Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.294 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:24
Dat zal het waarschijnlijk zijn dan! Dat verklaard ook dat je wel gewoon geluid hebt met maar 1 kanaal. De spoelen heffen elkaar letterlijk op als je de fase verkeerd om hebt in dit geval. Het geluid wat je hoort is de afwijking in de spoelen waardoor ze elkaar niet volledig opheffen maar er minimale uitslag overblijft. Typisch dingen die je over het hoofd ziet wanneer je enthousiast aan de slag bent :D

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 11-04-2014 15:39 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

wesleytjuh schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 15:38:
Dat zal het waarschijnlijk zijn dan!
Weer een stap dichterbij :) wel nog een vraag though. Als ik de fase van de fullrange speakers verkeerd heb, maakt dat ook uit (volgens mij niet, maar even voor de zekerheid)? Want die begonnen te klapperen bij stukjes muziek met diepe bass erin. Of kan het zijn dat de crossover de lage signalen van de subwoofer niet goed verwerkt/ziet ivm het verkeerd aansluiten waardoor het aan de visaton speakers wordt doorgegeven? Anders wordt het alsnog condensatortjes solderen om de visatons tegen diepe bassen te beschermen

[ Voor 12% gewijzigd door AOC op 11-04-2014 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26
wesleytjuh schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 15:38:
Het geluid wat je hoort is de afwijking in de spoelen waardoor ze elkaar niet volledig opheffen maar er minimale uitslag overblijft.
Het zal waarschijnlijk het stereo deel zijn wat nog te horen is :) (verschil links-rechts)
Dark0z schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 15:45:
[...]

Weer een stap dichterbij :) wel nog een vraag though.
De fase van de full range drivers maakt ook uit idd. Als 1 van de full range drivers verkeerd aangesloten is, gaan ze elkaar tegenwerken. Als ze beide verkeerd aangesloten zijn, gaan de full range driver en de sub elkaar tegenwerken. Beide niet gunstig.

Het klapperen is denk ik het overschrijden van de xmax wat je hoort. In de basis geen goed idee om dat uit te proberen want sommige speakers raken daardoor beschadigd (gaan ze aanlopen). Is het toevallig zo dat ze nu zonder behuizing spelen? Dan hebben ze namelijk geen weerstand en flapperen ze alle kanten op, overigens zonder dat er dan bas uitkomt (of iig weinig). Conclusie: speakers hebben een behuizing nodig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Nog geen behuizing inderdaad. Puur testopstelling en eerste bevindingen. En dat klapperen hou ik hoogstens 1 seconden aan mocht ik daar tegen aanlopen :X

Thanks voor advies allen, morgen testopstelling verder uitwerken en deze maand alles in timmeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Alle speaker 'klapperen' zonder behuizing. Zodra alles in een goede behuizing zal er al veel bas uit komen terwijl de sub amper beweegt :). Je kan eventueel nog een highpass op de sub zetten om overbodige excursie onder Fb te voorkomen maar volgens mij zit dat nog wel binnen de grenzen met 2x15w.

Wesley, komt de SD215 in het assortiment nu je een Dayton dealer bent?

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Darkoz, heb je de fullrange speakers ook via de crossover aangesloten? Want daar moet je natuurlijk wel de high-pass van gebruiken. Als je die op 100-150 Hz zet, zou het op zich niet extreem moeten klapperen lijkt me.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

JvS schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:30:
fullrange speakers ook via de crossover aangesloten
Ja via crossover en op 120hz gezet, toch wanneer volume van telefoon open staat, of die van crossover, dan klappert het wat. Volgens deze grafiek van de FR10 zit ik met 120hz goed toch?

Maar denk dat het puur door het verkeerd aansluiten komt. De bassen vallen soms raar weg, klinkt ook wat als klapperen.

[ Voor 14% gewijzigd door AOC op 11-04-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 16:12:
Alle speaker 'klapperen' zonder behuizing. Zodra alles in een goede behuizing zal er al veel bas uit komen terwijl de sub amper beweegt :). Je kan eventueel nog een highpass op de sub zetten om overbodige excursie onder Fb te voorkomen maar volgens mij zit dat nog wel binnen de grenzen met 2x15w.

Wesley, komt de SD215 in het assortiment nu je een Dayton dealer bent?
Jep, als je gewoon de standaard 25-35 liter behuizing gebruikt kom je met 2*8W(het is 8ohm) niet boven de xmax. High pass is dus niet nodig, maar nooit weg.

Staan al in assortiment :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

De - en + omgedraaid was inderdaad het probleem. Heb het nu correct aangesloten en klinkt nu al goed :) ik ga nog wel condensatoren voor de voor visaton speakers solderen. Die pakken naar mijn mening nog te veel lage bassen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Hee hoe komt dat als ik me bassbox vol volume zet en 5 min later stroom er af gaat.
Ik heb best een groot ding met 12 inch sub dus day vreet stroom, maar daarom heb ik er een pc voeding in.
Maar kan het dan dat die warmte beveiliging aanzet maar de stroom komt even later niet terug tot dan ik stroom er af haal.
De voeding is wel helemaal ingepakt in de box....
Is dat de warmte beveiliging of te weinig vermogen die de voeding geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat voor een voeding en versterker gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
wesleytjuh schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 10:57:
Wat voor een voeding en versterker gebruik je?
De voeding is eeb computer voeding van 400w
En de versterker is magnat traxx 600 en daar zit een sub van 1000w aab en 2 speakers van 480w per stuk.
En de autoradio is eeb sony mex-bt3700u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Daar heb je je probleem. Een computer voeding doet op 12V niet zijn volledige vermogen, je hebt namelijk ook nog de 5V en 3V3 lijn. Op de 12V lijn zal er wellicht maar 250W beschikbaar zijn. De rest is simpel rekenwerk, met 250W ga je nooit een onzuinige autoradio en autoversterker op hoog volume kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
wesleytjuh schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:05:
Daar heb je je probleem. Een computer voeding doet op 12V niet zijn volledige vermogen, je hebt namelijk ook nog de 5V en 3V3 lijn. Op de 12V lijn zal er wellicht maar 250W beschikbaar zijn. De rest is simpel rekenwerk, met 250W ga je nooit een onzuinige autoradio en autoversterker op hoog volume kunnen voorzien.
Aah oke maar ik heb niet bij veleb dan alle gele draden bij elkaar zit maar ik heb 1 gele van harde schijf gebruikt....

Trouwens hoeveel w moet de voeding dan zijn ?

[ Voor 4% gewijzigd door patrickkok op 12-04-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat je sowieso kunt proberen is alle gele draden te combineren, als je voeding dat toelaat, 1 draad is veel te dun voor deze stromen, enkel daardoor kan je al genoeg spanningsval krijgen om hem uit te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
wesleytjuh schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:08:
Wat je sowieso kunt proberen is alle gele draden te combineren, als je voeding dat toelaat, 1 draad is veel te dun voor deze stromen, enkel daardoor kan je al genoeg spanningsval krijgen om hem uit te laten vallen.
Moet ik dan alle gele en alle zwarte samen verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
  • Laatst online: 05-10 19:11
Vandaag samen met een vriend kistradio gebouwt:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/34imhli.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/33aa0hs.jpg

Inhoud:
-Maxamp
-analoge voltmeter
-schakelaar
- 7Ah loodgel accu
-Soundstream SF-502-T

Bedankt Wesley voor de snelle leverering :) .

Ik ben tevreden met het resultaat, mooi klein en kan goed hard.
Reacties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jo mensen,

ik ben bezig om een kistradio te maken met een 12v accu erin en daarvoor wil ik ook een spanningsbewaker in elkaar zetten. Natuurlijk kan ik er ook een kopen, maar vind het leuker om zelf 1 in elkaar te zetten, daarnaast bespaart het ook een hoop geld. deze wil ik maken: http://www.circuitsonline...n/spanningsbewaker-2.html Ik heb niet veel ervaring met circuits in elkaar zetten dus ik heb nog een aantal vragen. ondanks dat ik heel internet heb afgezocht voor een soort tutorial, heb ik niks gevonden. Ten eerste begrijp ik niet wat het pootje van de T in het schema door de P heen met een horizontaal streepje aan het einde betekent. hetzelfde geldt voor de verbinding van de groene led naar de draad aan de onderkant. daarnaast vroeg ik me ook af hoe je deze spanningsbewaker aan moet sluiten op je accu, gewoon het uiteinde links boven in het schakelingschema tussen de versterker en de accu zetten aan het plus draadje? Het zou helemaal mooi zijn als iemand misschien een foto zou kunnen sturen van deze zelfde schakeling, waarop alle verbindingen duidelijk te zien zijn.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
T staat hier voor transistor. P staat voor potmeter. De lijn die vanaf de (basis van de) transistor naar de potmeter loopt loopt naar de loper van de potmeter. Dit is meestal de middelste pin van de potmeter en is de pin die van waarde veranderd als je aan de potmeter draait. Met de potmeter stel je dus de gevoeligheid van de transistor in.
De verbinding van de groene led naar de "onderkant' is simpelweg de verbinding naar de -. Daar staat dat onderste tekentje voor, alle verbindingen die daarnaar toe gaan, gaan naar de -.

Deze beveiliging sluit je parallel aan op je accu, dus niet tussen de accu en de versterker. Dus de lijn waar 15V bij staat op de + van de accu, en het tekentje van de - op de - van de accu. Zet er trouwens wel een schakelaar tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 21:02
Ik heb vandaag even de hardware getest voor in de kist. Het viel mij op dat de kabels (los besteld bij Accusafe) van de mp3 module verkeerd gekleurd zijn. :? Op de printplaat staat gnd bij de rode draad en bat bij de zwarte. Ik heb de print aangehouden en hij werkte, maar dit kan goed de oorzaak zijn van een hoop kapotte mp3-modules. Even opletten dus! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Kan inderdaad zo zijn. De modules die ik toentertijd had staan inmiddels al niet meer bij Dealextreme(waar iedereen ze vandaag haalt gok ik zo?). De modules die er nu op staan kunnen afwijken van de "oudere" modules kwa aansluiting. Goed opgemerkt iig! Zal dit ook even op de product pagina zetten.
wolter. schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 17:05:
Vandaag samen met een vriend kistradio gebouwt:
[afbeelding]
[afbeelding]

Inhoud:
-Maxamp
-analoge voltmeter
-schakelaar
- 7Ah loodgel accu
-Soundstream SF-502-T

Bedankt Wesley voor de snelle leverering :) .

Ik ben tevreden met het resultaat, mooi klein en kan goed hard.
Reacties zijn welkom.
Dat heb je snel gedaan :). Ziet er netjes uit, lekker compact nog denk ik he?

[ Voor 50% gewijzigd door wesleytjuh op 12-04-2014 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Hoort het dat een loodaccu, wanneer een verbruiker is aangesloten, zakt tussen de 10a 11v en wanneer de verbruiker afgesloten wordt weer terug schiet naar 12,7v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat is vrij normaal maar heel erg afhankelijk van de leeftijd/staat van de accu. 10A is aan de hoge kant voor een standaard 7Ah accu, als de accu dan wat ouder al is heeft hij inderdaad moeite met zijn spanning vast te houden.

Edit @ JVS, ahja, inderdaad :). Tenzij je dan ene flinke belasting eraan hebt hangen mag dit niet gebeuren, tenzij je accu al goed rot is ondertussen.

[ Voor 25% gewijzigd door wesleytjuh op 12-04-2014 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wesley: Volgens mij bedoelt-ie 10 tot 11 volt (niet 10 ampere, 11 volt)

Mijn accu opgeladen en aan doet 12,7V en ik verklaar hem leeg bij <12V (uiterlijk 11,5V). En dan zitten er een minidsp, een voltmeterdisplay en 2x TA2024 op aangesloten, allemaal actief.

Het is een standaard 12V 7AH loodaccutje

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 12-04-2014 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 18:36:
T staat hier voor transistor. P staat voor potmeter. De lijn die vanaf de (basis van de) transistor naar de potmeter loopt loopt naar de loper van de potmeter. Dit is meestal de middelste pin van de potmeter en is de pin die van waarde veranderd als je aan de potmeter draait. Met de potmeter stel je dus de gevoeligheid van de transistor in.
De verbinding van de groene led naar de "onderkant' is simpelweg de verbinding naar de -. Daar staat dat onderste tekentje voor, alle verbindingen die daarnaar toe gaan, gaan naar de -.

Deze beveiliging sluit je parallel aan op je accu, dus niet tussen de accu en de versterker. Dus de lijn waar 15V bij staat op de + van de accu, en het tekentje van de - op de - van de accu. Zet er trouwens wel een schakelaar tussen.
bedankt Wesley! volgens mij is het gelukt, de groene led gaat iig branden als ik de plus en de min tegen de accu aanhoudt. dan heb ik nog twee vragen. waarom is het nodig om een schakelaar hiertussen te zetten, zoals je net zei? En hoe stel ik de potmeter goed af en op welke hoeveelheid volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Omdat anders je accuindicatie altijd aan staan, en dus je accu leeg trekt.

Ik zou hem instellen dat zodra de spanning van je accu onder de 12V komt, het rode ledje langzaam begint te branden. Onder 11.5V moet je de boel uitzetten, je moet hem dus eigenlijk zo instellen, dat het voor jou duidelijk wordt wanneer de accuspanning 11.5V of lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okee, maar hoe stel je die potmeter in op 11,5 volt? je kan er aan draaien, maar hoe weet je waneer hij goed staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Heb je zo´n industriële voedingen? Die kan je afstellen op 11.5 volt, het circuit aansluiten en dan de potmeter net zo lang draaien tot het ledje net brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLGhost
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-10 09:27
Beste mensen,
het is al weer een tijdje geleden, maar we zijn nu al flink ver in het maken van de kist.
We hebben nog wel een vraagje over de basreflexpoort. We hebben in winISD zo goed mogelijk alles ingevuld, maar vragen ons af of de maten voor de poort wel kloppen...
Zou iemand dat voor ons na willen kijken?
Alvast bedankt :)

https://www.dropbox.com/s...fhr7c/Dayton%20SD251A.wpr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 20:33:
okee, maar hoe stel je die potmeter in op 11,5 volt? je kan er aan draaien, maar hoe weet je waneer hij goed staat?
Een regelbare voeding + multimeter. Regelbare voeding instellen op 11.5V en dan de potmeter stellen naar een voor jou herkenbare indicitie van een lege accu. Als je geen regelbare voeding hebt kun je het inderdaad zoals lutkeveld zegt ook met een industriele voeding. Die zijn ook beperkt regelbaar met het witte kleine draaiknopje (naast de aansluitconnectors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

JvS schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 19:07:
Wesley: Volgens mij bedoelt-ie 10 tot 11 volt (niet 10 ampere, 11 volt)

Mijn accu opgeladen en aan doet 12,7V en ik verklaar hem leeg bij <12V (uiterlijk 11,5V). En dan zitten er een minidsp, een voltmeterdisplay en 2x TA2024 op aangesloten, allemaal actief.

Het is een standaard 12V 7AH loodaccutje
Was inderdaad een typfout. De accu zakt gauw naar 10 / 11 volt wanneer verbruiker erop zit. Kan dat kwaad? Is opgeladen tot 12,8v ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Is niet normaal tenzij je een te zware verbruiker hebt. Ik vermoed dat je accu versleten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

wesleytjuh schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 21:53:. Ik vermoed dat je accu versleten is
Was ik ook al bang voor. Degene die hem verkocht had er toen ook al een smoes voor en wou hem niet terug nemen (2dhands)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

NLGhost schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 20:41:
Beste mensen,
het is al weer een tijdje geleden, maar we zijn nu al flink ver in het maken van de kist.
We hebben nog wel een vraagje over de basreflexpoort. We hebben in winISD zo goed mogelijk alles ingevuld, maar vragen ons af of de maten voor de poort wel kloppen...
Zou iemand dat voor ons na willen kijken?
Alvast bedankt :)

https://www.dropbox.com/s...fhr7c/Dayton%20SD251A.wpr
Die maten gaan vanzelf goed. Ik heb de driverdata even nagekeken (daar worden de meeste foutjes mee gemaakt), maar die gaat ook goed.

Gaat deze speaker buiten gebruikt worden? Want je hebt nu een laagafval gemodelleerd dat mooi klinkt binnenskamers, maar buiten gaat dat heel dun worden (je mist dan namelijk de zogenaamde "room gain" in het laag, wat een behoorlijk sterk effect kan zijn). En heb je de maat (22 liter) bewust gekozen? En de maat van de basreflexpoort? Ik zou daarvoor standaard afvoerbuis maten voor kiezen :). Bijvoorbeeld 50mm.

Ik zou een kistje van 22L met een 50mm buis van 7cm lang maken (of met twee buisjes van 17cm, dat geeft dezelfde response, alleen minder luchtverplaatsing per basreflexpijp). Dan krijg je deze response. Audiofiel gezien een horror, maar voor in een kistje in de buitenlucht is dit wel lekker :P. Je krijgt dan veel rendement rond de tussen 50 en 120Hz (daar waar de sub echt moet werken). Daaronder wordt het behoorlijk minder, maar rendement en stevige weergave rond de 50-60Hz gaat je meer helpen dan een speaker die echt sub-sublaag gaat weergeven vind ik.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4zmW0lDDAo8GnuGmAPkso69F/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 12-04-2014 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonathan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-08 16:37
Na een lange tijd niet actief te zijn geweest op tweakers hier weer een post. Ik ben dus bezig met het bouwen van een kistradio. Nu heb ik alleen nog een accu nodig, nu luidt mijn vraag :

Is deze accu en lader geschikt voor een ta2024?

Link: http://www.ebay.nl/itm/130782364149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-04 17:40
JvS schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 22:50:
[...]

Ik zou een kistje van 22L met een 50mm buis van 7cm lang maken (of met twee buisjes van 17cm, dat geeft dezelfde response, alleen minder luchtverplaatsing )

[afbeelding]
De 22 liter komt overeen met de ruimte die de sub nu heeft ja. En hij wordt gebruikt voor buiten ja, dus bedankt voor je snelle antwoord! Nu vraag ik me alleen af of een basreflexbuis echt veel gaat toevoegen? Neem aan dat het de moeite waard is?

Groetjes Nlghost &faabtweakertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Een bassreflex buis gaat hier het verschil maken ja :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Het scheelt maar liefst 20Hz in diepgang (-3db). Het zal niet harder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
Maar 20 Hz in diepgang bij een subwoofer klinkt al snel harder dan neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Waarschijnlijk wel. Je hebt veel winst rond 60hz waar veel bass zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionYx
  • Laatst online: 20-09 23:31
Hi tweakers,

Enige tijd zit mijn kistradio al weer in elkaar.

Eerst uitgetekend in SolidWorks
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2H9XahU.jpg

Daarna gebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eB1g7Du.jpg

Specs:
TA2024
Pioneer 3 weg speakers
Een of andere 2 Ampere tafelvoeding

Er zit nog geen accu in. Dat wordt hoofdstuk twee. Waarschijnlijk dan ook een 4 Ampere voeding en een USB aansluiting zodat telefoons opgeladen kunnen worden in het park.

Hij doet het helemaal naar wens echter is er iets mis met de volumeknop. Wanneer deze niet op maximaal staat treedt er ruis op. Nu staat hij dus altijd maximaal en wordt de volume geregeld met telefoon/ipad. Gaat prima natuurlijk maar m'n mooie aluminium volumeknop voorop zit er nu voor niets. Er zit een 100k logaritmische potmeter in. Kan deze stuk zijn? Of heb ik niet goed gesoldeerd?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
50-100K moet prima werken, heb je de ground doorgelust tussen de 2 pootjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

thijsco19 schreef op zondag 09 februari 2014 @ 14:25:
[...]

Zoiets, klik, met een ta2024/maxamp/random versterker erbij?
Beetje laat, maar ik bedacht mij opeens dat ik nog wat hiervoor moest verzinnen :P Maar dat ziet er inderdaad bruikbaar uit! Stom dat ik nooit gekeken heb of DX zoiets heeft. Had al zoveel op internet gezocht, dat ik blijkbaar niet had verwacht zoiets voor een paar euro te kunnen bestellen.
Edit: en met ingebouwde versterker hebben ze ook: http://www.dx.com/c/car-a...ms-707/car-amplifiers-733

Wil in mijn schuurtje ook nog een kleine radio, waarvoor ik nog oude maar prima pioneer speakers heb liggen. Dus als pa hem niet in zijn auto wil gebruik ik hem wel in mijn schuur :)

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 13-04-2014 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Hoe zagen jullie een perfecte gat in hout? Of is er een winkel waar je dat kan laten doen? Heb het met een decoupeerzaag gedaan, maar voor een visaton fr10 steekt het nogal krap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Frezen, CNC of lasersnijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Decoupeerzaag kan ook prima hoor, goed aftekenen en precisie zaagje gebruiken. Desnoods even oefenen op een rest stukje. Anders bovenfrees + mal. CNC is wat overkill voor een thuis projectje vermoed ik en lasersnijden kan maar tot een beperkte dikte, vaak een millimeter of 6.

Edit:

FR10, is een kleine diameter, gaten zaag! Die heb je wel in een passende maat daarvoor :).

[ Voor 23% gewijzigd door wesleytjuh op 13-04-2014 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionYx
  • Laatst online: 20-09 23:31
wesleytjuh schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:10:
50-100K moet prima werken, heb je de ground doorgelust tussen de 2 pootjes?
Yup, maar ik zal de verbindingen nog even nalopen. Vreemd symptoom toch dat alleen bij max volume geen ruis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Bij maximum volume heb je in principe een directe doorkoppeling(0 weerstand) vanaf het signaal naar de versterker, de potmeter doet dan in theorie niks. Als je de potmeter opendraait gaat hij tussen het signaal zitten(weerstand). Daar gaat dus blijkbaar iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

lutkeveld schreef op zondag 13 april 2014 @ 12:16:
Het scheelt maar liefst 20Hz in diepgang (-3db). Het zal niet harder gaan.
Een basreflexbuis levert "gratis" SPL op. Het is een "bult" rond de tune frequentie. Meestal "tune" je flink onder de frequentie waarop de speaker in een gesloten behuizing weergeeft. Die bult kan je gebruiken voor meer rendement rond die tune frequentie. Al gelang waar je tunet levert dat meer rendement op bij 30-60Hz of bij 50-100Hz. In het eerste geval krijg je meer diepgang. In het tweede geval krijg je gewoon harder laag.

Concreet: Een SD215 valt al af onder de 55Hz in een 22L behuizing. Een basreflexpoort getuned op 30Hz, zorgt ervoor dat er tot 30-35Hz meer wordt weergegeven. Dus dan krijg je niet meer rendement, maar gewoon meer echt sublaag. Zoals ik hem voorstel, speelt de basreflexpoort rond de 50-55Hz mee. Dan telt-ie dat signaal op bij het nog redelijk hoge signaal van de SD215 en krijg je gewoon veel meer rendement rond de 50-100Hz (zoals je ook in de frequentie response kan zien).

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 13-04-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-10 19:39
amarcus.ict schreef op maandag 31 maart 2014 @ 10:29:
[...]

Ik heb de laatst genoemde (klik) gisteren besteld.

De TA2024 had toch duidelijk moeite met de 8ohm speakers met 87dB efficientie.
Dus als iemand interrese heeft moet hij even een DM sturen. Het gaat om een Ta2024 gemod met 5k weerstanden en een condensator over de DC-input (z.g.a.n).

Als ik de TK2050 binnen heb zal ik hier laten weten wat mijn bevindingen zijn. ;)
De TK2050 is binnen hoor! Hij klinkt erg goed en de bouwkwaliteit ziet er een stuk beter uit als de gemiddelde TA2024. Heb alleen m'n boost converter voor niks gekocht want deze blijk al te zijn ingebouwd in de versterker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 09:06
Ik heb net even naar die ebay pagina gekeken, en er zit een afbeelding bij vanuit het takenpakket. Daar is op te zien dat hij geen step-up heeft!! Alleen de standaard TK2050 chipset..

Afbeeldingslocatie: http://i1287.photobucket.com/albums/a636/fanfanliu2010/TK20505C3A5BF856FE_zpsf4609e51.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Carneoleon op 14-04-2014 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Carneoleon schreef op maandag 14 april 2014 @ 08:51:
Ik heb net even naar die ebay pagina gekeken, en er zit een afbeelding bij vanuit het takenpakket. Daar is op te zien dat hij geen step-up heeft!! Alleen de standaard TK2050 chipset..

[afbeelding]
Maar hij gaat op 12V net zo hard als op 30V? Ook gaat hij op 12V een stuk harder als de TA2024...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Andere gain wellicht.

No way dat in die ruimte nog een step up van dat vermogen past :P. Ik zie ook geen enkel component wat op een step up duidt.

[ Voor 24% gewijzigd door wesleytjuh op 14-04-2014 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
amarcus.ict schreef op maandag 14 april 2014 @ 09:08:
[...]

Maar hij gaat op 12V net zo hard als op 30V? Ook gaat hij op 12V een stuk harder als de TA2024...
Ik ben bang dat dat gain is, of het psychologische effect!! Je verwacht dat het harder gaat, dus je hoort het ook! En als hij op 12v net zo hard gaat als op 30v, moet je de gain nog hoger hebben!! Dan moet je hem net als de ta2024 modden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
Hallo allemaal,

We maken gebruik van 2 ta2024's en een dayton sd215a op de ene versterker en op de andere versterker een setje van 2 10cm fullrange speakers.
We willen een low pass filter toevoegen om de sub tussen de 50 en 200 Hz laten spelen. Kunnen we op de ta2024 (gemod afkomstig van accusafe) een lowpass filter toevoegen? Of moeten we een los low pass filter zelf maken? We hadden eerst een subwoofer crossover in gedachte maar deze werkt actief en dus op voeding, dit vonden we dus een iets minder goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hoeveel gebruikt je actieve crossover? Als dat minimaal is zou ik gewoon lekker die gebruiken.

Yep, je kunt gewoon de TA2024 op dezelfde manier modden als ik de MaxAmp gemod heb voor een low pass filter. Daarvoor moet je een condensator op de feedback weerstand van de TA2024 plakken.
http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRlowkeisan.htm
Je feedback weerstand is bij een TA2024 die door ons gemod is 100K, dan zou je voor de condensator dus iets van 8200pF oftewel 8.2nF kunnen nemen.

Heb je trouwens een potmeter ertussen zitten? Dat wil je wel met een subwoofer zodat je de levels een beetje kunt regelen.

[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 14-04-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
wesleytjuh schreef op maandag 14 april 2014 @ 10:50:
Hoeveel gebruikt je actieve crossover? Als dat minimaal is zou ik gewoon lekker die gebruiken.

Yep, je kunt gewoon de TA2024 op dezelfde manier modden als ik de MaxAmp gemod heb voor een low pass filter. Daarvoor moet je een condensator op de feedback weerstand van de TA2024 plakken.
http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRlowkeisan.htm
Je feedback weerstand is bij een TA2024 die door ons gemod is 100K, dan zou je voor de condensator dus iets van 8200pF oftewel 8.2nF kunnen nemen.

Heb je trouwens een potmeter ertussen zitten? Dat wil je wel met een subwoofer zodat je de levels een beetje kunt regelen.
http://www.beslist.nl/pro...ax01_subwoofer_crossover/ Dit is de crossover die we wilden bestellen, alleen schijnt hij ook veel te dempen. We gaan 2 stereo potmeters gebruiken, per versterker 1. Dus de subwoofer zal een losse potmeter hebben ja. Krijg je met het toevoegen van een condensator de kans om het dan eenmalig (of later nog te veranderen) in te stellen op 2 frequenties (dus 50 Hz en 200 Hz bijv )? Welke van de link kan ik dan het best gebruiken? Of heb ik ze alle 3 nodig?

We gaan gebruik maken van een 18 Ah accu en het gemiddelde gebruik op max vermogen was nu rond de 1 A, met pieken van maximaal 2A.

[ Voor 3% gewijzigd door faabtweakertje op 14-04-2014 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
wesleytjuh schreef op maandag 14 april 2014 @ 09:23:
Andere gain wellicht.

No way dat in die ruimte nog een step up van dat vermogen past :P. Ik zie ook geen enkel component wat op een step up duidt.
Dat is nou jammer :/, als ik de boost converter aansluit ruist hij nogal flink. Is dit op te lossen dmv een condensator op de uiteinde van de boost converter of iets?

En weet iemand van jullie wat de 2 potmeters dan zijn? Als ik hem helemaal in- of uitdraai lijkt er niks te veranderen aan het volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

faabtweakertje schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:43:
[...]

http://www.beslist.nl/pro...ax01_subwoofer_crossover/ Dit is de crossover die we wilden bestellen, alleen schijnt hij ook veel te dempen. We gaan 2 stereo potmeters gebruiken, per versterker 1. Dus de subwoofer zal een losse potmeter hebben ja. Krijg je met het toevoegen van een condensator de kans om het dan eenmalig (of later nog te veranderen) in te stellen op 2 frequenties (dus 50 Hz en 200 Hz bijv )? Welke van de link kan ik dan het best gebruiken? Of heb ik ze alle 3 nodig?

We gaan gebruik maken van een 18 Ah accu en het gemiddelde gebruik op max vermogen was nu rond de 1 A, met pieken van maximaal 2A.
Wat bedoel je met dempen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
JvS schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:52:
[...]
Wat bedoel je met dempen?
Het geluid minder hard maken. Dit is in ieder geval wat ik heb gelezen in reviews van deze crossover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lijkt me onzin. Het zit voor de versterker. Hooguit heeft-ie een wat lagere uitgangspanning dan een pre-out van een autoradio, maar dat hoeft ook niet echt een probleem te zijn. Zolang je gemodde TA2024's gebruikt.

Je moet dan alleen je volumeknop wat verder opendraaien, uiteindelijk is de versterker de limiterende factor. Het is wel zo dat mensen psychologisch gevoelig zijn voor een set die met een heel klein beetje volume open draaien al ongeveer op 50% van de max speelt. Ik vermoed dat dat wat verder moet en dat vertaald wordt als "het dempt het geluid". Of dat er gewoon een enorme bult bij 200Hz is weggefilterd. Dan wordt het ook "zachter" (Maar dat is de bedoeling).

[ Voor 36% gewijzigd door JvS op 14-04-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
amarcus.ict schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:49:
[...]

Dat is nou jammer :/, als ik de boost converter aansluit ruist hij nogal flink. Is dit op te lossen dmv een condensator op de uiteinde van de boost converter of iets?

En weet iemand van jullie wat de 2 potmeters dan zijn? Als ik hem helemaal in- of uitdraai lijkt er niks te veranderen aan het volume.
Wat voor boost converter heb je? Dit is wel iets wat "goed" moet zijn, anders kan je inderdaad ruis krijgen. Je hebt daar wel een beetje kwalitatief goede converter voor nodig. Kan ook door een ground loop zijn, wat gebeurd er als je de - los haalt in je signaal?

De potmeters zijn voor DC offset, een versterker en de gebruikte componenten zijn nooit perfect, er is altijd wat afwijking. Hierdoor komt er altijd een klein DC spanninkje op je output, met de potmeters kan je dit afstellen. Dus met een multimeter op de DC stand op de outputs, input links en rechts verbonden met de ground (dus 0 signaal) en draaien aan de potmeters tot je multimeter 0mV meet (dit zal nooit helemaal lukken, maar je komt waarschijnlijk in de buurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
JvS schreef op maandag 14 april 2014 @ 14:07:
Lijkt me onzin. Het zit voor de versterker. Hooguit heeft-ie een wat lagere uitgangspanning dan een pre-out van een autoradio, maar dat hoeft ook niet echt een probleem te zijn. Zolang je gemodde TA2024's gebruikt.

Je moet dan alleen je volumeknop wat verder opendraaien, uiteindelijk is de versterker de limiterende factor. Het is wel zo dat mensen psychologisch gevoelig zijn voor een set die met een heel klein beetje volume open draaien al ongeveer op 50% van de max speelt. Ik vermoed dat dat wat verder moet en dat vertaald wordt als "het dempt het geluid". Of dat er gewoon een enorme bult bij 200Hz is weggefilterd. Dan wordt het ook "zachter" (Maar dat is de bedoeling).
Dus ik kan die crossover gewoon bestellen en gebruiken, aangezien ik toch genoeg ah heb met een 18ah accu en 2 ta2024s, dan haal ik alsnog de 12 - 15 uur speeltijd neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
wesleytjuh schreef op maandag 14 april 2014 @ 14:13:
[...]

Wat voor boost converter heb je? Dit is wel iets wat "goed" moet zijn, anders kan je inderdaad ruis krijgen. Je hebt daar wel een beetje kwalitatief goede converter voor nodig. Kan ook door een ground loop zijn, wat gebeurd er als je de - los haalt in je signaal?

De potmeters zijn voor DC offset, een versterker en de gebruikte componenten zijn nooit perfect, er is altijd wat afwijking. Hierdoor komt er altijd een klein DC spanninkje op je output, met de potmeters kan je dit afstellen. Dus met een multimeter op de DC stand op de outputs, input links en rechts verbonden met de ground (dus 0 signaal) en draaien aan de potmeters tot je multimeter 0mV meet (dit zal nooit helemaal lukken, maar je komt waarschijnlijk in de buurt).
Ik heb natuurlijk de goedkoopste besteld }:O (klik)

Bedankt voor de uitleg over de DC offset!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

faabtweakertje schreef op maandag 14 april 2014 @ 14:14:
[...]

Dus ik kan die crossover gewoon bestellen en gebruiken, aangezien ik toch genoeg ah heb met een 18ah accu en 2 ta2024s, dan haal ik alsnog de 12 - 15 uur speeltijd neem ik aan?
Makkelijk. WIj halen ook al 10-15u met een minidsp en 2x ta2024. Geen idee wat zo'n ding gebruikt, maar het zal hopelijk geen 500mA zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
JvS schreef op maandag 14 april 2014 @ 14:20:
[...]

Makkelijk. WIj halen ook al 10-15u met een minidsp en 2x ta2024. Geen idee wat zo'n ding gebruikt, maar het zal hopelijk geen 500mA zijn...
En jullie hebben maar 1 7Ah accu toch ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
Klinkt goed, dan ga ik dat maar eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
amarcus.ict schreef op maandag 14 april 2014 @ 14:19:
[...]

Ik heb natuurlijk de goedkoopste besteld }:O (klik)

Bedankt voor de uitleg over de DC offset!
:F

Dat ding is ge-rate voor een input stroom van 2,5A, met een max van 3A. op een 12V accu is dat een absoluut maximum van 36W in, na 90% efficiency is dat 32W, vervolgens efficiency van de versterker a 90% (neem ik alle percentages heel optimistisch) blijft er nog zo'n 15Wrms per kanaal over. Dan snap ik wel dat ie niet harder wil dan een ta2024 :P

Deze is een stuk beter, heb ik ook gebruikt met mijn tk2050 in mono voor m'n sub, kan ie prima aan. Geen last van ruis!

[ Voor 16% gewijzigd door Carneoleon op 14-04-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Mdf is binnen :)

Maar waar zal ik de baspijp plaatsen?

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/4jkti8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2efjl8g.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/ojiibo.jpg

of

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2nlti78.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Carneoleon schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:58:
[...]

:F

Grapje denk ik? Dat ding is ge-rate voor een input stroom van 2,5A, met een max van 3A. op een 12V accu is dat een absoluut maximum van 36W in, na 90% efficiency is dat 32W, vervolgens efficiency van de versterker a 90% (neem ik alle percentages heel optimistisch) blijft er nog zo'n 15Wrms per kanaal over. Dan snap ik wel dat ie niet harder wil dan een ta2024 :P
Wel goed lezen hé ;), hij gaat juist wel veel harder dan een TA2024, ook op 12V. En nee dit is niet psychologisch want ik heb ook een gemodde ta2024 hier liggen.

Ik vind het maar apart. Maarja, hij speelt op 12V al een flink stuk harder als een gemodde TA2024 dus ik heb de boost-converter helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Marijnsp

De plek van de bass poort maakt niet uit voor de prestaties. Mooiste vind ik altijd naast de tweeter, als je 1 poort gebruikt.
Wat voor versterker gebruik je? Hoe pak je de filtering aan? En wat is de naam van de woofers en de tweeter?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2014 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Ik ga een tk2050 of een ta2024 gebruiken (dat ligt er aan hoe hard de ta2024 gaat). Ik ga filteren tussen mijn preamp en amp (pllxo) (uit mijn preamp komen twee mono signalen)

De woofers zijn Beyma 5mp60 (deze komen parralel te staan) en de tweeter is een p-audio pht-409.

De pijpen kunnen niet naast de tweeter aangezien dat een los compartiment is (het zijn in totaal drie compartimenten, 2x voor de woofer en 1x voor de tweeter + electro)

Ik denk dat ik de pijpen er dan gewoon boven doe want dat vind ik het mooiste :) . (er komen twee woofers, twee pijpen en 1 tweeter in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Marijnsp schreef op maandag 14 april 2014 @ 16:47:
Ik ga een tk2050 of een ta2024 gebruiken (dat ligt er aan hoe hard de ta2024 gaat). Ik ga filteren tussen mijn preamp en amp (pllxo) (uit mijn preamp komen twee mono signalen)

De woofers zijn Beyma 5mp60 (deze komen parralel te staan) en de tweeter is een p-audio pht-409.

De pijpen kunnen niet naast de tweeter aangezien dat een los compartiment is (het zijn in totaal drie compartimenten, 2x voor de woofer en 1x voor de tweeter + electro)

Ik denk dat ik de pijpen er dan gewoon boven doe want dat vind ik het mooiste :) . (er komen twee woofers, twee pijpen en 1 tweeter in)
Houd er wel rekening mee dat je de pijpen niet te dicht langs de kant doet, want dan kan het zo zijn dat de behuizing mee gaat tellen als bassreflex poort. Bv als je de poort links boven in de hoek doet, en bijna helemaal naar de achterkant van de behuizing. De behuizing verlengt dan je poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
wesleytjuh schreef op maandag 14 april 2014 @ 16:52:
[...]

Houd er wel rekening mee dat je de pijpen niet te dicht langs de kant doet, want dan kan het zo zijn dat de behuizing mee gaat tellen als bassreflex poort. Bv als je de poort links boven in de hoek doet, en bijna helemaal naar de achterkant van de behuizing. De behuizing verlengt dan je poort.
ahaa ik doe ze denk ik midden boven de woofer maar ik wilde eigenlijk de pijp dan recht naar achteren laten lopen en er dan een 90 graden bocht er in zetten. Dan zal hij ongeveer in het midden van de behuizing aan de achterwand uit komen (op 3cm afstand parralel lopend aan de achterwand).
Kan ik er dan gewoon een 'standaard' bocht van 90* in zetten?
En kan ik hem dan zo laten lopen of moet ik iets anders verzinnen?

dankuu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Marijn sp
Bocht in een pijp maakt niet uit, zolang de inhoud van de hele poort maar gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
Marijnsp schreef op maandag 14 april 2014 @ 16:47:

Toch nog even vanuit een praktisch oogpunt: je speakers staan dan het dichte bij de grond, op een grasveldje of ergens anders buiten zullen deze dus het snelste beschadigen. Aan de andere kant, als je je reflexpoort onderop zet kan er gemakkelijker rotzooi in je kast komen. Heb ik nu je keuze moeilijker gemaakt voor je? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Laatst online: 13-10 21:41
Ik heb een schema gemaakt en nu wou ik graag weten of dit correct is.
Bij de mp3-module sluit ik de - en de + andersom aan. Naar aanleiding van een post waarin dit word gezegd. Op het schema staat het nog anders.

Schakelaar 1 is voor de voltmeter. Schakelaar 2 voor de versterker. De on/on schakelaar om te switchen tussen spelen op de accu of spelen op de voeding en accu opladen. Als ik de schakelaar zo plaats en ik zet hem op spelen op de accu, trekt de lader dan niet langzaam de accu leeg?

Waar stekker staat komt een eurostekker of een DC-plug.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/v5lutx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

nelsch schreef op maandag 14 april 2014 @ 20:52:
[...]

Toch nog even vanuit een praktisch oogpunt: je speakers staan dan het dichte bij de grond, op een grasveldje of ergens anders buiten zullen deze dus het snelste beschadigen. Aan de andere kant, als je je reflexpoort onderop zet kan er gemakkelijker rotzooi in je kast komen. Heb ik nu je keuze moeilijker gemaakt voor je? >:)
Als de buis met 90 graden omhoog komt, komt er geen troep in hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
JvS schreef op maandag 14 april 2014 @ 20:56:
[...]

Als de buis met 90 graden omhoog komt, komt er geen troep in hoor.
dat is inderdaad ook nog een optie, maar weet niet of hij die wil en het is natuurlijk duurder dan en recht stukkie pijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Het wordt sowieso een pijp die om hoog loopt. (of omlaag :P ) (al dat spul hebben we thuis wel liggen) Goede punten. Maar jullie maken het wel moeilijk :( .. haha Ik denk dat hij toch recht om hoog gaat dan... dan schop je niet zo snel de woofer kapot :p

Weten jullie nog een mooi roostertje of iets dergelijk om er voor te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabtweakertje
Marijnsp schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:21:
Het wordt sowieso een pijp die om hoog loopt. (of omlaag :P ) (al dat spul hebben we thuis wel liggen) Goede punten. Maar jullie maken het wel moeilijk :( .. haha Ik denk dat hij toch recht om hoog gaat dan... dan schop je niet zo snel de woofer kapot :p

Weten jullie nog een mooi roostertje of iets dergelijk om er voor te monteren?
Op dertronics.nl hebben ze speakerroosters voor een lage prijs, ben zelf van plan hier er ook eentje te bestellen voor mijn subwoofer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Na wat inspiratie uit dit topic en het zien van die onbetaalbare BoomCase speakerkoffers op pinterest/tumblr heb ik eens wat spare parts uit de verschillende bakken gehaald - de Pioneer hoedenplank speakers van mijn vorige auto en een Lepai 2020je - en een oud vintage koffertje bij de kringloop vandaan getoverd. Excuses voor de instagram pics :)

Spullen voor de test verzamelen en aansluiten:

Afbeeldingslocatie: http://distilleryimage10.ak.instagram.com/194654bac34811e3b9550002c99acbc2_8.jpg

Kartonnen mal maken en de juiste plekken uit de koffer knippen.

Afbeeldingslocatie: http://photos-g.ak.instagram.com/hphotos-ak-ash/926415_618152344946318_391857022_n.jpg

Eerste test!

Afbeeldingslocatie: http://photos-h.ak.instagram.com/hphotos-ak-prn/1516003_651018644945687_605175957_n.jpg

Tis hier nog wat vormloos omdat dit nog met de kartonnen mal is. Ik moet nog even 2 plakken triplex kopen om de voor en achterkant van deze koffer, die alleen van zacht leer zijn gemaakt, te verstevigen. De harde zijkant is wel van hout. Ik heb net een AccuSafe setje besteld om dit beestje van stroom te gaan voorzien dus ben benieuwd!

Doel van deze unit wordt zelf mee chillen in het park hier naast m'n huis en meenemen naar de usual hipster festivals voor naast m'n tentje.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
faabtweakertje schreef op maandag 14 april 2014 @ 23:04:
[...]

Op dertronics.nl hebben ze speakerroosters voor een lage prijs, ben zelf van plan hier er ook eentje te bestellen voor mijn subwoofer
Goed dat je het zegt! die zitten bij mij een dorp verderop dus binnenkort even afhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
amarcus.ict schreef op maandag 14 april 2014 @ 16:06:
[...]

Wel goed lezen hé ;), hij gaat juist wel veel harder dan een TA2024, ook op 12V. En nee dit is niet psychologisch want ik heb ook een gemodde ta2024 hier liggen.

Ik vind het maar apart. Maarja, hij speelt op 12V al een flink stuk harder als een gemodde TA2024 dus ik heb de boost-converter helemaal niet nodig.
Aah, mijn excuses, was niet verkeerd gelezen, was verkeerd getypt!!
Dan snap ik dus wel dat hij op 30V net zo hard gaat als op 12V, omdat als je de versterker over de 30W laat leveren, kan de step up het niet meer bijbenen, en zakt de spanning in! Dus ik zou willen aanraden om te kijken hoe het gaat met een goede step up, of het is te proberen met 2 accu's in serie! Dan zou je helemaal een verschil moeten horen!

En om even terug te komen op het deel waarin de 2050 harder gaat dan de 2024 op 12V. Dat hoort echt niet. Of niet merkbaar. Ongetwijfeld zal het ontwerp van de 2050 wat minder verlies hebben bij z'n FETjes, dikkere koperbanen, en meer buffercapaciteit. Maar dit alles zou nauwelijks merkbaar moeten zijn. Als we het hebben over 2 dB vind ik het veel. Als de gains bij beide voldoende zijn om ze te laten clippen, moet er ergens anders een probleem zijn. Misschien dat de 2024 niet helemaal 100% is?

[ Voor 9% gewijzigd door Carneoleon op 15-04-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Is inderdaad simpelweg niet mogelijk. Wel kan het zo zijn dat de ene een krachtigere bass heeft dan de andere, mede door wat Carneoleon zegt, grotere buffer en dergelijke. Maar ook doordat er een andere chip gebruikt wordt waar simpelweg gewoon meer laag in zit. Maar meer dan dat ook niet, dat is gewoon niet mogelijk. Beide zullen ongeveer bij hetzelfde volume moeten clippen.
Het enige wat nog kan zijn is dat je speakers een te zware belasting voor de TA2024 zijn, de TA2024 kan namelijk maar net 4 ohm aansturen. De TK2050 heeft daar wat minder moeite mee, en kan prima 4 ohm of wat lager aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26
Kan wellicht door te weinig gain veroorzaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
De TA2024 had meer als genoeg gain, kon het volume maar 80-90% opendraaien voordat hij begon te vervormen. Misschien dat het komt omdat ik 8 ohm speakers (8" woofer, 2 tweeter en 2 crossovers) gebruik met een efficientie van 87dB. Ik ben er namelijk echt van overtuigd dat hij met de TK2050 een stuk harder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Je zou het eventueel kunnen meten. Frequentie generator app downloaden zoals bijv. True Tone, 50Hz afspelen, volume opendraaien totdat je hoort dat ie begint te vervormen (is vrij duidelijk) ietsie terug draaien dat ie net schoon speelt, en vervolgens de spanning meten met een multimeter! (op AC stand). In theorie zou de spanning bij de tk2050 ongeveer hetzelfde/net ietsie hoger moeten zijn als de ta2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
Ik heb vraag..
Ik Heb een computer voeding en daar staat op 12+ 14ah en 12+ 15ah...
Zou ik die gele draden allemaal aan elkaar doen want de ene heeb een zwarte streep er op.
en gaat dit niet fout en wordt het dab 12v met 29 ah?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 21:02
Toekan schreef op maandag 14 april 2014 @ 20:52:
Ik heb een schema gemaakt en nu wou ik graag weten of dit correct is.
Bij de mp3-module sluit ik de - en de + andersom aan. Naar aanleiding van een post waarin dit word gezegd. Op het schema staat het nog anders.

[afbeelding]
Ik zou eerst kijken wat er op de printplaat van de mp3-unit staat voordat je ze blindelings andersom aansluit. Voor een goed schema zou ik even in de topic start (+ de rest) kijken en overwegen om een accusafe te kopen. De accu, lader en voeding zoals in dat schema aansluiten heeft weinig nut ;)

Ik zie dat de plannen van de mini boominator lekker concreet zijn. Helaas ben ik al te ver om te switchen van ontwerp. :P Ik ben echt benieuwd hoe de mini boominator nou klinkt. Heeft iemand er al een af? Ik ben ook benieuwd hoe mijn eigen ontwerp gaat klinken trouwens, kan niet wachten :9~. Nog even lakken, een bedieningspaneel maken en dan weet ik het :*)

Afbeeldingslocatie: http://www.image-share.com/upload/2518/227m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Binnenkort heb ik er een :) !

Ziet er trouwens ook netjes uit, jouw creatie :*)

[ Voor 58% gewijzigd door wesleytjuh op 17-04-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
@deejac ziet er goed uit!!

Ik ben vandaag ook bezig geweest :)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/furpxu.png

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/296c0ph.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2pt9qp5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vandaag begonnen aan mini boominator 😀, heb hout laten zagen en hij is echt enorm compact.
Ben ook zeer benieuwd hoe hij gaat klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Marijnsp schreef op donderdag 17 april 2014 @ 21:32:
@deejac ziet er goed uit!!

Ik ben vandaag ook bezig geweest :)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Komen je poorten nu niet dicht in de buurt van de zijkant?
Had je perse deze diameter nodig om poort ruis te voorkomen, anders had je een wat kleinere diameter kunnen nemen waardoor de lengte ook afneemt.
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 21:33:
Ik ben vandaag begonnen aan mini boominator 😀, heb hout laten zagen en hij is echt enorm compact.
Ben ook zeer benieuwd hoe hij gaat klinken.
Foto's!

Ga je voor de "normale" of de bi-amp versie?

Ik heb vandaag ook mijn tekeningen voor de mini af. Volgende week mijn grote Boominator afmaken en ondertussen ga ik de panelen voor mijn mini Boominator laten maken :):

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominatormini_zps3a48ed1f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/Boominator/Boominatorminivergelijking_zpsc6cc189d.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 17-04-2014 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Het lijkt alsof ze dicht bij de zijkant (foto geeft een beetje een vertekend beeld). ze komen zo goed als in het midden van de behuizing :)

Dit waren de gegevens van de simulatie:
luchtsnelheid poort 47mm binnen :
15watt: 14 m/s (piek)
50watt: 30 m/s "

bij een poort van 57mm binnenmaat:
15watt: 9m/s
50watt: 18m/s

Aangezien ik voor de tk2050 wil gaan op 30V heb ik toch maar besloten om 57mm binnenmaat te nemen (60mm buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat is dan inderdaad wel de juiste keuze. Zeker met een Tk2050 op 30V zit je tegen de 100W aan, dat zal je dan wel kunnen horen verwacht ik. Maar halen je speakers dat wel, zoveel vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
De woofers zijn 50watt RMS per stuk (8ohm) als ik me niet vergis levert de tk2050 op 8ohm 50w

Alleen moet ik even kijken hoe ik dat met mijn tweeter doe aangezien die maar 15w is.

Ik dacht aan een 12v spanningsregelaar en extra een ta2024 voor de tweeter.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wesley
Ik zal vanmiddag wat foto's posten, wat is het verschil met de bi-amp versie? ^^
Ik gebruik 1 maxamp dus ik denk dat ik een normale aan het bouwen ben dan. Mijn boominator mini wordt wel 4cm langer in het midden zodat me accu in het electronica compartiment past.

Ow en Marijn je kan denk ik beter een 3Watt versterkertje nemen voor de tweeter, deze gaan voor 3Watt enorm hard en waarschijnlijk hoef je de tweeter dan ook niet meer te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Laatst online: 13-10 21:41
Deejac schreef op donderdag 17 april 2014 @ 10:34:
[...]

Ik zou eerst kijken wat er op de printplaat van de mp3-unit staat voordat je ze blindelings andersom aansluit. Voor een goed schema zou ik even in de topic start (+ de rest) kijken en overwegen om een accusafe te kopen. De accu, lader en voeding zoals in dat schema aansluiten heeft weinig nut ;)

Ik zie dat de plannen van de mini boominator lekker concreet zijn. Helaas ben ik al te ver om te switchen van ontwerp. :P Ik ben echt benieuwd hoe de mini boominator nou klinkt. Heeft iemand er al een af? Ik ben ook benieuwd hoe mijn eigen ontwerp gaat klinken trouwens, kan niet wachten :9~. Nog even lakken, een bedieningspaneel maken en dan weet ik het :*)

[afbeelding]
Van de mp3 module heb ik eerst gecheckt :) Ik heb nu alles in de krat ingebouwd. Het systeem werkt nu op de accu.

In de topicstart staat een schema van Iredev met een dpdt switch, hier word ik alleen niet veel wijzer uit :? . Voor de rest heb ik het forum doorgezocht. Hier heb ik een post gevonden waarin een link staat hoe het moet, alleen werkt die link niet meer.

In de krat heb ik een 6pins on/on schakelaar ingebouwd. Dit is toch een dpdt switch? De ene stand zorgt ervoor dat het systeem op de accu speelt en de andere kant heb ik nog niet aangesloten.

Hoe moet ik nu de lader en de voeding aansluiten? Zelf kom ik er niet uit. De oplossing met een accusafe is mooi. Maar op het ogenblik heb ik er genoeg geld in gestopt. Kan ik de lader en de voeding kabels koppelen en op de andere kant van de schakelaar zetten. Of gaat dit niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey jongens,
ik heb nu mijn box in elkaar, en er komt supermooi geluid uit. Echter treed er ruis op en beginnen de subs te klapperen wanneer ik over de helft van mijn volume op mijn iphone zit. Ik las hier over een elco. Zou dit probleem verholpen worden als ik er een elco inbouw? Verder heb ik 2 subs en 1 tweeter met een scheidingsfilter op 1 kanaal van mijn marquant mca200. Ik ben van plan een ta2024 te kopen omdat dit veel zuiniger is en zoals ik hoor de geluidskwaliteit er niet van achteruit gaat. Volgens jullie zou mijn versterker oververhit moeten raken, omdat er meerdere 4 ohm speakers parralel op een kanaal zitten, maar er gebeurt niks mee. Zou de ta 2024 wel oververhit raken als ik dit zou doen? Daarnaast las ik ook dat een elco overbodig is bij een ta2024, dus ik begrijp er niet zo veel meer van. hopelijk kunnen jullie me advies geven hoe ik dit het best kan oplossen.
Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink