Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 101 Laatste
Acties:
  • 602.295 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Afbeeldingslocatie: http://circuitgizmos.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/07/2009-07-07_2053591.jpg

In zo'n printplaat prikken en dan soldeer/draad verbindingen leggen. Zoek voor 'prototype pcb' op ebay.

[ Voor 14% gewijzigd door lutkeveld op 06-04-2014 19:23 ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit weekend eindelijk ook maar eens begonnen aan mijn eerste kistradio.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2ngeyqb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/1vmdd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/wrjimh.jpg

Er komen 2 speakers van 10cm en twee van 17cm in, twee ta2024 versterkers, twee 7ah 12v accu's, een netvoeding, een acculader en een voltmetertje in. Verder komen er drie schakelaars met drie standen in. De eerste bepaalt of de versterkers werken op voeding door een accu, door de netstroom of helemaal niet. De tweede bepaalt, indien je bij de eerste schakelaar hebt gekozen voor een accu, of je de linker, de rechter of helemaal geen accu selecteert. De derde schakelaar bepaalt of de lader de linker, de rechter of helemaal geen accu oplaadt.

Simpel maar wel erg handig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de topicstart al door gelezen maar mijn vraag is niet echt beantwoord.
mijn vraag luid: hoe lang kan ik spelen op mijn accu
heeft iemand een formule daarvoor ???
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2014 @ 19:21:
maar hoe krijg je die lijntjes op een lege printplaat?
Als je geen zin hebt om 3 weken te wachten op eBay kun je bij vrij veel webshops/nederlandse winkels deze printen vinden onder de term "gaatjesprint". Zijn vrij goedkoop :). <€5
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2014 @ 19:27:
ik heb de topicstart al door gelezen maar mijn vraag is niet echt beantwoord.
mijn vraag luid: hoe lang kan ik spelen op mijn accu
heeft iemand een formule daarvoor ???
alvast bedankt
Gemiddeld genomen gebruikt een klasse-D versterker op maximum volume zo'n 400mA. 7.2Ah delen door 400mA --> 7200/400 = 18 uur. Mag je naar beneden afronden want je wilt een loodaccu niet compleet diep ontladen dus houd je zo'n 15 uur over. Dit is heel erg afhankelijk van de muziek soort, muziek met veel bass of slecht gemixt zorgt voor een kortere accuduur.

[ Voor 49% gewijzigd door wesleytjuh op 06-04-2014 19:30 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke dankjewel
wesleytjuh schreef op zondag 06 april 2014 @ 19:27:
[...]

Als je geen zin hebt om 3 weken te wachten op eBay kun je bij vrij veel webshops/nederlandse winkels deze printen vinden onder de term "gaatjesprint". Zijn vrij goedkoop :). <€5

[...]

Gemiddeld genomen gebruikt een klasse-D versterker op maximum volume zo'n 400mA. 7.2Ah delen door 400mA --> 7200/400 = 18 uur. Mag je naar beneden afronden want je wilt een loodaccu niet compleet diep ontladen dus houd je zo'n 15 uur over. Dit is heel erg afhankelijk van de muziek soort, muziek met veel bass of slecht gemixt zorgt voor een kortere accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren mijn TA2024 (MODDED) versterkertje binnen gekregen.
Hij klonk best goed, alleen mis helaas toch wat kracht erachter.

Ik gebruik maar 1 speaker, maar had gehoord dat die niet gebrugt kon worden,
Aangezien ik een 12V loodgel accu heb kan ik de TA2020 niet gebruiken omdat die geschikt is voor 12-15V.

Met welke versterker of hoe kan ik net wat meer volume eruit krijgen?
Toch was mijn eerste kennismaking met een classe D&T versterker erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat het belangrijkste waarschijnlijk is, wat voor speaker gebruik je? Het meeste is te winnen met hoogrendements speakers + een behuizing met een hoog rendement (in het geval van een subwoofer). Op 12V zit je nu eenmaal vast aan het maximale vermogen van zo'n 15W per kanaal, en zonder die spanning omhoog te gooien kan dat vermogen niet verhoogd worden. Eigenlijk wil je dat ook niet, want meer vermogen zorgt ervoor dat je weer een grotere accu nodig hebt, het beste kan je dus eerst alles optimaliseren wat betreft het rendement, en mocht het dan nog niet genoeg zijn, kan je kijken naar meer vermogen :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De speaker die ik gebruik is een Gsound Technology.
lijkt hierop:
http://i.marktplaats.com/...vO0AAMXQ1d1TG0~P/$_82.JPG
Zit ook nog in orginele klankkast en 6ohm.

Volgens mij heb je mij al eerder geholpen, ik had er een Phoenix Gold QX2100 versterker aan zitten.
Met die versterker was er een harder (ook zuiver) geluid, incl bass.

De speaker houd het op de Phoenix 2 tot 2,5 uur vol op max volume.
Dat is op zich al prima. Maar omdat de TA2024 aangeraden werd heb ik het toch geprobeerd.

Het valt me tegen en wil dus een andere classe D&T versterker proberen zodat ik toch langer kan spelen.
Of is dit niet mogelijk met een d&t versterker?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2014 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zeker wel, maar dan moet de spanning dus omhoog, zodat je meer vermogen tot je beschikking hebt. Dat is in principe wat er ook gebeurd in die QX2100 versterker. Trucjes om de spanning omhoog te gooien, en daarbij meer vermogen te pakken. Maar wel tegen een lager rendement.
Je kan bijvoorbeeld een TK2050 achtige versterker pakken voor 2X100W (RMS). Dit is echter pas bij 30V, dus moet je een omvormer hebben van 12V naar 30V. Deze zijn vaak te vinden onder de naam "boost" converter. Deze converters hebben over het algemeen een relatief hoog rendement (80-90%). Als je dat combineert met een goede klasse-D versterker kan je dus EN harder dan je QX2100, EN zuiniger :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Die speakers gebruiken is als peddelen met een satéprikker. Hoeveel kracht je ook hebt, ver ga je niet komen. Je kan gaan investeren in een versterker met meer vermogen zoals Wesley al zegt, maar mij lijkt het beter om efficiëntere speakers te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Hoe komt dat als ik met een autoradio radio luister via fm en ik heb hem hard staan dat die bij bass punten zegma minder worden??
Bij bass word dan geluid verminderd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De accu/voeding kan dan niet aan de gevraagde stroom voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat voor accu/voeding heb je? Waarschijnlijk gebruik je een kleine/oude accu, die door de hoge stromen indipt door zijn kleine capaciteit/slijtage. Daardoor zakt het geluid in zijn geheel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
lutkeveld schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:54:
De accu/voeding kan dan niet aan de gevraagde stroom voldoen.
Maar het is een computer voeding die is groter dan een 5ah voeding waar die wel goed op doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Heb je een multimeter? Meet dan eens de spanning terwijl je een nummer met veel bass aan hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het kan ook zijn dat de limiter op de autoradio aan het werk is, om te zorgen dat je de uitgang van de autoradio niet overstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lutkeveld schreef op maandag 07 april 2014 @ 09:53:
Die speakers gebruiken is als peddelen met een satéprikker. Hoeveel kracht je ook hebt, ver ga je niet komen. Je kan gaan investeren in een versterker met meer vermogen zoals Wesley al zegt, maar mij lijkt het beter om efficiëntere speakers te halen.
Op mijn Phoenix QX2100 knalt het lekker hoor, in de kleedkamer bij voetbal merk je een grote bass en praten gaat niet zo makkelijk. Haal je met een tk2050 met 12 volt ook niet meer dan 15 watt rms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:22:
[...]

Op mijn Phoenix QX2100 knalt het lekker hoor, in de kleedkamer bij voetbal merk je een grote bass en praten gaat niet zo makkelijk. Haal je met een tk2050 met 12 volt ook niet meer dan 15 watt rms?
nee, op 12volt is 15watt rms zo'n beetje het maximaal haalbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:22:
[...]

Zoals Nelsch zegt, ook dan niet meer dan 15W rms. Het enige wat je krijgt is 15W + een hoger verbruik doordat de TK2050 een stuk meer stroom verbruikt in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat mag ook wel met 50 watt in elke kanaal. Met die speakers haal je dezelfde geluidsdruk met 50watt als met fatsoenlijke speaker op 10 watt. Maarja aangezien je de versterker en speakers al hebt en 2.5 uur speelduur genoeg vind is dit wel de makkelijkste oplossing.

Het maximaal aantal watt dat is te halen is zo te berekenen:
Voltage in het kwadraat delen door twee keer weerstand speaker maal de efficientie van de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Enkel bereken je dan het verbruik bij continue vol belasting, dat is muziek niet. Dus mag je het geheel nog eens delen door 3-4. Ook zit je dan tegen het maximum van de versterker aan, en zal je vervorming ervaren.

--

Edit: Hm, my bad, las inderdaad verbruik ipv maximum vermogen :D.

Vermogen zal wel in de werkelijkheid wat lager liggen. In het geval van 12V zit je op 12^2/(2*4) = 18W per kanaal. Dat zal je in de werkelijkheid nooit doen door verliezen in de versterker. In het geval van de TA2024/Maxamp zit je bijvoorbeeld op 14W bij 12V met 1% vervorming.Die formule geeft inderdaad wel een goede indicatie van het theoretische vermogen bij een bepaalde spanning.

[ Voor 103% gewijzigd door wesleytjuh op 07-04-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Die formule is voor het berekenen van de output en de uitkomst klopt gewoon. Als je het verbruik wilt weten moet je inderdaad delen door 10-12dB oftewel 3-4x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, zit nu toch te denken aan een TK2050, maar als ik mijn boost converter gebruik, naar 30V. Dan gaat mijn accu van 5Ah naar zeg ongeveer 2,2Ah.

De klasse D versterker gebruikt minder stroom, maar vermeerdert mijn speeluur nou wel?
Wat kan ik ongeveer verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
lutkeveld schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:34:
Dat mag ook wel met 50 watt in elke kanaal. Met die speakers haal je dezelfde geluidsdruk met 50watt als met fatsoenlijke speaker op 10 watt. Maarja aangezien je de versterker en speakers al hebt en 2.5 uur speelduur genoeg vind is dit wel de makkelijkste oplossing.

Voltage in het kwadraat delen door twee keer weerstand/impendantie speaker maal de efficientie van de versterker.
het rms vermogen is toch gewoon zoals hier staat bij de sinus:
Wikipedia: Root mean square

mij is namelijk altijd verteld dat rms vermogen het wiskundig berekende vermogen is.(en PMPO het vermogen voor de marketing;))

zou je mij wat uitleg van de tot standkomen van jouw formule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
lutkeveld schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:34:
Voltage in het kwadraat delen door twee keer weerstand/impendantie speaker maal de efficientie van de versterker.
Je zit op de goede weg, maar het berekenen gaat net iets anders.

Bij een wisselspanning moet je opgeven op welke manier je de spanning meet: je kan de effectieve waarde geven (rms), de piekwaarde (t.o.v. 0) of de piek-piek-waarde (p-p, het verschil tussen de maximale positieve waarde en de maximale negatieve waarde). Verder is het belangrijk welke spanning het is: is het de voedingsspanning of is het de spanning die de versterker uitspuugt?

Vermogen is inderdaad P = V^2 / R met V de spanning en R de weerstand. Om het effectieve vermogen te berekenen heb je de effectieve spanning nodig. Voor een sinus is dat 0,71 keer de piekwaarde. Voor een sinus geldt dus Prms = Vpiek^2 / (2R).

Stel dat je een gebrugde versterker hebt. Je voedt die met 12V. De uiterste spanningen die de luidspreker kan zien zijn dan:
+12V op het ene contact en 0V op de andere --> de luidspreker ziet +12V
0V op het ene contact en +12V op de andere --> de luidspreker ziet -12V

De luidspreker ziet dus een wisselspanning van 24V p-p of 12V piek. De rms-spanning is 0,71 * 12V = 8,5V. Bij 4 ohm levert dat een effectief vermogen van 18W op. In de praktijk verlies je altijd een paar volt over de transistoren, dus in werkelijkheid zal het wat minder zijn.

Edit:
Stel dat het rendement 1/2 is, dan zal de spanningsval over de transistoren even groot zijn als de spanningsval over de luidspreker. De luidspreker ziet dan maar 1/2 de spanning die hij zou zien bij een ideale versterker. Het vermogen is dan 1/4 van het ideale geval. Als je het rendement ook kwadrateert, zou je met die formule misschien wel een goede inschatting kunnen maken. :) Hij houdt dan alleen geen rekening met vervorming.

Edit:
Mijn uitspraak over rendement was wat te voorbarig, er is denk ik geen simpele regel om rendement te verwerken in een formule waarmee je het maximale vermogen berekent. Het is trouwens ook afhankelijk van de klasse van de versterker (klasse B, klasse D enz.).

[ Voor 44% gewijzigd door TBTL op 07-04-2014 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ahja zo zat het _/-\o_

0.71 komt daar van de helft van Wortel 2 = ~1.41 waarmee de RMS vermogen waarde berekend kan worden, right? Maar omdat het hier niet om p-p gaat, maar om de waarde t.o.v. 0 gebruik je in dit geval de helft, 0.71.

0.71 in het kwadraat(zoals gebeurd in P = V^2 / R) is ~0.5, die bij de formule van lutkeveld verwerkt zit in de luidspreker impedantie(R/2). Hoewel die formule dus wel klopt, is het inderdaad niet de "juiste/correcte" formule. Je zou ook kunnen zeggen dat het 0.5 * (V^2 / R) is. Maar de "correctie" manier is inderdaad die van TBTL, door de juiste RMS waarde voor V te nemen.

---

Even aanvullen met in dit geval het rendement van een MaxAmp dan:

(0.88*0.5√2*12)²/4 = 13.98 --> 14W. Klopt als een bus met de specs :D !

---
Edit 2, daar hou je toch wel rekening mee eigenlijk? Want bij vervorming heb je het niet meer over een perfecte sinus, maar meer een afgevlakte sinus, waardoor de formule voor het RMS vermogen veranderd. Met bovenstaande formule bereken je de RMS waarde van een perfecte sinus = geen vervorming, en dus de juiste waarde?

---
Edit 3, bron daarvoor? Lijkt me aardig plausibel. De grootste verliezen waarmee je te maken hebt is de RDSon van de mosfets, en de dode tijd. Door de weerstand verlies je spanning, welke de uiteindelijke spanning op je speakers verlagen. Gezien het rendement dus grotendeels bepaald wordt door de verliezen van de mosfets(=lagere spanning), lijkt het me prima om die te verwerken in de spanning, waar uit eindelijk je RMS vermogen uit rolt? Met een simpele voorbeeld som kom ik ook op uitkomsten uit die vergelijkbaar zijn met de specs uit de datasheet.
Edit4: Hm, denk dat je inderdaad gelijk hebt. Rendement gaat uiteraard over het rendement van vermogen wat erin gaat --> vermogen wat eruit komt. Als je dit al in de voedingsspanning gaat verwerken wordt het rendement te laag door het kwadraat.

[ Voor 55% gewijzigd door wesleytjuh op 07-04-2014 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
wesleytjuh schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:36:
Vermogen zal wel in de werkelijkheid wat lager liggen. In het geval van 12V zit je op 12^2/(2*4) = 18W
Je vergeet de uitkomst te vermenigvuldigen met de efficiëntie ;). Bij de TA2024 is dat in 12^2/2*4*0.81=14.58 wat ongeveer overeenkomt met het datasheet.
nelsch schreef op maandag 07 april 2014 @ 17:44:
[...]
zou je mij wat uitleg van de tot standkomen van jouw formule?
Prms van een sinus is de helft van wortel 2 (0.707) maal het piekvoltage. Zoals TBTL zegt gaat er ook wat verloren in de transistors, maar dit is al meegenomen in het 'vermenigvuldig met de efficientie' gedeelte. Maak je er een formule van dan krijg je V2/2*R*efficientie. Heb de formule niet zelf bedacht, maar dit lijkt mij een logische verklaring. Ik sta open voor verbetering :)
TBTL schreef op maandag 07 april 2014 @ 18:28:
[...]
Verder is het belangrijk welke spanning het is: is het de voedingsspanning of is het de spanning die de versterker uitspuugt?
In die formule bedoel je? Dat is de voedingsspanning
De luidspreker ziet dus een wisselspanning van 24V p-p of 12V piek. De rms-spanning is 0,71 * 12V = 8,5V. Bij 4 ohm levert dat een effectief vermogen van 18W op. In de praktijk verlies je altijd een paar volt over de transistoren, dus in werkelijkheid zal het wat minder zijn.
Het verlies is meegenomen als je de uitkomst maal efficiëntie doet.

Is het piekvermogen van de TA2024 trouwens hoger dan 15 watt?
wesleytjuh schreef op maandag 07 april 2014 @ 18:38:
Maar de "correctie" manier is inderdaad die van TBTL, door de juiste RMS waarde voor V te nemen.
Wat is de RMS waarde van V en hoe bereken je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
In het geval van een sinus is dat wortel 2, oftewel 1.41. In het geval van een versterker zoals de TA2024 heb je echter altijd een piek tov de 0, dus de helft. Daar komt die 0.71 vandaan, de helft van wortel 2. 0.5√2 * voedingsspanning is dus je RMS waarde van V.

Zelfde som voor de TA2024:

(0.79*0.5√2*12)²/4 = 11.23W, datasheet geeft 11W op. Lijkt dus overeen te komen als je het rendement in de RMS spanning verwerkt.

[ Voor 23% gewijzigd door wesleytjuh op 07-04-2014 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
De formule is inderdaad voor iets wat nog op een sinus lijkt. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat mijn TA2024 net iets krap uitkomt (gemeten met 10% THD+N). Wat is trouwens de betere versie om het vermogen uit te rekenen TBTL? En Wesley; impendatie=Z, weerstand=R ;)

Edit: Klopt, ik zal het even verbeteren in mijn vorige formules. Maar alsnog: impendantie=Z en weerstand =R. Als je een gepoorte behuizing hebt zie je een piek in de impendantie bij de tuning frequentie, kan de versterker dan op die frequentie minder vermogen leveren? Of word dat opgeheven door een andere factor of moet dit weer met totaal andere formules berekend worden?

[ Voor 41% gewijzigd door lutkeveld op 07-04-2014 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
In deze formule ga je uit van een weerstand, fixed frequentie, dus mag je R gebruiken(Zoals in P = U²/R. Als je Z wilt gebruiken moet je ook rekening houden met de frequentie. Je gaat tenslotte uit van of 4 ohm speakers, of 8 ohm speakers.

Bij 10% THD is de RMS waarde niet meer 0.5wortel2 maar lijkt dat eerder op 0.8 of iets dergelijks, daarmee stijgt dus ook het vermogen. Om achter de juiste waarde te komen zal je de integraal van de sinus met 10% THD moeten bepalen.

Edit: Uiteraard is Complexe impedantie Z, niet R, dat klopt ook helemaal.

[ Voor 59% gewijzigd door wesleytjuh op 07-04-2014 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
wesleytjuh schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:13:
In deze formule ga je uit van een weerstand, fixed frequentie, dus mag je R gebruiken(Zoals in P = U²/R. Als je Z wilt gebruiken moet je ook rekening houden met de frequentie. Je gaat tenslotte uit van of 4 ohm speakers, of 8 ohm speakers.

Bij 10% THD is de RMS waarde niet meer 0.5wortel2 maar lijkt dat eerder op 0.8 of iets dergelijks, daarmee stijgt dus ook het vermogen.
Dat is ook precies de reden waarom er bij de wat betere merken vaak ook staat dat dit bij 1khz gemeten is.
Het heeft weinig zin om de complexe impedantie te gebruiken. Ik meen zelfs dat er een bepaalde meetstandaard voor geldt anders zou fabrikant A bij 1khz kunnen meter en fabrikant B bij 0>1Khz>reële getallen. Tevens heeft iedere speaker een andere impedantie curve wat ook nog door een zobelnetwerk in het filter aangepast kan worden, nou dan word vermogen opgeven al helemaal een opgave 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phoe.. Jullie weten er genoeg van haha.
Zouden jullie alsnog hierop antwoord willen geven alsjeblieft:)

Oke, zit nu toch te denken aan een TK2050, maar als ik mijn boost converter gebruik, naar 30V. Dan gaat mijn accu van 5Ah naar zeg ongeveer 2,2Ah.

De klasse D versterker gebruikt minder stroom, maar vermeerdert mijn speeluur nou wel?
Wat kan ik ongeveer verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je accu blijft nog steeds 5Ah hoor ;), wees daar maar niet bang voor :p.

Je kunt je accuduur niet echt verlagen met de factor tussen input en output spanning (2.5 in dit geval). Beter kun je kijken naar het vermogen wat je krijgt bij 30V, en dat is zoals je hierboven kunt zien ongeveer (0.5√2*30)²/6 = 75W per kanaal. 150W in totaal dus. Nu is het zo dat met muziek dit vermogen ongeveer een factor 4 lager ligt, dus dan houd je nog 37.5W over. Je boost converter heeft echter ook nog zijn rendement, net als de versterker. Samen zal dit rendement zo op 75% liggen. Dus mag je 37.5W delen door 0.75 = 50W wat er van de accu gevraagd wordt. Met een 5Ah accu van 12V = 60Wh, heb je dan in een ruim uur je accu leeg. Dit is echter wel met een stuk hoger vermogen dat je huidige versterker en het volume vol open.

Als je het gaat vergelijken met je huidige versterker, dus zo'n 75W in totaal(je huidige versterker doet 50W per kanaal bij 4 ohm speakers, 100W totaal, voor 6 ohm speakers is dit dus zo'n 75W totaal. Dan zit je ongeveer op 75W/4 = 18.75W. Rendement meenemen --> 18.75 / 0.75 = 25W wordt gevraagd van de accu. Dus speel je zo'n ruime 2 uur op je accu. Echter, wel weer met het volume vol open.
Lijkt dus even lang als op je huidige versterker, maar ik verwacht eigenlijk wel dat het in de praktijk langer is, omdat bovenstaande berekeningen uit gaan van het volume vol open, dat zal in de praktijk vaak wat minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee ik snap je, maar dan vind ik het wel raar omdat mijn Phoenix Gold veel meer stroom vraagt, dat het toch nog zo dichtbij ligt,

Misschien zal ook de TK2050 wat langer volhouden aan jou berekening te zien zal mij dit dus geen uren verschil geven.

Dus om 4-6 uur te spelen op dezelfde accu is alleen mogelijk met een TA2024 op een lager volume?

EDIT: of natuurlijk met een grotere accu

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Met een TA2024 haal je zelfs een uur of 10 op die accu :). Wil je met meer vermogen spelen zal je inderdaad hoe dan ook een grotere accu moeten hebben als je langer wilt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmh dan is de wat minder volume toch minder erg.
Ik heb je nog een prive bericht gestuurd i.v.m. een bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 21:02
Ik heb besloten om (in plaats van een mini boominator) toch maar twee 'normale' autospeakers te gebruiken in een kistradio, het is tenslotte mijn eerste project. Rond 17 cm vind ik het mooist, maar... na het beluisteren is het duidelijk. Het worden ovaaltjes. Ze klinken gewoon écht veel beter naar mijn mening. Binnen mijn budget (60-70 euro) vind ik de Sony 3 -weg speakers het mooist geluid geven, nipt beter dan Pioneer en veel beter dan de JBL en Infinity. Maar nu, een gepaste kast. Om de verhouding van de kist toch een beetje richting ronde speakers te laten gaan heb ik soort V design gemaakt. De andere optie is gewoon vlak van voren en loopt taps toe naar achteren. Beide kasten hebben een volume 20L, wat mij een mooi gesloten-kast-volume lijkt. (Ik heb Sony een vraag gemaild en ze hebben het doorgestuurd naar een 'specialist' en gevraagd om de T/S parameters, even afwachten dus.)

Afbeeldingslocatie: http://www.image-share.com/upload/2506/274m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.image-share.com/upload/2506/275m.jpg

Ik ben benieuwd naar jullie mening. ;) Het scheelt trouwens 6cm in breedte, 45.4cm t.o.v. 51.4cm bij 12mm hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Deejac schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 00:25:
Ik heb besloten om (in plaats van een mini boominator) toch maar twee 'normale' autospeakers te gebruiken in een kistradio, het is tenslotte mijn eerste project.
Juist daarom is een Boominator een mooi beginnersproject. Alles is van tevoren berekent. Maarja, ik kan je verzekeren dat je ook met autospeakers een bult zal leren. Ik zou voor het tweede design gaan, het eerste lijkt mij nogal wat annulering op te leveren omdat de geluidsgolven dwars door elkaar gaan.

Edit: vraagje:
In de datasheet van de ta2024 word een externe LC low-pass genoemd. Ik neem aan dat het om dit gedeelte gaat:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2mxg48j.png

Cutoff van een LC filter is F = 1/(2*PI()*SQRT(L*C)). Welke waarden (L en C) moeten als standaard genomen worden? De spoelen zijn nog wel te lokaliseren, het zijn er immers maar twee per kanaal. Hoe weet ik welke condensatoren ik moet aanpassen om het filter aan te passen? Welke rol heeft de weerstand van de speaker een rol in dit LC filter?

[ Voor 77% gewijzigd door lutkeveld op 08-04-2014 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste allen,

Ik ben van plan om een 2e speakerkoffer te maken.
Ik ga de Alpine SXE-1350S gebruiken samen met een 12V, 7,2Ah gelaccu.
Er komt een accusafe en de wel bekende TA2024 aan.
En nog wat dingen..

Ik kon nog geen antwoord op mijn vraag vinden en daarom vraag ik het graag opnieuw;
Hoe sluit ik deze 2* speakers en 2* tweeters aan de TA2024? En moet ik er filters bij aansluiten?

Hopelijk zijn hier antwoorden voor!
Gegroet

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2014 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Er zit hoogstwaarschijnlijk een tweewegsfilter bij. Ta2024 naar filter, filter splitst naar tweeter en woofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
Deejac schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 00:25:
Ik heb besloten om (in plaats van een mini boominator) toch maar twee 'normale' autospeakers te gebruiken in een kistradio, het is tenslotte mijn eerste project. Rond 17 cm vind ik het mooist, maar... na het beluisteren is het duidelijk. Het worden ovaaltjes. Ze klinken gewoon écht veel beter naar mijn mening. Binnen mijn budget (60-70 euro) vind ik de Sony 3 -weg speakers het mooist geluid geven, nipt beter dan Pioneer en veel beter dan de JBL en Infinity. Maar nu, een gepaste kast. Om de verhouding van de kist toch een beetje richting ronde speakers te laten gaan heb ik soort V design gemaakt. De andere optie is gewoon vlak van voren en loopt taps toe naar achteren. Beide kasten hebben een volume 20L, wat mij een mooi gesloten-kast-volume lijkt. (Ik heb Sony een vraag gemaild en ze hebben het doorgestuurd naar een 'specialist' en gevraagd om de T/S parameters, even afwachten dus.)

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ben benieuwd naar jullie mening. ;) Het scheelt trouwens 6cm in breedte, 45.4cm t.o.v. 51.4cm bij 12mm hout.
ben je er van bewust dat dit een draak van een kast is om te bouwen met hoeken en tapstoelopend etc.
EN je gaat het geluid nu richten. Er komt dus een sweetspot en daarom heen zullen de speakers zich eerder tegen gaan werken door de werking van delay en druk/afstand verschil. Praktisch gezien zal je kist dus minder bruikbaar zijn in een groep of feestje oid. Je kan ze dan beter wat naar buiten richten.

@skimkingnl: je link doet het niet bij mij? krijg een error van de pagina van saturn terug, dus misschien kan je even een type posten?

gr niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Kruisend of naar buiten gericht komt op hetzelfde neer zou ik zeggen. Wel heb je met het eerste ontwerp een beetje hoorn werking en zullen je speakers een klein beetje anders klinken. Mooi getekend trouwens :). Ik hoop dat je net zo handig met hout bent, want het is denk ik nog best lastig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 08:11:
[...]

Juist daarom is een Boominator een mooi beginnersproject. Alles is van tevoren berekent. Maarja, ik kan je verzekeren dat je ook met autospeakers een bult zal leren. Ik zou voor het tweede design gaan, het eerste lijkt mij nogal wat annulering op te leveren omdat de geluidsgolven dwars door elkaar gaan.

Edit: vraagje:
In de datasheet van de ta2024 word een externe LC low-pass genoemd. Ik neem aan dat het om dit gedeelte gaat:
[afbeelding]

Cutoff van een LC filter is F = 1/(2*PI()*SQRT(L*C)). Welke waarden (L en C) moeten als standaard genomen worden? De spoelen zijn nog wel te lokaliseren, het zijn er immers maar twee per kanaal. Hoe weet ik welke condensatoren ik moet aanpassen om het filter aan te passen? Welke rol heeft de weerstand van de speaker een rol in dit LC filter?
Ligt oa aan de topologie van de versterker. In dit geval zijn C0 de condensators die je moet hebben. Cz en Rz zijn een zobelfilter om de hoge frequnties wat te temmen om de versterker stabiel te houden in dat gebied. Cm is een common mode filter condensatortje om wat hoog frequent eruit te filteren.

De weerstand bepaald de demping van het LC filter, als je dit dus niet goed neemt is het filter niet meer kritisch gedempt maar ondergedempt of overkritisch gedempt. Hierdoor kan je meer vervorming krijgen, minder rendement en kan de versterker eerder in stroombegrenzing schieten. Idealiter is de demping met een 2e orde butterworth 1/wortel2, 0.707, alweer ;). Een kleine piek daarop mag, maar bijvoorbeeld een 8 ohm load hangen aan een filter wat geschikt is voor 4 ohm zorgt voor overkritische demping, een 4 ohm speaker hangen aan een 8 filter ohm load zorgt voor een ondergedempt systeem. Daardoor kan het hoog eerder gaan afvallen dan gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dus L=0.10mH en C=0.47uf? Maar daar zou toch ongeveer 20kHz uit moeten komen? Waar zit C0 op het pcb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nee, de spoel is 10µH, dus 1*10-5. Daarmee kom je op 73413Hz. Wat wel klopt, want je wil natuurlijk wel een stukje boven het hoorbare gebied zitten.

Geen idee waar C0 zit eerlijk gezegd, ergens dicht bij de inductors, direct naar de ground, zal je zelf even moeten herleiden. Heb nu geen TA2024 in de buurt.

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 08-04-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Euh excuses, 10uH inderdaad. Waarom wil je natuurlijk wel boven het hoorbare gebied zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Als je onder het hoorbare gebied zit ga je hoorbare frequenties afkappen. Dat wil je natuurlijk niet :p. Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd dacht dat afkappen zo ongeveer bij ~30kHz gebeurde, dus volgens mij gaat er ergens nog iets fout. Zou ik even moeten opzoeken.

Kan ook zijn dat het standaard filter van een TA2024 gewoon gaar is, zou me niks verbazen.

Edit 3:
Hm, wat ook wel plausibel zou zijn is het volgende. De impedantie van een speaker wordt hoger wanneer hij 20kHz nadert, daardoor wordt de demping lager, en gaat het filter dus eerder afvallen. Als de cut off frequentie dan te laag ligt, gaat deze in het hoorbare gebied afkappen, je wilt de cutoff dus een flinke stap erboven.

[ Voor 45% gewijzigd door wesleytjuh op 08-04-2014 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik weet niet wat je budget is maar houd er wel rekening mee dat 1 audiospoel van 10uH ongeveer 10 euro kost.

Wil je persee deze filter? anders kan je ook naar een butterworth filtertje kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nee hoor,
Een goede spoel voor een LC filter voor een klasse-D versterker koop je ongeveer voor 1-2 euro :). En dan heb je een hoogwaardige spoel. Wil je meer vermogen dan een TA2024 dan wordt de spoel ook wat zwaarder, maar nog steeds ongeveer 1 euro per stuk in bulk, 2-3 wanneer los.
De spoeltjes op een TA2024 zijn waarschijnlijk eerder 5 cent per stuk, maar goed, dat is niet zo'n eerlijke vergelijking.

Het LC van een klasse-D versterker is overigens altijd een 2e orde butterworth filter.

[ Voor 60% gewijzigd door wesleytjuh op 08-04-2014 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
okee, ik luister :D
ik dacht aan jantzen audio 0.70 spoelen haha.
maar dan is zo iets voldoende? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/420279/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dit filter is de standaard filter van de TA2024. Het standaard pcb'tje van ebay (5 euro) heeft er al 4 op zitten. Ik hoef dit filter dus niet aan te schaffen, maar aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Bijvoorbeeld, in de praktijk zal je eerder dit soort spoelen tegenkomen:
Afbeeldingslocatie: http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mNpbgOQnFHiTl66Su-I4k4w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@skimkingnl: je link doet het niet bij mij? krijg een error van de pagina van saturn terug, dus misschien kan je even een type posten?

gr niels
Niels hij is ge-edit, het is een Alpine SXE-1350S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
ohh oke, heb je een ebay linkje er van? Dan ga ik er ook eens naar kijken om er twee aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
http://www.ebay.com/sch/i...ta2024&_sacat=0&_from=R40

Wel even goed opletten dat je er een JST kabel bij koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Ohhh sorry ik had het niet gelezen het gaat over de filter die standaard op de ta2024 amp board zit. (ik dacht aan een externe filter)

excuses

[ Voor 3% gewijzigd door [m]engineer op 08-04-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nope ging inderdaad om het filter wat ervoor zorgt dat je ook nog radio kunt ontvangen wanneer je een klasse-D versterker gebruikt. Zonder dat filter is een klasse-D versterker namelijk een gigantische stoorbron wat ver boven de norm "zooi" de lucht in stuurt. Zoveel dat dus zelfs AM en FM radio zenders uit de lucht gedrukt kunnen worden.

[ Voor 13% gewijzigd door wesleytjuh op 08-04-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Is het mogelijk om een 8ohm subwoofer aan te sluiten op een TA2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-10 11:37
Hallo ik ben van plan een kistradio te gaan. Hij is bedoeld voor tijdens het zeilen en buitengebruik vandaar de waterdichte speakers. Het ontwerp is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/64nhqr.png
En hier nog een lijstje van de onderdelen:
2x Visaton fr 3wp
1x maxamp versterker
1x gelaccu 7,2 ah 12v
1x lader
Accusafe of enkele accubewaking twijfel ik over aangezien het dan nog duurder wordt en het al vrij duur is.
Nou heb ik een paar vragen: Valt de bas bij deze speakers nu niet weg? En hoe kan ik mijn kistradio zo zuinig mogelijk. Ik had ook nog gekeken naar een micro boominator maar daar snap ik niet zo veel van en een ontwerp daarvan is veel complexer net zoals het bouwen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
lutkeveld schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 08:11:
[...]

Bedankt voor je reactie. Van de standaard Boominator is een hoop bekend inderdaad, maar van de mini boominator nog niet echt concreet. Ik geloof dat de afmetingen nog iets worden veranderd en ook heb ik nog geen scheidingsfilters plannen gezien (dsp is voor mij te duur). Dus voor mijn eerste creatie autospeakers; zijn goedkoop, redelijk frequentiebereik, efficiënt en kunnen tegen een spatje water (niet ideaal, maar beter dan papier). Goed punt over mogelijke annulering, denk dat ik voor het tweede ontwerp ga. :)
Jag schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:35:
Kruisend of naar buiten gericht komt op hetzelfde neer zou ik zeggen. Wel heb je met het eerste ontwerp een beetje hoorn werking en zullen je speakers een klein beetje anders klinken. Mooi getekend trouwens :). Ik hoop dat je net zo handig met hout bent, want het is denk ik nog best lastig te maken.
Bedankt voor je complimentje! SolidWorks + tijd. ;) Dat dacht ik ook, de afstand tussen de speakers blijft ongeveer gelijk en als je ze als puntbron beschouwd, zou naar binnen of naar buiten gericht niets uit moeten maken? Maar de tweede lijkt me een iets veiligere keus. Houtbewerking wordt inderdaad een uitdaging, maar de geleerde kunsten zijn misschien bruikbaar bij het maken van een eventuele toekomstige mini boominator. Ik wil geen 'standaard' vierkant/rechthoek vorm krijgen, dus ik ga de uitdaging aan :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:01
@Deejac

Je kan ook een bas kist maken met aparte versterking en filter die je zo nodig op de speaker kunt bevestigen. Dan kan je kiezen voor mobiliteit als het nodig is of extra bass. Zie wil een leuke 10''/12'' woofer onder dat kassie.

[ Voor 12% gewijzigd door Roderiktweaker op 08-04-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat vereist een PLLXO, te hoog gegrepen voor een eerste kistradio als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:01
Maken de chinezen dat niet ergens in een klein schuurtje ? Maar nee, het is inderdaad ingewikkelder maar kan je niet af met zo'n Auto Hifi filter, daar heb je immers ook auto speakers + subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Dat werk niet voor line level (input). Ook is het scheidingspunt te hoog omdat het voor een woofer bedoelt is, een subwoofer wil je veel lager (<200hz) filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opnieuw een korte vraag,

Ik ben bezig met het inbouwen van een klein usb ladertje in mijn kistradio voor telefoons en dergelijke.

Mijn vraag is eigenlijk simpel: trekt zo'n klein ladertje altijd stroom als deze aan staat? Of alleen als er een telefoon op aangesloten wordt die opgeladen moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ja, maar niet 'schakelaarwaardig' in mijn ogen. Zal iets van 5-10mA zijn afhankelijk van de kwaliteit van de lader.

Edit:
Volgens dit artikel is de idle stroom van een reguliere lader 13mA. Niet veel, maar ook niet weinig. Te veel in ieder geval om permanent aan de accu vast te maken.

[ Voor 51% gewijzigd door lutkeveld op 08-04-2014 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-10 21:41
Ik sluit daarnet mijn mp3 module aan volgens de How-To van Accusafe, begint de chip van de module te gloeien en te roken :'( . De eerste module die ik had was defect geleverd. Het zit helaas niet mee. Kan het zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan?

En nog een vraagje over de speakers die ik in mijn krat heb zitten:
Op de site van Sony staat dat de gevoeligheid 91 ± 2dB/W/m is. Die 2dB/W/m heb ik nog niet vaak voorbij zien komen. Houd dit in dat de speaker dan 88 ± 1dB/W/m is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Hoogstwaarschijnlijk verkeerde polariteit.

Een speaker heeft nooit dezelfde gevoeligheid over alle frequenties. Sony wil hiermee zeggen dat de gevoeligheid niet meer dan 2db afwijkt in het gehele geadverteerde frequentiespectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-10 21:41
lutkeveld schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:15:
Hoogstwaarschijnlijk verkeerde polariteit.

Een speaker heeft nooit dezelfde gevoeligheid over alle frequenties. Sony wil hiermee zeggen dat de gevoeligheid niet meer dan 2db afwijkt in het gehele geadverteerde frequentiespectrum.
Ik had rood en zwart goed aangesloten. Kan het zijn dat op de module de polariteiten omgedraaid waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelsch schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 10:20:
[...]

gr niels
Jo Niels hijs is bijgewerkt, kan je me al info geven misschien over of ik een filter nodig heb voor mijn speakers en dan welke?
Dan koop ik morgen de accu etc!

Kan ik trouwens ook een op lader gebruiken waar van de begin stuk van de accu tot net buiten de kist, vervolgens een andere losse kabel van kist naar stopcontact? Zodat ik de kist niet open hoef te maken om de op lader aan de accu moet aansluiten.

Gr Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
Roderiktweaker schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:47:
@Deejac

Je kan ook een bas kist maken met aparte versterking en filter die je zo nodig op de speaker kunt bevestigen. Dan kan je kiezen voor mobiliteit als het nodig is of extra bass. Zie wil een leuke 10''/12'' woofer onder dat kassie.
Dat is een goed idee, maar is toekomst muziek :P. Eerst 'even' de bovenste kast zien te maken. Ik kon het trouwens niet laten om even een render te maken. Hier als sub gekozen een Pioneer 10" Dual voice coil :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.image-share.com/upload/2508/42m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze vraag heeft misschien niet heel veel te maken met een gemiddelde kistradio, maar ik wil een kist maken met 2 monacor sp60 speakers en de tweeters die daarbij horen. Voor de filtering wil ik een minidsp kopen, maar ik heb daar een vraag over. Welke software is nodig voor de minidsp met deze speakers?
Ik denk zelf dat het 2way Advanced is, maar weet dit niet zeker. :?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lutkeveld schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:50:
Dat vereist een PLLXO, te hoog gegrepen voor een eerste kistradio als je het mij vraagt.
Wat is er mis met dit?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/379725/

Een standaard PLLXO is ook niet altijd ideaal, zeker een standaard 1e orde PLLXO is vaak niet stijl genoeg. Wel relatief simpel nog te maken, slechts een weerstand + condensator, of het dubbele daarvan in het geval van een 2e orde. Liever heb je dan gewoon actieve filtering rondom een aantal opampjes met ingebouwde EQ en dergelijke. Maar dat is zeker te hoog gegrepen voor de beginner inderdaad.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:04:
Opnieuw een korte vraag,

Ik ben bezig met het inbouwen van een klein usb ladertje in mijn kistradio voor telefoons en dergelijke.

Mijn vraag is eigenlijk simpel: trekt zo'n klein ladertje altijd stroom als deze aan staat? Of alleen als er een telefoon op aangesloten wordt die opgeladen moet worden?
Zolang hij maar achter je hoofdschakelaar zit zit je goed. Altijd op de accu gaat je accu waarschijnlijk niet langer dan een weekje of iets dergelijks volhouden :P.
Toekan schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:10:
Ik sluit daarnet mijn mp3 module aan volgens de How-To van Accusafe, begint de chip van de module te gloeien en te roken :'( . De eerste module die ik had was defect geleverd. Het zit helaas niet mee. Kan het zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan?

En nog een vraagje over de speakers die ik in mijn krat heb zitten:
Op de site van Sony staat dat de gevoeligheid 91 ± 2dB/W/m is. Die 2dB/W/m heb ik nog niet vaak voorbij zien komen. Houd dit in dat de speaker dan 88 ± 1dB/W/m is?
Dat is ook de reden dat ik ze niet meer lever, lijkt wel een russische roulette met die dingen, erg vaak defect bij aankomst helaas :(. Maar inderdaad, polariteit kan je maar 1X goed doen met die dingen, omdraaien = instant kapot helaas :(.
Deejac schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 22:48:
[...]

Dat is een goed idee, maar is toekomst muziek :P. Eerst 'even' de bovenste kast zien te maken. Ik kon het trouwens niet laten om even een render te maken. Hier als sub gekozen een Pioneer 10" Dual voice coil :9~

[afbeelding]
Netjes :)

Doen >:)
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 22:59:
Deze vraag heeft misschien niet heel veel te maken met een gemiddelde kistradio, maar ik wil een kist maken met 2 monacor sp60 speakers en de tweeters die daarbij horen. Voor de filtering wil ik een minidsp kopen, maar ik heb daar een vraag over. Welke software is nodig voor de minidsp met deze speakers?
Ik denk zelf dat het 2way Advanced is, maar weet dit niet zeker. :?
Ik zou eigenlijk eerst gewoon beginnen met één 6.8µF condensator voor elke tweeter. Dat is een erg simpel maar in dit geval doeltreffend filter.
Later kan je dan nog kiezen voor de MiniDSP, je kunt daar inderdaad 2way advanced of 2way + grafisch EQ voor nemen.
Een MiniDSP is voor deze opstelling wellicht overkill, maar wel een zeer leuke ervaring om kennis op te doen met filtering, wil je dat, dan is het eigenlijk elke euro waard :). Zeer leuk stukje elektronica + software :).

[ Voor 18% gewijzigd door wesleytjuh op 08-04-2014 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Ik maak dus gebruik van een pre-amp en nu wilde ik eigenlijk na de pre-amp het signaal filteren kan dit nog met een PLLXO?

Daarbij had ik de vraag of iemand mij kon vertellen wat de input impedantie van een ta2024 is?
Dankuuu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ja, een Passive Line Level Cross Over zet je in het line level signaal, voor de versterker. Tussen de pre amp en versterker praat je nog steeds over line level, prima dus :).

20K normaal gesproken. Tenzij je zelf een mod hebt uitgevoerd(als ie door AccuSafe gemod is blijft het wel 20K)

[ Voor 21% gewijzigd door wesleytjuh op 09-04-2014 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Is dit een beetje reeël? (betreffende de weerstanden) Want welke waarde zou ik moeten kiezen voor R1? (R2=10*R1) (LPF op 2500Hz)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/r91tp2.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door [m]engineer op 09-04-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:51:
[...]

Niels hij is ge-edit, het is een Alpine SXE-1350S.
ah top! deze speakers heb je al? of zelf geen behoefte aan een berekende kast? omdat er geen t/s parameters bij zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Je hebt 0.068F in je schema staan, maar ik kom op 64nF uit voor je 1e condensator, staat dat fout? Je kunt dan inderdaad ipv 64nF 68nF nemen. Voor C2 moet je dan 6.4nF/6.8nF oftewel 6800pF, dus dat staat wel goed. Lijkt dus op een typfoutje in je schema.

1K als input impedance kan wel wat te laag zijn voor je pre amp. Je zou ook als weerstandwaardes bv 4k7 en 47K kunnen nemen met bijhorende cap, dan zit je wat safer voor je pre amp, echter krijg je dan weer insertion loss op je versterker door de 47K weerstand.

Kwestie van testen wat werkt, en wat niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Ik heb voor 68nF en 6.8nF gekozen omdat ik zo geen 6.4nF kon vinden op conrad. C2=C1/10 Dus dan klopt die verhouding wel alleen wordt de frequentie iets verschoven.

Bij 4K7 kom ik uit op 13.55 nF en 1.355nF Dit zal dan 12nF en 1.2nF worden.

Met die 12 en 1.2 wordt F: 2821.9 Hz maar dat maak niet zo veel uit

[ Voor 12% gewijzigd door [m]engineer op 09-04-2014 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Toekan schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:47:
[...]

Ik had rood en zwart goed aangesloten. Kan het zijn dat op de module de polariteiten omgedraaid waren?
Kijk eens onderop het bordje, daar staat wat + en - is.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 22:59:
Deze vraag heeft misschien niet heel veel te maken met een gemiddelde kistradio
Alleen maar goed :) Hoe meer mensen aan de geavanceerdere kistradio's hoe beter. Zoals wesley al zegt, begin eerst maar met een analoge filter. Een MiniDSP zou de prijs behoorlijk verhogen aangezien het hele woofer, tweeter en filter pakket slechts 60 euro kost.
Doordat het alleen een LPF voor de sub is krijgt de kistradio alsnog lage signalen door. Dan krijg je overlap en eventueel overexcursie bij meer volume. Maarja een tientje is het proberen wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Hoe bedoel je dat precies?
Met een PLLXO wil je toch juist een amp per frequentiegebied gebruiken? Dus 1 amp voor de sub, en 1 amp voor de hogere tonen. Of wacht, je bedoelt dat de versterker voor de hoge tonen ook lage tonen krijgt? Dat klopt dan inderdaad, dat is niet ideaal. Wellicht heeft Conrad daar ook iets voor, en anders moet je inderdaad zelf alsnog aan de slag. Maar ook zonder zal het niet zo'n ramp zijn. De meeste autospeakers vallen toch al vrij snel van zichzelf af. Wel zonde van de iets kortere speelduur, maargoed zo geavanceerd hoeft het voor de meeste allemaal niet.

Edit, in het geval van een modded TA2024, met 3K9 als Rin, zou je de input condensators kunnen verlagen om zo een High pass filter te maken, wellicht goed genoeg :).

--

Bv met een zelf gemodde TA2024 (3K9 als Rin) en een 330nF input cap heb je het -3dB op 120Hz liggen.
Marijnsp schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:54:
Ik heb voor 68nF en 6.8nF gekozen omdat ik zo geen 6.4nF kon vinden op conrad. C2=C1/10 Dus dan klopt die verhouding wel alleen wordt de frequentie iets verschoven.

Bij 4K7 kom ik uit op 13.55 nF en 1.355nF Dit zal dan 12nF en 1.2nF worden.

Met die 12 en 1.2 wordt F: 2821.9 Hz maar dat maak niet zo veel uit
Yep, nu zijn deze weerstanden niet zo duur, dus ik zou gewoon meerdere setjes bestellen, dus met 1K als R1 en 4K7 als R1. Kijken wat het beste werkt :).

[ Voor 61% gewijzigd door wesleytjuh op 09-04-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
ik neem aan dat ik gewoon standaard koolstof weerstandjes kan gebruiken? (heb namelijke de E12 reeks liggen) of moeten het metaalfilm weerstanden zijn? Condensatoren (mkp dacht ik aan) zijn ook maar iets van 25cent de stuk dus dat valt ook allemaal wel mee.

Idd ik bestel gewoon 1.1nF 11nF 2.2nF 22nF 3.3nF 33nF 4.7nF 47nF 6.8nF 68nF
en dan zie ik wel wat het beste werkt.

Ik wil een mono signaal van mijn mp3decoder naar mijn pre-amp sturen.
Daarna wil ik op signaal 1 een LPF zetten en op signaal 2 een HPF
Dan komt de ta2024
en daarna wil ik de woofers op signaal 1 zetten en de tweeter op signaal 2

Of gaat dit niet werken?

[ Voor 26% gewijzigd door [m]engineer op 09-04-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik zou wel metaalfilm en dan het liefste thin film(maar die heb je niet in "grote" weerstanden denk ik) nemen. Neem ook de wat hogere vermogens, hoewel het niet echt hoorbaar zal zijn in dit geval, is het in theorie wel beter. Dus niet de 1/4W versie maar de 0.6W of 1W versie bijvoorbeeld.

Gaat prima werken, zolang je TA2024 maar minimaal 4 ohm ziet, en dat ziet ie in jouw geval toch?

[ Voor 14% gewijzigd door wesleytjuh op 09-04-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
wesleytjuh schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:29:
Ik zou wel metaalfilm en dan het liefste thin film(maar die heb je niet in "grote" weerstanden denk ik) nemen. Neem ook de wat hogere vermogens, hoewel het niet echt hoorbaar zal zijn in dit geval, is het in theorie wel beter. Dus niet de 1/4W versie maar de 0.6W of 1W versie bijvoorbeeld.

Gaat prima werken, zolang je TA2024 maar minimaal 4 ohm ziet, en dat ziet ie in jouw geval toch?
Ik heb ze al gevonden ze lopen tot de 1M dus dat is meer dan voldoende

Edit:
Jah mijn woofers zijn 8ohm dus wordt netjes 4 ohm

[ Voor 4% gewijzigd door [m]engineer op 09-04-2014 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Oh als je ze thuis hebt liggen gewoon die gebruiken inderdaad! Met audio kan je nogal snel overdrijven in je componenten, dat is allemaal niet nodig in dit geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
haha ik kijk even denk dat ik wel metaalfilm bestel! :) kosten iets van 15 cent de stuk en als we het maken dan ook fatsoenlijk :p

Ik dacht aangezien ik maar 1 tweeter heb zou ik daar gewoon een 8.2uF bipolaire elco in serie me kunnen zetten voor een 1e orde filter op (aangezien hij uit zichzelf al redelijk snel omlaag loopt) . of zou dit niet genoeg zijn?

Dit is het verloop van de tweeter:
http://www.paudiothailand.com/pdf/products/PHT-409.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelsch schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:32:
[...]

ah top! deze speakers heb je al? of zelf geen behoefte aan een berekende kast? omdat er geen t/s parameters bij zitten
Jaah ik had ze al besteld omdat ik wel speakers wou hebben.
Ik heb al wel eens een speakerkoffer gemaakt met computer speaker van Philips de SPA-... meer weet ik even niet.
Daar moest ik een aparte kast voor de subwoofer voor maken samen met loodrubber.
Werd uiteindelijk een duur en zwaar grapje!

Waar zat jij aan te denken bij het maken als ik deze speakers ga gebruiken?

De afmwtingen van mijn met koffertje is wel maar ongv 25cm Hoog *45cm Breed *9cm Diep!

Ik wou er een foto bij plakken maar ik weet niet goed hoe dat moet;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2014 @ 16:23:
[...]

Jaah ik had ze al besteld omdat ik wel speakers wou hebben.
Ik heb al wel eens een speakerkoffer gemaakt met computer speaker van Philips de SPA-... meer weet ik even niet.
Daar moest ik een aparte kast voor de subwoofer voor maken samen met loodrubber.
Werd uiteindelijk een duur en zwaar grapje!

Waar zat jij aan te denken bij het maken als ik deze speakers ga gebruiken?

De afmetingen van mijn met koffertje is wel maar ongv 25cm Hoog *45cm Breed *9cm Diep!

Ik wou er een foto bij plakken maar ik weet niet goed hoe dat moet;)
ik weet er de t/s parameters niet van, dus kan je geen advies geven. Ofnouja ze zijn gemaakt voor in een auto deur, dus pak de inhoud van een autodeur per laag speaker :X 8)7

gr niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die parameter info is niet verkrijgbaar blijkbaar..
Je had gelijk Niels!

Helaas wil ik het hier niet bij laten.
Waarschijnlijk heb ik die parameter info nodig om te weten of het een lucht dichte kist moet worden?
Want als er ook een poort in moet komen dan word het uit de duim zuigen de berekeningen ook moeilijker volgens mijxD

Gr Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Helaas, want zonder die parameters kun je helemaal niks. Enkel een schatting maken van hoe ze ongeveer (standaard auto speaker) zullen presteren, maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Heb zojuist mijn kratradio geprobeerd te testen. Helaas lijkt het niet goed te klinken. Ik maak gebruik van een Dayton SD-215A-88 in combinatie met 2 Visaton FR-10 speakers. Dit dmv twee ta2024's en een sony XEC crossover. Op dit moment lijken de twee fullrange speakers alle bassen op zich te nemen en de SD-215a-88 nauwelijks.

Hier is mijn schema hoe ik het heb aangesloten. De Dayton SD215a-88 bevat vier aansluitingen (links + en - maar ook rechts + en -). Hierop heb ik linkerkanaal van de TA2024 + - op de juiste polen van de Dayton links en rechterkanaal +- op de juiste polen rechts.

De crossover heb ik al verschillende instellingen geprobeerd, maar er blijft weinig feedback vanuit de subwoofer vandaan komen. Ik heb werkelijk geen idee hoe dit kan. Voor zover ik weet staat alles goed.

Wel was het zo dat ik in het begin een pieptoon uit de speakers kreeg. Er klonk een korte piep, daarna seconde rust, daarna weer een piep, seconde rust, daarna weer piep etc. Heb toen alle apparatuur uitgesloten, maar na het loshalen van de bevestigingsschroefjes uit de ta2024 (waarmee die op een houten plaat gemonteerd is) was de piep over. Geen idee of dit een speaker kan slopen?

[ Voor 22% gewijzigd door AOC op 10-04-2014 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:04:
Helaas, want zonder die parameters kun je helemaal niks. Enkel een schatting maken van hoe ze ongeveer (standaard auto speaker) zullen presteren, maar meer ook niet.
Wesley, vertel mij nou eens wat een goeie compo setje is?
Want ik wil het liever makkelijk als moeilijk voor mezelf maken;)

Gr Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dark0z schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:46:
Heb zojuist mijn kratradio geprobeerd te testen. Helaas lijkt het niet goed te klinken. Ik maak gebruik van een Dayton SD-215A-88 in combinatie met 2 Visaton FR-10 speakers. Dit dmv twee ta2024's en een sony XEC crossover. Op dit moment lijken de twee fullrange speakers alle bassen op zich te nemen en de SD-215a-88 nauwelijks.

Hier is mijn schema hoe ik het heb aangesloten. De Dayton SD215a-88 bevat vier aansluitingen (links + en - maar ook rechts + en -). Hierop heb ik linkerkanaal van de TA2024 + - op de juiste polen van de Dayton links en rechterkanaal +- op de juiste polen rechts.

De crossover heb ik al verschillende instellingen geprobeerd, maar er blijft weinig feedback vanuit de subwoofer vandaan komen. Ik heb werkelijk geen idee hoe dit kan. Voor zover ik weet staat alles goed.

Wel was het zo dat ik in het begin een pieptoon uit de speakers kreeg. Er klonk een korte piep, daarna seconde rust, daarna weer een piep, seconde rust, daarna weer piep etc. Heb toen alle apparatuur uitgesloten, maar na het loshalen van de bevestigingsschroefjes uit de ta2024 (waarmee die op een houten plaat gemonteerd is) was de piep over. Geen idee of dit een speaker kan slopen?
Heb je de subwoofer al in een behuizing zitten? Hoe klinkt het met de sub direct op je telefoon aangesloten, zonder filter?

Met mijn SD215 subwoofertje krijg ik aardig wat laag eruit(met of zonder filter), maar voordat die in een behuizing zat kwam er niet veel uit, wat gewoon normaal is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Zonder behuizing, maar ik zie de speaker amper bewegen. Wanneer ik links of rechts loskoppel (één kanaal gebruik), dan komt er veel meer geluid uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat klopt inderdaad niet. Werkt je TA2024 wel goed met normale speakers?
Wat gebeurd er als je beide spoelen van de subwoofer (dus + en - van links en rechts) op hetzelfde kanaal van de TA2024 aansluit? Dus beide op 1 kanaal? Daardoor zet je de spoelen in parallel en ziet je TA2024 4 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Uit de normale speakers komt veel geluid. Maar als je het volume van de telefoon te hard zet krijgen de speakers moeite met de bassen. Lijkt wel of die wegvallen. Ik ga morgen even kijken hoe de twee speakers zich houden zonder crossover en idem voor de sub. Die had ik nog niet uitgesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Dark0z schreef op donderdag 10 april 2014 @ 23:06:
Zonder behuizing, maar ik zie de speaker amper bewegen. Wanneer ik links of rechts loskoppel (één kanaal gebruik), dan komt er veel meer geluid uit
Dan zal het uit fase staan vermoed ik. Dan gebeurt er niks meer namelijk met een dual voice coil sub :).

Even systematisch aanpakken:
eerst TA2024 rechtstreeks op telefoon met 1 kanaal aangesloten op sub
dan 2e kanaal erbij
Daarna pas crossover ertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Klinkt plausibel. Let erop dat bij de TA2024 de minnen naast elkaar zitten, wellicht gaat het daar fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

wesleytjuh schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:08:
Klinkt plausibel. Let erop dat bij de TA2024 de minnen naast elkaar zitten, wellicht gaat het daar fout?
8)7 die + - - + verdeling is door mij volledig over het hoofd gezien. Heb het wel in mijn schema, maar gaandeweg bij het aansluiten totaal vergeten omdat je ervan uitgaat dat het +- +- is. Ik ga het thuis nog even nachecken
Pagina: 1 ... 53 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink