Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.279 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-06-2022
Hallo,

Bij het maken van een kratradio ben ik tegen een aantal dingen opgelopen. Na wat zoeken op het forum en elders heb ik nog een paar vragen waar ik geen compleet antwoord op heb.

http://www.ebay.com/itm/371167171317?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Ik heb deze mp3 decoder besteld op ebay. Er wordt vaag gezegd dat het signaal licht versterkt wordt. Is dit ook echt het geval? Kan ik het volume van de mp3 decoder op max zetten zonder dat het signaal te hoog is voor de TA2024 (hoe gevoelig is deze eigenlijk voor sterke signalen?)?

Deze decoder beschikt ook over een aux ingang. Is deze ingang van dezelfde kwaliteit als een rechtstreekse aux kabel of wordt het geluid aangetast? (ervaringen?) Ik zit namelijk te twijfelen of ik nog een switch zal maken voor een aparte aux ingang.

http://www.ebay.com/itm/12V-Auto-Car-Motorcycle-ATV-Smart-Compact-Battery-Charger-Tender-Maintainer-/261710273770?hash=item3cef25dcea&vxp=mtr
Deze vond ik ook op ebay. Ik vroeg me af of dit wel een acculader is die aan te raden is. Heeft iemand zo'n ding? In de topicstart stond dat een accu het beste opgeladen kan worden met een stroom van 1/10 de capaciteit. Deze acculader levert 1250mA. Hoe ver mag het opladen van die 1/10 afwijken als ik het nog veilig wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
Kratradio begint al flink vorm te krijgen, even snel een update; de onderdelen er een keer lost in gegooid om te kijken of die werkte. Ik hoop dat ik dit weekend het hout kan gaan verven en dan daarna de finishing touches. Het kratje wordt helemaal luchtdicht afgesloten en nog met van dat akoestisch foam beplakt. Als die helemaal af is zijn er aan de buitenkant van de krat geen schroeven/moeren te zien behalve die van de speakers. Ook alle IO (weer behalve de speakers) zitten in de handvaten waardoor het kratje zo authentiek mogelijk blijft. :)

Ik zit nog wel te kijken of het eventueel mogelijk is om een aparte sub te maken in een apart kratje voor een andere keer. Het grote 'probleem' zou dan het signaal splitten zijn, en hoe dat het effectiefst gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniplaat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07-2023
Hallo Tweakers,

Ik heb al een tijdje een simpele kistradio (TA2024, werkt enkel op voeding, houten kistje met 2 speakers). Nu ben ik deze echter aan het modificeren. Ik heb een accusafe v3.5 gekocht, evenals een 12ah accu en druppellader. Ook wil ik graag een potmeter gaan gebruiken.

Ik heb uit een philips stereo-toren een potmeter gehaald. Hier staan enkele dingen op vermeldt: Alps, 50KAX2, 933V. Als ik op google zoek krijg ik dat dit een 50k logaritmische potmeter moet zijn. De foto's corresponderen echter niet met hetgeen dat ik voor me heb liggen.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/11wer7s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/10rqmme.jpg

De foto's zijn niet heel geweldig, moet het helaas tijdelijk doen met een ruiltelefoon. Zou iemand mij kunnen vertellen of deze potmeter geschikt is en hoe ik hem aan kan sluiten? Het standaard aansluitschema van accusafe is voor een potmeter met 2 rijen en 6 pootjes, ik heb 1 rij en 7 pootjes.. Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:38
Deze potmeter zal hoogst waarschijnlijk wel bruikbaar zijn, maar houd er wel rekening mee dat "oude"potmeters slecht kunnen werken, en je dus wellicht beter af bent met een nieuwe.
Als je hem wilt gebruiken zal je even met de multimeter aan de slag moeten om erachter te komen welke pin wat is. Of natuurlijk ergens een pinout vinden of de sporen volgen op de printplaat waar deze vandaan komt, vaak haal je daar vrij gemakkelijk uit wat wat is.
Wil je met een multimeter aan de slag gaan is het waarschijnlijk handig om eerst je 'paartjes' te zoeken, dus het 'linker' en 'rechter' kanaal. Dat zijn dus de pinnen waar je ~50.000 ohm meet, ongeacht de stand van de potmeter. Daarna moet je van elk paartje de loper nog vinden, dat is het pinnetje waarvan de weerstand ten opzichte van de - (of +) veranderd als je aan de potmeter draait. Als je van elke pin even noteert wat je erop meet, kunnen wij je waarschijnlijk wel verder helpen :).

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 21-06-2015 22:51 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniplaat
Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb meteen de multimeter er maar even bijgegrepen. Ik kom op de volgende waarden uit:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/300h5z7.jpg

De pin die als enige niet in lijn staat met de rest heb ik pin 1 genoemd, vanaf daar gewoon doorgeteld. Hopelijk kun je er wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Ik heb in het verleden eens met een maat een kratradio gemaakt (quote uit deeltje 15 onderaan), maar die is intussen aardig overleden. De versterker was gaar, de accu ging kapot en dat ding is in de kat verdwenen. Nu heb ik vandaag een klein boomboxje gekocht bij de kringloop voor een tientje, om via the lazy man's way weer net zoiets te krijgen. Hij ziet er cool uit, heeft AUX-in en de speakers zijn eraf te schuiven en zijn verbonden met de head unit via 3.5mm jacks: genoeg mogelijkheden om te modden zonder al te veel moeite dus :) Hij heeft een mogelijkheid om D-batterijen te gebruiken en ik dacht slim te zijn door hier een oplaadbare accu te gebruiken. Maar na even tellen kwam ik uit op een spanning van 9V, ipv de gebruikelijke 12v voor accu's. Op eBay kwam ik (in de prijscategorie waar ik het wilde houden, <20 euro) alleen 9V blokbatterijen tegen. Toen ik ging zoeken naar 9.6V kwam ik al op wat betere dingen uit, zoals deze 3800mAh batterij. Ik heb alleen geen idee hoe lang zoiets het vol zal houden. Iemand een ander idee voor een betaalbare accu? Ik zat ook te denken aan een 12v accu en dan het voltage omlaag zien te krijgen op de een of andere manier, maar hoe precies weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Jv3lJObm.jpg
Krentenbol schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 11:54:
Kan mijn krat trouwens in de OP? Hier een mooie thumbnail:
[afbeelding]
En hier nog meer foto's:
[afbeelding] [afbeelding]

Specs:
-Bavaria kratje, zo goed mogelijk luchtdicht gemaakt met hout en kit (op dat gat boven de speakers in het midden na)
-TA-2024 (modded)
-2 speakers uit een Seat Toledo en 2 uit een oude PC-set (parallel, dus te hoge belasting voor de versterker maar gaat al heel lang goed. De versterker schiet soms in de overhittingsbeveiliging, maar gaat daarna vanzelf weer aan :Y) Misschien een keer met thermal glue een heatsink erop maken :) )
-6800mAh Li-Ion batterypack van eBay
-Koffersluitingen voor het deksel en een kofferhandvat
-Schouderband (dát was een goed idee :D )

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniplaat
Wil je met een multimeter aan de slag gaan is het waarschijnlijk handig om eerst je 'paartjes' te zoeken, dus het 'linker' en 'rechter' kanaal. Dat zijn dus de pinnen waar je ~50.000 ohm meet, ongeacht de stand van de potmeter. Daarna moet je van elk paartje de loper nog vinden, dat is het pinnetje waarvan de weerstand ten opzichte van de - (of +) veranderd als je aan de potmeter draait. Als je van elke pin even noteert wat je erop meet, kunnen wij je waarschijnlijk wel verder helpen :).
Is er iemand die mij misschien verder kan helpen? Ben de afgelopen dagen lekker opgeschoten, maar kom nu toch wel op het punt dat ik de kabels naar de potmeter wil gaan aanleggen :D

Ik heb gekeken naar paartjes en "de loper", maar voor zover ik hier uit kan halen is pin 7 de loper voor elk kanaal en is bijvoorbeeld pin 2 een paar met zowel pin 3 als pin 4 en 6 8)7

Graag van iemand een helpende hand _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Ik heb iedere keer dat ik een telefoon of iets in die richting aansluit op mijn TA2024 die 'gevaarlijke' pop, ofja een pop die wel goed bij de speakers aantikt. Is er iets waarmee dit kan worden verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniplaat
BiggyBossB schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:35:
Ik heb iedere keer dat ik een telefoon of iets in die richting aansluit op mijn TA2024 die 'gevaarlijke' pop, ofja een pop die wel goed bij de speakers aantikt. Is er iets waarmee dit kan worden verholpen?
Je kunt een aan/uit schakelaar gebruiken om de ta2024 uit te schakelen, of je kunt er een potmeter opbouwen, waarmee je het volume even helemaal dicht draait. Aansluiten terwijl je alle signalen vol doorversterkt zal altijd zo'n "pop" geluid geven anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
miniplaat schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:40:
[...]

Je kunt een aan/uit schakelaar gebruiken om de ta2024 uit te schakelen, of je kunt er een potmeter opbouwen, waarmee je het volume even helemaal dicht draait. Aansluiten terwijl je alle signalen vol doorversterkt zal altijd zo'n "pop" geluid geven anders.
Is er geen elco ofzo die dat kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-10 22:09
wesleytjuh schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:37:
Dat kun je meer als een pleister plakken zien dan het probleem bij de oorzaak aanpakken :P. Bij versterkers heb je de zogenaamde PSRR ratio oftewel Power Supply Rejection Ratio. Hoe hoger deze ratio hoe minder last je hebt van dit soort kwaaltjes. Echter zal dat in dit geval weinig uithalen. De groundloop zal echt uit het systeem moeten om dit op te lossen helaas.

Zie ook mijn oplossing toentertijd:
[afbeelding]
Alle grounds komen mooi samen op 1 centraal punt (klemmen blok)
Zo'n klemmenblok, waar haal je die? En hoe bevestig jij je kabels erop? Het lijkt bijna een breadboard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:17
barrymossel schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 08:54:
[...]

Zo'n klemmenblok, waar haal je die? En hoe bevestig jij je kabels erop? Het lijkt bijna een breadboard...
Een zogenaamde "DIN-Rail" met klemmen er op, gewoon te koop bij Conrad.
Rail
Klemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
miniplaat schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 18:42:
[...]

Is er iemand die mij misschien verder kan helpen? Ben de afgelopen dagen lekker opgeschoten, maar kom nu toch wel op het punt dat ik de kabels naar de potmeter wil gaan aanleggen :D

Ik heb gekeken naar paartjes en "de loper", maar voor zover ik hier uit kan halen is pin 7 de loper voor elk kanaal en is bijvoorbeeld pin 2 een paar met zowel pin 3 als pin 4 en 6 8)7

Graag van iemand een helpende hand _/-\o_
Ik heb er niet veel verstand van hoor, maar het lijkt me lastig om het aan te sluiten als elke pin verbonden is met alle andere waarbij vrijwel alle weerstandmetingen anders zijn.

Misschien beter een potentiometer van ebay halen? Daar zijn ook nog veel knoppen voor zoals deze en deze.

En dan volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.accusafe.nl/wp-content/uploads/2012/04/logaritmische_stereo_potmeter_ta2024.png

Ik heb zelf ook nog een vraag aan iemand die een mp3-decoder heeft en een vraag over een acculader:
rupsmans schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:05:
http://www.ebay.com/itm/371167171317?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Deze decoder beschikt ook over een aux ingang. Is deze ingang van dezelfde kwaliteit als een rechtstreekse aux kabel of wordt het geluid aangetast? (ervaringen?) Ik zit namelijk te twijfelen of ik nog een switch zal maken voor een aparte aux ingang.

http://www.ebay.com/itm/12V-Auto-Car-Motorcycle-ATV-Smart-Compact-Battery-Charger-Tender-Maintainer-/261710273770?hash=item3cef25dcea&vxp=mtr
Deze vond ik ook op ebay. Ik vroeg me af of dit wel een acculader is die aan te raden is. Heeft iemand zo'n ding? In de topicstart stond dat een accu het beste opgeladen kan worden met een stroom van 1/10 de capaciteit. Deze acculader levert 1250mA. Hoe ver mag het opladen van die 1/10 afwijken als ik het nog veilig wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
M'n kratje is al bijna klaar, ik hoop hem dit weekend te kunnen gaan verven en hem af te gaan werken. Ik zit nog met een paar problemen. Ten eerste, de accu vastzetten. Dat gevaarte is 2.5kg en is nogal lomp. Als dat heen en weer gaat schommelen in het kratje is het zo klaar met de elektronica die erin zit. Hem vast lijmen vind ik alleen niet zo'n mooie oplossing omdat het gelijk zo permanent is, als die vast zit kan ik hem er ook nooit meer vanaf halen. Eventueel zou ik ergens nog dubbelzijdige tape vandaan kunnen halen, dat hebben ze vast ook wel bij een bouwmarkt.

Ook met een opbergplek voor m'n mobiel zit ik nog vast. Ik heb er voor gekozen om de jack aansluiting niet naar buiten te brengen omdat de mobiele telefoon dan altijd 'onveilig' ligt als er muziek afgespeeld gaat worden. Om het kratje luchtdicht te maken wordt de bovenkant dichtgeschroeft in een stiftmoer. Dat sluit het wel mooi af, maar maakt het niet realistisch om telkens het kratje open te maken om een telefoon aan te sluiten of een liedje te skippen. Het liefst heb ik ook geen buidel of aanhangsel aan het krat omdat dat de authentieke look van het kratje zou verstoren/verpesten. Er zitten tot nu toe geen schroeven aan de buitenkant behalve die van de speakers, en dat zou ik graag ook behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickk
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-06 14:33
Royenroy schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:31:
M'n kratje is al bijna klaar, ik hoop hem dit weekend te kunnen gaan verven en hem af te gaan werken. Ik zit nog met een paar problemen. Ten eerste, de accu vastzetten. Dat gevaarte is 2.5kg en is nogal lomp. Als dat heen en weer gaat schommelen in het kratje is het zo klaar met de elektronica die erin zit. Hem vast lijmen vind ik alleen niet zo'n mooie oplossing omdat het gelijk zo permanent is, als die vast zit kan ik hem er ook nooit meer vanaf halen. Eventueel zou ik ergens nog dubbelzijdige tape vandaan kunnen halen, dat hebben ze vast ook wel bij een bouwmarkt.

Ook met een opbergplek voor m'n mobiel zit ik nog vast. Ik heb er voor gekozen om de jack aansluiting niet naar buiten te brengen omdat de mobiele telefoon dan altijd 'onveilig' ligt als er muziek afgespeeld gaat worden. Om het kratje luchtdicht te maken wordt de bovenkant dichtgeschroeft in een stiftmoer. Dat sluit het wel mooi af, maar maakt het niet realistisch om telkens het kratje open te maken om een telefoon aan te sluiten of een liedje te skippen. Het liefst heb ik ook geen buidel of aanhangsel aan het krat omdat dat de authentieke look van het kratje zou verstoren/verpesten. Er zitten tot nu toe geen schroeven aan de buitenkant behalve die van de speakers, en dat zou ik graag ook behouden.
Om de accu vast te zetten kan je misschien wel een hoekprofiel gebruiken (als je er niet te ruig mee omgaat kan hij niet losgaan).
En met 4 opbouwslotjes kan je de deksel wel vast zetten mits je dat niet te storend vind.
Het enigste nadeel van die dingen zijn dat ze wel wat uitsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Een hoekprofiel is misschien wel een goed idee, zeker omdat ik wel in de grondplaat kan boren. De opbouwslotjes gaat hem niet worden. Ik denk dat ik misschien een klein bakje aan het deksel vastmaak, en daarboven een houtje met twee gaten erin. Dan kan ik naar het bakje de kabel intern leiden, hoeft niet telkens de hele deksel open en blijft het toch netjes afgewerkt. Morgen even kijken of ik dat af kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
Je kunt de accu ook vastmaken met een houten houder. Voor het laatste plankje gebruik je dan een of twee schroeven om het vast te zetten. Als je dan de accu eruit wil halen haal je de schroeven eruit.

Over de telefoon, misschien kun je hem aan de zijkant vastclippen zodat hij niet op een onveilige plek is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:26
Wat is nou de lengte van deze poort?

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/u2ahtigi5/abc_poort.png

Ik kom in WinISD op zo'n 18cm uit waarbij de poortruis met 60W belasting op zo'n 25 m/s komt bij <50hz. Acceptabel genoeg voor mij :).

Ik ben bij deze uit gegaan van B. Mocht dat fout zijn kan ik het nu nog aanpassen voor ik alles ga vastlijmen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
B

25m/s is wel aan de hoge kant, maar je zal het vanzelf wel horen of het acceptabel is :+ Het is een goede praktijk om de in/uitgang of te ronden om poortruis tegen te gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door lutkeveld op 24-06-2015 21:15 ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik volg deze topic vanaf deel 17 (niet ingelogd) en ik heb vorig jaar besloten om een radiokist/krat te maken (dit stelde ik hellaas de helle tijd uitgesteld). Ik ben na een jaar uitstellen een keer begonnen met een radio kist/koffer.

Onderdelen:
- 2x RM audio 10cm 70watt
- Supertech sta-200 2x100watt (12 volt, 4a)
- 10x 1,2 volt D batterij (accu waarschijnlijk van accusave)
- Zwarte koffer
- Kabels en knoppen/schakelaars (heb ik nog liggen)
- sigaaret plug (nog koppen en pas toevoegen naar toevoegen van accu en accusafe)

Foto's (onderdelen en schema):
https://mega.nz/#F!K5d2VbSD!FpVsVXrBzvGl706pPqgncA

Vragen en opmerkingen:
- Ik weet dat ik de schakelaar heb geplaatst op de + inplaats van op de rem, maar als ik een schakelaar op de rem zet en deze uit zet blijft er nog steeds een ledje branden. Is dit de goede manier om er voor te zorgen dat dat ledje geen stroom neemt? (opgelost)
- Ik kan de boxen ook nog vervangen door een aantal pioneer box (50/60watt)(zie foto's)
- Ik ben van plan om de baterijen te vervangen door een accu met een accusafe. (defentief accu, D batterijen idee had een probleem)
- Klopt het schema?
- Hoe lang zou de versterker (op half volume) kunnen? (met bijvoorbeeld een 7,2ah 12v accu)

Foto's en berichten van het proces volgen.

George

P.s. Toen ik niet ingelogd was waren er 87 pagina's toen registreede ik en logde ik in en toen waren er ineens 345 pagina's. Hoe kan dit? (op mijn mobiel waren het er ingelogd en uitgelogd bijde keren 346)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2015 16:18 . Reden: Fouten en vooruitgang. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Werken deze of deze Potentiometers ook op en ta2024 om het volume aan te passen?

[ Voor 27% gewijzigd door BiggyBossB op 24-06-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:23
BiggyBossB schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:56:
Werken deze of deze Potentiometers ook op en ta2024 om het volume aan te passen?
de eerste werkt sowieso, de tweede weet ik niet of die logaritmisch is. Zo ja, dan werkt die ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Nou het zit ook nooit mee met die ombouw naar 24V :').

Derde keer kist open, step-up erin (ingesteld op 24V), nieuwe sure versterker, aan zetten: hoge irritante ruis over de twee 13cm speakers die nog wel op 12v draaien. Als ik het voltage van de step-up converter naar beneden schroef (<16V) verdwijnt de ruis. Maar deze komt weer terug zodra de subwoofer aan het werk gezet wordt. Bij elke bas-toon komt er kort een 'wiieegh' geluid over de 13cm speakertjes.

De step-up stoort dus op het 12V circuit, is hier nog wat aan te doen?
Andere step-up? Of alles op 24V laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Goedkope DC-DC converter die hoogfrequente zooi terug gooit naar de voeding (accu)?

Ben er ook niet zo'n fan van, tenzij je op erg hoge voltages zit (30+ volt), waar zoveel cellen erg gecompliceerd word. In zo'n geval zou ik trouwens liever voor een goede autoversterker gaan.

Een 6-8S lipo, 8S LiFe of 12S Pb accu met een STA508 of TK2050 is een veel betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 13:38
Terrz schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:49:
Nou het zit ook nooit mee met die ombouw naar 24V :').

Derde keer kist open, step-up erin (ingesteld op 24V), nieuwe sure versterker, aan zetten: hoge irritante ruis over de twee 13cm speakers die nog wel op 12v draaien. Als ik het voltage van de step-up converter naar beneden schroef (<16V) verdwijnt de ruis. Maar deze komt weer terug zodra de subwoofer aan het werk gezet wordt. Bij elke bas-toon komt er kort een 'wiieegh' geluid over de 13cm speakertjes.

De step-up stoort dus op het 12V circuit, is hier nog wat aan te doen?
Andere step-up? Of alles op 24V laten draaien?
Persoonlijk ben ik heel tevreden met deze : http://www.ebay.nl/itm/361258176807
doet het redelijk op 12v, en doet het zeer goed met een stepup op 24v
Dit met een dayton sd215a-88 en 2x 13cm pioneer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Rdegoede schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 23:13:
[...]

Persoonlijk ben ik heel tevreden met deze : http://www.ebay.nl/itm/361258176807
doet het redelijk op 12v, en doet het zeer goed met een stepup op 24v
Dit met een dayton sd215a-88 en 2x 13cm pioneer
Wat voor step-up converter heb jij er voor hangen dan? En heb je misschien een schema van jou setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:57:
Goedkope DC-DC converter die hoogfrequente zooi terug gooit naar de voeding (accu)?

Ben er ook niet zo'n fan van, tenzij je op erg hoge voltages zit (30+ volt), waar zoveel cellen erg gecompliceerd word. In zo'n geval zou ik trouwens liever voor een goede autoversterker gaan.

Een 6-8S lipo, 8S LiFe of 12S Pb accu met een STA508 of TK2050 is een veel betere optie.
Tjah, met een auto versterker kan mijn hele kist ontwerp de kliko in :+. Gaat niet passen en is de crossover ook niet meer nodig. De dc-dc converter is wel een van de betere, krijgt erg goede reviews en is erg efficient. Morgenavond maar weer eens kijken. De 13cm speakers moeten ook op een 24v versterkertje OF alles moet gewoon op 12v blijven begrijp ik.

Zaterdag staat een tuinfeest van een vriend gepland waar de kist nodig is. Voor die tijd krijg ik sowieso niet een tweede 24v versterkertje, dus waarschijnlijk kan ik weer alles tijdelijk terug om bouwen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Het leven van een DIYer gaat niet over rozen :+

Dat is het mooie van een auto versterker: XO, DC-DC en amp in 1 doosje. Iets als de Bassface DB4.2 is wel vet. Pioneer en alpine hebben ook mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdegoede
Terrz schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 23:26:
[...]

Wat voor step-up converter heb jij er voor hangen dan? En heb je misschien een schema van jou setup?
Accu -> http://www.ebay.nl/itm/181566034966 -> http://www.ebay.nl/itm/361258176807 -> speakers
Op dezelfde accu -> http://www.ebay.nl/itm/371300883013 -> http://www.ebay.nl/itm/171211182710 -> naar de 3.5 van de versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 speakers van 4Ohm die ik in een tas wil plaatsen met een lood gel accu en een versterker van veldmeyer wat de opvolger is van de mca-200 van marquant.

Mijn speakers hebben een diameter van 10 cm.
Ik las op de forum dat een diameter van 10 cm niet zo'n geweldig geluid uit kwam maar omdat ik er 2 heb vroeg ik me af of dit wel zou kunnen of dat ik toch echt een speaker met een diameter van 13/17 cm moet kopen.

Alvast bedankt voor de reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:46:
Ik heb 2 speakers van 4Ohm die ik in een tas wil plaatsen met een lood gel accu en een versterker van veldmeyer wat de opvolger is van de mca-200 van marquant.

Mijn speakers hebben een diameter van 10 cm.
Ik las op de forum dat een diameter van 10 cm niet zo'n geweldig geluid uit kwam maar omdat ik er 2 heb vroeg ik me af of dit wel zou kunnen of dat ik toch echt een speaker met een diameter van 13/17 cm moet kopen.

Alvast bedankt voor de reacties! :)
Hoe groter hoe beter over het algemeen. Een 10 centimeter speaker moet veel meer werk verrichten om evenveel lucht te verplaatsen als een 17 centimeter speaker. Wat is het oppervlakte van de tas die je kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniplaat
rupsmans schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 19:48:
[...]

Ik heb er niet veel verstand van hoor, maar het lijkt me lastig om het aan te sluiten als elke pin verbonden is met alle andere waarbij vrijwel alle weerstandmetingen anders zijn.
Ja dat is het probleem dus, ik weet er ook weinig van af, maar als deze potentiometer in een stereotoren werkt, zal hij toch vast ook kunnen werken met een andere versterker. Alleen de manier van aansluiten kan ik dus zo niet verzinnen haha. Ik heb het idee dat dit gewoon een Alps 50KAX2 met een iets aangepaste pin lay-out. Alleen moet dus van iemand te horen krijgen wat waar aan moet...

Ebay wordt hem sowieso niet, niemand met creditcard of paypal in huis..

Dit is een potmeter met dezelfde type aanduiding, alleen een compleet andere aanblik (zoals die in het schema) Misschien toch iemand die het antwoord weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 23:57:
Het leven van een DIYer gaat niet over rozen :+

Dat is het mooie van een auto versterker: XO, DC-DC en amp in 1 doosje. Iets als de Bassface DB4.2 is wel vet. Pioneer en alpine hebben ook mooi spul.
Die bassface is wel prijzig :P. Ik denk dat het voordeliger is om er een tweede bordje bij te stoppen die ook op 24V kan. Is er iemand hier die een versterkertje heeft liggen die op 18-24v kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Royenroy schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 15:52:
[...]

Hoe groter hoe beter over het algemeen. Een 10 centimeter speaker moet veel meer werk verrichten om evenveel lucht te verplaatsen als een 17 centimeter speaker. Wat is het oppervlakte van de tas die je kunt gebruiken?
Ik weet niet precies de afmetingen van de tas wel een stuk groter dan een normale eastpak als dat echt noodzakelijk is zal ik het gelijk opmeten maar ik wou ook een houten frame bouwen voor de stevigheid en voor bescherming van de speakers, verder ga ik denk ik wel de maxamp halen inplaats van die andere versterker.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdegoede
Kunnen jullie mij misschien van advies voorzien ?

Ik wil zo goedkoop mogelijk een 12 volt Cubo 12 of 15 bouwen met een ingebouwde amp, als ondersteuning van een kistradio

Ik dacht aan deze woofer : http://www.bax-shop.nl/15...tems-sp15-250-woofer-38cm
Deze amp met ingebouwde low/high pass : http://www.ebay.nl/itm/351130165090

200w RMS class-d... is dat realistisch met die Toshiba chips ? iemand een idee ?
Verder lijkt het mij een prima totaalplaatje met dat low pass filter erin, mooi in te bouwen ook.

En die subwoofer, wat maakt een woofer geschikt voor een cubo kast ? kan ik beter naar een andere kijken of kan ik beter gewoon een cubo 12 maken met een andere driver ?

De vraag is eigenlijk, kan iemand met meer technische kennis mij vertellen of mijn idee een leuk kastje gaat worden, of dat ik beter iets anders kan doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Je kunt eens proberen een mailtje te sturen naar questionsaboutcubo@gmail.com
Via dat mail adres heb ik ook advies gekregen voor mijn 2 Cubo18's.
Apart from those drivers measured Cubo 12 will work with a wide variëty of 12" (and 10”) drivers preferably with an EBP of 100 or higher; Fs (30-52 Hz), Qts (0.20 - 0.37), Vas (50 - 125 L) / (1.77- 4.42 ft^3). Where EBP = Fs / Qts. If you're uncertain if a driver is suited, PM or mail me at questionsaboutCubo.at.gmail.com
Mijn 18 inch drivers voldeden ook niet perfect aan wat hij normaal adviseert, maar via de mail vertelde hij mij dat het waarschijnlijk wel goed ging werken :)

Speaking of...

Mijn kar is zo goed als klaar en mee gegaan naar Pinkpop *O*

muziek kar
Frame lassenFrame 2Elektronica kisten
Kist1 buitenkist1 binneneven passen
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Rg10tZe84tVlQ8mPHlD56zNg/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/iBi0XM6yRxvq1m2XNGTIwLXv/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/KdkDw9zyQmZx2rWOOkUxDvnR/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/yWLabW7PGEpSpLHpqnDXhvdS/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/emOlDYpsSwKb6g57qpPUJbuY/thumb.jpgaccutje
Nog meer passenAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/DXYTg6YH3PIgmWxdfvZlkZ98/thumb.jpgroostertjes ervoor
met schuimOp transportKlapband
Achterkant beschilderdZeikantVoorkant beschilderd
Op pinkpop met parasol

Mijn telefoon was op de mooiste momenten helemaal leeg dus ik heb zelf helaas geen foto's en fatsoenlijk filmpjes kunnen maken. Bovendien kan de microfoon van mijn telefoon het volume van mijn kar niet aan :P

Donderdag avond ben ik met mijn groep vrienden naar goed gebruik voor de ingang van camping A gaan zitten. Even voordat we aankwamen hebben we het volume even goed open gedraaid, zelfs ik had niet verwacht wat voor volume er uit kwam. Op het moment dat we de laatste bocht om gingen stonden mensen spontaan op, begonnen te klappen en te dansen of stonden ons gewoon met open mond aan te kijken :D Achteraf hoorde ik dat voordat wij aankwamen er nog een stuk of 5 karren muziek aan het maken waren, die zijn allemaal stil gegaan omdat het toch geen zin had om tegen mij in te blazen })
Even later kwam de beveiliging naar mij toe dat ze toch echt even moesten overleggen of mijn kar wel mee naar binnen mocht. Ze konden hem bij de andere ingang nog horen en ze hadden het toch nog nooit mee gemaakt dat een kar en zó hard ging en nog goed bleef klinken. Uiteindelijk heb ik wat afspraken gemaakt waardoor hij wel mee naar binnen mocht, maar ik heb wel even wat peentjes staan zweten daar :P
De beveiliging dacht ook dat mijn accu's toch wel binnen een uur of 6 leeg waren, uiteindelijk was mijn kleine accu (100Ah) pas maandag ochtend leeg, toen heb ik de grote (225Ah) nog even aangesloten voor wat muziek onderweg.

Al met al was het zeer geslaagd en ik weet zeker dat ik hem in de toekomst vaker gaan gebruiken dan alleen met Pinkpop :)

Een kleine sfeer impressie van de zaterdagnacht bij ons tentenkamp.

En een nog wat langer filmpje van diezelfde nacht:

Volgens mij stond de kar nog niet vol open tijdens deze avond. Eigenlijk geven de filmpjes nauwelijks goed weer hoe achterlijk hard hij gaat 8)7
Als het volume een beetje goed open stond kon je de bas ook echt lekker voelen :D

Wat zit er nou in?
- 2x Cubo 18, parallel aangesloten voor een 4 Ohm belasting.
- 8x Visaton BG17 verdeelt over 2 kisten. Beiden kisten zijn zo 2 Ohm.
- Pioneer GM-D8604 versterker. 2 Kanalen gebridged naar 200W/4ohm voor de subs. De andere 2 kanalen leveren 100W/2Ohm.
- MiniDSP om vooral het hoog bij te trekken. Standaard zijn die BG17's daar niet zo sterk in.
- 100AH calcium accu.
- 225AH boordschroef accu uit een boot.
- 80Ah zekering en hele dikke kabel.
- Led paneeltje om de spanning af te lezen
- Potmetertje voor het volume
- Bluetooth receiver

In de toekomst komt er nog verlichting in, die had ik nog niet op tijd binnen voor Pinkpop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Supervet! Wat een beest van een wagen zeg. Doet me een beetje aan die duitsers die zo graag 'bollerwagen' speakers bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Geen woorden voor, geniaal ding!

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:45
Ge-wel-dig! wat een inmens groot ding man!

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Wat een ding! :D :D :D. Petje af, wat een apparaat!

Hands down de grootste en waarschijnlijk hardst klinkende festivalcampingrave kar die ik ooit heb gezien.
Heb je enig idee wat ie totaal weegt?

Zoiets zou ik wel willen bouwen, maar never nooit niet dat dat ding mee naar binnen komt op lowlands. En die grote trapbrug over tillen is ook echt geen optie. Als ik nog eens naar pinkpop ga kom ik zeker even kijken!

[ Voor 12% gewijzigd door Terrz op 26-06-2015 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik heb hem niet gewogen maar ik gok rond de 250kg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
dat ding is zeker NSFW, pure porno! HEERLIJK!

maar hoe heb je hem dan in de aanhangen gekregen als tie zo zwaar is, dat red je niet met spinazie zegmaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Trucje speciaal ;-)

Nouja, gewoon de aanhanger kantelen, oprijd roostertje er op en even duwen. Ik had wel takeltje gemaakt maar dat was uiteindelijk nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensDK
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-06 23:40
Hallo Tweakers

Ik kom maar direct met de vraag: Ik ga een nieuwe radiokist bouwen maar ik wil graag dezelfde autoradio gebruiken. Is er een mogelijkheid om een bloutooth module aansluiten en hem aan te sluiten op de bedrading van de radio? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsmans
Als ik de ta2024 en een ledstrip van 75cm met controller op een standaard loodgel accu doe, heb ik dan een elco nodig? De ta2024 heeft een maximum van 2A en de ledstrip heeft 900mA nodig (maximaal op wit) en de controller op muziek trekt maximaal 100mA. Bij elkaar is dat 3A.

Een loodaccu kan toch maar tot 2A leveren? Moet ik een elco gebruiken om de pieken op te vangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Welnee, een lood accu kan meestal veel meer leveren. 20-30x de accucapaciteit Is niet heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
De gebruikte gelaccu's bij kistradio's zijn daar wat minder goed in, maar 3A mag absoluut geen probleem zijn! Overigens is een elco enkel goed voor het stabiliseren van de spanning en het opvangen van pieken. Een elco lost niet het probleem op dat er teveel stroom van een accu gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-02-2022
wesleytjuh schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 23:29:
De gebruikte gelaccu's bij kistradio's zijn daar wat minder goed in, maar 3A mag absoluut geen probleem zijn! Overigens is een elco enkel goed voor het stabiliseren van de spanning en het opvangen van pieken. Een elco lost niet het probleem op dat er teveel stroom van een accu gevraagd wordt.
Hoe zit het dan met auto versterkers die bijv 20A vragen, en hoe snel is je accu dan ongeveer leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Evertman schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 12:37:
[...]

Hoe zit het dan met auto versterkers die bijv 20A vragen, en hoe snel is je accu dan ongeveer leeg?
Dan is je accu wel snel leeg, alleen de versterker vraagt niet constant 20A. Hij zal op z'n allerluidste volume met een basstoon dan heel kort richting de 20A pieken. Mits je er ook speakers aan hebt hangen die dat vermogen kunnen trekken. maar 20A op 12V is echt serieus veel. De TA2024 neemt zo'n 700ma op vol volume gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Ik ben van plan een kistradio te gaan bouwen met de welbekende Dayton SD-215. ik heb alleen wat advies nodig.

wat ik in huis heb van vorige projecten:
2x TA2024 (modded)
1x Boost converter 12-35V (voor de TDA7492)
1x TDA7492 2x50w (unmodded) <-- is modden mogelijk? (link)

ik vroeg me af of je naast de dayton sub tweeters of beter fullrange speakers kan gebruiken?
en welke kan ik dan het beste gebruiken?
ik heb nog wel een tweeter en een midrange uit een oud pioneer setje liggen die ik mogelijk kan gebruiken.
ik heb veel gelezen over een minidsp. deze vind ik helaas aan de dure kant (misschien heeft iemand er nog een liggen?) en vroeg ik me af of er goedkopere opties zijn.
Hoeveel liter moet de kast van de dayton worden en met welke maten bassreflexen erin. ik heb winisd al geprobeerd maar kom er niet echt uit.

Bedankt voor je moeite!

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

Ik breng ook weer leven in mijn oud project :)

Het gaat van:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LSTLkSom.jpg
naar:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LoH4IJqm.jpg
(ananas voor schaal)

In progress:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ue0A2prm.jpg

Dit was een oud school project van me. Alle printplaten intern zijn zelf ontworpen en gefabriceerd (versterker, acculader, accu indicator). Nu vond ik de kist wat te groot om mee te nemen, dus ik verander de behuizing van een dikke kist naar een compacte zuil.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WTNzDxIm.jpg
Zoals je ziet, intern is er veeeel te veel ruimte over.

in de zuil komen de luidsprekers aan de voor en achterkant met de subwoofer aan de onderkant op poten :)
Ik ben er nog maar even mee bezig geweest, ik hoop volgende week alles af te hebben.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey ik ga nu ook maar eens mijn eigen krat radio bouwen, ik heb ondertussen allerlei onderdelen al besteld en dit is een configuratie die ik zelf nog niet ben tegen gekomen in dit forum.

In plaats van een autoaccu gebruik ik een USB powerbank van 20.000mAh (3,1A; 5V) mijn versterker is een simpele 5V versterker van max 15W. Verder gebruik ik ook een USB Blutetooth dongel.

Hier is mijn stroomschema, ik wil graag ook een LED inbouwen dat ik makkelijk kan zien of de speaker aan staat.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/58885465/plaatje1.JPG
Ik weet de voorschakelweerstand van de LED nog niet

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Bij een normale led met 5 volt pak je vaak ongeveer 330 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Op 5V ga je geen 15 watt halen trouwens, eerder 1.5W.

Fordox, zo veel geDIYed en dan niet de parameters van de speakers meten? Beetje jammer vind ik :) Zo'n kist als die van jou, waarbij bijna alles zelf gemaakt is, staat ook nog steeds op mijn todolist. Erg leuk lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Hebben er nog mensen een aparte powerbank in hun krat zitten om een telefoon op te laden? Ik zit er naar te kijken om deze te halen om erin te stoppen, voor op vakantie waar geen stroom is. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniplaat
Royenroy schreef op zondag 28 juni 2015 @ 17:08:
Hebben er nog mensen een aparte powerbank in hun krat zitten om een telefoon op te laden? Ik zit er naar te kijken om deze te halen om erin te stoppen, voor op vakantie waar geen stroom is. :|
Ik weet niet hoe groot je huidige 12V accu in je systeem is, maar is het niet makkelijker om een 12v naar 5v converter te kopen en die aan te sluiten op je systeem? Eventueel via een schakelaar om lekspanning te voorkomen wanneer je je telefoon niet wilt opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

lutkeveld schreef op zondag 28 juni 2015 @ 17:00:
Op 5V ga je geen 15 watt halen trouwens, eerder 1.5W.

Fordox, zo veel geDIYed en dan niet de parameters van de speakers meten? Beetje jammer vind ik :) Zo'n kist als die van jou, waarbij bijna alles zelf gemaakt is, staat ook nog steeds op mijn todolist. Erg leuk lijkt mij.
Ja ach..
Het gaat me meer om het praktisch formaat van de kast dan het optimale. Toendertijd moest alles makkelijk en snel helaas. En nu heb ik mijn zinnen er meer op gezet om hem praktisch te maken.

De luidsprekers die erin zitten zijn ook best wel ruk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdegoede
scheelt weer een extra accu : http://www.ebay.nl/itm/371300883013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Als ik een keer mijn telefoon oplaad (2400mAh) dan gaat m'n accu van 7200mAh naar 4800mAh (toch?). Zo blijft er steeds minder over voor de muziek zelf, vandaar dat ik eventueel een aparte accu erbij neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Niet helemaal, daarom kun je ook beter met Watt rekenen. Je telefoon accu is nominaal 3.7V en 2400mAh (2,4Ah) dat is dus 8,88Wh (3,7 * 2,4).
Je loodaccu is 12V. Om te weten wat je dus aan capaciteit nodig hebt kun je 8,88Wh delen door de spanning (12V) = 0,74Ah wat je verliest. Een stuk minder dan 2,4Ah dus :). Nu is het wel zo dat dit berekend is zonder de verliezen mee te nemen, in de werkelijkheid verlies je alles bij elkaar wel 20%. Neem voor het gemak dus ipv 0,74Ah --> 1Ah en je zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
ben een beetje aan het kijken naar een kast voor de dayton sub. ben een beetje aan het spelen geweest met winisd.
verder dan dit kom ik niet:
waarden: Klik! en Klik!

nu staat er dat de kist 34 Liter is.
wat ik wil is dat er een goede diepe bass uit de kast komt. deze moet voornamelijk binnen maar ook (soms) buiten goed spelen. ook zou het gaaf zijn als hij 2 basspoorten heeft.

ik vroeg me af of de kist wat kleiner kan en wat de maten van de poort moeten worden.
zou iemand dat voor mij uit kunnen rekenen of mij een uitleg kunnen geven hoe

[ Voor 39% gewijzigd door maarten30 op 28-06-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
In China zijn ze véél goedkoper hè! http://www.banggood.com/O...-Power-Bank-p-953908.html bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou er ook geen extra power bank in zetten. de powerbank die jij wilt is 16000mah je telefoon accu tussen de 2000 en 2700 mah ---> 16000/2000= 8 x je telefoon opladen.
je kan beter zo'n ding kopen : https://www.conrad.nl/nl/...0-ma-2-x-usb-1013058.html

het puntje is + de zijkanten - schakelaar ertussen en aan je accu , klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Het is ook maar de vraag of de chinezen wel leveren wat ze adverteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Fordox schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:21:
[...]

Xiaomi is wel een Chinees merk, dus het zou kunnen dat het in dit geval wel legit is. Voor 20,- misschien het proberen waard. Helaas is het wel mogelijk dat die dan niet voor de vakantie hier is door de belachelijke levertijd. :c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdegoede
Fordox schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:21:
[...]

Ze zetten het er zelfs eerlijk bij... de 16000mah is op 3.7 volt, op 5 volt 10800mah.
Xiaomi is 1 van de weinige merken die kwaliteit levert, genoeg over te vinden op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Laatst online: 09-10 11:11

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ik heb recent deze module besteld: http://store.accusafe.nl/.../12v-bluetooth-4-0-module

En nu heb ik hem in mijn kist radio gezet, hier zitten 2 speakers in en als ik via bluetooth muziek stream komt er eigenlijk maar uit 1 speaker muziek. Iemand enig idee hoe dit probleem kan ontstaan?

Als ik hem op de kabel aan sluit dan komt wel gewoon uit 2 speakers geluid.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NdGeBFl.png

[ Voor 20% gewijzigd door Lawwie op 28-06-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-07 22:29
Beste forumlezers,

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op het gebied van kratradio's. Nu valt mij op dat de TA2024 erg veel word aangeraden. Maar er zijn best veel andere versterkers op de markt waar bijna niet over gesproken word. Zelf wil ik een kratradio maken met een 12v loodaccu, mp3 decoder en een versterkertje.
Afgelopen week heb ik dit versterkertje (TDA2030L) gekocht op eBay voor een tientje. Er was bijna niets over te vinden maar ik ben toch nieuwsgierig naar de prestaties van het ding. Het heeft twee TDA2030's voor het linker- en rechter kanaal(2x18W), en twee TDA2030's voor een subwoofer kanaal(1x36W). Op 12 volt zal het wel wat minder zijn, maar toch leuk om mee te experimenteren.

Hoewel ik dat ding nog niet thuis heb, heb ik al wel een aantal vragen waar jullie wellicht een antwoord op weten.

1. In de beschrijving op eBay is te lezen dat er nog een koelblok gemonteerd dient te worden, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe groot dat moet zijn. Op internet kon ik vinden dat die 2030's erg warm werden, is het een idee om er een CPU koeler met een fan op te zetten?
EDIT: ze staan er wel op met koelblok maar er staat niet bij wat voor specs het heeft...
Afbeeldingslocatie: http://g01.s.alicdn.com/kf/HTB1i1xZFVXXXXbHXFXXq6xXFXXX0/201646333/HTB1i1xZFVXXXXbHXFXXq6xXFXXX0.jpg

2. Er is een klein probleempje qua voeding er staat dat het 12 volt AC (?dual AC?) nodig heeft, dit gaat natuurlijk niet met een accu. Toen heb ik eens even het bordje bekeken en zag ik overduidelijk een gelijkrichter zitten na de AC ingang. Dat wil dus zeggen dat het bordje op DC werkt(lijkt me :P ). Kan ik dan nu gewoon een DC voeding aansluiten of moet ik de lijkrichter eraf halen en op de + en - draadjes solderen?
Foto van de bovenkant Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2lkeaus.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/1234969.jpg Foto van de onderkant

3. Het is 12v AC in dus na de gelijkrichter is het waarschijnlijk 10-11v DC, zou dat versterkertje de 14 volt van een accu aankunnen of moet daar een condensator tussen?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Groeten,

Niek

[ Voor 0% gewijzigd door lonnekacy op 29-06-2015 03:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

lonnekacy schreef op maandag 29 juni 2015 @ 03:23:
Beste forumlezers,

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op het gebied van kratradio's. Nu valt mij op dat de TA2024 erg veel word aangeraden. Maar er zijn best veel andere versterkers op de markt waar bijna niet over gesproken word. Zelf wil ik een kratradio maken met een 12v loodaccu, mp3 decoder en een versterkertje.
Afgelopen week heb ik dit versterkertje (TDA2030L) gekocht op eBay voor een tientje. Er was bijna niets over te vinden maar ik ben toch nieuwsgierig naar de prestaties van het ding. Het heeft twee TDA2030's voor het linker- en rechter kanaal(2x18W), en twee TDA2030's voor een subwoofer kanaal(1x36W). Op 12 volt zal het wel wat minder zijn, maar toch leuk om mee te experimenteren.

Hoewel ik dat ding nog niet thuis heb, heb ik al wel een aantal vragen waar jullie wellicht een antwoord op weten.

1. In de beschrijving op eBay is te lezen dat er nog een koelblok gemonteerd dient te worden, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe groot dat moet zijn. Op internet kon ik vinden dat die 2030's erg warm werden, is het een idee om er een CPU koeler met een fan op te zetten?
EDIT: ze staan er wel op met koelblok maar er staat niet bij wat voor specs het heeft...
[afbeelding]

2. Er is een klein probleempje qua voeding er staat dat het 12 volt AC (?dual AC?) nodig heeft, dit gaat natuurlijk niet met een accu. Toen heb ik eens even het bordje bekeken en zag ik overduidelijk een gelijkrichter zitten na de AC ingang. Dat wil dus zeggen dat het bordje op DC werkt(lijkt me :P ). Kan ik dan nu gewoon een DC voeding aansluiten of moet ik de lijkrichter eraf halen en op de + en - draadjes solderen?
Foto van de bovenkant [afbeelding]
[afbeelding] Foto van de onderkant

3. Het is 12v AC in dus na de gelijkrichter is het waarschijnlijk 10-11v DC, zou dat versterkertje de 14 volt van een accu aankunnen of moet daar een condensator tussen?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Groeten,

Niek
Voor zover ik kan zien nu gaat dat niet werken, omdat je al een 24V AC centre tapped. spanningsbron moet gebruiken, dus 12 - 0 - 12 (2 x 12VAC). Zoeentje dus.
Dit zegt mij dat er +12 VDC en -12VDC uit de rectifier komt.
Schiet mij nu niet zosnel iets te binnen om dat op te lossen met een accu. Pff tis al laat nu. :X

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
lonnekacy schreef op maandag 29 juni 2015 @ 03:23:
Nu valt mij op dat de TA2024 erg veel word aangeraden. Maar er zijn best veel andere versterkers op de markt waar bijna niet over gesproken word.
Daar is dus een reden voor :) Dat klasse AB spul, zoals de TDA2030A, is niet geschikt voor kistradio's aangezien ze 2 tot 5 keer meer energie slurpen dan klasse D, zoals de TA2024. De TDA7297 is een populair bordje dat wel op DC werkt, maar ook een klasse AB is. Te herkennen aan de grote heatsink, inefficientie uit zich namelijk in hitte en die hitte moet afgevoerd worden. Trap er dus niet in, voor thuis in de woonkamer zijn het echter wel geweldige bordjes.

Ik zou in jouw geval de gelijkrichter er uit halen en de +/- direct aan sluiten. Er is een kans dat het werkt, er is een kans dat het niet werkt. Maar daar kom je zelf wel achter :+

Wat leuke alternatieven voor de TA2024 zijn (uit mijn hoofd): TA2020, TPA3116, TPA3118, TPA3123, STA508, TK2050, PAM8610, PAM8403, MAX9744,MAX9709, TDA7492.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Heyyy in mijn kistradio zit een zelf ontwikkelde versterker print op basis van de tda2030 :p
Die wordt echt niet warm in mijn ontwerp.

Je kan ook 12volt dc na de gelijkrichter aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
MB113 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 04:21:
[...]

Voor zover ik kan zien nu gaat dat niet werken, omdat je al een 24V AC centre tapped. spanningsbron moet gebruiken, dus 12 - 0 - 12 (2 x 12VAC). Zoeentje dus.
Dit zegt mij dat er +12 VDC en -12VDC uit de rectifier komt.
Schiet mij nu niet zosnel iets te binnen om dat op te lossen met een accu. Pff tis al laat nu. :X
Hmm ik snap wat je bedoelt, desondanks ga ik het toch proberen. Misschien helpt het om het voltage omhoog te gooien? 'Tis wel toevallig maar ik had gelijk deze erbij besteld.
lutkeveld schreef op maandag 29 juni 2015 @ 07:49:
[...]

Daar is dus een reden voor :) Dat klasse AB spul, zoals de TDA2030A, is niet geschikt voor kistradio's aangezien ze 2 tot 5 keer meer energie slurpen dan klasse D, zoals de TA2024. De TDA7297 is een populair bordje dat wel op DC werkt, maar ook een klasse AB is. Te herkennen aan de grote heatsink, inefficientie uit zich namelijk in hitte en die hitte moet afgevoerd worden. Trap er dus niet in, voor thuis in de woonkamer zijn het echter wel geweldige bordjes.

Ik zou in jouw geval de gelijkrichter er uit halen en de +/- direct aan sluiten. Er is een kans dat het werkt, er is een kans dat het niet werkt. Maar daar kom je zelf wel achter :+

Wat leuke alternatieven voor de TA2024 zijn (uit mijn hoofd): TA2020, TPA3116, TPA3118, TPA3123, STA508, TK2050, PAM8610, PAM8403, MAX9744,MAX9709, TDA7492.
Ja kijk, ik dacht al wel dat ze inefficiënt waren, maar aangezien ik een 12v 40Ah accu gebruik heb ik wel iets meer speelruimte. Alleen zit ik dan weer met warmte afvoer, dat gaat lastig in een luchtdichte krat.

Als het nou niet werkt gebruik ik 'm voor de pc speakers en koop ik wel een class D bordje voor de kratradio. Ik zal even laten weten of het werkte, duurt echter nog 2 weken voor het binnen is.

[ Voor 0% gewijzigd door lonnekacy op 29-06-2015 09:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lonnekacy schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:42:
[...]

Hmm ik snap wat je bedoelt, desondanks ga ik het toch proberen. Misschien helpt het om het voltage omhoog te gooien? 'Tis wel toevallig maar ik had gelijk deze erbij besteld.

[...]

Ja kijk, ik dacht al wel dat ze inefficiënt waren, maar aangezien ik een 12v 40Ah accu gebruik heb ik wel iets meer speelruimte. Alleen zit ik dan weer met warmte afvoer, dat gaat lastig in een luchtdichte krat.

Als het nou niet werkt gebruik ik 'm voor de pc speakers en koop ik wel een class D bordje voor de kratradio. Ik zal even laten weten of het werkte, duurt echter nog 2 weken voor het binnen is.
Probleem zal hem vooral zitten in de gebruikte opampjes die + en - nodig hebben voor een goede werking. Je kunt natuurlijk vrij gemakkelijk 2 accu's in serie zetten, en de midden aftapping als de GND gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Kan de sinuslive sub50 (Conrad) goed gebruikt worden voor de Dayton Sd215?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
wesleytjuh schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:47:
[...]

Probleem zal hem vooral zitten in de gebruikte opampjes die + en - nodig hebben voor een goede werking. Je kunt natuurlijk vrij gemakkelijk 2 accu's in serie zetten, en de midden aftapping als de GND gebruiken.
Moet ik dan zoiets gaan maken? http://www.circuitsonline...ele-voedingsspanning.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Kan, maar dan een stuk groter, dat gaat met deze schakeling dus niet lukken. Beter kun je gewoon 2 accu's in serie zetten, en de midden aftakking gebruiken als de GND van de versterker. Dan wordt je +24V dus +12V en je "echte" ground dus -12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Lawwie schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:15:
Ik heb recent deze module besteld: http://store.accusafe.nl/.../12v-bluetooth-4-0-module

En nu heb ik hem in mijn kist radio gezet, hier zitten 2 speakers in en als ik via bluetooth muziek stream komt er eigenlijk maar uit 1 speaker muziek. Iemand enig idee hoe dit probleem kan ontstaan?

Als ik hem op de kabel aan sluit dan komt wel gewoon uit 2 speakers geluid.

[afbeelding]
Weet je zeker dat je je schakelende 3,5mm socket goed hebt aangesloten? kabels goed? (geen kabelbreuk).
Dit soort dingen kun je alleen oplossen door gewoon domweg dingen na te lopen en dingen om te ruilen, net zolang tot je de veroorzaker te pakken hebt.
Royenroy schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:29:
[...]

Xiaomi is wel een Chinees merk, dus het zou kunnen dat het in dit geval wel legit is. Voor 20,- misschien het proberen waard. Helaas is het wel mogelijk dat die dan niet voor de vakantie hier is door de belachelijke levertijd. :c
Ik zou er gewoon een autolader in zetten en een loodgel accu. Als je bereid bent om 40+ euro aan een accu te spenderen kun je er ook wel 2x 7ah loodgel accu inplempen als stroombron voor alles.
maarten30 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:33:
ben een beetje aan het kijken naar een kast voor de dayton sub. ben een beetje aan het spelen geweest met winisd.
verder dan dit kom ik niet:
waarden: Klik! en Klik!

nu staat er dat de kist 34 Liter is.
wat ik wil is dat er een goede diepe bass uit de kast komt. deze moet voornamelijk binnen maar ook (soms) buiten goed spelen. ook zou het gaaf zijn als hij 2 basspoorten heeft.

ik vroeg me af of de kist wat kleiner kan en wat de maten van de poort moeten worden.
zou iemand dat voor mij uit kunnen rekenen of mij een uitleg kunnen geven hoe
kast van ongeveer 22-25 liter. twee maal een 50mm afvoerpijp van 10-15cm lang. Er komt zeker een 'goede diepe bas' uit maar verwacht geen festival bas die door je heen beukt en 100 meter verder nog voelbaar is. Vooral buiten verlies je snel die hele lage tonen van <100hz.

Ik (en een paar andere mensen uit dit topic) hebben allemaal deze dayton sub en zijn er zeker tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Terrz schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:21:
Weet je zeker dat je je schakelende 3,5mm socket goed hebt aangesloten? kabels goed? (geen kabelbreuk).
Dit soort dingen kun je alleen oplossen door gewoon domweg dingen na te lopen en dingen om te ruilen, net zolang tot je de veroorzaker te pakken hebt.
Ik heb even gekeken en heb het probleem geisoleerd, en het lijkt toch echt iets met de bluetooth module te zijn. Als ik de telefoon hier tussen aansluit dan gaan de speakers beide even hard:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/trDMIin.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Terrz schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:21:

[...]

Ik zou er gewoon een autolader in zetten en een loodgel accu. Als je bereid bent om 40+ euro aan een accu te spenderen kun je er ook wel 2x 7ah loodgel accu inplempen als stroombron voor alles.
Dat zou er dan als volgt uit zien toch?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lCTutlw.png
Dan wordt het denk ik wel krap in het kratje, vanavond eens kijken of het zou passen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Royenroy schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:01:
[...]

Dat zou er dan als volgt uit zien toch?
[afbeelding]
Dan wordt het denk ik wel krap in het kratje, vanavond eens kijken of het zou passen. :D
Zo zou dat er inderdaad uit komen te zien. Ik weet niet hoe vaak je een telefoon wil laden en hoeveel uur je wilt spelen? Anders kun je ook wel toe met 1 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Je kan ook gewoon een accu halen met een grotere capaciteit ipv twee parallel schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
De accu ligt hier al, samen met de rest van de onderdelen. Sterker nog, de kratradio is bijna af. Dit zijn nog de puntjes op de I zitten. Deze week hoop ik hem ook te kunnen verven, als ik er de tijd voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Oke, heb mijn eigen probleem al opgelost. Toch een foutje gemaakt bij het solderen, de ground verwisseld met een ander kabeltje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
wesleytjuh schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:06:
[...]

Kan, maar dan een stuk groter, dat gaat met deze schakeling dus niet lukken. Beter kun je gewoon 2 accu's in serie zetten, en de midden aftakking gebruiken als de GND van de versterker. Dan wordt je +24V dus +12V en je "echte" ground dus -12V.
Ik begrijp de midden aftakking niet echt. Zo dacht ik het, klopt dat?Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/jz8yop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Deze potmeter werkt toch met een ta2024 om het volume te regelen?

En deze zijn toch hetzelfde?

[ Voor 15% gewijzigd door BiggyBossB op 29-06-2015 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:09
Is hier al wel eens iemand op het idee gekomen om een li-ion accu uit een accuboormachine te gebruiken voor z'n radio? Protectieprint zit in de accu en er zit altijd een oplader bij.

De accu van mijn boormachine heeft het begeven, deze is 18v en heeft dus 5 cellen. Nu heb ik op Aliexpress Samsung cellen van 2600mah gevonden voor 2.23 euro per stuk. Originele waren 1400mah, dus dat is mooi meegenomen.

Hiermee repareer ik de accu en maak er gelijk een plug aan voor de radio. Zo is hij nog te gebruiken voor de boormachine en voor de radio.

2600mah met een TPA3116d2 versterkertje moet het toch wel een paar uurtjes op leuk volume uithouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yup, dat werkt prima. Enige probleem is dat zulke cellen eigenlijk niet gesoldeerd mogen worden en als je ze al gaat solderen enkel met een stevige bout goed te solderen zijn. Eigenlijk wil je ze gewoon puntlassen.
€2,23 is wel erg scherp trouwens :). Misschien omdat 2600mAh inmiddels al wat "weinig" is, vergeleken met al die 3400mAh cellen van Panasonic.

[ Voor 25% gewijzigd door wesleytjuh op 30-06-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Schuren, fluxen en dan solderen met een platte punt gaat prima met mijn 30W bout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nog steeds wel schadelijk voor de cel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniplaat
Hallo allemaal,

helaas weinig reactie gehad over hoe ik mijn potmeter eventueel zou kunnen aansluiten, daarom heb ik besloten het printplaatje zelf eens te bekijken van dichtbij. Ik heb met mijn beste paint skills het printje en het draaiende gedeelte nagetekend. Dit ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/zje8i8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2zfuxhz.jpg

Ik kan er zelf allemaal theorieen aan gaan vastknopen wat er gebeurt, maar kan iemand mij erop wijzen wat ik sowieso NIET met elkaar moet verbinden? Het mooiste was natuurlijk een volledig aansluitschema, indien mogelijk. Ben erg benieuwd naar de werking van de potmeter. Hopelijk kunnen jullie er meer van maken dan ik zelf.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/300h5z7.jpg
Pin 1 in de tabel is de pin aan de zijkant, dus van rechts naar links tellen..

Mvg,

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
miniplaat schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 21:45:
Hallo allemaal,

helaas weinig reactie gehad over hoe ik mijn potmeter eventueel zou kunnen aansluiten, daarom heb ik besloten het printplaatje zelf eens te bekijken van dichtbij. Ik heb met mijn beste paint skills het printje en het draaiende gedeelte nagetekend. Dit ziet er als volgt uit:

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik kan er zelf allemaal theorieen aan gaan vastknopen wat er gebeurt, maar kan iemand mij erop wijzen wat ik sowieso NIET met elkaar moet verbinden? Het mooiste was natuurlijk een volledig aansluitschema, indien mogelijk. Ben erg benieuwd naar de werking van de potmeter. Hopelijk kunnen jullie er meer van maken dan ik zelf.

[...]

Pin 1 in de tabel is de pin aan de zijkant, dus van rechts naar links tellen..

Mvg,

Jeroen
Als het je echt om de werking van de potmeter gaat kun je misschien overwegen een los topic te maken. Of gewoon te Googlen (of hier de search te gebruiken). Drie keer dezelfde vraag in hetzelfde topic zet vaak weinig zoden aan de dijk.

En de aangedragen oplossing hier was/is geloof ik: koop een nieuwe potmeter. Kost geen drol.

[ Voor 0% gewijzigd door barrymossel op 01-07-2015 08:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
barrymossel schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 08:34:
[...]
koop een nieuwe potmeter. Kost geen drol.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen,

Ik heb gisteren een kratsafe gesoldeerd, de kratsafe van Happer uit de begin post.
Ik wil hem graag doormeten voordat ik hem aansluit, ik wil zeker weten dat ik geen kortsluiting forceer door een slechte of verkeerde connectie.
Het is alleen vervelend dat ik geen regelbare spanningsbron heb, ik heb wel een multimeter.

Heeft iemand een idee hoe ik toch kan checken of mijn soldeerwerk veilig is?
Ik heb een multimeter tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Gewoon doormeten met de multi meter. Piep stand of weerstand, dan zie je vanzelf of je sluiting maakt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
ik wil een low-pass filter gaan maken voor mijn Dayton SD215, nu vroeg ik me af hoe ik deze moet maken om de sub tot 120hz te laten spelen

alvast bedankt voor je moeite!

Gr.
Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realpower
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik heb een potentiometer keer bij dealextreme besteld, maar nu ik deze heb aangesloten volgens het schema van accusafe.

Maar nu is het zo dat hij na een paar graden draaien eigenlijk meteen op vol volume zit. Ligt dit aan de aansluiting of aan de potmeter zelf.

Ik gebruik een TA2024 met 12v 7,2 ah accu
en potmeter van dx.

http://www.dx.com/p/maite...green-308697#.VZQKgPntmko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
realpower schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 17:43:
Ik heb een potentiometer keer bij dealextreme besteld, maar nu ik deze heb aangesloten volgens het schema van accusafe.

Maar nu is het zo dat hij na een paar graden draaien eigenlijk meteen op vol volume zit. Ligt dit aan de aansluiting of aan de potmeter zelf.

Ik gebruik een TA2024 met 12v 7,2 ah accu
en potmeter van dx.

http://www.dx.com/p/maite...green-308697#.VZQKgPntmko
Dat is een lineare potmeter, wat je nodig hebt met een TA2024 is een logaritmische potmeter. Dat verklaart heel goed het gedrag wat je nu hebt :p.
maarten30 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 17:30:
ik wil een low-pass filter gaan maken voor mijn Dayton SD215, nu vroeg ik me af hoe ik deze moet maken om de sub tot 120hz te laten spelen

alvast bedankt voor je moeite!

Gr.
Maarten
Eigenlijk is een BassAmp daar erg geschikt voor. Is enkel een 1e orde filter maar uit eigen ervaring werkt dat prima :)

[ Voor 23% gewijzigd door wesleytjuh op 01-07-2015 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
[b]

Eigenlijk is een BassAmp daar erg geschikt voor. Is enkel een 1e orde filter maar uit eigen ervaring werkt dat prima :)
Ik heb nog een versterker liggen uit een oud project dus wil die gewoon blijven gebruiken ;)

Kun je me uitleggen hoe je een 1e order filter maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realpower
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-06-2022
wesleytjuh schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 19:23:
[...]

Dat is een lineare potmeter, wat je nodig hebt met een TA2024 is een logaritmische potmeter. Dat verklaart heel goed het gedrag wat je nu hebt :p.
Oké jammer, bestellen we wel gewoon weer een andere nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Wie weet een goede oplossing om een achterplaat te maken die je weer gemakkelijk los kan maken? Iets met een tochtstrip? Zou dat werken? en welke pluggen kan je het best voor in multiplex gebruiken zodat schroefjes makkelijk los/vast kunnen
Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink