Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.288 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:29
Yup komt van een persoon die duidelijk niet uit de technische richting komt. Supercondensators bestaan al sinds het bestaan van de elco en is inderdaad niks nieuws, in tegenstelling tot wat het filmpje doet vermoeden. Vooral het laatste broodje aap verhaal maakt het af.
Overigens is de capaciteit hoger dan je in je verhaal doet vermoeden, het beste schakel je condensators namelijk in serie, voor een hogere capaciteit door de verhoogde spanning. Ik geloof dat het huidige design hier al gebruik van maakt. Daardoor ligt de capaciteit met 8 supercondensators al snel op het 10-voudige. Maar dan heb je het wel over condensators van €7-8 per stuk.

Laden wordt gelimiteerd door het laad IC met 10A. Wil je sneller dan dat laden zal je aan de slag moeten met een eigen ontwerp lader.

[ Voor 21% gewijzigd door wesleytjuh op 09-05-2014 19:39 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
2.8Wh delen door het verbruik van de versterker komt wel ongeveer neer op 6 uur.... Of mis ik nou iets?

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, het filter is gesoldeerd, ben er langer bezig mee geweest dan ik dacht. Uitijndelijk zo'n 1,5 uur, maar hoorbaar resultaat mag er zijn! Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/834/jzii8.jpg

1 kant met speakers heb ik ook vast gelijmt, ik kan morgen de accu plaatsen en bepalen waar de safe, lader en versterker moeten komen.
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/842/crh7b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
Tja, ik heb meer het idee dat ze iets om een supercap hebben gemaakt omdat ze iets om een supercap wouden maken, dan dat ze hebben gekeken naar wat het beste is voor de consument.. Leuk dat ie binnen 5 minuten kan opladen, maar praktisch nut?? En ik vind m toch best groot, met weinig volume..

Ik volg je verhaal van supercaps in serie niet helemaal Wesley, als je caps in serie zet daalt de capaciteit, toch? ( 1/(1/C+1/C) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Klopt vandaar dat het doorgestreept is. Ik zat even in de war met iets wat ze bij coilguns en dergelijke toepassen. Capaciteit wordt inderdaad gehalveerd als je 2 identieke caps in serie zet.
Dan nog had serie waarschijnlijk beter geweest, gezien je dan een stuk sneller kunt laden en je in combinatie met een buck converter een effiecienter systeem kunt maken waarbij je meer vrijheid in het type versterker hebt.
Yep, hetzelfde hadden ze kunnen bereiken met een dikke LiFePO4 accu, maar dan was het geen supercap geweest...

[ Voor 48% gewijzigd door wesleytjuh op 10-05-2014 10:28 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 19:42
Als ik een loodgel accu van 20 Ah wil opladen met een acculader die 1A laadstroom heeft duurt het dan 20 uur voordat hij vol is (dus met een 5A lader 4 uur)? Of is dat dom beredeneerd? Ben helaas geen elektricien

[ Voor 8% gewijzigd door Scamid op 10-05-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scamid schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 11:39:
Als ik een loodgel accu van 20 Ah wil opladen met een acculader die 1A laadstroom heeft duurt het dan 20 uur voordat hij vol is (dus met een 5A lader 4 uur)? Of is dat dom beredeneerd? Ben helaas geen elektricien
Dit klopt, maar het is verstandig om te laden met 1/10 Ah van de accu. Dus met een lader van 2Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 11:52:
[...]

Dit klopt, maar het is verstandig om te laden met 1/10 Ah van de accu. Dus met een lader van 2Ah.
Waarom is dit verstandig? Wat kan er gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Er kan helemaal niks gebeuren. 1/10 word aangeraden als laadsnelheid. Minder is alleen maar beter, nadeel is dat het laden dan langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
lutkeveld schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:54:
Er kan helemaal niks gebeuren. 1/10 word aangeraden als laadsnelheid. Minder is alleen maar beter, nadeel is dat het laden dan langer duurt.
Wat als ik een 5A lader gerbruik voor een 20Ah accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat gaat hij niet leuk vinden. Er word aangeraden om met maximaal 1/3 te laden. Dit is 1/4 en moet dus kunnen. Ik zou bij de eerste keer opladen er even bij blijven. Welke accu heb je (merk/soort)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucastronaut
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-07 08:33
Beste Tweakers,

Ik wil mijn kistradio gaan afmaken. Ik heb de kist al met ingebouwde Sony SS-TSB3 Bookshelf
Speakers (gratis gekregen, niet de perfecte speakers achteraf gezien).
Nu ben ik een echte beginner op dit gebied. Zelf dacht ik dat ik dit nog nodig heb:"
- Een (gel)accu
- Een versterker (TA2024 zat ik aan te denken)

Wat heb ik nog meer nodig, en welke accu/versterker raden jullie mij aan? Ik weet niet of deze wel goed bij mijn speakers passen enzovoorts.

Mvg,

Lucastronaut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat heb je dan goed gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucastronaut
Heb ik niet ook een druppellader en voltmeter nodig? En iets om een 3.5 mm jack op de versterker te solderen?

En is de versterker passend voor mijn speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
lutkeveld schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:10:
Dat gaat hij niet leuk vinden. Er word aangeraden om met maximaal 1/3 te laden. Dit is 1/4 en moet dus kunnen. Ik zou bij de eerste keer opladen er even bij blijven. Welke accu heb je (merk/soort)?
Ik zag op accusafe verschillende laders staan daarom dat ik daar over dacht.
Ik wou dus graag deze accu: http://store.accusafe.nl/...csb-loodgel-accu-12v-20ah
met deze lader http://store.accusafe.nl/...raps-loodgel-acculader-5a

De laadtijd zou dan uit komen op 4 uur. (verhouding 1-4) Als ik een 2 A pak dan moet hij 10 uur (minder want je trekt hem nooit volledig leeg) opladen voordat de accu vol is dat vind ik te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
Lucastronaut schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:43:
[...]

Heb ik niet ook een druppellader en voltmeter nodig? En iets om een 3.5 mm jack op de versterker te solderen?

Je hebt nodig:
Speakers
versterker
Accu
Accusafe
Acculader
Eventueel een voeding
En een 3.5mm jack naar 2x tulp voor je telefoon/mp3 aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucastronaut
Scamid schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:47:
[...]

Je hebt nodig:
Speakers
versterker
Accu
Accusafe
Acculader
Eventueel een voeding
En een 3.5mm jack naar 2x tulp voor je telefoon/mp3 aan te sluiten
Speakers heb ik, past de TA2024 bij elke speakerset?
Waar is de voeding voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
Lucastronaut schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:49:
[...]

Speakers heb ik, past de TA2024 bij elke speakerset?
Waar is de voeding voor?
Aangezien je 4 ohm's speakers hebt is dit geen probleem.

Met de voeding kan je muziek luisteren tijdens het opladen van je accu. Als je deze functie niet wilt hoef je geen voeding aan te schaffen.

[ Voor 28% gewijzigd door Scamid op 10-05-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
[...]

Maak eens een lijst van wat je wilt en wat je daarvoor nodig denkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Scamid schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:07:
[...]

Wat als ik een 5A lader gerbruik voor een 20Ah accu?
Dit is wat op het randje. Het absolute maximum is 1/3x de capaciteit, dat is dus 6.66A. Maar daarbij geeft de fabrikant ook op dat de temperatuur onder een bepaalde maximum moet zijn en de afzuiging in orde moet zijn. In een radio die in een afgesloten behuizing zit met de volle zon erop is dat dus niet zo'n goed idee. 5A is wel wat lager, en zou dus moeten kunnen, maar is echt wel het maximum wat ik zou aanraden, het zal sowieso de levensduur deels verkorten.
Lucastronaut schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:11:
Beste Tweakers,

Ik wil mijn kistradio gaan afmaken. Ik heb de kist al met ingebouwde Sony SS-TSB3 Bookshelf
Speakers (gratis gekregen, niet de perfecte speakers achteraf gezien).
Nu ben ik een echte beginner op dit gebied. Zelf dacht ik dat ik dit nog nodig heb:"
- Een (gel)accu
- Een versterker (TA2024 zat ik aan te denken)

Wat heb ik nog meer nodig, en welke accu/versterker raden jullie mij aan? Ik weet niet of deze wel goed bij mijn speakers passen enzovoorts.

Mvg,

Lucastronaut
Yep, een basissysteem bestaat uit een accu + versterker + speakers. Uiteraard heb je verder dan nog een lader nodig om je accu weer te kunnen laden en je hebt altijd een vorm van bescherming nodig. Dat kan een voltmeter of AccuSafe zijn.
Als je een voltmeter gebruikt vergeet dan niet een schakelaar er tussen te plaatsen zodat je voltmeter niet altijd aan staan. En vergeet ook geen hoofdschakelaar tussen de accu en de rest van je systeem, je wilt het natuurlijk wel kunnen uitzetten :P.
Voor een 1e radio zullen die speakers prima werken, maar het zal wel wat minder hard gaan dan wat er mogelijk is. HiFi speakers zijn namelijk over het algemeen 8 ohm, waardoor je ongeveer het halve vermogen hebt ten opzichte van autospeaker met bijvoorbeeld 4 ohm. Wel zal de klank en vaak de bass uit zo'n kistje als jij hebt vaak goed zijn.
Scamid schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:45:
[...]

Ik zag op accusafe verschillende laders staan daarom dat ik daar over dacht.
Ik wou dus graag deze accu: http://store.accusafe.nl/...csb-loodgel-accu-12v-20ah
met deze lader http://store.accusafe.nl/...raps-loodgel-acculader-5a

De laadtijd zou dan uit komen op 4 uur. (verhouding 1-4) Als ik een 2 A pak dan moet hij 10 uur (minder want je trekt hem nooit volledig leeg) opladen voordat de accu vol is dat vind ik te lang.
Met de 2A lader zit je inderdaad minstens op 10uur. Als de accu vol raakt neemt de laadstroom namelijk af, waardoor het laatste gedeelte nog wat langer duurt.
Hetzelfde geldt voor de 5A lader, in het begin zal deze een stuk sneller lader maar naar mate de accu vol raakt neemt de laadstroom af, en zal in dit geval het laatste stukje laden wellicht net zolang duren als de rest van het laadproces.
[...]

De meeste klasse-D versterkers die in kistradio's gebruikt worden maken gebruik van de zogenaamde JST connector. Bij elke versterker wordt ook een bijhorend kabeltje met een JST connecter eraan geleverd. Op deze kabel soldeer je dan aan het uiteinde een 3.5mm socket (welke je weer in de buitenkant van je radio monteerd) en met de JST connector prik je hem dan zo in de versterker

Zie ook hier voor verschillende basisschema's voor verschillende toepassingen. Het meest gebruikte systeem is denk ik toch wel deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.accusafe.nl/wp-content/uploads/2012/04/compleetsysteem.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
Ik ben vandaag enthousiast begonnen aan mijn eerste kratradio en heb nu al een probleem. Ik heb deze week mijn ta2024 binnengekregen en direct even de mod gedaan. Daarna getest of alles nog werkte, speakers eraan, voeding en iphone en alles deed het perfect.

Vandaag dus mijn uitgedacht schema in elkaar zetten, maar toen ging het mis. Kreeg geen geluid meer uit de speakers. Alles nameten en wat blijkt als ik de voeding meet met mijn multimeter dan krijg ik bij de TA2024 een voltage van +\- 3,5 en als ik de draden zelf meet krijg ik +\- 11 volt. Is het normaal als je de klemmen bij de TA2024 meet dat het voltage lager is ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nee dat klinkt als kortsluiting of een slechte verbinding. Meet je echt op de voedingsingang van je TA2024 3.5V? Wat zit verder tussen de accu en TA2024? Kan het zijn dat je het verkeerd gemeten hebt?

Vandaag even de hele Boominator netjes geschuurt en een radius aan de hoeken gefreesd, geheel is gigantisch strak nu. Helemaal naadloos :).
Beetje zonde eigenlijk dus dat deze Boominator een Warnex laag gaat krijgen, maar ik wilde deze Boominator helemaal "hufterproof" hebben en dan moet er wel Warnex op eigenlijk.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_6391_zps988f4c61.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/tweakerspreview_zps08b65589.jpg
Inmiddels zit er een witte grondlaag op, daarna nog een zwarte laag (of twee) en dan uiteindelijk de warnex.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_6443_zps653d6787.jpg
Ik heb er expres voor gekozen om een zwarte normale laag onder de warnex te doen, zodat bij eventuele beschadigingen aan de warnex laag geen houtkleur eronder doorlaat. Verder zijn sommige delen zoals de handvatten beter geschikt voor normale lak dan warnex.

[ Voor 71% gewijzigd door wesleytjuh op 10-05-2014 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucastronaut
lutkeveld schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 14:11:
[...]

Maak eens een lijst van wat je wilt en wat je daarvoor nodig denkt te hebben.
Ik wil gewoon een kistradio voor huis-, tuin- en keukengebruik. Speakers en kist heb ik al.

Ik denk dat ik het volgende nodig heb:
-Versterker
-Accu
-Acculader
-Accusafe

Voeding en ledverlichting vind ik overbodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Daarmee kom je inderdaad een heel eind. Wil je de Acculader permanent inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucastronaut
wesleytjuh schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 19:47:
Daarmee kom je inderdaad een heel eind. Wil je de Acculader permanent inbouwen?
Wat zijn daar de voor/nadelen van?
En een schakelaar heb ik natuurlijk ook nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Is aan je zelf en kun je in principe simpel bedenken:
Voordelen ingebouwd:
- Altijd een lader bij de hand
- Enkel stroomkabel erin en lader, geen laadklemmen op de accu klemmen <-- minder werk
Nadelen ingebouwd:
- Lader moet aangepast worden, connectors eraf geknipt
- Kist is zwaarder, lader neemt ruimte in
- Er moet een connector aan de buiten kant van je radio waar je de lader op aansluit, en waar je een stroomstekker in kunt steken
- Veiligheid omdat je met 230V werkt
- Als lader permanent met accu verbonden zit (bv via AccuSafe) moet er een schakelaar tussen de accu om te voorkomen dat de acculader de accu leeg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucastronaut
Denk dat ik hem dan maar niet inbouw, veiligheid voor alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
Heeft er iemand ervaring met deze acculaders? kwam hem tegen op ebay.. Iets met te goed om waar te zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

http://www.ebay.com/itm/B...sh=item485736397c&vxp=mtr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verkeerde stekker, maar ziet er ook wel erg Chinees uit, ik zou toch voor een wat kwalitatief betere lader gaan dan dit. Ook ivm brandveiligheid en uberhaubt je eigen veiligheid maar ook voor de levensduur van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
wesleytjuh schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 20:06:
Verkeerde stekker, maar ziet er ook wel erg Chinees uit, ik zou toch voor een wat kwalitatief betere lader gaan dan dit. Ook ivm brandveiligheid en uberhaubt je eigen veiligheid maar ook voor de levensduur van de accu.
Stekker moest er toch van af. Maar qua veiligheid heb je wel gelijk ja. Huisbrandjes enzo..

Kwam op 160€ uit voor een accu, accusafe, lader, voeding en wat klein spul en was aan het kijken of er iets goedkoper kon, toen kwam ik die tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ze voldoen opzich wel, echt degelijk zijn ze niet. Heb een paar dagen geleden een 300mA lader van Conrad ontvangen en die voelt al stukken beter aan in vergelijking met een 1250mA lader uit China.

Voordeel van een interne lader is dat iedereen hem kan opladen met een simpel IEC snoer. Voordeel van een externe lader is dat je één (goede) lader voor meerdere projecten kan gebruiken (goedkoper dus).

Ik heb zelf de klemmen er van af gehaald en er een 5.5x2.1 DC plug aan gemaakt. Zo valt hij ook nog makkelijk door anderen te gebruiken mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
DC plug eraan is inderdaad een optie, maar ook wel wat "tricky" gezien er erg veel apparaten gebruik maken van een DC plug, maar dan om te voeden, niet om te laden. Nu is het in dit geval niet zo'n probleem gezien je niks kapot zal maken in de meeste gevallen. Maar een Powercon connector gebruiken als laadstekker is bijvoorbeeld wel een slecht idee, omdat Powercon ook gebruikt wordt om 230VAC mee te verbinden. Iemand die geen idee heeft kan dus zo je radio opblazen door er een powercon connector in te steken met 230VAC erop. Wellicht wat vergezocht, maar dat is wel iets waar je rekening mee moet houden tijdens het kiezen van je plug, of het "dummyproof" is.

Veel kun je uit China halen, maar dingen die op 230VAC werken zou ik altijd toch wat langer over nadenken, er zijn veel voorbeelden te vinden van onveilige Chinese voedingen. Het is niet voor niks dat we hier daar allemaal strenge regels voor hebben. Dat de behuizing "goed aanvoelt" wilt natuurlijk nog niks zeggen over de gebruikte componenten en of het design wel deugt.

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 11-05-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
lutkeveld schreef op zondag 11 mei 2014 @ 11:36:
Ik heb zelf de klemmen er van af gehaald en er een 5.5x2.1 DC plug aan gemaakt. Zo valt hij ook nog makkelijk door anderen te gebruiken mocht dat nodig zijn.
Die snap ik niet. Niemand heeft toch zomaar een acculader met dc aansluiting? Of hoe bedoel je het?
Je kan de accu dan toch niet met je laptop oplader opladen of wel? (mocht dat 12V zijn)

[ Voor 10% gewijzigd door Scamid op 11-05-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nope je zal ook een contra DC deel moeten hebben op je radio voor je zo'n aangepaste acculader wilt kunnen gebruiken. Je kunt niet zomaar een laptop voeding erop aansluiten, daarmee sloop je de accu door de te hoge spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De kistradio wisselt nogal eens van plek. Als hij bij iemand anders staat en hij moet opgeladen worden dan kan je de aangepaste lader meegeven. En dan zit er inderdaad een DC input op de kistradio zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door lutkeveld op 11-05-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
Heeft er iemand ervaring met deze accu's? Hebben deze wel de opgegeven cappaciteit?
Niet dat deze net zoals die blauwe packs ook maar 50% van de opgegeven waarde hebben.

http://www.ebay.com/itm/H...ain_0&hash=item43c2c2f519

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nope zelfde verhaal, al schijnen deze in verhouding wel iets meer capaciteit te hebben. De blauwe packs hadden zelfs minder dan 50% van de capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucastronaut
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Is deze niet perfect voor een kistradio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep, en daarom wordt ie ook zoveel toegepast ;)! Dat is de meest gebruikte versterker voor een kistradio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucastronaut
De advertentie heeft het over een ''bekende modificatie'' Wat houdt dit in?
En is dit een beetje goedkoop? Of kun je het ergens anders goedkoper krijgen?
Wat is de functie van de bijgeleverde kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Veel goedkoper ga je het niet vinden tenzij je het zelf van eBay aftrekt of uit China haalt.
De modificatie zorgt ervoor dat de TA2024 met een telefoon harder gaat. Zonder mod heb je een geluidsbron met een sterk uitgangssignaal zoals een computer nodig om de versterker volledig te benutten. Met mod kan je ook met een telefoon de versterker compleet benutten. Op de kabel sluit je een 3.5mm socket aan, waarop je een signaalkabel kan pluggen, die weer naar je telefoon gaat.
Overigens is dit vrij basic informatie, wat je gewoon in de startpost of met simpel google werk kunt vinden.
Let op: Dit is de modded variant. De modded variant heeft een aangepaste versterking. Tegenwoordig hebben de meeste telefoons een erg laag uitgangssignaal op de geluidsuitgang, door dit lage uitgangssignaal kan de TA2024 niet optimaal benut worden. Om deze reden passen wij de versterker aan voor meer versterking zodat ook met een moderne telefoon het maximale uit de versterker gehaald kan worden. Wij adviseren de modded variant voor de iPhone, nieuwe Samsung Galaxy (S3 en S4) en vergelijkbare telefoons. Wanneer je de versterker met een laptop gebruikt is de normale variant aangeraden.

[ Voor 48% gewijzigd door wesleytjuh op 11-05-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

wesleytjuh schreef op zondag 11 mei 2014 @ 11:44:
Veel kun je uit China halen, maar dingen die op 230VAC werken zou ik altijd toch wat langer over nadenken, er zijn veel voorbeelden te vinden van onveilige Chinese voedingen.
Heb vorig jaar nog een DX iPhone voeding zien opblazen, steekvlam eruit, stoppen eraf, gelukkig verder niks kapot of in de fik maar had toch een aardige schroeiplek op de muur van m'n vriend gemaakt.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
Korte vraag. Ik heb een bluetooth 4.0 module van sure, nu krijg ik het gevoel dat het geluid harder is als ik via bluetooth afspeel dan via hoofdtelefoon uitgang. Kan dat kloppen? Want dat zou betekenen dat ik dan mijn versterker niet hoeft te modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zeker, een telefoon heeft een wat zwakker uitgangssignaal dus je vermoeden klopt helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Nice, dat scheelt weer wat werk. De module werkt dus gelijk als een voorversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Soort van, de eindtrap heeft gewoon een wat hoger vermogen, waardoor een mod niet persee meer nodig is.

Wat een leuk klusje is dat verven ook...
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/6D909EEE-05BB-4AAD-BC50-B0EEE28A72C6_zpsdunq9zat.jpg
Afplakken, afplakken en nog meer afplakken. Schuren, ontvetten, vrijmaken van stof. Beetje verven, en begin maar weer bij het begin voor de volgende laag(al mag je gelukkig het afplakken laten zitten). :'( . We komen er wel ;).

[ Voor 67% gewijzigd door wesleytjuh op 11-05-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-10 10:10
Beste Tweakers,

Ik wil graag vier 4Ohm speakers + één 3Ohm subwoofer (100Watt) in mijn kist bouwen. Nou had ik dit in gedachte:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/6gedjm.jpg
Productlinks:
http://www.ebay.com/itm/331146532722?var=540352460274
http://www.ebay.com/itm/251474804177
http://www.ebay.com/itm/111178536413
http://www.ebay.com/itm/U...eries&hash=item5d4b0d27fb
Nou heb ik nog een aantal vragen:

1. Welke van de twee voedingen raden jullie mij aan? De pluggen passen wel op elkaar.
2. Is dit een goede amplifier? Ik wil best een 2024 halen maar daar moet ik dus weer een aparte subwoofer filter voor kopen. Nou is dat kopen niet zo'n probleem maar dat neemt veel ruimte in en dit leek mij een perfecte oplossing (ook vanwege de losse pot-meters). Een 2.1 amplifier lijkt me gewoon erg makkelijk.
3. Wat is een goede 12V bluetooth 2.1 module? Liefst bluetooth 4.0 en aptX ondersteuning. Graag merknaam/artikelnaam of ebaylink.
4. Is de AccuSafe nog nodig aangezien mijn li-ion accu al een beveiliging heeft tegen diepontlading?
5. Zijn er nog meer componenten nodig anders dan accusafe, bluetooth, kabels, aansluitingen en bedieningsknoppen?
6. Ik zal dus 2 speakers per channel gebruiken en in serie aansluiten. Zal dit in combinatie met die versterker goed gaan?
7. Mijn subwoofer is 3Ohm en zal op de aparte subwoofer channel aangesloten worden. Zal dat goed gaan?

Jullie kunnen me vast uit de brand halen. Thanks!

[ Voor 12% gewijzigd door Errieseeka op 11-05-2014 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
1) Regulated switch mode power supply oftewel closed frame voeding of ook wel industriele voeding. Veel schonere output, dus minder ruis wanneer de versterker wel aan staat maar en geen muziek speelt. Kun je ook mooi inbouwen in je radio.
2) Nee, is geen klasse-D versterker en dus enorm onzuinig, eigenlijk absoluut niet geschikt. Je kunt bij Conrad bv een erg simpel lowpass filter kopen. Wat voor subwoofer heb je? De MaxAmp is bijvoorbeeld ook beschikbaar met laagdoorlaat filter ingebouwd.
3) Sure bluetooth 4.0 with apt-x. Werkt op 12V en werkt goed.
4) Als je het echt goed wilt aanpakken wel, maar het li-ion pack heeft inderdaad ook al een beveiliging ingebouwd zitten. Echter is dit van het type "noodbeveiliging" en slaat deze dus ook eigenlijk te laat af, waardoor de cellen eigenlijk te diep ontlaadt worden. Ook is het er eigenlijk niet voor bedoeld om continu af te slaan. Maar vele gebruiken het gewoon zo, zonder echte problemen. Kwaliteit van de accu is toch al niet zo super.
5) Nope, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Alles lijk je wel te hebben, wellicht nog een volume regeling of voltmeter?
6) Kun je doen, maar dan heb je dus wel een 8 ohm belasting op je versterker, waardoor op 12V elke speaker nog maar ~4W krijgt. Dat is wat aan de lage kant (vergeleken met 15W per speaker als je gewoon een normale 4 ohm speaker op een 12V versterker aansluit).
7) Is eigenlijk iets te laag. Hierdoor zal je versterker eerder overbelast raken dan bedoelt. Of je het in de praktijk merkt is een 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
De versterker werkt op wisselspanning, dus dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ook dat nog eens :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
wesleytjuh schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 18:57:
Nee dat klinkt als kortsluiting of een slechte verbinding. Meet je echt op de voedingsingang van je TA2024 3.5V? Wat zit verder tussen de accu en TA2024? Kan het zijn dat je het verkeerd gemeten hebt?
Heb het probleem gevonden 8)7 . De led(indicators) van de voedings- en geluidbron in serie aangesloten ipv parallel dus dan is er spanningsval.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op zondag 11 mei 2014 @ 23:00:
6) Kun je doen, maar dan heb je dus wel een 8 ohm belasting op je versterker, waardoor op 12V elke speaker nog maar ~4W krijgt. Dat is wat aan de lage kant (vergeleken met 15W per speaker als je gewoon een normale 4 ohm speaker op een 12V versterker aansluit).
Nee toch? In serie krijgen componenten (indien gelijkwaardig) evenveel stroom. Totale weerstand gaat omhoog, ampere omlaag maar de resterende stroom word niet 'verdeeld'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Spanning over elke speaker wordt wel gehalveerd ;). Halve spanning, halve stroom, kwart van het vermogen.

[ Voor 89% gewijzigd door wesleytjuh op 12-05-2014 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Daling in spanning probleem is opgelost. Nu alles gesoldeerd in plaats van slecht vast geknepen faston connectoren.

Nu volgend issue. Heb de volgende ompoolbeveiliging YouTube: P-FET Reverse Voltage Polarity Protection Tutorial gemaakt. Nu is het zo dat wanneer ik de accu ompool ik een voltage zie van -6v. Heb precies dezelfde P-channel mosfet gebruikt in het filmpje. Ik zou toch verwachten dat het 0v moet zijn als het circuit omgedraaid wordt, of zit ik ernaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Waarover meet je die spanning? Heb je het schema nog een keer ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
wesleytjuh schreef op zondag 11 mei 2014 @ 23:00:
1) Regulated switch mode power supply oftewel closed frame voeding of ook wel industriele voeding. Veel schonere output, dus minder ruis wanneer de versterker wel aan staat maar en geen muziek speelt. Kun je ook mooi inbouwen in je radio.
2) Nee, is geen klasse-D versterker en dus enorm onzuinig, eigenlijk absoluut niet geschikt. Je kunt bij Conrad bv een erg simpel lowpass filter kopen. Wat voor subwoofer heb je? De MaxAmp is bijvoorbeeld ook beschikbaar met laagdoorlaat filter ingebouwd.
3) Sure bluetooth 4.0 with apt-x. Werkt op 12V en werkt goed.
4) Als je het echt goed wilt aanpakken wel, maar het li-ion pack heeft inderdaad ook al een beveiliging ingebouwd zitten. Echter is dit van het type "noodbeveiliging" en slaat deze dus ook eigenlijk te laat af, waardoor de cellen eigenlijk te diep ontlaadt worden. Ook is het er eigenlijk niet voor bedoeld om continu af te slaan. Maar vele gebruiken het gewoon zo, zonder echte problemen. Kwaliteit van de accu is toch al niet zo super.
5) Nope, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Alles lijk je wel te hebben, wellicht nog een volume regeling of voltmeter?
7) Is eigenlijk iets te laag. Hierdoor zal je versterker eerder overbelast raken dan bedoelt. Of je het in de praktijk merkt is een 2e.
1) Oké die is dus goed.
2) Ik heb een 3Ohm 100Watt enkelspoelswoofer foto1 en foto2. Zou ik een link kunnen krijgen met een versterker met ingebouwde LPF. De MaxAmp bijvoorbeeld met LPF
3) -
4) Welke accu kan ik dan beter nemen? Compactheid is belangrijk en wil hem graag kunnen kantelen.
5) -
6) Wat raad je me dan aan?
7) Zijn er dan Class D versterkers die wel goed met 3Ohm omgaan?

Bedankt voor de moeite in informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
2) http://store.accusafe.nl/...mp20-met-jst-ph-connector Die heeft een 1e orde low pass filter op 120Hz (kan elke waarde zijn in principe). Doordat het een 1e orde filter is komt er uiteraard ook nog relatief veel hoog doorheen, maar dat maakt voor een kistradio niet zoveel uit.
4) Loodgelaccu is kantelbaar, maar niet compact. Je zou kunnen kijken naar RC lipo packs. Bv bij Hobbyking. Of zelf een accupack assembleren uit LiFePO4 cellen
6) 2 versterkers of één 4-kanaalsversterker. Elke kanaal krijgt dan zijn eigen speaker
7) Niet veel, je zou het gewoon kunnen testen met een TA2020 of MaxAmp of vergelijkbaar, die geef ik het meeste kans als het om 4 ohm versterkers gaat.
Maar er zijn er dus wel die gewoon tot 2 ohm aan kunnen. Deze is bv zeer geschikt:
http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=796. Is enkel niet op voorraad, en moet je zelf in elkaar solderen. Buiten dat lijkt de support van 41Hz de laatste maanden compleet weg, en heb je daardoor dus ook geen handleidingen van de assemblage.. Die zal je dan dus even moeten googlen.

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 12-05-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

wesleytjuh schreef op maandag 12 mei 2014 @ 11:21:
Waarover meet je die spanning? Heb je het schema nog een keer ;)?
Dit schema (*zitten fouten in tekening*) waarbij ik de spannings over G en S meet. Als polariteit juist is dan wordt netjes 12v doorgestuurd, zodra ik ompool meet ik -6v. Gaat om deze mosfet

[ Voor 8% gewijzigd door AOC op 12-05-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Mc55 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 23:02:
[...]

De versterker werkt op wisselspanning, dus dat gaat niet werken.
De gelijkrichter valt te omzeilen. Bij andere bordjes gaat dat nog makkelijker, daar zit een PBL405 bruggelijkrichter op in SIP vorm. Als je die er uit haalt kan je in de linker en rechter gaatjes DC aansluiten. Dan alsnog is het een klasse AB versterker en dus niet geschikt voor een kistradio.
4) Loodgelaccu is kantelbaar, maar niet compact. Je zou kunnen kijken naar RC lipo packs. Bv bij Hobbyking. Of zelf een accupack assembleren uit LiFePO4 cellen
Het zelf assembleren van een LiFePO4 pack lijkt mij iets te hoog gegrepen voor een beginner. Maarja, alles valt te leren. Kost alleen wat tijd ;)

Een RC lipo pack daarentegen lijkt mij inderdaad wel geschikt. Laden is erg makkelijk, je kan praktisch niks verkeerd doen. Verschil met de chinese packs is dat deze wel gebalanceerd kan laden maar geen protectiecircuit hebben. Externe protectie is dus een must, of het nou in de vorm van een alarmpje is of een accusafe achtig printje.
Is enkel niet op voorraad,
In het donatieprogramma van Zelfbouwaudio.nl is er eentje beschikbaar voor 30 euro. Klik

Er zijn ook zat bordjes op Ebay waar de chip aan de zijkant zit. Thermische tape/niet geleidende koelpasta er tussen en een grote heatsink er tegen aan d:)b

Tenminste, de optie voor goede koeling is toch wat een TA2020 geschikt maakt voor 2ohm belastingen, of zijn er nog andere factoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasgroesbeek
  • Laatst online: 28-06-2022
Hoi ik ben thomas nieuw op t forum maar al jaren actief bij waterscouting en zodoende ook met radiokisten.in de foto's m n derde radiokist.ben er al een tijd mee bezig heb m vorig jaar voor de zomervakantie gebouwd en ben nu aan t upgraden(nieuwe subs komen nog en tevens nieuwe sub amp)(nieuwe tweeters zitten er al in alleen nog afwerken).
Het deksel kan scharnieren zodat de radio en het vakje voor telefoons,cd's,etc. beschermd is.
Qua apparatuur:Pioneer DEH-1500UBG autoradio,Marquant MCA-200 asl sub versterker(de autoradio heeft uitgebreide instellingen om de rca poorten aan de achterkant te gebruiken als sub kanaal)
Front speakers zijn uit een sony 3 weg systeempje alleen tweeters waren beschadigd dus vervangen voor speakertjes uit n oud sounddock wel scheidings condensator erbij natuurlijk) en die bovenste twee waren al voor inbouw kapot maarja.....
Verder.Hij is een keer van m n fiets af gestuiterd |:( helaas toen was het deksel afgebroken en de voorste grills beschadigd maar dat is al gedeeltelijk gefikst alleen de linker gril nog verven.en ohja de hele kist is bekleed met speakervilt.
Ik hoop op veel leuke /handige reacties en tips! thnks
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/33kyy53.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1z5rnsi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/11toi29.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op maandag 12 mei 2014 @ 16:16:
[...]

De gelijkrichter valt te omzeilen. Bij andere bordjes gaat dat nog makkelijker, daar zit een PBL405 bruggelijkrichter op in SIP vorm. Als je die er uit haalt kan je in de linker en rechter gaatjes DC aansluiten. Dan alsnog is het een klasse AB versterker en dus niet geschikt voor een kistradio.

[...]

Het zelf assembleren van een LiFePO4 pack lijkt mij iets te hoog gegrepen voor een beginner. Maarja, alles valt te leren. Kost alleen wat tijd ;)

Een RC lipo pack daarentegen lijkt mij inderdaad wel geschikt. Laden is erg makkelijk, je kan praktisch niks verkeerd doen. Verschil met de chinese packs is dat deze wel gebalanceerd kan laden maar geen protectiecircuit hebben. Externe protectie is dus een must, of het nou in de vorm van een alarmpje is of een accusafe achtig printje.

[...]

In het donatieprogramma van Zelfbouwaudio.nl is er eentje beschikbaar voor 30 euro. Klik
Nope, gaat daar om een AMP6, die vind <4 ohm ook niet zo leuk. De amp9 wel.
Er zijn ook zat bordjes op Ebay waar de chip aan de zijkant zit. Thermische tape/niet geleidende koelpasta er tussen en een grote heatsink er tegen aan d:)b

Tenminste, de optie voor goede koeling is toch wat een TA2020 geschikt maakt voor 2ohm belastingen, of zijn er nog andere factoren?
Nope, door de lage weerstand wordt de stroom door de fets simpelweg te hoog, waardoor de versterker zichzelf uitschakelt of defect raakt. Temperatuur in bedwang houden helpt tot in zekere mate maar zorgt er zeker niet voor dat je een 4 ohm versterker als 2 ohm versterker kunt gebruiken.

Ik bedenk met net dat een andere goede optie als accu zo'n LiFePO4 accu in een loodaccu behuizing is. Die worden steeds goedkoper en kun je geloof inmiddels voor zo'n €100 uit China halen, even groot als een 7Ah accu, maar een stuk lichter en vaak een grotere capaciteit dan 7Ah (bv 9Ah).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:06
Voor een kistje voor een voetbal team ben ik op zoek naar leuke speakers ( met een gemodde ta2024 )
Doel is om in de kleedkamer en af en toe bij het veld gebruikt te worden, nu is het natuurlijk wel de bedoeling dat het over het gehele veld te horen is!
( te horen, hoeft dus niet op oorlogssterkte!)

Nu zat ik eerst te kijken naar een leuk setje 8'' visaton speakers welke ik zelf ook gebruik, echter moet het wel betaalbaar blijven ( zo goedkoop mogelijk ). Dus ben ik nu maar op zoek naar een setje tweedehands auto speakers.

Ben ik hierbij nu beter af met een setje 6x9 speakers ( bijv. jbl gto ) of met een setje 17cm speakers?

[ Voor 4% gewijzigd door Koen g op 12-05-2014 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op maandag 12 mei 2014 @ 19:25:
[...]
Nope, door de lage weerstand wordt de stroom door de fets simpelweg te hoog, waardoor de versterker zichzelf uitschakelt of defect raakt. Temperatuur in bedwang houden helpt tot in zekere mate maar zorgt er zeker niet voor dat je een 4 ohm versterker als 2 ohm versterker kunt gebruiken.
Ik bedoelde meer in vergelijking met een TA2024 en MaxAmp. De TA2020 is nou eenmaal niet bedoeld voor 2 ohm maar lijkt mij wel de meest geschikte kandidaat in zijn categorie.

De maxamp kan wel sinken via de PCB maar dat lijkt mij alsnog minder hitteafvoer te hebben dan een complete heatsink.

Zo'n kant en klare 9ah LiFePO4 accu is ook een optie ja. Dezelfde grootte als een 7ah lood accu (UB1280) en je kan hem (bijna) op dezelfde manier gebruiken. Alleen een speciale lader is wel aan te raden om de laatste 20% nog te gebruiken.
Koen g schreef op maandag 12 mei 2014 @ 19:28:
Doel is om in de kleedkamer en af en toe bij het veld gebruikt te worden, nu is het natuurlijk wel de bedoeling dat het over het gehele veld te horen is!
Dan zit je al snel op een Halfinator. Een voetbalveld vullen met geluid is nog al een opdracht, dat ga je niet kunnen doen met een stel autospeakers in een willekeurige behuizing.

[ Voor 4% gewijzigd door lutkeveld op 12-05-2014 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
f
lutkeveld schreef op maandag 12 mei 2014 @ 19:37:
[...]

Ik bedoelde meer in vergelijking met een TA2024 en MaxAmp. De TA2020 is nou eenmaal niet bedoeld voor 2 ohm maar lijkt mij wel de meest geschikte kandidaat in zijn categorie.

De maxamp kan wel sinken via de PCB maar dat lijkt mij alsnog minder hitteafvoer te hebben dan een complete heatsink.

Zo'n kant en klare 9ah LiFePO4 accu is ook een optie ja. Dezelfde grootte als een 7ah lood accu (UB1280) en je kan hem (bijna) op dezelfde manier gebruiken. Alleen een speciale lader is wel aan te raden om de laatste 20% nog te gebruiken.

[...]

Dan zit je al snel op een Halfinator. Een voetbalveld vullen met geluid is nog al een opdracht, dat ga je niet kunnen doen met een stel autospeakers in een willekeurige behuizing.
Yep, TA2024 valt dan eigenlijk af, MaxAmp of TA2020 zou je kunnen proberen.
Vergeet niet dat de MaxAmp de gehele onderkant en deels boven gebruikt en bestaat uit 70µM koper. Verder is de thermalpad gesoldeerd aan de onderkant want een veel betere warmteoverdracht verzorgt dan een oversized koelblok. Je kunt een koelblok wel erg groot maken, maar er komt een punt waarop groter maken geen nut meer heeft, meer warmte zal er dan simpelweg niet afgevoerd worden.

Zie de volgende foto's :
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/FLIR0046_zps83043208.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/FLIR0045_zpsc8504742.jpg
Was met een 1kHz toon op vol volume, 14VDC en 3,9 ohm weerstanden (niet inductief dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik had een vraagje :)
Hoeveel watt moet een voeding zijn voor de tk2050? (2kanaals) (24V)

En raden jullie aan om dan nog een elco parralel te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41
Iemand enig idee of dit miss een mooie 2.1 versterker board is?

klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BiggyBossB schreef op maandag 12 mei 2014 @ 20:03:
Iemand enig idee of dit miss een mooie 2.1 versterker board is?

klik
Het 2.1 geluid zal waarschijnlijk prima weergeven worden door deze versterker. Hij zal alleen niet zo hard gaan op 12V, op 12V levert deze versterker maximaal 6w rms per kanaal. Op 24V krijg je wel het maximaal gegeven watt eruit.
Je kan beter een maxamp of een ta2024 kopen en de subwoofer die je wilt aansluiten filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
Iemand ervaring met het meenemen van een kistradio met het vliegtuig? Doet de douane niet moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Het enigste waar ze moeilijk over kunnen doen is de accu.

KLM:
Verboden voorwerpen:

-zuren en alkalies, zoals 'natte' batterijen die kunnen lekken. Losse lithium-batterijen, zoals oplaadbare lithium-batterijen en AA lithium-batterijen voor laptops en dvd-spelers, mogen alleen als handbagage worden vervoerd. Reservebatterijen moeten in de originele verpakking zijn verpakt. Als deze verpakking niet langer aanwezig is, dient u de contactpunten van de batterij te isoleren door ze met tape te bedekken en iedere batterij in een losse plastic zak te verpakken
Ook ergens gelezen dat er niet meer dan 100Wh aan lithium ion mee mag. Gel-accu's mogen denk ik wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Gel is niet nat, minder dan 100Wh dus lijkt me inderdaad te mogen dan? Met afgeplakte contactpunten etc dan. LiFePO4 accu's mogen nog wel verzonden worden, indien strikte verpakking en UN approved. Maar hoe dat weer in handbagage of iets dergelijks zit, geen idee :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Marijnsp schreef op maandag 12 mei 2014 @ 19:46:
Ik had een vraagje :)
Hoeveel watt moet een voeding zijn voor de tk2050? (2kanaals) (24V)

En raden jullie aan om dan nog een elco parralel te zetten?
Zou 4 amphere genoeg zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nee, ik zou voor iets van 10A gaan. Elco is niet nodig bij een voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Hamm tegenvaller, kon namelijk een 6A op de kop tikken voor 20 euro :p

Nog even door zoeken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dan kan je beter 10A voor 15 euro halen ;p

http://www.ebay.com/itm/U...ain_0&hash=item4d1bbfa61e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik heb zelf inderdaad zo'n 4A gemiddeld gemeten met een TK2050 en 2 speakers aangesloten. Met 4 speakers dus zo'n 8A gemiddeld. Bedenk wel dat de TK2050 graag een hoog ingangssignaal wilt, en indien volledig aangestuurd het verbruik dus nog wat hoger kan liggen. Degelijke 10A voeding zou wel genoeg moeten zijn, ook om de piekjes op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
zou zo een ebay voeding ongeveer de zelfde kwaliteit zijn als een meanwell? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nee :P. Wellicht is het slim om een wat hoger vermogen te nemen, als marge.

[ Voor 85% gewijzigd door wesleytjuh op 13-05-2014 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Maar he zei dat je 4A gemiddeld gemeten had... Dus in principe zou ik ook een meanwell kunnen kopen van 150 watt en een paar mooie elcos er achter hangen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Oh, 2 kanaals inderdaad. Dan zou ik iets van 6.5A (150W), dat moet wel voldoende zijn op 24V tenzij je een erg hoog ingangssignaal aanbied (waardoor de versterker ook gaat vervormen uiteindelijk). Als je een beetje degelijke neemt moet dat genoeg zijn, bij een Chinees zou ik kijken naar een 200W variant oftewel zo'n 8.3A.

Elco's maken een voeding overigens niet sterker of wat dan ook. Elco's zijn enkel nuttig bij bijvoorbeeld accu's die dippen onder hoge belasting, de elco stabiliseert de spanning dan. Een (goede) voeding zit al vol met elco's die in ieder geval van voldoende capaciteit zijn om het geclaimde vermogen te stabiliseren.

[ Voor 33% gewijzigd door wesleytjuh op 13-05-2014 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Ik schrok al een beetje van de 10A, ik ga dan voor een meanwell 150watt (kost nu via een kennis 20 euro)

En voor de zekerheid zal ik er denk een of meerdere Elco(s) achter zetten.

Bedankt voor t advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Wat je zegt klopt, kan je die industriële voedingen eigenlijk parralel zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrstein
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05-2024

Harrstein

show me ya caffëine

Sinds het afborrelen van mijn Brandkratje met ta2024 en el cheapo ovaaltjes in het prinses magrietkanaal ben ik een beetje radiokistloos.

Nouja dat lieg ik wan tik heb nogsteeds mn rode hompbox. Maar die is nou niet echt mobiel te noemen.
Dus ben ik maar eens aan de slag gegaan om een nieuwe te bouwen.

Speakers word een setje jbl gt5 963 die ik voor 20 ekkies van marktplaats heb gerukt.
De versterker is de standaard chinabay tk2050 die gevoed word door een 30v boostconverter die ook van chinabay.
Sap komt van een 17ah gelaccu die uit een oude ups komt. Is niet de beste meer maar heeft nog genoeg capaciteit.

Anyhow, ben vandaag maar eens wat aan het zagen en schroeven gegaan.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/L9MBdR7l.jpg
deel van het bouwwerk in elkaar

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GivD5L4l.jpg
Verder in elkaar en even snel met de bandschuurmachine over gegaan

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WQ9bHt9l.jpg
Fototje van de electronica die ik toch echt fantastisch klein vind.

Kleurtje ben ik nog niet over uit. waarschijnlijk donkerblauw of groen.
ook komen er nog 2x 10L kamers in voor de speakers, wat net een Qtc onder de 1.2 zou moeten geven

Where's my !@#$% booze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
@harrstein Denk je dat je boostconverter krachtig genoeg is?

Want hij ziet er niet echt super krachtig uit. :)

Ik heb vandaag mijn voeding voor de tk2050 opgehaald wat een gevaarte:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2q3nako.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door [m]engineer op 14-05-2014 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrstein

Harrstein

show me ya caffëine

@Marijnsp

ebay

volgens de advertentie is hij 4a. ookal wil ik niet weten wat de ripple is bij die stroom. mocht het ellende geven dan kan ik hem altijd uitwisselen voor iets zwaarders

Where's my !@#$% booze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Marijnsp schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:22:
@harrstein Denk je dat je boostconverter krachtig genoeg is?
Want hij ziet er niet echt super krachtig uit. :)
Dat komt waarschijnlijk omdat dat de versterker is :P Tenminste, die chip lijkt erg op een TK2050. En meer dan 2 inputs op een DC-DC converter? Nog niet zo vaak gezien ;p

@harrstein, haal snel een grotere. Ik kan je verzekeren dat deze het niet leuk gaat vinden om een TK2050 te voeden.

[ Voor 13% gewijzigd door lutkeveld op 14-05-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het zijn twee prints op die foto he?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrstein

Harrstein

show me ya caffëine

lutkeveld schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:47:
[...]

Dat komt waarschijnlijk omdat dat de versterker is :P Tenminste, die chip lijkt erg op een TK2050. En meer dan 2 inputs op een DC-DC converter? Nog niet zo vaak gezien ;p

@harrstein, haal snel een grotere. Ik kan je verzekeren dat deze het niet leuk gaat vinden om een TK2050 te voeden.
kleine ding ernaast is de boost converter

ik hang hem binnenkort wel even aan een load en een scope om te checken wat hij doet. (moet nog een snel genoege scope vinden aangezien hij schakelt op 400khz)

em mocht het echt een ramp worden hang ik er een 2de accu naast en ga ik op 24v draaien

[ Voor 21% gewijzigd door Harrstein op 14-05-2014 21:54 ]

Where's my !@#$% booze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Owh hehe. Vond het al zo'n aparte PCB vorm ;p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrstein

Harrstein

show me ya caffëine

Als ik even een paar standaard power electronica berekeningen er op los laat en componenten ga terug rekenen kom ik uit op een Uripple van 0.05V bij 100w uit en een Iripple van 0.06A

dit allen door de best wel hoge schakelfrequentie. de meeste boostconverters hangen rond de 100khz

Where's my !@#$% booze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat kun je niet zomaar stellen. Tegenwoordig heb je DC/DC die in de Mhz range werken. Het is maar net waar je waarde aan hecht. Efficientie, formaat of kosten.

Vind je resultaten bijzonder optimistisch, zal me niks verbazen als de werkelijkheid een stuk anders uitpakt. Ga er niet vanuit dat de elco's bijzonder low-esr zijn en dat zelf het gebruikte IC een echte is, grote kans dat het een fake is met onder andere hogere RDSons en andere narigheden.

[ Voor 48% gewijzigd door wesleytjuh op 14-05-2014 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrstein

Harrstein

show me ya caffëine

Nouja er van uit gaande dat je een echt hoge efficentie wilt hebben moet je toch wat lager gaan zitten dan in de megahertzen. gewoon omdat je switchinglosses dan significant beginnen te worden. uiteraard valt dit deels te compenseren door bijv je diode te vervangen door een mosfet of de mosfets vervangen door GaNfets en dergelijke (welke trouwens je EMC niet ten goede komen). maar dit zijn uitstel middelen. je switching losses komen gewoon terug bij een hogere freq

maar dat terzijde dit gerät richt zich dus duidelijk op een lage BOM en dat is hem gelukt.

Ik ben zeer benieuwd of de cijfers een beetje kloppen met wat hij werkelijk doet als ik hem naameet

[ Voor 7% gewijzigd door Harrstein op 14-05-2014 22:51 ]

Where's my !@#$% booze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep, zoals ik zei, je kunt niet en kiezen voor het hoogste rendement en het kleinste formaat en de laagste kosten. Hogere frequentie komt nu eenmaal met een hoger verlies, ookal pas je synchronous rectification en andere trucjes toe. Maargoed de techniek staat niet stil en inmiddels is >95% prima mogelijk, ook op hoge frequenties. Dat is echter bij lange na niet de goedkoopste weg, waar duidelijk wel de nadruk op ligt bij al die eBay DC/DC converters. Hoge switching frequentie of niet, de kans is groot dat ze EMC technisch alles behalve goed in orde zitten.

Ben benieuwd naar je testresultaten in ieder geval :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Het is al weer een tijdje geleden dat ik het heb moeten leren, maar de switch limit is 4A, dat betekend dan toch niet dat ie daadwerkelijk 4A over z'n spanningsbereik kan leveren?

Ik zou intuïtief eerder zeggen dat dat dan de maximale ingangsstroom is, met 4A op 12V is dat 48W.

Als ik vervolgens de datasheet bekijk lijkt dat vrij correct, figuur 4, typical application circuit laat zien: 18,5V, 2,5A aan de uitgang.. Iets minder dan 48W...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Als de switch limit inderdaad 4A is (had geen eBay link of wat dan ook bekeken) is dat dan direct ook je max, waar je onder wilt blijven. Gaat niet genoeg zijn vrees ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrstein

Harrstein

show me ya caffëine

Ah ja Isw, die was ik even vergeten. als ik die als upper limit aanhoud dan kom ik aan op een max uitgang van ong 1.6A. En dat bevestigt mijn vermoede dat ik iets totaal over het hoofd had gezien.

dus ja terug naar de ebaai en koekeloeren.

ga he nogsteeds testen. aangezien ik nog ergen een halfbrakke boost converter tot 24v 80w in een laai vond. dus mooi 24v testje

Edit: heb deze of deze op het oog. beide lijken qua opbouw veel op elkaar. maar de 1ste heeft ingangs caps. en beiden hebben een Isw van plusminus 16A

[ Voor 35% gewijzigd door Harrstein op 15-05-2014 07:30 ]

Where's my !@#$% booze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
ik heb die 2e gebruikt voor mijn tk2050, doet het perfect! (hint: niet de spanning te hoog opvoeren, dan komen er vonkjes uit je versterker!!! :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:28
Harrstein schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 20:10:

ook komen er nog 2x 10L kamers in voor de speakers, wat net een Qtc onder de 1.2 zou moeten geven
Zijn de parameters bekend voor deze speakers dan? En wat heb je kunnen berekenen? Ik heb zelf (plaatje!)een soortgelijke kist gemaakt met een setje pioneer ovaaltjes als speakers. De speakers hebben echter geen kamers, maar zitten gewoon "los" in de behuizing.

Er komt wel een goede bak lawaai uit, maar de lagen tonen (knallende bas :+) mij tegen. Ik gebruik mijn kist voornamelijk buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrstein

Harrstein

show me ya caffëine

Heb de blauwe besteld (ziet er iets meer solide uit)

ook heb ik de twee boost cons getest tot 1.5 a op 24v, scopebeelden gooi ik straks online

@Terrz
het JBL setje heeft gewoon de specs bekend
zie datasheet van de shop

ik zou eigelijk grotere kamers moeten gebruiken. maar vind de kist nu al aan de grote kant

Where's my !@#$% booze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:28
Harrstein schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:36:
Heb de blauwe besteld (ziet er iets meer solide uit)

ook heb ik de twee boost cons getest tot 1.5 a op 24v, scopebeelden gooi ik straks online

@Terrz
het JBL setje heeft gewoon de specs bekend
zie datasheet van de shop

ik zou eigelijk grotere kamers moeten gebruiken. maar vind de kist nu al aan de grote kant
Hoeveel liter per speaker zou optimaal zijn dan? En is porten niet een optie? Anders scoor ik ook een setje van deze speakers :)

Mijn huidige formaat is 50 x 30 x 30 cm geloof ik, wat voor afmetingen heeft jouw kist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Terrz schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:10:
[...]
En is porten niet een optie?
Dat is bijna nooit het geval bij autospeakers (subwoofers uitgezonderd). Ze zijn ontworpen om goed te presteren in een autodeur van +/-50 liter. En wie poort er nou een autodeur? :+

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink