Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.275 views

Onderwerpen

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:37:
Daarnaast gaat de Skytec niet echt laag in de ferqenties min, 60-79hz.
Kan je beter voor Boschmann speakers gaan, die doen het al vanaf 35hz en zijn 200 watt!!!!1!!1

/sarcasme :P

Het valt allemaal niet te controleren zonder de T/S parameters. Diepgang kan net zo goed een -10dB waarde zijn, efficientie kan op 30cm gemeten zijn enzovoort. Je kan de TSP zelf gaan meten, maar waarschijnlijk zal de Dayton toch beter geschikt zijn.

druk en typefouten voorbehouden

• Zep11
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
http://webshop.devoslouds...oominator-/prod_1136.html

Weet iemand of deze drivers geschikt zijn voor in een boominator/halfinator? De specificaties komen niet precies overeen met wat er op de boominator wiki staat... Zijn wel de enige drivers die ik kon vinden die beschikbaar zijn, die hp10w heten.

Edit: http://www.ebay.com/itm/2...rn-Tweeters-/300919442909
Weet iemand of deze betrouwbaar zijn? Of zijn dit waarschijnlijk fakes met slechte kwaliteit?

[ Voor 20% gewijzigd door Zep11 op 11-09-2014 19:31 ]

Verwijderd

Kan ik 10 aa 1.2 oplaadbare baterijen met 1200mah p.s. koppelen ? Komt dat dan neer op 12 volt en 12 ah ??
Zou ik hierop mijn kistje met mp3 module en ta 2024 laten spelen ???

• Zep11
Dat kan zeker, alleen zal het dan 12v 1200mAh zijn. Je zet ze in serie, dus je kan de capaciteit niet bij elkaar optellen. Wat je wel zou kunnen doen is er nog 12 in parallel zetten om zo de capaciteit te verdubbelen.

Verwijderd

Oke bedankt voor het snelle antwoord en nog 12 paralel zetten gaat nie lukken denk ik in mijn kleine kistje

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35
Zep11 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 19:29:
http://webshop.devoslouds...oominator-/prod_1136.html

Weet iemand of deze drivers geschikt zijn voor in een boominator/halfinator? De specificaties komen niet precies overeen met wat er op de boominator wiki staat... Zijn wel de enige drivers die ik kon vinden die beschikbaar zijn, die hp10w heten.

Edit: http://www.ebay.com/itm/2...rn-Tweeters-/300919442909
Weet iemand of deze betrouwbaar zijn? Of zijn dit waarschijnlijk fakes met slechte kwaliteit?
Dat is inderdaad de geschikte woofer. Let wel even op dat je de levertijd navraagt, die kan wel eens meerdere weken tot maanden zijn. Verder is de prijs wat aan de hoge kant om eerlijk te zijn.

Die tweeters zijn de goede hoor, die zijn niet zo duur dus de kans is klein dat ze fake zijn.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• lutkeveld
Dat zijn de goede drivers, ze verkopen ook bijbehorende piezotweeters; Monacor MPT001.
Batterijen zijn echt een hele slechte keuze voor een kistradio, ook zijn ze niet makkelijk in gebruik. Kijk anders eens op Hobbyking voor kleine LiPo packs.

Verwijderd

Ik weet dat het niet alles zegt die waarden maar skytec vind ik zowiezo niet super.

Ik weet de waarden/specificaties van mijn eigen woofertje niet eens, alleen het vermogen, liters en ohm.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2014 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
lutkeveld schreef op donderdag 11 september 2014 @ 20:24:
[...]
Dat zijn de goede drivers, ze verkopen ook bijbehorende piezotweeters; Monacor MPT001.
Zijn de Monacor MPT005 ook te gebruiken? Ik kon de MPT001 niet vinden...
http://webshop.devoslouds...or-2-stuks/prod_2622.html
wesleytjuh schreef op donderdag 11 september 2014 @ 19:51:
[...]
Verder is de prijs wat aan de hoge kant om eerlijk te zijn.
Ik dacht dat het wel redelijk was, maar die €47 is zonder btw...
Als die MPT001 piezos te gebruiken zijn ben ik in totaal €136 kwijt aan speakers daar, beetje aan de hoge kant vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep, je moet op zo'n €45 per stuk incl BTW rekenen, gemiddeld gaan ze daarvoor weg in Europa.

Heb je een DM gestuurd trouwens ;)

[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 12-09-2014 11:59 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zep11 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 07:58:
Zijn de Monacor MPT005 ook te gebruiken? Ik kon de MPT001 niet vinden...
http://webshop.devoslouds...or-2-stuks/prod_2622.html
The MPT001 here

http://www.thomann.de/nl/monacor_ksn_1001.htm

Note that the one you link to is for 2 piezos, not one.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2014 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kent iemand deze ergens van??

Afbeeldingslocatie: http://oi61.tinypic.com/28lyx7b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Lijkt op een Tangband, staat er niks achter op de magneet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is dat uit een logitech sub?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij zit in een Sony Subwoofer.

Ik zal hem vandaag er uithalen om verder te bekijken.
Het sub'je moet in mijn eerste kistradio komen.

Of zal hij gewoon van Sony zelf zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2014 13:11 ]

• TNG128MB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 21:10
hoi even nieuw op dit forum, en ik wil graag een idee delen!
Heb vorig jaar via een cadeaubon van de "Hubo" een auto jumpstarter met ingebouwde compressor gekocht.
Leuk ding met lampjes ingebouwd, 12v laders voor gsm/ipad enzo ... Maar het ding staat gewoon stof te vangen dus ik dacht: ik ga dit in een bierkrat bouwen :D
Er zit een 12V 17Ah LoodAccu in lijkt me MEER dan voldoende voor een 15w versterkertje.
Ik heb nog een stel 10cm 15w speakers liggen van JVC die zouden er perfect op staan.

Heb ook nog MDF liggen voor er een luchtdichte kist van te maken dus enige wat ik nog moet kopen is een versterker en MP3 speler (+-€20) en speakergrills. De rest heb ik gewoon liggen!

Lijkt me een leuke mod en heeft dan nog nut ook door de ingebouwde startkabels, compressor en gsm lader.
Wat echt ideaal zou zijn is een zonnepaneel in de deksel maar dat kost wat.

[ Voor 11% gewijzigd door TNG128MB op 13-09-2014 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan de Vijfde
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06-2022
Hoi iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum, ik zal wat vertellen over mezelf:
Vorig jaar ben ik geintresseerd geraakt in kratradio's omdat ik de draadloze speakers die er nu op de markt zijn te duur vind in vergelijking met wat ze kunnen. Ik heb er toen geen aangeschaft omdat ik er niet echt één nodig had. Nu ik in een ander hockeyteam zit en niemand een speaker heeft met genoeg vermogen om iedereen er van mee te laten genieten :P. Ik heb mezelf goed ingelezen in deze fora maar ik zit toch nog met een vraag want ik kom niet helemaal uit de kwestie;
ik wil een kratradio met genoeg vermogen om echt lekker hard te kunnen, ik zat te denken aan dit setje http://www.kratradio.com/...stradio/onderdelen/set-3/ + natuurlijk speakers, bass reflex buis en een oplader.

Mijn vraag gaat over de speakers in betrekking tot de versterker, moet ik 2 versterkers aansluiten om echt goed geluid te krijgen dat ook nog is hard kan, of kan ik op dit setje ook bijvoorbeeld de JVC CS-HX648 aansluiten en daar flink mee knallen.
http://www.mediamarkt.nl/...rig&product_code=47693019

en nog een subvraag: zijn deze speakers goed, of is het beter om een losse bassspeaker te nemen

(p.s. ik wil graag onder de 120 euro blijven)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, hopelijk kan iemand mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Jan de Vijfde schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:22:
Hoi iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum, ik zal wat vertellen over mezelf:
Vorig jaar ben ik geintresseerd geraakt in kratradio's omdat ik de draadloze speakers die er nu op de markt zijn te duur vind in vergelijking met wat ze kunnen. Ik heb er toen geen aangeschaft omdat ik er niet echt één nodig had. Nu ik in een ander hockeyteam zit en niemand een speaker heeft met genoeg vermogen om iedereen er van mee te laten genieten :P. Ik heb mezelf goed ingelezen in deze fora maar ik zit toch nog met een vraag want ik kom niet helemaal uit de kwestie;
ik wil een kratradio met genoeg vermogen om echt lekker hard te kunnen, ik zat te denken aan dit setje http://www.kratradio.com/...stradio/onderdelen/set-3/ + natuurlijk speakers, bass reflex buis en een oplader.

Mijn vraag gaat over de speakers in betrekking tot de versterker, moet ik 2 versterkers aansluiten om echt goed geluid te krijgen dat ook nog is hard kan, of kan ik op dit setje ook bijvoorbeeld de JVC CS-HX648 aansluiten en daar flink mee knallen.
http://www.mediamarkt.nl/...rig&product_code=47693019

en nog een subvraag: zijn deze speakers goed, of is het beter om een losse bassspeaker te nemen

(p.s. ik wil graag onder de 120 euro blijven)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, hopelijk kan iemand mij helpen.
Die set is veel te duur, als je alles bij elkaar uit een nederlandse webshop wilt hebben kun je beter bestellen bij Accusafe.

Die speakers zijn prut met een gevoeligheid van 85db. Ik zou eerder gaan voor speakers met een gevoeligheid van 92,93 of 94db.

Zoiets als dit setje: http://www.jbl.nl/product-detail-outlet-nl/gt6-6c.html

Hier zijn ook de paramters van bekend zodat je er een leuk kistje bij kan simuleren. (litertje of 25 geloof ik voor deze speakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hertz maakt ook leuke speakers met hogere gevoeligheid.

Nadeel is de prijs vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2014 @ 17:17:
Hertz maakt ook leuke speakers met hogere gevoeligheid.

Nadeel is de prijs vanaf
Hertz heb ik ook in een kistje gehad, klonk erg goed! Met een beetje mazzel kun je ze tweedehands wel voor een leuke prijs op de kop tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan de Vijfde
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06-2022
Is de TA2024 sterk genoeg voor wat ik wil bereiken?
en in welke klasse van wattage voor de speakers moet ik kijken voor optimaal gebruik van de versterker?

is er anders iemand die bereid is mij verder te helpen met al mijn vragen via een chat? dan hoef ik dit forum niet meer lastig te vallen.

[ Voor 31% gewijzigd door Jan de Vijfde op 14-09-2014 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Doet er totaal niet toe, kijk naar speaker van goede merken als Hertz, Pioneer, Focal, JBL etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Precies, alle 13 en 17CM autospeakers kunnen het vermogen van de TA2024 prima weergeven, je hoeft verder niet op iets te letten voor het "optimale vermogen". De verdere klank wordt bepaald door de kwaliteit van de speakers en je klankkast. Neem inderdaad speakers van een goed merk zoals uit lutkeveld zijn bericht en zorg voor een degelijke klankkast, daarmee moet je best een goed resultaat kunnen krijgen :).

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 14-09-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNG128MB
Kan iemand me vertellen of een basreflex tube nut heeft?
Mijn speakers waren origineel basreflex bookshelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Enkel als je ze weer exact hetzelfde opbouwt, zelfde inhoud van de kast dus. Dan kun je de bassreflex poort terug zetten voor het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNG128MB
Niet dus, want ze komen gewoon langs elkaar in een bierkrat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Scheelt het veel in volume? Anders zou ik het krat zou lucht dicht mogelijk maken en alsnog de BR poort(en) gebruiken. Als je hem niet luchtdicht maakt kan je beter achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
TNG128MB schreef op zondag 14 september 2014 @ 22:15:
Kan iemand me vertellen of een basreflex tube nut heeft?
Mijn speakers waren origineel basreflex bookshelfs.
Dan moet je je bierkrat luchtdicht maken en even rekenen of de inhoud (in liters) ongeveer overeenkomt met de inhoud van je twee bookshelfs samen. Als de bookshelfs inhoud kleiner is kun je je bierkrat nog opvullen om de liter inhoud te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNG128MB
Het is de bedoeling van hem luchtdicht te maken met MDF!
En ik heb gemeten, de bak is iets groter dan de 2 bookshelfs samen.
Komt natuurlijk wel nog de loodaccu in dus verliest een liter.

[ Voor 20% gewijzigd door TNG128MB op 15-09-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09-2022
Hallo,

Ik ben van plan een bluetooth speaker to bouwen. Alleen heb ik geen idee hoe ik nou het beste een behuizing kan maken/designen. Ik wil graag een compact systeem, met een goed geluid. Ik ben van plan om hier deze speakers in te doen: http://www.conrad.nl/nl/p...0-w-ts-g1723i-373953.html

Als het kan dacht ik aan een 35x35cm kubus met aan de voor en achterkant een driver, en de voltmeter aan de zijkant. Alleen heb ik dus geen idee of dit wel een beetje klinkt.

Alvast bedankt,

Galactic

PS: dit is mijn eerste keer dat ik zelf een speaker bouw, dus ik heb dit soort dingen nog niet heel goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik denk dat je qua geluid beter af bent met de Monacors die je eerder voorstelde.

Ik zou van die Pioneers niet teveel verwachten. Van de Monacors zijn ook T/S parameters bekend, die kun je eventueel dus nog ondersteunen in het laag met een bassreflex pijp (als je dat wilt). Laat je niet misleiden door alle technische termen, het enige wat je daarmee moet doen voor een simpele bassreflex is ze overtypen in het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Bedankt voor de reactie,

Dan zal ik voor de Monacor gaan, dit wordt wel 1 speaker, niet 2. Maar wat denk je van de afmetingen? En hoe maak/installeer je zo'n basspoort? Met een PVC buis?

[ Voor 18% gewijzigd door GalacticMeadows op 16-09-2014 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
GalacticMeadows schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:08:
Bedankt voor de reactie,

Dan zal ik voor de Monacor gaan, dit wordt wel 1 speaker, niet 2. Maar wat denk je van de afmetingen?
Je bedoelt dat je dan één speaker doet i.p.v. twee omdat het anders boven budget komt?

Misschien dat er mensen zijn met een andere mening. De afweging tussen 1 of 2 speakers maakt de vergelijking opeens ook anders.

Qua afmetingen, vind je 35x35x35cm handig? Je kunt ook een rechthoek doen (zoals de vorm van een koffer) dat is waarschijnlijk makkelijker te dragen. Ik zou de afmetingen laten afhangen van wat je er zoal instopt, en wat je aan inhoud wilt overhouden voor de beste geluidsweergave. De verhoudingen zou ik laten afhangen van wat het makkelijkst(draagbaar) en/of het mooist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Bedankt voor de reactie,

Ja, ik zit inderdaad op een budget. Het wordt dus of de pioneer speakers of een mono SPH-60X. Is de algemene geluidskwaliteit van een SPH-60X beter dan de 2 pioneers? En hoe zit het met de bass, treble? Ik kan denk ik max. 50 euro aan speakers uitgeven, en de site waar ik de Monacor vanaf wil halen rekent 6,75 verzendkosten. Ik kan ook de Monacor SP-155X kopen, deze wordt bij europe-audio.com verkocht. Iemand ervaring met europe-audio? Ik kom weinig beoordelingen tegen van ze. De Beyma 8AG/N kan ook nog. Deze wel allebei mono.

[ Voor 110% gewijzigd door GalacticMeadows op 16-09-2014 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Wesley (accusafe) heeft de Monacor SP60's voor €18.5. Officieel geen fullranger maar geeft prima geluid op zich zelf. Simpele tweetertjes als de Dayton ND16FA's zullen wel een goede toevoeging zijn, maar niet verplicht. Twee stuks werken prima in een 7.3 liter basreflex behuizing.

[ Voor 3% gewijzigd door lutkeveld op 16-09-2014 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Tweeters kan ik overigens wel aanraden, de ND16FA's klinken echt werkelijk geweldig :), beter dan degene in de fullsize Boominator naar mijn mening.

[ Voor 26% gewijzigd door wesleytjuh op 16-09-2014 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
lutkeveld schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 21:18:
Wesley (accusafe) heeft de Monacor SP60's voor €18.5. Officieel geen fullranger maar geeft prima geluid op zich zelf. Simpele tweetertjes als de Dayton ND16FA's zullen wel een goede toevoeging zijn, maar niet verplicht. Twee stuks werken prima in een 7.3 liter basreflex behuizing.
Dat zijn dan wel de normale SP60's, degene die hij eerst aandroeg waren de SP60X, die hebben een whizzer cone en zullen daardoor wat meer in het hoog doen.

Maar budget technisch is de normale SP60 dan een prima oplossing, lijkt me handiger dan één SP60X. En beter dan zon budget autosetje.

Tweeters is eventueel nog een leuke upgrade, die kunnen altijd nog toegevoegd worden als dat op het moment niet binnen het budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Weet ik, maar zoals je al zegt: twee SP60's is een betere oplossing dan één SP60X. Tweeter toevoegen kan altijd later nog, waarschijnlijk is het een gevalletje 'je weet niet wat je mist totdat je het hebt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Bedankt voor de reacties!

Dan zal ik de SP60's maar halen denk ik, alleen hoe sluit je dan 2 SP60's en een tweeter op 1 TA2024 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
2 woofers en 2 tweeters ;). Je hoeft als filter alleen een 6.8uF condensator in serie met elke tweeter te plaatsen. Op elk kanaal 1 woofer en 1 tweeter parallel.

[ Voor 16% gewijzigd door lutkeveld op 16-09-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Bedankt voor de reactie!

Kan ik ook 1 tweeter kopen en deze dan parallel op 1 van de 2 kanalen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Kan, maar valt absoluut niet aan te raden. Of wel tweeters, of geen tweeters (en dan later upgraden eventueel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GalacticMeadows
Okay, bedankt allemaal!

• GalacticMeadows
Ik heb met een tool de lengte en diameter van de bassreflex pipe berekend. Alleen vul je natuurlijk waardes in voor 1 speaker, blijft de pipe hetzelfde voor 2? Ook vroeg ik me af of het uitmaakt waar je de pipe plaatst.

• Brazos
  • Niet online
GalacticMeadows schreef op woensdag 17 september 2014 @ 00:45:
Ik heb met een tool de lengte en diameter van de bassreflex pipe berekend. Alleen vul je natuurlijk waardes in voor 1 speaker, blijft de pipe hetzelfde voor 2? Ook vroeg ik me af of het uitmaakt waar je de pipe plaatst.
Als het goed is kun je in het programma selecteren dat het om twee drivers gaat. Welk programma gebruik je, WiniSD?

Plaatsing maakt niet zo veel uit, zolang de ingang van de pijp/gleuf aan de binnenkant van de kast maar goed vrij blijft. De uitgang moet uiteraard ook vrij blijven (dus niet aan de onderkant en hem vervolgens plat op de grond zetten)

Als je het designtechnisch mooi vindt, of het geluid aan beide zijden van de kist gelijk wilt houden kun je ook twee BR pijpen/gleuven plaatsen(één naast elke driver bijvoorbeeld). De afmetingen worden dan uiteraard anders, maar programma's hebben vaak de optie wel om twee pijpen/gleuven te berekenen. Je kunt uiteraard ook één pijp aan de kopse kant plaatsen, of twee aan beide kopse kanten o.i.d.

Net wat je zelf mooi vindt.

[ Voor 31% gewijzigd door Brazos op 17-09-2014 01:20 ]

• GalacticMeadows
Bedankt voor de reactie!

Ik gebruikte een online tool :). Ik denk dat ik dan alles weet nu. Bedankt!

• lutkeveld
Je kunt gewoon PVC buizen daar voor gebruiken. Een 50mm diameter pijp met een lengte van 107mm werkt prima bijvoorbeeld. Je kan niet zomaar het aantal, diameter of lengte veranderen zonder consequenties.

Verwijderd

Pioneer heeft goede speakers gemaakt, maar zijn ze helaas abrupt mee gestopt. Deze kocht ik altijd. Tussen 2002 en 2008 overal verkrijgbaar. Zie ze helaas nergens meer

Afbeeldingslocatie: http://i287.photobucket.com/albums/ll156/workshop247/Sub004.jpg
edit, dit is de 2 weg, er is ook een 3 weg

http://www.pioneer.eu/eur...rchive/TS-E6996/page.html

3 weg, leverbaar geweest in 13,16 en 19 ovaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2014 14:31 ]

Verwijderd

Ik heb nog 4 boxen over uit m'n golf 4, het zijn de philips 1J0 035 411G
foto: http://img690.imageshack.us/img690/2928/dsc00420sb.jpg

Kan ik deze gebruiken voor in een krat? Deze zaten namelijk in m'n auto aangesloten d.m.v een connector met 4 draden. ( http://prntscr.com/4nq37f )

(zijn niet mijn fotos)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2014 16:24 ]

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10 15:07
Terrz schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 12:58:
[...]

Ziet er goed uit! Heb je nog meer foto's en specificaties? (welke speakers, versterker en omvormer gebruik je etc.) En heb je de kistinhoud berekend voor de speakers? Of heb je gewoon voor dat formaat gekozen?
Beter laat dan nooit een reactie erop :P

Zijn Pioneer 4 ohm 180watt speakers van 13cm (typenummer weet ik niet meer)
Versterker is een ta2024 niet gemod
Omvormer heb ik niet, regelrecht aangesloten

Formaar is van een wijnkrat :) (om als kado te doen bijv.) hierop is mijn eerste design gebouwd en dat gaf zo een tevreden geluid dat ik zoiets had . Don't change a winning formule :P

Ik zal overigens eerst daags een setje foto's maken :)

@Zep11 : Klik hier voor de hoekjes

• TNG128MB
Heb zelf een gemod ta2024 besteld en volume-potmeter.
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Heeh ik heb een vraag..
Ik het een tweeter in mij krat gebouwd en rechtstreeks op de versterker geplugd.
Nu als het muziek harder gaat gaat die heel erg kraken.. Is er mis een condensator of iets wat ik er tussen kan doen net zo wat je zier bij auto speakers?

P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Een tweeter kan en mag enkel maar hoge tonen afspelen. Als je deze direct op je versterker aansluit zonder filter krijgt deze alle frequenties te verwerken, wat ie helemaal niet kan. De kans is groot dat de tweeter hierdoor nu al beschadigd geraakt is en dus permanent blijft kraken.

Een condensator (of beter: electrolytische condensator = elco) waar je het over had kan je gebruiken om een extra buffer aan je versterker toe te voegen, om de stroompieken bij lage tonen op te vangen. Maar dit is eigenlijk enkel nodig bij flinke subwoofers.
Een condensator kan ook deel uitmaken van een filter, in combinatie met een spoel.

[ Voor 38% gewijzigd door wesleytjuh op 19-09-2014 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een condensator in serie voor een simpele eerste orde rolloff kan prima. Welke tweeter heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
De tweeter zijn van dls c5/p5.

Er staat in de specs ook hoe je de tweeter moet aansluiten maar daar wordt ik niet echt wijzer van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Je hebt hem dus niet aangesloten via het filter? Ik zou het eens proberen met een 5.6uF film weerstandje (MKT/MKP) in serie, in de hoop dat ze nog niet permanent beschadigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
Mm oké en waar kan ik zon ding kopen..

En in serie is dat gewoon dat ik hem tussen de + draadjes moet monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ebay, Conrad

Versterker -> condensator -> tweeter -> versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
En dan nog een vraagje..
Ik wil er graag 2 bas soorten in doen alleen hoe moet ik dat berekenen?

Er staan wel de parameters (dls c5/p5) en de inhoud is ongeveer 12liter met alles er in (accu versterker en.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
2 verschillende woofers gaat niet lekker klinken en is niet te berekenen.

• patrickkok
Sorry mijn fout typefout.. Ik bedoelde 2 bass poorten

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik heb in het verleden wel eens een kijkje genomen in dit topic en recent toch besloten om zelf eens te gaan experimenteren met een maxamp.
Momenteel gebruik ik de maxamp met externe voeding om een oude Gamma boombox (heb ze hier vaker gezien :) ) aan te sturen, dit werkt boven verwachting goed!

Ik vraag me nu af of ik de maxamp ook direct zou kunnen voeden vanuit een 12v DC socket in een auto?
In het verleden heb ik wel eens een set accu klemmen gezien met aan het uiteinde een 12v socket dus ik verwacht dat het wel zou kunnen of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

Verwijderd

hallo mensen.
Ik vroeg mij af of ik een pc voeding aan mijn kist zou kunnen hangen en zoja welke ? Mijn kist bestaat nu uit twee sony Xplod vierweg speaker elk 40 watt rms 200 watt piekvermogen en een lel van een blaupunkt versterker gta400 4x100w 2 x 320w. Nu zit de hele boel gwn altijd aangesloten op een auto accu maar thuis zou ik een voeding eigenlijk handiger vinden. Weet iemand wat voor voeding ik dan ongeveer nodig zou hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik een oude pc-voeding liggen 300w en 12v 15A als ik daar mijn autoradio op aansluit dan geeft hij zowiezo genoeg voeding. Ik denk dat dat ook wel zal volstaan op je auto-versterker.

Er zal ook wel een berekening voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
patrickkok schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 07:02:
Sorry mijn fout typefout.. Ik bedoelde 2 bass poorten
De thiele/small parameters (als deze bekend zijn) in winisd gooien.
dutch_warrior schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 17:00:
Ik vraag me nu af of ik de maxamp ook direct zou kunnen voeden vanuit een 12v DC socket in een auto?
In het verleden heb ik wel eens een set accu klemmen gezien met aan het uiteinde een 12v socket dus ik verwacht dat het wel zou kunnen of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Ja dit kan, is gewoon 12V + en -. Dan moet je dus zoiets kopen.
Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 23:39:
hallo mensen.
Ik vroeg mij af of ik een pc voeding aan mijn kist zou kunnen hangen en zoja welke ? Mijn kist bestaat nu uit twee sony Xplod vierweg speaker elk 40 watt rms 200 watt piekvermogen en een lel van een blaupunkt versterker gta400 4x100w 2 x 320w. Nu zit de hele boel gwn altijd aangesloten op een auto accu maar thuis zou ik een voeding eigenlijk handiger vinden. Weet iemand wat voor voeding ik dan ongeveer nodig zou hebben ?
Die blaupunkt versterker ga je toch nooit voluit benutten aangezien je speakers 40 watt aankunnen voordat ze over hun nek gaan (2x40= 80watt). Elke computervoeding van een degelijk merk zou je dus kunnen gebruiken. Bij de kringloop liggen vaak genoeg oude voedingen van 250, 300 of 350 watt die je prima hiervoor zou kunnen gebruiken. Deze kosten daar ook maar een een schijntje ( 1 á 2 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Terrz schreef op zondag 21 september 2014 @ 11:59:
Elke computervoeding van een degelijk merk zou je dus kunnen gebruiken. Bij de kringloop liggen vaak genoeg oude voedingen van 250, 300 of 350 watt die je prima hiervoor zou kunnen gebruiken. Deze kosten daar ook maar een een schijntje ( 1 á 2 euro).
Volgens mij gaat dit niet zo maar, een computervoeding heeft wel een redelijk basisverbruik nodig om stabiel te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Die blaupunkt versterker ga je toch nooit voluit benutten aangezien je speakers 40 watt aankunnen voordat ze over hun nek gaan (2x40= 80watt). Elke computervoeding van een degelijk merk zou je dus kunnen gebruiken. Bij de kringloop liggen vaak genoeg oude voedingen van 250, 300 of 350 watt die je prima hiervoor zou kunnen gebruiken. Deze kosten daar ook maar een een schijntje ( 1 á 2 euro).
[/quote]
Dat de versterker veel te groot is voor de speakers weet ik maar de volgende upgrade worden de speakers. Ondanks dat ben ik zeer tevreden over het geluid (wss ligt dat ook aan de vierweg) . Er moeten alleen nog andere zekeringen in om alles optimaal in te stellen. Ik zal binnenkort is kijken naar een goede voeding bij mn voorraad pc onderdelen. Bedankt voor t advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Brazos schreef op zondag 21 september 2014 @ 12:19:
[...]

Volgens mij gaat dit niet zo maar, een computervoeding heeft wel een redelijk basisverbruik nodig om stabiel te blijven.
Is bij de modernere voedingen (van zeg, de laatste 10 jaar) niet zo'n probleem hoor. Vaak is enkel groen met zwart verbinden en een belasting al voldoende. Sommige willen inderdaad ook een belasting op de 5V lijn, maar dat is puur een beveiliging, heeft verder niks met de stabiliteit te maken. In dat geval kan je simpelweg een weerstand van een aantal watt aansluiten en dat is al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Waarschijnlijk niet. >2wegs is vooral marketing.
Er moeten alleen nog andere zekeringen in om alles optimaal in te stellen
Hoe bedoel je? Je moet nooit de zekeringswaarde van apparatuur verhogen.

[ Voor 4% gewijzigd door lutkeveld op 21-09-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
wesleytjuh schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:13:
[...]

Is bij de modernere voedingen (van zeg, de laatste 10 jaar) niet zo'n probleem hoor. Vaak is enkel groen met zwart verbinden en een belasting al voldoende. Sommige willen inderdaad ook een belasting op de 5V lijn, maar dat is puur een beveiliging, heeft verder niks met de stabiliteit te maken. In dat geval kan je simpelweg een weerstand van een aantal watt aansluiten en dat is al voldoende.
Dit dus, zeker als je een voeding van een degelijk merk hebt. Dus geen sweex, trust, MS-tech en dat soort vage merken kopen.
lutkeveld schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:32:

Hoe bedoel je? Je moet nooit de zekeringswaarde van apparatuur verhogen.
Haha nee dat die zekeringswaarde heeft niet voor niets een bepaalde waarde, wil je je huis in de fik hebben ofzo? :+

[ Voor 19% gewijzigd door Terrz op 21-09-2014 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ik bedoel dat de zekeringen nu te laag zijn dus dat als ik m maximaal hard zet dat af en toe de zekeringen eruit gaan. Ik heb net een voeding aangesloten die ik nog bij een lading pc onderdelen had liggen en t werkt. Misschien koop ik nog wel een keer een beter maar t mag niet teveel kosten want k ben pas 14 dus k heb geen al te groot budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nooit, ik herhaal nooit, een zekering vervangen voor een hogere waarde dan origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op zondag 21 september 2014 @ 14:48:
Nooit, ik herhaal nooit, een zekering vervangen voor een hogere waarde dan origineel.
de zekering is ook zeker niet hoger dan het origineel. maar nu zijn de zekeringen heel veel lager dan eerst dus kunnen ze wel weer iets omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2014 @ 16:07:
[...]

de zekering is ook zeker niet hoger dan het origineel. maar nu zijn de zekeringen heel veel lager dan eerst dus kunnen ze wel weer iets omhoog
Ah, dus lager dan origineel. Dat had je er niet bij verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals:

Kan ik deze gebruiken voor in een krat? Deze zaten namelijk in m'n auto aangesloten d.m.v een connector met 4 draden. ( http://prntscr.com/4nq37f )

(zijn niet mijn fotos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 09:20:
Nogmaals:

(zijn niet mijn fotos)
Die 4 boxen zijn midwoofers, het signaal gaat vanaf de stekker van je midwoofers naar de tweeters (je stekker bevat 2 maal plus en 2 maal min). Je kan ze wel in een krat stoppen alleen denk ik dat je er nogal een bedompt geluid uit gaat krijgen. 4 speakers in één krat heeft ook weinig zin, het aantal liters in een krat is daar te laag voor. Waarmee ga je het aansturen? een auto radio of los versterkerbordje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terrz schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 10:51:
[...]

Die 4 boxen zijn midwoofers, het signaal gaat vanaf de stekker van je midwoofers naar de tweeters (je stekker bevat 2 maal plus en 2 maal min). Je kan ze wel in een krat stoppen alleen denk ik dat je er nogal een bedompt geluid uit gaat krijgen. 4 speakers in één krat heeft ook weinig zin, het aantal liters in een krat is daar te laag voor. Waarmee ga je het aansturen? een auto radio of los versterkerbordje?
Ik ben ook van plan om er eventueel 2 aan te sluiten, Heb ook nog een logitech setje waar ik eventueel de subwoofer uit kan halen.
heb verder nog niets aangeschaft, omdat ik eerst wou kijken of dit mogelijk was.
Ik wou deze gaan aansturen met een versterker bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59
Heb je de bijbehorende tweeters niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:23:
Heb je de bijbehorende tweeters niet?
Ik heb ze alle 4 nog ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dan zou ik 2 woofers met 2 tweeters overwegen. Een sub toevoegen is leuk maar maakt het wel complexer en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:01:
Dan zou ik 2 woofers met 2 tweeters overwegen. Een sub toevoegen is leuk maar maakt het wel complexer en groter.
Je bedoeld de twee philips boxen samen met de twee tweeters?
dan ga ik me daar even in verdiepen.
dit gaat overigens goed op een t2024 versterker?
en hoe ga ik dat aansluiten dan? Want dan zit ik nog steeds met die connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:16:
[...]

Je bedoeld de twee philips boxen samen met de twee tweeters?
dan ga ik me daar even in verdiepen.
dit gaat overigens goed op een t2024 versterker?
en hoe ga ik dat aansluiten dan? Want dan zit ik nog steeds met die connectors.
Stekker er af en daar de speaker kabel aan solderen.

Verwijderd

Terrz schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 17:09:
[...]

Stekker er af en daar de speaker kabel aan solderen.
oke en die twee speakers + tweaters kunnen aangesloten worden op de t2024 versterker?

• Jag
Zo zit dat in een normale speaker toch ook :P ? Je kan de woofers en tweeters idd beide op 1 kanaal van de TA2024 aansluiten.

Wat wel nog nodig is, is tenminste een condensator in serie met de tweeter. Zo zal dat in de auto ook hebben gezeten. Een enkele condensator zorgt voor een (slap) laag af filter. Met andere woorden: zorgt ervoor dat de tweeter geen lage tonen om zijn oren krijgt, kan ie niet tegen. Waarschijnlijk is het ook nog goed om een weerstand iin serie met de tweeter te zetten, want vaak staat de tweeter anders te hard.

Als je dit allemaal te ingewikkeld vindt, kan je ook overwegen alleen de woofers te gebruiken. Daar komen geen hoge tonen uit, maar wellicht dat je het wel al goed genoeg vindt. Kwestie van proberen.

Verwijderd

Jag schreef op woensdag 24 september 2014 @ 12:47:
Zo zit dat in een normale speaker toch ook :P ? Je kan de woofers en tweeters idd beide op 1 kanaal van de TA2024 aansluiten.

Wat wel nog nodig is, is tenminste een condensator in serie met de tweeter. Zo zal dat in de auto ook hebben gezeten. Een enkele condensator zorgt voor een (slap) laag af filter. Met andere woorden: zorgt ervoor dat de tweeter geen lage tonen om zijn oren krijgt, kan ie niet tegen. Waarschijnlijk is het ook nog goed om een weerstand iin serie met de tweeter te zetten, want vaak staat de tweeter anders te hard.

Als je dit allemaal te ingewikkeld vindt, kan je ook overwegen alleen de woofers te gebruiken. Daar komen geen hoge tonen uit, maar wellicht dat je het wel al goed genoeg vindt. Kwestie van proberen.
Ik ga eerst wel even kijken wat ik allemaal nodig heb, (heb nu nog geen idee) en hoe ik dat ga aansluiten.
Zal daarna even kijken of die tweeters essentieel zijn.
Bedankt voor de hulp in iedergeval :)

Verwijderd

Hallo heeft iemand van jullie ervaring met lepai/kinter en wat voor ervaring. Ik wil er graag een hebben dus als iemand nog wat heeft liggen, graag.

• lutkeveld
De Lepai LP2020A+ is een best goede versterker, Kinter zou ik niet aan beginnen

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2014 @ 22:09:
Hallo heeft iemand van jullie ervaring met lepai/kinter en wat voor ervaring. Ik wil er graag een hebben dus als iemand nog wat heeft liggen, graag.
De TA2024 schijnt even goed te zijn, en is zuiniger als de lepai versterkers.

• lutkeveld
Eigenlijk zijn de TA2020 en TA2024 dezelfde chip, alleen in een andere package met andere stroomlimieten en koelingsmogelijkheden. De reden dat de Lepai minder zuinig is, is de LED bij de volumeknop. Zonder de LED scheelt het stroomverbruik amper

[ Voor 3% gewijzigd door lutkeveld op 25-09-2014 09:17 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Uiteaard heb ik al gezocht maar kan niets vinden dat aangeeft of en hoe het mogelijk is.

Ik ben bezig een kistje te bouwen met een TA 2024, 6,8AH li-ion en een sure bluetooth module als ontvanger. Alles moet in een kistje van 16,5*13*6,7 cm en daar moeten ook nog twee hivi B3s speakers in.

Kortom een relatief klein mobiel systeem en dus gaat als bron een telefoon dienen met bluetooth

Nu kan ik niet vinden of ik het volume van af mijn telefoon kan regelen. Ik was namelijk niet van plan om een potmeter op te nemen. Het Sure bluetooth bord is de laatste met bluetooth V4.0 en de hele rataplan aan protocollen.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet al gedaan is maar kan er niets over vinden

Heeft er iemand ervaring met het regelen van het volume via bluetooth op de telefoon?

• MaXxXx
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06-2024
Als je bluetooth gebruikt kan je gewoon het geluid harder en zachter zetten met je telefoon.
Heb er zelf wel een potmeter in gezet maar ik gebruik hem nauwelijks.
Note: hij staat ook zo'n beetje altijd helemaal open dus je hoeft niet bang zijn dat je hem eerst moet limiteren voordat je normaal het geluid met je mobiel kan aanpassen.

Max

[ Voor 33% gewijzigd door MaXxXx op 27-09-2014 17:29 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

MaXxXx,

Thanks, dat stelt gerust. Nu kunnen de Hivi B3S luidsprekers wel meer aan als de versterker kan leveren maar ik wilde nu ook weer niet gelijk met max volume beginnen.

Het wordt niet echt een kist, eerder een kistje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Laatst online: 10-04 17:58
hoi,

Ik ben nu in het bezit van een kistradio en vroeg me af of het mogelijk is om een bass/treble regeling toe te voegen... zijn hier bestaande printjes van of moet je zelf wat in elkaar knutselen?

Mvg,

Mhermens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
maarten30 schreef op maandag 29 september 2014 @ 16:50:
hoi,

Ik ben nu in het bezit van een kistradio en vroeg me af of het mogelijk is om een bass/treble regeling toe te voegen... zijn hier bestaande printjes van of moet je zelf wat in elkaar knutselen?

Mvg,

Mhermens
ik heb daar deze schakeling voor gebruikt: klik werkt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Simpel LM1036 printje van eBay werkt ook prima: klik. Ook verkrijgbaar als kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Laatst online: 10-04 17:58
nelsch schreef op maandag 29 september 2014 @ 17:06:
[...]

ik heb daar deze schakeling voor gebruikt: klik werkt uitstekend!
lutkeveld schreef op maandag 29 september 2014 @ 17:20:
Simpel LM1036 printje van eBay werkt ook prima: klik. Ook verkrijgbaar als kit.
Thanks! moet je deze dan voor of na de versterker aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maarten30 schreef op maandag 29 september 2014 @ 16:50:
hoi,

Mvg,

Mhermens
Lm1036 is inderdaad een optie, maar uit ervaring kan ik zeggen dat hij niet super werkt. Bij een bordje van midere kwaliteit merk je vooral dat er ruis over het signaal zit en de speakers beginnen te clippen wanneer je het volume opschroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hveck75
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:22
Vraagje, ik heb een blauwe accu via ebay gekocht, deze heeft een aan en uit schakelaar. Hoe moet je de schakelaar zetten als je de batterij gaat laden? Als hij op uit staat brand de rode let, als de accu aan staan branden de rode en groene led. Wat geven de ledjes voor kleur als die vol is. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Schakelaar op 1 tijdens het laden, groene led gaat uit als de accu vol is.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink