Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.289 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:29
Nope is een wat afwijkende maat. De woofer zelf is 8" maar de rand is wat breder dan normaal. Als 10" niet past op je behuizing moet je zelf iets fabriceren ben ik bang.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xm0ur3r
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:31
Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier, ik heb zelf al een krat gebouwd maar wil de autoradio vervangen (dat is op het moment de versterker, maar die zuigt teveel stroom natuurlijk) voor een amplifier boardje. Nu heb ik er 2 speakertjes, een subwoofer en een tweeter inzitten. Die tweeter hoeft voor mij niet persee maar die sub en die speakers wil ik er graag inhouden. Nu word er in de inleiding verteld dat de TK2050 class D 2x 50 watt heeft en 1x 100w voor subwoofer. Maar als ik dat nakijk op ebay en op dx.com waar hij ook te vinden is, zie ik er gewoon staan 4x 100watt en vind ik nergens iets terug over dat hij 1x100w met low-pass filter heeft.

Dit zijn de linkjes:
http://www.ebay.com/itm/4...nents&hash=item51b941766b

http://www.dx.com/p/4-x-1...lifier-board-black-204167

Mochten dat niet de goede zijn, zouden jullie mij dan kunnen helpen met de juiste serie?
Het hoeft niet zo een hoog wattage te zijn 50w is ook genoeg. Het liefst heb ik gewoon een boardje dat 2 speakertjes ondersteunt, 1 sub en een tweeter. En anders gewoon 2.1.

Misschien dat dit een beginnersvraag is, mijn excuses! Mijn kennis hiervan is nog bizar weinig, heb alles geprobeerd door te lezen maar kon nergens vinden wat ik zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Welke speakers heb je? Je kan een TPA3123 bordje kopen op ebay, eventueel met een DC-DC printje om het maximale er uit te halen. Kost samen iets van 20 euro. Voorbeeld:
-AMP
-DC-DC

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xm0ur3r
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:31
Aha! Dat voldoet perfect denk ik, dankjewel ik hou jullie op de hoogte als hij binnen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
Even voor de duidelijkheid, die versterker is bedoeld voor 4 ohm speakers en een 8 ohms sub. Als jouw sub 4 ohm is gaat de versterker dat niet aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
"The subwoofer is recommended to use 8 ohm speakers, if use 4 ohm speakers, then recommended power supply voltage will be less than 20V"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Jup, kun je doen.. Met als nadeel dat je nog maar de helft van het vermogen beschikbaar hebt. (voor zowel sub als speakers) Uiteraard maar 3dB, dus nauwelijks merkbaar.

Edit: niet helemaal waar, op 20V kan de sub kan dan nogsteeds evenveel vermogen krijgen. Helaas zal de versterker alsnog te heet worden.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa3123d2.pdf

figuur 20. 10%THD geeft een maximaal vermogen van 50W in 8 ohm.
Dit geeft een stroom van sqrt(50/8) = 2,5A uit de output.

20V maakt er 28W in 8 ohm van, dat is dus 56W in 4 ohm.
Dit geeft een stroom van sqrt(56/4) = 3,75A uit de output.

(3,75/2,5)^2 = 2,25x zoveel warmte ontwikkeling.

Om dezelfde uitgangsstroom te houden zou je niet meer dan 25W aan de sub moeten geven.

En nu weer terug naar de praktijk, als je er voor zorgt dat de versterker niet clipt, zal het vast wel goedkomen.

[ Voor 67% gewijzigd door Carneoleon op 29-04-2014 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 21:02
Ziet eruit als een prima versterker voor een 2.1 toepassing. :) Ik weet alleen niet hoe de 'subwoofer' en de 'tweeter' output gefilterd zijn. Ik neem aan dat de drie draaiknoppen volume, bass, treble zijn, maar duidelijk is het niet. Tenminste niet zo duidelijk als bijvoorbeeld deze:

http://hifimediy.com/inde...uct/product&product_id=64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kezand
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 11:34
Hallo mensen,

Na jaren lang fan van deze topic te zijn en het aankomende festivalseizoen toch maar besloten om mijn eerste kistradio te maken.

Waar moet het voor mij aan voldoen.
  • Robuust
  • Makkelijk mee te nemen
  • Moet 4 dagen festival kunnen overleven
  • Moet telefoons kunnen opladen
  • Mobiel Wifi point hebben
Ik ben toen op markplaats voor een paar tientjes een 2e hands flightcasetje tegengekomen en maar gelijk opgehaald

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img835/1205/6hz5p.jpg

Mijn opstelling voor de kistradio wou ik er zo laten uit zien
  • 4x 17cm Pioneer TS-G1722i
  • Sure TK2050 4x100W RMS versterker of 2 maal Maxamp20
  • AccuSafe V3,5
  • 2x Loodgel accu 12V 20Ah
  • Acculader
  • Instelbare Industriële voeding 230V-12V 8.5A
  • Huawei E5776s-32 deze heeft al een accu van zichzelf.
  • 10 ledlichtjes ( je wilt toch een beetje licht 's avonds)
  • 1 of meerdere 12V naar 5V USB voeding (1000mA)
Ik heb er gelijk in Sketchup een 3d model van gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img843/9833/9boj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img841/241/r32d.jpg

Gewicht is op zich geen probleem. Hoeveel telefoons denken jullie dat ik hier mee op kan laden?
Wat vinden jullie van de speakers? Is dit een goede opstelling of kan ik beter een andere opzet kiezen.
Welke acculader zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Met de TK2050 op 24V (ik neem aan dat de 2 accu's dan in serie gaan) haal je geen 100W, maar wat minder. Wat een goed iets is. Die speakers zijn 40W nominaal, dus je zou ze kunnen "opblazen". Al is de kans ook erg groot dat ze stuk gaan door overexcursie met zo'n grote kast en zoveel vermogen.

Gezien de ruimte die je hebt, zou ik zeggen: bouw er een subwoofer in!

Met 2 van zulke accu's kun je best een tijdje door, helemaal als je de max-amp gaat gebruiken.

12V * 40Ah = 480Wh

grote telefoon accu: 3,7V * 3Ah = 11,1Wh

Enigzins inefficiente 12V --> 5V omvormer is zo'n 80% efficient

480*0,8/11,1 = 35x opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 19:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

kan iemand mij vertellen hoeveel ampere de ta2024 trekt op vol vermogen? ik heb er3 stuks. Ik heb net mijn xxl case afgemaakt. kitwerk, noppenschuim. even een testje met wat heftige bass op vol vermogen via de output van mijn pc en ....alles uit. 10A industriele voeding kapt er spontaan mee. ik las dat ie ongeveer 2A trekt. 3x2=6. heb ik nog 4 ruimte....niet dus.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifa4ever
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 15:47
Ik ben opzoek naar een schakelaar waarmee ik kan switchen tussen accu, voeding en uit.
Kan ik daar misschien deze schakelaar voor gebruiken ? Zoja hoe sluit ik hem aan?

http://www.ebay.com/itm/Momentary-on-off-on-SPDT-12V-24V-ROCKER-SWITCH-11C-/180736856858?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a14c1931a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zuluman schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:54:
kan iemand mij vertellen hoeveel ampere de ta2024 trekt op vol vermogen? ik heb er3 stuks. Ik heb net mijn xxl case afgemaakt. kitwerk, noppenschuim. even een testje met wat heftige bass op vol vermogen via de output van mijn pc en ....alles uit. 10A industriele voeding kapt er spontaan mee. ik las dat ie ongeveer 2A trekt. 3x2=6. heb ik nog 4 ruimte....niet dus.
2A continu haalt-ie niet. Als wij met 2 TA2024's echt hard spelen met diverse muziek, kunnen we iets van 8u spelen met een 7AH accu. Per TA2024 is het dus meer iets van 0,50A continu.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kezand schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:09:
Hallo mensen,

Na jaren lang fan van deze topic te zijn en het aankomende festivalseizoen toch maar besloten om mijn eerste kistradio te maken.

Waar moet het voor mij aan voldoen.
  • Robuust
  • Makkelijk mee te nemen
  • Moet 4 dagen festival kunnen overleven
  • Moet telefoons kunnen opladen
  • Mobiel Wifi point hebben
Ik ben toen op markplaats voor een paar tientjes een 2e hands flightcasetje tegengekomen en maar gelijk opgehaald

[afbeelding]

Mijn opstelling voor de kistradio wou ik er zo laten uit zien
  • 4x 17cm Pioneer TS-G1722i
  • Sure TK2050 4x100W RMS versterker of 2 maal Maxamp20
  • AccuSafe V3,5
  • 2x Loodgel accu 12V 20Ah
  • Acculader
  • Instelbare Industriële voeding 230V-12V 8.5A
  • Huawei E5776s-32 deze heeft al een accu van zichzelf.
  • 10 ledlichtjes ( je wilt toch een beetje licht 's avonds)
  • 1 of meerdere 12V naar 5V USB voeding (1000mA)
Ik heb er gelijk in Sketchup een 3d model van gemaakt

[afbeelding]

[afbeelding]

Gewicht is op zich geen probleem. Hoeveel telefoons denken jullie dat ik hier mee op kan laden?
Wat vinden jullie van de speakers? Is dit een goede opstelling of kan ik beter een andere opzet kiezen.
Welke acculader zouden jullie adviseren?
Ik zou hier een 15" fullrange speaker in stoppen. En waarom neem je als voeding niet een 24V of hoger? Die TK2050 heeft daar wel voordeel van,

Als het om mobiel gebruik gaat, is een TA2024 of een Maxamp net zo goed, maar zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Vroeg mij af of ik de ompoolbeveiliging in dit schema op de juiste plek heb staan. Wat als ik de externe accu verkeerd aansluit, of de interne accu, kan het dan zijn dat eerst het relais stuk gaat nog voordat de beveiliging zijn werk doet? En waar zou ik het best een zekering kunnen plaatsen? Voor de ompoolbeveiliging, of nog dichter bij de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Dark0z schreef op woensdag 30 april 2014 @ 20:25:
Vroeg mij af of ik de ompoolbeveiliging in dit schema op de juiste plek heb staan. Wat als ik de externe accu verkeerd aansluit, of de interne accu, kan het dan zijn dat eerst het relais stuk gaat nog voordat de beveiliging zijn werk doet? En waar zou ik het best een zekering kunnen plaatsen? Voor de ompoolbeveiliging, of nog dichter bij de accu?
Dat weet ik niet. Maar wat ik wel weet is dat je je stereo>mono van je sub voor je ta2024 moet zetten (uitleg staat op eerste pagina forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Het eerste laagje lak zit er op!!
het begint ergens op te lijken :)

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2ufvko4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 21:02
Netjes, met een rollertje gedaan zeker? ;) Btw die knikbuks trekt wel de aandacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
haha ja uiteraard met een rollertje. :)

oepss. Gelukkig is ie legaal haha. :p O-)

[ Voor 3% gewijzigd door [m]engineer op 30-04-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Netjes! Ziet er strak uit :)

Woofers en grills zijn gelijmd, en 1 kant is inmiddels ook al helemaal aan het hout verlijmd. Mooi zicht nu:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/3A3417EC-5063-4867-95D2-DDE627096AF6_zpsrvzkwxeb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/83055EBC-6D80-4DDF-BED6-07B510F09198_zps2swh6t0j.jpg

Ook maar eens een begin gemaakt aan de bedrading van de elektronica, daar volgt later meer van ;)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
dat ziet er pas strak uit!

edit:

Wat voor tweeters zijn het en welk frequenties nemen ze op zich?

[ Voor 64% gewijzigd door [m]engineer op 30-04-2014 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Dark0z schreef op woensdag 30 april 2014 @ 20:25:
Zo, dat schema heb ik ff lang naar moeten kijken voor ik door had wat ie doet.

Ompoolbeveiliging zit op de goede plek. Op deze manier ben je er maar 1 nodig als beveiliging voor fouten bij beide accu's. En het relais gaat er absoluut niet stuk van. De spoel van een relais schakelt ook als je de spoel verkeerd om aansluit.

Verder hoort de stereo naar mono converter voor de 2024, en niet erna.

Waarvoor is dat filter netwerk? Het lijkt op een shelving filter? Om de hoge frequenties wat te dempen?

De zekering zet je altijd zo dicht mogelijk bij de accu. Aangezien je 2 accu's hebt gebruik je 2 zekeringen.

Je zou ook de voltmeter nog na het 2e relais kunnen zetten. Kun je ook de spanning van de voeding checken ;)

@ wesley

Ziet er netjes uit!! Erg profesioneel!
Blikje golden power erin, en doorrrr

[ Voor 4% gewijzigd door Carneoleon op 01-05-2014 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik volg dit forum al enkele maanden en ik dacht , ik bouw mij ook zo een krat/kist/klus/festival radio/speaker :) De speaker heet '' little boy'' , zelfde naam als 1 van de atoombom in de WO II :D

Hoofddoel: compact !

Elektronica:

- Gestripte lepai 2020a+ versterker ( Volume knop er af, weerstanden in de plaats. aan/uit knop er af (overbrugt), bass & treble er af (overbrugt).
- Batterij 3,2 Ah 12V
- 2 x speaker uit een pc speaker (zie foto hieronder) in een gesloten behuzing
- MP3 decoder

Lak:
- Warnex zwart

Bediening:
- knop op '' I '' kist verbonden met de accu, kist speelt op accu
- knop op '' II '' kist uitgeschakeld en niet meer verbonden met accu, Accu verbonden met dc plug(achterkant kratradio) voor op de laden.
- knop op '' 0 '' kist uitgeschakeld

Voor de rest laat ik de foto's spreken :)
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1zn7bmc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2eur4ma.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2s1lj4g.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/15hnygx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2mg42z5.jpg

Greetingz! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lekker compact inderdaad :). Maar wel 18mm multiplex gebruikt? Had dan lekker 9mm gebruikt, dat is sterk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 20:03:
Lekker compact inderdaad :). Maar wel 18mm multiplex gebruikt? Had dan lekker 9mm gebruikt, dat is sterk zat.
Het lijkt 18mm multiplex maar is het 12mm multiplex en het is idd stevig hout , je kan er gewoon opstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
@Seehnav,
die warnex look is ZO tof voor een kratje :9~
hebben die speakers niet een hele grote magneet voor hun diamter? of zijn dat nog van die magnetisch afgescherme van het oud pcbeeldbuis tijdperk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelsch schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:55:
@Seehnav,
die warnex look is ZO tof voor een kratje :9~
hebben die speakers niet een hele grote magneet voor hun diamter? of zijn dat nog van die magnetisch afgescherme van het oud pcbeeldbuis tijdperk?
Idd + de warnex geeft echt een goede bescherming :)
Ja serieus magneet zit er idd op , maar hoe groter en sterker de magneet, hoe dieper de spoel kan gaan(meer bass) en moet de versterker niet zo veel moeite doen :) Correct me if i'm wrong...
Afscherming heeft deze driver niet, dus deze kratradio best niet langs een oude beeldbuis zette :P

Greetings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste tweakers,

ik ben nieuw op dit forum, en ik heb de volgende vraag:
ik heb een kistradio gemaakt in een munitiekist.. wanneer ik deze hard laat spelen hoor ik gekraak..
ik dacht eerst dat het aan de speakers lag(baseline 80 watt) maar nadat ik mijn volgende box van hout gemaakt had(dezelfde speakers, dezelfde versterker en dezelfde voeding) kwam ik er achter dat het waarschijnlijk niet aan de speakers ligt omdat deze wel gewoon goed klinkt!
nu dacht ik dat het aan het materiaal van de kist ligt...
is het verstandig om een houten 'kistje' in de munitiekist te plaatsen? of is er nog een andere oplossing?
allebei de speakers zijn met hetzelfde materiaal geïsoleerd..

alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:00:
[...]
Idd + de warnex geeft echt een goede bescherming :)
Ja serieus magneet zit er idd op , maar hoe groter en sterker de magneet, hoe dieper de spoel kan gaan(meer bass) en moet de versterker niet zo veel moeite doen :) Correct me if i'm wrong...
Afscherming heeft deze driver niet, dus deze kratradio best niet langs een oude beeldbuis zette :P

Greetings
je BL parameter word hoog, je hebt gewoon meer magnetische kracht om de massa in beweging te brengen en om een langere uitslag te maken. Of het ligter of zwaarder is, is discutabel aangezien bij een lange uitslag de dempingsfactor van de versterker belangrijker word. Maar de totale massa ven de kleine speaker is natuurlijk gering i.v.m. een grotere speaker die met een kleinere uitslag evenlaag komt en evenluid.

@nicknpt1998: is je munitiekist van hout of van ijzer? ik heb beide namelijk in de schuur staan;) als het ijzer is kan 6 of 9 mm multiplex geen kwaad. Als het al hout is, kit de randen nog eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn kist is van metaal! Dat ga ik binnenkort even proberen, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-10 10:10
Beste Tweakers.

Ik wil voor de zomer een kistje in elkaar zetten. Ik ben van plan om mijn oude Sony SS-WS503 te gebruiken voor deze kist. De subwoofer (100 Watt) heeft een weerstand van 3Ohm en de satelliet speakers (geen idee hoeveel Watt) hebben een weerstand van 4Ohm. Het zal mijn eerste keer worden dat ik zoiets bouw dus ik ben nu nog volop aan het inlezen.

Ik wil 4 satellieten inbouwen en 1 subwoofer. Nou staat in de openingspost: "Nieuw op Ebay te vinden is de TK2050 Class-D versterker. Deze heeft 2x50watt voor speakers en 1x100w met low-pass filter voor een subwoofer. Verder heeft hij een volume- en toonregeling. Een kant-en-klare versterker dus voor helemaal niet veel geld!". Dit lijkt mij een goede voor mijn setup maar ik kan deze niet vinden op ebay. Wel veel TK2050's met 2x50Watt. Of dit maar dat is geen TK2050, Daar hoor ik juist veel goede verhalen over.

Dit is mijn ontwerp trouwens. Ik ga 10mm MDF gebruiken Nog op of aanmerkingen? Compartiment boven de sub is voor de apparatuur.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2wmjas7.png

[ Voor 15% gewijzigd door Errieseeka op 03-05-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
12mm multiplex is een betere keuze. Probeer de basreflexkast zo veel mogelijk als het origineel te houden.

Ik heb hout gehaald voor een klein kistje met restcomponenten:
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/836/4sw6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/841/04tmb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/838/5glz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/838/g5u2.jpg

Ben met een platkop schroevendraaier door de rolrand geschoten. Zal niet zo'n enorm probleem zijn lijkt mij, tenzij het uitscheurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB98
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-02-2024
-

[ Voor 112% gewijzigd door TB98 op 06-05-2014 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifa4ever
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 15:47
fifa4ever schreef op woensdag 30 april 2014 @ 16:02:
Ik ben opzoek naar een schakelaar waarmee ik kan switchen tussen accu, voeding en uit.
Kan ik daar misschien deze schakelaar voor gebruiken ? Zoja hoe sluit ik hem aan?

http://www.ebay.com/itm/Momentary-on-off-on-SPDT-12V-24V-ROCKER-SWITCH-11C-/180736856858?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a14c1931a
Weet iemand hier een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Die's momentary, moet je hem continue in blijven drukken, anders springt hij weer uit!! niet zo handig ;-)

Als je zoeen maar dan niet momentary vind heb je de goeie. Alle -'en sluit je op elkaar aan, + van versterker op de middelste, voeding op de ene buitenste, accu op de andere...

[ Voor 45% gewijzigd door Carneoleon op 04-05-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Wat gebeurt er als je een loodgelaccu van 12v en 7,2Ampere met een te hoge spanning wilt opladen? Dus hoger dan 13,8volt? Ik heb hem namelijk per ongelijk met een te hoge voltage opgeladen, waardoor de accu na het laden 13,3volt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

K1pc0rn schreef op zondag 04 mei 2014 @ 23:47:
Wat gebeurt er als je een loodgelaccu van 12v en 7,2Ampere met een te hoge spanning wilt opladen? Dus hoger dan 13,8volt? Ik heb hem namelijk per ongelijk met een te hoge voltage opgeladen, waardoor de accu na het laden 13,3volt was.
Waarschijnlijk zal na meerdere laad-ontlaadcycli merken dat de capaciteit van je accu verminderd.

''Verkeerde laadspanning. Een te lage spanning zorgt ervoor dat de accu niet 100% vol geladen wordt waardoor het sulfaat op de platen verhardt en de accu zijn capaciteit verliest. Een te hoge spanning zorgt er voor dat de accu’s iets gaan gassen en er dus waterverlies ontstaat, waardoor de accu’s uitdrogen.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hveck75
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:11
Weet iemand toevallig welke JST PHR-3 stekkers je nodig hebt voor de TA2024? Is dat de 2mm?
Ik wil er namelijk een aantal bestellen. (de 3 en 5 pins)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou graag eens met een nieuw projectje willen beginnen, een 2.1 systeempje lijkt me erg leuk. Momenteel maak ik gebruik van ta2024 bordjes, ik zou best een keer wat meer volume willen hebben.

Nu zijn er een aantal opties waaraan ik denk, mijn vraag aan jullie: welke optie zou het beste resultaat geven?

optie 1
TPA3116-2-1-2X50W-100W
http://www.ebay.com/itm/2...-2X50W-100W-/171213778600 Iemand ervaringen met deze bordjes? Dit zou dus een 24 volts systeem moeten worden. Is er verder bij deze bordjes geen verdere filtering nodig?

Optie 2
2x ta2024 + sony xec crossover en een dubbelspoels sub.

TPA3123-2-1-channels-Class-D-digital-amplifier + step up converter.
Optie 3
http://www.ebay.com/itm/T...lifier-assmbled-board-Sub
Heeft ook een sub uitgang, maar iets minder vermogen dan optie 1. Of geeft dit al genoeg herrie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Hoe hard je kist gaat is vooral afhankelijk van je speakers. Bijvoorbeeld: Om even hard te gaan als 96db/w/m speakers op 15 watt heb je bij 90db/w/m speakers al 60 watt nodig.

Die bordjes hebben volgens mij al een LPF voorgeïnstalleerd, zal wel ergens tussen de 120 en 200hz liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostRe
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05-2024
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/4sh0mw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/303lisl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/50ia2v.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/b4e3kj.jpg

Zo staat m'n boominator er sinds een maandje bij. Enige wat rest is afwerking, na de examens worden de randen gefreesd en gaat er lak overheen.

Gebruik voorlopig een 41Hz AMP9 versterker in combinatie met een 24V 300W voeding. Raspberry Pi en een DAC gebruik ik thuis om muziek te streamen van de server. Als ik onderweg ben, ben ik van plan een Bluetooth 4.0 ontvanger te gebruiken. De gaten voor de woofers en tweeters zijn gefreesd om de speakers mooier uit te laten komen, erg geslaagd vind ik.

Zal over ongeveer een maand foto's plaatsen van het eindresultaat, hij klinkt in ieder geval erg lekker!

Heb trouwens twee identieke gemaakt, de andere gebruikt alleen een TK2050 ipv een AMP9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:14
hveck75 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 11:36:
Weet iemand toevallig welke JST PHR-3 stekkers je nodig hebt voor de TA2024? Is dat de 2mm?
Ik wil er namelijk een aantal bestellen. (de 3 en 5 pins)
waar heb je ze besteld? Heb ook nog een aantal 2 en 3 pins nodig (Waarvoor gebuik je de 5 pins btw? :))

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hveck75
laurens0619 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 21:37:
[...]

waar heb je ze besteld? Heb ook nog een aantal 2 en 3 pins nodig (Waarvoor gebuik je de 5 pins btw? :))
Ik moet ze nog bestellen. De 5 pins gebruik ik voor een MP3 module. Wat en hoeveel heb je er nodig? Kan ze anders wel mee bestellen aangezien het bedrijf alleen aan bedrijven levert. Stuur me een PM als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:37
Mooi werk! Ziet er profi uit :). Randjes rond drivers idd goed keuze. Roosters ook mooi voor woofers, waar heb je die vandaan?

Hoe ga je ze afwerken? En heeft iemand zijn Boominator ooit doorgemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Voor mijn kratradio maak ik gebruik van dit schema met de volgende relais in combinatie met de volgende mosfet (PDF specificaties bestand). Nu is het zo dat wanneer ik een externe accu aansluit van 12,88v, de voltage direct zakt naar 12,5v. Hoort dit of gaat er iets niet goed? Er zit verder behalve een simpele voltmeter geen gebruiker aan.

En als ik een acculader wil aansluiten om de interne accu op te laden, waar zou ik deze dan geplaatst moeten worden in dit schema zonder dat de interne accu wordt leeg getrokken?

Mijn interne accu is overigens goed dood. Wanneer deze aan het relais gekoppeld wordt dan zakt de voltage direct van 12,7 volt naar 11,43v. Wanneer de voltmeter ingeschakeld wordt zakt de voltage verder naar 10,42volt

[ Voor 18% gewijzigd door AOC op 06-05-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zijn beide accu's nieuw? De spoel en voltmeter hebben samen een klein verbruik, maar dat is normaal gesproken bij lange na niet genoeg om de spanning met 0.3V te laten zakken, tenzij de accu versleten is. Wat gebeurd er als je je versterker met muziek eraan hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

wesleytjuh schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 17:24:
Zijn beide accu's nieuw? De spoel en voltmeter hebben samen een klein verbruik, maar dat is normaal gesproken bij lange na niet genoeg om de spanning met 0.3V te laten zakken, tenzij de accu versleten is. Wat gebeurd er als je je versterker met muziek eraan hangt?
externe accu is nieuw. Heeft wel tijdje in koude ruimte gestaan, maar werd wel altijd boven de 12,4 volt gehouden dmv om de maand opladen. Interne accu is tweedehands, met muziek heb ik nog niet gekeken wat het doet, waar zou ik op moeten letten?

Zit overigens ook een USB lader op aan gesloten voor de telefoon en tussen de accu en schakelrelais een zekering.

[ Voor 9% gewijzigd door AOC op 06-05-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Als de accu met een lichte belasting al zover inzakt zal deze met een zwaardere belasting met veel pieken (=muziek) helemaal een wisselende spanning hebben, dat is dus waar je dan op moet letten. Maar eigenlijk zou deze accu nog helemaal niet versleten mogen zijn als ik het zo hoor, heb je een multimeter? Je zou de stroom kunnen meten die uit de accu loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

wesleytjuh schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 18:22:
Als de accu met een lichte belasting al zover inzakt zal deze met een zwaardere belasting met veel pieken (=muziek) helemaal een wisselende spanning hebben, dat is dus waar je dan op moet letten. Maar eigenlijk zou deze accu nog helemaal niet versleten mogen zijn als ik het zo hoor, heb je een multimeter? Je zou de stroom kunnen meten die uit de accu loopt.
Heb inderdaad een multimeter. Op welke manier zou ik de stroom moeten meten die eruit loopt? Gewoon op de polen van de accu? Indien ja, bij externe accu gebeurt er dan weinig (misschien 0,01v drop), bij interne accu zakt voltage wel direct naar 10v +-).

Net even alles geprobeerd uit te sluiten met de interne accu. Wanneer ik alle verbruikers (volt meter, usb/telefoonlader en protectiebeveiliging) uitsluit dan verandert de voltage niet ondanks het relais. Bij externe accu daalt de voltage wel altijd iets door het relais, ondanks dat verbruikers zijn uitgesloten.

edit: Bij externe accu snoept het relais direct 0,17v af wanneer ik voltage meet na het relais. Schakel ik de accu beveiliging, voltmeter, telefoonlader in, dan daalt het nog eens 0,08v.

[ Voor 16% gewijzigd door AOC op 06-05-2014 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostRe
Jag schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:51:
[...]

Mooi werk! Ziet er profi uit :). Randjes rond drivers idd goed keuze. Roosters ook mooi voor woofers, waar heb je die vandaan?

Hoe ga je ze afwerken? En heeft iemand zijn Boominator ooit doorgemeten?
Roosters komen van Ebay, van een verkoper uit de Philippijnen. Kosten 4€ per stuk geloof ik.

Ik heb transparante buitenbeits met teak kleur aangeschaft, deze beits zorgt voor een wat donkerdere kleur. Heb het getest op een stuk afvalhout en het ziet er erg goed uit. Daarna een paar lagen blanke lak erover en dan zou die goed beschermt moeten zijn. Op de hoeken komen zwarte hoekstukken.

Het is de bedoeling dat er een volumeknop met aan/uit schakelaar op de voorkant komt, zodat hij redelijk "clean" blijft aan de buitenkant. Die dingen zijn alleen moeilijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
Ik heb even een kort vraagje mbt ledsignalering. Kan ik middels een geluidsbron schakelaar ook een led toevoegen zodat wanneer ik de schakelaar op bluetooth zet er een blauw led brand en op de dock schakeling een geel led gaat branden of is dit niet mogelijk ? Als dit wel mogelijk is kan mij iemand uitleggen hoe dit schema dan uitziet. Bij schakeling van verschillende voedingen is het mij duidelijk.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
JoostRe schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 19:06:
[...]
Het is de bedoeling dat er een volumeknop met aan/uit schakelaar op de voorkant komt, zodat hij redelijk "clean" blijft aan de buitenkant. Die dingen zijn alleen moeilijk te vinden.
Kijk eens naar de oplossing die deze man heeft gebruik: klik
peauke schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 21:08:
Ik heb even een kort vraagje mbt ledsignalering. Kan ik middels een geluidsbron schakelaar ook een led toevoegen zodat wanneer ik de schakelaar op bluetooth zet er een blauw led brand en op de dock schakeling een geel led gaat branden of is dit niet mogelijk ? Als dit wel mogelijk is kan mij iemand uitleggen hoe dit schema dan uitziet. Bij schakeling van verschillende voedingen is het mij duidelijk.
Weerstand in serie met een LED parallel over de + en - van de BT module? Dan heb je alleen de doorlaatstroom en het doorlaatvoltage nodig om de benodigde weerstand te berekenen. Je kan ook een gok maken op basis van wat normaal zou werken met die kleur LED.

Edit: schakel jij de audio of de stroom?

[ Voor 1% gewijzigd door lutkeveld op 06-05-2014 21:55 . Reden: vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
ik wil voeding schakelen tussen netvoeding en accu en een aparte schakelaar voor de audiobronnen. Alle schakelingen dienen middels een apart ledje zichtbaar te zijn. Dus als ik de accu en de bluetooth bron aan zet brand er een groen led voor de stroom en een blauw voor de bluetooth. Dat is de bedoeling.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat zou ik zo niet weten. Wat je kan doen is zo'n BT module halen die een dock connector heeft. Dus dan prik je die er op, of je Iphone/pod.

http://www.ebay.com/itm/B...&var=&hash=item53f3b37641

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I could be mistaken but I assume "rooster" is grill? In that case you can get grills that are very similar to JoostRe's here (order code 407-416) http://www.esr.co.uk/electronics/hardware-grilles.htm

Those are my preferred choice of grills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostRe
Yes these are the exact same ones I believe, I also received the speaker clamps (order number 407-432) but did not have any use for them since I just glued the speaker grills on.

Precies de roosters in de link van saturnus heb ik gebruikt.

@lutkeveld niet helemaal wat ik zoek, maar wel erg mooi gemaakt!

[ Voor 12% gewijzigd door JoostRe op 07-05-2014 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
lutkeveld schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 22:37:
Dat zou ik zo niet weten. Wat je kan doen is zo'n BT module halen die een dock connector heeft. Dus dan prik je die er op, of je Iphone/pod.

Dat is een mogelijkheid, maar ik heb deze al besteld en een aparte dock (kabel) en dan blijft de vraag staan hoe kan ik middels ledjes aanduiden welke geluidbron actief is als de dpdt schakelaar in de bluetooth stand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

lutkeveld schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 22:37:
Die doet het vrij bagger kan ik uit ervaring vertellen (ik dacht zo eerder mijn oude dock te blijven gebruiken nadat ik overstapte op een iPhone5s).

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZandvoort
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 23:34
Ik heb alle onderdelen voor elkaar voor een kistradio. Heb de speakers aangesloten, maar vond helaas dat deze teweinig hoge tonen weergaven. Dus ik ben opzoek gegaan maar een ander setje.

Klinken deze speakers goed en zijn ze hun geld waard voor een paar 10tjes?? Pioneer TS-1338

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
Beste,

Ik wil 4 speakers van 4ohm aansluiten op een versterker + een subwoofer van 3ohm. Kan ik dan het best een TPA3116 2.1CH 2*50W+100W (link) halen of raden jullie me iets anders aan? Als ik ze in serie aansluit dan krijg ik 4+4 = 8ohm, sluit ik ze parallel aan dan krijg ik 2ohm (wat dus niet aan te raden is). Het liefst heb ik een versterker die 4 X 50Watt + 1 X 100Watt heeft. Maar die zijn niet verkrijgbaar

En ik kan voor 19,- een 9800mAh li-on accu kopen op Ebay (link). Deze is goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hveck75
Errieseeka schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 13:37:
Beste,

Ik wil 4 speakers van 4ohm aansluiten op een versterker + een subwoofer van 3ohm. Kan ik dan het best een TPA3116 2.1CH 2*50W+100W (link) halen of raden jullie me iets anders aan? Als ik ze in serie aansluit dan krijg ik 4+4 = 8ohm, sluit ik ze parallel aan dan krijg ik 2ohm (wat dus niet aan te raden is). Het liefst heb ik een versterker die 4 X 50Watt + 1 X 100Watt heeft. Maar die zijn niet verkrijgbaar

En ik kan voor 19,- een 9800mAh li-on accu kopen op Ebay (link). Deze is goed toch?
zit hier al een filter in zodat de sub alleen de lage tonen krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:56
Errieseeka schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 13:37:
Beste,

Die accu en versterker gaan in elk geval niet samen, de accu geeft 12V terwijl de versterker een werkbare spanning van 18V tot 24V heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
Schumaster schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 14:52:
[...]

Die accu en versterker gaan in elk geval niet samen, de accu geeft 12V terwijl de versterker een werkbare spanning van 18V tot 24V heeft...
Oja ik zie het. Wat is dan aan te raden? Gewoon een aparte filter plaatsen? Dit wilde ik juist niet doen omdat ik niet veel ruimte heb en ze compact mogelijk wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 19:42
Beste Tweakers.

Ik ben van plan een kistradio te maken.
Op Ebay kwam ik deze accu tegen.
Hier staat niet echt duidelijk om hoeveel Ah het gaat.
Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met deze accu?
Ik wil heb direct op een Sure Electronics 2 X 100Watt Klasse D Audioversterker aansluiten.

Accu:
http://www.ebay.com/itm/B...ain_0&hash=item2a37822e2a

Versterker:
http://doehetzelfaudio.nl...-klasse-d-audioversterker

Tips en meningen worden zeer gewaardeerd.

Thnx guys!

Edit! Natuurlijk wel de links erbij!

[ Voor 45% gewijzigd door Scamid op 07-05-2014 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Het gaar daar enkel om de beveiligingsprint voor een accu, niet de accu zelf. Vandaar dat er geen duidelijke capaciteit bij staat. Je moet dus zelf je cellen nog kopen en monteren. Een kant en klare accu van die spanning en 20Ah of hoger is een flinke factor duurder.

Waarom overigens de keuze voor een 2X100W systeem en alle bijkomende moeilijkheden? Je kunt waarschijnlijk beter voor een 12V systeem gaan met hoog rendement speakers.

[ Voor 24% gewijzigd door wesleytjuh op 07-05-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
wesleytjuh schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 19:07:
Het gaar daar enkel om de beveiligingsprint voor een accu, niet de accu zelf. Vandaar dat er geen duidelijke capaciteit bij staat. Je moet dus zelf je cellen nog kopen en monteren. Een kant en klare accu van die spanning en 20Ah of hoger is een flinke factor duurder.

Waarom overigens de keuze voor een 2X100W systeem en alle bijkomende moeilijkheden? Je kunt waarschijnlijk beter voor een 12V systeem gaan met hoog rendement speakers.
De keuze daarvoor is meer gemaakt omdat ik een setje jbl speakers heb liggen van 100W RMS
http://www.autorevista.nl...O-937-Speakerset-6x9.html

En omdat we nogal een volume willen hebben voor op ons park.

Wat zijn andere goede keuze's dan?

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een 100W speaker KAN zoveel aan, het is niet nodig. Ik kan de parameters van de GTO937 niet vinden, die van de GTO938 had ik al in WinISD staan. Neem een gesloten behuizing van minimaal 40 liter en neem er een MaxAmp of TA202x bij. Bij 25 watt (sinus) gaat hij over zijn Xmax heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-04 17:40
Hallo allemaal,

Onze kist zit in elkaar en is voor de eerste keer al geverfd. Moeten verder nog wat elektronica regelen en nu vroegen we ons wat de ingangsweerstand is van de gemodde TA2024 van accusafe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Voor een scouting evenement vroeg iemand mij of ik een kistradio voor hem kon maken. Mocht niks kosten, hard genoeg gaan voor een kind of 100 in een halve cirkel, om t rocken op K3, en hoefde niet goed te klinken. Dit vond ik wel een mooie uitdaging, en had eigenlijk alles al liggen! Heb met hem afgesproken dat hij zelf een accu regelt. Deze word dan ook extern.
Ik had ooit een waardeloze, oude skytech subwoofer op marktplaats gekocht voor 25 euro (2x12"), deze heb ik gemeten (umik-1), en hij was redelijk vlak tot 2khz.

Ook had ik al extra tweeters besteld voor een OmniTop12. Ik had nog een TDA7498 (2x80Wrms) liggen, en toevallig ook nog een geschikte step up (150W,ebay). Poorten, grills en de schotel zaten allemaal in de subwoofer, zelfs de schroeven zijn gerecycled! MDF stond ook nog wat van in de schuur. De voorkant zijn 2 platen 9mm tegen elkaar aan gelijmt, met de grill ertussen gelijmd. De rest is 12mm.

Ik heb de kist wel gesimuleerd. En ik vond iets meer diepgang minder belangrijk dan het enigzins kleine formaat, en het lichtere gewicht. Dus lekker kleine kist geworden. De poorten zijn zo getuned op 70Hz, enige nut wat ze hebben is de excursie in de <100hz een beetje onder controlle houden. De drivers hebben een x-max van slechts 4mm.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/21389585/Kistradio/2014-05-02%2016.22.36.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/21389585/Kistradio/2014-05-04%2021.31.25.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/21389585/Kistradio/2014-05-04%2022.49.53.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/21389585/Kistradio/2014-05-04%2022.50.03.jpg

Ik moet m nog even wat beter afwerken, achterkant moet nog wat getrimd worden, en ik moet hier en daar nog over wat stukjes heen met de spuitbus.
Belangrijker is: hoe klinkt het? Nou, kijk maar is naar de frequency response:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/21389585/Kistradio/kistradio.jpg

Jup, dat klinkt niet zo fantastisch! Die boost in de 400-700Hz zat in de subwoofer kist er niet in. Ik denk dat dit door de achterwand komt die wat dichterbij zit. De piek rond de 150Hz komt door de te kleine behuizing. De lagere response van de tweeters is een beetje gek. De tweeter array zou efficienter moeten zijn dan de twee 12"ers bij elkaar.

Maar al met al is er prima naar te luisteren! En het mooie is: hij gaat echt heel hard. Op ruim 15 meter afstand moesten m'n pa en ik al stevig onze stem verheffen om elkaar te verstaan. Dus doel bereikt zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carneoleon, how are the piezos connected with eachother? Series, parallel or series/parallel? Have you got any kind of filter?

The boost at 400-700hz is the bafflestep augment by a diffraction peak due to unfortunate choice of cabinet dimensions (same distance to edge on 3 sides) and it's also why everything under 400hz is much lower and not completely saved by the overtuned reflex port.

The gap between 2khz and 3khz is unfortunately impossible to fix even when we sort out the problem with the piezos. A standard 12" woofer simply is not able to play higher than about 2khz unless specifically designed for it and the piezos don't play much under 4khz. 3.5khz at best.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De bestanden voor het lasersnijden van mijn Boominator Micro zijn klaar.

Download

Inkscape maakt de componenten automatisch 0,035mm te groot, dat zal geen problemen opleveren neem ik aan. Er gaat een 3.2ah SLA, TA2024 en SP60/8's in; onderdelen die ik nog had liggen.

Saturnus: When using two SP60/8's on separate channels, should the series cap still be 470uf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
The piezo's are connected in series-parallel.. I do use a filter (2nd order), at 2khz, it is actually intended for the omnitop, the 12" in that one goes a bit higher.

Afbeeldingslocatie: http://billfitzmaurice.net/images/SPL/piezos/axial.gif
Fortunately it goes a bit lower according to bill's spl charts. I'll do my own measurement soon..

Good thing is that i don't have to fix the dips ;) It was a no-cost project. I ordered extra piezo's because i heard a reasonable percentage could be broken or deviating a lot. These 4 are the baddest one's. The thing is, it makes music, and is very loud, so i'm happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carneoleon, remove the filter for the piezos. That should fix your issue. The filter for the piezos in the omnitop only works if it's done exactly as described and used in parallel with the woofer in that speaker. Used in any other way it's like putting a very large resistor in series a regular woofer. Horrible result (as is obvious).

If the level is still too low put the piezos in parallel instead of series/parallel. If it's too high put them all in series. If you want a high pass filter on the piezos, use a series resistor instead. The value would depend on the piezos used and their connection.

Now. I'm not strict on wanting a completely flat frequency response. It's ok if it can be achieved but it's not something to go out of your way for but still a 24dB difference between the average woofer level and the average tweeter level is a bit extreme. You might as well not have the tweeters there at all, and if there's an easy fix, and there is, why not use it?

Lutkeveld, no half. Whether it would be best with a 220µF or a 270µF I have not tried. You could have 2x 120µF in parallel.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
Hey mensen ik heb nog eens nagedacht, en wou toch graag de JBL speakers gebruiken ivm de grote van het park en de volume die wij graag hadden.

Dit setje had ik op het oog.
2x 12V Accu (serie geschakeld)
2x JBL GTO-937 100W RMS
Sure 2 X 100Watt Class-D
Instelbare Industriële voeding 230V naar 24V

Nu had ik een paar vraagjes:
Hoe sluit je een accusafe aan bij 2 accu's van 12 volt in serie?
De speakers zijn 2 ohm, dit werkt gewoon op de Sure 2 X 100Watt Class-D?
Hoeveel Ah zou ik per accu nodig hebben om 8 uur te kunnen draaien op 75% van het volume?

Mochten jullie nog tips of op/aanmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Je hebt dan een 24V AccuSafe nodig, moet je even een DM of mail over sturen als je dat wilt
  • Nee, dat is een te hoge belasting voor de versterker, zeker op 24V zal hij dan snel overbelast zijn waardoor je weinig aan het extra vermogen hebt
  • Moeilijk uit te rekenen, gezien je eigenlijk de verkeerde speakers bij je versterker gebruikt. Maar even uitgaande van 4ohm speakers op 24V:
    ((0.71*24)^2)/4 = 72.5W per kanaal --> 145W totaal. Muziek is niet continu een piek belasting maar gemiddeld een veel lagere belasting dus mag je de belasting door 4 delen. Je houdt dan ongeveer 36W over. Dat is op 24V 1.5A (36/24). Wil je 8 uur kunnen spelen moet je dus een 24V 12Ah accu hebben. Op 75% zal dit snel het dubbele zijn.
Maar bedenkt zoals lutkeveld al zei wel, dat je speakers in een kleine behuizing dat hoge vermogen waarschijnlijk helemaal niet leuk gaan vinden. Als je hoog volume wilt, waarom dan niet hoogrendement PA drivers zoals de HP10W? Op 12V zal dat net zo hard gaan als jouw beoogde setup op 24V, maar langer op de accu spelen en wellicht zelfs wat goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
wesleytjuh schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 00:00:
Maar bedenkt zoals lutkeveld al zei wel, dat je speakers in een kleine behuizing dat hoge vermogen waarschijnlijk helemaal niet leuk gaan vinden. Als je hoog volume wilt, waarom dan niet hoogrendement PA drivers zoals de HP10W? Op 12V zal dat net zo hard gaan als jouw beoogde setup op 24V, maar langer op de accu spelen en wellicht zelfs wat goedkoper zijn.
Icm. welke versterker zou je die speakers pakken dan? de TA2020 modded of maxamp20?
Heb je enig idee waar die speakers te vinden zijn? Ik zie overal uitverkocht staan.

Sorry voor de vele vragen. Het is allemaal nogal nieuw voor me :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 22:50:
Carneoleon, remove the filter for the piezos. That should fix your issue. The filter for the piezos in the omnitop only works if it's done exactly as described and used in parallel with the woofer in that speaker. Used in any other way it's like putting a very large resistor in series a regular woofer. Horrible result (as is obvious).

If the level is still too low put the piezos in parallel instead of series/parallel. If it's too high put them all in series. If you want a high pass filter on the piezos, use a series resistor instead. The value would depend on the piezos used and their connection.

Now. I'm not strict on wanting a completely flat frequency response. It's ok if it can be achieved but it's not something to go out of your way for but still a 24dB difference between the average woofer level and the average tweeter level is a bit extreme. You might as well not have the tweeters there at all, and if there's an easy fix, and there is, why not use it?
I'm sorry, but what issue should that fix exactly? The low output from the piezo's? I don't see how removing the filter will fix that. And i also don't see how the enclosure or woofer will influence the filter or output from the piezo's this much.

The high-pass filter is build exactly as described, and is parallel to the woofer. What i think could have happend is that I wired 1 or 2 tweeters out of phase. Or something went wrong with the measurements...

Because it doesn't sound like there are no tweeters! It sounds very bright!

The 4 tweeters in series-parallel should actually be a few dB above the level of the woofers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Weet iemand of dit een goede Bluetooth ontvanger is voor een kistradio?

https://www.dx.com/p/blue...white-202155#.U2tTu_l_t8E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I'm sorry, but what issue should that fix exactly? The low output from the piezo's? I don't see how removing the filter will fix that. And i also don't see how the enclosure or woofer will influence the filter or output from the piezo's this much.
Well. The filter is not designed for what you're using it for so it is almost inevitable that it does more harm than good. Removing it will always be a good idea to start with before you know how the drivers work together.

The enclosure outer dimensions affect the entire output of the speaker. A lot actually but here it is the woofers it affects in particular. More specifically in the 400-700hz range. Please read up on baffle step, diffraction, and acoustic dispersion to start with.

I'm getting the feeling that you're not particularly willing to try and fix the problem, or you don't see it as a problem so I shan't comment on it further.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 00:00:
Maar bedenkt zoals lutkeveld al zei wel, dat je speakers in een kleine behuizing dat hoge vermogen waarschijnlijk helemaal niet leuk gaan vinden.
In een kleine behuizing (Q=1.2) is de excursie juist gereduceerd door de verhoogde demping van de mindere hoeveelheid lucht achter de woofer. Een grote behuizing laat iets meer excursie toe in het <75hz gebied.
K1pc0rn schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:52:
Weet iemand of dit een goede Bluetooth ontvanger is voor een kistradio?
Mweh, veel zijn er DOA en als ze werken vind ik ze zelf alsnog niet fantastisch. Haal zo'n bluetooth stickje van ebay met een 12->5v converter of liever nog een ontvanger van Sure-Hifi.
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 22:50:
Lutkeveld, no half. Whether it would be best with a 220µF or a 270µF I have not tried. You could have 2x 120µF in parallel.
Thanks, I bought these

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:35:
[...]

In een kleine behuizing (Q=1.2) is de excursie juist gereduceerd door de verhoogde demping van de mindere hoeveelheid lucht achter de woofer. Een grote behuizing laat iets meer excursie toe in het <75hz gebied.
Uiteraard, dat is juist waar Q voor staat ;). Overigens heb je het met Q=1.2 over een ondergedempt systeem terug te zien in de overshoot in de responsie.

Wat ik in ieder geval probeerde te zeggen was dat met een 100W versterker je alsnog eerder tegen het limiet van de behuizing/speaker aan gaat lopen dan het tekort aan vermogen, waar jij het ook eerder al over had.

[ Voor 46% gewijzigd door wesleytjuh op 08-05-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
As i said, there might not be much of a problem. The lower piezo output doesn't sound as bad as it shows. The boost in that mid-range is the only "problem". But for my purpose it's actually beneficial. I am familiar with with baffle-step and acoustic dispersion, and i'm already trying to find some good info on diffraction. But for the woofer part it's a non-issue, and these things are of no (significant afaik) effect for the tweeter array.

I understand that the filter isn't meant to be used in this speaker, but i can't understand how swapping it from one piece of wood to the other will lower it 10-20dB. Therefor i'm not seeking the problem in the filter but in the wiring, defective units or something wrong with the measurement. Does that make any sense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=42200439,noline]I understand that the filter isn't meant to be used in this speaker, but i can't understand how swapping it from one piece of wood to the other will lower it 10-20dB.
Often people forget the parallel resistor and only leave the series capacitor. A series capacitor works like a (very large) resistor would on a normal speaker. A series resistor on a piezo (without the parallel resistor to make it appear as a normal speaker) works like a (small) capacitor would on a normal speaker. But the affect depends on the total capacitance of the piezos which will vary with how the are connected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
But i did actually use a parallel resistor... And a series resistor... 5,6uF foil (mkt or something), 0,5mH small gauge aircore, 30 ohms parallel, 4 ohms series both non-inductive.

Also, i know what a capacitor does, 4 years of electronics engineering learned me a thing or 2 -.-

[ Voor 22% gewijzigd door Carneoleon op 08-05-2014 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
NOOOOOO, Dacht net even blanke lak over de radio te spuiten kan de lak er niet tegen :(

kunnen we weer schuren dit weekend -.-'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Carneoleon, hoe heb je gemeten? Heb je ook de response van de tweeters en woofers apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
On-axis, 2 meter, op de grond, niet op gras, muren waren vrij dichtbij'ish, was wel buiten. Niet gemeten op een vast niveau. Gewoon n niveau waarvan rew zei dat t voldoende was. Heb ze niet apart gemeten, was gewoon ff gauw meten..

Ik wil nog wel een keer een middagje uittrekken om alles wat ik heb te meten zoals het hoort, grasveld, geen muren binnen 10 meter e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Carneoleon schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 23:29:
On-axis, 2 meter, op de grond, niet op gras, muren waren vrij dichtbij'ish, was wel buiten. Niet gemeten op een vast niveau. Gewoon n niveau waarvan rew zei dat t voldoende was. Heb ze niet apart gemeten, was gewoon ff gauw meten..

Ik wil nog wel een keer een middagje uittrekken om alles wat ik heb te meten zoals het hoort, grasveld, geen muren binnen 10 meter e.d.
Kan REW ook een gate op de meting zetten? Dan is het midhoog prima binnen te meten, maar buiten idd altijd goed. Als je zegt dat er gewoon hoog uitkomt zal er idd iets niet helemaal kloppen aan de meting. Op zich ook wel leuk om ook uit zon goedkoop project alles eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij helpen met het filter voor de micro boominator? Dit is de tekening van het filter, verkregn op diyaudio forum. Nu heb ik daar 2 vragen over.
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/834/q1sm.jpg
1.De 470uf condensator moet bipolair gesoldeerd worden, is dat zoals ik hem heb getekend goed?

2. Bij heb rondje van potlood met het vraagteken, moet je daar de plus kabels aan elkaar solderen of raken de plus kabels elkaar niet aan?

ow en het klopt dat de monacor sp60/4 alleen een 6,8uf MKT condensator heeft in het plus signaal?

Alvast heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
1) Bij een bipolaire condensator maakt de polariteit niet uit, deze kun je dus niet verkeerd om solderen. Het is dus wel zaak dat je een bipolaire elco neemt, en niet een normale!
2) Bij het vraagteken maken de componenten inderdaad verbinding met elkaar. In het signaal naar de woofer zit dus de bipolaire condensator EN de 6.8µF condensator(parallel over de bipolaire condensator).

Edit: Kan eigenlijk niks mis gaan, gezien de set die inmiddels naar je onderweg is alle juiste componenten heeft :)

[ Voor 24% gewijzigd door wesleytjuh op 09-05-2014 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankje! zo had ik er ng helemaal niet naar gekeken, dat je de condensatoren parallel soldeerd, nu moet het wel lukken om het filter te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep die 6.8µF condensator zit parallel over de bipolaire bass boost condensator omdat zo'n bipolaire condensator voor audiotoepassingen eigenlijk niet zo'n geschikte eigenschappen heeft. De 6.8µF condensator plaats je dan parallel om deze eigenschappen te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aah, heb inmiddels het pakket ontvangen :) dus vanmiddag maar even alles aansluiten. Nu eerst een plankje met gaatjes maken waar ik de filter onderdelen op kan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helium (nog een tof filmpje.

Leek me wel interessant om te delen, ik ben onder de indruk in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Yep, al ben ik nog niet helemaal onder de indruk van de haalbaarheid.

Ik had bij de release op kickstarter de speelduur nagerekend en kwam na 10X checken alsnog maar op 30 min speelduur ipv 6 uur.
Nu een hele tijd later heb ik het design nog een keer bekeken en blijkbaar is de ontwikkelaar er zelf ook achter gekomen dat zijn oorspronkelijke idee niet zou gaan werken, er worden nu gebruik gemaakt van een stuk meer supercaps in een heel andere config dan oorspronkelijk ;). Ook is de versterker maar 2 of 3W geloof ik, dus echt heel hard zal het niet gaan.
Met het huidige design klinkt 6 uur speeltijd een stuk haalbaarder, al blijf ik wat sceptisch.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 09-05-2014 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Opgeladen in een paar minuten is wel weer vet. Of is dat ook grootspraak?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nee dat is prima mogelijk met supercaps. Sterker nog, momenteel duurt het geloof ik bij zijn product een ruime 5 minuten. Dat is gelimiteerd door de laadstroom van 10A van het chipje wat hij gebruikt. Maar 5+ minuten is eigenlijk nog vrij traag te noemen voor supercaps, dat zou dus zelfs nog een stuk sneller kunnen :). Ter vergelijking: met LiFePO4 (lithium ijzer fosfaat) kun je bijvoorbeeld ook in 10 minuten je accu vol hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 09-05-2014 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Ow, cool! Misschien me ook eens in verdiepen als ik ooit nog wat verder wil DIY'n :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Je raakt vaak snel onder de indruk van Kickstarter video's. Het supercapacitor idee bestaat al langer, zie deze instructable

Waarschijnlijk vallen die supercaps onder een minuut te laden met een grote lader (=duur). 10A in 6 minuten betekend 60A in 1 minuut. Dat is erg veel ampere op zo'n klein printje.

Een fullrange speaker heeft over het algemeen een kleine dispersie hoek waardoor hij, al helemaal omdat er slechts één speaker aanwezig is, erg gevoelig is voor een slechte plaatsing. Niet echt ideaal voor een boombox dus.

93db is trouwens wel hoog voor een 4" fullranger. Dat mag ook wel aangezien de 0.35mm Xmax en amper output onder de 100hz 8)7. Matig, zal erg 'dun' klinken, zowel buiten als binnen.

De gebruikte versterker is een TPA2013D1. Levert iets van 1 à 2 watt in 8 ohm :+

De 'capacitor bank' is 350-700F oftewel 1.4-2.8Wh. Dat is echt niks. Het is misschien de toekomst, maar niet het heden.

Wel leuk dat hij het open-source maakt.

Oh en deze is trouwens wel erg leuk:
-"On top of super precise imaging, full-range drivers don't need a crossover - so our speakers are much louder than they could be using a two - or three way design. "

Afbeeldingslocatie: http://static.squarespace.com/static/51a7ca17e4b0eb83140fbdfb/t/5266d278e4b09e5c3d8dbb96/1382470266260/block%20diagram.jpg?format=500w

[ Voor 13% gewijzigd door lutkeveld op 09-05-2014 17:43 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink