Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.277 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:08
Nee de ground moet op beide linker pinnen, dus van de onderste rij en bovenste rij, doorgelust.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06-2024
Hé wesley thanks voor de hulp de draden zo solderen heeft helemaal geholpen en nu werkt het helemaal prima.

Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:58
Over accu's en verbruik gesproken, ik zat eens even te kijken naar de beste opties die ik heb om mijn bier en spek en ei te koelen op het aankomende festival. Ik heb een Mobicool W35 koelbox, specificaties zijn: 12V 230V 4A peltier element.

Nu zat ik te denken, als ik een accu kan bemachtigen die het 3 dagen uit kan houden, ben ik het snelst van alle gedoe af. Geen droogijs, geen zonne energie nodig. Gewoon dat ding vooraf opladen, aansluiten en klaar.

Nu is mijn vraag, dat ik een 12V loodaccu nodig heb is zeker, maar hoeveel vermogen heb ik nodig voor 3 dagen? Zou iemand me uit kunnen leggen hoe het berekent wordt, en of ik verder nog iets nodig heb (accusafe) of een andere beveiliging.

mijn dank is groot.

_/-\o_ d:)b _/-\o_

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Ik las in een review dit:
However, and I am very glad to have discovered this problem sufficiently far in advance, the coolbox is advertised as having a "Battery Monitor" which, it is claimed, switches the device off if there is a danger of flattening the car's battery so that it would not be able to start the engine. The manual states that this cut-off should operate at 11.7 volts (plus or minus 0.2 volts).

My experience with this particular device is that the Battery Monitor cuts off the supply to the coolbox immediately the car's engine is switched off, even though the auxiliary supply socket (cigarette lighter) remains live. Tests with a simple multi-meter confirm that there is well in excess of 12 volts available.
Verder verbruikt hij zo'n 4Ah per uur op 12v. Dus dan heb je 4 x 72uur = 288Ah capaciteit nodig... Droog ijs lijkt me toch een betere oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
loewie1984 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:33:
Over accu's en verbruik gesproken, ik zat eens even te kijken naar de beste opties die ik heb om mijn bier en spek en ei te koelen op het aankomende festival. Ik heb een Mobicool W35 koelbox, specificaties zijn: 12V 230V 4A peltier element.

Nu zat ik te denken, als ik een accu kan bemachtigen die het 3 dagen uit kan houden, ben ik het snelst van alle gedoe af. Geen droogijs, geen zonne energie nodig. Gewoon dat ding vooraf opladen, aansluiten en klaar.

Nu is mijn vraag, dat ik een 12V loodaccu nodig heb is zeker, maar hoeveel vermogen heb ik nodig voor 3 dagen? Zou iemand me uit kunnen leggen hoe het berekent wordt, en of ik verder nog iets nodig heb (accusafe) of een andere beveiliging.

mijn dank is groot.

_/-\o_ d:)b _/-\o_
Vrij simpel in dit geval. Even uitgaande van een zonnige dag waardoor je koelkastje continu op vol vermogen moet draaien zal deze 4A continu gebruiken. 3 dagen a 24 uur per dag kom je op 72 uur. 72 uur * 4A = 288Ah. Dat zijn 4 flinke autoaccu's Waarschijnlijk wat teveel van het goede dus. Wat je misschien beter kunt doen is zorgen dat je het echte verbruik van je koelbox meet met een multimeter, maar wel in zonnige omstandigheden. Wellicht blijkt het verbruik in de praktijk lager (of juist hoger) te zijn, en moet je dus op zoek naar een andere accu dan een 288Ah accu.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Zou zoiets continu werken? Lijkt mij dat het koelelement om het kwartier even aan gaat om op streeftemperatuur te blijven. Inderdaad even het werkelijke verbruik meten.

[ Voor 5% gewijzigd door lutkeveld op 25-07-2014 21:56 ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:58
Helder, thanks. Ik ga meten :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
En ik zou dus even testen of hij het überhaupt wel doet op een accu in verband met de ingebouwde beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:52:
Zou zoiets continu werken? Lijkt mij dat het koelelement om het kwartier even aan gaat om op streeftemperatuur te blijven. Inderdaad even het werkelijke verbruik meten.
Met een normale koelkast die genoeg koelcapaciteit heeft wel, maar zo'n peltier koelkast kan vaak maar tot een max buitentemperatuur het drinken koud houden, boven die temperatuur staat hij continu aan, en zal de ingestelde temperatuur niet meer gehaald worden. Met het weer van de afgelopen dagen zou het verbruik dus zeer hoog kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 25-07-2014 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op het gebied van kist en kratradio's, maar ik heb een klein probleem met mijn kistradio.
Voor mijn kistradio gebruik ik 2 x 220w Kenwood speakers, 1x 7,2 Ah loodaccu en een versterker van lvpin LP-838.

Als ik alles aansluit werkt het zoals het zou moeten, maar er komt flinke ruis van de beide boxen af. Wanneer ik een box los maak dus de versterker maar 1 box laat afspelen heb ik vrij weinig last van de ruis.

Als beide boxen tegelijk aanstaan doen ze het goed bij een laag geluidsniveau en bij een hoog geluidsniveau. In het tussengebied heb ik last van veel ruis.

Mijn vraag is waardoor de ruis wordt veroorzaakt? Komt dit doordat de versterker te zwak is of van slechte kwaliteit of kan het ook aan mijn boxen liggen? De boxen zijn al redelijk oud en ook niet van de beste kwaliteit maar het ruisniveau is wel storend hoog als ik beide boxen tegelijk heb aangesloten op een gemiddeld volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jornpeters
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-11-2020
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje mijn eigen kistradio, nu ben ik er erg tevreden over, ik heb alleen een vraagje.

de speakers die ik heb gebruikt heb, hebben geen speakergrill. ( gekocht bij kringloop ) de diameter van de speaker is 15 cm, en speaker + schroefrand is 17 cm. Nu is mijn vraag, weet iemand waar ik de goede maat speaker grill kan kopen? Heb al veel rond gekeken op Conrad.nl en ebay maar de maten zijn telkens anders,

ik heb de speaker achter het hout gemonteerd, dus het maakt niet uit welk soort grill het is, als de diameter maar klopt.

dus weet een van jullie een goede online shop? ( of nog beter, een linkje naar de passende grill) dan zou dat erg tof zijn!

Alvast bedankt,

Wessel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25
jornpeters schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 10:34:
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje mijn eigen kistradio, nu ben ik er erg tevreden over, ik heb alleen een vraagje.

de speakers die ik heb gebruikt heb, hebben geen speakergrill. ( gekocht bij kringloop ) de diameter van de speaker is 15 cm, en speaker + schroefrand is 17 cm. Nu is mijn vraag, weet iemand waar ik de goede maat speaker grill kan kopen? Heb al veel rond gekeken op Conrad.nl en ebay maar de maten zijn telkens anders,

ik heb de speaker achter het hout gemonteerd, dus het maakt niet uit welk soort grill het is, als de diameter maar klopt.

dus weet een van jullie een goede online shop? ( of nog beter, een linkje naar de passende grill) dan zou dat erg tof zijn!

Alvast bedankt,

Wessel
Dus de schroefrand zit achter het hout en het gat waar de grills voor moeten is 15cm?

zoiets dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jornpeters
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-11-2020
Terrz schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:36:
[...]

Dus de schroefrand zit achter het hout en het gat waar de grills voor moeten is 15cm?

zoiets dus?
Precies zoals je beschrijft ja, het gat is 15 cm. ik zoek alleen wel een iets mooier afgewerkte grill, ongeveer zoals deze. hier staat aangegeven voor een speaker van 150 mm. Past deze over mijn speaker gat of niet?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Afgelopen week ook wat vooruitgang gemaakt met mijn kist.
Sub (dayton SD215-88) dreunt wel lekker, maar gaat niet loeihard.
Zit momenteel in een 22.5 liter kistje getuned op 55hz (11cm basspijpjes). De pijpjes zitten nog los zodat ik nog kan experimenteren met verschillende lengtes.

Nu nog bezig met het inbouwen & solderen van alle elektronica en kabels (wat een werk :-( )
Compartimentje/vakje van de crossover moet nog gemaakt worden.

Ennnn natuurlijk een paar foto's!

Afbeeldingslocatie: http://imghost.nl/download/kist%201.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imghost.nl/download/kist%202.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imghost.nl/download/kist%203.jpg

Kist is 52x30x32 cm (ongeveer) en bijna geheel gemaakt van 12mm multiplex(geschroefd en gelijmd). De voorplaat waar de speakers in komen/zitten is van 15mm MDF. Deze zou eerst ook gemaakt worden van 12mm multiplex, maar dit was toch wel erg dun om de woofer back-to-front(of hoe je het ook maar noemt) te monteren. Met 15mm MDF kon de woofer met goeie dikke schroeven vast gezet worden met een randje kit er omheen.

Edit: Wat kan ik als max aanhouden qua air velocity? Ik kom nu op 13.5 m/s bij 15 watt. Hoe hoger ik ga tunen, des te hoger wordt de air velocity.

[ Voor 73% gewijzigd door Terrz op 28-07-2014 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
op het gebied van air velocity is 14m/s over het algemeen de grens. het helpt wel als je flanged poorten hebt maar hog hoger de snelheid hoe beter je het gaat horen. ik pak zelf altijd 14m/s als grens en heb eigenlijk zelfde last van poortruis, ja oke als je ziekelijkhard met een toongenerator op de resonantie frequentie gaat zitten is het altijd wel mogelijk;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
Hé Tweakers,
Ik heb nog een klein vraagje.
Voor mijn kistradio heb ik nog een bluetooth usb stick gekocht.(om precies te zijn h-163)
De usb stick doet het goed als hij in het stopcontact zit met een adapter.
Om hem te laten werken in mijn 12v circuit heb ik een simpele 12v naar 5v regulator gekocht (zo eentje met 3 pinnetjes en aan de bovenkant zo'n plaatje met in het midden een gat).
De out heb ik gesoldeerd aan een female usb jack.

Het probleem nu is dat als ik hem via het 12v circuit draai hij het wel doet en ik ook geluid kan afspelen maar hij geeft constant piepjes enzo.
Ik heb het voltage opgemeten van de output en dat was 5.12 volt. Ik weet niet of dit teveel is of dat het ligt aan de 2 ampère limiet. Ik zag dat in een youtube filmpje iemand een buck step down converter gebruikte alleen voordat ik die aanschaf moet ik weten of het probleem aan het voltage of aan het ampère ligt.

Ik hoop dat jullie mij met deze informatie mij kunnen helpen.

Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

MaXxXx schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:57:
Het probleem nu is dat als ik hem via het 12v circuit draai hij het wel doet en ik ook geluid kan afspelen maar hij geeft constant piepjes enzo.
Dat had ik ook, toen werd ik er hier op gewezen dat ik een groundloop filter nodig had. Nu heb ik nog wel piepjes, maar alleen als mijn iPhone verbinding heeft met de BT en nog geen muziek aan het afspelen is.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Terrz, ziet er goed uit, waarschijnlijk zal de bas nog wel wat verbeteren als de boel luchtdicht is en de buisjes er vast in zitten.

Nelsch, voor buitengebruik kan je wel een stuk hoger voordat het hoorbaar wordt (in mijn ervaring tenminste). 25m/s was bij mij bijvoorbeeld amper hoorbaar.

Acolyte, Zijn de piepjes ook hoorbaar tijdens het spelen? Dat die stickjes zachte piepjes geven als ze geen signaal doorkrijgen is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

lutkeveld schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:47:
Acolyte, Zijn de piepjes ook hoorbaar tijdens het spelen? Dat die stickjes zachte piepjes geven als ze geen signaal doorkrijgen is normaal.
Ja klopt, het is alleen als er nog geen muziek speelt, dus daarna niet meer aanwezig. Wel heel raar om te horen, maar ik los het tegenwoordig altijd op door eerst verbinding te maken en Spotify te starten terwijl ik de volumeknop uit heb staan. Dan horen andere mensen het niet, dat is het belangrijkste :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20
Terrz schreef op maandag 28 juli 2014 @ 09:00:
Afgelopen week ook wat vooruitgang gemaakt met mijn kist.
Ziet er mooi uit! Goede vooruitgang.

Heb je de beschikking over meetspullen? Zo ja, near field respons al gemeten van je sub om te zien of het overéén komt met simulatie? De poorten zien er wat klein uit, wat is de diameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
Waar zou je op moeten letten als je een ground loop filter koopt?

Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaXxXx schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:57:

Ik hoop dat jullie mij met deze informatie mij kunnen helpen.

Max
Ehhh, Volgens je omschrijving denk ik dat je een LM7805 TO220(3 pintjes) hebt gebruikt, het is bij een LM78xx belangrijk dat je de IN en OUT voorziet van een Condensator.
De condensatoren voorkomen oscillatie van de LM7805, deze oscillatie hoor jij nu terug op jou audio signaal van de bluetooth stick.

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/359x225q90/910/9gJyq6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Jag schreef op maandag 28 juli 2014 @ 18:20:
[...]

Ziet er mooi uit! Goede vooruitgang.

Heb je de beschikking over meetspullen? Zo ja, near field respons al gemeten van je sub om te zien of het overéén komt met simulatie? De poorten zien er wat klein uit, wat is de diameter?
Geen enkele meet apparatuur tot mijn beschikking :p.
Pijpjes zijn gemaakt van 50mm afvoerpijp (binnen diameter ongeveer 47mm).

Lengte is nu 11cm. Wil nog testen met 10 cm & 9 cm.

Kist is zo goed als luchtdicht: alles geschroefd met kit er tussen en bovenkant zit geschroefd met tochtstrip er tussen. De pijpjes zitten er erg strak in, dus daar ontsnapt weinig lucht langs.

De eerder genoemde 13.5 m/s air velocity is met 15 watt vermogen, maar 15 watt is natuurlijk @ 4 ohm. De sub is 8 ohm, dus dan kan de ta2024 maximaal 10 watt leveren. Zelfs met een pijpje van 9 cm blijf ik dan onder de 14 m/s.

Ik ga gewoon luisteren wat het beste klinkt, audiofiel hoeft het niet mooi te zijn. Zolang het maar een lekkere "drum/basskick" geeft met techno en foute jaren 90's euro dance zijn wij tevreden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Maar je gebruikt wel 2 kanalen, waardoor het weer verdubbeld. Al is 10W op 8 ohm wat optimistisch, zal eerder 7-8W zijn met <1% vervorming. Zit je dus weer op die 14-16W :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik met een MP3 module van Dealextreme het volume van een TA24 regelen of moet ik hiervoor een potmeter ertussen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
wesleytjuh schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 09:45:
Maar je gebruikt wel 2 kanalen, waardoor het weer verdubbeld. Al is 10W op 8 ohm wat optimistisch, zal eerder 7-8W zijn met <1% vervorming. Zit je dus weer op die 14-16W :P
Ah, dus ik moet in WinISD wel 15 watt invullen? :P

Tussen 9 & 11 cm lijkt in eerste instantie niet veel verschil te zitten.

Afbeeldingslocatie: http://imghost.nl/download/Schermafdruk%202014-07-29%2010.25.23.png

Afbeeldingslocatie: http://imghost.nl/download/Schermafdruk%202014-07-29%2010.25.43.png

Hoe kan ik (goedkoop) meten of de kist ook daadwerkelijk de gesimuleerde response geeft?
Ben wel benieuwd namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
lutkeveld schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:47:
Terrz, ziet er goed uit, waarschijnlijk zal de bas nog wel wat verbeteren als de boel luchtdicht is en de buisjes er vast in zitten.

Nelsch, voor buitengebruik kan je wel een stuk hoger voordat het hoorbaar wordt (in mijn ervaring tenminste). 25m/s was bij mij bijvoorbeeld amper hoorbaar.

25m/s is heel erg hoog, ik ken me absoluut niet voorstellen dat je 25m/s niet hoorde suisen... Heb namelijk al een keer meegemaakt dat 17m/s duidelijk hoorbaar was, en dat was nog wel een gebogen poort waarbij je minder last hebt van eerste poort resonantie ruis...

@terzz
de goedkoopste manier is bij iemand langs gaan die die aparatuur al heeft, ander is de umik-1 de goedkoopste optie zonder aan zelfbouw te hoeven beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
nelsch schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:16:
[...]

25m/s is heel erg hoog, ik ken me absoluut niet voorstellen dat je 25m/s niet hoorde suisen... Heb namelijk al een keer meegemaakt dat 17m/s duidelijk hoorbaar was, en dat was nog wel een gebogen poort waarbij je minder last hebt van eerste poort resonantie ruis...

@terzz
de goedkoopste manier is bij iemand langs gaan die die aparatuur al heeft, ander is de umik-1 de goedkoopste optie zonder aan zelfbouw te hoeven beginnen.
75 euro vind ik echt echt te duur, is zelfbouw veel werk? En wat zijn daar de kosten van?

Ik woon in Friesland (nabij Heerenveen), ver weg van iedere tweaker met meetapparatuur dus :+

@ Nelsch ik kom niet zit zo rond de 13 a 14 m/s als ik het zo simuleer. In de test heb ik ook geen poortruis gehoord op maximaal volume.

[ Voor 7% gewijzigd door Terrz op 29-07-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
Terrz schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:24:
[...]

75 euro vind ik echt echt te duur, is zelfbouw veel werk? En wat zijn daar de kosten van?

Ik woon in Friesland (nabij Heerenveen), ver weg van iedere tweaker met meetapparatuur dus :+

@ Nelsch ik kom niet zit zo rond de 13 a 14 m/s als ik het zo simuleer. In de test heb ik ook geen poortruis gehoord op maximaal volume.
bij zelfbouw heb je een diy mic nodig, een phantom voeding vaak, en een goede geluidskaart etc, Hier is er veel over te lezen van de ervaringen van anderen.

13 a 14m/s is ook perfect;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanfunnyQ
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06-2024
Ik heb geen idee of dit al een keer is langsgekomen. Een tijd geleden heb ik een kistradio gemaakt met, helaas, de speakers tegenover elkaar(magneten wijzen naar elkaar) in een gesloten kist van ongeveer 10 liter ipv de aangegeven 25 liter per stuk. Heeft dit tegenover elkaar plaatsen invloed op de kwaliteit van de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Misschien bedoel je een Isobaric setup? Als je 2 luidsprekers samen laat werken volgens deze methode kun je de grootte van de kist halveren. Op de geluidskwaliteit heeft het volgens mij niet zo heel veel invloed. Echter is het qua vermogen een tamelijk inefficiënt ontwerp.

Of bedoel je meer de setup zoals in de boominators? Daar kunnen enkele andere forum lieden hier meer over vertellen :)

edit: Gezien je reactie (nog eens een keer goed gelezen) ga ik eigenlijk uit van de 2e.

[ Voor 7% gewijzigd door Aapenootjes op 29-07-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanfunnyQ
Het gaat dan om deze opbouw (http://i62.tinypic.com/zmcti1.jpg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Tegen over elkaar op die manier heeft volgens mij geen invloed. Dat ze samen in dezelfde kist/ruimte zitten geeft wel weer een 3db boost als het goed is. Magneet tegen magneet heeft ook effect, maar hoe en wat ben ik ook niet genoeg thuis in.

De kist is wel veel te klein om fatsoenlijke laagweergave te krijgen met zulke speakers. (zijn gewoon 6x9 auto speakers toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanfunnyQ
Ja inderdaad, de laagweergave is nou niet echt mooi. Als ik ze gewoon naast elkaar zet( zeg maar waar de versterker nu zit en er een tussenschot in maak. Zou de basweergave beter worden? Of is dit het door de beperkte ruimte?

edit: Als dit niet kan, is het dan mogelijk om bijvoorbeeld een baspoort in te bouwen(kan dit alleen als de speakers naast elkaar zitten ipv dat ze nu zitten?)

[ Voor 42% gewijzigd door DaanfunnyQ op 29-07-2014 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Beperkte ruimte geloof ik. 2 drivers in 1 grote ruimte of 2 drivers in 2 ruimtes met de halve inhoud maakt volgens mij tamelijk weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanfunnyQ
Wat zou ik,met het gelijk houden van de afmetingen van de kist, het best kunnen doen om de beste basweergave te krijgen? Met bijv. baspoort, tussenschot, anders plaatsen speakers, extra dempingsmateriaal?

Ik vind de afmetingen van de kist perfect, daarom zou ik die graag hetzelfde houden. Maar misschien zijn met de aanpassingen van hierboven een nog betere basweergave te bereiken?

[ Voor 71% gewijzigd door DaanfunnyQ op 29-07-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
DaanfunnyQ schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 15:34:
Wat zou ik,met het gelijk houden van de afmetingen van de kist, het best kunnen doen om de beste basweergave te krijgen? Met bijv. baspoort, tussenschot, anders plaatsen speakers, extra dempingsmateriaal?

Ik vind de afmetingen van de kist perfect, daarom zou ik die graag hetzelfde houden. Maar misschien zijn met de aanpassingen van hierboven een nog betere basweergave te bereiken?
Tenzij de parameters bekend zijn is het onmogelijk om een baspoort te berekenen. Ik denk dat je met een setje kleinere speakers (zoals de jbl CS5 een veel beter resultaat haalt. Die ovaaltjes zijn bedoeld voor in een kofferbak van 200 liter, je krijgt er gewoon nooit fatsoenlijk geluid uit met zo'n klein kistje.

Die CS5's in een gesloten (dus zo luchtdicht mogelijk!) kistje van 10 liter geeft een Qtc van 1.2, wat wel lekker is buiten. Ik heb zelf een kistje van 12 liter met die speakers als tijdelijk kistje mee gehad naar een festivalcamping, en dat klonk echt wel goed voor dat kleine formaat (kistje wel op de grond zetten!). Lage frequenties een beetje geboost op mijn telefoon en we knalden het hele veld over. Dat was dan ook nog met een TA2024 versterker, jij hebt zo te zien een dikke auto versterker in je kistje die nog veel meer vermogen kan leveren waardoor het allemaal nog harder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanfunnyQ
Ik moet een beetje op de kosten letten, dus nieuwe speakers zitten er niet in. De versterker is inderdaad redelijk goed(jbl gt5 a402). Maar ik hoop eigenlijk met dezelfde spullen verder te kunnen.
Zou de baspoort dan nog enige zin hebben met de huidige plaatsing van de speakers, of moeten ze dan dezelfde kant op richten?

Gegevens voor de baspoort zijn bekend, alleen heb ik werkelijk waar geen idee wat ik daarmee moet.
Bl(t-m) 4.64
DCR(ohms) 2.35
Mms(g) 23.00
Sd(sq cm) 224.0
Cms(micrometer/N) 323
Vas(l) 22.76
Fs (Hz) 58.4
Qes 0.92
Qms 9.24
Qt 0.84

edit: zou het dan nog enige zin hebben, de baspoort, als de inhoud te klein is?

[ Voor 6% gewijzigd door DaanfunnyQ op 29-07-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Even snel gesimuleerd: waardeloze respons in 10 liter gesloten, laat staan gepoort. Wil je iets wat op bas lijkt moet je al een gesloten kist van minimaal 25 liter, het liefst 50, hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door lutkeveld op 29-07-2014 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanfunnyQ
Dus het wordt gewoon aangeraden een kist te bouwen van ongeveer 30 liter, zodat je minus de versterker en accu ongeveer 25 liter overhoudt? En dan de speakers zoals ik het nu heb of gewoon allebei dezelfde kant op gericht(dus allebei op 1 zijde)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ja, dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 12-10 20:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Terrz schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 10:28:
[...]

Ah, dus ik moet in WinISD wel 15 watt invullen? :P

Tussen 9 & 11 cm lijkt in eerste instantie niet veel verschil te zitten.

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoe kan ik (goedkoop) meten of de kist ook daadwerkelijk de gesimuleerde response geeft?
Ben wel benieuwd namelijk :)
Ik zou eens met afstemming 65Hz proberen, en ga dan wel even buiten luisteren. Als het binnen teveel bonkt, kan het buiten net lekker zijn :P.

En oorverdovend snoeihard gaat het natuurlijk niet. Laag met hoog rendement met kleine woofer is wat lastig. Als je dat echt wilt, moet je op de 15" woofers over gaan :).

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 29-07-2014 17:45 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
JvS schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 17:29:
[...]

Ik zou eens met afstemming 65Hz proberen, en ga dan wel even buiten luisteren. Als het binnen teveel bonkt, kan het buiten net lekker zijn :P.

En oorverdovend snoeihard gaat het natuurlijk niet. Laag met hoog rendement met kleine woofer is wat lastig. Als je dat echt wilt, moet je op de 15" woofers over gaan :).
Ik kom dan op 2 x 2.5cm pijp. Dat is wel erg kort ofniet? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Terrz schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 19:46:
[...]

Ik kom dan op 2 x 2.5cm pijp. Dat is wel erg kort ofniet? :p
Op zich is dat heen probleem, maar het lijkt me erg kort inderdaad. Gaat je berekening wel goed? Dan begrijp ik ook dat 9 of 10cm geen zak uitmaakt. Als je simulatie goed is, zou ik met 5cm proberen. of inderdaad met 2,5cm :). 9 of 10 gaat dan geen verschil maken hoorbaar vermoed ik.

(al vind ik het wel bizar 11cm = 55Hz en dan 2,5cm = 65Hz. Dan zou je bijna met 2 gaten van 12mm kunnen werken en een BR op 80Hz krijgen ofzo. Hoe klinkt het zonder pijpjes?

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 29-07-2014 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
JvS schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 19:57:
[...]

Op zich is dat heen probleem, maar het lijkt me erg kort inderdaad. Gaat je berekening wel goed? Dan begrijp ik ook dat 9 of 10cm geen zak uitmaakt. Als je simulatie goed is, zou ik met 5cm proberen. of inderdaad met 2,5cm :). 9 of 10 gaat dan geen verschil maken hoorbaar vermoed ik.

(al vind ik het wel bizar 11cm = 55Hz en dan 2,5cm = 65Hz. Dan zou je bijna met 2 gaten van 12mm kunnen werken en een BR op 80Hz krijgen ofzo. Hoe klinkt het zonder pijpjes?
Hmm, blijkbaar kloppen de parameters op die pc dan niet (heb winisd op meerdere computers). Ik kom nu op 7.7 cm uit voor 65hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Klinkt meer zoals ik me zou voorstellen. Het zit in 25L ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
JvS schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 21:03:
Klinkt meer zoals ik me zou voorstellen. Het zit in 25L ofzo?
22.5 liter om precies te zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Was er niet een programmatje waar je een kast qua maten in kon voeren + de speakers en daar berekende het de resonantie en andere waardes uit? Misschien is dat wel handig bij het ontwerp.
http://www.linearteam.dk/?pageid=winisd

Ik ben zelf aan het kijken om een klein versterkertje voor mijn bas te maken, puur zodat het op een accu kan werken en voor buiten kleine optredens of jammen kan dienen.

ik wilde het op dit aan sluiten: http://www.markbass.it/product_detail.php?id=35 een 12inch 8 ohm baskast die ik hier al heb.

Heeft hier iemand ervaring met de ta2024 en gebruik voor (mono) basgitaar? Ik heb al een voorversterker, dus het enige voor mij zou een accu + versterker zijn om er tussen te zetten.
zou je de 2 kanalen van de ta2024 samen kunnen koppelen voor 1x 20w? ik denk dat ik niet genoeg headroom heb met 15w, (huidige versterker is 800w RMS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Die heeft Terzz ook gebruikt ;)

Je kan de kanalen van een TA2024 niet bridgen, wel in parallel gebruiken. In parallel kun je de belastingsweerstand halveren en zo dus dubbele output krijgen. In jouw geval zou ik de input mono maken en de kanalen van de TA2024 in parallel zetten. Zo heb je slechts 10 watt output, wat behoorlijk hard zou moeten gaan als die kist inderdaad 99dbwm zou zijn. Wel een grote kist trouwens. Welke versterker gebruik je nu en hoe hard gaat hij voor je gevoel op maximaal volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Halve belastingsweerstand maakt toch niet zoveel uit gezien de 2024 standaard 4ohm is en de speaker 8ohm?

Ik weet niet hoe het qua volume zou lopen, ik hoef niet echt veel volume te hebben omdat het voornamelijk voor een akoustische setting zou zijn, en ik heb een prima pre-amp. Maar ik heb gemerkt dat je voor bas toch altijd veel headroom nodig hebt, de versterker die ik nu heb is dit (http://www.markbass.it/product_detail.php?id=98) een 800w versterker die op 1 cab max 500w geeft. Ik heb hem nooit op zn hardst gezet omdat ik dan doof word en de buren komen kloppen. normaal doe ik hem op een kwart en de pre amp halverwege.

ik heb ook een energiemeter erop gezet (voltcraft ding) en die geeft tussen de 34-40w aan, dus ik durf het wel aan om een ta2024 te proberen. Ik hoef alleen maar een akoustische gitaar in volume bij te houden.

Kist is groot omdat het voor mijn standaard setup is, zijn met 600€ ook niet zo goedkoop. Maar wel erg licht, goed geluid en redelijk hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een niet-gemodde TA2024 met voorversterker kan hem waarschijnlijk onaangenaam hard laten gaan terwijl zo'n versterkertje slechts 4 watt verbruikt op maximaal volume.

Een versterker is trouwens niet een bepaalde weerstand, hij kan een bepaalde weerstand aan. Een versterker in parallel met een 8 ohm belasting gaat inderdaad niks uitmaken, maar 'why not' ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Bij bas versterkers is het meestal minder om hoe hard het gaat, maar meer voor headroom, solid state verstekers gaan wat sneller vervormen bij echt bas tonen (kosten veel energie), de versterker die ik hier heb is volgens mij ook een class D versterker. Maar ik ga denk ik een 2024 aanschaffen en testen met een 12v accu die ik hier heb liggen.

Voor het parallel aansluiten van de versteker, neem ik aan dat ik zonder weerstand de output's op de speaker kan aansluiten en hetzelfde voor van de voorversterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Info over het mono maken van de input staat in de startpost. Output parallel kan zonder weerstanden, + bundelen en - bundelen en dan aansluiten hoe je het normaal ook zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Output van een bas/gitaar is altijd mono, dus dan hoef ik niet van stereo naar mono denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Nutral schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 00:37:
Was er niet een programmatje waar je een kast qua maten in kon voeren + de speakers en daar berekende het de resonantie en andere waardes uit? Misschien is dat wel handig bij het ontwerp.
http://www.linearteam.dk/?pageid=winisd
Dat programma heb ik gebruikt :+
Nutral schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 02:35:
Output van een bas/gitaar is altijd mono, dus dan hoef ik niet van stereo naar mono denk ik?
Als het monosignaal wel over het linker & rechter kanaal wordt gestuurd hoeft dat niet lijkt mij.
DaanfunnyQ schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 16:21:
Ik moet een beetje op de kosten letten, dus nieuwe speakers zitten er niet in. De versterker is inderdaad redelijk goed(jbl gt5 a402). Maar ik hoop eigenlijk met dezelfde spullen verder te kunnen.

edit: zou het dan nog enige zin hebben, de baspoort, als de inhoud te klein is?
Zoals lutkeveld al aangaf, 10 liter is gewoon veel te klein voor die speakers. Met 25 wordt het al een stuk beter:

Afbeeldingslocatie: http://imghost.nl/download/Schermafdruk%202014-07-30%2010.23.44.png

Als je de bass een beetje boost op je telefoon komt her wel een lekker geluidje uit :).

[ Voor 33% gewijzigd door Terrz op 30-07-2014 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Sowieso heeft in parallel aansluiten in deze geen nut, je verhoogt daarmee de stroom die de versterker kan leveren waardoor je lagere belastingen dan 4 ohm aan kan, maar 2 ohm zal nog steeds lastig zijn met een TA2024. Wel kan het bijvoorbeeld handig zijn met 4 ohm speakers die in de werkelijkheid vaak onder de 4 ohm duiken, parallel geeft dan net een stabielere output in combinatie met zulke speakers.
In dit geval met 8 ohm speakers verhoogt het enkel de kans op een kapotte versterker door hem perongeluk verkeerd aan te sluiten, meer niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostsozee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 16:45
Totaal offtopic maar wel speciaal voor jullie :)

Omdat ik hier altijd goed geholpen wordt en ik zelf niet dezelfde mate van kennis heb wil ik 2 invites delen voor de One Plus One - [OnePlus One] Ervaringen & Discussie.

Ze zijn nog een dag geldig, dus voor de snelle beslisser. Uit ervaring een zeer fijne telefoon met 64gb opslag. Kortom perfect voor aan je kistradio met offline lijsten :). *dit laatste maakt het semi relevant (A))

http://speedtest.net/result/2130203198.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Verder gegaan met mn kratradio. Het begint al ergens op te lijken :D

http://www.mupload.nl/img/4gnmmzr6zpw.jpg

Nog een nieuwe autoradio erin. Beetje elektronica fixe. Kijken of ik er een mooi zitje op kan maken en its done!

EDIT:

Nog een vraagje... Omdat mijn accu wordt verborgen wil ik 2 contact punten maken ( + , - ) Hoe kan ik dit het beste doen? Gewoon met 2 bouten?

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 22-08-2014 15:44 . Reden: Zie TW betreffende fotosize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
BiggyBossB schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 19:55:
Verder gegaan met mn kratradio. Het begint al ergens op te lijken :D

[afbeelding]

Nog een nieuwe autoradio erin. Beetje elektronica fixe. Kijken of ik er een mooi zitje op kan maken en its done!

EDIT:

Nog een vraagje... Omdat mijn accu wordt verborgen wil ik 2 contact punten maken ( + , - ) Hoe kan ik dit het beste doen? Gewoon met 2 bouten?
2 bouten kan, maar echt mooi en praktisch lijkt me het niet. Je kan er ook voor kiezen om een Speakon aansluiting in te bouwen, doe daarbij een bijbehorend kabeldeel waaraan je een plus & min maakt (met een kabel o.i.d.) waaraan je de acculader aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik zou zeggen, gebruik dan Powercon in plaats van Speakon. Die zijn er voor bedoelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net al mijn spulletjes ontvangen van accusafe (super nelle service!) en heb alles even profisorisch aangesloten en werkt super.

Alleen blijk de remote van mijn MP3 module kapot te zijn.

http://www.dx.com/p/1-0-l...k-12v-126115#.U9n_t0BWpps

Ik had gehoopt het volume via de remote te bedienen. Want nu staat hij op standje loeihard.
Niet zijn er hardbuttons op de unit waar V- en V+ op staan maar daar reageert hij niet op en skipped dan nummers.
Kan je eigenlijk het volume wel regelen met deze unit, of moet ik er een potmeter tussengooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Na het bouwen van men eerste krat/kist radio, dacht ik van , ik bouw een tweede.
Harde kickbass zit er wel (en ja ik weet het , de kist is eigenlijk te klein voor 6x9'' speakers) en deze gaat echt hard! Het mooie er aan is dat hij op vol volume niet gaat vervormen.
Of er een nog grote grill opkomt vanvoor ben ik nog aan het twijfelen :).
Het accespaneel vanachter hangt vast men magneten.

Aantal specs:

Batterij 12V 18A
Pioneers speakers TS-A6923I 60W Rms
Sure electronics amp STA508
Sure electronics booster 300W (12v naar 30v)
Batterijlader : 0,8A of 3,8(fast charge)
Chineeeeeez MP3 Decoder met bluetooth en jack 3.5mm input vanboven
Accusafe V3.5 board
230V > 12V transfo 12A
Hout: 12mm multiplex
Verf: Warnex klein laagje

De foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2btroz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2n6gm8l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2crknth.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/29wtp4y.jpg

Greetings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 10:55:
Hallo,

Na het bouwen van men eerste krat/kist radio, dacht ik van , ik bouw een tweede.
Harde kickbass zit er wel (en ja ik weet het , de kist is eigenlijk te klein voor 6x9'' speakers) en deze gaat echt hard! Het mooie er aan is dat hij op vol volume niet gaat vervormen.

Aantal specs:

Batterij 12V 18A
Accusafe V3.5 board
230V > 12V transfo 12A

De foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Greetings
Mooi kistje! Dat ie loeihard gaat geloof ik wel: twee speakers in hetzelfde compartiment met 92db gevoeligheid geven nog een 3db boost. Neem daar nog bij dat je er een 100W versterker aan hebt hangen (op 30 volt): dan kom je op zo'n 111 decibel :D.

Dat je een goede kickbass hebt geloof ik dan weer wat minder, op hogere volumes zal het wel beter zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat je met een setje pioneer ovaaltjes in een veel te kleine kist op normale volumes een lekkere bass hebt :P.

Ik heb zelf ook een 30 liter kist gehad met pioneer ovaaltjes, nou was deze ook niet perfect luchtdicht, maar de bass viel daarvan erg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Kickbass is +/-150hz, waar de plek van een te kleine behuizing meestal zit. Daarna rolt de response redelijk stijl af. Kick bass is daarom over het algemeen goed aanwezig bij 6x9" in een kistradio maar de bas is inderdaad vaak behoorlijk afwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 19:42
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 10:55:
Hallo,

Aantal specs:

Batterij 12V 18A
Accusafe V3.5 board
230V > 12V transfo 12A

De foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Greetings
Ik vraag me af hoe lang je kan spelen op een 70% volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Aapenootjes schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 10:39:
Ik zou zeggen, gebruik dan Powercon in plaats van Speakon. Die zijn er voor bedoelt :P
Powercon is hier niet voor bedoeld. Dat is nl wel bedacht voor 230V. Het is misschien ver gezocht, maar iemand kan er een powercon kabel insteken en dan 230V op je accu zetten 7(8)7 . Ik ben om deze reden weer terug gestapt naar Speakon (ik had er eerst ook Powercon voor, tot een collega mij hierop wees). Met bouten moet je overigens echt niet doen, dan kan je het verkeerd om aansluiten of kortsluiting maken, Neutrik maakt hele mooie connectoren, veel beter.
Mooi gemaakt! Heb je de hoeken een beetje afgrond? Anders gaat de warnex er snel af hebben wij gemerkt. Hoe is het bevestigings mechanisme voor de "klep"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Jag schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 13:44:
Powercon is hier niet voor bedoeld. Dat is nl wel bedacht voor 230V. Het is misschien ver gezocht, maar iemand kan er een powercon kabel insteken en dan 230V op je accu zetten 7(8)7 .
Ik vind dat helemaal niet ver gezocht - nouja, in zo verre dan dat je in het wild nauwelijks een powercon zult tegenkomen - maar juist om die reden moet je niet dat soort connectors aansluiten voor andere doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja idd. Maar goed, een collega van mij heeft bijvoorbeeld al zijn gereedschap met powercon uitgevoerd. Niet helemaal eerlijk, komt ook uit licht/geluid wereld, maar powercon is nou ook weer niet zo exotisch.

Maar goed, speakon is ook niet de goede stekker natuurlijk, dan kan je er weer een speaker op aansluiten. En 12V op een speaker is ook wel wat veel van het goede :+. Eigenlijk heeft Neutrik niet echt de ideale connector voor dit doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

amp bass

Het werkt! er komt een redelijk volume uit voor akoustisch spul en oefenen, de bas (41hz) word duidelijk wel slechter op iets meer niveau. maar dit is voor mij fantastisch.

accu is een of ander chinees ding van dealextreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Best wel grappig om met een Ta2024 voor een basgitaar te gebruiken :). Zal niet loeihard gaan. Als het lelijk gaat klinken is het aan het clippen. Zal niet zoveel kwaad kunnen, je speaker zal er niet zo snel stuk van gaan. Hooguit dat de Ta2024 overhit, maar die zijn toch nagenoeg gratis :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scamid schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:45:
[...]

Ik vraag me af hoe lang je kan spelen op een 70% volume?
Als ik de MP3 decoder op 26 zet (totale waarde is van 0-32) speel ik zeker zo een 4-5 u zeker mee. zet ik hem derna stiller bijvoorveeld op 16 dan speelt hem nog ongeveer uurtje mee tot dat de accusafe inspringt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terrz schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:56:
[...]

Mooi kistje! Dat ie loeihard gaat geloof ik wel: twee speakers in hetzelfde compartiment met 92db gevoeligheid geven nog een 3db boost. Neem daar nog bij dat je er een 100W versterker aan hebt hangen (op 30 volt): dan kom je op zo'n 111 decibel :D.

Dat je een goede kickbass hebt geloof ik dan weer wat minder, op hogere volumes zal het wel beter zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat je met een setje pioneer ovaaltjes in een veel te kleine kist op normale volumes een lekkere bass hebt :P.

Ik heb zelf ook een 30 liter kist gehad met pioneer ovaaltjes, nou was deze ook niet perfect luchtdicht, maar de bass viel daarvan erg tegen.
idd , op lager volume is het '' warme '' bass effect eraf , dat was ook wel te verwachten :)
Toen hem voor eerst in men werkkot testen dacht ik van '' Godver, die klinken schell en scherp '' en toen zet ik hem buiten en toen klonk die perfect wss omdat ik binnen in men betonnen werkkot wat reflecties had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
Heb een tijde geleden (vorig jaar?) een kistradio gemaakt met twee auto speakers en een TA2024. Nu wil ik een soort kist op wielen maken met een grote accu onderin, mogelijkheden om je telefoon op te laden, en misschien iets van een zonnepaneel er op. De geluidsinstallatie wordt gebaseerd op een Boominator (zie ook www.boominator.dk). Heeft er iemand hier ervaring met een Boominator? En welke filters oid heb ik nodig in combinatie met de standaard piezo-electric tweeters? Kan ik ze direct op de versterker aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Jazeker :) :
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/IMG_6953Medium_zpsd9e66e64.jpg
Nog niet af daar helaas, maar dat komt nog wel :+.

Ik zou overigens voor de PHT-407N tweeters gaan, maar mocht je de piezo's willen gebruiken, dan heb je een 47 ohm weerstand per tweeter nodig, wel een metaalfilm(of beter) en minimaal 3-5W. Dat is eigenlijk alles wat je nodig hebt betreft het filter.
Let bij de Boominator wel op dat het design nauw gevolgd moet worden voor een goed resultaat.

Super project in ieder geval, ben alweer aan mijn 2e bezig :).

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 31-07-2014 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
Wow, nice, ziet er zeer strak uit! Thanks voor de tips. Welke woofers gebruik je en waar heb je die aangeschaft?

Heb ik voor de PHT-407N tweeters wat betreft filters iets anders nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
De standaard HP-10W woofers, aangeschaft bij een webshop waar ik de naam niet meer van weet eigenlijk. Wel in Nederland.

Yep, ik gebruik daarvoor zelf een MiniDSP, omdat je dan een stuk meer vrijheid hebt, maar je kunt ook met filter componenten uit de voeten, hoe en wat staat in het Boominator topic op diyaudio beschreven, heb ik helaas niet bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Wat is de beste manier om een PVC bas pijpje in het hout vast te zetten? Denk met polyesther maar zou kit ook volstaan? Ben benieuwd hoe anderen dit doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
Thanks, heb al iets gevonden.

@Dark0z, zorgen dat het pvc netjes in het gat valt, klein beetje degelijke lijm er aan en daarna iets afkitten aan de binnenkant lijkt me.

EDIT: Is er ergens leesmateriaal beschikbaar over de miniDSP? Heb hun site bekeken, snap wat het ongeveer is en doet, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je het nou aansluit? Vóór de versterker?

[ Voor 37% gewijzigd door Nitrous op 31-07-2014 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep, zoals je hier ook ziet:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_6474Medium_zps76de15b5.jpg
Hier heeft Ruud (stekeltje) er wat over geschreven hoe deze in de Boominator gebruikt wordt:
http://www.accusafe.nl/project-update-nummer-2-minidsp/
http://www.accusafe.nl/project-update-nummer-3-modules/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
Oké, maar hoe worden de signalen voor de tweeters dan van de woofers gescheiden? Worden de woofers en tweeters apart aangesloten? Door middel van de twee aparte versterkers? Enkele autospeakers aansluiten is geen probleem, maar bij dit weet ik nog niet hoe 't werkt haha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Zover ik weet word bij dat project de miniDSP gebruikt om de signalen voor de tweeters en woofers te scheiden. Hierna worden de signalen inderdaad naar 2 aparte versterkers gestuurd.

Een miniDSP is een redelijk prijzige oplossing maar bied wel flink wat flexibiliteit en mogelijkheden. Als mijn "kist" klaar is zal ik ook overwegen om een miniDSP in te bouwen om mogelijke pieken/dalen in de response en de delay van mijn cubo's enigszins aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
Aha, dus met de ene versterker sluit je 4 tweeters aan en met de andere de 4 woofers: twee tweeters/woofers per kanaal?

En als ik piezo-electric tweeters gebruik heb ik dus geen filters nodig?

Heb dit zojuist gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/105e1ki.jpg

Dus alleen een weerstandje er tussen?

[ Voor 24% gewijzigd door Nitrous op 31-07-2014 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
Ah kijk het wordt me langzaam duidelijk. Dankjulliewel! Misschien prijstechnisch toch maar voor de piezo-tweeter combinatie gaan ipv de Signature versie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

wesleytjuh schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:32:
Yep, zoals je hier ook ziet:
[afbeelding]
Hier heeft Ruud (stekeltje) er wat over geschreven hoe deze in de Boominator gebruikt wordt:
http://www.accusafe.nl/project-update-nummer-2-minidsp/
http://www.accusafe.nl/project-update-nummer-3-modules/
Leuk, dit is de tweede implementatie van een miniDSP in een kratradio. Met deze is onze kratradio niet meer de meest overgeengineerde meer :( (ouderwetse accu, geen 3d print bevestigingsframe, geen accusafe)

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/Electronica2_small.jpg

Hoe zijn de settings bij jullie? Wij hebben op de fullrange speakers vrij agressief mogen filteren, klinkt nu wel goed :)

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Bierkratradio/Kratradio_v3_midhoog_MiniDSP_small.png

Dit weekend gaan we gemodde TA2024's toepassen. De miniDSP heeft ook maar 0,9V output, dus het geheel kan nog wel een stukkie krachtiger ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Momenteel enkel een lowpass en highpass op woofers, en een highpass op de tweeters. Klein notch filter op de tweeters zoals aangeraden door Saturnus. Dat is het momenteel eigenlijk. Wil nog steeds een keer op een veldje gaan meten want bij sommige nummers zit er nog iets schels in.
Maargoed, een studie gedeeld met een part tot fulltime baan, vriendin en een uit de hand gelopen hobby zorgt ervoor dat tijd een beetje schaars is :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
wesleytjuh schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:15:
Momenteel enkel een lowpass en highpass op woofers, en een highpass op de tweeters. Klein notch filter op de tweeters zoals aangeraden door Saturnus. Dat is het momenteel eigenlijk.
Dus daarmee zeg je eigenlijk dat je de dsp als equivalent van een auto-crossover gebruikt, maar dan één van 130 euro? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nitrous schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 20:45:
Wow, nice, ziet er zeer strak uit! Thanks voor de tips. Welke woofers gebruik je en waar heb je die aangeschaft?

Heb ik voor de PHT-407N tweeters wat betreft filters iets anders nodig?
Als je niet voor een mini DSP wil gaan is dit het filter dat je kan gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://forum.speakerplans.com/uploads/8553/HP10W_PHT407N_filter.jpg

Ik twijfel zelf ook nog een beetje tussen de piezo tweeter en de PHT-407. De piezo heb ik al liggen, maar weet niet of de upgrade naar de PHT-407 het echt waard is zonder mini dsp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:46
Als ik die afbeelding zie kriebelt hij bij mij ook om een 10cells accupack te maken... de cellen liggen hier al... Ben benieuwd wat dat PCBtje en 3Dcell houdertje ongeveer koste...

edit: Houdertje regelen gaat me wel lukken voor die cellen... ben alleen heel benieuwd naar je protectie circuit. Waar je em vandaan hebt en of hoe je em hebt gemaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door boppos op 01-08-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Terrz schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:04:
[...]

Dus daarmee zeg je eigenlijk dat je de dsp als equivalent van een auto-crossover gebruikt, maar dan één van 130 euro? :+
Nope :p. Ik maak onder andere gebruik van 4e orde linkwitz riley, 2e orde LR een 2e order bessel filter geloof ik. Dat soort specifieke en stijle filters kun je vergeten met een auto crossover. Dat is 1 van de voordelen van de MiniDSP. Je kunt er gemakkelijke stijle en complexe filters mee maken die met een normaal filter al snel erg duur/complex kunnen worden.
Ook is niveaus regelen erg simpel, de tweeters krijgen bv -5dB, maar hebben ik erg veel mee gespeeld voordat ik het juiste niveau had.

@Boppoz, ik was zo'n €400 kwijt voor 10 cellen, puntlassen, houder, bms en 24V hoog rendement voeding.

[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 01-08-2014 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
wesleytjuh schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:13:
[...]

Nope :p. Ik maak onder andere gebruik van 4e orde linkwitz riley, 2e orde LR een 2e order bessel filter geloof ik. Dat soort specifieke en stijle filters kun je vergeten met een auto crossover. Dat is 1 van de voordelen van de MiniDSP. Je kunt er gemakkelijke stijle en complexe filters mee maken die met een normaal filter al snel erg duur/complex kunnen worden.
Ook is niveaus regelen erg simpel, de tweeters krijgen bv -5dB, maar hebben ik erg veel mee gespeeld voordat ik het juiste niveau had.

@Boppoz, ik was zo'n €400 kwijt voor 10 cellen, puntlassen, houder, bms en 24V hoog rendement voeding.
Ah ok, misschien koop ik er ooit nog wel eens één :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

wesleytjuh schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:15:
Momenteel enkel een lowpass en highpass op woofers, en een highpass op de tweeters. Klein notch filter op de tweeters zoals aangeraden door Saturnus. Dat is het momenteel eigenlijk. Wil nog steeds een keer op een veldje gaan meten want bij sommige nummers zit er nog iets schels in.
Maargoed, een studie gedeeld met een part tot fulltime baan, vriendin en een uit de hand gelopen hobby zorgt ervoor dat tijd een beetje schaars is :p.
En heb je de ingangsgevoeligheid van de MaxAmp nog aangepast aan de 0,9V uitgangsspanning van de MiniDSP? Of is die al gevoelig genoeg van zichzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:46
wesleytjuh schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:13:
[...]
oei das wel veel... hoe kwam je zo op die BMS? en hoe kom ik er aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Ik heb een vraag...
Weet jullie misschien een linkje uit China waar je dit kan bestellen??

http://store.accusafe.nl/...jack-socket-paneelmontage

Zoek namelijk zoiets of de Engelse zoek term??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-10 08:51
Tenzij je er 10+ nodig hebt gewoon in NL bestellen (gaat een stuk sneller ;) ). Bovendien is de benaming in de door jou genoemde link "Engels".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Deejac schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 17:42:
Tenzij je er 10+ nodig hebt gewoon in NL bestellen (gaat een stuk sneller ;) ). Bovendien is de benaming in de door jou genoemde link "Engels".
Het gaat om 15 stuks vandaar dat ik vroeg voor misschien een lagere prijs???

Ik kan niet echt veel vinden vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Gewoon googlen naar: "3,5mm jack socket". Vond een paar opties in de UK en NL. Ik zou ook ebay even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 14:01
Snel een vraagje over de Boominator micro:
Als ik het goed begrijp is dit eigenlijk gewoon de helft van een Boominator mini?
Zit er namelijk aan te denken om een micro te maken. Ik wil iets draagbaars en in plaats van zelf wat in elkaar te prutsen lijkt het me beter om een getest ontwerp (na) te maken. Zag dat op accusafe een speakersetje te koop is voor een micro, maar ik ga me dan eerst eens verdiepen in het maken van de constructie. Ben niet echt handig met dat soort dingen namelijk :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snippo schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 19:16:
Snel een vraagje over de Boominator micro:
Als ik het goed begrijp is dit eigenlijk gewoon de helft van een Boominator mini?
Zit er namelijk aan te denken om een micro te maken. Ik wil iets draagbaars en in plaats van zelf wat in elkaar te prutsen lijkt het me beter om een getest ontwerp (na) te maken. Zag dat op accusafe een speakersetje te koop is voor een micro, maar ik ga me dan eerst eens verdiepen in het maken van de constructie. Ben niet echt handig met dat soort dingen namelijk :+.
De micro is inderdaad de helft van de mini, paar pagina's terug kun je 2 voorbeelden zien van de micro boominator. Ik heb zelf ook de micro gemaakt omdat ik iets wilde maken dat voor klein formaat wel kwaliteit heeft. Ik kan je dan ook vertellen dat het echt aan te raden is om hem te maken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Als je niet echt handig bent is het misschien een idee om het zaagwerk te laten doen. Er zijn hier vast wel mensen die je kunnen wijzen op een adresje daarvoor. Matig zaagwerk maakt het in elkaar zetten van dit soort kisten tamelijk lastig.

Van de andere kant kan het ook leuk en leerzaam zijn om zelf eerst een poging te doen.
Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink