AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Verwijderd
De gegevens die ik gebruik:Carneoleon schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 16:51:
Hmm, ik zou zelf voor 70 liter gaan, op 42Hz getuned. Dan ben je net wat efficienter in de 44-80Hz regio, en daar zit eigenlijk de meeste sub-bas. Dan bespaar je toch nog redelijk op formaat en gewicht, en muziek heeft toch niet zo heel veel <40Hz content. En het is buiten toch lastig om die laagste frequenties goed over te laten komen.
Van je topje kon ik zo gauw niet zoveel parameters van vinden, maar ik kom uit op 12L gesloten per speaker.
T/S parameters:
- SPL = 89.1dB
- Re = 3.69 Ohms
- Sd = 0.0532m2
- BL = 12.50Tm
- Vas = 127.65L
- Mms = 113.57g
- Fs = 26.5Hz
- Qms = 9.61
- Qes = 0.447
- Qts = 0.427
- Xmax = 9.76mm
- Le = 2.90mH
Deze zijn voor dit model:

Van de Raveland zijn inderdaad niet veel gegevens te vinden. Het is natuurlijk ook een goedkope speaker.
De gegevens die ik heb:
- Sd = 0.0233m2
- Vas = 37L
- Fs = 42Hz
- Qts = 0.56
- Xmax = 4mm
Sub
(op 100 watt)

Gele lijn = gesloten kast van 70 liter
Rode lijn = gepoorte kast van 100 liter getuned op 32 hz
Witte lijn = gepoorte kast van 70 liter getuned op 42 hz
Topjes
(uitgaande van 2 losse kasten, op 50 watt)

Gele lijn = gesloten kast van 12 liter
Rode lijn = gesloten kast van 25 liter
Witte lijn = gepoorte kast van 25 liter getuned op 60 hz met bijvoorbeeld een poort van 14 x 4 cm en 12,5cm diep
Conclusie
Bij de sub is precies wat jij aangeeft beter. Er is duidelijk te zien dat de sub in het bruikbare gebied (>40hz) beter presteerd.
Bij de toppen vind ik het nog moeilijker. Welke kromme kies je en waarom? Het wordt trouwens moeilijk om het kastje maar 12 liter te maken, maar dat terzijde.
Ook probeer ik een beetje rekening te houden met formaat, aangezien je dat in eerste instantie misschien niet zo groot lijkt, maar als het kleiner is ga je er toch meer plezier aan beleven, simpelweg omdat je hem vaker mee kan nemen ;-)
Edit:
Een Qts van 0,7 word vaak aangeraden als het meest hifi. Opzich is het voor buiten juist wel leuk om een heuveltje in je response te hebben. Iets wat je niet nodig bent als je een subwoofer gebruikt. Daarom is het misschien wel leuk om toch voor gepoort te gaan als je het topje stand-alone wil gebruiken, en dan als je de sub erbij hebt even luisteren of het geheel beter klinkt als je de poort dicht stopt, en dan eventueel voor een afsluitbare poort gaan.
[ Voor 27% gewijzigd door Carneoleon op 05-07-2014 00:29 ]
Verwijderd
Wanneer de schakelaar van de accu aan staat, moet de schakelaar van de voeding juist uit staan. Werkt dit zo bij een dubbelpolige schakelaar?wesleytjuh schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:40:
Lijkt me prima. Ik zou dan een dubbelpolige schakelaar halen, zodat je met 1 druk beide standen schakelt.
De voeding zet je bv op de bovenste rij pinnen, 1 draad naar het middelste pinnetje en 1 draad naar de linker pin.
De lader dan op de onderste rij, maar dan op de middelste en rechter pin.
Ze werken dan precies andersom.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Alleen ben ik nog wel aan het tweaken geweest, want het geluid was niet zo best. Nu kun je ook geen wereldwonder verwachten voor 20$ maar toch...
Er komt veel storing door de speakers naar buiten, maar grotendeels is dat denk ik aan de gebruikte tda7297 te danken, en de totale afwezigheid van signaalafscherming, want veranderingen in het volume hebben hier nauwelijks invloed op. Het is wat ruis, hoogtonige fluit toontjes, en een bass die als het ware de hoge tonen moduleert.
Maargoed, wat modificaties die het leed iets verzacht hebben:
- bufferelco vervangen door een bekender merk en van 1500uF naar 3300uF gegaan
- de hele bass en treble regeling er tussenuit.
- spoortjes naar de TDA extra tin op gelegd, vanuit de fabriek was dat al gedaan, maar heel minimaal en niet volledig.
- gespeeld met de ingangscondensatoren. Er zat 47uF in serie met het signaal. En ik zag een tamelijk grote DC stroom staan op de speakers. Toen ik er 100uF voor in de plaats zette ging het mis, de chip werd heel snel heet en je hoorde de fluittoon een soort van opladen. Okee, gauw uitzetten dan maar.
Daarna uit het bass/treble circuit wat C'tjes gehaal en getest, in de datasheet staat 220nF aangegeven, bij mij zit er nu geloof ik 100nF tussen. 220 had ik even niet binnen handbereik. Heel wat anders dan de 47uF die er eerst in zat

Wat gebruik je momenteel als voeding? Je symptomen lijken te wijzen op een matige voeding.
druk en typefouten voorbehouden
In de kist zit nu:
TA2024
Sure Hifi Bluetooth 4.0 module
3700mAh LiPo
Dayton RS100-4
Hele kistje is berekend met WinISD en heeft een netto speaker inhoud van 2.2liter. Geluid is erg goed en gaat zeker hard genoeg. Op de achterkant zijn een baal knoppen te vinden VLNR:
Accu (aan/uit)
Chargerport (aan/uit alleen actief als accu aan is)
Versterker (Accu/DC)
Bluetooth (aan/uit alleen actief als versterker actief is)
Input (line/bluetooth)
Daarnaast is er een ingang voor de 6,3mm jack (dan ben ik altijd flexibel en een verloopje naar 3,5 past er makkelijk is. Daaronder zit een 4pins neutrik stekker om de balanceport van de LiPo lader op aan te sluiten. Daarnaast zijn nog te vinden: voltmeter met celspanning, schakelaar voor voltmeter, + en - voor LiPo lader (te activeren met de charge switch) en de DC port om de versterker en Bluetooth op 12V te laten werken.
Foto's:

Tnx, is ook belachelijk stevig. Paneeltje heb ik laten frezen op school. Ontwerp in AutoCAD gemaakt en vervolgens uit een plastic plaatje laten frezen en op de inbouwschotel geplakt.wesleytjuh schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 17:04:
Netjes :)! Ziet er erg degelijk uit zo met de grill, warnex en hoekjes. Paneeltje is ook lekker duidelijk, zelf gemaakt/gefreest?
Verwijderd
Als ik een autoradio toepas in mijn kist, hoeveel ampère voeding heb ik dan nog ?
en kan ik daar dan ook gewoon een sub op aansluiten ?
Gr Tom
Ik ben vanplan dit te gaan doen maar dan met een pc voeding die ik nog heb liggen, weet alleen zo niet het aansluitschema ...wesleytjuh schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 19:04:
Beetje afhankelijk van de radio, om veilig te zitten moet je toch wel aan 4-5A denken om de pieken op te vangen. Met 4 speaker aangesloten waaronder op 1 uitgang een subwoofer kan je zelfs meer nodig hebben.
Verwijderd
Heb je een foto van de binnenkant?Dark0z schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:05:
Ik heb de volgende jack gekocht zodat ik met twee geluidsbronnen kan werken. Maar vroeg mij af hoe ik het moet aansluiten. Welke pin is ground en welke links/rechts?
de 3.5mm pluggen die je er in moet steken bestaat uit 3 delen: de 'sleeve' (ground), de 'ring' (rechterkanaal) en de 'tip' (linkerkanaal).Dark0z schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:05:
Ik heb de volgende jack gekocht zodat ik met twee geluidsbronnen kan werken. Maar vroeg mij af hoe ik het moet aansluiten. Welke pin is ground en welke links/rechts?
Met een beetje logisch nadenken moet je nu wel kunnen zien welke pin voor wat is
Verwijderd
Ik heb laatst een kistje gebouwd met lepai lp-2020a+(TA2020) & men luidsprekers werkte perfect op deze AMP.
Nu wil ik een andere maken maar ik wil niemeer zo hele Lepai versterkertje strippen , iemand een idéé welk AMP board ik hiervoor in de plaats kan gebruiken? TA2024 ?(cheap as possible) (uiteraard dezelfde luidsprekers)
Ik heb 8 stuks van, elke luidspreker heeft imp. 4 ohm , ik wil 4 stuks mid/hoog/fullrange en 4 stuks laag
Greetings,
Tim
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2014 13:57 ]
Een aantal antwoorden kun je vinden in de topicstart. Daar staat onder andere dat een TA2024 een prima uitgangspunt is voor een kleine krat/kistradio. Als je veel speakers aan gaat sluiten is het wellicht goed om je even te verdiepen in de gevolgen voor je versterker en of je, bijvoorbeeld, een scheidingsfilter nodig hebt.Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 13:52:
Hallo,
Ik heb laatst een kistje gebouwd met lepai lp-2020a+(TA2020) & men luidsprekers werkte perfect op deze AMP.
Nu wil ik een andere maken maar ik wil niemeer zo hele Lepai versterkertje strippen , iemand een idéé welk AMP board ik hiervoor in de plaats kan gebruiken? TA2024 ?(cheap as possible) (uiteraard dezelfde luidsprekers)
Ik heb 8 stuks van, elke luidspreker heeft imp. 4 ohm , ik wil 4 stuks mid/hoog/fullrange en 4 stuks laag
Greetings,
Tim
Laat ook even weten wat voor speakers je gebruikt/wilt gebruiken, want dat kan ook behoorlijke impact hebben op keuze van versterker etc.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Kun je wat meer over je speakers vertellen? 8 speakers van 4 ohm heb je eigenlijk gewoon 8 kanalen voor nodig. 4 TA2024's dus. Je kunt ze ook wel in serie/parallel aansluiten, maar dat heeft eigenlijk geen nut omdat het geheel nog steeds even hard zal gaan.Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 13:52:
Hallo,
Greetings,
Tim
Als je inderdaad 4 woofers voor laag hebt, en 4 speakers voor mid/hoog kan je met een scheidingsfilter waarschijnlijk ook met 4 kanalen af, dus met maar 2 TA2024 versterkers. Echter is een scheidingsfilter juist berekenen vaak erg lastig zonder precies te weten wat voor speakers je hebt.
Verwijderd
Ik zal seffens een foto's er van posten , want ja , er staat er niks op van vermogen of dergelijke. ik heb ze met LCR meter uitgemeten op 1 khz en ze zijn allemaal 4 ohm. Het zijn eigenlijk allemaal fullrange speakerswesleytjuh schreef op maandag 07 juli 2014 @ 14:11:
[...]
Kun je wat meer over je speakers vertellen? 8 speakers van 4 ohm heb je eigenlijk gewoon 8 kanalen voor nodig. 4 TA2024's dus. Je kunt ze ook wel in serie/parallel aansluiten, maar dat heeft eigenlijk geen nut omdat het geheel nog steeds even hard zal gaan.
Als je inderdaad 4 woofers voor laag hebt, en 4 speakers voor mid/hoog kan je met een scheidingsfilter waarschijnlijk ook met 4 kanalen af, dus met maar 2 TA2024 versterkers. Echter is een scheidingsfilter juist berekenen vaak erg lastig zonder precies te weten wat voor speakers je hebt.
Daar win je echter helemaal niks mee wat betreft het volume. Je sleept dan dus eigenlijk meer gewicht mee en hebt een grotere klankkast nodig zonder dat het iets oplevert.lutkeveld schreef op maandag 07 juli 2014 @ 14:17:
Of je zet ze in 2s2p configuratie op je versterker. Dan heb je alsnog een 4 ohm belasting (tenzij je een filter gebruikt).
Verwijderd
Hier aldus de foto'swesleytjuh schreef op maandag 07 juli 2014 @ 14:11:
[...]
Kun je wat meer over je speakers vertellen? 8 speakers van 4 ohm heb je eigenlijk gewoon 8 kanalen voor nodig. 4 TA2024's dus. Je kunt ze ook wel in serie/parallel aansluiten, maar dat heeft eigenlijk geen nut omdat het geheel nog steeds even hard zal gaan.

Ik heb met zo'n lepai 2020 zo 2 van die grotere aangestuurd
Voor dat iedereen hier met complexen berekeningen afkomt van basspoorten en Liters , ik wil gewoon weten welke versterkerker printjes erop zoude gaan.
Het design gaat 4 drivers(kleinste voor mid/hoog) in een gesloten kast zijn en 4 grotere drivers in de rest met basspoort van 35 diameter en 64mm diepte.(bassreflex dan)
Greetings
Tim
Het alternatief is om slechts 1 TA2024 te gebruiken, en 2 drivers in serie te zetten en dat dan weer parallel. Dan blijft het ook 4 Ohm, maar haal je er niet echt de max uit. Evt kan je een 2e TA2024 toevoegen, en daar potmeters voor om het volume van de "laag-speakers" en "hoog-speakers" (tussen aanhalingstekens want het speelt full range) apart te kunnen regelen. Gaat het overigens dan niet harder van
Verwijderd
Nogmaals ik streef niet naar perfect afstelling, ik wil gewoon niet dat een speaker begint te vervormen door versterker die te zwak is.Jag schreef op maandag 07 juli 2014 @ 17:28:
Je maakt het jezelf niet echt makkelijk. Een passief filter maken is lastig zonder informatie van de speakers. Daar moet je eigenlijk al voor kunnen meten plus ervaring met filter ontwerp hebben. En op lijn niveau filteren zou betekenen dat je 4 TA2024's nodig hebt plus nog een actief filter nodig hebt.
Het alternatief is om slechts 1 TA2024 te gebruiken, en 2 drivers in serie te zetten en dat dan weer parallel. Dan blijft het ook 4 Ohm, maar haal je er niet echt de max uit. Evt kan je een 2e TA2024 toevoegen, en daar potmeters voor om het volume van de "laag-speakers" en "hoog-speakers" (tussen aanhalingstekens want het speelt full range) apart te kunnen regelen. Gaat het overigens dan niet harder van.
Ik ga hem eerst testen met 2 x TA2024 en als deze niet genoeg zijn stap ik over naar 2 x TDA7498 met een Step-up erbij....
Als project klaar is laat ik het weten
2x TA2024 gaat je niet meer output opleveren als het je daar om te doen is. Je moet ervoor zorgen dat je niet minder dan 4 Ohm aan de TA2024 hangt, daar kan ie niet tegen. 2x TA2024 kan je evt combineren met potmeters om het niveau van de hoog en laag drivers apart te kunnen regelen.Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 18:05:
[...]
Nogmaals ik streef niet naar perfect afstelling, ik wil gewoon niet dat een speaker begint te vervormen door versterker die te zwak is.
Ik ga hem eerst testen met 2 x TA2024 en als deze niet genoeg zijn stap ik over naar 2 x TDA7498 met een Step-up erbij....Passief filteren ga ik gewoon mee experimenteren met condensators en spoelen die ik uit oude luidsprekers kastjes haal.
Als project klaar is laat ik het weten
Verder helpt het wel heel erg om eerst iets te berekenen. Mensen hier op het forum kunnen evt daarbij helpen. Een bass relfex poort met de verkeerde afmetingen werkt namelijk alleen maar tegen! Zelfde geldt voor condensatoren en spoelen van de verkeerde waarde.
Verwijderd
idd, maar ik ga spelen op gehoord, of eventueel es een externe mini DSP aanhangenJag schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 00:04:
[...]
2x TA2024 gaat je niet meer output opleveren als het je daar om te doen is. Je moet ervoor zorgen dat je niet minder dan 4 Ohm aan de TA2024 hangt, daar kan ie niet tegen. 2x TA2024 kan je evt combineren met potmeters om het niveau van de hoog en laag drivers apart te kunnen regelen.
Verder helpt het wel heel erg om eerst iets te berekenen. Mensen hier op het forum kunnen evt daarbij helpen. Een bass relfex poort met de verkeerde afmetingen werkt namelijk alleen maar tegen! Zelfde geldt voor condensatoren en spoelen van de verkeerde waarde.
Eens met lutkeveld. versterker zo cheap mogelijk, gratis speakers, en dan wel een minidsp van 130 euro?lutkeveld schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:28:
De versterker moest zo goedkoop mogelijk en dan zou je een minidsp gebruiken plus meetapparatuur? Sowieso zijn die speakers geen dsp waard. Goed en hard geluid begint bij de klankkast. Daarvoor heb je minimaal Fs, Vas en Qts nodig. Die kan je zelf meten.
Het liefst zou ik ook een minidp kopen en inbouwen, helaas ligt dit echt buiten mijn budget.
Even een update van mijn kant:
- JBL cs-5 speakers binnen
- Crossover is binnen (verbruikt alleen 150MA constant, wat ik redelijk fors vind. Wat verbruikt een minidsp?).
- Dayton sub komt vandaag is binnen (volgens de Postnl-app
To-do:
- Kist ontwerp afmaken zodat deze kan worden ge-cnc't
- Baxshop bestelling plaatsen
150mA continu is inderdaad bijzonder fors, dat kort je speelduur toch wel aardig in als je de kist vaak ongebruikt aan laat staan.
[ Voor 42% gewijzigd door wesleytjuh op 08-07-2014 11:53 ]
Ach dat wordt een kwestie van uitzetten als ie niet gebruikt wordt duswesleytjuh schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:41:
MiniDSP was max 150mA bij 5V geloof ik. Zal het vanavond eens bij 12v proberen te meten.
150mA continu is inderdaad bijzonder fors, dat kort je speelduur toch wel aardig in als je de kist vaak ongebruikt aan laat staan.
Mijn plan om de speakers inside-out te monteren gaat toch nog lastig worden.. Die 13 cm speakers hebben eigenlijk 0mm rand/ruimte om ze van binnen uit te monteren. Ook het vinden van een setje 13cm grilletjes voor weinig geld blijkt moeilijk. Ik heb bijvoorbeeld dit setje of deze gevonden, maar ik weet dus niet of die schroefgaten universeel zijn
Iemand nog suggesties?
plaatje speaker (jbl cs-5):

[ Voor 5% gewijzigd door Terrz op 09-07-2014 16:36 ]

Klopt het op deze manier?
Houdt er wel rekening mee dat je de + en de - van de module ook goed aansluit. De stekkertjes willen niet altijd overeenkomen met de MP3 module. De rode draad van de 2 polige aansluitstekker hoeft bijvoorbeeld niet altijd de + te zijn, dus check dit eerst met de opdruk op de printplaat voordat je de + op de rode draad zet.
Op de Maxamp zit die op deze manier ook: R: rood GND: zwart en L: geel dan zou het moeten werken lijkt mij.
Ik heb 2x een TA2024 gekocht.
Ik heb ze beide ge-mod met de juiste weerstanden.
Dit alles door Accusafe geleverd.
Ze zagen beiden het zelfde er uit, na het modden, echter er doet er maar 1.
De andere geeft geen geluid, alleen een zacht tikje uit 1 kanaal (heeeeel zacht).
(Klinkt alsof je LP uitgespeeld is maar de pickup blijft draaien.)
Is dit te repareren? doe ik wat fout? HELP>!?
Ik heb voor beide versterkers precies de zelfde setup gebruikt om te testen.
Ook heb ik het daarna nog even getest zonder de weerstanden, resultaat precies het zelfde.
Ik weet dat je weerstanden niet "verkeerd om" kan solderen.
Alvast bedankt.
En even voor de tease; een foto van het onafgemaakte project:

[ Voor 4% gewijzigd door Mipje op 09-07-2014 20:19 ]
https://www.google.nl/sea...0CDIQsAQ&biw=1920&bih=955Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 22:39:
Beste forumleden,
Weet iemand hoe lm1036 werkt en aan moet sluiten?
Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Ik wil echter ook een keer een wat kleinere subwoofer maken voor bij mijn speaker. Ik merk gewoon dat er veel te weinig laag uit me kast komt. Ik wil het liefst iets voor 2 x 4ohm en niet zo groot. Nu zit ik lekker te spelen met WinISD maar ik snap niks van die Tuning Frecuentie wat is dat voor getal? als ik die aanpas veranderd heel de grafiek. Maar wat pas ik dan aan?
ik wou dit doen omdat beide versterkers meer vermogen geven met een lagere impedantie
En ja, een verdubbeling van speakers zorgt voor een extra 3dB gevoeligheid (als ze dicht genoeg bij elkaar zitten om akoestisch te koppelen)
[ Voor 26% gewijzigd door Carneoleon op 10-07-2014 18:39 ]

Het ene handvat is niet zo netjes maar goed genoeg voor mij.
In het andere handvat zit de fm/mp3 module.
Waarmee ik alleen nog loop te worstelen is de speakers, ik wilde bij conrad een budget set halen maar zie door de bomen het bos niet meer. Mijn budget ligt rond de 35€ en ik heb tot nu toe deze modellen uitgezocht:
Magnat Edition 216
Magnat Edition 693
Mac Adio MP16.2
JBL Harman CS-6
Wat is nu de beste bang for buck set? Zuiverheid staat boven volume al weet ik dat het niet de beste speakers zijn.
Eventuele andere suggesties(buiten conrad) zijn natuurlijk altijd welkom.
[ Voor 4% gewijzigd door erik23 op 10-07-2014 19:51 ]
Yep, op hoog volume zal tijdens pieken steeds de versterker uitvallen omdat de stroombegrenzing dan steeds ingrijpt. Eigenlijk moet je gewoon niet <4 ohm gaan met een TA2024 of MaxAmp.TBTL schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 19:27:
Dat is inderdaad een goed idee.Maar zelfs als het warmteprobleem is opgelost werkt de versterker niet zo lekker op 2 ohm. Er zit namelijk een stroombegrenzing op de uitgang, dus je haalt niet het maximale vermogen.
Dat gaat een beetje helpen, maar niet genoeg. Als de versterker 2x12W levert aan 2 ohm verstookt hij ongeveer 2x zoveel energie in de chip als wanneer de versterker 2x12W levert aan 4 ohm. Die warmte moet ergens heen, en zelfs met het excellente ontwerp van de MaxAmp (dik koper enzo) is het waarschijnlijk niet genoeg voor 2x het vermogen.Ryjuhn schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 19:23:
als de ta 2024/maxamp 20 te heet word op 2 ohm kan ik er toch gewoon een koelvinnetje(s) op plakken en hem dan net voor/in de bassreflex poort zetten zodat hij word gekoeld door de lucht die erlangs gaat
Als je vervolgens ook 2x zoveel vermogen uit de chip wil trekken omdat je op 2 ohm draait (2x24W aan 2 ohm) verstookt de chip 4x zoveel energie.
Je verliest inderdaad 3dB gevoeligheid(dB/W), en daar krijg je voor terug dat je je klankkast mag halveren.Ryjuhn schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 19:37:
weet iemand of je minder/meer gevoeligheid krijgt bij isobaric compound, want dit leek me wel leuk met een composet zoals de jbl cs6c, ik weet hoe je het moet aansluiten bij verschillende isobaric compound opstellingen. ik wou dit weten want bij front to front is het volgens winisd -3db, als bij gewoon BR/closed.
Ik ben zelf bezig met mijn 2e kistradio. Ditmaal met een Muse i15 (TA2024) versterker, zit namelijk een jack ingang op en een mooie uit-aan-volume knop. Heeft iemand enig idee hoe je deze moet modden? Ik heb nog twee 4k7 weerstandjes liggen, maar twijfel waar en of ik ze erop kan solderen. Kan iemand mij helpen?

Mijn BavBierSub gebruikt een isobarische opstelling van twee Philips AD7065 woofers in een bierkrat. Afmetingen zijn allemaal berekend adhv T/S parameters en alle variabelen zijn netjes meegenomen.Ryjuhn schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 19:37:
weet iemand of je minder/meer gevoeligheid krijgt bij isobaric compound, want dit leek me wel leuk met een composet zoals de jbl cs6c, ik weet hoe je het moet aansluiten bij verschillende isobaric compound opstellingen. ik wou dit weten want bij front to front is het volgens winisd -3db, als bij gewoon BR/closed.

Dit leidt dan tot het volgende geluid (opgenomen met m'n S4, dus kan wat overstuurd zijn; je hoort de mic dichtklappen na de eerste dreun).
Video van voorste conus
View My Video
Video van achterkant, aansluitpaneel los erachter ter indicatie van de overdruk nu.
View My Video
Ik ben momenteel bezig met de afwerking van het ding, en er een extra beveiliging aan het inbouwen zodat ik niet nogmaal de versterker opblaas door er 20V doorheen te jagen
EDIT:
Je verliest inderdaad gewoon ál het geluid van 1 speaker, dus een approx. halvering van het geluid. Dit is precies -3dB. Daar staat overigens wel tegenover dat je in een VEEL kleinere kist nét zo laag kan als in een grotere bak. De reden waarom dit niet vaker gebruikt wordt om compacte subs te maken zijn de relatief hoge kosten; dubbele versterker, dubbele speakers, dubbel stroomverbruik.
[ Voor 12% gewijzigd door Scyth op 10-07-2014 20:44 ]
Dell Studio XPS 16
Een hoorn is een stuk efficiënter dan een BR kist, maar ook een stuk lastiger te bouwen, berekenen en zijn daarnaast over het algemeen groter. Wat je kan doen is kijken naar folded horns (een W-bin ís in feite een korte folded horn) of misschien zelfs naar QW designs (http://www.quarter-wave.com/).Ryjuhn schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:46:
ik heb de parameters voor de jbl cs6c, via de site zelf, geen idee of dit wel klopt. ze zeggen online dat w bin's gewoon een kleine BR is met een horn werking, maar zal dit goed gaan werken, want volgens winisd werken de drivers ook goed in BR
Een hoorn of andere afgeleide introduceert een vertraging in het geluid, zeker op lagere frequenties. Ook wordt de bas gemiddeld genomen 'rommeliger'. Dit is ook de reden waarom er vaak hoorns staan op shabby outdoorfestivals (geluid 'draagt' ver omdat de grond fungeert als een verlenging van de hoorn, efficiëntie is hoog, en iedereen zit toch aan de drank of pillen). Ook al zie je geen 'scoop', vaak zit er een hoornconstructie achter metalen gaas met het bekende zwarte foam. Goedkopere hifi-subs (Trust, Creative etc.) zijn bijna allemaal BR (hogere efficiëntie, lagere frequenties bereikbaar en 'strak' geluid is niet persé noodzakelijk). High-end HiFi subs zijn vaak gesloten (minder efficiënt, maar geluidskwaliteit en de beheersbaarheid van de conus is hoger).
Nu trap ik natuurlijk meerdere mensen tegen het been, maar over het algemeen is dit een redelijk gemiddelde. Tuurlijk, er zijn fantastische BR-highend subs en er zijn ook superstrakke bashoorns gebouwd, dus inb4 flamewar.
Dell Studio XPS 16
Bedankt voor de tip van de outlet.Ryjuhn schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 19:54:
koop de jbl cs6c, op de site van jbl zelf op het onderdeel "outlet", er zit een simpele crossover bij, hoge gevoeligheid en 4 ohm, op papier ziet hij er wel beter uit als de rest
Weet jij toevallig ook of de 10€ prijsverschil tussen de cs-6 die ik had en de cs-6c gerechtvaardigd kan worden? Bovendien is de GT6-69 dezelfde prijs als de CS-6c, en is die op papier weer een stuk beter.
Scyth waar baseer jij je uitspraak op? Die dingen zijn meestal op festivals te vinden vanwege hun hoge efficiëntie. Op enorme festivals stappen ze misschien over op BR omdat je daar meer decibel per liter haalt dacht ik. Heeft iemand misschien wat PDF'jes over wat er allemaal gebruikt wordt op grote festivals, lijkt mij wel interessant.
Ryjuhn, hangt van de speaker af. Een 6x9 zit meestal in een grotere ruimte (kofferbak) dan een 16cm speaker (deur) maar dat zegt niet alles. Dat die 1db (niet hoorbaar) harder gaat is ook afhankelijk van de speaker. Hoe dan ook zitten bijna alle autospeakers in een hopeloos te klein kistje bij een kistradio.

Ik bouw alles als losse componenten zodat ik enigszins flexibel blijf in het gebruik ervan. Voor de electronica en accu's wil ik ook een apart compartiment maken. Waarschijnlijk komt dit compartiment achter de tops of tussen de tops en de subs. Qua gewicht kunnen de accu's misschien beter onder de subs, al zijn die ook niet echt lichtgewicht
De cubo's zijn bijna klaar dus word het tijd om iets te verzinnen voor de tops. Ik heb nog 8 Visaton BG-17's liggen dus daar ga ik het eerst mee proberen. Dat zijn geen geweldige speakers, mocht ik in de toekomst meer centen hebben dan verzin ik wel een oplossing die wat beter bij de subs past...
Voor de Visaton's word zo'n 25L per speaker aanbevolen, hier heb ik dus 2 tops van 100L per stuk getekend. Ik denk dat ik ze toch wat kleiner ga maken en dempingsmateriaal gebruik. Daarnaast twijfel ik nog of ik een hoek zal maken in de voorkant van de tops zodat de hoge tonen wat minder snel afvallen als je niet recht voor de kar staat.
Tips/advies/kritiek is welkom!
Voor mid en hoog wel ja, maar voor laag dan?Ryjuhn schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:33:
op festivals worden meestal gewoon line arrays gebruikt dacht ik en monitorspeakers en soms speakers vooraan
12 of 15"?, hoe dan ook; we willen foto'sAapenootjes schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:34:
De cubo's zijn bijna klaar
Voor de Visaton's word zo'n 25L per speaker aanbevolen,
De aangeraden behuizing is meestal met Q=0.7 terwijl je makkelijk voor Q=1 kunt gaan en zo dus een kleinere behuizing hebt.
Dus geen GT6-69? Maar is de CS-6C de 10€ meer waard ten opzichte van de gewone CS-6?Ryjuhn schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:19:
je moet voor n kratradio nooit 6x9 inch speakers nemen, omdat ze gewoon een grote inhoud nodig hebben, wat je juist niet wilt bij n portable speaker om diepe bass te creëren. gaat wel 1db harder bij de ovale speaker over het algemeen, voor de mensen die nog nooit drivers in winisd hebben gezet, als je grote woofers in een kleine kist zet kreig je slechtere bas dan als je kleine woofers in een kleine kist zet.
18"lutkeveld schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:39:
[...]
12 of 15"?, hoe dan ook; we willen foto's![]()
De aangeraden behuizing is meestal met Q=0.7 terwijl je makkelijk voor Q=1 kunt gaan en zo dus een kleinere behuizing hebt.
Foto's komen binnenkort
Klopt, behuizing kan wel wat kleiner. Met Q=1 kom ik rond de 40L uit. Geplot in WinISD zit er ook niet zo bizar veel verschil tussen eigenlijk. Bij 200hz 1dB verschil tussen 188L en 40L
[ Voor 39% gewijzigd door Aapenootjes op 10-07-2014 21:45 ]
Net de GTO938 tegen de CS6 geplot. Amper verschil, de GTO presteert zelfs iets beter. Ik zou voor de goedkoopste optie gaan.erik23 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:42:
[...]
Dus geen GT6-69? Maar is de CS-6C de 10€ meer waard ten opzichte van de gewone CS-6?
De JBL CS6C is gewoon de component versie van de JBL CS6. Ik zou de CS6 nemen; makkelijker te installeren en goedkoper. De CS6 heeft een eerste order crossover in de vorm van een condensator (zoals bijna alle coax speakers). De CS6C heeft een externe, waarschijnlijk tweede order, crossover. Het verschil ga je niet merken.
Pfft nou nou. Dat zal lekker hard gaanAapenootjes schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 21:44:
[...]
18"
Klopt, behuizing kan wel wat kleiner.
Misschien kan je zelfs voor Q=1.2 gaan afhankelijk van hoe hoog je hoorn gaat en hoe diep de visatons gaan.
De maker van de cubo's geeft zelf aan dat ze goed werken van 40-110hz. Ik denk dat ze nog wel iets hoger kunnen dan dat. Maar met een Q van 1.2 kom ik op een inhoud van ongeveer 16L uit per top, dus per 4 speakers.
Ik wil de breedte van de tops het liefst gelijk houden met de breedte van de cubo's (62cm aan de buitenkant) zodat ze makkelijk te stapelen zijn. Qua hoogte moeten de tops dan minimaal 356cm (wederom buitenmaat) zijn omdat er anders gewoon geen 4 speakers in passen. Met Q=1.2 kom ik dan op een diepte van ongeveer 12cm (buitenmaat uitgaande van 18mm hout). Zo klein is ook weer niet nodig
Auw m'n schenen!!!Scyth schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:55:
[...]
Een hoorn is een stuk efficiënter dan een BR kist, maar ook een stuk lastiger te bouwen, berekenen en zijn daarnaast over het algemeen groter. Wat je kan doen is kijken naar folded horns (een W-bin ís in feite een korte folded horn) of misschien zelfs naar QW designs (http://www.quarter-wave.com/).
Een hoorn of andere afgeleide introduceert een vertraging in het geluid, zeker op lagere frequenties. Ook wordt de bas gemiddeld genomen 'rommeliger'. Dit is ook de reden waarom er vaak hoorns staan op shabby outdoorfestivals (geluid 'draagt' ver omdat de grond fungeert als een verlenging van de hoorn, efficiëntie is hoog, en iedereen zit toch aan de drank of pillen). Ook al zie je geen 'scoop', vaak zit er een hoornconstructie achter metalen gaas met het bekende zwarte foam. Goedkopere hifi-subs (Trust, Creative etc.) zijn bijna allemaal BR (hogere efficiëntie, lagere frequenties bereikbaar en 'strak' geluid is niet persé noodzakelijk). High-end HiFi subs zijn vaak gesloten (minder efficiënt, maar geluidskwaliteit en de beheersbaarheid van de conus is hoger).
Nu trap ik natuurlijk meerdere mensen tegen het been, maar over het algemeen is dit een redelijk gemiddelde. Tuurlijk, er zijn fantastische BR-highend subs en er zijn ook superstrakke bashoorns gebouwd, dus inb4 flamewar.
Nee over het algemeen ben ik het met je eens, met 1 verschil. Een hoorngeladen (FLH) ontwerp klinkt over het algemeen juist beter dan een bas-reflex. Vertraging is geen enkel probleem, aangezien de vertraging constant is met alle frequenties. Simpelweg een delay met de DSP op de topjes, en klaar! Door de gevouwen hoorn worden harmonischen gedempt. THD ligt over het algemeen ook een stuk lager. Een ontwerp met een hoorn aan de achterkant (BLH/scoops) is wel vaak wat minder, maar dat is volgens mij vooral omdat de ontwerpen die je meestal ziet een veel te korte hoorn hebben, en vaak een gat in de response (rond de 80Hz bijv.)
Een hoorn die koppelt aan de grond (4pi-->2pi) geeft net zo goed 6dB winst, net als een gewone sub, met als enigste voordeel dat er iets meer diepgang is. Dit maakt het geluid niet dragender. Een hoorngeladen ontwerp word wel vaak als dragender gezien omdat ze simpelweg efficienter zijn en harder gaan.
Ik vind persoonlijk de ontwerpen van Bill Fitzmaurice wel grappig, ondanks dat de meeste subs toch behoorlijk wegzakken onder de 70Hz.
Ik heb ze nu 20mm van de wand af, is dat voldoende?

Begin volgende week gaat de kist in de maak
Ja dat kan ik inderdaad nog wel ff doen, verder bevalt die goed zo!Deejac schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:21:
@ Deagle: netjes!Maar ik zou toch de volumeknop afzagen en eventueel een mooie knop erop schuiven.
Succes met je eigen radio!
Zo is het goed. Als ze echt dicht bij de wand zitten zal de wand de effectieve lengte van de buis verlengen en zo de tuning frequentie veranderen.Terrz schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 23:38:
Ik heb ze nu 20mm van de wand af, is dat voldoende?
Wbins zijn wel een beetje jaren 80Ryjuhn schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 22:00:
op festivals word voor t laag soms line array subwoofers gebruikt en w-bins
Het laag/mid/hoog wordt vaak met line arrays gedaan, die hebben de wereld veroverd sinds hun intrede in het nieuwe millennium
Verder kan denk ik met alle principes goede resultaten behaald worden. Het gaat meer om de juiste toepassing.
Dankje! Ik ga de maten doorgevenlutkeveld schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 23:57:
[...]
Zo is het goed. Als ze echt dicht bij de wand zitten zal de wand de effectieve lengte van de buis verlengen en zo de tuning frequentie veranderen.
You're welcome. Zoals ik al zei; grove overgeneralisering, er zijn altijd uitzonderingen en andere opvattingen. Overigens, thnx voor de tip over Bill Fitzmaurice; zijn ontwerpen was ik nog niet tegengekomen.
On a completely different note: speledingetjes zijn binnen!

Dell Studio XPS 16
kan ik m ook gebruiken voor 4ohm?
power supply: 14V to 39V
Crosstalk: 70dB 1 kHz
Total quiescent current: typical 40mA
Frequency response: 22Hz to 22KHz
Total input noise: <50μV@f = 22 Hz to 22 kHz
100W output power @THD = 10%, 6 Ω 36 V
80W output power @THD = 10%, 8 Ω 34 V
[ Voor 3% gewijzigd door Zuluman op 11-07-2014 12:15 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
ja stom. net even aangepast. vraag is of ik m ook voor 4ohm kan gebruiken?Jag schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 12:11:
Wat is je vraag?
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
thanks. heb je een fan op de heatsink. de sure variant wel.Carneoleon schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 12:19:
Ik heb hem wel voor 4 ohm gebruikt, en dat gaat wel ok... TK2050 zou een stuk beter gaan tho, degene die ik heb ging behoorlijk snel in de thermische beveiliging met 4 ohm, wellicht is de sure-variant beter.
bij parts express wordt wel een minimum impedance genoemd van 4 Ohm. sure zelf noemt m niet. bij de comments bij parts express geeft een medewerker aan dat hij niet geschikt is voor 4ohm en alleen voor 6 en 8. En een review van een koper geeft weer aan dat hij m bij 4ohm gebruikt en hij dan de volle 100 watt per kanaal levert bij 4ohm. ik heb niet de volle 100watt nodig maar het ging mij om de 6 kanalen.
dit zijn de specs die parts express opgeeft:
Specifications:
• Power output (w/ 36 VDC power supply): 100W x 6 (6 ohms, THD 10%), 80W x 6 (8 ohms, THD 10%), 78W x 6 (6 ohms, THD 1%)
• Frequency response: 22 to 22,000 Hz
• Minimum impedance: 4 ohms
• Recommended power supply: 14 to 39 VDC, 18A regulated
• Fixed gain settings: 25.6 dB, 31.6 dB, 35.1 dB, 37.6 dB
• Power input jack: 2.1 x 5.5 mm, center-positive
• Dimensions: 6" L x 4.5" W x 1.4" H
Ik heb in mijn XXL boomcase 2x Mb Quart Qm 160 6-1/2" Automotive Midbass 4 Ohm en 4x MB Quart QM 160 TX 2. ik zat er aan te denken om per speakers een separaat compartiment te maken (kwam precies uit op het benodigde volume voor de speakers. geen idee of dit een groot verschil gaat maken.
Toen ik een test stetup had geprobeerd (3x TA2024) zonder foam en natuurlijk niet geheel luchtdicht was de algehele "bass-beleving" erg magertjes maar allemaal in 1 compartiment klonk beduidender "voller". En na het aanbrengen van het foam nog beter. alleen klapte bij hoog volume van de 2A glaszekering uit de voeding (12v 10a) Klopt dat trouwens dat er een 2A glaszekering in hoort te zitten in een 10A industriele voeding?
As mentioned, the current capabilities of the power supply will also affect the power output of the amp to some extent. For example, if you use a 36V power supply that is capable of supplying about 150W continuously, then you should have no problem getting 100W into a 6 ohm speaker on ONLY one channel. However if you try using all 6 channels with this power supply then you will not get 100W on each channel because the power supply will not be able to supply enough current.
In regards to your power supply selection, it should work no problem. When it comes to class-D amplifiers, such as these ones that Parts Express sells or virtually any other class-D amp out there, as a general rule you can use a power supply that is capable of putting out about half as much power as the maximum power level of the amp. So, this is a 600W amp, which means that a 300W power supply should be fine. This is because typical music is very dynamic: it has lots of quiet sections, and it will only occasionally cause the amplifier to output its maximum power. The only way to make an amplifier continuously output its maximum power is to feed a pure sine wave through it at full volume. Most people rarely do this (it's mainly only done for testing), and if it is done then virtually no-one sends pure sine waves through ALL 6 channels at the same time at full volume.
Public Publieke map | ||
![]() | ![]() | ![]() |
maar waarom klapt ie dan eruit als ik 3x TA2024 op deze 10A voeding aansluit?wesleytjuh schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:12:
Die zekering zal in de primaire zijde gezeten hebben, dat kan inderdaad wel 2A zijn geweest.
Dit topic is gesloten.
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink