Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19] Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste
Acties:
  • 603.086 views

Onderwerpen

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-01 13:19
Ligt eraan. Als je ze parallel aansluit ziet de versterker de helft van 6 ohm, 3 ohm. Dat is een hogere belasting voor de versterker waar hij wel mee om moet kunnen gaan.
Als je ze in serie aansluit ziet de versterker 12 ohm, dat is een lagere belasting en daardoor heb je minder vermogen uit je versterker en kan hij onstabiel worden door de verkeerde belasting.

De TA2024 werkt met speakers van minimaal 4 ohm.
Marijnsp schreef op woensdag 02 april 2014 @ 00:15:
Voor de filter zit er een condensator op de plus van de tweeter en een spoel op de plus van de woofer.

Condensator> hoge frequentie lage weerstand
Spoel> hoge frequentie hoge weerstand

Is het dan ook dat de load 8 ohm blijft en geen 4 ohm is?
8 ohm in dat geval ja. Je moet eigenlijk naar de impedantie curve kijken na toevoeging van het filter. De belasting zal sowieso heel erg frequentie afhankelijk zijn, maar in het overgrote gedeelte minimaal 8 ohm.

[ Voor 41% gewijzigd door wesleytjuh op 02-04-2014 00:17 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• tysie1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-10-2025
Als er nog mensen op zoek zijn naar accubeveiligingen om de loodaccu te beschermen tegen diepontlading,
Op http://samenkopen.net/action_products/781093 staan ze.
Ook zijn daar accuindicaties te verkrijgen.

Zelf gebruik ik hem ook in de kist en hij werkt goed.
Het grote voordeel van deze beveiliging is, dat deze wel terug gaat naar 0.0mA als hij uitschakelt.

[ Voor 27% gewijzigd door tysie1 op 02-04-2014 10:51 ]

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Is nogal duur 12 euro exclusief verzendkosten (naar mijn mening). Wat je ook kan gebruiken is een LM723.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/68897/1/723 daar staat het schematje.

Verwijderd

Ik ben momenteel bezig met een half boominator, en als die af is ga ik de mini boomintor maken. Nu wil ik als accu een van deze LiFePO4 cellen gaan gebruiken. Het enige probleem is dat de verzend kosten nogal hoog zijn.
Dus ik vroeg me af, is het mischien een idee om hier gezamelijk een bestelling te doen om de verzendkosten te drukken?

• [m]engineer
@TruCie je kan ook op ebay zoeken naar een 9.8 Ah 12v lipo die koste ongeveer €20,-

Verwijderd

Marijnsp schreef op woensdag 02 april 2014 @ 12:37:
@TruCie je kan ook op ebay zoeken naar een 9.8 Ah 12v lipo die koste ongeveer €20,-
Heb al twee van die goedkope lipo accus thuis liggen en eigenlijk is het gewoon troep :X .
Nu ik de boominator aan het bouwen ben wil ik gewoon een goede accu die de komende jaren zonder problemen of grote verliezen zijn werk blijft doen, en daar naast ook nog eens snel opgeladen kan worden.

Verwijderd

verdorie. gister nog ff bezig geweest met wat aanpassingen aan m'n kratje. en ben er nu achter gekomen dat het middelste bovenste pinnetje een beetje raar doet. nu heb ik de rode draad op de onderste middelste (gele ) aangesloten. is dat een probleem?

• wesleytjuh
tysie1 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 10:50:
Als er nog mensen op zoek zijn naar accubeveiligingen om de loodaccu te beschermen tegen diepontlading,
Op http://samenkopen.net/action_products/781093 staan ze.
Ook zijn daar accuindicaties te verkrijgen.

Zelf gebruik ik hem ook in de kist en hij werkt goed.
Het grote voordeel van deze beveiliging is, dat deze wel terug gaat naar 0.0mA als hij uitschakelt.
Welke beveiliging gaat dan niet terug naar 0mA? Overigens is momenteel het grootste "probleem" de acculader die een lekstroom vraagt van de accu.
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 13:29:
[...]

Heb al twee van die goedkope lipo accus thuis liggen en eigenlijk is het gewoon troep :X .
Nu ik de boominator aan het bouwen ben wil ik gewoon een goede accu die de komende jaren zonder problemen of grote verliezen zijn werk blijft doen, en daar naast ook nog eens snel opgeladen kan worden.
Voor de mini boominator heb je eigenlijk 26650 cellen nodig, al die 10Ah cellen zijn te groot voor de standaard mini Boominator geloof ik. Ik heb binnenkort een lading A123 26650 lifepo cellen, die ik in de mini Boominator wil gaan gebruiken, misschien is dat ook wat voor je? Die cellen gaan geloof ik gemakkelijk 5000 cycles mee.
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 16:12:
verdorie. gister nog ff bezig geweest met wat aanpassingen aan m'n kratje. en ben er nu achter gekomen dat het middelste bovenste pinnetje een beetje raar doet. nu heb ik de rode draad op de onderste middelste (gele ) aangesloten. is dat een probleem?
Aan je ingang bedoel je? Dat is inderdaad een probleem, nu sluit je de kanalen van je bron op elkaar kort. Bij elektronica geldt overigens voor bijna alles dat je secuur te werk moet gaan. Dus aansluiten volgens het "aansluitschema", doe je dit niet is de kans groot dat er dingen stuk gaan :(.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• BiggyBossB
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-01 02:30
Dit bedoelde ik:

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/788b800dab7d27cb8031658a551aa38a.png

EDIT:

Is het altijd beter om Bass poorten toe te passen voor meer bass?

[ Voor 29% gewijzigd door BiggyBossB op 02-04-2014 17:14 ]

• tysie1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-10-2025
wesleytjuh schreef op woensdag 02 april 2014 @ 16:55:
[...]

Welke beveiliging gaat dan niet terug naar 0mA? Overigens is momenteel het grootste "probleem" de acculader die een lekstroom vraagt van de accu.

[...]

Voor de mini boominator heb je eigenlijk 26650 cellen nodig, al die 10Ah cellen zijn te groot voor de standaard mini Boominator geloof ik. Ik heb binnenkort een lading A123 26650 lifepo cellen, die ik in de mini Boominator wil gaan gebruiken, misschien is dat ook wat voor je? Die cellen gaan geloof ik gemakkelijk 5000 cycles mee.

[...]

Aan je ingang bedoel je? Dat is inderdaad een probleem, nu sluit je de kanalen van je bron op elkaar kort. Bij elektronica geldt overigens voor bijna alles dat je secuur te werk moet gaan. Dus aansluiten volgens het "aansluitschema", doe je dit niet is de kans groot dat er dingen stuk gaan :(.
Veel gaan er niet terug naar 0.0mA
Dit komt doordat vaak de schakeling op de accubeveiliging zelf aan blijft staan. Deze zet ook zijn eigen voeding uit.

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-01 21:43
Marijn, die lipo packs halen slechts 30-60% van hun geclaimde capaciteit. Mijn '6800mah' pack heeft 3 2200mah cellen, opgeteld is dat 6600mah. Aangezien de cellen in serie staan mag je de capaciteit niet optellen, je moet het voltage optellen; 2200mAh in 11.1v. Maximale output is niet eens genoeg om zelfstandig een TA2024 in te schakelen. Ik moet eerst de condensatoren laten vollopen via een PSU en dan de stekker eruit trekken zodat de relais naar de accu schakelt. Ook is de bijgeleverde lader een float charger van slechts 350ma. Balancing word niet ondersteunt en de slechtste cel zal dus de prestaties van het pack bepalen. De cellen zijn echter wel beveiligd voor kortsluiting en te hoge stroom dmv een PCM.

Totaal niet te vergelijken dus met een fatsoenlijk LiFePO4 pack. Om maar even een paar voordelen te noemen:
-Veel hogere cycle rate, 4-15x hoger
-weinig lekstroom, i.e. verliest weinig capaciteit wanneer niet gebruikt
-compleet veilig. Andere lithium varianten zullen hoe dan ook een keer exploderen. Of het nou morgen of over 1000 jaar is. Natuurlijk is dit risico erg beperkt zolang je hoge kwaliteit cellen gebruikt, maar alsnog.
-hoger voltage. Nominaal voltage per cel is lager, maar in 4S configuratie heb je 12.6v ipv 11.1v bij li-ion. Dus meer vermogen uit je versterker.
-Veel snellere laadtijden. Waar de chinese packs 12 uur aan de lader kunnen hangen voordat ze vol zijn kun je deze vaak met 1C opladen; in 1 uur dus. Soms nog meer zelfs.
-Nominale capaciteit is de echte capaciteit, je hoeft niet 10-15% over te laten zoals bij SLA
-Veel Wh/KG

Nadeel:
Minder Wh/L in verhouding met li-ion
Prijs :+

TruCie, Heb je deze cellen al gezien? Op ebay heb je PCM bordjes die ook het gebalanceerd laden regelen. Kost totaal +/-30 euro voor een 4S1P pack van 2300mah. Geeft je ongeveer 7 uur op vol volume en 25 uur bij normaal gebruik. Je kan er altijd eentje parallel bij zetten als je het te weinig vind. Er staat ook een zonnepaneel druppellader op aliexpress waarme je praktisch oneindige speeltijd kan behalen. Sloop de plastic de behuizing er vanaf, frees de omtrek van het paneel uit en verzink hem in je Boominator Micro :). Let wel op dat een lader die voor loodaccu's bedoeld is LiFePO4 slechts voor 80-90% kan opladen. Je kan ook CI(G)S panelen nemen maar die hebben vaak een laadcontroller nodig wat weer ruimte zal innemen in het electronica deel. Wel leveren die meer energie op natuurlijk.

druk en typefouten voorbehouden

• wesleytjuh
Dat zijn inderdaad de cellen die je wilt, maar bedenk wel dat dit de oude serie is, de nieuwe serie heeft 2500mAh cellen, klein verschil maar wel het vermelden waard. 7 uur is trouwens wel wat optimistisch, ik denk dat het eerder een uurtje of 5 zal zijn in de werkelijkheid. Ligt er ook maar net aan hoe hard iemand "vol volume" vind.
BiggyBossB schreef op woensdag 02 april 2014 @ 16:57:
Dit bedoelde ik:

[afbeelding]

EDIT:

Een bass poort geeft niet meer bass. Een bass-reflex poort gebruik je om een bass-reflex behuizing te tunen, zoals het woord al zegt, kun je dit niet zomaar bij elke speaker doen. Je zult eerst een simulatie van je speaker moeten doen, om de optimale behuizing en afmetingen van de bass reflex poort te vinden.

[ Voor 47% gewijzigd door wesleytjuh op 02-04-2014 18:17 ]

• lutkeveld
Hoeveel verbruikt de maxamp dan in vol volume voor clippen? Ik dacht rond de 330-340mA? Er mee rekening houdend dat er nummers bij zitten die de versterker niet tot -0db kunnen beladen en de pauzes tussen de nummers en het wisselen van inputapparaten zit je wel op 7 uur. Draai je volop muziek met veel bass terwijl de versterker clipt zit je misschien wel op die 5 uur.

@tysie. Kan je er een aantal noemen die iets verbruiken terwijl ze uitgeschakeld zouden moeten zijn? De meesten doen het met een relais, en als die open staat gebruikt hij geen stroom.
BiggyBossB schreef op woensdag 02 april 2014 @ 16:57:
Als je de t/s parameters hebt en je het de extra complexiteit en ruimte waard vind..

• wesleytjuh
Heel erg afhankelijk van de muziek en alles inderdaad. Het is sowieso vrij moeilijk te meten omdat je een gemiddelde moet hebben, staat nog steeds op de planning om hier nou eindelijk eens een goede meting van kunnen te doen. Je zou hier eigenlijk een coulomb counter voor moeten hebben.

• BiggyBossB
Maar nogmaals werkt dit plaatsje dan?

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/788b800dab7d27cb8031658a551aa38a.png

• wesleytjuh
Ja.
Houd er wel rekening mee dat bij 230V de geel/groene kabel niet de ground is, maar de aarde. Dat is nogal een verschil ;). De aarde zit er voor de veiligheid, en let erop dat alles goed geisoleerd wordt aangesloten.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Gezien je beperkte ervaring met elektronica lijkt het me een slecht idee om met 230V bezig te gaan. 230V is dodelijk!

• BiggyBossB
wesleytjuh schreef op woensdag 02 april 2014 @ 19:00:
Ja.
Houd er wel rekening mee dat bij 230V de geel/groene kabel niet de ground is, maar de aarde. Dat is nogal een verschil ;). De aarde zit er voor de veiligheid, en let erop dat alles goed geisoleerd wordt aangesloten.
Ja ik bedoelde ook aarde, kwam er even niet op... _/-\o_

• wesleytjuh
TBTL schreef op woensdag 02 april 2014 @ 19:01:
Gezien je beperkte ervaring met elektronica lijkt het me een slecht idee om met 230V bezig te gaan. 230V is dodelijk!
Dit dus, als je dit wilt gaan uitvoeren, haal er dan iemand bij die er verstand van heeft. 1 fout en het kan afgelopen zijn, dat wil je wel voorkomen..

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Mijn zelfgemaakt kistradio tot nu toe. Vorige zomer veel gebruikt op de sloep van m'n ouders.
Komt goed geluid uit! Ook van binnen geïsoleerd met schuim.
Helaas is het geen MDF. Dus veel splinters zijn die gaten van die speakers maken.

Specs:
Speakers: FU FU6X9 6 X 9"COAXIAL 270Watt Max
Versterker: TA2024
Accu: 12V 7,2A

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/4kf48coln/20140402_203204.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/uinbs4jgr/20140402_203416.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/93rctv6h7/20140402_203435.jpg

Zit er alleen aan de denken om er een subwoofer in te bouwen of een sterkere versterker. Iemand ideeën?

• BiggyBossB
Heeft er iemand een programma waarme je kunt meten hoe groot een kist moet zijn om een goede bass te krijgen?:

• skylinne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-10-2024
Heeft iemand ervaring met een TA2024 uit China? Ik zag dit versterkertje voor mijn kist radio:
http://www.dx.com/p/feixi...ilver-208115#.Uz0MUlJDGUl
Of zouden jullie dit mij afraden? En gewoon een TA2024 bij AccuSafe oid kopen zonder behuizing?

[ Voor 12% gewijzigd door skylinne op 03-04-2014 09:27 ]

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-10-2025
TA2024 uit China voor €5; (is dezelfde als die accusafe heeft. Je moet echter wel 3 weken wachten voor hij er is en hopen dat hij 't doet)
http://www.ebay.nl/itm/......

[ Voor 19% gewijzigd door A.M.H op 03-04-2014 09:54 ]

• wesleytjuh
En even een los JST kabeltje erbij zoeken ;)

Verwijderd

BiggyBossB schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:15:
Heeft er iemand een programma waarme je kunt meten hoe groot een kist moet zijn om een goede bass te krijgen?:
WINISD

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 12:32:
Ik ben momenteel bezig met een half boominator, en als die af is ga ik de mini boomintor maken. Nu wil ik als accu een van deze LiFePO4 cellen gaan gebruiken. Het enige probleem is dat de verzend kosten nogal hoog zijn.
Dus ik vroeg me af, is het mischien een idee om hier gezamelijk een bestelling te doen om de verzendkosten te drukken?
Duitse site die deze accu cellen importeert, Misschien een alternatief voor de hoge verzendkosten en/of lange levertijd.

Litrade

• skylinne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-10-2024
amarcus.ict schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:52:
TA2024 uit China voor €5; (is dezelfde als die accusafe heeft. Je moet echter wel 3 weken wachten voor hij er is en hopen dat hij 't doet)
http://www.ebay.nl/itm/......
Dat wachten vind ik niet zo'n probleem. Maar hoe kan ik dan het volume regelen? Moet ik er dan zelf een volumeknop tussen solderen en mini-jack aansluiting?

• A.M.H
  • Laatst online: 15-10-2025
Dan moet je een Lineaire potmeter aan de JST-cable solderen.

Zoals Wesley al zij zit de JST cable er inderdaad niet bij in m'n vorige link.
In de onderstaande link zit hij er wel bij.
http://www.ebay.nl/itm/MK...ash=item4174a8074d&_uhb=1

Ook moet je hem nog modden om het maximale er uit te krijgen.

Verwijderd

jo mensen,
ik heb al een aantal keer een kistradio gemaakt, maar er zijn nog een paar vragen die me bezig houden.
Ik gebruik zelf een marquant mca 200, maar ben niet helemaal tevreden over de geluidskwaliteit. Daarnaast heb ik een loodaccu 12v 7.2ah. Eerder in dit topic heb ik gelezen dat op 12 volt 15watt het maximale vermogen is op 12volt. Als ik betere geluidskwaliteit wil, is een andere versterker dan aan te raden, bijvoorbeeld een duurdere autoversterker met ook ongeveer 200 watt? Een vriend van me gebruikt een caliber rally 260 watt is zijn kist, heeft dit dan nog zin omdat er toch maar 15 watt op een 12 volt accu kan?.

alvast bedankt

• wesleytjuh
amarcus.ict schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:58:
Dan moet je een Lineaire potmeter aan de JST-cable solderen.

Zoals Wesley al zij zit de JST cable er inderdaad niet bij in m'n vorige link.
In de onderstaande link zit hij er wel bij.
http://www.ebay.nl/itm/MK...ash=item4174a8074d&_uhb=1

Ook moet je hem nog modden om het maximale er uit te krijgen.
Voor een TA2024 is een (duurdere) stereo logaritmische potmeter van 50-100K benodigd.
Bij een Maxamp heb je inderdaad genoeg aan een simpele 10k potmeter die je op de meegeleverde kabel aansluit, maar dat is dan ook los van het signaal. Bij de TA2024 sluit je de potmeter in lijn met het signaal aan.
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2014 @ 14:25:
jo mensen,
ik heb al een aantal keer een kistradio gemaakt, maar er zijn nog een paar vragen die me bezig houden.
Ik gebruik zelf een marquant mca 200, maar ben niet helemaal tevreden over de geluidskwaliteit. Daarnaast heb ik een loodaccu 12v 7.2ah. Eerder in dit topic heb ik gelezen dat op 12 volt 15watt het maximale vermogen is op 12volt. Als ik betere geluidskwaliteit wil, is een andere versterker dan aan te raden, bijvoorbeeld een duurdere autoversterker met ook ongeveer 200 watt? Een vriend van me gebruikt een caliber rally 260 watt is zijn kist, heeft dit dan nog zin omdat er toch maar 15 watt op een 12 volt accu kan?.

alvast bedankt
Kort antwoord: waarschijnlijk niet.

Lang antwoord :p :
Pas bij duurdere autoversterkers zullen ze daadwerkelijk meer vermogen hebben. Dit heeft ermee te maken dat er dan meer budget beschikbaar is om intern een schakeling te maken om de spanning omhoog te gooien. De goedkopere hebben dit niet en dan kun je net zo goed een TA2024 of maxamp nemen. Het kan overigens ook lonen om efficientere speakers te nemen, dat is vaak de makkelijkste manier om meer volume/beter geluid te krijgen.

• lutkeveld
Slechte geluidskwaliteit ligt 9 van de 10 keer aan de speakers. Aangezien geluid logaritmisch werkt is het verschil tussen 1 en 16 watt even groot als tussen 16 en 256 watt. Met extra vermogen valt er dus niet zo veel winst te behalen. De meeste goedkope autoversterkers halen hun geclaimde vermogen alleen gebridged in 2 ohm op 14.4 volt bijvoorbeeld.

• wesleytjuh
Precies, en nog eens 10% THD = dikke vervorming.

Verwijderd

top, dus als ik het goed begrijp, kunnen autoversterkers zoals de caliber rally 260 de spanning intern omhooggooien, waardoor ze meer vermogen kunnen leveren. zorgt deze extra vermogen dan ook voor betere geluidskwaliteit, of kunnen de speakers dan alleen maar harder? (wat overigens niet mijn doel is)
dus ik kan volgens jullie maar beter bij deze marquant blijven en betere kwaliteit speakers kopen, dan een tweedehands caliber rally 260 ergens op de kop tikken?

• wesleytjuh
Ik zou zeker niet zo'n amp halen, je hebt wellicht het dubbele vermogen, maar dat levert zoals Lutkeveld zegt een even groot verschil als het verschil tussen 1 en 2W in dit geval, nihil dus. De kans is ook groot dat je speakers enkel maar meer gaan vervormen door het grotere vermogen als je het volume hoger zet. De geluidskwaliteit zal er in ieder geval niet beter door worden. Je stroom verbruik zal wel drastisch toenemen. Het beste kun je gewoon een klasse-D versterker + betere speakers nemen. Je speelduur zal 3-4X zo lang worden door de klasse-D versterker en door de betere speakers zal je geluidskwaliteit ook verbeteren.

Verwijderd

top jongens, bedankt voor de info!

• [m]engineer
oehhh de speakers zijn binnen, het bouwen kan beginnen :)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/254vi2t.jpg

• patrickkok
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-11-2025
Hee
Iemand idee of je de ta2024 kan bruggen?
Netzo als bij een auto versterker dan dat de uitgangen samen gaat en sterker worden?

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-01 05:34
patrickkok schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:07:
Hee
Iemand idee of je de ta2024 kan bruggen?
Netzo als bij een auto versterker dan dat de uitgangen samen gaat en sterker worden?
Nee, dat is niet mogelijk met ta2024. Omdat eigenlijk al gebrugde verbinding is.

Kwalitatief blaten

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-01 16:02
Ik ben eigenlijk op zoek naar een nieuwe variant voor mijn kistradii, de oude op basis van twee hoedenplank speakers(JBL, hoge kwaliteit) en TA2024 in een te kleine kist.

Heeft iemand het ooit geprobeerd om PA-speakers aan een Klasse-D versterker te hangen? Kom hierop door de boominator, waarbij die uiteraard veel beter berekend ja, maar om de kosten te drukken lijkt met me wel eens leuk om te proberen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, ik kan je garanderen dat het merendeel van alle PA speakers die aan nieuwe systemen hangen op klasse D versterkers zijn aangesloten :P. Dat gaat prima.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

vanmiddag ook bezig geweest met mijn boominator :P
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/89/fbg1.jpg

begint al ergens op te lijken .
heb de gaten gemaakt met een bovenfrees, en zelf een soort van geleiding gemaakt >:)

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/856/denv.jpg

werkt kei goed, maar wat maakt het een rommel

• [m]engineer
Ziet er goed uit gijs!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Tijd voor het elektronica werk :) Heb zojuist een schema gemaakt. Zou iemand die voor mij willen nachecken en eventueel feedback/opties kunnen geven? Gaat btw om een DVC sub. Misschien dat ik beter een IO schakelaar tussen 220v kan zetten, of ergens anders, wat te doen met bluetooth module die altijd aan kan staan?

Klik voor schema

Daarnaast heb ik een filternetwerk met een 100uF elko (staat in serie voor 0,22mH - 0,50 Ohm component - niet in het schema meegenomen) tegen bescherming van diepe bassen. Kan ik dit ivm de crossover weglaten?

Moet ik alsnog stereo to mono aanpassing gebruiken voor de sub ondanks de crossover?

Wat betreft de crossover. De crossover bevat vier kabels (twee zwart, geel, blauw). Ik heb geen idee hoe ik dit moet aansluiten eigenlijk. Ik vermoed geel + accu, een van de twee zwarte aan de - accu, andere zwarte ground (?) en de blauwe antene. Zou dit kloppen en zou er verschil tussen de twee zwarte zitten?

Laatste vraag: op de crossover kan ik lowpass en highpass van 50, 80, 120, 180 instellen. Waar moet ik ze beide op zetten?

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen :) zal een enorme stap naar afronden zijn

• lutkeveld
Marijnsp schreef op donderdag 03 april 2014 @ 18:08:
oehhh de speakers zijn binnen, het bouwen kan beginnen :)

[afbeelding]
In wat voor een behuizing komen ze (tuning, inhoud)?

@darkoz De bluetooth module heeft twee aparte uitgangen voor aux in en aux uit. Stereo naar mono schakeling moet aan de inputkant van de ta2024. Twee kanalen kunnen niet 1 subwoofer aansturen tenzij het een DVC is. Het is OF de xec505 OF het analoge filter, niet allebei. Vanwaar die ompoolbeveiliging, een DC plug kan je niet verkeerd aansluiten? Voor het aansluiten van de Sony kan je de handleiding raadplegen.

[ Voor 41% gewijzigd door lutkeveld op 04-04-2014 09:10 ]

• [m]engineer
@lutkeveld Het wordt per speaker een compartiment van 15 liter (bassreflex) (multiplex)
Zo ziet het verloop er uit van de woofers:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/14mt542.jpg

De tweeters stop ik denk ik bij de woofers in de zelfde behuizing aangezien deze volledig afgesloten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door [m]engineer op 04-04-2014 09:25 ]

• AOC
  • Niet online

AOC

lutkeveld schreef op donderdag 03 april 2014 @ 22:00:
[...]
@darkoz De bluetooth module heeft twee aparte uitgangen voor aux in en aux uit. Stereo naar mono schakeling moet aan de inputkant van de ta2024. Twee kanalen kunnen niet 1 subwoofer aansturen tenzij het een DVC is. Het is OF de xec505 OF het analoge filter, niet allebei. Vanwaar die ompoolbeveiliging, een DC plug kan je niet verkeerd aansluiten? Voor het aansluiten van de Sony kan je de handleiding raadplegen.
Is een DVC sub, dus dat zit goed :).

Wat betreft de ompoolbeveiliging. In de DC plug komt een kabel met daaraan accuklemmen die naar een externe accu gaat in bijvoorbeeld een boot. Kans bestaat dat iemand de klemmen verkeerd doet.

Analoge filter is om de speaker goed te laten klinken niet om te beschermen tegen bassen. Er zit wel een elko voor tegen bescherming van diepe bassen. Als ik die ertussen uit soldeer dan zou het toch wel kunnen icm de xec505 toch?

Waar zou de lijnen van output naar toe moeten gaan van de bluetoothmodule?

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-11-2025
Marijnsp schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:24:
@lutkeveld Het wordt per speaker een compartiment van 15 liter (bassreflex) (multiplex)
Zo ziet het verloop er uit van de woofers:
[afbeelding]

De tweeters stop ik denk ik bij de woofers in de zelfde behuizing aangezien deze volledig afgesloten zijn.
dat is wel een heel erg nare verloop...zo te zien een reflex kast? Hoe hoog is je groupdelay van deze simulatie?

gr n.

• [m]engineer
@nelsch dit is de groupDelay:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/sbnhjq.jpg

veel verstand heb ik hier niet van haha

edit:
Ja bassreflex

[ Voor 8% gewijzigd door [m]engineer op 04-04-2014 11:46 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Dark0z schreef op donderdag 03 april 2014 @ 22:00:
Tijd voor het elektronica werk :) Heb zojuist een schema gemaakt. Zou iemand die voor mij willen nachecken en eventueel feedback/opties kunnen geven?
Mooi schema :)

- input: je tekent de bluetooth module en telefoon output naar dezelfde input. Bedenk wel dat als je dat op deze manier doet, dat dan wel de bluetooth module ook echt uit moet staan als je de telefoon input wil gebruiken. Anders zitten ze elkaar dwars namelijk!
- crossover: heel goed dat je een actief crossover gebruikt. Je kan het passieve crossover weglaten, dat zit je alleen maar in de weg. De crossover voorziet in een high pass voor de full range speakers. Heb je een simulatie of specs ervan? Dan kan je pas wat zinnigs zeggen over de crossover instellingen.
- als het een DVC sub is kan je dat best wel stereo aansturen. Het is nog iets netter om het eerst naar 2x monio te converteren, maar veel zal het niet uitmaken.

• nelsch
Marijnsp schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:30:
@nelsch dit is de groupDelay:
[afbeelding]

veel verstand heb ik hier niet van haha

edit:
Ja bassreflex
OEF! dat is wel een vervelende dit. Over t algemeen word in de hifi zelfbouw wereld gekozen om frequentie* vertraging niet meer dan 400 te laten zijn. jouw hoogste punt, in een erg smalle piek is 62*20,5=~1270. erg hoog dus. Dit ga je ook horen aan de bas zelf. Ook in je frequentie verloop heb je een dal en een piek, dat geeft weer dat het volume en de poortafstelling niet optimaal zijn gekozen. Welke type speaker heb je precies dan zal ik even voor je kijken? of nog beter kan je op een of andere manier je project file van wat je voor je simulaties gebruikt hebt posten?

gr niels

• AOC
  • Niet online

AOC

Jag schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:55:
[...]

Mooi schema :)

- input: je tekent de bluetooth module en telefoon output naar dezelfde input. Bedenk wel dat als je dat op deze manier doet, dat dan wel de bluetooth module ook echt uit moet staan als je de telefoon input wil gebruiken. Anders zitten ze elkaar dwars namelijk!
- crossover: heel goed dat je een actief crossover gebruikt. Je kan het passieve crossover weglaten, dat zit je alleen maar in de weg. De crossover voorziet in een high pass voor de full range speakers. Heb je een simulatie of specs ervan? Dan kan je pas wat zinnigs zeggen over de crossover instellingen.
- als het een DVC sub is kan je dat best wel stereo aansturen. Het is nog iets netter om het eerst naar 2x monio te converteren, maar veel zal het niet uitmaken.
Thanks voor je reactie. Voor bluetooth zal ik dan gebruik maken van een schakelaar als oplossing. Zou anders niet weten hoe ik de input van telefoon en input van bluetooth over de crossover kan krijgen.

Van de crossover kan ik de volgende specs vinden (klik) kan je hier iets wijzer uit worden wbt mogelijke instellingen?

Maar kan een actief niet gecombineerd worden met passief? Want die filternetwerk is specifiek gemaakt voor de speaker die ik gebruik om ervoor te zorgen dat het niet schel gaat klinken

[ Voor 8% gewijzigd door AOC op 04-04-2014 14:17 ]

• lutkeveld
Had je mijn reactie over het hoofd gezien? ;)
lutkeveld schreef op donderdag 03 april 2014 @ 22:00:
[...]

• Toekan
  • Laatst online: 17-01 18:13
In mijn krat wil ik graag nog een woofer inbouwen voor de lage frequenties. Nu zag ik op marktplaats een advertentie waarin deze woofer wordt aangeboden. Die wil ik gaan gebruiken in combinatie met een ta2024 of een maxamp. Deze woofer is 3.5 ohm. Is dit mogelijk? Of kan ik beter voor een Dayton Audio SD215A-88 woofer gaan?

• Jag
  • Nu online
Dark0z schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 14:07:
[...]

Thanks voor je reactie. Voor bluetooth zal ik dan gebruik maken van een schakelaar als oplossing. Zou anders niet weten hoe ik de input van telefoon en input van bluetooth over de crossover kan krijgen.
Een andere oplossing is een schakelaar die het audiosignaal schakelt. Maar BT module schakelen misschien nog wel nettere oplossing, verbruikt ie ook niks als je hem niet nodig hebt.
Van de crossover kan ik de volgende specs vinden (klik) kan je hier iets wijzer uit worden wbt mogelijke instellingen?
Die crossover (leuk dat je deze oplossing gebruikt), kan een high pass op de full range en een low pass filter op de sub zetten, da's prima. Als je simuleert hoe laag je full range speakers gaan, weet je hoe laag je moet crossen. Je kan het ook op gehoor doen hoor, je mag best hoog gaan in dit geval.
Maar kan een actief niet gecombineerd worden met passief? Want die filternetwerk is specifiek gemaakt voor de speaker die ik gebruik om ervoor te zorgen dat het niet schel gaat klinken
Ow goed dat je het zegt, had niet goed gekeken en aangenomen dat het een high pass filter was. Het ziet eruit als een passief notch filter, wat de midrange wat tempt waarschijnlijk. Maar ik heb weinig kaas gegeten van passieve filternetwerken, dus misschien dat iemand anders er nog zijn licht over kan laten schijnen wat dit netwerk precies doet. Ik zou denken een notch filter in de midrange en dan een schelving filter hoog wat omlaag ge-EQ-ed.

Welke speakers zijn het en waar zijn ze voor bedoeld? Je kan op zich prima passief filter en actief filter combineren hoor!
Toekan schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 14:55:
In mijn krat wil ik graag nog een woofer inbouwen voor de lage frequenties. Nu zag ik op marktplaats een advertentie waarin deze woofer wordt aangeboden. Die wil ik gaan gebruiken in combinatie met een ta2024 of een maxamp. Deze woofer is 3.5 ohm. Is dit mogelijk? Of kan ik beter voor een Dayton Audio SD215A-88 woofer gaan?
Ik zou iig geen sub in een gesloten behuizing doen, dat is leuk voor in de auto maar niet voor in je kratradio. Ik zou kijken of je de T/S parameters kan vinden van deze driver, dan kan iemand het wel voor je simuleren.

[ Voor 16% gewijzigd door Jag op 04-04-2014 15:07 ]

• AOC
  • Niet online

AOC

lutkeveld schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 14:27:
Had je mijn reactie over het hoofd gezien? ;)

[...]
Zker :) heeft me ook aan het nadenken gezet. had ook een reply/quote geplaatst.

• lutkeveld
Oeps, die had ik dan niet gezien 8)7

Bij een DVC is het aan te raden om de input mono te maken, al zijn de meeste stereo effecten in het hogere gebied.

Als het is om de speaker minder schel te laten klinken lijkt het mij een bafflestepcorrectie filter, geen notch filter. Hoe dan ook, het kan wel gebruikt worden icm de xec505. Het signaal word dan twee keer gescheiden maar dat kan geen kwaad.

Bij de BT module heb je vlnr: aux in, aux uit en 12v in. Zie deze foto: klik

En jag, waarom zou je de sub niet in een gesloten behuizing doen? De sub heeft een laag EBP dus een gepoorte behuizing haalt weinig uit. Sowieso zou ik die sub niet gebruiken omdat hij veel te groot is voor buitengebruik. Al die subs gaan erg laag maar zullen door de cabin gain van de auto toch hard klinken. Een F3 van 30hz maar een SPL van 88dbwm is nonsense.

• Toekan
  • Laatst online: 17-01 18:13
De T/S parameters zijn bekend van de Boschmann woofer. Maar kan het geen kwaad om een 3.5 ohm woofer te gebruiken? In combinatie met een ta2024 of een Maxamp?
Het is een dvc woofer en ik wil graag allebei de signalen van de versterker op de woofer gebruiken. Ik wil hem plaatsen in mijn kratradio, waarvan ik onlangs een paar foto's op het forum heb gezet. Is deze 12 inch woofer dan goed? Of is de 8 inch van Daytona beter?

Edit:
De fabrikant raad trouwens een gesloten behuizing aan.

[ Voor 31% gewijzigd door Toekan op 04-04-2014 16:42 ]

• [m]engineer
nelsch schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 13:28:
[...]

OEF! dat is wel een vervelende dit. Over t algemeen word in de hifi zelfbouw wereld gekozen om frequentie* vertraging niet meer dan 400 te laten zijn. jouw hoogste punt, in een erg smalle piek is 62*20,5=~1270. erg hoog dus. Dit ga je ook horen aan de bas zelf. Ook in je frequentie verloop heb je een dal en een piek, dat geeft weer dat het volume en de poortafstelling niet optimaal zijn gekozen. Welke type speaker heb je precies dan zal ik even voor je kijken? of nog beter kan je op een of andere manier je project file van wat je voor je simulaties gebruikt hebt posten?

gr niels
Hallo Niels,

Dat zou echt fijn zijn al zou je dat willen doen!
Hier staat het bestandje:
klik

Ik hoop dat je dit bestandje bedoeld.

Bedankt!!!

Editie: het is trouwens de bayma 5mp60 8 ohm

• Jag
  • Nu online
lutkeveld schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:16:
En jag, waarom zou je de sub niet in een gesloten behuizing doen? De sub heeft een laag EBP dus een gepoorte behuizing haalt weinig uit. Sowieso zou ik die sub niet gebruiken omdat hij veel te groot is voor buitengebruik. Al die subs gaan erg laag maar zullen door de cabin gain van de auto toch hard klinken. Een F3 van 30hz maar een SPL van 88dbwm is nonsense.
Die sub is misschien wel geschikt voor gesloten, maar voor deze toepassing (weinig amp power, buiten) zou ik voor efficientie kiezen, en gesloten =! efficient :)

Dus de dayton in een BR kastje lijkt me betere kandidaat idd. Mono maken kan, het is idd iets netter, maar is niet zo simpel te doen. Tenzij je crossover het voor je kan. Anders heb je er weer extra electronica voor nodig.

• AOC
  • Niet online

AOC

Bij een DVC is het aan te raden om de input mono te maken, al zijn de meeste stereo effecten in het hogere gebied.

Dus voor de TA2024 (die voor de subwoofer is) de weerstanden plaatsen?

Bij de BT module heb je vlnr: aux in, aux uit en 12v in. Zie deze foto: klik

Yes got it, maar heb ik iets verkeerds staan in de tekening :)? snap nog niet wat je bedoel / verkeerd staat
Jag schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 15:05:
Welke speakers zijn het en waar zijn ze voor bedoeld? Je kan op zich prima passief filter en actief filter combineren hoor!
Visaton FRS 10 (2x) icm een Dayton SD215-A88

[ Voor 19% gewijzigd door AOC op 04-04-2014 17:24 ]

• wesleytjuh
Volgens mij is verder alles wel behandeld. Ik zou zelf enkel nog de ompool beveiliging veranderen voor een TVS diode + poly fuse. Doet hetzelfde maar is zelfs nog degelijker. Dan kan het geheel ook tegen overspanningen en kortsluiting. Nu heb je enkel een ompoolbeveiliging met een MOSFET die vrij gemakkelijk op te blazen is (kortsluiting, ESD). Op mijn versterker heb ik ook zo'n TVS diode + poly fuse en zelfs bursts van 500V DC of ESD ontladingen van 8kV zijn geen probleem daarmee :).

Ben je er al achter wat voor een filter het is trouwens? Lijkt een beetje op een hybride filter want het is geen bafflestep correctie(lijkt er wel heel erg op) en geen notch filter. Waar heb je het vandaan?
Toekan schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:36:
De T/S parameters zijn bekend van de Boschmann woofer. Maar kan het geen kwaad om een 3.5 ohm woofer te gebruiken? In combinatie met een ta2024 of een Maxamp?
Het is een dvc woofer en ik wil graag allebei de signalen van de versterker op de woofer gebruiken. Ik wil hem plaatsen in mijn kratradio, waarvan ik onlangs een paar foto's op het forum heb gezet. Is deze 12 inch woofer dan goed? Of is de 8 inch van Daytona beter?

Edit:
De fabrikant raad trouwens een gesloten behuizing aan.
Ik denk dat je indien juist toegepast meer zult hebben aan de Dayton woofer. 3.5 ohm is wat laag voor de TA2024. In dat geval kan je waarschijnlijk beter een MaxAmp nemen. Ook als je voor de Dayton gaat is dat wellicht de betere keuze, gezien je van een MaxAmp heel erg gemakkelijk een lowpass filter kan maken. Je hoeft dan enkel 2 condensators op de print te (laten) plaatsen en je kan eigenlijk direct met je sub aan de slag zonder verdere filtering. Hoe goed dat werkt ligt wel aan de gebruikte subwoofer, de ene subwoofer heeft een complex filter dan de andere subwoofer nodig.

[ Voor 63% gewijzigd door wesleytjuh op 04-04-2014 17:44 ]

Verwijderd

Beste Medebouwers!

Even een korte vraag: ik ben in het bezit van een aantal bluetooth 2.1 bordjes van Sure- Electronics. Hebben anderen ook zoveel last van ruis? Er zit bij veel van deze bordjes, zeker op lagere volumes een vervelende piep in het geluid.

Iemand misschien een oplossing? Of valt er voor die prijs simpelweg niet meer van te verwachten?

• wesleytjuh
Ruis heb ik er absoluut niet mee, dat piepje wel. Dat is simpel op te lossen met een spoel in serie met de + van de voeding. Daarmee haal je dat er mooi uit :).
Het zou kunnen dat je last hebt van een ground loop, dat is een kwestie van je - op de juiste manier aansluiten. Ik zou je willen adviseren om eens te googlen op "ground loop" en met die kennis je aansluitingen van je voedingen voor al je componenten te verbeteren.

[ Voor 45% gewijzigd door wesleytjuh op 04-04-2014 17:46 ]

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-01 13:01
wesleytjuh schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 17:44:
Ruis heb ik er absoluut niet mee, dat piepje wel. Dat is simpel op te lossen met een spoel in serie met de + van de voeding. Daarmee haal je dat er mooi uit :).
Het zou kunnen dat je last hebt van een ground loop, dat is een kwestie van je - op de juiste manier aansluiten. Ik zou je willen adviseren om eens te googlen op "ground loop" en met die kennis je aansluitingen van je voedingen voor al je componenten te verbeteren.
hoe groot moet die spoel zijn en welke :) ? Want ik heb dat piepje ook bij een ouder kistje van me.

• nelsch
Marijnsp schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:45:
[...]

Hallo Niels,

Dat zou echt fijn zijn al zou je dat willen doen!
Hier staat het bestandje:
klik

Ik hoop dat je dit bestandje bedoeld.

Bedankt!!!

Editie: het is trouwens de bayma 5mp60 8 ohm
Jaa dat bestandje bedoeld ik ;) enne ik vraag me af waar je de T/s parameters vandaan hebt? als ik ze vergelijk met die op de site van beyma: http://www.beyma.com/products/lowmidfrequency/205MP6N8 dan staan daar toch een aantal belangrijke waarden net iets anders. als ik die waarden pak en ik ga simuleren, even grof gedaan:

grijs is jouw file, groen is met meer diepgang maar piekerige groupdelay en laager rendement in vergelijking met de gele. die heeft mijn voorkeur, een paar db hoger rendement in die kast maar wat minder diep. al moet je eigenlijk met die speaker niet te diep willen gaan ivm de Fs op 23Hz.

http://nl.tinypic.com/r/2rntyxt/8

http://nl.tinypic.com/r/65o482/8

dus DE vraag is nu, welke T/s parameters kloppen? :9

• [m]engineer
nelsch schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 18:23:
[...]

Jaa dat bestandje bedoeld ik ;) enne ik vraag me af waar je de T/s parameters vandaan hebt? als ik ze vergelijk met die op de site van beyma: http://www.beyma.com/products/lowmidfrequency/205MP6N8 dan staan daar toch een aantal belangrijke waarden net iets anders. als ik die waarden pak en ik ga simuleren, even grof gedaan:

grijs is jouw file, groen is met meer diepgang maar piekerige groupdelay en laager rendement in vergelijking .........................

dus DE vraag is nu, welke T/s parameters kloppen? :9
Haha ik weet niet wat er fout is gegaan maar ik dacht die parameters van beyma te hebben. 8)7 Die van jou kloppen in ieder geval wel! Ik heb ze bij mij even aangepast en nu krijg ik de zelfde simulatie als jij :) .Ontzettend bedankt!! _/-\o_

ik kom op een lengte van 1.8 centimeter (bij een 17mm basspijp).

Ik denk ook dat ik voor de gele ga!

• nelsch
Marijnsp schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 19:08:
[...]

Haha ik weet niet wat er fout is gegaan maar ik dacht die parameters van beyma te hebben. 8)7 Die van jou kloppen in ieder geval wel! Ik heb ze bij mij even aangepast en nu krijg ik de zelfde simulatie als jij :) .Ontzettend bedankt!! _/-\o_

ik kom op een lengte van 1.8 centimeter (bij een 17mm basspijp).

Ik denk ook dat ik voor de gele ga!
17mm is te smal, je zal dan te snel een wapper effect krijgen door poortruis. beter gezegd, de luchtstroomsnelheid is te hoog in de poort. Pak er 1 van 4,5cm-isch. bij 4,5 cm moet die 18,04cm lang zijn(bij 5,6liter inhoud). Wat ik zelf altijd doe is in de bouwmarkt kijken welke diameter pijp ze hebben en vanuit daar de lengte bepalen. zorg iig dat bij het tabblad rear port air velocity in winisd dat de snelheid onder de 18m/s blijft als je als signaal 15watt rms ingevuld hebt.

• [m]engineer
Daar heb je gelijk in (beetje dom van me) :)

Ik had nog een vraagje..

De Beyma speakers hebben een gevoeligheid van 88 db
De p. audio pht-409 heeft een gevoeligheid van 100 db

Betekend dit dat ik met 1 tweeter op kan tegen de 2 woofers (er van uitgaande dat ik alles mono maak)?

[ Voor 76% gewijzigd door [m]engineer op 04-04-2014 20:57 ]

• AOC
  • Niet online

AOC

wesleytjuh schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 17:39: Op mijn versterker heb ik ook zo'n TVS diode + poly fuae
Heb je daar misschien een schema van (welke onderdelen) of uitleg :)?

Zal mijn MOSFET voldoen of loop ik zo nog veel risico?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kleine poorten gaan eerder ruisen, dus probeer de luchtsnelheid onder de 10 m/s te houden.

De P-Audio PHT-409 tweeter gaat in zijn eentje inderdaad hard genoeg om twee woofers bij te houden. De woofers krijgen maar 15W, dus de tweeter hoeft niet zo hard te werken. Met 100W zou hij het waarschijnlijk te zwaar krijgen. Heb je al een filter?

• [m]engineer
Een filter heb ik nog niet.. Maar ikwas aan het denken aan een passieve butterworth filter (1e of tweede orde, dat ligt aan de kosten)

Of weet er iemand een goede 12v actieve filter?

• wesleytjuh
Nadeel met actief is natuurlijk wel dat je je versterkers anders moet indelen. Vaak heb je dan 2 versterkers nodig. Maar in jouw geval had je toch 2 8 ohm woofers? Die zouden mooi samen op 1 kanaal kunnen, echter verlies je dan stereo. Je tweeters kunnen dan ook samen op 1 kanaal, stereo verliezende. Wil je stereo houden moet je 2 versterkers hebben met actieve filtering. Alle woofers en tweeters krijgen dan hun eigen kanaal, actief gefilterd.

• [m]engineer
Het verliezen van stereo vind ik niet zo erg. Dat hoor je eigenlijk toch niet... Wat ik dan doe is de woofers parralel en de tweeterop het overige kanaal :)

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik zit te denken om deze subwoofer in combinatie met deze versterker te kopen. Is dit een goede combinatie?

Naast deze heb ik ook een TA2024 en een simpele speakerset.

• nelsch
K1pc0rn schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:06:
Ik zit te denken om deze subwoofer in combinatie met deze versterker te kopen. Is dit een goede combinatie?

Naast deze heb ik ook een TA2024 en een simpele speakerset.
nee en nee;)

het onderwerp subwoofer is al een aantal keer voorbij gekomen en ook al heel erg vaak de beste oplossing. dubbelspels subwoofer van 4 ohm het liefste icm een ta2024

Verwijderd

Bedankt voor alle tips. Heb alleen toch gekozen voor andere LiFePO4 cellen, namelijk de Headway 38120S met de bijbehorende BMS. De A123 cellen hedden met net iets te weinig capaciteit, en daarnaast zijn ze ook niet echt makkelijk met elkaar te verbinden. De headway cellen zijn daarentegen makkelijk aan elkaar te maken.
Als lader wil ik deze CC/CV boost converter gebruiken, met hoeveel C ik ga laden hangt een beetje of van de warmte ontwikkeling van de converter. Daarnaast komt er natuurlijk ook een 10W zonnepaneel op. Alleen weet ik niet of ik deze rechtstreeks op de BMS kan aansluiten of dat er zo iets als dit nodig is? En maakt het uit of zonnepaneel en de boost converter beide tegelijk op de BMS zijn aangesloten, of moet ik hier nog een relais tussen zetten zodat maar 1 van de 2 aangesloten is?
Voor de rest komt er een maxamp, accusafe, usb lader en 100W voeding in. Voeding is misschien een beetje overkill, maar dat weet ik pas als ik het aantal C weet waarmee ik ga laden.
Al met al, genoeg te doen. Gelukkig is het tentamenperiode :X

• wesleytjuh
Cool ben benieuwd! Veel man die nu experimenteerd met LiFePO4, goed iets :). Stuur me even een berichtje voordat je een accusafe besteld, voor LiFePo wil je een ander schakelt moment dan een loodaccu, maar eerder afschakelen dan het PCM/BMS is eigenlijk wel een must, dus een accusafe(achtige) afkoppeling is wel aan te raden.

• lutkeveld
Je hebt een laadregelaar nodig, zoek op ebay naar 'solar charge controller'. Goede producten voor slechts een handje vol euro's.

Als ik het goed begrijp ga je de boost converter gebruiken om het voltage te verhogen tot een niveau waar de BMS mee overweg kan? Regelt het BMS de rest van het laadproces dan; cc/cv en balancing?

• wesleytjuh
Zo te zien nog niet. Je kunt beter wel een deticated li-ion lader hiervoor nemen, al is dat ook niet meer dan een CC/CV systeem. Een echte lader doet ook nog wat aan pre chargen en is veiliger.

Je kunt prima een zonnepaneel en aparte voeding gebruiken, zolang de spanning binnen het bereik van de lader blijft uiteraard. Zorg er wel voor dat er een diode in serie met beide zit. Dus een diode in serie met de + van de voeding naar de boost converter/BMS en een diode in serie met de + van het zonnepaneel naar de boost converter/BMS. De bron met de hoogste spanning zal degene zijn die gaat voeden, de diodes zorgen ervoor dat ze elkaar niet in de weg zitten.

• [m]engineer
even een snelle tekening gemaakt en dit is hoe hij er uit komt te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/10f41tc.jpg

De tweeter zit in een apart compartiment waar de electronica bij komt.
Materiaal: 12mm mdf

[ Voor 19% gewijzigd door [m]engineer op 06-04-2014 12:03 ]

• wesleytjuh
Netjes :) ! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

• tweaker1706
  • Laatst online: 05-01 16:30
Ziet er strak uit! weet je al welk materiaal je gaat gebruiken?

Edit: Ik bedoelde eigenlijk welke kleur etc. Een beetje dom omschreven door mijzelf

[ Voor 40% gewijzigd door tweaker1706 op 06-04-2014 12:54 ]

• wesleytjuh
12mm MDF staat eronder ;). Houd er wel rekening mee dat dit niet zo goed tegen water kan. Goede verf gebruiken dus en goed dekkende lagen aanbrengen.

• [m]engineer
inderdaad, ben ook nog een beetje aan het twijfelen tussen mdf en multiplex...

• tweaker1706
Ik besef me net dat ik nog nooit foto's heb geupload naar dit forum, vandaar:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2rokkn7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2pt6oli.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/3500y28.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/256teok.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/98d4k8.jpg

Er zit een acculader, voeding, ta2024, accusafe en een accu in. De speakers zijn twee oude kenwoods van mijn vader.

Ook had ik nog een vraag. Weet iemand een (mooie) oplossing om te verkomen dat wanneer ik mijn kratje verplaats de iPod soms tussen de handvaten uit het kratje glijd (wat goed te zien is op de 4e foto)?

[ Voor 9% gewijzigd door tweaker1706 op 06-04-2014 13:01 ]

• lutkeveld
Universeel telefoonhoudertje in het midden vastschroeven?

• tweaker1706
had ik ook al naar gekeken maar kon geen mooie vinden die er in zou passen. Alleen maar van die autohouders eigenlijk.

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07-2025

MissileHugger

I wonder...

tweaker1706 schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:05:
had ik ook al naar gekeken maar kon geen mooie vinden die er in zou passen. Alleen maar van die autohouders eigenlijk.
Misschien is dit wat voor je:
http://www.bol.com/nl/p/t...GSA0020159005000012616345

Heb er zelf een hele goede ervaring mee.
Het enige nadeel is dat er een stukje metaal achter op de iPod moet (in mijn geval aan het hoesje geplakt), waardoor het niet meer vlak is aan de achterkant.

Er is ook een kleiner model, deze heeft de rubber pootjes tegen het draaien.

• [m]engineer
en zo een silleconen grip pad?

• wesleytjuh
Zo'n universele autohouder is misschien wel wat, ik heb er een van de aldi oid in mijn auto en dat zou best prima in een kistradio kunnen denk ik :).
Andere optie is gewoon een goedkoop dock van ebay of iets dergelijks halen.

• tweaker1706
zo'n antislipmatje zie ik wel zitten. Ik denk dat het deze wordt: http://www.megagadgets.nl/grippy-anti-slip-mat.html

Bedankt voor alle suggesties

[ Voor 27% gewijzigd door tweaker1706 op 06-04-2014 13:59 ]

• [m]engineer
zo iets had ik ook op mijn vorige radio zitten, kon m zo goed als verticaal houden :p

Verwijderd

hallo allemaal,
ik ben een hele tijd bezig geweest (ook een hele tijd niet bezig geweest) met mijn kistradio maar heb hem gisteren eindelijk afgemaakt. ik heb als het goed is al een keer mijn tekeningen op het forum gezet maar nu de kist af is zal ik er ook wat foto's van de kist en het bouwproces opzetten.

veel kijkplezier! :*)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/mk88iq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/fvd4ig.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/119usmv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/infkp5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/29wlmb9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/200ah5j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2ro1c7p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/33m8ynm.jpg

als jullie nog tips, tops of vragen hebben hoor ik het graag :)
jesper

P.S. als jullie willen maak ik nog wel wat foto's van de kist als het zonnetje weer schijnt 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2014 16:43 ]

• wesleytjuh
Netjes zo met dat aluminium frontje!
Erg strak :). Wat voor speakers zitten erin?

--
Gisteren even een subwoofertje in elkaar geschroeft. Wilde even snel testen hoe zo'n SD215 nu deed in een bass reflex kistje.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/IMG_5271_zps20e4b75f.jpg
Uurtje werk uiteindelijk. Voorkant moet nog wel opnieuw omdat het gat van de woofer wat te groot is geworden en de bass reflex poorten er nu in gekit zitten, moet uiteindelijk nog op een nette manier gebeuren en dan verlijmd worden(de rest van de kist is al wel verlijmd).
De totale inhoud is nu zo'n 28 liter inclusief de woofer, getuned op ~34-35Hz met 2 PVC buizen van 50mm buitendiameter (en 45 of 46 binnen diameter) van 271mm lang. De woofer wordt aangestuurd door een MaxAmp met daarop 2 condensators gesoldeerd, voor een actief 1e orde lowpass filter. De woofer zit nu nog wel nog wat te hoog te spelen, maar ik had geen andere condensators liggen dan deze.
Ik denk dat ik de versterker uiteindelijk samen met een LiFePO4 accu of iets dergelijks in de behuizing ga bouwen, en dan gewoon 2 3.5mm connectors aan de achterkant monteer. Dan kun je hem mooi als bijzet subwoofer zetten, voor wanneer je het extra laag nodig hebt. Gewoon een 3.5mm kabel van je telefoon naar de sub en een kabel van de sub naar je kistradio en je hebt wat laag in je setup :).
Ik heb hem nu aan mijn stereo hangen en zelfs op lage volumes voegt het echt wat toe, geslaagd project zo :).

• lutkeveld
Jesper, erg mooie kistradio. Lijkt erg veel op zo'n gitaarspeaker.

Wesley, leuk projectje ;). Wat je beter kan doen is het signaal naar de sub en dan een line level highpass op het signaal dat je doorstuurt naar je andere kistradio. Zo hoeft die andere geen moeite te doen om al het laag weer te geven. En waarom LiFePO4 als het toch al een bakbeest is ;p.

• wesleytjuh
Yep komt dan wel nog een high pass filter naar de output naar de kistradio, daarmee ontlast je de speakers inderdaad ontzettend.

Verwijderd

Bedankt!, over de speakers kan ik je weinig vertellen er staan geen speks of merk op het zijn gewoon autospeakers die ik nog had liggen. de speakers klinken prima maar ben wel van plan de speakers ooit nog eens uit te wisselen voor een setje kwaliteits speakers om het maximale uit mijn kist te halen. nu eerst eens een tijdje genieten van de kist zoals hij nu is.

wel ben ik van plan om er nog een externe subwofer bij te maken zodat je af en toe net dat beetje extra bas hebt. een beetje het iedee van jou vorige post wesleytjuh. heb nog een JBL GT4-12 subwoofer en een actief scheidingsfilter liggen dus dat moet er dan in gaan komen.

Verwijderd

jo, ik zou wel een spanningsbewaker willen maken zoals velen op dit forum doen, alleen heb ik niet zo veel verstand van schakelingen maken. als ik dit schema volg http://www.circuitsonline...n/spanningsbewaker-2.html lijkt mij dat ik de benodigdheden wel kan vinden, echter snap ik niet hoe je aan zo'n printplaat komt die geschikt is voor deze schakeling. moet je die zelf maken of hoe zit dat?

• lutkeveld
De lijntjes zijn de verbindingen. Prik de componenten op een printplaat en verbind ze volgens het schema.

Verwijderd

maar hoe krijg je die lijntjes op een lege printplaat?
Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • LET OP: DIT TOPIC IS NIET BEDOELD VOOR PRIVE VRAGEN AAN BIJVOORBEELD WESLEYTJUH. NIET DOEN DUS...

• Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij: EERST LEZEN, DAN VRAGEN.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's en.of van een trage host worden getrashed.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink