Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.251 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.ebay.com/itm/181067937599
Zal deze versterker een beetje zuinig zijn of zal er veel energie verloren gaan in warmte? Lijkt mij namelijk een handige versterker want er zit ook een sub output op en die heb ik in mijn kist en er zit een 9v DC ouput op en dat is handig voor een mp3 module. Ik zou hem namelijk willen gebruiken met een 7.2 ah accu.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:27
ghostbusted schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 23:35:
Op het moment heb ik twee jbl gto 938 2 Ohm 100w 94dB speakers, en een modded ta2024 versterker in een kist samen met een 12Ah gelaccu, wat op zich wel leuk geluid geeft.

Toch zou ik nog net wat harder willen gaan, richting de 50 watt wat nog een extra 5 decibel zou moeten produceren.

Nu kan ik er wel een auto versterker in gaan zetten, maar dan word de speelduur weer onacceptabel kort. Is er geen alternatief die met lager volume evengoed nog efficiënt is?
Ik heb ondertussen door veel zoeken deze versterker gevonden: TAA4100A
Op 14.4v met 2 ohmse speakers zou deze max 36 - 45 watt leveren (afhankelijk van de totale harmonische vervorming). Is dit een goede versterker voor mijn doeleinde of zijn er andere oplossingen?

Overigens heb ik nu 2 ohmse speakers gewoon normaal aangesloten op de ta2024, kan dit verder nog problemen geven?
Vermogen is afhankelijk van de spanning, dus ookal zou je een zwaarde versterker kopen, je zult eerst een manier moeten vinden om je spanning omhoog te gooien. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een step up converter ofwel een boost converter. Ebay staat hier vol mee.

Een autoversterker levert om dezelfde reden ook maar zo'n 15W per kanaal, net als de TA2024, omdat de spanning maar 12V is.

50W levert je dan inderdaad wel zo'n 5dB meer op ten opzichte van 15W.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nee, dit is een klasse B versterker en zelfs voor een klasse B is hij volgens mij niet zo zuinig. Hij doet het trouwens ook niet op 12Vdc. ;) Klasse D versterkers (of T, wat stiekem ook klasse D is) zijn wel erg zuinig.

[ Voor 47% gewijzigd door TBTL op 10-02-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TBTL schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:14:
[...]
Nee, dit is een klasse B versterker en zelfs voor een klasse B is hij volgens mij niet zo zuinig. Hij doet het trouwens ook niet op 12Vdc. ;) Klasse D versterkers (of T, wat stiekem ook klasse D is) zijn wel erg zuinig.
Bedankt, ik dacht dat je net als bij de mca-200 op beide ingangen de accu moest aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoo na een kratradio gebouwd te hebben , paar jaar terug. Ben ik weer begonnen aan een kistradio! Zojuist de spullen besteld op www.accusafe.nl. Helaas zijn er een aantal spullen niet op voorraad :(.. Zal binnekort ff een foto erop gooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostbusted
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik show mijn kistradio ook maar even.

Afbeeldingslocatie: http://www.2eregiment.nl/wp-content/gallery/robvc/2013-02-11-15-47-12.jpg

Features/specs:
  • 12A 12v voeding
  • 12Ah 12v gelaccu
  • TA2024 modded (word binnekort ge-upgrade naar TA2020 i.c.m. dc-dc boost converter)
  • JBL gto 938 3 weg speakers 100w 94 dB
  • AOD A170 touchscreen (aansluiten op netbook)
  • Automatische omschakeling op voeding en acculader wanner er 230v ingestoken wordt.
  • Vollumeknop
  • Radio voor USB/SD/FM
  • Omschakeling tussen radio/interne 3.5mm(netbook)/externe tulpstekkers
De bedoeling van het touchscren is dat ik er mijn netbook op aansluit, met 500gb aan muziek en een speelduur van rond de 15 uur (als laptopscherm zelf uit staat) via virtual dj en bediening via het touchscreen.
Ook kan het touchscreen uitgeschakeld worden door een schakelaar op de voorkant zodat deze alleen stroom verbruikt als je hem nodig hebt.

Todo list:
  • Iets meer vermogen om net wat meer decibellen te produceren, terwijl hij op laag volume niet extreem in-efficiënt (hoop dit te bereiken met ta2020 en een boost converter naar 14,4v)
  • verzonken flight-case handvaten monteren
  • zelf accubewaking maken met lcd schermpje die ook tevens als voltmeter kan dienen
  • misschien nog een mini-itx bordje i.p.v. netbook
Klik hier voor het fotoalbum.

Ik sta open voor suggesties en/of opmerkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, dat ziet er heel mooi uit! Zeker een van de mooiste die ik heb gezien denk ik. :)
Maar als extra zou je er bluetooth bij kunnen doen. Maar dat is om maar iets aan te merken te hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:41:
Zoo na een kratradio gebouwd te hebben , paar jaar terug. Ben ik weer begonnen aan een kistradio! Zojuist de spullen besteld op www.accusafe.nl. Helaas zijn er een aantal spullen niet op voorraad :(.. Zal binnekort ff een foto erop gooien!
offtopic:
Wordt morgen verzonden hoor ;), is even erg druk geweest waardoor er een aantal spullen inderdaad niet meer op voorraad zijn, maar is inmiddels weer aangevuld. Enkel nog niet in het systeem doorgevoerd!
Lijkt erop dat iedereen weer flink aan het bouwen is gegaan deze vakantie :o !
ghostbusted schreef op maandag 11 februari 2013 @ 19:04:
Ik show mijn kistradio ook maar even.

[afbeelding]

Features/specs:
  • 12A 12v voeding
  • 12Ah 12v gelaccu
  • TA2024 modded (word binnekort ge-upgrade naar TA2020 i.c.m. dc-dc boost converter)
  • JBL gto 938 3 weg speakers 100w 94 dB
  • AOD A170 touchscreen (aansluiten op netbook)
  • Automatische omschakeling op voeding en acculader wanner er 230v ingestoken wordt.
  • Vollumeknop
  • Radio voor USB/SD/FM
  • Omschakeling tussen radio/interne 3.5mm(netbook)/externe tulpstekkers
De bedoeling van het touchscren is dat ik er mijn netbook op aansluit, met 500gb aan muziek en een speelduur van rond de 15 uur (als laptopscherm zelf uit staat) via virtual dj en bediening via het touchscreen.
Ook kan het touchscreen uitgeschakeld worden door een schakelaar op de voorkant zodat deze alleen stroom verbruikt als je hem nodig hebt.

Todo list:
  • Iets meer vermogen om net wat meer decibellen te produceren, terwijl hij op laag volume niet extreem in-efficiënt (hoop dit te bereiken met ta2020 en een boost converter naar 14,4v)
  • verzonken flight-case handvaten monteren
  • zelf accubewaking maken met lcd schermpje die ook tevens als voltmeter kan dienen
  • misschien nog een mini-itx bordje i.p.v. netbook
Klik hier voor het fotoalbum.

Ik sta open voor suggesties en/of opmerkingen
Mooi gedaan hoor ;).
Ook klasse-D versterkers zijn op laag volume helaas wat inefficient helaas, maargoed bij die lage vermogens is het vermogen zo laag dat het verlies ook laag is natuurlijk ;). TA2020 is inderdaad wel een mooie upgrade om net dat beetje voloume te creeeren, je hebt net dat kleine beetje extra speelruimte. Waarde TA2024 dan begint te vervormen kan je bij de TA2020 nog net even door.

Aan de GTO 938 zal het in ieder geval niet liggen, top speakers!

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostbusted
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:28:
Zo, dat ziet er heel mooi uit! Zeker een van de mooiste die ik heb gezien denk ik. :)
Maar als extra zou je er bluetooth bij kunnen doen. Maar dat is om maar iets aan te merken te hebben ;).
Blootooth kan via de netbook die ik er bijna altijd in heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bro
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 07:41

bro

Graag wil ik jullie mijn kist radio laten showen, wie weet breng ik jullie op wat ideeen.

http://imageshack.us/photo/my-images/831/20130212165737.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/812/20130212165746.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/809/20130212165904.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/33/20130212165824.jpg/

Hij is al 2 jaar oud, maar doet het nog prima. Geluid is zeer goed. Ik heb net de accu vervangen. Vandaar dat ik hem even open heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostbusted
wesleytjuh schreef op maandag 11 februari 2013 @ 23:08:
[...]

offtopic:
Wordt morgen verzonden hoor ;), is even erg druk geweest waardoor er een aantal spullen inderdaad niet meer op voorraad zijn, maar is inmiddels weer aangevuld. Enkel nog niet in het systeem doorgevoerd!
Lijkt erop dat iedereen weer flink aan het bouwen is gegaan deze vakantie :o !

[...]

Mooi gedaan hoor ;).
Ook klasse-D versterkers zijn op laag volume helaas wat inefficient helaas, maargoed bij die lage vermogens is het vermogen zo laag dat het verlies ook laag is natuurlijk ;). TA2020 is inderdaad wel een mooie upgrade om net dat beetje voloume te creeeren, je hebt net dat kleine beetje extra speelruimte. Waarde TA2024 dan begint te vervormen kan je bij de TA2020 nog net even door.

Aan de GTO 938 zal het in ieder geval niet liggen, top speakers!
Ik heb de ta2020 geïnstalleerd en getest, scheelt een hoop zelfs zonder boost converter. Bij hoog volume treed er nu pas veel later vervorming op. Ook die clipping led is erg leuk, was al van plan dat bij mijn oude ta2024 ook te doen, aangezien daar ook een pin daarvoor op zit. Overigens bedankt voor de snelle verzending, had hem de dag na het bestellen binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Klopt, zo omschrijf ik de TA2020 ook altijd. Een stuk meer headroom. Waar de TA2024 echt op zijn max speelt, en daarbij een bijzonder hoog volume neerzet kan de TA2020 dat en meer en hoor je dat ook terug. Hij speelt niet altijd op zijn teentjes :).

Graag gedaan ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

Kan iemand hier mij misschien uitleggen hoe ik een afbeelding/plaatje op het forum plaats van vanaf mijn computer (Imac)

Alvast bedankt,
Gino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je zult het plaatje eerst moeten uploaden naar een bestanden/foto host. Bijvoorbeeld Tinypic of photobucket. Wanneer je foto dan online staat kun je een link naar de foto plaatsen met image tags. Bijvoorbeeld
code:
1
[IMG]www.linknaardefoto.nl[/IMG]
. Dit soort info kun je gewoon in de FAQ vinden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstone01
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 21:13
hallo volk,

ik ben sinds kort bezig met een kistradio, dit lag al wel 3 jaar in de planning maar kwam er nooit van. mede doordat ik echt een noob ben op elektronica gebied :P. nu dus maar is mee begonnen. ik heb gekozen om te werken met een autoradio en hoedenplank speakers omdat ik deze nog had liggen.
er zijn een aantal punten die ik belangrijk vind dus daar houd ik rekening mee tijdens de opbouw, dit zijn :

* zo compact mogelijk

* niet te zwaar

* moet redelijk hard kunnen en een beetje bass zou mooi zijn

* een accu erin zodat deze mee kan naar het strand bijvoorbeeld

* moet tegen een stootje kunnen ( neem hem straks ook mee op de bouw )

* spatwaterdicht

* moet er beetje gelikt uitzien :P

specs. :
- pioneer autoradio 4 x 50 watt MOSFET met equlaizer en cd-speler

- 2 stuks 2 weg pioneer hoedenplank speakers 240 watt max en 40 wat nom. ( zelfde als rms ??? )

- loodgel accu 12 v 7,2 ah ( van accusafe )

- loodgel accu druppellader, word ingebouwd ( van accusafe )

- omvormer 220 / 230 v naar 12 v 3 ah

- komt een stekkerblok in zodat de stekker van de radio er niet uitgetrokken word i.v.m. te weinig stopcontacten :P

- bieropener

- 2 basstubes van 70 mm doorsnee en 110 mm lang

- omschakelaar netstroom of accu

- verder wat pioneer stikkers gekocht en rubberen pootjes gehaald zodat de kist niet gaat trillen, en wat bescherm hoeken. en ik wil eerst horen hoe de radio straks klinkt en als de hoge tonen nog te veel de overhand hebben dan isoleer ik hem dan nog wel van binnen. het kistje is nu l x b x h, 31 cm x 32 cm x 25 cm. lekker compact dus :). het gaat straks zo'n 10 kilo wegen schat ik met alles erin erop en eraan. het kistje is gemaakt van betonplex. 18 mm. rondom en 10 mm. bovenkant en onderkant. de radio en boxen en schakelaar worden 18 mm. naar binnen ingebouwd tegen beschadigen enzovoort.

ik heb het kistje al zo goed als af, hier een paar foto's :
Afbeeldingslocatie: http://i1060.photobucket.com/albums/t442/wpower01/radio1_zpsd0639ecf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1060.photobucket.com/albums/t442/wpower01/radio2_zps906f7e15.jpg

alles moet nog wel aangesloten worden, en toen kwam ik bij het probleem. ik heb dus een schakelaar nodig waarmee ik kan switchen tussen netstroom of de accu, ik heb wat geïnformeerd bij een allround installateur welke ik moest hebben, toen heb ik deze : Afbeeldingslocatie: http://i1060.photobucket.com/albums/t442/wpower01/omschakelaar_zps4f0d8a78.png
omschakelaar besteld. hier nog en link voor de specs. : http://www.elektrototaalmarkt.nl/p142071/omschakelaar-u1-6e-omschakelaar-inbouw-10a-1-polig-1-0-2.aspx
deze heb ik inmiddels thuis maar nu zou ik echt niet weten hoe ik deze aan moet sluiten???
( de schakelaar wijkt wel iets af van de foto )
het is een 1 polige schakelaar met 1 - 0 - 2 schakelstand 10 ah.
er zitten 4 gaten in waar draadjes in kunnen. bij de gaten staan nummers, bovenop nummer 3 en 1, en aan de onderkant 4 en 2.
links dus 3 en 4 en rechts dus 1 en 2.
onderaan dus tussen 4 en 2 zit een plaatje zodat deze 2 gebrugd kunnen worden, maar deze kan eruit.
er staat nergens + of - bij en er zat geen papiertje met een aansluit schema bij. iemand enig idee?
hier een paint tekening hoe het worden moet :
Afbeeldingslocatie: http://i1060.photobucket.com/albums/t442/wpower01/schema_zps35fd2b87.jpg
hier ben ik dus vast gelopen...

wie o wie kan me verder helpen :P ???

ik zal jullie wel op de hoogte houden zodra ik verder kan

M.v.g.

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
silverstone01 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 23:42:
hallo volk,

ik ben sinds kort bezig met een kistradio, dit lag al wel 3 jaar in de planning maar kwam er nooit van. mede doordat ik echt een noob ben op elektronica gebied :P. nu dus maar is mee begonnen. ik heb gekozen om te werken met een autoradio en hoedenplank speakers omdat ik deze nog had liggen.
er zijn een aantal punten die ik belangrijk vind dus daar houd ik rekening mee tijdens de opbouw, dit zijn :

* zo compact mogelijk

* niet te zwaar

* spatwaterdicht

specs. :

- 2 stuks 2 weg pioneer hoedenplank speakers 240 watt max en 40 wat nom. ( zelfde als rms ??? )

- komt een stekkerblok in zodat de stekker van de radio er niet uitgetrokken word i.v.m. te weinig stopcontacten :P

- bieropener

- verder wat pioneer stikkers gekocht en rubberen pootjes gehaald zodat de kist niet gaat trillen, en wat bescherm hoeken. en ik wil eerst horen hoe de radio straks klinkt en als de hoge tonen nog te veel de overhand hebben dan isoleer ik hem dan nog wel van binnen. het kistje is nu l x b x h, 31 cm x 32 cm x 25 cm. lekker compact dus :). het gaat straks zo'n 10 kilo wegen schat ik met alles erin erop en eraan. het kistje is gemaakt van betonplex. 18 mm. rondom en 10 mm. bovenkant en onderkant. de radio en boxen en schakelaar worden 18 mm. naar binnen ingebouwd tegen beschadigen enzovoort.

[afbeelding]
[afbeelding]

alles moet nog wel aangesloten worden, en toen kwam ik bij het probleem. ik heb dus een schakelaar nodig waarmee ik kan switchen tussen netstroom of de accu, ik heb wat geïnformeerd bij een allround installateur welke ik moest hebben, toen heb ik deze : [afbeelding]
omschakelaar besteld. hier nog en link voor de specs. : http://www.elektrototaalmarkt.nl/p142071/omschakelaar-u1-6e-omschakelaar-inbouw-10a-1-polig-1-0-2.aspx
deze heb ik inmiddels thuis maar nu zou ik echt niet weten hoe ik deze aan moet sluiten???
er zitten 4 gaten in waar draadjes in kunnen. bij de gaten staan nummers, bovenop nummer 3 en 1, en aan de onderkant 4 en 2.
onderaan dus tussen 4 en 2 zit een plaatje zodat deze 2 gebrugd kunnen worden, maar deze kan eruit.
er staat nergens + of - bij en er zat geen papiertje met een aansluit schema bij. iemand enig idee?
[afbeelding]

M.v.g.
Ik denk met vrij grote zekerheid dat die 4 en 2 aan de + van de radio moeten, dan de + van de accu op 1 en de + van de voeding op 3. De -'en mag je allemaal aan elkaar knuppen. Als je een multimeter hebt kun je ff checken of de schakelaar doet wat ik denk. Je kan het eerst ook zonder de voeding erbij controleren. Dan kan er niks fout gaan.

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 07:17
Wellicht heb je wat aan dit topic.

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

• silverstone01
bedankt voor de info Carneoleon, ik zal het ff gaan proberen. wat kan er mis gaan dan? dat de + van de accu bij de + van de voeding op zal komen? dan krijg je een verkeerde spanning en dan kan de radio kapot gaan heb ik gehoord. hij kan geen kortsluiting maken omdat er geen - in de schakelaar zit lijkt mij...

en ik heb wat op dat topic doorgelezen mathieu93 maar daar snap ik werkelijk waar geen hol van :P... ik ben timmerman en geen elektricien haha :P

• Carneoleon
silverstone01 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:02:
bedankt voor de info Carneoleon, ik zal het ff gaan proberen. wat kan er mis gaan dan? dat de + van de accu bij de + van de voeding op zal komen? dan krijg je een verkeerde spanning en dan kan de radio kapot gaan heb ik gehoord. hij kan geen kortsluiting maken omdat er geen - in de schakelaar zit lijkt mij...

en ik heb wat op dat topic doorgelezen mathieu93 maar daar snap ik werkelijk waar geen hol van :P... ik ben timmerman en geen elektricien haha :P
Ik denk niet dat de radio er kapot van kan gaan. Als hij verkeerd is aangesloten kan de + van de accu en van de voeding op elkaar aangesloten worden, dit kan slecht voor de accu of de voeding zijn. Kortsluiting hoef je inderdaad niet bang voor te zijn

• silverstone01
ik heb het aangesloten zoals je zei, en heb alleen de accu eraan. op alle standen niks.
toen heb ik de + van de accu op de 3 gedaan in plaats van de 1. en nu doet de radio het op stand 0 en op stand 2 ... :P hoort ni

Verwijderd

Hallo mensen,

Een hele tijd geleden heb ik al eens een bierkratradio gebouwd.

Nu vond ik het wel weer tijd voor een nieuwe.
Mijn idee was om een klein gelakt radiootje, die je makkelijk mee kan nemen te maken.
Hierin wou ik dan een 10cm speaker, een TA2024 versterkertje, li-ion accupack en een mp3 module maken.

Zoiets als dit, maar dan mijn eigen variant:
Afbeeldingslocatie: http://img.diytrade.com/cdimg/1065912/11507314/0/1261470265/FM_AM_wooden_radio_with_IPOD_docking.jpg

Ik heb een sure ta2024 aangeschaft via samenkopen.net.
Nu zoek ik nog een accupack die goed werkt, iemand hier ervaringen mee?
Over de speakers zit ik zelf nog te twijfelen of ik er 1 of 2 in bouw, is er iemand die 1 speaker te koop heeft?
Een mp3 module had ik al gevonden op www.accusafe.nl
Natuurlijk zijn hier nog veel meer varianten van, iemand die hier nog een leuke voor heeft?

Ik zou het fijn vinden om jullie ervaringen hier over te horen.

Sjors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstone01
het wil niet echt lukken, ik snap er niks meer van. ik heb nu alles doorgemeten.
ik heb de brug eruit gehaald en stuk voor stuk de + aangesloten in de 4 verschillende gaten en toen gekeken in welke stand, welk gat reageert.
hier een foto van me doormeetschema :
Afbeeldingslocatie: http://i1060.photobucket.com/albums/t442/wpower01/doormeetschema_zps4376a55d.jpg
de linker kolom dus welk gat de + is aangesloten
de bovenste regel dus welke stand de schakelaar staat
en tussenin dus welk gat de stoom reageert.

en de stroom reageert natuurlijk ook op het gat waar de plus dan in zit maar dat is logisch.

ik heb de + van de accu gebruikt om stuk voor stuk in de 4 verschillende gaten aan te sluiten en dan een spanningzoeker op de min van de accu gehouden en in de gaten om te kijken waar deze op reageert.

ik word gek hier :P wie kan me helpen?

M.v.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
silverstone01 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 00:01:
het wil niet echt lukken, ik snap er niks meer van. ik heb nu alles doorgemeten.
ik heb de brug eruit gehaald en stuk voor stuk de + aangesloten in de 4 verschillende gaten en toen gekeken in welke stand, welk gat reageert.
hier een foto van me doormeetschema :
[afbeelding]
de linker kolom dus welk gat de + is aangesloten
de bovenste regel dus welke stand de schakelaar staat
en tussenin dus welk gat de stoom reageert.

en de stroom reageert natuurlijk ook op het gat waar de plus dan in zit maar dat is logisch.

ik heb de + van de accu gebruikt om stuk voor stuk in de 4 verschillende gaten aan te sluiten en dan een spanningzoeker op de min van de accu gehouden en in de gaten om te kijken waar deze op reageert.

ik word gek hier :P wie kan me helpen?

M.v.g.
dat is wel erg raar. Zeker weten dat je het goed hebt gedaan? Heb je niet iets van een multimeter? lijkt me makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speakers zitten er in, even aangesloten op 8 ohm versterker.

Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x415/roy600/2013-02-15163931_zps729fa267.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostbusted
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 19:31:

[afbeelding]

[video]
Nice! Met die sluitingen, moet je wel even kijken dat je ze niet te los zet, anders gaan ze heel snel rammelen. Dit had ik ook met mijn vorige kist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ghostbusted schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 20:01:
[...]

Nice! Met die sluitingen, moet je wel even kijken dat je ze niet te los zet, anders gaan ze heel snel rammelen. Dit had ik ook met mijn vorige kist.
Bedankt! Daar zal ik inderdaad op letten, ik zet er een pin tussen, dan kan hij niet zomaar losschieten. Tegen die tijd laat ik wel een foto zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostbusted
Is bij een boost converter de output spanning gebonden aan de input spanning?
Ik heb deze boost converter en ik vraag me af of de output spanning lager wordt naarmate de batterij spanning daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nope het is geen vaste verhouding tussen in en output. De boostconverter regelt dit gewoon bij, zodat de spanning gelijk blijft. Zolang het binnen het vermogen van de boost converter blijft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstone01
Carneoleon schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:02:
[...]

dat is wel erg raar. Zeker weten dat je het goed hebt gedaan? Heb je niet iets van een multimeter? lijkt me makkelijker.
ja ik heb alles goed gecontroleerd waar er stroom op stond, ik heb helaas geen multimeter. ( zou ook ni weten hoe zo'n ding werkt :P )

of zou de schakelaar per se 2 stroom bronnen nodig hebben om goed te werken? ik heb tot nu toe alleen nog maar geprobeerd met alleen de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:57

thijsco19

KTM 990 SMT

Staat er tekst (merk, andere nummers, etc.) erop?
Zoja tik het in in google, of post het hier misschien staat er ergens online een schema.
Je kan ook even een foto maken van de aansluitingen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstone01
thijsco19 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:35:
Staat er tekst (merk, andere nummers, etc.) erop?
Zoja tik het in in google, of post het hier misschien staat er ergens online een schema.
Je kan ook even een foto maken van de aansluitingen.
het gaat om de : ASN - Omschakelaar U1/6E Omschakelaar inbouw 10A 1-polig 1-0-2

hier de link waar ik hem gekocht heb : http://www.elektrototaalmarkt.nl/p142071/omschakelaar-u1-6e-omschakelaar-inbouw-10a-1-polig-1-0-2.aspx

ik had al een schema proberen te vinden maar is me niet gelukt. er zit wel een stikkertje op met minuscule lettertjes maar daar staan geen aansluitgegevens op voor zover ik weet. dit staat erop :

U1/6E 35U
IEC 947, EN 60947 VDE 0660
.........................220V........-........240V
AC-23A 3PH.....1,8 KW..............3 KW
1 PH.................0,75 KW............1,1 KW
Lu=Lth=AC-21A..........10A / 500V

LISTED MAN.MTR.CNTLR.88EJ
1HP -240V- 3PH
0,75 HP -240V- 1PH
10 AMP, 300V-AC

SONTHEIMER ELEKTROSGALTG.
TEL. 09122/18840

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik ben bang dat je toch een multimeter of iemand met verstand van dit soort onderdelen moet vinden. Normaal verwacht je bij dit soort (aan/uit/aan) schakelaars 3 pinnen, niet 4. Je had beter een simpele SPDT schakelaar kunnen kopen, had een stuk gemakkelijker geweest ;). En een stuk goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djessse
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-11-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 19:31:

[afbeelding]

[video]
donders mooi!
vooral dat defqon teken trekt mij wel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djessse schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 13:47:
[...]

donders mooi!
vooral dat defqon teken trekt mij wel _/-\o_
Bedankt! Heel simpel om te maken, gewoon het logo uitprinten daarna uitknippen en het papier waar je het logo heb uitgeknipt op het hout leggen en spuiten maar. :)

Nog een foto in HD:
Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x415/roy600/DSC_0004_zps966c8033.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2013 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Iemand die weet waar deze foto vandaan komt op dit topic, ergens bij deel 4 dat ik weet...

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zo, dat is toevallig. Ik bekijk net voor het eerst in tijden dit topic weer eens. Da's onze zeilboot-kratradio. Die foto is niet het uiteindelijke ontwerp, er is nog een miniDSP bijgekomen en de speakers aan de voorkant hebben hun eigen behuizing gekregen.

Zie hier een heel bouwverslag: http://forum.zelfbouwaudi...6&hilit=zeilboot&start=50

Deze radio doet het geweldig goed. Gewoon echt mooi diep laag door de subwoofer en kan ook erg hard (voldoet prima voor lowlands tent feestjes :P), speelt ook prima op een feestje en kan tegen een spat water.

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 17-02-2013 00:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Aaaah die ja :). Een van de meer technische builds in dit topic!
Is overigens precies de driver die ik momenteel op het oog heb. Bevalt goed merk ik? Vooral de prijs en de mogelijkheid om beide kanalen van een TA2024 te benutten zijn natuurlijk super.

Welke DSP gebruik je trouwens? Die heeft wel wonderen verricht als ik je buildlog lees.

[ Voor 15% gewijzigd door wesleytjuh op 17-02-2013 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja die Dayton is echt prima. We gebruiken een MiniDSP. Bij elkaar (inlcusief mislukkingen) was dit overigens geen goedkopen kist :P. Denk om en nabij de 400 euro ofzo. Maarja het bouwen was ook de lol en dit ding heeft al menig uurtje plezier opgeleverd :).

[ Voor 65% gewijzigd door JvS op 17-02-2013 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-10 19:11
JvS schreef op zondag 17 februari 2013 @ 00:40:
Ja die Dayton is echt prima. We gebruiken een MiniDSP. Bij elkaar (inlcusief mislukkingen) was dit overigens geen goedkopen kist :P. Denk om en nabij de 400 euro ofzo. Maarja het bouwen was ook de lol en dit ding heeft al menig uurtje plezier opgeleverd :).
Hoe heb je die subwoofer precies aangesloten?
Want ik dacht dat je bij een dual voice coil subwoofer 2 dezelfde signalen moest gebruiken, of zit er een Stereo to mono converter in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ideaal gezien wel ja. Maar dat is al erg simpel te maken met 2 weerstanden in de input kabel. Staat in de topic start uitgelegd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon stereo aangesloten. In de sublage frequenties (onder de 100Hz) is dat allemaal amper kritisch. Meestal is sowieso het al mono opgenomen. Het werkt in elk geval uitstekend.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:22
JvS schreef op zondag 17 februari 2013 @ 00:17:
Zo, dat is toevallig. Ik bekijk net voor het eerst in tijden dit topic weer eens. Da's onze zeilboot-kratradio. Die foto is niet het uiteindelijke ontwerp, er is nog een miniDSP bijgekomen en de speakers aan de voorkant hebben hun eigen behuizing gekregen.

Zie hier een heel bouwverslag: http://forum.zelfbouwaudi...6&hilit=zeilboot&start=50

Deze radio doet het geweldig goed. Gewoon echt mooi diep laag door de subwoofer en kan ook erg hard (voldoet prima voor lowlands tent feestjes :P), speelt ook prima op een feestje en kan tegen een spat water.
Wat een briljant ding!

Maar je filtert digitaal! Ik had er al eerder naar gekeken, maar misschien een idee voor een nieuw project.

Ik heb nu nog een probleem met filtering van m'n huidige radio, die klinkt véél te schel!
(tweeters zijn 93db en woofers 88 ... dat zal ook vast schelen, maar er komt véél hoog door de sub, en de bas gaat weg als ik hem goed aansluit.
Dus + van amp, gaat via filter naar + van woofer en + van tweeter, om zo gezamelijk weer terug te gaan.
De woofer en de tweeter zijn beide 8ohm. De amp is 6-8ohm.

Nu is hier wel nog wat mis mee, want als ik links en rechts op dezelfde manier door het filter laat gaan, valt er bas weg. (als ik 1 woofer los koppel krijg ik meer bas, als ik de woofer omgedraaid qua stroom door het filter laat gaan geeft hij weer wat meer bas). ... ik snap dit nog niet, misschien een verkeerd filter, of ik ga helemaal mis met de impedantie.

Ik heb een foto bijgevoegd (let niet op de draden, deze heb ik voorlopig overmatig aangelegd) :)
(Wel leuk is dat er nog een extra condensator in zit en hij op een hoop lithium batterijen draait).

hier wat foto's plaatjes van mn huidige

Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/8714/img20130217160603.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img803.imageshack.us/img803/7162/img20130217160612.jpg

Verder heb ik nog een TK2050X2 (2x 50w + 100w voor sub)
Ik heb nog 4 bose accoustimas 7 woofers, die ik in serie en parallel wil gaan aansluiten, met 2 mooie autospeakers erbij, op een zware accu of lithiumbatterijen, om een mooie draagbare discotheek te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 12:29
silverstone01 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 10:50:
[...]

het gaat om de : ASN - Omschakelaar U1/6E Omschakelaar inbouw 10A 1-polig 1-0-2

hier de link waar ik hem gekocht heb : http://www.elektrototaalmarkt.nl/p142071/omschakelaar-u1-6e-omschakelaar-inbouw-10a-1-polig-1-0-2.aspx

ik had al een schema proberen te vinden maar is me niet gelukt. er zit wel een stikkertje op met minuscule lettertjes maar daar staan geen aansluitgegevens op voor zover ik weet. dit staat erop :

U1/6E 35U
IEC 947, EN 60947 VDE 0660
.........................220V........-........240V
AC-23A 3PH.....1,8 KW..............3 KW
1 PH.................0,75 KW............1,1 KW
Lu=Lth=AC-21A..........10A / 500V

LISTED MAN.MTR.CNTLR.88EJ
1HP -240V- 3PH
0,75 HP -240V- 1PH
10 AMP, 300V-AC

SONTHEIMER ELEKTROSGALTG.
TEL. 09122/18840
http://www.sontheimer.org/images/stories/katalog2012.pdf
Pagina 9

In stand 0 zou niks verbonden moeten zijn.
In stand 1 terminals 1 en 2
In stand 2 terminals 2 en 3

edit: En het contactplan:
http://www.sontheimer.org/schaltplaene/U1.xls
Die laat inderdaad 4 terminals zien waarvan er 2 verbonden zijn.
1 en 2 van het eerste contact en 3 en 4 van het 2de contact.

[ Voor 8% gewijzigd door MewBie op 17-02-2013 18:00 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstone01
okey bedankt voor het opzoeken van deze ingewikkelde informatie, maar hoe moet ik het nu toepassen in mijn situatie ?
hier een tekeningetje :
Afbeeldingslocatie: http://i1060.photobucket.com/albums/t442/wpower01/schema_zps35fd2b87.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 12:29
Om te beginnen moet je de schakelaar nog een keer testen, want je vorige resultaten komen niet overeen met wat de resultaten zouden moeten zijn.

Er van uitgaande dat de brug er niet in zit zou je de volgende verbindingen moeten meten:
Stand 0: geen enkele verbinding
Stand 1: verbinding tussen terminals 1 en 2
Stand 2: verbinding tussen terminals 3 en 4

Als je die resultaten meet kun je de brug er weer in stoppen tussen terminals 2 en 4.
Terminal 1 kun je dan aansluiten op de plus van de accu, terminal 2 op de plus van de radio en terminal 3 op de plus van de omvormer.

In het ideale geval had je een dubbel polige schakelaar zodat je de min ook omschakelt, maar alle min connecties aan elkaar knopen zou geen probleem moeten zijn.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:38

John Doos

ClaudZaque

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:29:
iets heel anders tussendoor
ik heb heel lang geleden bestelt op kistradio.nl ik weet dat hij het druk heeft enzo maar krijg ik dat geld ooit nog terug?
Zelfde probleem, ik ga online aangifte doen deze week.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een tijdje geleden een kistradio gemaakt met een calibur 4x75 watt autoradio
2x jvc home cinema boxen uit elkaar gehaald en speakers gebruikt
en 2x jvc drvn
nou is mij de vraag gaat een ta2024 (mod) met 3 weg sony systeem even hard, want in de topic start staat dat 2x 15 watt het absolute max. is op 12 v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Als je calibur autoradio een vrij standaard "goedkoper" model was dan deed deze net als de TA2024 ~15W per kanaal op 12V. Echter gebruikte je daarbij home cinema speakers welke veelal 8 ohm zijn. Wat voor sony speakers heb je nu? Als het autospeakers zijn zullen deze waarschijnlijk 4 ohm zijn, waardoor je dus met een TA2024 + de sony speakers zelfs harder kunt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://brain.pan.e-merchant.com/6/5/11598056/u_11598056.jpg
zo'n speakers hieruit+ jvc drvn max 170w rms iets van 60w ofzo
en die ta2024 met 4 ohm http://www.saturn.nl/mcs/...03,329339.html?langId=-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstone01
ik heb het voor elkaar gekregen... ik ben nogal ( ........... 8)7 ............ ) bezig geweest :+ ... toen ik het eerst niet voor elkaar kon krijgen heb ik dat ding uit elkaar gedraaid om te kijken of alles goed zat, toen heb ik blijkbaar de schakelaar een strand verzet en toen weer in elkaar gezet waardoor de standen dus niet meer klopten.
ik heb het zojuist weer goed in elkaar gezet en nu heb ik de juiste connecties tussen de terminals...
hoe dom kun je zijn XD... haha
sorry voor het lastig vallen, ik kan u weer volop verder met me boombox O-)
ik houd jullie wel op de hoogte van de vorderingen. :*)

en lijkt het jullie verstandig om direct een laagje foam aan te brengen aan de binnenkant van de kist? of kan ik het beter eerst zo proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep dat zal waarschijnlijk zelfs net wat harder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en ook in combinatie met de mp3 module
en dan de line ingang
ps. kun je het volume van de mp3 module en daar de line ingang van regelen met de afstandsbediening of moet je een potmeter er tussen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yup dat kan gewoon met de afstandbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TA2024 getest, voltmeter getest. Morgen alles inbouwen!

Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x415/roy600/2013-02-19131840_zps86822234.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x415/roy600/2013-02-19142015_zpsc86922ae.jpg

Wat een geluid komt er uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ziet er netjes uit. Gaat lekker hard denk ik zo ;).
Nu nog alle luchtspleten dicht maken met kit of iets dergelijks, en de deksel luchtdicht maken met tochtstrippen en dan krijg je helemaal goed geluid eruit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 18:10:
Ziet er netjes uit. Gaat lekker hard denk ik zo ;).
Nu nog alle luchtspleten dicht maken met kit of iets dergelijks, en de deksel luchtdicht maken met tochtstrippen en dan krijg je helemaal goed geluid eruit :).
Ja, hier op de video staat hij zelfs nog niet op vol volume. Eerst de TA2024 inbouwen met plexiglas erboven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foutje

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 16:51 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Iemand ervaring met de Basetech 4 kanaals versterker?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/372807/

Ik heb namelijk een subwoofer, Misschien al eerder gezien, en die wil ik dan apart laten draaien op deze versterker.. zodat ik aan de ene kant een mooie bass heb, en aan de andere kant de gewone geluiden..

Iemand enige ervaring hiermee, en weet iemand hoelang hij mee kan op 2 x 7,2Ah 12v ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Is gewoon vergelijkbaar met een TA2024, maar dan 4 kanaals. Maar ik zou gewoon voor een TA2024 gaan dan, daarvan weet je zeker dat het een zuinige klasse d versterker is. Bij dit is het nog de vraag wat erin zit, en hoe zuinig het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
wesleytjuh schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 19:05:
Is gewoon vergelijkbaar met een TA2024, maar dan 4 kanaals. Maar ik zou gewoon voor een TA2024 gaan dan, daarvan weet je zeker dat het een zuinige klasse d versterker is. Bij dit is het nog de vraag wat erin zit, en hoe zuinig het is.
Hoe zou ik er dan eventueel een subwoofer op aan kunnen sluiten als ik er ook 2 normale speakers bij wil?

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2013 12:50 ]

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:09:
Zijn deze twee boxjes goed genoeg om bijvoorbeeld een voetbalveld van geluid te voorzien? Of zijn er betere voor ongeveer de zelfde prijs?
Je kunt het uit je hoofd zetten dat je voor <300 euro een voetbalveld van geluid kunt voorzien. Als je góed geluid op een voetbalveld wil hebben, denk ik dat je je spaarrekening behoorlijk moet plunderen.

Je zou misschien kunnen kijken naar een setje van deze dingen:
http://www.sky-audio.nl/s...-actief-12-quot-600w.html

[ Voor 11% gewijzigd door Scyth op 21-02-2013 13:13 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Carneoleon
BiggyBossB schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 19:08:
[...]

Hoe zou ik er dan eventueel een subwoofer op aan kunnen sluiten als ik er ook 2 normale speakers bij wil?
Met een TA2024 moet je er 2 hebben. Een TA2024 voor de normale speakers en eentje voor de subwoofer. Zo heb ik dat eerst iig gedaan. Om al het vermogen te benutten zou je voor een subwoofer kunnen gaan met 2 spoelen. (DVC) Ook moet je het ingangs signaal filteren zodat alleen de lage tonen door worden gestuurd.

Het is dus wel wat meer werk, maar dan heb je wel een efficiëntere versterker. Dan kun je tot ongeveer 2x zolang spelen gok ik. Of een kleinere accu nemen :P wat dus weer gewicht en geld bespaard. Als je een beetje kan solderen is dat filter vrij eenvoudig te realiseren.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een voetbalveld van geluid voorzien 8)7. Alleen als het gaat om 2 mensen die op dat veld zijn, dan kunnen zij het aan de overkant vast nog wel horen (als er geen luide autoweg in de buurt is :P). Maar ik vermoed dat het dan 22 voetballers en nog (minstens) 80 man publiek moet kunnen overstemmen? Dat gaat niet lukken. Daar heb je PA voor nodig.

Wattages zijn eigenlijk nooit echt boeiend voor huis tuin en keuken gebruik, maar als je over groepen van > 20 man en ruimtes van meer dan 200m2 gaat praten (en al helemaal buitenruimtes) dan heb je meer nodig dan een setje compo speakers in een auto en gaat het je met een accu ook niet echt lukken. En dan praat je wel over kilowatts als je op het hele veld stevig geluid wilt hebben :).

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 21-02-2013 13:15 ]

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

JvS schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:14:
Een voetbalveld van geluid voorzien 8)7. Alleen als het gaat om 2 mensen die op dat veld zijn, dan kunnen zij het aan de overkant vast nog wel horen (als er geen luide autoweg in de buurt is :P). Maar ik vermoed dat het dan 22 voetballers en nog (minstens) 80 man publiek moet kunnen overstemmen? Dat gaat niet lukken. Daar heb je PA voor nodig.

Wattages zijn eigenlijk nooit echt boeiend voor huis tuin en keuken gebruik, maar als je over groepen van > 20 man en ruimtes van meer dan 200m2 gaat praten (en al helemaal buitenruimtes) dan heb je meer nodig dan een setje compo speakers in een auto en gaat het je met een accu ook niet echt lukken. En dan praat je wel over kilowatts :).
Nouja, hij specificeerde niet wát voor geluid....

Afbeeldingslocatie: http://www.rjshop.nl/CmsData/Artikelen/Fotos/27358/27358_mi1_pd1200_1.jpg

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Haha dankje, :)

• BiggyBossB
Carneoleon schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:13:
[...]

Met een TA2024 moet je er 2 hebben. Een TA2024 voor de normale speakers en eentje voor de subwoofer. Zo heb ik dat eerst iig gedaan. Om al het vermogen te benutten zou je voor een subwoofer kunnen gaan met 2 spoelen. (DVC) Ook moet je het ingangs signaal filteren zodat alleen de lage tonen door worden gestuurd.

Het is dus wel wat meer werk, maar dan heb je wel een efficiëntere versterker. Dan kun je tot ongeveer 2x zolang spelen gok ik. Of een kleinere accu nemen :P wat dus weer gewicht en geld bespaard. Als je een beetje kan solderen is dat filter vrij eenvoudig te realiseren.
Dus met mijn subwoofer kan ik dus helemaal niks meer, omdat ik anders een dubbel spoels subwoofer moet aanschaffen?

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 08:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Topicstarter
BiggyBossB schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:23:
[...]

Dus met mijn subwoofer kan ik dus helemaal niks meer, omdat ik anders een dubbel spoels subwoofer moet aanschaffen?
Nee, je kan je huidige subwoofer wel gebruiken alleen kan je niet vol gebruik maken van bijvoorbeeld een ta2024 waarbij je maar 1 kanaal van de 2 kan gebruiken.

• BiggyBossB
Stekeltje schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:52:
[...]

Nee, je kan je huidige subwoofer wel gebruiken alleen kan je niet vol gebruik maken van bijvoorbeeld een ta2024 waarbij je maar 1 kanaal van de 2 kan gebruiken.
Op die manier... Okee, dan zal ik er eens na kijken, dus dan zou ik eventueel 2 TA2024 moeten halen, en een splitter voor de audio ...

Verwijderd

3weg luidsprekers sony ta2024 en mp3 module voltmeter,
haal ik dit met een 2 amp gestabiliseerde voeding

• wesleytjuh
Yup dat kan gewoon :). Met een modded TA2024 kan het zijn op maximaal volume dat je voeding uitvalt, maar tegen die tijd vervormd de TA2024 waarschijnlijk toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostbusted
Even jullie mening, gaat over deze kist

Subwoofer erin zetten? Heb nog een ta2024 liggen.
Was aan het denken aan deze subwoofer

En kan nog aan een minidsp komen, dus filteren is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Goed dat het een dvc is, die je stereo kan aansluiten. Maar heeft die woofer geen grote kast nodig? Ik denk dat je met een Dayton dvc215 88 ook goed uit kunt. Die gebruiken wij ook en voldoet uitstekend. Zie mijn vorige post.

Edit: Ik zie dat die woofer specifiek voor kleine behuizingen is bedoeld. Die hebben vaak wel een wat laag rendement. Maar 2x10watt zou best weleens voldoende kunnen zijn. Ik zou trouwens eerder mikken op "Veel @ 50Hz" dan op een output van daaronder. Onze kratradio is afgestemd op zo'n 65Hz en daar komt echt (buiten) schitterend laag uit. Binnen is het te boemerig.

Als je hem meet, lijkt het overigens helemaal niet zo indrukwekkend overigens. De blauwe lijn is de output van de subwoofer (DVC 215-88 in een bandpass@65Hz):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0mkdKDo4ZA63eeNuSKIz9UIr/full.png

Maar als je een autospeaker in een bierkrat meet, zie je onder de 100Hz waarschijnlijk helemaal geen zak :P. Dit ding klinkt iig lekker vet :).

[ Voor 63% gewijzigd door JvS op 22-02-2013 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Af is hij nooit maar ik ben er tot nu toe trots op. :)

Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x415/roy600/DSC_0015_zps48281f24.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x415/roy600/DSC_0016_zps1a5f662a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x415/roy600/DSC_0022_zps288cbcce.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x415/roy600/DSC_0023_zpsf3924aaf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x415/roy600/DSC_0025_zps269a976d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x415/roy600/DSC_0026_zps4b2db4d4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x415/roy600/DSC_0028_zps3ae11196.jpg

(Er komt nog plexiglas boven de TA2024 en alles wordt nog luchtdicht gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2013 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-10 19:11
Word je wakker op een mooie vrijdag ochtend, hoor je ineens een getik uit een hoek van je slaapkamer komen. Want blijkbaar stond mijn kistradio al een paar dagen aan.
Weg accu :(.
Laat je kistradio dus nooit aanstaan. :P
Maar het mooie is dat ik morgen weer 6 beveiligings accu's kan ophalen :) .

Ps: weet iemand een goede goedkope bluetooth module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
En daarom is iets van accu beveiliging toch wel aan te raden :P
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 12:13:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[video]
Ziet er strak uit hoor :)

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 22-02-2013 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wolter. schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 16:34:
....

Ps: weet iemand een goede goedkope bluetooth module?
Ik heb laatst ook zitten kijken na die bluetooth modules, ik twijfel, maar waarschijnlijk wordt het deze:
Logitech bleutooth music receiver

Ik heb ook ooit een bluetoot music receiver van deal extreme gehad, (deze is dus een stuk goedkoper) maar dat kun je ook duidelijk merken... De geluidskwaliteit is eigenlijk slecht te noemen.
De reviews van de Logitech module zijn daarin tegen wel beter.

Dus voor kwaliteit is goedkoop is niet altijd beter!

Nu we daar toch over bezig zijn, weet iemand of er al music receivers zijn die werken met wifi (soort airplay), deze techniek zit wel al in apparaten van bijvoorbeeld Bang en Olufsen, alleen ik kan nog geen losse kastjes of modules vinden. Deze techniek kan meer mb/s overdragen, en zal dus de kwaliteit goed doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mezelf ook maar eens aangemeld op dit forum,

Mijn kist heb ik nu al een jaartje dus vind ik het tijd om hem weer te verven, net voor ik ga beginnen heb ik nog even foto's gemaakt van de staat waarin hij nu verkeerd O+ .

Wat zit erin?
Axton A2100 2x100WRMS versterker. €100.-
Ground Zero 7x10 inch oval speakers 150WRMS €130,-
Alpine ida-x100 €400,-
Berga Start blok 45AH , gratis van een vriend

Dat waren de hoofdcomponenten zowel denk ik :9

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/snzza9.jpg

Verwijderd in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"
Let niet op de behuizing van de radio, deze heb ik even snel in elkaar gezet,

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/1078iz6.jpg

mijn ground zerotjes O-)

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/osvn8m.jpg

Binnenkant, zit schuimrubber in verkies ik persoonlijk boven noppenschuim. Heb er eerst noppenschuim ingehad daarna een tip gekregen dat ik schuimrubber(dracon) moest gebruiken, schijnt het beste te zijn voor MDF, resultaat mag er wezen vind ik.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2a8n6o3.jpg

Achterkant,luchtgat van 50MM, ook de achterkant van de radiobehuizing is tezien, kabels gaan door het luchtgat.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/21aj0jp.jpg

Betere foto van de radio, luchtgat en lege binnenkant.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/4uuern.jpg

De axton a2100 versterker.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/10zolkh.jpg

Berga accu

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/mskvm9.jpg

Alvast mijn compleet gestripte binnenkant, wordt vandaag helemaal geschuurd buiten en binnenkant, randen gekit buitenkant plamuren waar nodig is ;)

De nadelen van mijn kist
-Sinds de radio en de ground zero's, gebruikt hij zoveel stroom op 3/4 volume dat die het gewoon niet aankan,45AH accu, geen ruimte voor een condensator wel ga ik kijken voor een gel accu.
-Ik heb voorheen Emphaser 16,5cm coax 160WRMS gehad, vorige maand upgegrade naar de ground zero's, doordat deze 7x10 inch zijn is mijn klank kast zeer klein geworden, je merkt gewoon bij harde volumes dat die meer ruimte nodig heeft.

Weegt nu ong 30kg.

Maar het resultaat is er, als ik hem in de kofferbak zet en er mensen op de achterbank zitten, krijgen ze gewoon pijn aan de oren. Lage tonen zijn ook heel goed.

Vragen of opmerkingen?

Feel free to ask them :>

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2013 12:23 . Reden: Foto link werkt niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
In plaats van zo'n oversized en vooral "fancy" car audio condensator kan je natuurlijk ook zelf iets fabriceren wat wellicht wel past. Dan hoef je niet persee zo'n grote tube te plaatsen, maar kan je ze meer plaatsen naar je eigen inzicht. Een hele lading 25V 1000µF condensators maken bijvoorbeeld ook een grote capaciteit, en doordat ze allemaal parallel geschakeld staan krijgt het geheel een erg lage weerstand, wat weer positief uitpakt om jouw stroompieken op te vangen ;).

Ik zou eens proberen met zeg, 50 000µF? Gezien je 2x100W hebt = 200W. 200W/12V = 25A. Vuistregel is ongeveer 2000µF per A. Dus 50 000µF is een mooie waarde.

[ Voor 14% gewijzigd door wesleytjuh op 23-02-2013 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 12:13:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[video]
Wist je dat ik bijna hetzelfde wou maken als jou, alleen dat bij mij de krat van bavaria is en er bij mij een subwoofer bij komt (waarschijnlijk ) ^^
Geld ook voor de speakers, die jij hebt wil ik ook gebruiken xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silverstone01 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 23:42:
hallo volk,

* zo compact mogelijk

* niet te zwaar

* spatwaterdicht

specs. :

- bieropener

[afbeelding]
[afbeelding]

alles moet nog wel aangesloten worden, en toen kwam ik bij het probleem. ik heb dus een schakelaar nodig waarmee ik kan switchen tussen netstroom of de accu, ik heb wat geïnformeerd bij een allround installateur welke ik moest hebben, toen heb ik deze : [afbeelding]
[afbeelding]

M.v.g.
2 tubes van 70mm doorsnee is veelste veel voor ovale speakers, ik heb zelf 7x10 ground zero en 50mm is al voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BiggyBossB schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:42:
[...]

Wist je dat ik bijna hetzelfde wou maken als jou, alleen dat bij mij de krat van bavaria is en er bij mij een subwoofer bij komt (waarschijnlijk ) ^^
Geld ook voor de speakers, die jij hebt wil ik ook gebruiken xD
Haha mooi, ik heb er geen subwoofer ingedaan omdat ik anders te duur uitkwam. Speakers zijn top! Succes met het maken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 17:57:
[...]

Haha mooi, ik heb er geen subwoofer ingedaan omdat ik anders te duur uitkwam. Speakers zijn top! Succes met het maken! ;)
Bedankt, dit wil het gaan worden:

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/74957f3bfedb9083d7d254f62fa02130.png
Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/d084a8508ef3907b316a96846d60ad6c.png

De ene zonder subwoofer gaat eerst worden gemaakt, ik kan daarna altijd nog een subwoofer erbij maken, maar dan moet ik een 2e TA2024 gaan hale, ik haal eerst gewoon 1tje..

[ Voor 17% gewijzigd door BiggyBossB op 24-02-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 15:59:
[...]

2 tubes van 70mm doorsnee is veelste veel voor ovale speakers, ik heb zelf 7x10 ground zero en 50mm is al voldoende ;)
Dat is niet helemaal waar! Grotere poorten is alleen maar beter! Dan is de snelheid in de poorten lager, en krijg je dus minder last van poortgeluiden! Enige nadeel is dat je poorten langer moeten worden om op dezelfde frequentie getuned te blijven. Heb jij trouwens een gat ipv een tube in je kist zitten?

Ik heb zelf 2 vergelijkbare poorten, en met m'n 12" woofertje hoor ik de poortjes ook al is wat ruisen (bij een watt of 30).

[ Voor 10% gewijzigd door Carneoleon op 24-02-2013 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carneoleon schreef op zondag 24 februari 2013 @ 21:17:
[...]

Dat is niet helemaal waar! Grotere poorten is alleen maar beter! Dan is de snelheid in de poorten lager, en krijg je dus minder last van poortgeluiden! Enige nadeel is dat je poorten langer moeten worden om op dezelfde frequentie getuned te blijven. Heb jij trouwens een gat ipv een tube in je kist zitten?

Ik heb zelf 2 vergelijkbare poorten, en met m'n 12" woofertje hoor ik de poortjes ook al is wat ruisen (bij een watt of 30).
Omdat ik hier ook mijn twijfels over had ben ik naar Peels audio gegaan een expert in car audio & hifi, zij hebben mij verteld >50mm , ik had in het begin 70mm en ze zeide dat je speaker als het ware ''verdrinkt'', de lucht kan dan te goed weg en daarmee verlies je lage tonen.

Ik heb hier in de praktijk ook ervaring mee, ik heb zelf eerst mijn eigen 70mm gebruikt en daarna overgestapt naar 50mm ik merkte hier duidelijk verschil in de lage tonen.

Zelf heb ik een tube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik heb eigenlijk sowieso wel wat twijfels bij basspoorten in kisten die niet echt berekend zijn. Beste daarbij is altijd nog gewoon experimenteren met verschillende poorten. Het is gewoon gissen als verder geen specs van je woofer/behuizing hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 22:01:
[...]

Omdat ik hier ook mijn twijfels over had ben ik naar Peels audio gegaan een expert in car audio & hifi, zij hebben mij verteld >50mm , ik had in het begin 70mm en ze zeide dat je speaker als het ware ''verdrinkt'', de lucht kan dan te goed weg en daarmee verlies je lage tonen.

Ik heb hier in de praktijk ook ervaring mee, ik heb zelf eerst mijn eigen 70mm gebruikt en daarna overgestapt naar 50mm ik merkte hier duidelijk verschil in de lage tonen.

Zelf heb ik een tube
Als je de poort net zo lang hebt bij 70mm als bij 50 mm verander je de getunede frequentie ook (naar beneden). Het effect is dat een aantal van de hogere frequenties van je sub minder hoorbaar zijn, waardoor het geheel prettiger en dieper klinkt. Zolang de verhouding tussen poort oppervlakte en lengte hetzelfde blijft, gaat je kist niet anders klinken. En dat is de simpele regel, hoe groter hoe beter. Want dat betekend minder turbulentie in je poorten. (wat er wel weer bijkomt is dat de ruimte die je poort inneemt niet mag worden gerekend bij de inhoud van je kist)

bronnetje

Maar eigenlijk, zoals westleytjuh zegt, een poort in een niet berekende kist is altijd twijfel achtig. En dat soort speakers zijn eigenlijk ook niet gemaakt voor dit soort kisten. Over het algemeen klinkt een gesloten kist beter dan een gepoorte. Enige voordeel van gepoort is dat het efficienter is bij met name de laagste tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bereken je de poort niet (dmv de zgn. Thiele/Small parameters) dan kan je net zo goed geen poort gebruiken. Onder de resonantiefrequentie heb je namelijk gewoon "een kist met een gat" en flappert de woofer er lekker op los. Kies je die resonantiefrequentie dus verkeerd, doe je meer kwaad dan goed.

Verder heb je te maken met poortruis bij een te kleine doorsnee, en als je dus de doorsnee ruimer kiest, moet je poort ineens veel langer worden. Zo lang dat je met bochten in je kist moet gaan werken etc...

Poorten werken ook alleen als de rest van de kist 100% dicht is.

Oftewel, ga voor gesloten bij dit soort kistjes :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
teacher schreef op maandag 25 februari 2013 @ 00:38:
Bereken je de poort niet (dmv de zgn. Thiele/Small parameters) dan kan je net zo goed geen poort gebruiken. Onder de resonantiefrequentie heb je namelijk gewoon "een kist met een gat" en flappert de woofer er lekker op los. Kies je die resonantiefrequentie dus verkeerd, doe je meer kwaad dan goed.

Verder heb je te maken met poortruis bij een te kleine doorsnee, en als je dus de doorsnee ruimer kiest, moet je poort ineens veel langer worden. Zo lang dat je met bochten in je kist moet gaan werken etc...

Poorten werken ook alleen als de rest van de kist 100% dicht is.

Oftewel, ga voor gesloten bij dit soort kistjes :Y
Ik heb bij mijn speaker de specificaties van de bassreflex poort gekregen. Het betreft de Visaton W170s. Ik maak een 20l kist met 14 cm lange BR1902 (dacht ik) poort erin. Maakt het verder nog veel uit wat voor vorm de kist krijgt? Ik kon hier nergens duidelijke informatie over vinden. Is het mogelijk pritex te gebruiken bij een dergelijke behuizing?

De vormen waar ik tussen twijfel (ivm eindafmetingen van me kist) zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/242bkwl.png
(klik op plaatje voor grotere versie)
NB. neem aan dat het volume van beide kisten gelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maakt het nog uit waar je de bassreflexbuizen plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 20:14
Zo ook ik ben er toch maar eens aan begonnen om een kistradio te maken :)
en heb inmiddels de meeste spullen in huis TK2020

Ik ben alleen nog op zoek naar een setje goede speakers van rond de 13cm

ik heb zelf deze 2 op het oog. De ene zijn 2weg met 90db en de andere 3 weg met 89db

Pioneer TS-G1321i 2-weg luidspreker
Pioneer TS-G1323i 3-weg luidspreker

wie oww wie zou mij voor de keuze kunnen maken :)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstone01
leuk om de basstubes info allemaal te lezen. ik heb er geen moeilijke berekening op los gelaten omdat bij mij de de omvang in dit geval voor de kwaliteit van de muziek ging.
hij moet draagbaar blijven :P. en daarbij vond ik allerlei verschillende manieren en theorieën op internet waar je gewoon gek van word. 8)7
maar het goede nieuws is dat ik me kistradio al uitgeprobeerd heb en het klink ongelofelijk! 8)
en als die hard staat lijkt het erop dat die de grote van de basstubes ook wel nodig heeft omdat je de lucht uit stroom goed kunt voelen.

en ik heb een uitgebreide equalizer op me autoradio zitten die ik gebruik, dus als ik de bass te hoog of te laag vind kan ik dat zo ff aanpassen :D !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gek1009
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09-2024
als je een subwoofer kast wil maken moet je op een paar dingen letten:
  • waar past je subwoofer het beste in.
  • hoe groot is de beperkte ruimte.
  • welke frequentie wil je spelen
  • resonantiefrequentie
ik heb eens opgezocht waar deze sub het best in speeld hier op deze site staat vermeld dat hij in een gepoorte kist moet.

met een 20l netto kist kom je uit op een poort van 19cm bij Ø 63mm en speel je op 45 hz
dan heb je nog de keuze uit een:
  • 30l netto kist met een poort van 14,7cm en Ø 73mm op 39 HZ
    of
  • 50l netto kist met een poort van 14,7cm en Ø 73mm op 33 HZ
ik weet niet hoe groot een bierkrat is maar als je niet op deze liters komt kun je beter een geslote kist nemen dan hoef je niks te bereken en heb je nog steeds goed geluid.

@silverstone01 wat ik heb begrepen uit je teksten heb je aleen 2 ovaal speakers. bij normale speakers heb je nooit een poort nodig.

als je echt een goeie sub kist wil moet je een transmisielijn nemen voordeel is dat je lage tonen heb en een heldere bas. nadeel is dat je een grote kist nodig heb en je moet de kist goed berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Gek1009 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:47:
ik heb eens opgezocht waar deze sub het best in speelt hier op deze site staat vermeld dat hij in een gepoorte kist moet.

met een 20l netto kist kom je uit op een poort van 19cm bij Ø 63mm en speel je op 45 hz
dan heb je nog de keuze uit een:
  • 30l netto kist met een poort van 14,7cm en Ø 73mm op 39 HZ
    of
  • 50l netto kist met een poort van 14,7cm en Ø 73mm op 33 HZ
ik weet niet hoe groot een bierkrat is maar als je niet op deze liters komt kun je beter een geslote kist nemen dan hoef je niks te bereken en heb je nog steeds goed geluid.
Ja klopt, hier heb ik ook mijn info vandaan en ik heb nu een kist van 20l met die BR19.24 poort. Ik vroeg me alleen af of ik de vorm van de kist licht aan kan passen zonder dat dit echt (veel) effect heeft op de klank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gek1009
espro schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:05:
[...]

Ja klopt, hier heb ik ook mijn info vandaan en ik heb nu een kist van 20l met die BR19.24 poort. Ik vroeg me alleen af of ik de vorm van de kist licht aan kan passen zonder dat dit echt (veel) effect heeft op de klank.
heb je veder in een kist nog dingen staan? zoals accu en andere speakers ect.? dit gaat van je 20 liter af.
het enigste is dat je geen vierkante kist moet hebben en je sub op je grootste zijde. het nadeel van een krat radio is dat de grootste zijde meestal de boven of onderkant is en dan kun je hem het beste in de grootste zijde van de zijkant doen. het beste voor je poort is dat die naast je sub. zit zodat het geluid weerkaats van de achterwand waardoor je een langere geluid`s afstand heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstone01
misschien is het niet per se nodig om basstubes te plaatsen zonder een sub, maar ik hoor toch wel degelijk verschil wanneer ik met mijn handen de tubes afdek tijdens het afspelen als het volume hard staat.
als de gaten gewoon open zijn klinkt het een stuk beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Gek1009 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:15:
[...]

heb je veder in een kist nog dingen staan? zoals accu en andere speakers ect.? dit gaat van je 20 liter af.
het enigste is dat je geen vierkante kist moet hebben en je sub op je grootste zijde. het nadeel van een krat radio is dat de grootste zijde meestal de boven of onderkant is en dan kun je hem het beste in de grootste zijde van de zijkant doen. het beste voor je poort is dat die naast je sub. zit zodat het geluid weerkaats van de achterwand waardoor je een langere geluid`s afstand heb.
Nee het is een geheel afgesloten kist zonder iets erin. Bedankt voor de info, maar ik wilde eigenlijk alleen weten of ik de tweede vorm zonder al te grote concequenties kan gebruiken (tov. de eerste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
silverstone01 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:34:
misschien is het niet per se nodig om basstubes te plaatsen zonder een sub, maar ik hoor toch wel degelijk verschil wanneer ik met mijn handen de tubes afdek tijdens het afspelen als het volume hard staat.
als de gaten gewoon open zijn klinkt het een stuk beter
Niet zo zeer niet nodig, maar simpelweg fout indien verkeerd uitgevoerd. Een gesloten kist of gepoorte kist heeft een heel ander design, en beide dienen eigenlijk berekend te worden voor optimaal resultaat. Dat wilt niet zeggen dat het niet kan werken als je experimenteel een basspoort toevoegd, maar dan heb je in dit geval geluk gehad dat het goed uitpakt. Omdat gepoorte behuizingen over het algemeen wat lastiger zijn en wat minder praktisch, wordt er vooral aangeraden om gewoon een gesloten kist te nemen voor je kistradio, dat is allemaal wat minder kritisch en klinkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gek1009
espro schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:44:
[...]

Nee het is een geheel afgesloten kist zonder iets erin. Bedankt voor de info, maar ik wilde eigenlijk alleen weten of ik de tweede vorm zonder al te grote concequenties kan gebruiken (tov. de eerste).
ik zou zelf voor de 2e (vierkante) gaan omdat het geluid dan soepeler door de kast kan. en de poort naast de sub.

de 1e kan ook maar rond dan de hoeken mooi af.

wat wesleytjuh ook al zei als het goed werkt heb je geluk gehad. maar omdat een geslote kist meestal wel goed werkt kun je dat het beste doen. het nadeel is dat je hem minder goed kunt tuning op een frequentie. het voordeel is dat je ongeacht hoeveel liter je meestal wel een goed geluid heb.

(zelf doe vaak mee aan propper Droppers bereken ik altijd nauwkeurig mijn kisten. omdat als je er een paar cm naast zit met je ontwerp of bouwen je minder DB op een andere frequentie dit kost een plaats in de top 5) *hobby apart*
Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink