AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
WOW! Dat is veel langer dan verwacht. Fijn om te horen. Raden jullie een Voltmeter of een Accusafe aan?
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Jaa fijn zo'n afbeelding!Terrz schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 09:44:
Hoe sluit ik trouwens de geschakelde 3.5mm jack aan? Kan iemand (in paint ofzo) de pinnetjes even nummeren?
[...]
Edit: Ik heb deze afbeelding gevonden, kan iemand daar wat mee?
[afbeelding]
Nu over jouw chassisdeel: op het stukje rechtsonder in de afbeelding die je dat 1 is verbonden met de sleeve, 2 met de ring en 5 met de tip. 3 en 4 gebruik je niet. Deze zijn verbonden met pin 2 resp. 5 als er geen stekker in is gestoken; het contact wordt verbroken als er wel een stekker in zit. Het stukje rechtsboven op de afbeelding is de top view (dus pinnetjes naar beneden). Je ziet dan zelf welk nummer bij welk pinnetje hoort.
Wikipedia: Phone connector (audio)
Weet je zeker dat je de woofer wilt verlijmen? Hij kan dan nooit meer los, mocht je hem een keer willen gebruiken voor een nieuw project. Over het algemeen plakt contactlijm wel goed aan zo'n beetje alles. De oppervlaktes moeten (grof) geschuurd en ontvet zijn. Ik weet alleen niet zeker of de sierring heel blijft bij het lijmen, sommige kunststoffen lossen op als ze je lijmt.Terrz schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 09:44:
En wat voor kit kan ik het beste gebruiken om de sub te verlijmen (samen met schroeven) met 15mm MDF?
[ Voor 85% gewijzigd door TBTL op 17-07-2014 14:00 ]
Kijk hier heb ik wat aan. Snap het nog niet helemaal, maar ik zal ze de connector er vanavond eens bij leggen en je post nog eens lezenTBTL schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:34:
Jaa fijn zo'n afbeelding!Een jackplug heeft normaalgesproken tip, ring, sleeve. Als je de plug op tafel legt met het snoer naar rechts heb heb je links de tip en rechts de sleeve. Tip is links, ring rechts, sleeve massa. Op het stukje rechtsonder in de afbeelding die je dat 1 is verbonden met de sleeve, 2 met de ring en 5 met de tip. 3 en 4 gebruik je niet. Deze zijn verbonden met pin 2 resp. 5 als er geen stekker in is gestoken; het contact wordt verbroken als er wel een stekker in zit. Het stukje rechtsboven op de afbeelding is de top view (dus pinnetjes naar beneden). Je ziet dan zelf welk nummer bij welk pinnetje hoort.
Wikipedia: Phone connector (audio)
Daar heb je wel gelijk in, maar ik ben bang dat er lucht gaat ontsnappen als ik de boel niet verlijm (wil de woofer inside out monteren). Misschien dat ik er iets van tochtstrip tussen kan plakken o.i.d. Dat is minder permanent, en sealt toch wat beter dan de woofer direct op het hout.Weet je zeker dat je de woofer wilt verlijmen? Hij kan dan nooit meer los, mocht je hem een keer willen gebruiken voor een nieuw project. Over het algemeen plakt contactlijm wel goed aan zo'n beetje alles. De oppervlaktes moeten (grof) geschuurd en ontvet zijn. Ik weet alleen niet zeker of de sierring heel blijft bij het lijmen, sommige kunststoffen lossen op als ze je lijmt.
[ Voor 7% gewijzigd door TBTL op 17-07-2014 14:04 ]

Ik heb trouwens toevallig afgelopen dinsdag zo'n 3.5mm connector als de jouwe aangesloten:

Zwart aan de voorkant, en dan links en rechts beide aan 1 kant. De dikke kabel van de 2 gaat steeds naar de versterker, de dunnere kabel naar de bluetooth module. Zwart wordt gedeeld.
[ Voor 46% gewijzigd door wesleytjuh op 17-07-2014 14:22 ]
druk en typefouten voorbehouden
Foto's van de build komen binnenkort (ooit op een dag) nog online, wellicht dat sommige er wat aan hebben
[ Voor 34% gewijzigd door wesleytjuh op 17-07-2014 14:30 ]
Dankje! Ik zal eens bij de action kijken, daar hebben ze diverse soorten kitwesleytjuh schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 14:15:
TBTL was me voor maar inderdaad, ik zou Acrylaatkit of (zuurvrije) siliconen kit gebruiken. Gewoon de woofer vast zetten met schroeven, en daarna met bovenstaande kit afkitten. Als je zuurvrije kit neemt ben je er zeker van dat het je rubber niet aantast en later kun je het altijd nog zonder problemen verwijderen. Hetzelfde heb ik gebruikt bij mijn Boominator.
[afbeelding]
Ik heb trouwens toevallig afgelopen dinsdag zo'n 3.5mm connector als de jouwe aangesloten:
[afbeelding]
Zwart aan de voorkant, en dan links en rechts beide aan 1 kant. De dikke kabel van de 2 gaat steeds naar de versterker, de dunnere kabel naar de bluetooth module. Zwart wordt gedeeld.
Ik zoek trouwens nog iets van die soort schroeven die aan de binnenkant een draadeind hebben zodat je er een boutje in kan draaien. Dit wil ik bij het achterpaneel doen zodat ik m toch nog los kan halen wanneer nodig.
inschroefmoer dus .
/me Terrz mompelt tegen zichzelf iets over eerst googlen alvorens de posten
[ Voor 12% gewijzigd door Terrz op 17-07-2014 14:52 ]
Kort samengevat, met 4 ohm kan je harder, en zal op het maximale volume de speelduur korter zijn. Echter is de speelduur exact even lang* als met 8 ohm speakers wanneer het volume even hard zou staan.
*Een Klasse-D versterker is ietsjes zuiniger met 8 ohm, een aantal %, dus met 8 ohm en hetzelfde volume als 4 ohm zou je iets langer moeten kunnen spelen, maar dat verschil is zo klein dat je het niet merkt.
[ Voor 16% gewijzigd door Carneoleon op 17-07-2014 16:43 ]
Allebei de modules springen op rood als je er een belasting aan hangt. Onafhankelijk van de bron, onafhankelijk van het voltage. Lekker dan
[ Voor 18% gewijzigd door lutkeveld op 17-07-2014 21:31 ]
Hang je er toch een relais tussen?lutkeveld schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 19:48:
Heerlijk dit, net het laatste onderdeeltje wat ik wou installeren doet het niet. Het gaat om zo'n vierkant diepontlaadbeveiligings pcb'tje van eBay. Hij schakelt netjes in maar zodra je er een belasting aan hangt vliegt hij er uit. Een ledstrip lukt nog wel, maar een versterker trekt hij niet. Waar zou het aan liggen?
Allebei de modules springen op rood als je er een belasting aan hangt. Onafhankelijk van de bron, onafhankelijk van het voltage. Lekker dan
of begrijp ik je pbc'tje nu verkeerd?

Wellicht kun je nog beter een inslagmoer gebruiken.Ik zoek trouwens nog iets van die soort schroeven die aan de binnenkant een draadeind hebben zodat je er een boutje in kan draaien. Dit wil ik bij het achterpaneel doen zodat ik m toch nog los kan halen wanneer nodig.
inschroefmoer dus .
* Terrz mompelt tegen zichzelf iets over eerst googlen alvorens de posten
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42570023
http://tweakers.net/aanbod/
In het topic(en het gehele forum) is het eigenlijk niet toegestaan nee
Oké bedankt, voor de geïnteresseerde zie V&A.wesleytjuh schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 12:55:
Daarvoor kun je vraag en aanbod gebruiken:
http://tweakers.net/aanbod/
In het topic(en het gehele forum) is het eigenlijk niet toegestaan nee.
Ondertussen zit ik in de schuur te kloten met dat rotding van Ebay. Hij weigert te werken. Waarom hij niet wou werken met een versterker is duidelijk: de condensatoren proberen zich te legen in het bordje waardoor de beveiliging er in schiet. >10 seconden wachten alvorens opnieuw inschakelen is de oplossing. Daarnaast wil hij niet opnieuw opstarten zodra de relais getriggerd is. Je moet eerst de potmeter weer helemaal terugdraaien. Wel balen dat ik zo mijn Boominator niet kan gebruiken met dit warme weer.
Edit: probleem gefixed. Lag aan de labvoeding die langzaam opklom naar zijn doelvoltage. Voordat dat voltage bereikt was kickte de beveiliging al in. Hij is nu ingebouwd en de deksel gaat waarschijnlijk vanavond nog op mijn Micro.
[ Voor 38% gewijzigd door lutkeveld op 19-07-2014 20:46 ]
Verwijderd

De modules: maxamp, accusafe & bluetooth 4.0
http://nl.tinypic.com/r/1z3xjq9/8
Het filter, onder het filter zit de 3.2ah accu en de lader.

Hier zie je goed hoe de 3 compartimenten gescheiden zijn. De kabels moeten bij de speakers nog wat netter weggewerkt worden en er komt nog isolatie materiaal bij.

Probleem is nu alleen dat de bluetooth niet werkt, hij gaat niet aan.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2014 12:20 ]
Bluetooth module misschien even eruit halen en proberen werkend te krijgen op aparte voeding oid.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Verwijderd
Kabels zijn bij de tweeters gesoldeerd, bij de woofers is het niet nodig. De faston connectoren zitten stevig genoeg vast om niet los te komen door trillingen.Carneoleon schreef op zondag 20 juli 2014 @ 13:04:
Aangezien de compartimenten permanent worden dichtgemaakt, is het wellicht verstandig om de kabels aan de speakerlipjes vast te solderen.
Bluetooth module misschien even eruit halen en proberen werkend te krijgen op aparte voeding oid.
Van alles geprobeerd bij de bluetooth maar hij gaat maar niet aan. Best vreemd, want er is ook niks doorgebrand ofzo.
Ziet er trouwens leuk uit! Wel een hele taak om alles in de electronica ruimte te krijgen. Wel slim bedacht met twee delen.
Verwijderd
Uiteindelijk nog gevuld/gelijmd?
Ik ben langs de Etos geweest en heb daar een zak van die plukwatten gehaald. Werkt perfect en voor 80 cent had ik zelfs nog spul over. Hij is compleet verlijmd op de zijkant waar de electronica zit na. Die zit op zich wel muurvast maar voor de zekerheid krijgt hij nog wel het een of ander wat hem echt in plaats houd. Misschien van die bolhoeken. Binnenkort gaat hij mee naar het golfbad voor een 'real-life' test.
Al met al ben ik erg blij, zeker voor herhaling vatbaar
Iemand die me graag kan helpen, ik zou het zeer op prijs stellen!
[ Voor 0% gewijzigd door BiggyBossB op 20-07-2014 20:09 . Reden: Link ]
Daar zijn geen thielle small parameters van bekend. Dus tenzij je die ergens op kan meten of eraan kan komen kan niemand hier iets zeggen over hoe groot de kist moet zijn en hoe goed hij het dan doet.BiggyBossB schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:09:
iemand die me kan helpen om een kist te maken met de juiste afmetingen voor een goede bass? Ik lees vanalles over programmas die ik nie bepaald begrijp... ik heb de Magnat Edition 216 (compo setje)
Iemand die me graag kan helpen, ik zou het zeer op prijs stellen!
Gewoon een mooi kistje maken met wat jij een praktische afmeting vind en gaan!
Deze kun je ook niet uitrekenen?nelsch schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:18:
[...]
Daar zijn geen thielle small parameters van bekend. Dus tenzij je die ergens op kan meten of eraan kan komen kan niemand hier iets zeggen over hoe groot de kist moet zijn en hoe goed hij het dan doet.
Gewoon een mooi kistje maken met wat jij een praktische afmeting vind en gaan!
Verwijderd
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2014 20:58 ]
Hoezo een random lengte poort, deze maakt toch ook verschil... dan moet je dus eigenlijk weten welke je moet hebben..Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:57:
Nee je kan parameters niet bereken, je kan ze wel meten. Je kan natuurlijk altijd en kist maken en hier een random lengte poort in doen, maar dit bied waarschijnlijk meer nadeel dan voordeel . Of je zoekt speakers op die op deze speakers lijken gebruikt die paramers.
uiteraard, maar om iets te kunnen berekenen heb je bepaalde parameters nodig. En als die er niet zijn kan je ook niets berekenen/simuleren.BiggyBossB schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:39:
[...]
Hoezo een random lengte poort, deze maakt toch ook verschil... dan moet je dus eigenlijk weten welke je moet hebben..
Ik ben opzoek naar een stroom kabel + signaal kabel voor mijn mp3 module en ta2024 (unmodded).
mp3 module

schakelschema volgens accus safe

Ik heb dus een tweepolige voedings kabel nodig.
En een 5 polige signaal kabel. (Waarvan er daadwerkelijk 3 gebruikt worden?)
Zou dit setje:
http://store.accusafe.nl/...set-2x-jst-ph3-1x-jst-ph2
Dan moeten voldoen?
Oftewel kan ik die 3polige stekker in het 5polige contact op de mp3 module steken?
[ Voor 4% gewijzigd door John Doos op 21-07-2014 12:52 ]
Nee
Of moet ik dan een van de ijzeren pennetjes, met een klein schroevendraaiertje los wippen en verplaatsen?
Bestel ik het setje meteen even
Nee
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7662
Ik vind dat je hier toch wel erg kort door de bocht bent met een "mooi tweetertje" en "een makkelijk filtertje"....Filter is namelijk HET meest complexe en moeilijkste om te maken, zeker zonder enige ervaring. Daarbij filter berekenen in winISD?!?!?!?!? Je gaat me toch niet vertellen dat je een theoratisch filter erin knalt zonder ook maar enige vorm van een onafhankelijke meting van iedere speaker in zijn behuizing?Ryjuhn schreef op maandag 21 juli 2014 @ 14:17:
voor mensen die nog goede woofers zoeken ipv car audio meuk, kun je goed gaan voor de dayton woofers, die gaan tot 50 hz single 6,5 inch classic woofer in n bass reflex van 13l, de woofer kost zo'n 2 tientjes op europe audio, hij gaat niet heel hard maar gaat wel beter klinken als die rag dingen van car audio. mooi tweetertje dr bij zoeken, makkelijk filtertje erbij pakken, voor het filter en kast bereken en bass reflex pijp berekenen gebruik gewoon winisd. voor weinig geld heb je dan toch een goed speakertje, als je die 13l te veel vind ga dan voor isobarik, voor 2 dc160-8 in parallel en 2 tweeters in serie, op 1 versterker met 2 uitganen zodat je het rendementverlies van de isobarik oplost, je kan de tweeters altijd nog iets zachter laten gaan door weerstandjes parallel te schakelen.(als je dit doet met een schakelaar, kan je tijdens het spelen van de muziek ook nog de tweeter zachter laten gaan zonder verlies volume van de woofer, wat dus wel gebeurt met een equalizer)
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7662

En een tweeter is ookaltijd maar afwachten of deze goed aansluit op de andere luidspreker en de kwaliteit ervan. Daarbij de woofer die je aangeeft is 8ohm, waarbij 4ohm toch wel gewenst is i.v.m. het vermogen van de veel gebruikte ta202x versterkers op 12v. Dit terwijl je zelf al zegt dat het hoogst waarschijnlijk niet erg hard zal gaan. Natuurlijk is dit een persoonlijke afweging van diepgang vs output, maaaaaaaar waarom zou je 50hz in een kratradio willen hebben voor buiten? 50hz is namelijk aan best wel aan de lage kant..
om dan nog even over de car audio meuk te beginnen, je hebt gelijk in zekere maten. Er bestaat ongelovelijke cheapass troep maar ook zeker spul waarbij menig luidspreken niet aan kan tippen.
Onder de streep is het voor de meeste toch gewoon een questie van geld en vermaak, dan is caraudio minder risicovol waarbij je voor relatief weinig geld een leuke set kan scooren, zeker tweedehands. Dit is met losse luidsprekers toch altijd wat meer zoeken en lastiger een match te vinden.
Crossen tussen sub en de rest is alleen altijd lastig. Kan evt ook met een car audio crossover.
Je slaat de spijker op zijn kop. Maar dat is dan ook de hele reden dat je de parameters nodig hebtBiggyBossB schreef op maandag 21 juli 2014 @ 09:39:
[...]
Hoezo een random lengte poort, deze maakt toch ook verschil... dan moet je dus eigenlijk weten welke je moet hebben..
[ Voor 46% gewijzigd door Jag op 21-07-2014 21:30 ]
Hmm, Is het dan slim om een z'n zelfde soort composetje te zoeken met ongeveer de zelfde specs en hiervan z'n schema te maken?[...]
Je slaat de spijker op zijn kop. Maar dat is dan ook de hele reden dat je de parameters nodig hebt. Op zich kan je wel berekenen met de diameter + lengte van de poort icm de inhoud van de behuizing, waar de tuning frequentie (van de poort) op uit komt. Dan kan je iets gokken (zeg 80Hz), en dan de lengte variabel maken en dan gewoon op gehoor uitproberen. Dat is iig beter dan echt maar wat gokken. Maar niet elke driver werkt lekker met een bass reflex behuizing ,vandaar dat de parameters zo handig zijn.
En als je gewoon makkelijk wilt doen, dan doe je het in een gesloten behuizing, weet je zeker dat de bass reflex pijp niet meer kwaad doet dan goed.
[ Voor 17% gewijzigd door Jag op 21-07-2014 23:12 ]
Zo heb ik het opgelost met mijn 2 subwoofers uit 2 oude home cinema sets, en dat klink fantastisch! wel met een tk2050 versterker ervoorJag schreef op maandag 21 juli 2014 @ 23:11:
En als je gewoon makkelijk wilt doen, dan doe je het in een gesloten behuizing, weet je zeker dat de bass reflex pijp niet meer kwaad doet dan goed.
Fluitje van een cent:
2 jack kabeltjes, een 50 ohm weerstandje, schakelaartje en wat speakertouw
Vervolgens ben je ook nog een goede stevige kist nodig met een bekend volume,
Of je plakt wat gewichtjes op de conus.
Combineer dat met REW (gratis software).
tutorial
Ik heb hem tot nu toe alleen nog maar gebruikt om impedantie metingen te doen van m'n subs. Gaat perfect. Binnenkort uiteraard helemaal los op alle speakers die ik in huis kan vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Carneoleon op 21-07-2014 23:30 ]
Gebruik jij ook die Behringer geluidskaart die hij aanraad?
Zat trouwens wat rond te neuzen en kwam deze veiling tegen. Kan er helaas niet uit opmaken om wat voor speakers het precies gaat, als het een beetje redelijke speakers zijn kun je daar wel een aantal kistjes mee maken
[ Voor 38% gewijzigd door Aapenootjes op 22-07-2014 00:13 ]
Verwijderd
1x Partij woofers bestaande uit 22x P6087E, 18x DMT413 tweeters, 11x PME439 midrange, 4x P8020E woofers, 3x P6089E woofers, 6x PSE438 midrange, 3x P609M woofers, 4x B&O midrangeAapenootjes schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 00:10:
Leuk projectje, zou best graag de t/s parameters van mijn subwoofers een keer meten. Echter geeft hij zelf aan dat deze methode minder geschikt is voor grote speakers
Zat trouwens wat rond te neuzen en kwam deze veiling tegen. Kan er helaas niet uit opmaken om wat voor speakers het precies gaat, als het een beetje redelijke speakers zijn kun je daar wel een aantal kistjes mee maken
staat onder de advertentie
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2014 00:28 ]
Ik gebruik gewoon de in m'n laptop ingebouwde geluidskaartAapenootjes schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 00:10:
Leuk projectje, zou best graag de t/s parameters van mijn subwoofers een keer meten. Echter geeft hij zelf aan dat deze methode minder geschikt is voor grote speakers
En het enige waar deze set-up niet zo geschikt voor is, is de <20Hz metingen. Daar stijgt de impedantie zoals hij ook aangeeft. Dit is meestal geen probleem, maar als je een speaker gaat meten met een lage Fs (meestal grote speakers) word het wel een stuk minder nauwkeurig. De laagste Fs die ik thuis heb is 33Hz, dus dat zit wel goed.
Ik heb het niet "echt" kunnen verifieren, maar qua afval lijkt het erg goed bij mij!! Op 20Hz komt het geheel redelijk goed overeen met wat bassboxpro simuleert. (beter dan bij Lilmike

Verwijderd
Nee, dat dan weer niet. In Google zijn de speakers ook niet te vinden, maar ik denk dat je voor een paar tientjes geen miskoop doet.Aapenootjes schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 02:49:
Ja ik kan ook wel lezen... Maar zeg nou zelf, heb je enig idee om wat voor speakers het nu precies gaat?

Met de woofer(s) hoop ik een bereik te creëren tussen de 50-250Hz (met uitloop naar 500-1000Hz) aangezien ik merk dat op de een of ander manier mijn "grote" kist dat mist. De maximale afmeting is dan 50x50x15cm van daar dat ik aan 2 folded horns zat te denken op basis van de Monacor SP-60 woofertjes. Dan kan ik er later ook nog een micro boominatior van maken als het niet lukt
Heb je foto of linkje ofzo?Ryjuhn schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 13:33:
voor alle mensen die n krar/kistradio willen maken. bij de action heb je er ook een voor 5/6 euro.
edit: deze toevallig? http://www.youniqueblog.n...eakers-van-de-action.html
[ Voor 17% gewijzigd door neanderthaler op 22-07-2014 11:11 ]
Verwijderd
Leuk ideeboppos schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 11:01:
Hmmm door dal dat gebrabbel over subs wil ik er ook 1 met 2 wat kleinere woofers. En dan het liefst met 1 ta2024 of maxamp... misschien wel iets maken met 2x een behuizing zoals dit:
[afbeelding]
Met de woofer(s) hoop ik een bereik te creëren tussen de 50-250Hz (met uitloop naar 500-1000Hz) aangezien ik merk dat op de een of ander manier mijn "grote" kist dat mist. De maximale afmeting is dan 50x50x15cm van daar dat ik aan 2 folded horns zat te denken op basis van de Monacor SP-60 woofertjes. Dan kan ik er later ook nog een micro boominatior van maken als het niet lukt
[ Voor 27% gewijzigd door Carneoleon op 22-07-2014 11:30 ]
ben al een paar keer ermee aan het stoeien geweest, maar het blijft toch taaie materie. vooral de stap van simulatie naar tekening lijkt me het lastigste...Carneoleon schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 11:30:
Daar moet je Hornresp voor hebben! Het is wel even uitzoeken welk type hoorn (of transmissie lijn) het meest geschikt is voor de SP-60 (ik ga zo ook wel even simuleren)
Kabelsetje binnen, maar nu heb ik online een tekening gevonden die het toch niet helemaal laat blijken als ik dachtwesleytjuh schreef op maandag 21 juli 2014 @ 14:05:
Ja kleine schroevendraaier, of pincet/naald moet werken. Is vrij simpel en snel gedaan

Hier blijkt dat de 5pinnige aansluiting, dus de voeding is. (Dan wel linker 2=12v rechter 3=7v?)
En de 3pinnige signaal kabel. (Dat zou dan prima passen).
Dus mijn vraag is nu hoe kan ik het beste de voedingskabelmonteren, aangezien het voor mij toch iets te fijn solderen is, en ik het liefst de stekkers gebruik.
PS. FM Antenne komt later wel.
Nee
Het vouwen is idd wat lastig, het is niet in 1 keer perfect te doen. Het is een behoorlijke puzzel!!
Ik heb met mijn tapped horn eerst gesimuleerd wat ik wou hebben, vervolgens beetje geprobeerd te vouwen, toen heb ik wat van de hoorn parameters veranderd omdat dat beter uitkwam met het vouwen, en vervolgens in hornresp weer gekeken wat voor effect dat heeft op de response
Een SP-60 in een tapped horn met kamer (net als de cubo) geeft een wel interessante response, gevoeligheid van 92dB+ van 50Hz tot 120Hz maar is te groot (40L), ingewikkeld om te maken (lange hoorn van 170cm) en haalt Xmax bij 2W.
Dus nu een FLH proberen
EDIT:
Een FLH van 40Liter geeft ook dezelfde gevoeligheid, en ook xmax bij 2W.
Uiteindelijk kan je precies hetzelfde krijgen met een 6e orde bandpass.92dB gevoelig, 25L en wederom Xmax bij 2W.
Al met al: een 25 liter hoorn die met redelijke gevoeligheid 50Hz haalt is lastig.
De SP-60 is met z'n lage Xmax en SD niet geschikt om zulke lage frequenties weer te geven op hoog volume. (wat opzich natuurlijk vrij logisch is
[ Voor 24% gewijzigd door Carneoleon op 22-07-2014 13:07 ]
Zo lees ik hem niet. je hebt een 3 pins aansluiting waar je je audio bron in hebt (dus van een jack plug of tulp etc.)John Doos schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:18:
[...]
Hier blijkt dat de 5pinnige aansluiting, dus de voeding is. (Dan wel linker 2=12v rechter 3=7v?)
En de 3pinnige signaal kabel. (Dat zou dan prima passen).
Daarnaast heb je een 5 pins aansluiting met (vlnr op de afbeelding): (12+, gnd van de voeding) ( audio rechts uit, audio gnd, audio links uit ).
Veel succes
zow dit is wel gaaf om te lezen. Wanneer kan ik les krijgen in het simulerenCarneoleon schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:32:
Er staan wel wat tutorials online![]()
Het vouwen is idd wat lastig, het is niet in 1 keer perfect te doen. Het is een behoorlijke puzzel!!
Ik heb met mijn tapped horn eerst gesimuleerd wat ik wou hebben, vervolgens beetje geprobeerd te vouwen, toen heb ik wat van de hoorn parameters veranderd omdat dat beter uitkwam met het vouwen, en vervolgens in hornresp weer gekeken wat voor effect dat heeft op de response![]()
Een SP-60 in een tapped horn met kamer (net als de cubo) geeft een wel interessante response, gevoeligheid van 92dB+ van 50Hz tot 120Hz maar is te groot (40L), ingewikkeld om te maken (lange hoorn van 170cm) en haalt Xmax bij 2W.
Dus nu een FLH proberen
EDIT:
Een FLH van 40Liter geeft ook dezelfde gevoeligheid, en ook xmax bij 2W.
Uiteindelijk kan je precies hetzelfde krijgen met een 6e orde bandpass.92dB gevoelig, 25L en wederom Xmax bij 2W.
Al met al: een 25 liter hoorn die met redelijke gevoeligheid 50Hz haalt is lastig.
De SP-60 is met z'n lage Xmax en SD niet geschikt om zulke lage frequenties weer te geven op hoog volume. (wat opzich natuurlijk vrij logisch is)
Ik ben gewoon heel benieuwd hoe ik veel laag (lees meer db's onder de 300Hz) kan krijgen met een kistje van maximaal 50x50x15cm of iets anders van 25x25x50cm is ook nog mogelijk. Mijn idee was om dit te doen met 2 SP-60's, omdat ik er dan altijd nog een mini boominator van kan maken... Maar ik heb nog zo veel ideeën

Met WinISD wil ik je wel op weg helpen via PM, binnen een kwartiertje/halfuurtje kan je al zelf aan het simuleren.
De Dayton SD215 in een 5 liter gesloten, 7 liter gepoorte BP4, getuned op 82hz is ook een leuke optie. Die gaat van 55 tot 150hz (86dbwm) met een klein bultje op 65hz. Of de conventionele route; gepoort. Is net iets efficiënter.
[ Voor 36% gewijzigd door lutkeveld op 22-07-2014 18:44 ]
Verwijderd
Dat is ook een leuke. echter wil ik zelf ook een beetje met verschillende drivers gaan spelen in WinISD. ik heb dat wel aardig onder de knie alleen is het tune van poorten mij nog niet helemaal duidelijk. Jij zit hier ook al jaren volgens mij dus als ik klaar ben met de schuur kom ik wel weer bovendrijven in dit topic (ergens eind dit jaar). Thanx voor de info.lutkeveld schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 17:11:
Kan je al met WinISD overweg? Dat lijkt mij beter als eerste stap, Hornresp is nogal pittige materie.
Met WinISD wil ik je wel op weg helpen via PM, binnen een kwartiertje/halfuurtje kan je al zelf aan het simuleren.
De Dayton SD215 in een 5 liter gesloten, 7 liter gepoorte BP4, getuned op 82hz is ook een leuke optie. Die gaat van 55 tot 150hz (86dbwm) met een klein bultje op 65hz. Of de conventionele route; gepoort. Is net iets efficiënter.
Aangescherpte wetten mbt het vervoeren van lithium-ion zorgen er voor dat ze de grens niet meer over komen.Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:11:
Ik heb al twee keer een rechargeable battery van 9800 mah willen bestellen, maar deze komen al twee keer niet aan (ook al waren het zeer gerenommeerde verkopers op Ebay). Iemand een goede link voor mij waar hij/zij goede ervaringen mee heeft?
Anderhalf jaar nog maarboppos schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 00:37:
[...]
Dat is ook een leuke. echter wil ik zelf ook een beetje met verschillende drivers gaan spelen in WinISD. ik heb dat wel aardig onder de knie alleen is het tune van poorten mij nog niet helemaal duidelijk. Jij zit hier ook al jaren volgens mij dus als ik klaar ben met de schuur kom ik wel weer bovendrijven in dit topic (ergens eind dit jaar). Thanx voor de info.
Omdat ik al een prima box had (Harman Kardon Go Play II) waar via de 18v aansluiting goed hard geluid uit komt is er voor een geluidsloze kist gekozen.
Voorwaarden waren:
- Lange speelduur (meerdaagse festivals)
- 18v uitgang voor de box
- Bluetooth -> Aux voor de box
- 12v (/5v) voor mobieltjes/andere toepassingen.
Heb gekozen voor:
- 20Ah accu (Accusafe)
- Bluetooth module van Sure Hifi
- Simpele 12v-18v omvormver
Het is mijn eerste (simpele) electronica project dus heb eindelijk wat basiskennis opgedaan.
Binnenwerk:

Voorlopig resultaat:

Qua gewicht voor mij en me vrienden goed te doen, heeft al wat tijd op het strand doorgebracht met flink wat speeluren en is nog niet leeg te krijgen!
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0
[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 23-07-2014 11:26 ]
Om te testen een 12V. lijn vanuit een computervoeding direct in de BBC én parallel naar een delay-circuitje. De output - van de BBC naar de versterker, en de output + vanuit de BCC naar de schakelende kant van het delay circuitje. Vanuit de schakelende kant van het delaycircuitje gaat de + dan naar de + naar de versterker, zodat de versterker niet de spanningspiek van de stabiliserende BCC te verduren krijgt. That's about it. Small detail tho; als ik m'n scope aansluit op een minpool ergens in het circuit slaat de versterker direct in safemode en houdt ermee op.TBTL schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:25:
Vreemd, de converter werkt op 150kHz. Het lijkt me dan meer een probleem met de massa's. Hoe heb je alles nu aangesloten? Je zou kunnen proberen om alle massa's aan te sluiten op de massa van de versterker. Controleer wel eerst of bij de boost converter de massa's van de ingang en uitgang met elkaar verbonden zijn.
Dell Studio XPS 16
Misschien is dit wel een leuke om te combineren met een halve boominator!
Heb je 'm gewonnen?Aapenootjes schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 00:10:
Dell Studio XPS 16
TLDR: geen hoorn maken.boppos schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 16:49:
[...]
zow dit is wel gaaf om te lezen. Wanneer kan ik les krijgen in het simulerenik kom er meestal wel een beetje uit door te googlen maar krijg lang niet voor elkaar wat ik eigenlijk wil.
Ik ben gewoon heel benieuwd hoe ik veel laag (lees meer db's onder de 300Hz) kan krijgen met een kistje van maximaal 50x50x15cm of iets anders van 25x25x50cm is ook nog mogelijk. Mijn idee was om dit te doen met 2 SP-60's, omdat ik er dan altijd nog een mini boominator van kan maken... Maar ik heb nog zo veel ideeënEen kistje (6th of 4th) met een kleine DVC sub is ook nog een idee. Maar het jeukt wel om te gaan bouwen. Ik heb alleen nog eerst mijn schuur af te bouwen (fundering + een beetje meer is er maar nu de rest nog).
Hoornkasten zijn zeker prachtig van ontwerp en geluidskarakter (kick in je bass). Ook qua rendement onovertroffen. Ik ben zelf al een tijd bezig om iets voor in mijn huiskamer te ontwerpen op basis van een front loaded horn, waar ik echter tegen aan loop is het formaat van het ding als je een beetje laag respons wil hebben. En dan ben ik bezig met een 10 inch driver en een uiteindelijke mouth van 30x50 cm. Grofweg gaan dat kasten worden van 110x30x45 cm en dat maal twee. Dat wil je niet voor een "kistradio".
Dit is een van de probeersels in die orde van grootte

Een gewone ported sub gaat met gemak veel en veel lager.
alleen niet met 111dB
eens dat een "echte" hoorn niet makkelijk laag genoeg gaat, daar moet ie veelste lang en groot voor zijn. Gelukkig bestaan er nog genoeg combinaties en variaties waardoor datgene waar je op uitkomt een beetje het midden heeft tussen een hoorn en een 4e orde bandpass.
Zoals ik aangaf kan je met de dayton sd215 een best klein "semi" hoorngeladen kistje maken. 36 liter aan lucht, zal in totaal ongeveer 40-45 liter totaal formaat worden. En dan 92-95dB/2pi/1W/1M. Is best netje lijkt mij zo!
Als je trouwens problemen hebt met hoe laag ze kunnen is het misschien wel wat om even te kijken naar tapped horns, die gaan vaak een stukje lager. Ook zou je de achterkamer kunnen poorten, kun je ook gewoon simuleren in hornresp.
Dit is een van mijn nieuwere ontwerpen

[ Voor 25% gewijzigd door Carneoleon op 24-07-2014 23:37 ]
Ik heb een probleem met mijn potmeter en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Het probleem is als volgt: als ik aan de knop draai en hem zachter zet dan verschuift het geluid langzaam naar de rechter speaker en word het geluid langzaam steeds zachter. Als de potmeter helemaal open staat dan komt er echter uit allebei de speakers even veel geluid. Ik heb de potmeter aangesloten zoals is aangeven op accusafe.nl.(http://www.accusafe.nl/wp...tereo_potmeter_ta2024.png)
Ik heb de volgende onderdelen gebruikt:
-12v batterij pack
-ta2024 versterker
-10k logaritmische stereo potmeter van Piher
-3 ampère 250Vac DPDT schakelaar
-3.5mm jack
De onderdelen staan op volgorde waarin ze in het circuit zijn aangesloten.
Ik hoop dat jullie mij met deze informatie kunnen helpen. Als jullie specifiekere details nodig hebben moet je het even zeggen.
Max
[ Voor 5% gewijzigd door MaXxXx op 25-07-2014 18:30 ]
Max
P.S. Als ik het plaatje goed begrijp dan moeten toch beide ground kabels op de linker bovenste pin?
[ Voor 12% gewijzigd door MaXxXx op 25-07-2014 20:02 ]
Dit topic is gesloten.
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink