AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ik spuit ze wel zwart met een bussie verf van de actionwesleytjuh schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 16:24:
Schaamteloze reclame: Ik heb ze in de shop staan
Visaton zwart €35 euro ja? Geloof niet dat ze zo duur zijn, zal eens even kijken voor je!
Edit: Yep, zwart lijkt inderdaad wat moeilijk te vinden in 17CM. Wit is wel goed verkrijgbaar en kost zo'n €25 zie ik.
Anders dan de subwoofer, speakers en het crossover heb ik weinig nodig.
wat ik al heb:
2 x ta2024
2 x 7 ah accu
knopjes, relais en meuk heb ik ook nog liggen.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ik zou wel andere dan onze nemen, die hebben wel echt EQ nodig namelijk. Iets coaxiaals zoals autospeakers is wat dat betreft wel makkelijk.Terrz schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 16:23:
[...]
Ik zie het, denk dat ik daar maar twee van bestel, alleen jammer dat de zwarte 35euro per stuk zijn.
Ik moet de dayton SD215 ook nog bestellen, alleen zie ik ze nergens op voorraad/leverbaar. Waar kan ik m nog bestellen?
edit: www.Intertechnik.de kan m in twee weken leveren
Verwijderd
Dat ziet er wel leuk uit voor 6 euro! maar met welke software kan je zo'n meetmicrofoon gebruiken?lutkeveld schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:41:
Plus dat zo'n sub amper moeite doet waar autospeakers al op hun tenen lopen.
Zo'n Umik was me iets te duur. Ik heb twee stuks Panasonic wm-61a besteld van Ebay. Samen met een eetstokje, 10uf bipolaire cap, 2.2k weerstand en 9V batterij heb je een goedkope, redelijk lineaire meetmicrofoon.
[afbeelding]
Niet mijn eigen plaatje, die komt zodra ik de modules binnen heb.
Laat maar, antwoord al gevonden.
druk en typefouten voorbehouden
Lowlands gaat-ie wel komen. Maar niet zo'n beste plek om af te spreken om het over kratradio's te hebben lijkt me. In Friesland komt-ie ook regelmatig, dat is onze vaste zeillocatieTerrz schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 16:04:
[...]
Luisteren zou ik graag willen, maar woon niet in de buurt (Friesland). Dit jaar wel weer naar lowlands? Dan zou ik m graag eens bekijken.
Mijn speakers hoeven niet per se waterdicht te zijn, zijn er ook nog andere 16cm speakers waarvan de parameters bekend zijn? Liefst wil ik een goedkoop setje van marktplaats plukken.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ja helemaal mee eens. Liever een tangband W3/W4 of FR10 BG13 van VisatonJag schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 16:48:
[...]
Ik zou wel andere dan onze nemen, die hebben wel echt EQ nodig namelijk. Iets coaxiaals zoals autospeakers is wat dat betreft wel makkelijk.
http://www.juoiga.eu/index.php?p=1&merk=9&id=46
http://www.rumoh.eu/nl/86-visaton
Dan kan je er met een bekend correctiefiltertje ook nog eens heel correct geluid uit krijgen. Dat gaat gegarandeerd beter klinken dan die badkamerspeakers die wij gebruiken.
Hold on, hier gaan dingen fout, voor zover mijn kennis rijkt, heb jij het over baffle-step, dan zakt de gevoeligheid met zo'n 6dB in omdat de voorkant (de baffle) niet groot genoeg is om deze frequenties naar voren te reflecteren. Daardoor ga je als het ware van een 2pi (halfspace) omgeving naar 4pi (fullspace) doordat de lage frequenties dus niet alleen naar voren maar ook naar achteren gaan.lutkeveld schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:29:
Terzz, die setup zal binnen wel goed klinken met 1 speaker ondanks dat de sub onder zal doen voor de speaker. Buiten zal echt heel veel bass verdwijnen. In free field gebruik begint het geluid met ongeveer 3db/octaaf te dalen vanaf 200hz. Ruwweg te simuleren met een eerste order highpass in WinISD. Die bult die jij in je grafiek kreeg helpt om het verlies te compenseren. Zet je daar die filter op dan ziet het er zo uit: klik. Redelijk recht dus.
Hoe dieper je gaat, hoe meer je verliest buiten. Binnen heb je vanaf 120-130hz ook nog room gain om je te helpen. Om 50hz even hard te laten klinken buiten als binnen heb je 8x zoveel watt nodig. De Bassamp van accusafe had volgensmij een eerste orde highpass op 120hz. Zet je een 180hz eerste order highpass op de speaker dan matcht de response wel redelijk als je 1 speaker zou gebruiken. Maarja, dan zet je hem buiten neer en gaat de response van dit, naar dit.
Ik neem trouwens aan dat de Maxamp een filter per kanaal kan instellen? Dan zou de SD215 met de spoelen in parallel op het ene gelowpasste kanaal kunnen en de JBL op het andere kanaal.
Het zal hoe dan ook niet ideaal zijn, maar met alleen autospeakers zou het nog verder van ideaal zijn. Je kan het altijd proberen
Edit: Het is trouwens wel zonde om twee JBL's te kopen en er slechts een te gebruiken.
En vollgensmij houdt WinISD nog rekening met de niet perfecte transfer function van een eerste order filter. De grafiek kan dus licht overdreven zijn.
Als je binnen deze speaker dichtbij een muur hebt staan reflecteert die bass weer en vallen de lage frequenties dus minder/niet af.
Room-gain krijg je in een normale huiskamer pas echt bij hele lage frequenties (<30Hz) in een auto wil dit al bij zo'n 70Hz beginnen. De gain is meestal zo'n 6dB/octaaf.
Ik vind het idee van de boominator: "het is moeilijk, en je hoort het minder goed, dus we doen dr niet aan" wel een beetje lomp, <80Hz content geeft een enorme berg gewicht aan je muziek, en het geeft echt dat wauw effect. Daarvoor hoeft het niet eens volledig mee te komen met de rest, maar imho is het het zeker waard om het wel weer te geven.
Ik zou adviseren om tot zo'n 70Hz te spelen, dat is redelijk haalbaar.
In ander nieuws: ik heb m'n Tapped Horns zga af!

Bovenste 2 zijn van mij, onderste van n vriend.
En damn, wat gaan ze hard. Ik moet ze nog meten, (ook umik-1
Het valt niet helemaal meer onder het kopje kistradio (ondanks dat het wel een kist is, en hij ook op 12V gaat worden gevoed!) maar mocht er ooit een meet komen, neem ik ze mee
O, en mochten er hier nog scoutingmensen zijn die naar npk gaan, kom zeker even luisteren!!
edit: beter lezen, jag had al uitgebreid gereageerd.
Dit stond onder het kopje 'car audio'. Een flink kleinere ruimte dan de gemiddelde huiskamer. Niet totaal representatief dus.
Het idee van de Boominator heeft ook iets te maken met psycho akoestiek. Het menselijk brein schijnt zich buiten aan te passen. Aangezien ik hier totaal geen kaas van heb gegeten quote ik even een stukje van Saturnus:
En natuurlijk de bafflestep waar een bipolair systeem geen last van heeft.In speaker building we say that free-field impose an acoustic highpass filter of 6dB per octave starting at 200 Hz, meaning the response is down 3dB (halved) at 100 Hz, -9dB (8 times lower) at 50 Hz and -24dB (256 times lower) at 20 Hz. Actually it's the complete opposite in that it's the indoors enviroment that augments the bass but it's just easier the other way around because speaker building programs and calculations all build on indoor enviroment.
Now the human brain will compensate for some of this loss just like it compensates for different types of light indoors and outdoors but only to a certain degree, and only in a certain way. If we compensate for the acoustic filtering mentioned above by boost frequencies below 200 Hz so that they become linear the brain will think that the speaker produces sounds twice as deep as it really does. For example if you make a 3dB boost at 100 Hz the brain will think the speaker is actually able to produce sounds of 50 Hz even if it can't.
Natuurlijk is de Boominator niet een 'one size fits all' zoals je zelf ook al aangeeft. Er zijn zat mensen die graag wat efficiëntie inleveren voor meer diepgang.
Wat een stel beesten zeg die TH's. Bestaand of eigen design?
Ik kan maar één ding zeggen: WOWW
Ik ben echt verbaast van het geluid wat er uit komt. Het gaat redelijk hard op de ta2024 (twijfel of ik de tk2050 nog ga gebruiken
Hij speelt zelfs bass
Ik kan pas echt goed oordelen als ik de tweeter er in heb gezet en alles correct heb aangesloten. Het enige wat ik dus op dit moment kan concluderen is dat ik zeer te vreden ben over het geluid wat er tot nu toe uit komt! (Dat is toch wel spannend als je zo iets zelf ontwerpt. (met een beetje hulp van het forum)
Hier de foto's van hoe ver ik ben (en een foto van hoe het er ongeveer uit gaat zien als ik een tk2050 gebruik) : Excuses voor de zooi haha
https://db.tt/RThLTqeF
Iemand nog tips of een aanrader?
Meer totaal niet representatief dan niet totaallutkeveld schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:56:
Dit gaat niet over bafflestep dacht ik. Dit was de grafiek waar ik het over had: klik
Dit stond onder het kopje 'car audio'. Een flink kleinere ruimte dan de gemiddelde huiskamer. Niet totaal representatief dus.
Maar als ik 'free field' Vs 'close field' lees, denk ik nog steeds eerder aan bafflestep...
In elk geval kan je met een TA2024 en een Daytron SD215DVC echt prima laagweergave bereiken buiten op een behoorlijk "lekker" level (lowlands bij de tent met 12 man en dan flink stemverheffen om erbovenuit te kunnen komen).
Dank voor het opzoeken. In een auto krijg je idd wel heel veel gain cadeaulutkeveld schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 20:56:
Dit gaat niet over bafflestep dacht ik. Dit was de grafiek waar ik het over had: klik
Sja, is het nou we say of Saturnus says. Want het wordt mij hieruit niet duidelijk waarom je in free field een 6dB per octaaf afval zou krijgen. Speaker building programs zijn over het algemeen gewoon heel simpel. Het is niet standaard om een baffle step te berekenen en zeker ook niet om standaard de room gain te simuleren, toch?In speaker building we say that free-field impose an acoustic highpass filter of 6dB per octave starting at 200 Hz, meaning the response is down 3dB (halved) at 100 Hz, -9dB (8 times lower) at 50 Hz and -24dB (256 times lower) at 20 Hz. Actually it's the complete opposite in that it's the indoors enviroment that augments the bass but it's just easier the other way around because speaker building programs and calculations all build on indoor enviroment.
70Hz met de behuizing die voorsgesteld is, wordt wel een heel erg monotone 70Hz bonkdoos denk ikIk zou adviseren om tot zo'n 70Hz te spelen, dat is redelijk haalbaar.
PS: leuk project trouwens die enorme hoorns. Wat ga je er voor electronica achter zetten, actief gefilterd? En wat voor topkasten komen erbij?
[ Voor 46% gewijzigd door wesleytjuh op 21-05-2014 11:19 ]
En dat houdt in?wesleytjuh schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:17:
Zoiets, 20-100K voldoet, let wel op dat het een logaritmische is.
EDIT:
Ik had deze gezien namelijk klik
[ Voor 30% gewijzigd door BiggyBossB op 21-05-2014 11:31 ]
https://www.google.nl/webhp?q=logaritmische+schaalBiggyBossB schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:29:
[...]
En dat houdt in?
EDIT:
Ik had deze gezien namelijk klik
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
Die 6dB afval omdat je free-field bezig bent heb ik nog nooit van gehoord, ook erg gek dat programma's als hornresp daar geen rekening mee houden (waarbij je in kan stellen of je in 4pi tot 0,5pi werkt), ikzelf heb nog nooit zo'n afval gezien, tijdens het meten in free-field.
Bipolair is inderdaard een hele handige oplossing tegen je baffle-step problemen, tijd dat ik daar ook maar is mee ga experimenteren
De TH's zijn eigen design. Alle hoorngeladen subwoofers die ik kon vinden, (met dergelijke output/efficientie) gebruiken allemaal drivers die buiten mijn budget vallen, dus ben ik zelf maar is aan de slag gegaan met HornResp. De driver die ik heb gebruikt is regelmatig op marktplaats te vinden, voor 25-50 euro. zoals ze er nu bij staan kosten ze me nog geen 70 euro per stuk (hout, drivers, lijm, schroeven).
Ik gebruik een TDA7498E in parallel per kist, kost bij de ebay chinees 30 euro voor 2 op 1 bord. Dan nog zo'n sure 300W step-up erbij, (30 euro), een berg condensatoren. Verder gebruik ik een mini-dsp voor de cross-over, delay en eq. Ik ga een OmniTop12 maken, meest goedkope versie. Deze word van aangestuurd door een gewone TDA7498.
Om dit alles (en 30m led-strip, pomp voor het zwembad, telefoonladers) van stroom te voorzien hebben we ongeveer 200Ah aan auto-accu's en een 130W zonnepaneel.
Nee, ik denk dat het een soort andersom redenatie is. Binnen heb je meer laag doordat je minder baffle step hebt en room gain, dus krijg je buiten een soort afval. Anders weet ik ook niet wat er bedoeld wordt.Carneoleon schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:45:
Die 6dB afval omdat je free-field bezig bent heb ik nog nooit van gehoord
Ja wel alleen voor als je ook echt aan 2 kanten geluid wil.Bipolair is inderdaard een hele handige oplossing tegen je baffle-step problemen, tijd dat ik daar ook maar is mee ga experimenteren
Labhorn? Lekker goedkoop wel idd!De TH's zijn eigen design. Alle hoorngeladen subwoofers die ik kon vinden, (met dergelijke output/efficientie) gebruiken allemaal drivers die buiten mijn budget vallen, dus ben ik zelf maar is aan de slag gegaan met HornResp. De driver die ik heb gebruikt is regelmatig op marktplaats te vinden, voor 25-50 euro. zoals ze er nu bij staan kosten ze me nog geen 70 euro per stuk (hout, drivers, lijm, schroeven).
Gaaf project! Heb je die omnitop wel eens gehoord? Die ontwerpen op die site boezemen niet echt vertrouwen in, lijkt me meer iets voor muziekanten. Een topkast zelf ontwerpen is ook zeer goed mogelijk. En ook om daar een lineaire respons uit te krijgen, zelfs met passief filter tussen mid en hoog.Ik gebruik een TDA7498E in parallel per kist, kost bij de ebay chinees 30 euro voor 2 op 1 bord. Dan nog zo'n sure 300W step-up erbij, (30 euro), een berg condensatoren. Verder gebruik ik een mini-dsp voor de cross-over, delay en eq. Ik ga een OmniTop12 maken, meest goedkope versie. Deze word van aangestuurd door een gewone TDA7498.
Passief filteren

Nee, ik vertrouwde het ook niet helemaal, maar als je dan toch dat forum doorleest dan zie je toch best wat tevreden gebruikers! Ik heb ook wat andere fora doorgelezen, en het enigste waar de meesten moeilijk over doen is die piezo array. Nou die heb ik nu gehoord, en ik moet zeggen dat die absoluut goed klinkt! Dus ik ga het gewoon proberen, mijn doel was >100dB/W dus ook als de spl charts een beetje afwijken ben ik tevreden. Al met al is het best goedkoop!
Ik heb wel gekeken naar er zelf een ontwerpen, maar dit leek me net iets veiliger, dingen als phase-plugs enzo heb ik nog geen kaas van gegeten, en dit is gewoon kant en klaar! Misschien dat ik later zelf een synergie horn maak, dat lijkt me wel erg vet.
Labhorn gebruikt een Eminence lab12 driver, en die kost alleen al meer dan 3 van mijn subjes!

Wordt je hoorn daar rommelig?Carneoleon schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:54:
Ik ben ook erg benieuwd naar die omnitop! Ik ben alleen een beetje bang dat er een klein gat ontstaat tussen OT en TH, in de 120-180Hz regio zegmaar.
Die respons curve lijkt 2 keer een bult te laten zien van waar de hoorn zijn werk doet (zo te zien 250Hz en 5000Hz). Dat moet toch beter kunnen zou je zeggen. Het moet ook wel lukken een topkast met 12" direct radiating en compression driver met waveguide/hoorn om boven de 100dB/W uit te laten komen. Misschien wel iets duurder. Maar ik denk wel een heel stuk correcter en meer diepgang! En ook niet moeilijk om te maken / ontwerpen.Nee, ik vertrouwde het ook niet helemaal, maar als je dan toch dat forum doorleest dan zie je toch best wat tevreden gebruikers! Ik heb ook wat andere fora doorgelezen, en het enigste waar de meesten moeilijk over doen is die piezo array. Nou die heb ik nu gehoord, en ik moet zeggen dat die absoluut goed klinkt! Dus ik ga het gewoon proberen, mijn doel was >100dB/W dus ook als de spl charts een beetje afwijken ben ik tevreden. Al met al is het best goedkoop!
Ja eensch, heel gaaf ontwerp. Ben ik ook heel benieuwd naar, ook nog even overwogen. Maar ik wilde iets kleiners maken, dus daarom viel het afMisschien dat ik later zelf een synergie horn maak, dat lijkt me wel erg vet.
O ja, ik zie het, wist niet dat die driver zo duur was. Die labhorn is wel berucht om zijn output, zelf nooit gehoord overigens. Het nadeel van dit soort ontwerpen is toch wel dat het pas echt goed werkt als je er een hoop naast elkaar zet. Daarom zijn denk ik BR subjes toch wel erg populair, lekker flexibel. Maar dat is als amp vermogen geen issue is.Labhorn gebruikt een Eminence lab12 driver, en die kost alleen al meer dan 3 van mijn subjes!
Na nog ff te hebben gekeken, de labhorn gebruikt 2 van die beesten!! Ook niet zo gek dat ie zo hard gaat
En om een hoorn dieper te laten gaan moet ie vooral langer zijn. En daardoor word de kist weer groter.. Dit was eigenlijk wel het maximum formaat dat ik voor de top wou gebruiken, anders had ik net zo goed een DR250/280 kunnen maken
Ja, ik heb echt uitgebreid gezocht naar speakers, om een 12" direct radiating te maken, maar om over de 100dB/W te komen moet ik toch echt echt dure 12" drivers hebben, of er 2 stuks in gooien, wat niet alleen duur is, maar ook meteen weer een stuk groter!! Compressie drivers zijn meteen ook weer 2x zo duur als zo'n piezo array, en die hebben ook moeite met 2khz halen...
[ Voor 23% gewijzigd door Carneoleon op 21-05-2014 13:49 ]
Verwijderd
Heb ik dan aan deze spullen voldoende:
Accu> 12volt 88 ampere
Omvormer: http://www.allekabels.nl/...51/spanningsomvormer.html
Logitech Z-2300
Vind hier wel wat info maar zie door alle getallen de bomen niet meer: http://forums.logitech.co...gitech-Z-2300/td-p/541244
Die omvormer is van 24Vnaar 230V, niet van 12V naar 230V.Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:37:
Hallo, in mijn bootje wil ik graag de logitech Z-2300 aansluiten middels een omvormer 12 > 230 volt (150 watt, piek 300).
Heb ik dan aan deze spullen voldoende:
Accu> 12volt 88 ampere
Omvormer: http://www.allekabels.nl/...51/spanningsomvormer.html
Logitech Z-2300
Vind hier wel wat info maar zie door alle getallen de bomen niet meer: http://forums.logitech.co...gitech-Z-2300/td-p/541244
Verder is dit ook verre van ideaal omdat je van 12v DC naar 230V AC gaat en vervolgens weer terug gaat naar iets van 26V DC.
Wat staat er voor een informatie op de adapter van de Z-2300? Wie weet kan je hem wel direct aansluiten op de boot...
Verwijderd
Sorry deze omvormer...
Heb de speakerset nog niet in bezit maar het lijkt me een krachtig mooi setje voor in de boot..
Niet te krachtig zoals een dikke autosubwoofer. Maar wat krachtiger dan een standaard 12 volt autoradio.
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2014 14:56 ]
Maar zelfbouwen gaat beter resultaat opleveren (en veeeeel meer werk).
Verwijderd
Van het weekend gedraait op een creative setje. Ik kwam op het idee omdat de adapter bij deze set extern is en toevallig op 12volt liep. Gaf al een erg leuk geluid. De set op deze pagina: http://www.newgrounds.com/bbs/topic/1035579
Als jullie een betere set weten die ook 12 volt doet hoor ik het graag. Bouw niet graag zelf ivm tijd.
Neem aan dat die logitecht woofer nog een stuk harder woeft?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2014 16:07 ]
Gaaf, zijn leuke ontwerpen die Cubo's. Ook niet zo vreselijk lastig te maken. Laat me weten hoe hij bevalt!wesleytjuh schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 14:20:
[...]
Daarom ben ik bezig met materiaal in te slaan voor een Cubo 12 (of 15 maar die word me wat te groot). Die speelt vanaf 45Hz buiten en zit in de zelfde klasse als het gaat om rendement als de Boominator. Kunnen dan mooi samen met elkaar spelen
.
[...]
Zelf ben ik bezig om 2 Cubo 18 extended version's te bouwen met B&C 18 PS46's voor een kratkarradio. De kisten zijn bijna al bijna klaar eigenlijk, nog wat lijm werk en afwerken. Voor midden/top heb ik nog 8 Visaton BG17's liggen, misschien niet ideaal maar die heb ik nou eenmaal. Op termijn kan ik altijd wat beters verzinnen hiervoor
Qua aansturing twijfel ik nog voor de eenvoudige route met een of meerdere zware autoversterkers of voor een combinatie van DC-DC omvormers en 1 of 2 class D/T versterkers (of een combinatie van beiden). Een zware autoversterker kan veel eenvoudiger zijn, echter waarschijnlijk niet zo efficiënt. Op zich zullen de speakers behoorlijk efficiënt worden, richting 100dB/W, echter is het toch wel prettig om flink wat vermogen te hebben om dit soort speakers aan te sturen.
En uiteindelijk houd ik het kostenplaatje ook liever niet te hoog, het zal waarschijnlijk daardoor ook nog wel een jaar ofzo duren voordat ik er klaar mee ben.
Wat moet ik me voorstellen bij jou bootje? Komt die set op dek of in een cabine? Voor buiten zijn die sets niet gemaakt, denk dat de woofer niet veel meer klaarspeelt dan. Maar neem aan dat het voor binnen bedoelt is (lijkt me sowieso ivm water etc...)?Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:01:
Dat ben ik absoluut met jullie eens. Maar in de boot vind ik zoiets portable genoeg. En het bespaart me idd erg veel tijd.
Van het weekend gedraait op een creative setje. Ik kwam op het idee omdat de adapter bij deze set extern is en toevallig op 12volt liep. Gaf al een erg leuk geluid. De set op deze pagina: http://www.newgrounds.com/bbs/topic/1035579
Als jullie een betere set weten die ook 12 volt doet hoor ik het graag. Bouw niet graag zelf ivm tijd.
Neem aan dat die logitecht woofer nog een stuk harder woeft?
[ Voor 27% gewijzigd door Aapenootjes op 21-05-2014 16:29 ]
Verwijderd
Maar het 18watt rms subwoofertje van van het weekend deed al aardig leuk en er was zeker sprake van een laagweergave... Hoe dit met die 100watt logitech woofer gaat weet ik niet.

Hoe lijkt dit? Of kan ik dan net zo goed de visatron speakers nemen? Kan iemand even nakijken of dit klopt?
De dayton krijgt een kist van 22 liter en een baspijp van 50mm doorsnede en 70mm lang.
De jbl speakers krijgen elk een kistje van 6 liter (closed).
WinISD bestanden van de Dayton SD215-88 en de JBL GTO6528S.
Specsheet jbl speakers hier
Goed bezig! Lekker eigenzinnig kastjeMarijnsp schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 23:12:
Net de beyma's er in geschroefd en even een testje gedaan. (met een ta2024)
Ik kan maar één ding zeggen: WOWW
@ Terrz, Ik krijg toch andere grafieken te zien wanneer ik de speakers simuleer. Zo valt bij mij de Dayton weg in het hoogfrequente gebied.
Ik zit zelf te denken om een tweede kastje te maken en die ook te schilderen met Warnex i.p.v. blanke lak. Na lang vergelijken met o.a. de dayton & visaton (JvS & Jag) combi ga ik denk ik toch voor de Hertz HCX 130 (13 cm) autospeakers. Zijn een van de weinige autospeakers die in een kleine kast toch netjes presteren. Twee HCX 130 speakers gesimuleerd in een kast van 21 L, getuned op 62 Hz, geeft een vlakke respons vanaf 60Hz met -3dB op 54Hz. Met een MaxAmp of TA2024 blijf ik dan onder de xmax
Hij is wel een grote bron van informatie voor mij geweest. Ik probeer wel zijn statements na te zoeken, niemand kan altijd correct zijn. Ook gaan boeken/artikels er vaak dieper op in. In een PM-gesprek heeft hij mij uitgelegd hoe en wat, zie hier onder.
Het blijkt te maken te hebben met akoestische impedantie. Onder een bepaalde frequentie word het geluid omni directioneel, dan 'straalt' het niet meer recht vooruit. Veel luidspreker sims gaan uit van een akoestische weerstand, wat niet correct is aangezien lucht geen perfect gas is. Daarom komt dit niet waarschijnlijk niet naar voren in HornResp ondanks dat je in 4pi simuleert.Carneoleon schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:45:
Die 6dB afval omdat je free-field bezig bent heb ik nog nooit van gehoord, ook erg gek dat programma's als hornresp daar geen rekening mee houden (waarbij je in kan stellen of je in 4pi tot 0,5pi werkt), ikzelf heb nog nooit zo'n afval gezien, tijdens het meten in free-field.
De Z2300 heeft toch een 230v input? Dan moet je de PSU al omzeilen, iets te hoog gegrepen lijkt mijJvS schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:36:
Je zou eventueel nog kunnen proberen of-ie ook op 24V werkt. Waarschijnlijk wel. Dan zet je gewoon twee accus in serie.
De Pioneer GM-D8604 word veel gebruikt. Stukken efficiënter dan de gemiddelde autoversterker.Aapenootjes schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:12:
Qua aansturing twijfel ik nog voor de eenvoudige route met een of meerdere zware autoversterkers of voor een combinatie van DC-DC omvormers en 1 of 2 class D/T versterkers (of een combinatie van beiden). Een zware autoversterker kan veel eenvoudiger zijn, echter waarschijnlijk niet zo efficiënt.
Dat mag ook wel als je een drie keer zo grote klankkast nodig hebt. De Monacor + Dayton (HF) heeft slechts 7.2 liter nodig. Of 3 liter als je het Boominator Mini/Micro stijl doet (condensator in serie met de woofer).Deejac schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:39:
[...]
Qua performance zou het ongeveer gelijk moeten zijn aan de dayton + HF combi, hoewel ik dat bijna niet kan geloven
[ Voor 10% gewijzigd door lutkeveld op 21-05-2014 21:38 ]
hoe ziet je groupdelay, excursie op max vermogen, air port velocity etc eruit?Terrz schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:51:
Zo, weer even aan het prutsen geweest in WinISD. Met de Dayton SD215-88 in combinatie met een setje JBL GTO6528S kom ik tot de volgende grafiek:
[afbeelding]
Hoe lijkt dit? Of kan ik dan net zo goed de visatron speakers nemen? Kan iemand even nakijken of dit klopt?
De dayton krijgt een kist van 22 liter en een baspijp van 50mm doorsnede en 70mm lang.
De jbl speakers krijgen elk een kistje van 6 liter (closed).
WinISD bestanden van de Dayton SD215-88 en de JBL GTO6528S.
Specsheet jbl speakers hier
Gebruik je mijn WinISD bestanden daarbij ook? Zou je een screenshot kunnen maken? Ik ben benieuwd wat ik fout doe, ik ben nog niet zo ervaren in het simuleren van speakers.Deejac schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:39:
[...]
@ Terrz, Ik krijg toch andere grafieken te zien wanneer ik de speakers simuleer. Zo valt bij mij de Dayton weg in het hoogfrequente gebied.
In other news: bevestiging gegeven voor het bestellen van een dayton ds215-88
Verwijderd
De Z2300 heeft toch een 230v input? Dan moet je de PSU al omzeilen, iets te hoog gegrepen lijkt mij
Zou dit erg lastig zijn dan?
Kwam overigens deze tegen http://www.trust.com/nl-n...woofer-speaker-set--black
Die zal iets minder volt trekken... Kan ik die versterker er niet uithalen en modificeren?
Of zou een simpele omvormer dan toch beter zijn.. Ondanks dat deze vaak een verlies hebben van 10-15%
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2014 22:12 ]
Verwijderd
Ze werken op een AC voeding die in de subwoofer kist is ingebouwd, maar je ziet ook vaak dat de versterker bordjes via wat diodes kunnen werken op gelijk spanning.
Je hebt dus geen omvormer nodig, maar als je een 12V accu gebruikt met de ingebouwde versterker gaat deze wel snel leeg.
Als je op zoek bent naar een semi plug en play oplossing is een Z2300 dus niet de oplossing. Eventueel een nieuwer setje opzoeken met een externe voeding.
Verwijderd
Na wat rekenwerk in mn hoofd dacht ik ook al dat rond de 15amp. trekken uit de accu niet zo lang plezierig is...
Ben daarom van plan om een stap terug te doen en mijn visie te focussen op de http://www.trust.com/nl-n...woofer-speaker-set--black.
Volgens PWatch lijkt me dit de meeste bang voor bucks?
60 watt zou ik of via een omvormer kunnen doen of eventueel de PSU omzeilen waardoor ik denk ik op een ampere of 10 kom?
Hmmm, ik ben nou echt benieuwd naar de mini/micro Boominator en hoe laag die nou klinkt in praktijk. Ik wacht wel met de aanschaf van het systeem totdat er definitieve resultaten zijn van de mini/micro.lutkeveld schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:36:
Dat mag ook wel als je een drie keer zo grote klankkast nodig hebt. De Monacor + Dayton (HF) heeft slechts 7.2 liter nodig. Of 3 liter als je het Boominator Mini/Micro stijl doet (condensator in serie met de woofer).
@ Terrz
Zie hieronder. Ik heb de T-S parameters overgenomen van de websites van de fabrikanten. Onderstaande afbeelding is de transfer functie. Maar natuurlijk kan ik ook iets fout doen... Sowieso is die Dayton een mooie sub voor kleinere kasten, als je goed bouwt moet het goed gaan

Verwijderd
Mijn Creative Inspire p580 werkte prima op de accu.lutkeveld schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:33:
De versterkers in oudere speakers wel ja, huidige speaker gebruiken bijna allemaal klasse D met een SMPS vanwege de lagere kosten. Is dat uberhaupt mogelijk, een versterker op AC? Bijna alle AC versterkers die ik heb gezien hebben een bruggelijkrichter aan boord.
Als je op zoek bent naar een semi plug en play oplossing is een Z2300 dus niet de oplossing. Eventueel een nieuwer setje opzoeken met een externe voeding.
Ik kreeg gisteren een geniale ingeving, en wil dit eigenlijk zsm in werking gaan zetten.
Ik ben van plan om een mini boominator te maken.
hiervoor wil ik 4 "4 - 6"inch woofers gebruiken, en 4 tweeters (grootte onbekend voor nu)
Nu weet ik dat er op accusafe.nl een mooie set staat, maar ik denk bij mezelf: iets goedkoper moet dit ook mogelijk zijn. ik heb het internet al even doorgezocht, maar hier vind ik zoveel mensen met ervaring, dat ik hier misschien wel direct meer goede tips krijg.
Verder zal deze mini boominator versterkt worden door een "Max-Amp" en zal natuurlijk voorzien worden van een accusafe. (12volt om het makkelijk te houden
Om het geheel plezier te maken om mee te werken zal er zowel een dubbele tulp aansluiting, als een bluetooth chip in komen voor de verbinding. verder wil ik er wel van die mooie schakelaars met een lichtgevend randje in natuurlijk
Wie o Wie heeft er een leuk zaakje (liefst zonder verzendkosten en evt in nederland) waar ze mini subwoofers en tweeters verkopen? dacht zelf tussen de 20 en 40 watt, zodat ik ze niet op blaas met de maxamp. filter wil ik zelf gaan maken, componenten heb ik hier zo voor
Dat zal, intern word AC waarschijnlijk omgezet naar DC door de diodes/gelijkrichter. Is het al DC, dan gaat de input onaangepast (op de voltagedrop na dan) door de diodes heen.Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:38:
[...]
Mijn Creative Inspire p580 werkte prima op de accu.
Wat je daar beschrijft is precies wat de Micro/Mini isdjrednas schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:47:
Ik kreeg gisteren een geniale ingeving, en wil dit eigenlijk zsm in werking gaan zetten.
hiervoor wil ik 4 "4 - 6"inch woofers gebruiken, en 4 tweeters (grootte onbekend voor nu)
Verwijderd
Good luckdjrednas schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:47:
Maar dan .... goedkoper?lutkeveld schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:54:
Wat je daar beschrijft is precies wat de Micro/Mini is4x Monacor SP60 en 4x Dayton ND16FA met een filter waarvan de componenten als een kit verkrijgbaar zijn bij Accusafe. Ik zou een lithium accu van Hobbyking halen als ik jou was.

Zeker weten, zo vooralsnog de meeste HiFi versterkers op dit moment, ringkern trafo die 230V converterteerd naar bijvoorbeeld +70V en -70V (lekker hoog vermogenlutkeveld schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:33:
De versterkers in oudere speakers wel ja, huidige speaker gebruiken bijna allemaal klasse D met een SMPS vanwege de lagere kosten. Is dat uberhaupt mogelijk, een versterker op AC? Bijna alle AC versterkers die ik heb gezien hebben een bruggelijkrichter aan boord.
De AC versterkers die jij op eBay en dergelijke ziet hebben volgens mij vooral AC aanboord om zo hun opamps te kunnen voeden of gewoon veelzijdig te zijn door zowel AC als DC te kunnen accepteren.
Hm, mja de SP60 woofertjes van Monacor geven erg veel bang/buck. Zelfde geld voor de tweeters. Er zijn niet echt goedkopere tweeters die zo goed werken als deze, in deze opstelling(klein, wijde dispersie). Probleem is ook dat je van alles gewoon 4 nodig hebt, je kunt dan wellicht beter naar een micro kijken. Dat is een stuk beter te doen met een laag budget.
[ Voor 215% gewijzigd door wesleytjuh op 21-05-2014 23:06 ]
Verwijderd
Zou deze volstaan vrienden voor die set die 60watt rms slurpt. Mij lijkt wel.. Tenzij ik iets over het hoofd zie
@Lukteveld, 75W RMS, 100W piek, moet voldoende zijn voor een 60W RMS set toch? Zo'n set zal heus niet de volle 60W vragen met muziek dus ik geloof het wel
Edit: Oh wacht, 60W RMS muziekvermogen. Tja, deel het door 3 of 4 om een beetje op gemiddeld muziek vermogen uit te komen en doe het weer keer 2 om je verliezen in de versterker op te heffen. Kom je in het ergste geval op 60/3*2 = 40W uit wat gevraagd wordt. Trafo/voeding die erin zit zal ook iets van 85% doen, dus 40/0.85 = 48W. Moet nog steeds lukken.
[ Voor 23% gewijzigd door wesleytjuh op 21-05-2014 23:11 ]
Ik heb een setje van deze woofers en een setje van deze, En de vraag of iemand een kistje kan berekenen voor deze woofers met evt 1 of 2 drivers (met 1 van de 2 setjes). Ik heb zelf wat aangeklooid in winisd maar snap er helemaal niks van. Ik zoek iets wat van zon 100/120hz naar zo laag mogelijk speelt. En dan ook nog een compact formaat.
Niet geremd door enige vorm van kennis kwam ik als "goedkoop" voorbeeld hier op terecht: klik
ik vind alleen 130Hz niet heel erg laag, maar is dit laag genoeg als sub met deze grootte?
Nope, daarmee ga je het niet redden. Dat is een breedbander(=fullrange) die juist niet inzetbaar is om een beetje laag te creëren. Rendement is ook wat laag.djrednas schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:12:
[...]
Niet geremd door enige vorm van kennis kwam ik als "goedkoop" voorbeeld hier op terecht: klik
ik vind alleen 130Hz niet heel erg laag, maar is dit laag genoeg als sub met deze grootte?
[ Voor 43% gewijzigd door wesleytjuh op 21-05-2014 23:15 ]
Ik kan zo snel even niet bedenken hoe ik dat goedkoop hier zou kunnen krijgen. heb ebay al doorgezocht, geen succes.... lijkt er op dat dit toch even geld apart leggen wordt en alles maar direct van accusafe halen
en zo'n voorgevoel had ik al, toch opzoek naar echte mini subs
[ Voor 13% gewijzigd door djrednas op 21-05-2014 23:18 ]
Maar allemaal dezelfde specs dus rebadges denk ik. De originele labels heb ik niet meer maar het merk dat eropstond was voor google onbekend.
Zie mijn vraag, Als het voor mij niks is mag je ze overnemen.
Dacht trouwens dat wesleeeyyh op mij reageerde
[ Voor 13% gewijzigd door h4ze op 21-05-2014 23:38 ]
Ja, saturnus weet veel, maar ik vind het heel gek dat ik daar nog nooit eerder van gehoord heb, en er ook totaal geen touw aan vast kan knopen. Zo zie ik niet direct die link tussen de akoestische impedantie en een wegvallend effect, en ik zie ook niet dat zoiets wat zo voorspelbaar en als een "gegeven" klinkt dan niet word verwerkt in een programma als HornResp. Want zo te horen heeft het dus niks te maken met baffle-step? Hoe bepaal je dan die "bepaalde" frequentie? Waar ligt het -3dB punt? En door welk natuurkundig verschijnsel word dit dan veroorzaakt?lutkeveld schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:36:
[...]
Hij is wel een grote bron van informatie voor mij geweest. Ik probeer wel zijn statements na te zoeken, niemand kan altijd correct zijn. Ook gaan boeken/artikels er vaak dieper op in. In een PM-gesprek heeft hij mij uitgelegd hoe en wat, zie hier onder.
[...]
Het blijkt te maken te hebben met akoestische impedantie. Onder een bepaalde frequentie word het geluid omni directioneel, dan 'straalt' het niet meer recht vooruit. Veel luidspreker sims gaan uit van een akoestische weerstand, wat niet correct is aangezien lucht geen perfect gas is. Daarom komt dit niet waarschijnlijk niet naar voren in HornResp ondanks dat je in 4pi simuleert.
Opzich zou ik wel bronnen willen zien ipv alleen de woorden van saturnus.
Zo vind ik deze erg nuttig, staat een hoop handige info in, ondanks dat hij niet helemaal is bedoeld als theorie voor dit soort dingen is bedoeld. Ook hier word niks over een extra afval in free-field genoemd.
Verwijderd
If you want to learn more I hear the Netherlands have excellent universities where you can study acoustic engineering and theory. Probably even some single classes on open university evening school if you have such programmes there.
Bedankt voor de simulatie! Wat voor liters en baspijp heb je daarbij gerbuikt? 22 Liter ported voor de sub en 6 liter voor een jbl? En zou ik jou WinISD bestanden mogen?Deejac schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:37:
[...]
@ Terrz
Zie hieronder. Ik heb de T-S parameters overgenomen van de websites van de fabrikanten. Onderstaande afbeelding is de transfer functie. Maar natuurlijk kan ik ook iets fout doen... Sowieso is die Dayton een mooie sub voor kleinere kasten, als je goed bouwt moet het goed gaanZo niet, dan heb je iig klusplezier gehad.
[afbeelding]
Ik heb nog wat andere vragen:
- De Dayton heeft een coated papieren conus, betekend dit dat deze slecht tegen vocht kan?
- Ik heb 6 liter per speaker voor de jbl-s, is het rendabeler om ze beide in één klankkast van 12 liter te laten spelen? Of gaan ze elkaar dan in de weg zitten?
Als het antwoord op vraag één " ja" is moet ik toch maar terug naar de tekentafel en een bandpass behuizing ontwerpen. Heeft iemand een tutorial hoe je dat berekend?
1. Ik zou hem niet in de volle regen of op een open zeilboot gebruiken. Het is niet dat een beetje dauw gelijk je woofer sloopt.Terrz schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:14:
[...]
Bedankt voor de simulatie! Wat voor liters en baspijp heb je daarbij gerbuikt? 22 Liter ported voor de sub en 6 liter voor een jbl?
- De Dayton heeft een coated papieren conus, betekend dit dat deze slecht tegen vocht kan?
- Ik heb 6 liter per speaker voor de jbl-s, is het rendabeler om ze beide in één klankkast van 12 liter te laten spelen? Of gaan ze elkaar dan in de weg zitten?
Als het antwoord op vraag één " ja" is moet ik toch maar terug naar de tekentafel en een bandpass behuizing ontwerpen. Heeft iemand een tutorial hoe je dat berekend?
2. Nee, die kunnen wel samen in één behuizing, alleen niet samen met de subwoofer
Als je een bandpass maakt, zou ik gewoon onze 100% kopieren. Wij hebben een goed werkende bandpass en 2x5L voor de front speakers. Maak daar 2x 6L van. Dan krijg je wel een vrij grote kist.
Wat je ook zou kunnen doen, is de Tangband W3-871 gebruiken met een correctiefilter. Die kunnen makkelijk in iets van 2-3L zonder dat ze zo'n enorme bult in het midlaag geven (die bult hebben wij niet, en heb je volgens mij ook niet nodig).

En dit is wat we gecorrigeerd hebben (veel!)

Dit is onze response in het laag (binnen gemeten, close field). Dat klinkt heel erg netjes. Voor het echte beukende, kan het sub nog wel wat harder, maar zoals je ziet is het allemaal vrij lineair.
[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 22-05-2014 09:22 ]
1. Dat zal ook niet gebeuren, maar het zou best eens kunnen dat er druppen regen of bier op komen. Met mijn vorige kist maakte me dat niet zoveel uit omdat de conussen van kunststof zijn en de speakers 2 tientjes waren.JvS schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:17:
[...]
1. Ik zou hem niet in de volle regen of op een open zeilboot gebruiken. Het is niet dat een beetje dauw gelijk je woofer sloopt.
2. Nee, die kunnen wel samen in één behuizing, alleen niet samen met de subwoofer
Als je een bandpass maakt, zou ik gewoon onze 100% kopieren. Wij hebben een goed werkende bandpass en 2x5L voor de front speakers. Dan krijg je wel een vrij grote kist.
2. Ik bedoelde inderdaad samen in een 12 liter kist en sub in een 22 liter kist.
Zonder bandpass heb ik een ontwerp van 40cm breed, 30cm diep en 50cm hoog. Hier in zit dan wel een apparte ruimte in voor de elektronica. (10cm diep, 25 hoog & 40 breed). Hier komt dan de accu, omvormer, relais, crossover, 2x TA2024 en misschien een lader in.
Hoe groot is jou kist?
edit:
Ik wil het eigenlijk zonder minidsp doen, die 125 euro vind ik net wat te gek(te duur). Ik aas op een XEC-505 crossover waarmee ik de boel wil balanceren.En dit is wat we gecorrigeerd hebben (veel!)
edit2:
Is een " Quasi sixt order bandpas" niet een optie voor de dayton?
http://www.the12volt.com/caraudio/boxes6.asp
Misschien dat het volume daarmee nog verkleind kan worden.
[ Voor 16% gewijzigd door Terrz op 22-05-2014 10:19 ]
That's exactly what i was saying. It doesn't mention it. I think that that is quite a biggie to not mention. 6db/octave isn't something minor. And i really don't understand how that never shows on the standard 10M/20V measurements.Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 01:01:
Please note that Arta article specifically notes it is an estimation of free-field response above 200hz. And at no point do they discuss frequencies where the field radiation impedance starts to matter, Everything they make estimation on only works for frequencies above about 200hz (that's why they choose 235hz as the example) it even says so in the discussion paragraph that this estimation is for frequencies above 200hz, so all in all a useless article for actual estimation of free-field response below 200hz.
Hey, my subwoofer response is 12dB down at 50Hz compared to predicted! Would be a hard thing to miss really.
[ Voor 5% gewijzigd door Carneoleon op 22-05-2014 11:47 ]
Zoals JvS zegt, niet langdurig in regen laten staan en niet in een Valk gebruikenTerrz schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:14:
Bandpass is heeft als nadeel dat je wat beperkter qua bereik bent (hence the name bandpass
Zeker als je die Tangband drivertjes zou gebruiken die JvS voorstelt zou ik dat zeker met een BR sub combineren.
Super bedankt voor jullie input tot dusver! Ik heb echt zin om te beginnen!Jag schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:46:
[...]
Zoals JvS zegt, niet langdurig in regen laten staan en niet in een Valk gebruiken.
Bandpass is heeft als nadeel dat je wat beperkter qua bereik bent (hence the name bandpass). Je kan er dan niet voor kiezen om het crossover punt wat hoger te leggen, dat ligt vooraf al vast. Zie ook onze gemeten response curve.
Zeker als je die Tangband drivertjes zou gebruiken die JvS voorstelt zou ik dat zeker met een BR sub combineren.
Weer een lading nieuwe vragen
- Hoeveel liter is jullie sealed box en hoeveel liter is jullie ported box?
- Wat voor afmetingen hebben de twee pijpjes?
- Wat bedoel je met "BR" ? BasReflex dus, bedankt wesley!
- Wat voor correctiefilter zou er tussen moeten? Is dat zelf te maken of zijn die kant en klaar te koop?
- Ik zie ook dat de Tangband en Visaton 8ohm zijn, dat is toch niet efficient voor de TA2024?
- Moet ik er één of twee nemen?
Die Tangband drivertjes zijn bijna nergens verkrijgbaar, heb nu één webshop gevonden die ze voor 28 euro per stuk kan leveren. De visatons zijn wel een stuk gunstiger geprijsd, dan hebben die mijn voorkeur.
De dayton + (2maal) vistaton geeft bij mij het volgende:

[ Voor 30% gewijzigd door Terrz op 22-05-2014 14:18 ]
Dat is een van de vele termen voor hetzelfde systeem: BR = Bass Reflex = Ported
Thankslutkeveld schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:36:
[...]
De Pioneer GM-D8604 word veel gebruikt. Stukken efficiënter dan de gemiddelde autoversterker.
[...]
De kast voor de subwoofer maak je zodanig dat je een mooie grafiek krijgt in WinISD. Zoals jij hem nu hebt is hij prima voor een kratradio, de bult op 60-70Hz maakt dat de bas buiten ook goed klinkt. De gesloten kast voor de speakers voor midden/hoog kan je wel kleiner maken, in jouw geval 2 L. De basweergave daarvan is toch niet belangrijk en zo wordt je kistradio wat kleiner. In deze gesloten kasten kan je het beste ook iets van dempingswol stoppen, dan klinkt het beter.Terrz schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:03:
- Hoeveel liter is jullie sealed box en hoeveel liter is jullie ported box?
De afmetingen van de poorten kan je aflezen in het tabblad 'vents' als je een simulatie doet in WinISD. Je vult een diameter in en WinISD berekent de lengte. Kies de poort niet te klein, want dan gaat hij ruisen. Dat kan je zien bij tabblad 'rear port - air velocity'. Als de snelheid op vol vermogen ergens boven de 10 m/s uitkomt krijg je ruis. Een beetje ruis is niet zo erg, dus je mag best wat over de 10 m/s heen gaan. In jouw geval is 1 buis met een binnendiameter van 6,7 cm en een lengte van 14 cm goed, of twee van 5 cm en een lengte van 17 cm.
Ja je benut maar de helft van het vermogen. Gelukkig is de Visaton BG13 een stuk efficiënter dan de gemiddelde autospeaker, dus het zal alsnog harder gaan. Met als voordeel dat je minder stroom gebruikt en dus langer op een acculading speelt.Terrz schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:03:
- Ik zie ook dat de Tangband en Visaton 8ohm zijn, dat is toch niet efficient voor de TA2024?
P.S. WinISD is maar bruikbaar tot 200Hz. Daarboven is hij niet betrouwbaar.
[ Voor 23% gewijzigd door TBTL op 22-05-2014 15:15 ]
Bedankt, hier heb ik wat aan! Gaat dan alsnog even hard of harder dan 2 pioneer ovaaltjes met een gevoeligheid van 92db? Die zitten in de mijn eerste boombox i.c.m. gemodde ta2024, op lowlandsvaak vaak maximaal (telefoon)volume gedraaidTBTL schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:58:
[...]
De kast voor de subwoofer maak je zodanig dat je een mooie grafiek krijgt in WinISD. Zoals jij hem nu hebt is hij prima voor een kratradio, de bult op 60-70Hz maakt dat de bas buiten ook goed klinkt. De gesloten kast voor de speakers voor midden/hoog kan je wel kleiner maken, in jouw geval 2 L. De basweergave daarvan is toch niet belangrijk en zo wordt je kistradio wat kleiner. In deze gesloten kasten kan je het beste ook iets van dempingswol stoppen, dan klinkt het beter.
De afmetingen van de poorten kan je aflezen in het tabblad 'vents' als je een simulatie doet in WinISD. Je vult een diameter in en WinISD berekent de lengte. Kies de poort niet te klein, want dan gaat hij ruisen. Dat kan je zien bij tabblad 'rear port - air velocity'. Als de snelheid op vol vermogen ergens boven de 10 m/s uitkomt krijg je ruis. Een beetje ruis is niet zo erg, dus je mag best wat over de 10 m/s heen gaan. In jouw geval is 1 buis met een binnendiameter van 6,7 cm en een lengte van 14 cm goed, of twee van 5 cm en een lengte van 17 cm.
[...]
Ja je benut maar de helft van het vermogen. Gelukkig is de Visaton BG13 een stuk efficiënter dan de gemiddelde autospeaker, dus het zal alsnog harder gaan. Met als voordeel dat je minder stroom gebruikt en dus langer op een acculading speelt.
P.S. WinISD is maar bruikbaar tot 200Hz. Daarboven is hij niet betrouwbaar.
edit: Voor elke 3db aan geluidsvolume is er 2 keer zo veel vermogen nodig. Betekend dit dat de visatons (met een gevoeligheid van 92db/1w) op maximaal volume gaan 101 db produceren?
92 db @ 1 Watt
95 db @ 2 Watt
98 db @ 4 watt
101 db @ 8 watt
Voor de dayton (met een gevoeligheid van 86db) zou dat dan op 95db uitkomen.
[ Voor 8% gewijzigd door Terrz op 22-05-2014 20:40 ]
Verwijderd
mijn boominator is nog niet helemaal klaar. moet nog een mooi paneeltje worden gemaakt van RVS.
over de geluidskwaliteit ben ik dik tevreden, hij gaat niet alleen hard maar het geluid kun je echt al van ver horen. (vraag maar aan de buren

Dat hebben wij ook wel eens gedachtTBTL schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:58:
[...]
De gesloten kast voor de speakers voor midden/hoog kan je wel kleiner maken, in jouw geval 2 L. De basweergave daarvan is toch niet belangrijk en zo wordt je kistradio wat kleiner.
[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 22-05-2014 21:03 ]
Ik heb de visaton fw16 en de bg13 even naast elkaar gezet. De fw16 heeft toch een dieper groter bereik zoals het lijkt. Kan iemand mij uitleggen waarom de bg13 dan toch de betere keuze is?Jag schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 21:01:
[...]
Dat hebben wij ook wel eens gedacht. En toen bleek de afval al te beginnen bij 250Hz. Dat is in dit geval wel iets minder erg, maar ik zou het toch iets meer ruimte geven zoals ook in simulatie.

@Gijs Echt heel mooi geworden! Witte warnex zou niet misstaan denk ik!
[ Voor 6% gewijzigd door Terrz op 22-05-2014 21:06 ]
Ooit, als al mijn kistradio's en subwoofers en meuk helemaal naar tevredenheid zijn, koop ik 2 van die 6 kilo potten
Ziet er heel netjes uit!Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 20:52:
zo, ik zal maar eens wat foto's op het forum zetten.
mijn boominator is nog niet helemaal klaar. moet nog een mooi paneeltje worden gemaakt van RVS.
over de geluidskwaliteit ben ik dik tevreden, hij gaat niet alleen hard maar het geluid kun je echt al van ver horen. (vraag maar aan de buren) . ben alleen nog aan het twijfelen over de kleur, omdat deze nogal paars uitgevallen is in tegenstelling tot een blauwachtige kleur. misschien ga ik hem binnenkort nog een keer opnieuw verfen. ik zat te denken over witte warnex, past wel mooi bij de zwarte speaker grills en de zwarte hoeken.
iemand idee hoeveel liter ik dan nodig heb? en hoeveel lagen ik dan moet verven?
Mag ik vragen welke tweeters je hebt gebruikt?
Ik weet niet of de BG13 een hele goede speaker is, maar die FW16 is een heel cheap plastic ding met een hele dunne plastic conus die gewoon niet zo heel goed klinkt. Pas na veel correctie doet-ie het een beetje lekker.Terrz schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 21:05:
[...]
Ik heb de visaton fw16 en de bg13 even naast elkaar gezet. De fw16 heeft toch een dieper groter bereik zoals het lijkt. Kan iemand mij uitleggen waarom de bg13 dan toch de betere keuze is?
- Onze kist is 42cm breed en 36x36cm hoog. In totaal is het iets van 44L inhoud. De woofers hebben elk 5Liter ruimte en de sub heeft een gesloten compartiment van 14 en een gepoorte compartiment van 20L. In het gesloten compartiment zit de electronica, in het gepoorte deel zit de accu.- Hoeveel liter is jullie sealed box en hoeveel liter is jullie ported box?
- Wat bedoel je met "BR" ? BasReflex dus, bedankt wesley!
- Wat voor correctiefilter zou er tussen moeten? Is dat zelf te maken of zijn die kant en klaar te koop?
- Moet ik er één of twee nemen?
- Pijpjes weet ik niet precies. Het is 40mm rioolpijp. Het begint met een bochtje (naar boven) en dan nog iets van 6-8cm. Het zijn er in totaal twee. Ik denk dat het nu op 60Hz getuned is. (als ik naar de response kijk).
- correctiefilter kan je zelf maken, is gewoon een spoeltje, condensator en een weerstand en is bedoeld om te corrigeren voor de piek in de weergave die een breedbander altijd heeft. Je kunt hiervan gewoon het ontwerp pikken van iemand die bijvoorbeeld een "needle" heeft gebruikt, je kunt ze voor bijna alle fullrange speakers wel vinden. Gewoon paar bronnen op fora opzoeken. (diyaudio, zelfbouwaudio, etc)
- Die 8ohm is niet ideaal, klopt. Maar ik raadde hem vooral aan vanwege de kleine kast die ermee mogelijk is.
Ik snap trouwens niet waarom jouw speaker zo ontzettend groot moet worden. Ik zou zeker geen apart compartiment maken voor de electronica. Dat is bij elkaar misschien netto 2 Liter en zoals je het nu ontwerpt is het 10 liter aan ruimte! Dat scheelt nogal. Je hoeft ook niet meer dan 9mm multiplex te gebruiken he? Dat is veel sterker dan MDF en als je schroeven (voorboren!!) en houtlijm gebruikt, wordt het sterk genoeg om op te kunnen staan, als je één extra stuttende plank (met gaten) als bracing erin zet.
Verwijderd
ik heb de MONACOR MPT-005 gebruikt. ik weet dat er andere in moeten; de Motorola KSN1001A. maar ik kon deze niet vinden op het internet dus heb maar vervangende gekocht.Slurpie schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 21:45:
[...]
Ziet er heel netjes uit!
Mag ik vragen welke tweeters je hebt gebruikt?
bij de p audio hp10w speakers van BLue aran zaten ook al 4 piezo's bij maar vond ik niet goed genoeg.
ik heb tot nu toe nog niks te klagen over de MPT-005.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2014 22:19 ]
deze heb ik nu in mijn kistradio zitten. werkt perfect! behalve, als ik bluetooth inschakel op mijn telefoon dan stoort bluetooth op alle modus (line in, bluetooth, radio etc..) :-/K1pc0rn schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:52:
Weet iemand of dit een goede Bluetooth ontvanger is voor een kistradio?
https://www.dx.com/p/blue...white-202155#.U2tTu_l_t8E
Dus nu gebruik ik alleen de line-in. Meer mensen met deze module en dit probleem?
CISSP! Drop your encryption keys!
Schema van je krat?laurens0619 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:19:
[...]
deze heb ik nu in mijn kistradio zitten. werkt perfect! behalve, als ik bluetooth inschakel op mijn telefoon dan stoort bluetooth op alle modus (line in, bluetooth, radio etc..) :-/
Dus nu gebruik ik alleen de line-in. Meer mensen met deze module en dit probleem?
Heb ik zo niet, maar alle storing is weg zodra ik bluetooth comm uitschakel door bv bluetooth op mn tel te killen. Het boardje zelf geeft geen storing op audio en het bluetooth zit onboard op dat boardje
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik heb hier 2 dubbel 15" subjes en een kistradio gedaan met een pot van 1kg. Bij alles heb ik eerst een laag opgebracht met een normale roller, en daarna nog een laag met een structuur roller.Carneoleon schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 21:10:
Volgens mij kun je ook nog kleurstof door die witte warnex doen, toch? Dan heb je nog meer mogelijkheden
Ooit, als al mijn kistradio's en subwoofers en meuk helemaal naar tevredenheid zijn, koop ik 2 van die 6 kilo potten(alleen m'n subs zijn al bijna zo'n 2 kilo per stuk nodig
)
12 kilo lijkt me dan wel erg veel! Tenzij je een stuk of 20 kistradio's hebt
Verwijderd
Maar ik zie af van mijn omvorm praktijken.. Iemand een leuke versterker die max rond de 100 watt rms neemt en 50 naar een subwoofer stuurt? Liefst een kant en klare autoversterker...
Ja in dat opzicht heb je gelijk, maar volgens de grafiek begint ie pas een beetje te spelen vanaf 200hz. En een actieve crossover is meestal in te stellen tot max 180hz. Kom ik dan niet een stukje bereik "te kort"? Of zie ik dat verkeerd?JvS schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:01:
- Die 8ohm is niet ideaal, klopt. Maar ik raadde hem vooral aan vanwege de kleine kast die ermee mogelijk is.
Dus dat wordt een gevalletje kansje wagen, ik neig wel erg naar deze speakersIk weet niet of de BG13 een hele goede speaker is, maar die FW16 is een heel cheap plastic ding met een hele dunne plastic conus die gewoon niet zo heel goed klinkt. Pas na veel correctie doet-ie het een beetje lekker.
Als ik voor de visatons ga wordt mijn ontwerp ook weer anders. Hij kan dan in ieder geval een stuk kleiner, en de accu & 230>12v omvormer komen in het subwoofer compartiment.Verder vind ik een apart compartiment voor de elektronica wel fijn zodat ik "on the go" makkelijk bij mijn crossover & andere elektronica kan om nog dingen aan te passen of in te stellen. Tevens wil ik er een ventilatieroostertje in maken zodat eventuele warmte makkelijk weg kan.Ik snap trouwens niet waarom jouw speaker zo ontzettend groot moet worden. Ik zou zeker geen apart compartiment maken voor de electronica. Dat is bij elkaar misschien netto 2 Liter en zoals je het nu ontwerpt is het 10 liter aan ruimte! Dat scheelt nogal. Je hoeft ook niet meer dan 9mm multiplex te gebruiken he? Dat is veel sterker dan MDF en als je schroeven (voorboren!!) en houtlijm gebruikt, wordt het sterk genoeg om op te kunnen staan, als je één extra stuttende plank (met gaten) als bracing erin zet.
Daar moet ik nog even induiken. zo 1-2-3 kan ik via google niet echt iets vinden, ik vind allemaal foto correctiefilters- correctiefilter kan je zelf maken, is gewoon een spoeltje, condensator en een weerstand en is bedoeld om te corrigeren voor de piek in de weergave die een breedbander altijd heeft. Je kunt hiervan gewoon het ontwerp pikken van iemand die bijvoorbeeld een "needle" heeft gebruikt, je kunt ze voor bijna alle fullrange speakers wel vinden. Gewoon paar bronnen op fora opzoeken. (diyaudio, zelfbouwaudio, etc)

[ Voor 17% gewijzigd door Terrz op 23-05-2014 00:08 ]
Dat is meer om een frequentie (of meerdere) weg te filteren zover ik kan zien. Dat ga ik al doen met een crossover. Ik moet frequenties compenseren, eigenlijk moet ik er een soort equalizer tussen zetten denk ik?
"Baffle step compensation" komt volgens mij al meer in de buurt.
Haha, ok, ik ga wel wat van die 12 kilo overhouden. Maar ik kan beter 6 kilo potten kopen, want ik ben zeker zo'n 8 kilo nodig, en gezien de kistradio/speaker verslaving word dat nog wel meer!Koen g schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 23:31:
[...]
Ik heb hier 2 dubbel 15" subjes en een kistradio gedaan met een pot van 1kg. Bij alles heb ik eerst een laag opgebracht met een normale roller, en daarna nog een laag met een structuur roller.
12 kilo lijkt me dan wel erg veel! Tenzij je een stuk of 20 kistradio's hebt
Er word op verschillende fora en bax-shop 1kg per 1,5m2 geadviseerd. Aan wesley's post te zien heeft hij bijna 1 pot gebruikt op 1 boominator? En als ik even gauw reken is dat 1,26m2 en dan gaan de woofers en panelen er nog af!
mijn 1x12" sub is 90x45x60 met mond eraf is 2,3m2 dus ok, iets minder dan 2 kg per sub, maar er moet wel genoeg opzitten!!!
dan komen daar nog 2 omnitops bij, zijn ook geen kleine jongens (gaat ook 2/3e kilo per stuk tegenaan)
dan nog m'n recente cheapass kistradio, wat uiteindelijk stiekem toch een verbeter projectje gaat worden
Dan mijn grote kistradio met sub, die heeft net niet genoeg aan 1 kilo
en dan nog wat kleintjes, en nog een paar bookshelf speakers...
Ook komt er nog een kistradio voor een vriend aan..
ik heb teveel kistradio's...
edit: dat is wel echt heel erg zuinig!! ik begin wel gewoon met een 6 kilo pot, kijken hoe ver ik kom.
[ Voor 3% gewijzigd door Carneoleon op 23-05-2014 00:29 ]
Carneolon, hebben jouw amps voldoende aan de 0.9Vrms van de minidsp?
EDIT: oneewacht, deze amp heeft geen input weerstanden, zitten in de chip ingebouwd. Was een andere amp!
Edit2: De chip heeft wel inputs om de gain in te stellen, hoogste gain is 37,6dB. Nu geen zin meer om te berekenen of dat genoeg is

[ Voor 32% gewijzigd door Carneoleon op 23-05-2014 00:50 ]
Nee, het is daadwerkelijk een notch filterTerrz schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 00:16:
[...]
Dat is meer om een frequentie (of meerdere) weg te filteren zover ik kan zien. Dat ga ik al doen met een crossover. Ik moet frequenties compenseren, eigenlijk moet ik er een soort equalizer tussen zetten denk ik?
"Baffle step compensation" komt volgens mij al meer in de buurt.
Bafflestep filter is op zich ook nodig, al kan dat door je sub vanaf 180Hz te laten spelen en de speaker die op de grond staat redelijk opgevangen worden zonder filter, of met een beetje equalizing. Die enorme piek die je creeert moet je wel weer filteren.
Wat je nodig hebt is een fullrange die:
- Speelt vanaf 180Hz (liefs 150)
- In een kleine gesloten behuizing (2L of minder lijkt me ideaal)
- Veel gebruikt wordt, en dus al een correctienetwerkje van bekend is
- Het liefst 4 ohm is
- Goed rendement
Eigenlijk een onmogelijke lijst met eisen. Zou een Visaton FR10 of FR13 niet netter in een klein gesloten behuizinkje werken? En de Monacor SP30 die hier al een paar keer wordt genoemd voor de mini boominator (wat duurder).
Ik denk dat die W3-871 het meest in de buurt komt, maar ik denk dat ook VIsaton wel wat fullranges heeft
Dit topic is gesloten.
- LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink