Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.283 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
JvS schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 07:06:
[...]

Nee, het is daadwerkelijk een notch filter :). Alleen wordt die FW16 nooit gebruikt, dus vind je daar geen eerder ontworpen filter voor terug :P.

Bafflestep filter is op zich ook nodig, al kan dat door je sub vanaf 180Hz te laten spelen en de speaker die op de grond staat redelijk opgevangen worden zonder filter, of met een beetje equalizing. Die enorme piek die je creeert moet je wel weer filteren.

Wat je nodig hebt is een fullrange die:
- Speelt vanaf 180Hz (liefs 150)
- In een kleine gesloten behuizing (2L of minder lijkt me ideaal)
- Veel gebruikt wordt, en dus al een correctienetwerkje van bekend is
- Het liefst 4 ohm is
- Goed rendement

Eigenlijk een onmogelijke lijst met eisen. Zou een Visaton FR10 of FR13 niet netter in een klein gesloten behuizinkje werken? En de Monacor SP30 die hier al een paar keer wordt genoemd voor de mini boominator (wat duurder).

Ik denk dat die W3-871 het meest in de buurt komt, maar ik denk dat ook VIsaton wel wat fullranges heeft
Ik denk dat ik een goede kandidaat heb gevonden(met dank aan jvs) :*) ! *tromgeroffel* de Visaton FR13 (dus niet de FR13WP)

+ Speelt prima vanaf 150hz
+ goed in kleine behuizing
+ 4 ohm

- 88db gevoeligheid (heb liever 92)
- geen idee of er een correctienetwerk voor is.

Kan iemand even veriefieren of ik goed heb gesimuleerd? Winisd bestand HIER.

Ik kom tot deze grafiek: Grijs is de dayton, geel de Tangband & groen de Visaton
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/lz8rnuxsp/Screenshot_2014_05_23_10_04_01.png

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 23-05-2014 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Gisteren ook maar eens mijn radio afgemaakt :)
Inclusief DIY arduino accusafe :p

Hij gaat hard genoeg voor een feestje binnenshuis. Maar nog belangrijker hij is compact en binnen budget gebleven :)

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/30wvvwi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Erg mooi, waarvoor is de arduino?

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:59
Eigenlijk een onmogelijke lijst met eisen. Zou een Visaton FR10 of FR13 niet netter in een klein gesloten behuizinkje werken? En de Monacor SP30 die hier al een paar keer wordt genoemd voor de mini boominator (wat duurder).
Ik kon niet echt iets geschikts vinden. Die full ranges zijn ook echt full range bedoeld en willen wat meer volume. En dan blijft het een full range driver met alle bijbehorende problemen. Echte goede full range drivers zijn best duur.

Misschien moet hij niet dezelfde fout als wij destijds gemaakt hebben en gewoon de speakers van de Boominator micro gebruiken inc bijbehorend filter. Dat is een redelijk kant en klare oplossing, heeft waarschijnlijk ook niet zoveel volume nodig en dan gaat het geheel ook nog eens goed klinken :P. Wel paar tientjes duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
lutkeveld schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:27:
Erg mooi, waarvoor is de arduino?
danku :)

Ik lees het voltage uit door middel van een spanningsdeling. zodra het onder de 11,8 volt komt piept hij via een piezo 1 keer per 30 seconde, en onder de 11,7V schakelt het relais uit.

(heeft me ongeveer 5 euro gekost in totaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
Misschien is dit een dom plan (comb filtering) maar misschien 4 van deze: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8168

Zijn erg goedkoop!

90dB/W 8 ohm. 2 parallel maakt daar 93dB van. Ze zijn wel aardig wat ademruimte nodig. Met 4 liter per stuk zit je op een -3dB van 140Hz en een bult van 1,8dB op 240hz, met stuffing meegerekend. Q 1,07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Heeft er iemand nog een tip voor een beschermings roostertje voor de beyma's?

Ben al redelijk lang er voor aan het zoeken maar nog steeds niets gevonden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 21:02
Marijnsp schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:23:
Gisteren ook maar eens mijn radio afgemaakt :)
Inclusief DIY arduino accusafe :p

Hij gaat hard genoeg voor een feestje binnenshuis. Maar nog belangrijker hij is compact en binnen budget gebleven :)

[afbeelding]
Netjes ;) Maar je bent niet tevreden? Ik zie hem namelijk op marktplaats voorbij komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

[...]
Zou een Visaton FR10 of FR13 niet netter in een klein gesloten behuizinkje werken? En de Monacor SP30 die hier al een paar keer wordt genoemd voor de mini boominator (wat duurder).
Mij werd aangeraden om een Visaton FR10 in een 1 liter behuizing te plaatsen (wel goed vullen met wol). En dit in combinatie met filternetwerk. Heb het zelf nu zonder filternetwerk, maar vind het niet echt super klinken maar behuizing is nog niet perfect luchtdicht. Dit weekend maar met filternetwerk op basis van http://forum.zelfbouwaudi...le.php?id=25050&mode=view en behuizing in orde maken . Heb het verder niet gesimuleerd oid, maar die kerel zag eruit alsof die wist waar die over praatte :)

[ Voor 12% gewijzigd door AOC op 23-05-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Dark0z schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:55:
[...]

Mij werd aangeraden om een Visaton FR10 in een 1 liter behuizing te plaatsen (wel goed vullen met wol). En dit in combinatie met filternetwerk. Heb het zelf nu zonder filternetwerk, maar vind het niet echt super klinken maar behuizing is nog niet perfect luchtdicht. Dit weekend maar met filternetwerk op basis van http://forum.zelfbouwaudi...le.php?id=25050&mode=view en behuizing in orde maken . Heb het verder niet gesimuleerd oid, maar die kerel zag eruit alsof die wist waar die over praatte :)
Mijn kist gaat erg op die van jou lijken geloof ik. Alleen ga ik voor de FR13 in een kistje van 5 liter (en dat twee maal). Ik wil het spul afstellen met een XEC-500 actieve crossover, deze gebruik jij ook toch?

En nu heb je alsnog een filternetwerk nodig? Mag ik vragen wat er "niet super klinkt"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Terrz schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:11:
[...]

Mijn kist gaat erg op die van jou lijken geloof ik. Alleen ga ik voor de FR13 in een kistje van 5 liter (en dat twee maal). Ik wil het spul afstellen met een XEC-500 actieve crossover, deze gebruik jij ook toch?

En nu heb je alsnog een filternetwerk nodig? Mag ik vragen wat er "niet super klinkt"?
Lijkt wat schel te klinken in mijn oren, maar ben geen sound expert oid :). Filternetwerk heb ik al liggen, maar nog niet geplaatst. Ga ik vrij binnenkort doen. Daarnaast ben ik nog aan het experimenteren met hoeveelheden wol om te kijken of daar verschil inzit (daarom is behuizing ook nog niet volledig luchtdicht)

Teveel variabelen wat nog niet goed is om echt een conclusie te trekken overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Terrz schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:11:
[...]

Ik zou toch nog overwegen om zo'n setje micro boominator drivers te gebruiken inc filter onderdelen. Staat in zijn geheel te koop bij onze vrienden van accusafe.nl. Dat is echt niet duur voor zo'n setje. Als je twee Visaton drivers koopt en daar nog een correctie netwerk bij gaat maken is het nauwlijks goedkoper. Deze oplossing had ik achteraf gezien ook wel liever in onze kratradio gehad. En zeker ook beter geschikt als je geen minidsp hebt. Wel even kijken hoeveel ruimte dit nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Waarom zou je die filter erbij doen? Het deel wat dat filter corrigeerd filter je toch weg.

[ Voor 5% gewijzigd door lutkeveld op 23-05-2014 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Jag schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:36:
[...]

Ik zou toch nog overwegen om zo'n setje micro boominator drivers te gebruiken inc filter onderdelen. Staat in zijn geheel te koop bij onze vrienden van accusafe.nl. Dat is echt niet duur voor zo'n setje. Als je twee Visaton drivers koopt en daar nog een correctie netwerk bij gaat maken is het nauwlijks goedkoper. Deze oplossing had ik achteraf gezien ook wel liever in onze kratradio gehad. Wel even kijken hoeveel ruimte dit nodig heeft.
Ik heb de Dayton Sub nog niet betaald, ik kan dus nog terug :P. Het accusafe kitje setje staat alleen niet op voorraad, maar is wel goedkoper als hier alles bij zit. De Dayton kost ± 50 euro, de visatrons 30, de crossover 30, en dan moet er dus nog een correctienetwerk bij. Ik vraag me alleen wel af hoe laag & hard dit gaat.

edit; Met de boominator mini kom ik qua ruimte in de knoei :(. Ik moet er een 230v omvormer, 7.2ah accu, 2 maal een TA2024 en nog relais in kwijt. Of bedoel je dat ik de micro boominator drivers in een zelf ontworpen behuizing stop?

[ Voor 10% gewijzigd door Terrz op 23-05-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33
Terrz schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:46:
[...]

Ik heb de Dayton Sub nog niet betaald, ik kan dus nog terug :P. Het accusafe kitje setje staat alleen niet op voorraad, maar is wel goedkoper als hier alles bij zit. De Dayton kost ± 50 euro, de visatrons 30, de crossover 30, en dan moet er dus nog een correctienetwerk bij. Ik vraag me alleen wel af hoe laag & hard dit gaat.

edit; Met de boominator mini kom ik qua ruimte in de knoei :(. Ik moet er een 230v omvormer, 7.2ah accu, 2 maal een TA2024 en nog relais in kwijt. Of bedoel je dat ik de micro boominator drivers in een zelf ontworpen behuizing stop?
Je kan als goed is het midden sectie een stuk groter maken, zolang de speaker kasten maar dezelfde maten blijven behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dan kan je beter twee keer een 3.2ah accu in parallel gebruiken anders moet je de kast wel erg veel verlengen.

Maar wat Jag bedoeld is denk ik de Boominator drivers (Monacor SP60) gebruiken in plaats van de visatons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:56:
Dan kan je beter twee keer een 3.2ah accu in parallel gebruiken anders moet je de kast wel erg veel verlengen.

Maar wat Jag bedoeld is denk ik de Boominator drivers (Monacor SP60) gebruiken in plaats van de visatons.
Dan moet ik dus weer nieuwe accu's kopen. Ik heb maal een 7.2 ah accu staan, dus deze wil ook gebruiken (net als de TA2024, omvormer etc).

Grijs = Dayton
Groen = Monaco (5 Liter)
Geel = Visaton (5 Liter)

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/dxe6ly7v1/Screenshot_2014_05_23_16_04_58.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
Zelf wil ik een boominator of de mni variant gaan maken.

Mijn vraag is kan de gewone boominator ook toe met 1 maal een maxAmp of is dit te weinig.
En hoeveel verschil in geluidsvolume zit er eingenlijk tussen de 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De HP10W 4 ohm variant is zeldzaam. Alleen als je deze kan krijgen is twee maxamps een rendabele optie. Maar dan alsnog zit er maar 3db (erg weinig) verschil tussen. Als je daar geld en extra verbruik voor over hebt kan je het doen.

Met 8 ohm speakers is het twee maxamps met 8 ohm per kanaal of één maxamp met 4 ohm per kanaal. Daar zit praktisch geen verschil tussen qua volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
lutkeveld schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:24:
De HP10W 4 ohm variant is zeldzaam. Alleen als je deze kan krijgen is twee maxamps een rendabele optie. Maar dan alsnog zit er maar 3db (erg weinig) verschil tussen. Als je daar geld en extra verbruik voor over hebt kan je het doen.

Met 8 ohm speakers is het twee maxamps met 8 ohm per kanaal of één maxamp met 4 ohm per kanaal. Daar zit praktisch geen verschil tussen qua volume.
Dus als ik goed begrijp kan ik dan 1 maxamp met de P-Audio HP-10W 8ohm dan sluit ik per kanaal 1 kant aan paralellel zodat het 4ohm per kanaal wordt?, dus echt links rechts.

Ik vroeg me dit af omdat de max amp een variatie is van de 2024 en er eigenlijk een 2020 amp hoort volgens de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ja

Hoe kom je er bij dat de MaxAmp een variant is van de TA2024? Het is een variant van de Maxim MAX9744, een superieure chip tov zowel de TA2024 als de TA2020. En volgens de nieuwste specs hoort er een Maxamp, de TA2020 was de voorloper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
lutkeveld schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:37:
Ja

Hoe kom je er bij dat de MaxAmp een variant is van de TA2024? Het is een variant van de Maxim MAX9744, een superieure chip tov zowel de TA2024 als de TA2020. En volgens de nieuwste specs hoort er een Maxamp, de TA2020 was de voorloper.
Dan heb ik dat verkeerd gelezen,

En ik had wel gezien dat hij in de mini wel wordt aanbevolen. Maar zag alleen voorbeelden met 2 maxamps in de normale boominator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:13
Dat is enkel in combinatie met een MiniDSP. Dan splits je namelijk hoog en laag voor de versterkers ipv na, waardoor je 4 kanalen nodig hebt ipv 2.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Terrz schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:46:
[...]

ja micro drivers in eigen kastje. En dat ipv visatons. Als je een beetje het ontwerp van de micro boominator aanhoudt heb je wat meer zekerheid dat een goed resultaat krijgt. En dan heb je zelfs nog sublaag erbij van je Dayton. Dat zou best een chique resultaat geven wat betreft geluidskwaliteit en hoe hard het kan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Deejac schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:54:
[...]

Netjes ;) Maar je bent niet tevreden? Ik zie hem namelijk op marktplaats voorbij komen...
Haha Ik ben zeker tevreden!! Maar ik heb alle onderdelen nog liggen voor een tweede haha. Dus ik dacht als ik hem kan verkopen voor een mooi bedrag, kan ik dezelfde nog een keer bouwen :*)

edit:
Ik laat hem er een paar dagen op staan, waarschijnlijk heb ik dan geen bod maar dan heb ik gewoon reserve onderdelen liggen :) (niet dat mij dat lijkt nodig te zijn)

Ik heb hem vandaag buiten getest en hij is in heel de tuin goed hard te horen :)
Ik ben nog aan het zoeken naar een manier waarop ik hem kan laten horen maar met de telefoon opnemen is niet zo een geschikte manier :) Hij loopt binnen tot de 55 Hz en buiten tot de 60 a 65 Hz.

[ Voor 27% gewijzigd door [m]engineer op 23-05-2014 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Al die mogelijkheden en aanbevelingen, ik zie door de bomen het bos bijna niet meer :').

Nu zit ik met een schuin oog gewoon even te kijken naar een simpel setje. De boominator mini heeft eigenlijk geen sublaag maar een hele bult rond de 100hz. Als ik nou even kijk naar de Hertz DCX-165, en ik gooi die in een kist van 25 liter, met een basreflex poortje van 5cm breed en 4 cm lang. Dan krijg ik deze grafiek met een whopping 104db als ik er 8 watt vermogen doorheen jaag.

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/ob7mbm959/herz1652.jpg

Is dit voor buiten "aardig"? Zo ja, dan laat ik het hele subwoofer verhaal met crossover, correctiefilters en veel speakerkeuzes eerst voor wat het is. Dat idee blijft natuurlijk wel voor kist 3.0 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
wesleytjuh schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:45:
Dat is enkel in combinatie met een MiniDSP. Dan splits je namelijk hoog en laag voor de versterkers ipv na, waardoor je 4 kanalen nodig hebt ipv 2.
Thanx! Dan ga ik toch voor de normaal versie in plaats van de mini.
Lijkt me makkelijker om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 09-10 19:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

ik dacht ik bestel even wat weerstandjes...pff. kan iemand me even helpen? voor een subwoofer heb ik een 10k weerstand nodig en voor de ta2024 mod een 47 kohm weerstanden. ik ga naar conrad en zie metaalfilm, kollfilm, draadgebonden. verschillende wattages. kan er niks over vinden in de startpost en verder in de tread.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Slurpie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 21:43:
[...]

Thanx! Dan ga ik toch voor de normaal versie in plaats van de mini.
Lijkt me makkelijker om mee te beginnen.
Ja hoewel een grote Boominator wellicht moeilijker lijkt door het formaat en alles is die volgens mij makkelijker te bouwen dan een Mini. Dat geeft Saturnus zelf ook aan iig. Wat ik zelf lastig vond aan de Boominator is alles in de juiste volgorde opbouwen. Je kan vrij makkelijk de volgorde verkeerd doen waardoor je daarna in de knoop komt. Bv de speakers op de speakerpanelen monteren/kitten en daarna aan de centerbracing lijmen met chemical metal moest erg vlug gebeuren, iets wat je met 2 man moet doen met een hele lading lijmklemmen en goede voorbereiding. Dat is ook de beste tip die ik je mee kan geven, neem overal de tijd voor en bedenk goed hoe je het aan gaat pakken. En je kunt natuurlijk alles vragen, ik heb denk ik wel de all-in versie van de Boominator gemaakt, niet veel wat ik overgeslagen heb volgens mij :+.
Zuluman schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 21:56:
ik dacht ik bestel even wat weerstandjes...pff. kan iemand me even helpen? voor een subwoofer heb ik een 10k weerstand nodig en voor de ta2024 mod een 47 kohm weerstanden. ik ga naar conrad en zie metaalfilm, kollfilm, draadgebonden. verschillende wattages. kan er niks over vinden in de startpost en verder in de tread.
Voor de TA2024 mod heb je 4K7 nodig, geen 47K. Voor alle weerstanden zou ik metaalfilm nemen, door de betere precisie en de betere eigenschappen voor audio. Beide weerstanden mogen ook standaard formaat zijn, 1/4W is dat geloof ik.

[ Voor 23% gewijzigd door wesleytjuh op 23-05-2014 22:50 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
wesleytjuh schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:49:
[...]

Ja hoewel een grote Boominator wellicht moeilijker lijkt door het formaat en alles is die volgens mij makkelijker te bouwen dan een Mini. Dat geeft Saturnus zelf ook aan iig. Wat ik zelf lastig vond aan de Boominator is alles in de juiste volgorde opbouwen. Je kan vrij makkelijk de volgorde verkeerd doen waardoor je daarna in de knoop komt. Bv de speakers op de speakerpanelen monteren/kitten en daarna aan de centerbracing lijmen met chemical metal moest erg vlug gebeuren, iets wat je met 2 man moet doen met een hele lading lijmklemmen en goede voorbereiding. Dat is ook de beste tip die ik je mee kan geven, neem overal de tijd voor en bedenk goed hoe je het aan gaat pakken. En je kunt natuurlijk alles vragen, ik heb denk ik wel de all-in versie van de Boominator gemaakt, niet veel wat ik overgeslagen heb volgens mij :+.
Dat ben ik nu al aan het uitzoeken, merkte dat die volgorde bij de mini nog belangrijker is, aangezien daar nog minder fout marge in zit.

Heb de foto's al voorbij zien komen ziet er echt super strak uit, zeker het elektronica gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-10 10:10
wesleytjuh schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:36:
In het geval van LiFePO4 neem je 4 cellen in serie, voor 14.4V wanneer vol. Eigenlijk is dat net wat te hoog voor een TA2024, dus wil je het liefste een MaxAmp of TA2020 gebruiken in combinatie met een 4 cell LiFePO4.
Li-ion neem je maximaal 3 cellen in serie, voor 12.6V wanneer vol.
Max charge rate van 8C wil je niet doen met de Li-ion's, is wat tricky met chinese accu's. Gewoon lekker laden op 1C tot 2C max.
Laden kun je met een accucel 6 of 8 voor Li-ion en LiFePO4. Of http://www.hobbyking.com/...asic_Balance_Charger.html voor li-ion.
In serie? Die accu's kan ik toch gewoon zo gebruiken? Sorry snap er de ballen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een accu bestaat uit meerdere cellen in serie. Elk type cel heeft per cel een ander (nominaal) voltage:
-Loodgel: 2v (6 in serie voor 12v)
-Li-ion: 3.7v (3 in serie voor 11.1v)
-LiFePO4: 3.2v (4 in serie voor 12.8v)

Kies een van de bovenstaande configuraties en een geschikte lader (zie Wesley's post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep, hoeveel er in serie staan is te zien aan de "S" aanduiding. 3S = 3 in serie. Zolang je met li-ion voor 3S gaat en LiFePO4 voor 4S zit je goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trexpaxs
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 20:19
he jongens, kort vraagje, kan het nergens terugvinden, refereer mij aub niet naar de topicstart, daar heb ik uiteraard al gelezen.

kan je nou wel of niet een TA2024 mono aansluiten zonder 50% kracht te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trexpaxs schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 19:14:
he jongens, kort vraagje, kan het nergens terugvinden, refereer mij aub niet naar de topicstart, daar heb ik uiteraard al gelezen.

kan je nou wel of niet een TA2024 mono aansluiten zonder 50% kracht te verliezen?
Dan zou je een van de ingangen moet inverteren, misschien is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Als je bridgen bedoelt, nee dat is niet mogelijk. De meeste van dit type versterkers zijn al intern gebridged. Ook niet met het inverteren van ingangen ;)

Het is misschien wel mogelijk de uitgangen parallel te schakelen en daarmee een belasting met een lagere weerstand (2Ohm) aan te sturen... Of dit verstandig is laat ik even in het midden, er zijn hier een paar knappe koppen die daar vast meer over kunnen vertellen :)

Maar mono als in beiden uitgang kanalen hetzelfde signaal uit laten sturen naar 2 verschillende speaker(set)s moet denk ik wel mogelijk zijn als het ingang signaal sterk genoeg is.

[ Voor 28% gewijzigd door Aapenootjes op 24-05-2014 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trexpaxs
Aapenootjes schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 19:31:
Als je bridgen bedoelt, nee dat is niet mogelijk. De meeste van dit type versterkers zijn al intern gebridged. Ook niet met het inverteren van ingangen ;)

Het is misschien wel mogelijk de uitgangen parallel te schakelen en daarmee een belasting met een lagere weerstand (2Ohm) aan te sturen... Of dit verstandig is laat ik even in het midden, er zijn hier een paar knappe koppen die daar vast meer over kunnen vertellen :)

Maar mono als in beiden uitgang kanalen hetzelfde signaal uit laten sturen naar 2 verschillende speaker(set)s moet denk ik wel mogelijk zijn als het ingang signaal sterk genoeg is.
ik heb dus een oude speaker met mid en tweeter configuratie, met een ouderwetse tonenverdeelplaat.

maar als hij intern al gebridged is, is het dan niet dat de ta2024 ook het volledige vermogen over 1 kanaal kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Nee, je moet het eerder zien dat het een versterker is met 4 kanalen die permanent gebridged zijn naar 2 kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aapenootjes schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 20:01:
Nee, je moet het eerder zien dat het een versterker is met 4 kanalen die permanent gebridged zijn naar 2 kanalen.
Dan zou dit mogelijk moeten zijn: Wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trexpaxs
Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 23:28:
[...]

Dan zou dit mogelijk moeten zijn: Wiki
zou het op deze manier ook niet gewoon moeten werken?
zou dit ten eerste de versterker niet opblazen / krijg ik hierdoor extra vermogen op de mono speaker.

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/28dd5d19b35414a6de2d942ae70a14ca.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Als je je versterker in parallel gebruikt heb je NIET meer vermogen in dezelfde speaker. Je kan wel een speaker gebruiken met de helft van de weerstand en zo dubbel de output krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Via marktplaats een setje Hertz DCX165.3 gescoord. Nu heb ik een enclosure berekend van 33 liter met een bas reflex poort met een diameter van 9cm (met een kleinere poort gaat de air velocity over de 10 m/s heen). Als ik de poort een hoek van 90 graden wil geven, hoe bereken ik dan de lengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Die heb ik ook :). Met een gepoort design krijg je er een hele kromme response uit, je kan beter voor een 30 liter gesloten kast gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Terrz schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:12:
[...]

Ik denk dat ik een goede kandidaat heb gevonden(met dank aan jvs) :*) ! *tromgeroffel* de Visaton FR13 (dus niet de FR13WP)

+ Speelt prima vanaf 150hz
+ goed in kleine behuizing
+ 4 ohm

- 88db gevoeligheid (heb liever 92)
- geen idee of er een correctienetwerk voor is.

Kan iemand even veriefieren of ik goed heb gesimuleerd? Winisd bestand HIER.

Ik kom tot deze grafiek: Grijs is de dayton, geel de Tangband & groen de Visaton
[afbeelding]
Die visatons zou ik niet zo gebruiken. Ze pieken echt heel hard (6db!) bij 120 Hz, of ga je ze dan laten afvallen bij 180Hz? Het zou dan kunnen dat ze alson tot 120Hz doorspelen, dus als je je sub dan bij 120 laat stoppen, zou het wel kunnen.

Zet de grafiek overigens gewoon tot 1 of 2KHz, daarboven doet het er echt niet toe, het is een bas/box berekentool, geen complete speakersimulatie. Nu leest-ie zo lastig (en lijkt de sub extreem smalbandig te pieken, terwijl het gewoon smal gemaakt is in de grafiel).
Terrz schreef op zondag 25 mei 2014 @ 20:09:
Via marktplaats een setje Hertz DCX165.3 gescoord. Nu heb ik een enclosure berekend van 33 liter met een bas reflex poort met een diameter van 9cm (met een kleinere poort gaat de air velocity over de 10 m/s heen). Als ik de poort een hoek van 90 graden wil geven, hoe bereken ik dan de lengte?
Hey, autoluidsprekers? Je ziet toch af van sublaag? Autospeakers zijn in de regel bedoeld voor in een auto :P. Een kleine ruimte waar laag veel boost krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 25-05-2014 20:27 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
JvS schreef op zondag 25 mei 2014 @ 20:25:
[...]

Die visatons zou ik niet zo gebruiken. Ze pieken echt heel hard (6db!) bij 120 Hz, of ga je ze dan laten afvallen bij 180Hz? Het zou dan kunnen dat ze alson tot 120Hz doorspelen, dus als je je sub dan bij 120 laat stoppen, zou het wel kunnen.

Zet de grafiek overigens gewoon tot 1 of 2KHz, daarboven doet het er echt niet toe, het is een bas/box berekentool, geen complete speakersimulatie. Nu leest-ie zo lastig (en lijkt de sub extreem smalbandig te pieken, terwijl het gewoon smal gemaakt is in de grafiel).

[...]

Hey, autoluidsprekers? Je ziet toch af van sublaag? Autospeakers zijn in de regel bedoeld voor in een auto :P. Een kleine ruimte waar laag veel boost krijgt.
Sublaag wordt toch wel erg duur voor een kistje wat een paar keer per jaar gebruikt wordt :P. Zonder Mini-dsp blijft het een beetje behelpen en ben ik bang dat ik een boel geld uit geef aan een kist waarvan het uiteindelijk een gok is of er goed geluid uit gaat komen.

bax-shop spul: 20
sd215-88 subwoofer: 50
aanvullende speakers: 35
Crossover:30
Correctiefilter: 10-20

Nu geef ik het sublaag op maar ben ik voor 4 tientjes klaar voor een setje hertz speakers (+ bax-shop spul).
De boominator mini geeft ook geen sublaag maar geeft een bult bij 100hz, dat doen de hertz speakers ook met een basport. Vandaar de keuze voor die speakers, ik heb liever dat het "klinkt" alsof er bas in zit en dat het hard gaat 8).

Tevens lijken die monacor sp60 parameters op audio europe niet te kloppen, een aantal waardes worden na invoer in WinISD anders dan op de site (waardes die WinISD zelf berekend).

Heeft iemand een project bestand van WinISD voor mij waarmee ik kan spelen?
lutkeveld schreef op zondag 25 mei 2014 @ 20:22:
Die heb ik ook :). Met een gepoort design krijg je er een hele kromme response uit, je kan beter voor een 30 liter gesloten kast gaan.
Die kromme response (bult bij 100hz) is toch juist wat je wilt buiten? Tenminste dat is wat ik had begrepen uit dit topic :+. Zonder baspoort geeft het inderdaad response grafiek die mooi egaal loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Je frequentierespons moet normaal redelijk parabool achtig aflopen, anders zit er vaak iets mis. Een gesloten behuizing geeft in dit geval ongeveer dezelfde respons maar is beter beveiligd tegen over excursie, heeft een lagere groupdelay en is makkelijkere te maken.

Het is meestal beter om WinISD zelf de waarden te laten berekenen. Er komt inderdaad soms (vaak) iets anders uit. De europe-audio parameters zijn hoogstwaarschijnlijk wel de goede.

Hertz (of vergelijkbaar) speakertjes geven wel een lekkere response maar er komt natuurlijk niet hetzelfde uit als een Dayton SD215 sub.

[ Voor 13% gewijzigd door lutkeveld op 25-05-2014 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op zondag 25 mei 2014 @ 23:52:
Je frequentierespons moet normaal redelijk parabool achtig aflopen, anders zit er vaak iets mis. Een gesloten behuizing geeft in dit geval ongeveer dezelfde respons maar is beter beveiligd tegen over excursie, heeft een lagere groupdelay en is makkelijkere te maken.

Het is meestal beter om WinISD zelf de waarden te laten berekenen. Er komt inderdaad soms (vaak) iets anders uit. De europe-audio parameters zijn hoogstwaarschijnlijk wel de goede.

Hertz (of vergelijkbaar) speakertjes geven wel een lekkere response maar er komt natuurlijk niet hetzelfde uit als een Dayton SD215 sub.
Wat houd over excursie en groupdelay in? Het maken maakt niet zo veel uit, een gatenzaag, afvoerbuis en lijm kom ik een heel eind :+.

Maar de boominator geeft toch ook een bult boven de 100hz ( zie afbeelding p.audo speaker gebruikt in boominator) ?? Wat is het verschil met mijn curve dan?

Een zelfde response verwacht ik ook niet, maar het zal in ieder geval een stuk beter zijn dan mijn huidige kist met 2 pioneer 6x9 ovaaltjes die ik vorig jaar gemaakt heb zonder enige berekeningen. Die heeft ongeveer 29.5 liter inhoud en is niet luchtdicht.

[ Voor 16% gewijzigd door Terrz op 26-05-2014 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Welke tuningfrequentie wou je nemen? Ik herinner ergens gelezen te hebben dat een niet paraboolvormige afloop allerlei problemen oplevert. Vooral overexcursie is een groot probleem bij kistradio's. Dat is wanneer de speaker over zijn limiet heen gaat. Ga je daar genoeg over heen dan treedt er schade op. Nou willen mensen nog wel eens 'beats by dre' standen gebruiken wat het einde van je kistradio kan betekenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op maandag 26 mei 2014 @ 00:26:
Welke tuningfrequentie wou je nemen? Ik herinner ergens gelezen te hebben dat een niet paraboolvormige afloop allerlei problemen oplevert. Vooral overexcursie is een groot probleem bij kistradio's. Dat is wanneer de speaker over zijn limiet heen gaat. Ga je daar genoeg over heen dan treedt er schade op. Nou willen mensen nog wel eens 'beats by dre' standen gebruiken wat het einde van je kistradio kan betekenen :+
Zo laag mogelijk zonder dat de speakers op luid volume over hun nek gaan :+. Volgens de specificaties spelen ze vanaf 60hz, dus tunen op 70hz moet kunnen? Wellicht dat jij nog een leuk grafiekje tevoorschijn kan toveren?

"beats by doctor dre" -standen heb ik niet, wel een equalizer op mijn telefoon waarmee ik vorig jaar op lowlands het laag compenseerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
25-30 liter gesloten zou ik doen. F3=70hz en hij zit precies op z'n maximale uitslag met 15 watt (TA2024/Maxamp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op maandag 26 mei 2014 @ 00:38:
25-30 liter gesloten zou ik doen. F3=70hz en hij zit precies op z'n maximale uitslag met 15 watt (TA2024/Maxamp).
Waar kan ik die maximale uitslag zien in winisd? Onder "cone excursion"?

Ik zit ook nog even te kijken naar de Monacor SP60, maar de hertz dc165 gaat harder & geeft meer laag in een gesloten behuizing. Ported word ik er ook niet echt warm van, dan gaan ze wel wat lager dan dan de Hertz, maar op SPL leggen ze het dan wel weer af.

En mag ik vragen wat jou ervaring is met deze speakers? En hoe klinken ze buiten?

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 26-05-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Voordeel van de Monacors is dan ook vooral het formaat. Ported zat je aan iets van 3.6L per kamer(tegen 25L-30L totaal voor Hertz) en sealed kan je nog een heel stuk kleiner. In combinatie met een grote bipolaire elco kun je bij de sealed variant de bass performance boosten, zodat je een erg klein formaat krijgt met min of meer de performance van de ported variant. Ik verwacht ook dat de tweeters wat beter zullen klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
wesleytjuh schreef op maandag 26 mei 2014 @ 10:08:
Voordeel van de Monacors is dan ook vooral het formaat. Ported zat je aan iets van 3.6L per kamer(tegen 25L-30L totaal voor Hertz) en sealed kan je nog een heel stuk kleiner. In combinatie met een grote bipolaire elco kun je bij de sealed variant de bass performance boosten, zodat je een erg klein formaat krijgt met min of meer de performance van de ported variant. Ik verwacht ook dat de tweeters wat beter zullen klinken.
Maar de gevoeligheid is wel weer een stuk minder (6db).

Edit: is de bass van de Hertz dan ook niet te boosten et een bipolaire elco? Hoe bepaal/bereken je wat voor elco je nodig hebt?

[ Voor 9% gewijzigd door Terrz op 26-05-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
3l vs 30l, dat is een factor 10 verschil. Als het prestaties over grootte is dan zijn er ook wel 6-7" woofers die het een stuk beter doen in 30 liter dan de Hertz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Terrz schreef op zondag 25 mei 2014 @ 23:43:
[...]

Sublaag wordt toch wel erg duur voor een kistje wat een paar keer per jaar gebruikt wordt :P. Zonder Mini-dsp blijft het een beetje behelpen en ben ik bang dat ik een boel geld uit geef aan een kist waarvan het uiteindelijk een gok is of er goed geluid uit gaat komen.
Voor het sub heb je geen DSP nodig hoor. En zolang je voor de FullRange maar een bekende speaker met een bestaand correctienetwerkje pakt (of het tweeweg ontwerp uit de boominator), is het geen gok of er goed geluid uit komt.

Het is wel flink duurder, maar je speelt ook een klasse beter en steviger dan de andere kisten :). Wij hebben inclusief mislukkingen denk ik wel 600 euro aan de kratradio uitgegeven :P. Het is natuurlijk ook een hobby om het te maken ;). Denk dat de Boominator de enige is die concurreert op de vier aspecten: Portabiliteit Vs Diep geluid Vs Hard geluid Vs lange batterijduur.

Auto speakers zou ik niet zo snel gebruiken voor laagweergave in elk geval.

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 26-05-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op maandag 26 mei 2014 @ 11:08:
3l vs 30l, dat is een factor 10 verschil. Als het prestaties over grootte is dan zijn er ook wel 6-7" woofers die het een stuk beter doen in 30 liter dan de Hertz
Een kist van ongeveer 30 liter is wel zo'n beetje het maximum. Wat voor speakers denk jij dan aan?
Maar misschien zijn mijn eisen ook onrealistisch: goedkoop & goede bass buiten in kist 30 liter :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Terrz schreef op maandag 26 mei 2014 @ 11:14:
[...]

Een kist van ongeveer 30 liter is wel zo'n beetje het maximum. Wat voor speakers denk jij dan aan?
Maar misschien zijn mijn eisen ook onrealistisch: goedkoop & goede bass buiten in kist 30 liter :+.
Nee hoor, gaat prima. Het kost alleen wel 100 euro meer dan een standaard kist (crossover, extra versterker, wat hout en de sub zelf). Maar ik snap niet helemaal dat je al een jaar aan het plannen bent met een budget voor een kist met woofer en dat het nu ineens goedkoop moet worden :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
JvS schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:13:
[...]

Nee hoor, gaat prima. Het kost alleen wel 100 euro meer dan een standaard kist (crossover, extra versterker, wat hout en de sub zelf). Maar ik snap niet helemaal dat je al een jaar aan het plannen bent met een budget voor een kist met woofer en dat het nu ineens goedkoop moet worden :P.
Ach het is niet echt een jaar plannen, het was meer "door mijn hoofd spoken". Maar ik had dan ook de illusie dat ik voor 100 euro klaar zou zijn :P.

Financieel word het me (als student) dan ook gewoon te duur, ik wil ook nog op vakantie met vriendinlief en moet nog het een en ander versleutelen aan mijn auto. En een weekendje lowlands is ook niet gratiesch :+.
JvS schreef op maandag 26 mei 2014 @ 11:10:
[...]

Het is wel flink duurder, maar je speelt ook een klasse beter en steviger dan de andere kisten :). Wij hebben inclusief mislukkingen denk ik wel 600 euro aan de kratradio uitgegeven :P.

Auto speakers zou ik niet zo snel gebruiken voor laagweergave in elk geval.
600 euro _/-\o_

Dat ben ik ook volledig met je eens, je krijg voor dat extra geld een kist die sublaag produceert op aanzienlijk volume.

Weet jij nog speakers die beter presteren dan de Hertz DCX165.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Terrz schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:31:
[...]

Dat ben ik ook volledig met je eens, je krijg voor dat extra geld een kist die sublaag produceert op aanzienlijk volume.

Weet jij nog speakers die beter presteren dan de Hertz DCX165.3?
Als het 30 liter mag worden en je wilt wat laag en het moet een beetje klinken, zou ik gewoon een setje DM110's van B&W scoren en daar een nieuw kastje omheen bouwen (met dezelfde maten), een iets hogere afstemming maken (korter pijpje), waardoor je iets steviger en iets minder diep laag krijgt.

http://link.marktplaats.nl/m808966184 + TA2024

maar die is ook wel weer vrij groot. Ik heb geen idee. Ik vind het met autospeakers iig lood om oud ijzer en niet zo interessant eerlijk gezegd.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 26-05-2014 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
JvS schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:42:
[...]

Als het 30 liter mag worden en je wilt wat laag en het moet een beetje klinken, zou ik gewoon een setje DM110's van B&W scoren en daar een nieuw kastje omheen bouwen (met dezelfde maten), een iets hogere afstemming maken (korter pijpje), waardoor je iets steviger en iets minder diep laag krijgt.

http://link.marktplaats.nl/m808966184 + TA2024

maar die is ook wel weer vrij groot. Ik heb geen idee. Ik vind het met autospeakers iig lood om oud ijzer en niet zo interessant eerlijk gezegd.
Zijn er parameters van die DM110's bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Terrz schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:49:
[...]

Zijn er parameters van die DM110's bekend?
Nee, waarom zou je die willen hebben? Gewoon dezelfde inhoud +/-10% en zelfde wisselfilter en zelfde BR poortje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:58
Zo, een halve week later en ik ben al iets verder met de planning van de Mini-Boominator.
Het volgende staat nu redelijk vast:
Speakers: Klik
Versterkers(2):klik
Bluetooth connectie: klik
schakelaars: klik(1x bluetooth blauw, 1x algemeen power wit)
Design: klik

Nu wil ik er graag een digitale volume controller in hebben, alleen heeft iemand ervaring met de volgende regelaar?: klik

verder kan ik heel lang gaan zoeken naar een lithium ion accu op hobbyking, maar mijn oog is gevallen op deze: klik
ik weet dat ik het aantal mah ruim moet nemen, maar dit moet volgens mij genoeg zijn voor een dag plezier met de mini-boonminator :)

Hints, tips en andere sugesties altijd welkom! :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Twee versterkers heeft geen nut met 4 8ohm speakers. Dan moet je 4 4ohm speakers nemen, in essentie een dubbele micro. De Maxamp heeft al digitale volume onboard die bediend kan worden met een simpele 10k lineaire potmeter. Ik zou een accu van Hobbyking halen dan weet je tenminste zeker dat je kwaliteit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
@Lutkeveld:
Je bedoelt dat als ik de speakers parallel zet (2x8Ohm+2x6Ohm) ik uit kom op ongeveer 4 Ohm? ;)
Wat trouwens wel betekent (nu je dit zo zegt) dat ik 2 filter sets moet aanschaffen ;)

en ik ben en een "noob" als het gaat om accu's van een site kiezen als die, termen waar ik never nooit van gehoord heb, en allemaal voltages die ik zou gaan moeten combineren en dan nog een controller erbij (volgens mij dan)

ik had juist die extra volume controller omdat ik dan met 1 knop 2 versterkers kan regelen ;) maar als ik maar 1 versterker heb....

[ Voor 8% gewijzigd door djrednas op 26-05-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ook al had je twee versterkers dan kon je alsnog 1 knop gebruiken, de signalen zijn immers hetzelfde. Signaal->potmeter->splitsen naar versterkers.

Doordat je de speakers aansluit via een filter ziet worden de frequenties en de impendantie/weerstand verspreidt. Je kan zeggen dat het een 8 ohm belasting ziet voor de woofer en tweeter samen. Twee stuks in parallel is 4 ohm per kant, dat is perfect voor de Maxamp.

Je kan de li-ion accu aansluiten via een custom accusafe of vergelijkbaar en laden via een balance lader (verkrijbaar bij HK). Gewoon een accu kiezen die zo groot mogelijk is qua capaciteit maar niet langer dan 138mm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op maandag 26 mei 2014 @ 21:35:
Twee versterkers heeft geen nut met 4 8ohm speakers. Dan moet je 4 4ohm speakers nemen, in essentie een dubbele micro. De Maxamp heeft al digitale volume onboard die bediend kan worden met een simpele 10k lineaire potmeter. Ik zou een accu van Hobbyking halen dan weet je tenminste zeker dat je kwaliteit hebt.
Met dat laatste zou ik iets terughoudender zijn :P. Hobbyking bied een prima goedkoop alternatief aan wat accu's betreft, maar het zijn niet de accu's die je neemt als je kwaliteit gegarandeerd wilt hebben. Hobbyking is geowon een erg goed alternatief voor de persoon die een aantal keer per maand met zijn RC spul naar het park of iets dergelijks gaat, maar er zitten relatief veel rotte eieren bij.
Prima voor een kistradio, dat wel, maar niet elke accu zal evengoed presteren. Net als de acculaders, de meeste zijn prima, maar je ziet ook zat verhalen over snel defecte laders.
djrednas schreef op maandag 26 mei 2014 @ 21:45:
@Lutkeveld:
Je bedoelt dat als ik de speakers parallel zet (2x8Ohm+2x6Ohm) ik uit kom op ongeveer 4 Ohm? ;)

en ik ben en een "noob" als het gaat om accu's van een site kiezen als die, termen waar ik never nooit van gehoord heb, en allemaal voltages die ik zou gaan moeten combineren en dan nog een controller erbij (volgens mij dan)

ik had juist die extra volume controller omdat ik dan met 1 knop 2 versterkers kan regelen ;) maar als ik maar 1 versterker heb....
Je gebruikt met de 8 ohm woofers maar 1 versterker. 2 woofers + 2 tweeters op 1 kanaal geeft ongeveer een 4 ohm belasting over het hele frequentiebereik. Daardoor benut je het volle vermogen van de versterker.

Met 1 woofer + 1 tweeter per versterker (omdat je 2 versterkers gebruikt) is de belasting per versterker over het hele frequentiebereik de helft, 8 ohm. Daardoor benut je maar het halve vermogen van de versterker. Met 2 versterkers heb je dan dus evenveel vermogen als 1 versterker. Daarom heb je liever 4 ohm speakers als je 2 versterker gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Daar heb je een punt, lang niet alles is op en top daar. Als je maar bij de bekende merken blijft zit je meestal wel goed. Een Turnigy of Zippy accu met een Accucell 6 of een simpelere lipo balanceer lader van een goed merk is al een hele verbetering over die blauwe china packs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
bedankt voor het meedenken, dus dan kan ik mooi 1 versterker en de digitale potmeter schrappen :)
Ik heb net even gezocht op hobbyking, maar kom uit op 7 volt accu's en niet op 12 volt.
Dit is waar ik uit kom: klik maar.
Ik zal vast iets fout doen .... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep, je zoekt naar het aantal cellen in serie. Aangeduid met "xS", dus bijvoorbeeld 1S, 2S of 3S wat 1, 2 of 3 cellen in serie betekend. Een li-poly cel is nominaal 3.7V, je wilt er 3 in serie, betekend dus 11.1V nominaal. Laden doe je met 4.2V per cel, dus de laadspanning is 12.6V in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
Kijk, daar kom ik een heel eind verder mee :D betekent wel dat ik uit ga komen op 35 euro... en dan komt de lader er nog bij ;)

accu: klik
laad apparaat: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
En protectie ;). Bedenk overigens wel dat het laden minimaal 8 uur gaat duren met deze setup. Als dat geen probleem is natuurlijk prima, maar wel iets om rekening mee te houden :).

[ Voor 84% gewijzigd door wesleytjuh op 26-05-2014 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
En dit (plus de info dat er wel eens wat rotte tussen zitten) moet mij overtuigen dat het beter is om er 1 van hobbyking te kopen? ;)
Zou bijna terug gaan naar loodaccu's XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Naja het is een "betere" oplossing alsin:
- Je kunt sneller laden
- Het is lichter
- Het is kleiner
Prijs zal ongeveer hetzelfde zijn, maar belangrijkste is dat er wel wat technische kennis benodigd is voor deze accu's. Ze zijn een stuk minder vergevend dan een loodaccu. Li-poly is van alle lithium technieken zo ongeveer de meest gevaarlijke bij verkeerd gebruik, daarom is protectie gewoon belangrijk. Dus sowieso iets tegen diepontlading, een lader die absoluut niet overlaadt, een vorm van balancing (meestal in de lader) en een zekering in serie met de accu. Verder niet te warm laten worden en van tijd tot tijd even goed alles nalopen.
Ander nadeel is dat accu's van Hobbyking vaak last hebben van "puffing". Ze zwellen dan op. Dat komt grotendeels door de gigantisch hoge belasting in de RC wereld, 100A stroompieken zijn niks daar. In een kistradio heb je daar dus niet zo'n last van. Maar ook van verkeerd gebruik, dus te ver ontladen en te lang met een volle lading laten liggen kunnen ze niet goed tegen. Zo heb ik hier ook een aantal packs liggen die duidelijk last hebben van dat probleem, en eigenlijk zou ik ze weg moeten gooien :'( , te hoog risico in de toepassing waar ik ze voor gebruik..

[ Voor 32% gewijzigd door wesleytjuh op 26-05-2014 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
Nu staat er bij die accu's op ebay bij dat er over/onder protectie in zit, en een laadprotectie. enige wat over blijft is de temperatuur dan? en met zo'n mooie accusafe is het te diep ontladen ook verholpen neem ik aan? ;) dan alleen nog een zekering er tussen om te veel stroom trekken te voorkomen (gewoon een 4Amp zekering) en klaar?

wat ik er wel zelf uit moet "slopen" is de zogenoemde "working indicator", een lampje wat brand als hij aan staat.... wat hij altijd zal staan in de kist :) of de schakelaar van de accu koppelen aan de schakelaar op de bovenkant/zijkant van de kist... 8)7

Ik ga het hout (6mm Berken multiplex) laten lasersnijden, scheelt weer een hoop hak, zaag en schuur werk :D en het ziet er mooi uit ;)

[ Voor 37% gewijzigd door djrednas op 26-05-2014 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
djrednas schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:37:
Ik ga het hout (6mm Berken multiplex) laten lasersnijden, scheelt weer een hoop hak, zaag en schuur werk :D en het ziet er mooi uit ;)
Leuk! Het scheelt een hoop geklus maar je bent behoorlijk lang bezig met het maken van je bestanden. Ik heb een design klaar liggen voor een 'snapfit' boominator, zodra ik tijd heb ga ik naar het Fablab. Al met al ben ik toch iets van 5 uur bezig geweest. Als je al met programma's als Illustrator/Inkscape/Rhino kan omgaan scheelt het behoorlijk wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
Ik heb 4 jaar leren werken met autocad en inventor, dus dat moet geen probleem zijn. ik ga er een dag voor zitten en het is zo klaar :) maak het geheel in 3D en dan kan ik het in het programma uitvouwen naar 2D, ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort weer een nieuwe kistradio maken en zou er graag zonnepanelen in willen maken, maar ben hier nog niet echt bekend mee, weet iemand hier meer van? alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:30:
Ik ga binnenkort weer een nieuwe kistradio maken en zou er graag zonnepanelen in willen maken, maar ben hier nog niet echt bekend mee, weet iemand hier meer van? alvast bedankt
ik heb deze gebruikt:
http://www.dx.com/p/solar...v-80ma-17439#.U4SZQyhNpk8

tot nu toe tot volle tervredenheid, merk ook dat mn krat nog langer mee gaat.
Niet vergeten een diode in te zetten die een lage spanningsval heeft en ter voorkoming dat je zonnecel de accu leeg trekt ipv oplaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Een zoekopdracht naar solar power i.c.m. de laatst veelbesproken boominator in deze thread geeft mij dit resultaat YouTube: The Ultimate Solar Powered DIY Boombox: The Boominator + http://www.reddit.com/r/D...outdoor_speaker_that_can/

quite interesting. Ze kunnen eigenlijk de hele dag muziek afspelen met behulp van 2x http://www.ebay.nl/itm/UK...solar-panel-/261404337106

[ Voor 23% gewijzigd door AOC op 27-05-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:30:
Welkom op het forum!

Voor 20€ heb je 20Wp

Daarvoor heb je nog wel een laadregelaar nodig:)

http://www.ev-power.eu/So...nny-Mono-20-Wp.html?cur=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 16:01:
[...]

Welkom op het forum!

Voor 20€ heb je 20Wp

Daarvoor heb je nog wel een laadregelaar nodig:)

http://www.ev-power.eu/So...nny-Mono-20-Wp.html?cur=1
dat is inderdaad een paneel voor op een kratradio:
Height (mm) 580
Width (mm) 289
Depth (mm) 18

dat is zegmaar groter dan de meeste kratjes hiero :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Sowieso is die niet bruikbaar voor kistradio's aangezien ze monocrystalline cellen gebruiken. Die verliezen belachelijk veel bij bewolking en moeten constant richting de zon gericht worden om maximale opbrengst te krijgen. Je wil amorphous of C(G)IS cellen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelsch schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 16:04:
[...]

dat is inderdaad een paneel voor op een kratradio:
Height (mm) 580
Width (mm) 289
Depth (mm) 18

dat is zegmaar groter dan de meeste kratjes hiero :X
het was maar een suggestie ;)

@lutkeveld alsnog beter dan 18$ 12V 80mA (http://www.dx.com/p/solar...v-80ma-17439#.U4SZQyhNpk8) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB98
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-02-2024
Hoi,

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2m7y9e9.jpg

Bij de bovenste 2 opstellingen gaan mijn speaker raar doen, gekke geluiden en stoppen ineens als die hard staat. Bij de onderste opstelling doet hij hij het gewoon normaal. Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat voor een voeding gebruik je? Kan zijn dat je TA2024 simpelweg defect is, als maar 1 kanaal het doet. Dat komt wel eens vaker voor bij die dingen.

[ Voor 64% gewijzigd door wesleytjuh op 27-05-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB98
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-02-2024
wesleytjuh schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:46:
Wat voor een voeding gebruik je? Kan zijn dat je TA2024 simpelweg defect is, als maar 1 kanaal het doet. Dat komt wel eens vaker voor bij die dingen.
Loodaccu,
12V 7AH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 16:14:
Sowieso is die niet bruikbaar voor kistradio's aangezien ze monocrystalline cellen gebruiken. Die verliezen belachelijk veel bij bewolking en moeten constant richting de zon gericht worden om maximale opbrengst te krijgen. Je wil amorphous of C(G)IS cellen hebben.
Wil interessant dat dit nu naar boven komt, had zelf ook al het één en ander uitgezocht over zonnepanelen om een accu bij te laden (54ah accu).

Ik heb zelf nog zoiets liggen, maar dat ding laad de accu eigenlijk nauwelijks bij.

Eigenlijk heb je zoiets nodig (en een regelaar). Maar goed dat ding is 60x60 cm, niet echt makkelijk mee te nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Met een 54Ah is het peddelen met een tandenstoker :+ met een 3-7Ah accu is het nog redelijk rendabel. Met een redelijk zonnepaneel heb je ook niet meer nodig, je hebt dan al 'onbeperkte' accuduur met een efficiënte versterker. Bij een volledige Boominator zie je soms een 10-15watt paneel ingefreest op de bovenkant. Afhankelijk van de grootte kan het ook met een simpele diode in serie ipv een controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
lutkeveld schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 22:40:
Met een 54Ah is het peddelen met een tandenstoker :+ met een 3-7Ah accu is het nog redelijk rendabel. Met een redelijk zonnepaneel heb je ook niet meer nodig, je hebt dan al 'onbeperkte' accuduur met een efficiënte versterker. Bij een volledige Boominator zie je soms een 10-15watt paneel ingefreest op de bovenkant. Afhankelijk van de grootte kan het ook met een simpele diode in serie ipv een controller.
In de kist zit wel een 7ah accu, dus die zou wel constant "vol" kunnen zijn begrijp ik. Alleen is die van conrad onhandig groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hveck75
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:42
Iemand enig idee of in de 2.1 TPA3123 een filter in zit? (http://www.ebay.nl/itm/39..._trksid=p3984.m1436.l2649)
Ik wil deze gaan gebruiken samen met 1 woofer en 2 fullrange speakers of 2 tweeters.
Bedankt voor een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties over de zonnepanelen jongens, Is wel duidelijker nu. Is het ook mogelijk om 6 zonnepanelen van 2 volt en 350 mah in serie te zetten? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep geen probleem. Alle zonnepanelen zijn in principe in serie en parallel geschakelde cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
wesleytjuh schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:08:
Yep geen probleem. Alle zonnepanelen zijn in principe in serie en parallel geschakelde cellen.
Laad ie dan nog steeds met 350ma? Of gaat dat dan ook keer 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nee, net zoals met andere cellen word alleen voltage opgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Datore
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-03-2021
Beste Tweakers, ik was aan het denken geslagen om mijn Radiotje(Maxamp _/-\o_ ) aan te kunnen sluiten op een voeding.

Voorheen had ik mijn opstelling in essentie op deze manier gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/ws6zon.png
(De druppellader zijn negatieve draad gaat via een connector de behuizing van de radio in, de positieve draad gaat via wederom een afzonderlijke connector ook naar binnen.)(maar 1 apparaat kan tegelijk op elke connector worden aangesloten!!)

Nu wil ik deze connectors behouden, maar de mogelijkheid creeëren om een voeding op deze afzonderlijke connectors aan te sluiten.
Nu heb ik een schakeling bedacht die ik zou kunnen toepassen als ik een 2e schakelaar toevoeg tussen de positieve connector en de accu/apparaten.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2wcpv1g.jpg
Klopt deze schakeling zo? :9
de bedoeling is dat:
1. de "oude" switch enkel dicht gaat waneer de apparaten gaan spelen op de accu.
2. de "nieuwe" switch regelt de mogelijkheid om de voeding of de druppelader aan/uit te zetten, waneer deze nieuwe switch gesloten word, moet van te voren de oude switch geopend zijn!

Nu ben ik bang dat als ik dit zooitje zo aansluit ik mijn accu ga mollen wanneer ik de voeding aansluit op de connectors.
de negatieve stroom kan vanaf punt "Apparaten" zowel naar de accu als de naar de - van de voeding, is dit niet slecht voor mijn accu? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Wanneer ik ook mijn telefoon wil laden via de kratradio icm muziek afspelen van diezelfde telefoon dan komt er gesuis uit de speakers. Is dit op te lossen of gaat laden en afspelen niet samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Koop een groundloopisolator, kost iets van 5 euro op ebay.

Ik heb mijn Panasonic WM61A mic's binnen. Echt super klein:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/jqhq4l.jpg

En mijn chemical metal is binnen. Alle componenten voor de Boominator zijn nu binnen op de behuizing na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice! uit intresse: ga je de micro of mini boominator maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Micro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Binnenkort komen er nog wat mini's uit deze hoek in ieder geval. 1 daarvan samen met Woytek (ook actief hier). Ben zeer benieuwd :)!

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink