Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.277 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raz3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2024
Terrz schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:31:
[...]

Luid in de zin van op z'n luidst? Ben wel benieuwd naar het verbruik namelijk.
Ja, dit was wel op het luidst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 16:32
Raz3r schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:34:
[...]

Ja, dit was wel op het luidst. :)
Dus dan zou je kist met een 2x40W versterker + TA2024 op z'n luidst gemiddeld 1A trekken? Dat lijkt me wel heel weinig :P.

Er is hier trouwens ooit het idee van een kistradio meeting geopperd, maar hier is nooit wat van terecht gekomen. Is hier nog animo voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-02-2022
Terrz schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:37:
[...]

Dus dan zou je kist met een 2x40W versterker + TA2024 op z'n luidst gemiddeld 1A trekken? Dat lijkt me wel heel weinig :P.

Er is hier trouwens ooit het idee van een kistradio meeting geopperd, maar hier is nooit wat van terecht gekomen. Is hier nog animo voor?
Dat lijkt me echt gaaf! Ik heb het idee niet naar voren horen komen dus waarschijnlijk was dit voor dat ik op dit forum zat. Dus het is slecht dat dit idee is weggestopt in de doofpot!

[ Voor 5% gewijzigd door Evertman op 03-06-2015 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raz3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2024
[...]

Heb zeker 5 uur gespeeld op het luidste volume, er zat toen ik begon 12,5V in de accu. Toen ik de voltmeter na 5 uur ging checken zat er nog 12,0V in. Je kan doorgaan tot 11,5V zonder dat de accu te diep ontlaad (?) dus ik verwacht dat het ongeveer 7 uur mee zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-10 16:42
Oke, ik heb nu al de hele dag mijn mini boominator draaiend naast me staan (op de voeding, het wachten is op de accusafe 4.0), en erger me kapot aan het bereik van de bluetooth chip. De chip zit in de kist gemonteerd, en de speakers en dergelijke zorgen er voor dat (zelfs als mijn mobiel nog geen meter verderop ligt) de muziek hapert. ik heb wel eens gelezen dat het bereik te vergroten is, maar ben dit even kwijt :$

Wie kan mij zo snel vertellen hoe ik (dmv een kabel aan de chip solderen ofzo) het bereik kan vergroten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:08
[...]

Dat geloof ik wel hoor :). Zo'n Ta2024 zonder lage tonen doet maar 200-250mA vermoed ik. Sub zal het overige vebruik voor zich nemen.

Meet lijkt me nog streeds erg tof, kan in principe bij ons, echter is dat te ver rijden voor de meeste vermoed ik.. De ruimte/voorzieningen zijn er iig.
djrednas schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:15:
Oke, ik heb nu al de hele dag mijn mini boominator draaiend naast me staan (op de voeding, het wachten is op de accusafe 4.0), en erger me kapot aan het bereik van de bluetooth chip. De chip zit in de kist gemonteerd, en de speakers en dergelijke zorgen er voor dat (zelfs als mijn mobiel nog geen meter verderop ligt) de muziek hapert. ik heb wel eens gelezen dat het bereik te vergroten is, maar ben dit even kwijt :$

Wie kan mij zo snel vertellen hoe ik (dmv een kabel aan de chip solderen ofzo) het bereik kan vergroten? :)
Heb je een iPhone? Gek genoeg lijkt het bereik met een Samsung bv veel verder te zijn. Met mijn iPhone is het ook redelijk slecht inderdaad. Wellicht zit de module te dicht bij de versterker? Dat zou zeker wel kunnen storen.

[ Voor 38% gewijzigd door wesleytjuh op 03-06-2015 20:19 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
wesleytjuh schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:17:
[...]

Dat geloof ik wel hoor :). Zo'n Ta2024 zonder lage tonen doet maar 200-250mA vermoed ik. Sub zal het overige vebruik voor zich nemen.

Meet lijkt me nog streeds erg tof, kan in principe bij ons, echter is dat te ver rijden voor de meeste vermoed ik.. De ruimte/voorzieningen zijn er iig.
Kan niet wachten tot mijn nieuwe sure bordje binnen is :).

En waar is 'ons'? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
In Den helder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Roosendaal maar over paar weken zitten we officieel in Oud Gastel(maar nog steeds 50m van grensgebied Roosendaal vandaag :p)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Grapje, ik weet het niet Nu wel

[ Voor 22% gewijzigd door Evertman op 03-06-2015 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
wesleytjuh schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:20:
Roosendaal maar over paar weken zitten we officieel in Oud Gastel(maar nog steeds 50m van grensgebied Roosendaal vandaag :p)
Haha, dan ken je vast het bedrijf "Flowserve" ook wel, en dat is dan weer een klant van mijn werk :)
Meeting lijkt me wel tof, maar dan wel als ik de mini boominator af heb :O :D

Ik woon in de omgeving van utrecht

[ Voor 4% gewijzigd door djrednas op 03-06-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
wesleytjuh schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:20:
Anders kunnen we kijken waar iedereen vandaan komt als je verwacht dat het te ver voor sommigen is. Is er een mogelijkheid voor een poll?

Edit: Ik woon in de buurt van Roermond

[ Voor 5% gewijzigd door Evertman op 03-06-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09
Mag iemand meteen m'n ground loops oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
barrymossel schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:26:
Mag iemand meteen m'n ground loops oplossen!
Neem ik zoutzuur mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Prima, maar ik stel voor dat ik daarvoor een link hier dump, en dat we verder de discussie uit dit topic houden. Zo houden we de modjes hier ook een beetje tevreden :). Ik zal even kijken of ik iets kan fabriceren en hier een link neerzetten zodra ik iets heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Ik heb het opgezocht, salpeterzuur is het minst gevaarlijk en zoutzuur kan heel lang duren. Voor KOPER: SALPETERZUUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Hehe, als iemand een grote bus/aanhangwagen voor me weet te regelen kom ik ook wel ;)

Update komt volgende week denk ik :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Aapenootjes schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:37:
Hehe, als iemand een grote bus/aanhangwagen voor me weet te regelen kom ik ook wel ;)

Update komt volgende week denk ik :>
Jouw setup ben ik ook echt benieuwd naar, dat zal me een beste bak lawaai geven denk ik!

Je wou die zooi meenemen naar pinkpop toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Dat is de bedoeling ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Heb je al een aanhanger geregeld voor pinkpop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Bij mijn ouders hebben we nog wel een aanhanger, maar die is niet 100%. We willen daar het liefst niet te ver mee rijden. Verder heb ik een paar vrienden op een steenworp afstand wonen van Pinkpop, hun huis wil ik een beetje als uitvalbasis gebruiken voor en na Pinkpop.

Niet dat ik er zelf ver vandaag woon overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door Aapenootjes op 03-06-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Iedereen maakt wel kistradio's, maar welke muziek luisteren jullie daarop dan? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWettie jr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-08 12:03
Beste Tweakers,

Tot hoe ver ontladen jullie je accu, en meten jullie dan onder belasting of zonder belasting? En heeft er iemand een idee bij welk voltage de AccuSafe (van accusafe.nl) de accu afsluit of overschakelt op de voeding? en meet die dat dan ook onder belasting of zonder belasting.

Ik heb de volgende accu:
http://webshop.nedis.nl/n...erijen/352063/bat-lead-12

Misschien mensen met dezelfde accu? Zo ja, tot hoe ver ontladen jullie hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
11.5V gaat de AccuSafe tot door. Dat is een mooi punt als je uitgaat van een "kleine" accu (5-20Ah ongeveer) met een lage belatsting zoals een TA2024/MaxAmp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWettie jr
wesleytjuh schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:11:
11.5V gaat de AccuSafe tot door. Dat is een mooi punt als je uitgaat van een "kleine" accu (5-20Ah ongeveer) met een lage belatsting zoals een TA2024/MaxAmp.
Wat is een "lage" belasting? aan wat is dit gerelateerd?
Is de TA2024 vergelijkbaar qua belasting als de TA2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
BigWettie jr schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:58:
[...]

Wat is een "lage" belasting? aan wat is dit gerelateerd?
Is de TA2024 vergelijkbaar qua belasting als de TA2020?
Wel als je de spanning op 12 volt laat, dan is er geen verschil zo ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Buiten het wat hogere eigen verbruik van de TA2020 en misschien het ietswat afwijkende rendement is er inderdaad 0,0 verschil ;).

Lage belasting wordt vaak uigedrukt in "C". Een TA2024 is in dit geval een belasting van <0,1C. C staat voor de capaciteit, 0,1C is met een 7Ah accu bijvoorbeeld 700mA ontlaadstroom. Afhanhankelijk van met welke "C" ontladen wordt kun je het cut-off point bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Oh trouwens, de input. is het mogelijk om een kabeltje met aan de ene kant jack aansluiting en de andere kant 2 jst-ph aansluitingen te maken?

[ Voor 18% gewijzigd door Evertman op 03-06-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Cool idee! Al valt mijn spul ws wat in het niet vergeleken met jullie apparaten :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Ach, dat heb ik ook. Maar dan kun je veel leren van de andere kistradio's en hoe iedereen dat gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZN
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-10 08:14
Hoi! Ik heb een kistradio en ben hem aan het upgraden. Ik heb een 7Ah loodaccu, een ta2020, een mp3/usb/bluetooth/sd module, en jvc speakers 13cm van 25watt rms en 220peak. Ik ben van plan om de speakers te upgraden voor de rest heb ik alles gehad. De speakers vinden de bas niet zo leuk van de ta2020 met de mp3 module. Ik hou van goede en harde bastonen, ik had mtx en kicker gezien. Ze moeten 13cm zijn net als die ik nu heb. Hebben jullie nog tips? Het liefst onder de 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
De twee full-range speakers (waarschijnlijk JBL) kunnen die ipv in een 12 liter gesloten behuizing ook apart en dan 6 liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
SamsungDaan schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 07:38:
Hoi! Ik heb een kistradio en ben hem aan het upgraden. Ik heb een 7Ah loodaccu, een ta2020, een mp3/usb/bluetooth/sd module, en jvc speakers 13cm van 25watt rms en 220peak. Ik ben van plan om de speakers te upgraden voor de rest heb ik alles gehad. De speakers vinden de bas niet zo leuk van de ta2020 met de mp3 module. Ik hou van goede en harde bastonen, ik had mtx en kicker gezien. Ze moeten 13cm zijn net als die ik nu heb. Hebben jullie nog tips? Het liefst onder de 100 euro.
Het is eerder dat je speakers oversturen omdat de TA2020 niet genoeg vermogen aanlevert. Op 12V haal je maximaal 2x15W namelijk. Wil je meer bass dan adviseer ik je om een behuizing te bouwen die berekend is voor andere speakers (zoals een setje monacor speakers). 13cm auto speakers gaan sowieso niet veel bass leveren, als je het makkelijk wilt houden kun je beter 16cm autospeakers (of zelfs 20cm) in een 25-30 liter kist gooien.
Evertman schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 07:55:
De twee full-range speakers (waarschijnlijk JBL) kunnen die ipv in een 12 liter gesloten behuizing ook apart en dan 6 liter?
Dan kan uiteraard. Maar door ze met z'n tweeen in het zelfde compartiment te laten spelen stijgt de SPL met 3db (gaat dus net ietsje harder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Dat ze 3dB harder gaan komt doordat de geluidsgolven bundelen. Zolang je ze op dezelfde baffle laat zal dat niet veranderen.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoudvdc
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-02-2018
Hallo,

Ik heb een 80Ah batterij met 380A... Het zit zo dat ik een 2x100watt sure versterkertje heb gekocht. Om deze op volle toeren te laten werken, is 36v nodig dus zou ik een boost converter kopen. Moet ik bij het kopen van een boost converter rekening houden dat mijn batterij 380A levert? Want op vele boost converters zie ik een maximum input Ampère staan...
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het kiezen van de goeie boost converter.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Iemand hier ervaring of een build guide voor een Qubinator? Ik las op Diyaudio dat deze ongeveer dezelfde resultaten geeft als een halfinator, maar lichter en goedkoper is om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ewoud; Stroom is afhankelijk van hoeveel er gevraagd wordt. Die 380A is waarschijnlijk de hoeveelheid stroom die de accu kan leveren bij een kortsluiting. Een boostconverter verbruikt veeel minder dan dat, dus dat gaat wel goed. Pas als de converter meer vraagt dan de accu kan leveren moet je naar een andere optie zoeken. 80Ah is trouwens wel erg veel. Als je 24V nodig hebt is 2x7Ah in serie handiger, tenzij je echt die capaciteit wel nodig hebt.

Terrz; de Qubinator is een beetje achterhaalt. Je kan beter een Halfinator bouwen; met een 7ah accu en TA2024 kan je onder de 150 euro blijven. Je kan ook voor een 24V setup gaan, dan gaat hij even hard als een volledige Boominator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:42:
Ewoud; Stroom is afhankelijk van hoeveel er gevraagd wordt. Die 380A is waarschijnlijk de hoeveelheid stroom die de accu kan leveren bij een kortsluiting. Een boostconverter verbruikt veeel minder dan dat, dus dat gaat wel goed. Pas als de converter meer vraagt dan de accu kan leveren moet je naar een andere optie zoeken. 80Ah is trouwens wel erg veel. Als je 24V nodig hebt is 2x7Ah in serie handiger, tenzij je echt die capaciteit wel nodig hebt.

Terrz; de Qubinator is een beetje achterhaalt. Je kan beter een Halfinator bouwen; met een 7ah accu en TA2024 kan je onder de 150 euro blijven. Je kan ook voor een 24V setup gaan, dan gaat hij even hard als een volledige Boominator.
Dan ga ik toch voor de halfinator. Waarom gaat deze minder hard als ik vragen mag? de speaker configuratie is precies hetzelfde en kist is toch precies het zelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je zit met twee 8 ohm speakers, daardoor heb je slechts ~8W per kanaal. Met een grote Boominator heb je én 2x zoveel speakers (dus +3dB) en heb je in totaal ~15W (want 2 speakers parallel voor 4 ohm) per kanaal (7,5W per speaker) waardoor je dus in totaal ook 2x zoveel vermogen kan uitsturen(+3dB).
Qubinator en Halfinator zullen wel ongeveer even hard gaan, is afhankelijk van type speaker. Nu is het wel zo dat de speaker (als je hem vind, nagenoeg onmogelijk) van de Qubinator ook in 4 ohm verkrijgbaar is geloof ik. Maargoed, is dus praktisch onvindbaar.

[ Voor 37% gewijzigd door wesleytjuh op 04-06-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoudvdc
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-02-2018
lutkeveld schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:42:

Ik zou hem mee willen nemen op scoutskamp, moet zo lang mogelijk meegaan met ongeveer 5/6u muziek per dag... Het is idd een startaccu van een dieselmotor, en die levert 380A om de motor te starten. Ik zit er gewoon mee in als ik mijn booster ga verbinden met de batterij, dat het boeltje zal ontploffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
wesleytjuh schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:04:
Je zit met twee 8 ohm speakers, daardoor heb je slechts ~8W per kanaal. Met een grote Boominator heb je én 2x zoveel speakers (dus +3dB) en heb je in totaal ~15W (want 2 speakers parallel voor 4 ohm) per kanaal (7,5W per speaker) waardoor je dus in totaal ook 2x zoveel vermogen kan uitsturen(+3dB).
Qubinator en Halfinator zullen wel ongeveer even hard gaan, is afhankelijk van type speaker. Nu is het wel zo dat de speaker (als je hem vind, nagenoeg onmogelijk) van de Qubinator ook in 4 ohm verkrijgbaar is geloof ik. Maargoed, is dus praktisch onvindbaar.
Die 1e +3dB door 2x zoveel speakers begrijp ik. Die andere niet:

Halfinator: elk kanaal een 8 ohm speaker aansluit, en daar door 2x8W vanaf een TA2024. dus 8W per speaker.
Boominator: aan elke kant 2x 8 ohm speaker in serie geeft 4 ohm, daardoor 2x 15W output per kanaal.
Echter komt dit netto dan neer op 7,5W per speaker.

Dat komt dan toch ongeveer op hetzelfde neer qua vermogen per speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
+3dB voor het verdubbelen van Sd (conus oppervlakte), +3dB voor het verdubbelen van het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Terrz schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:32:
[...]

Die 1e +3dB door 2x zoveel speakers begrijp ik. Die andere niet:

Halfinator: elk kanaal een 8 ohm speaker aansluit, en daar door 2x8W vanaf een TA2024. dus 8W per speaker.
Boominator: aan elke kant 2x 8 ohm speaker in serie geeft 4 ohm, daardoor 2x 15W output per kanaal.
Echter komt dit netto dan neer op 7,5W per speaker.

Dat komt dan toch ongeveer op hetzelfde neer qua vermogen per speaker?
Vermogen per speaker is exact hetzelfde inderdaad. Dus in totaal heb je 2X zoveel speakers met 8W per speaker dus 3dB extra.
Verder heb je dus niet in totaal 2X 8W aan vermogen, maar 2X 15W(eigenlijk 4X 8W ;)) aan vermogen wat je uit je batterij kunt trekken in principe. Dus 30W vs 15W totaal. Daar haal je ook nog eens 3dB winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
wesleytjuh schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:47:
[...]

Vermogen per speaker is exact hetzelfde inderdaad. Dus in totaal heb je 2X zoveel speakers met 8W per speaker dus 3dB extra.
Verder heb je dus niet in totaal 2X 8W aan vermogen, maar 2X 15W(eigenlijk 4X 8W ;)) aan vermogen wat je uit je batterij kunt trekken in principe. Dus 30W vs 15W totaal. Daar haal je ook nog eens 3dB winst.
Ok duidelijk. Dus een step-up converter naar 24V i.c.m. met een TK2050 zou de oplossing zijn. Is dit bordje ook te modden zoals een TA2024? Of is dat niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWettie jr
Zijn er tweakers die nog iets aan de TA2020 hebben gemod?

Daarnaast twijfel ik of ik een voeding van 15V erin moet zetten of een van 12V, aangezien ik de TA2020 gebruik. Wat raden jullie aan? De AccuSafe kan dit volgens mij aan, ik kan me herinneren dat ik ergens op het forum las dat de maximum voeding spanning 30V is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Een TA2020 kan maximaal op 14.6V werken, 30V zal ie niet zo blij van worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWettie jr
wesleytjuh schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:11:
Een TA2020 kan maximaal op 14.6V werken, 30V zal ie niet zo blij van worden ;)
Nee precies, maar meer zo van dat de Accusafe 15V aan zou kunnen. Daarbij is 15V dus nog steeds net wat te veel, maar dat is op te lossen door een diode in serie te plaatsen die er weer wat van af snoept. Of kan ik dan toch maar beter een 12V voeding kopen?

Hoeveel current moet de voeding maximaal kunnen leveren als je de TA2020 gebruikt? moet ik dan van maximaal 25W uitgaan per kanaal dus 50W totaal delen door de maximale spanning, of is dit een gekke benadering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Bijna, deel het nog door 3 en je hebt een goede benadering. 15V is prima, zolang het een gestabiliseerde voeding is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik ga binnenkort weer naar het FabLab. Als iemand nog wat lasergesneden spul nodig heeft; stuur maar een PM. Dikker dan 6mm kan die laser niet, dus grote kisten gaat niet lukken. Kleinere kisten, electronica behuizingen of wat ander klein gerei kan prima.

Op verzoek kan ik zelf ook de bestanden voorbereiden voor de mensen die dat niet zelf kunnen. Heb ik natuurlijk wel wat meer details nodig dan een simpele beschrijving :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWettie jr
wesleytjuh schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:12:
Bijna, deel het nog door 3 en je hebt een goede benadering. 15V is prima, zolang het een gestabiliseerde voeding is :)
Waarom nog gedeeld door 3 dan? Dat zou 1A betekenen?
Hoe kun je 25W per kanaal halen als je 15V hebt en ongeveer 1A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Ik heb even wat gespeeld in WinISD, Kan iemand mij zeggen of dit goed is, of ik iets anders moet doen de volgende keer?

[ Voor 18% gewijzigd door Evertman op 04-06-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Bigwettie, volgensmij heeft Wesley je vraag verkeerd begrepen. Met een 12V 3A voeding zit je voor een TA202x altijd goed.

Evert, qua simulatie prima. Ik zou er alleen voor zorgen dat ze niet zo pieken, dus de response iets vlakker trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
Nou, ik ben ook klaar om te gaan bestellen. Dit wordt het lijstje, nu maar hopen dat ik niets vergeten ben en na moet bestellen.

- AccuSafe Starterset
- Maxamp (3.5mm)
- Potmeter voorgesoldeerd
- Netvoeding euroconnector
- Euro netvoedingskabel
- Jackplug naar jackplug
- Kabel van loodaccu naar Accusafe met power switch
- Kabel van AccuSafe naar versterker
- Inbouwschotel
- Volumeknop
- PCB-voet (heb ik er hier meerdere van nodig voor zowel de Accusafe als versterker?)

Dan denk ik dat het lijstje wel compleet is, in combinatie met deze speakers (het is een paar van twee volgens de website, daar ga ik maar vanuit dan). Ik heb er al zin in om hem te gaan bouwen! Nu maar even gaan kijken hoe ik zo'n bierkrat het beste uit kan hollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
BigWettie jr schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:21:
[...]

Waarom nog gedeeld door 3 dan? Dat zou 1A betekenen?
Hoe kun je 25W per kanaal halen als je 15V hebt en ongeveer 1A?
Eh, heb het inderdaad verkeerd begrepen! Met 50W kom je inderdaad op zo'n ruime 3A uit, en dat is een prima keuze inderdaad. Het gemiddelde verbruik zal ongeveer een factor 3 lager liggen.
Royenroy schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:41:
Nou, ik ben ook klaar om te gaan bestellen. Dit wordt het lijstje, nu maar hopen dat ik niets vergeten ben en na moet bestellen.

- AccuSafe Starterset
- Maxamp (3.5mm)
- Potmeter voorgesoldeerd
- Netvoeding euroconnector
- Euro netvoedingskabel
- Jackplug naar jackplug
- Kabel van loodaccu naar Accusafe met power switch
- Kabel van AccuSafe naar versterker
- Inbouwschotel
- Volumeknop
- PCB-voet (heb ik er hier meerdere van nodig voor zowel de Accusafe als versterker?)

Dan denk ik dat het lijstje wel compleet is, in combinatie met deze speakers (het is een paar van twee volgens de website, daar ga ik maar vanuit dan). Ik heb er al zin in om hem te gaan bouwen! Nu maar even gaan kijken hoe ik zo'n bierkrat het beste uit kan hollen.
Daarmee moet je ene heel eind komen :). Enige wat ik zelf altijd fijner vind is een MaxAmp met JST-PH en een aparte 3.5mm gesoldeerd op een JST PH kabel. De versterker monteer je dan ergens in je kist, en de 3.5mm connector monteer je op een schoteltje aan de buitenkant van je kistradio. Met een MaxAmp met 3.5mm aansluiting zou je altijd je kistradio open moeten maken om de 3.5mm plug erin te steken.
Autospeakers komen inderdaad in 99% van de gevallen per 2, dus dat moet goed komen!

Ik heb de mijne toentertijd uitgehold met een combinatie van allerlei gereedschap. Slijptol, dremel en decoupeerzaag :P. Daarmee moet het wel lukken.

Om je DM ook gelijk te beantwoorden:
Ook vraag ik me af: de AccuSafe zorgt ervoor dat de accu tijdelijk afgesloten wordt zodat die niet permanent beschadigd wordt. Als de AccuSafe aanslaat, heb ik dan nog lang genoeg de tijd om hem aan de lader te leggen? Op de camping heb ik alleen toegang tot stroom overdag bij de receptie, en uiteraard wordt er ook 's nachts muziek gespeeld. Ik ga er vanuit dat die - als die al afgeslagen is - nog wel even zonder laden kan?
De AccuSafe zorgt dat de belasting van de accu wordt gekoppeld, hierna staat het systeem dus volledig "uit" en kan het je accu niet meer leeg trekken. Je kunt dan dus prima een hele tijd later de boel pas aan de lader hangen. Hou er wel rekening dat de accu ook een zelfontlading heeft, dus hoe sneller je hem oplaadt, hoe beter, dat wel :).
Ander puntje waar je rekening mee moet houden is dat zodra de AccuSafe uit staat de acculader verbonden is met de accu. Dat is in principe prima, maar wanneer de acculader wel met een accu verbonden is, maar niet met een stopcontact, trekt de acculader een kleine stroom uit de accu. Als je voor langere tijd dus je accu zo aan de acculader laat staan, kan deze leeggetrokken worden. De beste oplossing hiervoor is een extra schakelaar, welke je kan zien als hoofdschakelaar, waarmee je de accu compleet loskoppelt. Deze schakelaar zet je dan direct na de accu in de +, daarna komt dan de input van de AccuSafe.

[ Voor 90% gewijzigd door wesleytjuh op 04-06-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Mijn idee met de kratradio is om de telefoon in een klein apart compartiment te stoppen van de kratradio zodat die ook veilig ligt. De 3.5mm kabel blijft dus in de krat, vandaar dat de 3.5mm variant van de Maxamp voor mij volgens mij geschikter is.

Over de schakelaar die direct na de accu in de + moet staan voor de AccuSafe, dat is toch de 'Kabel van loodaccu naar Accusafe met power switch' over zit ik nou verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Exact, klopt beide :) !

Verder heb je trouwens inderdaad 8 plakvoetjes nodig, 4 voor de MaxAmp, 4 voor de Accusafe

[ Voor 70% gewijzigd door wesleytjuh op 09-06-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skylinne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-10-2024
Hierbij mijn nieuwe kist. Het is een klein "broertje" van de de kist van Raz3r.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1217p85.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2z4eo83.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2yxkbxz.jpg

Voor de kist heb dit gebruikt:

TA2024 versterker
JBL CS762 speakers
Een Lithion ion accu van een portable dvd speler (hiermee kan ik ongeveer 24 uur mee spelen op half volume) :)
Voor een handvat ben ik nog aan het kijken, ben opzoek naar een leren bruin handvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Leuk al dat lasergesneden spul. Bij mijn fablab doen ze geen MDF, laat staan 12mm.

Mijn vingers beginnen te jeuken. Vandaag mijn speakers ontvangen (Dayton ND105-4):
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/dbnqyt.jpg

Flinke rolrand. Ze wegen maar een paar honderd gram. Klinkt ook al best redelijk zonder tweeter. In een gepoorte behuizing halen ze makkelijk de 40Hz. Bij mij gaan ze in gesloten behuizing met een flinke condensator in serie, a la Boominator MINI. 7-element XO; 2nd order lpf, condensator en zobel op de woofer. 1st order en demping op de tweeter (ND16FA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik heb ze ook al thuis liggen :). Mooi dingen!

Ik miste trouwens de tweeters wel behoorlijk eigenlijk.

[ Voor 39% gewijzigd door wesleytjuh op 05-06-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Wat ben jij er mee van plan? Ze zijn ook erg leuk voor een JvS/JaG/Terrz/Eastwarez type kist :)

Heb je de nieuwe parameters al gezien? Dayton geeft nu ook een zip mee met allerlei handige bestanden (ZMA, FRD, DATS). Best handig voor het simmen van een XO.

http://www.daytonaudio.co...midbass-driver-4-ohm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Ik heb een vraagje, in verband met de algemeen bekende dayton SD215A. Ik ben nog niet zo goed met WinISD, en mijn vraag is dus wat de minste ruimte inneemt. Gewoon gepoord of 4th- of 6th- order bandass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigros
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 14:49
Beste Allemaal, ik hoop dat ik hier wat hulp kan vinden,

ik heb alle topics vanaf Deel 16 doorgelezen bij het bouwen van mijn kratradio en heb deze gisteren voor het eerst in het wild kunnen proberen op de boot! Gisteren na 4 uurtjes muziek spelen ging m´n muziek opeens uit, ik dacht dat ik het volume net iets te hard op geschroefd had en dat ik de versterker overbelastte. Ik zette de muziek zachter en probeerde m´n krat weer aan te zetten. nadat ik op de zwarte drukknop druk om te schakelen naar de batterijmodus (accusafe 3.5) gaat deze meteen weer uit. Als ik de knop ingedrukt hou dan gaat het ledje knipperen en gaat het relais(?) ratelen. Ik heb de bedrading al meermaals gecheckt maar kan er niet achter komen waar het probleem zit. Als ik de accu of de voeding los op de versterker aansluit doet alles het prima, maar dit is natuurlijk een work-around die in dagelijks gebruik niet heel handig is..

Ik hoop dat een van jullie misschien een idee heeft wat dit zou kunnen zijn, ik heb zelf het vermoeden dat het in de accusafe zit, deze misschien een keertje opnieuw solderen?

Groetjes,

Diederik

PS. als jullie foto's van mijn opstelling willen of als ik informatie niet gegeven heb, please tell me!

Parts: accusafe starterskit, 7.2Ah accu, TA2024, Kenwood KFC-E1765 speakers x2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikke heb ook een nieuw speeltje binnen, 2x peerless 3" vierkante sub's.
Bedoeling is om als tegenover elkaar te zetten om trillingen tegen te gaan. Er gaat max. 50watt per stuk constant doorheen dus ben benieuwd hoe het gaat klinken :) voor de rest zijn die huge spoelen de crossovers met 200hz als cutt off frequentie, kijken of we wat meer decibels zonder vervorming uit een paar scan speaks kunnen krijgen door het laag aan anderen over te laten :p

Ik krijg het even niet voor elkaar een foto te posten... Dit is de sub:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8022

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zigros schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:07:
Beste Allemaal, ik hoop dat ik hier wat hulp kan vinden,

ik heb alle topics vanaf Deel 16 doorgelezen bij het bouwen van mijn kratradio en heb deze gisteren voor het eerst in het wild kunnen proberen op de boot! Gisteren na 4 uurtjes muziek spelen ging m´n muziek opeens uit, ik dacht dat ik het volume net iets te hard op geschroefd had en dat ik de versterker overbelastte. Ik zette de muziek zachter en probeerde m´n krat weer aan te zetten. nadat ik op de zwarte drukknop druk om te schakelen naar de batterijmodus (accusafe 3.5) gaat deze meteen weer uit. Als ik de knop ingedrukt hou dan gaat het ledje knipperen en gaat het relais(?) ratelen. Ik heb de bedrading al meermaals gecheckt maar kan er niet achter komen waar het probleem zit. Als ik de accu of de voeding los op de versterker aansluit doet alles het prima, maar dit is natuurlijk een work-around die in dagelijks gebruik niet heel handig is..

Ik hoop dat een van jullie misschien een idee heeft wat dit zou kunnen zijn, ik heb zelf het vermoeden dat het in de accusafe zit, deze misschien een keertje opnieuw solderen?

Groetjes,

Diederik

PS. als jullie foto's van mijn opstelling willen of als ik informatie niet gegeven heb, please tell me!

Parts: accusafe starterskit, 7.2Ah accu, TA2024, Kenwood KFC-E1765 speakers x2
Hoe vol is je accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
De spullen van AccuSafe zijn binnen, nu nog wachten op de speakers van Conrad. Kan niet wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkwolfjunior
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-11-2022
hallo, ik heb laatst goedkoop een subwoofer met case over kunnen nemen. nu wil ik hier een tweeter bij doen zodat ik alle tonen heb, maar nu staat op de piezo tweeter een shunt weerstand in serrie aan moet sluit. nu ziek ik hier en daar verschillende plaatjes maar niet iets duidelijks. kunnen jullie me hier misschien verder mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Met een tweeter mis je nog steeds het middenbereik, gezien een subwoofer echt het echt lage doet. Je zult dus ook nog een midwoofertje moeten regelen.
Een piezo tweeter kun je als condensator zien, daar moet dus een weerstand mee in serie voor een goede werking. Let er wel op dat je een piezo erg goed moet inspelen voordat ie een beetje gaat klinken. Sowieso hebben piezos een geluid dat niet voor iedereen goed genoeg zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkwolfjunior
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-11-2022
zou dit ook kunnen met passive speakers, want de case is lucht dicht en ik wil geen extra boxen en ik weet niet of het zo'n goed idee is om de speakers zo tegen elkaar in te laten werken of met elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:42
Na eerst een andere kist te hebben gebouwd toch maar de plannen herzien en een wat simpelere kist gemaakt. Hieronder paar foto'tjes van het werk.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/416/18347862938_4a67471381_z.jpgDSC_0212 by Jeroen Feith, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8833/18537606301_98112860d6_z.jpgDSC_0213 by Jeroen Feith, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/425/18509209856_97fc5990a6_z.jpgDSC_0249 by Jeroen Feith, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/331/18349395199_96746ddf59_z.jpgDSC_0252 by Jeroen Feith, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/323/18535621605_cc6574fc93_z.jpgDSC_0253 by Jeroen Feith, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/469/17912869564_d706eb585e_z.jpgDSC_0251 by Jeroen Feith, on Flickr

Uiteindelijk dus een kistje geworden van 30x30 met twee 6" x 9" speakers er in. Heel simpel een accu en een versterkertje er in en een schakelaartje om te switchen tussen accu en opladen.

Moet de hoekjes nog afwerken en een oplader maken met een 2.1mm tipje er aan. (vorige oplader is helaas stuk gegaan)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-08 18:11
Dag

Ben van plan deze zomer een kistradio te bouwen. Beetje apart geval aangezien ik deze kist zonder accu wil bouwen. Wil deze uitsluitend gebruiken in een vrachtwagen of jeep. Ik werk bij defensie (belgië) en er is geen radio te bespeuren in ons wagenpark.
Wel heeft ieder voertuig een 24V stekker op het dashboard en deze wil ik dan ook gebruiken voor mijn kistradio te voeden.
Wat moet ik doen met deze voltage ? Verlagen naar 12V en zo verder gaan of mij een klasse D versterker aanschaffen die kan omgaan met 24V ? Misschien een beetje overkill ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:28:
7-element XO; 2nd order lpf, condensator en zobel op de woofer. 1st order en demping op de tweeter (ND16FA)
Remember the resonator series capacitor for bass extension is put directly on the woofer after the filter and zobel. With a 1st order series filter it doesn't matter but it does as soon as you have higher order filters and zobels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
kevin303 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 23:35:
Dag

Ben van plan deze zomer een kistradio te bouwen. Beetje apart geval aangezien ik deze kist zonder accu wil bouwen. Wil deze uitsluitend gebruiken in een vrachtwagen of jeep. Ik werk bij defensie (belgië) en er is geen radio te bespeuren in ons wagenpark.
Wel heeft ieder voertuig een 24V stekker op het dashboard en deze wil ik dan ook gebruiken voor mijn kistradio te voeden.
Wat moet ik doen met deze voltage ? Verlagen naar 12V en zo verder gaan of mij een klasse D versterker aanschaffen die kan omgaan met 24V ? Misschien een beetje overkill ?
Als een interne accu niet nodig is zou ik gewoon voor een 24V setup gaan. Dus een TK2050 versterkerbordje en een paar leuke speakers in een berekende behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:44
weet iemand waar ik opladers voor loodaccus kan vinden voor een paar euro? want op ebay kan ik alleen maar deze vinden. http://www.ebay.com/itm/C...item=371150453508&vxp=mtr maar hier staat bij dat hij 12v output heeft wat mij te laag lijkt en 1.3A wat dan weer te hoog is. is dit op te lossen of moet ik iets anders halen? het gaat om het laden van de standaard 12v 7ah sealed lead acid accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
ottermannetje schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:51:
weet iemand waar ik opladers voor loodaccus kan vinden voor een paar euro? want op ebay kan ik alleen maar deze vinden. http://www.ebay.com/itm/C...item=371150453508&vxp=mtr maar hier staat bij dat hij 12v output heeft wat mij te laag lijkt en 1.3A wat dan weer te hoog is. is dit op te lossen of moet ik iets anders halen? het gaat om het laden van de standaard 12v 7ah sealed lead acid accu's.
Hier? : klik

(of op http://store.accusafe.nl natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin303
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-08 18:11
Terrz schreef op zondag 07 juni 2015 @ 14:05:
[...]

Als een interne accu niet nodig is zou ik gewoon voor een 24V setup gaan. Dus een TK2050 versterkerbordje en een paar leuke speakers in een berekende behuizing.
Als ik deze versterker zou nemen is het dan mogelijk om mijn smartphone galaxy s4 mini er aan te hangen als input?
Lees veel over het modden van deze kaartjes ivm beperkte uitgansvermogen met ipod's en iphone's. Is dit uitgangsvermogen hetzelfde voor elke telefoon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Goede piccas geschoten en stukje geschreven op m'n blog over het nieuwe koffertje, voor diegenen die het leuk vinden om 'm nog een keer te zien :)

http://style.oversubstance.net/2015/06/07/boomcase-v2/

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
kevin303 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:21:
[...]

Als ik deze versterker zou nemen is het dan mogelijk om mijn smartphone galaxy s4 mini er aan te hangen als input?
Lees veel over het modden van deze kaartjes ivm beperkte uitgansvermogen met ipod's en iphone's. Is dit uitgangsvermogen hetzelfde voor elke telefoon ?
Met die vraag zit ik op het moment ook, je zou ook nog voor een sure versterker kunnen gaan. Die hebben vaak een input signaal gain die je kan instellen :).
Acolyte57 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 22:38:
Goede piccas geschoten en stukje geschreven op m'n blog over het nieuwe koffertje, voor diegenen die het leuk vinden om 'm nog een keer te zien :)

http://style.oversubstance.net/2015/06/07/boomcase-v2/
Mooie foto's, koffertje is tof geworden!

[ Voor 24% gewijzigd door Terrz op 08-06-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Weet iemand of het mogelijk is om een potmeter/volumeregelaar in een rca kabel te maken? Wat ik wil bereiken is dat ik van een autoversterker de gain van de subwoofer makkelijk aan kan passen, zodat ik dit mee kan veranderen met het algehele volume. Iets meer bas op lagere volumes en wat minder op hardere volumes zodat hij niet gaat oversturen. De muziekbron is een autoradio.
De rca kabel bestaat uit twee delen die voor het linker en rechter kanaal zorgen. Deze zijn echter toch gebridged, dus het lijkt me geen probleem om deze buiten de versterker al samen te voegen. Of zit ik daarin fout? Mono wordt het signaal toch wel.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dan kun je gewoon het volgende doen:

RCA -> Stereo to mono converter(paar weerstanden) -> Mono logaritmische potmeter van ~50K -> ingang versterker links + rechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
Oke, top! Bedankt :) Nog tips hoe ik dit een beetje netjes weg kan werken? Het komt namelijk waarschijnlijk buiten de bekisting te zitten. Lukt het om dit weg te werken in een paar krimpkousen? Of kan ik beter is opzoek gaan naar iets van een plastic doosje ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zep11 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:47:
Oke, top! Bedankt :) Nog tips hoe ik dit een beetje netjes weg kan werken? Het komt namelijk waarschijnlijk buiten de bekisting te zitten. Lukt het om dit weg te werken in een paar krimpkousen? Of kan ik beter is opzoek gaan naar iets van een plastic doosje ofzo?
Ik zou dan inderdaad voor een net plastic doosje gaan, die heb je al voor €1-2 of zelfs minder. Kun je mooi de potmeter in vast zetten ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigros
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 14:49
Na wat doorgemeten te hebben bleek inderdaad mijn accu leeg te zijn, dat vond ik zelf raar want ik had mijn krat een nacht lang op de lader laten hangen. Toen ik de bedrading ging checken kwam ik erachter dat ik überhaupt al ging falen omdat de polariteit van mijn acculader omgedraaid was... natuurlijk brandde de "polarity" LED rood en was dat dus fout. Nu gecorrigeerd en alles functioneert naar behoren!

PS. Gelukkig niet mijn versterker opgeblazen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
wesleytjuh schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:32:
Dan kun je gewoon het volgende doen:

RCA -> Stereo to mono converter(paar weerstanden) -> Mono logaritmische potmeter van ~50K -> ingang versterker links + rechts
Is https://www.conrad.nl/nl/...itmisch-100-k-450045.html deze daarvoor geschikt? Of beter voor een 10k gaan? En hoe zou ik deze aan moeten sluiten? Zie maar drie pootjes, terwijl die uit de topicstart er 6 heeft. Linker pinnetje input middelste output rechts ground of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal, ik heb ondertussen ook een kratradio gemaakt met autospeakers en een ta2024. De audio ingang van de ta2024 is verbonden met RCA connectoren. Maar het geluid klinkt vrij dof. Is er misschien een eenvoudige oplossing hiervoor zonder tweeters te plaatsen? alvast bedankt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2015 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
Op je telefoon (als je daar muziek van afspeelt) een equalizer gebruiken en de hoge tonen wat opschroeven. Als je speakers ten minste hoge tonen kunnen weergeven. Als ze dat niet kunnen heb je geen andere optie dan tweeters te plaatsen of andere speakers. Maar probeer eerst die equalizer maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke bedankt, zal ik straks eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
als ik een ompoolbeveiliging wil maken met een ptc zekering en een diode, wat valt dan aan te raden? want als ik een zekering die bij 5A zichzelf uitschakelt, kan deze dan de stroom van de accu wel tegenhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
ottermannetje schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:51:
als ik een ompoolbeveiliging wil maken met een ptc zekering en een diode, wat valt dan aan te raden? want als ik een zekering die bij 5A zichzelf uitschakelt, kan deze dan de stroom van de accu wel tegenhouden?
Vaak kan zo'n PTC wel 10-20X zijn nominale stroom aan. Geen probleem dus. Kwestie van datasheet lezen als je zeker wilt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Allemaal,

Ik heb al een tijdje niks van me laten horen, maar mijn laatste projectje wil ik toch even met jullie delen.

Op een rommelmarkt in Frankrijk heb ik voor een paar euro een oude Ducretet Thomson radio uit de jaren "60 gekocht. De oude electronica was duidelijk niet meer te redden, dus ik heb de behuizing gebruikt om een "modern" kistradiootje te maken.

Om te beginnen heb ik alle oude meuk eruit gehaald. De speaker van 50 jaar oud bleek het nog gewoon te doen en gaf verrassend goede geluidskwaliteit, dus die heb ik lekker laten zitten. Deze zit aangesloten op een Sure Electronics TA2024 2x15W RMS versterker (waar ik 1 kanaal van gebruik). Voeding komt van 3 stuks in serie geschakelde 18650 2.6Ah Li-Ion batterijen. Lekker licht en klein! Het opladen ervan doe ik met een Nitecore Intellicharger. Geluid komt binnen via een Sure Electronics bluetooth 4.0 receiver en gaat via een stereo to mono converter door naar de versterker. De bluetooth module rechtstreeks op dezelfde bron aansluiten als de versterker zorgt voor ruis. De bluetooth receiver wordt daarom gevoed via een voeding isolator.

Hieronder een paar foto's van het resultaat. Als iemand overigens nog dergelijke onderdelen nodig heeft.. ik heb nog wel het een en ander liggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.audiomodules.net/pictures/kistradioforumtweakers/radio%201.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.audiomodules.net/pictures/kistradioforumtweakers/radio%202.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.audiomodules.net/pictures/kistradioforumtweakers/radio%203.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.audiomodules.net/pictures/kistradioforumtweakers/radio%20binnenkant.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.audiomodules.net/pictures/kistradioforumtweakers/radio%20met%20lader.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23
Wat is dat voor voeding isolator (merk/type/waar te halen)? Mijn bluetooth module geeft een brom/ruis bij geen/laag volume. Wellicht lost deze module dit ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Is een isolerende DC/DC converter. Je zou ook eens een spoeltje in serie kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:27:
Op een rommelmarkt in Frankrijk heb ik voor een paar euro een oude Ducretet Thomson radio uit de jaren "60 gekocht. De oude electronica was duidelijk niet meer te redden, dus ik heb de behuizing gebruikt om een "modern" kistradiootje te maken.
Oooh cool ding! Ik zie om de zoveel tijd in de kringlopen ook van die '50s radios liggen, dat is misschien ook wel een tof projectje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:27:
Hoi Allemaal,

Ik heb al een tijdje niks van me laten horen, maar mijn laatste projectje wil ik toch even met jullie delen.

Om te beginnen heb ik alle oude meuk eruit gehaald. De speaker van 50 jaar oud bleek het nog gewoon te doen en gaf verrassend goede geluidskwaliteit, dus die heb ik lekker laten zitten. Deze zit aangesloten op een Sure Electronics TA2024 2x15W RMS versterker (waar ik 1 kanaal van gebruik). Voeding komt van 3 stuks in serie geschakelde 18650 2.6Ah Li-Ion batterijen. Lekker licht en klein! Het opladen ervan doe ik met een Nitecore Intellicharger. Geluid komt binnen via een Sure Electronics bluetooth 4.0 receiver en gaat via een stereo to mono converter door naar de versterker. De bluetooth module rechtstreeks op dezelfde bron aansluiten als de versterker zorgt voor ruis. De bluetooth receiver wordt daarom gevoed via een voeding isolator.

Hieronder een paar foto's van het resultaat. Als iemand overigens nog dergelijke onderdelen nodig heeft.. ik heb nog wel het een en ander liggen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooi gemaakt hoor! Ziet er erg tof uit! Maar begrijp ik goed dat je de batterijen er elke keer uit moet halen en los opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiederikRhee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 04:50
Beste lezers,

Ik ben mijn voorbereidingen aan het treffen om een mooie kistradio te maken. Ik gebruik een grote loodgel accu. Verder wil ik veel extra features, zoals internet radio, FM radio en Bluetooth A2DP. Omdat ik redelijk wat ervaring heb met een Raspberry Pi, wil ik deze ook gaan gebruiken. Ik heb alleen last van een Groundloop.

Mijn schakeling is als volgt:

12V Accu -> Versterker
12V Accu -> 5V DC-DC converter -> Raspberry Pi
Raspberry Pi -> USB geluidskaart -> Versterker (Audio kabel)

Wat zijn mijn mogelijkheden om deze groundloop te voorkomen? Op het forum last ik eigenlijk alleen de optie om twee verschillende accu's te gebruiken. Dit is mogelijk want ik heb hier een 5V powerbank liggen. Mijn idee is dat om deze powerbank te gebruiken voor de RPi en als het systeem uit staat de Powerbank op te laden met de 12V accu. Dit is alleen wel veel extra werk (relais en programeren). Weet iemand een betere (goedkope) oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
DiederikRhee schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:10:
Beste lezers,

Ik ben mijn voorbereidingen aan het treffen om een mooie kistradio te maken. Ik gebruik een grote loodgel accu. Verder wil ik veel extra features, zoals internet radio, FM radio en Bluetooth A2DP. Omdat ik redelijk wat ervaring heb met een Raspberry Pi, wil ik deze ook gaan gebruiken. Ik heb alleen last van een Groundloop.

Mijn schakeling is als volgt:

12V Accu -> Versterker
12V Accu -> 5V DC-DC converter -> Raspberry Pi
Raspberry Pi -> USB geluidskaart -> Versterker (Audio kabel)

Wat zijn mijn mogelijkheden om deze groundloop te voorkomen? Op het forum last ik eigenlijk alleen de optie om twee verschillende accu's te gebruiken. Dit is mogelijk want ik heb hier een 5V powerbank liggen. Mijn idee is dat om deze powerbank te gebruiken voor de RPi en als het systeem uit staat de Powerbank op te laden met de 12V accu. Dit is alleen wel veel extra werk (relais en programeren). Weet iemand een betere (goedkope) oplossing?
En als je een andere 12v>5V converter gebruikt? Die usb laders willen bij mij nog wel eens een groundloop geven namelijk. Of proberen een centraal massa punt te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De batterijen moeten er inderdaad wel uit om ze op te laden. Gelukkig is de achterkant van de radio erg makkelijk los te halen en is dat dus in 15 seconden gepiept.

Die voeding isolator is zelf ontworpen. Ik heb er nog wel een paar liggen. Als je interesse hebt kun je die hier bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
Op zich lijkt mij dat juist een aantrekkelijk systeem, dat de batterijen eruit moeten. Scheelt weer laad beveiliging en dergelijke in je radio. Best een goed idee :)

Edit: Je hebt natuurlijk wel nog steeds ontlaad beveiliging nodig, dat ze niet ongelijk ontladen ofzo? Of is hiervoor diepontlaad beveiliging genoeg?

[ Voor 31% gewijzigd door Zep11 op 12-06-2015 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die stereo to mono coverter, heb je daar een schema van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de stereo-to-monoconvertor heb ik dit schema gebruikt. Het schema bij het kopje Stereo-to-mono summing box.
Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink