ook bedankt voor deze snelle reactie, kan je die sub nog goedkoper krijgen dan 40 euro ?
Nope, dat is ongeveer de gemiddelde prijs denk ik. Zelf importeren uit Amerika is een optie maar dan ben je met de verzendkosten erbij waarschijnlijk het dubbele kwijt.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Verwijderd
Hoi,
Vorig jaar heb ik de Modded Ta2024 gekocht en aangesloten met dit setje: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/379407/. Het werkte, maar als ik het volume ook maar een beetje hard zette, gingen de speakers kraken. Dus heb ik de lage tonen speakers maar opnieuw besteld, om te kijken of er misschien vuil onder de centerring gekomen was waardoor mijn set kraakte. Deze nieuwe speakers kraakten ook, dus heb ik ze maar terug naar Conrad gestuurd binnen de zichttermijn. Vervolgens kreeg ik het oude systeem helemaal niet meer werkend. In feite werd het setje toen nog met deze speaker geleverd http://www.conrad.nl/ce/nl/product/379719/. Dit staat geweldig bij het lederen koffer waarin ze gemonteerd zijn. Vervangers heb ik nog niet gevonden, dus het liefst houd ik dit type.
Mijn vragen zijn nu:
Alvast bedankt!
Vorig jaar heb ik de Modded Ta2024 gekocht en aangesloten met dit setje: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/379407/. Het werkte, maar als ik het volume ook maar een beetje hard zette, gingen de speakers kraken. Dus heb ik de lage tonen speakers maar opnieuw besteld, om te kijken of er misschien vuil onder de centerring gekomen was waardoor mijn set kraakte. Deze nieuwe speakers kraakten ook, dus heb ik ze maar terug naar Conrad gestuurd binnen de zichttermijn. Vervolgens kreeg ik het oude systeem helemaal niet meer werkend. In feite werd het setje toen nog met deze speaker geleverd http://www.conrad.nl/ce/nl/product/379719/. Dit staat geweldig bij het lederen koffer waarin ze gemonteerd zijn. Vervangers heb ik nog niet gevonden, dus het liefst houd ik dit type.
Mijn vragen zijn nu:
- Wat zou het gekraak oorspronkelijk veroorzaakt kunnen hebben? De reviews van de losse speakers zijn wel goed namelijk.
- 2. Ik heb vervolgens alleen de kabels van de lage tonen speakers los gehad en op het nieuwe setje gemonteerd. Kan ik kortsluiting veroorzaakt hebben door deze fout teruggeplaatst te hebben oid, waardoor de versterker kapot is?
- 3. Of is er waarschijnlijk iets anders kapot?
- 4. Waar staan how-to's hoe ik de verschillende onderdelen (versterker, scheidingsfilters, lader en transformator) kan controleren?
Alvast bedankt!
Haha, kan ik niet zeggen! Maar ik weet wel zeker dat het meer dan 4 dagen isVerwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:40:
[...]
5 Auto accu's, en hoelang speel je er mee ? ik gok 4 dagen op vol volume ?
Stroomverbruik van de versterkers hebben nauwelijks de 1A aangeraakt, want dan gaat de set al oncomfortabel hard. Met echt blazen heb ik kort zo'n 10A gezien. Als je dan uitgaat van 3A gemiddeld zit je alsnog op ongeveer 100 uur.
Nu had ik trouwens maar 1 sub ipv 2, 1 van die versterker kanalen was DOA.
Verbruik van de zwembad pomp was daarentegen 70W, en die staat bijna continue aan, met een omvormer ertussen (ja, ik moet een zuinigere pomp hebben).
Dit was nu voor het noordelijk pinksterkamp bedoeld, en gaat mee naar andere feestjes en kampen! De speakers zijn de omnitop12, de sub is een zelf ontworpen tapped horn.Terrz schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:57:
[...]
Holy shit, dat is nog eens een installatie. Mag ik vragen waarvoor je dit gebruikt? Op festivalcampings?
En wat voor speakers hang je er aan?
En dan nu ook gelijk m'n eerste review van de set (ik heb er helaas nog geen goede foto van): Wat gaat dat hard. Die topjes zijn behoorlijk wat EQ nodig, maar als dat eenmaal klaar is klinken ze geweldig! En met 1 sub voel je de grond echt stevig trillen, en hij geeft menig mens een behoorlijke grijns gecombineerd met de uitdrukking: jij bent gek.
Ik zou zeggen: geslaagd, en meer bouwen
Edit: toch wel een foto! (op de achtergrond)

[ Voor 3% gewijzigd door Carneoleon op 11-06-2014 18:01 ]
Om ons dakterras af en toe van een beetje muziek te kunnen voorzien ben ik van plan om een kratradio aan te schaffen. Het zelfbouwen gaat mij vanwege kennis, kosten en tijd wat te ver. Ik kan nu een leuk radiootje overnemen met een TA2024 versterk. Momenteel werkt deze echter alleen op voeding via het stopcontact. Wat zoekwerk heeft mij geleerd dat het mogelijk is om een TA2024 ook te voeden via batterijen. Ik vraag mij alleen even af hoe lang zo'n setje nou ongeveer op 8*1,5v/1,2v AA batterijen kan spelen. Op internet lees ik daar namelijk wat wisselende verhalen over.
Wat het aansluiten betreft is het denk ik vrij eenvoudig om een batterijhouder aan de TA2024 te koppelen? Ik denk dat gewoon dezelfde aansluitpunten als de voeding te gebruiken zijn met een schakelaartje er tussen? In de ene stand loopt de stroomvoorziening via de voeding/stopcontact, in de andere stand loopt dit dan via de batterijen. Is dit echt zo makkelijk of zie ik iets over het hoofd?
Wat het aansluiten betreft is het denk ik vrij eenvoudig om een batterijhouder aan de TA2024 te koppelen? Ik denk dat gewoon dezelfde aansluitpunten als de voeding te gebruiken zijn met een schakelaartje er tussen? In de ene stand loopt de stroomvoorziening via de voeding/stopcontact, in de andere stand loopt dit dan via de batterijen. Is dit echt zo makkelijk of zie ik iets over het hoofd?
Het stukje in de startpost over subs aansluiten en stereo naar mono converteren, Maakt het uit of je de potmeter na de resistors doet of ervoor? En neem aan dat als ik het erna doe een mono pot goed is?
Verwijderd
jongens, ik zou graag een li-ion accu van ebay in m'n kist willen hebben(vanwege het gewicht) maar zit daar ook een juiste oplader bij die past in het nederlandse stopcontact? of is hier voor een ander alternatief?
Je kan gewoon een adaptor kopen van amerikaanse naar nederlandse stekkers.Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:07:
jongens, ik zou graag een li-ion accu van ebay in m'n kist willen hebben(vanwege het gewicht) maar zit daar ook een juiste oplader bij die past in het nederlandse stopcontact? of is hier voor een ander alternatief?

[ Voor 8% gewijzigd door Scamid op 11-06-2014 21:12 ]
Gekraak kan door een slecht gesloten kist komen, dan slaat de speaker te ver uit. Gekraak kan ook door een storende versterker komen; gebruik bij een gemodde TA2024 geen PC of laptop als bron en probeer hem onder de 90% volume te houden. Het controleren van die onderdelen heb je een oscilloscoop nodig, iets wat de meeste mensen niet hebben. Of je sluit de componenten een voor een uit door telkens een ander onderdeel te vervangen.Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 09:39:
Hopelijk kunnen jullie me me van enig advies voorzien.
Haha, een brandweerwagen om een zwembad te vullen? Best wel geniaalCarneoleon schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:16:
[...]
Edit: toch wel een foto! (op de achtergrond)
Als je een mono-pot gebruikt moet het voor de pot, anders moet het stereo-signaal door een mono-pot (dat gaat niet lukkenh4ze schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:56:
Het stukje in de startpost over subs aansluiten en stereo naar mono converteren, Maakt het uit of je de potmeter na de resistors doet of ervoor? En neem aan dat als ik het erna doe een mono pot goed is?
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:07:
De oplader wordt standaard met een US-plug geleverd. Hij werkt wel op 230v (EU-spanning), al zou ik een andere adapter halen dan Scamid voorstelt, namelijk zo een:Scamid schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 21:11:
[...]
Je kan gewoon een adaptor kopen van amerikaanse naar nederlandse stekkers.
Kost iets van 2 euro per 10 stuks. Zoekterm op ebay: EU to US plug.
Waarom haal je dan niet gewoon van die buitenspeakers? Die zijn regenbestendig, leg een kabel naar een versterker heen die binnen staat en je bent klaar.Dick schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:43:
Om ons dakterras af en toe van een beetje muziek te kunnen voorzien ben ik van plan om een kratradio aan te schaffen.
[ Voor 7% gewijzigd door lutkeveld op 11-06-2014 21:26 ]
druk en typefouten voorbehouden
grappig, mijn accus zijn wel gewoon met een eu stekker geleverd. bij alle 2 de accu packs zat dus een eu adaptor. let wel op dat t snoertje echt irritant kort is, zeg 30 of 35 cm ofzo
Lutkeveld dat is een US to EU. Hij moet een EU to US hebben.lutkeveld schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 21:22:
De oplader wordt standaard met een US-plug geleverd. Hij werkt wel op 230v (EU-spanning), al zou ik een andere adapter halen dan Scamid voorstelt, namelijk zo een:
[afbeelding]
Kost iets van 2 euro per 10 stuks. Zoekterm op ebay: EU to US plug.
[...]
Iemand enig idee welke subwoofer dit is? Is dat z'n subwoofer van Conrad?

Oeps, inderdaad. Beetje slordig.
Dat is de SD215 uit de kist van JvS en Jag. Accusafe verkoopt hem.
Dat is de SD215 uit de kist van JvS en Jag. Accusafe verkoopt hem.
Bedankt voor het idee, maar buitenspeakers zijn vrij prijzig en de dichtstbijzijnde versterker is 2 verdiepingen lager. Stroom zou vanaf 1 verdieping lager geregeld kunnen worden maar is nog steeds verre van ideaal. Daarnaast staat de versterker dan binnen waardoor je iedere keer naar beneden moet om een ander nummer aan te zetten. Om het helemaal compleet te maken lijkt het mij ook handig om het kistje eens mee te kunnen nemen op zeiltripjes etc etc.[b]lutkeveld schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 21:22
[...]
Waarom haal je dan niet gewoon van die buitenspeakers? Die zijn regenbestendig, leg een kabel naar een versterker heen die binnen staat en je bent klaar.
Een kistradio is dan inderdaad een prima idee. Normaal zou ik ook inderdaad eerst kijken naar de mogelijkheid om speakers in te bouwen, maar als je daar niet makkelijk de mogelijkheid voor hebt en dan alsnog buiten een versterker moet gaan inbouwen kun je waarschijnlijk net zo goed gelijk voor een kistradio gaan inderdaad.Dick schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:43:
Om ons dakterras af en toe van een beetje muziek te kunnen voorzien ben ik van plan om een kratradio aan te schaffen. Het zelfbouwen gaat mij vanwege kennis, kosten en tijd wat te ver. Ik kan nu een leuk radiootje overnemen met een TA2024 versterk. Momenteel werkt deze echter alleen op voeding via het stopcontact. Wat zoekwerk heeft mij geleerd dat het mogelijk is om een TA2024 ook te voeden via batterijen. Ik vraag mij alleen even af hoe lang zo'n setje nou ongeveer op 8*1,5v/1,2v AA batterijen kan spelen. Op internet lees ik daar namelijk wat wisselende verhalen over.
Batterijen kan, maar dan moet je wel even kijken of je voor oplaadbare of normale batterijen wilt gaan.
Oplaadbare batterijen geven namelijk 1.2V wanneer vol, en duiken redelijk snel naar de 1V om uiteindelijk daaronder te zakken. Met normale batterijen is dit 1.5V, en die lopen net op een wat andere manier leeg.
Met oplaadbare zit je dus op 12/1.2 = 10 cellen in serie.
Met normale batterijen zit je op 12/1.5 = 8 cellen in serie.
Ik weet niet tot hoe ver de spanning gezakt is voordat een AA compleet leeg is, maar hou er rekening mee dat een TA2024 bij 8-9V stopt met spelen, het kan zijn dat je dan nog minimale capaciteit in je AA batterijen had, maar ik verwacht dat dit wel meevalt.
Nu ik dit alles getypt heb, is het niet gewoon slimmer om naar een loodaccu van 7Ah te kijken zoals vrijwel iedereen in zijn radio heeft? Zo'n accu heb je voor €20 en een acculader voor €16 bij een nederlandse webshop. Natuurlijk initieel wat duurder dan AA batterijen, maar je kan een heel stuk langer spelen, en hoeft niet steeds moeilijk te doen met batterijen wisselen. En uiteindelijk is het natuurlijk goedkoper, als je maar vaak genoeg je radio gebruikt. De acculader kun je daarna altijd nog ergens anders voor gebruiken.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Haha, ja, we zitten daar midden op het veld, geen stroom, hier en daar een water aansluiting, en dan vinden ze het niet grappig als je een paar uur lang de waterdruk naar beneden brengt, dus komt de brandweer hem even vullen! (wel jammer dat we dit jaar slootwater kregenlutkeveld schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 21:22:
[...]
Haha, een brandweerwagen om een zwembad te vullen? Best wel geniaal. Als je dan toch eenmaal aan het slepen bent met een zwembad is zo'n geluidsetupje niks

Maar we hebben zoveel meuk mee dat een set dikke speakers er ook wel bij kan! Volgend jaar 2 omnitopjes en 2 of misschien zelfs 4 van die (of wellicht iets andere) subs.
Ga het doen denk ik, en ben me even aan het verdiepen in die ebay li-ion's. Het doel is om een paar uurtjes, zeg max 4, in het park op relatief beperkt volume, rondom het picknick kleed zeg maar, te kunnen luisteren naar muziek via bluetooth verbinding met m'n iPhone. Je krijgt bij de eBay li-ion's 1/3de van de beloofde capaciteit, dus de populaire 6800mAh is ongeveer 2200mAh in het echt. Is dat kort door de bocht voldoende, gegeven een MaxAmp of TA2024 en een BT module, om dat die paar uren vol te houden? Of kan ik beter meer geld uitgeven voor grotere li-ions van eBay?Acolyte57 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 15:41:
Nu zat ik te denken om hier ook een simpele lichte build van te maken, misschien op basis van een MaxAmp, BT module en een ebay li-ion accu?
Zijn er nog uiterlijke kenmerken waar je een betere li-ion op ebay aan kunt herkennen? Maakt het bv uit of je een blauwe of zwarte koopt, of zijn er bekende verkopers die door mensen hier vertrouwd worden?
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Ik snap al die heissa om die li-ions niet zo. Heb er nu al een aantal JAAR 2 parralel staan met zonnepanelen, ta2020 en een voorversterker. Ding gaat ruim 20 uur mee op normaal volume. Op een 3 daagstoernooi is het me nog nooit gebeurt dat hij leeg was. Het is allemaal heel simpel, de accus zijn goedkoop, minder Ah, licht en hebben een eigen oplader en diepontladings beveiliging, en een fysieke aan en uit knop. wat wil je nog meer?Acolyte57 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:35:
[...]
Ga het doen denk ik, en ben me even aan het verdiepen in die ebay li-ion's. Het doel is om een paar uurtjes, zeg max 4, in het park op relatief beperkt volume, rondom het picknick kleed zeg maar, te kunnen luisteren naar muziek via bluetooth verbinding met m'n iPhone. Je krijgt bij de eBay li-ion's 1/3de van de beloofde capaciteit, dus de populaire 6800mAh is ongeveer 2200mAh in het echt. Is dat kort door de bocht voldoende, gegeven een MaxAmp of TA2024 en een BT module, om dat die paar uren vol te houden? Of kan ik beter meer geld uitgeven voor grotere li-ions van eBay?
Zijn er nog uiterlijke kenmerken waar je een betere li-ion op ebay aan kunt herkennen? Maakt het bv uit of je een blauwe of zwarte koopt, of zijn er bekende verkopers die door mensen hier vertrouwd worden?

Voornamelijk wil ik gewoon weten welke ik moet kopennelsch schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 14:03:
Het is allemaal heel simpel, de accus zijn goedkoop, minder Ah, licht en hebben een eigen oplader en diepontladings beveiliging, en een fysieke aan en uit knop. wat wil je nog meer?
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Maar jij hebt dan ook geluknelsch schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 14:03:
[...]
Ik snap al die heissa om die li-ions niet zo. Heb er nu al een aantal JAAR 2 parralel staan met zonnepanelen, ta2020 en een voorversterker. Ding gaat ruim 20 uur mee op normaal volume. Op een 3 daagstoernooi is het me nog nooit gebeurt dat hij leeg was. Het is allemaal heel simpel, de accus zijn goedkoop, minder Ah, licht en hebben een eigen oplader en diepontladings beveiliging, en een fysieke aan en uit knop. wat wil je nog meer?
Je kunt ook een li-ion pakketje van Hobbyking.com halen met een low voltage alarm of iets dergelijks. Dat is opzich ook wel een goede optie. Kan je hiermee waarschijnlijk wel verder helpen, schiet maar een DM of iets dergelijksAcolyte57 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 14:06:
[...]
Voornamelijk wil ik gewoon weten welke ik moet kopen
[ Voor 15% gewijzigd door wesleytjuh op 12-06-2014 14:14 ]
Heb je een foto van je tops?Carneoleon schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:07:
[...]
Haha, ja, we zitten daar midden op het veld, geen stroom, hier en daar een water aansluiting, en dan vinden ze het niet grappig als je een paar uur lang de waterdruk naar beneden brengt, dus komt de brandweer hem even vullen! (wel jammer dat we dit jaar slootwater kregen)
Maar we hebben zoveel meuk mee dat een set dikke speakers er ook wel bij kan! Volgend jaar 2 omnitopjes en 2 of misschien zelfs 4 van die (of wellicht iets andere) subs.
Ik had gewoon een goeie chinees! Maar zonder gekeheid, dat in brand vliegen lijkt me nogal sterk gezien de spanningsprotectie. En het laden gaat met max 150mAh die bij mij nog gesplits word over 2 accus. zelfs de zonnencellen zullen die stroom per accu alleen halen als er echt de volle zon op staat.wesleytjuh schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 14:13:
[...]
Maar jij hebt dan ook geluk. Bij alles heb je weleens rotte appels, bij deze eBay li-ion ligt dat rotte appel gehalte simpelweg erg hoog, vandaar de lage prijs. Ook teveel stroom vragen vinden ze niet allemaal evenleuk omdat ze dan uit gaan. Maar voor het geld, als je een goede hebt en je niet teveel stroom vraagt, moet het prima kunnen. Echter moet je ook niet gek staan te kijken als je kistradio in een keer vlam vat
. Die kans is natuurlijk enorm klein, maar wel relatief hoog bij deze accu's vergeleken met bv een li-ion accu uit je telefoon of laptop.
[...]
Je kunt ook een li-ion pakketje van Hobbyking.com halen met een low voltage alarm of iets dergelijks. Dat is opzich ook wel een goede optie. Kan je hiermee waarschijnlijk wel verder helpen, schiet maar een DM of iets dergelijks.
en uiteraard zit er natuurlijk een CE markering op voor zo ver dat kromme keurmerk iets waard is

Ik heb mijn accu eergisteren weggegooid, werd er helemaal ziek van. Constant vloog de beveiliging er in met een TA2024. Aan het begin kon je de protectiestatus van de PCM gewoon resetten door hem aan de lader te hangen, later werkte hij om de haverklap niet meer. Cel 3 was de oorzaak. Kortom, QC is waarschijnlijk bagger, al kan ik daar niet veel over zeggen omdat ik er maar één in bezit heb gehad. Als je een goede hebt dan is het wel een goede deal.
Er zijn ook zwarte hardcase lipo's beschikbaar op ebay, die schijnen niet veel beter (of slechter) te zijn. Je kan het gokje wagen als je wilt.
Mijn lader was trouwens een simpele 350mA float charger.
Er zijn ook zwarte hardcase lipo's beschikbaar op ebay, die schijnen niet veel beter (of slechter) te zijn. Je kan het gokje wagen als je wilt.
Mijn lader was trouwens een simpele 350mA float charger.
Maar is wel een wezelijk risico met LiPo accu's, niet alleen overspanning kan dat triggeren maar ook een kortsluiting of simpelweg een rotte cel die halverwege zijn laadcyclus besluit zichzelf in de hens te zetten. De electronica die erbij zit is ook niet betrouwbaar genoeg om echte defecten eruit te halen. De bijgevoegde lader gebruik je dan niet? Want dat is ook een simpele spannigsregelaar geloof ik, niet eens een laadcyclus of wat dan ooknelsch schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:03:
[...]
Ik had gewoon een goeie chinees! Maar zonder gekeheid, dat in brand vliegen lijkt me nogal sterk gezien de spanningsprotectie. En het laden gaat met max 150mAh die bij mij nog gesplits word over 2 accus. zelfs de zonnencellen zullen die stroom per accu alleen halen als er echt de volle zon op staat.
en uiteraard zit er natuurlijk een CE markering op voor zo ver dat kromme keurmerk iets waard is
Je bedoelt het China Export CE logo
Ik zit even op hobbyking te kijken om een lipo te kopen voor mijn kratradio. Maar ik heb een aantal vragen:
1. Is 3S genoeg voor een TA2024?
2. Hoeveel mAh is er nodig om hem een uurtje of 5-6 op redelijk volume te laten spelen?
3. Is het een idee om 2/3 kleinere lipo's te kopen icm een grotere lader om sneller op te laden?
2. Hoeveel mAh is er nodig om hem een uurtje of 5-6 op redelijk volume te laten spelen?
3. Is het een idee om 2/3 kleinere lipo's te kopen icm een grotere lader om sneller op te laden?
Verwijderd
Beste forumleden,
Weet iemand hoe ik deze potmeter kan aansluiten in mijn kistradio met een ta2024?
http://www.dx.com/p/volum...-blue-314491#.U5nDz_ldWSo
Moet je dit gewoon op de JST kabel aansluiten?
hopelijk kan iemand me hierbij helpen.
Gr Tom
Weet iemand hoe ik deze potmeter kan aansluiten in mijn kistradio met een ta2024?
Gr Tom
Ik krijg mijn meetmicrofoon nog niet aan de gang. Welke lijn van het symbool recht bovenin is ground?

De halve maan.
2) ~3000mAh
3) Enkel als je van plan bent 1 lipo aan de lader te hangen terwijl je een andere leeg speelt. Lipo's uit de RC wereld hebben het voordeel dat ze enorm snel geladen kunnen worden, in principe kun je ze binnen een half uur of sneller volladen, maar dan moet je wel de duurdere varianten nemen en een zware lader gebruiken + bijhorende zware voeding.
Niet ben ik bang. Dit is een simpele lineare mono potmeter, handig om een analoge spanning mee te maken die je inleest met een microcontroller of iets dergelijks maar helaas niet om het volume te regelen. Met een TA2024 heb je een logaritmische stereopotmeter nodig, bij voorkeur 50K.Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 17:19:
Beste forumleden,
Gr Tom
1) 3S is precies goed, 4S zou een te hoge spanning geventweakG5 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:51:
Ik zit even op hobbyking te kijken om een lipo te kopen voor mijn kratradio. Maar ik heb een aantal vragen:
2) ~3000mAh
3) Enkel als je van plan bent 1 lipo aan de lader te hangen terwijl je een andere leeg speelt. Lipo's uit de RC wereld hebben het voordeel dat ze enorm snel geladen kunnen worden, in principe kun je ze binnen een half uur of sneller volladen, maar dan moet je wel de duurdere varianten nemen en een zware lader gebruiken + bijhorende zware voeding.
[ Voor 132% gewijzigd door wesleytjuh op 12-06-2014 20:52 ]
Ok het is de bedoeling dat hij binnen een uurtje geladen is om weer mee te gaan. Ik heb nu het volgende:wesleytjuh schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 20:49:
1) 3S is precies goed, 4S zou een te hoge spanning geven
2) ~3000mAh
http://hobbyking.com/hobb...ing_60w_Power_Supply.html
http://hobbyking.com/hobb...m.asp?idproduct=7028.html
http://hobbyking.com/hobb....asp?idproduct=11927.html
Gaat dit een beetje werken?
Enige nadeel van de lipo is dan dat je deze tijdens het laden niet kan laten zitten, net als met een lood/gel accu. Deze kun je natuurlijk laden en tegelijkertijd spelen. Kan je eventueel een andere stekker solderen aan de stekker van de lipo en dan weer terug? Dan kan ik iets van een ethercon eraan maken dan hoef ik de accu niet uit de behuizing te halen tijdens het laden. En de accu heeft natuurlijk geen ingebouwde beveiliging dus deze zal ik in de vorm van een voltmeter met buzzer moeten halen?
Verwijderd
Altijd leuk om een class-d proto versterkertje voor het krat te bouwen:)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2014 00:26 ]
Verwijderd
ik heb een vraag maar ik weet niet of ik die hier mag stellen ik kan geen forum er over vinden jammer genoeg.
ik wil graag in me slaapkamer een paar boxjes ophangen en deze verbinden aan een bluetooth mp-3 module zou dit mogelijk zijn ???
P.S. : het is niet erg dat ik bedrading heb die werk ik wel weg .
ik wil graag in me slaapkamer een paar boxjes ophangen en deze verbinden aan een bluetooth mp-3 module zou dit mogelijk zijn ???
P.S. : het is niet erg dat ik bedrading heb die werk ik wel weg .
ddrommens - welke chip gebruik je?
audi - er moet natuurlijk wel een versterker tussen.
audi - er moet natuurlijk wel een versterker tussen.
Verwijderd
TPA3116, ik laat binnenkort een pcb etsen. De proto klonk namelijk erg lekker!lutkeveld schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 14:37:
ddrommens - welke chip gebruik je?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2014 18:29 ]
Hier heeft iemand een kistje gemaakt van een oud 2.1 setje: https://www.youtube.com/watch?v=-frBfOsSOR0. En dat klink best lekker!.
Nu zie ik dat hij een uitgaand signaal van zijn t-amp weer koppelt aan een ingang om zo een "stevigere" bass te krijgen. Is dit wel goed voor de versterker?
Nu zie ik dat hij een uitgaand signaal van zijn t-amp weer koppelt aan een ingang om zo een "stevigere" bass te krijgen. Is dit wel goed voor de versterker?
Filmpje is al eerder naar voren gekomen met zefls dezelfde vraag toen geloof ik. Ik zou niet weten hoe dit een voordeel op kan leveren. Het enige wat je hiermee veroorzaakt is een overstuurde ingang, waardoor je bij minimale volumes al een clippende versterker hebt. Vind het filmpje ook alles behalve neutraal klinken trouwens, en dan die dans he
..
Filmpje nog eens extra gekeken. Wat ie als het ware doet is zijn laag enorm boosten door het versterkt te gaan filteren, en dan geheel geisoleerd van de versterker opnieuw aan te bieden op de input. Je krijgt dan dus hetzelfde effect als bv "Bass" op +10 te zetten op je autoradio of stereoversterker. Het lowpass filter zorgt ervoor dat hoge tonen gedempt worden.
Deze methode is leuk op lage volumes omdat je dan erg veel bass hebt, maar zodra je het hard zet zal het kanaal van je subwoofer al direct gaan clippen. Niet zo wenselijk..
Filmpje nog eens extra gekeken. Wat ie als het ware doet is zijn laag enorm boosten door het versterkt te gaan filteren, en dan geheel geisoleerd van de versterker opnieuw aan te bieden op de input. Je krijgt dan dus hetzelfde effect als bv "Bass" op +10 te zetten op je autoradio of stereoversterker. Het lowpass filter zorgt ervoor dat hoge tonen gedempt worden.
Deze methode is leuk op lage volumes omdat je dan erg veel bass hebt, maar zodra je het hard zet zal het kanaal van je subwoofer al direct gaan clippen. Niet zo wenselijk..
[ Voor 43% gewijzigd door wesleytjuh op 14-06-2014 21:03 ]
Ik.heb ook even gekeken, en wat n beunhaas 
Als iemand dit ziet, niet zoals dat doen, gewoon de filter optie van da maxamp gebruiken. Als je stevige bass wil(en sneller wil clippen), gooi je de gain omhoog dmv "modden". Dat kan allebei overigens ook prima met de ta2024.
Heb net voor een projectje zo'n chineze 7Ah accu open gehaald, en ik moest erg lachen om wat er op de cellen staat. Vroegah, toen ik hem net had, had ik 2,2Ah gemeten. Nu staat op de cel: 3,7V 8,6Wh.
8,6Wh/3,7V = 2,3Ah! Ze hebben de spanning opgegeven van de cellen in serie, en het aantal Ah van de cellen parallel. Hartstikke fout natuurlijk. (yay marketing)

Als iemand dit ziet, niet zoals dat doen, gewoon de filter optie van da maxamp gebruiken. Als je stevige bass wil(en sneller wil clippen), gooi je de gain omhoog dmv "modden". Dat kan allebei overigens ook prima met de ta2024.
Heb net voor een projectje zo'n chineze 7Ah accu open gehaald, en ik moest erg lachen om wat er op de cellen staat. Vroegah, toen ik hem net had, had ik 2,2Ah gemeten. Nu staat op de cel: 3,7V 8,6Wh.
8,6Wh/3,7V = 2,3Ah! Ze hebben de spanning opgegeven van de cellen in serie, en het aantal Ah van de cellen parallel. Hartstikke fout natuurlijk. (yay marketing)
[ Voor 52% gewijzigd door Carneoleon op 15-06-2014 12:00 ]
Elk jaar kwam het idee weer terug om ook eens zo'n krat/kist radio te maken, dus dit jaar maar alles besteld en aan de slag gegaan!
De specs:
7,2Ah accu
MaxAmp
Accusafe 3.5
2x Pioneer TS-E1690 Speakers 4 ohm 60W nom. 180W max (oid)
De kist (crappy pic):

Toen samen met een vriend van me alles ff flink verbouwd.
Alles gemonteerd:

(let niet op het lelijke houtblokje in het handvat
)
De binnenkant is nog een beetje een zooitje, alles moet nog vast op z'n plek gezet worden:

Het enige wat ik nog moet doen is een handvat eraan maken en een paar klemmen aan de zijkanten.
Ik heb nog wel een vraagje mbt de potmeter die op de versterker moet, ik heb de kunststof potmeter 10k lineair aan de JST-PH kabel besteld maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ik deze aan moet sluiten:

Moet ik dat dingetje eruit wippen en dan daarop aansluiten? Daar staat tenslotte bij: Volume control.
De specs:
7,2Ah accu
MaxAmp
Accusafe 3.5
2x Pioneer TS-E1690 Speakers 4 ohm 60W nom. 180W max (oid)
De kist (crappy pic):

Toen samen met een vriend van me alles ff flink verbouwd.
Alles gemonteerd:

(let niet op het lelijke houtblokje in het handvat
De binnenkant is nog een beetje een zooitje, alles moet nog vast op z'n plek gezet worden:

Het enige wat ik nog moet doen is een handvat eraan maken en een paar klemmen aan de zijkanten.
Ik heb nog wel een vraagje mbt de potmeter die op de versterker moet, ik heb de kunststof potmeter 10k lineair aan de JST-PH kabel besteld maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ik deze aan moet sluiten:

Moet ik dat dingetje eruit wippen en dan daarop aansluiten? Daar staat tenslotte bij: Volume control.
[ Voor 18% gewijzigd door Deagle op 15-06-2014 12:24 ]
Ja. Heb je er geen potmeter aan zitten dan moet die er wel in blijven, anders werkt hij niet. Erg mooie kist trouwensDeagle schreef op zondag 15 juni 2014 @ 12:14:
[ Voor 4% gewijzigd door lutkeveld op 15-06-2014 12:40 ]
Super vet om te zien. Wegens een wijziging in de prive situatie toch maar weer besloten om te gaan kijken naar een kist met een woofer erin die hard gaat (primair gebruik festivals). Zou je een filmpje kunnen maken? Om een idee te krijgen van de diepgang van het geluid.wesleytjuh schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:57:
Gisteren de Boominator eens even getest, naja, even maar want een goede plaats om hem echt hard te kunnen zetten zonder de enorme aso uit te hangen heb ik nog niet gevonden. Hoe dan ook, ik kan nu zeggen dat ik overtuigd ben van het design, komt eigenlijk pas tot zijn recht in een groot open terrein. Binnenshuis is het "mwah" en zelfs in een straat klinkt het vergeleken met een groot open terrein "wel oke". Voor de beeldvorming:
[afbeelding]
De Boominator stond daar ongeveer 80 meter van ons vandaan(getild door Ruud ofwel Stekeltje op het forum hier). Op het hoogste volume voor vervorming was het nog steeds alsof je er net naast stond, en zit er nog een serieuze kick in het geluid. Op een meter of 10 ervandaan kan je met elkaar praten vergeten en mis je een subwoofer zelfs niet echt, hoewel natuurlijk altijd een leuke toevoeging. Maar nodig is het absoluut niet, waardoor een extra unit met weer extra accucapaciteit meeslepen dus niet nodig is
.
[afbeelding]
Ja hij moet nog steeds eens een keer afgemaakt worden![]()
[...]
Hij schakelt automatisch op de voeding.
[...]
Wat ik zelf voorstel in deze opstelling en zelf ook een keer toegepast heb is dit:
Voeding -> Splitsen naar:
--> AccuSafe PSU input
PSU wordt dan doorgelust naar je versterker als de voeding aanstaat.
--> 12V input van lader. De balanceerplug laat je permanent aan de accu zitten.
Als de voeding aangaat krijg de versterker prik via de voeding en de acculader prik via de voeding. De versterker speelt dan vanaf de voeding en de accu wordt geladen met de acculader.
Wat wel handig kan zijn is een schakelaar in de - pool van de accu, zowel in de dikke - kabel als de - kabel in de balanceer plug. Het kan zijn anders zijn dat de acculader de accu langzaam leegtrekt doordat hij permanent met de accu verbonden is.
De dayton ds215 gaat heerlijk diep, maar heeft maar een gevoeligheid van 86db.
De P.audio hp10w's gaan hard, maar minder diep. Ook zijn deze nergens voorradig.
Keuzes, keuzes, keuzes...
Hm, ik had eigenlijk de afgelopen BBQ op het werk prima een filmpje kunnen maken, daar stond ie de hele avond wel op 80% te spelen ofzo. Helaas andere bezigheden gehad (bier drinken en BBQ-en) waardoor ik er helemaal niet aan gedacht heb
. Ga eens kijken of ik er binnenkort een kan maken.
Ben in ieder geval super tevreden met het geluid al, gaat zeker laag zat (of lijkt iig laag genoeg te gaan) voor een leuk feestje en klinkt over het algemeen ook heel redelijk
. Ik verwacht wel dat ik met wat finetuning het geluid nog wat kan verbeteren, soms kan het wat schel overkomen maar dat wordt nog even met de microfoon en MiniDSP stoeien denk ik.
HP-10W's komen halverwege augustus binnen, de grootste leverancier van Europa had ze al uitverkocht in pre-sales voordat ze binnenkwamen eind mei. Bizar
. Halverwege augustus kwam er weer een nieuwe container binnen, ik ben dan van plan om er ook een aantal sets van op voorraad te nemen om Nederland wat makkelijker aan de Boominator te brengen
.

Ben in ieder geval super tevreden met het geluid al, gaat zeker laag zat (of lijkt iig laag genoeg te gaan) voor een leuk feestje en klinkt over het algemeen ook heel redelijk
HP-10W's komen halverwege augustus binnen, de grootste leverancier van Europa had ze al uitverkocht in pre-sales voordat ze binnenkwamen eind mei. Bizar
Ach op een feestje ben je met andere dingen bezig dan video's maken voor op het forumwesleytjuh schreef op zondag 15 juni 2014 @ 18:12:
Hm, ik had eigenlijk de afgelopen BBQ op het werk prima een filmpje kunnen maken, daar stond ie de hele avond wel op 80% te spelen ofzo. Helaas andere bezigheden gehad (bier drinken en BBQ-en) waardoor ik er helemaal niet aan gedacht heb. Ga eens kijken of ik er binnenkort een kan maken.
Ben in ieder geval super tevreden met het geluid al, gaat zeker laag zat (of lijkt iig laag genoeg te gaan) voor een leuk feestje en klinkt over het algemeen ook heel redelijk. Ik verwacht wel dat ik met wat finetuning het geluid nog wat kan verbeteren, soms kan het toch wat schel overkomen maar dat nog even met de microfoon en MiniDSP stoeien denk ik.
HP-10W's komen halverwege augustus binnen, de grootste leverancier van Europa had ze al uitverkocht in pre-sales voordat ze binnenkwamen eind mei. Bizar. Halverwege augustus kwam er weer een nieuwe container binnen, ik ben dan van plan om er ook een aantal sets van op voorraad te nemen om Nederland wat makkelijker aan de Boominator te brengen
.
Tjah augustus, dat is eigenlijk wel wat te laat voor mij. half augustus is lowlands, en dan moet ik toch wel een lawaaibak mee hebben
Wellicht dat ik dan eerst toch maar ga voor een andere subwoofer i.c.m. met de hertz dcx165 die ik hier heb liggen. Die gaan wel loeihard met een gevoeligheid van 94db.
Of weet iemand intussen een andere woofer met een hoge gevoeligheid die het goed doet in een kleine behuizing?
Ik heb de afgelopen dagen wel 20+ woofers door winisd heen getrokken, maar geen van allen haalt diepgang i.c.m. een hoge gevoeligheid (90db of meer) in een kleine behuizing (rond de 20 Liter). Het liefst wil ik een woofer die kleiner is dan 10 inch om de kist toch enig zins portable te houden.
Het is OF diepgang OF een kleine kist OF efficiëntie. Je kan hooguit een goede compromis sluiten.
Kan deze shop hem niet leveren?
Daar heb ik de mijne gehaald voor mijn huidige (zwarte) Boominator. Levertijd was ongeveer 1 maand, maar ik had wel geluk dat er toevallig net een container aan was gekomen bij zijn leverancier. Je kunt even bellen wellicht.lutkeveld schreef op zondag 15 juni 2014 @ 18:30:
Het is OF diepgang OF een kleine kist OF efficiëntie. Je kan hooguit een goede compromis sluiten.
Je kunt dit jaar ook een Cubo12 makenTerrz schreef op zondag 15 juni 2014 @ 18:22:
[...]
Ach op een feestje ben je met andere dingen bezig dan video's maken voor op het forum.
Tjah augustus, dat is eigenlijk wel wat te laat voor mij. half augustus is lowlands, en dan moet ik toch wel een lawaaibak mee hebben.
Wellicht dat ik dan eerst toch maar ga voor een andere subwoofer i.c.m. met de hertz dcx165 die ik hier heb liggen. Die gaan wel loeihard met een gevoeligheid van 94db.
Of weet iemand intussen een andere woofer met een hoge gevoeligheid die het goed doet in een kleine behuizing?
Ik heb de afgelopen dagen wel 20+ woofers door winisd heen getrokken, maar geen van allen haalt diepgang i.c.m. een hoge gevoeligheid (90db of meer) in een kleine behuizing (rond de 20 Liter). Het liefst wil ik een woofer die kleiner is dan 10 inch om de kist toch enig zins portable te houden.
[ Voor 54% gewijzigd door wesleytjuh op 15-06-2014 18:43 ]
Die dayton SD215 is gewoon uitstekend. Goed verkrijgbaar en gaat met TA2024 hard. Is je al 40x verteld overigensTerrz schreef op zondag 15 juni 2014 @ 18:22:
[...]
Een Boominator gaat inderdaad harder, maar minder diep. Heeft ook 4 een woofer en hoger getuned. IS ook een stukje groter.
[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 15-06-2014 19:13 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Hahaha, dat...is...echt.. awesome! Maar dan wordt het allemaal echt te groot ben ik bangwesleytjuh schreef op zondag 15 juni 2014 @ 18:32:
[...]
Daar heb ik de mijne gehaald voor mijn huidige (zwarte) Boominator. Levertijd was ongeveer 1 maand, maar ik had wel geluk dat er toevallig net een container aan was gekomen bij zijn leverancier. Je kunt even bellen wellicht.
[...]
Je kunt dit jaar ook een Cubo12 maken. Is wel "iets" groter dan 20 liter, 44x44x44CM geloof ik. Maar dan heb je wel een hybride hoorn/bassreflex die tot 40-45Hz vlak(buiten) speelt met een erg hoog rendement. Grootste kosten zijn de woofer, versterker en de accu. Hout is vrij simpel door bij de bouwmarkt langs te gaan met een zaagtekening. Op een paar schuine kanten is het design best rechttoe rechtaan. Dan laat je een kistje met je Hertz speakers het mid en hoog een beetje bijbenen als tussen oplossing. Volgend jaar kun je dan een Boominator bouwen, en die samen met de Cubo laten spelen. Succes gegarandeerd
Ik had afgelopen week een test kistje gemaakt met een jbl 12 inch auto subwoofer (had een vriend nog liggen), volgens win-isd zou deze harder en en ongeveer even diep moeten gaan als de dayton. Wel had deze een grotere kist nodig (30 liter), maar toen ik deze vanmiddag buiten testte viel de diepgang mij toch tegen, zeker voor het formaat.
Weet ik niet, iets met koos besluitloos zijn denk ikJvS schreef op zondag 15 juni 2014 @ 19:12:
[...]
Die dayton SD215 is gewoon uitstekend. Goed verkrijgbaar en gaat met TA2024 hard. Is je al 40x verteld overigens. Waar twijfel je aan?
[ Voor 10% gewijzigd door Terrz op 15-06-2014 19:30 ]
Ik zou zeggen: pak lekker die SD215 voor nu. Voor 40 euro kan je je geen bult vallen.
Met welke driver ga jij de Cubo12 maken Wesley?
Ik heb hier nog een JBL GT152 liggen die tot 50hz doorspeelt in een 65 liter (Q=1). Niet geweldig, maar voor twee tientjes kan ik niet klagen ;p. Met 90dbwm matcht hij met redelijk veel speakers.
Ik heb hier nog een JBL GT152 liggen die tot 50hz doorspeelt in een 65 liter (Q=1). Niet geweldig, maar voor twee tientjes kan ik niet klagen ;p. Met 90dbwm matcht hij met redelijk veel speakers.
Verwijderd
Na een paar jaartjes een wordt weer eens tijd voor wat anders.
De oude kist had 10 cm speakers van marquant en je raad het al deze zijn natuurlijk opgeblazen.
Ze klonken ook niet mooi , veels te schel en te zacht. Bass was net op het randje.
Heb zelf een setje Cyburg Needles staan en je raad het al ,ben zeer verwend met een audiofiel geluid. De keus was dus makkelijk er werd voor Visaton gekozen. Deze heb ik ook in me Needles zitten maar kunnen niet tegen water. Visaton verkoopt gelukkig ook waterdichte speakers en de FR 8 Wp is het geworden.
Zijn 8 cm speakers maar geluid valt niet tegen zeer kristal heldere hoge tonen en een aanvullende bass. Zijn in verhouding met andere 8 cm of kleinere speakers erg prijzig maar Visaton is zeer goede kwaliteit. Hard gaan ze niet maar de kist wordt altijd op de achtergrond gebruikt voor boottochten, strand en weekendjes weg waar een achtergrond muziekje meer dan wel welkom is. Kwaliteit gaat voor hardheid zeg ik altijd.
Veder nog standaard kistradio onderdelen zoals : standaard TA2024, li-ion 6800 mah battery,mp3 module en voltmeter.
Toekomst is nog zonnepanelen op de bovenkant voor oneindig speel plezier.
Hieronder foto,s van het bouwproces

Openveld test afgelegen plek

Video voegt vrij weinig toe, stond heel veel wind en hand voor de microfoon. Beter iets als niets
View My Video
Met dank aan alle informatie en voorbeelden van hier.
Cheers😁😉😐😯😃
De oude kist had 10 cm speakers van marquant en je raad het al deze zijn natuurlijk opgeblazen.
Ze klonken ook niet mooi , veels te schel en te zacht. Bass was net op het randje.
Heb zelf een setje Cyburg Needles staan en je raad het al ,ben zeer verwend met een audiofiel geluid. De keus was dus makkelijk er werd voor Visaton gekozen. Deze heb ik ook in me Needles zitten maar kunnen niet tegen water. Visaton verkoopt gelukkig ook waterdichte speakers en de FR 8 Wp is het geworden.
Zijn 8 cm speakers maar geluid valt niet tegen zeer kristal heldere hoge tonen en een aanvullende bass. Zijn in verhouding met andere 8 cm of kleinere speakers erg prijzig maar Visaton is zeer goede kwaliteit. Hard gaan ze niet maar de kist wordt altijd op de achtergrond gebruikt voor boottochten, strand en weekendjes weg waar een achtergrond muziekje meer dan wel welkom is. Kwaliteit gaat voor hardheid zeg ik altijd.
Veder nog standaard kistradio onderdelen zoals : standaard TA2024, li-ion 6800 mah battery,mp3 module en voltmeter.
Toekomst is nog zonnepanelen op de bovenkant voor oneindig speel plezier.
Hieronder foto,s van het bouwproces

Openveld test afgelegen plek

Video voegt vrij weinig toe, stond heel veel wind en hand voor de microfoon. Beter iets als niets
View My Video
Met dank aan alle informatie en voorbeelden van hier.
Cheers😁😉😐😯😃
Ik wil graag een bluetooth module in mijn installatie bouwen, nou heb ik deze gevonden:
http://www.aliexpress.com...th-module/1762987618.html
Ik vraag me alleen af hoe ik deze aansluit op de versterker kan namelijk geen schema vinden. iemand ervaring mee?
Ik vraag me alleen af hoe ik deze aansluit op de versterker kan namelijk geen schema vinden. iemand ervaring mee?
volgens mij heb je naast die ene chip ook nog wel wat meer nodig. in onderstaande afbeelding is te zien waar die chip noemt die jij net stuurt + de rest er om heenMaartinho schreef op zondag 15 juni 2014 @ 22:07:
Ik wil graag een bluetooth module in mijn installatie bouwen, nou heb ik deze gevonden:
edit: ik ben er verder in gedoken, en zie dat onderaan de pagina gewoon een aansluit tekening gegeven is
[ Voor 8% gewijzigd door djrednas op 15-06-2014 22:16 ]
Ah, my bad. Maar even voor mijn beeldvorming AOL AOR en AOM is waar ik mijn 3 draden op soldeer? Verder weet iemand misschien hoeveel ampere zo'n ding ongeveer trekt? Mijn plan is namelijk om een powerbank te gebruiken als accu, inclusief een PAM8403, volgens mij heeft die genoeg aan die ene ampere (correct me if i'm wrong), maar het zou jammer zijn als de module mn geluid zwaar verminderd. Daarnaast weet iemand wat de monoversterker velleman van 7w trekt? de K4001? zou die namelijk nog eventueel willen toevoegen en een woofer toevoegen aan mijn ontwerp. Vraag me daarom af of ik dan eventueel 2 powerbanks in serie zou kunnen zetten.djrednas schreef op zondag 15 juni 2014 @ 22:09:
[...]
edit: ik ben er verder in gedoken, en zie dat onderaan de pagina gewoon een aansluit tekening gegeven issucces met solderen!
Ik denk met een 12" 4 ohm driver van Faital Pro. Die kan ik vrij voordelig bij Parts-Express krijgen en lijkt te voldoen aan alle voorwaarden. Wil dat nog wel even laten checken door de designer en daarna kan ik van de zomer aan de slaglutkeveld schreef op zondag 15 juni 2014 @ 19:55:
Ik zou zeggen: pak lekker die SD215 voor nu. Voor 40 euro kan je je geen bult vallen.
Verwijderd
Via Parts-Express? Dan importeer je van Amerika? ik heb ooit eens bestelling willen plaatsen en dat was 44 euro verzendkostenwesleytjuh schreef op zondag 15 juni 2014 @ 23:56:
[...]
Ik denk met een 12" 4 ohm driver van Faital Pro. Die kan ik vrij voordelig bij Parts-Express krijgen en lijkt te voldoen aan alle voorwaarden. Wil dat nog wel even laten checken door de designer en daarna kan ik van de zomer aan de slag. Wil er wel een actieve versie van maken, dus accu + MiniDSP + versterker geintegreerd. Dan met line in voor telefoon of iets dergelijks en pass through (vanaf de MiniDSP met highpass) naar de Boominator.

Greetz
Tim
Als je groot inslaat kan het soms best uit om te importeren uit amerika! Mijn omnitop tweeters kosten daar 2 dollar per stuk, en 7,50 euro per stuk bij de europeaan. Ik heb er 32 besteld. Ik heb evenveel (misschien zelfs meer) betaald aan verzendkosten, BTW en inklaringskosten als voor de tweeters, maar was toch maar 3,50 euro per tweeter kwijt!
Yep ik spaar steeds bestellingen op en dan eens in de zoveel tijd vallen die verzendkosten verspreid over alle producten wel mee. Je moet alleen wel wat aantallen maken ja.
Nu is het ook zo dat ik daar distributeurs prijzen heb, wat natuurlijk ook wel scheelt
Nu is het ook zo dat ik daar distributeurs prijzen heb, wat natuurlijk ook wel scheelt
Verwijderd
Uiteraard, dat speelt wel een groot voordeelwesleytjuh schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:24:
Yep ik spaar steeds bestellingen op en dan eens in de zoveel tijd vallen die verzendkosten verspreid over alle producten wel mee. Je moet alleen wel wat aantallen maken ja.
Verwijderd
Ow , leuk om te wetenCarneoleon schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:04:
Als je groot inslaat kan het soms best uit om te importeren uit amerika! Mijn omnitop tweeters kosten daar 2 dollar per stuk, en 7,50 euro per stuk bij de europeaan. Ik heb er 32 besteld. Ik heb evenveel (misschien zelfs meer) betaald aan verzendkosten, BTW en inklaringskosten als voor de tweeters, maar was toch maar 3,50 euro per tweeter kwijt!
Greetz
hallo,
Ik heb sinds kort ook een kistradio gemaakt.
alleen merkte ik op dat op hoog volume of een liedje met veel bass alle speakers vervormen.
De speakers vervormen dus zodra de subwoofer aan de gang gaat... ik heb geen idee welke subwoofer erin zit maar hij komt uit een oud stereo setje van Pioneer. (8inch sub) als versterker gebruik ik de TA2024 Modded op 4K7 Ohm en als accu een 12V 7Ah Pb accu. verder zit er een filter tussen die ik ook uit de speakerset gehaalt heb en in de kistradio gezet.
Ik vroeg me dus af. levert de ta2024 te weinig vermogen of krijgt de ta2024 te weinig vermogen van de accu? mocht de ta2024 te weinig vermogen leveren, een 2e ta2024 aanschaffen een optie?
is er een oplossing voor?
Mvg,
Maarten
Ik heb sinds kort ook een kistradio gemaakt.
alleen merkte ik op dat op hoog volume of een liedje met veel bass alle speakers vervormen.
De speakers vervormen dus zodra de subwoofer aan de gang gaat... ik heb geen idee welke subwoofer erin zit maar hij komt uit een oud stereo setje van Pioneer. (8inch sub) als versterker gebruik ik de TA2024 Modded op 4K7 Ohm en als accu een 12V 7Ah Pb accu. verder zit er een filter tussen die ik ook uit de speakerset gehaalt heb en in de kistradio gezet.
Ik vroeg me dus af. levert de ta2024 te weinig vermogen of krijgt de ta2024 te weinig vermogen van de accu? mocht de ta2024 te weinig vermogen leveren, een 2e ta2024 aanschaffen een optie?
is er een oplossing voor?
Mvg,
Maarten
Wil je een subwoofer gebruiken zal je inderdaad in de meeste gevallen aan een extra versterker moeten. Zomaar een subwoofer naast je speakers op dezelfde versterker aansluiten zal niet werken, zoals je zelf al gemerkt hebt.
Het beste kun je dus nog een Modded TA2024 gebruiken, of een MaxAmp met een modificatie zodat deze enkel lage tonen weergeeft, oftewel een "BassAmp". Met een TA2024 zal je in ieder geval zelf nog een filter erbij moeten zoeken.
Het beste kun je dus nog een Modded TA2024 gebruiken, of een MaxAmp met een modificatie zodat deze enkel lage tonen weergeeft, oftewel een "BassAmp". Met een TA2024 zal je in ieder geval zelf nog een filter erbij moeten zoeken.
Zou ik zelf een low-pass filter kunnen maken?
Of zijn die voor een paar euro te koop?
Of zijn die voor een paar euro te koop?
Je kunt een PLLXO maken, maar dat vereist wat technische kennis.
Verder heeft Conrad ook wel wat basic lowpass filters maar daar hoor je in dit topic gemixte verhalen over.
Verder heeft Conrad ook wel wat basic lowpass filters maar daar hoor je in dit topic gemixte verhalen over.
Als je je TA2024 kan modden kan je er ook wel een lowpass op zetten lijkt mij. Het is dan wel handig om hem niet via de feedback-weerstand maar via de input-weerstand te modden. Anders moet je een condensator en een weerstand over dezelfde SMD weerstand zetten. Of is er bij de conventionele TA2024 expres voor het aanpassen van Rf gekozen omdat dat betere resultaten gaf dan Ri?
Het berekenen vereist natuurlijk wel technische kennis, maar daarvoor is het forum
Het berekenen vereist natuurlijk wel technische kennis, maar daarvoor is het forum
Verwijderd
Beste mede bouwers.
Ik heb een korte vraag voor jullie:
Ik wil graag een bluetooth module bestellen via ebay, nou heb ik eerder gewerkt met de 2.1 module van Sure Electronics, ik vond de geluidskwaliteit wat tegenvallen en er zat behoorlijk wat ruis in, voornamelijk op lagere volumes. Ik denk niet dat het een ground-loop is, het is namelijk een piepend geluid.
Hebben mensen hier ervaring met de 4.0 module van Sure Electronics? Betere geluidskwaliteit en geen piep?
Of zijn er andere betaalbare mogelijkheden?
Ik wil graag een bluetooth module bestellen via ebay, nou heb ik eerder gewerkt met de 2.1 module van Sure Electronics, ik vond de geluidskwaliteit wat tegenvallen en er zat behoorlijk wat ruis in, voornamelijk op lagere volumes. Ik denk niet dat het een ground-loop is, het is namelijk een piepend geluid.
Hebben mensen hier ervaring met de 4.0 module van Sure Electronics? Betere geluidskwaliteit en geen piep?
Verwijderd
Ik heb geen ervaring met Sure Electronics modules, maar voor de beste geluidskwaliteit in bluetooth zal je moeten kijken naar een module die het aptx codec ondersteund, deze bied t.o.v. andere codecs de beste kwaliteit, uiteraard moet je telefoon of laptop deze codec wel ondersteunen anders heb je erg vrij weinig aan...Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:13:
Beste mede bouwers.
Dat is wel het beste inderdaad. Maar ook de 2.1 module hoort gewoon prima te werken. Daarmee had ik in mijn eigen kistradio geen ruis of wat dan ook. Wel een piepje bij het koppelen van een apparaat en tussen de nummers door maar dat was niet hinderlijk. Een spoel in serie met de + van de voeding verhielp dat probleem trouwens.
4.0 Geeft enkel betere geluidskwaliteit, maar maakt verder niet veel verschil.
4.0 Geeft enkel betere geluidskwaliteit, maar maakt verder niet veel verschil.
Wat voor een effect verhelpt een spoel in serie en hoe groot moet hij zijn?
Was een flinke geloof ik, iets van 3-4mH. Wat ie eigenlijk doet is het hoogfrequent blokkeren, waardoor dat niet terug via de voeding de versterker in loopt.
Verwijderd
Een spoel heeft de eigenschap hoog ohmig te worden(frequentie afhankelijk), deze weerstandswaarde is afhankelijk van het aantal Henry van de spoel evenals de frequentie, Via deze link kan je de weerstandswaarde bij een bepaalde frequentie berekenen. Met een spoel blokkeer je het AC ruis(veroorzaakt door EMI) van de DC spanning die jij aan je versterker voedt.lutkeveld schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:43:
Wat voor een effect verhelpt een spoel in serie en hoe groot moet hij zijn?
Ah, maar waarom zit dat dan niet standaard in de voeding?
gister poste ik een bericht over vervorming bij de subwoofer.
ik heb nu een 2e versterker op de subwoofer aangesloten (ta2024modded) en nog steeds vindt er vervorming plaats... ook heb ik de 2024 direct op de subwoofer, met en zonder filter aangesloten maar geen verandering.
nu vraag ik me dus echt af waardoor het komt...
hier heb ik wat foto's van de installatie:
http://nl.tinypic.com/r/2po30uw/8 (Sub)
http://nl.tinypic.com/r/2pt8gi0/8 (sub in originele kast)
http://nl.tinypic.com/r/2jcs21/8 (filter, komt ook uit de kast)
ik heb nu een 2e versterker op de subwoofer aangesloten (ta2024modded) en nog steeds vindt er vervorming plaats... ook heb ik de 2024 direct op de subwoofer, met en zonder filter aangesloten maar geen verandering.
Verwijderd
Aangezien grote spoelen voor hoge stromen redelijk duur zijn, soms wordt ipv een spoel een ferrietkern gebruikt.lutkeveld schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 17:13:
Ah, maar waarom zit dat dan niet standaard in de voeding?
Maar als je spoelen nodig hebt om het hoogfrequent van je voeding te dempen betekend het meestal dat de voeding slecht is ontworpen, hoogfrequent wil je eerder voorkomen dan dat je het moet oplossen.
Tja maar je hebt het hier dan ook om een Bluetooth module die op 2.4GHz praat, dan ontkom je gewoon niet aan een wat filtering en een goed printontwerp De door mij gebruikte spoel heb je bijvoorbeeld ook niet zomaar in SMD, en zal dan behoorlijk duur zijn. Overigens gaat het absoluut niet om hoge stromen, eerder tientallen mA's, dus dat valt reuze mee.
Dat is geen subwoofer, maar gewoon een 3-weg systeem met een woofer, middentoner en tweeter. Die kun je het beste gewoon aansluiten op de aansluitingen op de achterkant. Dus gewoon het originele filter blijven gebruiken, dat zal veruit het beste resultaat geven. Waarom ze vervormen is dan weer moeilijk te zeggen, bedenk wel dat dit soort speakers meestal 8 ohm zijn, en je dan simpelweg wat minder hard kan dan bv een autospeaker van 4 ohm. Misschien zet je het geluid wel gewoon te hardmaarten30 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 17:15:
gister poste ik een bericht over vervorming bij de subwoofer.
[ Voor 63% gewijzigd door wesleytjuh op 18-06-2014 19:42 ]
Ik zet hem zeker niet hard je kunt nog makkelijk met elkaar praten zal eens kijken naar autospeakers. Zijn de gto938 van JBL goed? Ofzijn er andere suggeties. Ik ben wel een beetje een bass freak dus bass mag er zeker (overmatig) zijn
la jij echt zoon bassfreak was zou je wel een echte speaker gebruiken en die voeden met een versterker die iets van 500 watt geeft inplaats van 15.. ..just saying
je zou natuurlijk eerst een keer een andere speaker kunnen proberen voordat je er later alsnog achter komt dat de amp de limiterende factor blijkt tezijn
je zou natuurlijk eerst een keer een andere speaker kunnen proberen voordat je er later alsnog achter komt dat de amp de limiterende factor blijkt tezijn
Wat is dat nou weer voor een opmerking. Dat ik van auto's hou betekend toch ook niet dat ik in een porsche hoef rond te rijden?
En een versterker is niet de limiterende factor qua bas. Die geeft alles van 20 tot 20k Hz zo goed als lineair weer. Bass komt gewoon met een prijs bij speakers en dat is minder efficiëntie of een grote kist.
Ohja en meer watt=/=meer bas. Waarschijnlijk gaat die speaker al bij 60 watt over zijn toeren. Laat staan 500 watt.
En een versterker is niet de limiterende factor qua bas. Die geeft alles van 20 tot 20k Hz zo goed als lineair weer. Bass komt gewoon met een prijs bij speakers en dat is minder efficiëntie of een grote kist.
Ohja en meer watt=/=meer bas. Waarschijnlijk gaat die speaker al bij 60 watt over zijn toeren. Laat staan 500 watt.
[ Voor 14% gewijzigd door lutkeveld op 18-06-2014 20:42 ]
ik citeer wat is dat nou weer voor een opmerking als ik zeg dat ik een wielrenner ben en ik fiets op een koga (electrishe fiets) dan neemt niemand me toch serieus...
nee echte bass ga je niet merken bij 15 watt er is nu een maal wat meer nodig om en goeie slinger in die spoel tekrijgen waardoor je dat diepe gevoel in je borst krijgt
"Bass komt gewoon met een prijs bij speakers en dat is minder efficiëntie of een grootte kist."
dure speakers of een grote kist zijn ook niet alles je moet vooral weten wat je kan verwachten voor de soort speakers die je hebt
nee echte bass ga je niet merken bij 15 watt er is nu een maal wat meer nodig om en goeie slinger in die spoel tekrijgen waardoor je dat diepe gevoel in je borst krijgt
"Bass komt gewoon met een prijs bij speakers en dat is minder efficiëntie of een grootte kist."
dure speakers of een grote kist zijn ook niet alles je moet vooral weten wat je kan verwachten voor de soort speakers die je hebt
Ga jij maar eens naast Wesley's Boominator staan op vol volume. Kijken of je 15 watt dan nog steeds weinig vind
Het aantal 'watt' zegt niks als je de andere factoren niet weet.
Even ter vergelijking: om een auto subwoofer van 80db/w/m even hard te laten gaan als een 100db/w/m PA speaker op 500 watt heb je maar liefst 40000 watt nodig. Vind jij maar eens een speaker die dat aan kan.
En de prijs van een kist zegt niks over zijn prestaties. Wat bedoel je met 'soort' speakers. Ik ken namelijk zat oude speakers die blitse nieuwe speakers met de grond gelijk maken
Even ter vergelijking: om een auto subwoofer van 80db/w/m even hard te laten gaan als een 100db/w/m PA speaker op 500 watt heb je maar liefst 40000 watt nodig. Vind jij maar eens een speaker die dat aan kan.
En de prijs van een kist zegt niks over zijn prestaties. Wat bedoel je met 'soort' speakers. Ik ken namelijk zat oude speakers die blitse nieuwe speakers met de grond gelijk maken
Exact. Lees je nog maar eens in voordat je ongefundeerde opmerkingen plaatst
.
Een beetje hoorn subwoofer hikt tegen de 100dB/W of zelfs hoger aan (dat kan iemand anders hier vast vertellen). Met 100dB/W zit je met 15W al op 112dB aan sublaag. Enige wat je daarvoor nodig hebt is een woofer met een hoog rendement, een flinke kast en een goed design. Maar inderdaad, wil je hetzelfde effect bereiken met een random subwoofer in een random behuizing zal je inderdaad eerder 500W nodig hebben voor hetzelfde effect
.
Nu is het wel zo dat sommige subwoofers pas lekker gaan klinken met wat meer power, maar bv een Dayton SD215 subwoofer in de juiste behuizing kan heerlijk diep en klinkt echt wel goed met 15W. Die gaat enkel wat minder hard door het lagere rendement.
Een beetje hoorn subwoofer hikt tegen de 100dB/W of zelfs hoger aan (dat kan iemand anders hier vast vertellen). Met 100dB/W zit je met 15W al op 112dB aan sublaag. Enige wat je daarvoor nodig hebt is een woofer met een hoog rendement, een flinke kast en een goed design. Maar inderdaad, wil je hetzelfde effect bereiken met een random subwoofer in een random behuizing zal je inderdaad eerder 500W nodig hebben voor hetzelfde effect
Nu is het wel zo dat sommige subwoofers pas lekker gaan klinken met wat meer power, maar bv een Dayton SD215 subwoofer in de juiste behuizing kan heerlijk diep en klinkt echt wel goed met 15W. Die gaat enkel wat minder hard door het lagere rendement.
Hear hear.. ik sta elke keer weer verbaasd van die woofer als hij aangezet wordt. 15W op een accu en serieus een lekkere bass erbij.wesleytjuh schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 21:24:
Exact. Lees je nog maar eens in voordat je ongefundeerde opmerkingen plaatst.
Een beetje hoorn subwoofer hikt tegen de 100dB/W of zelfs hoger aan (dat kan iemand anders hier vast vertellen). Met 100dB/W zit je met 15W al op 112dB aan sublaag. Enige wat je daarvoor nodig hebt is een woofer met een hoog rendement, een flinke kast en een goed design. Maar inderdaad, wil je hetzelfde effect bereiken met een random subwoofer in een random behuizing zal je inderdaad eerder 500W nodig hebben voor hetzelfde effect.
ik heb tot nu toe nog geen autospeakers gehoord op te ta2024 maar gaan 4ohms zo veel harder dan 8ohms?wesleytjuh schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 19:39:
Tja maar je hebt het hier dan ook om een Bluetooth module die op 2.4GHz praat, dan ontkom je gewoon niet aan een wat filtering en een goed printontwerp De door mij gebruikte spoel heb je bijvoorbeeld ook niet zomaar in SMD, en zal dan behoorlijk duur zijn. Overigens gaat het absoluut niet om hoge stromen, eerder tientallen mA's, dus dat valt reuze mee.
[...]
Dat is geen subwoofer, maar gewoon een 3-weg systeem met een woofer, middentoner en tweeter. Die kun je het beste gewoon aansluiten op de aansluitingen op de achterkant. Dus gewoon het originele filter blijven gebruiken, dat zal veruit het beste resultaat geven. Waarom ze vervormen is dan weer moeilijk te zeggen, bedenk wel dat dit soort speakers meestal 8 ohm zijn, en je dan simpelweg wat minder hard kan dan bv een autospeaker van 4 ohm. Misschien zet je het geluid wel gewoon te hard
Verwijderd
Op een 4 ohms belasting haal je net wat meer vermogen uit de ta2024, je blijft gelimiteerd door de 12V voedingsspanning.
10W Rms @ 8 Ohm
15W Rms @ 4 Ohm
10W Rms @ 8 Ohm
15W Rms @ 4 Ohm
In principe heb je simpelweg 2X zoveel vermogen met 4 ohm, omdat er 2X zoveel stroom kan lopen. 3dB harder dus
. Merkbaar, maar geen wereld van verschil.
Goedemorgen,
Ik heb een vraag over accu's. Ik heb op dit moment een kistradio met een TA 2050 (2*100W, ouder model) die door 2 accus van 24V voorzien wordt. Nadeel is dat het om loodaccu's gaat en die zijn nogal groot en zwaar. De eerste accu zit in de kist zelf, voor de tweede accu heb ik een apart doosje getimmerd. Met een kabel aan elkaar te verbinden voor 24V.
Leuke oplossing, want lang spelen en hard spelen, maar van draagbaarheid is niet echt sprake meer. Het gewicht en het feit dat 't systeem nu uit twee kisten bestaat zorgen er eigenlijk voor dat het apparaat meer in stof vangt dan muziek speelt.
Ik wil dus terug naar één kist, maar wel 24V houden. Nu zat ik eraan te denken om twee loodgelaccu's te kopen om in serie te knopen. Ik ben alleen bang dat ik dan wel erg inboet op speeltijd. Nu heb ik twee 12V in serie, beide ongeveer 44 Ah. De loodgelaccu's doen ongeveer 7,2 Ah. Dat is maar 16% van de speeltijd die ik nu heb.
Andere optie is om 4 van die dingen te kopen, en ze per 2 in serie te zetten, de twee sets van weer parallel aan elkaar. Gevolg zou dan moeten zijn dat ik 24V en 14.4 Ah heb, dat is al acceptabeler. Gewicht neemt dan natuurlijk wel weer erg toe. Wat zou ik kunnen doen om een beetje speeltijd te houden én 24V e kunnen aanbieden aan de versterker?
Ik heb een vraag over accu's. Ik heb op dit moment een kistradio met een TA 2050 (2*100W, ouder model) die door 2 accus van 24V voorzien wordt. Nadeel is dat het om loodaccu's gaat en die zijn nogal groot en zwaar. De eerste accu zit in de kist zelf, voor de tweede accu heb ik een apart doosje getimmerd. Met een kabel aan elkaar te verbinden voor 24V.
Leuke oplossing, want lang spelen en hard spelen, maar van draagbaarheid is niet echt sprake meer. Het gewicht en het feit dat 't systeem nu uit twee kisten bestaat zorgen er eigenlijk voor dat het apparaat meer in stof vangt dan muziek speelt.
Ik wil dus terug naar één kist, maar wel 24V houden. Nu zat ik eraan te denken om twee loodgelaccu's te kopen om in serie te knopen. Ik ben alleen bang dat ik dan wel erg inboet op speeltijd. Nu heb ik twee 12V in serie, beide ongeveer 44 Ah. De loodgelaccu's doen ongeveer 7,2 Ah. Dat is maar 16% van de speeltijd die ik nu heb.
Andere optie is om 4 van die dingen te kopen, en ze per 2 in serie te zetten, de twee sets van weer parallel aan elkaar. Gevolg zou dan moeten zijn dat ik 24V en 14.4 Ah heb, dat is al acceptabeler. Gewicht neemt dan natuurlijk wel weer erg toe. Wat zou ik kunnen doen om een beetje speeltijd te houden én 24V e kunnen aanbieden aan de versterker?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Een LiFePO4 pack samenstellen? Kost wat maar dan heb je capaciteit, laag gewicht en 24V als je wilt.
Andere optie is een nieuwe kistradio bouwen gemaakt op rendement. Bv zoals de Boominator die de laatste tijd vaak voorbij komt. Die gaat waarschijnlijk even hard op 12V als jouw 24V systeem. En dat alles op een accu van 600 gram
.
Andere optie is een nieuwe kistradio bouwen gemaakt op rendement. Bv zoals de Boominator die de laatste tijd vaak voorbij komt. Die gaat waarschijnlijk even hard op 12V als jouw 24V systeem. En dat alles op een accu van 600 gram
Een nieuwe 20ah 24v LiFe pack word behoorlijk duur denk ik. Kijk anders eens op MP:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Die units zijn wel vrij prijzig ja. Aan de andere kant, 2 12ah loodgelaccu's zijn ongeveer even duur.wesleytjuh schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:00:
Een LiFePO4 pack samenstellen? Kost wat maar dan heb je capaciteit, laag gewicht en 24V als je wilt.
Andere optie is een nieuwe kistradio bouwen gemaakt op rendement. Bv zoals de Boominator die de laatste tijd vaak voorbij komt. Die gaat waarschijnlijk even hard op 12V als jouw 24V systeem. En dat alles op een accu van 600 gram.
Wat is het voordeel van zo'n boominator? In principe is de TA2050 ook een class-D versterker, en hij werkt ook op 12V hoor, maar dan op ongeveer hetzelfde vermogen als een TA2024. De TA2050 doet 2* 100W op 36 of 34V, dus dat haal ik nu ook niet, maar hij gaat wel significant harder (en klinkt een stuk beter) dan het minikistje met een TA2024 die ik heb staan.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Bij de Boominator haal je de decibels niet uit het systeem door er simpelweg meer vermogen in te pompen maar door speakers te gebruiken met een hoger rendement in een behuizing die geoptimaliseerd is voor rendement. De gevoeligheid van zo'n Boominator ligt geloof ik op iets van 98dB/W, dus met 15W zit je al op 110dB.
Terwijl bv een autospeaker van 90dB/W met 15W maar tot 102dB komt. Dat verschil is groter dan het verschil tussen een 12V versterker en een 24V versterker.
Maargoed, LiFePO4 is redelijk gunstig omdat je gewoon je huidige acculader kunt blijven gebruiken en enkel cellen + een BMS hoeft te kopen. Dan kun je gewoon je huidige systeem blijven gebruiken wat natuurljik wel fijn is
Terwijl bv een autospeaker van 90dB/W met 15W maar tot 102dB komt. Dat verschil is groter dan het verschil tussen een 12V versterker en een 24V versterker.
Maargoed, LiFePO4 is redelijk gunstig omdat je gewoon je huidige acculader kunt blijven gebruiken en enkel cellen + een BMS hoeft te kopen. Dan kun je gewoon je huidige systeem blijven gebruiken wat natuurljik wel fijn is
[ Voor 19% gewijzigd door wesleytjuh op 19-06-2014 12:36 ]
Aha, klinkt wel aantrekkelijk, maar met je laatste opmerking maak je natuurlijk een goed punt.wesleytjuh schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:33:
Bij de Boominator haal je de decibels niet uit het systeem door er simpelweg meer vermogen in te pompen maar door speakers te gebruiken met een hoger rendement in een behuizing die geoptimaliseerd is voor rendement. De gevoeligheid van zo'n Boominator ligt geloof ik op iets van 98dB/W, dus met 15W zit je al op 110dB.
Heb je enig idee van de speelduur (ongeveer) op zo'n liFePo4 accu?
Ligt compleet aan de capaciteit. Met een TK2050 op 24V zit je op zo'n (((1/sqrt2)*24)2)/4 = 72W per kanaal. Nu kun je bij muziek zeggen dat het gemiddelde verbruik ongeveer op 1/4 ligt dus 72/4 = 18W per kanaal continu. Als je 2 kanalen hebt is dat dus 36W. Wat op 24V weer 1.5A is. Met een 10Ah accu kan je dan dus zo'n 10/1.5 = 6-7 uur spelen, op vol volume. Daar komen ook nog wat verliezen door het rendement bij, maar je krijgt het idee.
Bijkomend voordeel van LiFePO4 is dat je die geheel kunt ontladen, waar je bij loodaccu's liever wat eerder stopt. Je hebt dus meer bruikbare capaciteit in een LiFePO4 cel.
Bijkomend voordeel van LiFePO4 is dat je die geheel kunt ontladen, waar je bij loodaccu's liever wat eerder stopt. Je hebt dus meer bruikbare capaciteit in een LiFePO4 cel.
Hoptiebop, 2 LABsubjes op 1 ta2024 en je gaat harder dan een "normale" subwoofer op "500W". De hoeveelheid watt die je in een speaker stopt verteld simpelweg maar de helft van het verhaal. Ik ben zelf van mening dat alles mee hoort te schalen.maks11223344 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 20:58:
Dus hele kleine kistradio's voorzie je van een paar watt, kleine accu en beperkte diepgang, (want anders heb je helemaal weinig output)
Normale kistradio's laat je tot iets onder de 100Hz spelen, met 15W en een wat grotere accu.
De wat grotere (die je nog net in je 1tje kan vervoeren) geef je een subje en 100W.
En als je dan een "echte basfreak" bent maak je net als ik 2 tapped horns en geef je die ieder 200W. Maarja, wie is krankzinnig genoeg om zo'n set-up mee te sleuren naar een dagje strand?
Uiteraard is er nog wat speelruimte alle kanten op, na smaak. (bijvoorbeeld boominator of de kistradio van JVS en co.) Maar een normale speaker op 500W is volstrekte onzin.
+1, enige wat ik daaraan toe te voegen heb is dat 100W genoeg is met een gepoorte 12"wesleytjuh schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 21:24:
Exact. Lees je nog maar eens in voordat je ongefundeerde opmerkingen plaatst.
Een beetje hoorn subwoofer hikt tegen de 100dB/W of zelfs hoger aan (dat kan iemand anders hier vast vertellen). Met 100dB/W zit je met 15W al op 112dB aan sublaag. Enige wat je daarvoor nodig hebt is een woofer met een hoog rendement, een flinke kast en een goed design. Maar inderdaad, wil je hetzelfde effect bereiken met een random subwoofer in een random behuizing zal je inderdaad eerder 500W nodig hebben voor hetzelfde effect.
Maakt het voor het lampje op m'n druppellader, die aangeeft of de te laden accu helemaal vol is, uit of ie via een accusafe is aangesloten op de gelaccu? Ik wou de accu even helemaal volgooien voor een weekendtripje maar na een dag en een nacht aan de netspanning - terwijl hij zeker niet leeg was - gaat het lampje nog steeds niet uit. Terwijl hij dat wel deed toen ik de accusafe nog niet in de koffer had gebouwd. Of is er mss iets mis met mijn accu of lader?
Nope dat zou gewoon moeten werken. Groen aan = laden. Groen uit = vol. Rood aan = niet goed
dan heb je de + en - omgedraaid.
Stond de AccuSafe "uit"? Verder geen schakelaar ertussen die uit staat? Alhoewel, dan mag de groene led niet eens aan staan van de acculader. Wellicht de schakelaar aan de onderkant van de acculader versprongen naar 6V?
Stond de AccuSafe "uit"? Verder geen schakelaar ertussen die uit staat? Alhoewel, dan mag de groene led niet eens aan staan van de acculader. Wellicht de schakelaar aan de onderkant van de acculader versprongen naar 6V?
Inmiddels een powerbank besteld, hoop dat die genoeg ah levert om mn PAM8043 en Bluetooth module tegelijk te laten werken. hoorde laatst trouwens ergens dat je aan die bluetoothmodule per se een aan/uit schakelaar moet solderen omdat ie anders niet werkt? lijkt me sterk..
Offtopic,
Ik heb speakers in de hoedenplank gehangen van mn auto, versterker aangesloten op de accu. Maar tikken mn speakers als mn richtingaanwijzers aan staan, en gieren ze mee als ik gas geef. Daarnaast redelijk was ruis, iemand die weet hoe ik dat kan verhelpen?
Offtopic,
Ik heb speakers in de hoedenplank gehangen van mn auto, versterker aangesloten op de accu. Maar tikken mn speakers als mn richtingaanwijzers aan staan, en gieren ze mee als ik gas geef. Daarnaast redelijk was ruis, iemand die weet hoe ik dat kan verhelpen?
Nope, schakelaar heb je niet nodig hoor. Enkel om hem uit te zetten als je hem permanent aan je accu hangt, maar dat spreekt eigenlijk voor zichzelf.
Zoek maar eens op "alternator whine". De aarding in een auto is een ramp, daardoor krijg je dit soort leuke effecten vaak cadeau in een auto. Kan meerdere oorzaken hebben en zijn ook legio oplossingen voor, bv een ground loop isolator. Succes
Zoek maar eens op "alternator whine". De aarding in een auto is een ramp, daardoor krijg je dit soort leuke effecten vaak cadeau in een auto. Kan meerdere oorzaken hebben en zijn ook legio oplossingen voor, bv een ground loop isolator. Succes
[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 19-06-2014 14:33 ]
Oeh, dat laatste ga ik als ik thuis ben even checken idd. Hij bleef dus echt de hele tijd op het groene lampje hangen. Accusafe was 'uit' en de schakelaar tussen accusafe en accu was 'aan'.wesleytjuh schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 14:10:

Heb een oud versterkertje gevonden uit een oude Bart Smit speaker die ik gebruikte om speakers te testen, leuk om even te gebruiken nu mijn pam 8043's nog niet binnen zijn. Alleen missen er een aantal draadjes, speakerdraden en voeding gaat me nog lukken, maar iemand zo 1 2 3 een idee waar ik mn jack op moet solderen?
Naast de zwarte ronde knop zie ik "INGND" staan, wat waarschijnlijk voor de ground van de input staat. Een stukje daar onder zit een soort zelfde soldeerpad in de print, maar die tekst is niet te lezen door de flits. Ik vermoed dat daar ook iets met "INxxx" staat. Zoja, dan moet daar je input op. Is zo te zien maar mono, dus enkel de ground (zwart) + 1 van de 2 kanalen, rood of geel.
Het is wel stereo, alleen zijn de pluskabels van de speakers ook gesneuveld. 3 draad in hetzelfde.soldeerpad?
Wellicht is het beter zichtbaar als je een foto zonder flits vanaf de andere kant maakt? Dus wel de bovenkant maar dan 180 graden gedraaid?
Dit topic is gesloten.
Let op:
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink