Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.291 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:22
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:41:
hey jongens,
ik heb nu mijn box in elkaar, en er komt supermooi geluid uit. Echter treed er ruis op en beginnen de subs te klapperen wanneer ik over de helft van mijn volume op mijn iphone zit. Ik las hier over een elco. Zou dit probleem verholpen worden als ik er een elco inbouw? Verder heb ik 2 subs en 1 tweeter met een scheidingsfilter op 1 kanaal van mijn marquant mca200. Ik ben van plan een ta2024 te kopen omdat dit veel zuiniger is en zoals ik hoor de geluidskwaliteit er niet van achteruit gaat. Volgens jullie zou mijn versterker oververhit moeten raken, omdat er meerdere 4 ohm speakers parralel op een kanaal zitten, maar er gebeurt niks mee. Zou de ta 2024 wel oververhit raken als ik dit zou doen? Daarnaast las ik ook dat een elco overbodig is bij een ta2024, dus ik begrijp er niet zo veel meer van. hopelijk kunnen jullie me advies geven hoe ik dit het best kan oplossen.
Maar daar heb je nu toch juist last van? Doordat je de versterker overbelast beginnen de subs te klapperen er treedt er ruis op. Dat is precies iets wat kan komen doordat de versterker het te zwaar krijgt, dorodat je meerdere speakers parallel hebt staan. Ik zou daar eens eens mee beginnen, zorgen dat je belasting per kanaal 4 ohm of hoger is.
Hoe heb je het nu precies aangesloten?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier dan een paar foto's van de boominator mini die ik aan het bouwen ben, ik ben nog helemaal niet ver dus het zijn maar een paar foto's.
[IMG=http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/843/rhx8.jpg][/IMG]
Het mdf, nog behoorlijk veel mdf heb je nodig om zo'n mini te maken.

[IMG=http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/835/w7um.jpg][/IMG]

De gaten in de plankjes voor het binnenwerk, helaas is het ronde zaagblad waarmee ik de gaten maak gebroken. Over tijdje laat ik in de planken voor de woofers gaten maken door een echte vakman en dan kunnen ook de andere 33mm gaten gemaakt worden.

[IMG=http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/835/86m0.jpg][/IMG]
Dit heb ik een paar dagen geleden gesimuleerd, de rode lijn is een dichte behuizing en de oranje een gepoorte behuizing op (wat bassbox aanraad) 102-105 Hz. Ik weet alleen nog niet zeker of ik hem ga poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je wijkt dus wel behoorlijk af van het oorspronkelijke design? De Boominator maakt gebruik van vele trucjes(vele kleine dingen wat samen het verschil maakt), het is belangrijk dat ie dus goed volgens de specs gebouwd wordt om hem goed tot zijn recht te laten komen

Ga je wel voor de monacor speakers en de bass condensator in het filter?
Het oorspronkelijke design is gesloten, met een condensator die het f3 punt wat verlegd(vergelijkbaar met een bassreflex).
Ja had wellicht ook beter multiplex kunnen nemen ivm de stijfheid.

[ Voor 23% gewijzigd door wesleytjuh op 18-04-2014 18:10 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-10 21:41
Op het forum kwam ik nog deze link tegen. Hierin staat hoe je een dpdt switch kan aansluiten. Ook deze afbeelding zag ik nog voorbij komen. Bij deze afbeelding is het hele schema uitgewerkt.

Op het ogenblik zit mijn schakelaar zoals de afbeelding hier beneden. Excuses voor de crappy paint skills.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2mg594l.jpg

Als ik de schakelaar maak zoals de links hierboven gaat het dan goed komen? Ik wil zoals ik zei in een paar berichten terug, een lader en voeding inbouwen. Dat terwijl de voeding stroom, de lader de accu oplaad. En als ik de switch zo zet dat de accu de stroom levert, de lader geen stroom vraagt van de accu.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 18:06:
Je wijkt dus wel behoorlijk af van het oorspronkelijke design? De Boominator maakt gebruik van vele trucjes(vele kleine dingen wat samen het verschil maakt), het is belangrijk dat ie dus goed volgens de specs gebouwd wordt om hem goed tot zijn recht te laten komen

Ga je wel voor de monacor speakers en de bass condensator in het filter?
Het oorspronkelijke design is gesloten, met een condensator die het f3 punt wat verlegd(vergelijkbaar met een bassreflex).
Ja had wellicht ook beter multiplex kunnen nemen ivm de stijfheid.
Ik twijfelde om hem te poorten maar dat ga ik dan maar niet doen ;)
In de bouwmarkt werd mij juist verteld dat mdf beter zou zijn omdat hij zo dun is. Dit zou veel minder gaan resoneren volgens de man die het heeft gezaagd, misschien moet je hier iets meer stijfheid voor inwisselen ,maar het kistje is zo klein dat hij wel stevig genoeg is.
Ik ga wel gebruik maken van de monacor speakers, dayton tweeters en de bass condensator in het filter, het enige verschil is dan nog dat hij niet van multiplex is. Ook heb ik op het boominator forum al gelezen dat de planken waarschijnlijk 0,5mm dikker worden, maarja of dit veel verschil gaat maken met mdf dat betwijfel ik.
Qua trucjes pas ik toe wat ik weet, zoals de speakers aan de binnenkant verlijmen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Valt mee, in Nederland blijkt het meeste multiplex 6mm te zijn, dus dan kan je gewoon de originele maten aanhouden.
MDF is inderdaad een prima hout voor een klankkast, vele zullen zelfs zeggen het beste materiaal door de uniformiteit in alle richtingen en de goede demping. Echter, voor een portable speaker systeem wat vooral veel buiten gebruikt zal worden niet zo'n handige keuze. Het verschil in demping ga je hier niet merken, het is geen high end waar we het hier over hebben :p. Maar de extra stijfheid en de waterbestendigheid is wel een groot voordeel voor een portable systeem. Juist door de extra stijfheid krijg je andere resonanties (ander materiaal). Ik geloof trouwens ook dat er dempingsmateriaal aangebracht moet worden, maar daar is verder nog niet zoveel over duidelijk.

Als je de bass condensator gaat gebruiken moet je sowieso niet poorten, dan help je de hele tuning om zeep. Zo'n bass condensator werkt enkel bij gesloten kisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Je tuned het systeem inderdaad door bassreflex OF een condensator. In dit geval valt bassreflex al af vanwege de behoefte aan een grotere klankkast. Samen met het bipolaire effect zorgt het voor een hoorbaar vlakke response tot +/- 90hz.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:07:
[...]

Maar daar heb je nu toch juist last van? Doordat je de versterker overbelast beginnen de subs te klapperen er treedt er ruis op. Dat is precies iets wat kan komen doordat de versterker het te zwaar krijgt, dorodat je meerdere speakers parallel hebt staan. Ik zou daar eens eens mee beginnen, zorgen dat je belasting per kanaal 4 ohm of hoger is.
Hoe heb je het nu precies aangesloten?
ik heb zegmaar 2 4 ohm 2weg speakerboxen gekocht. daarvan heb ik 1 scheidingsfilter van die boxen aangesloten op de versterker. Aan de andere kant van deze scheidingsfilter heb ik aan het draadje van de hoge tonen 1 tweeter aangesloten en aan het draadje van de lage tonen 2 subs parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hm dan werkt je filter dus ook niet helemaal zoals hij hoort te werken, waardoor de scheidingsfrequentie niet meer overeen komt. En je totale belasting voor de versterker is ook hoger dan hij hoort te zijn.

Wat gebeurd er als je een speaker aansluit die gewoon helemaal aangesloten is zoals hij hoort, gaat de versterker dan wel harder zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 18:55:
Valt mee, in Nederland blijkt het meeste multiplex 6mm te zijn, dus dan kan je gewoon de originele maten aanhouden.
MDF is inderdaad een prima hout voor een klankkast, vele zullen zelfs zeggen het beste materiaal door de uniformiteit in alle richtingen en de goede demping. Echter, voor een portable speaker systeem wat vooral veel buiten gebruikt zal worden niet zo'n handige keuze. Het verschil in demping ga je hier niet merken, het is geen high end waar we het hier over hebben :p. Maar de extra stijfheid en de waterbestendigheid is wel een groot voordeel voor een portable systeem. Juist door de extra stijfheid krijg je andere resonanties (ander materiaal). Ik geloof trouwens ook dat er dempingsmateriaal aangebracht moet worden, maar daar is verder nog niet zoveel over duidelijk.

Als je de bass condensator gaat gebruiken moet je sowieso niet poorten, dan help je de hele tuning om zeep. Zo'n bass condensator werkt enkel bij gesloten kisten.
Bedankt!

Het mdf heeft me nog geen 3 euro gekost, ik kan dit kistje dan gebruiken als proef kist. Wat inderdaad wel zo is is dat hij veel buiten zal staan, dus overstappen naar multiplex is wel handig. :P

Een vraag: wat voor materaal moet ik gebruiken als speaker grill, katoen?

Poorten zie ik nu helemaal van af als het tegengestelde resultaten gaat geven. Demping material is niet heel veel ruimte voor ;) , maar ik ga het wel gebruiken op de plekken waar het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Bij demping moet je denken aan wolachtig materiaal, wat je gewoon in de behuizing stop tussen de speakers en het hout. Heel veel zal je niet nodig hebben, maar wel de moeite.
Speaker gril kun je een computer ventilator grill of katoen voor nemen. Je hebt ook de echte speaker grills maar die zijn wat lastiger te vinden in deze maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvandijk96
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 09:06
Hi iedereen,

Ik ben inmiddels zo ver dat ik mijn kistradio aan kan gaan sluiten. Het enige waar ik eigenlijk bar weinig van snap is de DPDT schakelaar. Ik heb dit schema in dit topic gekregen, maar weet dus niet hoe ik hem aan moet sluiten.

Ik heb de volgende schakelaar:

Kant 1
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/13zwsrc.jpg

Kant 2
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/4kwqpj.jpg

Zou iemand me kunnen helpen? op de foto zijn bij de aansluitingen 1a, 1, 1b etc te zien. Kan iemand misschien een lijstje maken met welke aansluiting waar naartoe moet? Sorry dat ik het zo vraag, maar ik kom er zelf echt niet uit, en ik heb niemand in mijn omgeving op het moment die me kan helpen.

Alvast heel erg bedankt!

Groeten van Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag weer bezig geweest aan me boominator, nieuwe boor gekocht en de rest van de 33mm gaten geboord :). Ik heb nu het geen wat op foto 2 is te zien aan elkaar gelijmt. Je kunt ook zien dat ik voor de accu een uitsparing heb gezaagd in het rechterplankje, de accu blijft nu prima op ze plek zitten en de constuctie is nog steeds even sterk.

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/843/nx6g.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/842/83gc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/836/20ep.jpg
Volgende stap is de rest van de componenten kopen: de speakers, tweeters en filters.
Als ik weer verder ben zal ik de foto's posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ga je de kant waar de accu zit nog wel helemaal luchtdicht maken? Is wel belangrijk voor optimaal resultaat. Is een 7Ah accu toch?

Waar ga je de tweeters trouwens halen? Zoek er ook nog een aantal, enkel zijn ze op zo ongeveer de hele wereld uitverkocht ben ik bang :(. Woofers en filter is geen probleem, maar de tweeters komen op zijn vroegst pas weer eind mei.

Verder, netjes hoor, ziet er strak uit :). Hoe ga je de woofers verlijmen trouwens?
janvandijk96 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 17:46:
Hi iedereen,

Ik ben inmiddels zo ver dat ik mijn kistradio aan kan gaan sluiten. Het enige waar ik eigenlijk bar weinig van snap is de DPDT schakelaar. Ik heb dit schema in dit topic gekregen, maar weet dus niet hoe ik hem aan moet sluiten.

Ik heb de volgende schakelaar:

Kant 1
[afbeelding]

Kant 2
[afbeelding]

Zou iemand me kunnen helpen? op de foto zijn bij de aansluitingen 1a, 1, 1b etc te zien. Kan iemand misschien een lijstje maken met welke aansluiting waar naartoe moet? Sorry dat ik het zo vraag, maar ik kom er zelf echt niet uit, en ik heb niemand in mijn omgeving op het moment die me kan helpen.

Alvast heel erg bedankt!

Groeten van Jan
Aan je foto is helaas vrij weinig te zien, behalve dat je de draden en pootjes iets langer mag verwarmen voordat je de tin toevoegt. Zie dat je ook massieve kabel gebruikt, dat is wat minder handig hiervoor, omdat het lang duurt voordat dat op temperatuur is en de soldering minder sterk zal zijn. Vergeet ook geen krimpkous als je klaar bent, kortsluiting is anders zo gemaakt tussen 2 solderingen.

Eigenlijk is het schema best simpel. Als je de schakelaar vanaf de onderkant bekijkt verbind je de bovenste 2 pootjes met elkaar door. Dus een kabel van het ene pootje naar het andere pootje, gewoon een kortsluiting als het ware.
Dan houd je 4 pootjes over, en die sluit je aan zoals het schema. Dus het pootje linksonder gaat naar de + van de acculader, het pootje daarboven naar de + van de accu. Hetzelfde doe je voor de overgebleven aansluitingen aan de rechterkant. Dan heb je alle plussen aangesloten en hoef je enkel nog alle minnen aan elkaar aan te sluiten. Dus de - van de voeding, accu, acculader en versterker verbind je met elkaar op 1 centraal punt, bijvoorbeeld de accu.

[ Voor 98% gewijzigd door wesleytjuh op 20-04-2014 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Jeej, ik heb nog tweeters thuis liggen gelukkig. Zijn ze serieus in een klap uitverkocht door de Boominator Micro/Mini?

De accu van maarten is een 3.2ah variant. Zie ik trouwens goed dat hij door de wand heen gaat? Je kan hem ook gewoon kantelen zodat de structuur in tact blijft. Of natuurlijk de lengte aanpassen zodat hij past. Het past in de lengte trouwens wel perfect met 6mm hout.

Ik denk dat ik mijn behuizing toch niet meer in het Fablab ga laten snijden. De website snijlab.nl lijkt mij ideaal. Upload je DXF bestanden, betaal en je bestelling word binnen 5 dagen verzonden. Zal misschien iets duurder zijn maar bespaart me de moeite en benzine kosten. Ik ga denk ik eerst een behuizing maken voor een budget editie met een 3.2ah accu en monacor SP60/8 woofers die ik nog heb liggen. Zo kan ik het een en ander optimaliseren voor de uiteindelijke versie met tweeters en lithium accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Had snijlab ook al bekeken maar vind dat ze overdreven hoge kosten voor enkel het materiaal vragen. De snijkosten kan ik niks over zeggen maar de hoge materiaalkosten hebben ervoor gezorgd dat ik ergens anders ga kijken.

Geen idee, eerst had Dayton er nog best een aantal maar die waren in 1 klap weg, zullen wel ergens in een groot project gebruikt worden of iets dergelijks. Het aantal Boominator mini in Europa valt tot nu toe wel mee denk ik, stuk of 5-6.

---
Edit omtrent prijzen snijlab:

Bv bij snijlab:
1200x600mm 6mm dik berken multiplex 19.52 incl BTW
Dat is dus 0.72m2, €27.11 incl BTW per m2

Pontmeyer:
1530x1530 berken multiplex 6mm dik. €10.52 ex BTW per m2 --> €12.72 incl BTW per m2.

Nu snap ik best dat ze wat marge nemen op hun materiaal, maar daarbij komt dat mijn prijzen bij Pontmeyer zonder enige korting zijn, die zij waarschijnlijk wel hebben. Prima hoor, dat het materiaal via hun wat duurder is, maar ruim 2X zo duur als een "normaal" alternatief? Nah, dan kijk ik wel verder.

Edit: Sterker nog, heb zojuist een paneeltje van 450x138mm laten berekenen, dat is dus 0.0621m2. Vragen ze enkel voor materiaal al €10.08 voor. Dat is dus €162 per m2 aan materiaal kosten :S?! Nu is het natuurlijk de bedoeling dat je zelf een zo groot mogelijk paneel aanlevert met daarin zoveel mogelijk designs tactisch geplaatst voor lage kosten maar komaan, dat kan je toch niet serieus nemen.

Edit2: Met een grotere tekening van 0.45m2 kom ik op ongeveer 16 euro uit voor het materiaal. Nog steeds zo'n 35 euro per M2, niet helemaal in verhouding imo.

[ Voor 56% gewijzigd door wesleytjuh op 20-04-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Gelukkig heb je maar 0.35m2 aan materiaal nodig. Met de 9.50 verzendkosten word het toch inderdaad wel aan de dure kant. Laserbeest.nl lijkt mij ook wel wat. Het voordeel van Fablab is dat je snel wat kan veranderen en opnieuw uitprinten als dat moet. Ook heb je begeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Heb je al iets af wat je kunt uploaden? Ben wel erg benieuwd eigenlijk, volgens mij betaal je via de calculator nog eens veel meer dan wat op de materiaal pagina vermeld staat. Zoals in mijn edit van mijn vorige post ook leesbaar is.

Yep laserbeest ben ik nu aan het kijken, stuk realistischere prijzen maar daar kan je helaas niet zomaar een calculatie doen. Laserbeest zit ook wat ver weg voor mij, terwijl snijlab op 30 minuten rijden zit. Jammer maar helaas ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De accu is inderdaad een 3,2ah variant. Heb gokozen om hem zo te bevestigen omdat hij dan geen kant op gaat, had ook met dubbelzijdig plakband gekunt. Alleen als je de accu weer wilt loshalen wordt dat een stuk lastigger. (2 vorige radio's moeten slopen omdat de accu zo goed vast zat) en ja ik maak hem luchtdicht, anders wordt het kistje alsnog op een verkeerde manier gepoort, ben van plan om dit te doen met kit.

Tweeters uitverkocht? over de hele wereld? Dat word dan maar wachten tot ze weer op vooraat zijn. Ze worden toch wel weer gemaakt hè?

De woofers verlijm ik met epoxy lijm, paar druppels van dat lijm is al genoeg om een auto mee op te tillen.

Prijzen van multiplex is wel stuk duurden dan mijn MDF haha, ik heb een manier verzonnen om me kist stijver te maken: alles goed schuren en dan insmeren met een kunstof hars, wordt de kist van binnen ook een stuk gladder en misschien is dat nog positief voor de geluid prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 11:07:
De accu is inderdaad een 3,2ah variant. Heb gokozen om hem zo te bevestigen omdat hij dan geen kant op gaat, had ook met dubbelzijdig plakband gekunt. Alleen als je de accu weer wilt loshalen wordt dat een stuk lastigger. (2 vorige radio's moeten slopen omdat de accu zo goed vast zat) en ja ik maak hem luchtdicht, anders wordt het kistje alsnog op een verkeerde manier gepoort, ben van plan om dit te doen met kit.

Tweeters uitverkocht? over de hele wereld? Dat word dan maar wachten tot ze weer op vooraat zijn. Ze worden toch wel weer gemaakt hè?

De woofers verlijm ik met epoxy lijm, paar druppels van dat lijm is al genoeg om een auto mee op te tillen.

Prijzen van multiplex is wel stuk duurden dan mijn MDF haha, ik heb een manier verzonnen om me kist stijver te maken: alles goed schuren en dan insmeren met een kunstof hars, wordt de kist van binnen ook een stuk gladder en misschien is dat nog positief voor de geluid prestaties.
1tip zou zoveel mogelijk het design NIET veranderen.

kunststof hars, of eigenlijk epoxy hars, zorgt NIET voor sterkte. Dat zijn de polyester vezels die je er bij zou moeten doen. de hars zelf heeft bijna geen sterkte namelijk. Dus als je het nog niet gekocht hebt, niet doen, spul is namelijk rete duur.
En gladder is juist niet beter! dit zorgt voor meer resonanties en echo. In jip en janneke taal: als je in een lege kamer staat echoot het veel meer dan dat je in een kamer staat met meubels. Dit gebeurt er in een kast ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelsch schreef op zondag 20 april 2014 @ 11:45:
[...]

1tip zou zoveel mogelijk het design NIET veranderen.

kunststof hars, of eigenlijk epoxy hars, zorgt NIET voor sterkte. Dat zijn de polyester vezels die je er bij zou moeten doen. de hars zelf heeft bijna geen sterkte namelijk. Dus als je het nog niet gekocht hebt, niet doen, spul is namelijk rete duur.
En gladder is juist niet beter! dit zorgt voor meer resonanties en echo. In jip en janneke taal: als je in een lege kamer staat echoot het veel meer dan dat je in een kamer staat met meubels. Dit gebeurt er in een kast ook.
aah oke, ik heb het spul nog liggen, maar zal het niet gebruiken. En hoe het allemaal gaat klinken, tja dat hoor ik pas wanneer hij af is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op zondag 20 april 2014 @ 10:57:
Gelukkig heb je maar 0.35m2 aan materiaal nodig. Met de 9.50 verzendkosten word het toch inderdaad wel aan de dure kant. Laserbeest.nl lijkt mij ook wel wat. Het voordeel van Fablab is dat je snel wat kan veranderen en opnieuw uitprinten als dat moet. Ook heb je begeleiding.
Hoe kom jij op 0.35m2? Als een soort van optimaal snij plan in elkaar bouw, zit ik op 0.58m2. Je hebt dan nog wel wat niet optimaal benutte stukken hier en daar, maar minder dan 0.5m2 zal het niet zijn. Dan heb ik een dubbel paneel aan de voor/achterkant, 2 stukken van 6mm.
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 11:07:

Eind mei komen er weer nieuwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Acolyte57 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 02:39:
Tis hier nog wat vormloos omdat dit nog met de kartonnen mal is. Ik moet nog even 2 plakken triplex kopen om de voor en achterkant van deze koffer, die alleen van zacht leer zijn gemaakt, te verstevigen. De harde zijkant is wel van hout. Ik heb net een AccuSafe setje besteld om dit beestje van stroom te gaan voorzien dus ben benieuwd!
De AccuSafe zelf is er nog niet, maar ze hebben heel aardig de rest van de spullen al opgestuurd zodat ik daar vast mee aan de slag kon. Gisteren de accu de hele dag aan de druppellader gelegd en vandaag dus maar even weer geklust:

Ik ben geen held met een decoupeerzaag...
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7185/13946608803_4c5c33164e_o.jpg

Maar uiteindelijk past het allemaal wel:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7330/13924261081_f8334a462b_o.jpg

Minijack verlengd naar buitenkant van de case:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2933/13924410525_7a8ca0c59a_o.jpg

Final wiring setup voor v1 zonder accusafe of laders:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3794/13948524074_99883513cf_o.jpg

En af:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7248/13948412854_a2869b71d3_o.jpg

Instagramvideo-demo:
http://instagram.com/p/nAt_KCo_2w/

Uiteindelijk vind ik dit koffertje toch niet zo mooi, en hoewel de autospeakers top klinken zijn ze ook niet heel vintage-looking, dus ik ben in m'n hoofd alweer bezig met een v2. Maar laat ik eerst even de accusafe in deze bouwen en deze een tijdje meenemen naar parken, festivals en feestjes, en eerst zien in hoeverre ie voldoet voor ik weer geld ga uitgeven :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 19:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Vandaag heb ik van "BIg Red" de kist voor in de koffer afgemaakt. Noppenschuimisolatie gehaalt bij de gamma met 20% korting gister. Vanavond even alle schakelaars en aansluitingen voor line-in, accu, voeding ,etc maken.Kreeg de opmerking van een vriend dat de kleurcombinatie doet denken aan het tweakers logo. ik heb voor de de speakers aan de buitenzijde van de koffer gemonteerd. als mijn laser gesneden ringen klaar zijn dan gaan de speakers direct op de mdf kist en voor de koffer. en daaroverheen de afwerkingen zodat het net wat strakker oogt. de koffer is 64x42cm buitenmaat.

Ik kon helaas niks vinden over de pioneer TS-W252 10" woofer. Het is waarschijnlijk een free-to-air woofer. de opvolger heeft een C (closed) en F(ported) versie. Ik las op een forum dat je de gegevens van de C zou kunnen gebruiken maar dan heb ik 60 liter nodig en dat haalt ik niet met deze koffer. kom met de correctie voor de foam op 26 liter. 3 liter is voor de 3-weg 13cm fusion speaker. Ik ben zeer tevreden over de volheid van de bas in de openlucht.

ik twijfel nog over welke amp ik definitief ga gebruiken. Ik heb een TA2020 liggen of de Ta2024 van sure-hifi of de TA 2024 van muse-audio. en wellicht de maxamp.

ik heb de hele middag de sure-hifi gebruikt met een 9800mah li-ion accu. gaat voor de achtertuin hard genoeg zonder amp te modden. maar via de laptop is de TA2024 toch beduidend kachtiger.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CnrfiIf5bb4HtJ8VzAdgjuqF/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4lZHOZ1uA5egZ3risNFlHv0K/medium.jpg

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Netjes gedaan met twee aparte ruimtes. Die 60 liter is waarschijnlijk met een Q=0.707 tuning. Met een Q=1.2 tuning voor buiten gebruik zal je wel ongeveer rond jouw kofferinhoud komen. Als je je amp nog niet gemod hebt zal je overdonderd zijn met het geluidsniveau wanneer gemod :). Het scheelt echt heel veel.

Met betrekking tot het modden:
Valt er een optimale gain te berekenen? De gain van de TA2024 is:
Vo/Vi = 12*Rf/Ri

Met mijn computer kan ik veel meer uit mijn kistradio halen zonder hem te oversturen dan met mijn telefoon. Ik heb een Jiayu G3 als telefoon. Misschien via zo'n PC oscilloscoop de output van mijn toestel bepalen en zo de gain bepalen? Of een potmeter over Rf en dan net zo lang draaien totdat het slecht gaat klinken en dan de weerstand van de potmeter meten? Of is dat schadelijk voor de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

lutkeveld schreef op zondag 20 april 2014 @ 18:50:
Netjes gedaan met twee aparte ruimtes. Die 60 liter is waarschijnlijk met een Q=0.707 tuning. Met een Q=1.2 tuning voor buiten gebruik zal je wel ongeveer rond jouw kofferinhoud komen. Als je je amp nog niet gemod hebt zal je overdonderd zijn met het geluidsniveau wanneer gemod :). Het scheelt echt heel veel.

Met betrekking tot het modden:
Valt er een optimale gain te berekenen? De gain van de TA2024 is:
Vo/Vi = 12*Rf/Ri

Met mijn computer kan ik veel meer uit mijn kistradio halen zonder hem te oversturen dan met mijn telefoon. Ik heb een Jiayu G3 als telefoon. Misschien via zo'n PC oscilloscoop de output van mijn toestel bepalen en zo de gain bepalen? Of een potmeter over Rf en dan net zo lang draaien totdat het slecht gaat klinken en dan de weerstand van de potmeter meten? Of is dat schadelijk voor de versterker?
thanks,

Dat van de gain weet ik. als ik mijn laptop aansluit dan schrik elke keer. Verschil met mijn S3 is ernorm. Ik heb ook een losse bluetooth dongeltje. als ik die aansluit dan is hij ook stukken harder dan de S3 maar niet zo hard als de laptop.

Ik moet even kijken wat ik ga doen mbt tot de gain.maar bedankt voor de tip.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Waarom heb je hem niet gemod trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

ik ben nog niet zeker of ik een MP3/BT/USB/SDcard module ervoor gebruik. Dan is het niet nodig namelijk. Die heeft ook een hoge gain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Daar is het ook voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

ik heb m ook voor mijn XXL Case met 3 ongemodde TA2024´s en het verschil tussen de laptop en die module vindt ik erg gering. als ik de lin/in gebruik wel, maar als ik de usb-SDcard of BT gebruik dan vindt ik het prima.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ys9DuMLCrzsuxKbDR70szwfy/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WX1swlnyWH3lJhSVTju5Flmu/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb al een tijdje m'n kratje af, maar het lijkt me leuker om alles via bluetooth of sd af te spelen.
deze vraag is waarschijnlijk al vaker op dit topic voorgekomen, maar ik wil hem toch nog even stellen. ik heb deze gevonden op DX, en hij lijkt me wel mooi, maar nou heb ik gezien dat er eentje is met Bluetooth v2.0 en een met usb v3.0, nou zag ik ook dat de iphone 5 Bluetooth v4.0 heeft, maakt dat heel veel uit? aangezien iphone echt stront is op het gebied van bluetooth deling.

Deze heeft Bluetooth 2.0: http://www.dx.com/p/bluet...white-202155#.U1QIDV5Agl8

Deze heeft Bluetooth 3.0: http://www.dx.com/p/plug-...black-195461#.U1QIJl5Agl8

ik hoor graag antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Met een laptop haal je alsnog niet het volledige uit een TA2024. Bij lange na niet, met mijn laptop tenminste. Met mijn PC met een koptelefoonversterker haal ik pas het volledige uit een ongemodde. Gewoon modden is mijn advies :).

@oscar Haal de Sure Hifi BT4.0 module van Ebay of Accusafe. In mijn ervaring zijn die modules overbodig. Je gebruikt de extra functies bijna nooit, het zit alleen maar in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@oscar Haal de Sure Hifi BT4.0 module van Ebay of Accusafe. In mijn ervaring zijn die modules overbodig. Je gebruikt de extra functies bijna nooit, het zit alleen maar in de weg.
Ik zou wel willen maar ik heb maar €10 te besteden. mijn vraag was daarom of het uitmaakt of de bluetooth 2.0, 3.0 of 4.0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Bluetooth 4.0 met oa APT-X is een behoorlijke verbetering in geluidskwaliteit. Enkel ondersteunen er maar een paar telefoons APT-X, waaronder de Galaxy S4,S5. De iPhone niet. Een iPhone ondersteund wel weer andere codecs, die ook enkel op de 4.0 module vindbaar zijn en ook voor aanzienlijk betere kwaliteit zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionYx
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 23:31
wesleytjuh schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:05:
Bij maximum volume heb je in principe een directe doorkoppeling(0 weerstand) vanaf het signaal naar de versterker, de potmeter doet dan in theorie niks. Als je de potmeter opendraait gaat hij tussen het signaal zitten(weerstand). Daar gaat dus blijkbaar iets fout.
probleem is verholpen. Weet niet precies wat het nou was. Pootje van de jacksocket opnieuw gesoldeerd en een andere voeding inmiddels... Mooi!

Vandaag accusafe in elkaar gezet en accu en druppellader ingebouwd. Ik zit nu alleen nog met mn usb oplader. Dat is een 3.1A autoaansteker ding met 2 usb poorten. Ik wil niet dat de telefoons de accu leegtrekken. Kan ik deze dan gewoon parallel aansluiten op de accusafe 12V uitgang waar ook de versterker op zit? Of is dat niet verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat is wel verstandig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 21:02
@ Oscar: Ik heb zelf ook zo'n €10,- module gekocht via DX, hoofdzakelijk voor de BT functie. Werkt prima, maar de ingebouwde radio is een beetje mwah, tenminste bij die van mij. Heeft alleen ontvangst onder de 96 MHz, onafhankelijk van de antennelengte. Nog een groot nadeel is dat er lucht ontsnapt door de usb poort/sd-kaart lezer. Toch is het zeker geen miskoop voor een tientje. Maar ik zou achteraf toch gewoon voor een minder goedkope Sure gaan, staat ook strakker aan de buitenkant. ;)

Ik zit zelf met een dilemma. Mijn kist 21.6L. is bijna afgelakt en had hiervoor Sony ovaaltjes gekocht, gebaseerd op diverse luistersessies bij winkels. Nu heb ik bij mijn ouders dit weekend nog een paar ovaaltjes meegenomen, die ik 5 jaar geleden heb gekocht en soort van vergeten was. Dit zijn de Fusion PP-FR693, toen dure speakers. Ze zijn wel minder gevoelig dan de Sony's maar gaan zeker lager, altijd gebruikt in een auto met een 2x80 W rms versterker en echt geen sub nodig gehad. Bovendien zijn de parameters bekend en ik heb ze (lichtgroen) even vergeleken mbv WinISD in mijn behuizing met de JBL GT6-69 (geel), de Hertz ECX 690.5 (blauw) en de Hertz DCX 690.3 (rood).
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/9qbatc.png

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/3501c46.png
Als ik de transfer functie zie dan zou de Fusion ideaal zijn, echter ze zijn een stuk minder gevoelig. Zie tweede grafiek (1 watt signal). Helaas heb ik geen parameters gekregen van Sony, maar ik vermoed dat die dicht bij de JBL presteren. Sony's gaan hoorbaar een stukje harder. Ik zit in dubio, welke zal ik er nu in maken? Fusions zijn ook wat minder subtiel. :+
Afbeeldingslocatie: http://www.image-share.com/upload/2524/99m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ik zou voor de blauwe of gele lijn gaan. Allebei een goede response curve voor buiten gebruik: F3 van 80hz en bult rond 150hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
als het toch allemaal 6*9 zijn, waarom niet gewoon proberen? desnoods doe je voor je huidige front een plaat hout met de andere speakers erin en dan die plaat even vast klemmen met grote lijmklemmen en luisteren. heel makkelijk om grof te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
@ Lutkeveld, ik vermoed dat de gekozen Sony speakers in de buurt liggen van de gele lijn zitten. (klinken ongeveer gelijk als de JBL in de mediamarkt en zitten in dezelfde prijsrange) Echter de parameters heb ik niet, dus het blijft giswerk.

@ Nelsch, ik heb ze inderdaad zojuist geprobeerd. Wat blijkt de Fusions passen maar net, de accu zou moeten worden verplaatst vanwege de magneten en er komt wat ruis over de versterker... (misschien magnetisch veld achter de speakers? :?) Daarentegen gaan ze wel laag, helaas niet zo hard. Bovendien zijn de Sony's ongeveer 1kg (per speaker) minder zwaar.

Conclusie: Sony speakers worden het. Bedankt alsnog voor jullie antwoorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Over magnetisch veld gesproken. Ik wil mijn ta2024's in dezelfde compartiment plaatsen als mijn subwoofer. Hoeveel cm afstand zou ik ongeveer moeten aanhouden om interventie te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Interventie is een ingreep, je bedoelt waarschijnlijk interferentie: storing ;). Hou er een andere magneet bij in de buurt en zodra je het veld niet meer voelt is het veilig. Het liefst zo ver weg natuurlijk, maar op het gegeven moment ga je bij een kistradio het verschil niet meer horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hoef je jezelf niet druk over te maken hoor. Ringkernen(achtige) zoals op de TA2024 en in een speaker stralen weinig uit. De magneet zelf heb je geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-10 20:28
[b][message=42118423,noline]Ik zit in dubio, welke zal ik er nu in maken? Fusions zijn ook wat minder subtiel. :+
Gewoon een Fusion en een Sony er in monteren, heb je het beste van beide :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
BAF in combi met bassreflex is dat OK? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Marijnsp schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 15:29:
BAF in combi met bassreflex is dat OK? :)
Zolang de poort maar volledig vrij is. Houd er 5-8cm afstand van, dan zit je wel veilig.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hveck75
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:11
beste tweakers,
kunnen jullie mij helpen, ik ben druk bezig met een kistradio en heb hiervoor een mp3 module gekocht. Nu is het mij niet helemaal duidelijk waar wat aangesloten moet worden. Kunnen jullie mij hiermee helpen?Op de printplaat staat: L_IN GND R_IN VCC GND R G L
Weet niet precies hoe ik een foto moet toevoegen :D

[ Voor 20% gewijzigd door hveck75 op 23-04-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-10 11:14
hveck75 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:50:
beste tweakers,
kunnen jullie mij helpen, ik ben druk bezig met een kistradio en heb hiervoor een mp3 module gekocht. Nu is het mij niet helemaal duidelijk waar wat aangesloten moet worden. Kunnen jullie mij hiermee helpen?Op de printplaat staat: L_IN GND R_IN VCC GND R G L
Weet niet precies hoe ik een foto moet toevoegen :D
toch niet heel erg onduidelijk... en heb je ooit van google gehoord:
elektronica+VCC elektronica+GND

L_in in misschien Links_in en R_in zal wel Rechts_in zijn 8)7

R G L : Right Ground Left? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:23
Even voor K-day op een bootje in elkaar geflanst.

... gaat eigenlijk nog best wel hard met goede bas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-10 20:28
maurits82 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 11:25:

[video]
Leuk dingetje! Alleen zal de bas buiten een stuk minder zijn, binnen klinkt altijd beter :P.

Mag ik vragen hoe je op 36V komt? Heb je er een step-up converter tussen hangen?
En hoeveel AH accu heb je er aan hangen?

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 23-04-2014 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:23
Terrz schreef op woensdag 23 april 2014 @ 11:58:
[...]

Leuk dingetje! Alleen zal de bas buiten een stuk minder zijn, binnen klinkt altijd beter :P.

Mag ik vragen hoe je op 36V komt? Heb je er een step-up converter tussen hangen?
En hoeveel AH accu heb je er aan hangen?
Ja ik ben benieuwd, zal idd wel een stuk minder zijn.
Ik gebruik een step-up idd, werkt prima!
De accu is 7mah dacht ik, maar ik heb ook nog een zware semi-tractie voor m'n electro boot, daar sluit ik hem het meeste op aan. (denk 60mah) ... met deze 7mah als thuiskomertje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik verwacht zonder de m in de mAh :p. 7mAh is namelijk nog minder dan wat er in een knoopcel zit. 7Ah klinkt realistischer :p

[ Voor 12% gewijzigd door wesleytjuh op 23-04-2014 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hveck75
boppos schreef op woensdag 23 april 2014 @ 11:16:
[...]

toch niet heel erg onduidelijk... en heb je ooit van google gehoord:
elektronica+VCC elektronica+GND

L_in in misschien Links_in en R_in zal wel Rechts_in zijn 8)7

R G L : Right Ground Left? :X
L_IN en R_IN snap ik maar is dat de aux of komt daar de TA2024 op?
In neem aan dat dan op de VCC de + spanning komt en op GND de -
Ben een leek hierin en wil niet meteen kortsluiting krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac

[video]
Geinig ding ;) De gebruikte acoustimass speakers zijn eigenlijk gemaakt voor een bandpass systeem, dit zou ook meer effect/bass hebben buiten. Maar alsnog genoeg herrie voor op een elektrische boot. :P

Die van mij is eindelijk ook af! :) Ik heb de knopjes van de mp3 module even met siliconen kit vastgezet. Ze zijn nog steeds bruikbaar, maar rammelen niet meer zo irritant. Het gaat hard!!! Misschien iets té, zit er nu aan te denken om een wat 'mildere' mod aan te brengen. (10kOhm i.p.v. 4.7kOhm) De bovenste 20% van de volume knop is alleen maar extra vervorming.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2yobgo2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2rqnlp1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Netjes! Behoorlijk knap met die hoeken zo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:41

[video]
ik zoek al wel eff naar zn zelfde boombox, maar kan er nergens eentje vinden die in de buurt zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Hou marktplaats in de gaten. Zelfs met verzendkosten erbij is het super goedkoop voor twee 8" woofers en grills met twee piezo's en een behuizing met basreflexpoorten, twee terminalcups en tapijt :).

Bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

[ Voor 67% gewijzigd door lutkeveld op 24-04-2014 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier mijn nieuwste creatie! Mijn broer bouwt oldtimer racefietsen en ik de installatie :p

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1.0-9/p350x350/10153820_650214671698850_221381832637895663_n.jpg

7 ah accu
gemodde ta2024
Bluetooth module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Heel vet!!!

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Gevoed door de dynamo :P?

Erg mooi gedaan :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
Zeer gaaf om te zien! Ook grappig om te horen lijkt me, doppler effect enzo :P Welke speakers zitter erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simpele speakers, de klankkast is erg klein, dit gaat ten koste van het laag, het is een verzameling bij elkaar, pioneer & sansui hifi spul. Toch nog een best aardig geluidje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-10 19:39
Mijn kistje tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: http://i1084.photobucket.com/albums/j407/thommio/IMG_20140423_215329284_HDR.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1084.photobucket.com/albums/j407/thommio/IMG_20140423_215410221_HDR.jpg

Moet nog geschilderd worden en de bedrading, volume knop en 3,5mm jack moeten ook nog aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een ta2024 en 2 subwoofers en 1 tweeter beide van 4 ohm. Hoe erg is het als ik de tweeter op 1 kanaal aansluit en de subwoofers paralel op de andere? Kan mijn versterker dan stuk gaan? Ik heb al in serie geprobeerd, maar toen kreeg ik heel slecht geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
2 Woofers van 4 ohm in parallel gaat je versterker niet trekken. De TA2024 heeft minimaal 4 ohm nodig, als je dan 2 woofers parallel hebt ziet je versterker slechts 2 ohm, en zal deze vrij snel in protectie gaan hierdoor, wellicht zelfs stuk.
Een tweeter kun je (doorgaans) overigens ook niet zomaar zonder filter op een kanaal aansluiten, door de lage tonen kan een tweeter namelijk stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-10 16:07

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 10:22:
Hier mijn nieuwste creatie! Mijn broer bouwt oldtimer racefietsen en ik de installatie :p

[afbeelding]

7 ah accu
gemodde ta2024
Bluetooth module.
Hipster allert!

Nah geintje, het is wel ideaal als je je kist echt makkelijk mee wilt nemen :). Is de behuizing verder wel waterdicht?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op donderdag 24 april 2014 @ 23:34:
2 Woofers van 4 ohm in parallel gaat je versterker niet trekken. De TA2024 heeft minimaal 4 ohm nodig, als je dan 2 woofers parallel hebt ziet je versterker slechts 2 ohm, en zal deze vrij snel in protectie gaan hierdoor, wellicht zelfs stuk.
Een tweeter kun je (doorgaans) overigens ook niet zomaar zonder filter op een kanaal aansluiten, door de lage tonen kan een tweeter namelijk stuk gaan.
Ik heb nog twee scheidingsfilters liggen met een hoge en lage uitgang. Hoe zou ik alles het beste kunnen aansluiten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android Wuppy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-02-2021
Dit is misschien wel een leuke voor mensen in de buurt van Harderwijk: een gratis speaker
Gratis af te halen; Yamaha speaker
Gratis
http://link.marktplaats.nl/802362829

Ik moet eens een project van afmaken in plaats van starten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-10 11:14
hveck75 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:46:
[...]
L_IN en R_IN snap ik maar is dat de aux of komt daar de TA2024 op?
In neem aan dat dan op de VCC de + spanning komt en op GND de -
Ben een leek hierin en wil niet meteen kortsluiting krijgen.
muziek in (Lin en Rin) is dus aux... je stopt namelijk muziek in de module.... vcc is inderdaad + en gnd is altijd -

Het andere rijtje met RGL is dus uit naar je TA2024 R=rood G=zwart L=Geel (bijvoorbeeld want R en L kan je ook omwisselen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Hee ik heb een vraagje..
Ik heb een muziek Box met 2speakers..
De Versterker die er nu in zit is de tda7972 of zoiets en is 2x 15w
Als ik de volume vol doen kun je zien dat het voor de speakers goed te doen is maar soms bij andere telefoons klinkt het te hard dan dat het niet goed klinkt.
Alleen ik mijn vraag kan een modded ta2024 harder tot je je speakers niet opblaast?
zeemacht dat de ta2024 harder klinkt maar voor speakers zelfde is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een digitale voltmeter, maar wanneer ik hem parallel aansloot begon hij te roken en werd hij heel waarom, wat heb ik verkeerd gedaan en hoe moet ik hem wel aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 12:24
Ik heb een update uitgevoerd in de vorm van een BT 4.0 module. Ik heb een "oude" Sure-gemodde-TA2024 en nog 1 van de eerste kratsafes (versie 1.7 geloof ik). Alles aangesloten volgens het schema van Accusafe en op zich werkt het wel. Alleen op de BT-module heb ik veel te veel versterking lijkt het wel. Ik moet mn volume van mn telefoon helemaal terug schroeven om mn speakers niet te slopen. Daarnaast klinkt het af en toe erg overstuurt; met name de bas slaat op hol lijkt het wel.
Ik heb verschillende telefoons en in- en uitgangen geprobeerd, maar het probleem blijft.
Is deze module ook nog eens een versterker, moet ik m'n voltage van de voeding terugschroeven of is er iets anders aan de hand?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Met de bluetooth module kun je waarschijnlijk beter geen gemodde versterker gebruiken. Het is wellicht een goed idee om een potmeter te gebruiken, daarmee kun je het volume een stuk beter regelen dan op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 12:24
Ik kan als test natuurlijk even de weerstanden die ik er toen overheen gesoldeerd heb even doorknippen. Dan kijken wat de BT module doet en natuurlijk hoeveel volume ik nog overhoudt via de normale 3,5mm ingang. Dan weet ik iig zeker of het aan de mod ligt en die weerstanden kan ik altijd met een druppeltje tin weer fixen....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Je kan ook een pot tussen de module en de ta2024 doen en dan de bron op vol volume zetten. Dan draai je de potmeter net zo lang terug totdat het geluid normaal klinkt, meet je de potmeter op en koopt weerstandjes van dezelfde waarden die je er dan permanent tussen zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Heb je er rekening mee gehouden dat hij drie draads is? De (ik neem aan witte) draad moet bij de rode draad gesoldeerd worden om zo het verschil met de ground te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ooh daar had ik niet bij nagedacht, dankje. ik kan dus de plus aan de vin solderen met een draadje (net zoals de versterker de plus aan de REM) en aan de andere kant de plus en de min draad tegen de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Accusafe is binnen dus vandaag halve koningsdag gemist omdat ik eerst dat spul wou inbouwen ;) prioriteiten moet je hebben als tweaker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-10 16:49
Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 18:30:
ooh daar had ik niet bij nagedacht, dankje. ik kan dus de plus aan de vin solderen met een draadje (net zoals de versterker de plus aan de REM) en aan de andere kant de plus en de min draad tegen de accu?
Zoals op het plaatjes te zien hoef je maar enkel 2 draden aan te sluiten. Ik denk dat je hem in serie moet plaatsen met je versterker. Op die manier zou je het moeten kunnen meten, anders een 20k weerstand plaatsen voor het display en dan parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Een voltmeter in serie? Doe dat maar niet. Je moet een voltmeter ALTIJD parallel aansluiten. Een amperemeter daarentegen moet wel in serie.

Ik heb zelf ook zo'n soort voltmeter gehad, de drie draadjes zijn voor: een ground/aarde/min, een plus om het display te voeden en een plus voor het meten. In dit geval kunnen de twee plusjes bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zo, gisteravond eindelijk weer wat vooruitgang gemaakt :). Samen met de meubelmaker een groot gedeelte van de Boominator in elkaar gezet:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_5597_zpsf57a3d3b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_5598_zpsa6eddd07.jpg
Al het hout bij elkaar gezocht, overal netjes inslagmoeren ingezet

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_5612_zpsbec0e089.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_5623_zps701e0e1d.jpg
1e gedeelte in elkaar gelijmd, de basspoorten en handvaten in de zijkant

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_5614_zps3571c1f2.jpg
Eerst alles even gepast zonder lijm

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_5630_zps020abf01.jpg
Even wat grotere lijmklemmen erbij gehaald voor de rest van het hout ;)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_5635_zpsed25a36d.jpg
Overal lijm tussen

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_5658_zps0ec3f2af.jpg
Klemmen maar :)

Vandaag worden de woofers op de frontpanelen gelijmd en kunnen die ook er tegen aan :)

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 27-04-2014 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
Zeer professioneel! Kost wat, maar dan heb je ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er enorm netjes uit! _/-\o_ Ik zie dat je voor het Amerikaanse A merk houtlijm hebt gekozen ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ja inderdaad, ervaringen mee? Ik kende het voorheen niet hoor. Heb gewoon gegoogled op goede houtlijm om speakers te lijmen en ook wat waterbestendigheid. Dat is dus deze geworden :).

Waarschijnlijk had bison of het lijm van de meubelmaker zelf ook prima voldaan maargoed :P. Moet wel zeggen dat deze lijmtube een erg handige spuitmond had, ideaal!

[ Voor 32% gewijzigd door wesleytjuh op 27-04-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, geen ervaring mee :+ , maar ik heb het wel heel veel voor zien komen bij filmpjes van mensen die een subwoofer enclosure aan het bouwen waren.
Waarschijnlijk hadden andere lijmen ook voldaan, maarja een beter aangescheven lijm is niet onverstandig om te gebruiken met zo'n kist formaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Dat ziet er mooi uit! (een stuk professioneler dan mijn beun werk haha)
Gisteren gelijmd en vandaag de eerste laag grondverf er op! Morgen even schuren en nog een laagje gronden. Eind kleur wordt hoogglans zwart.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/i3uxlc.png
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/wjumu0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/dpk1dv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nou ja, jouw kist ziet er ook erg netjes uit. Is dat de uiteindelijke kleur of de grondlaag?

Wesley, welke lijm gebruik jij om de woofers tegen de middelbrace te lijmen? Ik zag dat Saturnus 'chemical metal' aanraadt, daar kan ik echter geen Nederlandse variant van vinden. Heb het zelf nodig voor mijn Boominator Micro. Aangezien het speaker gedeelte permanent dicht gaat doe ik het liever in een keer goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/2CF483D7-D0C3-46F2-9424-3A91BAE02EDD_zps3gvuyzu2.jpg
Heb het gewoon bij een van mijn groothandels kunnen kopen. Is gewoon een merk van de Henkel group, waar onder andere ook Loctite en dergelijke ondervalt. Als je dus een distributeur van Loctite vind, vind je ook dit spul.

Dit was trouwens een "kleine" tube.. Had er 2 gekocht om zeker te zijn dat ik er iig 1 mee kon afmaken, maar hiermee moeten alle 3 wel lukken denk ik :D

[ Voor 18% gewijzigd door wesleytjuh op 27-04-2014 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben eergister ook weer bezig geweest met mijn boominator. Eerst was het nog een mini maar de het wordt een micro.
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/842/ng3v2.jpg
Ik heb een stuk van de behuizing afgezaagd, dat het niet zo netjes is maakt nu niet uit, ik ga de uiteindelijke variant uit mulitplex zagen.

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/843/utxd.jpg
Het frees werk is wel heel netjes voor mij gedaan :).

Ow en ik heb ook nog even voor die lijm gekeken, is te kopen op ebay klik

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
lutkeveld schreef op zondag 27 april 2014 @ 15:25:
Nou ja, jouw kist ziet er ook erg netjes uit. Is dat de uiteindelijke kleur of de grondlaag?
Dit is de grondlaag, eind kleur wordt hoogglans zwart. Ik ga voor twee grondlagen (behuizing is vanbinnen reeds gegrond) en dan twee of drie lagen zwarte (ligt er aan hoe goed ie dekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

En het laatste stuk van mijn koffer build is done:

AccuSafe is aangekomen! Even testen...
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7309/14015102791_f031e9ee1c_o.jpg

LEDje ingebouwd
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7161/14017138291_46617628cf_o.jpg

Vervolgens de aan/uit knoppen
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7279/14008543346_a6e386f07d_o.jpg

Aansluiting voor de netsnoer
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7117/14010025746_b8f172d4e0_o.jpg

Moet eigenlijk nog wel de bekabeling inkorten
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2937/14010045826_887a84b6e1_o.jpg

Maar boeiend, hij is af!
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2934/14033670975_edc8dfaa93_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaaf koffertje geworden! Hoe is het geluid van de lepai amp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Thanks! Verrassend goed, die Lepai. En dit is sowieso een suboptimale build qua kastbouw en -inhoud, dus kwaliteitsverlies zal eerder daar aan te wijten zijn dan aan de Lepai :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
@Acolyte,
Mooi resultaat! Strakke foto's ook!

---

Weer een avondje bouwen verder zijn alle woofers aan de frontpanelen gekit :). Begint nu echt een eind richting af te komen.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_5730_zpsbf1f5844.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/IMG_5734_zps0fac320c.jpg
De elektronica module schuift gelukkig ook perfect in het midden stuk, so far so good :)

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 28-04-2014 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:37
Goed bezig! Lekker profi, jaloersmakend ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hveck75
boppos schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 14:57:
[...]

muziek in (Lin en Rin) is dus aux... je stopt namelijk muziek in de module.... vcc is inderdaad + en gnd is altijd -

Het andere rijtje met RGL is dus uit naar je TA2024 R=rood G=zwart L=Geel (bijvoorbeeld want R en L kan je ook omwisselen)
Bedankt voor de info! Als hij klaar is zal ik hem posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-04 17:40
Wat kan ik als speaker grill voor mijn dayton sd215a gebruiken? 8 inch is net te klein denk ik en 10 inch past waarschijnlijk niet op de kist zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Het is een 8 inch sub, dus een 8 inch grill zou moeten passen?

Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink