~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Weet iemand hoe het systeem van de nieuwe mini kratversterker werkt van Heineken??
Ben wel benieuwd, ik ga morgen even langs de Albert heijn om er een op te halen.
Misschien een toffe integratie voor mijn volgende kist.!
Dat vind ik dus raar, een jongen uit mijn klas had er een meegenomen en er wat geen NFC prompt of iets en bij mij speelde de muziek vrolijk door uit mn telefoon.ottermannetje schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 21:41:
als ik zo de reclame zie, ziet eruit als nfc. Zou wel tof zijn in je kist, al vind ik nfc niet altijd even goed werken.
Het lijkt alsof ze een microfoon hebben gebruikt, maar toch ook weer niet. Ik vind het apart. En ik hoop heel erg dat de versterker en de telefoonmodule apart zijn en niet op een mini printplaat. Ik gok het laatste maar dit lijkt me wel erg tof op een grotere kist, dan kan iedereen hatseflats even muziek aanzetten.
druk en typefouten voorbehouden
If There's A Limit, I Mean To Reach And Then Overcome It
En hatseflats, niks geen content onder de 500Hz. Je versterkt de luidspreker van je mobiel, leuk voor zo'n klein hebbeding die toch al geen bas kan weergeven maar voor een fatsoenlijke kist behoorlijk waardeloos. Dan is een NFC sticker en bluetooth module voor een tap to connect optie veel beter.Trexpaxs schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 21:53:
Ik gok het laatste maar dit lijkt me wel erg tof op een grotere kist, dan kan iedereen hatseflats even muziek aanzetten.
Als je wilt kan je de printplaat waarschijnlijk wel ombouwen om met een andere box te werken, maar verwacht niet veel qua kwaliteit. Het is niet alsof je nummer realtime opgezocht word op Spotify en gestreamd word naar het kistje.

Die gebruikt is al.. Ik gebruik deze http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item33930b69ad.Terrz schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:32:
[...]
En als je een andere 12v>5V converter gebruikt? Die usb laders willen bij mij nog wel eens een groundloop geven namelijk. Of proberen een centraal massa punt te maken?
En wat bedoel je met een centraal massa punt? Gewoon alle GND op elkaar aansluiten?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Verwijderd
Acolyte57 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 16:13:
Zag gisteren die Crosley dingen weer; audiotechnisch is het totale meuk maar het concept van zo'n platenspeler in een koffer is toch wel soort van vet. Zit me nu te bedenken of het mogelijk zou zijn om zelf een (wat grotere) boomcase met ingebouwde draaitafel te bouwen, die ook nog kwalitatief geluid kan weergeven...
[afbeelding]
Valt prima te maken, deze heb ik een tijdje geleden gebouwd. Er zijn platenspelers die rechtstreeks werken op 12 volt. Zoek naar een pioneer, serienummer ***Z, die Z geeft aan dat het om de 12 volt versie gaat!
Verder zou ik altijd aanraden de speakers buiten de koffer te houden. Een beetje basweergave resoneert zo hard dat je naald mee gaat trillen, een oorverdovende brom tot gevolg. De platenspeler voorzien van veertjes en dergelijke werkten bij mij ook niet.
Daarnaast heb je ook nog een voorversterker nodig , platenspeler--->voorversterker--> volumeknop-->ta2024-->speakers. HQ heeft een mooie, of je koopt een velleman kitje voor weinig.
Verwijderd
Eerst wil ik jullie bedanken voor alle interessante en leuke berichten.
Ik wil graag een nieuw ontwerp toevoegen en daar heb ik jullie hulp bij nodig.
Dit ben ik van plan te maken, maar dan met speakers
Link afbeelding
Vaak zit ik te dromen van de mogelijkheden en kijk ik rond op dit forum.
Ik vraag waarschijnlijk naar de bekende weg, maar toch nog even voor de zekerheid.
Door mijn enthousiasme heb ik ook een setje elektra besteld.
De volgende onderdelen:
- Sony XSGT1338F (35 Watt RMS)
- MaxAmp20 (modded) (2x 22,5 Watt RMS)
- Onderdelen om een accusafe te solderen
- Accu 12v 7Ah met een lader
Ik vroeg mij af of deze combinatie tussen versterker en speaker goed is.
Op het forum heb ik gelezen dat de specificaties van auto speakers op internet beter zijn dan in real life.
Wat ik zeker wil voorkomen is het clipping fenomeen.
Denken jullie dat ik mijn order moet cancellen en andere speakers bestellen?
Ik heb verder geen ervaring op kistradio gebied
Dank
Leuk idee, zo'n blackbox! Onderdelen zien er prima uit hoor, zeker als je in een kistje van 10-15 liter doet zal er prima geluid uit komen. Clippen kun je met elke combinatie speakers, dan vraag je meer vermogen dan het versterktje kan leveren. Dat hoor je snel genoeg en moet je 'm dus even 1 tikje zachter zetten.Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:57:
Heren,
Eerst wil ik jullie bedanken voor alle interessante en leuke berichten.
Ik wil graag een nieuw ontwerp toevoegen en daar heb ik jullie hulp bij nodig.
Dit ben ik van plan te maken, maar dan met speakerserin:
[afbeelding]
Link afbeelding
Vaak zit ik te dromen van de mogelijkheden en kijk ik rond op dit forum.
Ik vraag waarschijnlijk naar de bekende weg, maar toch nog even voor de zekerheid.
Door mijn enthousiasme heb ik ook een setje elektra besteld.
De volgende onderdelen:
- Sony XSGT1338F (35 Watt RMS)
- MaxAmp20 (modded) (2x 22,5 Watt RMS)
- Onderdelen om een accusafe te solderen
- Accu 12v 7Ah met een lader
Ik vroeg mij af of deze combinatie tussen versterker en speaker goed is.
Op het forum heb ik gelezen dat de specificaties van auto speakers op internet beter zijn dan in real life.
Wat ik zeker wil voorkomen is het clipping fenomeen.
Denken jullie dat ik mijn order moet cancellen en andere speakers bestellen?
Ik heb verder geen ervaring op kistradio gebied, het is mijn eerste kratje en doe een beroep op de zichtbare ervaring.
Dank
Heel cool!!! Ik ga even zoeken naar die 12v PioneersVerwijderd schreef op zondag 14 juni 2015 @ 18:04:
Valt prima te maken, deze heb ik een tijdje geleden gebouwd. Er zijn platenspelers die rechtstreeks werken op 12 volt. Zoek naar een pioneer, serienummer ***Z, die Z geeft aan dat het om de 12 volt versie gaat!
Verwijderd
Bedankt voor de snelle reactie, dus clippen ontstaat door langere tijd te veel vermogen vragen.Terrz schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:07:
[...]
Leuk idee, zo'n blackbox! Onderdelen zien er prima uit hoor, zeker als je in een kistje van 10-15 liter doet zal er prima geluid uit komen. Clippen kun je met elke combinatie speakers, dan vraag je meer vermogen dan het versterktje kan leveren. Dat hoor je snel genoeg en moet je 'm dus even 1 tikje zachter zetten.
Goed om te weten.
Ik kan het voorkomen door een potmeter toe te voegen en die iets dicht te draaien, of is dat een verkeerde aanname?
Je kan zo lang je wil veel vermogen vragen van het versterktje hoor, ik heb het niet helemaal duidelijk uitgelegd.Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:17:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie, dus clippen ontstaat door langere tijd te veel vermogen vragen.
Goed om te weten.
Ik kan het voorkomen door een potmeter toe te voegen en die iets dicht te draaien, of is dat een verkeerde aanname?
Je versterkertje kan op 12 volt (wat je 7ah accu levert) zo'n 2x15W vermogen leveren. Als je je volume van je muziekbron (zoals een laptop) voluit zet heb je kans dat je versterkertje meer dan die 2x15W wil gaan leveren maar dit niet kan. Dit resulteert in overstuurd geluid wat je in speakers terug gaat horen. Dit noem je clipping en geeft een 'ksssggt ksssggt kssggt' (of zoiets
Verwijderd
Ik heb bewust goede speakers en versterker genomen zodat ik eventueel voor volgende zomer een modificatie kan doen om 14,5 V te laten afgeven (DC-DC boostconverter).
Verwijderd
Dank voor je reactie, nog een laatste ding.lutkeveld schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:08:
Maak je niet druk om het aantal watts. Dat verschil is amper hoorbaar en de inefficiëntie van een boostconverter zeker niet waard. Clipping hoef je je ook niet zorgen om te maken. Het is niet schadelijk en zodra je het hoort zet je het volume wat zachter,
Een accu in een gesloten kist (luchtdicht) wordt behoorlijk warm neem ik aan, is koeling noodzakelijk?
Zo dat er lucht bij kan (gaten boren)?
Verwijderd
Duidelijk, denk je dat ik mij in een 'gevaren-zone' begeef met deze keuze voor speakers en versterker?borft schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:23:
Clipping is wel iets waar je op moet letten. Wat er in feite gebeurt, is dat de amplitude te hoog wordt, daardoor raakt de uitgang in verzadiging (tegen de bovenkant van de voedingsspanning), en daardoor vlakt de golf af. Zie het als een sinusgold, die in plaats van mooi rond aan de bovenkant een rechte lijn wordt. Hierdoor is er tijdelijk even sprake van een gelijkstroom. Het effect hiervan is dat er heel even maximaal vermogen door je speaker loopt, terwijl de conus nauwelijks beweegt. Dit zorgt ervoor dat de spoel wel warm wordt, maar niet gekoeld wordt (er is geen beweging). Als dit te lang duurt, met teveel vermogen, kan je speaker kapotgaan (de spoel kan doorbranden, of smelten).
- het geluid iets zachter zet als de vervorming hoorbaar is
- ervoor zorgt dat je niet superlang achter elkaar het geluid laat vervormen
Een beetje vervorming door clipping kan geen kwaad, dus als je gewoon een beetje oplet is er geen groot risico. Het venijnige van clipping is dat je met bv een 20W versterker alsnog speakers die bv 50W kunnen hebben stuk kunt krijgen, doordat de belasting heel anders is dan waarvoor ze bedoeld zijn.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Geen idee of zo'n spreekspoel theoretisch echt 15W kwijt kan. Ik heb nog wel een spreekspoel staan die uit een 16 (of was het 13?) cm autospeaker komt. Zal eens kijken hoe warm zo'n ding word als je er een TA2024 flink op los laat. Of voor de theoretische test; de spreekspoel gebruiken om een accu kort te sluiten. Dan moet hij 9W (6V) / 36W (12V) kwijt.
Ik heb vanmiddag mijn versterker binnen gekregen en nu is mijn kistradio eindelijk af.
Omdat ik veel inspiratie van dit topic had gekregen wil ik hem hier graag showen.

Het gaat hier om een pam8403 versterker.
Met dank aan Audi19999 voor de versterker.
Is een 6V acculutkeveld schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:55:
Huh, een PAM8403 op een 12V accu?
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Verwijderd
Vette kist geworden !!! Hoop dat je er veel plezier mee hebt !caspervu schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:48:
Hallo allemaal
Ik heb vanmiddag mijn versterker binnen gekregen en nu is mijn kistradio eindelijk af.
Omdat ik veel inspiratie van dit topic had gekregen wil ik hem hier graag showen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het gaat hier om een pam8403 versterker.
Met dank aan Audi19999 voor de versterker.
Verwijderd
misschien een pam8403 verbinden met een a2dp en ground loop isolator ertussen ?Maartinho schreef op maandag 15 juni 2015 @ 22:06:
Mensen, ik ben op zoek naar een versterker van rond de 5w (pam8043 of soortgelijk hieraan) met ingebouwde Bluetoothmodule. Kent iemand zoiets? Of eventueel een makkelijk te solderen module? Heb eens een via alieexpress een module besteld maar die was zo verschrikkelijk klein dat die echt niet te solderen was.
De module die ik besteld had bleek zo groot als de nagel van mijn duim.. dat probeer ik te vermijden. Je hebt ook wel van die standaard Bluetooth kant en klaar ding en. Maar ik ben bang dat die teveel zullen pakken van mijn powerbank...
Voor het betere geluid zou de kist berekend moeten worden?
Of zou ik goede speakers kunnen pakken in een zo klein mogelijke behuizing?
Versterker zal wel gewoon een maxamp worden ofzo.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
In totaal 75 cm breed, maar nog geen 25 cm diep.
Iemand op- of aanmerkingen?

Voor aankomende zomervakantie nemen wij 3 kistradio's mee op vakantie maar wat is de makkelijkste manier om alle drie de kisten aan te sturen vanaf 1 device? om het signaal te gaan splitten door twee splitters aan elkaar te verbinden lijkt me niet de beste optie. Weten jullie nog een mogelijkheid die niet te duur is?
Nu heb ik gezocht op Accusafe.nl maar kan ze daar niet vinden, of ik heb er overheen gekeken. Dan hoor ik het graag! want ik heb mijn winkelwagentje al klaar staan, zodra ik zeker weet dat ik ze hier niet kan kopen plaats ik pas mijn bestelling.
Iemand suggesties waar ik deze LED behuizingen kan kopen?
Bedankt voor het aanbod! na even goed zoeken op ebay heb ik ze gevonden onder de trefwoorden: '5mm led case metal'. Ik zal in ieder geval de rest van mijn bestelling plaatsen!wesleytjuh schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:58:
Ik heb die wel liggen hoor. Stuur maar even een DM of mail en we komen er wel uit.
Waarom doe je de electronica niet bij de full-range speakercompartimenten in? Dat geeft net weer wat extra liters zodat de jbl's net wat dieper gaan. De Dayton zal het lage werk op zich nemen, maar het is wel fijn als de jbl's tot 150hz goed hun werk kunnen doen. In mijn kist heeft de Dayton subwoofer ook iets van 23-24 liter en de twee jbl's zitten samen in een 12 liter compartiment met de elektronica. Het crossoverpunt zit geloof ik op 150hz.barrymossel schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 00:20:
Zojuist even een Sketchup model gemaakt voor een eventuele nieuwe kist. Hier komt in het midden compartiment (24 l.) de Dayton SD215A-88 sub. Links- en rechtsonder twee 6 liter compartimenten voor twee 13 cm (JBL) speakers. Daarboven accu/voeding/accusafe/TA2024's. Acculader zal ook ergens in een compartiment geplaatst worden (afhankelijk van het formaat). Boven de sub twee 5 cm sub-poorten.
In totaal 75 cm breed, maar nog geen 25 cm diep.
Iemand op- of aanmerkingen?
[afbeelding]
[afbeelding]
Heeft iemand toevallig een squeezebox radio? En wat voor speaker(s) zou ik moeten gebruiken om een soort gelijk geluid te kunnen produceren.
Ik Ben niet heel erg thuis in wattage en vermogen. Maar volgens mij is dat ook in theorie ook niet heel goed te vergelijken.
dus misschien is er hier een ervaringsdeskundige? Of iemand die hier iets zinnigs over kan roepen?
Het idee is om de elektronica compartimenten afsluitbaar te maken, zodat je makkelijk bij alles kunt wat evt. vervangen of uitgebreid zal worden (grotere accu of andere versterker bijvoorbeeld). De compartimenten voor de speakers + sub kan ik dan geheel vastlijmen en luchtdicht maken. En ergens las ik dat het niet veel zal schelen (3dB?) als ik twee keer 6 liter gebruik i.p.v. 12 liter. Klopt toch?Terrz schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:59:
[...]
Waarom doe je de electronica niet bij de full-range speakercompartimenten in? Dat geeft net weer wat extra liters zodat de jbl's net wat dieper gaan. De Dayton zal het lage werk op zich nemen, maar het is wel fijn als de jbl's tot 150hz goed hun werk kunnen doen. In mijn kist heeft de Dayton subwoofer ook iets van 23-24 liter en de twee jbl's zitten samen in een 12 liter compartiment met de elektronica. Het crossoverpunt zit geloof ik op 150hz.
Heeft toch geen nut als je toch al het laag weg filtert....Dan zou je de behuizing gewoon iets kleiner kunnen maken.Terrz schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:59:
dat geeft net weer wat extra liters zodat de jbl's net wat dieper gaan.
Scheelt niks, alleen in gewicht, totaal volume en moeilijkheid van het in elkaar zetten vanwege het extra hout. Het is ook handiger qua bedrading om de groepen (electronica, sub, speakers) apart bij elkaar te houden.barrymossel schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:26:
[...]
Het idee is om de elektronica compartimenten afsluitbaar te maken, zodat je makkelijk bij alles kunt wat evt. vervangen of uitgebreid zal worden (grotere accu of andere versterker bijvoorbeeld). De compartimenten voor de speakers + sub kan ik dan geheel vastlijmen en luchtdicht maken. En ergens las ik dat het niet veel zal schelen (3dB?) als ik twee keer 6 liter gebruik i.p.v. 12 liter. Klopt toch?
Scheelt wel een paar hertz in diepgang, maar echt hoorbaar is het niet. Hangt ook een beetje van de speaker af, meestal is 15 het kleinste volume met een acceptabele response.ottermannetje schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:20:
volgens mij is deze vraag al tig keren voorbij gekomen, maar ik kan de antwoorden er nu niet op vinden: kan ik beter een 25-30l behuizing gebruiken voor 2 16cm autospeakers of voldoet een liter of 15 ook? ik snap ook wel dat die 30l sowieso beter geluid geeft, maar in hoe verre is dit hoorbaar?
Vandaag naar het fablab geweest

[ Voor 6% gewijzigd door lutkeveld op 17-06-2015 20:51 ]
Naar aanleiding van mijn vorig bericht, weer eens zitten snuffelen op internet.
Bij accusafe kwam ik de boominator micro speaker set tegen. Aangezien de boominator's 1 v/d betere radiokisten zijn, verwacht ik dat deze micro ook goede kwaliteit muziek geeft met een beperkt formaat.
Alleen kon ik niet veel info vinden, afgezien van een enkele foto.
Iemand hier meer info over?
@lutkeveld. Begrijp ik het goed dat jij nu bezig bent met een boominator micro?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Verwijderd
Deze doet het voorlopig uitstekend maar over 1 ding maak ik me zorgen, ik heb een ta2024 versterker(gemod) en JBL GTO938 speakers. Ik heb me inmiddels aardig ingelezen op het forum en zie daar dat deze speakers 2 ohm zijn, nu horen er op de ta2024 4 ohm speakers en anders kunnen je speakers kapot gaan.
Ik zie als oplossing de speakers in serie aansluiten op 1 kanaal zetten. Maar volgens mij verlies ik dan m’n stereo geluid, en dan moet er volgens mij een stereo naar mono converter tussen.
Nu vraag ik me af, is het niet mogelijk om tussen de + draad van de versterker en de speaker een 2 ohm weerstandje te solderen zodat het totaal 4 ohm word?
Ta2024 is gemod door accusafe, bluetooth module is van sure ook via accusafe besteld, voeding is 12v 4a. Speakers zijn momenteel rechtstreeks links en rechts op de ta2024 aangesloten.
In dit forum zijn alle ontwikkelingen rondom de MINI/MICRO te vinden: http://forum.speakerplans...nt-thread_topic74610.html
Er is een MK1 geweest met belachelijk goedkope en lichte, maar goede, speakers (Aura NS6). Die speakers worden helaas niet meer geproduceerd. Het is ook mogelijk deze variant te bouwen met de Aura NS525, dan moeten de afmetingen iets aangepast worden.
De MK2 heeft een design gebaseerd op de SP60's van Monacor. Monacor heeft helaas een paar jaar geleden de parameters gewijzigd waardoor de woofers in de mini flink wat diepgang missen en een midbass bult hebben.
De MK3 is in ontwikkeling en is gebaseerd op de ND140 (grote broertje van de ND105 die ik gebruik). Totale constructie weegt slechts 6kg zonder accu en heeft een volume van ongeveer 12 liter.
Wat ik aan het bouwen ben is dus geen Boominator, maar een eigen design dat veel van de design gedachten achter de Boominator gebruikt.
Terrz schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:59:
[...]
Waarom doe je de electronica niet bij de full-range speakercompartimenten in? Dat geeft net weer wat extra liters zodat de jbl's net wat dieper gaan. De Dayton zal het lage werk op zich nemen, maar het is wel fijn als de jbl's tot 150hz goed hun werk kunnen doen. In mijn kist heeft de Dayton subwoofer ook iets van 23-24 liter en de twee jbl's zitten samen in een 12 liter compartiment met de elektronica. Het crossoverpunt zit geloof ik op 150hz.
Ok, op basis van jullie advies poging 2: beetje zoals het design van Terrz, alleen dan wat langwerpiger en minder diep. 18 liter voor 13 inch speakers en elektronica. Kan dat kwaad? Eventueel kan ik voor de elektronica toch een apart compartiment maken. En nu ik even zit te denken kan ik ook de totale breedte 10 cm minder maken door het compartiment voor de 13 inch en elektronica 12 liter te maken. Maakt het dan niet uit dat de elektronica ook een paar liter inneemt?lutkeveld schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:47:
[...]
Heeft toch geen nut als je toch al het laag weg filtert....Dan zou je de behuizing gewoon iets kleiner kunnen maken.
[...]
Scheelt niks, alleen in gewicht, totaal volume en moeilijkheid van het in elkaar zetten vanwege het extra hout. Het is ook handiger qua bedrading om de groepen (electronica, sub, speakers) apart bij elkaar te houden.

Ziet er tof uit! Ga zelf denk ik toch niet voor het lasersnijden. Hoewel ik het erg mooi vind, is het toch redelijk aan de prijs en kan ik nergens een beetje dik materiaal vinden dat ze kunnen snijden (voor een fatsoenlijke prijs).lutkeveld schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:47:
[...]
Scheelt wel een paar hertz in diepgang, maar echt hoorbaar is het niet. Hangt ook een beetje van de speaker af, meestal is 15 het kleinste volume met een acceptabele response.
Vandaag naar het fablab geweest![]()
[afbeelding]
Heb je de autospeakers al? Je verspilt daar enorm veel ruimte mee. Ze kunnen tot ~70Hz spelen, en nemen daarom ook de benodigde ruimte in, terwijl ze achter een hoogdoorlaatfilter zitten en de sub het subwerk doet. In principe kan je de sub tot 300hz door laten spelen en dan crossen naar twee 3" fullrangers oid.
Vergeef me deze vraag, maar gaat jouw voorstel niet ten koste van (geluids)volume?
Thnx, die micro MK3 is zeer interessant. Vind alleen het design niet zo mooi, ik bedoel dan die speakers die tegen over elkaar zitten. Heb ze het liefst naast elkaar. Schijnbaar is dat minder efficiënt.lutkeveld schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 21:00:
Foto's zijn gefixt
In dit forum zijn alle ontwikkelingen rondom de MINI/MICRO te vinden: http://forum.speakerplans...nt-thread_topic74610.html
Er is een MK1 geweest met belachelijk goedkope en lichte, maar goede, speakers (Aura NS6). Die speakers worden helaas niet meer geproduceerd. Het is ook mogelijk deze variant te bouwen met de Aura NS525, dan moeten de afmetingen iets aangepast worden.
De MK2 heeft een design gebaseerd op de SP60's van Monacor. Monacor heeft helaas een paar jaar geleden de parameters gewijzigd waardoor de woofers in de mini flink wat diepgang missen en een midbass bult hebben.
De MK3 is in ontwikkeling en is gebaseerd op de ND140 (grote broertje van de ND105 die ik gebruik). Totale constructie weegt slechts 6kg zonder accu en heeft een volume van ongeveer 12 liter.
Wat ik aan het bouwen ben is dus geen Boominator, maar een eigen design dat veel van de design gedachten achter de Boominator gebruikt.
Stel ik gebruik 10cm speakers, deze bijvoorbeeld, hoe klein kan ik de kist maken.
Of zou ik toch beter 13cm speakers moeten pakken om redelijk goed geluid te krijgen.
* thijsco19 Voelt zich echt weer noob met deze vragen maar wil het deze keer wel beter doen dan de vorige keren..
[ Voor 14% gewijzigd door wesleytjuh op 17-06-2015 22:10 ]
Sowieso ook eens verdiepen in het bouwen op de goede manier
Tot nu toe maar wat plankjes tegen elkaar geschroefd in de vorm van een kist.
Om eerlijk te zijn, zal nog wel effe duren voordat ik daadwerkelijk eraan begin..
[ Voor 21% gewijzigd door thijsco19 op 17-06-2015 22:25 ]
Heb je trouwens geen elco in je kist? Of is dat niet nodig? (Heb een 7,2Ah gelaccu besteld...)Terrz schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:38:
[...]
Dit is mijn schema:
[afbeelding]
Jij hoeft geen aansluiting voor een externe accu, geen relais, geen bluetooth module.
Gewoon accu, voltmeter, aansluiting voor lader, aan/uitknop.
Het versterker (2xTA2024) & crossover gedeelte zou voor jou wel het zelfde blijven. Of je moet passief gaan filteren, maar daar kan ik je niet verder mee helpen. Actieve crossovers zijn er van vele merken en soorten, ik zou marktplaats gewoon in de gaten houden als je met dit ontwerp aan de slag wilt.
Ik heb geen elco in m'n kist, waar denk je dat die voor nodig is dan?barrymossel schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:16:
[...]
Heb je trouwens geen elco in je kist? Of is dat niet nodig? (Heb een 7,2Ah gelaccu besteld...)
Nou, in de OP staat:Terrz schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:37:
[...]
Ik heb geen elco in m'n kist, waar denk je dat die voor nodig is dan?
Dus meer dan 2A (piek?). Met twee TA2024's en een crossover (en bluetooth bordje) haal je dat soms qua pieken wel (gaf je ergens zelf ook al aan (3A)).Een condensator is vooral handig wanneer je versterker grote stromen vraagt die de accu niet ineens kan leveren (bij een gelaccu >2A).
[ Voor 0% gewijzigd door barrymossel op 18-06-2015 11:45 . Reden: typo ]
Ah zo! Nee ik heb er geen condensator in, condensator gebruik heb ik hier nog weinig van gezien en volgens mij is dit ook niet nodig. Maar wellicht dat wesley of lutkeveld daar meer over kunnen zeggen, hun hebben er meer verstand vanbarrymossel schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:40:
[...]
Nou, in de OP staat:
[quote}Een condensator is vooral handig wanneer je versterker grote stromen vraagt die de accu niet ineens kan leveren (bij een gelaccu >2A). [/quote]
Dus meer dan 2A (piek?). Met twee TA2024's en een crossover (en bluetooth bordje) haal je dat soms qua pieken wel (gaf je ergens zelf ook al aan (3A)).
Ik heb er een 5A voeding in, dat is ruim voldoende met 2x ta2024 en actief crossover.barrymossel schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:44:
En hoeveel ampère voeding heb je? Ga morgen e.e.a. aansluiten (net de tweede TA2024 besteld) namelijk
De TA2024 voor de midden en hoge tonen voor neemt veel minder dan de TA2024 die aan de subwoofer komt. De basstonen vreten namelijk de meeste energie. Een actief crossover neemt ongeveer 150ma en het bluetooth bordje eigenlijk niks (10ma wanneer actief).
Nee, waarschijnlijk geen klasse D versterker en dus een stroomslurper.
Ik zou voor een TA2024 + gewone bluetooth module gaan.
Is eigenlijk overbodig met een MaxAmp + goede accu/voeding en korte kabels. De MaxAmp heeft meer dan voldoende capaciteit op het bord zitten om pieken op te vangen. Bij een TA2024 is dat wat minder, maar gezien de lage stroom waarschijnlijk nog steeds voldoende.Terrz schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:43:
[...]
Ah zo! Nee ik heb er geen condensator in, condensator gebruik heb ik hier nog weinig van gezien en volgens mij is dit ook niet nodig. Maar wellicht dat wesley of lutkeveld daar meer over kunnen zeggen, hun hebben er meer verstand van. Als het klopt wat jij zegt zou ik ook een condensator moeten inbouwen namelijk, zeker als ik mijn nieuwe versterker bordje binnen komt.
http://www.ebay.com/itm/T...ain_0&hash=item35e79bf9ee
Iemand die hier al ervaring mee heeft? Zo ja, hoe klinkt deze versterker vergeleken met een TA2024 (volume)? Gaat gebruikt worden i.c.m. een step up converter.
[ Voor 7% gewijzigd door Raz3r op 18-06-2015 12:17 ]
[ Voor 3% gewijzigd door lutkeveld op 18-06-2015 12:23 ]
Moet je die ook modden voor een lager ingangsweerstand? Of is dat niet nodig?lutkeveld schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:22:
De TK2050 is wel een goede chip. De STA508 is de grote broer, schijnt beter te zijn en is goedkoper. Je hebt 5 tot 6 keer zoveel vermogen beschikbaar tov de TA2024. Dat is een flink verschil en is zeker hoorbaar.
Is dat ook niet nodig?Wat je ook kunt doen als je 2 speakers en een subwoofer wilt aansluiten, is kiezen voor een dubbelspoelswoofer. Je hebt dan 2 versterkers nodig, een voor de speakers, en de andere voor de dubbelspoelswoofer. Let wel, je ingangssignaal moet voor de wooferversterker op beide kanalen gelijk zijn. Dus óf het linkeringangssignaal splitten naar beide ingangen op de versterker óf het rechteringangssignaal.
ik heb wel degelijk twee versterkertjes en mijn ingangsignaal wordt gesplit in de actieve crossover.barrymossel schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:07:
@ Terrz, dit zie ik in jouw schema ook niet terug:
[...]
Is dat ook niet nodig?
Dit is mijn schema (al ben ik hier de pluskabel van een versterker vergeten zie ik en de bedrading bij de voltmeter klopt niet):

[ Voor 11% gewijzigd door Terrz op 18-06-2015 13:12 ]
Het gaat om deze zin:Terrz schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:10:
[...]
ik heb wel degelijk twee versterkertjes en mijn ingangsignaal wordt gesplit in de actieve crossover.
Dit is mijn schema (al ben ik hier de pluskabel van een versterker vergeten zie ik en de bedrading bij de voltmeter klopt niet):
[afbeelding]
Wist niet dat dat ook in de crossover gebeurde. Doet ieder (actief) filter dat?Let wel, je ingangssignaal moet voor de wooferversterker op beide kanalen gelijk zijn. Dus óf het linkeringangssignaal splitten naar beide ingangen op de versterker óf het rechteringangssignaal.
Euhm nee, dat heb ik er niet inbarrymossel schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:15:
[...]
Het gaat om deze zin:
[...]
Wist niet dat dat ook in de crossover gebeurde. Doet ieder (actief) filter dat?
Hiermee heb ik het dus specifiek over het "<200Hz is alles mono" deel, dat is imo helemaal niet zo bij alle muziek. Of je echt van 2 stereo naar mono moet gaan om dat daarna weer op beide kanalen aan te sluiten om "annuleringsverschijnselen" te voorkomen is een ander verhaal. Ik heb geen testen zonder stereo -> mono omvormer gedaan, dus dat is moeilijk te zeggen
[ Voor 29% gewijzigd door wesleytjuh op 18-06-2015 15:19 ]
Ik heb wel eens een selectie uit mijn tracklist door een editor heen gehaald om de theorie te checken:
-Beide kanalen lowpassen op 120Hz
-1 kanaal 180 graden uit fase zetten
- Kanalen samenvoegen
Behalve wat artifacts viel er niks te horen, wat zou bevestigen dat de bas mono / joint stereo is. Maar een stereo -> mono schakeling kan nooit kwaad.
[ Voor 6% gewijzigd door lutkeveld op 18-06-2015 15:27 ]
Maar zou dat dan niet betekenen dat wanneer je zonder de stereo-mono een dual coil sub aansluit op beide kanalen van de TA2024, dat je zowel de linker als rechter bass hoort? Dus geen probleem?wesleytjuh schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:37:
Compleet los. Was goed te horen dat een deel van het nummer mistte. Na opnieuw verbinden klonk het nummer weer zoals verwacht. Let wel dat vooral dubstep graag zijn bass van links naar rechts en dergelijke door de kanalen gooit.
@Terrz, de CX-2 wordt opgestuurd
[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 18-06-2015 19:13 . Reden: toevoeging ]
Dat is wel bij bijna alle muziek zo, ook moderne. Wij hebben die joint er ook niet in zitten, dat maakt echt niets uit voor die range. Ons laag klinkt geowon goed.wesleytjuh schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:13:
Is dat wel zo? Misschien voor "ouderwetse" muziek maar ik had laatst met mijn SD215 het idee dat de muziek niet helemaal klopte, het geluid uit de sub klopte simpelweg niet en dat bleek een kanaal te zijn wat los hing. Hierdoor kwam maar het halve signaal door(en het halve vermogen, maar dat was niet merkbaar). Dit was overigens met drum and bass/dubstep, waarbij de bass een belangrijk onderdeel is. Maar slechts 1 kanaal voor de sub gebruiken leverde dus erg "vage" muziek op. Stereo -> mono is dus imo zeker wel te adviseren, afhankelijk van de muzieksoort wellicht.
Hiermee heb ik het dus specifiek over het "<200Hz is alles mono" deel, dat is imo helemaal niet zo bij alle muziek. Of je echt van 2 stereo naar mono moet gaan om dat daarna weer op beide kanalen aan te sluiten om "annuleringsverschijnselen" te voorkomen is een ander verhaal. Ik heb geen testen zonder stereo -> mono omvormer gedaan, dus dat is moeilijk te zeggen. Werkt iig prima zo!
Verschillende signalen zou met twee losse speakers ook gek werken, omdat laag zichzelf akoestisch uit twee speakers net zo goed uitdooft als dat een dubbelspoels woofer dat elektrisch doet (alleen is die akoestische uitdoving minder effectief en de elektrische 100% effectief).
Volgens mij is de hele reden dat laag bijna altijd mono gemixt wordt, omdat je anders allemaal vage akoestische problemen kan krijgen.
http://theproaudiofiles.com/mono-in-a-stereo-mix/
[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 18-06-2015 19:35 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Punt 3 suggereert toch dat in een mono speaker de twee kanalen elkaar kunnen uitfaseren? En dat is dan de reden waarom men zo min mogelijk stereo bass moet gebruiken in muziek?In the digital age (disregarding the recent vinyl revival for now) there are still reasons to keep your bass in mono:
- Bass frequencies have a lot of energy (they move lots of air) and will take up more space in a mix than mid or high frequencies. Keeping the bass mono will limit the amount of space used.
- Most subwoofers are mono anyway so you’ll have more control over the sound being played back on different systems if you keep the bass in mono.
- Stereo information might very well mean phase problems when the left and right channels combine (in a mono speaker or in the phantom center between two speakers). Bass frequencies are sensitive to phase problems and can easily lose punch and definition.
Ik heb het hele topic doorgespit hierop (zou misschien in de startpost moeten komen):ottermannetje schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:03:
als ik een kist wil bouwen kan ik dan beter 9 of 12mm mdf/multiplex gebruiken? bij 9mm eventueel bracing? want het scheelt best veel in gewicht
MDF zorgt voor een klein beetje voor demping, dus zou geluidstechnisch de beste keuze zijn. Dit is echter in een kistradio verwaarloosbaar, dus dan is de keuze voor multiplex beter: lichter, steviger en kan beter tegen vocht. Helaas wel wat duurder.
Dikte van het materiaal ligt aan de grootte van je kist (en de keuze tussen MDF/multiplex). Bij kleinere kisten is 9 mm multiplex prima. Bij grotere beter 12 mm multiplex (of 9 mm en verstevigen met (geboorde) schotten of bracing).
12mm voor multiplex vind ik dan ook overdreven, 9 mm zou ik gebruiken bij een grote/zware kist, zelf zou ik wel altijd balkjes in de hoeken maken. Dat is sowieso veel makkelijk om alles vast te schroeven/spijkeren en een stuk steviger.
Ik heb ze gesoldeerd. Maar kabelschoentjes werkt ook prima, je hebt gewoon van die standaard maten die er op passen.barrymossel schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:01:
Even klein snel vraagje tussendoor: hoe bevestigen jullie bij voorkeur de kabels aan de speakers? Solderen of kabelschoentjes? En welke ma(a)t(en) hebben die laatste dan?
Net even de kabels aan de Dayton sub geknoopt en in een kartonnen doos gehangen (zonder filter). Niks te klagen. Lekker terror lawaai. Alleen is het uitgangssignaal van mijn Sony Z3C wel erg laag heb ik het gevoel. Vol volume gaat ie niet eens oversturen. TA2024 is wel gemod.
Vreemd, en als je eens een andere audio player installeerd uit de playstore zoals rocketplayer of poweramp? Daar kun je het uitgangssignaal ook nog versterken.barrymossel schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 17:28:
Vind die schoentjes ook wel handig, maar lees er wat negatieve dingen over (waarschijnlijk van zeikerds die ook onnodige elco's en mono-stereo-mods gebruiken![]()
![]()
). Ga morgen maar eens bij de bouwmarkt kijken.
Net even de kabels aan de Dayton sub geknoopt en in een kartonnen doos gehangen (zonder filter). Niks te klagen. Lekker terror lawaai. Alleen is het uitgangssignaal van mijn Sony Z3C wel erg laag heb ik het gevoel. Vol volume gaat ie niet eens oversturen. TA2024 is wel gemod.
Vanuit spotify haal ik ook niet mijn maximale output trouwens, dan moet ik het volume nog gainen op de crossover.
---edit---
En ja, nu met CM12.1 gaat hij een stukje harder. Apart
Elektronica van de kist zit in elkaar en klinkt al redelijk. Nu dus de kist nog...
[ Voor 25% gewijzigd door barrymossel op 20-06-2015 15:17 . Reden: toevoeging ]
Je kan ook je TA2024 modden voor de output van je telefoon. de 4K7 mod is een algemene vuistregel, volgens mij gebaseerd op een output van 200mV. Je kan zelf meten hoeveel output je mobiel heeft door een sinus af te spelen en het voltage te meten. Aan de hand van dat gegeven en een formule uit de datasheet van de TA2024 kan je de correcte modweerstandwaarden berekenen.
Fifa4ever. Schema ziet er prima uit, kijk wel uit dat je het goed bedraad en niet bijvoorbeeld de accu met de voeding doorverbind. Je kan de pluspolen schakelen met een SPDT of alles schakelen met een DPDT. TA2024 op de 'input', voeding en accu op de 'output. Om wat extra zekerheid in te bouwen is het goed om een zekering te gebruiken voor de accu.
[ Voor 0% gewijzigd door barrymossel op 20-06-2015 18:15 . Reden: typo ]
Dit topic is gesloten.
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink