druk en typefouten voorbehouden
Ik ben erg benieuwd hoe mijn kist klinkt naast die van jag & jvs, en ik ben érg benieuwd naar het geluid (en volume) van de boominator. Wellicht een idee om dit idee door te zetten?
Afspreken op een afgelegen locatie op een zondagmiddag lijkt me dan het beste. Ik ben in het bezit van een bolderkar om een aantal kisten mee te zeulen mocht de locatie lastig met de auto te bereiken zijn.
Ergens in de polder (flevoland) lijkt me redelijk centraal en is goed bereikbaar via de snelweg.
En is vanuit Friesland ook goed te doen
Dit is een mooie centrale plek, waar je kunt parkeren en veel herrie kunt maken
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Hoezo 6dB dan? Dubbel aantal speakers is toch +3dB?lutkeveld schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 20:00:
Het scheelt 6dbIn principe zou je met een 24v halfinator even hard kunnen gaan als een 12v boominator. Scheelt natuurlijk wel behoorlijk wat in stroomgebruik.
Zodra mijn vriend en ik de speakers binnen hebben gaan we ook beginnen aan een Boominator
Edit: Hm, maar omdat je met een Halfinator en 8 ohm speakers je versterker niet volledig benut verlies je daar ook de helft, oftewel 3dB. = 6dB totaal. Waren die 4 ohm HP-10Ws maar beter verkrijgbaar
---
Wat betreft een meeting, ik ben voor
[ Voor 13% gewijzigd door wesleytjuh op 20-08-2014 20:43 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik de Micro behalve zijn afmetingen weinig speciaals vind na hem een tijdje gebruikt te hebben. Echt hard gaat hij niet, wel genoeg om achterop de bagagedrager te hebben en een groep van 15 personen van geluid te voorzien. Praten kan nog wel redelijk goed op vol volume. Bas heeft hij niet, kickbass wel, maar eigenlijk niks speciaals als ik het bijvoorbeeld met mijn computerspeakers vergelijk (kleine oude 2.0 JBL's). Klein is hij dan weer wel, voor wat hoort wat dan misschien? Het kan liggen aan mijn te hoge verwachtingen, of aan het feit dat mijne niet helemaal volgens specificatie gebouwd is. Ik 'mis' het stereo effect niet, maar dat kan zijn omdat ik geen referentiemateriaal heb. In de herfstvakantie starten we (hopelijk) met een grote Boominator, dan heb ik wat om te vergelijken
Dit bovenstaande 'probleem' ondervindt gebruiker Shortrope op DIYaudio ook trouwens.
Wesley, de Boominator is 4X 8X
[ Voor 5% gewijzigd door lutkeveld op 21-08-2014 21:54 ]
Wat de inhoud betreft is een Boominator 8X zo groot als een Mini (2^3)
[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 21-08-2014 21:53 ]
Hier wat datums droppen, en daarna in meeting manager proppen en hier het linkje droppenwesleytjuh schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 20:39:
[...]
Wat betreft een meeting, ik ben voor. Moet wel het weer wat beter worden dan hoe het nu is.. Dit forum is eigenlijk niet het geschikte punt om zoiets te regelen geloof ik, maar ik kan even kijken wat de mogelijkheden zijn
.
Wise enough to play the fool
Maar de rest van de week heeft hij lekker tussen 10 en 20 procent volume gehad en veel complimentjes ontvangen. Dus ondanks gebrek aan volume hebben we er wel veel plezier van gehad, al is het maar omdat je er ook rustig op kan zitten.
Mijn keuze om het merk speakers iets uit te drukken in de rest van de kist was volgens mij een juiste, de halve camping liep met van die prut jbl bluetooth speakertjes als een charge en stealth e.d. dus we hoorden er lekker bij.
dit zijn fotos van alle fotos van bijna alle radiokisten die wij gemaakt hebben.
check it out!
http://1drv.ms/1willYf

Dat dus, is bij elke radio het zelfdeZep11 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 11:40:
Geel en rood zijn beide 12V+, zwart is 12V-. Om de radio aan te laten gaan moet je dus geel en rood allebei op de plus van je accu doen, en zwart op de -. (De plus heeft twee draadjes omdat je in je auto niet wilt dat je radio altijd aan staat. Als je zelf de radio aan en uit wil kunnen schakelen is een schakelaar in alleen het rode draadje genoeg. Als het goed is onthoudt je radio dan ook je instellingen.)
Ja, dat

Mijn kratje. Heeft goed geluid en goede bass erin. Tevens is die opgebouwd van een alu frame met daarom heen hout, weegt hierdoor wel (denk ik) iets meer als een standaard kistje. Weegt 6kg
Heeft 1 accu voor de telefoon te laden en 1 accu voor te spelen (beide Li-ion).
Telefoonlader heeft 1500MAH op 12v en werkt met een omvormertje voor 5v
boxenlader heeft 9800MAH op 12v en kan een extra aankoppelen als het nodig is voor een langere periode zonder stroom met een 6800MAH wat het resultaat oplevert voor meer dan 40 uur aan herrie
Ben er zeer tevreden mee, en geluid mag er wezen. Vorige week naar Sziget gegaan ermee en op de camping kreeg ik er veel complimenten over , tevens heeft die de hele week vol gehouden zonder te laden.
Volgend project: Bas kistje voor los erbij
Ziet er goed uit! Heb je nog meer foto's en specificaties? (welke speakers, versterker en omvormer gebruik je etc.) En heb je de kistinhoud berekend voor de speakers? Of heb je gewoon voor dat formaat gekozen?Joey54 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:12:
[afbeelding]
Mijn kratje. Heeft goed geluid en goede bass erin. Tevens is die opgebouwd van een alu frame met daarom heen hout, weegt hierdoor wel (denk ik) iets meer als een standaard kistje. Weegt 6kg
Heeft 1 accu voor de telefoon te laden en 1 accu voor te spelen (beide Li-ion).
Telefoonlader heeft 1500MAH op 12v en werkt met een omvormertje voor 5v
boxenlader heeft 9800MAH op 12v en kan een extra aankoppelen als het nodig is voor een langere periode zonder stroom met een 6800MAH wat het resultaat oplevert voor meer dan 40 uur aan herrie![]()
Ben er zeer tevreden mee, en geluid mag er wezen. Vorige week naar Sziget gegaan ermee en op de camping kreeg ik er veel complimenten over , tevens heeft die de hele week vol gehouden zonder te laden.
Volgend project: Bas kistje voor los erbij
Is er hier iemand die van software weet dat correct "6th order bandpass" behuizingen kan simuleren? WinISD geeft aan dat het dat niet precies kan, maar ik denk dat het wel redelijk precies moet zijn met dit type behuizing. Is er iemand die ervaring heeft met het simmen van dit soort behuizingen, of me misschien op weg kan helpen met wat (externe) informatie?
hornresp kan dit meen ik.Zep11 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 20:54:
Ziet er mooi uit! Heb je misschien een linkje van de profielen die je gebruikt heb? Ik heb ook nog is in mn hoofd gehad zoiets te gaan gebruiken
Is er hier iemand die van software weet dat correct "6th order bandpass" behuizingen kan simuleren? WinISD geeft aan dat het dat niet precies kan, maar ik denk dat het wel redelijk precies moet zijn met dit type behuizing. Is er iemand die ervaring heeft met het simmen van dit soort behuizingen, of me misschien op weg kan helpen met wat (externe) informatie?
Verwijderd
http://www.mh-audio.nl/Bandpass.asp Met deze site moet het wel lukken denk ik, bassbox 6 pro is een software waarmee het ook kan geloof ik!Zep11 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 20:54:
Ziet er mooi uit! Heb je misschien een linkje van de profielen die je gebruikt heb? Ik heb ook nog is in mn hoofd gehad zoiets te gaan gebruiken
Ik heb recent mijn kratradio in elkaar gezet. Er zit nu aan zowel de voorkant als de achterkant een 6x9 speaker en de binnenkant van de krat is helemaal geïsoleerd met dempingsmatten (ook de handvatten). Nu viel mij op tijdens het luisteren dat de bas tonen in de krat zelf tot best wel laag komen, maar zodra de krat helemaal afgesloten is hoor je vrij weinig meer van deze tonen terug.
Nu is mijn vraag of het met een basreflex poort mogelijk is de wat diepere tonen beter tot hun recht te laten komen? Zo ja, weet een van jullie dan ook welke berekeningen nodig zijn om te bepalen wat de diepte en doorsnede van deze poort zou moeten zijn?
Alvast erg bedankt voor de hulp.
-Tom
Verwijderd
Hugy, het is een behoorlijke uitdaging
Verwijderd
Verwijderd
Is het mogelijk om een voeding (5A) en accu (7,2Ah) gelijktijdig op de ta2024 te bevestigen, zonder tussenkomst van een AccuSafe?
Alvast bedankt
Lijkt me prettig om er dan een schakelaartje tussen te stoppen. Onze kist gaat iig raar geluid maken als ik de lader aansluit terwijl-ie aan staat. Andersom vind de accu het wellicht ook niet zo relaxed als je een voeding aanzet, die geen lader is.Raz3r schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:22:
Hallo,
Is het mogelijk om een voeding (5A) en accu (7,2Ah) gelijktijdig op de ta2024 te bevestigen, zonder tussenkomst van een AccuSafe?
Alvast bedankt
Ik zou er een relais tussen zetten, dan schakelt ie automatisch over naar de voeding zodra je deze aansluitRaz3r schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:22:
Hallo,
Alvast bedankt
Flyback diode heb ik er niet tussen, kende het ook nog niet. Is het echt nodig?lutkeveld schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:09:
Zou ik ook doen, een relais+flyback diode kost geen drol en is een gebruiksvriendelijke oplossing.
[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 29-08-2014 15:46 ]
Doel
Een compacte en draagbare behuizing waarover is nagedacht. Bluetooth en usb lader. Accu, voeding en lader ingebouwd.
Inhoud
-2 monacor SP-60/4, 2 Dayton Audio ND16F en bijbehorend filter.
-3.2 Ah loodgel accu
-acculader
-2A voeding
-usb lader
-accusafe
-ta2024 gemod
-bluetooth module (sure 4.0 12v, van accusafe)
-3.5mm jack input
-potmeter, schakelaars, voltmeter.
-formaat: 38x15x15 cm.
Geluid (op gehoor)
Mooi, helder, gedetailleerd en zeer aangenaam. Verrassend krachtig en ruimtelijk geluid in grote kamers en in de buitenlucht. Het nummer 'Private Investigations' van Dire Straits klinkt fantastisch. De lage frequenties zijn matig vertegenwoordigd op laag/gemiddeld geluidsniveau. De beat van een gemiddeld top40 liedje komt wel, zeker op hoge volumes, stevig en indrukwekkend strak over. Plaats deze ervaring in perspectief; de totale behuizing is < 9 liter. Ga geen dancefeesten organiseren met dit apparaat.
Verdere opmerkingen
-De bluetooth module geeft een veel luider audio signaal dan de 3.5mm.
-Ik ben blij dat ik een potmeter heb die de input kan begrenzen.
-Bij afspelen via bluetooth ontstaat er vervorming als het geluidsniveau maximaal staat op de bron (telefoon met bt bijv.). Door dit geluidsniveau te verlagen is de vervorming weg. Het signaal is nog steeds ruim voldoende luid.
-Lichte ruis op speakers bij weinig input. De ruis neemt toe bij afspelen via bluetooth. Gelukkig niet waarneembaar bij afspelen vanaf een beetje fatsoenlijk geluidsniveau.
-Lijmresten vallen in werkelijkheid minder op, maar ik wil ze nog een keer wegwerken.
-De drivers moeten worden vastgelijmd op de brace. Dit deed ik de eerste keer met constructielijm (erg vloeibaar en bruisend) en dat is sterk af te raden. De lijm is in mijn drivers gekropen, met als gevolg dat de cone vast zat na uitharding. Ik kon de drivers weggooien, een dure fout. De tweede keer heb ik epoxy metal van Bison gepakt en ben hier zuinig mee omgesprongen.
-Heel erg tevreden met het resultaat. Geweldig apparaat.

Schakelaars van links naar rechts: accu, versterker en bluetooth, usb-lader. De wipschakelaar naast de volumeknop is voor het schakelen tussen bt en 3.5mm.

Wat we hierboven zien is het enige gedeelte dat nu nog open kan. Het bijbehorende plankje zit hier met schroefjes vast.

Ziet er erg mooi uit! Ben je er lang mee bezig geweest?wlog schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 15:46:
Boominator micro bouw
En zou je een filmpje kunnen maken van de kist in actie
Bedankt voor de antwoorden. Een relais lijkt mij een goede oplossing.Terrz schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 08:54:
[...]
Ik zou er een relais tussen zetten, dan schakelt ie automatisch over naar de voeding zodra je deze aansluit.
Ik heb dit relais gevonden: http://www.conrad.nl/nl/m...o-20-a-14-vdc-507720.html
Is deze geschikt? (Voeding in de kist: 12V 5A)
Sounds like too much voltage...Nutral schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 14:44:
Uit mijn ta2024 is rook gekomen nadat ik de lader van de accu had aangesloten, weet niet precies waar het aan ligt maar ik ga er ook een schakelaar tussen stoppen.
De accu lader geeft een te hoge voltage voor de TA2024. Beter is inderdaad een schakelaar ertussen zodat je acculader en TA2024 nooit tegelijk contact maken.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Verwijderd
maar nu wil ik een xs versiemaken met 2 hele kleine speakertjes en 1 wat grotere en een bluetooth mp3 module maar die heeft 12 volt nodig en omdat ik graag een klein lichtgewicht kistje wil maken heb ik een lichte kleine accu nodig die niet al te duur is weet iemand een goede ??? alvast bedankt
Zelf heb ik laatst ook met het idee zitten spelen, voor een vriend, om van die powerbanks(https://www.google.nl/sea...TF-8#q=powerbank&tbm=shop) voor je telefoon ed te gebruiken als accu. Dan zou je gewoon een micro usb socket in je kist kunnen maken en kan je deze als externe accu gebruiken. Als je er dan twee hebt kan je ze om de beurt laden en gebruiken, of allebei meenemen als je lang gaat spelen. Het nadeel is wel dat je dan een dc-dc converter nodig hebt, want die dingen zijn 5v. Een voordeel is dat het veel in de grote van je kist kan schelen, als je de accu extern gebruikt. Een opbergvakje aan de binnenkant maken kan natuurlijk ook, dat ziet er wel wat strakker uit dan zo'n ding die aan je kist hangt.
Verwijderd
Nu heb ik een pioneer autoradio, ta2024, passief stereo crossover/ filter, luidsprekers van een Sony 2.1 setje, 2weg satelietjes en 16cm subje.
Mijn idee is de autoradio of de ta2024 te gebruiken en een relatief kleine box te bouwen met een volwaardig geluid en voldoende bass. Nu nog kijken voor de voeding.
Mijn kennis in elektronica is beperkt en hoop voor wat hulp hier terecht te kunnen als het nodig is.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2014 14:01 ]
De meeste USB power banks leveren 5V 500mA, sommigen 5V 2A. Zonder verliezen naar 12V geconverteerd betekend dat 12V 0,83A, niet genoeg voor een 12V versterker als een TA2024 dus.Zep11 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 08:47:
Zelf heb ik laatst ook met het idee zitten spelen, voor een vriend, om van die powerbanks(https://www.google.nl/sea...TF-8#q=powerbank&tbm=shop) voor je telefoon ed te gebruiken als accu.
Een RC (3S li-ion / 4S LiFe) pack zal wel werken, zoals Basnew aangeeft. Trouwens Basnew, als je voor een compact kistje wil gaan kan je beter voor een TA2024 oid gaan dan een autoradio vanwege het stukken lagere verbruik (= lager gewicht, of langere speelduur).
Verwijderd
Mijn bedoeling is ook om de TA2024 te gebruiken.
De autoradio daar doe ik wel los iets leuk mee met 2 autoluidsprekers en 220v voeding.
Daar had ik inderdaad nog niet over nagedacht. Maar op zich zou 0,83A genoeg moeten zijn voor een ta2024 toch? Of zou ie het dan in de pieken niet trekken? Het staat nog steeds op mn to-do lijstje om zelf is wat stroom metingen te gaan doen met een ta'tje...lutkeveld schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:05:
[...]
De meeste USB power banks leveren 5V 500mA, sommigen 5V 2A. Zonder verliezen naar 12V geconverteerd betekend dat 12V 0,83A, niet genoeg voor een 12V versterker als een TA2024 dus.
Daar had ik zelf ook al naar gekeken, dit leek mij ook een betere optie. Het is echter een projectje voor een vriend van me, dus de keuze is niet echt aan mij om te maken. Denk dat ik hem aan ga raden om gewoon veel geld in de speakers te steken en dan speakers kopen met een hoog spl en met een 5v versterker beginnen. Evt kan je altijd later nog upgraden naar 12v, dan misschien ook met een interne accu oid.wesleytjuh schreef op donderdag 04 september 2014 @ 15:22:
Eventueel zou je ook een laag vermogen versterker of een MaxAmp kunnen nemen. Die werken wel op 5V. Wel heb je dan maar zo'n 3W per kanaal tot je beschikking, een stuk minder dan wat 15W wat je met 12V zou hebben, maar dat kan in sommige gevallen al voldoende zijn. Met 3W kun je nog een aardig volume neerzetten.
[ Voor 4% gewijzigd door Zep11 op 04-09-2014 15:39 ]
Verwijderd
ik heb altijd begrepen dat als je een mp3 module gebruikt dat je dan geen versterker meer nodig hebtJvS schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:40:
Dat is je bron. Hoe ga je het versterken?
Weet iemand toevallig of er een betaalbare DAB+ module bestaat? Ik zou graag weer een bluetooth/ radio module willen inbouwen, maar met wat meer ontvangst. Die standaard Ebay, DX, etc. FM- modules hebben namelijk een waardeloze ontvangst. (tenzij je de hele dag 100% NL wil luisteren
Bedankt!
Verwijderd
Ik lees overal dat inderdaad die mp3 modules met FM een erg slecht ontvangst hebben.
Zijn er alternatieven?
Of is het een optie om uit een bestaande 'radio' het tuner gedeelte eruit te halen?
http://www.ebay.com/itm/D...ories&hash=item4610a86d9eVerwijderd schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 12:39:
Ik ben ook opzoek naar zo een module, fm radio met eventueel Bluetooth mp3 enz.
Ik lees overal dat inderdaad die mp3 modules met FM een erg slecht ontvangst hebben.
Zijn er alternatieven?
Of is het een optie om uit een bestaande 'radio' het tuner gedeelte eruit te halen?
Maar dit alles kan ook met een smartphone? (internet radio)
@Hierboven, dat is dus zo'n model met erg slechte ontvangst.
[ Voor 15% gewijzigd door wesleytjuh op 05-09-2014 13:46 ]
Verwijderd
Vandaag (gisteren) heb ik wat test gedraaid samen met de autoradio.
De Sony sub en 2 satelietjes op de crossover aangesloten, het klinkt zoals verwacht gelukkig. Volume en bass genoeg.
Maar de satelietjes geven natuurlijk niet een mooi geluidsbeeld ze blijven klein, misschien vervangen voor 2 10cm (auto) luidsprekers voor een iets volwassere sound.
Zou een ta2024 moeite kunnen hebben met zwaardere speakers, filters en kabels enz?
Ik heb geen ervaring met de ta2024 en ga heb morgen het zelfde als de autoradio aansluiten en dan zien we als het mogelijk is.
Verwijderd
Eerst vandaag maar eens alles los aansluiten en kijken hoe het draait.
Eergisteren had ik de TA2024 op 2 Yamaha speakers die een redelijk laag rendement hebben en 90watt. Dat kon de ta2024 ook aan.
Aangezien ik over de Sony speakers weinig weet, 4ohm en de sub werd met Max 120watt aangedreven en de sattelieten met 80watt Max, ik denk dat het rendement wel redelijk hoog is na er op verschillende manieren naar geluisterd te hebben.
Over het formaat en gewicht van de te bouwen kist maak ik mij geen zorgen.
4 ohm speakers zouden het inderdaad prima moeten doen op een TA2024
Verwijderd
Dank je.
Natuurlijk zou je je telefoon kunnen gebruiken maar als ik de radio op het werk een volle dag laat draaien ga ik niet mijn telefoon op aansluiten, daarnaast vind ik dat hij los staand moet zijn (alles in 1)
Verwijderd
Zou ik deze als accu voor mijn mini kistje gebruiken met ta2024 en mp3 module?
Zo ja hoe kan ik hem aansluiten ???
[ Voor 7% gewijzigd door lutkeveld op 06-09-2014 20:41 ]
Verwijderd
Met de auto radio merkte ik dat hij bij de lage tonen op hoog volume moeite had maar de TA2024 niet, ik sta wederom te kijken wat dat kleine ding presteert.
Verwijderd
Oke dankjewel en hoelang zou ik eventueel kunnen spelen dan met een bluetooth mp3 module ???lutkeveld schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 20:38:
Nee, die heeft een te laag voltage. Een li-ion cel is minimaal 3v, normaal 3,7v, maximaal 4,2v. Een TA2024 werkt lekker op 9 tot 13 volt, daar heb je 3 cellen in serie voor nodig (3S). Dat komt neer op minimaal 9v, gemiddeld 11,1v en maximaal 12,6v. Zoiets bijvoorbeeld. Rood en zwarte kabels zijn bruikbaar voor het ontladen, de plug is voor opladen.
Ik beschik over deze crossover (MTX RT-X01A):

Ik heb een aantal vragen m.b.t. het aansluiten van de crossover.
Het plan is om 2x autospeakers en 1x subwoofer aan te sluiten in mijn kist d.m.v. 2x TA2024 en de crossover. Mijn vraag is wat ik op de "Low Z input" moet aansluiten en of dit überhaupt noodzakelijk is.
De Hi-pass output wordt aangesloten op de TA2024 met de autospeakers. De Low-pass op de TA2024 met uiteraard de subwoofer. Power op de + van de accu en de ground op de -. De remote gaat naar één van de TA2024 zijn +. Klopt dit?
Volgens mij kun je de "Low Z" onbenut laten, ik zou gewoon de input via de tulp laten verlopen.Raz3r schreef op maandag 08 september 2014 @ 18:30:
Hallo,
Ik beschik over deze crossover (MTX RT-X01A):
[afbeelding]
Ik heb een aantal vragen m.b.t. het aansluiten van de crossover.
Het plan is om 2x autospeakers en 1x subwoofer aan te sluiten in mijn kist d.m.v. 2x TA2024 en de crossover. Mijn vraag is wat ik op de "Low Z input" moet aansluiten en of dit überhaupt noodzakelijk is.
De Hi-pass output wordt aangesloten op de TA2024 met de autospeakers. De Low-pass op de TA2024 met uiteraard de subwoofer. Power op de + van de accu en de ground op de -. De remote gaat naar één van de TA2024 zijn +. Klopt dit?
Plus accu > plus crossover
Min accu > min crossover
De remote kun je een schakelaar tussen zetten, de crossover gaat pas aan als er stroom op de romote staat. Normaliter trek je een remote kabel vanaf je autoradio, zodat de crossover aangaat zodra je je autoradio aan zet.
Zie anders mijn schema ook even. Mijn ontwerp komt redelijk overeen met de kist die jij wilt gaan maken. Enige wijziging die niet op het schema staat is ene aan/uit knop voor de bluetooth module. Verder wil jij gaan schakelen tussen twee stroombronnen, dus kun je één relais weglaten.
Wat voor subwoofer ga je gebruiken? En heb je al wat ontwerpen om te laten zien? Ben wel benieuwd
Bedankt voor je reactie, duidelijk schema! Ik denk dat ik er wel uit ga komen.Terrz schreef op maandag 08 september 2014 @ 19:35:
[...]
Volgens mij kun je de "Low Z" onbenut laten, ik zou gewoon de input via de tulp laten verlopen.
Min accu > min crossover
De remote kun je een schakelaar tussen zetten, de crossover gaat pas aan als er stroom op de romote staat. Normaliter trek je een remote kabel vanaf je autoradio, zodat de crossover aangaat zodra je je autoradio aan zet.
Zie anders mijn schema ook even. Mijn ontwerp komt redelijk overeen met de kist die jij wilt gaan maken. Enige wijziging die niet op het schema staat is ene aan/uit knop voor de bluetooth module. Verder wil jij niet gaan schakelen tussen verschillende stroombronnen, dus kun je het relais gedeelte weglaten.
Wat voor subwoofer ga je gebruiken?
Welke subwoofer ik wil ben ik nog niet helemaal over uit, waarschijnlijk de Dayton SD215a.
Een andere optie is de Skytec SP800, http://www.bax-shop.nl/8-...watt/product-details.html
Welke zou jij mij aanraden? Het prijsverschil is aanzienlijk..
[ Voor 8% gewijzigd door Raz3r op 09-09-2014 15:57 ]
Verwijderd
Vandaag mijn 2e kistradio helemaal compleet gemaakt
Het heeft even geduurd maar het resultaat mag er van mij zijn. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden
Onderdelen:
- TA2024
- (2x) Pioneer TS-G3123i
- 7.2Ah loodgelaccu
- 5V relais
- Arduino uno
- MP3 decoder
- Aluminium box
- Accu controle (onder de 11.4V schakelt de accu uit)
- Batterij level indicatie (edge lit plexiglas met blauwe heldere leds)
- Bluetooth, USB, SD, AUX
- RGB led sign (veranderd geleidelijk aan van kleur)
- Batterij status logging via arduino terminal

Foto's:

Verwijderd
Dankjewellutkeveld schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:33:
Wow, die ziet er echt geweldig uit! Erg goed gelukt met dat edge-lit plexi. Werkt de MP3-module naar behoren? Waarvoor is de schakelaar helemaal links?
De MP3 module werkt boven verwachting goed. Alleen de FM functie werkt niet echt lekker.
En dat schakelaartje op links is voor het schakelen tussen opladen en afspelen.
Verwijderd
Dankje! De aluminium box is een eigen ontwerp en ik heb hem ook zelf geproduceerd.JvS schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 19:01:
Dat ziet er erg mooi uit! Waar heb je die aluminium box vandaan?
Maar dat is een persoonlijke smaak, project is meer dan geslaagd
Blefke
Edit: Ziet er erg gaaf uit TomBonen! Heel erg mooi en strak! Betekend edgelit plexiglas trouwens dat je er doorheen kan kijken als het lichtje niet schijnt? Ook erg mooi gedaan, dat je initialen erin staan.
[ Voor 13% gewijzigd door Zep11 op 10-09-2014 18:58 ]
(Een 100w 4ohm versterker kan ook gewoon toch? Liever niet, dat wordt wel een hele zware accu, maar even voor t idee.)
Zeker, maar bedenk wel dat bij 8 ohm dit ongeveer de helft is ~50W. En dat dit pas bij zo'n 30V is. Met 2 accu's in serie zit je met volle accu's op zo'n 26V, goed voor iets van 40W per kanaal in 8 ohmZep11 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 19:13:
Oke, bedankt! Dan kan ik nu wat gerichter gaan zoeken
(Een 100w 4ohm versterker kan ook gewoon toch? Liever niet, dat wordt wel een hele zware accu, maar even voor t idee.)
Het liefst heb ik een versterker van 8 ohm 50 watt. Het zijn namelijk 8ohmige speakers, dus anders is het slechts ~25watt per kanaal.djrednas schreef op woensdag 10 september 2014 @ 19:21:
@zep11:
Zelf gebruik in in mijn krat een 4x100W versterker van sure-hifi. nooit ontevreden geweest, dus misschien is dit iets voor jou?
linkje
ook als kit verkrijgbaar:
linkje
of toch liever 6 ohm?:
linkje
Ja dat bedoelde ik precies.wesleytjuh schreef op woensdag 10 september 2014 @ 19:29:
[...]
Zeker, maar bedenk wel dat bij 8 ohm dit ongeveer de helft is ~50W.
Edit:
http://www.aliexpress.com...-Radiator/1823318937.html
Ik heb deze gevonden, of zouden jullie me echt een merk-versterker aanraden? (Gebruikt dezelfde chip als de sure TK2050, volgens mij.)
Wat voor accu zouden jullie me aanraden om te gebruiken? Ik wil gewoon n stekkertje kunnen inprikken om te laden, en een voltmeter om af te lezen hoe vol de accu nog is. Denk wel een protectie om diepontlading te voorkomen. Wil het liefst wel een lithium accu, maar vind het nog al een gedoe met al die types en t laden klinkt ook ingewikkeld enzo. Iemand die me misschien de goeie kant op kan richten met een goed advies?
[ Voor 22% gewijzigd door Zep11 op 10-09-2014 21:05 ]
dit is een beetje teveel van het goedeZep11 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 19:44:
[...]
Het liefst heb ik een versterker van 8 ohm 50 watt. Het zijn namelijk 8ohmige speakers, dus anders is het slechts ~25watt per kanaal.
linkje
[ Voor 23% gewijzigd door djrednas op 10-09-2014 21:23 ]
Je bedoeld waarschijnlijk; 'op een versterker die met een 4 ohm belasting overweg kan'. Anway, het verschil tussen 8 en 4 ohm is slechts 3db. Natuurlijk, alle beetjes tellen. Voor 50w per speaker heb je met een 8 ohm belasting 30 (!) volt nodig. Als je bereidt bent om speeltijd in te leveren voor meer output zou ik met twee 7ah SLA's in serie gaan. Geeft iets van 30W per speaker en 7 uur speeltijd op vol volume.Zep11 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 18:55:
maar ik vind het eigenlijk zonde dat dat 8 ohmige speakers zijn op een 4 ohm versterker.
Je kan een 12/24v schakelaar maken, het verbruik (en vermogen natuurlijk) van bijv een TK2050 is stukken lager op 12v. Dus dan kan je kiezen tussen parallel (14ah 12v) of series (7ah 24v).
Nadat ik met mijn vriend een volledige boominator heb gebouwd ga ik waarschijnlijk zelf ook zo'n soort setup gebruiken voor een Halfinator. Dan draai ik hem een kwartslag, plaats de handvaten/BR poorten aan de zijkanten en stop de electronica in de zelfde ruimte als de speakers. Wel het volume vergroten, afhankelijk van hoeveel electronica je er in stopt.
Wow, dit is een heel mooie kist! Zeker een van de mooier afgewerkte kisten die ik in de geschiedenis van dit forum voorbij heb zien komen.Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:26:
Hallo,
Vandaag mijn 2e kistradio helemaal compleet gemaakt
Het heeft even geduurd maar het resultaat mag er van mij zijn. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden![]()
(rest van verhaal)
Eigenlijk wilde ik wachten totdat ik mijn kist verder afhad voordat ik hier een update zou posten, maar voordat jullie mij helemaal vergeten zijn post ik toch nog even wat.
Ik zit ondertussen aan mijn zevende kist-ontwerp te werken, waarvan tot nu toe enkel concept 1 en 2 ooit werkelijk gebouwd zijn (en nu dus 7 weer). Het ontwerp is gemaakt in SolidWorks en ik heb mij laten inspireren door het volgende ontwerp:

Mijn ontwerp in SolidWorks is als volgt geworden:

(Voorzijde met de speakergrill)

(Detailfoto van het bedieningspaneel)
De plastic delen (speakergrill en het bedieningspaneel) ga ik hier op de TU lasersnijden.
Op het moment ben ik, op de momenten dat ik tijd over heb, bezig met de bouw van de kist. Hieronder een aantal foto's van de vorderingen:

(Vorige week)

(Vandaag)
Een aantal dingen wijken wat af van mijn ontwerp in SolidWorks. De speaker heeft een geraamte gekregen om deze te verstevigen, achter de grill zal speakerdoek komen om de (in mijn ogen lelijke) autospeakers te verbergen, er zal een handvat op de kist komen om deze makkelijk te kunnen vervoeren en de kist zal, op de voor- en achterkant na, bekleed worden met een dunne laag foam waarover heen stevige stof zal komen. Ook zit ik nog te twijfelen of ik de LED VU-meter in mijn kist in ga bouwen.
Als ik weer vorderingen/vragen heb zal ik weer eens een bericht plaatsen hier
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
mja ik heb ook 2 linkerhanden
Wat jij nu zegt was ik inderdaad precies van plan, had dat met die accus zien staan op de boominator wiki, en vond dat een heel goed plan.lutkeveld schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:53:
[...]
Je bedoeld waarschijnlijk; 'op een versterker die met een 4 ohm belasting overweg kan'. Anway, het verschil tussen 8 en 4 ohm is slechts 3db. Natuurlijk, alle beetjes tellen. Voor 50w per speaker heb je met een 8 ohm belasting 30 (!) volt nodig. Als je bereidt bent om speeltijd in te leveren voor meer output zou ik met twee 7ah SLA's in serie gaan. Geeft iets van 30W per speaker en 7 uur speeltijd op vol volume.
Je kan een 12/24v schakelaar maken, het verbruik (en vermogen natuurlijk) van bijv een TK2050 is stukken lager op 12v. Dus dan kan je kiezen tussen parallel (14ah 12v) of series (7ah 24v).
Ziet er heel erg mooi uit mathieu! Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.
Van die skytec kan ik geen parameters vinden, voor 2 tientjes kan het ook niet veel zijn. Die gevoeligheid kun je met een korrel zout nemen, en het aantal liters wat deze nodig zal hebben om fatsoenlijk bas te produceren zal wel hoog zijn. Niet echt een aanrader dus.Raz3r schreef op maandag 08 september 2014 @ 19:41:
[...]
Bedankt voor je reactie, duidelijk schema! Ik denk dat ik er wel uit ga komen.
Welke subwoofer ik wil ben ik nog niet helemaal over uit, waarschijnlijk de Dayton SD215a.
Een andere optie is de Skytec SP800, http://www.bax-shop.nl/8-...watt/product-details.html
Welke zou jij mij aanraden? Het prijsverschil is aanzienlijk..
De dayton heeft zichzelf bewezen, ik heb m zelf ook in een kist zitten en hij bevalt goed. Je moet geen superdikke borstkasdreunen verwachten, maar op hogere volumes beukt ie wel lekker door!
Het ligt er allemaal even aan hoe groot je je kist wil maken, en welke speakers je gaat gebruiken om de sub aan te vullen in het midden-hoog.
Verwijderd
Ik ga een 16cm Subwoofertje gebruiken, krachtig genoeg.
Dit topic is gesloten.
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink