top, bedankt voor je reactielutkeveld schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:27:
Schakelaar op 1 tijdens het laden, groene led gaat uit als de accu vol is.
Ik heb via ebay een versterker met toonregeling, volgens mij hetzelfde principe. Werkt niet echt goed, veel brom en idd clippen, het is dezeVerwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 10:13:
[...]
Lm1036 is inderdaad een optie, maar uit ervaring kan ik zeggen dat hij niet super werkt. Bij een bordje van midere kwaliteit merk je vooral dat er ruis over het signaal zit en de speakers beginnen te clippen wanneer je het volume opschroeft.
http://www.ebay.nl/itm/26..._trksid=p3984.m1436.l2649
Dit is bij 9 van de 10 blauwe li-ions zo. Maar ik heb ze ook gehad waarbij laden niet uitmaakte of het knopje aan of uit stond. Ook heb ik laders gehad bij die blauwe dingen waarbij het lampje alleen rood was bij laden en uit ging als de accu vol was (ipv groen worden).lutkeveld schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:27:
Schakelaar op 1 tijdens het laden, groene led gaat uit als de accu vol is.
Na een uurtje of 10 was hij vol, dat de accu dan maar 3,4a is kan wel kloppen.boppos schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:37:
[...]
Dit is bij 9 van de 10 blauwe li-ions zo. Maar ik heb ze ook gehad waarbij laden niet uitmaakte of het knopje aan of uit stond. Ook heb ik laders gehad bij die blauwe dingen waarbij het lampje alleen rood was bij laden en uit ging als de accu vol was (ipv groen worden).
Rare is wel dat toen ik hem aansloot op mijn radio en hij spanning moest leveren de spanning ineens wegviel. Toen ik de lader op de andere kabel aansloot (zonder deze in het stopcontact te steken) ik nergens last van had. Iemand ideeën?
Elk cel heeft een protectieprintje met een (lage) protectiewaarde. Die protectie vliegt er dus al snel in en zorgt er voor dat de accu niks meer levert totdat de boel gereset wordt (door de lader aan te sluiten). Dit is ook de reden dat mijn accu in de prullenbak beland is, hij is niet echt bedoeld voor doeleinden met een redelijk hoge piekstroom als een versterker. Meer voor lage stabiele stromen als CCTV camera's.
druk en typefouten voorbehouden
OK bedankt voor je reactie. Kan het kwaad om het te laten spelen met de adapter aangesloten? Toch maar eens een accu halen van de Hobbyking, is een vrij kleine versterkertje en een loodgel accu past er niet in.lutkeveld schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 13:59:
Elk cel heeft een protectieprintje met een (lage) protectiewaarde. Die protectie vliegt er dus al snel in en zorgt er voor dat de accu niks meer levert totdat de boel gereset wordt (door de lader aan te sluiten). Dit is ook de reden dat mijn accu in de prullenbak beland is, hij is niet echt bedoeld voor doeleinden met een redelijk hoge piekstroom als een versterker. Meer voor lage stabiele stromen als CCTV camera's.
Beste mede-tweakers,
Ik ben bezig met mijn kistradio.
Nu loop ik vast hoe ik mijn (kant-en-klare) filter aan moet sluiten
moet het via manier 1, 2 of op een heel ander manier?
Manier 1:

Manier 2:

Mvg,
Mhermens
Ik ben bezig met mijn kistradio.
Nu loop ik vast hoe ik mijn (kant-en-klare) filter aan moet sluiten
moet het via manier 1, 2 of op een heel ander manier?
Manier 1:

Manier 2:

Mvg,
Mhermens
9 vd 10 keer is het tussen de versterker en de speakers. Heb je een foto van het filter?
hier is een foto van de filterlutkeveld schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 21:09:
9 vd 10 keer is het tussen de versterker en de speakers. Heb je een foto van het filter?
http://nl.tinypic.com/r/35clpmo/8
zou ik hem los kunnen solderen en er een alleen highpass en lowpass van maken? dan kan ik voor de subwoofer een aparte versterker gebruiken,
Staat er nog wat op de printplaat? Het lijkt er op dat de drie paren aan de bovenkant voor de input van de versterker, output naar de woofer en output naar de tweeter zijn. Waar gaan de kabels onder op de print naar toe?
Aparte HPF/LPF levert niks op.
er staat verder niks op de printplaat.lutkeveld schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 22:12:
Staat er nog wat op de printplaat? Het lijkt er op dat de drie paren aan de bovenkant voor de input van de versterker, output naar de woofer en output naar de tweeter zijn. Waar gaan de kabels onder op de print naar toe?
onderin zie je een connector wat mij leek als input vanwege de zwarte kabel en rood-zwarte, zijn de bovenste 3 paren dan voor hoog-mid-laag?
Het is een driewegs speaker? Dan is de onderste inderdaad de input en de bovenste drie laag, mid en hoog.
Dus: Audiobron -> TA2024 -> filter -> speaker
kun je geen vermogen 'bespraren' door de filter voor de versterker te zetten om hem zo bijvoorbeeld alleen lage tonen aan te bieden? dat zou toch veel meer vermogen leven i.p.v dat je laag mid en hoog aanbied?lutkeveld schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 22:19:
Het is een driewegs speaker? Dan is de onderste inderdaad de input en de bovenste drie laag, mid en hoog.
dan hoeft de versterker toch veel minder te versterken?
Daar heb je een heel ander filter voor nodig aangezien een versterker een hoge impedantie aan zijn input heeft, niet 4-8ohm zoals je speakers. Je filter werkt daar dus niet mee samen. Zoek eens op een PLLXO voor een geschikt filter.
Verder hoeft je versterker enkel maar te versterken wat er aan gesloten zit, een woofer die niet aangesloten zit gebruikt natuurlijk geen energie
Verder hoeft je versterker enkel maar te versterken wat er aan gesloten zit, een woofer die niet aangesloten zit gebruikt natuurlijk geen energie
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Hallo,
Ik heb in mijn kistradio de Dayton SD215A subwoofer gebouwd. Echter ben ik niet zo te spreken over het geluid. Het compartiment van de subwoofer is ongeveer 18,5L. Ik heb 2 basspoorten erin gemaakt met een diameter van 5cm en een lengte van 11cm. Met een crossover heb ik hem afgesteld op 55Hz. Op laag volume klinkt het redelijk maar zodra ik het volume hoger zet dan is de bass "verdwenen" alleen de subwoofer gaat als een tierelier. Het compartiment is nog niet helemaal dicht gekit, er zijn nog kleine kiertjes. Ik heb niet het idee dat dit zoveel scheelt. Het berekenen met WinISD gaat me niet goed af. Is iemand bereid om een berekening voor mij te maken? Nog tips om de bass op hoger volume te verbeteren?
Ik heb in mijn kistradio de Dayton SD215A subwoofer gebouwd. Echter ben ik niet zo te spreken over het geluid. Het compartiment van de subwoofer is ongeveer 18,5L. Ik heb 2 basspoorten erin gemaakt met een diameter van 5cm en een lengte van 11cm. Met een crossover heb ik hem afgesteld op 55Hz. Op laag volume klinkt het redelijk maar zodra ik het volume hoger zet dan is de bass "verdwenen" alleen de subwoofer gaat als een tierelier. Het compartiment is nog niet helemaal dicht gekit, er zijn nog kleine kiertjes. Ik heb niet het idee dat dit zoveel scheelt. Het berekenen met WinISD gaat me niet goed af. Is iemand bereid om een berekening voor mij te maken? Nog tips om de bass op hoger volume te verbeteren?
Dat hij nu nergens naar klinkt kan kloppen. 18,5 liter is veel te klein voor de SD215, 25-30 liter is aan te raden. Twee 5x11 poorten geven een te hoge tuningfrequentie, dat geeft een gigantische piek in zo'n kleine kast. Met een crossover 'afgesteld'? Wat bedoel je daar mee? Klankkast moet geheel luchtdicht zijn, op de poorten na. Ook geen andere speakers in dezelfde ruimte.
Ik zou zeggen maak een nieuwe kist: 28 liter, 40-45hz tuningfrequentie. Dat komt neer op twee poorten met een diameter van 5cm en lengte van 17-22cm. Dit zal stukken, stukken beter moeten klinken.
Ik zou zeggen maak een nieuwe kist: 28 liter, 40-45hz tuningfrequentie. Dat komt neer op twee poorten met een diameter van 5cm en lengte van 17-22cm. Dit zal stukken, stukken beter moeten klinken.
Ik heb een Dayton gehoord in een ~15 liter gesloten behuizing en dat klinkt best prima hoor
. Natuurlijk helemaal niet zo laag als de sub eigenlijk kan, maar viel me alles mee eigenlijk.
Probleem is hier waarschijnlijk de basspoorten, het nog niet volledig luchtdicht zijn en de wat lage crossover(?). Die zou ik eerder ergens 100-200Hz zetten, door te luisteren wat voor je het beste klinkt.
Probleem is hier waarschijnlijk de basspoorten, het nog niet volledig luchtdicht zijn en de wat lage crossover(?). Die zou ik eerder ergens 100-200Hz zetten, door te luisteren wat voor je het beste klinkt.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Het kan ook wel, zeker als je hem iets lager tuned (~40hz), maar het kan stukken beter in een wat grotere behuizing. Lager tunen betekend wel langere poorten, wat niet echt praktisch is hier. Gesloten kan natuurlijk ook maar een F3 van 60hz is wel wat magertjes voor een sub.
Ik denk dat hij met 'afstellen' een lowpass bedoeld, wat zijn verhaal over de hard bewegende sub zonder al te veel output verklaard. Dan snijdt hij namelijk net de gigantische piek af en zit hij onder de tuning frequentie.
Ik denk dat hij met 'afstellen' een lowpass bedoeld, wat zijn verhaal over de hard bewegende sub zonder al te veel output verklaard. Dan snijdt hij namelijk net de gigantische piek af en zit hij onder de tuning frequentie.
Ik heb de dayton in een compartiment van 22 liter met twee baspijpen van 10-11 cm. Crossover staat afgesteld op 150hz geloof ik. Op de muziektelefoon/speler die bij de kist zit worden de hele lage tonen via de equalizer in de muziekapp ook af gesneden (deze staat op 30-40 hz geloof ik). Dat super laag heb je buiten toch niks aan.lutkeveld schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:38:
Het kan ook wel, zeker als je hem iets lager tuned (~40hz), maar het kan stukken beter in een wat grotere behuizing. Lager tunen betekend wel langere poorten, wat niet echt praktisch is hier. Gesloten kan natuurlijk ook maar een F3 van 60hz is wel wat magertjes voor een sub.
Mijn kratradio vind ik helaas qua volume niet luid. Maak nu gebruik van een Potmeter Stereo Lin 100 kΩ en twee gemodde ta2024's (weerstand van 4,7) en een sony xec crossover.
Zelf vermoed ik de potmeter. Dit omdat wanneer ik muziek afspeel zonder tussenkomt van de potmeter het geluid een stuk harder gaat. net over de grens van vervorming waardoor ik denk dat ik dan de max eruit kan halen.
Is er een potmeter die het geluidsniveau niet dempt en/of minimaal?
Zelf vermoed ik de potmeter. Dit omdat wanneer ik muziek afspeel zonder tussenkomt van de potmeter het geluid een stuk harder gaat. net over de grens van vervorming waardoor ik denk dat ik dan de max eruit kan halen.
Is er een potmeter die het geluidsniveau niet dempt en/of minimaal?
Dubbelcheck eerst je bedrading naar je huidige pot
Hoi! Heb net mijn gemodde ta2024 gekregen en eens getest en gaat verschrikkelijk luid voor zo een klein ding... en dan steken de speakers nog niet eens in een behuizing...
Welke zekering kan ik best stoppen tussen mijn 12V17Ah loodaccu en de schakelaar ? Ben hier een leek in.
Welke zekering kan ik best stoppen tussen mijn 12V17Ah loodaccu en de schakelaar ? Ben hier een leek in.
Beste allemaal,
Ik zou graag ook kijken naar stream mogelijkheden van muziek naar mijn box. Daarbij kwam ik de Rocki en een gewone bluetooth ontvanger tegen. Beide werken(zover is las) op een accu. Nu zou ik goede kwaliteit willen, maar is dlna van de Rocki echt die 35 euro extra waard. Het liefst zou ik wat grotere afstanden af willen kunnen leggen, kan dat met dlna?
Bluetooth module (http://www.ibood.com/extra-nl/nl/)
Rocki module (http://www.bol.com/nl/s/a...ex.html?_requestid=307106)
Ik zou graag ook kijken naar stream mogelijkheden van muziek naar mijn box. Daarbij kwam ik de Rocki en een gewone bluetooth ontvanger tegen. Beide werken(zover is las) op een accu. Nu zou ik goede kwaliteit willen, maar is dlna van de Rocki echt die 35 euro extra waard. Het liefst zou ik wat grotere afstanden af willen kunnen leggen, kan dat met dlna?
5A is prima.TNG128MB schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 17:30:
kan ik best stoppen tussen mijn 12V17Ah loodaccu en de schakelaar ? Ben hier een leek in.
Die Rocki module zou misschien een betere oplossing kunnen zijn dan bluetooth module. geen ervaring mee. Als je aan BT begint, kan je beter voor zo'n Sure Hifi bordje gaan (accusafe heeft ze ook) in plaats van zo'n goedkoop dingetje als die van iBood. Kost iets meer, werkt stukken beter en is makkelijker te verwerken in een 12v systeem.DaanfunnyQ schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 18:23:
Beste allemaal,
Vraagje van mij, lijkt heel simpel, maar kan het nergens vinden. Heb een soort clipje nodig in de vorm van een C, of een Ω, die je dan gebruikt om een schouderband aan vast te klippen. Weet iemand wat ik bedoel en hoe dit heet / waar je het kan vinden?
(Op een doosje hier staat dat het *zadels* heet)lutkeveld schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 20:11:
[...]
5A is prima.
[...]
Die Rocki module zou misschien een betere oplossing kunnen zijn dan bluetooth module. geen ervaring mee. Als je aan BT begint, kan je beter voor zo'n Sure Hifi bordje gaan (accusafe heeft ze ook) in plaats van zo'n goedkoop dingetje als die van iBood. Kost iets meer, werkt stukken beter en is makkelijker te verwerken in een 12v systeem.
Vraagje van mij, lijkt heel simpel, maar kan het nergens vinden. Heb een soort clipje nodig in de vorm van een C, of een Ω, die je dan gebruikt om een schouderband aan vast te klippen. Weet iemand wat ik bedoel en hoe dit heet / waar je het kan vinden?
Misschien iets van die clipjes wat ze gebruiken om PVC aan plafond of muren vast te maken
Weet wat je bedoeld, hebben ze dat soort dingen/iets wat daarvoor kan dienen niet gewoon bij de bouwmarkt? Is misschien een kijkje waard.lutkeveld schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 20:11:
[...]
Edit: @Daan, ik heb zo'n ding, totaal niet de moeite waard. Het is heel handig, maar ik gebruik hem never nooit omdat ie voor enorm veel ruis zorgt. Zowel op laag als hoog volume valt er niet meer naar de muziek te luisteren door de ruis. Heb geen ervaring met BT bordjes, maar dat is sowieso een veel betere keuze. Misschien kan je zo'n jack-socket gebruiken die automatisch naar BT schakelt als er geen kabel in zit? Daar kan iemand anders je vast meer over vertellen.
[ Voor 31% gewijzigd door Zep11 op 09-10-2014 21:55 ]
PVC zadels zijn meestal net iets te groot. Moet gewoon iets hebben waar net een karabijnhaak achter kan klikken. Volgens mij is een buisklem/zadel inderdaad wat ik zoek. Had al redelijk grondig gekeken in de bouwmarkt maar het is een beetje moeilijk zoeken als je niet precies weet wat je zoekt. Zal binnenkort maar eens kijken of ik er overheen gekeken heb.
Accusafe FAQZep11 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 21:51:
Daar kan iemand anders je vast meer over vertellen.
[ Voor 28% gewijzigd door lutkeveld op 09-10-2014 22:00 ]
Dubbelcheck gedaan en heb een vermoeden waar het fout zit. Ik heb audiokabels gebruikt om van de jackswitch naar potmeter te gaan. Die bevatten twee draden, rood/geel met om elk een aarde. De heb ik ook aan de jackswitch/potmeter gekoppeld. Zie afbeelding wat ik precies bedoel.lutkeveld schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:52:
Dubbelcheck eerst je bedrading naar je huidige pot
Denk dat ik de aarde van de audiokabels niet hoef te koppelen aan de jackswitch/potmeter, klopt dat?
[ Voor 19% gewijzigd door AOC op 09-10-2014 22:07 ]
Jawel, de aarde, oftewel min/ground gaat naar 2 pinnen op de potmeter, zoals op je afbeelding, naar 1 pin van de 3.5mm socket en naar 1 pin van de bluetooth module. Alleen het lijkt volgens het plaatje erop dat je de min op de 3.5mm socket zowel aan links, rechts en de ground hebt gesoldeerd. Hij hoort op de socket enkel maar op de ground gesoldeerd te zitten, oftewel het linker pinnetje, dicht bij de 3.5mm ingang.
Zie ook deze howto:
http://www.accusafe.nl/how-tos/bluetooth-module-integreren/
Zie ook deze howto:
http://www.accusafe.nl/how-tos/bluetooth-module-integreren/
[ Voor 21% gewijzigd door wesleytjuh op 09-10-2014 22:56 ]
Heb ik slecht getekend zie ik. Ter verduidelijking - de ground zit alleen op de linkerste pinwesleytjuh schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 22:53:
Jawel, de aarde, oftewel min/ground gaat naar 2 pinnen op de potmeter, zoals op je afbeelding, naar 1 pin van de 3.5mm socket en naar 1 pin van de bluetooth module. Alleen het lijkt volgens het plaatje erop dat je de min op de 3.5mm socket zowel aan links, rechts en de ground hebt gesoldeerd. Hij hoort op de socket enkel maar op de ground gesoldeerd te zitten, oftewel het linker pinnetje, dicht bij de 3.5mm ingang.
Nee, je hebt in een signaal kabel doorgaans 2 geïsoleerde draden, met daaromheen een mantel. De 2 geisoleerde draden zijn links en rechts, de mantel is de ground. Die moet je verder niet bij links en rechts solderen. Ik doe zelf altijd een stukje isolatie van de audiokabel strippen, de mantel(ground) bij elkaar draaien en daar een krimpkousje omheen, zodat ik 3 geisoleerde "kabels" heb, Links, Rechts en Ground.
Overigens kan het enorm goed kloppen dat je hierdoor zeer zacht geluid hebt
[ Voor 12% gewijzigd door wesleytjuh op 09-10-2014 23:02 ]
Duidelijk, thanks! Dat wordt dus de ground eruit slopen van de signaalkabelswesleytjuh schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:00:
Nee

[ Voor 42% gewijzigd door AOC op 09-10-2014 23:07 ]
Hallo mensen,
Ik heb in het verleden al een keer een "kistradio" gebouwd,
die is meer hifi, gaat niet zo extreem hard en buiten hoor je niet zo'n hele goede bass,
natuurlijk altijd wel beter dan zo'n beats pill of die andere troep op de markt,
nu ben ik van plan om een boominator te maken voor in mijn bootje,
maar niet naar het originele ontwerp, maar dan wat kleiner met een lengte van ongeveer 60 cm
nou heb ik al een ontwerp gemaakt en onderdelen uitgekozen maar over een paar dingen ben ik niet zo zeker
De onderdelen,
Accu: 28Ah 12V motoraccu
Subs: Ground Zero Iridium 200X @ 4ohm 250 watt RMS
Tweeters/Piezo's: MPT005
Versterker: Sinustec ST-A 100.2 , 30 watt RMS @ 4 ohm
1 Accusafe
Lader: accusafe's "Geavanceerde 7-traps loodgel acculader 5A''
Een groot raadsel voor mij is filters, eigenlijk was ik van plan om de filters die accusafe zomooi op een printplaatje heeft te gaan gebruiken, maar ik weet niet zeker of dit wel werkt voor mijn setup
Ik ga gebruik maken van 2x Subs en 2x Piezo's dus niet aan de achterkant omdat dat in mijn situatie vrij nutteloos is, de lengte wordt 60cm en de hoogte 30cm, over de lengte ben ik nog niet helemaal uit, ik denk dat het 25cm of 35cm wordt.
Ik zou zeggen, zeg maar wat er verkeerd aan is
mvg jasper
Ik heb in het verleden al een keer een "kistradio" gebouwd,
die is meer hifi, gaat niet zo extreem hard en buiten hoor je niet zo'n hele goede bass,
natuurlijk altijd wel beter dan zo'n beats pill of die andere troep op de markt,
nu ben ik van plan om een boominator te maken voor in mijn bootje,
maar niet naar het originele ontwerp, maar dan wat kleiner met een lengte van ongeveer 60 cm
nou heb ik al een ontwerp gemaakt en onderdelen uitgekozen maar over een paar dingen ben ik niet zo zeker
De onderdelen,
Accu: 28Ah 12V motoraccu
Subs: Ground Zero Iridium 200X @ 4ohm 250 watt RMS
Tweeters/Piezo's: MPT005
Versterker: Sinustec ST-A 100.2 , 30 watt RMS @ 4 ohm
1 Accusafe
Lader: accusafe's "Geavanceerde 7-traps loodgel acculader 5A''
Een groot raadsel voor mij is filters, eigenlijk was ik van plan om de filters die accusafe zomooi op een printplaatje heeft te gaan gebruiken, maar ik weet niet zeker of dit wel werkt voor mijn setup
Ik ga gebruik maken van 2x Subs en 2x Piezo's dus niet aan de achterkant omdat dat in mijn situatie vrij nutteloos is, de lengte wordt 60cm en de hoogte 30cm, over de lengte ben ik nog niet helemaal uit, ik denk dat het 25cm of 35cm wordt.
Ik zou zeggen, zeg maar wat er verkeerd aan is
mvg jasper
Eigenlijk geen Boominator dus
, gezien je huidige idee geen enkel raakvlak daarmee heeft. Even een paar tips:
- Je hebt momenteel enkel een sub en tweeter in je lijstje staan, je mis dus de middentoners nog
- Ik zou een 12V klasse-D versterker nemen, die hebben een stuk hoger rendement dan jouw Sinustec versterker
- Je gaat een crossover/specifiek filter nodig hebben afhankelijk van de speaker keuze, je kunt daar niet het filterbordje van AccuSafe voor gebruiken, die is namelijk speciaal gemaakt voor de Boominator Mini/Micro en kan alleen daarmee gebruikt worden
- 2 subs gaan heel wat ruimte nodig hebben, ik ben bang dat je het niet redt met je huidige afmetingen, te bedenken dat er ook nog een accu, electronica, en woofers in moeten
Je huidige lijst met onderdelen zal vooral erg groot en zwaar zijn, waarschijnlijk ondermaats presteren en is eigenlijk niet zo geschikt voor een kistradio. Heb je de onderdelen al in huis of moet je ze nog aanschaffen? In het laatste geval, ik denk dat je beter toch wat dichter bij het originele Boominator ontwerp kan blijven, en wellicht een halfinator maken (= een halve Boominator, 30x30x50CM groot ongeveer). Of natuurlijk gewoon je eigen ontwerp, maar dan geïnspireerd door de kist van JvS en Jag(vindbaar via de zoekmachine) met een mooie dubbelspoels subwoofer + 2 speakers die de overige tonen fullrange afhandelen. Dat met het juiste filter/crossover/miniDSP zorgt voor een erg goed resultaat met een goede bass.
De Halfinator zal harder gaan, een kistradio zoals die van JvS en Jag dieper, vermoed ik.
- Je hebt momenteel enkel een sub en tweeter in je lijstje staan, je mis dus de middentoners nog
- Ik zou een 12V klasse-D versterker nemen, die hebben een stuk hoger rendement dan jouw Sinustec versterker
- Je gaat een crossover/specifiek filter nodig hebben afhankelijk van de speaker keuze, je kunt daar niet het filterbordje van AccuSafe voor gebruiken, die is namelijk speciaal gemaakt voor de Boominator Mini/Micro en kan alleen daarmee gebruikt worden
- 2 subs gaan heel wat ruimte nodig hebben, ik ben bang dat je het niet redt met je huidige afmetingen, te bedenken dat er ook nog een accu, electronica, en woofers in moeten
Je huidige lijst met onderdelen zal vooral erg groot en zwaar zijn, waarschijnlijk ondermaats presteren en is eigenlijk niet zo geschikt voor een kistradio. Heb je de onderdelen al in huis of moet je ze nog aanschaffen? In het laatste geval, ik denk dat je beter toch wat dichter bij het originele Boominator ontwerp kan blijven, en wellicht een halfinator maken (= een halve Boominator, 30x30x50CM groot ongeveer). Of natuurlijk gewoon je eigen ontwerp, maar dan geïnspireerd door de kist van JvS en Jag(vindbaar via de zoekmachine) met een mooie dubbelspoels subwoofer + 2 speakers die de overige tonen fullrange afhandelen. Dat met het juiste filter/crossover/miniDSP zorgt voor een erg goed resultaat met een goede bass.
De Halfinator zal harder gaan, een kistradio zoals die van JvS en Jag dieper, vermoed ik.
Bedankt voor alle reacties.wesleytjuh schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:29:
Ik heb een Dayton gehoord in een ~15 liter gesloten behuizing en dat klinkt best prima hoor. Natuurlijk helemaal niet zo laag als de sub eigenlijk kan, maar viel me alles mee eigenlijk.
Met "afgesteld" bedoelde ik inderdaad de lowpass.
Deze heb ik nu tussen de 100-200Hz staan en het klinkt al wat beter. De bass klinkt nu bij hogere volumes al beter echter bij sommige nummers lijkt hij het niet aan te kunnen. Voornamlijk bij House/hardstyle nummers. Bij rock klinkt het erg goed.
Ook heb ik de kist beter luchtdicht gemaakt en heb ik de basspoorten verwijderd. De inhoud is nog 18,5L en ik vraag me af of de bass weergave nog verbeterd kan worden door een basspoort en zo ja, welke lengte?
Weet iemand waar ik de speakers en filterset voor een halfinator kan bestellen?
Okee bedankt,wesleytjuh schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 20:29:
Eigenlijk geen Boominator dus, gezien je huidige idee geen enkel raakvlak daarmee heeft. Even een paar tips:
ik heb nog 0 van de onderdelen in huis behalve de accu dan, mijn laatste vraag is, mijn kistradio gaat eigenlijk altijd buiten gebruikt worden, zoals je al noemde een kist zoals die van JvS en Jag gaat dieper, geld dat ook voor buiten, ik merk met mijn huidige kistradio'tje, dat buiten veel laag verloren gaat.
Helemaal eens met Weslytjuh. Ik zou of echt een boominator maken of zoiets wat wij gedaan hebben. Onze komt ook buiten echt sub uit, maar gaat niet zo hard als een boomibator. Het is kiezen of delen wat dat betreft
.
Speakers en filtersets voor een boominator kan je voor een heel schappelijke prijs op accusafe.nl bestellen.
Als ik een keer tijd heb zal ik het even voor je simuleren Raz3r. Heb je 1 Dayton sub in 18,5l gerekend met binnenmaten?
Speakers en filtersets voor een boominator kan je voor een heel schappelijke prijs op accusafe.nl bestellen.
Als ik een keer tijd heb zal ik het even voor je simuleren Raz3r. Heb je 1 Dayton sub in 18,5l gerekend met binnenmaten?
[ Voor 15% gewijzigd door Jag op 11-10-2014 11:41 ]
Kun je voor de halfinator de 8'' dayton samen met tweeters pakken en de filterset van de mini/micro?
Nope,
De dayton subwoofer is een subwoofer, zoals de naam al doet vermoeden
. Die is echt enkel maar bedoelt voor de lage tonen <100Hz, al kan in dit geval de Dayton sub toevallig ook nog wel wat hoger mee doen. Maar over het algemeen is een subwoofer echt de lage tonen <100Hz.
De filter set van de mini/micro is enkel en alleen maar voor de Mini/Micro bedoelt. Een filter maak je specifiek op je speakers en klankkast en in dit geval wordt er ook nog een gebruik gemaakt van een speciaal filter wat in combinatie met het specifieke Boominator Mini/Micro design een bassboost geeft. Gebruik je het met andere speakers in een ander design, dan klinkt het helemaal nergens naar.
Als je de halfinator wilt maken ontkom je er niet aan de juiste speakers(en filter) te nemen, de P.Audio HP10W samen met Piezo's of de P.Audio PHT407N tweeters.
In het geval van HP10W + Piezo's is het filter enorm makkelijk, namelijk een 47 Ohm (3W of meer, metaalfilm of beter) weerstand in serie met de Piezo's.
.
Ook in het geval van de kist van JvS/Jag is deze erop gemaakt om buiten goed te klinken, door de subwoofer iets hoger te tunen dan je zou doen wanneer de subwoofer binnen komt te staan, hierdoor zal hij minder laag gaan, maar wel ook buiten nog goed en in balans presteren.
De dayton subwoofer is een subwoofer, zoals de naam al doet vermoeden
De filter set van de mini/micro is enkel en alleen maar voor de Mini/Micro bedoelt. Een filter maak je specifiek op je speakers en klankkast en in dit geval wordt er ook nog een gebruik gemaakt van een speciaal filter wat in combinatie met het specifieke Boominator Mini/Micro design een bassboost geeft. Gebruik je het met andere speakers in een ander design, dan klinkt het helemaal nergens naar.
Als je de halfinator wilt maken ontkom je er niet aan de juiste speakers(en filter) te nemen, de P.Audio HP10W samen met Piezo's of de P.Audio PHT407N tweeters.
In het geval van HP10W + Piezo's is het filter enorm makkelijk, namelijk een 47 Ohm (3W of meer, metaalfilm of beter) weerstand in serie met de Piezo's.
Momenteel helaas enkel nog maar voor de Mini/Micro, maar ik kan verklappen dat daar begin november verandering in komtJag schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:40:
Helemaal eens met Weslytjuh. Ik zou of echt een boominator maken of zoiets wat wij gedaan hebben. Onze komt ook buiten echt sub uit, maar gaat niet zo hard als een boomibator. Het is kiezen of delen wat dat betreft.
Dat verschijnsel zal je buiten altijd houden. Nu is het wel zo dat de Boominator juist voor buiten bedoelt is, en daar ook op ontworpen is. Binnen klinkt ie ook niet zo goed als hij buiten doet bijvoorbeeld. Veel bass zit er niet in, maar wel een leuke volle kick, welke buiten beter dan binnen klinkt.Jag schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:40:
Helemaal eens met Weslytjuh. Ik zou of echt een boominator maken of zoiets wat wij gedaan hebben. Onze komt ook buiten echt sub uit, maar gaat niet zo hard als een boomibator. Het is kiezen of delen wat dat betreft.
Ook in het geval van de kist van JvS/Jag is deze erop gemaakt om buiten goed te klinken, door de subwoofer iets hoger te tunen dan je zou doen wanneer de subwoofer binnen komt te staan, hierdoor zal hij minder laag gaan, maar wel ook buiten nog goed en in balans presteren.
[ Voor 30% gewijzigd door wesleytjuh op 11-10-2014 13:42 ]
Dat zal echt super zijn!Jag schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:40:
Het zijn inderdaad de binnenmaten met 1 Dayton sub. Ik heb het zojuist nauwkeurig opgemeten; hoogte: 336mm, diepte 249mm, breedte 230mm. Aantal liters = 19,24 L
Ik heb het even gesimuleerd voor je. Als je twee afvoerpijpjes (diameter 5cm) met een lengte van 12-13cm in je luchtdichte kist bouwt tune je op 60hz. Dit resulteert in een lekkere +5db bult op 70hz :-).Raz3r schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:04:
[...]
Dat zal echt super zijn!![]()
Het zijn inderdaad de binnenmaten met 1 Dayton sub. Ik heb het zojuist nauwkeurig opgemeten; hoogte: 336mm, diepte 249mm, breedte 230mm. Aantal liters = 19,24 L
Terrz hartstikke bedankt voor je hulp!Terrz schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 16:51:
[...]
Ik heb het even gesimuleerd voor je. Als je twee afvoerpijpjes (diameter 5cm) met een lengte van 12-13cm in je luchtdichte kist bouwt tune je op 60hz. Dit resulteert in een lekkere +5db bult op 70hz :-).
[afbeelding]
Heeft de positionering van de afvoerbuisjes nog invloed of kan ik het in principe overal plaatsen?
Was dit binnenshuis? Met je huidige setup (18.5 liter inhoud na aftrek ingenomen ruimte door woofer) en 11CM poorten kom je op een +7dB piek uit op 62Hz. Dat is binnenshuis een behoorlijke piek en kan zeker het effect verklaren wat je hoort bij House/Hardstyle met al erg stevige kicks. Ik zou eigenlijk met nog wat langere poorten beginnen dan 13CM. Bijvoorbeeld 19CM per poort. Dan kom je op +4dB@50Hz uit, dat is voor buitengebruik best aangenaam verwacht ik. Mocht je toch liever meer het effect hebben zoals met de 11CM poorten kan je gewoon centimeter voor centimeter je poorten inkorten(steeds hogere piek, op een steeds hogere frequentie), tot je op de "sweetspot" zit.Raz3r schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:46:
[...]
Bedankt voor alle reacties.
Met "afgesteld" bedoelde ik inderdaad de lowpass.
Deze heb ik nu tussen de 100-200Hz staan en het klinkt al wat beter. De bass klinkt nu bij hogere volumes al beter echter bij sommige nummers lijkt hij het niet aan te kunnen. Voornamlijk bij House/hardstyle nummers. Bij rock klinkt het erg goed.
Ook heb ik de kist beter luchtdicht gemaakt en heb ik de basspoorten verwijderd. De inhoud is nog 18,5L en ik vraag me af of de bass weergave nog verbeterd kan worden door een basspoort en zo ja, welke lengte?
Wel goed je poorten afkitten langs de rand nadat je de juiste lengte hebt gekozen
Ander probleempje waar je last van zou kunnen hebben is dat de woofer op maximum volume onder de 30Hz rap door zijn x-max heen gaat, oftewel maximum uitslag. Om dit op te lossen heb je eigenlijk een high pass filter nodig, wat voor een versterker gebruik je?
Dat was inderdaad binnenshuis, daar waar hij het meest gebruikt gaat worden.wesleytjuh schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:48:
[...]
Was dit binnenshuis? Met je huidige setup (18.5 liter inhoud na aftrek ingenomen ruimte door woofer) en 11CM poorten kom je op een +7dB piek uit op 62Hz. Dat is binnenshuis een behoorlijke piek en kan zeker het effect verklaren wat je hoort bij House/Hardstyle met al erg stevige kicks. Ik zou eigenlijk met nog wat langere poorten beginnen dan 13CM. Bijvoorbeeld 19CM per poort. Dan kom je op +4dB@50Hz uit, dat is voor buitengebruik best aangenaam verwacht ik. Mocht je toch liever meer het effect hebben zoals met de 11CM poorten kan je gewoon centimeter voor centimeter je poorten inkorten(steeds hogere piek, op een steeds hogere frequentie), tot je op de "sweetspot" zit.
Wel goed je poorten afkitten langs de rand nadat je de juiste lengte hebt gekozen.
Ander probleempje waar je last van zou kunnen hebben is dat de woofer op maximum volume onder de 30Hz rap door zijn x-max heen gaat, oftewel maximum uitslag. Om dit op te lossen heb je eigenlijk een high pass filter nodig, wat voor een versterker gebruik je?
Als versterker gebruik ik een modded TA2024 i.c.m een MTX RT-X01A crossover.
Binnenshuis mag je voor HiFi geluid zelfs nog wat lager tunen, om dat bultje wat strakker te krijgen. Een nog langere pijp gebruiken dus
.
Mocht je handig zijn met solderen kan het lonen om de grote rode condensators op de TA2024 te vervangen door een kleiner type, daarmee maak je gemakkelijk een high pass filter, in je TA2024, zodat je de echt lage tonen die de subwoofer toch niet kan weergeven afzwakt.
Mocht je handig zijn met solderen kan het lonen om de grote rode condensators op de TA2024 te vervangen door een kleiner type, daarmee maak je gemakkelijk een high pass filter, in je TA2024, zodat je de echt lage tonen die de subwoofer toch niet kan weergeven afzwakt.
[ Voor 49% gewijzigd door wesleytjuh op 11-10-2014 19:15 ]
Wel opletten dat er aan elke rode condensator nog een elco parallel staat (die twee er tussen in). Die zul je ook moeten vervangen als je de HPF wil gaan verhogen.wesleytjuh schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:14:
HPF frequentie is te berekenen met 1/(2pi*R*C). 20Hz is prima om overexcursie onder tuning te onderdrukken. Dat komt neer op een vervangingscapaciteit van de twee condensatoren in parallel van 0.4uF of 400nF.
Verwijderd
Goede avond.
Vraag over mijn setup omdat ik binnen kort ga beginnen met de kist.
Nu heb ik een modded ta2024 voorlopig aangesloten op een computer voeding, Magnat passief crossover (2x sub uit en 2x sat uit) daarop 1 Sony 16cm sub (gebrugt eigenlijk dus 2ohm) samen met 2 Panasonic 2weg 16cm autospeakers ieder 4ohm.
Alles klinkt prima en luid tot op hoger volume hij gaat 'clippen'/ kortstondig uit gaat.
Dat doet hij met de sub en 2 autospeaker maar ook met de sub en 2 2weg sattelietjes van Sony.
Combinatie met IPhone via de Jack met YouTube tegen het Max volume aan.
Of is dat dan echt het Max volume van de Ta2024 of moet ik gewoon zorgen dat ik niet op 2ohm uit kom met de sub?
Nu heb ik een modded ta2024 voorlopig aangesloten op een computer voeding, Magnat passief crossover (2x sub uit en 2x sat uit) daarop 1 Sony 16cm sub (gebrugt eigenlijk dus 2ohm) samen met 2 Panasonic 2weg 16cm autospeakers ieder 4ohm.
Alles klinkt prima en luid tot op hoger volume hij gaat 'clippen'/ kortstondig uit gaat.
Dat doet hij met de sub en 2 autospeaker maar ook met de sub en 2 2weg sattelietjes van Sony.
Of is dat dan echt het Max volume van de Ta2024 of moet ik gewoon zorgen dat ik niet op 2ohm uit kom met de sub?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2014 22:36 ]
Verwijderd
voor mijn derde kistradio heb ik twee speakers in gedachten die ik laatst gekregen heb. Het zijn kleine pioneer ts-1058 speakers 80w 20w rms en 4ohm. Om t zo goedkoop en klein mogelijk te houden zou ik graag een ta2024 aansluiten maar die is 100w piekvermogen is er een manier om het versterkertje terug naar 80w te modden. Of eventueel een ander klein goedkoop versterkertje dat wel gaat ? Ik hoor het graag
Eens met dit voorstel wbt tuning. Met de vorige tuning zat ie wat hoog, en in combinatie met low passen op 55Hz ben je dan voornamelijk onder de tuning aan het spelen, dat wordt niet watwesleytjuh schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 17:48:
[...]
Was dit binnenshuis? Met je huidige setup (18.5 liter inhoud na aftrek ingenomen ruimte door woofer) en 11CM poorten kom je op een +7dB piek uit op 62Hz. Dat is binnenshuis een behoorlijke piek en kan zeker het effect verklaren wat je hoort bij House/Hardstyle met al erg stevige kicks. Ik zou eigenlijk met nog wat langere poorten beginnen dan 13CM. Bijvoorbeeld 19CM per poort. Dan kom je op +4dB@50Hz uit, dat is voor buitengebruik best aangenaam verwacht ik.
Hier de vorige tuning plus een nieuw voorstel.
De TA2024 kan overweg met minimaal 4 ohm. Als je speakers gebruikt met een lagere weerstand zal de TA2024 eerder in stroom en temperatuur beveiliging schieten. Dat is waarschijnlijk de reden dat hij kortstondig uit gaat. Verder is de TA2024 er niet voor gemaakt om met 2 ohm speakers te werken, dus is het aannemlijk dat hij ook een stuk eerder zal gaan clippen daarmee.Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 21:11:
Goede avond.
Overigens kan het kloppen dat met een iPhone + Modded TA2024 je vanaf ~85-90% clipping krijgt, dat is simpelweg de limiet van de uitgang van je iPhone/vermogen van de TA2024.
Het werkelijke RMS (=continue) vermogen van een TA2024 ligt op 15W per kanaal. Veel andere commerciële versterkers van de Kijkshop of Conrad maar bijvoorbeeld ook van Audio/video receivers in de woonkamer adverteren vaak naast het RMS vermogen ook met het Piekvermogen, zodat het lijkt of ze meer vermogen leveren dan dat ze daadwerkelijk doen. Eigenlijk is dat piekvermogen totaal oninteressant, maar om toch een vergelijking mee te geven zetten veel verkopers bij de TA2024 een piekvermogen van 100W per kanaal, maar dat mag je eigenlijk direct weer vergeten omdat het niet relevant isVerwijderd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 12:05:
voor mijn derde kistradio heb ik twee speakers in gedachten die ik laatst gekregen heb. Het zijn kleine pioneer ts-1058 speakers 80w 20w rms en 4ohm. Om t zo goedkoop en klein mogelijk te houden zou ik graag een ta2024 aansluiten maar die is 100w piekvermogen is er een manier om het versterkertje terug naar 80w te modden. Of eventueel een ander klein goedkoop versterkertje dat wel gaat ? Ik hoor het graag
Lang verhaal kort:
Gaat dus prima werken met je speakers
[ Voor 37% gewijzigd door wesleytjuh op 12-10-2014 12:38 ]
Verwijderd
http://youtu.be/DVzOB6Z9xmU
http://youtu.be/yia50ZWtKxM
Ik weet dat de ta2024 minimaal met 4ohm overweg kan.
Kliene test met de speakers los en de sub nog in zijn eigen kist. Op de TA2024 met computer voeding 12v 15A en crossover.
Volume is al boven verwachting maar misschien toch voor een andere oplossing kijken bijv. 2x4ohm dvc sub.
http://youtu.be/yia50ZWtKxM
Ik weet dat de ta2024 minimaal met 4ohm overweg kan.
Kliene test met de speakers los en de sub nog in zijn eigen kist. Op de TA2024 met computer voeding 12v 15A en crossover.
Volume is al boven verwachting maar misschien toch voor een andere oplossing kijken bijv. 2x4ohm dvc sub.
Verwijderd
Eigenlijk met andere woorden is de clipping wat dan de ta2024 doet niet gelijk afhankelijk van de Ohm's. Maar is ook het Max volume.wesleytjuh schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 12:22:
[...]
De TA2024 kan overweg met minimaal 4 ohm. Als je speakers gebruikt met een lagere weerstand zal de TA2024 eerder in stroom en temperatuur beveiliging schieten. Dat is waarschijnlijk de reden dat hij kortstondig uit gaat. Verder is de TA2024 er niet voor gemaakt om met 2 ohm speakers te werken, dus is het aannemlijk dat hij ook een stuk eerder zal gaan clippen daarmee.
Overigens kan het kloppen dat met een iPhone + Modded TA2024 je vanaf ~85-90% clipping krijgt, dat is simpelweg de limiet van de uitgang van je iPhone/vermogen van de TA2024
Hij zal dus niet harder gaan met 2 4ohm luidsprekers maar ook dan krijg je clipping.
Dus als ik meer volume wil word het een zwaardere versterker, TA2020/ MaxAmp
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2014 10:56 ]
De weerstand bepaald simpelweg het vermogen wat door de speakers gevraagd wordt van de versterker bij een bepaalde voedingsspanning.
Met 2 ohm zal hij dus zeker harder gaan dan 4 ohm. Echter heb je te maken met de maximum stroom die de uitgangstrap van de TA2024 aan kan, en de maximum temperatuur van de componenten. Met 2 ohm zal er meer stroom lopen, en dus de temperatuur als gevolg daarvan ook stijgen. Verder is 2 ohm nagenoeg kortsluiting, waar de TA2024 niet goed mee om kan gaan. Ook is het uitgangsfilter gemaakt op 8 (?) ohm. 4 ohm gaat nog prima, maar daarmee werkt het uitgangsfilter dus eigenlijk ook al anders dan bedoelt.
Clipping krijg je zodra de versterker geen mooie sinus meer kan maken van het ingangssignaal. De uitgangsspanning zit dan te dicht bij de voedingsspanning waardoor je afgevlakte toppen krijgt, in het meest erge geval van clipping ziet je output er dan simpelweg uit als een blokgolf. Dit is dus vooral van je voedingsspanning afhankelijk, maar met 2 ohm is zoals gezegd de stroom hoger, waardoor er meer verliezen in de versterker zijn, en de maximale uitgangsspanning lager wordt, waardoor je weer eerder clipping krijgt
. Maar zoals je zelf al gemerkt hebt kun je dat punt met 2 ohm speaker lastig bereiken, omdat de versterker dan steeds in thermische protectie/overcurrent gaat, door de te hoge stroom. Uiteindelijk kan dit de uitgang van de TA2024 ook beschadigen.
Een TA2020/MaxAmp heeft enkel nut als je ook de voedingsspanning weet te verhogen. Verder heeft de TA2020 als voordeel dat er betere componenten gebruikt zijn, en er wat extra functies zijn. De MaxAmp heeft als voordeel een kleinere formfactor, beter rendement, betere bescherming tegen kortsluiting,ompoling etc en makkelijke volume regeling.
Met 2 ohm zal hij dus zeker harder gaan dan 4 ohm. Echter heb je te maken met de maximum stroom die de uitgangstrap van de TA2024 aan kan, en de maximum temperatuur van de componenten. Met 2 ohm zal er meer stroom lopen, en dus de temperatuur als gevolg daarvan ook stijgen. Verder is 2 ohm nagenoeg kortsluiting, waar de TA2024 niet goed mee om kan gaan. Ook is het uitgangsfilter gemaakt op 8 (?) ohm. 4 ohm gaat nog prima, maar daarmee werkt het uitgangsfilter dus eigenlijk ook al anders dan bedoelt.
Clipping krijg je zodra de versterker geen mooie sinus meer kan maken van het ingangssignaal. De uitgangsspanning zit dan te dicht bij de voedingsspanning waardoor je afgevlakte toppen krijgt, in het meest erge geval van clipping ziet je output er dan simpelweg uit als een blokgolf. Dit is dus vooral van je voedingsspanning afhankelijk, maar met 2 ohm is zoals gezegd de stroom hoger, waardoor er meer verliezen in de versterker zijn, en de maximale uitgangsspanning lager wordt, waardoor je weer eerder clipping krijgt
Een TA2020/MaxAmp heeft enkel nut als je ook de voedingsspanning weet te verhogen. Verder heeft de TA2020 als voordeel dat er betere componenten gebruikt zijn, en er wat extra functies zijn. De MaxAmp heeft als voordeel een kleinere formfactor, beter rendement, betere bescherming tegen kortsluiting,ompoling etc en makkelijke volume regeling.
[ Voor 17% gewijzigd door wesleytjuh op 13-10-2014 11:11 ]
Wederom bedankt voor alle reacties,
Ik ga beginnen met 2x 19cm basspoorten in mijn kist te bouwen. Is de positionering van de basspoorten nog belangrijk of zou ik ze in principe overal kunnen plaatsen mits het goed luchtdicht is gemaakt?
Ik ga beginnen met 2x 19cm basspoorten in mijn kist te bouwen. Is de positionering van de basspoorten nog belangrijk of zou ik ze in principe overal kunnen plaatsen mits het goed luchtdicht is gemaakt?
Maakt niet zoveel uit, enige waar je rekening mee moet houden is dat je niet te dicht bij een wand zit met het uiteinde(binnenkant van de kist) van je basspoort. Als je poort in de hoek eindigt, een aantal centimeter van de achterkant vandaan, kan dat stukje mee gaan doen als basspoort, waardoor je basspoort dus niet 19CM is, maar langer.
Hallo beste mede-tweakers,
Ik begin nu de eerste onderdelen van ebay binnen te krijgen voor mijn portable bluetooth speaker. Dit zijn de basis onderdelen, hier een lijstje met wat al besteld is:
TA2024 niet-modded
Voltmeter
Bluetooth module (USB)
100K potmeter
DPDT switch
Ground Loop Isolator
Ik moet dus nog bestellen (ga ik bij accusafe doen):
Loodgel accu 7.2Ah
Loodgel acculader (die van 15 euro)
2x Monacor SP-60 4 ohm
En ook nog een basspoort (deze niet bij accusafe).
Nu heb ik toch nog een paar vragen:
Volgens WinISD moet de basspoort een diameter van 0,068 meter hebben en een lengte van 0,222 meter. Waar kan ik zo'n ding het best kopen en op hoeveel hertz kan ik hem het best tunen (berekeningen gaan uit van 53 hertz)?
Moet er bij de Monacors een filter tussen? Zo ja, welke?
Hoe sluit ik die acculader aan zodat ik er buiten de kist alleen een draadje op aan hoef te sluiten? Het zijn namelijk 2 klemmen die aan de accu gaan en het einde moet in het stopcontact.
Kan je bij het laden van de accu de kist uitzetten door een DPDT tussen de accu en de TA2024 te zetten en gaat er dan niks fout?
Alvast heel erg bedankt,
Galactic
Ik begin nu de eerste onderdelen van ebay binnen te krijgen voor mijn portable bluetooth speaker. Dit zijn de basis onderdelen, hier een lijstje met wat al besteld is:
TA2024 niet-modded
Voltmeter
Bluetooth module (USB)
100K potmeter
DPDT switch
Ground Loop Isolator
Ik moet dus nog bestellen (ga ik bij accusafe doen):
Loodgel accu 7.2Ah
Loodgel acculader (die van 15 euro)
2x Monacor SP-60 4 ohm
En ook nog een basspoort (deze niet bij accusafe).
Nu heb ik toch nog een paar vragen:
Volgens WinISD moet de basspoort een diameter van 0,068 meter hebben en een lengte van 0,222 meter. Waar kan ik zo'n ding het best kopen en op hoeveel hertz kan ik hem het best tunen (berekeningen gaan uit van 53 hertz)?
Moet er bij de Monacors een filter tussen? Zo ja, welke?
Hoe sluit ik die acculader aan zodat ik er buiten de kist alleen een draadje op aan hoef te sluiten? Het zijn namelijk 2 klemmen die aan de accu gaan en het einde moet in het stopcontact.
Kan je bij het laden van de accu de kist uitzetten door een DPDT tussen de accu en de TA2024 te zetten en gaat er dan niks fout?
Alvast heel erg bedankt,
Galactic
[ Voor 20% gewijzigd door GalacticMeadows op 14-10-2014 16:37 ]
Ik zou voor een 7.5 liter behuizing met een rechthoekige poort getuned op 75hz gaan. Waarom 25x25? Een behuizing waarbij de zijkanten 'X' bij 'X' zijn en de voorkant '2X' is beter in proportie en ziet er stukken beter uit in mijn mening. Ik kan eventueel wel wat uit tekenen als je dat handig vindt.
Kiezen tussen 'lader gekoppeld en versterker uit' en 'lader ontkoppeld en versterker uit' kan heel makkelijk met een SPDT of DPDT schakelaar. Input is de plus van de accu, outputs zijn de versterker en de lader.
De TA2024 ga je zelf modden dan neem ik aan? Dat heeft zo'n BT USB stickie echt wel nodig om het volledige vermogen te benutten.
Je kan de twee klemmen van de lader er af knippen en er een 5.5x2.1 male connector aan maken. Plaats dan een 5.5x2.1 female socket op je kist.
Je hebt geen filter nodig. 1 speaker op het rechter kanaal, 1 speaker op het linkerkanaal.
Kiezen tussen 'lader gekoppeld en versterker uit' en 'lader ontkoppeld en versterker uit' kan heel makkelijk met een SPDT of DPDT schakelaar. Input is de plus van de accu, outputs zijn de versterker en de lader.
De TA2024 ga je zelf modden dan neem ik aan? Dat heeft zo'n BT USB stickie echt wel nodig om het volledige vermogen te benutten.
Je kan de twee klemmen van de lader er af knippen en er een 5.5x2.1 male connector aan maken. Plaats dan een 5.5x2.1 female socket op je kist.
Je hebt geen filter nodig. 1 speaker op het rechter kanaal, 1 speaker op het linkerkanaal.
Bedankt voor de reactie!
Ik vond persoonlijk een vierkante kist wel mooi en dan doe ik een driver aan de voor en achterkant voor een soort van 360 graden geluid.
Heb je enig idee waar je zo'n poort kan halen? Ik heb een beetje rondgekeken maar kan niks vinden...
Ik zal ook eens kijken voor die connector.
Nogmaals bedankt voor de reactie!
Ik vond persoonlijk een vierkante kist wel mooi en dan doe ik een driver aan de voor en achterkant voor een soort van 360 graden geluid.
Heb je enig idee waar je zo'n poort kan halen? Ik heb een beetje rondgekeken maar kan niks vinden...
Ik zal ook eens kijken voor die connector.
Nogmaals bedankt voor de reactie!
Je kunt heel makkelijk een PVC afvoerpijp nemen. Die heb je in diverse afmetingen, 50mm is een veel gebruikte maat. Lukteveld heeft het over een poort die je in je behuizing verwerkt, dus een poort verwerkt in het houten frame. Zoals hier. Dat is ook een goede methode om een poort te maken.
Bedankt voor de snelle reactie,
Okay, ik denk dat ik nu alles snap. Ik zal even kijken hoe je zo'n poort moet maken aan de binnenkant. Ik heb met winISD be bassreflex poort voor 47 mm berekent, maakt het dan uit als ik er 1 van 50 neem (als ik toch voor de PVC buis ga)?
Okay, ik denk dat ik nu alles snap. Ik zal even kijken hoe je zo'n poort moet maken aan de binnenkant. Ik heb met winISD be bassreflex poort voor 47 mm berekent, maakt het dan uit als ik er 1 van 50 neem (als ik toch voor de PVC buis ga)?
[ Voor 33% gewijzigd door GalacticMeadows op 14-10-2014 22:31 ]
Ah, natuurlijk, moet daar dan gewoon 3mm bij?
[ Voor 52% gewijzigd door GalacticMeadows op 14-10-2014 22:40 ]
Sterker nog, 50mm is buitenmaat, binnenmaat is 46mm ofzo, dus dan ben je al een heel eind. Als je bij het tabblad waar je de poort maat ingeeft de diameter veranderd naar 46mm zal je zien dat de lengte ook automatisch anders wordt (iets kleiner). Het is helaas niet zo simpel als 3mm toevoegen als je diameter 3mm kleiner wordt, maar WinISD rekent dat gelukkig allemaal voor je uit
.
[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 14-10-2014 22:47 ]
Ik krijg in winISD bij de diameter een klein lijstje met diameters en kan deze zelf niet invullen.
Welke versie gebruik je?
In de Alpha versie kun je naast het pijltje ook gewoon in het vakje klikken, en daar zelf je diameter invullen. 47mm mag in ieder geval geen probleem zijn als je gebruik maakt van 50mm(46mm inwending?) afvoerbuis, dat kleine verschil is verwaarloosbaar in dit geval.
In de Alpha versie kun je naast het pijltje ook gewoon in het vakje klikken, en daar zelf je diameter invullen. 47mm mag in ieder geval geen probleem zijn als je gebruik maakt van 50mm(46mm inwending?) afvoerbuis, dat kleine verschil is verwaarloosbaar in dit geval.
[ Voor 85% gewijzigd door wesleytjuh op 14-10-2014 22:59 ]
Ehm ik zit nu op mijn tablet maar ik zal morgen eens de laatste installeren en dan kijken of het wel werkt. In ieder geval bedankt voor de hulp en ik zal het resultaat hier posten!
Beste,
ik heb hier een filter en vroeg me eigenlijk af welk component waarvoor dient?
nu heb ik opgezocht en ben erachter gekomen dat de spoel voor een lpf is maar verder kom ik niet...
http://i58.tinypic.com/2we9a3a.jpg
(het is een 3-weg filter)
Mvg,
Maarten
ik heb hier een filter en vroeg me eigenlijk af welk component waarvoor dient?
nu heb ik opgezocht en ben erachter gekomen dat de spoel voor een lpf is maar verder kom ik niet...
http://i58.tinypic.com/2we9a3a.jpg
(het is een 3-weg filter)
Mvg,
Maarten
[ Voor 13% gewijzigd door maarten30 op 15-10-2014 11:15 ]
Voor de goede orde en ter info van anderen.Indoubt schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 17:24:
Uiteaard heb ik al gezocht maar kan niets vinden dat aangeeft of en hoe het mogelijk is.
Ik ben bezig een kistje te bouwen met een TA 2024, 6,8AH li-ion en een sure bluetooth module als ontvanger. Alles moet in een kistje van 16,5*13*6,7 cm en daar moeten ook nog twee hivi B3s speakers in.
Kortom een relatief klein mobiel systeem en dus gaat als bron een telefoon dienen met bluetooth
Nu kan ik niet vinden of ik het volume van af mijn telefoon kan regelen. Ik was namelijk niet van plan om een potmeter op te nemen. Het Sure bluetooth bord is de laatste met bluetooth V4.0 en de hele rataplan aan protocollen.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet al gedaan is maar kan er niets over vinden
Heeft er iemand ervaring met het regelen van het volume via bluetooth op de telefoon?
Dit bordje (Sure) werkt uitstekend en ik kan het volume prima regelen. Connecten is geen issue en gaat eenvoudig met bluetooth.
Ik heb de geluidskwaliteit nog niet uitgebreid kunnen testen maar in eerste instantie lijkt dit gewoon goed.
Ik heb wat uitdagingen met de accu (12V 6800mah Li ion van DX welke het niet goed doet) die eerst moeten worden opgelost, daarna kan ik misschien meer zeggen over de geluidkwaliteit
Zoek je zoiets dan?lutkeveld schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 20:11:
http://www.zelfbouwcase.n...omde-draagriembeugel.html
Okee leek me wel leuk om te delen,
Ik heb in mijn kistje die ik nu heb een "4800mah'' Chinese batterij zitten niet een blauwe maar een zwarte van hard plastic,
Ik heb eindelijk uitgevonden hoe chinezen de capaciteit van deze accus meten,
mijn accu is 1800 mah dat heb ik uit de manual kunnen ontcijferen,
er staat in indien een device van 5v is aangesloten op de accu, levert de accu, 4800 mah,
dit is praktisch niet mogelijk, sommige van die accus, hebben een usb aansluiting erop,
mijne niet maar in de manual staat als je er een 5v device opzet is hij 4800mah, maar dit is onmogelijk,
als ik er zon autooplader opzet (12v naar 5v) levert de accu nog steeds 12 volt dus 1800mah, XD
Dus die 9800 mah modellen, (heb er zelfs 20000 mah modellen langs zien komen)
Even rekenen 4800 / 1800 = 2 2/3
Dus een ''9800 mah'' accu zou dan moeten zijn 9800 / 2 2/3 = ongeveer 3675 mah
*** chinezen ook altijd...
Ik heb in mijn kistje die ik nu heb een "4800mah'' Chinese batterij zitten niet een blauwe maar een zwarte van hard plastic,
Ik heb eindelijk uitgevonden hoe chinezen de capaciteit van deze accus meten,
mijn accu is 1800 mah dat heb ik uit de manual kunnen ontcijferen,
er staat in indien een device van 5v is aangesloten op de accu, levert de accu, 4800 mah,
dit is praktisch niet mogelijk, sommige van die accus, hebben een usb aansluiting erop,
mijne niet maar in de manual staat als je er een 5v device opzet is hij 4800mah, maar dit is onmogelijk,
als ik er zon autooplader opzet (12v naar 5v) levert de accu nog steeds 12 volt dus 1800mah, XD
Dus die 9800 mah modellen, (heb er zelfs 20000 mah modellen langs zien komen)
Even rekenen 4800 / 1800 = 2 2/3
Dus een ''9800 mah'' accu zou dan moeten zijn 9800 / 2 2/3 = ongeveer 3675 mah
*** chinezen ook altijd...

Hier dit is die van mij
Speakers: Van Phillips 300 watt max, rms weet ik niet
Amp: 1tje uit een ghettoblaster gesloopt, draait op 9v, hebben er 12v opgezet, gaat ie harder
Batterij: zie post hierboven
Een een velleman bluetooth module
Ik heb hem nu ongeveer een half jaar, gaat redelijk hard, maar ik heb nog nooit een van iemand anders gehoord, dus ik weet niet of mijn hard echt hard is
Hij heeft welgeteld 3 knoppen
Aan/Uit
Bass Boost
Volume
en een opladeraansuiling
Hij gaat ongeloovelijk lang mee, als ik 1 uurtje per dag er muziek op luister gaat ie echt wel 2 weken mee, is echt vet zuinig, (amp is ontworpen, om op van die grote C batterijen te draaien
)

Als jullie een filmpje willen zeg het maar dan maak ik er een
~Me
Speakers: Van Phillips 300 watt max, rms weet ik niet
Amp: 1tje uit een ghettoblaster gesloopt, draait op 9v, hebben er 12v opgezet, gaat ie harder
Batterij: zie post hierboven
Een een velleman bluetooth module
Ik heb hem nu ongeveer een half jaar, gaat redelijk hard, maar ik heb nog nooit een van iemand anders gehoord, dus ik weet niet of mijn hard echt hard is
Hij heeft welgeteld 3 knoppen

Aan/Uit
Bass Boost
Volume
en een opladeraansuiling
Hij gaat ongeloovelijk lang mee, als ik 1 uurtje per dag er muziek op luister gaat ie echt wel 2 weken mee, is echt vet zuinig, (amp is ontworpen, om op van die grote C batterijen te draaien

Als jullie een filmpje willen zeg het maar dan maak ik er een
~Me
Ja, precies! Het liefst in het zwart, maar een klein chromen detail staat ook niet verkeerd denk ik. Bedankt, besteld
Die 12v (eigenlijk 11.1v) modellen hebben drie cellen in serie. Natuurlijk mag je alleen het voltage optellen in serie, niet de capaciteit. De chinezen doen dat wel en maken dus van bijvoorbeeld drie 2000mAh cellen in serie een '12v 6Ah' pack. Erg fout, die packs leven ook weinig op behalve gekloot, zoals Indoubt hierboven bevestigd. Kwaliteit is erg wisselend en vaak behoorlijk ondermaats.EastWarez schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:30:
Okee leek me wel leuk om te delen,
Weet je zeker dat je zoiets op je kist wilt hebben? Waarschijnlijk gaat het meetrillen, bij bepaalde nummers kan dat heel hinderlijk zijn. Heb zelf dat soort ervaringen met een beweegbaar handvat, sindsdien mijdt ik alles dat kan bewegen en niet genoeg weegt om stil te hangen.
Sommige handles van flightcases kun je wel gebruiken, zolang je er maar een hebt met een stevige veer erin. Die zullen niet zomaar meetrillen. Al kunnen ze we met genoeg trilling wel trillen, dus helemaal 100% garantie heb je niet.
Ja het flightcase handvat dat wij gebruikten trilde ook mee. Net als het scharnier aan de achterzijde. Zeker met sub gaat alles meetrillen, heel hinderlijk
.
Ja met een subwoofer kan ik het ook
.
Voordat soort toepassingen gewoon mijden dus, mijn kistradio tril nagenoeg niet op vol volume, maar ik moest de boutjes waarmee de handle vast zat wel eerst goed vast zetten, daarvoor wilde die nog weleens meetrillen. Maargoed, dat ding staat vrijwel nooit op vol volume, dus ik heb er geen last van
Voordat soort toepassingen gewoon mijden dus, mijn kistradio tril nagenoeg niet op vol volume, maar ik moest de boutjes waarmee de handle vast zat wel eerst goed vast zetten, daarvoor wilde die nog weleens meetrillen. Maargoed, dat ding staat vrijwel nooit op vol volume, dus ik heb er geen last van
[ Voor 14% gewijzigd door wesleytjuh op 15-10-2014 22:16 ]
En in mijn geval gaan ze op de Boominator Micro die met zijn bipolaire opstelling weinig last heeft van trilling. De drivers zitten met de magneten tegen elkaar aan en spelen in fase, waardoor de trilling zo goed als opgeheven worden.
Los zelf altijd trillende hendels op door vaste hendels te kiezen of er een stuk tochtstrip onder te plakken of een rubber bandje oid er om heen te wikkelen. Niet elegant, wel effectief
.
Los zelf altijd trillende hendels op door vaste hendels te kiezen of er een stuk tochtstrip onder te plakken of een rubber bandje oid er om heen te wikkelen. Niet elegant, wel effectief
Verwijderd
ik heb een probleem:
ik ben laatst vergeten om mijn kistradio uittezetten en toen wilde ik mijn accu (12 v 7.2 ah) opladen alleen geeft mijn accu nu 5.0 v aan en ik kan hem nu niet opladen
weet iemand een oplossing ???
ik ben laatst vergeten om mijn kistradio uittezetten en toen wilde ik mijn accu (12 v 7.2 ah) opladen alleen geeft mijn accu nu 5.0 v aan en ik kan hem nu niet opladen
weet iemand een oplossing ???
nieuwe accu
Yep, enige juiste antwoord helaas
.
Als ik mensen uitleg hoe stevig de Boominator wel niet is, vraag ik ze altijd om hun hand op te bovenkant te leggen met het volume vol open. Nu doet bipolair natuurlijk ook wel mee, maar iedereen reageert in ieder geval verbaasd, gezien de trilling vrijwel nihil is, ook op hoog volume.lutkeveld schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:24:
En in mijn geval gaan ze op de Boominator Micro die met zijn bipolaire opstelling weinig last heeft van trilling. De drivers zitten met de magneten tegen elkaar aan en spelen in fase, waardoor de trilling zo goed als opgeheven worden.
Los zelf altijd trillende hendels op door vaste hendels te kiezen of er een stuk tochtstrip onder te plakken of een rubber bandje oid er om heen te wikkelen. Niet elegant, wel effectief.
[ Voor 92% gewijzigd door wesleytjuh op 15-10-2014 23:07 ]
Vind het geluid uit de Visaton fr10 speakers vrij plat klinken ondanks de toevoeging van een subwoofer. Zou dat door het volume van 1 liter komen? Of verwacht ik er teveel van?
Daarnaast zit er verschil tussen rechts en links in het volume. Kan dit veroorzaakt worden door de potmeter? Als ik volume van zacht naar luid draai hoor k ineens het volume een stap omhoog springen bij één speaker
Daarnaast zit er verschil tussen rechts en links in het volume. Kan dit veroorzaakt worden door de potmeter? Als ik volume van zacht naar luid draai hoor k ineens het volume een stap omhoog springen bij één speaker
Ja dat is de potmeter. Verder zal 1L wel wat krap zijn, maar echt veel ruimte zullen ze niet nodig hebben. Als ik de respons kijk ziet het er ook heel aardig uit (op de site van Visaton). Ik denk dat het wel een tikkie wollig zal klinken als je er twee naast elkaar zet. En misschien ook wel een beetje als een trompet als ik de respons zie die toch op +5dB ofzo zit rond de 3K. Beetje slim EQ-en zou het wel beter van worden waarschijnlijk.Dark0z schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 22:41:
Vind het geluid uit de Visaton fr10 speakers vrij plat klinken ondanks de toevoeging van een subwoofer. Zou dat door het volume van 1 liter komen? Of verwacht ik er teveel van?
Verwijderd
mannen,
ik zou graag een mini boominator willen maken, maar mijn vraag is:
is het geluid en volume een beetje te vergelijken met een ''jvc boomblaster'' of kan ik dan beter kwa prijs/kwaliteitverhouding voor zo'n jvc ding gaan?
ik heb al een aantal ''normale'' kistradio's gemaakt dus ik ga er van uit dat de bouw, met wat internetten wel gaat lukken.
Mvg Nick.
is het geluid en volume een beetje te vergelijken met een ''jvc boomblaster'' of kan ik dan beter kwa prijs/kwaliteitverhouding voor zo'n jvc ding gaan?
ik heb al een aantal ''normale'' kistradio's gemaakt dus ik ga er van uit dat de bouw, met wat internetten wel gaat lukken.
Mvg Nick.
Ik denk wel dat de boominator mini het wint met volume, bass, en accuduurVerwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 13:01:
mannen,
Mvg Nick.
Ik zou zelf alleen al voor de boominator mini gaan zodat ik kan zeggen dat ik hem zelf gemaakt heb
Vergeet niet dat de boominator mini precies nagemaakt moet worden van het originele design anders klinkt hij k*t,
Het is maar net waar je je het prettigst bij voelt
Ool zou de jvc eerder moeten gaan clippen, maar het kan ook zijn dat ze er een limiet aan volume op hebben gezet zodat hij niet gaat clippen
Ps: die jvc werkt op van die C of D batterijen die samen 12 of 9 volt maken, deze zul je vrij vaak moeten vervangen als de specs van 2x 40 watt rms kloppen houd daar ook rekening mee
~me
[ Voor 8% gewijzigd door nitro op 19-10-2014 09:42 ]
Heb nog nooit een side by side test gedaan, maar gebaseerd op gegevens:
1) afmetingen: Boomblaster is drie keer zo groot als de Mini
2) volume: hier wint de Mini waarschijnlijk
3) bass: hier wint de Boomblaster waarschijnlijk
4) accuduur: afhankelijk van de gebruikte accu, maar meestal de Mini.
5) kosten: als je alle D-cellen meerekent die je nodig hebt bij de Boomblaster is de Mini wss goedkoper
6) Voldoening van het zelf bouwen/bragging rights: overduidelijk de Mini
7) features: Boomblaster wint, al kun je bij de Mini ook van die usb/mp3/fm/bt bordjes gebruiken.
Denk eerder dat een Halfinator de geschikte competitie is gezien de grootte.
Trouwens, voor mensen die nog een accu zoeken voor hun Mini/Micro: Nkon heeft de Panasonic NCR18650B's in de aanbieding voor 6,95. Totaalprijs is erg aantrekkelijk met 1,95 verzendkosten.
1) afmetingen: Boomblaster is drie keer zo groot als de Mini
2) volume: hier wint de Mini waarschijnlijk
3) bass: hier wint de Boomblaster waarschijnlijk
4) accuduur: afhankelijk van de gebruikte accu, maar meestal de Mini.
5) kosten: als je alle D-cellen meerekent die je nodig hebt bij de Boomblaster is de Mini wss goedkoper
6) Voldoening van het zelf bouwen/bragging rights: overduidelijk de Mini
7) features: Boomblaster wint, al kun je bij de Mini ook van die usb/mp3/fm/bt bordjes gebruiken.
Denk eerder dat een Halfinator de geschikte competitie is gezien de grootte.
Trouwens, voor mensen die nog een accu zoeken voor hun Mini/Micro: Nkon heeft de Panasonic NCR18650B's in de aanbieding voor 6,95. Totaalprijs is erg aantrekkelijk met 1,95 verzendkosten.
[ Voor 108% gewijzigd door lutkeveld op 19-10-2014 11:14 ]
Ik heb nou een vraag
Dit is de maxamp20:

Maar als ik een project van wesley zie zitten er altijd 2 condensatoren op de maxamp:

Wat is het verschil:
Ik neem aan omdat wesley alleen op zijn eigen projecten dit heeft dat dit beter is
Ik zou hier graag wat uitleg over willen
Dit is de maxamp20:

Maar als ik een project van wesley zie zitten er altijd 2 condensatoren op de maxamp:

Wat is het verschil:
Ik neem aan omdat wesley alleen op zijn eigen projecten dit heeft dat dit beter is
Wil gebruik maken van een Sanyo STK4122 II versterker (sloop projectje
). Voor data sheet zie hier.
Hoe bepaal je nou of het nodig is om een weerstand (al dan niet potmeter) tussen je inggangsignaal en de versterker te zetten. En zo ja, met welke waarde? Ingangs impedantie versterker is 55 kOhm, i.c.m. smartphone/iPod op 3.5mm aansluiting.
Hoe bepaal je nou of het nodig is om een weerstand (al dan niet potmeter) tussen je inggangsignaal en de versterker te zetten. En zo ja, met welke waarde? Ingangs impedantie versterker is 55 kOhm, i.c.m. smartphone/iPod op 3.5mm aansluiting.
[ Voor 11% gewijzigd door Mauritssvt op 19-10-2014 18:38 ]
Mijn kistje is ook gebouwd met sloop onderdelen, je hebt vast nog wel een oude mp3 speler liggen, sluit die aan icm een 10k potmeter en speel muziek af, loopt het goed doe dan je telefoon eraan en klaar is kees, zo test ik dingen, gewoon proberenMauritssvt schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:44:
Wil gebruik maken van een Sanyo STK4122 II versterker (sloop projectje). Voor data sheet zie hier.
Misschien kunnen de andere mensen hier je nog ''iets'' specialistischer advies geven
Quote van member Menelaos op httforum.nl:
In principe is een hogere ingangsweerstand beter, omdat dit de voorversterker minder belast. Daarbij speelt ook de uitgangsweerstand van uw voorversterker een rol. Hoe lager deze is, hoe kleiner de invloed van de ingangsweerstand van de eindversterker.
[ Voor 14% gewijzigd door nitro op 19-10-2014 20:04 . Reden: ff iets toevoegen ;) ]
Is het verschil in volume tussen rechts/links nog enigzins gelijk te trekken dmv andere potmeter? Of zou je het dan puur op EQén gooien?
Dat zou inderdaad leuk zijn. Niet iedereen heeft immers een rits aan potmeters en (eventueel) oude mp3 spelers liggenEastWarez schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 20:01:
[...]
Misschien kunnen de andere mensen hier je nog ''iets'' specialistischer advies geven
Waarschijnlijk een gevalletje: 'waarom niet?'. Het verschil is niet hoorbaar.EastWarez schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:37:
Bedoel je de gain aanpassen of wil je een volumeknop hebben? Voor een volumeknop kan je een logaritmische potmeter nemen tussen de 10 en 100k. Aangezien hij aangesloten word als een spanningsdeler maakt het niet echt uit welke waarde je neemt. Het gaat namelijk in verhoudingen, niet in absolute getallen. Volgensmij is die Sanyo een klasse AB versterker, die is niet zo geschikt voor kistradios. Klasse D is 3-4x zuiniger, dus 3x langere speeltijd of 3x kleinere accu.Mauritssvt schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:44:
Wil gebruik maken van een Sanyo STK4122 II versterker (sloop projectje). Voor data sheet zie hier.
Andere potmeter, je huidige heeft waarschijnlijk afwijkende wipers.Dark0z schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 09:32:
[...]
Is het verschil in volume tussen rechts/links nog enigzins gelijk te trekken dmv andere potmeter? Of zou je het dan puur op EQén gooien?
Zoals lutkeveld zegt, hogere kwaliteit potmeters hebben meestal betere gelijkloop. Het mooiste is eigenlijk een VCA gebruiken, dan hoef je geen "stereo" potmeter te gebruiken. Maar wel weer stuk complexer.Dark0z schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 09:32:
[...]
Als het gaat om verhoudingen, ten opzicht van wat dan? De ingangsimpedantie van de versterker?lutkeveld schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:04:
Bedoel je de gain aanpassen of wil je een volumeknop hebben? Voor een volumeknop kan je een logaritmische potmeter nemen tussen de 10 en 100k. Aangezien hij aangesloten word als een spanningsdeler maakt het niet echt uit welke waarde je neemt. Het gaat namelijk in verhoudingen, niet in absolute getallen. Volgensmij is die Sanyo een klasse AB versterker, die is niet zo geschikt voor kistradios. Klasse D is 3-4x zuiniger, dus 3x langere speeltijd of 3x kleinere accu.
Ik weet dat 'ie niet zuinig is, maar gewoon omdat het kan
Een andere vraag: de term actieve speakers is mij niet helemaal duidelijk. Vaak wordt genoemd dat het gewoon een speakerbox met ingebouwde versterker is (alleen spanningsbron en geluidsbron nodig). Maar elke kist/krat radio is dan toch ook een actieve speaker? Of zie ik nu iets essentieels over het hoofd?
Weet je hoe een spanningsdeler werkt? De grootste weerstand eist het meeste voltage op. Helemaal naar links gedraait is de verhouding 100:0, helemaal naar rechts 0:100. Naar mate je hem meer naar rechts draait word er steeds meer volume 'doorgelaten'.
Ik vind het zonde om zo'n klasse AB versterker te gebruiken terwijl je een TA2024 voor minder dan 5 euro van eBay kan halen, maarja het zal wel werken.
Actief betekend dat de versterker ingebouwd is. Passief is als het alleen de speaker zelf is en er nog een versterker op aangesloten moet worden. Kistradio's zijn dus actieve speakers.
Ik vind het zonde om zo'n klasse AB versterker te gebruiken terwijl je een TA2024 voor minder dan 5 euro van eBay kan halen, maarja het zal wel werken.
Actief betekend dat de versterker ingebouwd is. Passief is als het alleen de speaker zelf is en er nog een versterker op aangesloten moet worden. Kistradio's zijn dus actieve speakers.
In mijn eigen projecten gebruik ik altijd MaxAmps die ik als prototype gebruikt heb, en daar zaten over het algemeen 2 elco's per kant op. Met normaal gebruik is het verschil niet hoorbaar, pas als je een veeleisende toepassing zoals een subwoofer aansluit, kan je het wellicht merken, maar ik verwacht van niet. De gebruikte elco's zijn uit een erg goede reeks van Panasonic, met een zeer lage ESR. De capaciteit van 2 elco's (1 per kant) is ook meer dan voldoendeEastWarez schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:37:
Ik heb nou een vraag
Dit is de maxamp20:
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat is het verschil:
55K, oftewel rond de 50K, is een zeer veel voorkomende waarde, en prima voor gebruik met een telefoon. Een telefoon heeft al een "versterkte" uitgang om oordopjes en dergelijke aan te kunnen sturen, oordopjes liggen zo rond de tientallen ohms, dus een versterker met 55K is geen enkel probleem. Niks aan doenMauritssvt schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:44:
Strikt genomen moet je dat een powered speaker noemen. Actief slaat dan op dat het actief gefilterd is, dus zonder passief wisselfilter. In ieder, zo is de terminologie in de PA.lutkeveld schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:23:
Beste,
Zou ik voor een kistspeaker speakers uit een oud orgel kunnen gebruiken? of zijn deze zo gemaakt dat muziek er niet mooi op klinkt?
Zou ik voor een kistspeaker speakers uit een oud orgel kunnen gebruiken? of zijn deze zo gemaakt dat muziek er niet mooi op klinkt?
lol, kom er net achter dat ik Potmeter Stereo Linear 100 kΩ heb in plaats van Logaritmisch. Wat zal het verschil zijn behalve qua verloop van volume? Heeft lin ten opzichte van log nog verschil qua klank/kwaliteit van het geluid?Jag schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:18:
[...]
Zoals lutkeveld zegt, hogere kwaliteit potmeters hebben meestal betere gelijkloop. Het mooiste is eigenlijk een VCA gebruiken, dan hoef je geen "stereo" potmeter te gebruiken. Maar wel weer stuk complexer.
Dit topic is gesloten.
Let op:
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink