Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.279 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17
Houdt er wel rekening mee dat je best een grote rubberen rand hebt en dat met een volle slag de conus wellicht tegen de grill aan kunt komen. Zou je even moeten testen voordat je het in elkaar lijmt :P

Bij de Boominator bv:
De normale woofers hebben een Xmax van 4mm, met de standaard grove grill gaat dat prima. De signature heeft een hogere Xmax waarbij de standaard grills niet meer voldoende zijn en er grills nodig zijn met meer bolling erin.

[ Voor 38% gewijzigd door wesleytjuh op 26-06-2014 11:24 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36
Ja zoiets ja, misschien dat ik dat ook bij de woofer doe. Stuk gaas van binnenuit naar buiten toe buigen/tikken zodat ie een goede pasvorm krijgt. Dan heb ik ook minder kans dat de speaker tegen de grill aan komt (waar kans op is met een standaard 8" grill").

Alleen is dat gaas wel weer een stuk gevoeliger voor resonanties lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Heuj ben ik weer!

Mooi nieuw ideetje! Ik heb dit idee gezien van een filmpje die jullie vast ook al hebben gezien. Ik dacht bij mezelf, dat kan ik ook wel maken.
Mijn idee is iets anders:

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/90ad4e0f7e10038868eee5c2ab23272d.png

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/c82b1ae01f553c9cec26e014118ab98d.png

Wat ik hier zal gaan gebruiken is:De rest is nog een acculader. Ik moet nog een voeding zoeken. Mijn vraag is nou ook wat voor eentje ik moet hebben?

Groetjes Bradley

[ Voor 198% gewijzigd door BiggyBossB op 26-06-2014 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
BiggyBossB schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:17:
Mijn vraag is nou ook wat voor eentje ik moet hebben?
Doe eens een gok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
12v 5ah?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat zou dan een accu zijn ;). Accu capaciteit is uitgedrukt in Ah, laadstroom in A.

In de startpost en op diverse sites staat dat je een loodaccu het beste kunt laden met 1/10 van de capaciteit. In jouw geval dus 2.4A. Sneller mag ook maar dan kan de accu te warm worden, maximum snelheid is 3/10 van de capaciteit dus 7.2A.

Een autoradio + speakers zou ik een 4-5A voeding voor nemen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:46
Terrz schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 16:01:
[...]
JBL cs-5 setje is besteld, JBL heeft op hun site een refurbished hoekje, daar kosten ze maar 24 euro (en gratis verzenden!). Link: http://nl.jbl.com/jbl-outlet-list-be-nl/jbl-outlet.html
*O* Jeehhh eindelijk een goede tip voor leuke speakertjes voor een leuke prijs! oOo

Ik heb zelf mijn oude kistje ooit gebouwd met 8" GT5's en die vervangen voor 6,5"GT5's want de klankkast was te klein voor de 8". Die 8inch zitten nu in de auto... en die gaan lekker had in vergelijking met de meeste andere auto speakers :9~

Enige wat ik altijd miste bij de GT5's is echt goede bass... de tweeters van die dingen kunnen veel harder dan de woofers en echt laag gaan ze nooit. Maar daar is de subwoofer voor! :*)

Heb nu die dingen van de conrad maar das pas echt bagger... Dus heb ter vervanging het GT6 6c Composetje besteld! Wil eigenlijk de GTO's omdat die nog iets lager gaan maar die zijn 2Ohm |:( misschien is dat wel iets voor iemand die zuinig een 4 speaker setupje gaat maken. Ga je boven de 100euro dan kan je "kortingscode10" gebruiken!

Weet iemand hoe het zit met 2 x 2ohm = 4ohm op 15W... hoeveel watt krijgt elke speaker dan voorgeschoteld in theorie? 7,5W?
Terrz jij bent top, bedankt voor de link d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
wesleytjuh schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:30:
Dat zou dan een accu zijn ;). Accu capaciteit is uitgedrukt in Ah, laadstroom in A.

In de startpost en op diverse sites staat dat je een loodaccu het beste kunt laden met 1/10 van de capaciteit. In jouw geval dus 2.4A. Sneller mag ook maar dan kan de accu te warm worden, maximum snelheid is 3/10 van de capaciteit dus 7.2A.

Een autoradio + speakers zou ik een 4-5A voeding voor nemen.
Ohja bedankt!

Dit zou een goede zijn dan? Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Boppos. De JBL GTO's hebben een erg grote klankkast nodig, minimaal 40 liter en het liefst 120-150. Dan kan je beter de JBL CS5 nemen in een 11 liter gesloten kist. Dan Q=1, F3=83hz en SPL=86dbwm.

Biggy, voedingen kan je beter uit Nederland halen, bij Accusafe bijvoorbeeld. Ervaring heeft mij geleerd dat er heel veel rotte appels tussen zitten in China. Prima voor ledstrips, niet voor versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 11:05
Beste kerls en niet kerls.

Ik heb een tijd geleden besloten om een kistradio te bouwen, en na veel uitstellen zet ik het nu eindelijk door.
Ik heb al allemaal spul besteld maar ik heb nog wel een paar vragen.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Eerst even mijn setup:
2x TA2024 (zelf gemod), (op de standaard voorgeschreven manier door wesley)
1x 20A 12v Accu (lekker veel, lekker zwaar)
Accusafe (zelf samengesteld)
Bluetooth 4.0 module
Industriele voeding, 230 naar 12v 4.2A
Acculader 6-24/1.
2 tweeters met 80 watt rms, 4 ohm
subwoofer: Directed Audio Xtreme 104X (demo model) 50-200 RMS watts, dubbel spoel, 4 ohm
PIONEER - TS-G1022i, 4 ohm, 2 wegs, 30 watt rms.

Mijn vragen:
- Is mijn boxen setup up een goede, in de vorm van ik heb geen erg domme dingen gedaan er zou theoretisch mooi geluid uit kunnen komen. Of moet ik er een versterker bijkopen? De sub op 1 TA2024, tweeters en boxen op de andere.
(ik ga er van uit dat ik ze serieel aan moet sluiten).

- Is mijn combinatie van oplader - voeding - accu, wel juist?

- Ik heb dus de accusafe en de mods zelf gedaan, en dit is 1e keer solderen voor mij. Ik heb foto's bijgevoegd, is dit in acceptabele regionen? en hoe test ik de accusafe? stond bij de instructies dat ik dat zou moeten doen.

feauteau's:
Afbeeldingslocatie: http://i693.photobucket.com/albums/vv294/Mipje/20140626_172625.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i693.photobucket.com/albums/vv294/Mipje/20140626_172615.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i693.photobucket.com/albums/vv294/Mipje/20140626_172604.jpg

Alvast reuze bedankt voor alle e.v.t. hulp. en props voor wesley.
Bestellen = volgende dag strak de bestelling binnen +1

Met vriendelijke groet,

Mipje

Edit: nu wel met foto's

[ Voor 5% gewijzigd door Mipje op 26-06-2014 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
versterker bijkopen
Nee, je hebt er maar 2 nodig. Pioneers op versterker 1, de sub op versterker 2. Maak een mono-schakeling voor versterker 2 zodat beide spoelen hetzelfde signaal krijgen. Ook zal je een lowpass moeten toepassen zodat de sub geen hoge tonen krijg. Je tweeters zijn overbodig omdat die ook al in de Pioneers zitten. Je wilt ongeveer hetzelfde als wat Terzz wilt, hij heeft hierover ook al veel informatie gekregen. Kijk maar een pagina of twee terug ;)
combinatie van oplader - voeding - accu juist?
Ja
is dit in acceptabele regionen? en hoe test ik de accusafe?
Ziet er goed uit, sluit hem maar eens aan zou ik zeggen.

In ander nieuws, ik heb mijn zonnecontroller binnen gekregen. De CMP12, voor slechts €6.50 op Ebay. Ziet er goed uit, zonder behuizing meet hij slechts 95x70x20mm. Ik wil hem misschien gaan gebruiken ni de Boominator Micro vanwege de beperkte ruimte. Het is namelijk een voeding, zonnecontroller, lader, statusindicator en diepontlaadbeveiling in één. LVD voltage moet nog wel verhoogt worden van 10.5 naar 11.5-12v. Ook wil ik kijken of ik de drie statusleds kan combineren in een tri colour led.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/10nc0pe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Mijn Boominator Mini accupack staat inmiddels ook bijan in elkaar :) :
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/1BED3CB1-36A8-4E66-B400-594E4D259930_zps33l6qieu.jpg
Lekker felgroen
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/8866CC77-C9CD-4897-89B2-038AAA1A0788_zpsgvc2dpvv.jpg
Met protectie printje
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/C7A7BCB2-246D-4455-A056-3ABBB2C61D36_zpssznalkja.jpg
Vergeleken met het accupack van de Boominator

ZIjn 2500mAh A123 nanophosphate cellen. Moeten heel wat jaren(duizenden cycles) mee gaan en zijn enorm veilig in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wopie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 20:08
Hallo Allen,

Ik heb een vraag waar ik zelf niet helemaal uitkom.
Op het moment heb ik een Kenwood KDC-4024 autoradio liggen met 2 JBL 25 watt RMS (92db) 13cm speakertjes erbij.

Ik wil deze graag gebruiken voor een beetje achtergrondmuziek in mijn overkapping van mijn terras (is niet zo groot, 3mx3m ong).

Nu heb ik hiervoor nog een voeding nodig, in eerste instantie dacht ik aan een ATX -voeding, maar ik lees hier toch wisselende verhalen over. Dit doet mij toch neigen naar een adapter -achtige (compacter en minder gepruts met draden).

Ik heb er nu eentje liggen van 12V 3A en lees her en der dat dit voldoende zou moeten zijn voor een autoradio die niet op vol vermogen hoeft te draaien.., maarja.., hoe hard is dat. Boerenverstand zegt, 2x speakers van 25Watt = 50Watt maximaal, dit vanaf een voeding van 12V betekent maximaal amperage van 4,16A, dat zou dan meer als de adapter van 3A zijn.., maarja, dan hebben we het over het vermogen van de speakertjes.., hoe zit het dan voor de hele versterking (klopt het dat het ingaande vermogen dan dus lager zou moeten zijn, ik weet namelijk niet of audio-vermogen naar opgenomen vermogen omgerekend mag/kan worden).

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Met 3A moet je een heel eind komen. Ligt een beetje aan hoe zuinig je autoradio is. Voor achtergrond muziek in ieder geval geen probleem. Voor feestvolume kan het te weinig zijn.

Audio vermogen + verliezen + eigen verbruik = ingaand vermogen

[ Voor 15% gewijzigd door wesleytjuh op 26-06-2014 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-10 21:39
Dag medetweakers!

Ik heb thuis toevallig nog een Harman Kardon Go Play 2 staan waar ik graag een nette accu addon voor wil maken met wat extra functionaliteit.

De speler is al portable als ik er acht dikke D batterijen in doe, maar dit vind ik nogal een onhandige optie en het volume wordt iets teruggehouden als hij op batterijen draait.

Nu blijkt dus dat hij met batterijen op 8x1,5=12v draait en met netstroom volgens de specificaties op 18V DC @ 3,3A. In het kader van harder is beter wil ik dan ook de 18v ingang gaan gebruiken. >:)

Nu heb ik nog een 12v 7Ah accu liggen die mij wellicht wel geschikt lijkt voor de klus met de volgende hulpmiddelen in gedachten:
- Deze boost converter om de 12v naar 18v te krijgen.
- En deze bluetooth module voor de extra functionaliteit. (Gaat gewoon in de jack ingang)

Dit alles in een simpel draagbaar kastje en dat zou moeten werken lijkt me? (Acculader heb ik en wellicht schaf ik nog een accusafe aan voor de zekerheid)

Gaat dit werken zo of zie ik wellicht iets over het hoofd? :P

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:46
lutkeveld schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 17:07:
Boppos. De JBL GTO's hebben een erg grote klankkast nodig, minimaal 40 liter en het liefst 120-150. Dan kan je beter de JBL CS5 nemen in een 11 liter gesloten kist. Dan Q=1, F3=83hz en SPL=86dbwm.
OK geen gto's dus... En de GT6 6c? Hoe zit het met een kistje voor die dingen?

En dan nog deze vraag:
Weet iemand hoe het zit met 2 x 2ohm = 4ohm op 15W... hoeveel watt krijgt elke speaker dan voorgeschoteld in theorie? 7,5W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Nog een vraagje... Waarom zit er geen filter bij de Magnat Edition 216?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Boppos, 7.5 watt inderdaad

Biggy, Die zit er wel bij; een condensator in serie met de tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gisteren maar eens de oude radio uit elkaar gehaald, ik had nog wel dit dingetje staan als decoratie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4ymOD2TaqbsdhjBpFPSU6AxV/full.jpg

Had ook nog 2 mooie Pioneer speakertjes die in het dashboard van mijn vorige auto zaten, die passen er als het goed is precies in.
Dan heb ik nog van dealextreme zo'n MP3+FM+AUX spelertje met ingebouwde versterker en afstandsbediening, dus die wil ik er dan in maken als het past. Als dat past zal het wel krap worden MBT een accu, dat zal dan wel een LiPo moeten worden, want loodaccu is waarschijnlijk te groot. IIG wel de modellen die ik heb staan. Deze radio kan ik mooi gebruiken als ik in het schuurtje/tuin bezig ben, of mee op vakantie in de tent of tijdens picknick etc. Niet zo'n boombox als de meeste hier, maar meer retro en wat compacter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
boppos schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:40:
[...]

*O* Jeehhh eindelijk een goede tip voor leuke speakertjes voor een leuke prijs! oOo

Terrz jij bent top, bedankt voor de link d:)b
Graag gedaan! Maar die CS5's gaan ook niet echt laag he, zeker omdat het maar 13cm speakers zijn. Bij mij gaan ze ook alleen maar mid & hoog weergeven omdat de dayton sub <120Hz speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05-2021
Hoort niet helemaal hier thuis, maar zoals ik hier lees hebben jullie er wel veel verstand over!

Momenteel op zoek naar een kant en klare portable speaker omdat ik niet zo handig ben ik die zelf te maken.
Toen kwam ik deze tegen:
http://www.1dayfly.com/nl...en-speaker-met-ultra-bass

Iemand enige ervaring ermee?

EDIT:
(op de site momenteel niet te bestellen maar heb um op andere sites wel gezien)

[ Voor 11% gewijzigd door Hijana op 27-06-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Hijana schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:10:
Hoort niet helemaal hier thuis, maar zoals ik hier lees hebben jullie er wel veel verstand over!

Momenteel op zoek naar een kant en klare portable speaker omdat ik niet zo handig ben ik die zelf te maken.
Toen kwam ik deze tegen:
http://www.1dayfly.com/nl...en-speaker-met-ultra-bass

Iemand enige ervaring ermee?

EDIT:
(op de site momenteel niet te bestellen maar heb um op andere sites wel gezien)
Geen ervaring, maar voor een kistje van 9 bij 9 cm (dus minder dan één liter inhoud) kan er nooit veel midden en laag uit komen.

Ik zou me gewoon eens verdiepen in de kistradiobouw door de startpost te lezen. Als ik jou was zou ik een kant en klaar koffer/kist kopen (aangezien je aangeeft niet handig te zijn in het bouwen) bij de kringloop/bouwmarkt/marktplaats en daar een leuk setje speakers + bluetooth module in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 05:20
Midden = midlaag? Je krijgt er ook wel sub uit als je wil, alleen niet hard. Maar je kan het gewoon linkwitz transformen naar hoe diep je maar wil.

Die kant en klare bluetooth gevallen klinken best ok soms. Met deze geen specifieke ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pertulibaba
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 17:19
Beste mensen,

Misschien een hele domme vraag maar hier komt ie,
Ik ben dus een kratradio aan t maken, heel leuk allemaal gaat hartstikke goed,

nou heb ik dus 3 led strips erin gebouwd met een led dimmer (http://www.dx.com/p/m-12-...-dimmer-controller-146554) zo eentje maar dan behuizing eraf gehaald.

De dimmer krijgt zn stroom gewoon direct van de accu,
De ta2024 versterker krijgt ook zn stroom direct via de accu met een aan uit schakelaar ertussen.

Wat gebeurd er nu dus, als ik de dimmer op bijvoorbeeld de helft zet krijg ik een frequentie piep door mn speakers, deze gaat weg als ik de dimmer helemaal dicht draai of helemaal open en wordt ook harder en zachter naarmate het voltage veranderd, het lijkt er op dat hij het voltage regelt dat de ta2024 binnen krijgt ofzo?
maar waarom? want de ta2024 zit toch direct op de accu ook?
Hoe kan ik dit oplossen zonder de dimmer op een aparte voeding aan te moeten sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
(Goedkope) dimmers dimmen hun uitgang vaak heel smerig. Dit kan ervoor zorgen dat je deze "smerigheid" ook op je voedingslijnen terug ziet, wat de gevoellige TA2024 dan dus ook terug ziet op zijn voedinglijn en mee versterkt. Je zou het kunnen proberen met een spoeltje tussen de + van de dimmer. En inderdaad beide hun eigen kabels naar de accu geven.

Of gewoon een betere dimmer die sowieso niet in het hoorbare gebied dimt.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 27-06-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pertulibaba
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 17:19
Bedankt voor je reactie wesleytjuh, heb je enig idee waar ik zon spoeltje kan krijgen en wat voor een ik dan nodig zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nope dat is helaas een lastige, je kunt niet zomaar zeggen welke spoel je nodig hebt. Meeste kans heb je denk ik bij een electroboer. Ik zou dan even uitleggen wat er aan de hand is en een aantal verschillende meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik heb reeds een kratradio in elkaar gezet.
Hij bevat nu een Maxamp, Accusafe, Bluetooth 4.0 module, 2 switches etc. etc. zoals op dit schema staat aangegeven.
Afbeeldingslocatie: http://www.accusafe.nl/wp-content/uploads/2013/12/bluetooth-complete-system.png

In ieder geval ik ondervind 2 problemen:
1. Als ik de bluetooth module selecteer(met de switch) gaat deze op zijn hardst echter als ik dan de 3,5mm input selecteer, gaat de bluetooth module alleen zachter.. Hetzelfde geld voor de 3,5mm selecteren en dan naar de bluetooth switchen, het geluid word alleen zachter.(beide tegelijk aan heb ik nog niet geprobeerd)
Waar kan dit aan liggen?

2. Ik heb een lineaire potmeter erin alleen nu ondervind ik het probleem dat die pas na 2/3 rond enig geluid geeft en 3/3 het maximale.. Ik heb ook een vaag vermoede dat dit maar 1/3 is van het maximum RMS dat die eigenlijk moet kunnen(rond de 35w RMS op 12v terwijl dit meer lijkt op rond de 10-15w RMS). Kan het zijn dat de potmeter kapot is of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Heb je toevallig een lineare potmeter gebruikt? Het gedrag wat je omschrijft lijkt daar wel op.

Kun je eens een foto maken van hoe je de DPDT schakelaar gesoldeerd hebt, lijkt erop dat daar iets mis gaat. Heb je de ground wel doorgelust?

Overigens doet de MaxAmp, net als elke 12V versterker zo'n 15W per kanaal op 12V. Geen 35W, of bedoel je daarmee het totale vermogen? Dat komt wel ongeveer overheen, met een volle accu. Het is trouwens knap als je het verschil tussen 15W en 35W kunt horen, welke van de 2 harder gaat is namelijk maar net afhankelijk van hoe gevoelig je speakers zijn ;)

[ Voor 42% gewijzigd door wesleytjuh op 27-06-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja inderdaad een lineaire van 10k..
Beetje raar dat die pas na 2/3e werkt dan?

Ik heb de Pioneer TS-G1322i en had eigenlijk verwacht dat deze toch wel een stuk harder konden..
(ik heb namelijk een Philips Bluetooth speaker van 30W RMS en die gaat veel harder)

De gesoldeerde DPDT Schakelaar. Rechts gaat naar de 3,5mm ingang en Links gaat naar de 3,5mm jack voor de bluetooth module. Het midden staat aangesloten op de MaxAmp.
De zwarte 2 kabels(van de 3,5mm input en plug) heb ik vast gesoldeerd aan het zwarte draad wat de maxamp in gaat.
Afbeeldingslocatie: http://jorricks.nl/kratje/3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jorricks.nl/kratje/4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 23:28:
Ja inderdaad een lineaire van 10k..
Beetje raar dat die pas na 2/3e werkt dan?

Ik heb de Pioneer TS-G1322i en had eigenlijk verwacht dat deze toch wel een stuk harder konden..
(ik heb namelijk een Philips Bluetooth speaker van 30W RMS en die gaat veel harder)

De gesoldeerde DPDT Schakelaar. Rechts gaat naar de 3,5mm ingang en Links gaat naar de 3,5mm jack voor de bluetooth module. Het midden staat aangesloten op de MaxAmp.
De zwarte 2 kabels(van de 3,5mm input en plug) heb ik vast gesoldeerd aan het zwarte draad wat de maxamp in gaat.
[afbeelding]
[afbeelding]
Oh wacht, je hebt een MaxAmp, dan is 10K linear natuurlijk de juiste keuze. Heb je hem als volgt aangesloten (van de achterkant gezien):
- Links -> Geel
- Midden -> Zwart
- Rechts -> Rood

Ik zie zo niks geks aan je DPDT switch, maar ik zou hem toch nog even helemaal doorlopen, normaal gesproken hoor je in ieder geval compleet te kunnen switchen.

Welke harder gaat ligt maar net aan het systeem. De Philips set met 30W is ook niet bepaald een licht model. Het vermogen van beide is min of meer gelijk maar de Philips heeft een geoptimaliseerd design (speakers + klankkast) en waarschijnlijk flink wat equalizing.

[ Voor 10% gewijzigd door wesleytjuh op 27-06-2014 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 23:50:
[...]

Oh wacht, je hebt een MaxAmp, dan is 10K linear natuurlijk de juiste keuze. Heb je hem als volgt aangesloten (van de achterkant gezien):
- Links -> Geel
- Midden -> Zwart
- Rechts -> Rood

Ik zie zo niks geks aan je DPDT switch, maar ik zou hem toch nog even helemaal doorlopen, normaal gesproken hoor je in ieder geval compleet te kunnen switchen.
Eay!!! Dankjewel! Ik heb geel rood zwart! 8)7 Hier zal het neem ik aan aan liggen?
Kon al niet vinden hoe die moest..
Ja als de bluetooth module uit is heb ik er ook geen last van. Op zich ook niet heel irritant.. Kan dit eventueel aan een defect van de switch liggen trouwens?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2014 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Het kan zijn dat je hem te lang gesoldeerd hebt waardoor hij intern gesmolten is inderdaad. Met een multimeter zou je de weerstand tussen de pennen kunnen meten. Dit hoort <1 ohm te zijn voor geschakelde pinnen en oneindig (>1MegaOhm) voor niet geschakelde pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 23:55:
Het kan zijn dat je hem te lang gesoldeerd hebt waardoor hij intern gesmolten is inderdaad. Met een multimeter zou je de weerstand tussen de pennen kunnen meten. Dit hoort <1 ohm te zijn voor geschakelde pinnen en oneindig (>1MegaOhm) voor niet geschakelde pinnen.
Zal ik dat is gaan meten! Dankjewel voor alle hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben net weer aan een nieuwe kistradio begonnen maar ik heb een probleem..
Als ik 2 speakers aansluit op 2 kanalen (4ohm) doet 1 kanaal het maar, uit het andere kanaal komt enkel maar ruis..

Kunnen jullie mij hiermee verder helpen? ik heb op internet en op de forums gezocht maar kon mijn probleem niet vinden..

Groetjes Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Kun je de input omdraaien? Dus geel en rood omwisselen? Wellicht gaat daar iets fout. Zou ook om een DOA kunnen gaan, is het een nieuwe versterker die je nog nooit gebruikt had. Of heb je hem bijvoorbeeld zelf gemod?

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 28-06-2014 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem gemod op marktplaats gekocht. ik zal ze eens opnieuw solderen en rood en geel omwisselen, als het gelukt is laat ik het zo snel mogelijk horen.. Hiervoor deden de 2 kanalen het namelijk wel..

Edit: Gevonden! Geel maakte contact met het hulsje van de Jack-socket, hierdoor maakte hij slecht contact.. Bedankt voor de hulp! :D

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2014 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-07-2024
Hallo medetweakers,

Ik ben bezig met een portable audio projectje. Heb al een TA2024 binnen en wat andere kleine onderdeeltjes. Momenteel ben ik in afwachting van een 9000mah Li-ion accu uit het verre oosten, deze om precies te zijn. Ik ben mij er goed van bewust dat 9000mah nooit de werkelijke capaciteit is maar in de reviews op DX stond het verhaal van iemand die met dezelfde accu 18 speelhuren haalde icm een TA2024, al zou ik de helft halen ben ik al tevreden. Is dit een goede, bruikbare accu voor een TA2024 of is de review bull***?

Echter wordt in elke review aanbevolen de bijgelverde AC 110~240V 500mah lader te vervangen voor een 2A of zelfs 3A lader omdat het laden anders een eeuwigheid duurt. En omdat de lader hier toch niet zonder adapter in het stopcontact past ben ik wel voorstander van vervangen. Mijn vraag in dit geval, welke (goedkope) lader zou ik hier het beste voor kunnen pakken? Tevens heb ik DC 2,1 x 5,5 panel mount jack plugjes elders besteld, dus het zou fijn zijn als de lader daar op past.

Alvast bedankt.

Groeten, Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
18 uur moet prima mogelijk zijn. De werkelijke capaciteit zal ergens rond de 5000mAh (edit: volgens de reviews eerder rond de ~3000mAh) liggen, en met combinaties van spelen op vol volume en laag volume haal je dan de 18 uur wel. De lithium ion cellen worden ook compleet ontladen wat niet zo goed voor de cellen is maar wel zorgt voor maximale speelduur.

De lader vervangen voor 3A zou ik absoluut niet doen, te riskant. Een 500mA lader zal inderdaad zo'n 10 uur nodig hebben om hem vol te laden, ik zou dan eerder gaan kijken naar een ~1-1.5A lader.
3A is te riskant omdat de cellen van een te twijfelachtige kwaliteit zijn, als je zo snel gaat laden zorg je voor onbalans in de cellen, waardoor je bruikbare capaciteit enkel maar afneemt, en je cellen enkel sneller zullen slijten. De trage lader die erbij zit doet er misschien lang over, maar zorgt er wel voor dat een balancer niet persee nodig is.

Edit:
Uitgaande van 3000mAh capaciteit zou je met een 3A lader met 1C laden. Zelfs kwalitatieve cellen geven maximum 0.5C aan voor maximale levensduur. Niet aan te raden met deze cellen dus :P.

[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 28-06-2014 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
wesleytjuh schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:18:
18 uur moet prima mogelijk zijn. De werkelijke capaciteit zal ergens rond de 5000mAh (edit: volgens de reviews eerder rond de ~3000mAh) liggen,..............................
Bedankt voor de vlotte reactie en de opheldering _/-\o_ . Zoiets zou dus nog, enigszins verantwoord, kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nee dat is een gewone 12V adapter, die zal de cellen enkel maar ongecontroleerd tot 12V laden. Een 3S li-ion pack laadt je met 4.2V per cel, 12.6V totaal dus. Verder kun je dit niet met een normale adapter doen maar heb je een speciale lader nodig die met het lithium-ion profiel laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
Ah ok, ik heb nog genoeg te leren zie ik ;). Heb je misschien een voorbeeld van ebaai of ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Forumleden,

Weet iemand een goedkope/lichte oplossing voor een 12 v accu?
Mijn kist moet zo lichtmogelijk worden en die accu van 7.2 ah is 3 kg.
alvast bedankt.

Gr Tr1ple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 17:14:
Beste Forumleden,

Weet iemand een goedkope/lichte oplossing voor een 12 v accu?
Mijn kist moet zo lichtmogelijk worden en die accu van 7.2 ah is 3 kg.
alvast bedankt.

Gr Tr1ple
5 reacties boven je is waar je ongeveer naar zou moeten zoeken als die echt perse licht moet zijn. DX is overig ook altijd goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Wat foto's van mijn weekendprojectje:

Wat onderdelen
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2euoe4o.jpg

De speakers in het voorpaneel
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1zewcvc.jpg

De accu en de lader in plaats
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2vb5303.jpg

Inputpaneel
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/bg1ilz.jpg

Bijna af
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1zztaib.jpg

Voor de prijs (+/-€35) klinkt hij best goed. Hij is lekker solide, maar qua geluid niks speciaals. Kan ook niks fout mee gaan; grill voor de speaker, laden kan alleen als hij uit staat, woofer komt amper aan zijn xmax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:02
Grappig! Zo te zien van die standaard 'marquant-boombox' (of varianten ervan) onderdelen. Maar heb je die accu nu vastgeschroefd aan de bovenkant? (foto 3) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Die zullen zijn om de deksel aan te drukken tijdens het drogen :P.
Ziet er netjes uit hoor :). Hoe filter je het geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Goed gezien Deejac :) De accu zit vast met zes van die metalen hoekjes (foto)

Als crossover heb ik momenteel een 47ohm weerstand. Er komt alleen erg weinig geluid uit de piezo momenteel, denk dat ik hem even moet meten en er een passende weerstand bij ga zoeken. Woofer is ongefilterd. Versterker is een gemodde TA2024 in parallel.

[ Voor 6% gewijzigd door lutkeveld op 29-06-2014 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:33
RobertR schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:09:
Hallo medetweakers,

Ik ben bezig met een portable audio projectje. Heb al een TA2024 binnen en wat andere kleine onderdeeltjes. Momenteel ben ik in afwachting van een 9000mah Li-ion accu uit het verre oosten, deze om precies te zijn. Ik ben mij er goed van bewust dat 9000mah nooit de werkelijke capaciteit is maar in de reviews op DX stond het verhaal van iemand die met dezelfde accu 18 speelhuren haalde icm een TA2024, al zou ik de helft halen ben ik al tevreden. Is dit een goede, bruikbare accu voor een TA2024 of is de review bull***?

Echter wordt in elke review aanbevolen de bijgelverde AC 110~240V 500mah lader te vervangen voor een 2A of zelfs 3A lader omdat het laden anders een eeuwigheid duurt. En omdat de lader hier toch niet zonder adapter in het stopcontact past ben ik wel voorstander van vervangen. Mijn vraag in dit geval, welke (goedkope) lader zou ik hier het beste voor kunnen pakken? Tevens heb ik DC 2,1 x 5,5 panel mount jack plugjes elders besteld, dus het zou fijn zijn als de lader daar op past.

Alvast bedankt.

Groeten, Robert
Die 18 uur op 1 acculading klopt inderdaad :+
Al heb ik de accu vervangen door een loodaccu toen ik mijn box ging uitbreiden. Ik had namelijk vrij vaak dat de accu in zijn beveiliging schoot wanneer ik mijn kratobx inschakelde, dit heeft tot gevolg gehad dat de accu na een half jaar de geest gaf. (cellen doen het nog, maar de 'regelcircuits' zijn kapot.)

Ik kwam laatst trouwens dit bluetooth frontendje tegen en heb het maar besteld. Bluetooth, aux, mp3 en FM voor een tientje. Eens zien of het een beetje lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 23:50:
[...]

- Links -> Geel
- Midden -> Zwart
- Rechts -> Rood

Welke harder gaat ligt maar net aan het systeem. De Philips set met 30W is ook niet bepaald een licht model. Het vermogen van beide is min of meer gelijk maar de Philips heeft een geoptimaliseerd design (speakers + klankkast) en waarschijnlijk flink wat equalizing.
Dit was inderdaad het probleem!
Hij gaat nu veeeeeel harder!
Nogmaals bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 20:21
Ben ook bezig met een boominator build.
Hier een beeld van de voortgang:
Afbeeldingslocatie: http://blog.zwartschaap.net/content/images/2014/Jun/2014_06_29_21_35_24.jpg
Afbeeldingslocatie: http://blog.zwartschaap.net/content/images/2014/Jun/2014_06_29_21_36_03.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En hier mijn uhhhh... retrorinator :+
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/umms4wj4OeB1LVWniYoB5J65/full.jpg
Ik had eerst een frontplaatje gezaagd en in de voorkant gelijmd waarmee ik de speakers vast kon schroeven, en toen merkte ik al gauw dat er meer nodig was dan alleen dat. Had ik eigenlijk vantevoren kunnen weten :+
Het radiootje is van +/-5mm multiplex van zo'n 40 jaar oud, dus dat begon te trillen en de speakers begonnen gauw te clippen door akoestische kortsluiting eigenlijk.
Als ik een plankje voor het gat hield waar nu de lijmklemmen doorheen zitten ging het al meteen een stuk beter.
Dus daarom een tussenschot er in gelijmd van 10mm multiplex. En nu nog de bracing er tussen lijmen en dan kan ik er nog een achterwandje in schroeven van 8mm :) Dan zitten ze in een redelijk gesloten behuizing. Niet geheel vrij van kiertjes etc. en ook niet enorm groot, maar veel beter dan de oude situatie.

De voorkant was ooit voorzien van een soort backlight achter het MW/LW afstelvenstertje, daar heb ik nu Oranje LED's achter gesoldeerd, dus de voorkant blijft er origineel uit zien. Aan de achterkant komen de knopjes en aansluitingen van de USB/SD/FM radio+versterker combi. Bedienen gaat met de afstandsbeding. Daarvoor het IR ontvangertje achter het frontje geplakt.
Voor de accu zal wel niet veel plek over blijven, want mp3 neemt bijna alle ruimte in bovenin. Maar dan maak ik denk ik een 12V connector achterop. Dan kan ik gewoon kiezen tussen adapter, 12v uit de auto/caravan, of een losse accu, misschien wel zo'n LiPo pack van DX.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Leuk Slurpie! Krijg hij nog een kleurtje?

Ferry, ik zou met de '12v' van een voertuig wel erg uitkijken. Het is namelijk niet echt 12v, meer 14-15v en het is behoorlijk 'vies' -> geeft ruis.

En hier mijn budgetinator ;p.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2j1woco.jpg

Sub klinkt momenteel waardeloos, hoogstwaarschijnlijk door de Lepai LP838. Er komen condensatoren aan zodat ik een TA2024 kan LPF'en om hem te voorzien van bas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
lutkeveld schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:32:
Thanx!
Ja zeker, weet alleen nog niet precies wat voor kleur. Zat zelf te denken aan een soort gun-metal met zwart om een carbon effect te krijgen.
De bekisting is nu "AF". Maar moet nog een hoop afgekit worden en gelijmt maar voor dat ik dat doe
wil ik de elektronica er netjes in verwerken. Het voor-paneel zit er al deels in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz

Ferry, ik zou met de '12v' van een voertuig wel erg uitkijken. Het is namelijk niet echt 12v, meer 14-15v en het is behoorlijk 'vies' -> geeft ruis.

[afbeelding]

Sub klinkt momenteel waardeloos, hoogstwaarschijnlijk door de Lepai LP838. Er komen condensatoren aan zodat ik een TA2024 kan LPF'en om hem te voorzien van bas :)
Is dat een 12 inch auto sub? ik heb een JBL 12 inch sub aan een (ongefilterde) TA2024 gehangen in een testkistje van 30 liter (getuned op 70hz) en dat was ook niet om over naar huis te schrijven. Met de ta2024 bijna op zn max kwam er wel een basje uit, maar zodra ik de kist buiten zette bleef er weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Welke sub heb je dan?

Dit is een JBL GT152, gesloten 55 liter (Q=1) behuizing met een F3 van 50hz. Ik heb hem net aan een versterker gehangen en in de EQ van mijn mobiel alles onder 250hz verhoogd, alles daarboven verlaagd. In een grote schuur ratelen de deuren en kan je de bas goed voelen. Subbas is slecht hoorbaar, de (kick)bass in electro/dance muziek knalt daarentegen behoorlijk.

Een compleet luchtdichte sluiting is vitaal. Ik heb hem gelijmd, geschroefd, gekit en een tochtstrip rond de sub gedaan. Dat laatste heb ik achteraf gedaan, maar dat was echt wel nodig. Filteren is ook echt wel nodig, probeer het anders eens met de EQ van je mobiel net als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo.
ik wil een kist gaan bouwen met:
2x jbl gto 937 100 watt rms 300w max
raveland XCA 1000 versterker 700w max
en een 35 ah auto accu.
hoelang zou ik kunnen spelen op redelijk volume op 1 accu?
mvg sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Gokje: rond 3-4 uur op maximaal volume, 10 uur op redelijk volume. Weet je zeker dat je zoveel gewicht mee wilt slepen?

[ Voor 5% gewijzigd door lutkeveld op 30-06-2014 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke bedankt
tja ik heb deze accu nog staan met acculader enzo
en ik kan nu die versterker en 2 speakers kopen voor 50 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op maandag 30 juni 2014 @ 18:26:
Welke sub heb je dan?

Dit is een JBL GT152, gesloten 55 liter (Q=1) behuizing met een F3 van 50hz. Ik heb hem net aan een versterker gehangen en in de EQ van mijn mobiel alles onder 250hz verhoogd, alles daarboven verlaagd. In een grote schuur ratelen de deuren en kan je de bas goed voelen. Subbas is slecht hoorbaar, de (kick)bass in electro/dance muziek knalt daarentegen behoorlijk.

Een compleet luchtdichte sluiting is vitaal. Ik heb hem gelijmd, geschroefd, gekit en een tochtstrip rond de sub gedaan. Dat laatste heb ik achteraf gedaan, maar dat was echt wel nodig. Filteren is ook echt wel nodig, probeer het anders eens met de EQ van je mobiel net als ik.
Ik meen een cs-12. Die van jou is ook een dual coil ofniet?
Ik had m in een 30 liter gepoort kistje, niet helemaal goed lucht dicht.

Is het schadelijk als de interne accu geladen wordt en de versterkers staan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Die van mij is een 4 ohm SVC.

30 liter is ook veel te klein voor dat ding, gesloten kan dat nog wel maar gepoort zit hij het liefst in minimaal 80-90 liter. Dan loopt hij tot maar liefst 26hz door op 88dbwm. Qua diepgang en efficiëntie meer dan die van mij. Hoe dan ook, hij moet wel luchtdicht zijn, anders klinkt het nergens naar.

Spelen tijdens het laden is eerder schadelijk voor de oplader. Dus niet spelen tijdens het laden, een lader halen die dat wel kan of een voeding gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door lutkeveld op 01-07-2014 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 07:43:
Die van mij is een 4 ohm SVC.

30 liter is ook veel te klein voor dat ding, gesloten kan dat nog wel maar gepoort zit hij het liefst in minimaal 80-90 liter. Dan loopt hij tot maar liefst 26hz door op 88dbwm. Qua diepgang en efficiëntie meer dan die van mij. Hoe dan ook, hij moet wel luchtdicht zijn, anders klinkt het nergens naar.

Spelen tijdens het laden is eerder schadelijk voor de oplader. Dus niet spelen tijdens het laden, een lader halen die dat wel kan of een voeding gebruiken.
Ik heb een goede lader, maar deze wil ik niet inbouwen. In mijn ontwerp zit een aan/uit knop tussen alle elektronica en de accu. Daarnaast wil ik nog iets van een stekkertje maken waar ik dan direct de lader op aan kan sluiten. De vraag was dus meer bedoeld van: als ik vergeet de aan/uit knop om te zetten en ik ga laden, of het dan schadelijk is. Spelen & laden tegelijk zal nooit voorkomen.

Iemand trouwens enig idee waar je deze stekkers goedkoop kan bestellen?

Afbeeldingslocatie: http://www.vetco.net/catalog/images/G-QD-8-2.jpg

Ik ben er inmiddels achter dat het "SAE 2 pin" heet, maar heb het idee dat het alleen zo heet in Amerika.

edit: Is dit nou ook een schakelende jack aansluiting?

http://www.bax-shop.nl/ja...ereo/product-details.html

[ Voor 16% gewijzigd door Terrz op 01-07-2014 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryjuhn
  • Laatst online: 25-08-2023
als er geen stroom door kan lopen zal hij ook niet gaan laden, maar die jack is n 6,35mm jack en als je hem gewoon met zon 3,5mm jack wil gebruiken die meestal niet in PA of voor muzikanten gaat gebruiken zal ik voor de 3,5mm jack gaan, die is kleiner en goedkoper kun je ook kopen op accusafe, en die jack die je aanwees was geen schakelende. voor die stekker zou ik niet gaan maar gewoon een dc barrel plug gaan gebruiken waarscijnlijk goedkoper en makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Ryjuhn schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:43:
als er geen stroom door kan lopen zal hij ook niet gaan laden, maar die jack is n 6,35mm jack en als je hem gewoon met zon 3,5mm jack wil gebruiken die meestal niet in PA of voor muzikanten gaat gebruiken zal ik voor de 3,5mm jack gaan, die is kleiner en goedkoper kun je ook kopen op accusafe, en die jack die je aanwees was geen schakelende. voor die stekker zou ik niet gaan maar gewoon een dc barrel plug gaan gebruiken waarscijnlijk goedkoper en makkelijker
Er kan wel stroom door heen lopen als de schakelaar op "uit" staat. Zie mijn schema:

Afbeeldingslocatie: http://imghost.nl/download/elektra%20schemav2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey,

Ik heb een nieuwe kistradio gemaakt :) verf is niet zo goed gelukt want hij moest vlug af.
Hij gaat best hard maar toch wil ik hem nog harder door de TA2020 te modden. ik heb al een hele week gezocht maar ik heb nergens gevonden hoe ik dit concreet doe. :'(
Is er iemand die me kan helpen?

Ik zou wel graag met een schakelaar werken, dus een kabel solderen aan de weerstanden met een weerstand aan de schakelaar (heb dit al eens met een TA2024 gedaan)
Ik weet alleen niet welke weerstanden ik moet gebruiken.

hopelijk kan iemand me helpen
Alvast hier enkele foto's:

Afbeeldingslocatie: https://www.facebook.com/ajax/mercury/attachments/photo.php?fbid=10152506062258048&mode=cover&width=145.33333333333334&height=145.33333333333334
https://www.facebook.com/...height=145.33333333333334

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34.0-12/10409384_10152506061913048_5908114196289297041_n.jpg?oh=0ea934260a8915c074a24c39fc6bddbb&oe=53B4AE67&__gda__=1404384840_e50515ee15befc0f5a73fa1c70b90495
https://fbcdn-sphotos-h-a...e15befc0f5a73fa1c70b90495
rand van de boxen lichten op en gaan mee met de bass :)

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t34.0-12/10477765_10152506034403048_115206536_n.jpg?oh=084825b9b2d2f89f726332c1cbb40d2b&oe=53B4D730&__gda__=1404370017_6c8c9b8257e59dad2a573c54fb88cccb
https://fbcdn-sphotos-h-a...257e59dad2a573c54fb88cccb
bedieningspaneel.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34.0-12/10514853_10152506034408048_1269715135_n.jpg?oh=781172e432a48802febda05ea9c866b2&oe=53B502FF&__gda__=1404380782_98ced2542574dcbc2cb718f287f47c77
https://fbcdn-sphotos-h-a...42574dcbc2cb718f287f47c77
Foto van de binnenkant, is een beetje slordig, moet nog alles vasthangen...

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2014 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Laten we beginnen bij welke TA2020 je hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Volgens mij gewoon de standaard TA2020 van Arjen Helder. Kwestie van 2 weerstanden vervangen of 2 weerstanden parallel plaatsen, net zoals bij de TA2024. Als je een foto van de onderkant hebt

Afbeeldingslocatie: http://i86.servimg.com/u/f86/14/16/74/88/immagi14.jpg
Het is wat lastig te zien maar ik zou R09 en R10 van deze foto vervangen door 82K of 100K. Je kunt ze zien zitten naast die hele rits met solderingen van de chip.

Een andere optie is 4K7 parallel plaatsen over R04 en R06. Die zitten een stukje meer naar links.

[ Voor 10% gewijzigd door wesleytjuh op 01-07-2014 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad de standaard MKIII ta2020.

Ok, dus gewoon een kabel solderen aan elke kant van de de weerstanden R04 en R06 en met een schakelaar en weerstand van 4k7 verbinden en het zou gefixt moeten zijn? (hetzelfde zoals een ta2024 eig)

Netjes, ik zal het laten weten als het gelukt is, bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Laatst online: 10-04 17:58
hallo,

ik heb sinds kort een mp3 module van dealextreme, nu bij de bluetooth functie die erop zit hoor je continue, ook tijdens het spelen van muziek een piep/kraak geluid en soms een geluid dat gaat: tok tok tok tok tok tok

hoe kan dit, ik zou binnenkort even een geluidsopname ervan kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Iemand enig idee waar ik van die busjes kan bestellen waar een schroef door heen kan? Ik kan ze in nederland nergens vinden, china weer wel uiteraard....

edit: nylon afstandsbus dus, volgende keer even beter zoeken voor ik post op het forum :+

[ Voor 25% gewijzigd door Terrz op 01-07-2014 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste @Terrz

Je kan zowel op conrad.nl als op google.nl zoeken naar afstandsbusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Rietjes? :+. De plakpootjes die oa Accusafe verkoopt zijn veel handiger. Super stevig, wel in één keer goed plakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Laatst online: 10-04 17:58
maarten30 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:41:
hallo,

ik heb sinds kort een mp3 module van dealextreme, nu bij de bluetooth functie die erop zit hoor je continue, ook tijdens het spelen van muziek een piep/kraak geluid en soms een geluid dat gaat: tok tok tok tok tok tok

hoe kan dit, ik zou binnenkort even een geluidsopname ervan kunnen maken
hier een geluidsfragment erbij:
http://vocaroo.com/i/s0vhk5bI7NsH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Laatst online: 19-02-2023
Terrz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:45:
Iemand enig idee waar ik van die busjes kan bestellen waar een schroef door heen kan? Ik kan ze in nederland nergens vinden, china weer wel uiteraard....

edit: nylon afstandsbus dus, volgende keer even beter zoeken voor ik post op het forum :+
Gewoon bierdopjes gebruiken waar je een gaatje in geboord hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het moment is de kistradio half in elkaar gezet. Maar nu zit ik toch met een paar vragen:

1. Ik ben van plan om een Loodaccu 12 V 3.2 Ah, te nemen en vervolgens aan te sluiten op me TA2024.
Graag zou ik willen weten hoe je de + en de - van de accu verlengd tot de zijkant/buitenkant van de kist, zodat ik niet de kist hoef open te maken wanneer ik de accu wil opladen.
De + en de - die uitsteken bij de accu, zijn die bedoeld om de accu op te laden en stroom te leveren (aan de versterker).
link: http://www.conrad.nl/ce/n...-x-h-x-d-134-x-61-x-67-mm

2. Voor deze accu wil ik dan een Loodaccu-lader aanschaffen. Hoeveel volt komt uit de klemmen van deze lader, is dat al 12V? Is deze lader ook geschikt voor de bovenstaande accu?
link: http://www.conrad.nl/ce/n...oodzuur-Loodgel-Loodvlies

3. Is deze wipschakelaar goed om de accu uit te schakelen, zodat de versterker geen stroom meer krijgt.
http://www.conrad.nl/ce/n...-02-vergrendelend-1-stuks

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zep11
  • Laatst online: 19-02-2023
Ik heb zelf gewoon de + en de - van de accu aan een paar bouten aan de buitenkant van mn kist gedaan, met een schakelaar ertussen. Als je dan gaat laden zet je spanning op de bouten, en door de schakelaar heb je geen kortsluiting als je kist ergens tegenaan staat.
Die + en - kan je inderdaad gewoon gebruiken om te laden en te ontladen.
Die lader is prima voor die accu. De spanning zal iets hoger zijn, waarschijnlijk 13,6V. Dit is echter ook de spanning van je accu als deze helemaal vol geladen is. FYI, de laagste spanning tot waar je je accu mag ontladen is 11,4V. Als je hem verder ontlaadt is dit schadelijk voor je accu.
Ja, die schakelaar is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zep11 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:33:
Ik heb zelf gewoon de + en de - van de accu aan een paar bouten aan de buitenkant van mn kist gedaan, met een schakelaar ertussen. Als je dan gaat laden zet je spanning op de bouten, en door de schakelaar heb je geen kortsluiting als je kist ergens tegenaan staat.
Dat gedeelte snap ik niet helemaal :X, waar plaats je de schakelaar bijvoorbeeld.
Met punt 3 bedoelde ik eigenlijk hoeveel volt uit de lader komt, dus wanneer je per ongeluk kortsluiting maakt, of in contact komt met één van de klemmen. Hoeveel volt krijg je dan door je lichaam heen?

Verder heel erg bedankt voor de tip van de bouten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK heb een schema gemaakt, tussen de lader en de accu zitten banaanpluggen:Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/654xygltr/Schermafbeelding_2014_07_03_om_00_06_01.png
Klopt dit? en is het dus mogelijk een de klemmetjes van de lader te vervangen door banaanpluggen?

Verder is dit mijn boodschappenlijst:
http://postimg.org/image/6vxo48o6z/
Ik ben al in het bezit, van een TA2024 en de speakers, de kist is al in elkaar gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 00:11:
IK heb een schema gemaakt, tussen de lader en de accu zitten banaanpluggen:[afbeelding]
Klopt dit? en is het dus mogelijk een de klemmetjes van de lader te vervangen door banaanpluggen?

Verder is dit mijn boodschappenlijst:
http://postimg.org/image/6vxo48o6z/
Ik ben al in het bezit, van een TA2024 en de speakers, de kist is al in elkaar gezet.
Waarom zn kleine accu? voor hetzelfde geld kun jeen 7ah versie halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Misschien vanwege ruimtegebrek of het lichte gewicht.

Je hoeft je niet druk te maken over een mogelijke klap stroom van de lader, daar is het voltage te laag voor. Je lichaam heeft een bepaalde (hoge) weerstand, hoe hoger het voltage hoe meer stroom er gaat lopen. Met accu's hoef je je daar niet druk om te maken, met 230v is het een ander verhaal.

De schakelaar bij externe bouten zou ook niet voor het kortsluiten met je lichaam zijn. Het is voor kortsluiten met bijvoorbeeld een metalen object (lage weerstand), dan gaan er behoorlijk grote stromen lopen. Dit kan vonken maken en een brand veroorzaken.

Voor de rest zou ik van de kleine connectors en plugjes altijd één extra bestellen, je weet maar nooit. Kleine prijs, grote waarde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Zal ik de twee TA2024's in het subwoofer compartiment of het kleine speaker compartiment plaatsen? linkje naar ontwerp hier.

De box zal lange dagen op hoog volume draaien, dus er komt wel wat warmte vrij denk ik. In het subwoofer compartiment hebben ze nog enig zins ventilatie van de basreflexpoorten, maar is er wel weer kans op condens s' nachts als de kist niet gebruikt wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik zou hem in het gesloten gedeelte doen. Een speaker is niet lucht dicht, de versterkers kunnen hun warmte dus wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
Kan iemand mij een lader 1000mah -1500mah lader aanraden voor de deze li-ion accu? De bijgeleverde lader is slechts 500mah en er werd mij hier aangeraden niet meer dan 1500mah te gebruiken maar ik weet niet welk type lader geschikt is voor dit type accu's?

Heeft iemand een voorbeeld, goedkoop linkje van ebaay of ergens anders?

Groeten, Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu de radio kist bijna af is, en de accu onderweg is (besteld bij Conrad). Heb ik nog één vraag, hoe voorkomen jullie dat je loodaccu te diep wordt ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 19:48:
Nu de radio kist bijna af is, en de accu onderweg is (besteld bij Conrad). Heb ik nog één vraag, hoe voorkomen jullie dat je loodaccu te diep wordt ontladen?
Ik ben geen expert maar volgens mij is een accusafe (kratsafe, welke andere benaming dan ook) precies hetgeen dat jij nodig hebt. Zie de eerste pagina van dit topic. And please correct me if I am wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 19:48:
Accusafe en/of volt meter en opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
RobertR schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 19:53:
[...]
And please correct me if I am wrong :)
Niet nodig :)
RobertR schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 19:32:
Heeft iemand een voorbeeld, goedkoop linkje van ebaay of ergens anders?
Lader 1
Lader 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Zijn die TA2024's van sure ook te modden? Of is dat niet nodig?
en zijn deze kwalitatief beter dan een normale TA2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mede muziek liefhebbers!

Ik ben ook bezig met mijn eigen kistradio. Alles zo budget mogelijk, maar ook zo goed mogelijk. Ik heb al heel wat spullen verzameld, dus daar wil ik hem mee maken.

Lijstje:
- 2x 8 inch midbas Raveland flash bass 88 van conrad
- 2x Piezo hoorn (van boombox van de Gamma 15 jaar oud)
- 1x Kicker C12 150/300 Watt RMS/max

- 1x JCV auto radio 4x50 watt max (ik weet het, waarschijnlijk iets van 2x 15watt RMS)
- 1x JVC versterker 450 watt max

- 1x auto accu 40Ah
- 1x hobby accu 7Ah

Het idee
Ik wil 2 kasten maken. 1 met de autoradio, hobby accu, 2x 8 inch en 2x tweeters. Dit kastje moet gewoon lekker draagbaar worden met redelijk geluid. Daarbij komt een extra subwooferkist, met de JVC versterker en autoaccu. Deze gaat mee als het moet knallen.

Ik was dit forum aan het doorbladeren voor tips&tricks, en toen viel mijn oog op deze post. De speakers van die boombox, en een subwoofer eronder :D (Bijna) precies wat ik in mijn hoofd had!

[afbeelding]

Hierbij wat renders van mijn ontwerp. Zowel de sub als de kleine kist zijn niet zomaar 'verzonnen.' het geheel is doorgerekend ik WINISD met alle T/S parameters van de speakers.
In het rood de autoradio
Afbeeldingslocatie: http://i1291.photobucket.com/albums/b547/larsvanpoelgeest/Render3_zps4a569152.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1291.photobucket.com/albums/b547/larsvanpoelgeest/Render4_zps4a0654e7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1291.photobucket.com/albums/b547/larsvanpoelgeest/Render1_zpsfcd42c87.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1291.photobucket.com/albums/b547/larsvanpoelgeest/Render2_zpsd5ebcfcd.jpg
Verschillende kasten gesimuleerd:
Afbeeldingslocatie: http://i1291.photobucket.com/albums/b547/larsvanpoelgeest/100litervs150liter_zps71e217cc.jpg

Op- en aanmerkingen, vragen, suggesties, enz zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er gaaf uit! Aangezien je al het een en ander hebt zal ik zeker dit gaan maken. Het geen dat ik anders zou doen is de kist met de autospeakers, radio en accu. Ik zou een kist maken die met de zelfde maten aansluit op de subwoofer kist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed punt, daar heb ik ook lang over nagedacht. Dingen waar ik rekening mee gehouden heb:

- Subwooferkist moet ongeveer 100 liter inhoud hebben (qua geluid liever nog meer)
- Bovenste kastje moet eigenlijk weer zo klein mogelijk, om het draagbaar te houden.

De sub kist is 61 x 45 x 45cm (Hoogte x Breedte x Diepte) Als je daar de poort, de accu en de woofer vanaf trekt kom je ongeveer op 100 liter uit.

Ik vind persoonlijk 45 x 45 cm voor die bovenste kist aan de grote kant. "Even" met 1 hand dat ding optillen wordt pittig denk ik. Dus ik probeerde die zo klein mogelijk te houden, en toen had ik deze vorm bedacht :)

Al moet ik toegeven dat ik de kast liever rechthoekig maak. Ik ben best goed met 3D-software, iets minder goed met hout zagen :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:26:
Ik wil 2 kasten maken. 1 met de autoradio, hobby accu, 2x 8 inch en 2x tweeters. Dit kastje moet gewoon lekker draagbaar worden met redelijk geluid.
Is dat gat in het midden onderaan een BR poort? De speakers gaan in een BR behuizing namelijk erg diep, maar zijn met +/-100 liter aan klankkast niet draagbaar te noemen. Dan zou ik eerder voor een 13-21 liter gesloten behuizing gaan.
Daarbij komt een extra subwooferkist, met de JVC versterker en autoaccu. Deze gaat mee als het moet knallen.
Wat was je daarmee van plan qua inhoud/tuning?
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:39:
Ik zou een kist maken die met de zelfde maten aansluit op de subwoofer kist.
Werkt in theorie heel leuk maar geeft in praktijk meestal erg rare verhouding bij een van de twee behuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:39:

Is dat gat in het midden onderaan een BR poort? De speakers gaan in een BR behuizing namelijk erg diep, maar zijn met +/-100 liter aan klankkast niet draagbaar te noemen. Dan zou ik eerder voor een 13-21 liter gesloten behuizing gaan.

Wat was je daarmee van plan qua inhoud/tuning?
Beide kasten zijn inderdaad gepoort.
De onderste subwooferkist is 100 liter getuned op 32 hz
De bovenste met de 2x 8 inch is 30 liter getuned op ongeveer 50 hz

Bij de sub twijfel ik er niet over, die wordt gepoort 8) Omdat ik hem al in een gesloten kistje had zitten, ik wil graag het verschil 'ondervinden.' Deze kist hoeft ook niet altijd meegenomen te worden.

Voor de andere kist twijfel ik nog. WINISD gaf ook een beter resultaat met een gepoorte kast. Ik heb even geen screenshot bij de hand (k zit op werk :+ ) maar ik zal het proberen te beschrijven:

Gesloten kast:
vanaf 100 hz loopt de frequentie-response lijn parabolisch naar beneden, het -3dB punt ligt ongeveer op 70hz.

Gepoorte kast
Tussen de 80 en 120 hz zit er juist een piek in de response van ongeveer +2dB. (de gesloten kast komt niet boven de 0dB uit) onder de 80 Hz loopt de lijn wel iets stijler naar beneden maar het -3dB punt ligt op ongeveer 55 hz. Voor mijn gevoel een stuk beter dan de gesloten kist.

Als dit niet klopt, of het verschil in de praktijk heel erg klein is, hoor ik dit graag. Een gesloten kast is nou eenmaal makkelijker te maken. Dit is voor mij de eerste keer dat ik mijn eigen kast bereken, dus ik leer graag bij :)

EDIT
Afbeeldingslocatie: http://i1291.photobucket.com/albums/b547/larsvanpoelgeest/100litervs150liter_zps71e217cc.jpg
Dit plotje is trouwens van de subwoofer.

De blauwe lijn:
100 liter
getuned op 32 hz (poort is 40 cm breed, 4 hoog en 35 diep)

De gele lijn:
150 liter
getuned op 28 hz (poort maten weet ik niet uit mijn hoofd)

Gele lijn gaat dus iets dieper, maar die kast werd wel ERG groot. Ook geeft de blauwe lijn meer output van 40hz en daarboven, iets wat mij bruikbaarder leek

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Voor buiten gebruik is bass reflex wel aan te raden, geeft gewoon meer efficientie wat buiten wel nodig is. Je hebt beiden wel erg laag getuned voor buiten gebruik. Daar heb je geen room gain en geen muren. Je kan beide wat hoger tunen zodat je wat meer efficientie krijgt.

Evt kan je de topkasten in twee losse trapezium vormige kastjes bouwen, Kan je het los gebruiken en zo neerzetten zoals je tekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha ik vind het mooi hoe je praat over 'topkasten' 8) Je komt zeker uit de licht en geluid wereld? ;)
Ik zelf namelijk ook 8)7 En ik heb al zitten nadenken om dit setje als mini PA te gebruiken, voor de grap natuurlijk. 2 statief adapters op de toppen en wat speakon aansluitingen erop :P

Oké ik dwaal af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja klopt. Weet niet zo goed hoe jet het anders moet noemen ook :). Kan je de plots van WinISD eens de SPL ipv de transfer function laten zien? En voor dit soort plaatjes werkt PNG beter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die kan ik wel plaatsen, alleen dan zal je moeten wachten tot vanavond. Ik heb hier geen WINISD :)
Alle hulp wordt zeker gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
Hmm, ik zou zelf voor 70 liter gaan, op 42Hz getuned. Dan ben je net wat efficienter in de 44-80Hz regio, en daar zit eigenlijk de meeste sub-bas. Dan bespaar je toch nog redelijk op formaat en gewicht, en muziek heeft toch niet zo heel veel <40Hz content. En het is buiten toch lastig om die laagste frequenties goed over te laten komen.

Van je topje kon ik zo gauw niet zoveel parameters van vinden, maar ik kom uit op 12L gesloten per speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 'kleine' accu heb ik inderdaad gekozen wegens ruimte gebrek, ik wil hem graag zo draagbaar mogelijk houden. Omdat het mij toch wel fijn lijkt om ook op een voeding te kunnen spelen, heb ik de volgende schema's gemaakt. Ik heb de 12V 2A voeding al liggen.

Opladen en spelen tegelijk, via de voeding:
http://s29.postimg.org/n7...014_07_04_om_17_23_18.png
(de vijfhoekjes tussen de lader en de accu zijn banaanstekkers/pluggen.)

Spelen op de accu:
http://s29.postimg.org/4u...014_07_04_om_17_23_50.png

Graag zou ik willen weten of deze schema's kloppen _/-\o_

Jesper,
Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink