Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.276 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Acolyte57 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:57:
Nu nog even bedenken hoe ik het makkelijkste een stereo -> mono output uit een ta2024 krijg.
Bridgen van de TA kan niet, dus het moet aan de input kant. Even googlen levert me dit schemaatje op een stereo signaal te summen naar een mono.

Afbeeldingslocatie: http://www.rane.com/n109fig2.gif

Dat moet ik nog wel kunnen solderen :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35
barrymossel schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 23:30:
[...]

Betekent dat dat ik alle grounds bij elkaar kan nemen? Dus ook van de audiokabels (ik kwam er pas net achter dat ik geen normale speakerkabel kan gebruiken naar een jack-plug - althans zonder ground). Dus het beste is een grondkabel door de kist te halen en daar alle grounds aan vast te maken??
Ingangskabels vanaf de 3.5mm zou ik de ground direct van trekken, dus niet naar het star grounding punt. Versterker uitgang kabels hetzelfde, bij een klasse-D versterker is de - aan sluiting van een kanaal NIET de ground.
Maar verder, van de voedingsground van de van de versterker(s), ground van de DC/DC naar de RPI etc de ground centraal naar de - van de accu/voeding is vaak een goed idee.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:00
Zoiets dus (excuses voor de powerpoint, geen zin om nu met mooie programmaatjes aan de slag te gaan (wat gebruiken jullie trouwens voor software voor dat soort schema's?)):

Afbeeldingslocatie: http://baardforum.nl/schema.png

Waarbij de zwarte lijnen ground zijn (of de min bij de speakers). Twee plekken dus waar de ground (audio en dc) samenkomen. 5v niet verbonden ground punt (wel doen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Bij 5V converters is de ground vaak onderling al doorverbonden tussen in/output, daar hoef je jezelf dus geen zorgen over te maken. Tenzij het een isolerende converter is, maar dan mag je hem ook niet onderling door verbinden. Verder prima in orde zo :). Meeste kans van slagen (ruisvrij).
Blijft echter een lastig iets met zoveel verschillende apparaten op elkaar aangesloten, zeker met zo'n op hoge frequentie werkende RPi en touchscreen, ik ben dus benieuwd :P.

Voor de ground overigens niet te dunne en lange kabels gebruiken. Het is belangrijk dat de weg naar de "star ground" zo'n laag mogelijke weerstand heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door wesleytjuh op 14-05-2015 18:56 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 22:35
Acolyte57 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 14:20:
[...]

Bridgen van de TA kan niet, dus het moet aan de input kant. Even googlen levert me dit schemaatje op een stereo signaal te summen naar een mono.

[afbeelding]

Dat moet ik nog wel kunnen solderen :)
Output gaat dan dus op input ta2024, hoe sluit je dat dan aan? En hoe doe je 't met x-over?

Wil zelf ooit een 2.1 setje maken dus ben ook aan het rondsnuffelen naar opties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Output MP3 speler gaat naar deze stereo -> mono omvormer -> input TA2024. Met crossover ertussen ziet het er zo uit:
  • MP3 speler -> crossover met high pass -> input TA2024 1 voor speakers
  • MP3 speler -> mono omvormer -> crossover met low pass (en subsonic filter)-> input TA2024 2 voor subwoofer
Als je geen crossovers wilt maken kun je het ook met MaxAmps/BassAmps wat makkelijker oplossen:
  • MP3 speler -> MaxAmp met 3 condensators van ingang afgesoldeerd voor een high pass op 40Hz voor speakers
  • MP3 speler -> mono omvormer -> BassAmp voor subwoofer

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 14-05-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 18:54:
Bij 5V converters is de ground vaak onderling al doorverbonden tussen in/output, daar hoef je jezelf dus geen zorgen over te maken. Tenzij het een isolerende converter is, maar dan mag je hem ook niet onderling door verbinden. Verder prima in orde zo :). Meeste kans van slagen (ruisvrij).
Blijft echter een lastig iets met zoveel verschillende apparaten op elkaar aangesloten, zeker met zo'n op hoge frequentie werkende RPi en touchscreen, ik ben dus benieuwd :P.

Voor de ground overigens niet te dunne en lange kabels gebruiken. Het is belangrijk dat de weg naar de "star ground" zo'n laag mogelijke weerstand heeft.
Thanks! Ik moet de speakers nog bestellen en de soldeertin moet nog geleverd worden, maar daarna zal het snel gaan. Ben zelf ook erg benieuwd hoe het allemaal gaat werken. Vandaag in ieder geval al de gaten gemaakt voor de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

douwe.nl schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 18:56:
Output gaat dan dus op input ta2024, hoe sluit je dat dan aan? En hoe doe je 't met x-over?
Wil zelf ooit een 2.1 setje maken dus ben ook aan het rondsnuffelen naar opties...
Ah ik heb een wat andere situatie, ik wil een 1.0 kistje maken met een speaker die ik over had. Heb dus helemaal niet gedacht aan crosses enzo. Ik dacht eerst simpel te kunnen bridgen om het stereo input signaal samen naar die single speaker te sturen, maar ta2024s kunnen niet gebridged worden. In plaats daarvan maak ik nu dan het stereo signaal opgeteld mono, en stuur dat dan weer naar de ta2024, waar dan alleen op 1 kanaal een speaker zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Acolyte57 op 15-05-2015 03:41 ]

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmm, luidsprekers aangesloten op de TA2024, dat is niet zo moeilijk. TA2024 van stroom voorzien door kabel aan een dc-jack te solderen. Eerste keer solderen, dus ging niet heel best :)
TA2024 input kabeltje verlengd (solderen ging nog steeds niet best) en dat weer gesoldeerd aan een schakelbare audio jack.

Resultaat, ruis als ik geen input heb aangesloten (weliswaar weinig - minder dan m'n Logitech setje), maar een stuk meer wanneer ik een audio kabel erin plug. Het geluid is ook erg hoog, maar ik vermoed dat dat komt doordat de autospeakers nog niet zijn ingebouwd.

Hoe komt die ruis dus? Ik vermoed door de mislukte solderingen bij de audio kabels. Correct? Gewoon dat stuk helemaal opnieuw doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat voor een voeding gebruik je :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:03

Ziglar

humulus lupulus

Hoi allemaal,

ik heb (denk ik) een basic vraag,
in mijn kratradio heb ik 4x 7aH accu's geplaatst.
hierbij heb ik een versterker geplaats.

als afspeel apparaat heb ik een module in de kast geschroefd welke via een 12v naar 5v converter word gevoed.

echter als ik mijn kratradio wat harder zet, valt de 12v voltage terug naar onder de 10(misschien zelfs nog lager). hierdoor schakelt mijn AccuSafe de stroom uit.

heeft iemand een idee wat ik kan doen om deze voltage "dalen" tegen kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:06:
Wat voor een voeding gebruik je :)?
Goedkope 7A van eBay.

Heb overigens daar alleen de TA2024 op zitten. De RPi krijgt voeding via een USB lader en scherm met een losse 2A voeding.

[ Voor 108% gewijzigd door barrymossel op 15-05-2015 13:13 . Reden: typo + toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Daar gaat het waarschijnlijk fout :(. Bij een versterker als de TA2024 komt de voeding erg kieskeurig. Goedkopere voeding zullen aanmerkelijk meer ruizen dan een "goede" industriële voeding bijvoorbeeld. Dat het meer wordt wanneer je de signaal kabel erin steekt komt doordat de signaalkabel als antenne gaat werken. Bekend probleem helaas, makkelijke en goede oplossing is een goede voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ah, ok, dan ga ik eens een andere voeding proberen. Maar ligt dus niet aan mijn gekunstelde solderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zolang de verbinding een beetje in orde is zal je daar geen ruis door krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:03

Ziglar

humulus lupulus

basdejongg schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:10:
Hoi allemaal,

ik heb (denk ik) een basic vraag,
in mijn kratradio heb ik 4x 7aH accu's geplaatst.
hierbij heb ik een versterker geplaats.

als afspeel apparaat heb ik een module in de kast geschroefd welke via een 12v naar 5v converter word gevoed.

echter als ik mijn kratradio wat harder zet, valt de 12v voltage terug naar onder de 10(misschien zelfs nog lager). hierdoor schakelt mijn AccuSafe de stroom uit.

heeft iemand een idee wat ik kan doen om deze voltage "dalen" tegen kan gaan?
Hierbij nog het stroomschema: https://dejong.pro/Stroom.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Ziglar op 15-05-2015 13:27 . Reden: te grote afbeelding gepost, verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:17:
Zolang de verbinding een beetje in orde is zal je daar geen ruis door krijgen :).
Hmm, als ik een andere bron (telefoon) aansluit op de schakelbare 3.5mm jack (RPi zit direct) dan is de ruis vrijwel weg.

En ook bij de laptop weinig ruis (gaat wel enorm hard (modded TA2024)).

[ Voor 10% gewijzigd door barrymossel op 15-05-2015 13:33 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Oh je hebt wel een audiobron aangesloten op de kabel? Dan heb je een groundloop via de RPi. Ik dacht dat je ingangskabel gewoon aan 1 kant onverbonden was.
Je zou de ground eens weg kunnen halen in de ingang naar de RPi, dat wilt soms helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Heb de ground naar de RPi doogeknipt :) maar dan is het geluid helemaal niet om aan te horen. Nog een andere oplossing mogelijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Fototje van de opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kun je hier wat mee?

Speakers niet aangesloten (aangesloten op project 2).

Afbeeldingslocatie: http://baardforum.nl/10.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
nvt

[ Voor 97% gewijzigd door maarten30 op 15-05-2015 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 20:21
Boominator
Boominator

Zo eindelijk mijn Boominator geverfd en geheel vast gelijmd/geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Speakers die ik voor mezelf had besteld zijn vanochtend bezorgd. Meteen maar even in de kist geschroefd en best leuk geluid:

Dit is gespeeld via de laptop (gaat echt heel hard, denk niet dat onze dochter lekker slaapt momenteel). Via telefoon gaat wel echt een stuk minder hard (wel modded TA2024).

Nu die RPi groundloop eens gaan onderzoeken.

[ Voor 0% gewijzigd door barrymossel op 16-05-2015 13:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Defqon 1 !

Leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Wilde toch even testen met iets met een bass ;)

Nu staat er "normale" muziek te spelen en hoor ik mijn vrouw ook niet meer klagen (zo hard gaat ie :p ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Een modded TA2024 zal met een laptop inderdaad wel onnoemelijk hard gaan ja :P. Maar dan kan je hem ook gemakkelijk laten vervormen waarschijnlijk. Met een telefoon zou het wat beter op elkaar afgestemd moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Haha, inderdaad, sowieso is het geen audiofiel hoogstandje, maar daar ben ik dus ook totaal niet naar op zoek. Subwoofer is ook echt niet nodig. Maar misschien in de toekomst, omdat het kan. Voel me momenteel ook echt een klein kind met speelgoed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Haha, ik ken dat... was als een kind zo blij met mn zelf gebouwde sub :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dit is misschien duidelijker bedenk ik me net.

Afbeeldingslocatie: http://baardforum.nl/dus2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://baardforum.nl/dus.jpg

Groene 3.5 is naar externe bron (laptop etc.). De kabel waarvan de ground los hangt is verbonden met de 3.5 van de RPi. Als ik die ground aan de ground van de rest vast maak krijg is ruis zolang de RPi is verbonden. RPi is nu via dezelfde voeding als de TA2024 aangesloten (met 5V converter), maar zowel met losse voeding (usb lader) als op deze manier is er ruis. Als ik de groene stekker verwijder schakelt hij naar de RPi en komt er erg harde ruis met gepiep (met of zonder de ground verbonden).

Volgens mij duidt inderdaad alles op een ground loop, toch? Kwestie van ground loop isolator bestellen? En waar kan ik die het beste plaatsen (want zo dicht mogelijk bij de TA2024 is lastig, want dan isoleert hij ook de "gewone" externe bron en dat wil je denk ik niet, toch?)?

Of zijn er andere oplossingen mogelijk?

[ Voor 2% gewijzigd door barrymossel op 16-05-2015 14:54 . Reden: extra foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Laatst online: 19-02-2023
Hallo,
Hoe snel heeft een ta2024 last van oververhitting?
Ik heb namelijk een klein kistje gemaakt, waardoor de versterker heel dicht bij de magneet van de speakers zit. Dit ging storen, waardoor de speakers gingen tikken. Dit kan echter opgelost worden door er een stukje blik tussen te plaatsen, ben ik achter gekomen. Hierdoor heeft de versterker wel nog minder lucht gekregen dan hij al had, is dit slecht? Of gaat dit nog lang goed denken jullie?
Alvast bedankt :)

Zep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Gefeliciteerd Acolyte, je bent niet de enige prutser. Vandaag is mijn bluetooth bordje de lucht in gegaan, de voltage regulator tenminste. Had een 12v adapter gevonden met de geschikte plug, maar die had blijkbaar de middelste pin als grond en de buitenkant als positief. Poef... de bekende geur van prutsen op de zondagmiddag. Nja, even een LM317 toevoegen aan mijn Conrad bestelling en anders maar een nieuwe bestellen :+

Zie net dat de eBay advertentie claimt dat er een 'anti-reverse' functie aanwezig is. Mmm, eens kijken of ik wat kan claimen.

[ Voor 13% gewijzigd door lutkeveld op 17-05-2015 13:22 ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Heb die protectiebordjes van eBay gereverse engineered. Best simpel ding eigenlijk:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2urnfac.png
Eens opbouwen op een experimenteerprintje en kijken waarom hij constant in protectie springt.

Dinsdag krijg ik de componenten binnen voor een alternatief. Zelfde functie; uitschakelen bij een te laag voltage. Heel simpel op te bouwen en kost rond de 3 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

lutkeveld schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:20:
Gefeliciteerd Acolyte, je bent niet de enige prutser.
Haha woohoo! :D

Dan heb ik trouwens geluk gehad dat poging 1 bij mij gewoon meteen goed was, want ik durfde hem eigenlijk alleen random in te pluggen omdat er idd volgens de ebay tekst bescherming op zou zitten.

Ik heb net de cheapste passende Pioneer speakers gepakt bij de MM (35 eu voor de G1731i) en ingebouwd, dus ben weer up en running.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Laatst online: 10-04 17:58
vanmiddag ben ik begonnen met het maken van happers kratsafe.(http://img193.imageshack.us/img193/2675/kratsafeversie21.png)
het probleem is dat ik hem niet aan de gang krijg.
heb hem precies zoals het schema gemaakt en alles nagemeten. als ik de 'aan' knop indruk gebeurt er niets, relais gaat niet in een LED gaat niet aan.
heb de voltages over het ic doorgemeten:
poot 5-7 = 2,855 V
poot 4-7 =2,862 V
poot 4-5 = 0,005 V
poot 11/12-10 = 12,29 V
LED = 0,989 V

Heb al een nieuwe IC geprobeerd maar zonder succes.
op de 723 staat:
2BADH7M E4
UA723CN

de LM723 en de LM385 zitten beide correct gemonteerd.

spanningsbron om te testen = 13,2V 3,2A
als ik deze direct op de spoel van het relais aansluit schakelt deze en gaat het ledje branden.

Hopelijk kan iemand me helpen

[ Voor 30% gewijzigd door maarten30 op 18-05-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gisteren een en ander ingebouwd in de kist en loop tegen het volgende probleem aan: de audio in en dc mount hebben beiden de ground tegen de inbouwschotel zitten en dat gaat storen. Als ik de audio in connector eruit haal heb ik nergens last van, ingebouwd helaas wel.
Hoe ga ik dit voorkomen? Isoleren van de inbouwschotel gaat niet lukken. Ground loop isolator (is al besteld) tussen de audio in en TA2024? Of de hele audio ground weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je hebt van die isolerende ringetjes daarvoor, die geheel rondom de connector gaan. Wellicht zoiets zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gaat hem niet worden, het ringetje waarmee je hem vastdraait is van metaal en raakt ook de schotel.

---edit---

Misschien is het op te lossen met een los plastic ringetje tussen het metalen ringetje en de schotel en dan laatste stukje van de connector met heat shrink isoleren.

[ Voor 48% gewijzigd door barrymossel op 19-05-2015 09:54 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik heb afgelopen week besloten toch maar een accu in mijn radio te stoppen.
Vandaag zijn mijn twee lipo's (turnigy 3S 5000mAh 30C) binnen gekomen.
De beveiliging wordt verzorgt door een Arduino Nano met een relay module en een piezo speaker.
Op 3.8 volt krijg je een waarschuwing en op 3.7 volt schakelen de versterkers uit.

Ook leek het me leuk om er een bluetooth module aan te hangen zodat ik hem aan en uit kan zetten via mijn telefoon en het voltage uit kan lezen. (Daar ga ik dan een android app voor proberen te schrijven.)

Als iemand een schematje wil of de code lees ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat is spanning per cel neem ik aan? Wat gek gekozen waardes dan. 3.3V-3.2V een signaaltje en 3V uit is een stuk logischer :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:57
Van het weekend, nadat ik al bijna een jaar de componenten in huis had, toch eindelijk eens geluid weten te halen uit mijn kratradio (Iets met geen ruimte hebben om hout te kunnen verzagen i.v.m. stof).
Ik speelde wat af vanaf mijn telefoon en iedere keer nadat een nummer was afgelopen hoorde ik plofjes, alsof ik de kabel er steeds in en uit zou halen.

Bij een normaal audiosysteem zou ik gaan kijken naar aarding, maar hier ben ik een beetje het spoor bijster. Wat zou ik kunnen doen of waar moet ik zoeken om dit op te lossen? Afgezien dat het bijzonder irritant is, is het natuurlijk ook niet goed voor het hele systeem.

P.s. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, ik kreeg alleen geen nuttige posts naar voren (eigenlijk helemaal geen posts die ook maar van toepassing waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Als je er geen potentiometer tussen hebt staat de versterker eigenlijk continu op stand 10. Als je een 'normale' versterker op stand 10 zet heb je dat probleem vaak ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
wesleytjuh schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:26:
Dat is spanning per cel neem ik aan? Wat gek gekozen waardes dan. 3.3V-3.2V een signaaltje en 3V uit is een stuk logischer :p.
Dat ligt er een beetje aan. 3.0 volt is eigenlijk te laag. Bijvoorbeeld bij ons op school laden ze een lipo niet meer op bij een statisch voltage lager dan 3,6 volt. Puur omdat je onder dat voltage vaak wel wat schade aan richt aan je cel.
Ook heb je dan al 86% van je stroom verbruikt.

4.00V--84%
3.96---77%
3.93---70%
3.90---63%
3.86---56%
3.83---48%
3.80---43%
3.76---35%
3.73---27%
3.70---21%
3.67---14%

Dus om te voorkomen dat je cellen beschadigen wordt het vaak aangeraden om hem af te sluiten op 3,6 volt. (Statisch)
Je kan wel lager gaan maar dan gaan je cellen minder lang mee.

Edit:
Ik heb er wel een dikke Elco bank op zitten dus pieken worden opgevangen waardoor de controller hem niet te vroeg uitschakelt bij een piek van de versterker.

[ Voor 9% gewijzigd door [m]engineer op 19-05-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hoewel je hier zeker gelijk hebt, vergeet je hier de applicatie mee te nemen in het bepalen van de cutoff voltage. In de RC wereld zie je vaak 3.4V pf 3.5V als geadviseerd cutoff punt, echter is daar de belasting véél hoger (pieken van 100A zijn niks). In een laptop of telefoon is de belasting doorgaans een stuk lager, echter is het daar belangrijk dat een accupack erg lang mee gaat en in principe dagelijks oplaadbaar is voor 2-3 jaar. Om die reden is daar het cutoff point net onder de nominale spanning, en wordt de cel ook niet geheel vol geladen.

In jouw geval, met een kistradio, heb je zowel geen hoge belasting als lange levensduur nodig. Zelfs als je altijd tot ~3.2V gaat zal het accupack nog prima 300 cycles mee gaan. Er is iig geen reden om bij 3.6V te stoppen in een kistradio :). 3.0V is inderdaad zo'n beetje de ondergrens, maar voor een toepassing als deze geen enkel probleem. Moderne cellen kunnen repetitief tot 2.7V ontlaadt worden, maar dat zie je wel terug in de levensduur uiteindelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 19-05-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Inderdaad, maar ik ben altijd van het better safe than sorry haha.
Ik sluit nu gewoon af op 3,6 volt aangezien ik die laatste 15% capaciteit wel kan missen. Plus dat het mooi is dat je lipo langer mee gaat. Als ik die capaciteit mis is het 2 getalletjes veranderen in het programma van de arduino, maar dat is de moeite niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds 2 dagen dat als ik mijn kistje aanzet en gebruik dat hij na 20-30 minuten voor een seconde of 20 uitgaat en dan weer 10 seconden muziek speelt en dan weer 20 seconden stil is en dan weer muziek speelt en elke 10 seconden muziek weer word onderbroken door 20seconden stilte . mijn powerbank heb ik helemaal opgeladen dus die kan niet leeg zijn. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is ?

Ps: ik heb een powerbank in mijn kistje zitten omdat mijn versterker een pam8403 is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raz3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2024
Terrz schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 09:13:
[...]

Ik heb mijn Step-up converter en sure bordje binnen trouwens, vanavond of morgen maar eens even prutsen :D.

[afbeelding]
Heb je de versterker al aangesloten? Zo ja, hoe bevalt de versterker? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:57
lutkeveld schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:23:
Als je er geen potentiometer tussen hebt staat de versterker eigenlijk continu op stand 10. Als je een 'normale' versterker op stand 10 zet heb je dat probleem vaak ook
Ahja, dus gewoon een potmeter er tussen zetten en hem niet compleet voluit zetten dus. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:49:
Ik heb sinds 2 dagen dat als ik mijn kistje aanzet en gebruik dat hij na 20-30 minuten voor een seconde of 20 uitgaat en dan weer 10 seconden muziek speelt en dan weer 20 seconden stil is en dan weer muziek speelt en elke 10 seconden muziek weer word onderbroken door 20seconden stilte . mijn powerbank heb ik helemaal opgeladen dus die kan niet leeg zijn. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is ?

Ps: ik heb een powerbank in mijn kistje zitten omdat mijn versterker een pam8403 is.
Kan je een spannings meter op de ingang van het pam bordje houden? Zodat je zeker weet dat het toch niet de voeding is. (of kortsluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:32
Raz3r schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:47:
[...]

Heb je de versterker al aangesloten? Zo ja, hoe bevalt de versterker? :)
Nee nog niet helaas. Ik heb er nog geen tijd voor gehad i.v.m. drukte op het werk en feesten ;). Vanavond hoop ik de boel aan te kunnen sluiten.

Ik heb nog wel een klein vraagje over de step-up converter, deze heeft 2 draaiknoppen:

- V-adj: voltage instellen, deze heb ik nu staan op 24V.
- I-adj: Is dit het om het aantal ampere in te stellen wat ie moet geven? Dat is toch in principe niet nodig omdat een verbruiker gewoon het aantal ampere neemt wat deze nodig heeft? (dus als de voeding 10A kan leveren en het apparaat verbruikt 2A, dan pakt ie gewoon 2A van de voeding).

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/51YCNesP0UL._SY300_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep, I-Adjust kan je volledig open zetten, of iig ruim boven wat je gaat gebruiken. Dat is meer bedoeld om hem op een constant current in te stellen, wat handig kan zijn als je LEDs erop aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
wesleytjuh schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:06:
Yep, I-Adjust kan je volledig open zetten, of iig ruim boven wat je gaat gebruiken. Dat is meer bedoeld om hem op een constant current in te stellen, wat handig kan zijn als je LEDs erop aansluit.
Bedankt, ik ga 'm vanavond gewoon open zetten :).

Ik wil m'n op m'n bassreflexpoorten trouwens een haaks bochtje zetten aan de binnenkant. Bij het opmaken van de kist zag ik toch nog vocht(bier :P)sporen binnen in. Met zo'n bochtje kan er niks meer in lopen. Maakt een bocht in de passrefex poort de de berekening in winisd nog anders?

En kan iemand hier ook even simuleren hoelang de bassreflex poort moet zijn voor een mooie (buiten) response? Ik heb twee speaker configuratiebestanden van de dayton sd215a-88 bij de een komt 13cm (huidige lengte) uit en de ander 7cm voor ongeveer dezelfde respons.

Het subwoofer compartiment is ongeveer 23 liter en ik heb de subwoofer van accusafe (linkje). Ik heb twee maal 50mm afvoerpijp gebruikt voor de poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Zo'n blauw 6800mah lithium ion packje besteld op eBay, hopen dat die ook daadwerkelijk aankomt. Lithion is lastig de laatste tijd, mijn Xiaomi powerbank heeft ook 3 maanden en pogingen nodig gehad. Zo naar de electroboer om ook wat aansluitspul voor mn eerste TA2024 te halen. Is het normaal dat die dingen zo lelijk in elkaar gezet zijn? Caps staan schots en scheef enzo :/. Als ik die mono aansluit op 1 speaker uitgang, wat moet ik dan met de andere? Open laten of moet daar juist een geschikte weerstand tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Nou dat ging gisteravond niet zoals gepland met mijn nieuwe sure versterkertje....

Kist open, draden verlengen(solderen), boren, step-up converter erin, sure versterkertje erin, woofer aansluiten, stroom erop, versterker & step-up gaan aan, maar GEEN output.... Ik krijg gewoon geen geluid/output uit het sure bordje. Groene lampje brand op de versterker en krijgt keurig 24V

Volgende geprobeerd:
- Twee verschillende tulpkabels geprobeerd voor de input
- Input gain switches in alle mogelijke standen

Als ik vervolgens de oude TA2024 weer aan de sub hang (op 12V zonder de step-up ertussen) heb ik wel weer output naar de sub. Iemand nog een idee waar het aan kan liggen of is deze gewoon DOA? (linkje naar manual voor de technici.

Als ie echt DOA is moet ik alles weer terug naar origineel bouwen :'), want de kist moet dit weekend mee naar een festival

[ Voor 12% gewijzigd door Terrz op 21-05-2015 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Heeft zo'n Sure bordje geen enable(EN) connector? Kan zijn dat je die met GND moet verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
wesleytjuh schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:11:
Heeft zo'n Sure bordje geen enable(EN) connector? Kan zijn dat je die met GND moet verbinden.
Ik heb deze nog niet gevonden, maar volgens de handleiding moet dit ook niet nodig zijn.
De terminal blocks zitten er bij mij niet op, maar heb de + en - direct op het bordje gesoldeerd. Het bordje gaat ook gewoon aan, dit is te zien aan de groene LED.

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/9qz2lekzn/Schermafdruk_2015_05_21_11_24_23.png

[ Voor 17% gewijzigd door Terrz op 21-05-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raz3r
Terrz schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:25:
[...]

Ik heb deze nog niet gevonden, maar volgens de handleiding moet dit ook niet nodig zijn.
De terminal blocks zitten er bij mij niet op, maar heb de + en - direct op het bordje gesoldeerd. Het bordje gaat ook gewoon aan, dit is te zien aan de groene LED.

[afbeelding]
Ik heb de versterker gisteren ook binnen gekregen. Om de versterker aan te sluiten heb ik dit gebruikt: linkje. Uiteraard gebruik gemaakt van een step-up converter (24v). Vervolgens ging het ledje branden en de fan ging draaien. Toen heb ik de woofer aangesloten en getest zonder (goede) behuizing. Wat mij meteen opviel is dat de gain van de low-pass op de crossover op vol "volume" gezet kan worden zonder dat het slecht klinkt (bij de TA2024 kon het niet verder dan de helft).

Ik ben bezig met een nieuwe kist en hoop deze dit weekend af te krijgen, de subwoofer zit in een compartiment van ongeveer 25,5liter. De kist gaat 2 bassreflexpoorten bevatten met een diameter van 50mm. De subwoofer (SD215a-88) krijgt 40W. Is er iemand die een berekening in winISD kan maken voor de lengtes van de bassreflexpoorten voor binnenshuis gebruik? Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Raz3r schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:41:
[...]

Ik heb de versterker gisteren ook binnen gekregen. Om de versterker aan te sluiten heb ik dit gebruikt: linkje. Uiteraard gebruik gemaakt van een step-up converter (24v). Vervolgens ging het ledje branden en de fan ging draaien. Toen heb ik de woofer aangesloten en getest zonder (goede) behuizing. Wat mij meteen opviel is dat de gain van de low-pass op de crossover op vol "volume" gezet kan worden zonder dat het slecht klinkt (bij de TA2024 kon het niet verder dan de helft).

Ik ben bezig met een nieuwe kist en hoop deze dit weekend af te krijgen, de subwoofer zit in een compartiment van ongeveer 25,5liter. De kist gaat 2 bassreflexpoorten bevatten met een diameter van 50mm. De subwoofer (SD215a-88) krijgt 40W. Is er iemand die een berekening in winISD kan maken voor de lengtes van de bassreflexpoorten voor binnenshuis gebruik? Alvast bedankt :)
Dat klinkt wel positief :). Ik hoop dat ik gewoon een nieuw bordje van sure toegestuurd krijg, al heb ik daar voor dit weekend niks aan. Vanavond heb ik geen tijd, dus morgen alles maar weer terug bouwen :').

Welke crossover gebruik jij als ik vragen mag?

Voor bassreflex poorten van 50mm afvoerpijp (binnendiameter 47mm) kom ik op ongeveer 13cm. Maakt een bocht in de reflexpijp nog verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raz3r
Terrz schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:52:
[...]

Dat klinkt wel positief :). Ik hoop dat ik gewoon een nieuw bordje van sure toegestuurd krijg, al heb ik daar voor dit weekend niks aan. Vanavond heb ik geen tijd, dus morgen alles maar weer terug bouwen :').

Welke crossover gebruik jij als ik vragen mag?

Voor bassreflex poorten van 50mm afvoerpijp (binnendiameter 47mm) kom ik op ongeveer 13cm. Maakt een bocht in de reflexpijp nog verschil?
De crossover die ik gebruik is de MTX RT-X01A. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:44
ik heb twee vraagjes,
als ik nu voor twee speakers twee ta2024 neem en de ene ta 2024 allebei de plus en allebei de min op de ene speaker aansluit en datzelfde bij de andere speaker. ik weet niet of ik duidelijk ben, ff een tekeningetje: Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/103zbj4.png deze opstelling en dan twee keer. of dit?
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/s4azpy.png
heb ik hier iets aan dus meer vermogen of minder snel clipping?
en de tweede, ik heb twee 16cm speakers gekocht bij de kringloop van pioneer of philips (in een pioneerdoos maar philipssticker op de achterkant.) ze doen het prima maar er zit bijna geen bass in. ik heb ze getest op een oude kenwood autoradio. komt die bass goed als je ze in een kistje stopt of zul je nooit heel veel bass horen?
groetjess

[ Voor 6% gewijzigd door ottermannetje op 21-05-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nope, daar zul je geen verbetering uit halen. Je vermogen wordt bepaald door de spanning en de weerstand van de speaker. Door met 2 versterkers op 1 speaker te werken sloop je waarschijnlijk je versterker en blijft je vermogen exact hetzelfde. Het enige wat kan is je 2 kanalen parallel op elkaar aansluiten, maar het enige voordeel wat je daar uit haalt is dat je lagere weerstanden goed kan aansturen, daar heb je in dit geval dus niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7795/17947514525_e4a14645b0_z.jpg

Het wint absoluut geen schoonheidsprijzen, maar m'n stereo naar mono sumplugje werkt. Wel net even wat andere waardes gepakt dan op dat Rane plaatje, want mijn electroboer had bv die 475 ohm alleen in dure precieze versies maar een standaard 470 ohm was weer dirtcheap.

Zo de TA2024 nog modden - hopelijk gaat dat solderweerk wat netter - en daarna is het wachten op de lithion accu om de boel af te maken. Dit koffertje gaat een cadeautje worden voor een vriendin van me die theaterdocente is en op locatie workshops geeft; volgens mij is het supervet als je dan zo'n hip vintage koffertje kunt meenemen als geluidsbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Let op dat je dan wel je TA2024 anders moet modden. Je hebt nu extra ingangsweerstand, dus dan moet de feedback weerstand meer omlaag. Ik zou het proberen met 2k2 ipv 4k7. Je kan altijd zelf een beetje experimenteren met die waardes.

Een lithium accu is bij Hobbyking nog geeneens zo veel duurder trouwens als je nagaat dat die 6800mah packs in het echt rond de 2500mah zijn. Een 2200mAh turnigy en balanslader kost ~15 euro. 12 volt adaptertje en verzendkosten komen daar nog bij op, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

lutkeveld schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:26:
Let op dat je dan wel je TA2024 anders moet modden. Je hebt nu extra ingangsweerstand, dus dan moet de feedback weerstand meer omlaag. Ik zou het proberen met 2k2 ipv 4k7. Je kan altijd zelf een beetje experimenteren met die waardes.
Oeh, net op tijd. De soldeerbout was al aan het opwarmen :) wat zou er gebeuren als ik wel die 4k7 erin gestopt had?
Een lithium accu is bij Hobbyking nog geeneens zo veel duurder trouwens als je nagaat dat die 6800mah packs in het echt rond de 2500mah zijn. Een 2200mAh turnigy en balanslader kost ~15 euro. 12 volt adaptertje en verzendkosten komen daar nog bij op, dat wel.
Misschien dat ik dat dan toch een volgende keer probeer. Ik maak me nog best zorgen of dat pack uit China wel gaat aankomen. Hoor net ook weer verhalen van vrienden wiens fototoestel accu's recent nog zijn tegengehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Acolyte57 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:46:
[...]

Oeh, net op tijd. De soldeerbout was al aan het opwarmen :) wat zou er gebeuren als ik wel die 4k7 erin gestopt had?

[...]

Misschien dat ik dat dan toch een volgende keer probeer. Ik maak me nog best zorgen of dat pack uit China wel gaat aankomen. Hoor net ook weer verhalen van vrienden wiens fototoestel accu's recent nog zijn tegengehouden.
Accu's bij Hobbyking komen wel aan, maar kan zeker vanuit China lang duren omdat ze eigenlijk gegarandeerd bij de douane terecht komen. Ze hebben ook een EU warehouse, daar zal het een stuk sneller gaan :).

4K7 zorgt ervoor dat de vervangende weerstand 3K9 wordt. Omdat je nu 10K(?) in serie toevoegt met je stereo mono converter, zal de vervangende weerstand geen 3K9 worden maar iets hoger, 4.2K. Daardoor gaat de boel ietsjes minder hard. Maar dat ga je niet horen. Ik zou dus eigenlijk gewoon lekker met 4K7 aan de slag gaan :). Met een 2K2 weerstand gaat het namelijk nog 2x zo hard, en dan heb je op 50% al vervorming te pakken met vrijwel elke geluidsbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Acolyte57 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:46:

[...]

Ach,dan krijg je gewoon je geld terug toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

True maar dan zit ik nog steeds zonder accu, dat helpt m'n hele projectje ook niet verder :)
wesleytjuh schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:53:
Accu's bij Hobbyking komen wel aan, maar kan zeker vanuit China lang duren omdat ze eigenlijk gegarandeerd bij de douane terecht komen.
Oh, ik dacht dat hobbyking juist een EU dealer is. Nee dan had het weinig gescheeld idd.
Ik zou dus eigenlijk gewoon lekker met 4K7 aan de slag gaan :). Met een 2K2 weerstand gaat het namelijk nog 2x zo hard, en dan heb je op 50% al vervorming te pakken met vrijwel elke geluidsbron.
Net even aan de slag gegaan, was zo gepiept inderdaad en werkt ook goed. Nog 2x zo hard is echt onnodig, dan gaan er dingen geheid echt kapot. Moest alleen m'n stereo-mono plugje ook opnieuw doen, want wat gister onder lamplicht tocht echt op 470 leek bleken dus m'n 4k7 weerstandjes te zijn :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verre van klaar, maar wel weer een stapje verder. Scherm zit erin en RPi werkt (ondanks de haperingen). Nog een hoop ruis, ondanks de ground loop isolator. Zojuist een nieuwe 3.5mm ingang gesoldeerd, maar volgens mij ergens een draad verkeerd verbonden, want die werkt niet.
Zondag of maandag maar weer eens verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Boombox weer terug gebouwd naar originele staat. Helaas nog geen bericht van sure audio... Tevens 2 accupoolklemmen gesoldeerd aan een drietal SAE stekkers en ook ook de boombox voedingstekker heeft dus zo'n aansluiting nu. Zo kan iedereen de LED-strip, telefoonlaadbox of boombox veilig aansluiten :).

Morgen een weekendje promised land festival in Leeuwarden. lees net op de site dat geluidsinstallaties in wat voor vorm ook en accu's niet zijn toegestaan op de camping :'). We gaan het zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 22-05-2015 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Vandaag de koffer gezaagd en speaker getestfit:

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7790/18000008821_11fb6cf188_c.jpg

Ik draai tijdelijk nog op de accu uit mijn eigen boomcase:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8783/17999243235_5cd5ab35b3_c.jpg

Denk dat ik de zwarte speakerring nog wit ga spuiten zodat het er iets meer gelijk uitziet aan het 'dans' op de voorkant, en het gaas dan zwart laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ziet er cool uit! Één opmerking wel :P , je hebt nu de TA2024 in een ESD zak zitten. Dat is eigenlijk niet zo'n goed idee, gezien de binnenkant geleidend (met een redelijk hoge weerstand wel) is. Dit kan dus de werking beinvloeden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Oeps. Ik dacht juist dat een ESD zakje het ultieme niet-geleidende materiaal was en daarom gebruikt werd voor electronica. Wou hem juist niet op het stof van de voering leggen in geval van statische electriciteit. My bad!

Edit: Wiki legt het me uit :)
To create the anti-static effect, the black or silver bags are slightly conductive, forming a Faraday cage around the item to be protected and preventing any localized charges from being deposited onto the protected devices as the bags are handled.

[ Voor 40% gewijzigd door Acolyte57 op 24-05-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-02-2022
Hallo,

Weet iemand hoe je een aansluiting kan maken dat je een 2e kistradio bijv. op je kistradio kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Gewoon een splitter gebruiken zodat je met je mobiel twee kisten kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Totaal nutteloos, maar wel leuk dat het kan: Mario Kart op de munitiekistradio:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kyvFk6X.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Niks nutteloos! Dat lijkt me nou ultiem wakker worden op een festival :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Lijkt me serieus nog best wel zijn nut hebben op een festival of iets dergelijks inderdaad :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Die Chinese blauwe lithionpacks, lopen die nog leeg als je die wel aan zet maar er niks op is aangesloten?

Ik heb nu het idee gekregen om tussen de TA2024 en de accu een chassis-mounted aan/uit schakelaar te zetten en de schakelaar op de accu altijd op aan te houden; dan hoeft de koffer verder niet open. Maar dan moet de ingebouwde bescherming ofzo niet ook wat gaan verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
hallo iedereen die verstand heeft van electronica,
ik wil mijn spullen voor de hks 2.1 kopen op farnell.com ik weet alleen niet welk relais ik moet gebruiken.
kan iemand er eentje voor mij uitzoeken? de rest kan ik wel vinden alleen dat specifiek relais dat bij de hks staat niet maar ik weet zeker dat er heel veel zijn die hetzelfde kunnen, ik weet alleen niet welke.
groetjess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friso0602
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-01-2016
hoi,

Mijn bluetooth-module kan soms wat hogere piekspanning niet oppakken, hoe kan ik uitrekenen hoeveel farad de condensator zou moeten zijn en moet er nog iets anders in het systeem geschakeld worden(zo ja hoe)?

groeten,
Friso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
barrymossel schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 17:59:
Verre van klaar, maar wel weer een stapje verder. Scherm zit erin en RPi werkt (ondanks de haperingen). Nog een hoop ruis, ondanks de ground loop isolator. Zojuist een nieuwe 3.5mm ingang gesoldeerd, maar volgens mij ergens een draad verkeerd verbonden, want die werkt niet.
Zondag of maandag maar weer eens verder kijken.

[video]
Wat draai je op je pi? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Openelec 5.08 met extra drivers voor touch screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
en een bepaalde skin eroverheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
friso0602 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:19:
hoi,

Mijn bluetooth-module kan soms wat hogere piekspanning niet oppakken, hoe kan ik uitrekenen hoeveel farad de condensator zou moeten zijn en moet er nog iets anders in het systeem geschakeld worden(zo ja hoe)?

groeten,
Friso
Een bluetooth module gebruikt dusdanig weinig dat je hier eigenlijk niet mee te maken kan hebben. Verder zit er op de PCB al ruim voldoende capaciteit. Kun je het probleem dat je hebt beter beschrijven, ik vermoed dat je ergens anders last van hebt ;)
ottermannetje schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:11:
hallo iedereen die verstand heeft van electronica,
ik wil mijn spullen voor de hks 2.1 kopen op farnell.com ik weet alleen niet welk relais ik moet gebruiken.
kan iemand er eentje voor mij uitzoeken? de rest kan ik wel vinden alleen dat specifiek relais dat bij de hks staat niet maar ik weet zeker dat er heel veel zijn die hetzelfde kunnen, ik weet alleen niet welke.
groetjess
Probeer eens de RT424012 ;). Is het trouwens niet zo dat je als consument een minimum order bedrag hebt bij Farnell (zou jammer zijn als je daar achteraf achter komt)?

[ Voor 35% gewijzigd door wesleytjuh op 26-05-2015 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
redbullet schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:07:
en een bepaalde skin eroverheen?
Yep. CarPC die ik zelf heb aangepast naar legergroen (normaal is deze blauw). Overigens echt alleen fatsoenlijk met een touchscreen te gebruiken, omdat de muis niet getoond wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door barrymossel op 26-05-2015 09:17 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
barrymossel schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:17:
[...]

Yep. CarPC die ik zelf heb aangepast naar legergroen (normaal is deze blauw). Overigens echt alleen fatsoenlijk met een touchscreen te gebruiken, omdat de muis niet getoond wordt.
Thanx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Ik wil wss ongeveer hetzelfde maken als JVC's boot kistradio, die ene met die subwoofer. Ik wil hierbij de Subwoofer set gaan gebruiken van accusafe, samen met de JBL CS 762.

Weet iemand nog wat informatie over hoeveel liter de behuizing moet zijn voor de bandpass subwoofer. etc en wat afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
JVC is een merk, JvS is degene die je bedoelt ;p. Eastwarez heeft hem ook gebouwd, verslag staat op zelfbouwaudio.nl

Omdat je de JBL's wil gaan gebruiken neem ik aan dat het niet waterdicht hoeft te zijn? Dan kan je beter voor een BR ipv BP4 gaan. Misschien zelfs met twee aparte kisten zodat je de sub thuis kan laten als je hem niet nodig hebt. Wil je ook een MiniDSP gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
ja wesly, heb het ff uitgezocht, minimaal 50 Euro ex btw, dus dat wordt m niet, dankje voor het melden, scheelt weer heel wat opzoekwerk. weet iemand nog een site waar ik de componenten kan bestellen zonder al te veel verzendkosten. want 6 euro aan componenten en dan 7 euro verzendkosten is een beetje uit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
ottermannetje schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:38:
ja wesly, heb het ff uitgezocht, minimaal 50 Euro ex btw, dus dat wordt m niet, dankje voor het melden, scheelt weer heel wat opzoekwerk. weet iemand nog een site waar ik de componenten kan bestellen zonder al te veel verzendkosten. want 6 euro aan componenten en dan 7 euro verzendkosten is een beetje uit verhouding.
Welke componenten? Maar meeste is wel op eBay of Aliexpress te vinden. Moet je wel even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
lutkeveld schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:31:
JVC is een merk, JvS is degene die je bedoelt ;p. Eastwarez heeft hem ook gebouwd, verslag staat op zelfbouwaudio.nl

Omdat je de JBL's wil gaan gebruiken neem ik aan dat het niet waterdicht hoeft te zijn? Dan kan je beter voor een BR ipv BP4 gaan. Misschien zelfs met twee aparte kisten zodat je de sub thuis kan laten als je hem niet nodig hebt. Wil je ook een MiniDSP gaan gebruiken?
Ja ik bedoelde JvS (zat nog ff te denken vaan die jvc speakers) maar waarom dan voor BR speakers gaan? En ik wil de subwoofer wel graag meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Conrad. Vanaf 25 euro gratis verzenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor het festival seizoen ook een kratradio willen maken.
Nu de voornaamste vraag is de autonomie.

Hij zou bij een normaal volume 4x6 uur moeten meekunnen:

Onderdelen:
TA2024 100 Watt Amplifier (Modded voor meer vermogen)
MP3 Receiver met USB, SD, Aux en FM Radio inkl. Afstandsbediening, LET OP !!! Zwart
Power knop met led (kleuren verschillen)
Voltmeter
3.5 mm Jack plug
Bekabeling
(vanop kratradio.com)

Speakers hebben we nog liggen

En dit in combinatie met een vrachtwagen accu 12V 150ah

Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
BiggyBossB schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:22:
[...]

Ja ik bedoelde JvS (zat nog ff te denken vaan die jvc speakers) maar waarom dan voor BR speakers gaan? En ik wil de subwoofer wel graag meenemen.
WinISD simulatie:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2eda78g.png
Meer efficiënt, meer diepgang en makkelijker te bouwen.
Geen reden om voor BP4 te gaan behalve dat hij waterdicht is.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:32:

Autonomie? En 4 tot 6 uur bedoel je?
Op een vrachtwagenaccu gaat een TA2024 ongeveer 1000 uur mee.
Dan kan je beter een 7, of zelfs 3, ampereuur accuutje halen. Scheelt enorm in gewicht.
Heb zelf absoluut geen vertrouwen in die site. Naast dat het er lelijk uit ziet liegen ze over die 100W. Een TA2024, en elke andere versterker die op 12V werkt, kan niet meer leveren dan 15W. Dit is ruim genoeg output voor de meesten, daar niet van. Ik zou lekker die MP3 module achterwege laten, dat levert in mijn ervaring alleen maar problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ik bedoel 24 uur in totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat haal je wel met een simpele 12v 7Ah accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:32:

Onderdelen:
TA2024 100 Watt Amplifier (Modded voor meer vermogen)
MP3 Receiver met USB, SD, Aux en FM Radio inkl. Afstandsbediening, LET OP !!! Zwart
Power knop met led (kleuren verschillen)
Voltmeter
3.5 mm Jack plug
Bekabeling
(vanop kratradio.com)

Speakers hebben we nog liggen

En dit in combinatie met een vrachtwagen accu 12V 150ah

Is dit mogelijk?
Jezus een 150AH vrachtwagen accu, dat is echt veeeeeel te veel capaciteit voor enkel een kratradio met een enkele TA2024.

Wij hebben net weer 2,5 dag feest er op zitten met de boombox. denk zo'n 12-15 uur op luid volume en een uurtje of 7-8 op standje disco (allerluidst zonder oversturen). Dit in een kist met 2x TA2024 (subwoofer + twee keer fullrange). Van die 7 uur op standje disco heeft er ook nog een 30W RGB LEDstrip mee gedraaid en zijn er een stuk of 10 telefoons 2x op geladen.

Onze 102AH semitractie zat toen we naar huis gingen nog op 12,2 volt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friso0602
wesleytjuh schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:14:
[...]

Een bluetooth module gebruikt dusdanig weinig dat je hier eigenlijk niet mee te maken kan hebben. Verder zit er op de PCB al ruim voldoende capaciteit. Kun je het probleem dat je hebt beter beschrijven, ik vermoed dat je ergens anders last van hebt ;)
ik heb soms het probleem dat de muziek wegvalt als ik bluetooth gebruik, iemand wie ik ken zij dat t aan piekspanning zou liggen en dat ik dus een condensator nodig zou hebben. ik gebruik jullie bluetooth module ,een maxamp-20, 2 visatron 17 cm zoutwaterdichte speakers en een 44Ah accu, verder zit in het systeem een 10A 12 v hoofschakelaar, een 10A zekeringetje en een 6A schakelaar voor de bluetooth module en versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
friso0602 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 13:55:
[...]

ik heb soms het probleem dat de muziek wegvalt als ik bluetooth gebruik, iemand wie ik ken zij dat t aan piekspanning zou liggen en dat ik dus een condensator nodig zou hebben. ik gebruik jullie bluetooth module ,een maxamp-20, 2 visatron 17 cm zoutwaterdichte speakers en een 44Ah accu, verder zit in het systeem een 10A 12 v hoofschakelaar, een 10A zekeringetje en een 6A schakelaar voor de bluetooth module en versterker.
Ligt het niet gewoon aan het bereik van de bluetooth chip/antenne? Hoe ver is de telefoon van de kist vandaan als deze hapert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friso0602
Terrz schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 14:04:
[...]

Ligt het niet gewoon aan het bereik van de bluetooth chip/antenne? Hoe ver is de telefoon van de kist vandaan als deze hapert?
vaak is hij maar een meter of 2 van de kist vandaan dus daar zou het niet aan kunnen liggen
Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink