De Nederlandse Maxamp met bluetooth module V.S. een TDA7492P van ebay.
zo'n 60 euro (~30 euro bluetooth module + ~30 euro voor de versterker) vs 12 euro voor bluetooth met versterker.
Ik had eerder de Maxamp met bluetooth module besteld en vond later de TDA op ebay voor een fractie van de prijs. Vandaar dat ik even de boel wilde vergelijken met elkaar en mijn vindingen wil delen met jullie
Ik heb ze allebij getest en er zitten wel duidelijke verschillen tussen. Voornamelijk:
- De TDA ruist als er geen muziek wordt gespeelt. Met muziek is het niet waarneembaar
- De Maxamp heeft een wat warmer/voller geluid, al had ik de TDA een stuk slechter verwacht op dit gebied
- De Maxamp met bluetooth module trekt uit mn labvoeding zon 0,16A, de TDA maar 0,06. Dan vraag ik me toch af hoe dat werkt.
- De Maxamp kakt een klein beetje onderuit wanneer lage tonen overheersen. De TDA is echt verschrikkelijk op dit punt. Je mag bij de TDA steeds naar de volume grijpen wanneer de lage tonen zijn afgelopen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de stroom die de TDA (niet) trekt.
- Bluetooth bereik door muren heen is bij beide modules gelijk (al is dit geen verschil, maar wel opmerkelijk. Ik had de TDA slechter verwacht)
- De TDA heeft alleen bluetooth als input. Misschien wordt de versterker geknepen hierdoor maar dat weten we dus niet. De Maxamp werkt wel iets beter op een gewone lijn ipv bluetooth. Een voordeel van de TDA is dat dit het product wel goedkoper en compacter maakt.
- De TDA heeft knoppen waarmee je je muziek kan managen over bluetooth (play/pause, back, next, volume up en down). Opzich wel grappig maar volledig onnodig gezien je juist bluetooth hebt om op afstand te werken.
Nog een paar extra aandachtspuntjes qua kwaliteit van de bordjes:
- De TDA heeft een paar enorm lelijke solderingen en is op sommige punten ronduit scheef gesoldeerd/aangebakken alsof iemand nog last-minute het ding heeft zitten fixen met de hand.
- Het bord van de Maxamp is kwalitatief 1 van de mooiste die ik heb gezien. Mooi mat zwart met goud, prachtige combinatie en het voelt goed aan.
- De grote condensatoren op de TDA zien eruit als solid state capacitors, maar zijn gewoon elektrolitisch met een folie eroverheen

Opzich niet erg want de Maxamp gebruikt ook elektrolitische condensatoren, maar toch.
- Geen enkel keurmerk te vinden op de TDA. Niet een de Chinese ripoff van het CE keurmerk, China Export.
- De TDA werkt niet onder 0 graden volgens de specsheet. Wat irritant in een Nederlandse winter wanneer je de top2000 wilt luisteren onderweg naar het carbitschieten (wat bij mij traditie is

)
- Enige vorm van protectie op de TDA is een Diode

Het werkt, maar is niet echt een mooie oplossing. De Maxamp adverteerd met een beveiliging waarbij (domme) fouten een keer door de vingers worden gezien.
- De chinezen adverteren de TDA7492p als een 50+50 Watt versterker, terwijl het 'maar' 25+25 watt is volgens de datasheet van de TDA7492p van STmicroelectronics. De Maxamp is 20 Watt, exact zoals geadverteerd. Ze gaan allebij in ieder geval hard genoeg voor menig kistradio.
- De Maxamp heeft een paar fijne dingen zoals een Click and pop beveiliging. Dat heeft de TDA ook niet, wat redelijk storend is voor je oren en je luidsprekers. Die kleine dingen maken een product dat al goed is een heel stuk beter.
- Een klein aandachtspuntje vind ik ook de aansluitingen van de Maxamp en bluetooth module. Je kan ze allebij zowel aansluiten met een printkroonsteen als met een DC-plug, wat je aardig wat vrijheid geeft. De TDA heeft alleen een DC plug om een 1 of andere reden. Die moet je dan ook maar net rond hebben slingeren.
Conclusie:
De Maxamp heeft veel betere kwaliteit en zal veel luxer aanvoelen als product en qua geluid. Ook vind jouw apparatuur de Maxamp wat leuker om mee te spelen voor een langere tijd. Maarja, wat verwacht je voor het prijsverschil?
De kwaliteit van de Chineze versterker viel me daarintegen niks tegen. Wel als fysiek product, maar niet qua geluid. Al is het mega irritant dat het geluid hard inkakt wanneer lage tonen erin komen en je weer gelijk de volume moet aanpassen.
Ik zou de Maxamp zien als een product dat je in een fatsoenlijke kistradio wilt stoppen met fatsoenlijke luidsprekers, en de TDA meer als een hobby-Bob printje dat je even tegen een luidspreker aanplakt voor een dagje en niet teveel van verwacht.
Ik heb beide producten trouwens getest op boxen van 6Ohm en een voeding van +/- 13,5 volt. De Maxamp kan 14 volt aan, maar de TDA gaat tot 24 volt. Dit kan ook de reden zijn waarom het muziek inkakte bij meer belasting, maar dat is het punt niet. De meeste accu's hier zijn toch 12Volt en het is ook een voltage waarbij hij gewoon hoort te werken.
[
Voor 5% gewijzigd door
Fordox op 21-05-2016 16:10
]
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.