Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.178 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-08 20:00
BlackWhizz schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:49:
Ziet er strak uit. Geinige kistjes ook! Heb je nog iets van geluidsisolatie ofzo dr in gedaan?
Met mijn beperkte kennis over isolatie en houtbewerking heb ik het als volgt gedaan en het werk verbazingwekkend goed:

Een bovenplankje gemaakt om dingen in te leggen zoals een voltmeter, een kabeltje en je telefoon.
(Ook om het geluid te isoleren)
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2cwx3xc.jpg

De binnenkant ook van multiplex om de speakers en de accu goed vast te zetten.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/ieeadd.jpg
barrymossel schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:08:
Zelf ben ik momenteel hiermee bezig:

In de stijl van ons TV meubel (een variant op Besta TV meubel):

[afbeelding]

[afbeelding]

Links- en rechtboven een Dayton ND16FA-6 tweeter, midden twee Monacor SP-60/4 woofers, onder twee baspijpjes. Compartimenten netjes gescheiden. Aangestuurd door twee TPA3116 bordjes.

In het midden een compartiment voor een optionele LiPo (16Ah 4S moet erin passen). Verder aangestuurd met een 19V laptop voeding. Voorpaneel is van Ikea (zodat het bij het TV meubel past).
Hoeft allemaal niet extreem hard te kunnen, maar is meer voor "achtergrondmuziek" en sporadisch buiten. Vooralsnog alleen de tweeters gefilterd met een 6.8uF condensator is serie. Als dat het niet is, gaan we het Boominator Micro filter maar eens proberen.
Ziet er strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48
Applepiez schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:11:
[...]

Met mijn beperkte kennis over isolatie en houtbewerking heb ik het als volgt gedaan en het werk verbazingwekkend goed:

Een bovenplankje gemaakt om dingen in te leggen zoals een voltmeter, een kabeltje en je telefoon.
(Ook om het geluid te isoleren)
[afbeelding]

De binnenkant ook van multiplex om de speakers en de accu goed vast te zetten.
[afbeelding]
Hoeveel schat je het volume van de vrije ruimte? Ziet er klein uit namelijk. Wellicht wat dempingsmateriaal aanbrengen als je ruimte kunt vinden?
En volt meten doe je nu handmatig (als in kastje open en met de voltmeter aan de slag)? Er zijn goedkope bordjes beschikbaar geloof ik die de load afschakelen onder een bepaald voltage. Kan de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
barrymossel schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:18:
[...]

Hoeveel schat je het volume van de vrije ruimte? Ziet er klein uit namelijk. Wellicht wat dempingsmateriaal aanbrengen als je ruimte kunt vinden?
En volt meten doe je nu handmatig (als in kastje open en met de voltmeter aan de slag)? Er zijn goedkope bordjes beschikbaar geloof ik die de load afschakelen onder een bepaald voltage. Kan de moeite waard zijn.
Ik schat dat er nog zo'n 1,5 liter ruimte over is op verschillende plaatsen. Ik heb al geprobeerd om het te dempen met isolatiemateriaal maar dat kwam de geluidskwaliteit niet ten goede. (De bas werd geabsorbeerd)
De voltmeter is een tijdelijke oplossing, ik check alleen maar als ik stop met spelen om te kijken wat de spanning is. Heb je een linkje voor mij voor zo'n low voltage cutoff bordje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Applepiez schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:31:
[...]

Ik schat dat er nog zo'n 1,5 liter ruimte over is op verschillende plaatsen. Ik heb al geprobeerd om het te dempen met isolatiemateriaal maar dat kwam de geluidskwaliteit niet ten goede. (De bas werd geabsorbeerd)
De voltmeter is een tijdelijke oplossing, ik check alleen maar als ik stop met spelen om te kijken wat de spanning is. Heb je een linkje voor mij voor zo'n low voltage cutoff bordje?
Dit zou een (erg goedkope) optie zijn denk ik: http://www.ebay.com/itm/9...dible-alarm-/331497793862

Ander iets in deze trant: http://www.ebay.com/itm/L...attery-Life-/371583678787

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
De tweede optie wordt het dan. Die andere ontlaadt tot 10,4 volt, dat is toch schadelijk voor een normale gelaccu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Applepiez schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:07:
[...]

De tweede optie wordt het dan. Die andere ontlaadt tot 10,4 volt, dat is toch schadelijk voor een normale gelaccu?
Sorry, had ik nog niet eens naar gekeken. Maar je hebt gelijk. Ik zie wel een potmeter op het bordje zitten. Wellicht dat daar het minimum voltage mee kan worden aangepast.

Anders kun je altijd even op eBay of AliExpress zoeken naar '12V low voltage' of iets in die buurt.

En ik weet niet wat je budget is, maar een AccuSafe is een snelle en makkelijke oplossing natuurlijk. Andere oplossingen zijn hier ook al genoemd (Attiny etc.). Maar dat blijft bij noemen...
Ik ga me er binnenkort in verdiepen en dan kan ik je wel ermee helpen. Hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-07-2016
Ik heb een vraagje.

Ik ben erg ervaren met het bouwen van eigen portable luidsprekers. Na een zeer geslaagd project vorige zomer maak ik dit jaar een 2.0 versie van deze luidspreker. Aangezien er een 5.25 inch subwoofer inkomt die uit een Logitech G51 5.1 gaming surround set komt, heb ik een vraagje. De subwoofer klinkt erg goed in de originele behuizing met bijbehorende basreflexpoort.

Aangezien logitech bij dit setje een zeer kleine subwooferbehuizing wilde nastreven met een zo diep mogelijke bas, bevat deze behuizing een erg lange basreflexpoort met een bocht, en een grote diameter.

Ik moet zeggen dat er een indrukwekkend sublaag uit deze kleine behuizing komt. Het enige minpunt is dat de subwoofer erg snel veel uitslag maakt, en gaat vervormen als de uitslag erg groot is, hoewel het een 'grote excursie woofer' is. De hoeveelheid lucht die dan uit de basreflexpoor komt is niet heel veel en poortruis wordt ook niet bereikt.

Voor mijn zomerproject wil ik ongeveer dezelfde kistinhoud voor deze subwoofer gebruiken, maar ik wil graag een andere basreflexpoort gebruiken om de (te) grote uitslag van de subwoofer tegen te gaan. Dezelfde laagstemming wil ik wel zo houden!

Kan ik nu gewoon een kortere poort met een kleinere diameter gebruiken (wel goed berekend), zonder dat dit slecht voor de subwoofer is?

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Heb je de poort op dezelfde frequentie frequentie afgestemd en de kastgrootte gelijk gehouden aan de oorspronkelijke kast?

Nee je kan de poort niet zomaar kleiner maken, dat gaat ruisen op hoog volume. Als je de uiteinden mooi afrondt kom je weg met een kleinere diameter. Wat Logitech gebruikt zal waarschijnlijk de minimale diameter zijn die goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
TBTL schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 18:37:
Heb je de poort op dezelfde frequentie frequentie afgestemd en de kastgrootte gelijk gehouden aan de oorspronkelijke kast?

Nee je kan de poort niet zomaar kleiner maken, dat gaat ruisen op hoog volume. Als je de uiteinden mooi afrondt kom je weg met een kleinere diameter. Wat Logitech gebruikt zal waarschijnlijk de minimale diameter zijn die goed werkt.
Ik moet de luidspreker nog maken, maar het interne volume voor de nieuwe kast ga ik exact gelijk houden aan die van de logitech subwoofer aangezien het een mooi formaat ie. Poortruis zie ik niet snel gebeuren met een iets kleinere diameter. De poort van de originele subwoofer is namelijk echt heel erg wijd en op hoog volume 'pompt' er heel weinig lucht heen en weer uit de baspoort, de luchtsnelheid is dus heel langzaam. Uiteraard rond ik de randen af om poortruis te minderen.

Maar gaat een subwoofer ook minder snel vervormen als een smallere basreflexpoort de uitslag/excursie wat meer onder controle houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09-2022
Hallo,

Ik heb in mijn kistradio van 25x25 cm 2 midwoofers zitten van 18cm. Als mijn kist dicht zit heb ik zeer weinig bas, maar wanneer ik de achterkant eraf haal blazen je oren ervanaf! Hoe kan dit?

Alvast bedankt,

Julian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Weet je zeker dat je speakers in fase staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Royenroy schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:24:
Weet je zeker dat je speakers in fase staan?
Vrij zeker, even omdraaien om te testen kan geen kwaad toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
GalacticMeadows schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:34:
[...]

Vrij zeker, even omdraaien om te testen kan geen kwaad toch?
Kan geen kwaad. Even omdraaien en kijken of het beter klinkt. Verschil klinkt als dag en nacht, kan niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Royenroy schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:44:
[...]

Kan geen kwaad. Even omdraaien en kijken of het beter klinkt. Verschil klinkt als dag en nacht, kan niet missen.
Er bleek er 1 wel in fase te staan en de andere niet! Domme fout bij het maken van dit ding! Hij klinkt nu weer geweldig, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
GalacticMeadows schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:00:
[...]

Er bleek er 1 wel in fase te staan en de andere niet! Domme fout bij het maken van dit ding! Hij klinkt nu weer geweldig, bedankt!
Maakt niet uit hoe je ze aansluit trouwens, je kan gewoon + op - of + op +. Het gaat er vooral om dat je beide speakers hetzelfde aansluit zodat ze elkaar niet precies tegenwerken. :) Was bij mijn kratradio ook fout gegaan trouwens, klonk ook een heel stuk beter toen die goed zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Evan Sibbald schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 21:30:
[...]Maar gaat een subwoofer ook minder snel vervormen als een smallere basreflexpoort de uitslag/excursie wat meer onder controle houdt?
Nee, een van de dingen die een poort doet is de uitslag van de woofer beperken rond de frequentie waarop de poort is afgestemd. Wat voor poort daarvoor wordt gebruikt maakt niet uit. Het enige verschil tussen een kleine (diameter) en een grote poort is dat de kleine poort een hogere luchtsnelheid zal hebben. Daardoor loop je eerder tegen beperkingen aan; bij een hoge luchtsnelheid begint hij te ruisen en bij een nog hogere snelheid stopt hij als poort te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Ik was in winisd wat aan het spelen met de bekende dayton sd215 sub, en ik vroeg me wat dingen af.
Klopt het dat als ik een 4th order bandpass maak ik geen filter nodig heb?
En mocht ik een gewone gepoorte behuizing maken, is een passief filter dan makkelijk/goedkoop te berekenen en maken?
Als ik de cone excursion bekijk gaat deze bij de lage frequenties over de Xmax heen, maar is dit erg bij frequenties met een respons van -9dB?
Alvast bedankt voor de hulp! :)

Edit: Heeft iemand hier ervaring met de 10 inch versie van die subwoofer, de SD270A-88?

[ Voor 10% gewijzigd door Zep11 op 24-04-2016 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Zep11 schreef op zondag 24 april 2016 @ 16:19:
Ik was in winisd wat aan het spelen met de bekende dayton sd215 sub, en ik vroeg me wat dingen af.
Klopt het dat als ik een 4th order bandpass maak ik geen filter nodig heb?
Je blijft een filter nodig hebben, meestal heb je nog een flinke poortresonantie in de middentonen en je verspilt met een filter geen vermogen in frequenties die de sub toch niet weergeeft.
En mocht ik een gewone gepoorte behuizing maken, is een passief filter dan makkelijk/goedkoop te berekenen en maken?
Nee, passieve filters voor subwoofers zijn erg duur en niet makkelijk om te berekenen. Een actief filter is goedkoper en wel makkelijk.
Als ik de cone excursion bekijk gaat deze bij de lage frequenties over de Xmax heen, maar is dit erg bij frequenties met een respons van -9dB?
Hoe ver de respons gezakt is maakt niet uit. De netste manier om dit probleem op te lossen is een actief hoogdoorlaatfilter (2e ... 4e orde butterworth is gebruikelijk). Op welke frequentie gaat de woofer over de Xmax heen? Als het < 45Hz is is het niet zo erg, dat komt toch bijna niet voor in muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Laatst online: 19-02-2023
TBTL schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:34:
[...]
Je blijft een filter nodig hebben, meestal heb je nog een flinke poortresonantie in de middentonen en je verspilt met een filter geen vermogen in frequenties die de sub toch niet weergeeft.

[...]
Nee, passieve filters voor subwoofers zijn erg duur en niet makkelijk om te berekenen. Een actief filter is goedkoper en wel makkelijk.

[...]
Hoe ver de respons gezakt is maakt niet uit. De netste manier om dit probleem op te lossen is een actief hoogdoorlaatfilter (2e ... 4e orde butterworth is gebruikelijk). Op welke frequentie gaat de woofer over de Xmax heen? Als het < 45Hz is is het niet zo erg, dat komt toch bijna niet voor in muziek.
Bedankt voor je reactie! Dan zal ik dus toch is moeten gaan verdiepen in de filters :P Ik heb hier zelf nog niet eerder mee te maken gehad.
Uit mijn hoofd ging hij bij 24Hz over de Xmax heen. Hier hoef ik me dus niet teveel zorgen over te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 10:18
Ik heb ook mijn ta2024 binnen (gemod door de winkel). Echter geeft 1 'van de kanalen gekraak op de speaker. tijdens het afspelen. Heb de kanalen en speakers omgedraaid, maar dan verhuist het gekraak dus naar de andere speaker. Enig idee hoe dit op te lossen is?

[ Voor 4% gewijzigd door Erkel op 26-04-2016 18:55 ]

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister(ious)
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Weer een kleine update van mijn Boominator

Zie Album

Ik was eerst van plan de kabel doorvoer naar beide speaker compartimenten met terminal cups te doen maar dit vond ik niet heel degelijk en leek me nogal gevoelig voor schokken waarbij de draadjes uit de klem schieten. Bij een beetje rommelen in de schuur vond ik gelukkig een mooie oplossing een mooi doorverbindt strip waar ik zo van beide zijden de kabelschoenen erop kan schuiven. Deze heb ik in de tussenwand geplakt en geschroefd hetgeen volledig naar mijn zin is.

Ik vind het mooi om de boutjes waarmee de HP10Ws vastzitten rondom aan de buitenkant te hebben, alleen bedacht ik me te laat dat ik ze wel graag wilde verzinken in het hout, hier ben ik een beetje te gehaast te werk gegaan wat voor veel splinteren heeft gezorgt, maar ja dat lap ik wel weer op met een beetje plamuur. (Dit splinteren komt volgens mij ook omdat ik gewoon multiplex heb gebruikt en geen Berkenmultiplex of gecoat multiplex)

Verder verloopt het wel naar tevredenheid en kan ik niet wachten tot de kist gesloten is en het elektronica compartiment ook klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
Een aantal weken terug werd er een toneel voorstelling in mijn school gegeven in een klaslokaal. Bij die voorstelling gebruikten de toneelspelers muziek en geluidseffecten, wat ze via een portable luidspreker afspeelden. Er was een scène gespeeld die zogenaamd buiten een discotheek afspeelde, waarbij je de diepe en lage bonken van de discotheek uit de luidspreker hoorde komen. Ik was 'diep' onder de indruk van dit geluid, dus ik besloot na de voorstelling een kijkje te nemen welke luidspreker het was. Het was de Bower & Wilkins A7

Sommigen van jullie zullen de Bowers & Wilkins A7 speaker wel kennen. Een hifi luidspreker met 2 tweeters, twee midwoofers en een subwoofer in een hele compacte behuizing. En ongelovelijk, wat komt daar een prachtig en vol geluid uit. Er zit een 6 inch subwoofer in, en ik schat de hele behuizing niet groter dan een liter of 10. De bas loopt makkelijk door tot de 35/40 hertz , zelfs op hele hoge volumes.

Ik vraag het me al dagen af: hoe kan je met zo'n kleine behuizing en een relatief grote subwoofer van 6 inch zo'n diepe bas krijgen, die makkelijk doorloopt tot de 35 hertz?

Aangezien ik zelf ook een zomerproject aan het voorbereiden ben, welke een 5.25 inch subwoofer gaat bevatten, wil ik de behuizing zó klein mogelijk houden en een hele diepe bass krijgen. Niet het formaat van bijvoorbeeld een bierkrat... Is dit mogelijk om zelf te maken? Ligt het er simpelweg aan dat Bowers en Wilkins een perfecte basreflexpijp heeft gemaakt om zo'n diepe bas te creëren, of is er een diep geheim waar wij als consumenten niet achter zullen komen?

Evan Sibbald

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Hofman's iron law beperkt dat een kleine luidspreker niet diep kan of een laag rendement heeft. Er zijn verschillende trucs om een kleine luidspreker toch diep te laten klinken op hoog volume. Bijvoorbeeld:

- De luidspreker gaat uit zichzelf niet zo diep (en kan dus een hoger rendement hebben). Met elektronica worden de laagste tonen geboost, zodat hij toch diep gaat. Die boost wordt alleen toegepast als je op laag volume luistert, op hoog volume wordt hij niet meer gebruikt.
- De luidspreker gaat stiekem maar tot 50 Hz. Lagere tonen komen in popmuziek toch nauwelijks voor.
- Een bult in de frequentierespons bij 70 Hz wordt als 'veel bas' ervaren, terwijl de luidspreker eigenlijk niet zo laag gaat. Als je de bult verschuift naar 60 Hz klinkt dat als diep. Bij 100..150 Hz knalt het meer ('punch').
- Veel versterkervermogen gebruiken zodat je met een laag rendement toch genoeg geluidsdruk haalt.
- Een luidspreker of elektronica gebruiken die flink vervormt. Je luistert dan naar de harmonische vervorming (frequentie is veelvoud van de grondtoon). Je oren vullen dan de grondtoon in.
- Sowieso moet je voor basreflex gaan, een gesloten kast gaat minder diep bij gelijke kastgrootte en rendement.
- De vloer en eventueel aanwezige muren gebruiken om de bas te versterken.

Houd er rekening mee dat het rendement een factor 8 slechter wordt voor elk octaaf dat je lager gaat, als je de kastgrootte constant houdt. Een klein beetje inleveren op diepgang levert dus een flinke potentie voor winst in rendement. Bij halveren van de kastgrootte halveert ook het rendement, als je de diepgang gelijk houdt.

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 29-04-2016 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
TBTL schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:34:
Hofman's iron law beperkt dat een kleine luidspreker niet diep kan of een laag rendement heeft. Er zijn verschillende trucs om een kleine luidspreker toch diep te laten klinken op hoog volume. Bijvoorbeeld:

- De luidspreker gaat uit zichzelf niet zo diep (en kan dus een hoger rendement hebben). Met elektronica worden de laagste tonen geboost, zodat hij toch diep gaat. Die boost wordt alleen toegepast als je op laag volume luistert, op hoog volume wordt hij niet meer gebruikt.
- De luidspreker gaat stiekem maar tot 50 Hz. Lagere tonen komen in popmuziek toch nauwelijks voor.
- Een bult in de frequentierespons bij 70 Hz wordt als 'veel bas' ervaren, terwijl de luidspreker eigenlijk niet zo laag gaat. Als je de bult verschuift naar 60 Hz klinkt dat als diep. Bij 100..150 Hz knalt het meer ('punch').
- Veel versterkervermogen gebruiken zodat je met een laag rendement toch genoeg geluidsdruk haalt.
- Een luidspreker of elektronica gebruiken die flink vervormt. Je luistert dan naar de harmonische vervorming (frequentie is veelvoud van de grondtoon). Je oren vullen dan de grondtoon in.
- Sowieso moet je voor basreflex gaan, een gesloten kast gaat minder diep bij gelijke kastgrootte en rendement.
- De vloer en eventueel aanwezige muren gebruiken om de bas te versterken.

Houd er rekening mee dat het rendement een factor 8 slechter wordt voor elk octaaf dat je lager gaat, als je de kastgrootte constant houdt. Een klein beetje inleveren op diepgang levert dus een flinke potentie voor winst in rendement. Bij halveren van de kastgrootte halveert ook het rendement, als je de diepgang gelijk houdt.
Bedankt voor je antwoord! Ik ga sowieso voor een gepoorte behuizing. Een geslaagd project van afgelopen zomer bevatte een 4 inch subwoofer, welke ik op 50 Hz had getuned en daar zit dus ook een dikke bult. Dat klinkt prachtig diep en zelfs buiten in de tuin klinkt het gaaf. Na mijn examens heb ik alle tijd om te gaan experimenteren met kastgroottes en poortlengtes. De subwoofer die ik namelijk ga gebruiken is een 5.25 inch high excursion subwoofer uit een Logitech gaming speaker set, en die kleine subwoofer kast was getuned op 40 Hz, en het rendement valt daar ook heel erg tegen. Ik ben van plan om bij mijn komende speaker project deze subwoofer in een behuizing te tunen tussen de 45 en 55 Hz, dus dat wordt even experimenteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:56
Ik heb 't weekend dit sure bordje besteld met bijbehorende lithium batterij houder.

Weinig over te vinden en hier in het topic was men vrij sceptisch, begrijpelijk overigens, ik ga het gewoon proberen, misschien werk het wel heel goed :P

jab1

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PZbdUEakxqZaas28W4BmnhGo/thumb.png

Deze drivers gaan gebruikt worden, de Tangband W5-1611

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gFszpPSGmD7NpQYfstXl6gWy/thumb.jpg

Hij moet hier in komen, dit is een eerste tekening hoor, ik weet namelijk niet of de ruimte achterin diep genoeg is, zo niet word het wat tetriswerk maar daar kom ik wel uit.

boombox

[ Voor 10% gewijzigd door douwe.nl op 02-05-2016 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deejac
  • Laatst online: 01-04 05:49
Eindelijk heb ik mijn derde kistradio ook afgerond, ditmaal met een versterker met bluetooth. M.b.v. een step up converter draaiend op 19Volt. Het sub gedeelte is getuned met een capacitor van 680uF in een volume van 13L. De driver is een Dayton DCS205-4. De fullrange drivers zijn Vifa 9 BN 119/8, aangesloten met een cap als high pass filter in een gesloten volume van 2L / stuk. De volumes zijn allen gevuld met synthetisch "wol".

De kast is afgewerkt met white-wash lak (wilde wat meer een robuust uiterlijk) en de schroeven zijn bewust niet weggewerkt. Het handvat is ook bewust een gebruikt exemplaar. Helaas (persoonlijk) heeft het berken hout te weinig nerf, waardoor de white-wash nu lijkt op "slecht gewit"... 8)7 Zie onderstaand het resultaat:

Qua geluid: Luid genoeg, maar vooral akoestisch goed.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/l7wxjq5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Yil9JVZ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eLcLByW.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
douwe.nl schreef op maandag 02 mei 2016 @ 10:40:
Ik heb 't weekend dit sure bordje besteld met bijbehorende lithium batterij houder.

Weinig over te vinden en hier in het topic was men vrij sceptisch, begrijpelijk overigens, ik ga het gewoon proberen, misschien werk het wel heel goed :P

[afbeelding]

[afbeelding]

Deze drivers gaan gebruikt worden, de Tangband W5-1611

[afbeelding]

Hij moet hier in komen, dit is een eerste tekening hoor, ik weet namelijk niet of de ruimte achterin diep genoeg is, zo niet word het wat tetriswerk maar daar kom ik wel uit.

[afbeelding]
Ben erg benieuwd. Sowieso naar die amp :)
Deejac schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:01:
Eindelijk heb ik mijn derde kistradio ook afgerond, ditmaal met een versterker met bluetooth. M.b.v. een step up converter draaiend op 19Volt. Het sub gedeelte is getuned met een capacitor van 680uF in een volume van 13L. De driver is een Dayton DCS205-4. De fullrange drivers zijn Vifa 9 BN 119/8, aangesloten met een cap als high pass filter in een gesloten volume van 2L / stuk. De volumes zijn allen gevuld met synthetisch "wol".

De kast is afgewerkt met white-wash lak (wilde wat meer een robuust uiterlijk) en de schroeven zijn bewust niet weggewerkt. Het handvat is ook bewust een gebruikt exemplaar. Helaas (persoonlijk) heeft het berken hout te weinig nerf, waardoor de white-wash nu lijkt op "slecht gewit"... 8)7 Zie onderstaand het resultaat:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit. Kan me voorstellen dat er zeer prima geluid uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen1
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-01-2023
Mooie kist!
Misschien een domme vraag, maar waarom gebruik je een aantal caps om het signaal passief te filteren? Ik dacht dat het hele nut van zo'n 2.1 versterker was dat je geen passieve filters meer nodig hebt...
Deejac schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:01:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag want ik kom er totaal niet uit.

Ik heb een TA2024 versterker met 240W speakers. Verder zit in de kist een usb hub met 4 aansluitingen die 2.4A per poort aankan. Ik wil de kist meenemen naar een festival waar ik dus muziek kan luisteren en mijn telefoon(s) opladen. Hij zal het dus ongeveer 3 dagen uit moeten kunnen houden. Stel dat ik ongeveer 10 uur per dag dat ding aan heb. ( extreem genomen) welke accu kan ik dan het beste pakken, oftewel hoeveel Ah?

alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 20:24:
Even een vraag want ik kom er totaal niet uit.

Ik heb een TA2024 versterker met 240W speakers. Verder zit in de kist een usb hub met 4 aansluitingen die 2.4A per poort aankan. Ik wil de kist meenemen naar een festival waar ik dus muziek kan luisteren en mijn telefoon(s) opladen. Hij zal het dus ongeveer 3 dagen uit moeten kunnen houden. Stel dat ik ongeveer 10 uur per dag dat ding aan heb. ( extreem genomen) welke accu kan ik dan het beste pakken, oftewel hoeveel Ah?

alvast bedankt voor het meedenken
Waarschijnlijk kort door de bocht, maar goed genoeg als leidraad:

Op vol vermogen levert de TA2024 maximaal 15 watt per kanaal. Dat zou bij 12V 2,5 ampère zijn. In de praktijk ligt dat een stuk lager gemiddeld. Laten we dus 1,5A nemen (en dat is denk ik al aan de hoge kant). Dan is dat 15Ah per 10 uur. Drie dagen, dus 45Ah.

Dan heb je nog telefoons die je wilt laden. Je geeft alleen op wat de vier poorten kunnen leveren. Kleine kans dat je constant 4 telefoons aan de lader wilt hebben op 2,4A, dus we doen even wat aannames. Een telefoon heeft vaak een accu van ongeveer 3000mAh. Laten we uitgaan van 10 telefoons per dag die geladen moeten worden (lijkt me al veel). Dan is dat 30.000mAh bij 5V en 12,5Ah bij 12V. Dat drie dagen lang: 37,5Ah.

Totaal zou dat op 82,5Ah uitkomen bij 12V.

Zitten natuurlijk veel aannames in de berekening hierboven, waaronder:
  • Verbruik TA2024 op vol vermogen, maar meten is weten
  • 10 uur per dag op vol vermogen of 7 uur per dag op normaal vermogen en 3 uur op vol vermogen?
  • Telefoons met 3000mAh accu's? Of meer? Of minder?
  • Hoeveel telefoons wil je per dag laden?
  • Geen rekening gehouden met rendement (step-down naar 5V bijv.)
Dus ga eens na wat je echt gaat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
barrymossel schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:39:
[...]

Ben erg benieuwd. Sowieso naar die amp :)
Ik ook :P

ook naar hoe groot het allemaal is en of ik dus intern of extern een adapter of iets maak...

Hij word nu met z'n 60x27x27 "vrij" groot natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
douwe.nl schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:03:
[...]

Ik ook :P

ook naar hoe groot het allemaal is en of ik dus intern of extern een adapter of iets maak...

Hij word nu met z'n 60x27x27 "vrij" groot natuurlijk...
Op hoeveel Volt wilde je hem laten draaien? Ander is een laptop voeding met 19V misschien iets. Kun je mooi extern aansluiten. Geen idee hoe schoon die zijn qua stroom...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Ik lees op US fora dat die wel gebruikt worden voor chip amps, heb er 1 liggen ook dus klinkt vrij ideaal.

Het liefst heb ik alles intern natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
douwe.nl schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:47:
Ik lees op US fora dat die wel gebruikt worden voor chip amps, heb er 1 liggen ook dus klinkt vrij ideaal.

Tsja, een snoer naar je kist, of een snoer met blok ertussen. Lijkt me niet veel verschil maken, buiten dat het netto volume dus groter is wanneer je geen voeding inbouwt (of kleiner bruto volume voor hetzelfde netto volume). Zelf kies ik voor het laatste, maar mijn doel is ook om een zo klein mogelijke kist te maken met leuk geluid en toch wel wat laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Laatst online: 01-04 05:49
tijmen1 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:08:
Mooie kist!
Misschien een domme vraag, maar waarom gebruik je een aantal caps om het signaal passief te filteren? Ik dacht dat het hele nut van zo'n 2.1 versterker was dat je geen passieve filters meer nodig hebt...

[...]
Dat is zeker geen domme vraag. De condensator voor de subwoofer is gebruikt als tuning. Vergelijkbaar met hetgeen waar een basspoort voor dient. Even googelen op CRCB tuning en je kunt hier meer over lezen. (Dit wordt ook gebruikt in de boominator)

De filtering in de full range drivers is ervoor om te voorkomen dat de drivers over hun xmax gaan. De 2 stereo kanalen zijn namelijk full range vanuit de versterker. Een simpele filtering voorkomt dit en is dus wel zo veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Deejac schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:29:
[...]

Dat is zeker geen domme vraag. De condensator voor de subwoofer is gebruikt als tuning. Vergelijkbaar met hetgeen waar een basspoort voor dient. Even googelen op CRCB tuning en je kunt hier meer over lezen. (Dit wordt ook gebruikt in de boominator)

De filtering in de full range drivers is ervoor om te voorkomen dat de drivers over hun xmax gaan. De 2 stereo kanalen zijn namelijk full range vanuit de versterker. Een simpele filtering voorkomt dit en is dus wel zo veilig.
Ah, jij hebt er verstand van dus. Ik zit met het volgende. Op basis van de volgende twee posts heb ik een kist berekend:
http://forum.speakerplans...a5e4403472222.html#587448
http://forum.speakerplans...itle=monacor-sph30#587674

Het volgende krijg ik uit WinISD met 75Hz tuning en volume van 4 liter en baspijpje van 3,5 cm (geel mijn kist en blauw die vanuit bovenstaande posts):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3q64sgV.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/E2itVrr.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/efkjL6J.png

De cone excursion gaat dus onder het tuning punt ver over de Xmax van 2 mm heen. En rond 100 Hz ook. Ik heb als input 15W aangehouden.
Doe ik iets fout, want ik kan me niet voorstellen dat Saturnus dit voorstelt zonder filters etc. (voor de Monacor die hier gesimuleerd wordt)? Of maakt het gewoonweg niet uit op deze twee punten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
barrymossel schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 20:56:
Op vol vermogen levert de TA2024 maximaal 15 watt per kanaal. Dat zou bij 12V 2,5 ampère zijn. In de praktijk ligt dat een stuk lager gemiddeld. Laten we dus 1,5A nemen (en dat is denk ik al aan de hoge kant). Dan is dat 15Ah per 10 uur. Drie dagen, dus 45Ah.
Dat is inderdaad aan de hoge kant. Muziek is geen constante belasting, waardoor het gemiddelde verbruik veel lager ligt dan het piekvermogen. Verbruik op vol vermogen is ~400mA op 12V.
douwe.nl schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:47:

Ik zou hem lekker extern houden. Dan hoef je niet met 230V te gaan kloten en heb je extra ruimte in je kist.
Deejac schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:29:
Even googelen op CRCB tuning en je kunt hier meer over lezen. (Dit wordt ook gebruikt in de boominator)
Je kan beter googlen op "Closed-Box Loudspeaker with a Series Capacitor". Of de duitse term 'GHP' (Geschlossen mit Hochpass).
Als je hem een beetje pusht in het lage gebied zal hij dat inderdaad niet leuk vinden. Welke versterker gebruik je? Meestal kan je met een simpele aanpassing het eerste orde hoogdoorlaatfilter op de input omhoog brengen. Het is niet zo'n scherp filter, maar helpt al behoorlijk.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
lutkeveld schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:51:
[...]
Als je hem een beetje pusht in het lage gebied zal hij dat inderdaad niet leuk vinden. Welke versterker gebruik je? Meestal kan je met een simpele aanpassing het eerste orde hoogdoorlaatfilter op de input omhoog brengen. Het is niet zo'n scherp filter, maar helpt al behoorlijk.
Twee TPA3116 versterkers wil ik gebruiken. Ik kan ook het boominator filter bestellen, maar wilde het eerst met die 6.8uF condensators voor alleen de tweeters proberen. Ik schrik alleen van die cone excursion.

Ben niet zo'n held met het solderen van kleine dingen op een bordje, dus zijn er geen andere mogelijkheden? En dat bultje bij 100Hz, is dat geen probleem?

In principe is het een kistje voor binnen, dus ik kan ook nog kijken naar passieve radiators, maar dat is helemaal nieuw voor me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutkeveld
Heb je een linkje naar die versterkers? De modificatie is even simpel als de TA2024 mod. Het is een kwestie van twee condensatoren (per kanaal) vervangen.

Het Boominator MINI filter moet je hier absoluut niet bij gebruiken. Die is totaal niet geschikt voor jouw (gepoorte) behuizing. De enige filtering is de 6.8uF condensator voor de tweeter.

Dit design is trouwens niet echt geweldig voor binnen, Zeker met de midbass bump die Aterren en ik beschreven hebben in het Boominator MINI topic op 12vspeakerplans.com

Ik ben al een tijdje bezig met een vervangend design en het gaat best lekker. Wat is Fusion360 een heerlijk programma; makkelijk om mee te werken, heel dynamisch en heel veel functionaliteit (CAD, CAM, rendering, simulatie en animatie). Hier een screenshot van mijn ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2m5lbae.png

De insert voorop is voor een grill (plaat geperforeerd aluminum). Het filterdesign is praktisch klaar (handig zo'n MiniDSP). Heb hem omgezet naar breadboard met op-amps, dat werkt prima. Binnenkort een SMD versie opstellen met C0G caps en hoge kwaliteit op-amps. Accuprotectie obv een ATTiny werkt al redelijk, slechts 4.5uA verbruik, nu nog uitbreiden naar een multi-cell versie. Volume control met een rotary encoder en digipot werkt heerlijk. Huidige versie draait met SPI, uiteindelijk wil ik naar Up/Down (makkelijker en minder pins). Heb al een tijdje een eigen print voor de TPA3118 liggen, moet het alleen een keer in elkaar zetten. Dan is het een kwestie van alles combineren,

Moet nog even kijken wat ik precies met dit design wil. Met de microcontroller en veel SMD werk is het niet echt makkelijk na te bouwen, misschien toch maar een custom all-in-one PCB en dan de rest DIY laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
lutkeveld schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:51:

Ik zou hem lekker extern houden. Dan hoef je niet met 230V te gaan kloten en heb je extra ruimte in je kist.
Dat is dan ook weer zo...

Is GHP ook te gebruiken met een fullrange setup zoals mijn plan ?

Ik wil toch wel proberen het zo "SQ" mogelijk te maken... Filtertje lijkt me wel verstandig maar dat kan pas als hij in elkaar zit en gemeten kan worden lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
lutkeveld schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 12:31:
Heb je een linkje naar die versterkers? De modificatie is even simpel als de TA2024 mod. Het is een kwestie van twee condensatoren (per kanaal) vervangen.

Het Boominator MINI filter moet je hier absoluut niet bij gebruiken. Die is totaal niet geschikt voor jouw (gepoorte) behuizing. De enige filtering is de 6.8uF condensator voor de tweeter.

Dit design is trouwens niet echt geweldig voor binnen, Zeker met de midbass bump die Aterren en ik beschreven hebben in het Boominator MINI topic op 12vspeakerplans.com

Ik ben al een tijdje bezig met een vervangend design en het gaat best lekker. Wat is Fusion360 een heerlijk programma; makkelijk om mee te werken, heel dynamisch en heel veel functionaliteit (CAD, CAM, rendering, simulatie en animatie). Hier een screenshot van mijn ontwerp:
[afbeelding]

De insert voorop is voor een grill (plaat geperforeerd aluminum). Het filterdesign is praktisch klaar (handig zo'n MiniDSP). Heb hem omgezet naar breadboard met op-amps, dat werkt prima. Binnenkort een SMD versie opstellen met C0G caps en hoge kwaliteit op-amps. Accuprotectie obv een ATTiny werkt al redelijk, slechts 4.5uA verbruik, nu nog uitbreiden naar een multi-cell versie. Volume control met een rotary encoder en digipot werkt heerlijk. Huidige versie draait met SPI, uiteindelijk wil ik naar Up/Down (makkelijker en minder pins). Heb al een tijdje een eigen print voor de TPA3118 liggen, moet het alleen een keer in elkaar zetten. Dan is het een kwestie van alles combineren,

Moet nog even kijken wat ik precies met dit design wil. Met de microcontroller en veel SMD werk is het niet echt makkelijk na te bouwen, misschien toch maar een custom all-in-one PCB en dan de rest DIY laten.
Dat zijn deze: http://nl.aliexpress.com/...n-pcb-YJ/32315676201.html

En ik ga toch echt geen smd solderen...

Maar dan graag advies van jou, als je wilt. Zijn een paar voorwaarden:
  • Klein (behuizing heb ik in principe al - paar posts naar boven - ongeveer 4 liter per compartiment)
  • Speakers heb ik al - de Monacors en Dayton tweeters
  • Versterkers heb ik al: die TPA3116 x 2
  • Is voornamelijk voor binnengebruik, maar zal ook wel eens op het balkon gebruikt worden
  • Ik ben totaal niet audiofiel
  • Laag graag, maar niet ten koste van formaat
De opties volgens mij:
  • Gepoort volgens wat Saturnus zei, maar dan zit ik dus met die cone excursion
  • Gesloten met minder bass (maar ook dan schiet die cone excursion omhoog, behalve als ik het volume op 1 liter zet - en dan staat de Fsc op 182Hz, au)
  • Passieve radiatoren, maar dan heb ik wat extra hulp nodig (net wat geprobeerd op basis van deze radiatoren en omdat daar niet alle gegevens van bekend zijn die maar overgenomen van wat ze hier melden... maar ook dan komen er niet echt mooie grafiekjes uit)
Groot probleem is ook dat ik die grafiekje niet echt goed kan interpreteren. Ik ging ervan uit dat de tuning in hield dat de sub zo laag zou gaan, maar dan zou de SPL grafiek toch veel meer naar links moeten liggen voor de passieve (roze) lijn?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UExBq1a.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/t2TNi1J.png

Wat zou(den) jij (jullie) doen in bovenstaande situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Serieus niemand?

[ Voor 35% gewijzigd door barrymossel op 06-05-2016 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Hoe denk je de grafieken te interpreteren? Wat heb je zelf al gevonden?

Om de conusuitslag in te perken kan je een subsonic filter gebruiken. In WinISD kan je die meesimuleren. 2e tot 4e orde butterworth werkt goed, met een kantelfrequentie die ongeveer gelijk is aan de afstemfrequentie van de poort. Je kan ook een 2e orde hoogdoorlaafilter met een wat hogere Q (0,7 - 2) gebruiken, dan boost je het laag een beetje. Passieve radiator is ongeveer hetzelfde als basreflex (en duurder!). Je gebruikt het voornamelijk als een poort te lang wordt om in de kast te passen.

Trouwens, welke woofers heb je van Monacor? De T/S-parameters kloppen niet altijd bij het merk. Het beste is om ze zelf op te meten of anders de resultaten van iemand anders te gebruiken. Bijvoorbeeld bij de SP-60 wordt een fs van 65 Hz genoemd, terwijl iemand 90 - 95 Hz meet.

[ Voor 51% gewijzigd door TBTL op 06-05-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
SPL: luchtdruk, dus herrie per Hz. Cone excursion: uitslag, mag in principe niet boven Xmax heen komen. Maar dat gebeurt in mijn situatie dus wel. Toch adviseert de grote Saturnus wel deze setup. Dan lijkt me dat ik als leek óf iets fout doe, óf iets fout interpreteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een 2.1 kist bouwen. Met een gefilterde sub.
Bij voorkeur met 2 x ta2024.
Ik heb de vragen hierover voorbij zien komen en dat gave ding van JvS gezien.
Maar is dat al eens met een eenvoudig filtertje, biivoorbeeld als
https://www.conrad.nl/nl/...eidingsfilter-379725.html
toegepast?

Het lijkt me een mooi eenvoudige 2.1, echter in de review wordt wat geklaagd over signaalverlies
en ik heb (hier) nog nooit een voorbeeld gezien behalve met minidsp.
Iemand ervaring met 2 ta2024's en een crossovertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou hem hoger crossen dan 100Hz. Of je moet een huge ass kist op wielen maken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2016 @ 16:51:
toegepast?

Het lijkt me een mooi eenvoudige 2.1, echter in de review wordt wat geklaagd over signaalverlies
In de oudere delen van Het Krat- en Kistradio Topic heb ik dat Sinuslive filtertje wel voorbij zien komen. Dus hij wordt/werd zeker gebruikt. Ik heb zelf dat filter ook overwogen, maar geen idee wat erover gezegd werd, dus ik zou daar eens doorheen zoeken.

Ook kun je een 2.1 versterker gebruiken waar op het bordje zelf al gefilterd wordt. Zelf gebruik ik een TPA3116 2.1 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik las op DIYaudio dat je Monacor SP-60 woofers gebruikt. De parameters die in de datasheet staan zijn bij deze woofer niet betrouwbaar. Wellicht verklaart dat waarom iemand 4 liter basreflex aanraadt.

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 09-05-2016 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
TBTL schreef op maandag 09 mei 2016 @ 08:46:
Ik las op DIYaudio dat je Monacor SP-60 woofers gebruikt. De parameters die in de datasheet staan zijn in dit geval niet betrouwbaar. Wellicht verklaart dat waarom iemand dit aanraadt.
Tsja, maar 1) ik heb de woofers al, dus ze gaan sowieso gebruikt worden en 2) ik ga ze niet zelf meten. Dus hier moet ik het mee doen. Ik zie/hoor vanzelf wel of het klinkt of niet. En waarschijnlijk hoor ik dat toch niet haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op maandag 09 mei 2016 @ 08:40:
[...]
Ook kun je een 2.1 versterker gebruiken waar op het bordje zelf al gefilterd wordt. Zelf gebruik ik een TPA3116 2.1 bijvoorbeeld.
Dank je teacher en barrymossel, ik ga toch maar naar zo'n 2.1 bordje kijken dan.
Ook al zijn die dingen eigenlijk altijd 12V tot 24V, en ik ga met een accu aan de gang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:31:
[...]

Dank je teacher en barrymossel, ik ga toch maar naar zo'n 2.1 bordje kijken dan.
Ook al zijn die dingen eigenlijk altijd 12V tot 24V, en ik ga met een accu aan de gang..
Eventueel kun je kiezen voor een 4-5S LiPo of een step-up converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een beetje tweaker vast gesneden koek, maare als je de bordjes van verschillende aanbieders vergelijkt,
met dezelfde omschrijving en specs, zien ze er vaak een beetje anders uit.
TPA3116 2.1
Wat is het verschil tussen zo'n rij coils en zo'n rij (?)chippies.
Iets om op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zelf heb ik deze: http://www.ebay.com/itm/T...100W-24-car-/191626907382. Werkt voor mij prima. Nadeel was wel dat ik daar zelf terminals op moest solderen om de speakers aan te sluiten (die ik uiteraard niet had, maar die wesleytjuh heel schappelijk heeft toegestuurd!).

Helaas heb ik de n=1 ervaring dat duurder in China vaak ook betekent beter (voorbeeld: deze v.s. deze bijvoorbeeld). Echter biedt ook dat geen garanties...

Ik weet niet of anderen wat zinnigs kunnen zeggen over de gebruikte onderdelen of de layout van het bord zo vanaf een foto. Ook over quality control is weinig te zeggen. Dus het blijft een beetje een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Ik heb ook maar eem Maxamp besteld en een bluetooth module :)
Samen met de accu die ik al heb, ga ik een kast maken die ik op zon beetje elke luidspreker kan ducktapen. Dan heb ik een mooie bluetooth speaker voor relatief best weinig geld :)

Ik post pics wanneer het klaar is.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Fordox schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:33:
Ik heb ook maar eem Maxamp besteld en een bluetooth module :)
Samen met de accu die ik al heb, ga ik een kast maken die ik op zon beetje elke luidspreker kan ducktapen. Dan heb ik een mooie bluetooth speaker voor relatief best weinig geld :)

Ik post pics wanneer het klaar is.
Haha, dat had nog wel goedkoper en kleiner gekund dan. Ik heb nog een leuke 5V versterker die je een hele tijd kunt voeden met een powerbank. En ook daar komt prima geluid uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

barrymossel schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:04:
[...]

Haha, dat had nog wel goedkoper en kleiner gekund dan. Ik heb nog een leuke 5V versterker die je een hele tijd kunt voeden met een powerbank. En ook daar komt prima geluid uit ;)
Ik ben van plan om gewoon echte luidsprekers eraan te houden en dat je dat ding zo'n beetje overal aan kan hangen :)

Ik vond dit wel mooi makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Fordox schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:36:
[...]

Ik ben van plan om gewoon echte luidsprekers eraan te houden en dat je dat ding zo'n beetje overal aan kan hangen :)

Ik vond dit wel mooi makkelijk.
Bestaat al een tijdje. Nadeel van dat ding is wel dat die maximaal 5W speelt, en de batterij zal in zo'n kleine behuizing ook niet fantastisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAnimaL
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 15:54
De afgelopen dagen ben ik ook maar eens gestart met het maken van een kist radio. Ik heb altijd al een hekel gehad aan streaming van audio over bluetooth. Altijd loopt de persoon te ver bij de ontvanger vandaan en dan begint de hel, haperende muziek! Dus in mijn kist radio moest dat anders!

Het zou ideaal zijn als de kist radio zelf de spotify client is en dat de telefoon slechts gebruikt wordt om commando's te sturen.

Dus ik heb uiteindelijk gekozen voor een raspberry pi 2b in combinatie met een suptronics x400 DAC met ingebouwde versterker.

De raspberry pi is voorzien van 2 wifi adapters en een 3G USB stick. Eén van de wifi adapters fungeert als access point, de ander verbindt met mijn thuis netwerk of buitenshuis met een ziggo hotspot. Is geen van beide aanwezig, dan spingt de 3G adapter in.

Rpi & X400

Mopidy met spotify backend zorgt voor de muziek. Met de mopidy mobile app voor android kan ik het geheel bedienen. Door gebruik te maken van een alsa equalizer plugin kan ik wanneer nodig nog wat spelen met de geluidsafstelling, want in kleinere ruimtes is de bas soms wat te veel aanwezig.

Voor de hoge en midden tonen heb ik gekozen voor de front speakers die uit een surround set komen van een Onkyo TX-SR307 set; 8cm, 30 Watt vermogen op 8Ohm.
De woofers van Skytronic ( 13 cm, 75 Watt vermogen op 8 Ohm ) zitten in gescheiden lucht dichte kamers.
Tussen woofers en hoge/midden tonen zitten scheidings filters die ( gescheiden op 4500 Hz ).

Op dit moment zit er een accusafe v3.5 in die schakelt tussen accu en net adapter. De accusafe haal ik er binnenkort weer uit omdat deze meer is gericht op een boombox met alleen een versterker. Een raspberry pi houdt niet van een abrupte powerloss. Dit ga ik vervangen door een eigen systeem in combinatie met onder andere een INA219 stroom/spanningsmeter. Hierdoor zal de raspberry pi zelf in staat zijn het voltage in de gaten te houden en wanneer nodig netjes een shutdown te doen om diep ontlading van de accu te voorkomen.

Ik moet zeggen dat ik diep onder de indruk ben van het geluid dat de box produceert, helder, een flinke bas en daarbij houdt ie het met de 7.2Ah accu nog best lang uit. 2 dagen zonder nieuwe lading en de volume knop op standje middel is geen enkel probleem. Helemaal leeg getrokken tot de 11,5 Volt heb ik 'm nog niet.

Met een multifunctionele knop kan het systeem een shutdown krijgen of door korter dan 5 seconden in te drukken skipt ie een track.

Kartonnen mock :
kartonnen mock up

MDF op maat zagen :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FJ8KtR9LbjDvJypvWYt4rFtB/thumb.jpg

De boel inelkaar gelijmd en in de MDF grondverf gezet :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gVE1Lmr4usvN3WZU60EKfsHC/thumb.jpg

De woofer kasten lekker dik dicht kitten :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Oz2q87fIeARoE1mu5LSjaD2N/thumb.jpg

De filters in de kast gelijmd en afsluiten met weer heel veel siliconen kit :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/71IJOHoylxJzSCplK6oDVFkY/thumb.jpg

Ventilator roosters over de speakers heen :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OtvfeNAiQmh40iz0FtuzTkzS/thumb.jpg

Beetje passen en meten :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7fhHaUzECrX4Hym5ztfhIGmq/thumb.jpg

En het eindresultaat, mijn telefoon geeft de kwaliteit van het geluid niet helemaal goed weer, maar het geeft je een idee :

Onder de box zit een dikke rubberen mat gelijmd zodat ie mee kan zonder weg te glijden op de boeg van de boot en we van wat muziek kunnen genieten op de grachten :p
Er komen nog draag banden omheen om het geheel bijvoorbeeld op de rug te hangen :-).
Niet slecht voor een eerste boombox project ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Gister maar eens de speaker buiten gezet en rauwe metingen gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/4j4xo7.png
De bas is nog iets terughoudend, maar dat zal met de seriecondensator en bafflestepcorrectie wel goed komen. Meting is ook buiten, dus totaal geen room gain.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2dinblc.png
Response 10k+ stijgt iets veel, maar dit is on-axis dus off-axis zal het redelijk recht zijn.

Trouwens;
Heeft iemand hier wat speakerschuim (zoiets) van ongeveer 25x15cm over? Dan hoef ik geen 20 euro uit te geven aan een klein stukje schuim :). PM graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

M'n Maxamp en bluetooth module zijn binnen en ze werken heerlijk :)

Alleen 2 puntjes: De versterker gaat rete hard van zichzelf (zelfs na een mod en een potmeter als volume control) en de bluetooth module gaat ook heerlijk hard bij zn output (niet naar te luisteren met een simpel setje in-ear oordopjes). Dus de combinatie van deze 2 kan gewoon niet zacht tenzij ik de volume regeling en mn telefoon op zn laagst zet. Opzich geen probleem, maar wel onverwacht.

En ik zie dat de maxamp werkt op max 14 volt. En laat mijn accu nu net 14,8 zijn.. Gelukkig werkt de bluetooth module tot 15 volt, dus dat is geen probleem :) Voordat ik de boel sloop of tot zn beveiliging in werk, vraag ik liever hier of dat zal werken zonder schade. Dus bij deze:
Werkt de maxamp op 14,8 volt? anders prop ik er wel een stevige diode tussen die 0,7 volt slikt :+

Ik ben aangenaam verrast met het kwaliteit geluid dat eruit komt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Fordox op 14-05-2016 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zucht, het is weer zover. Ik wil in mijn nieuwe kist alles op dezelfde accu laten draaien, maar net zoals bij mijn vorige kist resulteert dit direct weer in een ground loop. Hoe moeilijk kan het zijn om een Chromecast en een versterker op één voedingsbron aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:27
Ah een chromecast. Yep die dingen zijn daar gevoelig voor, heb dat laatst ook gehad bij een collega, oplossing was uiteindelijk 2 gescheiden voedingen, helaas..

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

òf quick and dirty.
zo'n 1:1 isolator lost t wel op.
https://www.new-line.nl/n...d-loop-isolator-12698.htm

Natuurlijk ga je eerst alle grounds herleggen en solderen, maar hier alvast een link ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Met twee voedingen kan het inderdaad. Helaas zit mijn (berekende kist) al vrijwel helemaal in elkaar en het accu-compartiment (zodat ik de LiPo kan vervangen/verwijderen) zit propje-vol. Dus daar gaat geen accu meer bij.
Met die audio ground loop isolators heb ik geen goede ervaringen (werkt niet voldoende en schijnt erg ten koste van volume en geluidskwaliteit te gaan).

Echter kwam ik gisteravond nog het volgende tegen: http://www.ebay.com/itm/D...2-72V-to-5V-/271807667357
Dat zou toch ook moeten werken? Dan heb je twee "gescheiden" voedingen. Iemand hier ervaringen mee?
Module parameters
module nature: Isolated power
Input and output is completely isolated, no longer have to worry about the power of accidental damage will damage the USB device, high efficiency rectifier buck regulator, voltage regulator module

[ Voor 16% gewijzigd door barrymossel op 17-05-2016 07:31 . Reden: toevoeging quote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ja, als die module GOED in elkaar zit lost dat je probleem op. Het proberen waard :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
Na mijn examens ga ik bezig met het bouwen van mijn 2.1 kistradio, en aangezien ik een TPA3116 2.1 versterker erin wil hebben is het handig om deze nu alvast te bestellen, omdat de verzendtijd lang kan duren.

Nu zit ik wel te twijfelen welk type TPA3116 ik moet kiezen, aangezien er echt 100 verschillende types zijn.

De luidsprekers die erin komen:

• Twee setjes tweeter-midwoofers uit een Logitech Z715 boombox, waarbij de tweeters al zijn afgestemd op de midwoofers met een simpel filtertje. De impedantie van deze speakers is 8 Ohm per setje tweeter-midwoofer.

• Een high excursion subwoofer uit een Logitech G51 surroundset, MAAR deze subwoofer heef een impedantie van 2 OHM!!

Aangezien ik een versterker wil die op 12 Volt deze luidsprekers goed kan aansturen, zonder dat deze te heet wordt, is het lastig om de goede TPA3116 te kiezen. Nu heb ik de volgende versterker op het oog:

http://m.ebay.com/itm/111473830047?_mwBanner=1

Nu staat er letterlijk het volgende in de beschrijving van deze versterker:

" the subwoofer channel at rated voltage 24V state can drive 2-16 Ohm subwoofers, unique."

Betekent dit dan dat de versterker alleen 2 Ohm subwoofers goed aankan, als de versterker op 24 volt wordt aangestuurd, en dat het dus niet kan als je de versterker op 12 volt aanstuurt?

Bovendien zou ik bij de versterker minimaal een hoofdvolumeknop en een subwoofervolumeknop willen hebben.

Ik hoor graag wat de beste opties zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Dat Engrish moet je niet zo letterlijk lezen. Je kunt die sub van 2 ohm aansluiten. En je kunt met dat bordje het hoofdvolume en het subvolume aanpassen. Als je wilt weten welk bordje het beste is, kun je misschien beter wat zoeken op diyaudio.com, wellicht dat er daar wat meer mensen zijn met ervaringen. Zelf ben ik tevreden over: http://www.ebay.com/itm/T...-50Wx2-100W-/181694657565

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2016 @ 16:51:
toegepast?

Het filter ontwerp is redelijk complex voor onze kratradio. Zo is er een all pass filter toegevoegd aan het kanaal van de Visatons om de fase gelijk te laten zijn met de sub voor maximale optelling (=output). En er zit een linkwitz transform op de Visatons om te corrigeren voor de iets te kleine behuizing plus nog correctie voor hun niet zo lineaire response. Om het samen te vatten: met een simpel filter zoals je voorstelt komt er minder laag uit, klinkt het erg wollig en als kermit de kikker. Er moet eigenlijk gewoon een miniDSP bij. De file voor het miniDSP filter mag je zo van me hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:28:
Ja, als die module GOED in elkaar zit lost dat je probleem op. Het proberen waard :).
Dit nog een optie denk je? http://nl.rs-online.com/w...dc-dc-converters/7702093/

En moet ik dan nog condensators of weet ik veel toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
barrymossel schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:46:
Dat Engrish moet je niet zo letterlijk lezen. Je kunt die sub van 2 ohm aansluiten. En je kunt met dat bordje het hoofdvolume en het subvolume aanpassen. Als je wilt weten welk bordje het beste is, kun je misschien beter wat zoeken op diyaudio.com, wellicht dat er daar wat meer mensen zijn met ervaringen. Zelf ben ik tevreden over: http://www.ebay.com/itm/T...-50Wx2-100W-/181694657565
Bedankt voor je antwoord! Mooi om te weten dat de bordjes 2 ohm subs aankunnen. Ik denk dat ik maar 2 verschillende bestel, waaronder het type die jij hebt, en dan kijk ik wel welke de beste prestaties levert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
Op Ebay zie ik interessante accu's voorbijkomen. Nu sprak dit type li-ion accu mij erg aan, door de prijs, en door de hoog opgegeven capaciteit:

http://m.ebay.com/itm/12V...-/381382790758?nav=SEARCH

Zou dit een goede accu zijn om een 12 volt versterker te voeden, en zou de aangegeven capaciteit werkelijk zo groot zijn?

En hoe zit het met onderhoud en beveiliging tegen diep ontlading bij li-ion accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Laatst online: 10-04 17:58
Evan Sibbald schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:06:
Op Ebay zie ik interessante accu's voorbijkomen. Nu sprak dit type li-ion accu mij erg aan, door de prijs, en door de hoog opgegeven capaciteit:

Zou dit een goede accu zijn om een 12 volt versterker te voeden, en zou de aangegeven capaciteit werkelijk zo groot zijn?

En hoe zit het met onderhoud en beveiliging tegen diep ontlading bij li-ion accu's?
Ergens in dit topic worden "de blauwe china accupacks" besproken.

Kort samengevat zijn ze erg gevaarlijk en de accucapaciteit valt stukken lager uit.
Geen aanrader dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Wat maarten zegt: http://ve2zaz.net/blog/in...-12V-battery-pack....html
In conclusion:

-Expect the battery capacity to be much less than the advertised specifications. I got 36% of the quoted 6800 mAh.

- Use these batteries in applications where the peak current is much less than the battery capacity. In other words, forget about transmitting with 5W Rf output. But 2W RF from the 817 is a reasonable expectation.

- Knowing the above, 19$ including charger and delivery is still a fair price for a 2500 mAh 12V battery, but it is not a bargain nor a marvel. Hopefully, the battery will have a reasonable life span... and that could be another disappointment down the road...
Ook roepen sommige mensen dat de accu's in de fik kunnen vliegen.

Als je voor simpel en relatief goedkoop wilt gaan zou ik kiezen voor een gel accu gaan in combinatie met een AccuSafe of afgeleide. Als je voor klein, hoge capaciteit en redelijke prijs wilt gaan is een LiPo een optie. Dan moet je voor diepontlading een pieper nemen, of zelf iets bouwen. Ook kun je nog gaan voor LiFePO4, echter is dat weer wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Zijn er al mensen die hier iets beters hebben gevonden?

http://www.ebay.co.uk/itm/272240076849

Ingebouwd maar ding kraakt als chips telkens.......

Zoek zoiets dezelfde alleen dan No bij geluidjes :-)

Edit: verstand van adruino en raspberry heb ik niet.....

[ Voor 12% gewijzigd door patrickkok op 18-05-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
patrickkok schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:04:
Zijn er al mensen die hier iets beters hebben gevonden?

http://www.ebay.co.uk/itm/272240076849

Ingebouwd maar ding kraakt als chips telkens.......

Zoek zoiets dezelfde alleen dan No bij geluidjes :-)

Edit: verstand van adruino en raspberry heb ik niet.....
Yup, bij mij was dat ook een ramp. Ook alle bluetooth bordjes die ik ooit besteld heb gaven ruis en gekraak. Maar toen de volgende besteld: http://nl.aliexpress.com/...APE-FLAC/32576583393.html

Werkt out-of-the-box perfect. Stukje duurder, maar zeker een aanrader!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
barrymossel schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:46:
[...]

Yup, bij mij was dat ook een ramp. Ook alle bluetooth bordjes die ik ooit besteld heb gaven ruis en gekraak. Maar toen de volgende besteld: http://nl.aliexpress.com/...APE-FLAC/32576583393.html

Werkt out-of-the-box perfect. Stukje duurder, maar zeker een aanrader!!
Merci merci zag dezelfde soort ookal bij banggood voor 11,--

Alleen wist niet of die ook ruisde maar ik bestel m en kijken of het wat is :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28

Ik heb heel veel van dit soort accu's versleten in mijn eerste kistje. Ze doen het wel goed hoor als je rekening houd met het volgende:
  • het is een 3S Li-ion. Standaard is Li-Ion ongeveer 3,8 volt (4,2v vol en leeg 3,3v) deze packs zijn dus 3 cellen x 3,8v = 11.4v en vol dus 12,6v. De opgegeven capaciteit is voor alle cellen samen, dus de werkelijke capaciteit op ongeveer 12vis 1/3 van 9800mAh ergens tussen de 3200 en 3300 mAh.
  • Er zit beveiliging in maar verwacht daar ook niet te veel van. Als je zo'n pack een tijdje laat liggen met het schakelaartje aan (en dus het ledje ook) schakeld de beveiliging vaak niet in en gaan je cellen te ver ontladen. Diep ontladen is funest voor je celen dus is je pack vaak kapot daarna.
  • Tevens kunnen deze packs vaak als ze vol zijn wel 2A aan maar zodra je over de "helft" bent (lees onder de 12v) en je zet ff een hard muziekje aan met veel bas dan schiet de beveiliging in.
Leuke dingen hoor voor dat geld maar als je niet oplet gaan ze dus kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evan Sibbald
boppos schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:24:
[...]

Ik heb heel veel van dit soort accu's versleten in mijn eerste kistje. Ze doen het wel goed hoor als je rekening houd met het volgende:
  • het is een 3S Li-ion. Standaard is Li-Ion ongeveer 3,8 volt (4,2v vol en leeg 3,3v) deze packs zijn dus 3 cellen x 3,8v = 11.4v en vol dus 12,6v. De opgegeven capaciteit is voor alle cellen samen, dus de werkelijke capaciteit op ongeveer 12vis 1/3 van 9800mAh ergens tussen de 3200 en 3300 mAh.
  • Er zit beveiliging in maar verwacht daar ook niet te veel van. Als je zo'n pack een tijdje laat liggen met het schakelaartje aan (en dus het ledje ook) schakeld de beveiliging vaak niet in en gaan je cellen te ver ontladen. Diep ontladen is funest voor je celen dus is je pack vaak kapot daarna.
  • Tevens kunnen deze packs vaak als ze vol zijn wel 2A aan maar zodra je over de "helft" bent (lees onder de 12v) en je zet ff een hard muziekje aan met veel bas dan schiet de beveiliging in.
Leuke dingen hoor voor dat geld maar als je niet oplet gaan ze dus kapot.
Dankjewel voor je antwoord!

Ik ga dan toch maar voor een accu die echt meer echte capaciteit heeft en langer meegaat, en die bovendien veiliger is. De verhalen dat ze spontaan in de fik kunnen vliegen vind ik ook maar niks, want ik ga veel aandacht aan mijn luidspreker besteden dus ik wil niet dat het hij straks opeens in de brand staat.

Qua butget wil ik zo weinig mogelijk uitgeven aan een degelijke accu en wil ik een zo licht mogelijke luidspreker maken, dus ik ben eigenlijk al een tijdje opzoek naar een accu die geen loodaccu is, en die relatief goedkoop is.

In het uiterste geval neem ik dan toch maar een loodaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Evan Sibbald schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 17:45:
[...]

Qua butget wil ik zo weinig mogelijk uitgeven aan een degelijke accu en wil ik een zo licht mogelijke luidspreker maken, dus ik ben eigenlijk al een tijdje opzoek naar een accu die geen loodaccu is, en die relatief goedkoop is.

In het uiterste geval neem ik dan toch maar een loodaccu.
Goedkoop, licht en veilig bestaat gewoonweg niet (wanneer je wat capaciteit wilt). If it sounds too good to be true...

Als je wat moois wilt, zul je (helaas) ook wat meer moeten investeren. Krantenwijkje erbij nemen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
barrymossel schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 08:30:
[...]

Goedkoop, licht en veilig bestaat gewoonweg niet (wanneer je wat capaciteit wilt). If it sounds too good to be true...

Als je wat moois wilt, zul je (helaas) ook wat meer moeten investeren. Krantenwijkje erbij nemen? ;)
Wat nog relatief goedkoop is zijn 18650 cellen met ingebouwde chip. Je zal ze dan buiten je kist moeten opladen. Je zal dan wel iets van Electronica moeten weten.

Buiten de kist opladen doe ik trouwens ook met die blauwe dingen. Zo kan mijn kistje altijd spelen, want ik wissel de accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hoe blij kun je zijn door zo'n klein rot ding:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Q2OyRcenvUvARDbEM7dCDHrA/full.jpg

Weg groundloop. Mooie geïsoleerde DC/DC converter :) One happy chap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:21:
[...]Om het samen te vatten: met een simpel filter zoals je voorstelt komt er minder laag uit, klinkt het erg wollig en als kermit de kikker. Er moet eigenlijk gewoon een miniDSP bij.
Dankje Jag, ik hoor t al. Ik wil het graag eenvoudig houden.
Op aanraden van meneer mossel een TDA3116 2.1 besteld. Hij is zojuist binnengekomen :)
Ben er al een beetje mee aan het pielen en de regelbare filter doet wat ik ervan verwacht.
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/KIuSjWg
Echter krijg ik niks uit deze 6Ω speakertjes en 8Ω woofer onder 16V..
Daarna is het feest en klinkt het top.

Eerst maar eens op zoek naar goeie drivers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8R5tQbOl.jpg
De Nederlandse Maxamp met bluetooth module V.S. een TDA7492P van ebay.
zo'n 60 euro (~30 euro bluetooth module + ~30 euro voor de versterker) vs 12 euro voor bluetooth met versterker.
Ik had eerder de Maxamp met bluetooth module besteld en vond later de TDA op ebay voor een fractie van de prijs. Vandaar dat ik even de boel wilde vergelijken met elkaar en mijn vindingen wil delen met jullie :)

Ik heb ze allebij getest en er zitten wel duidelijke verschillen tussen. Voornamelijk:

- De TDA ruist als er geen muziek wordt gespeelt. Met muziek is het niet waarneembaar
- De Maxamp heeft een wat warmer/voller geluid, al had ik de TDA een stuk slechter verwacht op dit gebied
- De Maxamp met bluetooth module trekt uit mn labvoeding zon 0,16A, de TDA maar 0,06. Dan vraag ik me toch af hoe dat werkt.
- De Maxamp kakt een klein beetje onderuit wanneer lage tonen overheersen. De TDA is echt verschrikkelijk op dit punt. Je mag bij de TDA steeds naar de volume grijpen wanneer de lage tonen zijn afgelopen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de stroom die de TDA (niet) trekt.
- Bluetooth bereik door muren heen is bij beide modules gelijk (al is dit geen verschil, maar wel opmerkelijk. Ik had de TDA slechter verwacht)
- De TDA heeft alleen bluetooth als input. Misschien wordt de versterker geknepen hierdoor maar dat weten we dus niet. De Maxamp werkt wel iets beter op een gewone lijn ipv bluetooth. Een voordeel van de TDA is dat dit het product wel goedkoper en compacter maakt.
- De TDA heeft knoppen waarmee je je muziek kan managen over bluetooth (play/pause, back, next, volume up en down). Opzich wel grappig maar volledig onnodig gezien je juist bluetooth hebt om op afstand te werken.

Nog een paar extra aandachtspuntjes qua kwaliteit van de bordjes:

- De TDA heeft een paar enorm lelijke solderingen en is op sommige punten ronduit scheef gesoldeerd/aangebakken alsof iemand nog last-minute het ding heeft zitten fixen met de hand.
- Het bord van de Maxamp is kwalitatief 1 van de mooiste die ik heb gezien. Mooi mat zwart met goud, prachtige combinatie en het voelt goed aan.
- De grote condensatoren op de TDA zien eruit als solid state capacitors, maar zijn gewoon elektrolitisch met een folie eroverheen :') Opzich niet erg want de Maxamp gebruikt ook elektrolitische condensatoren, maar toch.
- Geen enkel keurmerk te vinden op de TDA. Niet een de Chinese ripoff van het CE keurmerk, China Export.
- De TDA werkt niet onder 0 graden volgens de specsheet. Wat irritant in een Nederlandse winter wanneer je de top2000 wilt luisteren onderweg naar het carbitschieten (wat bij mij traditie is :p)
- Enige vorm van protectie op de TDA is een Diode :') Het werkt, maar is niet echt een mooie oplossing. De Maxamp adverteerd met een beveiliging waarbij (domme) fouten een keer door de vingers worden gezien.
- De chinezen adverteren de TDA7492p als een 50+50 Watt versterker, terwijl het 'maar' 25+25 watt is volgens de datasheet van de TDA7492p van STmicroelectronics. De Maxamp is 20 Watt, exact zoals geadverteerd. Ze gaan allebij in ieder geval hard genoeg voor menig kistradio.
- De Maxamp heeft een paar fijne dingen zoals een Click and pop beveiliging. Dat heeft de TDA ook niet, wat redelijk storend is voor je oren en je luidsprekers. Die kleine dingen maken een product dat al goed is een heel stuk beter.
- Een klein aandachtspuntje vind ik ook de aansluitingen van de Maxamp en bluetooth module. Je kan ze allebij zowel aansluiten met een printkroonsteen als met een DC-plug, wat je aardig wat vrijheid geeft. De TDA heeft alleen een DC plug om een 1 of andere reden. Die moet je dan ook maar net rond hebben slingeren.

Conclusie:
De Maxamp heeft veel betere kwaliteit en zal veel luxer aanvoelen als product en qua geluid. Ook vind jouw apparatuur de Maxamp wat leuker om mee te spelen voor een langere tijd. Maarja, wat verwacht je voor het prijsverschil?
De kwaliteit van de Chineze versterker viel me daarintegen niks tegen. Wel als fysiek product, maar niet qua geluid. Al is het mega irritant dat het geluid hard inkakt wanneer lage tonen erin komen en je weer gelijk de volume moet aanpassen.
Ik zou de Maxamp zien als een product dat je in een fatsoenlijke kistradio wilt stoppen met fatsoenlijke luidsprekers, en de TDA meer als een hobby-Bob printje dat je even tegen een luidspreker aanplakt voor een dagje en niet teveel van verwacht.

Ik heb beide producten trouwens getest op boxen van 6Ohm en een voeding van +/- 13,5 volt. De Maxamp kan 14 volt aan, maar de TDA gaat tot 24 volt. Dit kan ook de reden zijn waarom het muziek inkakte bij meer belasting, maar dat is het punt niet. De meeste accu's hier zijn toch 12Volt en het is ook een voltage waarbij hij gewoon hoort te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Fordox op 21-05-2016 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Leuke review :).

Standby verbruik zal waarschijnlijk voornamelijk door de BT module komen. Een MaxAmp doet zo ongeveer 0,04A tot 0,06A normaal gesproken. Een moderne BT module voegt daar maar weinig aan toe, echter zit er op de sure ook een headphone amplifier en een hoop meuk, met enkel een lineare voeding, kan allemaal een stuk zuiniger :).

[ Voor 37% gewijzigd door wesleytjuh op 21-05-2016 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

wesleytjuh schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 16:09:
Leuke review :).

Standby verbruik zal waarschijnlijk voornamelijk door de BT module komen. Een MaxAmp doet zo ongeveer 0,04A tot 0,06A normaal gesproken. Een moderne BT module voegt daar maar weinig aan toe, echter zit er op de sure ook een headphone amplifier en een hoop meuk, met enkel een lineare voeding, kan allemaal een stuk zuiniger :).
Bedankt :)

Ja ik had beide modules tegelijk getest omdat het dan ook een versterker met bluetooth was.
Ik heb inderdaad ook gemerkt dat er een vorm van versterking van de bluetooth module af kwam, omdat de output ervan erg hoog was waardoor ik de maxamp volledig terug mocht draaien.
Misschien was dat niet even handig als je ze allebij wilt combineren in 1 systeem zoals ik, maar het werkt goed genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep de gain mag flink omlaag bij die combinatie. Is een verbeterpunt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Misschien is het dan wel leuk om een bluetooth module uit te brengen zonder versterker. Of juist op de Maxamp zelf al aangesloten zoals het Chineze bordje dat ook heeft (maar dan wel met een AUX aansluiting erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Ik wil graag een 'soort van' kistradio onder mijn veranda, ik heb daar gewoon de beschikking over 220v en een accu ed draagbare oplossingen zijn voor mij niet noodzakelijk.

Nu had ik het volgende verlanglijstje gemaakt maar ik vraag mij even af of dit voldoende is om eea werkend te krijgen of dat ik nog wat mis.

http://store.accusafe.nl/...amp20-met-3-5mm-connector

http://store.accusafe.nl/.../12v-bluetooth-4-0-module

http://store.accusafe.nl/...acor-mp3-module-fm-usb-sd

http://store.accusafe.nl/...oeding-230v-naar-12v-3-0a

Dan heb ik natuurlijk ook nog een kist nodig, maar laat mijn veranda nu net van hout gemaakt zijn, dus ik wil eea daarij gaan verwerken. Voor geluid had ik 2x 4ohm waterdichte visaton speakers in gedachten.

Met deze 'radio' hoop ik het volgende te kunnen.
Muziek luisteren via Bluetooth
Muziek via usb
Muziek via aux
Muziek via sd
Muziek via fm radio

En andere leuke geek optie lijkt telefoon bediening, via bijvoorbeeld een raspberry zodat je ook kan streamen vanaf het netwerk maar ik kom er niet helemaal uit wat ik daarvoor nodig heb en ik wil het mezelf ook niet extreem moeilijk maken.. Maar als dit redelijk eenvoudig mogelijk is dan hoor ik dat natuurlijk graag, solderen en doormeten is geen probleem voor mij.

Is allereerst de voeding van 3a genoeg of heb ik toch een zwaardere nodig?
En dan natuurlijk de rest of ik niks vergeten ben.

Bovenstaande webshop is een voorbeeld, ik probeer eea via ebay ed te bestellen denk ik.. Of ik kies voor gemak en bestel alsnog bij accusafe maar dat beslis ik later.. Suggesties zijn welkom

[ Voor 12% gewijzigd door freestyler2 op 23-05-2016 09:10 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
freestyler2 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 09:06:
Ik wil graag een 'soort van' kistradio onder mijn veranda, ik heb daar gewoon de beschikking over 220v en een accu ed draagbare oplossingen zijn voor mij niet noodzakelijk.

Nu had ik het volgende verlanglijstje gemaakt maar ik vraag mij even af of dit voldoende is om eea werkend te krijgen of dat ik nog wat mis.

http://store.accusafe.nl/...amp20-met-3-5mm-connector

http://store.accusafe.nl/.../12v-bluetooth-4-0-module

http://store.accusafe.nl/...acor-mp3-module-fm-usb-sd

http://store.accusafe.nl/...oeding-230v-naar-12v-3-0a

Dan heb ik natuurlijk ook nog een kist nodig, maar laat mijn veranda nu net van hout gemaakt zijn, dus ik wil eea daarbij gaan verwerken. Voor geluid had ik 2x 4ohm waterdichte visaton speakers in gedachten.

Met deze 'radio' hoop ik het volgende te kunnen.
Muziek luisteren via Bluetooth
Muziek via usb
Muziek via aux
Muziek via sd
Muziek via fm radio

En andere leuke geek optie lijkt telefoon bediening, via bijvoorbeeld een raspberry zodat je ook kan streamen vanaf het netwerk maar ik kom er niet helemaal uit wat ik daarvoor nodig heb en ik wil het mezelf ook niet extreem moeilijk maken.. Maar als dit redelijk eenvoudig mogelijk is dan hoor ik dat natuurlijk graag, solderen en doormeten is geen probleem voor mij.

Is allereerst de voeding van 3a genoeg of heb ik toch een zwaardere nodig?
En dan natuurlijk de rest of ik niks vergeten ben.

Bovenstaande webshop is een voorbeeld, ik probeer eea via ebay ed te bestellen denk ik.. Of ik kies voor gemak en bestel alsnog bij accusafe maar dat beslis ik later.. Suggesties zijn welkom
Zo hé, die MP3 module had ik nog niet gezien, maar die vind ik aardig aan de prijs. Kwaliteit zal beter zijn dan de standaard modules uit China, maar voor 1-2 tientjes heb je ook prima modules uit China. Een stukje naar boven verwijs ik nog naar een prima module (n=1).

Een Raspberry is leuk, kun je bijvoorbeeld laten draaien met Volumio. Ook een optie kan een klein touchscreen zijn en dan draaien met iets als Kodi (én RetroPi!). Zelf ook een tijdje gehad. Ik had alleen enorm last van ground loops telkens (nu eindelijk een oplossing gevonden in de vorm van een isolated dc/dc converter).

Om een RPi in je kistradio te gebruiken kun je het volgende doen:
  1. DAC is aan te raden (veel mensen klagen over de slechte standaard geluidskwaliteit van de RPi)
  2. Volumio of Kodi op een SD kaartje zetten en e.e.a. configureren
  3. RPi voeden met externe voeding of isolated converter - om ground loop te voorkomen
  4. DAC aansluiten op de versterker of je radio/mp3 module
  5. En spelen maar...
Een andere zeer simpele en imo mooie oplossing is een Chromecast Audio, maar dan moet je dus wel wifi hebben (maar dat heb je voor streamen met een RPi ook nodig). Ook hier oppassen voor een ground loop trouwens. Als je die combineert met http://www.aliexpress.com...APE-FLAC/32576583393.html dan heb je alles wat je wilt geloof ik.

Hoe groot wil je de kist trouwens maximaal hebben? Anders is een subwoofer misschien een leuke toevoeging :)

[ Voor 6% gewijzigd door barrymossel op 23-05-2016 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Fordox schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 16:23:
Misschien is het dan wel leuk om een bluetooth module uit te brengen zonder versterker. Of juist op de Maxamp zelf al aangesloten zoals het Chineze bordje dat ook heeft (maar dan wel met een AUX aansluiting erbij).
Staat ergens bovenaan op de planning :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

barrymossel schreef op maandag 23 mei 2016 @ 09:50:
[...]

Zo hé, die MP3 module had ik nog niet gezien, maar die vind ik aardig aan de prijs. Kwaliteit zal beter zijn dan de standaard modules uit China, maar voor 1-2 tientjes heb je ook prima modules uit China. Een stukje naar boven verwijs ik nog naar een prima module (n=1).

Een Raspberry is leuk, kun je bijvoorbeeld laten draaien met Volumio. Ook een optie kan een klein touchscreen zijn en dan draaien met iets als Kodi (én RetroPi!). Zelf ook een tijdje gehad. Ik had alleen enorm last van ground loops telkens (nu eindelijk een oplossing gevonden in de vorm van een isolated dc/dc converter).

Om een RPi in je kistradio te gebruiken kun je het volgende doen:
  1. DAC is aan te raden (veel mensen klagen over de slechte standaard geluidskwaliteit van de RPi)
  2. Volumio of Kodi op een SD kaartje zetten en e.e.a. configureren
  3. RPi voeden met externe voeding of isolated converter - om ground loop te voorkomen
  4. DAC aansluiten op de versterker of je radio/mp3 module
  5. En spelen maar...
Een andere zeer simpele en imo mooie oplossing is een Chromecast Audio, maar dan moet je dus wel wifi hebben (maar dat heb je voor streamen met een RPi ook nodig). Ook hier oppassen voor een ground loop trouwens. Als je die combineert met http://www.aliexpress.com...APE-FLAC/32576583393.html dan heb je alles wat je wilt geloof ik.

Hoe groot wil je de kist trouwens maximaal hebben? Anders is een subwoofer misschien een leuke toevoeging :)
In de tuin heb ik een netwerkkabel liggen, daar kan ik dus de raspberry mee verbinden (ik gebruik het nu voor laptop)

De "kist" komt in mijn schuur, welke aansluitend is aan mijn veranda. Ik zal vanavond wel even een tekening plaatsen. Inpricipe heb ik dus geen limiet aan ruimte, maar hij komt wel "vast" te zitten aan mijn veranda.
Welke suggesties zijn er voor een "vochtbestendige" subwoofer?
Het komt natuurlijk wel in een kist te zitten, maar het is en blijft hoe dan ook een houten schuurtje en ik heb geen zin om alles in de winter van de muur af te moeten halen...

Misschien stomme vraag, maar is het echt zo eenvoudig met de Raspberry erbij?
Oftewel, Raspberry + DAC aansluiten op de MaxAmp en klaar, en de rest van de modules zoals BT en dat andere ding?

Dan is wel de vervolgvraag hoe sluit ik de DAC aan op maxamp, maar daar zijn vast op internet handleidingen van te vinden..

Is het aantal Amp (3) voldoende voor mijn setup, als ik dus de Raspberry apart voorzie van stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
freestyler2 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 10:41:
[...]

In de tuin heb ik een netwerkkabel liggen, daar kan ik dus de raspberry mee verbinden (ik gebruik het nu voor laptop)

De "kist" komt in mijn schuur, welke aansluitend is aan mijn veranda. Ik zal vanavond wel even een tekening plaatsen. Inpricipe heb ik dus geen limiet aan ruimte, maar hij komt wel "vast" te zitten aan mijn veranda.
Welke suggesties zijn er voor een "vochtbestendige" subwoofer?
Het komt natuurlijk wel in een kist te zitten, maar het is en blijft hoe dan ook een houten schuurtje en ik heb geen zin om alles in de winter van de muur af te moeten halen...

Misschien stomme vraag, maar is het echt zo eenvoudig met de Raspberry erbij?
Oftewel, Raspberry + DAC aansluiten op de MaxAmp en klaar, en de rest van de modules zoals BT en dat andere ding?

Dan is wel de vervolgvraag hoe sluit ik de DAC aan op maxamp, maar daar zijn vast op internet handleidingen van te vinden..

Is het aantal Amp (3) voldoende voor mijn setup, als ik dus de Raspberry apart voorzie van stroom.
Netwerkkabel is top. Geen gedoe ook met wifi. De Raspberry aansluiten is in principe heel simpel ja. Zeker als je al wat ervaring hebt met een RPi. Je klikt de DAC op de RPi (zelf heb ik een HifiBerry) en op de DAC zit een audio aansluiting (bijv. audio jack of tulp pluggen). Die verbindt je dan met de aux van je radio/mp3-module. Je kunt dan bijvoorbeeld een schakelende audio jack gebruiken. Deze verbindt je dan met de aux van de mp3-module. Wanneer er van buiten de kist iets wordt aangesloten wordt dat als bron gezien. Is er niets aangesloten, dan staat de aux in verbinding met je RPi.

Ik zou het dus als volgt doen:
code:
1
MaxAmp -- MP3-module -- schakelende jack -- DAC/RPi

Op de MP3-module kies je dan de bron (bluetooth, FM, MP3 of aux). Aux is dan of een externe speler die aangesloten is op de audio jack óf de Raspberry Pi.

Waterdichte subwoofer ken ik zo 1-2-3 niet, daar zou iemand anders je mee moeten helpen. Maar is het überhaupt wel nodig? Als het schuurtje redelijk waterdicht is, lijkt het me dat er weinig vocht in de subwoofer komt, maar ook hier hebben anderen wellicht meer ervaring mee.

Als je geen aparte subwoofer gebruikt is 3A volgens mij meer dan voldoende. Echter als je een subwoofer (met extra versterker) aansluit, dan zou ik toch wel voor 5A gaan. Ook fijn om wat meer vermogen te hebben, voor het geval je extra zaken wilt aansluiten (denk aan een led strip etc.). Ook zijn hier wat andere mensen aanwezig die meer weten over het verbruik van de MaxAmp en de modules (al verbruiken die laatste sowieso niet zoveel). Ik twijfel namelijk een beetje over het maximale ampèrage dat de MaxAmp kan verbruiken op piekmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

barrymossel schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:08:
[...]

Netwerkkabel is top. Geen gedoe ook met wifi. De Raspberry aansluiten is in principe heel simpel ja. Zeker als je al wat ervaring hebt met een RPi. Je klikt de DAC op de RPi (zelf heb ik een HifiBerry) en op de DAC zit een audio aansluiting (bijv. audio jack of tulp pluggen). Die verbindt je dan met de aux van je radio/mp3-module. Je kunt dan bijvoorbeeld een schakelende audio jack gebruiken. Deze verbindt je dan met de aux van de mp3-module. Wanneer er van buiten de kist iets wordt aangesloten wordt dat als bron gezien. Is er niets aangesloten, dan staat de aux in verbinding met je RPi.

Ik zou het dus als volgt doen:
code:
1
MaxAmp -- MP3-module -- schakelende jack -- DAC/RPi

Op de MP3-module kies je dan de bron (bluetooth, FM, MP3 of aux). Aux is dan of een externe speler die aangesloten is op de audio jack óf de Raspberry Pi.

Waterdichte subwoofer ken ik zo 1-2-3 niet, daar zou iemand anders je mee moeten helpen. Maar is het überhaupt wel nodig? Als het schuurtje redelijk waterdicht is, lijkt het me dat er weinig vocht in de subwoofer komt, maar ook hier hebben anderen wellicht meer ervaring mee.

Als je geen aparte subwoofer gebruikt is 3A volgens mij meer dan voldoende. Echter als je een subwoofer (met extra versterker) aansluit, dan zou ik toch wel voor 5A gaan. Ook fijn om wat meer vermogen te hebben, voor het geval je extra zaken wilt aansluiten (denk aan een led strip etc.). Ook zijn hier wat andere mensen aanwezig die meer weten over het verbruik van de MaxAmp en de modules (al verbruiken die laatste sowieso niet zoveel). Ik twijfel namelijk een beetje over het maximale ampèrage dat de MaxAmp kan verbruiken op piekmomenten.
Ik quote jou natuurlijk wel persoonlijk, maar het zijn natuurlijk algemene vragen aan alle tweakers haha ik neem je dus niets kwalijk als je ergens geen antwoord op weet hoor ;-)

Maar deze DAC module zou dus voldoende zijn icm RPI en de jackplug verbind ik met een kabel aan de door jou genoemde schakeljackplug.

plus bijvoorbeeld de eerder door jou genoemde voor BT en overige functionaliteiten.

en de Maxamp + speakerset en ik heb een werkend geheel.
(RPI heb ik nog, en hout is uiteraard ook geen probleem).

subwoofer voeg ik wel op een later moment toe als ik niet tevreden ben over alleen speakers, eerst zo maar even testen haha ik wil ook weer niet mijn buren tot overlast zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
freestyler2 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:47:
[...]

Ik quote jou natuurlijk wel persoonlijk, maar het zijn natuurlijk algemene vragen aan alle tweakers haha ik neem je dus niets kwalijk als je ergens geen antwoord op weet hoor ;-)

Maar deze DAC module zou dus voldoende zijn icm RPI en de jackplug verbind ik met een kabel aan de door jou genoemde schakeljackplug.

plus bijvoorbeeld de eerder door jou genoemde voor BT en overige functionaliteiten.

en de Maxamp + speakerset en ik heb een werkend geheel.
(RPI heb ik nog, en hout is uiteraard ook geen probleem).

subwoofer voeg ik wel op een later moment toe als ik niet tevreden ben over alleen speakers, eerst zo maar even testen haha ik wil ook weer niet mijn buren tot overlast zijn...
Klopt helemaal. Denk verder ook nog aan aansluitmateriaal zoals bijvoorbeeld een aansluiting voor een euro stekker.
En probeer Volumio vooraf eens, dan kun je zien of je het wat vindt (en het dus de moeite waard vindt). Zelf vond ik het niet echt iets, mede ook door het gebrek aan ondersteuning van Spotify Connect (ik speel vrijwel alleen Spotify af). Er is ook andere software beschikbaar voor de RPi, maar ik vond het allemaal behelpen. Vandaar dat ik uiteindelijk ontzettend blij ben met de Chromecast Audio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

barrymossel schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:56:
[...]

Klopt helemaal. Denk verder ook nog aan aansluitmateriaal zoals bijvoorbeeld een aansluiting voor een euro stekker.
En probeer Volumio vooraf eens, dan kun je zien of je het wat vindt (en het dus de moeite waard vindt). Zelf vond ik het niet echt iets, mede ook door het gebrek aan ondersteuning van Spotify Connect (ik speel vrijwel alleen Spotify af). Er is ook andere software beschikbaar voor de RPi, maar ik vond het allemaal behelpen. Vandaar dat ik uiteindelijk ontzettend blij ben met de Chromecast Audio.
Bedankt voor je hulp :-)

Het gaat bij mij de RPi worden icm KODI, dan heb ik direct een oplossing om met met "beter" geluid films te kijken vanaf mijn laptop als we buiten zitten :-)

Speakers, Beamer, laptop, RPi CHECK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
freestyler2 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:59:
[...]

Bedankt voor je hulp :-)

Het gaat bij mij de RPi worden icm KODI, dan heb ik direct een oplossing om met met "beter" geluid films te kijken vanaf mijn laptop als we buiten zitten :-)

Speakers, Beamer, laptop, RPi CHECK!
Dan kan dit ook nog een leuke gimmick zijn:

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:53
Ik ben onderdelen aan het verzamelen voor mijn eerste kist/kofferradio en ben nu op zoek naar een druppellader voor een gelaccu. Ik ben wel een beetje op de goedkope tour maar het moet wel goed zijn, ik wil geen fik :+ Heeft iemand nog een goede tip? Op Ebay vond ik deze lader voor weinig maar ik vertrouw het voor de prijs niet helemaal.
Verder heb ik vandaag Blaupunkt GTx 172 HP (92db) speakers voor weinig gevonden maar ik heb geen idee wat voor volume mijn kist zou moeten worden. Iemand een idee of een schatting? Ik lees her en der wel over WinISD maar daar staan deze speakers niet in de database dus toen hield het voor mij wel weer op.
Het wordt een kist met de 'standaard' dingen, chinese TA2024, gelaccu (hopelijk voor weinig uit een alarmsyteem), Accusafe (of goedkoper alternatief?) een chinese 12V 3A voeding, deze module en dan verder nog wat schakelaars en potmeter voor het volume.
Voor die potmeter zou deze dan volstaan?
Thanks voor het lezen alvast! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 14:33
Hoi wilmardo, die lader die je hebt gevonden laad met 1200ma dit is te veel van het goede voor je accu (ik neem aan dat je een 12v 7ah accu wilt gebruiken) deze moeten geladen worden met maximaal 1/10 van hun capaciteit dus 700ma. De speakers zelf ken ik niet, maar aangezien het autospeakers zijn zijn hier meestal geen t/s parameters voor bekend waardoor een berekende kast moeilijk wordt. Volgens mij wordt hier voor autospeakers een kastvolume van rond de 10 liter aangeraden maar hier weten andere Tweakers vast meer over. De potmeter is voor zover ik kan zien prima, je moet opletten dat de potmeter logaritmisch is, maar aangezien er bij staat voor een versterker denk ik dat dit het geval is, even checken kan geen kwaad natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
Ik wil mijn autoradio aansluiten in de schuur, met wat speakers. Ik heb een autoradio en twee speakers en ik wil alleen een beetje geluid voor bij het klussen in de schuur. In eerste instantie niets bijzonders qua geluid (gewone standaard boxen). Ik zie her en der mensen een PC voeding gebruiken voor het aansluiten van een autoradio, maar ik vind eigenlijk nergens een aansluitschema. Of zijn er andere goede voedingen die ik kan gebruiken? De radio hoeft niet op een accu, aangezien er in de schuur altijd stroom voor handen is en de radio niet draagbaar gaat worden (alleen gebruikt waar stroom aanwezig is). Is er iemand die me van een makkelijk schema kan voorzien om het goed aan te sluiten? Of een idee heeft om dit op de beste manier aan te sluiten?

Ik kon het in de topicstart en elders in het topic niet vinden helaas.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
YdieresiS schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 12:02:
Ik wil mijn autoradio aansluiten in de schuur, met wat speakers. Ik heb een autoradio en twee speakers en ik wil alleen een beetje geluid voor bij het klussen in de schuur. In eerste instantie niets bijzonders qua geluid (gewone standaard boxen). Ik zie her en der mensen een PC voeding gebruiken voor het aansluiten van een autoradio, maar ik vind eigenlijk nergens een aansluitschema. Of zijn er andere goede voedingen die ik kan gebruiken? De radio hoeft niet op een accu, aangezien er in de schuur altijd stroom voor handen is en de radio niet draagbaar gaat worden (alleen gebruikt waar stroom aanwezig is). Is er iemand die me van een makkelijk schema kan voorzien om het goed aan te sluiten? Of een idee heeft om dit op de beste manier aan te sluiten?

Ik kon het in de topicstart en elders in het topic niet vinden helaas.
Je hebt op je (PC) voeding een + en - voor 12V. De + sluit je aan op geel en rood van je autoradio en de - op de zwarte draad van de radio.
Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink