nogal oftopic, maar waar heb je dat plaatje in gemaakt?Terrz schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 23:38:
Ik heb in dit topic eens gelezen dat de basreflex poorten niet te dicht bij de wanden moeten zitten, dit zou een negatief effect hebben.
Ik heb ze nu 20mm van de wand af, is dat voldoende?
[afbeelding]
Begin volgende week gaat de kist in de maak
Photoshop. Alles behalve ideaal, maar ik werk er vaak mee en kan er dus snel en makkelijk mee uit de voeten. Sketchup o.i.d. is hier natuurlijk wel beter voor, maar dan moet ik eerst dat programma weer lerenVerwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:24:
[...]
nogal oftopic, maar waar heb je dat plaatje in gemaakt?(of is dat sketchup en moet ik daar weer eens naar kijken
Dat is vreemd, waar zit de zekering? Is het zo'n glaszekering? 3x Ta2024 zou tijdens een piek iets van 6-7A moeten vragen, geen 10A.Zuluman schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:15:
[...]
maar waarom klapt ie dan eruit als ik 3x TA2024 op deze 10A voeding aansluit?
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Het is idd zo een glaszekering. Zal er vanavond een foto van maken maar hij zit links onder op de printplaat (gezien vanuit de aansluitingen)wesleytjuh schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:58:
[...]
Dat is vreemd, waar zit de zekering? Is het zo'n glaszekering? 3x Ta2024 zou tijdens een piek iets van 6-7A moeten vragen, geen 10A.
Op vol vermogen met een nummer met veel bas gebeurde het. Hij stond helemaal open en er was geen vervorming of klipping. En het geheel klonk goed. ik had m via de laptop aangesloten en de TA2024's waren niet gemod. Ik bedenk me opeens dat die MP3/SD//BT/Radio module ook erop zit aangesloten, maar die zal niet veel trekken.
dit zijn de specs van de MB Quart Qm 160
Power handling: 70 watts RMS/100 watts
max VC 1" Le: 0.60 mH ;
Impedance: 4 ohms ;
Re: 2.65 ohms ; Frequency range: 60-4,000C Hz ;
Fs: 58 Hz ; SPL: 90 dB 2.83V/1m Vas: 0.68 cu. ft.6;
Qms: 4.50 ; Qes: 0.77 ; Qts: 0.66 ; Xmax: 3mm;
Dimensions: Overall diameter: 6-1/2", Cutout diameter: 5-5/8", Depth: 2-1/2".
[ Voor 21% gewijzigd door Zuluman op 11-07-2014 15:12 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Hmm, zijn dat die 6 speakers die je gebruikt in dat kistje? Re ligt behoorlijk laag, dat zou wat extra stroomverbruik kunnen verklaren (trekt meer stroom), en als je dan een snelle zekering hebt zou het misschien net op het randje kunnen zitten?
Overigens hebben ze behoorlijk wat ruimte trouwens, hoeveel liter is dat? Ik ben bang dat die speakers beetje over hun xmax zullen gaan met 70Wrms
Overigens hebben ze behoorlijk wat ruimte trouwens, hoeveel liter is dat? Ik ben bang dat die speakers beetje over hun xmax zullen gaan met 70Wrms
Ik kom op ca. 105 liter netto. en foam zou dat 10% vergroten naar 115 /6 = 19 liter per speaker. Als ik zo redeneer dan kan ik het beter houden bij 3xTA2024 ipv 1x TDA7498 6x100w. Als ik TA2024's mod dan zit ik al over het randje.
[ Voor 41% gewijzigd door Zuluman op 11-07-2014 16:03 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Hmm, de parameters die ik in de bassbox database heb staan komen niet helemaal overeen met die van jou. Het lijkt er wel erg op en geeft vergelijkbare response en excursie. Maar nu komt het: xmax is bij mij aangegeven als 7mm.
Op 70 watt komt de excursie op 6,25mm in 19 liter per stuk. Met 17W kom je op 3mm xmax. Nu is dus de vraag welke parameters kloppen
Op 70W per speaker (420 in totaal) kom ik overigens uit op 125dB op 1 meter.
Op 70 watt komt de excursie op 6,25mm in 19 liter per stuk. Met 17W kom je op 3mm xmax. Nu is dus de vraag welke parameters kloppen
Ik heb moeite de juiste gegevens te vinden. bassbox database is mij niet bekend.Carneoleon schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:11:
Hmm, de parameters die ik in de bassbox database heb staan komen niet helemaal overeen met die van jou. Het lijkt er wel erg op en geeft vergelijkbare response en excursie. Maar nu komt het: xmax is bij mij aangegeven als 7mm.
ik heb dus de 2x MB Quart QM160 en 4x de MB Quart QM160 TX2. misschien dat dat het verschil verklaart . daarnaast heb ik 4x tweaters van die serie en gebruik ik de bijbehorende passieve crossovers.
zie de pic.

BassBoxPro is een programma vergelijkbaar met WinISD om speakerkasten te simuleren. Voordeel van BassBoxPro is dat de meeste speakers al in de database zitten. Ik heb 10 verschillende Qm 160 speakers van MB Quart (normaal, comp, Q, TC, TC/S, TD, TX, TX2, TX3, X) geen van alle komt 100% overeen, en ze zitten allemaal dicht bij elkaar in de buurt qua parameters. Xmax is bij allemaal rond de 7mm.
Dus ik denk dat het wel veilig is om te zeggen dat die xmax wel klopt.
Normaal is het niet aan te bevelen om speakers met verschillende parameters in dezelfde kist te zetten, maar deze lijken zo op elkaar dat je er wel mee wegkomt.
Ziet er netjes uit trouwens!! Komt het hoog ook genoeg mee?
Normaal is het niet aan te bevelen om speakers met verschillende parameters in dezelfde kist te zetten, maar deze lijken zo op elkaar dat je er wel mee wegkomt.
Toen ik startte met deze flightcase was ik van plan alle speakers die ik had liggen erin t stoppen, random. Na het hier te hebben voorgelegd kwam ik erachter dat dat niet zo een goed idee was. Ik had het echter toch gedaan ter lering er vermaak.Carneoleon schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:28:
BassBoxPro is een programma vergelijkbaar met WinISD om speakerkasten te simuleren. Voordeel van BassBoxPro is dat de meeste speakers al in de database zitten. Ik heb 10 verschillende Qm 160 speakers van MB Quart (normaal, comp, Q, TC, TC/S, TD, TX, TX2, TX3, X) geen van alle komt 100% overeen, en ze zitten allemaal dicht bij elkaar in de buurt qua parameters. Xmax is bij allemaal rond de 7mm.
deze had ik gemonteerd:
13cm Ultra drive UDS 2/138 2x40watt 2-weg
16cm Kenwood kfc-e1764c 2x35watt 3 weg
16cm qm quart 160TX midwooofer
ik moet zeggen dat de combo van de kenwood 3-weg met de 160TX goed klonk op normaal volume. er zat toen alleen van dat gele foam in van de flightcase.
Die serie tx1 had ik via marktplaats voor 10 euro gekocht. zonder tweeter en filters. Daarna heb ik besloten om dezelfde serie op te zoeken via marktplaats maar kon alleen de TX2 vinden.
Met de tweeters klinkt het hoog wel goed. Maar bij sommige nummers dan heb ik het idee dat wat onbalans is in het geluid. Wellicht dat in het midden wat ontbreekt.
Ik heb echter geen apparatuur om dat te meten. Ik ben nog een beginner. Hoe meten jullie?Wat kot zo ene speciale meetmicrofoon?
Je mobiel is leuk om mee te beginnen. Installeer een ARTA, ik gebruik RTA analyzer, op je mobiel en zorg dat de pieken binnen het meetbereik van je mobiel zitten. Is dat niet zo, ga verder weg staan of zet het geluid iets zachter. Download een 'white noise' mp3'tje, speel hem af via je speaker, start je ARTA app en je ziet ruwweg je frequentierespons.Zuluman schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 16:46:
[...]
Ik heb echter geen apparatuur om dat te meten. Ik ben nog een beginner. Hoe meten jullie?Wat kot zo ene speciale meetmicrofoon?
Ik ben zelf bezig met mic op basis van de Panasonic WM61A. Kost ongeveer 6 euro, ik heb nog wel een module liggen. Heb hem nu werkende, hij geeft alleen af en toe wat artefacten. Moet nog even kijken waar dat aan ligt.
druk en typefouten voorbehouden
Hmm, de microfoon van miniDSP (gecalibreert en alles) heeft mij 70 euro gekost, zelf geimporteerd met een aantal DSP's erbij valt die prijs wel mee, in NL is ie iets van 100 euro dacht ik. Er is ook een DIY optie, daar kan lukteveld je volgens mij meer over vertellen? Dan kost het je dacht ik een paar euro...
Waar woon je? Misschien is er hier een member in de buurt met een microfoon die wel ff met je wil meten?
De opstelling die je nu hebt heeft wel als nadeel dat je last krijgt van comb-filtering. Hierdoor zou je het geluid moeten horen veranderen als je heen en weer loopt. Simpelweg omdat de afstand tussen de individuele speakers en je oren verschillend is zijn bepaalde frequenties in fase en bepaalde uit fase, dit kan ook een probleem zijn.
Waar woon je? Misschien is er hier een member in de buurt met een microfoon die wel ff met je wil meten?
De opstelling die je nu hebt heeft wel als nadeel dat je last krijgt van comb-filtering. Hierdoor zou je het geluid moeten horen veranderen als je heen en weer loopt. Simpelweg omdat de afstand tussen de individuele speakers en je oren verschillend is zijn bepaalde frequenties in fase en bepaalde uit fase, dit kan ook een probleem zijn.
thanks voor de tips. dat valt enorm mee om mee te beginnen. ik was va plan het via mijn laptop te doen. en ik las in ht forum over allerlei enorm dure microfoons. 6 euro kan er wel vanaf. :-)
Het is natuurlijk verre van perfect, maar stukken beter dan een mobieltje.
Hier heb ik even snel een meting gedaan van mijn laatste kistradio. Die had een piezo met een mismatchte weerstand. Dat zie je dus ook duidelijk terug in de response:

Om te beginnen is meten met je mobieltje dus wel leuk.
Hier heb ik even snel een meting gedaan van mijn laatste kistradio. Die had een piezo met een mismatchte weerstand. Dat zie je dus ook duidelijk terug in de response:

Om te beginnen is meten met je mobieltje dus wel leuk.
Daar zit wel wat verschli in ja ;-)
Ik zelf woon in Roosendaal, en heb een UMIK-1 (van MiniDSP). Daar mag je best een test mee doen als je wilt.
Ik zelf woon in Roosendaal, en heb een UMIK-1 (van MiniDSP). Daar mag je best een test mee doen als je wilt.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Dank je voor het aanbod Westley, woon echter in den haag :-)
Ik ga straks meteen de Ta2024's weer monteren en uitproberen wat er uit de meting komt.
Ik heb nu echter mijn twijfels of ik de TDA7498 6x100w ga gebruiken voor deze case.
Re= resistance=2,65ohm. De speakers worden aangegeven als 4ohm. Wat is dan de relatie tussen deze twee. betekent dat bij laag de volume de weerstand 2,65 is of juist bij zijn max? Hoe moet ik dit interpreteren?
Zullen die speakers dan niet de TDA7498 tot zijn max of zelfs daar voorbij trekken? Maar met de TA2024 heb ik het gevoel dat ik ze tekort doe.
Ik ga straks meteen de Ta2024's weer monteren en uitproberen wat er uit de meting komt.
Ik heb nu echter mijn twijfels of ik de TDA7498 6x100w ga gebruiken voor deze case.
Re= resistance=2,65ohm. De speakers worden aangegeven als 4ohm. Wat is dan de relatie tussen deze twee. betekent dat bij laag de volume de weerstand 2,65 is of juist bij zijn max? Hoe moet ik dit interpreteren?
Zullen die speakers dan niet de TDA7498 tot zijn max of zelfs daar voorbij trekken? Maar met de TA2024 heb ik het gevoel dat ik ze tekort doe.
Opzich woon ik doordeweeks in delft... Als het niet lukt met je meting kan ik (als we het ff goed plannen) wel een keer langskomen met de microfoon (zelfde als wesley), ben ook regelmatig in den haag namelijk 
Dat is de absolute minimum impedantie die de versterker ziet, over het grootste deel van het bereik zal dit waarschijnlijk 3 ohm zijn. Je kan het sowieso gewoon proberen, als de thermische beveiliging er te snel in klapt moet je hem niet gebruiken.
Dat is de absolute minimum impedantie die de versterker ziet, over het grootste deel van het bereik zal dit waarschijnlijk 3 ohm zijn. Je kan het sowieso gewoon proberen, als de thermische beveiliging er te snel in klapt moet je hem niet gebruiken.
[ Voor 42% gewijzigd door Carneoleon op 11-07-2014 17:54 ]
Daar ga ik je waarschijnlijk aan houden. :-) Studeer je in Delft?Carneoleon schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:46:
Opzich woon ik doordeweeks in delft... Als het niet lukt met je meting kan ik (als we het ff goed plannen) wel een keer langskomen met de microfoon (zelfde als wesley), ben ook regelmatig in den haag namelijk
Helaas kan ik m nu niet uitproberen die TDA 7498. mijn voedingen zijn te zwak. ik heb wel nog zo een 24v voeding van een tuinpomp liggen. geloof 15A. zou ik die kunnen gebruiken?
Ik heb net even mijn ht setup op laag volume en Big Red op hoog volume (binnen op 1m) getest met een TA 2020 en een E-bay 10A lithium accu.
Public Publieke map | ||
![]() | ![]() |
Big Red heeft een gat rond de 65 hz.
Tweede meting is niet representatief, piek zit namelijk op 0db. Probeer hem op minimaal -3db te houden.
Als het een 24V DC voedings is kan je die prima gebruiken.
Als het een 24V DC voedings is kan je die prima gebruiken.
Haha, is goed!! Ik ben bezig met een afstudeerproject bij de TU.
Pompjes zijn vaak met ac gevoed, met een setje diodes en een paar condensatoren zou het moeten kunnen!!
Pompjes zijn vaak met ac gevoed, met een setje diodes en een paar condensatoren zou het moeten kunnen!!
Wordt je spanning wel wat hoger van maar dat zou geen probleem mogen zijn met je TDA7498
zat net te kijken is idd AC en ze zijn 4A (105va bij 24 volt) niet 15A helaas (. Nou het modden van een voeding van Ac naar DC daar waag ik me nog niet aan. Ik kan nog net solderen. Ik ben een bouwkundige. :-) ik bestel wel een 350watt DC voeding.
maar die dip van big red bij 64 waar ligt dat aan? ik heb geen filter gebruikt voor de (mid) open woofer.
maar die dip van big red bij 64 waar ligt dat aan? ik heb geen filter gebruikt voor de (mid) open woofer.
Waarschijnlijk de gewone rolloff van je driver met een beetje roomgain in het gebied onder 50hz lijkt mij
ja idd. Thanks Niet aan gedacht. Weer veel geleerd vandaag.lutkeveld schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:41:
Waarschijnlijk de gewone rolloff van je driver met een beetje roomgain in het gebied onder 50hz lijkt mij
En dan kan het ook nog een reflectie van een muur oid zijn omdat je binnen meet
(reflectie uit fase bijvoorbeeld) Het beste is om buiten te meten, koffer achterover en je microfoon(telefoon) erboven houden. Dan heb je een half-space meting.
[ Voor 7% gewijzigd door Carneoleon op 11-07-2014 19:53 ]
De output (gain) van de bluetooth module is vele malen hoger dan die van een mobiel. Is er een manier om die gain iets minder hoog te maken? Een gemodde TA2024 gaat vrij snel over z'n nek als er geschakeld wordt van jack naar bluetooth? Ik zat zelf te denken om er een extra potmeter tussen te zetten.
Over de potmeter heb ik ook nog een vraag: om deze te bevestigen op de inbouw schotel moet er een M7 moertje op, deze zat er niet bijgeleverd. Nu heb ik er dus een gehaald bij de lokale bouwmarkt voor een whopping 5 cent, maar die "schroeft" er dus niet op. De maat klopt, maar de schroefdraad op de potmeter is veel fijner dan die van de moer. Wat voor m7 moertje moet er dan in vredesnaam op?
Over de potmeter heb ik ook nog een vraag: om deze te bevestigen op de inbouw schotel moet er een M7 moertje op, deze zat er niet bijgeleverd. Nu heb ik er dus een gehaald bij de lokale bouwmarkt voor een whopping 5 cent, maar die "schroeft" er dus niet op. De maat klopt, maar de schroefdraad op de potmeter is veel fijner dan die van de moer. Wat voor m7 moertje moet er dan in vredesnaam op?
Dat is idd M6 of M8 * 0.5/0.6. M7 bestaat niet. Hoort er normaal wel bij te zitten trouwens.
Je zou een simpele weerstanddeler kunnen gebruiken.
Je zou een simpele weerstanddeler kunnen gebruiken.
M7 is een gebruikelijke maat voor potmeters: http://www.conrad.nl/ce/n...tmeter-M7-BLACK-NUT-Zwart
Te koop bij de plaatselijke elektronicaboer.
[ Voor 14% gewijzigd door TBTL op 11-07-2014 22:17 ]
Goh
. Weer wat geleerd
. Uit de metaal kende ik het iig niet.
thanks voor de tip. ik heb nog een Muse TA2024 en een TA2020 met een potmeter. ik had er een maar die viel tussen de planken van het terras toen ik aan het knutselen was.TBTL schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 22:15:
M7 is een gebruikelijke maat voor potmeters: http://www.conrad.nl/ce/n...tmeter-M7-BLACK-NUT-Zwart
Ff weer een reactie.
Ben aan het knutselen geweest en mijn eerste kistradio is klaar. Vorige week getest op Rock Werchter en een prima feestje er rond gebouwd
Iedereen bedankt voor hun tips!
Wat heb ik gebruikt:
Orginele flightcase:

Nu heb ik een probleem... ik ben verslaafd nu en ik wil hem nog beter hebben.
Ik heb 2 issues
Hebben jullie tips om dit te verbeteren??
Ben aan het knutselen geweest en mijn eerste kistradio is klaar. Vorige week getest op Rock Werchter en een prima feestje er rond gebouwd
Iedereen bedankt voor hun tips!
Wat heb ik gebruikt:
- Flightcase 8he rack. Paar tientjes op marktplaats
- 2 x B432880 Pioneer TS-A172Ci - 2-Weg componentensysteem
- AccuSafe V3,5
- Instelbare Industriële voeding 230V naar 12V 8.5A
- 3 x CSB Loodgel accu 12V 20Ah
- 2 x Maxamp20
- Potmeter PC2G20BU A10K lin. mono 20mm
- 1.0" LED Car MP3 Player Module w/ FM/ USB/Mini USB/SD/Remote Controller - Black (12V)
- 4-weg Handbediende audiosignaal schakelkast (om te switchen tussen radio, 3,5 en ipad)
- Led Vu meter
- 3x 5v USBcharger
- ipad 1 64 gb wifi/3g
- heel veel lak
- bloed, zweet en tranen
Orginele flightcase:

Nu heb ik een probleem... ik ben verslaafd nu en ik wil hem nog beter hebben.
Ik heb 2 issues
- FM radio heeft slecht ontvangst
- Lichte ruis
Hebben jullie tips om dit te verbeteren??
Dat is één serieuze kistradio 
FM ontvangst is helaas een bekend probleem van de MP3 module, op veel plaatsen is de ontvangst slecht tot niet aanwezig. Ik heb nu sinds kort een "goede" MP3 module, maar die zijn dan wel een factor 10X duurder -_-. Moet hem nog even goed testen maar wellicht werken die wel gewoon goed en met goede radio en dergelijke.
Ruis kan meerdere oorzaken hebben:
- Ruis van je schakelende omvormers om 5V te maken
- Interferentie (lange kabels, WiFi en dergelijke)
- Groundloop: Stromen in de ground die hun eigen weg gaan zoeken waardoor er potentiaal verschil tussen de verschillende grounds kan ontstaan
De ruis van je omvormers los je op door een isolerende omvormer te nemen, nu zijn die wat lastiger te krijgen en een stuk duurder.
Je ground loop is een erg lastige in een systeem als dit, daar is eigenlijk bijna niet aan te beginnen zonder heel goed te weten wat je doet. Ik zou gewoon een "ground loop isolator" nemen. Deze vind je op eBay maar ook vele andere plaatsen. Neem niet de goedkoopste maar eentje waar je wat vertrouwen in hebt. Ze zitten namelijk in je signaalweg en degraderen dit ook , maar dit merk je zeer waarschijnlijk niet in een Kistradio. Maar het is dus wel een goed idee om hier een fatsoenlijke voor te nemen. Zo'n ground loop isolator lost ook gelijk je probleem met de schakelende omvormers op
.
Interferentie los je op door je kabels zo kort mogelijk te houden en goed van elkaar te scheiden. Alle power kabels dus uit de buurt van je signaal kabels en het liefste je signaal kabels uit de buurt van je iPad. Verder de signaalkabels zo kort mogelijk houden, dat scheelt al aanzienlijk.
1 laatste tip die wellicht in jouw geval voor een beter resultaat zorgt is de MaxAmp "unmodden". Je gebruikt zo te zien een iPad en die hebben voldoende signaalsterkte voor een unmodded MaxAmp. Waarschijnlijk merk je nu dat vrij snel het max volume is bereikt en harder zetten enkel voor vervorming zorgt. Als je dan de MaxAmp unmod gaat deze minder hard, maar waarschijnlijk nog steeds hard genoeg om het maximale eruit te halen. Je kunt dan gewoon je potmeter opendraaien tot 100% bij wijze van, zonder vervorming. Bijkomend voordeel is dat ruis ook minder hard versterkt wordt
.
Unmodden is vrij simpel met een soldeerbout:
Je ziet op de printplaat bij elke MaxAmp 2 goudkleurige "koffiebonen" ongeveer in het midden, links naast de chip. Op die koffiebonen leg je gewoon een druppel tin, zodat beide helften met elkaar verbonden zijn. Dat is alles
.
---
Heb je die accu's leeg gekregen trouwens
?
FM ontvangst is helaas een bekend probleem van de MP3 module, op veel plaatsen is de ontvangst slecht tot niet aanwezig. Ik heb nu sinds kort een "goede" MP3 module, maar die zijn dan wel een factor 10X duurder -_-. Moet hem nog even goed testen maar wellicht werken die wel gewoon goed en met goede radio en dergelijke.
Ruis kan meerdere oorzaken hebben:
- Ruis van je schakelende omvormers om 5V te maken
- Interferentie (lange kabels, WiFi en dergelijke)
- Groundloop: Stromen in de ground die hun eigen weg gaan zoeken waardoor er potentiaal verschil tussen de verschillende grounds kan ontstaan
De ruis van je omvormers los je op door een isolerende omvormer te nemen, nu zijn die wat lastiger te krijgen en een stuk duurder.
Je ground loop is een erg lastige in een systeem als dit, daar is eigenlijk bijna niet aan te beginnen zonder heel goed te weten wat je doet. Ik zou gewoon een "ground loop isolator" nemen. Deze vind je op eBay maar ook vele andere plaatsen. Neem niet de goedkoopste maar eentje waar je wat vertrouwen in hebt. Ze zitten namelijk in je signaalweg en degraderen dit ook , maar dit merk je zeer waarschijnlijk niet in een Kistradio. Maar het is dus wel een goed idee om hier een fatsoenlijke voor te nemen. Zo'n ground loop isolator lost ook gelijk je probleem met de schakelende omvormers op
Interferentie los je op door je kabels zo kort mogelijk te houden en goed van elkaar te scheiden. Alle power kabels dus uit de buurt van je signaal kabels en het liefste je signaal kabels uit de buurt van je iPad. Verder de signaalkabels zo kort mogelijk houden, dat scheelt al aanzienlijk.
1 laatste tip die wellicht in jouw geval voor een beter resultaat zorgt is de MaxAmp "unmodden". Je gebruikt zo te zien een iPad en die hebben voldoende signaalsterkte voor een unmodded MaxAmp. Waarschijnlijk merk je nu dat vrij snel het max volume is bereikt en harder zetten enkel voor vervorming zorgt. Als je dan de MaxAmp unmod gaat deze minder hard, maar waarschijnlijk nog steeds hard genoeg om het maximale eruit te halen. Je kunt dan gewoon je potmeter opendraaien tot 100% bij wijze van, zonder vervorming. Bijkomend voordeel is dat ruis ook minder hard versterkt wordt
Unmodden is vrij simpel met een soldeerbout:
Je ziet op de printplaat bij elke MaxAmp 2 goudkleurige "koffiebonen" ongeveer in het midden, links naast de chip. Op die koffiebonen leg je gewoon een druppel tin, zodat beide helften met elkaar verbonden zijn. Dat is alles
---
Heb je die accu's leeg gekregen trouwens
Wow wat een profi kistradio zeg. Cool om een normale flightcase ervoor te gebruiken. Gaaf ook hoe die ipad zit ingebouwd. Zal wel veel werk geweest zijn allemaal.
Als de ruis echt witte ruis is (zoals een tuner geeft als ie niet op een zender staat ingesteld), dan komt dat van een actief component. Die ruisen altijd, de ene wat meer dan de andere. En meestal wordt het verergerd door een kloppende gain structure; ofwel de volumes niet slim kiezen.
Dus dan is de vraag: wanneer / met welke bronnen heb je er last van?
Als de ruis echt witte ruis is (zoals een tuner geeft als ie niet op een zender staat ingesteld), dan komt dat van een actief component. Die ruisen altijd, de ene wat meer dan de andere. En meestal wordt het verergerd door een kloppende gain structure; ofwel de volumes niet slim kiezen.
Dus dan is de vraag: wanneer / met welke bronnen heb je er last van?
Thks voor de tips
Je kan ook aan de VU meter zien dat er ruis zit omdat die al uitslaat als er niks aanstaat.
Die mp3 module is dus niet te verbeteren met een atenne ofzo?
Ik heb 3 audio ingangen die door de switch naar 1 audio uitgang gaan. Adviseer je op om alle 3 de uitgangen een groundloop te zetten of alleen 1 goed op de uitgang naar de versterkers?
De accu's waren ondanks het opladen van meerdere telefoon totaal niet leeg
@jag eigenlijk op alle. De fm stoort ook als hij aanstaat vandaar dat ik schakelaars er tussen heb gezet.
Ook zijn inderdaad de omvormers een storende factor.
[ Voor 28% gewijzigd door Kezand op 12-07-2014 11:49 ]
1 op de ingang naar de versterkers.
Normaal ben ik niet zo van de ground loop isolators, omdat die enkel een pleister op het probleem plakken, maar in dit geval is dat waarschijnlijk gewoon je beste keuze
.
Wat Jag beschreef rondom de Gain structure is ook iets wat je zeker even kunt uittesten, de MaxAmp maakt hier van deel uit. Als de gain van de MaxAmp (te hoog) is kan dit voor ruis zorgen. Unmodden kan dan de oplossing zijn.
Compleet weg ga je het niet krijgen overigens, op max volume zal er altijd wat ruis zijn zonder een aangesloten signaal. Datzelfde zie je terug bij een normale versterker(afhankelijk van het type natuurlijk) thuis, die hebben ook wat opvallende ruis op max volume als je niks afspeelt. Enkel gebruik je die bijna nooit op max volume
Je kunt op de ATT of ANT aansluiting van de MP3 module een kabel van 75cm solderen, dat wilt weleens helpen.
Normaal ben ik niet zo van de ground loop isolators, omdat die enkel een pleister op het probleem plakken, maar in dit geval is dat waarschijnlijk gewoon je beste keuze
Wat Jag beschreef rondom de Gain structure is ook iets wat je zeker even kunt uittesten, de MaxAmp maakt hier van deel uit. Als de gain van de MaxAmp (te hoog) is kan dit voor ruis zorgen. Unmodden kan dan de oplossing zijn.
Compleet weg ga je het niet krijgen overigens, op max volume zal er altijd wat ruis zijn zonder een aangesloten signaal. Datzelfde zie je terug bij een normale versterker(afhankelijk van het type natuurlijk) thuis, die hebben ook wat opvallende ruis op max volume als je niks afspeelt. Enkel gebruik je die bijna nooit op max volume
Je kunt op de ATT of ANT aansluiting van de MP3 module een kabel van 75cm solderen, dat wilt weleens helpen.
[ Voor 34% gewijzigd door wesleytjuh op 12-07-2014 12:13 ]
Groundloop geeft in principe een brom + harmonischen. Klinkt wel anders dan witte ruis. Hoor je echt ruis? Je zou het systematisch kunnen aanpakken. Input van de versterkers kortsluiten. Indien nog steeds ruis -> dan ruisen de Maxamps (icm je speakers). Indien geen ruis, een voor een je bronnen proberen aan te sluiten.
Ik denk dat het inderdaad Grounloop is. Dus dat ga ik eerste checken. Ook ga ik de draden beter scheiden. Ik denk dat ik dan wat flinke stappen kan maken.
Verwijderd
Even een vraagje tussendoor, zijn er nog kist of kratradio's van jullie te bewonderen op Terschelling aankomende weken?
Ik had ook nog een vraagje.. Ik heb op het moment een 7Ah accu tot mijn beschikking die ik oplaad dmv een 600mah druppellader. Nu wil ik graag een 20Ah accu gaan gebruiken, kan ik deze druppellader ook zonder problemen gebruiken voor de 20Ah accu?
(Beide accu's zijn 12v)
(Beide accu's zijn 12v)
[ Voor 6% gewijzigd door KirovAir op 13-07-2014 23:38 ]
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
Ja, het duurt alleen wat langer.
Weer even met mijn subjes bezig geweest. Kisten zijn nu gelijmd, geschuurd en van warnex voorzien 
Ik denk dat ik deze week de subs nog wel kan afwerken.

Leuk spul trouwens die warnex, nadat ik het blik geopend had dacht ik dat ik dat spul nooit gerold kreeg omdat het zo stroperig is. Maar dat ging verbazingwekkend goed eigenlijk

Leuk spul trouwens die warnex, nadat ik het blik geopend had dacht ik dat ik dat spul nooit gerold kreeg omdat het zo stroperig is. Maar dat ging verbazingwekkend goed eigenlijk
Mooi geworden hoor! Heb je ook een filmpje van je woofers in actie?Aapenootjes schreef op zondag 13 juli 2014 @ 23:11:
Weer even met mijn subjes bezig geweest. Kisten zijn nu gelijmd, geschuurd en van warnex voorzien
[afbeelding]
[afbeelding]
Zie ik daar nou camel sigaretten behang?
Zo snel ik de kans heb maak ik wel een filmpje. Maar het kan nog wel eens een tijdje duren voordat ik een geschikte versterker daarvoor heb.Terrz schreef op maandag 14 juli 2014 @ 00:32:
[...]
Mooi geworden hoor! Heb je ook een filmpje van je woofers in actie?
Zie ik daar nou camel sigaretten behang?
Dat camel "behang" komt van een grote rol papier af, ooit via via gekregen. Waarschijnlijk was ie afgekeurd bij de drukker, wel prima voor dit soort gein. Achteraf was het niet echt nodig om de garage zo grondig in te pakken, mijn ouder konden er wel om lachen dat ik zo grondig was
Ik vind het wel lachen haha, heb je niet nog een rolletje voor mij liggen?Aapenootjes schreef op maandag 14 juli 2014 @ 01:27:
[...]
Zo snel ik de kans heb maak ik wel een filmpje. Maar het kan nog wel eens een tijdje duren voordat ik een geschikte versterker daarvoor heb.
Dat camel "behang" komt van een grote rol papier af, ooit via via gekregen. Waarschijnlijk was ie afgekeurd bij de drukker, wel prima voor dit soort gein. Achteraf was het niet echt nodig om de garage zo grondig in te pakken, mijn ouder konden er wel om lachen dat ik zo grondig was
Ziet er netjes uit hoor
. Al enig idee wat voor een versterker je gaat gebruiken?
Welke is dit trouwens, de 15"? Welke woofer komt erin
?
Welke is dit trouwens, de 15"? Welke woofer komt erin
@Terrz, helaas niet. Maar je mag enkele meters komen halen als je wilt 
@Wesleytjuh, waarschijnlijk de pioneer GM-D8604. Het is overigens de Cubo 18
Exacte type woofers weet is helaas onbekend, staat er niet op. Na wat onderzoek is mijn vermoeden dat het B&C 18ps46's zijn.
@Wesleytjuh, waarschijnlijk de pioneer GM-D8604. Het is overigens de Cubo 18

Ben zeer benieuwd naar je ervaringen
, dat moet wel flink gaan knallen!
Waarschijnlijk woon je te ver wegAapenootjes schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:04:
@Terrz, helaas niet. Maar je mag enkele meters komen halen als je wilt
Dik hoor! Waar plaats je de accu's trouwens in jouw mobiele ontwerp?@Wesleytjuh, waarschijnlijk de pioneer GM-D8604. Het is overigens de Cubo 18Exacte type woofers weet is helaas onbekend, staat er niet op. Na wat onderzoek is mijn vermoeden dat het B&C 18ps46's zijn.
[afbeelding]
Dit weekend gepoogd om een iPhone Bluetooth ontvanger die ik nog had liggen te gebruiken, via een combo USB/3.5mm-iPhone kabel. Je raad het al - zodra ik 'm aansloot was het ruis central. Ik wil daarom een aardlus isolator inbouwen, is dit acceptabel voor een kofferradio?
http://www.radiocentrum.c...sen/AARDLUS_ISOLATOR.html
(Radio Centrum is de lokale electronicashop van Utrecht, bespaart me weer verzendkosten als deze okee is
)
(Radio Centrum is de lokale electronicashop van Utrecht, bespaart me weer verzendkosten als deze okee is
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Erg leuke subs
Warnex schijnt inderdaad wel makkelijk te rollen zijn, ziet er ook erg strak uit.
Ik zat te denken over het design van een standalone sub voor laag ondersteuning bij een Boominator Micro. Een Dayton SD215 in 4th order bandpass matcht goed met 50 watt totaal. Probleem is dat de sub onder de baffle step frequentie werkt en dus 6db lager gaat uitvallen dan de sim aangeeft. Dat betekend dat ik er 200 watt tegen aan moet gooien met alle gevolgen van dien. Ik zat te denken: alle output bij een BP4 komt uit de poort, wat nou als ik twee porten (een aan elke kant, bipool) maak om zo bafflestep te omzeilen? Twee interne subs wordt weer zo zwaar en duur.
Ik zat te denken over het design van een standalone sub voor laag ondersteuning bij een Boominator Micro. Een Dayton SD215 in 4th order bandpass matcht goed met 50 watt totaal. Probleem is dat de sub onder de baffle step frequentie werkt en dus 6db lager gaat uitvallen dan de sim aangeeft. Dat betekend dat ik er 200 watt tegen aan moet gooien met alle gevolgen van dien. Ik zat te denken: alle output bij een BP4 komt uit de poort, wat nou als ik twee porten (een aan elke kant, bipool) maak om zo bafflestep te omzeilen? Twee interne subs wordt weer zo zwaar en duur.
Warnex brengt inderdaad verrassend makkelijk aan
.
Kun je dan niet een Passive radiator gebruiken lutkeveld? Wel wat duurder dan 2 poorten maar wel een zeer nette oplossing toch? Moet je wel een ander design nemen alleen..
Kun je dan niet een Passive radiator gebruiken lutkeveld? Wel wat duurder dan 2 poorten maar wel een zeer nette oplossing toch? Moet je wel een ander design nemen alleen..
[ Voor 10% gewijzigd door wesleytjuh op 14-07-2014 17:05 ]
Hoe wou je dat gaan doen? Het gaat mij vooral om de bafflestep omdat ik anders meer dan 24v nodig ga hebben om de Micro bij te benen. Ook zijn twee PR's zowat duurder dan de sub zelf. Het mooie van BP4 is dat het praktisch onverwoestbaar is omdat alleen de poort extern is. Twee PR's zijn al een stuk fragieler.
Woon in Zuid Limboland, waarschijnlijk wat ver jaTerrz schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:58:
[...]
Waarschijnlijk woon je te ver weg![]()
[...]
Dik hoor! Waar plaats je de accu's trouwens in jouw mobiele ontwerp?
Waar de electronica precies kom moet ik nog even kijken. Ik houd in ieder geval wel behoorlijk wat ruimte over achter de top kasten die bovenop de cubo's komen. Hangt er ook een beetje vanaf hoeveel accucapaciteit ik nodig denk te hebben, dat word gewoon een kwestie van testen. Mijn idee is in ieder geval een apart compartiment voor de elektronica etc te maken zodat het een soort van modulaire kar word.
Lukteveld, als het goed is simt winisd in 2pi, dus je verliest niks tenopzichte van de sim (zolang je hem dus op de grond laat staan)
Als je hem op de grond laat staan, zorgt BS dan niet voor een transitie van pi naar 2pi? En dus alsnog verlies van output? Dan zou de sim representatief zijn, maar zonder BS harder gaan/minder vermogen nodig hebben (?)
[ Voor 44% gewijzigd door lutkeveld op 14-07-2014 17:46 ]
Tenzij je de radio op een boot gaat gebruiken (zoals Jag en JvS) is een BR met een degelijke grill mijn inziens net zo degelijk. En daarmee kan je ook prima gewoon in de regen een tijdje door, tenzij er stevige wind staat.lutkeveld schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:17:
Hoe wou je dat gaan doen? Het gaat mij vooral om de bafflestep omdat ik anders meer dan 24v nodig ga hebben om de Micro bij te benen. Ook zijn twee PR's zowat duurder dan de sub zelf. Het mooie van BP4 is dat het praktisch onverwoestbaar is omdat alleen de poort extern is. Twee PR's zijn al een stuk fragieler.
Verschil in gain houd je wel. Geen 6db, maar wel 3 denk ik (speaker staat op de grond he). Onze 16cm fullrange speakers krijg je overigens best makkelijk 'in de clip', zonder dat er laag signaal heen gaat. Volgens mij hebben die SP60'jes niet zoveel meer rendement dan die FW16's die wij gebruiken (eerder minder onder de 200Hz), daar heb je echt geen 200 watt voor nodig "om te matchen". Dat kan die SD215 denk ik thermisch niet eens aanlutkeveld schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:20:
Erg leuke subsWarnex schijnt inderdaad wel makkelijk te rollen zijn, ziet er ook erg strak uit.
Je bent wel de twijfelkont van de eeuw mag gezegd worden. Bouw gewoon lekker die speaker in een basreflex in, koop een car-crossover en de crossover en levels schuif je gewoon daarmee goed.
En bafflestep opheffen door de helft van het geluid naar links en rechts te sturen maakt natuurlijk geen moer uit. Het idee is dat het allemaal alle kanten op gaat. 100% aan de voorkant of 50% aan de achterkant en 50% aan de voorkant maakt niet uit. Je krijgt er niet meer output mee.
[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 14-07-2014 20:18 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik volg je niet helemaal?? Wat is nou het probleem?? Je wil toch een vergelijkbare max continue spl? Omdat de frequenties in de passband onder je bafflestep frequentie zitten, is het gewoon 2pi, en dus is de spl waarde die winisd geeft representatief.lutkeveld schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:40:
Als je hem op de grond laat staan, zorgt BS dan niet voor een transitie van pi naar 2pi? En dus alsnog verlies van output? Dan zou de sim representatief zijn, maar zonder BS harder gaan/minder vermogen nodig hebben (?)
Uiteindelijk is er maar 1 manier, en dat is luisteren. Dus rag van afvalhout een kissie in elkaar en kijk of ie doet wat je wil!! Ik hou er bijvoorbeeld wel van als mn <80hz zo'n 6 dB boven de rest uit komt.
JvS schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:16:
[...]
Je bent wel de twijfelkont van de eeuw mag gezegd worden. Bouw gewoon lekker die speaker in een basreflex in, koop een car-crossover en de crossover en levels schuif je gewoon daarmee goed.
Ik weet al wat het probleem is; ik denk te veelCarneoleon schreef op maandag 14 juli 2014 @ 23:18:
[...]
Ik volg je niet helemaal?? Wat is nou het probleem??

lutkeveld schreef op maandag 14 juli 2014 @ 23:39:
[...]
[...]
Ik weet al wat het probleem is; ik denk te veel. Minder lullen, meer bouwen en zien wat er uit komt.

Uiteindelijk de enige en de beste manier... Bouwen, bedenken wat je beter wil, en nogmaals bouwen, en ga zo maar door
Feed the addiction
De panelen voor de kist zijn gezaagd/ CNC't. Super strak geworden, foto's volgen nog.
Ik kan niet al te dikke schroeven gebruiken aangezien het 12mm triplex is, dus wil ik de boel ook graag verlijmen(ook i.v.m. luchtdichtheid). Is constructielijm van de action ofzo hier goed genoeg voor? Dat spul wordt wel knoeterhard en is super sterk namelijk
.
Ik kan niet al te dikke schroeven gebruiken aangezien het 12mm triplex is, dus wil ik de boel ook graag verlijmen(ook i.v.m. luchtdichtheid). Is constructielijm van de action ofzo hier goed genoeg voor? Dat spul wordt wel knoeterhard en is super sterk namelijk
Gewoon witte pva lijm (Bison bv) van de bouwmarkt nemen. Dat werkt perfect met hout. Vult de naden ook wat op en schuurt makkelijk weg. Is ook erg betaalbaar
.
[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 15-07-2014 10:11 ]
Ik ben zelf (sindskort) een groot fan van PU bruislijm, is ietsje duurder, maar schijnt nog beter te werken, en.het feit dat het uitzet is natuurlijk erg fijn om.de kiertjes dicht te krijgen!!
Daar heb ik nog wel een potje van staanwesleytjuh schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:11:
Gewoon witte pva lijm (Bison bv) van de bouwmarkt nemen. Dat werkt perfect met hout. Vult de naden ook wat op en schuurt makkelijk weg. Is ook erg betaalbaar.
Ik denk dat ik vanavond alvast wat elektronica ga solderen & donderdagavond de kist deels in elkaar zetten.
Aankomend weekend ga ik naar een meerdaags festivalletje in Leeuwarden, al denk ik niet dat ik m op tijd af krijg.
Heb vandaag geprobeerd de speakers aan te sluiten op de speakon aansluiting. Maar ik kwam er achter dat 4mm^2 kabel totaal niet valt te solderen
Ook kan ik geen kabelschoenjes vinden voor dergelijk dikke kabels die slechts 4,8mm breed zijn. Behalve bij groothandels in grote hoeveelheden. Dus ik denk dat ik maar terug stap naar 2,5mm kabel. Nog altijd meer dan zat lijkt mij, zeker voor slechts 30 cm in de kist.
Het is dat je zo ver weg woont, anders had ik je er graag mee verder geholpen (kan ik gelijk de Cubo's bewonderen)
. Heb je inderdaad wel een wat flinkere soldeerbout voor nodig. Maar ik verwacht niet dat 2.5mm2 te weinig gaat zijn, zoals je zegt gaat het maar om 30CM, mag geen probleem zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 16-07-2014 14:09 ]
Had al geprobeerd om de kabels te vertinnen met een ghetto tinbad (metalen bakje met een propaan brander er onder). Maar dat werkte ook tamelijk slecht, weinig tin, veel gesmolten isolatie 
Op internet spraken ze her en der al over soldeerbouten van 300W... Kom ik aan met mijn 40W boutje...
Op internet spraken ze her en der al over soldeerbouten van 300W... Kom ik aan met mijn 40W boutje...
Ik soldeer alles met dit:

Goed voor 135W geloof ik maar geeft een zeer constante temperatuur. Samen met een flinke punt zijn kabels van 4mm2 geen probleem daarvoor
.

Goed voor 135W geloof ik maar geeft een zeer constante temperatuur. Samen met een flinke punt zijn kabels van 4mm2 geen probleem daarvoor
Denk dat jij ook iets meer soldeert dan ik, voor mij een iets te grote investering vrees ik.
Ennn de Boominator is van start:

Graveren lukt, nu de rest

Ik zit met het idee te spelen voor volgend jaar een 2de krat radio te gaan bouwen en deze aan elkaar te linken via bluetooth, heeft iemand dat al eerder gedaan?
Heb ik 1 verzender en 1 ontvanger nodig of werkt dat anders ?
Heb ik 1 verzender en 1 ontvanger nodig of werkt dat anders ?
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Dat zal helaas niet zomaar gaan werken, vrijwel alle bluetooth modules werken enkel als ontvanger. Bijkomend nadeel is dat je met bluetooth een kleine vertraging hebt, waardoor de ene wat achterloopt op de andere, dat is al snel onprettig.
Netjes! Zie ik nu 2 (grote) gaten naast elkaar?lutkeveld schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 14:31:
Ennn de Boominator is van start:
[afbeelding]
Ja, twee test cut-outs voor de tweeters. Een millimeter er naast en ze vallen door je gat heen.
Snijden is ook gelukt:
Snijden is ook gelukt:

Uiteindelijk op aanraden van het personaal bij Radio Centrum voor deze gegaan:Acolyte57 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:15:
Ik wil daarom een aardlus isolator inbouwen, is dit acceptabel voor een kofferradio?
http://www.radiocentrum.c...LUS_ISOLATOR_BUMPER_.html

Want makkelijker in te bouwen. Hij doet wat ie moet doen! Ik heb nu alleen nog last van storing als mijn iPhone wel verbonden is met de BT, maar nog geen muziek afspeelt. Zodra ik een muziek app open en iets laat spelen valt die storing weg en is het geluid clean, als ik de muziek stop is de storing ook nog steeds weg... tot een paar seconden stilte later, dan komt het weer terug. Dat klinkt alsof het een issue is met de manier waarop de iPhone contact maakt over BT en audio stuurt, dus het zal wel niet iets zijn wat ik kan oplossen, maar mocht iemand wat weten?
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Ha bouwers,
Na al dit geweld aan grote mega kistradio's heb ik besloten iets kleins en liefs te gaan bouwen. De focus ligt daarbij echt op portable, licht en toch prima geluid voor het formaat met een clean uiterlijk. Ik zit aan het volgende te denken;
Benieuwd naar jullie reacties
.
Als dit enigszins werkt wil ik het eventueel uitbreiding met een degelijke BT ontvanger, USB oplaad plug en een zonnepaneeltje.
Wellicht ambitieus, maar het zal voor mij een leuk projectje zijn om veel van te leren.
Na al dit geweld aan grote mega kistradio's heb ik besloten iets kleins en liefs te gaan bouwen. De focus ligt daarbij echt op portable, licht en toch prima geluid voor het formaat met een clean uiterlijk. Ik zit aan het volgende te denken;
- Houten kistje van 23 x 17 x 9 cm (maten staan niet vast)
- Een lithium accu (gewicht te besparen)
- TA2024 12V Versterker (modded lijkt mij niet nodig)
- 1x midragen en 1x tweater (In ieder geval geen autospeaker)
- 3,5mm Jack
- Oplaadbaar via een micro USB oplader
Benieuwd naar jullie reacties
Als dit enigszins werkt wil ik het eventueel uitbreiding met een degelijke BT ontvanger, USB oplaad plug en een zonnepaneeltje.
Wellicht ambitieus, maar het zal voor mij een leuk projectje zijn om veel van te leren.
http://speedtest.net/result/2130203198.png
Dit geluid maakt de bluetooth module zelf inderdaad. Zelf monteer ik hiervoor altijd een spoeltje in serie met de voeding, maar ik vermoed dat dit in dit geval geen nut heeft. Kan er wel een opsturen als je wilt?Acolyte57 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:24:
[...]
Uiteindelijk op aanraden van het personaal bij Radio Centrum voor deze gegaan:
http://www.radiocentrum.c...LUS_ISOLATOR_BUMPER_.html
[afbeelding]
Want makkelijker in te bouwen. Hij doet wat ie moet doen! Ik heb nu alleen nog last van storing als mijn iPhone wel verbonden is met de BT, maar nog geen muziek afspeelt. Zodra ik een muziek app open en iets laat spelen valt die storing weg en is het geluid clean, als ik de muziek stop is de storing ook nog steeds weg... tot een paar seconden stilte later, dan komt het weer terug. Dat klinkt alsof het een issue is met de manier waarop de iPhone contact maakt over BT en audio stuurt, dus het zal wel niet iets zijn wat ik kan oplossen, maar mocht iemand wat weten?
Is een Boominator Micro/Mini niks voor je? Een paar posts boven je zie je een Boominator Micro in aanbouw, gebruik maken van 2 speakers en 2 tweeters. Dat design is zo'n 15x15x25CM groot, en is helemaal berekend om in combinatie met een "bassboost" filter goed te klinken met zijn kleine formaat.joostsozee schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:29:
Ha bouwers,
Na al dit geweld aan grote mega kistradio's heb ik besloten iets kleins en liefs te gaan bouwen. De focus ligt daarbij echt op portable, licht en toch prima geluid voor het formaat met een clean uiterlijk. Ik zit aan het volgende te denken;Omdat het een erg klein kistje gaat worden wil ik op zo veel mogelijk onderdelen besparen, vandaar dat er geen voltagemeter, accusafe of andere zaken in zit die je wel bij een grotere variant er in zou stoppen. de eerste uitdaging zal zijn een geschikt setje speakers te vinden die bij dit formaat past en daarna het opladen van de accu. Een mega speelduur is ook niet nodig.
- Houten kistje van 23 x 17 x 9 cm (maten staan niet vast)
- Een lithium accu (gewicht te besparen)
- TA2024 12V Versterker (modded lijkt mij niet nodig)
- 1x midragen en 1x tweater (In ieder geval geen autospeaker)
- 3,5mm Jack
- Oplaadbaar via een micro USB oplader
Benieuwd naar jullie reacties.
@wesleytjuh Dat is qua formaat niet heel veel groter. Ik ga er is naar kijken
.
http://speedtest.net/result/2130203198.png
ik zit hier lekker in de tuin te chilen in de schaduw met Big Red.
net even gemeten in de openlucht koffer op zijn rug.
hij klinkt in ieder geval lekker voor mijn oren en de bas klinkt ook lekker vol. al zijn er een paar nummers waarbij ie op hoog volume wat schel klinkt. misschien de kwaliteit van het mp3tje

hij klinkt in ieder geval lekker voor mijn oren en de bas klinkt ook lekker vol. al zijn er een paar nummers waarbij ie op hoog volume wat schel klinkt. misschien de kwaliteit van het mp3tje

Wat meet je hier preciesZuluman schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 17:30:
ik zit hier lekker in de tuin te chilen in de schaduw met Big Red.
[afbeelding]
[afbeelding]
24bit/96hz white noise op 1m afstand. en wees voorzichtig met mij. ik ben nieuw met meten. ik begrijp dat je een vloeiende lijn wil zonder veel dips. dit lijkt redelijk vanuit mijn onervaren perpectief alleen begrijp ik de dip bij 60hz niet. ik zou eerder denken dat ie dan daar op zou houden niet weer omhoog zou gaan bij de 30 maar kan best zijn dat dit de onnauwkeurigheid van app/telefoon is en foute calibratie. omgevingsgeluiden. of de schuttingen in mijn kleine tuin, of het houten terras..etc.etc.
Oh, wat doet het spoeltje dan? Is het storing vanuit de voeding die ik hoor? Ik dacht dat het vanuit de iPhone kwam, omdat het er dus ook nog niet is als ik geen verbinding met BT heb - echt pas als de iPhone contact maakt en nog geen muziek speelt.wesleytjuh schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:38:
Dit geluid maakt de bluetooth module zelf inderdaad. Zelf monteer ik hiervoor altijd een spoeltje in serie met de voeding, maar ik vermoed dat dit in dit geval geen nut heeft. Kan er wel een opsturen als je wilt?
En welke software / mic? Heb je de optie om pink noise te selecteren? Dat heeft evenveel energie per octaaf, makkelijker te interpreteren.Zuluman schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 17:52:
[...]
24bit/96hz white noise op 1m afstand. en wees voorzichtig met mij. ik ben nieuw met meten. ik begrijp dat je een vloeiende lijn wil zonder veel dips. dit lijkt redelijk vanuit mijn onervaren perpectief alleen begrijp ik de dip bij 60hz niet. ik zou eerder denken dat ie dan daar op zou houden niet weer omhoog zou gaan bij de 30 maar kan best zijn dat dit de onnauwkeurigheid van app/telefoon is en foute calibratie. omgevingsgeluiden. of de schuttingen in mijn kleine tuin, of het houten terras..etc.etc.
Op zich heel goed dat je buiten meet. Maar ook buiten in de tuin heb je reflecties. Met wat geavanceerdere software kan je er een gate op zetten. Er is ook een goed alternatief en dat is near field meten. Als je een keer dicht op woofer en tweeter meet, het liefst met ook slechts alleen woofer of tweeter actief, krijg je beter in beeld wat de respons daarvan is. Reflecties zijn dan nauwlijks nog van invloed.

Enorm krap; die sleuf komt de 4-pole terminal in en rechts moet er nog een protectie bordje bij.
Heeft mijn BT module ook last van, als je het eenmaal hoort kun je ook niet meer omheen. De rest hoort het overigens niet.Acolyte57 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:24:
[...]
Dat klinkt alsof het een issue is met de manier waarop de iPhone contact maakt over BT en audio stuurt, dus het zal wel niet iets zijn wat ik kan oplossen, maar mocht iemand wat weten?
@ Lutkeveld: Nice!
Ik ben zelf gewoon gaan proberen met Modden van de Muse TA 2024 versterker (stond niet in deze post: Michel5128 in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"). Ik heb het maar gewoon geprobeerd, met positief resultaat

Ik heb twee gebruikt Sony boekenplankspeakers (15W, 4Ohm) gekocht en ga daar een kistje van maken, voor het (hopelijk) betere HiFi geluid. Even vergeleken met de reeds gebouwde kistradio (autospeakers) en het verschil is duidelijk. Wat voller geluid, maar buiten zijn de autospeakers toch ook niet slecht

Verwijderd
Wow gaaf! waar heb je dat hout zo laten bewerken?lutkeveld schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 19:00:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Enorm krap; die sleuf komt de 4-pole terminal in en rechts moet er nog een protectie bordje bij.
Ik ga ook een deze dagen beginnen met me boominator micro, heb me 'proef versie' uit elkaar gehaald. Alleen zit ik met een probleem: ik heb geen ruimte voor de bluetooth module, dat wordt nog een beetje puzzelen
Bij een Fablab, in mijn geval in Saxion Enschede. Ging erg soepel voor mijn eerste keer moet ik zeggen. Hij pakte mijn Inkscape .SVG bestanden direct. Totale snijtijd was iets van 20 minuten, kosten: €2.5 opstart, €2,5 filter, €10 materiaal.
Filter, 6.8uf MKT parallel aan een 220uf bipolaire elco.

Baffle gelijmd:

Speaker op de baffle gelijmd. Kit door de 'oren' spuiten totdat het er onder uit komt, zijkanten kitten en dan afstrijken met de vinger
Filter, 6.8uf MKT parallel aan een 220uf bipolaire elco.

Baffle gelijmd:

Speaker op de baffle gelijmd. Kit door de 'oren' spuiten totdat het er onder uit komt, zijkanten kitten en dan afstrijken met de vinger

Verwijderd
Aah, prijs valt ook nog wel mee
, nog 1 vraag: hoe heb jij die 3mm verhoging gedaan bij de speakers die vast gelijmd zijn met kit? Gewoon 3mm moertjes tussen de speakers en het hout plaatsen? Bedankt alvast.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2014 22:34 ]
Prijs valt inderdaad niks van te zeggen.
Het gat is net iets te smal om de opstaande rand van de woofer er doorheen te drukken. Hij moet dus als het ware op het hout liggen. Dit zou de frequentierespons in het 3KHz gebied ten goede komen volgens de ontwerper van de Boominator. Dan komt het als het goed is precies uit.
Ik heb dus helemaal geen schroeven gebruikt. Woofer op het hout gelegd, gewicht er op om hem vast te drukken en dan vastkitten. Morgen de magneten tegen de centerbrace aan lijmen en dan zitten de woofers compleet vast.
Het gat is net iets te smal om de opstaande rand van de woofer er doorheen te drukken. Hij moet dus als het ware op het hout liggen. Dit zou de frequentierespons in het 3KHz gebied ten goede komen volgens de ontwerper van de Boominator. Dan komt het als het goed is precies uit.
Ik heb dus helemaal geen schroeven gebruikt. Woofer op het hout gelegd, gewicht er op om hem vast te drukken en dan vastkitten. Morgen de magneten tegen de centerbrace aan lijmen en dan zitten de woofers compleet vast.
[ Voor 32% gewijzigd door lutkeveld op 16-07-2014 22:39 ]
Verwijderd
als ik het goed begrijp maak je het gat dus niet 96mm, maar iets kleiner zo dat de woofer niet in het gat past. In de ontwerptekening van 3dwarehouse is het gat echter wel 96mm.lutkeveld schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:37:
EDIT:
Ownee, heb de rand van de speaker even opgemeten en hij valt bij 100mm precies in het gat.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2014 22:47 ]
Als het goed is past je woofer niet in het gat van 96mm. Ik heb mijn woofer nagemeten en ik heb 94mm gebruikt (binnen diameter opstaande rand)..
Verwijderd
enige nadeel is dat de woofer kan verschuiven tijden het kitten.. wat misschien ook kan werken is een houten plaatje van 3mm tussen de woofer en het hout te plaatsen. In dit plaatje dan een gat maken van 100mm waar de woofer precies inpast en een gat van 94mm maken in de twee op-elkaar gelijmde 6mm platen multiplex.
Zo heb ik mijn Boominator ook gemaakt. Grill op verschillende punten met secondenlijm op de woofer vast gezet zodat deze uitgelijnd was. Woofer + grill op de voor/achterkant gelegd, met een rolmaat alles uitmeten zodat het in midden zit en daarna met een blokhaak gezorgd dat de grill haaks stond en afgekit. 48 uur later ging het geheel geen kant meer op
.
Ziet er netjes uit lutkeveld. Waarom trouwens een 220µF condensator?
Ziet er netjes uit lutkeveld. Waarom trouwens een 220µF condensator?
[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 16-07-2014 23:11 ]
Ah shit, de grill. Vergeten. Wou een luidsprekerdoek tussen de twee baffles spannen. Nja, de woofers liggen redelijk diep in de behuizing, dat zal wel goed komen.
Zal morgen zien hoe sterk het is, verwacht dat het inderdaad moervast zit en geen kant op gaat.
Ik gebruik 8 ohm woofers, had ik nog liggen. Die hebben de helft van 470 uf nodig -> 220 uf.
Zal morgen zien hoe sterk het is, verwacht dat het inderdaad moervast zit en geen kant op gaat.
Ik gebruik 8 ohm woofers, had ik nog liggen. Die hebben de helft van 470 uf nodig -> 220 uf.
[ Voor 15% gewijzigd door lutkeveld op 16-07-2014 23:20 ]
Verwijderd
De manier die ik in gedachte heb moet hopelijk ook wel werken toch? Plaatje hout ertussen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2014 23:23 ]
De kit inderdaad wel goed de tijd geven. Ik had een flinke kitlaag, hier en daar een millimeter of 8 dik, dus dat had zijn tijd wel nodig. In jouw geval moet het morgen avond wel een eind droog zijnlutkeveld schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 23:19:
Ah shit, de grill. Vergeten. Wou een luidsprekerdoek tussen de twee baffles spannen. Nja, de woofers liggen redelijk diep in de behuizing, dat zal wel goed komen.
Ah zo, dan heb je inderdaad de helft nodig.
T hout ligt klaar, de baxshop bestelling komt vanmiddag binnen en de eerste kabels zijn gesoldeerd, vanavond beginnen met bouwen
.
Hoe sluit ik trouwens de geschakelde 3.5mm jack aan? Kan iemand (in paint ofzo) de pinnetjes even nummeren?

En wat voor kit kan ik het beste gebruiken om de sub te verlijmen (samen met schroeven) met 15mm MDF?
Edit: Ik heb deze afbeelding gevonden, kan iemand daar wat mee?
Hoe sluit ik trouwens de geschakelde 3.5mm jack aan? Kan iemand (in paint ofzo) de pinnetjes even nummeren?

En wat voor kit kan ik het beste gebruiken om de sub te verlijmen (samen met schroeven) met 15mm MDF?
Edit: Ik heb deze afbeelding gevonden, kan iemand daar wat mee?

[ Voor 29% gewijzigd door Terrz op 17-07-2014 13:12 ]
Verwijderd
Please note that I don't actually know if 220µF is correct. I have only tested with SP60/4 and 2x SP60/8 in parallel and in both cases 470µF is about right (the nearest standard value), so logic would dictate that it's half that with a single SP60/8 but it's not something I have tested.lutkeveld schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 23:19:
I also don't see any stuffing being used. It's very important to stuff it fairly hard.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2014 13:17 ]
Beste Tweakers,
Ben weer een stapje verder. Heb een 12V 7,2 Ah accu weten te bemachtigen. Als ik deze http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr versterker hierbij doe, samen met mijn 8 Ohm 120W Sony speakers, hoelang gaat dit dan ongeveer mee? Oftewel is dit wel de moeite waard?
Mvg, Lucastronaut
Ben weer een stapje verder. Heb een 12V 7,2 Ah accu weten te bemachtigen. Als ik deze http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr versterker hierbij doe, samen met mijn 8 Ohm 120W Sony speakers, hoelang gaat dit dan ongeveer mee? Oftewel is dit wel de moeite waard?
Mvg, Lucastronaut
Dit topic is gesloten.
Let op:
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink