Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.270 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
De minimum zekeringswaarde in ampère kan je berekenen met 'Zekeringswaarde=U/2R*n' met U=ingangsvoltage versterker, R=dc weerstand speaker (Re) en n=aantal kanalen. Met een TA2024, een loodgel accu en 4 ohm speakers komt dat neer op ongeveer 12.6/2*3.3*2=3.8A

Er zitten vaak ook wat andere verbruikers in het circuit behalve de versterker als LED's, bluetooth en mp3 modules. Je kan beter iets hoger dan lager nemen. Een loodgel accu kan meerdere tientallen amperes leveren bij kortsluiting, dus die zekering knapt sowieso wel.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-10-2024
wesleytjuh schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:05:
Met een 2.5A zekering riskeer je de kans dat de zekering al klapt op maximaal volume met muziek met een stevige bass erin, dat wilt je natuurlijk niet hebben ;). De zekering dimensioneer je altijd een beetje hoger dan het maximum stroomverbruik, hoeveel hoger is afhankelijk van de toepassing. 4A is hier een prima waarde omdat het net wat hoger is dan het piek verbruik, maar bij een kortsluiting nog steeds erg snel zal springen.

Je kunt de beide schakelaars vervangen door 1 aan/uit/aan schakelaar, die altijd terug veert naar de middenstand. Conrad duidt dit aan met (aan)/uit/(aan). Verder is het ook mogelijk om enkel de aan schakelaar te gebruiken, als je een aan/uit schakelaar tussen je accu en accusafe hebt zitten (aan te raden).

Dat maakt niet uit, de MP3 module lust dit door naar zijn output, die weer via de potmeter op de TA2024 aangesloten zit.
lutkeveld schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:46:
De minimum zekeringswaarde in ampère kan je berekenen met 'Zekeringswaarde=U/2R*n' met U=ingangsvoltage versterker, R=dc weerstand speaker (Re) en n=aantal kanalen. Met een TA2024, een loodgel accu en 4 ohm speakers komt dat neer op ongeveer 12.6/2*3.3*2=3.8A

Er zitten vaak ook wat andere verbruikers in het circuit behalve de versterker als LED's, bluetooth en mp3 modules. Je kan beter iets hoger dan lager nemen. Een loodgel accu kan meerdere tientallen amperes leveren bij kortsluiting, dus die zekering knapt sowieso wel.
Bedankt boys!, is me het hele zekering verhaal ook weer helemaal duidelijk :*) Ga ik die binnenkort ook maar even bestellen.

Ook bedankt voor de opheldering wat betreft mijn MP3 / Bluetooth verbinding wesley d:)b

Het lijkt mij indd ook een goed idee om dan alleen de aan schakelaar te gaan gebruiken, ik hoopte alleen dat dit ook mogelijk was met mijn huidige led,
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3l0wEMy.png
aangezien ik een specifieke uitstraling in gedachten heb en daar zo'n zwart drukknopje niet echt bij past.
Zou een moment led schakelaar (zoals deze HIER) dan misschien kunnen ter vervanging van de zwarte drukknop?

Verder had ik de schakelaar na de accusafe ook op mijn schema gezet aangezien die ook zo in je FAQ stond, maar ik zie eigenlijk niet in wat voor nut een schakelaar daar kan hebben en aangezien ik er het liefst zo min mogelijk gebruik, vroeg ik me af of het kwaad kan deze weg te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je perse een ground nodig op je versterker ?? Want anders knip ik de pluggen van een rca kabel eraf en soldeer ik die aan mijn pam8403

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:10
Ja, maar een RCA kabel heeft ook gewoon een ground dus die kan je gewoon gebruiken.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 07:41:
Ja, maar een RCA kabel heeft ook gewoon een ground dus die kan je gewoon gebruiken.
Okee bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-10-2022

Piet bel

Digital age pioneer

Afgelopen periode ook heel rustig aan een project gewerkt. Nog niet helemaal af maar het zal niet heel lang meer duren. Hierbij een kleine teaser.
De staat zoals hij nu te zien is op de foto zal zeker niet hetzelfde blijven, en de speakers worden in de toekomst onzichtbaar (Komt een 'grille' voor).
LED's draaien nu ook lekker, met veel, heel veel dank aan de jongens van accusafe.nl! (Wesleytjuh O+ )

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aeD3aBPl.jpg

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
  • Laatst online: 30-10-2024
Die Teaser ziet er veelbelovend uit Piet Bel! Ben benieuwd welke materialen je gebruikt hebt en knipperen die ledjes op de muziek of zijn ze constant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-02-2022
Hoi,

Ik heb net gelezen dat je geen dc plug moet gebruiken op 230v. Een acculader laadt met 12v de accu op dmv een transformator als ik het goed heb. Kan ik de dc plug dan wel gebruiken achter de transformator? dus zo: =|>--------------------------|||||||||---------(dc plug hier). Ik hoop dat jullie het snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 07:02
Evertman schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:52:
Hoi,

Ik heb net gelezen dat je geen dc plug moet gebruiken op 230v. Een acculader laadt met 12v de accu op dmv een transformator als ik het goed heb. Kan ik de dc plug dan wel gebruiken achter de transformator? dus zo: =|>--------------------------|||||||||---------(dc plug hier). Ik hoop dat jullie het snappen.
12v kan zat door een dc plug heen, 230v niet. Dus als je de dc plug na de transformator hebt ( en er dus 12v op staat) kan het wel

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
MrMilco schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:58:
[...]

12v kan zat door een dc plug heen, 230v niet. Dus als je de dc plug na de transformator hebt ( en er dus 12v op staat) kan het wel
Dankjewel MrMilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-10-2022

Piet bel

Digital age pioneer

IChaosI schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:59:
Die Teaser ziet er veelbelovend uit Piet Bel! Ben benieuwd welke materialen je gebruikt hebt en knipperen die ledjes op de muziek of zijn ze constant?
Mijn hartelijke dank! De kist zelf is gemaakt van multiplex, en daarna glad geschuurd, gefreesd, geplamuurd (waar nodig) en meerdere keren gelakt. De voorkant is gemaakt van speakergaas, bedekt met stof.
De ledjes knipperen niet op de muziek (Het is niet bedoelt als disco he :9 ) maar kunnen wel van kleur wisselen/knipperen op een bepaald tempo.
De 'kist' is bedoeld als bluetooth dock die ook gewoon in de woonkamer kan staan. De ledjes zijn dus ook meer bedoelt om sfeer te brengen ;)

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03:21
Goedenavond,

@ Piet Bel: ziet er goed uit! ben benieuwd naar een foto bij licht ;)

Ik zal dan ook maar eens een kleine update doen van mijn bouw-process.
Ik ben bezig met een mini-boominator, en in het bijgevoegde album is te volgend hoe ver ik op het moment ben. zal deze regelmatig updaten, en om de zoveel tijd hier de link weer sharen :D (zodat het geen spam wordt).
Voor alle geintresseerde: klik hier!

[ Voor 10% gewijzigd door djrednas op 25-01-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ziet er goed uit! Vette grills voor de woofers en tweeters.

Wel zou ik even wachten met de boel in elkaar zetten. Er blijkt namelijk een verschil te zitten in de woofers van 9-10 jaar geleden en die van nu. Saturnus, de ontwerper, heeft de oude gebruikt bij het ontwerpen. Met de nieuwe blijkt er een 5dB rond 1,5kHz te zitten, bevestigd door Aterren en mij. Lees de laatste twee pagina's maar eens door: http://forum.speakerplans...ad_topic74610_page69.html

Er moet dus een notchfilter gebruikt worden; condensator met spoel in serie met de woofer. Saturnus gaf 0.55mH en 22µF aan als suggestie, maar dat is nog niet getest. Uiteindelijke waarde zal in de buurt zitten, maar kan iets afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
lutkeveld schreef op zondag 25 januari 2015 @ 18:27:
Er moet dus een notchfilter gebruikt worden; condensator met spoel in serie met de woofer. Saturnus gaf 0.55mH en 22µF aan als suggestie, maar dat is nog niet getest. Uiteindelijke waarde zal in de buurt zitten, maar kan iets afwijken.
Las ook dat saturnus geen fan was van een Notch filter ;) ik lees dat forum ook met regelmaat door :) (de stille aanwezige ;) )
Vandaar dat mijn rondingen op de speakers wel 6mm zijn ipv 9-12 mm. maar ik ben benieuwd naar de uitkomst, hij zit voor de nieuwe accusafe er is toch nog niet dicht :P vind je opmerking: poos accusafe" wel leuk ;)
Ben trouwens zonder behuizing niet ontevreden over het geluid.... (dus zal het echt zoveel schelen.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik heb liever een notchfilter die misschien een kleine negatieve bijdrage levert maar wel de 5dB piek van een complete octaaf (750-1500hz) weg haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59
Hoezo een kleine negatieve bijdrage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Saturnus op het 12v speakerplans forum:
"Starting values about 0.55mH and 22µF in parallel. It will make the frequency response more linear but in my opinion a notch filter doesn't sound very well"

Maarja, positieve bijdrage is vele malen groter dan de negatieve bijdrage dus why not. Was ook een discussie over geweest op ZBA; 'minder filtercomponenten is beter'. In mijn mening niet, wat nodig is is nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik wil na mijn tentamens eens een MiniDSP aansluiten voor de versterker, en eerst eens kijken of ik digitaal verbeteringen kan boeken in het besproken frequentiegebied. Ik kan me op zich wel vinden in de opmerkingen over het geluid binnenshuis, maar ben wel al behoorlijk tevreden over het apparaat :). Maar als er iets kan verbeteren sta ik daar natuurlijk altijd voor open.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al heel wat kistradio's gebouwd, maar wil deze keer toch wat meer laag in mijn kist hebben. In voorgaande kisten zitten 1 of meerdere ta2024 tripath vetsterkers.

Deze keer wil ik graag iets met een sub bouwen, hebben julli ervaring met de 2.1 amplifier bordjes die veel op ebay aangeboden worden?

Is het wat? En komt er net zo veel geluid uit als bij een modded ta2024?

Zie: http://www.ebay.nl/itm/Ne...4rker&hash=item259e9b6d18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:40
*zucht* kwam er gisteravond achter dat m'n (shure) bluetooth module kuren heeft. Ik hoor wel dat ie aangaat (dan hoor ik altijd heel zachtjes groundloop), maar ik kan 'm niet meer vinden/pairen. Dit weekend de kist maar even op schroeven en kijken wat er loos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 18:44
Hoi,
Als eerst wil ik even zeggen dat ik hier nieuw ben, dus sorry voor het totale noob zijn ;)

Ik denk er over om in april een radiokist te maken, en ik heb het volgende idee.
Omdat ik niet zo veel geld heb ben ik van plan om eerst een kist zonder accu+acculader te doen en die later erbij te doen.. Is het dan slimmer om het zo te doen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PTA3bTh.png
of kan ik beter/gemakkelijker er al wel een Accusafe er bij doen? Of is dit niet eens mogelijk..? 8)7

Ik heb de beginnerspost door gelezen dus sorry als ik iets gemist heb :X

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Welkom :) Ik zou de stekker aan de adapter laten en dan een DC plug gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 18:44
Levert die goedkoopste voeding bij accusafe dan wel genoeg? Zelfs de TA2024 vraagt al 30 watt toch..
Of liever ergens anders een halen?

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
2A is ruim voldoende voor een TA2024 :). 15W per kanaal (30W totaal) is een piekopname die de voeding gemakkelijk uit zijn buffer kan leveren. Het gemiddelde gebruik ligt eerder op een Watt of 4-5, op hoog volume, geen probleem dus!

Wel is het zo dat de goedkopere voeding een heel stuk meer ruist dan de "industriële" voeding. Dit heeft te maken met de kwaliteit van deze adapterblokjes, is helaas erg weinig aan te doen.

[ Voor 29% gewijzigd door wesleytjuh op 29-01-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10 15:07
Zoals beloofd, zou ik me melden als er vorderingen waren. Helaas niet de vorderingen die ik wou.
Ik heb alles aangesloten en de subwoofer begint geluid te maken. Dit is een heel vervelende piep toon, zodra ik met de potregelaars ga ''regelen'' , veranderd het geluid naar een brom of naar een lange piep of ritmisch gepiept.

(met alleen de DC adapter (op alles aangesloten), maar ook met de DC op de TA2024 en AC/AC adapter op de lpf krijg ik dit geluid)

Weet iemand wat hier dan de fout is?

Heb zelf al eens de grounding + links en rechts veranderd (anders dus aangesloten) in elke manier wat mogelijk was, dit hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat als je enkel de DC voeding op de TA2024 zet van de speakers? Krijg je dan ook een piep?
Hetzelfde met enkel de DC voeding op de TA2024 van de subwoofer?
Het is belangrijk dat je eerst uitsluit waar het probleem nu vandaan komt, voordat je het hele systeem gaat aansluiten. Wat voor een voeding gebruik je trouwens als DC voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net alles aangesloten op mijn pam8403 maar ik kreeg geen geluid :(
Ik heb een usb kabeltje van mijn powerbank naar mijn pam gesoldeerd +op+ en -op- toen de rca kabel stekkers eraf geknipt en gestript maar zie geen ground dus ground niet aangesloten op de pam.
Ook een speaker aangesloten maar ik kreeg geen muziek eruit.
Toen ik hem door had gemeten kreeg ik wel signaal en later niet en mijn powerbank is niet leeg. Kan iemand helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo ik ben sinds vandaag nieuw hier op het forum
heb al vaak in het krat en kistradio topic gekeken vind het leuk om te zien wat anderen allemaal maken
ik ben eigenlijk al heel mijn leven verzot van alles wat met muziek te maken heeft ben altijd al bezig geweest met radio;s
zelf heb ik een opel Corsa uit 2010 met een volledige SQ installatie van Focal
nu dit project was afgerond ben ik eens serieus begonnen met een leuke kistradio
uiteindelijk is het kistje klaar en zou jullie mening ook graag horen
ik heb enige foto's gemaakt waarbij de kist klaar is bij het bouwen heb ik helaas geen foto's mijn excuses hier voor

1 materiaal

18 mm MDF
plexiglas 15 mm
geperste vlokkenschuim

2 elektrische componenten

1 pioneer MVH-350BT
2 4 X component speaker axton AXC26IX 120 RMS
3 2 x Zealum ZPD-10S verdeelblok
4 zealum Gas zekerringhouder
5 antenne versterker
6 AM/FM flexibele antenne
7 2 X ledstrip 12 v 1 ampere
8 4 X koelventilator sunon
9 3 X 12 relais
10 pioneer GM-350T versterker
11 tulp verloop 90 graden
13 server voeding hi power 80 + 12 VOLT lijn 90 AMPERE

ik ben vast nog wel wat vergeten hier wat foto's :D
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah117/mike_besouw/DSC01082_zps1mtc1sn9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah117/mike_besouw/DSC01083_zpsdhemjk30.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah117/mike_besouw/DSC01084_zpslvtblhel.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah117/mike_besouw/DSC01085_zpsldmzufif.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah117/mike_besouw/DSC01086_zpstn9j0a3j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah117/mike_besouw/DSC01087_zpsklzzyfbm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah117/mike_besouw/DSC01088_zps4kktmmsg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah117/mike_besouw/DSC01089_zpsmz5fbhya.jpg

ik zou het leuk vinden als jullie ook je mening geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-10 08:51
@ djrednas: Dat ziet er zeer netjes uit! Ziet er lekker professioneel uit. Ik neem aan dat je de bovenvrees alleen hebt gebruikt voor afronding en niet voor de gaten zelf?

@ doerack: Ik kan niet veel vinden over dat exacte bordje, behalve dat het vrij krachtig zou moeten zijn. Aldus Texas Instruments en diverse topics op diyaudio. Geen idee hoe de kwaliteit van de overige componenten op dit exacte bordje zijn, maar ik zou het (gezien de prijs) gewoon proberen. Ik kan ook niet vinden wat voor een filter er in zit, behalve dat je de cut-off kan instellen tussen 80 - 500 Hz. Succes ermee!

@mike_focal: Ziet eruit alsof het vooral heel hard kan! :P

Persoonlijk zou ik de speakers in een (aparte) luchtdichte ruimte plaatsen. Er zijn parameters bekend van de speakers, daarmee kun je zien dat ze redelijk goed klinken in een gesloten behuizing van ongeveer 15 liter per speaker (Qtc = 1.02). Het -3 dB punt zit dan rond de 68 Hz, wat voor pop muziek buiten wel goed hoorbaar is. Klinkt waarschijnlijk beter dan nu.

Ook de versterker lijkt me een beetje overkill, alles boven de 22 watt rms leidt tot slopen van je speakers in de bovengenoemde behuizing. Heb je verder geen last van meetrillende dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat TPA bordje geeft op 12v niet meer output dan bijv een TA2024. Filters zijn niet zo scherp, dus er komt relatief veel hoge zooi door je sub. Opzich niet een ramp voor een kistradio. Voordeel is dat het een all-in-one oplossing is.

Waar haal je de parameters van die speakers vandaan?

[ Voor 15% gewijzigd door lutkeveld op 31-01-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
Inderdaad op 12V zal het niet veel uitmaken voor de 2 'reguliere' uitgangen. Er zitten echter twee TPA chipjes in (aldus de beschrijving), waarschijnlijk 1 voor de 2 HF kanalen en 1 voor het sub kanaal (vermoeden). De TPA kan, in tegenstelling tot de 2024, wel gebridged worden. (http://www.ti.com/product/tpa3116d2) Zover mijn elektro kennis gaat, is het dus mogelijk dat de sub uitgang op 12V wel het dubbele vermogen levert t.o.v. de ta2024. Maar ook ik kan het compleet mis hebben natuurlijk... :9 Al met al, een zeer complete versterker lijkt het. Zeker veelbelovend wanneer je 24V beschikbaar hebt. Weet je toevallig wat voor een filtering erin zit Lutkeveld?

De parameters heb ik van Ebay. De vraag is uiteraard of deze kloppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Deejac op 31-01-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De TPA is, net zoals vele andere 12v versterkers, een bridge tied load (BTL) versterker. Intern al gebrugd, dus dat kan niet nog een keer. Je kan wel de outputs parallel gebruiken (PTBL config), zo kan je de twee kanalen combineren met ondersteuning voor de helft van de impedantie. Dan heb je in plaats van 2x50W @4ohm, 1x100W @2ohm.

Met een 24V loodzuur accu (25,2V nominaal, 27.6v max) zit je wel erg op het randje van z'n limieten.

Volgens mij had ik gelezen dat het simpele eerste orde filtering was. Gebruiker Gmarsh op het DIYaudio forum is van plan een 'ultiem' 2.1 bordje te maken met de TPA3116. Hij is net klaar met zijn ultieme 2.0 print, die binnenkort in productie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
Ah, redelijk duidelijk verhaal! :) Op het aangeboden 2.1 bordje, zitten drie uitgangen voor speakers, links, rechts en sub. Dan neem ik dus aan dat de sub uitgang automatisch twee versterker uitgangen parallel pakt? (PBTL) Hier haal je dus alleen alles uit bij een 2 ohm sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo deejac Nee ik heb het plexiglas op een draaibank bewerkt die tevens ook kan frezen hierbij heb ik alle uitspringen gemaakt met de frees dit omdat het plexiglas bijna niet te verwerken is. Het MDF heb ik ook met de frees bewerkt. Verder heb ik wel overwogen om de speakers in een aparte ruimte te monteren maar ik wou vooral een compacte kist (niet te groot). De kist heeft nu de afmetingen van een bier krat. Het was erg lastig om alles in dit kistje te krijgen verder is de kist 100% luchtdicht de speakers klinken erg goed en heb verder geen last van resonantie of iets dergelijks. Idd de versterker is nu nog overkil maar mijn bedoeling is om straks nog een Losse subwoofer aan te sturen zolang ik nu de GAIN niet te ver open zet is er niks aan de hand de speakers zal ik op deze mannier nier overbelasten. Verder leuk commentaar van je :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu even een test opstelling gemaakt : + van powerbank naar+ van pam8403 - ook.
Rca kabel aangesloten op de 3 plekken gesoldeerd op de pam.
Speaker aangesloten .
En mijn gsm op de jackplug.
Mijn gsm geeft aan dat er een signaal is maar ik hoor geen muziek kan iemand mij vertellen wat ik fout doe ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wellicht de PAM versterker defect? Is niet zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zondag 01 februari 2015 @ 10:59:
Wellicht de PAM versterker defect? Is niet zeer onwaarschijnlijk.
Zit er misschien een fout in het aansluiten van de rca??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry voor de slechte kwaliteit!!!

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/5udykw.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2015 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 08:38
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2il2bli.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2mfetj7.jpg

Bij mij zitten ze nu zo. Werkt als een trein. en dat is nog niet heel best gesoldeerd. Zitten je kabels niet tegen elkaar aan?

@Audi
Kun je een duidelijkere foto maken?

[ Voor 8% gewijzigd door Maartinho op 01-02-2015 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

betere foto krijg ik niet helaas :(

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2zdp250.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hoe heb je het nu precies aangesloten?
1 kabel met RCA links/rechts + ground en 1 kabel met enkel RCA links/rechts? Waar is je voeding?

offtopic:
Waar heb je die foto mee gemaakt? Een aardappel :+? Een betere foto zou best handig zijn in deze, mocht dat toch lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 rca kabel de pluggen eraf geknipt en dan van de rode plug de omhulde draad gestript en op de R aangesloten. de niet omhulde draad(ik denk dat het de ground is) aangesloten op het middelste en de draad van de zwarte plug op de L.
mijn voeding is een 5600 mah powerbank.
die heb ik nu niet aan gesloten omdat ik het op moest ruimen

off topic :en de foto heb ik gemaakt met m'n telefoon alleen de camera is niet goed

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
@deejac: klopt, alleen voor de ronding. Heb de rest allemaal van tevoren laten lasersnijden. Intussen zit hij bijna helemaal in elkaar (zal het album deze week eens bijwerken). Nu is het wachten tot de nieuwe accusafe helemaal klaar is :) maar gezien de voordelen heb ik daar totaal geen haast mee ;) er komen ook nog 2 zekeringen, een capaciteit meter (voor de accu), een schakelaar en metalen plaatjes binnen :)

@mike focal: ziet er goed uit, al had ik niet gekozen voor plexiglas. En hoe lang kan je spelen met een auto radio? Nog overwogen om er een klasse D versterker er in te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu alles op een andere versterker aangesloten en een gewone jack-jack kabel heb overal een signaal want heb het doorgemeten maar krijg nog steeds geen geluid :(
Kan iemand helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Krijgen je versterkers wel op de juiste plaats hun voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:07:
Krijgen je versterkers wel op de juiste plaats hun voeding?
Jaa gewoon op de ingang waar het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Maar heb je dit nagemeten? 2 versterkers die beide niet werken is wat gek. Als je zegt signaal te hebben op de ingang blijft er voeding als enige over. Tenzij je verbinding versterker <-> speakers niet goed is, maar daar ga ik even niet van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Djrednas Ik vond het persoonlijk wel mooi dat plexiglas zo kun je alle bekabeling zien en de verlichting verder speel ik gewoon enkel op een voeding ik maak geen gebruik van een accu het is wel de bedoeling dat ik uiteindelijk een accu ga monteren alleen dit is best lastig in combinatie met de server voeding als er een accu word aangesloten dan gaat de fan van de pc voeding draaien moet hier een soort scheiding tussen maken. Verder zou ik wel met een klasse D versterker beter zijn in combinatie met een accu alleen dan moet dat versterkertje redelijk wat vermogen hebben en die zijn best prijzig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil met mijn brommer op vakantie van de zomer.
Deze produceert 6v wisselstroom. Hoe kan ik daar een TA2024 op laten werken?
Je hebt ook bijna geen mogelijkheid om bijv een li-ion accu op te laden onderweg, dat is dus geen optie.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:37:
Maar heb je dit nagemeten? 2 versterkers die beide niet werken is wat gek. Als je zegt signaal te hebben op de ingang blijft er voeding als enige over. Tenzij je verbinding versterker <-> speakers niet goed is, maar daar ga ik even niet van uit.
hoe bedoel je ? ik snap niet wat je bedoeld met voeding (het is een 5v usb powerbank van 5600mah)

@pgrferrari een 6 naar 12 volt converter en daar dan je ta2024 aansluiten

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:18:
[...]

hoe bedoel je ? ik snap niet wat je bedoeld met voeding (het is een 5v usb powerbank van 5600mah)

@pgrferrari een 6 naar 12 volt converter en daar dan je ta2024 aansluiten
Dat is van DC naar DC, dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Laatst online: 10-10 18:50
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:27:
[...]

Dat is van DC naar DC, dat werkt niet.
Maak je er eerst DC van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
DC naar DC kan prima met een boostconverter. Je hebt ze al voor een euro of twee op Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:06:
Ik wil met mijn brommer op vakantie van de zomer.
Deze produceert 6v wisselstroom. Hoe kan ik daar een TA2024 op laten werken?
Je hebt ook bijna geen mogelijkheid om bijv een li-ion accu op te laden onderweg, dat is dus geen optie.
Je zou een maxamp kunnen gebruiken, die werkt prima op 6V en hoger. Je brommer zal wel laden met meer dan 6V, eerder ~7.5, dus een Maxamp is dan eigenlijk vrij ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is hoe ik het aan gesloten heb (in de test opstelling)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2rnv5i0.png

weet iemand waar ik fout zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Als je hem aan zet en je gaat met je vinger over de input op de print, hoor je dan ruis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:01:
Als je hem aan zet en je gaat met je vinger over de input op de print, hoor je dan ruis?
nee, wel als ik met de rode pin van mijn multimeter op de + en de zwarte pin op de - dan hoor ik wel ruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:55:
[...]

Je zou een maxamp kunnen gebruiken, die werkt prima op 6V en hoger. Je brommer zal wel laden met meer dan 6V, eerder ~7.5, dus een Maxamp is dan eigenlijk vrij ideaal.
werkt op 4,5 tot 14V?
Hoe maak je dan van die 6VAC dan 6VDC?
Kan dat met een spanningsregelaar 78S05? Dan kom je op 5VDC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Gelijkrichten en een elco erachter, kom je zelfs nog op een iets hogere spanning uit wat je weer meer vermogen opleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Euh is het niet andersom? Vrms=Vpeak/sqrt(2) dus van de 6 volt blijft er na gelijkrichten nog 4.2V over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nope, er blijft ongeveer 7 volt over na gelijkrichten met standaard diodes en een voldoende grote elco ;)

[ Voor 17% gewijzigd door wesleytjuh op 02-02-2015 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:32:
[...]

nee, wel als ik met de rode pin van mijn multimeter op de + en de zwarte pin op de - dan hoor ik wel ruis
Sorry er is iets fout gegaan 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Hoi,

Hoe moet je een voorversterker aansluiten en hoeveel watt rms moeten mijn speakers dan zijn met deze icm een maxamp?

Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Evertman op 03-02-2015 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Aantal watt maakt niet uit. Let op dat die module op AC werkt en niet geschikt is voor kistradios.

Tenminste, dacht te herinneren dat iemand op het forum het geprobeerd had maar het niet werkte. In theorie zou het moeten werken, je zit alleen met de spanningsval over de gelijkrichter.

[ Voor 49% gewijzigd door lutkeveld op 03-02-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand misschien wat ik nou fout doe met mijn pam8403 ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:39
Zoals je op het schema hebt weergegeven is het goed aangesloten (alleen mis me nog een tweede speaker). Je wazige foto laat echter slordig soldeer/aansluitwerk zien wellicht dat daar de fout zit. Een kortsluiting is bij de input zo gemaakt en dan hoor je niks, ook al is je voeding goed aangesloten. Probeer dat eerst eens netjes te doen en sluit ook een tweede speaker aan. Als de camera van je telefoon het al niet goed doet, is misschien ook de audio-uitgang defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coinman63 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 19:35:
Zoals je op het schema hebt weergegeven is het goed aangesloten (alleen mis me nog een tweede speaker). Je wazige foto laat echter slordig soldeer/aansluitwerk zien wellicht dat daar de fout zit. Een kortsluiting is bij de input zo gemaakt en dan hoor je niks, ook al is je voeding goed aangesloten. Probeer dat eerst eens netjes te doen en sluit ook een tweede speaker aan. Als de camera van je telefoon het al niet goed doet, is misschien ook de audio-uitgang defect.
de audio uitgang van mijn telefoon is niet kapot want ik kan wel gewoon muziek afspelen met oordopjes.
niks maakt er kortsluiting.
en lukteveld geeft me goede hulp in pm

bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Hoi,

Ik heb nog een vraag.
Er wordt gezegd op internet dat je een versterker met 1,5x zoveel Watt RMS ten opzichte van je speakers moet gebruiken. Is dat wel veilig, blaas je de speakers dan niet op? En wat is het probleem als ik speakers gebruik die 10x zoveel Watt RMS aankunnen dan een ta2024 levert (ze kunnen 150W RMS aan)?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Minder is eerder een probleem dan meer. De gemiddelde output van een TA2024 op vol vermogen met muziek is rond de 1 watt. Thermisch gezien is dat bijna voor geen enkele speaker een probleem, de meesten lopen eerder tegen mechanische limieten aan. Wanneer dat is valt te simuleren mbv de Thiele Small parameters, die niet door iedere fabrikant worden gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Evertman schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 21:44:
Hoi,

Ik heb nog een vraag.
Er wordt gezegd op internet dat je een versterker met 1,5x zoveel Watt RMS ten opzichte van je speakers moet gebruiken. Is dat wel veilig, blaas je de speakers dan niet op? En wat is het probleem als ik speakers gebruik die 10x zoveel Watt RMS aankunnen dan een ta2024 levert (ze kunnen 150W RMS aan)?

Alvast bedankt.
Zoals gezegd, maakt niet uit. Met zowel meer als minder kun je je speakers slopen. In principe met 'te veel' vermogen eerder dan met 'te weinig' (je oververhit je speakers dan), ondanks wat je altijd leest op het internet.

Dat slopen, hoor je overigens direct. Maar maak je er niet druk om: met die kleine chip/print-versterkers en auto speakers sloop je niet zo makkelijk de zaak.

Oftewel: Vergeet die hele specificatie, hij is echt 100% niet boeiend.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 03-02-2015 22:03 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Thx

[ Voor 99% gewijzigd door Evertman op 03-02-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:39
Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 20:47:
[...]

de audio uitgang van mijn telefoon is niet kapot want ik kan wel gewoon muziek afspelen met oordopjes.
niks maakt er kortsluiting.
en lukteveld geeft me goede hulp in pm

bedankt !
Ben dan toch ook wel benieuwd wat het probleem en de oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• germanaaizer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 14:23
Zo seg, na 2 dagen dit topic door te lezen en proberen wijzer te worden, mijn plannen om een kistradio met een raspberry pi te maken, toch maar weer even opgeborgen! Komt toch veel meer bij kijken dan ik verwacht had.

Don't walk on the grass, smoke it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij forummers, ik wil graag eens een kist maken met deze sub: http://store.accusafe.nl/...8-8-dvc-subwoofer-speaker

Kan iemand me helpen met het berekenen van de juiste gesloten kist? Nog nooit eerder gedaan, lijkt me leuk om te leren.

I c m een modder ta2024 en Sony xec crossover module.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
germanaaizer schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 13:18:
Komt toch veel meer bij kijken dan ik verwacht had.
Je kan nog altijd een stel autospeakers in een kist rammen. Daar is niks moeilijks aan en klinkt prima. Zat mensen hier die je willen helpen met je vragen.
Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:16:
Hij forummers, ik wil graag eens een kist maken met deze sub:
Iets tussen 7 en 13 simuleert lekker. Wat je zou kunnen doen is expres de behuizing 'te klein' maken en een dikke condensator (~500uF) in serie te plaatsen om diepere bas en een vlakkere response te krijgen. Hoeveel het precies zou moeten zijn weet ik niet. Gewoon een handjevol 100uF condensatoren halen en experimenteren. Als je eenmaal hebt getest wat het beste klinkt kan je ze op een experimenteer printje solderen en een film condensator in serie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:27:

[...]

Iets tussen 7 en 13 simuleert lekker. Wat je zou kunnen doen is expres de behuizing 'te klein' maken en een dikke condensator (~500uF) in serie te plaatsen om diepere bas en een vlakkere response te krijgen. Hoeveel het precies zou moeten zijn weet ik niet. Gewoon een handjevol 100uF condensatoren halen en experimenteren. Als je eenmaal hebt getest wat het beste klinkt kan je ze op een experimenteer printje solderen en een film condensator in serie zetten.
Deze getallen me nog niks. Is er ergens geen turotial beschikbaar? Of een korte uitleg over het berekenen van een speaker behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Mijn tutorialtje

Dat condensator verhaal is optioneel. Kost iets extra moeite, levert iets extra op. Als je WinISD niet onder de knie krijgt stuur maar een PM. Het is in principe heel snel te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorig jaar een kistradio gebouwd met een 12V 8A voeding en een mooie Alpine autoradio. Werkte perfect eigenlijk, alleen een nadeel is natuurlijk dat je op deze manier altijd aan een snoer vastzit.

Daarom heb ik besloten er een Accusafe V3.5 bij te bestellen, welke ik vorige week zelf in elkaar gesoldeerd heb. Accuutje erbij (1,2 Ah, gewoon om even te testen) maar nu heb ik een probleem wanneer ik via de voeding speel. Op de accu doet hij het prima voor uurtje of anderhalf, maar op de voeding valt de radio steeds uit, om een seconde of 2 later weer aan te gaan en dit blijft hij steeds doen.
Edit: Dit doet hij niet wanneer ik de acculader eraan houd.

Ik heb de gele draad van de radio aangesloten op de accu en de rode op de voeding, verder het schema van de accusafe aangehouden.

Ik denk dat ik iets verkeerd doe, maar kan niet echt ontdekken wat..

Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt!

Hier ook nog even een fotootje van de kist:

Afbeeldingslocatie: http://www.hondavereniging.nl/fotos/groot/2015_02/8115302886.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
De gele draad van de radio is om ervoor te zorgen dat de autoradio pas aan gaat als je in je auto het contact omdraait. Oftewel: de radio gaat alleen aan als er 12v op de gele draad en de rode draad staat. Als dus je accu leeg is, zou het zo kunnen zijn dat het voltage net te ver daalt, waardoor je radio uit gaat. Kortom, de gele en rode draad beide aansluiten op de spanningsbron die je gebruikt, niet de ene naar de accu en de andere naar de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb juist de gele draad op de accu aangesloten om te voorkomen dat hij steeds het geheugen dumpt, dat wil ik eigenlijk wel graag zo houden, moet ik hem dan splitten zeg maar?

Het maakt trouwens niet uit of de accu vol is of niet, als hij de hele nacht heeft staan laden blijft het probleem bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
@Kippenverver: misschien ligt het probleem in de gedeelde 0v? je kan proberen een kabel van de - van de accu naar de - van de voeding te trekken. wie weet helpt dat ;)

PS: album met mini-boominatorV2 is geupdate. klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel Ampere voeding heb je ongeveer nodig voor een TA2024 & MP3 decoder?
Vorige keer een gehaald van DC 12V 5A 60W maar dat is wellicht overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
MP3 decoder gebruikt in de orde van tientallen mA dus daar hoef je je niet zo'n zorgen over te maken. Ik zou voor een ~3A industriele voeding gaan, dat is meer dan voldoende voor jouw setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
Ik ga ook een MP3 module gebruiken icm een maxamp. Is een 2A voeding goed of heb ik echt die van 3A nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
De 3A versie is sowieso nagenoeg ruisvrij terwijl de 2A dit allesbehalve is. Om die reden alleen zou ik eigenlijk al voor de 3A gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertman
wesleytjuh schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 18:37:
De 3A versie is sowieso nagenorg ruisvrij tereijl de 2A dit allesbehalve. Om die reden alleen zou ik eigenlijk al voor de 3A gaan
Dankjewel wesley _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
Ik zie dat er iets fout was gegaan met uploaden....
Fotos staan nu wel bijgewerkt hier :D
Teaser:Afbeeldingslocatie: http://i1058.photobucket.com/albums/t408/Sander_Van_Dijen/2015-02-03194458_zpsb71c0924.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Hee ik heb een vraag.
Ik heb nu een grote kist radio die op 1 computer voeding werkt (450w volgens mij)
Alleen Soms wil die nog wel is uitvallen omdat de voeding het niet aan kan.

Nu is mijn vraag kan ik er een 2de PC voeding gewoon er aan sluiten dus de gele en zwarte aan de andere vast maken of maakt dit kortsluiting?
Of is er een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Als het niet anders kan, het dezelfde voedingen zijn en je aardig goed weet waar je mee bezig bent zou ik het wel aandurven, maar in dit geval zou ik eigenlijk opzoek gaan naar een betere zwaardere voeding. Dat is een veel nettere en waarschijnlijk beter werkende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
wesleytjuh schreef op zondag 15 februari 2015 @ 11:32:
Als het niet anders kan, het dezelfde voedingen zijn en je aardig goed weet waar je mee bezig bent zou ik het wel aandurven, maar in dit geval zou ik eigenlijk opzoek gaan naar een betere zwaardere voeding. Dat is een veel nettere en waarschijnlijk beter werkende oplossing.
Ja dat snap ik alleen 450 is al redelijk zwaar en om een nog hoogere te nemen kost dat ook wel veel meer daardoor dacht ik of ik er een 2 er aan kan sluiten.

Omdat die al redelijk vroeg de stoppen er uit draaid denk ik dan fdie wel 700-800w nodig heeft :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:29
Zo, ontwerpje begint vorm te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/ei4jd1.jpg

Wil het deze keer wat netter aanpakken dan met een decoupeerzaag, de vorige zaten wel kieren in zegmaar. Ik weet alleen niet of ik ook beschikking heb tot een frees, anders word het zonder alle mooie inkepingen.

Waar ik alleen een beetje mee zit is hoe ik op een nette manier bij het middenstuk ga komen. Iets van een los paneeltje ofzo.. Maarja nu is alles zo netjes :P

Ontwerp is 50cm breed, maak gebruik van twee 16,5cm infinity speakers. Maar ik moet nog een accu regelen, die 7Ah gaat hier niet in passen. Ik wou eigenlijk weer een 4Ah gelaccu gebruiken, maar die gaan vaak stuk bij mij. (Midden vakje is nu 14cm breed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik zou een mooi aluminium afdekplaatje maken, zodat je wanneer je die los schroeft overal mooi bij kunt.
Hoezo gaan 4Ah accu's bij jou trouwens snel stuk? Daar zou namelijk 0 verschil in mogen zitten wat betreft stuk gaan vergeleken met een 7Ah accu. Zorg je wel dat ie niet diepontladen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:29
wesleytjuh schreef op zondag 15 februari 2015 @ 15:01:
Ik zou een mooi aluminium afdekplaatje maken, zodat je wanneer je die los schroeft overal mooi bij kunt.
Hoezo gaan 4Ah accu's bij jou trouwens snel stuk? Daar zou namelijk 0 verschil in mogen zitten wat betreft stuk gaan vergeleken met een 7Ah accu. Zorg je wel dat ie niet diepontladen kan worden?
Tjah. Dat zal wel mijn eigen schuld zijn hoor van die accu's. Ik heb inmiddels de tweede of derde hier liggen, in mijn oude scooter (die sowieso niet goed was) heb ik m wel twee keer vervangen. Ik heb ook geen druppellader waar ik ze netjes mee oplaad.

Btw in het plaatje, de ronde uitsteeksels moet eigenlijk de speaker zelf voorstellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cribzzz
  • Laatst online: 06-09-2021
goeiemiddag,
Ik heb dit forum nu meer dan een jaar gevolgd en heb zelf ook een boombox gebouwd. Ik heb t design nog nergens anders gezien dus dacht misschien is het de moeite waard om te delen. Hij is nog niet helemaal af heb de pot met plamuur en warnex staan maar hij is al wel functioneel.

Afbeeldingslocatie: http://i1377.photobucket.com/albums/ah62/chrisgraafmans/IMG_20150215_160751_zpsd1hqvoth.jpg

heb er op het moment geen bluetooth module inzitten, had de 4.0 module laatst opgeblazen door een kortsluitig :X

Afbeeldingslocatie: http://i1377.photobucket.com/albums/ah62/chrisgraafmans/IMG_20150215_160837_zpsvpsgen76.jpg

de bedrading is nog erg rommelig, ben nog niet bezig geweest met het afwerken daarvan. de speakers die ik gebruikt heb zijn de dayton ds90-8 4 keer. met een klankkast van ongeveer 3.5liter in totaal. De 2 baspoortjes die ik heb gebruikt zijn 23mm doorsnede van ik dacht 56mm lang. (alles berekent met winISD) kleine piek rond de 100 hz. nadeel is dat de hoge tonen zo nu en dan niet super sparkly zijn maar slecht geluid geeft t zeker niet. vooral de mids klinken erg goed, met nog aardig wat bas uit zon klein boxje. weet dat er speakers waren die betere basweergave hebben voor de afmetingen van de speaker zelf maar volgens mijn berekeningen was er niks wat er in de buurt kwam als je keek naar de grote van de klankkast.
het gewicht was iets wat ik minder belangrijk vond (de speakers zelf waren al iets van een halve kilo per stuk) in totaal is de boombox nu 4.3kilo wat ik niet hinderend vind als je m draagd met de band(gitaar). de behuizing heb ik van triplex (6mm) gemaakt met overal versteviging dmv hoekprofieltjes van aluminium.
de afmetingen van de boombox zijn: 41x15x15.5 cm
de versterker is een ta2020 mk3 van helder. als accu zitten er 4 panasonic 3400mah cellen in met een BMS beveiligings bordje uit china. om een constant voltage te krijgen voor de versterker heb ik een step-up/down converter ertussen gezet. zelf heb ik een klein bordje gesoldeerd met 5 relais om alles automatisch te schakelen als er wat in gestoken word in 1 van de poorten.

Afbeeldingslocatie: http://i1377.photobucket.com/albums/ah62/chrisgraafmans/IMG_20140909_124211_zpswwazfs2g.jpg

om op te laden heb ik ervoor gekozen om een lipo lader extern te houden omdat ik een goedkope uit china had en het niet 100% vertrouwde. de voeding daarintegen heb ik wel ingebouwd. alle stekkers om de lader aan te sluiten heb ik zelf gemaakt omdat er niet echt een andere handige oplossing was wat er redelijk uit kwam te zien.

Afbeeldingslocatie: http://i1377.photobucket.com/albums/ah62/chrisgraafmans/IMG_20150215_161005_zpszov7tc8w.jpg

de speaker grill heb ik met een mold en een shotpress van 7ton gedrukt waardoor de bevestiging erg makkelijk was. en er in mijn ogen goed uit ziet.

Afbeeldingslocatie: http://i1377.photobucket.com/albums/ah62/chrisgraafmans/IMG_20150127_170623_zpsvbkb4geb.jpg

hopelijk zijn er mensen die hier misschien ook inpiratie van opdoen..

groetz chris

[ Voor 0% gewijzigd door cribzzz op 15-02-2015 17:58 . Reden: vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59
Super vet hoor. Wat is dat op de laatste foto precies? Heb je een beroep / opleiding in electronica / technisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cribzzz
  • Laatst online: 06-09-2021
Jag schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:06:
Super vet hoor. Wat is dat op de laatste foto precies? Heb je een beroep / opleiding in electronica / technisch?
leuk om een reactie te zien,

de laatste foto is een mal waar je een plaat gaas tussen steekt en met een pers een model vormt.
ik ben nu eerste jaars werktuigbouwkunde, wel technisch dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat is wel het delen waard zeg _/-\o_ Ziet er goed uit en zit goed in elkaar :)

Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink