Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.273 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
ik zag laatst bij iemand die een grote elco op de output van zijn ta2024 gesoldeert had.en had hier een subwoofer op aangesloten.
Parralel over de input snap ik het nog wel om zo een spanningsdip te voorkomen

is het voor de output dan dat Ls je sub te veel vraagt de condensator het opvangt?
Als dat zo is, dan heb je toch minder last van hoor are clipping?

[ Voor 40% gewijzigd door maarten30 op 20-10-2014 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59
Een sub vraagt niks. Een condensator in serie met je sub geeft een high pass filter, dus geen idee waarom je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
maarten30 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:25:
ik zag laatst bij iemand die een grote elco op de output van zijn ta2024 gesoldeert had.en had hier een subwoofer op aangesloten.
Weet je dat wel zeker, heb je een link? Of bedoel je een condensator in serie, zoals bij de Boominator Micro?
Dark0z schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 17:33:
Wat zal het verschil zijn behalve qua verloop van volume?
Niks. Aangezien het menselijk gehoor logaritmisch werkt is het beter om een log ipv lin pot te nemen.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Laatst online: 10-04 17:58
lutkeveld schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 21:31:
[...]

Weet je dat wel zeker, heb je een link? Of bedoel je een condensator in serie, zoals bij de Boominator Micro?

[...]
hier een link ernaartoe(lees de beschrijving rechts)

https://plus.google.com/p...oid=102455117909438692080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 09:10
Lijkt gewoon parallel over de voeding te zitten, wat prima kan. Kan helpen met lage tonen gezien de TA2024 standaard niet zulke goede elco's aan boord heeft.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Note that the cap is on the power input... not output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

mno

Weet iemand welke volumeregelaar (potmeter) mét aan/uitschakelaar ik kan gebruiken i.c.m. een niet-gemodde TA-2024 en een raspberry pi als geluidsbron?

De Piher uit de openingspost heeft volgens mij geen aan/uit regelaar.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Logaritmische stereo potmeters met schakelfunctie kom je zelden tegen. Is upgraden naar de MaxAmp een optie? Daar zijn namelijk wel geschikte pots voor te vinden (mono 10k met schakelfunctie): Conrad . Of natuurlijk de schakelfunctie apart houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik de aan/uit knop dan maar apart maak. Heb nog wel een plekje over hiervoor :).

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Begin van de Boominator Mini is er :D :
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator%20mini/8D23A92A-68EB-441B-B323-05FF15CC65E3_zpsmazljpve.jpg
Nu nog in elkaar lijmen met de speakers erin :)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Ziet er goed uit!
Tijd voor een investering voor een hout lazer snijder oid en dan massa productie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
wesleytjuh schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:19:
[afbeelding]
Zo dat ziet er goed uit!! Had niet anders verwacht overigens :). Freeswerk zelf gedaan? Moet je de baffle niet een beetje round over geven nog? En hoe ga je het afwerken, met Warnex? Of blanke lak? Dit is berkenmultiplex neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Bedankt :D. Deze heb ik weer samen met mijn meubelmaker/maat gemaakt. Hij heeft toegang tot een flinke CNC machine dus zo nu en dan spenderen we daar een avondje om aan dit soort dingen te werken. Ik lever dan de CAD bestanden + voedsel aan, en hij doet het freeswerk. Best een goede deal toch :D ?

Deze moet nog hier en daar wat geschuurd worden en nadat hij in elkaar gelijmd zit krijgen de 4 uiterste hoeken een radius, net als zijn grotere broer.
Ik denk eigenlijk dat deze blanke lak krijgt, omdat het toch meer een "huiskamer" formaatje is, en dan is warnex niet zo geschikt.

Is inderdaad berkenmultiplex, 12mm 9 laags voor de voorkant/achterkant. 6mm voor de overige panelen. Kwaliteit B/BB.

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 22-10-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ah, valsspeler :P. Mooi resultaat wel :). Wat voor blanke lak ga je erop doen? En doe je eerst nog een beits of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie laag Sigma S2u gloss lak en dan is hij super strak en echt mooie glans.
Dan kan je je haren er in kammen

Mooi gemaakt en handig met zo'n maat die beschikking heeft tot een cnc machine

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2014 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Welke enkele (auto)speaker raden jullie mij aan voor gebruik i.c.m. een Raspberry Pi en een TA2024 in een oude retro-radio behuizing? In de radio zit nog de originele jaren 50 speaker (Philips AD2500X). Die wil ik wel gebruiken maar hij is waarschijnlijk maar 3 Ohm.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot Mag/ moet hij zijn?

Waarom een auto speaker?

Waarschijnlijk 8ohm speaker gebruiken zodat je hem kan bruggen op de 2 kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:52:
Hoe groot Mag/ moet hij zijn?

Waarom een auto speaker?

Waarschijnlijk 8ohm speaker gebruiken zodat je hem kan bruggen op de 2 kanalen.
De oude speaker is 10,5 cm (binnenkant). Iets groter moet ook wel in te passen zijn. Het hoeft geen autospeaker te zijn, maar dacht dat die het meest gebruikt worden. Kunnen de 2 kanalen zomaar samengevoegd worden bij een speaker met voldoende ohm? Dat zou mooi zijn.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Of de twee oude speakers in serie zetten op 1 kanaal van de TA2024 en de ander onbenut laten. Of gewoon twee kanalen gebruiken en niet zo hard zetten

[ Voor 92% gewijzigd door lutkeveld op 23-10-2014 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

lutkeveld schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:01:
Of de twee oude speakers in serie zetten op 1 kanaal van de TA2024 en de ander onbenut laten. Of gewoon twee kanalen gebruiken en niet zo hard zetten
Maar er zit maar 1 speaker in en meer ruimte is er niet in het frontpaneel. Eventueel zou ik wel een 2e speaker aan de achterkant kunnen doen, maar ik weet niet hoe dat gaat klinken.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ah dan is het al helemaal makkelijk. Gebruik de versterker dan in parallel, dan kan hij in principe 2 ohm aan. Pak de plus van beide kanalen en verbind die met de plus van de speaker. Dan de twee minnen naar de min van de speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Laatst online: 19-02-2023
Dan moet je er wel voor zorgen dat hij mono speelt toch, of niet? Dus of alleen het linker, of alleen het rechter geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Oh ja. Daar kan je de stereo naar mono schakeling wel voor gebruiken uit de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Dus als ik de (vermoedelijk) 3 ohms speaker op zowel het linker als het rechter kanaal van de TA2024 zet (met conversie naar mono), dan gaat er niets kapot?

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zou prima moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Tip: trek niet twee kabels naar de speaker maar sluit de plussen en de minnen, apart van elkaar natuurlijk, al kort op de printplaat. Draadje tussen de plussen, draadje tussen de minnen, kabels van een willekeurig kanaal naar de speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Ok, bedankt! Maakt het nog uit als ik het geluid vóór de TA2024 eerst nog door een volume regelaar (logaritmische potmeter) laat lopen?

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 16:45
wesleytjuh schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:19:
[afbeelding]
Gaaf gaaf gaaf!

http://speedtest.net/result/2130203198.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09-2022
Beste mede-tweakers,

Ik heb weer eens jullie hulp nodig. Ik heb laatst bij Wesley (accusafe.nl) een bestelling gedaan. Onder deze bestelling valt ook een 7.2Ah loodgel accu. Ik heb het deze woensdag binnen gekregen (snelle service!). Nu heb ik examens en nog een paar andere persoonlijke dingen waardoor ik hem pas over ong. 3 weken ga bouwen. Nu is mijn vraag:

Hoevaak moet ik hem opladen (bijv. 1 keer in de week) zo dat hij niet gaat diepontladen?

Alvast bedankt,

Galactic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je hebt inderdaad last van een aantal % zelfontlading per maand met een gelaccu, wat in principe wel meevalt. Toch zou ik adviseren om eens in de paar maanden de accu even een dag aan de lader te hangen, zodat je zeker weet dat ie vol is en niet door diepontlading beschadigd kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Okay, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die mini ziet er zeer netjes uit Wesley!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Mijn wattmeter is binnen, direct aan het testen gegaan:
1) "1 meter 30 leds (type 5050) 12v" vs 2) "1 meter 60 leds (type 1210) 12v"

Stroomverbruik: 1 wint met ~0.8w, 2 verliest met ~1w
Lichtopbrengst: 1 wint, maar het scheelt niet veel. 2 is iets fijner om recht in te kijken, iets meer verspreid licht. 1 geeft iets meer vooruit stralend licht.

Al met al valt het stroomverbruik ons reuze mee. Wij gaan ze gebruiken voor om de woofers in de grote Boominator (totaal 3 meter). Stroomverbruik is totaal een stuk lager dan de versterker, laat staan wanneer ze op het ritme knipperen. Wij hebben gekozen voor 1 vanwege het zwarte uiterlijk, smallere breedte en het 'stralende' licht wat wel een mooi effect geeft in ons gebruiksscenario.

Volgende test: verbruik TA2024/MaxAmp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-07-2023
lutkeveld schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:03:
Mijn wattmeter is binnen, direct aan het testen gegaan:
1) "1 meter 30 leds (type 5050) 12v" vs 2) "1 meter 60 leds (type 1210) 12v"

Stroomverbruik: 1 wint met ~0.8w, 2 verliest met ~1w
Lichtopbrengst: 1 wint, maar het scheelt niet veel. 2 is iets fijner om recht in te kijken, iets meer verspreid licht. 1 geeft iets meer vooruit stralend licht.

Al met al valt het stroomverbruik ons reuze mee. Wij gaan ze gebruiken voor om de woofers in de grote Boominator (totaal 3 meter). Stroomverbruik is totaal een stuk lager dan de versterker, laat staan wanneer ze op het ritme knipperen. Wij hebben gekozen voor 1 vanwege het zwarte uiterlijk, smallere breedte en het 'stralende' licht wat wel een mooi effect geeft in ons gebruiksscenario.

Volgende test: verbruik TA2024/MaxAmp :)
Ik zou graag de test willen zien, ik wil nou wel eens weten wat de ta2024 nou echt gebruikt, ik kijk er naaruit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:04
Zou iemand advies kunnen geven voor een voeding die 230V AC converteert naar +20V DC en -20V DC?

Of bestaat dit alleen door twee voedingen van 20V te nemen en deze in serie te zetten (door de + van de ene met de - van de andere te verbinden)?

[ Voor 44% gewijzigd door Mauritssvt op 01-11-2014 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Laatst online: 19-02-2023
http://www.ebay.com/sch/i...power+supply+48v&_sacat=0

Waarom koop je er niet gewoon een van 40v? Kon die zo snel niet vinden, dus misschien een van 48v gebruiken met een step-down converter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritssvt
Zep11 schreef op zondag 02 november 2014 @ 10:12:
Waarom koop je er niet gewoon een van 40v? Kon die zo snel niet vinden, dus misschien een van 48v gebruiken met een step-down converter?
Omdat ik gebruik wil maken van een systeempje dat +20 en -20V nodig heeft voor de opamps in het actieve filter en in de versterkers. Bij mijn weten kan je dan niet 0 en +40V erover zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Mauritssvt op 02-11-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Welke versterker hebben we het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritssvt
lutkeveld schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:55:
Welke versterker hebben we het dan over?
Sanyo STK4122II (voor data sheet zie hier)

Bij alle genoemde voltage supplies staat ±.

Ja ik weet dat dit niet de meest efficiënte versterker is, maar ik wil dan ook niet vanaf accu gaan spelen. Officieel is het dan geen kist radio, maar ik denk dat jullie me dat wel vergeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
Mauritssvt schreef op zondag 02 november 2014 @ 12:25:
[...]

Sanyo STK4122II (voor data sheet zie hier)

Bij alle genoemde voltage supplies staat ±.

Ja ik weet dat dit niet de meest efficiënte versterker is, maar ik wil dan ook niet vanaf accu gaan spelen. Officieel is het dan geen kist radio, maar ik denk dat jullie me dat wel vergeven :+
staat toch gewoon wat je nodighebt in de pdf, een trafo met een nul aan de uitgangszijde. 4 diodes voor deh brug gelijkrichter offcourse 8)7 en 2 condensatoren van 4700u en je hebt je positieve en negatieve spanning.

ik zou alleen niet de 2 voedingen in serie zetten, kan wel eens niet het gewenste resultaat hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-10-2022

Piet bel

Digital age pioneer

In de afgelopen weken ben ik bezig geweest met het maken van een (nieuwe) dock. Volledig op Bluetooth, en gewoon op netvoeding. Daarbij leek het me ook leuk om er ledjes in te plaatsten, dus ik heb een ledstrip aangeschaft.
Afgelopen week heb ik alles geïnstalleerd (TA-2024, Bluetooth module, speakers etc.) Alles gevoed op een 12V (volgensmij 6A) (laptop)voeding. Alles speelt heerlijk en werkt gewoon goed. Nou wil alleen het geval, dat als ik de Ledstrip aansluit (zit gewoon een 12V connector aan) dat ik ruis op de speakers krijg.
Mijn vraag is dan ook; Heeft iemand enig idee hoe dit kan, en voorkomen kan worden? De netvoeding is gewoon in 3 2.1mm DC jacks gesplitst, en dus parallel aangesloten..

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Piet bel schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:22:
In de afgelopen weken ben ik bezig geweest met het maken van een (nieuwe) dock. Volledig op Bluetooth, en gewoon op netvoeding. Daarbij leek het me ook leuk om er ledjes in te plaatsten, dus ik heb een ledstrip aangeschaft.
Afgelopen week heb ik alles geïnstalleerd (TA-2024, Bluetooth module, speakers etc.) Alles gevoed op een 12V (volgensmij 6A) (laptop)voeding. Alles speelt heerlijk en werkt gewoon goed. Nou wil alleen het geval, dat als ik de Ledstrip aansluit (zit gewoon een 12V connector aan) dat ik ruis op de speakers krijg.
Mijn vraag is dan ook; Heeft iemand enig idee hoe dit kan, en voorkomen kan worden? De netvoeding is gewoon in 3 2.1mm DC jacks gesplitst, en dus parallel aangesloten..
Even spelen met de volumes van de speakers en aangesloten apparaten die hier geluid naar verzenden.
De een iets zachter zetten en t ander iets harder bijvoorbeeld.

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Bestuur je die ledstrips met een controller? Die werken vaak via PWM en gooien behoorlijk wat ruis terug in de bron waar hij op aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitro
Piet bel schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:22:
http://www.elektrosupply....=default&___store=default
Die zet je tussen je audio signaal, voor de versterker, en klaar is kees, dat hoort te werken, ik weet niet in jouw situatie, wacht even op de reacties van andere tweakers voordat je zoeen aanschaft ;)
ook kun je nog op bijde printplaten tussen de ground gebieden van de printplaat 2 ground straps solderen, dat haalde bij mijn bluetooh module de processing noise weg, daarmee simuleer je dus dat ze beiden op 1 printplaat zitten :9

~me

[ Voor 4% gewijzigd door nitro op 04-11-2014 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

wizai schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:07:
[...]

Even spelen met de volumes van de speakers en aangesloten apparaten die hier geluid naar verzenden.
De een iets zachter zetten en t ander iets harder bijvoorbeeld.
Ik heb het al zonder dat ik überhaupt iets afspeel, dus ik ben bang dat dit niet de oplossing is..
lutkeveld schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:15:
Bestuur je die ledstrips met een controller? Die werken vaak via PWM en gooien behoorlijk wat ruis terug in de bron waar hij op aangesloten zit.
Ik gebruik inderdaad een controller, en pas als ik deze aansluit krijg ik ook de ruis. (Zet ik de led-strips uit met de controller is de ruis ook weg.)
Het geluid van de ruis verandert wel op het moment dat ik de kleur verander. Zo is de ruis bij rood erger aanwezig als bij groen bijvoorbeeld. Ideas, anyone?? :? :?
EastWarez schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 16:07:
[...]

http://www.elektrosupply....=default&___store=default
Die zet je tussen je audio signaal, voor de versterker, en klaar is kees, dat hoort te werken, ik weet niet in jouw situatie, wacht even op de reacties van andere tweakers voordat je zoeen aanschaft ;)
ook kun je nog op bijde printplaten tussen de ground gebieden van de printplaat 2 ground straps solderen, dat haalde bij mijn bluetooh module de processing noise weg, daarmee simuleer je dus dat ze beiden op 1 printplaat zitten :9

~me
Thanks! mochten er geen andere reacties zijn ga ik iets in deze trant proberen. ;)

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Volgensmij heeft een groundloop hier niks mee te maken. Een betere/geen controller is hier de oplossing lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Piet bel schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 20:45:
[...]

Ik heb het al zonder dat ik überhaupt iets afspeel, dus ik ben bang dat dit niet de oplossing is..

[...]

Ik gebruik inderdaad een controller, en pas als ik deze aansluit krijg ik ook de ruis. (Zet ik de led-strips uit met de controller is de ruis ook weg.)
Het geluid van de ruis verandert wel op het moment dat ik de kleur verander. Zo is de ruis bij rood erger aanwezig als bij groen bijvoorbeeld. Ideas, anyone?? :? :?

[...]

Thanks! mochten er geen andere reacties zijn ga ik iets in deze trant proberen. ;)
Zoals lutkeveld al zei, dit soort controllers gebruiken een smerige PWM frequentie, wat zeker hoorbaar kan zijn in je versterker. Dat de ruis veranderd met de kleur bevestigd dit enkel maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

lutkeveld schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 20:51:
Volgensmij heeft een groundloop hier niks mee te maken. Een betere/geen controller is hier de oplossing lijkt mij.
wesleytjuh schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:19:
[...]

Zoals lutkeveld al zei, dit soort controllers gebruiken een smerige PWM frequentie, wat zeker hoorbaar kan zijn in je versterker. Dat de ruis veranderd met de kleur bevestigd dit enkel maar.
Een nieuwe controller zou dus de way to go moeten zijn? Geen controller is geen optie, zou zonde zijn van de RGB strip.
Gebruikt een bluetooth/Wifi controller ook die PWM frequentie?

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben al 7.5 week aan het wachten op mijn mp3-module van dx.com heeft iemand misschien een idee hoelang het nog kan duren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08 18:08
Hallo, na het vele lezen hier zie ik door het bos de bomen niet meer zoals ze zeggen lol, ik wil mij zelf een simpel kist-radio maken voor op mijn werk zodat we muziek hebben (bouw)
heeft er iemand gewoon links met de benodigdheden die ik moet bestellen ? ik heb al boxen (van sony xploid) en een sony radio maar ik weet niet of deze nog werkt dus eventueel een nieuwe radio is ook een optie.. het mag simpel zijn, op netstroom (zonder batterij want das weer een gedoe denk ik qua aansluitingen enzo en dat word te moeilijk voor mij vrees ik want ik ken niet veel van al die versterkers en opladers enzo.... )
en moest je dan ook nog kunnen vertellen hoe ik alles aansluit zou dit de grootste hulp zijn... de kist kan ik zelf maken das geen probleem, het zijn enkel de aansluitingen waar ik niks van ken...
alvast merci !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
dat is wel al heel lang als ik iets bestel bij dx kan het wel 30 a 40 dagen max duren maar 7,5 weken is heeel lang...
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 20:19:
ik ben al 7.5 week aan het wachten op mijn mp3-module van dx.com heeft iemand misschien een idee hoelang het nog kan duren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor je reactie wat kan ik nu het best doen ???

de benodigdheden zijn :

Een versterker: ta2024 bijvoorbeeld word hier het meest gebruikt
Een accu of voeding
boxen
een behuizing
dit zijn de standaard dingen kijk anders op

www.accusafe.nl

als je vragen hebt mag je ze altijd stellen via pb

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2014 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
mailen naar de verkoper,dx waar het paket blijft en waarom het zolang duurt... en vragen of ze een track en trace hebben. normaal zal het wel toekomen hoor, ik heb nog nooit iets niet gekregen dat ik besteld heb uit china of dergelijke via dx en ook via aliexpres bestel ik veel. het kan natuurlijk ook bij de douane liggen en dan kan het wel even duren eer je er nieuws van hoort... die mannen zijn nie van de rapste.... dus track en trace vragen is het beste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Hallo,

Mijn kistradio is in principe af (zal binnenkort posten), maar er komen hoge tonen van de bluetooth module af(USB stickje). Soms stopt hij met de hoge tonen maar dan hoor je een soort van getik. Een vriend van mij zegt dat dit door andere straling als wifi kan komen. Wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt,

Galactic

EDIT:
Het lijkt wel alsof je de bluetooth usb stick kunt horen communiceren. Je hoort een hele hoge piep en daarna een paar keer getik als er geen apparaat verbonden is, alsof hij aan het zoeken is dus. Als er een apparaat aangesloten is hoor je constant iets omdat hij dan dus de hele tijd data aan het uitwisselen is.

[ Voor 32% gewijzigd door GalacticMeadows op 09-11-2014 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

Afgelopen week een Bleutooth LED controller gehaald en geïnstalleerd. Helaas ook hier is een duidelijke 'piep' te horen, die harder of zachter wordt afhankelijk van de lichtkleur. Heeft iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden?
Ik kan toch niet de enige zijn die LED-strips installeert bij speakers?

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
GalacticMeadows schreef op zondag 09 november 2014 @ 18:19:
Hallo,

Mijn kistradio is in principe af (zal binnenkort posten), maar er komen hoge tonen van de bluetooth module af(USB stickje). Soms stopt hij met de hoge tonen maar dan hoor je een soort van getik. Een vriend van mij zegt dat dit door andere straling als wifi kan komen. Wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt,

Galactic

EDIT:
Het lijkt wel alsof je de bluetooth usb stick kunt horen communiceren. Je hoort een hele hoge piep en daarna een paar keer getik als er geen apparaat verbonden is, alsof hij aan het zoeken is dus. Als er een apparaat aangesloten is hoor je constant iets omdat hij dan dus de hele tijd data aan het uitwisselen is.
Wat je hoort zijn de hoog frequente signalen waar bluetooth mee communiceert terug gekoppeld in je versterker. Komt via de voeding/signaal kabels bij je versterker terecht waarna het mee versterkt wordt. Is eigenlijk vrij weinig aan te doen met de goedkopere modules :(. Heeft dus niks met straling van WiFi te maken ;). Soms helpt een gescheiden voeding voor de blueooth module en de versterker, maar dit is afhankelijk van het type blueooth module.
Piet bel schreef op maandag 10 november 2014 @ 09:50:
Afgelopen week een Bleutooth LED controller gehaald en geïnstalleerd. Helaas ook hier is een duidelijke 'piep' te horen, die harder of zachter wordt afhankelijk van de lichtkleur. Heeft iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden?
Ik kan toch niet de enige zijn die LED-strips installeert bij speakers?
Beetje hetzelfde verhaal als hierboven. De hoge frequentie waarmee de leds PWM geschakeld worden hoor je terug in je versterker. Een aparte voeding/accu/isolator is hier waarschijnlijk de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Is dit the fixen met been ground loop isolator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik verwacht het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Okay, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb flink wat tijd gestoken in het lezen van alle delen, maar ben mijn vraag niet tegengekomen. Dus:
Ik ben van plan een kratradio te maken heel standaard, met een radio, gelaccu, speakers etc. Echter wil ik ook mijn telefoon op kunnen laden aan de accu, zodat ik, als ik een week weg ben, kan genieten van muziek, en mijn telefoon op kan laden. Vandaar de vraag hoe ik dit zou moeten gaan doen. Heeft iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

@HoukeV: In de TS staat:
Hoe maak ik een 5 volt (usb) aansluiting?

Veel mensen vragen zich af hoe ze een aansluiting kunnen maken om bijvoorbeeld Ipod of telefoon op te laden. Vaak maken deze apparaten gebruik van een usb-aansluiting. Er zijn verschillende manieren om 5v te realiseren. De eerste is via een 7805 spanningsregelaar maar omdat deze methode niet erg efficient is ga ik hier verder niet op in. Erg populair is de auto-usblader van Dealextreme. Deze kan al dan niet uit elkaar gehaald zo op de 12v van de accu aangesloten worden waarbij de middelste pin de + en en de zijpinnen de massa (-).
Dat is exact wat je nodig hebt.
GalacticMeadows schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:08:
Is dit the fixen met been ground loop isolator?
Ik heb hetzelfde probleem als jij hebt; met mijn isolator is wel een deel van het verstoorde geluid weg maar de 'communicatiebliepjes' blijven aanwezig.

[ Voor 20% gewijzigd door Acolyte57 op 10-11-2014 17:01 ]

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mannen als ik mijn kistradio aansluit op mijn mobiel, zonder dat ik een liedje afspeel hoor ik redelijk hard gezoem..tijdens de muziek hoor ik dit niet. Is er iets waardoor ik dit vervelende gezoem kan stoppen of kan verminderen? PS. Als ik mijn laptop er op aangesloten heb heb ik er geen last van, ik gebruik een gemodde ta2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acolyte57 schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:59:
@HoukeV: In de TS staat:

[...]

Dat is exact wat je nodig hebt.

[...]

Ik heb hetzelfde probleem als jij hebt; met mijn isolator is wel een deel van het verstoorde geluid weg maar de 'communicatiebliepjes' blijven aanwezig.
Hartstikke bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:19:
Mannen als ik mijn kistradio aansluit op mijn mobiel, zonder dat ik een liedje afspeel hoor ik redelijk hard gezoem..tijdens de muziek hoor ik dit niet. Is er iets waardoor ik dit vervelende gezoem kan stoppen of kan verminderen? PS. Als ik mijn laptop er op aangesloten heb heb ik er geen last van, ik gebruik een gemodde ta2024.
Speel je op dat moment vanaf een voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:19:
Mannen als ik mijn kistradio aansluit op mijn mobiel, zonder dat ik een liedje afspeel hoor ik redelijk hard gezoem..tijdens de muziek hoor ik dit niet. Is er iets waardoor ik dit vervelende gezoem kan stoppen of kan verminderen?
Bij mij kon ik dit oplossen door de aarde die binnenkomt op mijn voeding te verbinden met de zwarte draad van het inputsignaal/de TA2024.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Ik heb een voeding zoals de onderstaande gekocht (12V, 3A, 35 Watt, werd verkocht als voeding voor o.a. leds) maar zodra ik hier spanning op zet beginnen mijn huisgenoten te klagen over een brommend/zoemend geluid (voor mij niet hoorbaar). Het geluid gaat trouwens weg zodra ik de gekoppelde TA2024 inschakel.

Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/MTc3WDI0NQ==/z/-hUAAOxyUylTV4Wi/$_85.JPG

Hebben alle industriële voedingen dit of heb ik gewoon pech gehad? Is er iets aan te doen? Ik wil de voeding in principe altijd aan houden, ook als de TA2024 uit staat.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja Wesley ik speel met een 12v 2A netvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel

Piet bel

Digital age pioneer

wesleytjuh schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:49:
[...]
[...]

Beetje hetzelfde verhaal als hierboven. De hoge frequentie waarmee de leds PWM geschakeld worden hoor je terug in je versterker. Een aparte voeding/accu/isolator is hier waarschijnlijk de oplossing.
Aparte voeding werkt in mijn geval super inderdaad. Jammer, want ik heb een hele mooie voeding in mn kist zitten en een aparte stekkeringang aan de buitenkant gemaakt.
De voeding splits nu op in 3 aansluitingen, Bluetooth module, Versterker en LED driver. Ik maak gebruik van een kroonsteentje, Parallel aangesloten dus. Is er misschien een andere manier van aansluiten/gebruik maken van een Isolator? (en welke dan precies?)

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
Wat je misschien nog zou kunnen proberen (geen idee ervaring met hoe effectief het is) is een rc filter in je voeding zetten. (misschien crc?) Als je piep hoog is verwacht ik dat het redelijk zal helpen!

Voor de componenten, 1 condensator met zo hoog mogelijke waardes en zo laag mogelijke ESR, en een weerstand is vooral afhankelijk van je hoogste acceptabele spanningsval bij je maximale stroomverbruik.

Bijvoorbeeld: maximaal 2A, ik zou 1V spanningsval accepteren, geeft 0,5 ohm, 2W.
In combinatie met een 2200uF condensator geeft dat een reductie van 20dB op 1khz.
Goedkope en simpele test zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-10 17:35
Op ebay zag ik 2 ta2024 staan:

De standaard (15w)
http://www.ebay.com/itm/M...ain_0&hash=item48639cd070

En 1 met een potmeter(20w)
http://www.ebay.com/itm/9...nents&hash=item5d50b79c8f

Nu is mijn vraag welke kan ik beter nemen? Als ik de eerste zou nemen dan wordt die wel gemod en komt er een potmeter voor de volume. De 2de heeft als voordeel dat hij al een potmeter heeft

Mij gaat het om het beste en meeste geluid. En als ik naar de prijs kijk dan zit er bijna geen verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Zelfde chip, zelfde output, zelfde geluid. Je volumeknop monteer je meestal in een paneeltje, dan zou je bij optie B je hele versterker aan het paneel hangen? Ik zou gewoon voor optie A gaan met een aparte 10-100k logaritmische stereo potmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitro
Hoi naar een aantal posts hierboven leg ik het nog 1 keer uit, dit is om de processing noise van je bluetooth adapter 100% weg te halen, op mijne hoor ik 0 noise helemaal stil, op de pprintplaaten van je versterker en je blueooth module ziten stukjes waar geen componenten op zitten, de zogenaamde 'ground' gebieden op daar moet je met een platte schroevendraaier wat afschrapen totdat je op het koper zit, doe dit voor je amp en je BT module, daarna verhit je dat koper en doe je er tin op tussen deze connecties zet je een ground strap, een draade wekt misscien ook... Daarmee simuleer je dat de amp en de BT op 1 printplat ziten en dus geen processing noise, werkte voor mij...

~me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitro
Oja, vergeten... het hoort niet echt in dit topic, maar omdat mijn huidige kist iets te groot is om bijv. mee naar school te nemen (volle tas) ga ik bezig met een kleinere speaker, in een plasic broodbakje/koektrommel, ik heb net het gat voor de 4'' autospeaker gezaagd en gelijmd (staat nu een loodaccu bovenop voor gewicht)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/i5jZt73.jpg
verder komen er nog 2 speakertjes in die je vanuit die hamburger speakertjes van de intertoys kunt slopen daar zitten van die 3watt 4ohm 35mm speakertjes in deze heb ik al... die worden aangestuurt door de pam8403 de autospeaker word aangestuurd door de MaiTech "35watt'' mono amplifier (18wat word geclaimd op 12v en 4 ohm), verder komt er een bluetooth fm mp3 module met afstands bediening in, en een 2200mah rc auto 3 cell lipo.
Ik heb de autospeaker ff in een totaal niet gesealde kartonnen doos gezet met ongeveer hetzelfde volume als het broodbakje, en hij klinkt geweldig, veel meer dan ik er van geverwacht had, maar het is ook geen ordinaire autospeaker van de kijkshop, hij komt uit mijn vaders auto...

~me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Helemaal stil? Dan heb je dus geen muziek meer? Jk, ik zal het binnenkort proberen. Bedankt!

• nitro
GalacticMeadows schreef op woensdag 12 november 2014 @ 18:22:
Helemaal stil? Dan heb je dus geen muziek meer? Jk, ik zal het binnenkort proberen. Bedankt!
Wel muziek slimme! ;) Ik kan helaas geen foto voor je maken want ik heb mijn kist helemaal dicht gepolyesterd 8)7 (schroeven zijn leluk) ik wil wel een filmpje ofzo maken voor als je me niet gelooft

• GalacticMeadows
Jk staat voor just kidding xd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Ik zal vanmiddag mijn radio posten (dit zeg ik zodat in niet weer tegen mezelf zeg ah, komt morgen wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitro
No shit, Sherlock!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer, met mijn onhandige vragen waar jullie waarschijnlijk al lang het antwoord op weten. Als ik mijn mp3 module aan wil sluiten kom ik er niet uit hoe deze voeding moet krijgen. Ik snap namelijk niet hoe een draad splitst, hoe doe ik dit? Wat ik wel weet, is dat deze na de schakelaar en na de voltmeter moet komen en voor de versterker.

Groeten,
HoukeV

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2014 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
GalacticMeadows schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 14:15:
Ik zal vanmiddag mijn radio posten (dit zeg ik zodat in niet weer tegen mezelf zeg ah, komt morgen wel).
Het helpt nog niet echt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Zometeen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Okay, hier is hij dan.

Kistradio gemaakt door Ryan en Julian

Wat zit erin:

-------------

TA2024
3.5mm in
Bluetooth module
2x Pioneer woofers (20cm diameter)
2x Pioneer tweeters (6.5cm diameter)
2x bassreflex poorten
7.2Ah 12 volt loodgel accu
9mm multiplex
Voltmeter
Drukknop voor voltmeter (ook indicator led, geeft mooi blauw licht :) )
Aan/uit knop
Volumeknop
DC female
Handvat

Er zitten ook van die dingetjes onder die je onder stoelpoten kan doen zodat de vloer niet beschadigt, zet hem net een beetje omhoog zodat hij de grond niet raakt en de hoeken en onderkant dus niet beschadigen.

-------------

De speakers zijn bij elkaar 140watt RMS.

Foto's

-------------

Foto's zijn gemaakt met Nexus 7, verwacht dus geen superkwaliteit :)

http://imgur.com/ma47JkW
http://imgur.com/kb4x3CV
http://imgur.com/hCsJ1Bk

-------------

Dat is 'm!

Als je vragen hebt, vraag er op los!

PS:

We hebben hem niet geschilderd omdat we de houtkleur wouden behouden. Er zit wel blanke lak op.

[ Voor 19% gewijzigd door GalacticMeadows op 15-11-2014 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke kistradio! Hoe heb je die 2 tweeters en 2 woofers aangesloten op ta2024? Gewoon door 2 draden onder een schroefje te doen?
Mvg Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Ja, een woofer en tweeter per kanaal. Zijn allebei 8 ohm dus 4 uhm per kanaal.

[ Voor 5% gewijzigd door GalacticMeadows op 14-11-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
En klinkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Jazeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Kort verhaal :P. Volume / afstemming berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
-

[ Voor 100% gewijzigd door GalacticMeadows op 26-05-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Uhhh, decibel? Ik bedoel of je de inhoud van de behuizing hebt berekend en de afstemming van je bass reflex poorten. Of is het op de gok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Ja, sorry ik dacht aan iets anders. Ik had niet de gegevens om het te berekenen, maar ik heb met soortgelijke drivers met dezelfde frequency response de poorten berekent. Ze klinken goed, een stuk beter dan zonder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Als je een 3.5mm erin steekt switched hij trouwens automatisch van de bluetooth naar de 3.5mm en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Op welke frequentie zijn de poorten getuned?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
53Hz

[ Voor 33% gewijzigd door GalacticMeadows op 15-11-2014 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De stereo->mono schakeling uit de topicstart kan beter niet gebruikt worden met een gemodde TA2024. Vond het raar dat mijn Micro zo'n sterk ingangssignaal nodig had om zijn max te bereiken terwijl ik hem met 4.7k weerstanden gemod had. Normaal is dat voor mij te hoog en gebruik ik 8.2k. Wat je doet met de bekende weerstandsmod is de ingangsweerstand van elk kanaal te verlagen, dit maak je dan weer zo goed als ongedaan door een 10k weerstand in serie te zetten met elk kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Daarom is het beter om niet de ingangsweerstanden te verlagen, maar de feedback weerstanden te verhogen. R5 en R6 naar 100K geeft hetzelfde effect als R3 en R4 naar 3K9 (zelfde als 20K + 4K7 er overheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ri:Rf ratio 1:5 is de vuistregel voor mobieltjes/mp3spelers. Met de mono schakeling maak je van de 20k input weerstand eigenlijk 30k. Dus dan moet Rf los solderen, dat is het nadeel van weerstanden verhogen :), en vervangen door een 5x zo hoge waarde als Ri.

[ Voor 3% gewijzigd door lutkeveld op 15-11-2014 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens ik heb niet 1, maar 3 vragen:
- Hoe maak ik een koppeling (in bijlage groen omcirkelt) voor de
stroom van mijn mp3 module?
- Waar plaats ik de voltmeter?
- Hoe sluit ik de sigarettenaansteker aan?

Ik heb in een schemaatje mijn systeem tot nu toe gezet.

http://nl.tinypic.com/r/2m7eoo1/8

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2014 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 19:52:
Jongens ik heb niet 1, maar 3 vragen:
- Hoe maak ik een koppeling (in bijlage groen omcirkelt) voor de
stroom van mijn mp3 module?
- Waar plaats ik de voltmeter?
- Hoe sluit ik de sigarettenaansteker aan?

Ik heb in een schemaatje mijn systeem tot nu toe gezet.

http://nl.tinypic.com/r/2m7eoo1/8
volgens mij moet het zo de 12 volt usb hub weet ik zeker volt meter niet 100%:
http://nl.tinypic.com/r/k0lj4/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 21:03:
[...]

volgens mij moet het zo de 12 volt usb hub weet ik zeker volt meter niet 100%:
http://nl.tinypic.com/r/k0lj4/8
Klopt :)

De Mini begint ergens op te lijken, nadat alles goed werkend bevonden is kan de bovenkant vast gelijmd worden en dan is het een kwestie van afwerken :) :
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator%20mini/CD7F9C07-8739-46BF-AE38-D1C8462AEB98_zpsiuarkr1i.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator%20mini/B0D525AB-516D-4D44-B0D8-85898685C4E0_zpsm0tqmjo7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator%20mini/12E7A2DD-4C4B-476B-A1CB-06AE6AEDC04D_zps9aui3flk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator%20mini/8ADD84E8-CAFE-4951-B93E-9B07517B98E6_zpsbjuwdmv9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator%20mini/FF3B1CC6-B6AD-4E5F-B2AF-73FE0DB4E0C3_zpskenffgol.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 15-11-2014 22:58 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink