Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.271 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-10 12:52
Super mooi afgewerkt en gaaf gedaan met die grill! Kan je vertellen hoe je de achterkant hebt afgewerkt? Ik neem aan dat je een paneel voor de bedrading ed hebt, hoe heb je die vast gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• germanaaizer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:34
lutkeveld schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:27:
[...]

Je kan nog altijd een stel autospeakers in een kist rammen. Daar is niks moeilijks aan en klinkt prima. Zat mensen hier die je willen helpen met je vragen.
Idd, maar het moet wel een beetje deftig zijn ook. Ondertussen Wesleytjuh z'n website ook ontdekt. _/-\o_ vErg mooi en duidelijk allemaal, maar het kost toch meer dan verwacht allemaal. Aangezien ik momenteel met een anders soort project bezig ben, deze plannen voorlopig maar even opbergen. Sowieso dat ik dit topic wel blijf volgen :w

Don't walk on the grass, smoke it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LindaDeSnol
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-10-2024
Hee tweakers,

Ik zit de laatste tijd ook onderdelen bij elkaar te vinden voor mijn eerste kistradio.
Nu wilde ik de accusafe gaan gebruiken, maar heb daarover een vraag.
Kan de accusafe worden geschakeld met een schakelaar inplaats van drukknoppen?
nu las ik in een oude post (Deel 9) over de kratsafe, hier werd gezegd dat dat niet kon omdat de kratsafe zichzelf dan steeds zou proberen aan te zetten. Hier zie ik dus niet echt een probleem. iets dat al aan is en nog een keer aan wilt, blijft toch aan?
Als het dus niet kan, kan iemand me dan uitleggen waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 20:31
Het probleem is dat de accusafe dan niet meer uit kan gaan. Het circuit blijft namelijk gesloten zolang de spanning van de accu boven de 11,5 volt is. Komt het daar onder dan wil je dat de accusafe automatisch uitgaat zodat de accu beveiligd is tegen diepontlading. Zet je er een gewone schakelaar tussen dan blijft hij inderdaad aan, maar is het hele idee van de beveiliging weg.

Wat je wel kunt doen in plaats van de twee drukknoppen is een schakelaar die automatisch terug gaat naar de midden (neutrale) stand. Je kunt deze schakelaars vinden op bijvoorbeeld Conrad. Deze zogenaamde momentschakelaars worden aangegeven met () om het woord 'aan', dus je moet zoeken naar een (aan) - uit - (aan) schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cribzzz
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-09-2021
wolterious schreef op zondag 15 februari 2015 @ 19:54:
Super mooi afgewerkt en gaaf gedaan met die grill! Kan je vertellen hoe je de achterkant hebt afgewerkt? Ik neem aan dat je een paneel voor de bedrading ed hebt, hoe heb je die vast gemaakt?
Zoals je in de tweede fotos misschien wel kan zien zitten, heb ik er aan de achterkant, aan de zijkanten aluminium hoekprofieltjes gemonteerd, onder en boven zitten ze nu ook. In de hoeken en in het midden komen er in totaal 6 moertjes achter te zitten. De achterkant is ook een triplex plaat die precies binnen het boxje valt en dus met 6 boutjes vast komt te zitten. Alles waar ik bij moet kunnen is de stekker om de cellen los te halen van het protectie bordje, als ik de boombox een tijdje niet meer ga gebruiken (zodat ze minder snel leeg lopen).

Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LindaDeSnol
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-10-2024
[b]Michel5128 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:13:
Wat je wel kunt doen in plaats van de twee drukknoppen is een schakelaar die automatisch terug gaat naar de midden (neutrale) stand.
ik wil gebruik gaan maken van een potmeter met schakelaar, de potmeter om het volume aan te sturen en de schakelaar om het zooitje aan en uit te schakelen, zo'n momentschakelaar gaat hem dus niet worden.
weet iemand misschien wat af van een simpel circuit dat een 'puls' output wanneer er stroom op word gezet? ben al een tijdje aan het zoeken maar kan tot nu toe nog niets vinden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:35
Als je de potmeter tussen de + van je accu en de aansluting van je accusafe zet, dan kan je de kast uitschakelen met de potmeter, en hoef je alleen de "aan" schakelaar van de accusafe aan te sluiten. scheelt weer 1 schakelaar. veel beter is het denk ik niet te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Eigenlijk twee minder. Als je de contacten voor de 'aan'-schakelaar verbindt en de potmeter als schakelaar gebruikt, heb je de aan/uit knop en volumeknop in 1.

Conrad heeft een Weltron 10k linear mono potmeter met schakelaar die met zijn 5A schakelstroom ideaal is voor gebruik met de MaxAmp en slechts €3 kost.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
lutkeveld schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:07:
Eigenlijk twee minder. Als je de contacten voor de 'aan'-schakelaar verbindt en de potmeter als schakelaar gebruikt, heb je de aan/uit knop en volumeknop in 1.

Conrad heeft een Weltron 10k linear mono potmeter met schakelaar die met zijn 5A schakelstroom ideaal is voor gebruik met de MaxAmp en slechts €3 kost.
Maar dan blijf je het "aan" signaal hoog houden, wat je met een accusafe niet wilt doen omdat deze dan niet functioneert zoals hoort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Volgens mij is dat geen probleem hoor. Het probleem zou anders zijn dat als je op de uit knop drukt, hij gewoon weer aan gaat. Nu probeert hij altijd aan te gaan, maar kan dat alleen als je hem aan zet via de potmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
lutkeveld schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:13:
Volgens mij is dat geen probleem hoor. Het probleem zou anders zijn dat als je op de uit knop drukt, hij gewoon weer aan gaat. Nu probeert hij altijd aan te gaan, maar kan dat alleen als je hem aan zet via de potmeter.
Stel je voor, je accu komt onder de 10 volt. als je dan de aanknop van je accusafe indrukt, stuur je het relais aan. als je de schakelaar weer los laat, valt het relais af, want het voltage is te laag. zou je de aan knop ingedrukt houden, dan zal (ondanks dat de spanning te laag is) het relais geschakeld blijven. hierdoor ga je je accu dus nog dieper ontladen, zonder dat je het weet.

(tenzij je de 4.0 hebt natuurlijk :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 17:31
Ik kwam dit topic tegen en kon het gewoon écht niet laten om mijn laatste creatie even te tonen.
Dus bij deze:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BmFO8CG0hYe2XOZyIo4ML6XS/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DqA1xYnyxt5y8mgb7dc2cX2V/full.jpg

Het geluid vind ik een beetje mwah, opzich is het niet slecht, beetje vergelijkbaar met portable speakers van 200 euro, alleen dan zonder de bass. De speakers komen uit zuilen van een redelijke home cinema. Deze klonken in de zuilen iig beter dan in de houten kist.

Heeft het nut om bassports toe te voegen? Of is dat echt te moeilijk? Hij is nu helemaal dicht, op wat kieren in het hout na.

En nee, hij is niet voor een zusje of nichtje. Hij is van de vriendengroep, laat ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
djrednas schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:16:
[...]

Stel je voor, je accu komt onder de 10 volt. als je dan de aanknop van je accusafe indrukt, stuur je het relais aan. als je de schakelaar weer los laat, valt het relais af, want het voltage is te laag. zou je de aan knop ingedrukt houden, dan zal (ondanks dat de spanning te laag is) het relais geschakeld blijven. hierdoor ga je je accu dus nog dieper ontladen, zonder dat je het weet.

(tenzij je de 4.0 hebt natuurlijk :P )
Ah ik zie wat je bedoeld. Wat de Accusafe doet is met een LM723 als comparator de stroom door de relay stop te zetten zodra het voltage onder de 11.5v komt. Het relay krijgt dus geen stroom zodra het voltage laag is, de IC vraagt wel een paar mA's en kan zo de accu beschadigen als je de boel lang aan laat staan.

@heiligekaas Wat een stoere kist _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:10
Nee, de AccuSafe trekt geen stroom wanneer deze uit is -> 0mA, want het IC is niet eens aangesloten zodra de AccuSafe uit staat.

@HeiligeKaas, hoe zaten de vorige behuizingen in elkaar? Groten? Met basspoort?

[ Voor 25% gewijzigd door wesleytjuh op 18-02-2015 22:42 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Als je de aan knopt ingedrukt houd wel. Dan krijgt de IC stroom en verbruikt het zijn idle stroom. Daar ging de discussie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hij zal dan niet aan gaan, maar iets van stroom zal je dan inderdaad wel hebben lopen vermoed ik. Maar het grootste probleem is het deel tussen 11.5 en 11.75V, gezien je dan een aan/uit/aan/uit situatie krijgt waardoor je relay binnen de kortste keren kapot is.

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 18-02-2015 23:02 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De kistradio gaat inderdaad niet aan, want het voltage is niet hoog genoeg om de IC een stroom te laten sturen naar het relay om de lading te koppelen. De IC verbruikt echter wel stroom als die knop ingedrukt blijft, een paar mA volgens de datasheet, wat fataal kan zijn als de accu al onder de 11.5v zit.

Anyway, twee momentschakelaars of een (aan)uit(aan) schakelaar blijft DE optie.

• Heilige Kaas
@Wesley

De zuilen hadden ongeveer een zelfde volume, had ze vol laten lopen met water om het te meten. En de zuilen hadden een bassport van ongeveer 1cm dik en 3 lang.

Maar wat ik zo intuïtief niet snel zie is hoe ik dat bij deze speakers kan implementeren gezien dit hout is van 1cm dik en die zuilen was dun plastic waar de bassport ook nog eens een trechtervorm had.

Oh en de zuilen waren niet vierkant.

Verder ben ik bang dat de uitslag te groot gaat worden als de druk eraf is omdat er geen crossover in zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Heilige Kaas op 19-02-2015 08:38 ]

• wesleytjuh
Dat verklaard waarschijnlijk wel dat je wat laag mist, gesloten gaat niet eenmaal wat minder diep met hetzelfde formaat klankkast. Crossover was niet te over te nemen uit donorset vermoed ik :(?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Nope crossover gebeurde helaas in de amp.
Moet ook zelf nog eens nakijken of ik er zelf geen kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Jeej, mijn order van Seeed is binnen.
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7458/15967688954_aaf412d860.jpg
Bluetooth 4.0 module gebaseerd op de KRC-86B.
Automatisch overschakelen naar bluetooth zodra er een connectie is gemaakt.
7 tot 24V input via de efficiente DC/DC converter.
LC filtertje, locale groundplane, 3.5mm I/O, optie voor status LED.
Dat was het eigenlijk wel :)

Vandaag de componenten bestellen bij Conrad. Binnenkort bestukken en testen.
Heb er straks 7 over. Als er interesse is wil ik zelf wel een voorraadje bluetooth modules inslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:46
Jongens wat een leuke dingen toch allemaal weer Ik lees altijd passief mee hier en krijg de wildste bouw plannen. Ik heb een accu liggen van een elektrische fiets (36v geloof ik) en wil daar wat nieuws mee gaan knutselen. Deze accu heeft altijd een 250w motor van kracht voorzien en kwa wattage daar wil ik daar ook wel op uit gaan komen. Van de zomer wil ik dus heel graag het volgende bouwen:
een Cubo12 met daarbij 2 kleine top speakers. Ik heb alleen nog zoveel ideeën over hoe ik het wel gaan maken waar ik nog niet uit ben.
  • [b]Accu en versterkers/modules[/b]
  • in los kastje?
  • of in de cubo
  • [b]Cubo met:[/b]
  • 2 losse topjes (berekend)
  • of in combo met een boominator mini
  • [b]12 inch driver[/b]
  • goedkoop
  • of duurder
    Afbeeldingslocatie: http://hornplans.free.fr/Cubo%2012%20FAD%27s.PNG
  • [b]Welke versterker?[/b]
  • een 2.1 Zoiets als dit
  • of 2 keer een ander bordje met een TK2050 met eventueel een DSP die de 2 versterkers aan stuurd
Ik weet het allemaal nog niet mocht je wat tips hebben. Ik lees mee en ga weer proberen zelf ook jullie te kunnen helpen.

Hoe is het met de cubo12 van wesley?

[ Voor 5% gewijzigd door boppos op 20-02-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Staat voor 2015 geplanned :P .

Mijn idee was om een DSP + 1X300W versterker in de cubo te bouwen. De DSP in de cubo handelt dan het laag af en stuurt dit naar de 300W versterker. Het overige signaal zonder laag wordt doorgestuurd naar mijn Boominator waar het weer een DSP in gaat die het weer scheidt tussen mid en hoog. Dat samen moet wel een mooi systeem worden :). Nadeel is dat Cubo dan de ingangsbron wordt, en mijn hele RPi setup in de Boominator niet aangesproken kan worden. Hoe ik dat ga oplossen ben ik helaas nog niet zo zeker over.
Momenteel even druk met een ander groot project, maar daarna wil ik aan de Cubo gaan beginnen, mis die bass toch wel een beetje ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Kun je uit een mini boominator een opzich goeie bassweergaven krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
In theorie wel, in praktijk niet echt. De ontwerper heeft de gegevens van zijn metingen 10 jaar geleden gebruikt, in de tussentijd heeft de fabrikant de parameters gewijzigd.

-------------

Tijd geleden heb ik lopen kloten met goedkope accubescherming van eBay. Hij sloeg af zodra je de versterker aansloot maar ik heb vandaag de oplossing gevonden: (flyback) diode antiparallel over de spoel van het relais. Hij doet het nu prima.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2h5plox.jpg
Verkrijgbaar voor slechts $3,68 en een paar cent voor een simpele diode (heb zelf een 1N4001 gebruikt). Je kan er ook een normale aan/uit schakelaar bij gebruiken ;) Het is wel aan te raden om het cutoff voltage iets op te schroeven met de potentiometer van de standaard 10,4V naar ~11,5V. Zal later eens kijken welke weerstandswaarden je daar voor nodig hebt.

http://www.ebay.com/itm/A...ain_0&hash=item54159fc52b

[ Voor 21% gewijzigd door lutkeveld op 21-02-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
BiggyBossB schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 17:12:
Kun je uit een mini boominator een opzich goeie bassweergaven krijgen?
Opzich is het best redelijk hoor. Echt een laag dreunende bass kun je natuurlijk vergeten maar ik heb al aardig wat positiefs commentaar gehad over de mini. Onder andere een aantal keer s'avonds gebruikt op een dakterras van een maat van me, en er komt echt wel een aardige strakke kick uit :). Wel is het zo dat dit pas echt op hoge volumes los komt.

[ Voor 7% gewijzigd door wesleytjuh op 21-02-2015 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de mini gesproken, ik wil nu van mijn boominator micro een mini maken.
Ik heb getest of je de 2 aparte micro kanalen (per kanaal bestaande uit 1 woofer en 1 tweeter) in serie aan kan sluiten zonder dat er vervorming optreed en dit werkt. Zelfde geluid wel mono dan, maar wel een stuk zachter.. 2x zo zacht neem ik aan.

Zou het dan zo zijn dan 2 van deze micro sets, per set 2 filters die in serie aangesloten zijn het geluid weer even hard laten klinken als 1 correct gebouwde micro?

of misschien gelijk maar de rest voor een 'oficiele' mini aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Edit: even opnieuw ;-).

Simpel gezegd komt het hier op neer:

Micro:
  • 4 ohm speakers, 1 set (woofer + tweeter) per kanaal. Elke set speakers ziet 15W
  • Versterker levert ~15W in 4 ohm per kanaal
  • 2 sets speakers in totaal
  • 102dB theoretisch maximum*
Mini met 8 ohm speakers
  • 8 ohm speakers, 2 sets (woofer + tweeter) parallel per kanaal. Elke set speakers ziet ~7.5W
  • Versterker levert ~15W in 4 ohm per kanaal
  • 4 sets speakers in totaal
  • 3dB winst door verdubbeling speakers
  • 3dB verlies door halvering vermogen door speakers
  • 0dB winst t.o.v. micro
Dual Micro op 1 enkele versterker
  • 4 ohm speakers, 2 sets (woofer + tweeter) in serie per kanaal. Elke set speakers ziet ~3.75W
  • Versterker levert ~7.5W in 8 ohm per kanaal
  • 6dB verlies door 1/4 van vermogen door speakers
  • -3dB winst t.o.v. micro
Dual Micro op 2 versterkers (1 set per kanaal)
  • 4 ohm speakers, 1 set (woofer + tweeter) los per kanaal. Elke set speakers ziet 15W
  • Versterker levert ~15W in 4 ohm per kanaal (4 kanalen)
  • 0dB winst/verlies met hetzelfde vermogen door de speakers als bij de micro
  • 3dB winst t.o.v. micro
*90 dB/W gegeven door Monacor is wat optimistisch, werkelijkheid zal lager uitvallen.

Een set micro speakers + versterker dus 8)

[ Voor 215% gewijzigd door wesleytjuh op 21-02-2015 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijk nu! thanks!, nadeel is dan weer dat accu waarschijnlijk sneller leeg gaat door 2e versterker. Wel mooi om te lezen dat het 3db winst oplevert 😃😃. Verbaast mij dan ook dat de mini evenhard gaat als een micro. Maar als het er staat zal het wel kloppen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2015 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Up and running:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/14x10d5.jpg
Rechtstreeks via 5v aangezien ik de DC/DC componenten nog niet binnen heb.
Helemaal geen ruis op de output en alles werkt geweldig.

Paar schoonheidsfoutjes, maar niks ernstigs ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Waarmee voed je nu de versterker dan, een gescheiden bron tov de module?

[ Voor 32% gewijzigd door wesleytjuh op 22-02-2015 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 21:33:
Duidelijk nu! thanks!, nadeel is dan weer dat accu waarschijnlijk sneller leeg gaat door 2e versterker. Wel mooi om te lezen dat het 3db winst oplevert 😃😃. Verbaast mij dan ook dat de mini evenhard gaat als een micro. Maar als het er staat zal het wel kloppen :)
Ik moest dat ook even dubbel controleren inderdaad ;). Maar dat is in dit geval het voordeel van de keuze tussen 4 ohm en 8 ohm speakers. Bij de grotere Boominator heb je de keuze voor 4 ohm speakers niet (of iig, vrijwel onvindbaar) waardoor het verschil tussen de halfinator en full size boominator veel groter is.
De accu zal iets sneller leeg gaan inderdaad, maar aan de andere kant is dat enkel maar als je op het maximum volume speelt ;). Wanneer je hem met hetzelfde volume gebruikt als een micro zal de accu ongeveer even lang meegaan. Iets korter wel, want je hebt iets meer standby stroom lopen omdat je 2 versterkers hebt, maar die stroom is vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:37:
Waarmee voed je nu de versterker dan, een gescheiden bron tov de module?
Nee, dezelfde accu. De module via een converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Ik had een vraagje over het aansluiten van de TIP 31 op deze versterker, ik wil hem dan vast solderen aan de onderkant van de 3.5mm jack,

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/f0r5dsmbsaw.png
Aan welke punten moet ik de kabels vast maken?

[ Voor 17% gewijzigd door BiggyBossB op 23-02-2015 11:58 . Reden: Plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Aan de footprint te herkennen zit de 3.5mm connector linksonderin. De ground moet dan op het middelste pennetje van de 5. Links(of rechts) zijn de linker 2 pennen. Rechts(of links) zijn de rechter 2 pennen. Je pakt 1 van de kanalen als input, ground als ground en houdt dan nog 1 pen over wat de output is die naar je LEDs gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
wesleytjuh schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 17:28:
Staat voor 2015 geplanned :P .

Mijn idee was om een DSP + 1X300W versterker in de cubo te bouwen. De DSP in de cubo handelt dan het laag af en stuurt dit naar de 300W versterker. Het overige signaal zonder laag wordt doorgestuurd naar mijn Boominator waar het weer een DSP in gaat die het weer scheidt tussen mid en hoog. Dat samen moet wel een mooi systeem worden :). Nadeel is dat Cubo dan de ingangsbron wordt, en mijn hele RPi setup in de Boominator niet aangesproken kan worden. Hoe ik dat ga oplossen ben ik helaas nog niet zo zeker over.
Momenteel even druk met een ander groot project, maar daarna wil ik aan de Cubo gaan beginnen, mis die bass toch wel een beetje ^^
Ben benieuwd :*)

Welke Driver ga je er in hangen en wat voor versterker?

Ik heb ook een beetje zitten snuffelen maar ik vind die DSP's zo duur... Of heb je ergens een mooi plekje om die te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik had toentertijd deze op het oog:
http://www.parts-express....al-woofer-4-ohm--294-1246
Deze kan ik aardig scherp inkopen, valt binnen de geadviseerde parameters en is lekker licht door zijn constructie en magneet. Ziet er ook super uit, wat ook wel leuk is :)
Versterker wordt waarschijnlijk een 1x300W Sure achtig bordje, gevoed door ~25V aan LiFePO4 of iets dergelijks. Eventueel nog met een boost ertussen om het maximale eruit te halen.
DSPs zijn inderdaad gewoon simpelweg duur :(. Ik heb ze zelf dan in het assortiment voor een "Nederlandse prijs", maar ook als je ze zelf uit China bij MiniDSP weghaalt is het aardig aan de prijs.
Ik heb wel een projectje lopen, in samenwerking met iemand om in de toekomst (toekomst in mijn geval is ~2016 :+) een all-in-one DSP/versterker/software platform te maken. Maar zoals gezegd, toekomst :+.

[ Voor 36% gewijzigd door wesleytjuh op 23-02-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
MiniDSP lijkt mij de beste/goedkoopste oplossing.

Ik zit al een tijdje te loeren op de MTH-30 sub. Een liter of 30 groter, maar die valt te bouwen met een driver van 49 euro. Zonder versterker/accu kan je het onder de 100 euro houden(!).
Heb alleen geen toepassing voor zo'n enorm beest, maar voor zo weinig geld is het altijd een leuk project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
En volgens mij gaat zo'n MTH-30 nog dieper ook zelfs, toch?

Nu is in dit geval compacter wel beter, imo. Dus elke liter die ik hem compacter kan houden vind ik belangrijk.

[ Voor 49% gewijzigd door wesleytjuh op 23-02-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Scheelt allemaal niet heel veel, is ook afhankelijk van welke driver je gebruikt. Voornamelijk voordeel is dat je voor erg weinig geld erg veel bas krijgt.

Hier een filmpje van de sub: https://www.youtube.com/watch?v=JY7noXslVUY
En de goedkope driver die je kan gebruiken: http://www.thomann.de/nl/the_box_speaker_12_280_8_w.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Wat is trouwens de bezorg kosten op hobby king? Kan het nergens vinden en wanneer ik zogenaamd wil afrekenen staat het er niet bij? Is het gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik geloof dat dat pas zichtbaar wordt bij de laatste stap. Is allemaal niet heel duur, afhankelijk van het gewicht en de snelheid waarmee je het wilt laten verzenden. Accu's gaan wel lang duren, zitten vaak vast bij de douane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
wesleytjuh schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:25:
Ik geloof dat dat pas zichtbaar wordt bij de laatste stap. Is allemaal niet heel duur, afhankelijk van het gewicht en de snelheid waarmee je het wilt laten verzenden. Accu's gaan wel lang duren, zitten vaak vast bij de douane.
Ik krijg het nergens te zien, Ik betaal via paypal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Pas als je bijna wil afrekenen. Volgens mij iets van 8 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cribzzz
lutkeveld schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:08:
Jeej, mijn order van Seeed is binnen.
[afbeelding]
Bluetooth 4.0 module gebaseerd op de KRC-86B.
Automatisch overschakelen naar bluetooth zodra er een connectie is gemaakt.
7 tot 24V input via de efficiente DC/DC converter.
LC filtertje, locale groundplane, 3.5mm I/O, optie voor status LED.
Dat was het eigenlijk wel :)

Vandaag de componenten bestellen bij Conrad. Binnenkort bestukken en testen.
Heb er straks 7 over. Als er interesse is wil ik zelf wel een voorraadje bluetooth modules inslaan.
hoe is de kwaliteit van de modules vergeleken met de "sure" bordjes die wesleytjuh ook verkoopt?
en waar heb je precies de base plate en de krc 86b gehaald? heb de modules zelf meerdere keren zien staan op ebay en dat soort sites...
je hebt het gehad over automatisch overschakelen naar bluetooth als er connectie gemaakt word, is dat een andere oplossing voor een schakelende jack plug?
ik weet dat de module ook mogelijkheden heeft voor knoppen als "next" enz. werken deze funties voor alle apparaten of bijvoorbeeld alleen voor android? het is misschien interresant om die met een afstandsbediening te kunnen besturen, zou een leuk experimentje zijn:)

chris

[ Voor 2% gewijzigd door cribzzz op 23-02-2015 16:12 . Reden: just because... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Minder ruis, zuiniger, kleiner, goedkoper, automatisch schakelen tussen aux en bt, grotere input voltage bereik, status indicatie led om maar een paar te noemen ;p.

Inderdaad een soort alternatief voor een schakelende jack. Vind dit zelf handiger aangezien je een veel bredere keuze hebt voor jacks.

De 'baseplate' heb ik zelf ontworpen en laten produceren bij Seeedstudio. Die bevat een DC/DC converter, LC-filtertje en plaatsen voor een status indicatie LED en 3.5mm jacks. En dmv de baseplate kan je hem makkelijk monteren met bijv plakvoetjes.

Ik ga over een paar dagen de uiteindelijke versie opsturen voor productie.
Paar wijzigingen in de silkscreen en componentplaatsing, optie voor 100nf op de I/O van de dc/dc converter, mogelijkheid om de 'next' knoppen te kunnen gebruiken, mogelijkheid om JST-PH te gebruiken ipv 3.5mm jacks.

Als er nog meer suggesties zijn hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij dan wat foto's van de micro, al ongeveer een halfjaar af en werkt nog steeds super. Dit zit erin:
- 2 monarchen sp60/4
- 2 dayton ND16FA-6 tweeters
- 1 micro filter
- 3.2 aH 12v accu
- 1250 man lader
- accusafe
- Bassamp 20 (geloof ik, kan ook de gewone maxamp zijn)
- bluetooth 4.0
- allerlei kleine onderdelen zoals schakelaars, kabel hulzen, faston connectoren etc.

Eerst wilde ik hem gel maken, maar nadat de speakers al waren vastgelijmd kon ik het ze niet goed afplakken. Daarom komt de kleur van zonnebloem olie :*)

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2e5166v.jpg

de voorkant..

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2wohc8l.jpg
de onderkant met een leren plak die krassen op ondergronden voorkomt.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2sajjwx.jpg
de knopjes, jack ingang en potmeter (moet ik nog steeds een knop voor zoeken)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/15hiy5f.jpg
en alle modules.

opmerkingen:
In huis is het geluid (zoals meerdere al hebben gezegd) mwah, echte bass produceert hij niet dan niet. Geluid is echter in huis niet slecht, het klinkt als een goede set auto speakers zonder subwoofer. Buiten is het geluid wel heel goed! Vooral voor het kleine formaat, waarbij je meestal niet zoveel van kan verwachten. Nog steeds komen er geen hele lage tonen uit, maar het geluid is wel een stuk warmer van klank. Het geluid is zeg maar heel goed in balans dan qua mid en hoog. Als je hem harder zet merk je wel dat er meer bass komt en na verloop van tijd, waneer de speakers meer gebruikt zijn gaat de micro ook beter klinken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Kan ik me goed in vinden :). Na een tijdje wordt het inderdaad beter en hij komt goed tot zijn recht in grote ruimtes/buiten. Binnenshuis kun je nog steeds beter je headphone of eigen HiFi speakers gebruiken ;).
Ziet er goed uit trouwens! Mooi kleurtje :).
lutkeveld schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:27:
Minder ruis, zuiniger, kleiner, goedkoper, automatisch schakelen tussen aux en bt, grotere input voltage bereik, status indicatie led om maar een paar te noemen ;p.

Inderdaad een soort alternatief voor een schakelende jack. Vind dit zelf handiger aangezien je een veel bredere keuze hebt voor jacks.

De 'baseplate' heb ik zelf ontworpen en laten produceren bij Seeedstudio. Die bevat een DC/DC converter, LC-filtertje en plaatsen voor een status indicatie LED en 3.5mm jacks. En dmv de baseplate kan je hem makkelijk monteren met bijv plakvoetjes.

Ik ga over een paar dagen de uiteindelijke versie opsturen voor productie.
Paar wijzigingen in de silkscreen en componentplaatsing, optie voor 100nf op de I/O van de dc/dc converter, mogelijkheid om de 'next' knoppen te kunnen gebruiken, mogelijkheid om JST-PH te gebruiken ipv 3.5mm jacks.

Als er nog meer suggesties zijn hoor ik het graag :)
Ben nu wel heel benieuwd :). Tot hoeveel volt kan deze? Goedkoper betwijfel ik, wat kost zo'n KRC module? Tenzij het echt een kit is natuurlijk en je alles zelf koopt.

[ Voor 78% gewijzigd door wesleytjuh op 23-02-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door wesleytjuh op 23-02-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankje Wesley :)

Zou er meer bass komen met een ander filter? bijvoorbeeld door een MiniDSP.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2015 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:41:
Ben nu wel heel benieuwd :). Tot hoeveel volt kan deze? Goedkoper betwijfel ik, wat kost zo'n KRC module? Tenzij het echt een kit is natuurlijk en je alles zelf koopt.
7 tot 28 volt. Qua prijs zat ik te denken aan 20-25 euro incl verzenden voor een kant en klaar bordje, hangt er van af hoe goedkoop ik die KRC modules kan krijgen.

Voornaamste reden dat die Sure modules relatief duur zijn is die koptelefoon versterker aan boord. Deze module heeft dan ook een zwakker uitgangsvermogen (1V dacht ik).
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:53:
Zou er meer bass komen met een ander filter? bijvoorbeeld door een MiniDSP.
De 'bassboost' condensator is een mismatch met de woofer. Het tweetergedeelte (condensator en choke) is prima. Waarschijnlijk kan je behuizing kleiner maken, de condensatorwaarde aanpassen en diepere bas krijgen dan zoals het nu is. Wat de waarde dan moet zijn zou je mee moeten experimenteren.

Gebruiker Aterren heeft 10 woofers gemeten, de gemiddelde waardes verschillen nog al met de geclaimde waarden. Fs=83 ipv 65hz, Vas=2.8 ipv 6 liter. Om op een Q=1 behuizing uit te komen zou je het behuizingsvolume kunnen halveren, dan de condensator aanpassen en genoegen nemen met ~25Hz minder diepgang dan eigenlijk bedoeld was in ruil voor de kleinere behuizing.

[ Voor 42% gewijzigd door lutkeveld op 23-02-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, klinkt best leuk als het ook echt werkt! Maar ik pas de behuizing liever niet aan, dan laat ik alles wel zo als het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cribzzz
lutkeveld schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:04:
[...]

7 tot 28 volt. Qua prijs zat ik te denken aan 20-25 euro incl verzenden voor een kant en klaar bordje, hangt er van af hoe goedkoop ik die KRC modules kan krijgen.

Voornaamste reden dat die Sure modules relatief duur zijn is die koptelefoon versterker aan boord. Deze module heeft dan ook een zwakker uitgangsvermogen (1V dacht ik).
dus om deze module goed in te kunnen bouwen heb je bijvoorbeeld een OPA2134PA nodig om nog verder voor te versterken? hmm dat zou t weer een stuk ingewikkelder maken...

chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
cribzzz schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:41:
[...]

dus om deze module goed in te kunnen bouwen heb je bijvoorbeeld een OPA2134PA nodig om nog verder voor te versterken? hmm dat zou t weer een stuk ingewikkelder maken...

chris
Zou even moeten nakijken wat het output voltage precies is. De TA2024 mod en MaxAmp komen aan hun max vermogen bij ~200mV (normale output mobieltjes en mp3 spelers). Dacht ergens gelezen te hebben dat de output 0.9v was, als dat het geval is kan ik een simpele spanningsdeler voor de output maken om de output naar 0.2v te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door lutkeveld op 23-02-2015 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Met 0.9V kun je gewoon een standaard TA2024/Maxamp gebruiken. Gemod is inderdaad eerder voor ~200mV. Al zit een iPhone wel wat hoger dan 200mV, eerder 400-500mVpp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cribzzz
lutkeveld schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:46:
[...]

Zou even moeten nakijken wat het output voltage precies is. De TA2024 mod en MaxAmp komen aan hun max vermogen bij ~200mV (normale output mobieltjes en mp3 spelers). Dacht ergens gelezen te hebben dat de output 0.9v was, als dat het geval is kan ik een simpele spanningsdeler voor de output maken om de output naar 0.2v te krijgen.
ik heb er een ta2020 (gemod) in zitten en die draai ik nu met de output van mn laptop is dat slecht? een laptop heeft ook een headphone amp toch dus de output is dan meer dan die 200mV? hij heeft al 30h+ aangestaan en er is niks raars mee gebeurd.. lijkt alsof ik anders niet het maximale vermogen eruit haal... maar kan het mis hebben. het sure bordje leek dezelfde gain te hebben als mn laptop is dat juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Een laptop heeft een stevigere versterker dan een MP3 speler/telefoon, dus eigenlijk heb je geen modded nodig. Je zult waarschijnlijk wel merken dat de versterker vrij snel aan zijn maximum volume zit met je laptop.
Kapot gaan zal de TA2020 niet, ik neem aan dat je hem niet nog harder zet wanneer je al vervorming hoort ;).

Ik vermoed dat een laptop vergelijkbaar met een BT module van sure is inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cribzzz
wesleytjuh schreef op maandag 23 februari 2015 @ 18:08:
Een laptop heeft een stevigere versterker dan een MP3 speler/telefoon, dus eigenlijk heb je geen modded nodig. Je zult waarschijnlijk wel merken dat de versterker vrij snel aan zijn maximum volume zit met je laptop.
Kapot gaan zal de TA2020 niet, ik neem aan dat je hem niet nog harder zet wanneer je al vervorming hoort ;).

Ik vermoed dat een laptop vergelijkbaar met een BT module van sure is inderdaad.
de vervorming is alleen met liedjes met veel hoog en laag en dat begint meestal pas op zon 90%, de speakers kunnen dat makkelijk aan tenzij het een bassboosted liedje is. er is verder geen schade als ik t zo houd? wil t vollume wat er nu uit krijg eigenlijk wel behouden :9

zit er in een laptop ook meestal een zelfde soort op-amp als de OPA2134PA die ik eerder noemde of niet? is dat miss wel overdreven als ik het krc boardje wil proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:51:
Met 0.9V kun je gewoon een standaard TA2024/Maxamp gebruiken. Gemod is inderdaad eerder voor ~200mV. Al zit een iPhone wel wat hoger dan 200mV, eerder 400-500mVpp.
Maar dan haal je de max output weer niet met een mobieltje. Zal zo eens een sinus via bluetooth en via kabel afspelen om te kijken wat de output is.
cribzzz schreef op maandag 23 februari 2015 @ 18:19:
[...]

de vervorming is alleen met liedjes met veel hoog en laag en dat begint meestal pas op zon 90%, de speakers kunnen dat makkelijk aan tenzij het een bassboosted liedje is. er is verder geen schade als ik t zo houd? wil t vollume wat er nu uit krijg eigenlijk wel behouden :9

zit er in een laptop ook meestal een zelfde soort op-amp als de OPA2134PA die ik eerder noemde of niet? is dat miss wel overdreven als ik het krc boardje wil proberen?
Je hebt sowieso geen op-amp nodig, het is meer de vraag of/hoeveel de output gereduceerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
cribzzz schreef op maandag 23 februari 2015 @ 18:19:
[...]

Dat is prima hoor :). Met een MaxAmp/TA2024 krijg je op 90% ook vervorming, dus ik vermoed dat jouw laptop erg goed vergelijkbaar is met een telefoon in output. Moet zeggen dat ik zelf vooral ervaring heb met Macbooks, en die hebben over het algemeen net een wat deftigere versterking erin zitten, wellicht heeft dat er mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Net de module even doorgemeten met een 100hz sinus. Bluetooth output is 0,93Vpp, bekabelde output is afhankelijk van de bron. Zal morgen eens testen hoe blij een modded TA2024 of standaard MaxAmp is met 0.93Vpp.

[ Voor 71% gewijzigd door lutkeveld op 23-02-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-10 17:35
Ik ben bezig met een accu pack die 12v levert. Ik gebruikt 4 (18650) cellen in serie en kom rond de 15v uit. Dit wordt aangesloten op een print die het omzet naar 12v en maximaal 5a. Heb gisteren nog een batterij houder voor 4 cellen binnen gekregen en die ga ik paralell zetten aan die andere 4 cellen. Als ik het af heb maak ik foto's en post ik ze. De accu pack wil ik gebruiken voor mijn ta2024, 30w LED en enventuele ander dingen die 12v gebruiken.

Ik zag dat cribzzz en wesleytjuh ook deze (18650) cellen gebruiken. Hoe beveiligen jullie deze en hoe laden jullie deze op? Ik moet dat nu nog cel voor cel doen en dat wil ik anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik gebruik een BMS module die protectie en laden afhandeld. Is wel een oplossing van €250 totaal incl cellen en behuizing maar werkt goed :).

• lutkeveld
DAX23E schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 20:43:
Hoe beveiligen jullie deze en hoe laden jullie deze op? Ik moet dat nu nog cel voor cel doen en dat wil ik anders.
Deze print lijkt mij wel geschikt voor jou: http://www.ebay.com/itm/4...ain_0&hash=item19e26c54ad

Ik heb ondertussen mijn BT printje werkende:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/291j5gg.jpg
Verbruik is max 14mA op 12V tijdens het muziek streamen en met de LED aan.
Er is alleen wat licht geklik met het bekabeld afspelen, alleen hoorbaar als je niks afspeelt.
Afspelen via BT gaat geruisloos. Printje is niet moeders mooiste maar functioneel prima :+

• wesleytjuh
Dat is naar 3V3 met een rendement van zeg, 80%, neem ik aan? Dan zou je dus op 3V3 dus zo'n 64mA gebruiken? Dat is nog vrij fors, dan is schakelend inderdaad wel leuk :).

• lutkeveld
Naar 5v. En dan op het bordje zelf met een lineaire voltreg naar 3.3v dacht ik.
Zal zo eens meten wat de Sure module nou eigenlijk verbruikt. Die gebruikt 2x LM317.

Edit: 40mA op 12v

[ Voor 5% gewijzigd door lutkeveld op 26-02-2015 14:40 ]

• boppos
wesleytjuh schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 21:19:
Ik gebruik een BMS module die protectie en laden afhandeld. Is wel een oplossing van €250 totaal incl cellen en behuizing maar werkt goed :).
Even over die BMS die wil ik ook :P waar heb je die vandaan? En wat koste het? Want ik heb nog wel een zooi 3100mAh Panasonic cellen liggen!

En wat is het verschil met het bordje dat Lutkeveld stuurde?

[ Voor 7% gewijzigd door boppos op 26-02-2015 16:32 ]

• wesleytjuh
http://www.accusafe.nl/bo...te-nummer-7-het-accupack/

Daar moet je de meeste info wel kunnen vinden ;-).

Edit: zie daar niet zo snel een linkje naar leverancier bij. Bij deze:
http://www.logicsupply.com/nl-en/open-ups/

[ Voor 33% gewijzigd door wesleytjuh op 26-02-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Heb je ook van die goedkope accu bewaking zodat deze niet kan ontladen op ebay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb gister mijn laatste pam 8403 kapot gemaakt ik had een draadje van de ground naar een (weerstand?) gedaan omdat voor mijn gevoel de bas beter was alleen nu ik heb hem door gebrand omdat ik de stroom er niet af gehaald had en per ongeluk tegen de min (weerstand) aan kwam met het losknippen om goed te solderen .
nu doet hij helemaal niks meer :(
Weet iemand een manier om hem te "repareren" ?

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/xb0a3p.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Een nieuwe kopen ;). Er zitten naast de chip enkel maar condensators en weerstanden op, die zullen niet zo snel stuk gaan, dan blijft de chip over als enige onderdeel wat echt kapot kan gaan. Die is dus kapot. Waarom trouwens dat draadje daar?
En de volgende keer eerst de stroom eraf he ;).

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 28-02-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 11:15:
Een nieuwe kopen ;). Er zitten naast de chip enkel maar condensators en weerstanden op, die zullen niet zo snel stuk gaan, dan blijft de chip over als enige onderdeel wat echt kapot kan gaan. Die is dus kapot. Waarom trouwens dat draadje daar?
En de volgende keer eerst de stroom eraf he ;).
Ik had dat draadje daar omdat ik vind dat de bas harder gaat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-10 16:22
Hoi,

Hier wordt vooral gesproken over krat en autoinstallaties. Is het echter ook mogelijk om met deze installaties en kleinere luidsprekertjes een miniboxje op deze manier te maken? Dat is me niet geheel duidelijk uit het topic. Ik denk dan eraan om de TA2024 te gebruiken, en aan te sluiten op een klein batterijtje (heroplaadbare accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat is juist precies het hele doel van dit topic ;). Autoinstallaties zie je hier eigenlijk helemaal niet voorbij komen. Juist enkel kratradio's kistradios en allerlei andere portable geluidsoplossingen :). Een TA2024 op een accu is de basis van dit alles dus je zit helemaal goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Laatst online: 10-10 08:51
lutkeveld schreef op maandag 23 februari 2015 @ 12:53:
Scheelt allemaal niet heel veel, is ook afhankelijk van welke driver je gebruikt. Voornamelijk voordeel is dat je voor erg weinig geld erg veel bas krijgt.

Hier een filmpje van de sub: YouTube: MTH-30 subwoofer
En de goedkope driver die je kan gebruiken: http://www.thomann.de/nl/the_box_speaker_12_280_8_w.htm
Ik wil eigenlijk als nieuw project een folded horn speaker maken. Ik ga hem waarschijnlijk een paar keer per jaar buiten gebruiken (o.a. carnaval), de rest van de tijd staat hij binnen. Nu heb ik zowel gekeken naar de Cubo12, de mth-30, maar vooral de THAM 12. Ik vind het formaat redelijk belangrijk en wat liters is de THAM12 iets compacter dan de Cubo12. Het zijn allemaal mooie ontwerpen en (lijken me) leuk om te bouwen. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de THAM12, maar ik wil het uiteindelijk af laten hangen van de prijs van de drivers. Weet jij in welke van de drie de 'goedkoopste' drivers kunnen, zegge onder de €150,-?

Bedankt! ;)

De vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi,

ik heb al een hele lange tijd geleden een boominator gemaakt en ja klinkt fantastisch 8) , alleen was benieuwd wat voor versterker ik er op kan zetten om het maximale eruit te halen, er zit momenteel een maxamp in maar was benieuwd hoeveel watt ik er maximaal op kan zetten.
speakers zijn: P-Audio IMF-HP-10W & Monacor MPT-005

als jullie benieuwd zijn naar foto's hoor ik het wel,

alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik heb zelf weleens een sure 2x100W versterker erop gehad, in combinatie met een boost converter. Dat gaat net wat harder ^^. Voldoende om een zeer stevig feestje te bouwen in ieder geval :).

Foto's worden altijd gewaardeerd!

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 03-03-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Weet iemand een goedkope accu beveiliging op ebay of ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net een versterkertje gekocht dat op 5V DC werkt.
Echter een MP3 module met usb en dergelijke werkt op 12V DC. Zijn er ook MP3 modules die werken op 5VDC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Oh jahoor, een groot deel werkt standaard op 5V. Maar vaak zit er op de 12V variant enkel maar een extra spanningsregelaar op, en is de rest gewoon 5V. Je zou dus wellicht gewoon 5V kunnen aansluiten na de spanningsregelaar, zonder dus een nieuwe module te hoeven kopen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:30
.

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 04-03-2015 20:32 . Reden: OfftopicC ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
wesleytjuh schreef op maandag 02 maart 2015 @ 22:45:
Dat is juist precies het hele doel van dit topic ;). Autoinstallaties zie je hier eigenlijk helemaal niet voorbij komen. Juist enkel kratradio's kistradios en allerlei andere portable geluidsoplossingen :). Een TA2024 op een accu is de basis van dit alles dus je zit helemaal goed!
Ahh bedankt voor je reactie.
Dus als ik het goed begrepen heb:

Als ik deze TA2024 neem, dat aansluit op deze box (jes (wss sluit ik er maar een boxje op aan)), daarbij deze bluetoothmodule op aansluit en deze module gebruik om de hele boel weer op te laden, kan ik dus in principe een werkend boxje krijgen?

Omdat het portable is en een klein ( max 10x10cm ) accuutje nodig heb, vind ik niet echt bepaald een goed accuutje. Heb jij/iemand anders een tip? Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Bijna ;).
  • TA2024 is een prima keuze.
  • De boxjes zullen waarschijnlijk bijzonder slecht klinken, ik zou je willen adviseren op zoek te gaan naar bijvoorbeeld een mooie 3" of 4" fullrange speaker, dat zal een stuk beter klinken
  • Bluetooth module is eigenlijk bedoelt om weer op een daarvoor ontworpen printplaat gemonteerd te worden, zomaar draadjes eraan solderen zal niet zo'n succes worden vermoed ik
  • Je opladen is geschikt voor een enkele lithium cel, 1 cel geeft te weinig spanning voor een TA2024, je hebt er minimaal 3 in serie nodig wil je een voldoende hoge spanning hebben. Je hebt dan dus ook weer een andere lader nodig, maar eigenlijk ook protectie die ervoor zorgt dat je lithium cellen niet exploderen ;). Een makkelijkere keuze is wellicht een normale loodaccu of simpelwege batterijen om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik zou een 18650, usb lader en PAM8403 nemen voor die speakers. Het is heel moeilijk om, zeker voor de prijs, het zelf beter te doen dan bijv een Xmini. Maarja een Xmini is geen leuk projectje, en dit wel :) Vanaf een liter of 3 word het al stukken interessanter om een kistradio te bouwen.

Biggybosb, misschien heb je iets aan de module die ik in een recente post heb genoemd: lutkeveld in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

Wel super leuk dat printplaat ontwerpen zodra je het eenmaal onder de knie hebt. Het is bijna een kunst. Morgen maar eens revisie 2 van mijn bluetooth bordje er uit sturen. Dit keer met een parallel footprint voor een XS3868 bluetooth module, AMS1117 voltreg en jst-ph connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
lutkeveld schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:21:
Ik zou een 18650, usb lader en PAM8403 nemen voor die speakers. Het is heel moeilijk om, zeker voor de prijs, het zelf beter te doen dan bijv een Xmini. Maarja een Xmini is geen leuk projectje, en dit wel :) Vanaf een liter of 3 word het al stukken interessanter om een kistradio te bouwen.

Biggybosb, misschien heb je iets aan de module die ik in een recente post heb genoemd: lutkeveld in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

Wel super leuk dat printplaat ontwerpen zodra je het eenmaal onder de knie hebt. Het is bijna een kunst. Morgen maar eens revisie 2 van mijn bluetooth bordje er uit sturen. Dit keer met een parallel footprint voor een XS3868 bluetooth module, AMS1117 voltreg en jst-ph connectors.
Jow bedankt, dat klopt trouwens, was alweer vergeten ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
wesleytjuh schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:19:
Bijna ;).
  • TA2024 is een prima keuze.
  • De boxjes zullen waarschijnlijk bijzonder slecht klinken, ik zou je willen adviseren op zoek te gaan naar bijvoorbeeld een mooie 3" of 4" fullrange speaker, dat zal een stuk beter klinken
  • Bluetooth module is eigenlijk bedoelt om weer op een daarvoor ontworpen printplaat gemonteerd te worden, zomaar draadjes eraan solderen zal niet zo'n succes worden vermoed ik
  • Je opladen is geschikt voor een enkele lithium cel, 1 cel geeft te weinig spanning voor een TA2024, je hebt er minimaal 3 in serie nodig wil je een voldoende hoge spanning hebben. Je hebt dan dus ook weer een andere lader nodig, maar eigenlijk ook protectie die ervoor zorgt dat je lithium cellen niet exploderen ;). Een makkelijkere keuze is wellicht een normale loodaccu of simpelwege batterijen om mee te beginnen.
Pfft het is ingewikkelder dan 't lijkt. Ik ga mijn best doen nog betere dingen uit te zoeken, alleen is het nadeel dat ik van school uit aan een budget verbonden ben, helaas. Bedankt voor je hulp tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Ik heb trouwens een versterker waar bij de ingang van de stroom dit staat: + AC/DC -

Maakt het iets uit hoe je hem dan aansluit? toch gewoon op de rode draad van accu naar plus, en zwarte draad van min naar min?

Het gaat op deze

[ Voor 22% gewijzigd door BiggyBossB op 04-03-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:51:
Oh jahoor, een groot deel werkt standaard op 5V. Maar vaak zit er op de 12V variant enkel maar een extra spanningsregelaar op, en is de rest gewoon 5V. Je zou dus wellicht gewoon 5V kunnen aansluiten na de spanningsregelaar, zonder dus een nieuwe module te hoeven kopen :).
Ik moet sowieso een nieuwe module kopen.
Wat is dan de spanningsregelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

BiggyBossB schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:17:
Ik heb trouwens een versterker waar bij de ingang van de stroom dit staat: + AC/DC -

Maakt het iets uit hoe je hem dan aansluit? toch gewoon op de rode draad van accu naar plus, en zwarte draad van min naar min?

Het gaat op deze
Als je een DC bron hebt maakt het wel degelijk uit, voor zover ik kan zien, heb jij het correct ja.
Als je er AC op zet, wordt een deel door de diode te niet gedaan en vervolgens steeds de condensator opgeladen met de overige pieken, zodat je uiteindelijk toch DC hebt, al dan niet erg inefficient.

[ Voor 21% gewijzigd door MB113 op 04-03-2015 13:25 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrOcean
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-04 14:51
Ik speel al heel lang met het idee om een kist radio te bouwen. mijn huidige plan is als volgt:
-2x 13CM 35W (RMS) speaker
-zelf versterker ontwerpen 12V 2x 35W
-het moet in een eastpack out of office passen (44 cm x 29.5 cm x 22 cm)
-ik wil graag een extreem goede accu duur ivm vakantie waar ik enkele dagen geen elektriciteit heb vandaar dat ik van plan ben zelf een accupack te ontwerpen met 3*8 18650 cellen
-laden vanaf 230V (uit me hoofd is wat ik wil een c13 aansluiting)

verder heb ik natuurlijk nog wat kleine wensen zoal
- 2usb poorten om een telefoon/tablet op te kunnen laden
-bluetooth
-12auto plug (female)
-spatwaterdicht

ik vroeg me af of jullie nog vragen, aanvullingen, ideeën, advies of andere opmerkingen hebben.

hieronder een eerste idee
Afbeeldingslocatie: http://ofgewoonniet.nl:5000/fbsharing/1GdEC61J
de vakken achter de speakers zijn 15x15x15cm en in het midden moet natuurlijk de overige elektronica komen, het materiaal wat ik nu op het oog heb is 8mm MDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
MB113 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:23:
[...]

Als je een DC bron hebt maakt het wel degelijk uit, voor zover ik kan zien, heb jij het correct ja.
Als je er AC op zet, wordt een deel door de diode te niet gedaan en vervolgens steeds de condensator opgeladen met de overige pieken, zodat je uiteindelijk toch DC hebt, al dan niet erg inefficient.
Valt opzich wel weer mee natuurlijk, je verliest 0.4V tot 0.7V per diode. In het geval van een normale bruggelijkrichter verlies je dus 1.4V over het totaal. Valt nog mee, maar ideaal is het niet.
TheMrOcean schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:52:
Ik speel al heel lang met het idee om een kist radio te bouwen. mijn huidige plan is als volgt:
-2x 13CM 35W (RMS) speaker
-zelf versterker ontwerpen 12V 2x 35W
-het moet in een eastpack out of office passen (44 cm x 29.5 cm x 22 cm)
-ik wil graag een extreem goede accu duur ivm vakantie waar ik enkele dagen geen elektriciteit heb vandaar dat ik van plan ben zelf een accupack te ontwerpen met 3*8 18650 cellen
-laden vanaf 230V (uit me hoofd is wat ik wil een c13 aansluiting)

verder heb ik natuurlijk nog wat kleine wensen zoal
- 2usb poorten om een telefoon/tablet op te kunnen laden
-bluetooth
-12auto plug (female)
-spatwaterdicht

ik vroeg me af of jullie nog vragen, aanvullingen, ideeën, advies of andere opmerkingen hebben.

hieronder een eerste idee
[afbeelding]
de vakken achter de speakers zijn 15x15x15cm en in het midden moet natuurlijk de overige elektronica komen, het materiaal wat ik nu op het oog heb is 8mm MDF
Leuk project :).
Heb je al een idee hoe je de protectie/laden/balancen van de lithium cellen gaat aanpakken? Verder, 12V en 35W versterker wordt lastig, dat gaat alleen lukken als je de spanning omhoog gooit. Maar dat moet opzich prima lukken door meer cellen in serie te zetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrOcean
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-04 14:51
Voor protectie/laden/balancen mag ik schema's hebben van een collega die hij me ook wil ondersteunen. Deze schema's heb ik echter nog niet ontvangen. Maar volgens mij heeft hij er een speciaal IC voor gevonden.
Meer cellen in serie zetten lijkt me onhandige keus daardoor omdat dan de hoeveelheid keuze in laad IC's flink afneemt dus daarvoor gebruik ik een dc-dc booster.

Ik had meer mijn twijfels bij het geluid. kan er een beetje leuke bas uit zulke klein speakers komen?
En is 8mm MDF dik genoeg om resoneren tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Boven 4S wordt het inderdaad wel wat lastiger met laden. Met 4S behaal je al wel nominaal 25W, echt een verschil tov 35W zal je niet echt horen vermoed ik. Een DC/DC boost daarentegen zal wel je rendement kosten en de complexiteit verhogen. Mocht je echt 35W willen, zou ik toch even kijken of je niet een IC voor 5S kunt gebruiken, die zijn er namelijk wel gewoon.

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 04-03-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
TheMrOcean schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:52:
Je beseft dat je met zoveel cellen en een 12v versterker genoeg hebt om minimaal een week dag en nacht muziek te spelen? Heb je echt zoveel speelduur nodig?

Een versterker ontwerpen voor je eerste project is wel erg ambitieus, maar we helpen je graag :)

Zou zelf voor 9mm multiplex gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:33:
[...]

Je beseft dat je met zoveel cellen en een 12v versterker genoeg hebt om minimaal een week dag en nacht muziek te spelen?
:D

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 04-03-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

wesleytjuh schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 14:01:
[...]

Valt opzich wel weer mee natuurlijk, je verliest 0.4V tot 0.7V per diode. In het geval van een normale bruggelijkrichter verlies je dus 1.4V over het totaal. Valt nog mee, maar ideaal is het niet.
Je hebt helemaal gelijk als het gaat over een bruggelijkrichter gaat. Maar ik ben bang dat dit dat zelfs niet heeft.
Kijk maar eens goed naar de plaatjes, je ziet maar gewoon een simpele diode die de helft van je wisselspanning 'opeet', waarna een condensator zich oplaadt van de overgebleven pieken. Je verliest helaas veel meer dan alleen je voltagedrop van je diode.

Afbeeldingslocatie: http://www.boncoeur.be/diode/2b.gif

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dan hou je inderdaad bijzonder weinig over met behoorlijk veel rimpel. Goed opgemerkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Ik had vanmiddag zn boombox opgehaald, Ik dacht even simpel te zijn en deze actief te maken.

Ik wou deze versterker gebruiken. Kan dat?

Het is dezelfde boombox als deze.Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2rn7j82.jpg
Hierdoor was ik geïnspireerd. haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Jahoor, moet daarmee wel lukken. Lijkt er wel op dat dit een versterker is die vooral bedoeld is voor hogere spanningen, dus hoe het rendement en vermogen op 12V is weet ik zo snel niet, maar dat kun je vast in de datasheet vinden :).
lutkeveld schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:08:
Zo'n versterker heeft nul komma nul toegevoegde waarde op 12 volt. Gewoon de oude vertrouwde TA2024 nemen.
Dat is een 2e, tenzij je later besluit te upgraden.

[ Voor 37% gewijzigd door wesleytjuh op 04-03-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Zo'n versterker heeft nul komma nul toegevoegde waarde op 12 volt. Gewoon de oude vertrouwde TA2024 nemen.

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink