Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.275 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:24

thijsco19

KTM 990 SMT

Eigenlijk zou ik dan eerst de kist moeten zien.
Maar ik denk dat ik 4mm multiplex pak voor de binnenkant, is toch wat steviger dan mdf volgens mij.
Probeer ook de kist zelf zoveel mogelijk te verstevigen, dan bedoel ik losse delen lijmen en vastschroeven.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:00
Idee was om alles dat kan bewegen in ieder geval te lijmen. Maar dan nog wilde ik graag een lekker stevig binnenkantje. Als multiplex steviger is, kunnen we dat ook doen.

---edit---
Hoe komt het trouwens dat bij TinyTronic de TA2024 véél goedkoper is dan bij Accusafe? Is dat een andere mod? Of kloppen de prijzen niet bij Accusafe?

[ Voor 51% gewijzigd door barrymossel op 01-05-2015 23:04 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
barrymossel schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 22:41:
Idee was om alles dat kan bewegen in ieder geval te lijmen. Maar dan nog wilde ik graag een lekker stevig binnenkantje. Als multiplex steviger is, kunnen we dat ook doen.

---edit---
Hoe komt het trouwens dat bij TinyTronic de TA2024 véél goedkoper is dan bij Accusafe? Is dat een andere mod? Of kloppen de prijzen niet bij Accusafe?
Omdat die dingen vaak DOA zijn, mensen ze verkloten door onkunde en ze een nieuwe moeten hebben etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Als je ze echt goedkoop wil hebben moet je ze rechtstreeks van ebay halen. Dan heb je ze voor 5 euro inclusief verzenden.

Nederlandse vestiging, klantenservice en kwaliteitscontrole kost nou eenmaal geld.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35
Terrz schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 13:13:
[...]

Omdat die dingen vaak DOA zijn, mensen ze verkloten door onkunde en ze een nieuwe moeten hebben etc.
Wil er niet te ver op in gaan gezien dit niet te plek is om over dat soort dingen te discussieren, maar dit is inderdaad exact de reden.
We proberen ons vooral te focussen op kwaliteit, kennis van eigen producten, service en hulp bij projecten. De TA2024 past eigenlijk niet in ons assortiment wat dat betreft. Maar omdat ie zo populair is bieden we hem aan, maar omdat er zo veel uitval is, en we wel mensen van goede service willen voorzien moet de prijs omhoog om een beetje uit de vaste lasten te komen :). AccuSafe is en blijft nog steeds 100% een hobby naast een fulltime baan, geen inkomstenbron :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
lutkeveld schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 13:15:
Als je ze echt goedkoop wil hebben moet je ze rechtstreeks van ebay halen. Dan heb je ze voor 5 euro inclusief verzenden.

Nederlandse vestiging, klantenservice en kwaliteitscontrole kost nou eenmaal geld.
Ik heb de mijne van AliExpress, na 3 weken geleverd en werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:24

thijsco19

KTM 990 SMT

barrymossel schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 22:41:
Je zou het beste eens bij een dhz zaak langs kunnen gaan en daar ter plekke bekijken en voelen wat geschikt is.
Ik zelf had mijn kist van multiplex gemaakt, puur omdat het dunner is voor dezelfde sterkte als MDF.

Maar als het om een binnenkant gaat waar de sterkte wordt gecreëerd door de buitenkant is MDF ook wel mogelijk, dan is het alleen nog de vraag hoeveel ruimte je wilt houden aan de binnenkant.

[ Voor 3% gewijzigd door thijsco19 op 02-05-2015 16:38 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 13:25:
[...]

Wil er niet te ver op in gaan gezien dit niet te plek is om over dat soort dingen te discussieren, maar dit is inderdaad exact de reden.
We proberen ons vooral te focussen op kwaliteit, kennis van eigen producten, service en hulp bij projecten. De TA2024 past eigenlijk niet in ons assortiment wat dat betreft. Maar omdat ie zo populair is bieden we hem aan, maar omdat er zo veel uitval is, en we wel mensen van goede service willen voorzien moet de prijs omhoog om een beetje uit de vaste lasten te komen :). AccuSafe is en blijft nog steeds 100% een hobby naast een fulltime baan, geen inkomstenbron :).
Duidelijk! Dacht dat ik iets over het hoofd zag.

Maar verder niemand die me kan helpen m.b.t. die panel mounts (zonder schotel) met dik hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:50
barrymossel schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 20:56:
[...]

Maar verder niemand die me kan helpen m.b.t. die panel mounts (zonder schotel) met dik hout?
Ik zou er dan zelf voor kiezen om met een frees het hout op de plek van de schakelaars dunner te maken, en dan een zo'n klein mogelijk oppervlakte. en anders zal je toch al snel op een schotel uitkomen ben ik bang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dat dacht ik al (was ik al bang voor). Alles goed uittekenen dus en dan mijn zwager aan de slag laten gaan met z'n frees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
Het schema van de kistradio die ik binnen een paar weken ga bouwen:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2460sn6.png

Als kist gebruik ik een lege wijnkist en de achterkant zal een kartonnen stuk worden met een hersluitbare insnede voor het verwisselen van de accu.

Voor de waarde van de zekering te bepalen moet ik eerst nog eens meten hoeveel het geheel trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
thijsco19 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 16:38:
[...]

Je zou het beste eens bij een dhz zaak langs kunnen gaan en daar ter plekke bekijken en voelen wat geschikt is.
Ik zelf had mijn kist van multiplex gemaakt, puur omdat het dunner is voor dezelfde sterkte als MDF.

Maar als het om een binnenkant gaat waar de sterkte wordt gecreëerd door de buitenkant is MDF ook wel mogelijk, dan is het alleen nog de vraag hoeveel ruimte je wilt houden aan de binnenkant.
Het is 4mm MDF geworden en ziet er strak uit. De buitenkant is sowieso stevig en nu ook luchtdicht (als ik alles even netjes kit zeker).

Afbeeldingslocatie: http://baardforum.nl/binnenkant.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
bambinodekat schreef op zondag 03 mei 2015 @ 15:13:
Het schema van de kistradio die ik binnen een paar weken ga bouwen:
[afbeelding]

Als kist gebruik ik een lege wijnkist en de achterkant zal een kartonnen stuk worden met een hersluitbare insnede voor het verwisselen van de accu.

Voor de waarde van de zekering te bepalen moet ik eerst nog eens meten hoeveel het geheel trekt.
Waarom kies je voor een autoradio als ik vragen mag? Deze neemt wel veel stroom voor de functionaliteit die hij biedt. Dan kun je net zo goed de TA2024 weglaten en de versterker van de autoradio gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
Ik gebruik die TA2024 voor de AUX-functionaliteit, de Kenwood autoradio is 22 jaar oud en heeft dit niet.

De autoradio is nog redelijk zuinig: geen overbodige licht-installatie op het frontje en het trekt nog geen 3A.

[ Voor 35% gewijzigd door bambinodekat op 04-05-2015 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Een TA2024 trekt op vol volume ongeveer 1/10 van dat, dus 3A kan je als redelijk onzuinig beschouwen :P

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kun je dat eens uitleggen? 300mA verbruikt de TA2024 dus, maar hoezo heb je dan bij voorkeur 2A nodig als voeding?

(ik snap er blijkbaar nog geen hol van...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Gemiddeld vs piek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ok, dat snap ik, maar is dat dan niet een enorm verschil? 300 vs 2000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Tja, muziek is erg dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
wesleytjuh schreef op maandag 04 mei 2015 @ 22:25:
Een TA2024 trekt op vol volume ongeveer 1/10 van dat, dus 3A kan je als redelijk onzuinig beschouwen :P
Ik bedoelde het dan ook in vergelijking met moderne autoradio's, met Watt's aan lampjes rond het scherm, die trekken bijna 10A.

edit; de oude Kenwood trekt nog geen 1A op een gemiddeld volume, 3A is met 4 speakers op max volume.

[ Voor 13% gewijzigd door bambinodekat op 05-05-2015 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Watt's aan lampjes?

Waar haal jij je informatie vandaan? Modern spul mag dan wel allerlei LED's en functies als bluetooth hebben, maar dat trekt meestal niet meer dan de inefficiënte techniek van twintig jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:58
Goedenavond,

Na een tijd niks te hebben geplaatst/gelezen te hebben in dit topic zit ik met een vraag.
Heb al aardig wat pagina's terug gelezen maar het antwoord is mij even ontgaan.

Jaartje of 2 terug heb ik een redelijk leuke kistje gemaakt ik heb hier voor de wel bekende ta2024 gebruikt samen met een 1.0 "LED auto MP3 Player Module. werkt nog steeds prima maar merk toch dat ik steeds minder mp3 download en meer gebruik maar van streaming music (soundcloud, Spotify) Nu zie ik op dx.com de 1.5 "LCD Bluetooth MP3 Decoder Module maar is dit nu een goede upgrade of kan ik beter wat anders gebruiken voor bluetooth/aux verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mathy_ schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:51:
Goedenavond,

Na een tijd niks te hebben geplaatst/gelezen te hebben in dit topic zit ik met een vraag.
Heb al aardig wat pagina's terug gelezen maar het antwoord is mij even ontgaan.

Jaartje of 2 terug heb ik een redelijk leuke kistje gemaakt ik heb hier voor de wel bekende ta2024 gebruikt samen met een 1.0 "LED auto MP3 Player Module. werkt nog steeds prima maar merk toch dat ik steeds minder mp3 download en meer gebruik maar van streaming music (soundcloud, Spotify) Nu zie ik op dx.com de 1.5 "LCD Bluetooth MP3 Decoder Module maar is dit nu een goede upgrade of kan ik beter wat anders gebruiken voor bluetooth/aux verbinding?
ik zou een bluetooth receiver gebruiken voor de bluetooth verbinding.
zoiets (kan je gewoon in je mp3 module steken :http://www.miniinthebox.com/nl/3-5mm-bluetooth-music-receiver_p1118567.html
of deze (heb ik zelf ): http://nl.aliexpress.com/item/Stereo-Bluetooth-Audio-Receiver-Adapter-Dongle-for-Speaker-Earphone-BTI-005/606152184.html

dit is een redelijke dure oplossing
ik ben zelf opzoek naar een goedkope manier om mijn kistje van bluetooth te voorzien i.c.m. een pam8403 misschien kan iemand mij helpen ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:02:
[...]

ik zou een bluetooth receiver gebruiken voor de bluetooth verbinding.
zoiets (kan je gewoon in je mp3 module steken :http://www.miniinthebox.com/nl/3-5mm-bluetooth-music-receiver_p1118567.html
of deze (heb ik zelf ): http://nl.aliexpress.com/item/Stereo-Bluetooth-Audio-Receiver-Adapter-Dongle-for-Speaker-Earphone-BTI-005/606152184.html

dit is een redelijke dure oplossing
ik ben zelf opzoek naar een goedkope manier om mijn kistje van bluetooth te voorzien i.c.m. een pam8403 misschien kan iemand mij helpen ?
Sure heeft een erg goede bluetooth module. die kan je gewoon via ebay bestellen. Wesley heeft m ook in z'n webshop trouwens: http://store.accusafe.nl/.../12v-bluetooth-4-0-module. Werkt op 12v en de kwaliteit is ook gewoon op. Verder is er recent nog een nieuw bluetooth bordje op de chinese markt gekomen, specificaties zijn goed maar wat de kwaliteit is weet ik niet. http://www.ebay.com/itm/A...=LH_DefaultDomain_0&hash=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terrz schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:14:
[...]

Sure heeft een erg goede bluetooth module. die kan je gewoon via ebay bestellen. Wesley heeft m ook in z'n webshop trouwens: http://store.accusafe.nl/.../12v-bluetooth-4-0-module. Werkt op 12v en de kwaliteit is ook gewoon op. Verder is er recent nog een nieuw bluetooth bordje op de chinese markt gekomen, specificaties zijn goed maar wat de kwaliteit is weet ik niet. http://www.ebay.com/itm/A...=LH_DefaultDomain_0&hash=
is ook nog redelijk duur .
kan ik niet gewoon in china zo'n ding kopen:http://nl.aliexpress.com/...MA-Music/32329163975.html
en dan open maken en het bluetooth dingetje eruit halen en aansluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Wat? Duur? 13 dollar voor een 12V BT4.0 APT-X bordje met amp aan boord is echt niks. Helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:49:
Wat? Duur? 13 dollar voor een 12V BT4.0 APT-X bordje met amp aan boord is echt niks. Helemaal niks.
maar ik heb iets nodig voor 5v i.c.m. mijn pam8403

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Neem een KRC-86B, die werkt van 3 tot 5.5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:50:
Neem een KRC-86B, die werkt van 3 tot 5.5V.
kan ik niet een sport headset uit elkaar halen en aansluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Kan, maar reken niet op al te beste kwaliteit. Neem dan gewoon zo'n sure bordje of KRC-86B, beide werken prima op 5V en zijn van goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:46:
[...]

is ook nog redelijk duur .
kan ik niet gewoon in china zo'n ding kopen:http://nl.aliexpress.com/...MA-Music/32329163975.html
en dan open maken en het bluetooth dingetje eruit halen en aansluiten ?
Duur zegt ie :'). 13 dollar voor zo'n bordje is echt niet duur hoor.

Zo'n headset open slopen zou in principe kunnen, maar je weet niet wat je er binnen in aan treft. Misschien is het wel zo gesoldeerd dat het niet bruikbaar is voor je kist. Tevens denk ik dat de geluidskwaliteit ruk is van zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik voor de 12V bluetooth 4.0 module ga.
Nog even een goede verkoper vinden op ebay.

Vandaag er achter gekomen dat mijn accu zonder dat er iets aanstaat terug loopt van 13.2V naar 12.5V.
Die is dus aan vervanging toe:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Het is vrij normaal dat de spanning terug loopt na van de lader af te zijn, tenzij hij verder blijft zakken hoef je jezelf dus nergens druk over te maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ncrease
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-08-2020
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ben van plan om een kratradio te bouwen.

Ik heb hier al zeer veel gelezen en bijgeleerd, als leek zijnde is dit allemaal zeer waardevolle informatie, waarvoor dank.

Omdat dit mijn 1ste kratradio wordt zou ik standaard willen beginnen.

Volgende onderdelen zijn onderweg of zijn al in mijn bezit:

TA2024
MP3 Module
Batterij: lood gel accu 12v 7ah
druppellader 12v 600mA
Voltmeter
materiaal zoals hout, bierbak en fishes zijn ook al in mijn bezit.

Enkel voor de speakers twijfel ik nog. Ik heb hier gelezen dat je bij een 4 Ohm speakers max voor 100 wat per stuk kan gaan. hebben jullie voorstellen voor de welke ik juist het beste zou kiezen?

Dit lijkt mij alles dat ik nodig heb voor een volledige kratradio. Of zie ik iets over het hoofd? :P

Ook heb ik al eens een schema getekend hoe ik alles zou moeten aansluiten.
Omdat ik niet zo goed ben om dit in paint te tekenen, heb ik het maar even geschetst :)

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/23lxx79.jpg

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Foto's tijdens het werken zullen zeker volgen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Ncrease schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:56:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ben van plan om een kratradio te bouwen.

Ik heb hier al zeer veel gelezen en bijgeleerd, als leek zijnde is dit allemaal zeer waardevolle informatie, waarvoor dank.

Omdat dit mijn 1ste kratradio wordt zou ik standaard willen beginnen.

Volgende onderdelen zijn onderweg of zijn al in mijn bezit:

TA2024
MP3 Module
Batterij: lood gel accu 12v 7ah
druppellader 12v 600mA
Voltmeter
materiaal zoals hout, bierbak en fishes zijn ook al in mijn bezit.

Enkel voor de speakers twijfel ik nog. Ik heb hier gelezen dat je bij een 4 Ohm speakers max voor 100 wat per stuk kan gaan. hebben jullie voorstellen voor de welke ik juist het beste zou kiezen?

Dit lijkt mij alles dat ik nodig heb voor een volledige kratradio. Of zie ik iets over het hoofd? :P

Ook heb ik al eens een schema getekend hoe ik alles zou moeten aansluiten.
Omdat ik niet zo goed ben om dit in paint te tekenen, heb ik het maar even geschetst :)

[afbeelding]

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Foto's tijdens het werken zullen zeker volgen!!
Schema ziet er goed uit! Neem je ook een mp3-module met bluetooth & aux?
Qua speakers zijn er verschillende mogelijkheden. Dat 100W verhaal is eigenlijk onzin, je versterkertje levert 2x15W maximaal, dus of je speakers nou 40W of 300W zijn maakt dan niets uit :+.

Wat wel verschil maakt is:
- De gevoeligheid van de speaker( meestal aangeduid met SPL 1W/1M). Als een speaker bijvoorbeeld 92db gevoeligheid heeft betekend dat deze speaker in theorie 92 decibel aan lawaai kan produceren met 1Watt aan input. Dus hoe hoger de gevoeligheid van de speaker hoe meer geluid je uit je kist kan halen.
- De thiele/small parameters van de speaker: hiermee kun jij (of iemand van ons) met software de optimale kastinhoud berekenen van je kist voor de beste geluidsweergave.

Een aantal 16cm (auto)speakers zoals de Hertz DCX-165 of de JBL CS6 hebben een hoge gevoeligheid en doen het goed in een kist van zo'n 25-30 liter (er zijn veel meer speakers, maar deze weet ik zo 1-2-3 niet uit m'n hoofd :P). Verder kun je nog kijken naar de speakers van Visatron, deze hebben goede parameters om te werken in een kleine behuizing maar vaak een wat lagere input gevoeligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:46
Ik ben weer eens spulletjes aan het bekijken om met 8 lifepo4 cellen iets leuks te doen (die heb ik al liggen en kan ik zo als power gebruiken). Dit pack is vol bijna 30V. Ik ben dus ook opzoek naar een versterker met meer dan de gebruikelijke 12v.

Nu kom ik best vaak bordjes tegen zoals deze: 2.1 TDA8950TH 2x 150W 250W Subwoofer Class D Digital Audio Amplifier Board http://r.ebay.com/hNmt2W
Lijkt mij supper handig voor een mooi 2.1 systeempje alleen is de voeding heel vaak "dual AC 16V to 28V" of "ac 24-0-24" Kan iemand mij uitleggen of ik met DC power (accu) deze bordjes kan voeden? (eventueel met tussenkomst van een module) Of kan iemand mij de weg wijzen waar ik even moet lezen om te snappen hoed dual ac werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ncrease
Terrz schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:28:
[...]

Schema ziet er goed uit! Neem je ook een mp3-module met bluetooth & aux?
Qua speakers zijn er verschillende mogelijkheden. Dat 100W verhaal is eigenlijk onzin, je versterkertje levert 2x15W maximaal, dus of je speakers nou 40W of 300W zijn maakt dan niets uit :+.

Wat wel verschil maakt is:
- De gevoeligheid van de speaker( meestal aangeduid met SPL 1W/1M). Als een speaker bijvoorbeeld 92db gevoeligheid heeft betekend dat deze speaker in theorie 92 decibel aan lawaai kan produceren met 1Watt aan input. Dus hoe hoger de gevoeligheid van de speaker hoe meer geluid je uit je kist kan halen.
- De thiele/small parameters van de speaker: hiermee kun jij (of iemand van ons) met software de optimale kastinhoud berekenen van je kist voor de beste geluidsweergave.

Een aantal 16cm (auto)speakers zoals de Hertz DCX-165 of de JBL CS6 hebben een hoge gevoeligheid en doen het goed in een kist van zo'n 25-30 liter (er zijn veel meer speakers, maar deze weet ik zo 1-2-3 niet uit m'n hoofd :P). Verder kun je nog kijken naar de speakers van Visatron, deze hebben goede parameters om te werken in een kleine behuizing maar vaak een wat lagere input gevoeligheid.
bedankt voor de info Terrz

ik neem een module met aux maar zonder bluetooth.
voor speakers heb ik 100w speakers besteld van 6 inch. Moet wel volstaan dan volgens mij.

Nog een vraagje:

het plaatsen van een zekering, is dit noodzakelijk?
Ik heb namelijk veel bang om iets verkeerd aan te sluiten en zo al een paar componenten kapot te maken.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Ncrease schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:34:
[...]

bedankt voor de info Terrz

ik neem een module met aux maar zonder bluetooth.
voor speakers heb ik 100w speakers besteld van 6 inch. Moet wel volstaan dan volgens mij.

Nog een vraagje:

het plaatsen van een zekering, is dit noodzakelijk?
Ik heb namelijk veel bang om iets verkeerd aan te sluiten en zo al een paar componenten kapot te maken.

alvast bedankt.
Welke speakers heb je besteld als ik vragen mag? 6 inch zijn 15cm speakers, deze worden vaak gebruikt in kistradio's. Wat voor afmetingen heb je in gedachten voor je kist?

Een zekering kan volgens mij niet voorkomen dat je componenten niet stuk gaan. Het duurt altijd een fractie van een seconde voor deze doorbrand, dan kan het kwaad al geschied zijn voor je TA2024 & MP3 module. Je kunt wel een ompoolbeveiliging inbouwen. Deze kun je zelf maken, of eentje kopen in de vorm van een accusafe bijvoorbeeld. Dan heb je ompoolbeveiliging en accubewaking (stroom wordt dan uitgeschakeld bij 11.5 volt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Ik wil via de DX autolader methode een USB-lader aan de buitenkant van m'n boomcase maken. Ik gebruik 'm normaal voor uitjes naar het lokale park als het lekker zonnig is, maar nu bedenk ik me dat het nog wel eens vochtig kan worden op festivalcampings, met regen of een omgegooid glas bier, etc. Hoe serieus moet ik het kortsluitingsgevaar nemen als ik die USB poort inbouw? Kan dat al misgaan met een paar druppels regen als ie buiten staat? De accu is nu ook ongezekerd, kreeg uit het topic de indruk dat dat niet echt noodzakelijk was voor 'normaal' gebruik, maar is dat in deze situatie een no-go en moet ik 'm alsnog zekeren voor ie meegaat?

[ Voor 9% gewijzigd door Acolyte57 op 08-05-2015 16:04 ]

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Acolyte57 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:04:
Ik wil via de DX autolader methode een USB-lader aan de buitenkant van m'n boomcase maken. Ik gebruik 'm normaal voor uitjes naar het lokale park als het lekker zonnig is, maar nu bedenk ik me dat het nog wel eens vochtig kan worden op festivalcampings, met regen of een omgegooid glas bier, etc. Hoe serieus moet ik het kortsluitingsgevaar nemen als ik die USB poort inbouw? Kan dat al misgaan met een paar druppels regen als ie buiten staat? De accu is nu ook ongezekerd, kreeg uit het topic de indruk dat dat niet echt noodzakelijk was voor 'normaal' gebruik, maar is dat in deze situatie een no-go en moet ik 'm alsnog zekeren voor ie meegaat?
Wij hebben er geen zekering in, een paar drupjes regen of een beetje (nacht)luchtvochtigheid moet het spul wel tegen kunnen. Een heel glas bier over de elektronica is wellicht wat te veel van het goede :P. Je kunt ook voor zoiets gaan: http://www.ebay.com/itm/1...sh=item20fac2d020&vxp=mtr

Als je die aan een zijkant inbouwt dan stroomt er geen water in als er bier van bovenaf komt (tenzij er dan een usb stekker in zit, dan misschien een heel klein beetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ncrease
Terrz schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:03:
[...]

Welke speakers heb je besteld als ik vragen mag? 6 inch zijn 15cm speakers, deze worden vaak gebruikt in kistradio's. Wat voor afmetingen heb je in gedachten voor je kist?

Een zekering kan volgens mij niet voorkomen dat je componenten niet stuk gaan. Het duurt altijd een fractie van een seconde voor deze doorbrand, dan kan het kwaad al geschied zijn voor je TA2024 & MP3 module. Je kunt wel een ompoolbeveiliging inbouwen. Deze kun je zelf maken, of eentje kopen in de vorm van een accusafe bijvoorbeeld. Dan heb je ompoolbeveiliging en accubewaking (stroom wordt dan uitgeschakeld bij 11.5 volt).
Ze zijn 5 inch... my bad :D

http://www.aliexpress.com...ml?orderId=67112507818097

Zo een accusafe lijkt me dan toch het beste om als beginner niets fout te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
@boppos. Ik zou gewoon voor twee TK2050 of STA508's gaan

@terzz Sinds wanneer werkt een Accusafe ook als een ompoolbeveiliger?

@acolyte Er moet al echt een laag water in staan om kortsluiting te krijgen. Dat pinnetje achter in het midden moet verbonden worden met de buitenkant, dat is een flinke afstand om met druppels te overbruggen. Ik zou zo'n 'marine-style' socket halen, zoals uit het linkje van terzz.

@Ncrease. Snap niet waarom je je speakers van Aliexpress haalt maar dat terzijde... Je schema klopt. Zekering voorkomt niet dat je componenten kapot gaan. Een zekering voorkomt dat je draden smelten, met mogelijke branden tot gevolg, door de enorm hoge stromen. Met toevoeging van een simpele diode heb je al wel een ompoolbeveiling (+ en - omwisselen). Zolang je alles goed aansluit gaat er niks kapot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Nice, thanks! Ga die marine style inderdaad halen, ziet er goed uit.

Edit: deze gehaald, was de goedkoopste die ik kon vinden: http://www.ebay.com/itm/131445319916

[ Voor 41% gewijzigd door Acolyte57 op 08-05-2015 16:59 ]

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ncrease
lutkeveld schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:20:

@Ncrease. Snap niet waarom je je speakers van Aliexpress haalt maar dat terzijde... Je schema klopt. Zekering voorkomt niet dat je componenten kapot gaan. Een zekering voorkomt dat je draden smelten, met mogelijke branden tot gevolg, door de enorm hoge stromen. Met toevoeging van een simpele diode heb je al wel een ompoolbeveiling (+ en - omwisselen). Zolang je alles goed aansluit gaat er niks kapot :)
omdat mij deze de goedkoopste leken als starter. later zal ik deze nog upgraden. maar om te beginnen vond ik dit wel genoeg :D

Een diode ga ik mezelf dan wel aanschaffen. ben nogal een leek :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online

@terzz Sinds wanneer werkt een Accusafe ook als een ompoolbeveiliger?

@acolyte Er moet al echt een laag water in staan om kortsluiting te krijgen. Dat pinnetje achter in het midden moet verbonden worden met de buitenkant, dat is een flinke afstand om met druppels te overbruggen. Ik zou zo'n 'marine-style' socket halen, zoals uit het linkje van terzz.

Ik dacht dat dat er bij in zat, sorry, mijn schuld :+

@ncrease ik snap ook niet waarom je je speakers van Aliexpress haalt. Op marktplaats haal je voor het zelfde geld veel betere speakers. Die hebben dan vaak ook nog een hogere gevoeligheid van 92-94db.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ncrease
Terrz schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:36:
[...]

@ncrease ik snap ook niet waarom je je speakers van Aliexpress haalt. Op marktplaats haal je voor het zelfde geld veel betere speakers. Die hebben dan vaak ook nog een hogere gevoeligheid van 92-94db.
dat weten dan weeral voor de volgende keer. bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Als is de gevoeligheid meestal een beetje uit de lucht gegrepen. Voor 16cm speakers zit het vaak rond de 91dB/W/M

@Ncrease
Moet je de diode wel zo aansluiten:
Afbeeldingslocatie: http://www.ozqrp.com/graphics/rev_pol_fuse1.png
En als je dan een PTC gebruikt ipv een normale zekering herstelt hij zich vanzelf na een ompoling.

Dit voorkomt dat ompolen van de accu schade aanricht. Let op dat als je de accu wel goed aansluit, maar hem daarna weer ompoolt bij de apparaten, de apparaten dan wel kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Laatst online: 10:44
hallo iedereen,
ook ik wil net als de meesten hier een krat of kistradio gaan maken.
wat ik in ieder geval wil gebruiken:
ik gebruik de marquant mcs-69 200W 93db (deze kan ik voor 20 euro op marktplaats halen, deal or no deal?)
ta2024
en 12v accu.

ik heb alleen nog een paar vraagjes:
de plaatsing van je speakers, dit lijkt mij redelijk essentieel om het beste geluid eruit te krijgen maar hoe moet je je speakers dan plaatsen? want als je ze tegenover elkaar zet (1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant) is er altijd maar 1 speaker naar je toe gericht. ( wel weer handig om in het midden van een kring te zetten) maar als je ze naast elkaar zetten verstoren ze elkaar toch?

tweede vraag:
bluetooth: waarom zou je eerder zon bordje van wesly's site gebruiken in plaats van zo iets: http://www.ebay.com/itm/3...ain_0&hash=item51cf8fbf23 ik snap hierbij wel dat zon usb ding op 5v gaat. maar dit is geen probleem omdat ik toch een usb aansluiting erin wil hebben voor het opladen van telefoons. dan kunnen er ook wel 2 in.

derde vraag:
wat voor behuizing kan ik het beste gebruiken? gewoon een bierkratje of zelf iets maken van mdf/multiplex? het moet wel een beetje weerbestendig zijn dus bij wat voor verf zou ik vooral bij mdf moeten gebruiken?

hopelijk heb ik mijn problemen een beetje duidelijk uitgelegd en kunnen julie hier antwoord op geven.

groetjess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Om bepaalde redenen is het beter om een speaker aan elke kant te hebben.
Al hou je met autospeakers in een willeukeurige behuizing met zo veel dingen geen rekening dat het een beetje lood om oud ijzer is; als plaatsing aan de voorkant je beter uit komt kan dat prima.

Heb die MCS69's met grills ook nog wel liggen, die mogen voor een stuk minder dan 20 euro wel weg. Stuur maar een PM als je geïnteresseerd bent.

Die 12V bordjes zijn van hogere kwaliteit, beter te integreren en geven over het algemeen minder problemen dan die stickies. Heb de stickies ook gebruikt en werkt in principe prima, dus ik zeg; doen. Eventueel een ground loop isolator tussen de stick en de input als er wat ruis hoorbaar is.

9-12mm multiplex en Warnex of een andere goede structuurverf is het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
dan moet het echt een heel stuk goedkoper zijn want deze zijn in de buurt op te halen, scheelt weer verzendkosten (woon in bergen op zoom, mcs69 zijn in roosendaal.) het liefst zou ik speakers gebruiken waar ik de parameters van heb zodat ik een goede poort en volume kan berekenen/simuleren. maar met mijn 15 jaar zit ik met een heel klein budget en is 20 a 30 euro echt wel het meeste wat ik aan speakers + evt. crossovers wil uitgeven. iemand suggesties?

en als ik ze een beetje weatherproof wil maken? kan ik een soort plastic spannen over de grills ofzo? of wordt t geluid dan echt om te janken?
groetjess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
ottermannetje schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 22:26:
dan moet het echt een heel stuk goedkoper zijn want deze zijn in de buurt op te halen, scheelt weer verzendkosten (woon in bergen op zoom, mcs69 zijn in roosendaal.) het liefst zou ik speakers gebruiken waar ik de parameters van heb zodat ik een goede poort en volume kan berekenen/simuleren. maar met mijn 15 jaar zit ik met een heel klein budget en is 20 a 30 euro echt wel het meeste wat ik aan speakers + evt. crossovers wil uitgeven. iemand suggesties?

en als ik ze een beetje weatherproof wil maken? kan ik een soort plastic spannen over de grills ofzo? of wordt t geluid dan echt om te janken?
groetjess
Op marktplaats staat een setje JBL GTO-838 te koop voor 30 euro. Dit zijn 20cm speakers waar de parameters van bekend zijn.

Ik heb deze even snel door WinISD heen getrokken en in een kist van 25 liter doen ze het erg goed. Je kunt er eventueel nog 2 baspijpjes (5cm afvoerpijp) van 8cm lang voor een bultje bas rond de 100hz.

Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/jbl%20gto%20838.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Bultje van 6dB is wel iets te veel van het goede. Gewoon voor de 25L gesloten gaan.

De meeste autospeakers zijn van hetzelfde laken een pak; Q van ~0.8, Vas van ~15l, Fs van ~65hz.
Werkt allemaal redelijk in een liter of 15 gesloten. Gewoon een bekend merk pakken en je zit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
wesleytjuh schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:03:
Het is vrij normaal dat de spanning terug loopt na van de lader af te zijn, tenzij hij verder blijft zakken hoef je jezelf dus nergens druk over te maken :).
Hij blijft op 12.5V hangen.

Eerder bleef hij altijd boven de 13V, ook naar een paar dagen volgend mij.

Morgen middag ga ik hem weer gebruiken dus ben benieuwd hoe lang hij het vol gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
ze zien er goed uit maar de impedantie is 2ohm, dit gaat mn ta2024 niet leuk vinden, dus gaat m niet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Heb het nieuwe China BT bordje binnen, morgen even bij de electroboer langs voor een passend voedingsplugje en dan kan ik 'm inbouwen! Ben benieuwd naar de prestaties; een eerdere poging met een USB iphone dongle was erg teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Na 2 dagen prutsen heb ik het touchscreen eindelijk aan de praat. En ondanks dat een RPi een onwijs traag ding is, werkt het allemaal best prima:

Overigens las ik op meerdere plekken (waaronder hier in dit topic) dat je echt een DAC nodig hebt voor goed geluid. Maar eerlijk gezegd vind ik het geluid prima klinken (nu nog kleine Logitech boxjes aangesloten met subwoofertje). Ben ik gewoon gauw tevreden, of zijn er zaken verbeterd in de software van Kodi/OpenELEC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik geloof dat in de nieuwe Pi dat probleem ook deels aangepast is. Sowieso is de software een stuk beter geworden in vergelijking met een aantal jaar geleden. Wat je vooral zou kunnen horen is CPU jitter, dus piepjes en kraakjes meegaand met de CPU load. Ik had er met mijn Pi absoluut last van.

[ Voor 7% gewijzigd door wesleytjuh op 10-05-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Misschien heb ik geluk, of hoor ik het niet door die zwakke boxjes. Het is ook maar een RPi B. Als ik het straks allemaal werkend heb overweeg ik nog een andere mediaspeler.

Overigens vroeg ik me af welke manieren er zijn om dit soort bordjes te bevestigen in zo'n kist. Voor schroeven heb ik te weinig ruimte. Ergens heb ik nopjes gezien. Is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Plakvoetjes werken erg aardig. Wel moet je ze in 1x goed plakken op een goed ontvette ondergrond. Ik heb een kistradio van inmiddels alweer 3 jaar oud en daar plakt alles nog steeds goed vast. Voor een RPi zou dat ook geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ah dan ga ik daar eens naar kijken. Zeker voor de bordjes van het scherm is het wel fijn als ik ze eenvoudig los kan maken voor evt. hergebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Acolyte57 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 12:37:
Heb het nieuwe China BT bordje binnen, morgen even bij de electroboer langs voor een passend voedingsplugje en dan kan ik 'm inbouwen!
Okee, dat hield snel op. Ik kan nergens op het bordje aanwijzingen voor de polariteit voor de plug vinden. Mag ik dan uitgaan van tip is +, sleeve is - als default? Of gaat dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Over het algemeen is dat wel zo ja. Je zou het vrij simpel aan de print moeten kunnen zien. Als je aan de onderkant/bovenkant van de print kijkt en de sporen volgt, gaat de pen die aan de achterkant van de connector de print in gaat, dan over in een spoor, of zit deze direct verbonden met de "ground plane"/kopervlak? De min zit in ieder geval doorgaans zoals hier verbonden op de PCB verbonden:
Afbeeldingslocatie: http://techdocs.altium.com/sites/default/files/wiki_attachments/209886/PCB_Rul-PolygonConnectStyle_DefaultConstraints.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Check, thanks! Kon het uiteindelijk niet eenduidig aan de plaat zien, dus heb het maar gegokt met tip is + en er komt geluid uit dus dat klopt :) Bordje noemt zichzelf HIFI en heeft geen passcode die je hoeft in te vullen om te connecten.

Eerste ervaring is nog wel even teleurstellend: hij moet net als m'n vorige BT experiment sowieso door een ground loop isolator heen, anders krijg je een hoop lawaai. Maar daarnaast heb ik last van zeer beperkt bereik van dit bordje - vanaf 2m afstand begint hij cut-outs te krijgen, en als je met je lichaam tussen iPhone en boomcase zit valt hij weg. Ik heb het gevoel dat het bordje gestoord wordt door de magneten van de autospeakers, want als ik test met de koffer open (dus met meer afstand tussen speakers en het bordje, want die zitten aan aparte helften) heb ik weer een paar meter extra. Helaas heb ik door de keuze van een koffer geen extra afstand die ik ervoor kan maken... Nog niet echt een idee hoe ik dit oplos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Heb je hem met de bovenkant naar je toe? De onderkant van de print is helemaal gevuld met koper en heb gelezen dat dat het bereik niet ten goede komt. Ik heb hem ook binnen, maar nog niet getest. Zal ik binnenkort eens doen.

[ Voor 19% gewijzigd door lutkeveld op 11-05-2015 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

lutkeveld schreef op maandag 11 mei 2015 @ 18:52:
Heb je hem met de bovenkant naar je toe? De onderkant van de print is helemaal gevuld met koper en heb gelezen dat dat het bereik niet ten goede komt.
Oh, nee de bovenkant is naar 'binnen' in de koffer gericht. Zal het zo even uitproberen met de print 'omgedraaid'! Misschien dat het koper juist weer lekker shield voor de speakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Kan er trouwens op z'n marquant versterker, een mp3 module worden geinstalleerd, alleen dat je de ground vastmaakt aan de buitekant van de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

.... fuuuuuck. Bij het testen van het omdraaien van de print en hem met dubbelzijdig foamtape vastplakken aan de koffer heb ik ergens verkeerd druk gezet. En toen zei een van de de minijack aansluitingen krak en braken alle voetjes af. Ik ben echt een noob soms :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Biggyboss, leef je in 2010? Wie gebruikt er tegenwoordig nog een Marquant versterker ;p. Waarom zou je de ground aan de behuizing vast maken? De buitenkant van de tulp pluggen zijn ook ground, die knoop je gewoon samen.

Acolyte Je wil niet weten hoeveel electronca ik gesloopt hebt ;p Om ergens beter in te worden moet je het gewoon doen :) Met een beetje geluk kan je de input nog ergens aan vast solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Acolyte57 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:33:
.... fuuuuuck. Bij het testen van het omdraaien van de print en hem met dubbelzijdig foamtape vastplakken aan de koffer heb ik ergens verkeerd druk gezet. En toen zei een van de de minijack aansluitingen krak en braken alle voetjes af. Ik ben echt een noob soms :'(
Haha ach ik heb ook al zoveel gesloopt. Heb ook eens een TA2024 gefrituurd toen ik + en - verkeerd om aansloot op een brakke zondagmiddag. Knetteren & stinkende rook in de woonkamer :D. misschien kan je m opnieuw solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
lutkeveld schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:37:
Biggyboss, leef je in 2010? Wie gebruikt er tegenwoordig nog een Marquant versterker ;p. Waarom zou je de ground aan de behuizing vast maken? De buitenkant van de tulp pluggen zijn ook ground, die knoop je gewoon samen.

Acolyte Je wil niet weten hoeveel electronca ik gesloopt hebt ;p Om ergens beter in te worden moet je het gewoon doen :) Met een beetje geluk kan je de input nog ergens aan vast solderen.
Haha, ik had er nog 1tje liggen kwam ik achter en wou die nog ergens inbouwe haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Eerste poging solderen ging blijkbaar niet best, lampjes gaan nu ook niet meer aan als ik er stroom op zet :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Acolyte57 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:08:
Eerste poging solderen ging blijkbaar niet best, lampjes gaan nu ook niet meer aan als ik er stroom op zet :')
Haha ja kut is dat, kun je 'm nog doormeten? Heb je nog andere liggen?

Of wordt het een nieuwe bestellen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Nieuwe bestellen denk ik, maar misschien dat het niet meteen haast heeft. Het werkte toch niet bijzonder lekker in mijn setup. Even wachten tot we hier meer mensen zien die er mee experimenteren en mss laten weten hoe hun bereik was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik zit nog een beetje te twijfelen over de voeding. Momenteel heb ik het volgende liggen aan voedingen:
  • 12V 7A
  • 12V 5A
  • 12V 2A
  • 12V 1.5A
  • Enkele 5V
  • Twee 12V --> 5V adapters
Ik heb voor de RPi 5V nodig. TA2024 en scherm willen 12V. Scherm werkt sowieso op de 2A voeding, nog niet geprobeerd met de 1.5A en heb ook nog geen multimeter om verbruik te meten (zit in de bestelling).

Nu kan ik een netvoeding connector inbouwen en intern een verdeeldoos inbouwen. Daarin dan 1-2-3 voedingen (5A voor RPi, 1 of 2 voor de TA2024 en het scherm). Ook kan ik de 7A voeding gebruiken om alles op aan te sluiten en de 12V naar 5V adapter (2A) gebruiken voor de RPi. Vanuit ruimte oogpunt is dat laatste aantrekkelijker, maar heb ik dan niet meer kans op ground loops, etc.? Of is dat een kwestie van de grounds met elkaar verbinden (of evt. een ground loop isolator)?

Overigens ben ik voorlopig niet van plan om een accu te plaatsen, maar in de toekomst kan het nog wel eens gaan jeuken. Dus daar wil ik wel alvast rekening mee houden.

Wat zouden jullie doen? Of straks, als alles binnen is (wacht nog steeds op soldeertin), gewoon proberen en kijken hoe het werkt in elke situatie?

---edit---
Oh ja, on the side: ben voor mijn schoonvader ook bezig met een kratradio (althans de spullen aan het verzamelen). Hierin komt een gewone autoradio. Wat is dan aan te raden qua voeding? 5A? Of meer?

[ Voor 8% gewijzigd door barrymossel op 12-05-2015 08:40 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Mocht je de optie open willen houden om ooit een accu te gaan gebruiken zou ik het nu direct goed aanpakken. Een stekkerdoos erin is eigenlijk niet echt een deftige oplossing :P. Ik zou in dit geval voor je "beste" voeding gaan, maar bij voorkeur de 5A of hoger variant. 2A gaat erg krap zijn voor een TA2024 + RPi + display.
Je hebt dan dus een 12V naar 5V omvormer nodig, zelf heb ik daar een PicoPSU voor gebruikt in mijn Boominator met RPi. Die zijn erg efficient, en zorgen voor een nette schone spanning. Groundloops is inderdaad iets waar je mee te maken krijgt, dat is een kwestie van erg goed over je ground nadenken. Het beste kun je in dit geval een star grounding scheme toepassen, wat eigenlijk neer komt dat alle grounds vanaf hetzelfde punt vandaan getrokken worden (bij voorkeur vanaf de accu in dit geval).

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 12-05-2015 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dan gebruik ik gewoon de 7A variant aangezien ik misschien ooit nog eens andere onzin erin wil stoppen (leds ofzo haha). Aan een druppellader kan ik toch gewoon een DC plug maken, toch? En dan ander maatje, zodat ik de voeding en lader niet door elkaar kan halen? Zoiets als dit?

[ Voor 21% gewijzigd door barrymossel op 12-05-2015 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Terrz schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 16:51:
[...]
Op marktplaats staat een setje JBL GTO-838 te koop voor 30 euro. Dit zijn 20cm speakers waar de parameters van bekend zijn.
Let je wel op dat de GTO series van JBL 2 Ohm zijn en dus niet samen gaan met de veelgebruikte TA2024
boppos schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:01:
alleen is de voeding heel vaak "dual AC 16V to 28V" of "ac 24-0-24" Kan iemand mij uitleggen of ik met DC power (accu) deze bordjes kan voeden? (eventueel met tussenkomst van een module) Of kan iemand mij de weg wijzen waar ik even moet lezen om te snappen hoe dual ac werkt?
Dit zijn leuke bordjes alleen heb ik lifepo4 accu's met grote capaciteit. Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een mono blok met meer vermogen en liefst voor 8ohm.

Verder ben ik wel benieuwd of DC om te zetten is naar "ac 24-0-24"?

[ Voor 20% gewijzigd door boppos op 12-05-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Sure heeft ook een 1*600W versterker (heb ik er 1 nog van liggen, als je in de buurt woont mag je best een keer langskomen om hem te testen :) )) Die werkt wel met ~48V, maar dat kan je goed met een boost converter oplossen. Heb je wel een bak vermogen. Wel op 8 ohm natuurlijk wat minder, die 600W is gespect op 2 ohm geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
Heeft dit bordje dezelfde functionaliteit als de AccuSafe?

Zo nee, wat is het verschil?

http://www.aliexpress.com...otection/32236925511.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:50
bambinodekat schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 15:07:

Als ik het goed lees in het slecht vertaalde nederlands, dan trekt deze chip continue 12 mA weg, dus als je je accu lang niet oplaadt, dan is deze stuk. (tenzij je een schakelaar omzet natuurlijk, die je weer voor deze chip plaatst. moet je wel in de buurt zijn natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Het originele engels is ook niet beter :')
3, its power consumption:
Static: Since consumption is about 12 mA (battery voltage is normal);
News: Self-consumption is about 100 mA (when battery voltage);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bambinodekat schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 15:07:

Ben het topic pagina-voor-pagina aan het doorlezen en kwam toevallig dit tegen: lutkeveld in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Kan hem niet echt aanraden. Met een paar modificaties werkt het wel, maar op hoge volumes kapt hij er soms mee en het is een heel gekloot om hem aan het werk te krijgen. Een Accusafe is nog steeds the way to go. Of als je op een budget bent: de HKS2.1 (schema waar de Accusafe op gebaseerd is) zelf op een experimenteerprintje in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Acolyte57 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:27:
Nieuwe bestellen denk ik, maar misschien dat het niet meteen haast heeft.
Vandaag een betere electronica-soldeerbout en een derde hand gehaald; dat maakt het wel duizend keer makkelijker zeg. Na een tweede poging alles terug te solderen lijkt het gelukt te zijn, het bordje ontvangt weer en maakt weer geluid. Helaas nog steeds ontvangstproblemen, ook bij omgekeerd gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
lutkeveld schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:58:
Kan hem niet echt aanraden. Met een paar modificaties werkt het wel, maar op hoge volumes kapt hij er soms mee en het is een heel gekloot om hem aan het werk te krijgen. Een Accusafe is nog steeds the way to go. Of als je op een budget bent: de HKS2.1 (schema waar de Accusafe op gebaseerd is) zelf op een experimenteerprintje in elkaar zetten.
Wat bedoel je met dat hij er soms mee kapt bij hoge volumes?
Dat het relais omschakelt door de trillingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nee dat het relais omschakelt doordat de spanning te ver inzakt onder de bass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 21:25
Hallo allemaal,

Een paar jaar terug heb ik een keer een kistradio die verre van perfect was. Deze zomer wil ik dat toch beter gaan doen. Nu ben ik aan het kijken naar de beste componenten voor mijn kistradio en hiervoor wil ik graag wat advies hebben van jullie.

Welke componenten ik al heb:
-TA2024 (modded of unmodded weet ik eigenlijk niet meer)
-12V 7,2Ah gelaccu
-Een lader voor deze accu
-voltmeter
-Pioneer 13cm autospeakers
-een 8" subwoofer van warfdale (uit een hifi subwoofer gehaald, met filters)

Nu komt er uit de kist best een bak geluid maar het klinkt heel erg schel en de subwoofer doet niet erg veel. Ik wil graag een kleinere en lichtere kist maken die kwalitatief beter geluid weergeeft. Ook wil ik hem kunnnen opladen zonder de kist open te hoeven maken. (was bij de vorige wel het geval)

Nu heb ik natuurlijk dit topic al in de gaten gehouden en ben tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk 2 opties heb. (ook met het budget in gedachte: ongeveer 80 euro)

1) het maken van een "normale" kistradio met bijvoorbeeld Deze speakers of andere betere speakers waar mooier en dieper geluid uit komt. Hiervoor heb ik een 230V naar 12V industriele voeding nodig van 3A, een set goeie speakers en een hoop hout. Ook moet ik dan gaan kijken wat de beste kist is om dit in te gaan maken. Inhoud van de kist moet overeenkomen met de specificaties van de speaker heb ik begrepen. Hier ben ik alleen niet heel erg in thuis. Kosten: ~100 euro.

2) het bouwen van een micro-boominator. Het design van de kast is daarbij al gebeurd en dus hoef ik dit neit zelf te berekenen. Wel zijn de speakers dan een stuk duurder en moeten er filters in de kist worden gezet waar ik ook vrij weinig verstand van heb. Wel is het concept al bewezen en is er dus meer zekerheid dat er kwalitatief goed geluid uit gaat komen. Kosten ~125 euro.

allebei dus eigenlijk al boven budget :P Daarom ook ervoor gekozen om geen accusafe in te bouwen of bluetooth. Welke optie zouden jullie voor gaan?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
  • Laatst online: 05-10 19:11
Leuke versterkers van Sure te koop op samenkopen.net nu: http://www.samenkopen.net/action/461726

Weet niet of het al eerder is genoemd in dit topic. Maar de prijzen zien er god uit. :)

[ Voor 1% gewijzigd door wolter. op 12-05-2015 22:02 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
JeroenF schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:13:
Hallo allemaal,

Een paar jaar terug heb ik een keer een kistradio die verre van perfect was. Deze zomer wil ik dat toch beter gaan doen. Nu ben ik aan het kijken naar de beste componenten voor mijn kistradio en hiervoor wil ik graag wat advies hebben van jullie.

Welke componenten ik al heb:
-TA2024 (modded of unmodded weet ik eigenlijk niet meer)
-12V 7,2Ah gelaccu
-Een lader voor deze accu
-voltmeter
-Pioneer 13cm autospeakers
-een 8" subwoofer van warfdale (uit een hifi subwoofer gehaald, met filters)
Ik weet niet wat de specs van die warfdale subwoofer zijn , maar kun je deze niet hergebruiken in een 2.1 kist i.c.m. met je 13cm pioneers? Als je de parameters van die sub kan vinden kun je wat simuleren in WinISD, of de afmetingen en baspoort van de sub aanhouden waar deze uit komt (tenzij dit een hele grote kist is).

Ik heb mijn Step-up converter en sure bordje binnen trouwens, vanavond of morgen maar eens even prutsen :D.

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/jr1o0xdoz/Schermafdruk_2015_05_13_09_12_20.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
wesleytjuh schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:58:
Sure heeft ook een 1*600W versterker (heb ik er 1 nog van liggen, als je in de buurt woont mag je best een keer langskomen om hem te testen :) )) Die werkt wel met ~48V, maar dat kan je goed met een boost converter oplossen. Heb je wel een bak vermogen. Wel op 8 ohm natuurlijk wat minder, die 600W is gespect op 2 ohm geloof ik.
Die doet idd 200W bij 8 ohm. Er zit een TAS5630 in en dat is wel een interessante chip. Ik ga toch pas ergens in de zomer weer bouwen maar ben alvast een beetje dingen aan het inslaan. En dat 24-0-24 volt verhaal heb ik een beetje zitten googelen, maar dat gaat moeilijk worden.

Misschien toch maar zoeken naar een 4ohm speaker voor een horn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Terrz schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 09:13:
[...]

Ik weet niet wat de specs van die warfdale subwoofer zijn , maar kun je deze niet hergebruiken in een 2.1 kist i.c.m. met je 13cm pioneers? Als je de parameters van die sub kan vinden kun je wat simuleren in WinISD, of de afmetingen en baspoort van de sub aanhouden waar deze uit komt (tenzij dit een hele grote kist is).
Kan de specs van de subwoofer niet achterhalen. Hij ziet er zo uit. En deze sticker zit er op.

EDIT: deze spec sheet gevonden op google. In de beschrijving bij de foto staat dat het om een warfdale 2065 gaat. Die heb ik dus ook. Alleen heb ik er 2 op elkaar geplakt, dan gelden andere parameters lijkt mij?
EDIT2: Ook al uitgevonden dat je dat in WinISD gewoon kan aangeven als "Iso-Barik"opstelling

Als ik een 2.1 kist wil maken heb ik dus alleen BassAmp nodig en hout e.d. Wel zit ik dan nog steeds met het schelle geluid van de pioneer speakers lijkt mij, of wordt de kwaliteit van het geluid ook beter als ik dit toepas?

[ Voor 14% gewijzigd door Pindakaas op 13-05-2015 12:18 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
JeroenF schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:52:
[...]

Kan de specs van de subwoofer niet achterhalen. Hij ziet er zo uit. En deze sticker zit er op.

EDIT: deze spec sheet gevonden op google. In de beschrijving bij de foto staat dat het om een warfdale 2065 gaat. Die heb ik dus ook. Alleen heb ik er 2 op elkaar geplakt, dan gelden andere parameters lijkt mij?
EDIT2: Ook al uitgevonden dat je dat in WinISD gewoon kan aangeven als "Iso-Barik"opstelling

Als ik een 2.1 kist wil maken heb ik dus alleen BassAmp nodig en hout e.d. Wel zit ik dan nog steeds met het schelle geluid van de pioneer speakers lijkt mij, of wordt de kwaliteit van het geluid ook beter als ik dit toepas?
Kun je ze niet weer los maken van elkaar? Je maakt 2 luchtdichte compartimenten in je kist, 1 voor de pioneers en 1 voor de subwoofer. Je ingang signaal gaat door een crossover (die moet je dan ook kopen, kost 2 tientjes) om de hoge en lage tonen te scheiden die dan naar je versterkers gaan. Je hebt dan ook twee versterkers nodig, 1 voor de pioneers en 1 voor de subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Aaaaaaargh. Het zit me niet mee deze week. Vandaag nam ik de boomcase mee naar buiten om in de zon op het balkon te hangen, hoor ik opeens allemaal gekraak uit de rechterspeaker. Kabeltjes switchen, aansluiting op de versterker switchen, BT bordje bypassen en direct inpluggen, t blijft dezelfde speaker. Ik denk dat ik die op een of andere manier gister tijdens het experimenteren heb opgeblazen :'(

Edit: Fuck it, roll with it dan maar. Nieuwe autospeakers in deze koffer zetten, en de resterende werkende speaker weer gebruiken voor een volgend projectje. Ik had nog een kleine attachekoffer liggen die eigenlijk te klein was voor 2 fullsize autospeakers; maar 1 past wel. Nu nog even bedenken hoe ik het makkelijkste een stereo -> mono output uit een ta2024 krijg.

[ Voor 31% gewijzigd door Acolyte57 op 13-05-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ben toe aan weekend (ja, nu al) dus zat ik wat verder door dit topic te bladeren en kwam op het volgende:

Iemand sprak over 4 dezelfde speakers in een kist (voor volume neem ik aan). Zelf wil ik momenteel twee (Soundstream) 13cm luidsprekers gebruiken in mijn munitiekist. Stel het geluid valt me wat tegen, qua volume en/of bass, kan ik dan beter twee extra 13cm luidsprekers erbij plaatsen, of juist een subwoofer?
Zat namelijk te denken aan de subwoofer (heb nog een Logitech setje staan) als uitbreidingsmogelijkheid. Ik ga er van uit dat 4 speakers voor meer volume zorgen en de sub voor meer laag, alleen moet ik vooraf een keuze maken.

Afbeeldingslocatie: http://baardforum.nl/2.jpgAfbeeldingslocatie: http://baardforum.nl/3.png

Als ik zou uitbreiden met een sub wil ik die aan de achterkant in het midden plaatsen, twee extra speakers aan de buitenkant. Alleen moet ik nu dus al een gat maken voor de inbouwschotel en de positie daarvan is dus afhankelijk van de keuze sub/speakers.

Kan iemand dus iets zinnigs zeggen over 2.1 vs 4.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Terrz schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:18:
[...]
Kun je ze niet weer los maken van elkaar? Je maakt 2 luchtdichte compartimenten in je kist, 1 voor de pioneers en 1 voor de subwoofer. Je ingang signaal gaat door een crossover (die moet je dan ook kopen, kost 2 tientjes) om de hoge en lage tonen te scheiden die dan naar je versterkers gaan. Je hebt dan ook twee versterkers nodig, 1 voor de pioneers en 1 voor de subwoofer.
Zijn er 12 volt crossovers dan? wist ik helemaal niet. Zat al op equalizer te zoeken maar kon niks vinden.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte_IA
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-12-2018
testje van mijn speaker! wat denken jullie er van?

[ Voor 25% gewijzigd door Jelte_IA op 13-05-2015 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jelte_IA schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 22:44:
testje van mijn speaker! wat denken jullie er van?

[video]
Lekkere herrie! Waar heb je de speakers gehaald, want dat klinkt erg goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesleytjuh schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:39:
Groundloops is inderdaad iets waar je mee te maken krijgt, dat is een kwestie van erg goed over je ground nadenken. Het beste kun je in dit geval een star grounding scheme toepassen, wat eigenlijk neer komt dat alle grounds vanaf hetzelfde punt vandaan getrokken worden (bij voorkeur vanaf de accu in dit geval).
Betekent dat dat ik alle grounds bij elkaar kan nemen? Dus ook van de audiokabels (ik kwam er pas net achter dat ik geen normale speakerkabel kan gebruiken naar een jack-plug - althans zonder ground). Dus het beste is een grondkabel door de kist te halen en daar alle grounds aan vast te maken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte_IA
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-12-2018
Ik heb de speakers bij Conrad besteld. Ja komt flink herrie uit vult 50 meter verder nog goed.
Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink