tweeter met een filtertje ertussen die uit een logitech 715i luidspreker komen.

Aangezien dit woofertje aardig veel vermogen aankan wil ik dan ook een klein mooi kistje bouwen waarbij de bas aardig goed tot z'n recht komt. Het wordt een mono speakertje en wil het en klein bas monstertje laten worden. Een kistvolume van 4 liter lijkt mij een mooie maat voor een 3 inch woofer. Het lijkt mij het mooist om het woofertje met een poort rond de 60 Hz te tunen.

Het enige probleem is dat er geen parameters van deze woofer zijn, aangezien deze uit een draagbare luidspreker komt.

Aangezien het een probeersel wordt durf ik de gok wel aan om de poortlengte en diameter te gebruiken van een andere 3 inch woofer die op 60 Hz is afgestemd.

Is er iemand die een berekening voor mij wil maken van een 3 inch woofer (maakt niet uit welke) en die is afgestemd rond de 60 Hz in een kistje van 3 tot 5 liter? Hier zou ik heel erg dankbaar mee zijn!

Evan Sibbald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Liquid-Datore schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 20:41:
Kan iemand bevestigen of dit klopt en waarschijnlijk een goed resultaat geeft voordat ik er aan begin? hoe lang moet deze genoemde poort precies worden? Ik merk dat het configureren van Winisd toch iets te ingewikkeld voor mij is... ik kom op andere variabelen uit dus ik laat dat graag even over aan de pro's ;)

"Een kist van 29 liter met deze poort: http://shop.speakerenco.nl/br-70-1
Getuned op ongeveer 41Hz met een bultje op 50-55Hz van 3dB (voor buitengebruik prima). -3dB ligt dan op ongeveer 36Hz (wat in mijn ervaring zeer prima is voor een kistradio - en de meeste muziek schijnt daar niet eens aan te komen)." Barrymossel

Deze versterker komt er aan gehangen, waarvoor het 100w mono kanaal voor de bovengenoemde setup is. http://www.ebay.com/itm/181768923286 Subje is een Dayton Audio SD215A-88.
Ik kom met de standaard lengte van die BR poort (dus zonder inkorten) op bovenstaande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Evan Sibbald schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:19:
Het enige probleem is dat er geen parameters van deze woofer zijn, aangezien deze uit een draagbare luidspreker komt.

Aangezien het een probeersel wordt durf ik de gok wel aan om de poortlengte en diameter te gebruiken van een andere 3 inch woofer die op 60 Hz is afgestemd.

Is er iemand die een berekening voor mij wil maken van een 3 inch woofer (maakt niet uit welke) en die is afgestemd rond de 60 Hz in een kistje van 3 tot 5 liter? Hier zou ik heel erg dankbaar mee zijn!
Download LIMP, bouw dit doosje en meet de parameters. Daarna kan je met WinISD aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:37
Eventueel kan zo'n impedantie meetbox ook nog wel simpeler. Deze is namelijk gemaakt voor gebruik met een versterker ertussen, maar dat niet per se nodig voor een impedantie meting of het meten van t/s parameters. Dat kan ook met een koptelefoon uitgang, en dan heb je alleen nog een weerstand van bekende waarde nodig (100Ohm wordt meestal aangeraden bij gebruik van koptelefoon uitgang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Evan Sibbald schreef op zondag 10 juli 2016 @ 00:19:
Beste forumleden,

Om weer wat bezig te zijn met m'n hobby om met speakers te knutselen heb ik besloten een super budget bluetooth speakertje te bouwen. Ik heb een 3 inch neodynium woofertje en een 0.5 inch tweeter met een filtertje ertussen die uit een logitech 715i luidspreker komen.

Aangezien dit woofertje aardig veel vermogen aankan wil ik dan ook een klein mooi kistje bouwen waarbij de bas aardig goed tot z'n recht komt. Het wordt een mono speakertje en wil het en klein bas monstertje laten worden. Een kistvolume van 4 liter lijkt mij een mooie maat voor een 3 inch woofer. Het lijkt mij het mooist om het woofertje met een poort rond de 60 Hz te tunen.

Evan Sibbald
Beste Evan (Het algemeen beleid #groeten)

Volgens mij is het verstandiger als je achterhaalt wat de verschillende parameter betekenen. Kijk eens hier bijvoorbeeld. Er zijn 3 inch woofers die presteren vanaf 70Hz, maar ook die pas iets goed doen vana 170Hz. Dus met een gok kom je er niet. De mannen hierboven adviseren om je speaker te meten, maar ik denk dat je óf beter maar waar kan doen met een gesloten behuizing, óf een kleine woofer mét TS parameters kunt berekenen en evt. bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:37
+1
Anoniem: 637704 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:48:
[...]

Zal ik doen! Met de berekeningen was ik al bezig, filters is dus iets wat ik over het hoofd heb gezien. Weer iets om me in te verdiepen :) (al zal mijn eerste kist gewoon een doos zijn met alles erin waarschijnlijk haha)
Detail :P Is wel precies het lastigste aan het gehele ontwerp :+
Wat dat betreft zou ik ook zeggen bouw een bestaand ontwerp zoals de halfinator. Alhoewel het bezwaar van speakers aan weerszijden snap ik wel. Als je alles aan 1 zijde plaatst, heb je in je filter wel weer een baffle step correctie nodig, anders gaat het heel iel klinken. Of je moet met je speler een beetje extra bas erin draaien, kan ook.

[ Voor 99% gewijzigd door Jag op 10-07-2016 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWettie jr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-01 14:21
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel bezig om ook mijn eigen kistradio in elkaar te zetten. Alles is bijna klaar, net voor ik hem dicht wilde lijmen ging ik nog één keer alles testen om er zeker van te zijn dat alles het deed en toen liep ik tegen een probleem aan.

Het probleem: Wanneer de versterker op de accu werkt schakelt de accusafe zichzelf uit bij een hoog volume doordat de spanning kennelijk onder die ~11,75 threshold van de accusafe komt. De accuspanning is onbelast 12.6V en het betreft een nieuwe lood accu van 12V en 7,2Ah.

Ik heb het niet heel ingewikkeld gemaakt. Hoe alles is aangesloten is heb ik even snel in Paint gemaakt om mijn verhaal te verduidelijken:
https://drive.google.com/...1eXdBWWM/view?usp=sharing

Voor de bluetooth module heb ik de bluetooth module 4.0 van accusafe.nl gebruikt en de accusafe is ook van accusafe.nl (joh!). De accusafe heb ik afzonderlijk getest en werkt zoals hij zou moeten. De versterker heb ik echter op Ebay gekocht (een TA2020), deze had ik gekocht toen ik nog niet het idee had er een kistradio er van te maken, maar gewoon te gebruiken als makkelijk mobiele versterker. Nu gebruikte ik deze niet zo vaak dus dacht deze te gebruiken voor mijn kistradio. Het betreft de volgende versterker: http://www.ebay.com/itm/C...1d287f:g:MEkAAOSwKtlWnLIG

Nu vind ik het vreemd dat de spanning zo erg inzakt bij hoge volumes waardoor de accusafe in de inactieve stand gaat. Ik kan dus niet op maximaal volume spelen op de batterij en je moet dus ook oppassen dat je hem dus niet te hard zet, anders valt hij uit. Erg irritant.

Hopelijk hebben jullie een idee waar het probleem zou kunnen zitten of een oplossing. Ik hoor het graag, ik wil hem namelijk graag dicht lijmen en gebruiken deze zomer. :)
Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink